1.
Inleiding
De gemeente Delft heeft de voorbereiding van de
Programmabegroting 2005 inmiddels gestart. Evenals vorig jaar heeft het college
van B&W per programma een basisdocument opgesteld. Het voorliggende
basisdocument voor het programma Dienstverlening bevat de volgende onderwerpen:
§ Een schets van de actuele
ontwikkelingen in het programma Dienstverlening en de beleidsaccenten die het
college van B&W voorstelt voor 2005;
§ Een beschrijving van de
bezuinigingsvoorstellen die het college voor dit programma voorstelt.
Met name het tweede punt behoeft enige toelichting.
Het rijk heeft ten gevolge van economische
stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket vastgesteld.
Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op de gemeentes.
De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft te realiseren
bezuinigingen bepaald op de € 4 miljoen structureel. Dit besluit van de
gemeenteraad is gebaseerd op de startnotitie bezuinigingen. Deze
notitie is te raadplegen via het internet: www.raad.delft.nl/raad/agenda/
2003/stukken/st202dec.html
Het doel van deze bezuinigingsoperatie is uiteraard,
dat de gemeenteraad een begroting kan vaststellen, waar de inkomsten en
uitgaven over meerdere jaren in evenwicht zijn. De bezuinigingen worden
gerealiseerd in een periode van drie jaar: 2005-2007. Voor het programma
Dienstverlening wordt in totaliteit een bezuinigingspakket voorzien dat oploopt
tot € 285.000 in 2007. De
bezuinigingsvoorstellen voor het programma dienstverlening worden beknopt
beschreven onder punt 4, waarbij de aantekening past dat de voorstellen nog
nader worden uitgewerkt.
U bent in de gelegenheid om in de raadscommissie
extern op 30 maart a.s.
uw mening te geven over de voorgenomen beleidsdoelen en bezuinigingen. Uw
reacties zullen worden besproken door de gemeenteraad en vervolgens worden
betrokken bij het opstellen van het definitieve bezuinigingspakket als
onderdeel van de Programmabegroting 2005-2008.
Het programma dienstverlening
omvat de onderwerpen communicatie, ICT en publieksdienstverlening. Een
beknopte schets van ontwikkelingen, zaken die in gang zijn gezet c.q. op korte
termijn spelen.
Algemeen
(inter)nationaal:
-
Het web internet is voor de (rijks)overheid een
steeds belangrijker informatiekanaal richting voor burgers en
bedrijven;
-
actieve openbaarmaking is leidraad in de
communicatie van de rijksoverheid richt zich op actieve openbaarmaking;
-
de komst van internet – ook als transactiekanaal voor dienstverlening -
doet een extra beroep op vindbaarheid, begrijpelijkheid en actualiteit;
-
beleidsvorming wordt steeds meer in samenspraak met burgers
gemaakt vindt in toenemende mate (interactieve beleidsvorming)f plaats;
-
er is een groeiend aantal media die dat zich vervolgens ook bij de steeds meer onder druk
staande overheid meldten;
-
‘de burger’ heeft een meer diverse achtergrond gekregen. Dat, hetgeen
vraagt om een meer doelgroepgerichte benadering;
-
de burger beschouwt de overheid steeds meer vanuit de rol als consument;
-
Vvanuit het Rijk wordt steeds meer
gestimuleerd tot meer gemeentelijke regie over ICT. De volgendeaartoe zijn een aantal
lijnen zijn uitgezet:
·
ontwikkeling van architectuur, referentiemodellen
en standaards
·
Ooverdragen van goede praktijkvoorbeeldenbest practices
·
Bbevorderen van samenwerking tussen gemeenten
·
Aadvisering aan gemeenten
·
Bbundelen, vermeerderen en verspreiden van
kennis.
-
sSamenwerking
met Den Haag op het terrein van de ontwikkeling van modulen voor de e-gemeente,
ingepast in het rijksbeleid door participatie deelname van
projectbureau EGem.
-
www.gemeentedelft.info
staat al geruime tijd op plaats 2 van de wWebdam-‘ranking’ (ranglijst van
gemeentesites)
-
er is een campagne rond de promotie van digitale dienstverlening
-
een substantieel aantal mensen bezoekt de site (500 per dag), ook voor concrete transacties
-
94 decentrale webredacteuren zijn getraind en bezig met het onderhouden van de site
- toename in het gebruik van
digitale producten en diensten
-
toename aantal digitale producten (inmiddels ruim
boven 50) op vele terreinen
van verhuisberichten tot grof vuil
- invoeringmplementatie
betalingsmodule op internetsite
- multi-channeling met
callcenter als centrale ingang
-
meer mogelijkheden burgerparticipatie
-
vaststelling begin 2004 van het meerjarenplan dienstverlening.
32. Doelstellingen binnen het programma
dienstverlening
De algemene doelstelling van dit programma
is te streven naar een voortdurende verbetering van de dienstverlening.
