DISCUSSIESTUK BINNENSTAD
Uitgangspunten van het
beleid
Burgers en belanghebbenden
blijven betrokken bij plannen en projecten: de interactieve beleidsvorming
wordt voortgezet. Overlegstructuren als SCMD en het Binnenstadsforum blijven
gehandhaafd.
Autoluwe binnenstad
Binnenkort wordt besloten
over de uitvoering van fase 2 van de autoluwe binnenstad, die in 2004 in moet
gaan. Daarnaast wordt fase 3 voorbereid, met name de bouw van de Koepoortgarage
en de ontwikkeling van de omgeving.
De Markt is uiterlijk in
mei 2004 autovrij gemaakt en heringericht.
Het 'brancheringsbeleid',
dat de kwaliteit en samenstelling van het winkelaanbod in de binnenstad moet
verbeteren, is onlangs vastgesteld. Het brancheringsbeleid kan als kapstok
dienen, waaraan verschillende instrumenten worden gehangen. Instrumenten als
een verhuisregeling winkelbedrijven, een vastgoedontwikkelingsmaatschappij
(VOM), terrassen- en terrasbotenregelingen en een welstandsbeleid kunnen de
(economische) ontwikkeling van de binnenstad bevorderen. Deze instrumenten
worden In 2003-2004 ingevoerd.
Toerisme
Initiatieven voor
uitbreiding van de hotelcapaciteit in en nabij de binnenstad worden actief
ondersteund. De nieuwe toeristische organisatie Delft Marketing gaat op 1
januari 2004 van start. Deze organisatie vervult het gastheerschap van Delft en
verzorgt de toeristische promotie van de stad. Delft Marketing streeft naar het
verhogen van het aantal toeristen, het verbeteren van het toeristische product,
het verhogen van uitgaven en het verlengen van de verblijfsduur van toeristen.
Actuele ontwikkelingen
Uit recent
evaluatie-onderzoek blijkt dat het, ondanks een mindere economische situatie,
goed gaat met de Delftse binnenstad. Deze trend willen we vasthouden.
Zuidpoort
Uitvoering van het Zuidpoortplan
ligt op schema. Momenteel is meer dan 80 procent van de nieuwe winkelruimte in
Zuidpoort verhuurd. De openstelling van de parkeergarage Zuidpoort en de
geplande oplevering van velden 5 en 7 kunnen in 2004 een nieuwe impuls geven.
Er zijn nauwelijks vertrekkers vanuit de binnenstad naar Zuidpoort.
Leefbaarheid
De gemeenteraad heeft in
2003 extra middelen beschikbaar gesteld voor bewonersondersteuning en voor
bevordering van de leefbaarheid in de binnenstad. Bestedingen worden gedaan in
overleg met het Binnenstadsforum.
Toerisme
Uit een evaluatie van het
Meerjarenplanprogramma Marketing en Toerisme (MMT) in 2003 blijkt dat de
samenwerking en de uitvoering van het MMT niet goed functioneert.
Belanghebbenden zijn ontevreden.
Ook blijkt dat de gemeente
de toeristische promotie en het gastheerschap beter centraal vanuit een nieuwe
professionele organisatie kan laten uitvoeren. In 2003 wordt de nieuwe
toeristische organisatie Delft Marketing (startdatum 1 januari 2004)
voorbereid. Medio april 2003 gaat de tijdelijke voorziening Toeristische
Informatievoorziening van start die de gastheerfunctie voor Delft vervult tot 1
januari 2004. Een businessplan voor Delft Marketing zal met de
programmabegroting gereed zijn.
Een haalbaarheidsonderzoek
voor een jeugdherberg wordt momenteeel uitgevoerd.
In 2003 verschijnt de nota
bezoekersmanagement. Door de steeds kritischere bezoeker en de compacte
binnenstad van Delft is het noodzakelijk om het gedrag van bezoekers in beeld
te brengen en te stroomlijnen.
Een juridisch kader voor
een aanschrijvingsbeleid voor binnenstadspanden is in het najaar van 2003
klaar. De beleidsruimte is vrij beperkt door de wet.
Doelen voor het jaar 2004
Ontwikkelplan en
stedenbouwkundig plan Koepoortgarage zijn medio 2003 vastgesteld, verdere
bouwplanvoorbereiding in 2004.
De Markt is voor mei 2004
heringericht.
2003-2004
vastgoedontwikkelingsmaatschappij (VOM) binnenstad is operationeel.
Uitwerken van een
aanschrijvingsbeleid voor binnenstadspanden.
Plan van aanpak (integrale)
handhaving binnenstad.
Uitvoering
brancheringsbeleid, deelgebieden Voldersgracht, Vrouw Juttenland, Choorstraat,
Oude Delft, rond de Oude Kerk.
Eind 2003 ontwikkelen van
toekomstvisie op het gebied Paardenmarkt en omgeving, in samenspraak met
bewoners en belanghebbenden. Bestuurlijk besluit in voorjaar 2004.
Toerisme
Delft Marketing is vanaf 1
januari 2004 actief en verhoogt de toeristische bestedingen.
Onderzoek naar toeristisch
vervoer over water wordt uitgevoerd.
Integraal beleidsplan
toerisme wordt voor besluitvorming voorgelegd.