Voorzitter: de heer A. Meuleman
Verslag: de heer M. van der Slikke, commissiegriffier
De voorzitter opent om 19.30 uur de vergadering.
Hij deelt mee dat het de vierde externe
commissievergadering is van de in totaal vier die deze maand worden gehouden
en in het teken staan van inspraak voor de burgers en instanties van Delft
bij de totstandkoming van de gemeentebegroting aan het begin van het proces.
Deze vorm van inspraak is uniek in Nederland.
De Zomernota zal in september behandeld worden in de
gemeenteraad. Dit proces zal hierna geëvalueerd worden. Het doel van deze
avond is dat de inwoners en instanties hun meningen en wensen kenbaar maken
over de programma’s die vanavond op de agenda staan. Het is dus geen
discussieavond en ook geen klachtenavond. Een groot deel van de
gemeentebegroting ligt vast vanwege langere termijnafspraken, contractuele
verplichtingen en regelgeving van hogere overheden.
Na behandeling van een programma zal aan de aanwezige
fracties en collegeleden gevraagd worden of zij vragen hebben aan de
insprekers voor aanvullende informatie.
De reflecties zullen plaatsvinden in de commissie Werk,
Zorg en Onderwijs op 8 mei 2003. De insprekers zijn van harte uitgenodigd
maar kunnen niet meer inspreken.
Een verslag wordt gemaakt waarin de wensen en meningen van
de insprekers worden weergegeven tezamen met de binnengekomen schriftelijke
reacties en de reacties van de fracties. Aan iedere indiener wordt het
verslag gestuurd. Het verslag wordt ook op het RIS geplaatst.
Dit verslag wordt tevens gestuurd naar het college, die
dit als input meenemen bij de voorbereiding van de gemeentebegroting.
Vanavond staan er twee programma’s op de agenda:
- Jeugd en Onderwijs.
- Werk, Inkomen en Onderwijs
- Integratie
Er zijn ook schriftelijke reacties binnengekomen van
organisaties en mensen die niet willen inspreken Hun inbreng is ook in het
verslag opgenomen.
Insprekers bij het onderwerp Jeugd en Onderwijs :
De heer Rensen van de Brede Welzijnsorganisatie
Delft.
De organisatie pleit voor verdubbeling van de formatie voor het jongerenwerk
zodat de bezetting en kwaliteit omhoog kunnen. Daarnaast wijst de heer
Rensen erop dat jongerenwerk in eerste instantie is gericht op de
ontwikkeling en vrijetijdsbesteding van jongeren en niet op
overlastbestrijding.
Mevrouw De Jong van het CDA heeft een aanvullende
vraag. Zij vraagt aan de heer Rensen of hij problemen heeft met ID’ers en
of de verdubbeling van de formatieuitbreiding ook ID’ers kunnen zijn. De
heer Rensen antwoordt dat als het om verdubbeling van de
formatie-uitbreiding dat hij dan uitgaat van regulier opgeleide
jongerenwerkers. De heer Rensen benadrukt dat ID’ers zeer nuttig werk
verrichten, maar men verkijkt zich erop hoeveel kosten dit met zich
meebrengt om ID’ers en WIW’ers te begeleiden. De extra kosten gaat van
het welzijnsbudget af.
De heer Ozturk namens de Turkse vereniging.
De vereniging doet een aantal voorstellen:
- het instellen van een adviesraad voor allochtonen in
Delft;
- op het terrein van participatie van allochtone ouders,
gebruik maken van de bestaande allochtone zelforganisaties
- een instelling die voorlichting kan geven over het
Nederlands onderwijssysteem;
- het ondersteunen van allochtone zelforganisaties;
- in het voortgezet onderwijs allochtone maatschappelijk
werkers werkzaam laten zijn om uitval van allochtone kinderen te
voorkomen.
Mevrouw Manggaprow van Leefbaar Delft vraagt om een
toelichting van de heer Ozturk inzake Turkse vrouwen en het volgen van de
Nederlandse taal.
De heer Ozturk geeft een voorbeeld, een Turkse vrouw met kleine
kinderen wil Nederlandse taal volgen, maar kan dit niet vanwege afwezigheid
kinderopvang.
