Uitgangspunten van het
beleid
Wijkaanpak
·
De huidige wijkaanpak
wordt geëvalueerd en zonodig bijgesteld. De wijkbudgetten, die tot 2004 zijn
vastgesteld, worden structureel geregeld en op niveau gebracht. Daarnaast komt
er een protocol voor het wijkgericht werken.
·
De huidige wijkindeling
blijft. De binnenstad behoudt haar bijzondere positie behoudt. Wijkgerichte
activiteiten en bewonersparticipatie in de binnenstad sluiten aan bij het
beleid van wijkgericht werken. We zetten in op de uitvoering, waarbij het
resultaat telt.
·
Elke wijk krijgt een
volwaardig wijkvoorzieningenniveau . Dat betekent in elke wijk een
buurtaccommodatie, een gezondheidscentrum, jongerenhonk, informatiepunt en
(activiteiten)programma’s met relaties naar de brede school, kinderopvang,
sport, sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.
Stadsbeheer
·
Het meldpunt van
Stadsbeheer krijgt meer bekendheid.
·
Vanaf 2003 handhaven we
duidelijker bij overlast door hondenpoep, grof- en zwerfvuil, fout parkeren en
graffiti. De overlast moet structureel verminderen.
- Het meldpunt van Stadsbeheer zorgt voor een
snelle afhandeling van meldingen over de buitenruimte, kwaliteitsmeting en
evaluatie. De buitenruimte verdient extra aandacht door verfraaiing van de
wijken, bijvoorbeeld met bloembakken, extra snoeien en aandacht voor
‘enge’ plekken. Hierbij werken we in projecten samen met de corporaties.
Stedelijke
vernieuwing
De Delftse doelstellingen voor
stedelijke vernieuwing zijn vastgelegd in het Delfts Ontwikkelingsprogramma
2000-2010 (DOP).
Volkshuisvesting
- Delft heeft de komende jaren méér woningen én
kwalitatief betere woningen nodig. Er zijn relatief veel woningen in de
lagere- en middenklasse. Hierdoor is er te weinig doorstroming op de
woningmarkt, zodat het gevaar bestaat dat steeds meer Delftenaren de stad
verlaten.
- Alle doelgroepen moeten kansen
krijgen.
- Voor bepaalde doelgroepen, zoals
senioren worden woningen bijgebouwd. In Delft zijn nog te
weinig woningen geschikt voor ‘levensloopbestendig’ gebruik, terwijl de
vergrijzende samenleving daar wel steeds meer om vraagt. Aanpassen en
opplussen (woning geschikt maken voor ouderen en mensen met een lichte
functiebeperking) van woningen voor senioren is noodzakelijk. Het behoud
van zelfstandigheid voor ouderen en/of mensen met een functiebeperking
wordt hiermee bevorderd.
Actuele ontwikkelingen
Wijkaanpak
- De organisatie en de instrumenten van de
wijkaanpak zijn inmiddels goed ontwikkeld.
- De nadruk ligt op een betere en snellere
uitvoering. Het behalen van resultaten staat centraal. Dat betekent: meer
zeggenschap voor bewoners, meer initiatieven uit de wijk en zichtbare
resultaten van verbeterde leefbaarheid in de wijken.
- Een systeem om de resultaten te meten is
waarschijnlijk in de loop van 2003 beschikbaar.
- De cyclus van de wijkaanpak is in 2003 in
aangepast. De actieve betrokkenheid van bewoners moet gedetailleerder
uitgewerkt worden. Hiervoor komt nog voor de zomer een protocol waarin
doelen, proces, organisatie, bewonersinitiatieven en het
participatieproces duidelijk worden omschreven
- Tot en met 2003 is de financiële dekking van de
wijkbudgetten vastgesteld. In 2004 moet deze dekking structureel worden
geregeld. Bij de programmabegroting 2004-2006 wordt hiervoor een voorstel
ingediend.
