Discussiestuk Werk, Zorg en Inkomen

 

Uitgangspunten van het beleid

 

Het aantal mensen in de bijstand stijgt weer. Een groot deel van deze mensen staat ver van de arbeidsmarkt af. Tegelijk komt nu een groep 'nieuwe werklozen' in de uitkering. Het college wil iedere cliënt op een passende manier (scholing en trajecten) helpen aan werk of andere vormen van participatie of zorg. De belangrijkste doelstellingen op een rij:

·        Van de groep cliënten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (fase 4) in april 2002, is aan het einde van deze collegeperiode eenderde deel doorgestroomd naar betaald of gesubsidieerd werk. Eenderde is actief als vrijwilliger of verricht 'beschermd werk'.

·        Het rendement van scholing en trajecten neemt toe door verdere verbetering van het aanbod, door klantmanagement en een afname van ongeoorloofd verzuim.

·        De maatschappelijke participatie van (allochtone) vrouwen/opvoeders neemt toe.

·        Extra aandacht voor de begeleiding van werknemers gesubsidieerde en sociale werkvoorzieningbanen. De helft van de werknemers in gesubsidieerde arbeid van april 2002 is in 2006 doorgestroomd naar regulier werk of een doorstroombaan.

·        Het bereik van de bijzondere bijstand groeit jaarlijks, zowel onder bijstandsklanten als onder overige bevolkingsgroepen. Ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf doen in geval van financiële nood eerder een beroep op bijzondere bijstand voor zelfstandigen.

·        Het bereik en het aanbod van de Delftpas wordt vergroot.

 

Wij willen in iedere wijk een gezondheidscentrum. Dit met het oog op tekorten aan huis- en tandartsen en voor een sterke combinatie met maatschappelijk werk, wijkverpleging en de jeugdgezondheidszorg (zie programma Jeugd en Onderwijs). Wij zijn bereid dit te stimuleren via bijdragen in de te verwachten onrendabele top van dergelijke centra.

 

Wonen, zorg en welzijn voor ouderen en gehandicapten is speerpunt in de stedelijke vernieuwing. Dat is nodig omdat tekorten dreigen. Kwantitatief: te weinig geschikte woningen. Kwalitatief: kleine kamers, meer personen op een kamer, matige aansluiting op voorzieningen. Doelstelling is de zelfstandigheid van mensen, uitgaande van hun eigen wensen en mogelijkheden. De beleidsvorming op dit terrein (Integraal Gehandicaptenbeleid en Delftse WoonZorgWelzijn-visie) loopt iets achter en moet nog in 2003 ingelopen zijn.

 

Wij willen samenhang in de huisvesting van de gehele maatschappelijke opvang brengen en problemen oplossen. Dit gebeurt onder meer door nieuwe huisvesting van het dienstencentrum Over de Brug en mogelijk een gebruikersruimte voor verslaafden. Verder willen we de samenwerking tussen de instellingen inhoudelijk, organisatorisch en bestuurlijk versterken. Inhoudelijk ligt de nadruk op preventie en nazorg en uitbreiding van capaciteit waar nodig. Om huiselijk geweld te voorkomen en te bestrijden ondersteunen we een meld- en adviespunt huiselijk geweld.

 

 

Actuele ontwikkelingen

 

Het Rijk heeft fors bezuinigd op de gemeentelijke reïntegratiemiddelen. Bij een stijgende werkloosheid komt de sluitende aanpak in de bijstand in het gedrang. Er moet nog meer nadruk gelegd worden op het rendement van scholing en trajecten.

 

Er is op dit moment grote onzekerheid op het gebied van werk en inkomen. Wij hopen dat bij de kabinetsformatie een aantal belangrijke zaken goed geregeld wordt. Deze hebben betrekking op: de WAO (relatie met de bijstand), de gesubsidieerde arbeid, een groter financieel risico voor gemeenten in de Algemene bijstandswet (ABW) en mogelijk minder ruimte voor armoedebestrijding door gemeenten. De gemeente neemt voorzorgsmaatregelen, onder andere door:

·        het starten van een project rond bijstandsklanten met ook een WAO-uitkering (Samenlopers)

·        het formuleren van een nieuw beleid rond gesubsidieerde arbeid

·        nadruk op rendement in trajecten

·        het optrekken van de grens voor het kunnen verkrijgen van bijzondere bijstand naar 120% van de bijstandsnorm.

