In 2004/2005 wordt het
brede schoolprogramma in alle wijken aangeboden (primair onderwijs). Het
samenvoegen van onderwijs, kinderopvang, voorscholen en activiteiten in
gezamenlijke huisvesting gaat ook in 2004/2005 door.
De brede
schoolontwikkeling voor het voortgezet onderwijs (VO) verkeert in de
opbouwfase. In 2004 wordt, in overleg met de VO-scholen, een aantal pilots
gestart. Extra aandacht gaat uit naar het betrekken van de jongeren zelf in de
(vormgeving en keuze van de) programma’s.
De meest opvallende
veranderingen zijn de verzelfstandiging van het openbaar primair onderwijs, de
bezuinigingen op het onderwijsachterstandenbeleiden het afschaffen van het
onderwijs in allochtone levende talen (OALT) per augustus 2004. Nog een
opvallende verandering is het verleggen van rijksmiddelen van gemeenten naar
schoolbesturen (onderwijsachterstanden, onderwijsbegeleiding).
Jeugd en Jongeren
Er is gewerkt aan een
“infrastructuur” voor jongeren op wijkniveau. Dit heeft er toe geleid dat in de
verschillende wijken het tiener- en jongerenwerk in buurthuizen en
jongerencentra een acceptabel kwantitatief niveau kan bereiken. Daarnaast is er
een sport, spel en cultuur aanbod op wijkniveau. Via de WCT’s
(wijkcoördinatieteams) is er een bescheiden netwerk voor jeugd- en jongeren in
de wijken. Hierbij wordt samenhang en –werking gezocht met de brede school en
met de integrale jeugdgezondheidszorg(JGZ). In 2004 starten integrale JGZ-teams
in Wippolder en Buitenhof.
Op stedelijk niveau
heeft, met name onder impuls van het preventiebeleid, de zorgketen voor
jongeren van 12 tot 16 jaar (zorgloket en zorgteams op de scholen) en een
sluitende aanpak voor 16 tot 23 jarigen (een diploma of een baan) zich verder
ontwikkeld. Daarnaast is de task-force interventie in groepen gestart (het
aanpakken van groepen die overlast geven). Op incidentele basis is er een
beperkt cultuuraanbod op stedelijk niveau.
De basis is gelegd. In de
2de helft van 2004 verschijnt een plan van aanpak voor verdieping
van de brede school. Voor 2005 en
verder betekent dat aandacht voor:
q
Opname van techniek als thema in het programma en
het programmatisch uitbouwen van de driehoek buurt-onderwijs-sport.
q
Doorstroom bevorderen naar langduriger deelname in
reguliere voorzieningen en verenigingen (plusprogramma).
q Samen
met JGZ-teams een aanbod gericht op ouders presenteren.
q
De samenwerking tussen scholen en kinderopvang
organisatorisch en inhoudelijk verdiepen.
q
De integrerende werking van de brede school in
Delft hebben wij hoog in het vaandel staan; de programma’s zijn en blijven dan
ook toegankelijk voor alle kinderen. Extra aandacht zullen we besteden aan het
(waar nodig) begeleiden van kinderen met onderwijsachterstanden.
q In
2005 wil het college het aantal JGZ-teams vergroten naar vier. In 2006/2007
moeten alle wijken voorzien zijn van een JGZ-team. Het college wil in 2005 een
begin maken met het gekoppeld aan de JGZ-teams aanbieden van wijkgerichte
gezondheidsvoorlichting en mogelijk logopedie.
q In
april 2004 start de verrijkingsmodule ‘mechatronica’ in het VMBO. Met de
schoolbesturen en bedrijven wil het college de bovenkant van het VMBO naadloos
laten aansluiten op MBO en beroepspraktijk. In 2005 wil het college hier
verdere stappen in zetten.
q Aansluitend
op het werk van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt, het nieuwe zorgloket in
het voortgezet onderwijs en het Basta-project wil het college de keten
onderwijs-leerplicht-justitie verbeteren. Daardoor kan uitval beter en eerder
worden aangepakt.
q
Projecten als DIA-II (ICT in school), techniek in
het onderwijs (start voorzien augustus 2004), de onderwijsmonitor, verbetering
schoolmediatheken, behoud algemeen schoolmedewerkers en de digitale koppeling
scholen-leerplicht worden in 2005 volgens plan uitgerold.
Tegen de achtergrond van
de bezuinigingen kiezen wij voor het instandhouden van de infrastructuur.,
Daarmee kan het aanbod van tiener- en
jongerenwerk in de wijken worden gegarandeerd. Aandachtpunt is het wegvallen
van de ID-banen in het jongerenwerk.
q Jongeren en veiligheid. We
streven ernaar de task force interventie in groepen, bestaande uit het signaleringsoverleg en het
interventieteam, ook in 2005 te continueren. Daarnaast zal opnieuw veel energie
en middelen gestoken worden in de activiteiten rond oud en nieuw om een rustige
viering te garanderen.
q
Jongerenhuisvesting. Er
wordt een nota voorbereid, die er toe moet leiden, dat vanaf 2005 het vraagstuk van de
jongerenhuisvesting fundamenteel wordt aangepakt. In 2004 vindt onderzoek
plaats naar knelpunten in de huisvesting van studenten en jongeren. In 2001 is
naar aanleiding van het “Onderzoek Jongerenhuisvesting” het experiment “Slaagkans” gehouden.
Dit heeft ertoe geleid dat voor starters de reactieduur is ingevoerd en de
afspraak is gemaakt om minimaal 55% van het woningaanbod (Woonkrant) te labelen
voor starters. De onzelfstandige
eenheden van bijvoorbeeld
DUWO worden niet via de Woonkrant verhuurd. Het aantal mutaties komt jaarlijks
gemiddeld uit op ca 2000 eenheden. Deze eenheden worden bijna volledig verhuurd
aan studenten en jongeren.
q
Jongerenparticipatie. Verdere
versterking van de participatie van jongeren. Dit geldt rond de
wijkprogramma’s, de jongerencentra en stedelijke initiatieven via de
Jongerenraad. Het leggen van deze accenten zal betekenen, dat een aantal
incidenteel gefinancierde zaken wegvalt, tenzij opnieuw incidentele financiering
gevonden kan worden.
De rijksoverheid heeft de scholen uitgezonderd
van bezuinigingen, maar impliciet vinden op dit terrein wel bezuinigingen
plaats: de rijksoverheid beperkt de onderwijsmiddelen, die de gemeenten krijgen
uitgekeerd sterk.
Het betreft voor de
gemeente Delft bezuinigingen op:
OALT € 0,3
miljoen volledige afschaffing per 1augustus 2004
GOA € 0,5
miljoen gaat in per 1 augustus 2005
Onderwijskansenscholen € 0,2 miljoen gaat in per 1 augustus
2006
Schoolbegeleiding €
0,3 miljoen gefaseerde afbouw: 25% 2005 25 % 2006, volledige afschaffing 2008. Deze middelen gaan naar de scholen.
Bij welzijn vallen de rijksmiddelen weg voor:
Preventiebeleid:
€ 0,7 miljoen per oktober 2005
Interim maatregel jongeren en veiligheid:
€
70.000 per 1 januari 2005 ambulant jongerenwerker
Daarnaast vervallen de volgende
zaken door het wegvallen van EZH-gelden:
€
11.345 per 1 januari 2007 beeldvorming ouderen jongeren
€
48.450 per 1 januari 2007 beheer skatebaan
€
137.000 per 1 januari 2006 Sport, spel en cultuur aanbod
€
48.000 per 1 januari 2008 speelbal Poptahof