De heer Van Dijk van de jongerenraad Delft.
De heer Van Dijk vindt de commissie Extern een goed initiatief, maar
volgens hem zijn er een aantal problemen inzake:
- Kennisgeving van de commissie Extern, naast de
stadskrant ook gebruik maken van posters of flyers om jongeren te
bereiken;
- Locatie commissie Extern, het stadhuis is een hoge
drempel voor jongeren daarom een andere locatie gebruiken bijvoorbeeld
Speakers;
- De tijd die ligt tussen beleidsontwikkeling en
uitvoering, terwijl jongeren willen dat hun ideeën snel worden
uitgevoerd. Daarom wordt voorgesteld een ideeënbox met daaraan
gekoppeld een jongerenfonds waar middels een aanvraagformulier hun
ideeën kenbaar gemaakt kunnen worden.
Mevrouw Bolten van GroenLinks heeft een aanvullende
vraag. Zij vraagt aan de heer Van Dijk hoe met jongeren om te gaan om ze te
bereiken. De heer Van Dijk antwoordt dat het stadhuis een drempel vormt voor
jongeren om er naar toe te gaan en wat betrekking tot de kennisgeving er ook
andere kanalen zijn.
Mevrouw Van Velzen op persoonlijke titel.
Zij vraagt aandacht voor het autistisch kind die in het onderwijs buiten de
boot valt.
En pleit voor projecten voor autistische kinderen in een andere omgeving.
De heer Clason van de PvdA heeft een aanvullende
vraag. Is er inzicht in hoeveel autistische kinderen er zijn in Delft.
Volgens mevrouw Velzen is het onbekend hoeveel autistische kinderen er zijn
in Delft, maar in de provincie Zuid-Holland zijn het er 700 in totaal.
Insprekers bij het onderwerp Werk, Inkomen en Zorg:
De heer Van de Boogerd van de OGD Delft.
De OGD pleit voor één toegankelijk loket ten behoeve van het ouderen- en
gehandicaptenbeleid. De OGD heeft in het verleden al een uitvoerbaar
werkplan bij de gemeente neergelegd. Er moet een grote ontmoetingsruimte
komen waar mensen informatie kunnen halen over allerlei zaken. Het voordeel
voor de gemeente is minder exploitatiekosten en een makkelijker bereik van
de doelgroepen.
Mevrouw Zweekhorst van de PvdA heeft een aanvullende vraag. Creëert
dit plan juist geen isolement voor ouderen en gehandicapten. De heer Van de
Boogerd antwoordt dat het ontmoetingscentrum juist toegankelijk is voor
iedere burger ook bouwkundig gezien. Mevrouw Zweekhorst van de PvdA heeft
nog een aanvullende vraag.
Is zo een ontmoetingscentrum geen extra schijf tussen andere instanties.
Volgens de heer Van den Boogerd is één toegankelijk loket makkelijker dat
tien verschillende loketten waar men naar toe moet en soms verkeerde
informatie krijgt.
De heer Van Santen van Maatzorg.
De heer Van Santen geeft aan dat Maatzorg actief is op deelterreinen
die in de commissie Extern worden behandeld. Maatzorg participeert in de
ontwikkeling van gezondheidscentra, integrale jeugdzorg, buurtgericht wonen
dit alles in samenwerking met de gemeente. Daarom wil
Maatzorg een meerjarenovereenkomst op zakelijke grondslag met de gemeente.
Omdat de gemeente nog wel eens van beleid verandert. De gemeente financiert
gedeeltelijk de activiteiten van Maatzorg; thuiszorg, jeugdgezondheidszorg
van 0 tot 4 jaar en maatschappelijk werk. Bij het maatschappelijk werk zijn
wachtlijsten. Daarom wil Maatzorg voldoende financiële middelen van de
gemeente om de wachtlijsten weg te werken.
De heer De Koning van Stadsbelangen heeft een aanvullende vraag. Hij
vraagt wat de huidige zakelijkheid is inzake het begrotingsproces.
De heer Van Santen antwoordt dat er prestatieafspraken gemaakt moeten worden
met daaraan gekoppeld de financiële middelen voor meerdere jaren.
