Discussiestuk Duurzaamheid

 

 

Uitgangspunten van het beleid

 

·         Algemeen: in 2004 ligt een sterkere nadruk op het voorbereiden en feitelijk verwezenlijken van projecten en plannen. Voor een groot deel is dit mogelijk binnen de huidige financiële kaders.

·         Voor de Poptahof en het Klimaatbeleid moet het financiële kader nader vastgesteld worden.

·         Van projecten die door Rijk of Provincie (mee)betaald worden, wordt de planvoorbereiding zo veel mogelijk opgepakt en doorgezet (mn. raillijn 19).

·         Klimaatbeleidsplan en Lokaal Vervoer en Verkeersplan zijn belangrijke ‘nieuw’ beleidsnota’s. Deze worden resp. in mei en aan het eind van 2003/begin 2004 vastgesteld, inclusief de financiën.

·         Het klimaatbeleid wordt geheel ingebed in (gebieds)ontwikkelingen en projecten die op de planning staan.

·         De ‘duurzame aanpak’ wordt consequent en volledig uitgewerkt in de concrete planvoorbereidingen en uitvoering van projecten. Denk aan: Zuidpoort, Poptahof, Spoorzone, Technopolis en diverse bestemmingsplannen.

·         Het uit het Lokaal Verkeer en Vervoersplan voortkomende beleid wordt zoveel mogelijk in de geplande ontwikkelingen van gebieden in de stad meegenomen.

·         Herontwikkeling van de omgeving station zuid. Daarbij is niet alleen de directe omgeving bij gebaat, maar tevens in samenhang te zien met Schie-oevers en technopolis. De ontwikkeling behelst het realiseren van ca. 30.000m2 bvo.

 

Actuele ontwikkelingen

 

·         Op 1 januari 2004 vindt een grenswijziging met Schipluiden plaats. De voorbereiding van de hiermee samenhangende ontwikkeling van gebieden ligt op schema. Het betreft de Harnaschpolder en het VDD terrein. 2004 zal in het teken staan van de afronding van bestemmingsplan(nen) en van de start van de realisatie van de gebieden.

·         Er is nog geen helder rijksbeleid over de relatie tussen mobiliteit en luchtkwaliteit.  Ook op tal van andere duurzame thema’s is het rijksbeleid nog niet duidelijk, zodat ook de effecten op lokaal niveau hiervan nog onbekend zijn.

·         Het vastgestelde Streekplan ZH-west biedt geen ruimte voor heroverweging ontwikkeling glasgebied Delft-Pijnacker, door ingrijpen provincie. De "dubbeling" tussen Haaglanden en Provincie werkt frustrerend op goed regionaal ruimtelijk beleid. Wellicht openingen via discussie over toekomst Haaglanden.

 

Doelen voor 2004

 

Mobiliteit

·         Realisatie deel fietsroute/voetpad oost-west (Zuidwal-Westlandseweg, in samenhang met realisatie Zuidpoort).

·         Realisatie eerste bewaakte stalling binnenstad bij de Markt.

·         Voorbereiding tramlijn 19 naar de TU-wijk en Technopolis.

·         Uitvoering tarievenbeleid en -acties in het openbaar vervoer.

·         Uitvoering fase 2 autoluwe binnenstad.

·         Invoering vergunningparkeren in resterende delen van de schil (Rotterdamseweg e.o. en Agnetapark e.o.)

·         Implementatie Lokaal Verkeer en Vervoersplan in projecten.


Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen, grond

·         Implementatie Welstandsbeleid (plan vaststellen in 2003).

·         Implementatie 'kansenkaart' voor duurzame ontwikkeling (vast te stellen in 2003). Deze gaat dienen als onderlegger voor ruimtelijke plannen en planologische procedures.

·         Start uitvoering 1e fase plan Poptahof (plan vast te stellen in 2003).

·         Vaststelling ontwikkelplannen Reinier de Graaf, Yperstraat, Poptahof.

·         Vaststelling bestemmingsplannen noord-oost, noord-west II, Spoorzone en Buitengebied.

·         Start bedrijfschap Harnaschpolder.

·         Vaststelling ontwikkelingsmodel en stedebouwkundigplan Station Zuid en start bouw eerste deel.

 

Milieu

·         Uitvoering verdere afsluitingen binnenstad-oost tegen wateroverlast.

·         Uitbreiding gebiedseigen watersysteem in Tanthof-West.

·         Uitvoering van drainage maatregelen binnenstad.

·         Afronden van de onderhandelingen met het Hoogheemraadschap over herpolderen.

·         Start uitvoering duurzame aanpak Poptahof, zowel op water als energie gebied.

·         Uitwerking duurzame ontwikkeling Harnaschpolder in de ruimtelijke ordeningsplannen.

·         Implementatie gemeentelijke interne milieuzorg (wordt in 2003 opnieuw vormgegeven).

·         Start beloningssysteem goed afvalscheidingsgedrag, in combinatie met uitbreiding van inzamelpunten voor gescheiden afval (plan vaststellen in 2003).

·         Uitvoering projecten klimaatbeleid (plan vaststelling in 2003).

·         Implementatie nieuwe EHS-beleid (planvaststelling in 2003).

·         Realisatie van een geluidsscherm langs de A13 ten behoeve van de Professorenwijk.

·         Opstellen van een plan van aanpak ten behoeve van locaties waar de luchtkwaliteit wordt overschreden.