Actuele ontwikkelingen

 

Brede school

In 2004/2005 wordt het brede schoolprogramma in alle wijken aangeboden (primair onderwijs). Het samenvoegen van onderwijs, kinderopvang, voorscholen en activiteiten in gezamenlijke huisvesting gaat ook in 2004/2005 door.

De brede schoolontwikkeling voor het voortgezet onderwijs (VO) verkeert in de opbouwfase. In 2004 wordt, in overleg met de VO-scholen, een aantal pilots gestart. Extra aandacht gaat uit naar het betrekken van de jongeren zelf in de (vormgeving en keuze van de) programma’s.

 

Onderwijs

De meest opvallende veranderingen zijn de verzelfstandiging van het openbaar primair onderwijs, de bezuinigingen op het onderwijsachterstandenbeleiden het afschaffen van het onderwijs in allochtone levende talen (OALT) per augustus 2004. Nog een opvallende verandering is het verleggen van rijksmiddelen van gemeenten naar schoolbesturen (onderwijsachterstanden, onderwijsbegeleiding).

 

Jeugd en Jongeren

Er is gewerkt aan een “infrastructuur” voor jongeren op wijkniveau. Dit heeft er toe geleid dat in de verschillende wijken het tiener- en jongerenwerk in buurthuizen en jongerencentra een acceptabel kwantitatief niveau kan bereiken. Daarnaast is er een sport, spel en cultuur aanbod op wijkniveau. Via de WCT’s (wijkcoördinatieteams) is er een bescheiden netwerk voor jeugd- en jongeren in de wijken. Hierbij wordt samenhang en –werking gezocht met de brede school en met de integrale jeugdgezondheidszorg(JGZ). In 2004 starten integrale JGZ-teams in Wippolder en Buitenhof.   

 

Op stedelijk niveau heeft, met name onder impuls van het preventiebeleid, de zorgketen voor jongeren van 12 tot 16 jaar (zorgloket en zorgteams op de scholen) en een sluitende aanpak voor 16 tot 23 jarigen (een diploma of een baan) zich verder ontwikkeld. Daarnaast is de task-force interventie in groepen gestart (het aanpakken van groepen die overlast geven). Op incidentele basis is er een beperkt cultuuraanbod op stedelijk niveau.

Doelstellingen

 

Brede school

De basis is gelegd. In de 2de helft van 2004 verschijnt een plan van aanpak voor verdieping van de brede school.  Voor 2005 en verder betekent dat aandacht voor:

 

q       Opname van techniek als thema in het programma en het programmatisch uitbouwen van de driehoek buurt-onderwijs-sport.

q       Doorstroom bevorderen naar langduriger deelname in reguliere voorzieningen en verenigingen (plusprogramma).

q       Samen met JGZ-teams een aanbod gericht op ouders presenteren.

q       De samenwerking tussen scholen en kinderopvang organisatorisch en inhoudelijk verdiepen.

q       De integrerende werking van de brede school in Delft hebben wij hoog in het vaandel staan; de programma’s zijn en blijven dan ook toegankelijk voor alle kinderen. Extra aandacht zullen we besteden aan het (waar nodig) begeleiden van kinderen met onderwijsachterstanden.

 

Onderwijs

In 2004 wordt het onderwijsbeleidsplan (OBP) 2005-2008 opgesteld.  De volgende thema’s komen daarin in ieder geval aan bod:

 

q       Het maken van afspraken met de schoolbesturen over de wijze van samenwerken op die gebieden waar de schoolbesturen meer autonomie hebben gekregen (onderwijsachterstanden en schoolbegeleiding).  De gemeente wil co-financiering intact laten van de infrastructuur die in Delft op deze gebieden bestaat.
q       Het beleidsplan onderwijsachterstanden wordt onderdeel van het OBP.  De gemeente blijft verantwoordelijk voor de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en voor de schakelklassen (bijv. de kopklas). Daardoor kan in 2005 het beleid gericht op taal, spelen, ouderparticipatie en opvoedingsondersteuning prioriteit houden. Meer geld is nodig om in alle Delftse wijken opvoedingsondersteuning en schoolmaatschappelijk werk te kunnen bieden.
q       Met de introductie van de leerlinggebonden financiering (rugzakje) in augustus 2003 wordt het belang van een goede schoolinterne zorg verder benadrukt. Het college wil daarom bezien hoe de lokale samenwerkingsverbanden en de regionale clusters voor speciaal onderwijs beter kunnen samenwerken en voor ouders meer transparantie kunnen bieden.

q       In 2005 wil het college het aantal JGZ-teams vergroten naar vier. In 2006/2007 moeten alle wijken voorzien zijn van een JGZ-team. Het college wil in 2005 een begin maken met het gekoppeld aan de JGZ-teams aanbieden van wijkgerichte gezondheidsvoorlichting en mogelijk logopedie.

q       In april 2004 start de verrijkingsmodule ‘mechatronica’ in het VMBO. Met de schoolbesturen en bedrijven wil het college de bovenkant van het VMBO naadloos laten aansluiten op MBO en beroepspraktijk. In 2005 wil het college hier verdere stappen in zetten.

q       Aansluitend op het werk van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt, het nieuwe zorgloket in het voortgezet onderwijs en het Basta-project wil het college de keten onderwijs-leerplicht-justitie verbeteren. Daardoor kan uitval beter en eerder worden aangepakt.

q       Projecten als DIA-II (ICT in school), techniek in het onderwijs (start voorzien augustus 2004), de onderwijsmonitor, verbetering schoolmediatheken, behoud algemeen schoolmedewerkers en de digitale koppeling scholen-leerplicht worden in 2005 volgens plan uitgerold.

