Discussiestuk Werk, Zorg en
Inkomen
Uitgangspunten van het
beleid
Het aantal mensen in de bijstand
stijgt weer. Een groot deel van deze mensen staat ver van de arbeidsmarkt af.
Tegelijk komt nu een groep 'nieuwe werklozen' in de uitkering. Het college wil
iedere cliënt op een passende manier (scholing en trajecten) helpen aan werk of
andere vormen van participatie of zorg. De belangrijkste doelstellingen op een
rij:
·
Van de groep cliënten met
een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) in april 2002, is aan het einde
van deze collegeperiode eenderde deel doorgestroomd naar betaald of gesubsidieerd
werk. Eenderde is actief als vrijwilliger of verricht 'beschermd werk'.
·
Het rendement van scholing
en trajecten neemt toe door verdere verbetering van het aanbod, door
klantmanagement en een afname van ongeoorloofd verzuim.
·
De maatschappelijke participatie
van (allochtone) vrouwen/opvoeders neemt toe.
·
Extra aandacht voor de
begeleiding van werknemers gesubsidieerde en sociale werkvoorzieningbanen. De
helft van de werknemers in gesubsidieerde arbeid van april 2002 is in 2006
doorgestroomd naar regulier werk of een doorstroombaan.
·
Het bereik van de
bijzondere bijstand groeit jaarlijks, zowel onder bijstandsklanten als onder
overige bevolkingsgroepen. Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf doen in
geval van financiële nood eerder een beroep op bijzondere bijstand voor
zelfstandigen.
·
Het bereik en het aanbod
van de Delftpas wordt vergroot.
Wij willen in iedere wijk
een gezondheidscentrum. Dit met het oog op tekorten aan huis- en tandartsen en
voor een sterke combinatie met maatschappelijk werk, wijkverpleging en de
jeugdgezondheidszorg (zie programma Jeugd en Onderwijs). Wij zijn bereid dit te
stimuleren via bijdragen in de te verwachten onrendabele top van dergelijke
centra.
Wonen, zorg en welzijn voor
ouderen en gehandicapten is speerpunt in de stedelijke vernieuwing. Dat is
nodig omdat tekorten dreigen. Kwantitatief: te weinig geschikte woningen.
Kwalitatief: kleine kamers, meer personen op een kamer, matige aansluiting op
voorzieningen. Doelstelling is de zelfstandigheid van mensen, uitgaande van hun
eigen wensen en mogelijkheden. De beleidsvorming op dit terrein (Integraal
Gehandicaptenbeleid en Delftse WoonZorgWelzijn-visie) loopt iets achter en moet
nog in 2003 ingelopen zijn.
Wij willen samenhang in de
huisvesting van de gehele maatschappelijke opvang brengen en problemen
oplossen. Dit gebeurt onder meer door nieuwe huisvesting van het
dienstencentrum Over de Brug en mogelijk een gebruikersruimte voor verslaafden.
Verder willen we de samenwerking tussen de instellingen inhoudelijk, organisatorisch
en bestuurlijk versterken. Inhoudelijk ligt de nadruk op preventie en nazorg en
uitbreiding van capaciteit waar nodig. Om huiselijk geweld te voorkomen en te
bestrijden ondersteunen we een meld- en adviespunt huiselijk geweld.
Actuele ontwikkelingen
Het Rijk heeft fors
bezuinigd op de gemeentelijke reïntegratiemiddelen. Bij een stijgende
werkloosheid komt de sluitende aanpak in de bijstand in het gedrang. Er moet
nog meer nadruk gelegd worden op het rendement van scholing en trajecten.
Er is op dit moment grote
onzekerheid op het gebied van werk en inkomen. Wij hopen dat bij de
kabinetsformatie een aantal belangrijke zaken goed geregeld wordt. Deze hebben
betrekking op: de WAO (relatie met de bijstand), de gesubsidieerde arbeid, een
groter financieel risico voor gemeenten in de Algemene bijstandswet (ABW) en
mogelijk minder ruimte voor armoedebestrijding door gemeenten. De gemeente
neemt voorzorgsmaatregelen, onder andere door:
·
het starten van een project
rond bijstandsklanten met ook een WAO-uitkering (Samenlopers)
·
het formuleren van een
nieuw beleid rond gesubsidieerde arbeid
·
nadruk op rendement in
trajecten
·
het optrekken van de grens
voor het kunnen verkrijgen van bijzondere bijstand naar 120% van de
bijstandsnorm.