Mevrouw De Jong van het CDA heeft een aanvullende vraag.
Mevrouw De Jong maakt melding dat een klant van Thuiszorg in een keer
een rekening van twee jaar oud wordt geïnd. Mevrouw De Jong stelt dat
Thuiszorg meerjarenafspraken met de gemeente wil, maar hoe doet Thuiszorg
dit met haar klanten? De heer Van Santen antwoordt dat mevrouw De Jongen bij
het verkeerde adres zit. De centrale overheid int de eigen bijdrage door
middel van het centraal automatisering kantoor. Maartzorg is het hiermee ook
niet eens, maar kan aan het probleem niets doen. Mochten klanten van
thuiszorg in problemen komen, dan kan men zich wenden tot Maatzorg. Mevrouw
de Jong heeft nog een tweede aanvullende vraag, als de eigen bijdrage eerder
wordt geïnd, helpt dit dan Maatzorg financieel? De heer Van Santen
antwoordt dat de eigen bijdrage los staat van de middelen die Maatzorg
krijgt.
De heer Tas van GroenLinks heeft een aanvullende vraag.
De heer Tas vraagt aan de heer Van Santen hoe de wachtlijsten bij
maatschappelijk werk zich hebben ontwikkeld. De heer Van Santen antwoordt
dat de wachtlijsten constant zijn gebleven en zelfs wat zijn afgenomen
doordat de gemeente Delft gebruik heeft gemaakt van de stimuleringsregeling
van de rijksoverheid. Dit houdt in dat, wanneer de gemeente Delft een
bepaald bedrag investeert in het maatschappelijk werkt, de centrale overheid
het bedrag erbij doet. Dit heeft geleid tot afname van de wachtlijsten, maar
deze nemen thans weer toe.De heer Van Santen zal aanvullende informatie
sturen over dit onderwerp naar de heer Tas .
De heer Van de Wetering van de SSZD is een
koepelorganisatie waaronder het Werklozen comité ook ressorteert. De heer
Van de Wetering pleit ervoor om werk en inkomen los te zien ook
beleidsmatig. Het beleid is te eenzijdig gericht op werk dit gaat ten koste
van het armoedebeleid en het vrijwilligerswerk. Voor werk en inkomen moeten
aparte trajecten worden uitgezet. Volgens de SSZD richt men zich te veel op
de fase IV klanten dan op de fase II klanten. De SSZD pleit voor een
gedifferentieerde aanpak waarbij een instrumentarium wordt ontwikkeld voor
armoedebestrijding en preventief wordt gekeken naar de kansrijken en met
zorg naar de kansarmen op de arbeidsmarkt.
De heer Clason van de PvdA vraagt welke mantelzorg niet gedekt wordt
door het persoongebonden budget.De heer Van de Wetering antwoordt dat het
gaat om een heel scala van zaken zoals de familie en buren helpen .
De heer Bosma van de vereniging Ypsilon afdeling
Delft. Dit is een vereniging van familieleden van patiënten die leiden aan
schizofrenie. In Delft leiden 1200 mensen hieraan en 80% van de mensen zijn
thuis. De Bosma pleit ervoor om meer betrokkenheid van de gemeente inzake
geestelijke gezondheidszorg. Als derde partij, familie van patiënten, wordt
geconstateerd dat er te weinig geschoolde, ervaren en vriendelijke mensen in
de Geestelijke Gezondheidszorg beschikbaar zijn. De woon- en leefbehoeften
kunnen door meer deskundige mensen beter verzorgd worden. De invulling
hiervan door steun van de gemeente, maatschappelijk werk en stichting
woonbegeleiding is hierbij onmisbaar.
Insprekers bij het onderwerp Integratie:
De heer Langstraat bestuurslid van de Stichting
Noodopvang Delft.
De Langstraat pleit voor noodopvang van vreemdelingen die wegens landelijk
beleid op straat zijn gezet. Daarnaast vraagt de heer Langstraat of
de gemeente Delft hierin een rol kan spelen en komt met een voorstel. Voor
2003 laat onze begroting nog een tekort zien van € 16.000. En voor 2004
een bedrag van € 22.000 voor huisvestingskosten inclusief gas, water en
licht. Graag zouden wij van de gemeente de genoemde bedragen ontvangen. Een
tweede verzoek is om deze problematiek onder de aandacht van de landelijke
politiek te brengen.
