Discussiestuk jeugd en onderwijs

 

Uitgangspunten van het beleid

 

Op het gebied van jongeren willen we nog meer alle terreinen die jongeren raken, bij elkaar brengen. We versterken met name de banden van het jongerenwerk met onderwijs, cultuur, sport en wonen. Specifieke aandacht is er voor meiden.

 

Het jongerenwerk moet als basisvoorziening goed kunnen functioneren en moet, zowel in kwaliteit als kwantiteit, op peil worden gebracht.

 

Jongeren moeten vooral zelf verantwoordelijkheid krijgen en nemen. In de beleidsvoorbereiding en -uitvoering en wordt daarom een zwaar accent gelegd op goede communicatie met jongeren.

 

In de jeugdgezondheidszorg willen we toe naar een stevige ruggengraat in de eerste lijn. Taken daarbij zijn het ondersteunen van scholen, gezinnen en kinderopvang, preventie, kortdurende hulpverlening en doorverwijzing naar de zorg. De ruggengraat wordt in de wijken gevormd door de Jeugdgezondheidszorg (JGZ)-teams. Daarin werken GGD, consultatiebureaus, schoolmaatschappelijk werk en opvoedadviseurs samen. In de scholen voor voortgezet onderwijs wordt de ruggengraat gevormd door de ZorgAdviesTeams en voor de groep 16-23 door het werk van het RMC-team (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt Voortijdig Schoolverlaters).

 

In het Onderwijsbeleidsplan 2002-2005 zijn de volgende kernthema’s benoemd. Tussen haakjes staan de doelen:

 

 

De Brede School streeft naar de vorming van clusters van scholen en kinderopvang op wijk- of buurtniveau. Deze werken nauw met elkaar samen en zijn goed gehuisvest. Zij bieden kinderen én ouders een bij die wijk of buurt passend programma van activiteiten aan. De Brede School ondersteunt daarom scholen en kinderopvang bij samenwerkings- en huisvestingsprojecten. In 2006 wil de Brede School in alle wijken het activiteitenprogramma aanbieden.

 

Eind 2001 hebben de gemeenteraden van Delft en Rijswijk een intentiebesluit genomen voor een fusie tussen het openbaar onderwijs in Delft en Rijswijk. Ook wil het Delfts openbaar onderwijs verzelfstandigen. Het doel van de verzelfstandiging en besturenfusie is de versterking van de bestuurlijke en organisatorische positie. Lokale verschillen blijven mogelijk.

 

 

Actuele ontwikkelingen

 

De relatie tussen jongerenwerk en wijkaanpak is in het actieprogramma 2003 versterkt. Het formuleren van de vraag (vraagsturing) wordt gedaan via de wijkprogramma’s. Het accent ligt nu op de versterking van het tiener- en jongerenwerk in de buurthuizen en de jongerencentra.

 

Programmatisch wordt aansluiting gezocht bij de brede schoolontwikkeling, de ontwikkeling van de Jeugdgezondheidscentra en Sport- en Cultuuractiviteiten in de wijken.

Stadsbreed wordt gewerkt aan een breder cultuuraanbod voor jongeren. Daarnaast vindt een inventarisatie plaats van de noodzakelijke maatregelen op het gebied van wonen, werk, inkomen en integratie.

 

Bij nieuwe jongerenvoorzieningen willen jongeren meer inspraak over de openstelling en beheer. Bij de skatebaan worden beheersmaatregelen getroffen. Er komen legale graffitiplaatsen.

 

Jongeren in de wijken worden betrokken bij het formuleren van de vraag en bij het verwezenlijken van de uitkomst.

Op stedelijk niveau is op dit moment de Jongerenraad de belangrijkste partner op participatieniveau.

 

In het preventieproject wordt onder meer gewerkt aan de opzet van een taskforce, die groepen jongeren gaat volgen en begeleiden. Deze kerngroep bestaat uit politie, Brede Welzijnsorganisatie Delft en Parnassia.

 

In 2003 starten twee Jeugdgezondheidszorg (JGZ)-centra in de Wippolder en de Buitenhof. Met bureau Jeugdzorg worden afspraken gemaakt over de inzet van Jeugdzorg direct achter JGZ-team, VO-zorgadviesteams en RMC. Maatzorg en GGD zetten hun project ‘Integrale JGZ’ krachtig voort. Onderdeel daarvan is de signalering van peuters met dreigende achterstanden. Er komt een directe verwijzing van het JGZ-team naar de voorschool. 

 

Voor het schoolmaatschappelijk werk is een aanbestedingsprocedure gestart voor de komende twee schooljaren. In deze periode zal het schoolmaatschappelijk werk op de GOA-scholen (gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid) worden voortgezet.