 

 

 

Jeugd- en jongeren

Tegen de achtergrond van de bezuinigingen kiezen wij voor het instandhouden van de infrastructuur., Daarmee kan het  aanbod van tiener- en jongerenwerk in de wijken worden gegarandeerd. Aandachtpunt is het wegvallen van de ID-banen in het jongerenwerk.

 

q       Verbreding brede schoolconcept. In het project Sportvisie 2000 + 6 wordt in 2004 het zogenaamde BOS–model ontwikkeld, een samenwerkingsverband op wijkniveau tussen partners uit het Buurt/wijkwerk, Onderwijs, en Sport., Het BOS-model is een instrument om tot een gestructureerd activiteitenaanbod voor de jeugd te komen. Een verdere uitwerking van dat instrument voor jeugd tussen 12 en 18 jaar leidt tot het BOS – J Model, waarbij het Jongerenwerk als partner aanhaakt. Dit leidt tot een gebundeld activiteitenaanbod bij scholen voor voortgezet onderwijs, onder de vlag van brede school. Gestreefd wordt naar een dergelijk aanbod op minimaal drie locaties in het schooljaar 2004/2005.

q       Jongeren en veiligheid. We streven ernaar de task force interventie in groepen, bestaande uit het signaleringsoverleg en het interventieteam, ook in 2005 te continueren. Daarnaast zal opnieuw veel energie en middelen gestoken worden in de activiteiten rond oud en nieuw om een rustige viering te garanderen.

q       Jongerenhuisvesting. Er wordt een nota voorbereid, die er toe moet leiden, dat vanaf 2005 het vraagstuk van de jongerenhuisvesting fundamenteel wordt aangepakt. In 2004 vindt onderzoek plaats naar knelpunten in de huisvesting van studenten en jongeren. In 2001 is naar aanleiding van het “Onderzoek Jongerenhuisvesting” het experiment “Slaagkans” gehouden. Dit heeft ertoe geleid dat voor starters de reactieduur is ingevoerd en de afspraak is gemaakt om minimaal 55% van het woningaanbod (Woonkrant) te labelen voor starters.  De onzelfstandige eenheden van bijvoorbeeld DUWO worden niet via de Woonkrant verhuurd. Het aantal mutaties komt jaarlijks gemiddeld uit op ca 2000 eenheden. Deze eenheden worden bijna volledig verhuurd aan studenten en jongeren.

q       Jongerenparticipatie. Verdere versterking van de participatie van jongeren. Dit geldt rond de wijkprogramma’s, de jongerencentra en stedelijke initiatieven via de Jongerenraad. Het leggen van deze accenten zal betekenen, dat een aantal incidenteel gefinancierde zaken wegvalt, tenzij opnieuw incidentele financiering gevonden kan worden.

 

Bezuinigingen door de rijksoverheid

 

De  rijksoverheid heeft de scholen uitgezonderd van bezuinigingen, maar impliciet vinden op dit terrein wel bezuinigingen plaats: de rijksoverheid beperkt de onderwijsmiddelen, die de gemeenten krijgen uitgekeerd sterk.

Het betreft voor de gemeente Delft bezuinigingen op:

 

OALT                                       € 0,3 miljoen volledige afschaffing per 1augustus 2004

GOA                                        € 0,5 miljoen  gaat in per 1 augustus 2005

Onderwijskansenscholen           € 0,2 miljoen gaat in per 1 augustus 2006

Schoolbegeleiding                     € 0,3 miljoen gefaseerde afbouw: 25% 2005 25 % 2006,    volledige afschaffing 2008. Deze middelen gaan naar de scholen.

 

 

Bij welzijn vallen de rijksmiddelen weg voor:

 

Preventiebeleid:                         € 0,7 miljoen per oktober 2005

Interim maatregel jongeren en veiligheid:

                                               € 70.000 per 1 januari 2005 ambulant jongerenwerker

 

Daarnaast  vervallen de volgende zaken door het wegvallen van EZH-gelden:

                                               € 11.345 per 1 januari 2007 beeldvorming ouderen jongeren

                                               € 48.450 per 1 januari 2007 beheer skatebaan

                                               € 137.000 per 1 januari 2006 Sport, spel en cultuur aanbod   

                                               € 48.000 per 1 januari 2008 speelbal Poptahof