Mevrouw Bij de Vaate van de christelijke gemeente
Levend Water Delft.
Mevrouw Bij de Vaate vindt het goed dat de gemeente Delft
zelforganisaties ondersteunt, maar wijst op de eenzijdigheid van het proces.
Want bij integratie is het van belang dat een dialoog ontstaat tussen
allochtonen en autochtonen. En tot slot vraag men specifiek aandacht voor de
integratie van internationale studenten in Delft.
De heer Tas van GroenLinks heeft een aanvullende
vraag .
De heer Tas vraagt of mevrouw Bij de Vaate voorstander is van
integratie van religies en of zij daar voorbeelden van heeft. Mevrouw Bij de
Vaate antwoordt dat ze het hiermee eens is en dat het valt onder
verschillende achtergronden en culturen.
De heer Ozturk namens de Turkse vereniging geeft
aan dat hij bij het onderwerp Jeugd en Onderwijs het integratievraagstuk al
aan de orde is geweest.
Reflecties op de startnotities gehouden tijdens de
commissie Werk, Zorg en Onderwijs van 8 mei 2003.
De Aközbek van het CDA.
Betreffende integratie het volgende. Het CDA ondersteunt het idee van de
adviesraad en het idee voor meer kinderopvang voor oudkomers. Het voorstel
van Levend Water past helemaal in het huidige beleid. Betreffende Jeud en
Onderwijs het volgende. De inbreng van Paul Rensen inzake BWD ondersteunt
men, maar geeft de voorkeur aan invulling door ID’ers. De heer Ozturk
heeft aangegeven meer allochtone maatschappelijke werkers in dienst te nemen
en betere voorlichting aan allochtone ouders over het onderwijssysteem te
geven . Het CDA ondersteunt beide voorstellen..Opvang autistische kinderen
serieus nemen en in provincieverband naar een oplossing zoeken. Betreffende
Werk, Inkomen en Zorg het volgende. Oproep van Maatzorg inzake meerjarige
afspraken ondersteunt men. Reden wachtlijsten moeten eerst helder zijn
voordat men verdere afspraken maakt. Het voorstel van Stichting Noodopvang
Delft is bekend bij het CDA en men ondersteunt dit. Voorstel SSZD inzake
meer aandacht voor fase II ondersteund men, maar minder aandacht voor fase
IV ondersteund het CDA niet.
Mevrouw Van der Hoek van de VVD.
Betreffende integratie het volgende.
Inzake de Turkse vereniging vindt mevrouw Van der Hoek het zorgelijk dat te
weinig kinderopvang leidt tot het niet volgen van Nederlandse les. Zij hoopt
dat de wethouder snel hierop een antwoord kan geven en hiermee niet wacht
tot de behandeling bij de programmabegroting. Mevrouw van der Hoek kan de
oproep tot integratie ondersteunen maar niet door middel van een allochtone
adviesraad. En men kan ook niet de oproep ondersteunen voor allochtone
maatschappelijk werkers. De bijdrage van mevrouw Bij de Vaate van Levend
Water ziet de VVD als ondersteuning van het huidige beleid.
De inbreng van OGD was niet helder. De BWD wordt volgende
week uitgebreid in de commissie Leefbaarheid behandeld derhalve nu geen
opmerkingen.Ypsilon is een sympathieke oproep. De gemeente probeert mensen
uit het isolement te halen maar de gemeente heeft geen bevoegdheid inzake de
kwaliteit van de GGZ medewerkers.
Wat betreft de Stichting Noodopvang Delft het volgende.
Noodopvang is noodzakelijk maar dient landelijk geregeld te worden.
Inzake inbreng Maatzorg daarop wil de VVD nog niet
reageren.
Mevrouw Lourens van D66.
Inzake Maatzorg. Het overdenken van een meerjarig contract lijkt zinvol.