- Voor de realisatie van een volwaardig
wijkvoorzieningenniveau wordt er verder gewerkt aan de realisatie van
buurtaccommodaties in combinatie met wijkservicepunten. In Wippolder is al
een succesvolle buurtaccommodatie met een wijkservicepunt gerealiseerd.
- Er komen nog twee wijkservicepunten bij. Dit jaar
wordt in Poptahof gestart met de bouw van een nieuwe accommodatie. In
Tanthof wordt de bouw voorbereid met de toekomstige gebruikers.
- Met de stad zullen stadsetiquetten worden
uitgewerkt.
- Wijkeconomie zal een extra impuls krijgen door
het aanpakken van buurt- en wijkwinkelcentra.
Stadsbeheer
- De mogelijkheid om via internet grofvuil en
klachten over de openbare ruimte aan te melden was één van de eerste
digitale diensten van de gemeente. De schat aan informatie uit het
Infopunt vormt een belangrijke basis voor de aanpak voor verbeteringen van
de leefomgeving.
- Door de fusie van Stadsbeheer/Sportbedrijf en
Wijk- en Stadszaken wordt de effectiviteit van het wijkgericht werken
groter. De wijkopzichters voegen met de ‘wijkschouw’ een goed stuk
gereedschap toe aan de wijkplancyclus.
- De renovatie van de speelplaatsen in Delft is
bijna klaar. Daarmee is de veiligheid van de speelplaatsen weer
gewaarborgd en de woonomgeving kwalitatief versterkt.
- Nog voor de zomer van 2003 wordt er naar
gestreefd de overlast van hondenpoep te verminderen. Dit gebeurt onder
meer door de aanleg van hondenuitlaatplaatsen en –uitrenvelden in alle
wijken, een heldere voorlichtingscampagne en toezicht en handhaving van de
regels.
- Met voorlichting op maat zal het
afvalscheidingsgedrag positief worden beïnvloed. De campagne zal zich mede
richten tegen het onjuist aanbieden van grofvuil en het veroorzaken van
zwerfvuil. Er worden maatregelen ontwikkeld om positief gedrag te belonen.
- Er zijn positieve ervaringen opgedaan met het
door inwoners laten beheren van kleine delen openbare ruimte
(‘zelfbeheer’) door boomspiegels en geveltuintjes in beheer te geven aan
bewoners.
- Er wordt gewerkt aan beheerplannen voor
onderdelen van de openbare ruimte (bijvoorbeeld wegen, riolen, groen,
bruggen) om de schaarse middelen effectief in te zetten en een goede basis
te leggen onder het wijkbeheer.
Stedelijke Vernieuwing
De doelen uit het Delfts
Ontwikkelingsprogramma (DOP) moeten bereikt worden via de volgende lopende
projecten van het Stadsvernieuwingsfonds/Investeringsbudget
Stedelijke Vernieuwing (SV/ISV).
q
op het gebied van Wonen:
Doelengebied fase 2a en 2b, Zuidpoort, herstructurering Die Delfgaauwse Weye,
herstructurering Wippolder, wijkaandelen Minervaplein, herstructurering Poptahof, subsidieprogramma
MeerjarenRaming StadsVernieuwing (MRSV),
waaronder het opplussen van woningen;
q
op het gebied van
Leefbaarheid: de uitvoering van het bouwtraject buurtaccommodaties, bijdrage
aan de brede school, bijdrage aan fysieke veiligheidsmaatregelen, bijdrage aan
het programma sporthallen/sportzalen, bijdrage aan service- en
informatiepunten, diverse sport- en spelvoorzieningen en drie projecten
Provinciaal Stedenbeleid;
q
op het gebied van
Economie: de bijdrage aan de ontwikkeling van het TU-gebied en de realisatie
van de Stadshal;
q
op het gebied van
Mobiliteit: de bijdrage aan de herinrichting van de Markt en de monitoring
binnenstad;
q
op het gebied van
Duurzaamheid: de bijdrage aan het programma Water en Ecologie, waaronder
onderzoek grondwateronttrekkingen Binnenstad, de bodemsaneringen Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) (met
name Zuidpoort en Oostsingel) en de geluidssaneringen ISV.