 

De oplopende werkloosheid vereist hernieuwde aandacht voor het tegengaan van uitstoot van arbeid en het voorkomen van nieuwe langdurige werkloosheid. Volgens het budget Fonds Werk en Inkomen mag Delft op 31 december 2003 2.835 Delftenaren in de bijstand hebben (Prestatieboek 2003). Het is onwaarschijnlijk dat Delft die doelstelling haalt. Daardoor dreigen tekorten in de bijstandsverlening.

Momenteel wordt met het panel voor Werk en Inkomen en Delftse werkgevers nagedacht over een model om werkgevers op een concrete én praktische wijze bij deze vraagstukken te betrekken.

         

Door het Centraal Punt Oudkomers is meer zicht gekomen op de samenstelling van de groep zelfmelders bij Mondriaan. Daarbij blijkt dat extra inspanningen nodig zijn om voor allochtone mannen en zeker vrouwen een effectief aanbod van taal, praktische vaardigheden (en kinderopvang) te realiseren.

 

In 2002 werden 3.699 Delftpassen verkocht waarmee ongeveer 11% van de primaire doelgroep (minima) bereikt werd. De Delftpas 2003 is uitgebreid met een kinderpas die los van een ouderpas gekocht kan worden. In 2003 wordt onderzocht op welke wijze met de Delftpas vorm kan worden gegeven aan meer vraagsturing in de gemeentelijke subsidieverlening.

 

Zes van de zeven locaties voor gezondheidscentra zijn, met bijbehorende samenwerkingsverbanden, in beeld. In 2003 zullen naar verwachting de eerste twee centra in gebruik genomen worden. Daarin zullen de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)-teams functioneren.

 

Het gehandicaptenbeleid moet vraaggericht en integraal zijn. Dit is essentieel voor de activering en de bevordering van de zelfredzaamheid van mensen met een functiebeperking. Dit beleid zal in 2003 ontwikkeld worden. Daarbij staat toegankelijkheid van de leefomgeving centraal. In 2003 worden openbare gebouwen en ruimte in kaart gebracht en wordt bekeken welke aanpassingen noodzakelijk zijn. Verder is er het voornemen om eind 2003 te starten met het experiment Persoonsgebonden budget voor mensen in een rolstoel. Het WVG-budget (Wet voorzieningen gehandicapten) staat onder druk door een groeiend aantal verstrekkingen. Deze groei veroorzaakt ook extra werk voor het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO), zodat ook daar druk op het budget ontstaat.

 

Momenteel vindt onderzoek plaats naar de haalbaarheid en de wenselijkheid van een gebruiksruimte voor verslaafden. Ook wordt gezocht naar nieuwe huisvesting voor de verschillende opvanginstellingen. De dagopvang voor verslaafden heeft daarbij prioriteit.

De opvangcapaciteit is in 2002 uitgebreid met de woonboerderij Schieweg, jongerenopvang 18-, jongerenopvang 18+ en een eerste aanzet voor een slaaphuis aan de Houttuinen.

De nota Verslavingszorg verschijnt in april 2003.

 

 

Doelen voor het jaar 2004

 

·        In 2004 is klantmanagement volledig ingevoerd.

·        Het verzuim in de educatie gaat omlaag.

·        De centrale huisvesting van Mondriaan is/wordt gerealiseerd.

·        Nieuw beleid rond gesubsidieerde en beschermde arbeid is vastgesteld en wordt uitgevoerd.

·        Het beleidsplan Trajectorganisatie Combiwerk is vastgesteld en wordt uitgevoerd.

·        Tot 2006 realisatie van vijf nieuwe/verbeterde gezondheidscentra.

·        Visie Wonen/Zorg/Welzijn en nota Integraal Gehandicaptenbeleid zijn vastgesteld en worden uitgevoerd.

·        Nieuwe huisvesting Over de Brug en eventueel de huisvesting van een gebruikersruimte wordt voorbereid/gerealiseerd.

·        De functie van het Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs is versterkt (nota Verslavingszorg).

 

 

 

 

Toevoeging

Veel concrete taakstellingen zijn te vinden in het Prestatieboek 2003 (commissie WZO, 20-2-2003). Op grond van de rapportage 2002 en beschikbare gegevens over 2003 worden nieuwe taakstellingen geformuleerd in het prestatieboek 2004.