Wat betreft de Turkse vereniging inzake integratie is zij
van mening dat kinderopvang met betrekking tot Nederlandse les meenemen moet
worden in het reguliere beleid. Men ondersteunt niet het idee van een
allochtone adviesraad. Aan de wensen van de BWD wordt al aandacht besteed
door het college.
Inzake de nieuwe bijstandswet verwacht D66 wel een
verhaal van het college hierover en met name over de financiële risico’s.
Wat betreft de moeder van het autistisch kind dat geen
plaats kan krijgen op een Delftse school. Mevrouw Lourens ontvangt
soortgelijke signalen van de ouders van kinderen met een handicap.
De heer Tas van GroenLinks.
Het pleidooi van de heer Rensen van de BWD kan rekenen op de steun van
GroenLinks. Het college trekt hiervoor geld uit. De
vraag van GroenLinks is wel of dit structureel zou moeten zijn.
De inbreng van de heer Ozturk van de culturele Turkse
verenging inzake instellen allochtone adviesraad wordt niet ondersteund door
GroenLinks. Belangrijk aandachtspunt is de uitval allochtone jongeren.
Volgens de OGD nauwelijks samenhangend beleid van de gemeente, maar volgens
de heer Tas is hier veel verbetering in gekomen.
Wat betreft Maatzorg die een zakelijke benadering
voorstelt en afgerekend wil worden op prestaties.Dit kan rekenen op de steun
van GroenLinks.
Wat betreft Stichting Noodopvang Delft het is een taak van
de landelijke overheid om vluchtelingen op te vangen, maar als dit niet
gebeurt moet de lokale overheid actie ondernemen. Integratie blijft een
belangrijk onderwerp, initiatieven die hieraan een bijdrage leveren moet
door het college worden ondersteund.
De heer De Koning van Stadsbelangen.
Stadsbelangen was verbaasd dat de SSZD vond dat de nadruk op de fase IV
klanten lag bij werk terwijl in de praktijk bij fase IV de nadruk ligt op
sociale activering vrijwilligerswerk. Inzake voorstel Stichting Noodopvang
Delft heeft Delft volgens Stadsbelangen een coulante regeling en daaraan
moet worden vastgehouden. Betreffende Maatzorg sluit Stadsbelangen sluit
zich aan bij wat het CDA hierover heeft gezegd. Inzake de moeder van het
autistisch kind blijkt ook landelijk dat ook autistische kinderen vaak
buiten de boot vallen. Stadsbelangen vraagt het college hieraan aandacht te
besteden. Wat betreft de BWD ondersteunt Stadsbelangen de gedachten voor de
kwaliteit van de medewerkers. Tenslotte het onderwerp integratie.
Stadsbelangen is geen voorstander van een allochtone adviesraad, wel
aandacht voor uitval allochtone jongeren en voorlichting over het onderwijs.
Dit is te weinig bekend bij allochtonen.
De heer Vondeling van STIP.
Het verhaal van de BWD wordt door STIP ondersteund.
Het voorstel van de OGD inzake een verzamelgebouw twijfelt STIP dit haalbaar
is.
Men is geen voorstander van een allochtonenadviesraad zoals is voorgesteld
door de Turkse vereniging.
De heer Buis van de PvdA.
Het voorstel van de BWD vindt men een aandachtspunt.
De PvdA sluit zich aan bij de standpunten van D66 en VVD inzake de
adviesraad.
Mevrouw Manggaprow van Leefbaar Delft.
Aandacht voor de Turkse vrouwen die geen Nederlandse taalles kunnen volgen.
Geen steun voor de allochtone adviesraad, maar wel steun voor de allochtone
maatschappelijk werker.
En aandacht voor het autistisch kind dat dreigt buiten de boot te vallen.
De heer Van den Doel van de ChristenUnie/SGP.
De heer van den Doel wil zich aansluiten bij de betogen van CDA en VVD met
de aantekening dat men tegen een allochtone adviesraad is.
Het thema meerjarenovereenkomsten komt bij verschillende commissies terug en
is derhalve een aandachtspunt voor het college.
Een ander thema wat bij de verschillende commissies naar voren komt is
samenwerking met de gemeente, en is ook een aandachtspunt voor het college.
|