Volkshuisvesting
·
In 2003 worden 468 woningen opgeplust door de
woningcorporaties. Dit jaar wordt met de corporaties onderzocht wat het
maximale aantal woningen is dat opgeplust kan worden. Hieruit volgen afspraken
voor de komende jaren.
·
Er moeten meer levensloopbestendige woningen
worden gebouwd en er moet een groter aanbod aan zorgwoningen komen. De nota
ouderenbeleid: ‘Wonen, Zorg en Welzijn in Delft’ verschijnt medio 2003. Deze
nota is op integrale wijze tot stand gekomen met alle betrokken partijen. Uit
de nota volgt een programma van noodzakelijk acties op korte termijn (wegnemen
knelpunten) en op lange termijn op het gebied van Wonen, Zorg en Welzijn.
·
Door het opheffen van Woonkoepel hebben
woonconsumenten geen inbreng meer op het volkshuisvestingsbeleid. Nog dit jaar
volgt een plan van aanpak op welke manier burgers op interactieve wijze bij het
beleid op het gebied van Wonen worden betrokkenen.
·
De toekomstvisie sociale woningbouw, met specifieke
aandacht voor de problemen rond doorstroming, komt nog in 2003 tot stand.
Doelen voor het jaar 2004
Wijkaanpak
- De wijkbudgetten zijn structureel geregeld.
- Er is een monitoringsysteem dat de resultaten van
de wijkaanpak meet.
- Een protocol voor de wijkaanpak zorgt voor
helderheid en transparantie bij alle betrokkenen.
- Er zijn meer bewonersinitiatieven genomen. Meer
initiatieven voor zelfbeheer hebben vorm gekregen.
- De wijkaanpak in de binnenstad heeft
nadrukkelijker en herkenbaarder vorm gekregen.
- Samen met bewoners worden er wijkschouwen
georganiseerd.
- De publieke dienstverlening is uitgebreid door
wijkservicepunten.
- De leefbaarheid in de wijken verbetert verder.
Stadsbeheer
- Verder werken aan het meten van prestaties en een
klanttevredenheidsonderzoek.
- Verminderen van het aantal klachten door
preventief onderhoud in de wijken.
- De wijkschouw wordt verder uitgebouwd.
- Versterkte handhaving op afvalgebied, als
onderdeel van het toezicht en handhavingplan, zal de
afvalvoorlichtingscampagne ondersteunen en completeren.
Stedelijke Vernieuwing
- Alle Stadsvernieuwingsfonds(SV)-gelden moeten
volledig zijn besteed of verplicht.
- Alle destijds geformuleerde ISV-doelstellingen
worden bereikt.
- Het lopend SV-programma wordt uitgevoerd,
waaronder de afronding van de bouw van de buurtaccommodaties Poptahof en
Tanthof.
Volkshuisvesting
- Meerjarige afspraken met corporaties over opplussen voor 2004 en
verder.
- Vanaf 2004 is interactieve beleidsvorming een vast onderdeel van het
woonbeleid.
- Acties
op het gebied van Wonen, Zorg en Welzijn voor Wonen (tekort aan
zorgwoningen):
·
opstellen van een bouw- en verbouwprogramma
om zorgwoningen (levensloopbestendig) te realiseren in
herstructureringsgebieden en op mogelijke nieuwbouwlocaties
·
gemeentelijke subsidies zullen (wellicht)
noodzakelijk blijken om deze goed uitgeruste woningen voor ouderen met
zorgindicatie, tegen een betaalbare prijs aan te kunnen bieden aan ouderen met
een laag inkomen.
·
Op basis van onderzoek in 2003 worden voor
2004 concrete maatregelen genomen op het snijvlak van volkshuisvesting en
integratie.