DISCUSSIESTUK BINNENSTAD

 

 

Uitgangspunten van het beleid

 

Burgers en belanghebbenden blijven betrokken bij plannen en projecten: de interactieve beleidsvorming wordt voortgezet. Overlegstructuren als SCMD en het Binnenstadsforum blijven gehandhaafd.

 

Autoluwe binnenstad

Binnenkort wordt besloten over de uitvoering van fase 2 van de autoluwe binnenstad, die in 2004 in moet gaan. Daarnaast wordt fase 3 voorbereid, met name de bouw van de Koepoortgarage en de ontwikkeling van de omgeving.

De Markt is uiterlijk in mei 2004 autovrij gemaakt en heringericht.

 

Het 'brancheringsbeleid', dat de kwaliteit en samenstelling van het winkelaanbod in de binnenstad moet verbeteren, is onlangs vastgesteld. Het brancheringsbeleid kan als kapstok dienen, waaraan verschillende instrumenten worden gehangen. Instrumenten als een verhuisregeling winkelbedrijven, een vastgoedontwikkelingsmaatschappij (VOM), terrassen- en terrasbotenregelingen en een welstandsbeleid kunnen de (economische) ontwikkeling van de binnenstad bevorderen. Deze instrumenten worden In 2003-2004 ingevoerd.

 

Toerisme

Initiatieven voor uitbreiding van de hotelcapaciteit in en nabij de binnenstad worden actief ondersteund. De nieuwe toeristische organisatie Delft Marketing gaat op 1 januari 2004 van start. Deze organisatie vervult het gastheerschap van Delft en verzorgt de toeristische promotie van de stad. Delft Marketing streeft naar het verhogen van het aantal toeristen, het verbeteren van het toeristische product, het verhogen van uitgaven en het verlengen van de verblijfsduur van toeristen.

 

 

Actuele ontwikkelingen

 

Uit recent evaluatie-onderzoek blijkt dat het, ondanks een mindere economische situatie, goed gaat met de Delftse binnenstad. Deze trend willen we vasthouden.

 

Zuidpoort

Uitvoering van het Zuidpoortplan ligt op schema. Momenteel is meer dan 80 procent van de nieuwe winkelruimte in Zuidpoort verhuurd. De openstelling van de parkeergarage Zuidpoort en de geplande oplevering van velden 5 en 7 kunnen in 2004 een nieuwe impuls geven. Er zijn nauwelijks vertrekkers vanuit de binnenstad naar Zuidpoort.

 

Leefbaarheid

De gemeenteraad heeft in 2003 extra middelen beschikbaar gesteld voor bewonersondersteuning en voor bevordering van de leefbaarheid in de binnenstad. Bestedingen worden gedaan in overleg met het Binnenstadsforum.

 

Toerisme

Uit een evaluatie van het Meerjarenplanprogramma Marketing en Toerisme (MMT) in 2003 blijkt dat de samenwerking en de uitvoering van het MMT niet goed functioneert. Belanghebbenden zijn ontevreden.

Ook blijkt dat de gemeente de toeristische promotie en het gastheerschap beter centraal vanuit een nieuwe professionele organisatie kan laten uitvoeren. In 2003 wordt de nieuwe toeristische organisatie Delft Marketing (startdatum 1 januari 2004) voorbereid. Medio april 2003 gaat de tijdelijke voorziening Toeristische Informatievoorziening van start die de gastheerfunctie voor Delft vervult tot 1 januari 2004. Een businessplan voor Delft Marketing zal met de programmabegroting gereed zijn.

 

Een haalbaarheidsonderzoek voor een jeugdherberg wordt momenteeel uitgevoerd.

 

In 2003 verschijnt de nota bezoekersmanagement. Door de steeds kritischere bezoeker en de compacte binnenstad van Delft is het noodzakelijk om het gedrag van bezoekers in beeld te brengen en te stroomlijnen.

 

Een juridisch kader voor een aanschrijvingsbeleid voor binnenstadspanden is in het najaar van 2003 klaar. De beleidsruimte is vrij beperkt door de wet.

 

 

Doelen voor het jaar 2004

 

Ontwikkelplan en stedenbouwkundig plan Koepoortgarage zijn medio 2003 vastgesteld, verdere bouwplanvoorbereiding in 2004.

 

De Markt is voor mei 2004 heringericht.

 

2003-2004 vastgoedontwikkelingsmaatschappij (VOM) binnenstad is operationeel.

 

Uitwerken van een aanschrijvingsbeleid voor binnenstadspanden.

 

Plan van aanpak (integrale) handhaving binnenstad. 

 

Uitvoering brancheringsbeleid, deelgebieden Voldersgracht, Vrouw Juttenland, Choorstraat, Oude Delft, rond de Oude Kerk.

 

Eind 2003 ontwikkelen van toekomstvisie op het gebied Paardenmarkt en omgeving, in samenspraak met bewoners en belanghebbenden. Bestuurlijk besluit in voorjaar 2004.

 

 

Toerisme

Delft Marketing is vanaf 1 januari 2004 actief en verhoogt de toeristische bestedingen.

 

Onderzoek naar toeristisch vervoer over water wordt uitgevoerd.

 

Integraal beleidsplan toerisme wordt voor besluitvorming voorgelegd.