De oplopende werkloosheid
vereist hernieuwde aandacht voor het tegengaan van uitstoot van arbeid en het
voorkomen van nieuwe langdurige werkloosheid. Volgens het budget Fonds Werk en
Inkomen mag Delft op 31 december 2003 2.835 Delftenaren in de bijstand hebben
(Prestatieboek 2003). Het is onwaarschijnlijk dat Delft die doelstelling haalt.
Daardoor dreigen tekorten in de bijstandsverlening.
Momenteel wordt met het
panel voor Werk en Inkomen en Delftse werkgevers nagedacht over een model om
werkgevers op een concrete én praktische wijze bij deze vraagstukken te
betrekken.
Door het Centraal Punt
Oudkomers is meer zicht gekomen op de samenstelling van de groep zelfmelders
bij Mondriaan. Daarbij blijkt dat extra inspanningen nodig zijn om voor
allochtone mannen en zeker vrouwen een effectief aanbod van taal, praktische
vaardigheden (en kinderopvang) te realiseren.
In 2002 werden 3.699
Delftpassen verkocht waarmee ongeveer 11% van de primaire doelgroep (minima)
bereikt werd. De Delftpas 2003 is uitgebreid met een kinderpas die los van een
ouderpas gekocht kan worden. In 2003 wordt onderzocht op welke wijze met de
Delftpas vorm kan worden gegeven aan meer vraagsturing in de gemeentelijke
subsidieverlening.
Zes van de zeven locaties
voor gezondheidscentra zijn, met bijbehorende samenwerkingsverbanden, in beeld.
In 2003 zullen naar verwachting de eerste twee centra in gebruik genomen
worden. Daarin zullen de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)-teams functioneren.
Het gehandicaptenbeleid
moet vraaggericht en integraal zijn. Dit is essentieel voor de activering en de
bevordering van de zelfredzaamheid van mensen met een functiebeperking. Dit
beleid zal in 2003 ontwikkeld worden. Daarbij staat toegankelijkheid van de
leefomgeving centraal. In 2003 worden openbare gebouwen en ruimte in kaart
gebracht en wordt bekeken welke aanpassingen noodzakelijk zijn. Verder is er
het voornemen om eind 2003 te starten met het experiment Persoonsgebonden
budget voor mensen in een rolstoel. Het WVG-budget (Wet voorzieningen
gehandicapten) staat onder druk door een groeiend aantal verstrekkingen. Deze
groei veroorzaakt ook extra werk voor het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO),
zodat ook daar druk op het budget ontstaat.
Momenteel vindt onderzoek
plaats naar de haalbaarheid en de wenselijkheid van een gebruiksruimte voor
verslaafden. Ook wordt gezocht naar nieuwe huisvesting voor de verschillende
opvanginstellingen. De dagopvang voor verslaafden heeft daarbij prioriteit.
De opvangcapaciteit is in
2002 uitgebreid met de woonboerderij Schieweg, jongerenopvang 18-,
jongerenopvang 18+ en een eerste aanzet voor een slaaphuis aan de Houttuinen.
De nota Verslavingszorg
verschijnt in april 2003.
Doelen voor het jaar 2004
·
In 2004 is klantmanagement
volledig ingevoerd.
·
Het verzuim in de educatie
gaat omlaag.
·
De centrale huisvesting van
Mondriaan is/wordt gerealiseerd.
·
Nieuw beleid rond
gesubsidieerde en beschermde arbeid is vastgesteld en wordt uitgevoerd.
·
Het beleidsplan
Trajectorganisatie Combiwerk is vastgesteld en wordt uitgevoerd.
·
Tot 2006 realisatie van vijf
nieuwe/verbeterde gezondheidscentra.
·
Visie Wonen/Zorg/Welzijn en
nota Integraal Gehandicaptenbeleid zijn vastgesteld en worden uitgevoerd.
·
Nieuwe huisvesting Over de
Brug en eventueel de huisvesting van een gebruikersruimte wordt
voorbereid/gerealiseerd.
·
De functie van het
Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs is versterkt (nota Verslavingszorg).
Toevoeging
Veel concrete
taakstellingen zijn te vinden in het Prestatieboek 2003 (commissie WZO,
20-2-2003). Op grond van de rapportage 2002 en beschikbare gegevens over 2003
worden nieuwe taakstellingen geformuleerd in het prestatieboek 2004.