 

Op het gebied van gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA) moeten schoolbesturen  een eigen positie hebben. De gemeente moet de rollen van regisseur en subsidiegever goed kunnen vervullen. Hierover wordt verder gesproken. GOA is ook betrokken bij een nieuw peuterspeelzalenbeleid door de relatie met de voor- en vroegschoolse educatie.

Onderwijs in Allochtone Levende Talen onder schooltijd scoort niet goed. Onduidelijk is nog hoe een nieuw kabinet hierover denkt.  In mei 2003 volgt een discussie in de commissie Werk, Zorg en Onderwijs (WZO).

De beide Samenwerkingsverbanden Weer Samen Naar School (WSNS) hebben nieuwe samenwerkingsafspraken gemaakt. Binnenkort kunnen deze worden vastgesteld.

Techniek wordt een onderdeel van de Cito-toetsing in het basisonderwijs. Met onderwijsinstellingen, techniekmuseum en werkgevers wordt gewerkt aan een nieuwe basisstructuur voor techniek in het onderwijs. Gedacht wordt aan een opzet zoals de Papavar, het gemeentelijk natuur- en milieucentrum. Dit betekent gevarieerd, praktisch techniekonderwijs op diverse locaties in samenwerking met verschillende partijen. Daarnaast wordt de start van een module ‘mechatronica’ in het Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs en een MBO-opleiding Mechatronica niveau 1-2 voorbereid.

 

Het Rijk heeft extra geld ter beschikking gesteld voor de modernisering van schoolgebouwen. Met de schoolbesturen wordt nu overlegd over prioriteiten en randvoorwaarden.

 

Voor de Brede School is een nieuw plan van aanpak in voorbereiding. Het programma draait in 2003 in vier wijken. De deelname per bevolkingsgroep verschilt. De Brede School ondersteunt een aantal samenwerkingsprojecten tussen onderwijs en kinderopvang. De stap naar het voortgezet onderwijs wordt in samenhang met het preventiebeleid voorbereid. Een stimuleringsregeling voor kinderopvang in schoolgebouwen is in de maak.

 

Recent is naar voren gekomen dat de omvang van het openbaar onderwijs in Delft en Rijswijk voor de langere termijn onvoldoende is. Het Regionaal Bestuur Openbaar Onderwijs Westland (RBOOW) lijkt een goede fusiepartner voor Delft en Rijswijk. Onderzocht wordt nu of een fusie mogelijk is.

 

 

Doelen voor het jaar 2004

 

·       Het jongerenwerk wordt kwantitatief op sterkte gebracht, zodat jongeren en tieners zeker zijn van de openstelling van voorzieningen.

·       Het activiteitenaanbod voor jongeren in alle wijken moet kwalitatief en kwantitatief beter worden. Een samenhangende programmering wordt gestimuleerd door aan te sluiten bij de vraag van jongeren via de cyclus van wijkprogramma’s.

·       Jongerencultuur en culturele diversiteit onder jongeren krijgen onverminderd aandacht in het jongerenbeleid.

·       Een speciaal team richt zich op risicogroepen onder jongeren in de stad. Hierin zitten: Parnassia, Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD) en politie.

·       In 2004 wordt verder gewerkt aan de vermindering van het woonruimtetekort voor jongeren.

·       De sluitende aanpak voor 16-23-jarigen krijgt vorm. Het klantmanagement van deze groep klanten van de sector Werk Inkomen en Zorg wordt ondergebracht in RMC-verband (Regionaal Meld- en Coördinatiepunt Voortijdig Schoolverlaters).

·       In 2004 moeten twee nieuwe JGZ-teams geformeerd worden. Uitbreiding van het schoolmaatschappelijk werk en het realiseren van geschikte locaties zijn daarvoor nodig.

·       De wachttijden in de jeugdhulpverlening zijn binnen de gestelde termijnen gebracht.

·       De Brede School breidt het programma uit naar twee nieuwe wijken en naar het voortgezet onderwijs (onder andere huiswerkbegeleiding en zomerschool).

·       Verzelfstandiging en fusie van het openbaar onderwijs wordt gerealiseerd. Voor de ondersteuning van het verzelfstandigde openbaar onderwijs komt gedurende vijf jaar geld beschikbaar. Dit gebeurt in het kader van de zogenaamde ‘bruidsschatregeling’. Deze uitgaven zullen worden gedekt door de inverdieneffecten van de verzelfstandiging (geen gemeentelijke kosten meer voor openbaar onderwijs).

·       In 2004 wordt de onderwijsmonitor ingevoerd.

·       In 2004 wordt het centrale loket van het samenwerkingsverband Delft-plus geopend.

·       Het beleid rond het moderne schoolgebouw is in uitvoering.