De uitgangspunten van het beleid zijn vastgelegd in de volgende
documenten:
·
Publieksdienstverlening: nota Meerjarenplan Dienstverlening (februari
2004)
·
ICT: programma Kennisinfrastructuur fase 2: nota burger@delft.nl (december 2002).
De kwalitatieve
doelstellingen van dit programma zijn:
q
De kwaliteit verbeteren van de communicatie over de dienstverlening en
het beleid van de gemeente.
q
Garanderen van openbaarheid daar waar
mogelijk.
q
Bevorderen van openheid van de communicatie en het actief betrekken van
burgers.
q
Vergroten van de bekendheid van (digitale) diensten van de gemeente.
q
De gemeente zoveel mogelijk als één geheel presenteren.
q
Het verbeteren van de informatievoorziening, door beschikbare informatie
beter toegankelijk te maken, ook via internet
q
Het uitbreiden van het aantal digitale producten en diensten, af te
nemen via internet en de wijkservicepunten
q
Het verbeteren van de relatie tussen burger en bestuur, door digitale
ondersteuning bij interactieve beleidsontwikkeling.
q
Inzicht krijgen en managen van verwachtingen van de burgers overmet
betrekking tot de dienstverlening
q
Verantwoording afleggen over de prestaties
q
Verbeteren van de kanalen van dienstverlening (fysiek, telefonisch,
digitaal, schriftelijk).
Om deze doelstellingen te kunnen realiseren zijn de
volgende activiteiten in 2005 gepland:
q
Door middel van klanttevredenheidsonderzoeken op regelmatige en
frequente wijze inzicht krijgen in de wensen en verwachtingen van burgers en
bedrijven en de kwaliteit van de dienstverlening. Hiertoe wordt in 2004 een
onderzoeksvoorstel uitgewerkt door O&S dat in 2005 wordt geïmplementeerd,
wordt Er
komt in 2005 een permanente ‘“servicemeter’” geïnstalleerd
op publiekslocaties en worden publieksdiensten
wordenvia een
benchmark vergeleken met andere gemeenten
q
Door middel van sServicenormen voor
producten en diensten moeten
duidelijk makenwordt helderheid verschaft over wat
wel en niet kan met betrekking tot de dienstverlening
q
Medewerkers worden (intern) en klanten (extern) worden geïnformeerd
over servicenormen
q
De telefonische bereikbaarheid van Publiekszaken wordt verbeterden
q
Het e-mailverkeer wordt gestructureerd
q
Verbeteringen worden aangebracht in dDe schriftelijke
communicatie met klanten
wordt verbeterd.
q
Bij de uitbreiding van de digitale dienstverlening
aan de burgers en bedrijven in de stad, hoort ook continuering Voortzetten van de
campagne om digitaleeze
diensten aan burgers en
bedrijven onder dehun
aandacht te brengen.
q
Op de website zullen de digitale diensten en producten een prominentere
plek krijgen. Dit zal ook communicatief worden begeleid.
q
Dit geldt ook voor het gebruik van de gemeentelijke site. Dit wordt
vergemakkelijkt door de bezoekers van de site thema’s aan te bieden, waardoor
het vinden van informatie eenvoudiger wordtbeter moet verlopen.
q
De wijkcommunities – en eventueel ook www.gemeentedelft.info - krijgen naar
verwachting in 2005 de mogelijkheid van discussiegroepen en prikborden. Deze
nieuwe functionaliteit kan de participatie van de burger helpen vergroten.
q
Gegevens moeten transparanter worden, up-to-date, éénmalig vastgelegd en
veelvuldig gebruikt (ook door burgers). Vanuit hHet programma KIS is daarbij een hulpmiddelwordt deze
trend geregisseerd.
q
Een betere standaardisering en het, verminderen van
eilandautomatisering, verbeteren van de kwaliteit van de gegevens. I en in de
informatievoorziening (niet alleen naar burgers maar ook intern) zijn lijnen
die daarin passen.
q
Deze verschaffen een basis voor een vVerdere uitbreiding en
verbetering van de digitale informatie- en communicatievoorziening met de
burgers.
q
In het jaarprogramma KIS (dat in het najaar zal verschijnen) zullenl
deze punten verder uitgewerkt worden.
Het aandeel van dit programma in de totale
bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel:
Bedragen
* € 1.000
Dienstverlening |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Kostendekkenheid leges en
tarieven |
70 |
145 |
270 |
270 |
Werkzaamheden voor derden |
15 |
15 |
15 |
15 |
|
85 |
160 |
285 |
285 |
Voor veel gemeentelijke producten en diensten geldt
dat aan
gebruikers niet de volledige kostprijs berekend wordtbetalen. In een aantal
gevallen zijn deze producten gebonden aan een maximum-tarief dat het bepaald is
door het Rijk bepaalt. Daardoor kunnen niet alle tarieven kostendekkend
wordenDat beperkt de wens om kostendekkende tarieven te
kunnen realiseren. Momenteel wordt onderzocht of voor de overige
producten en diensten uit de legesverordening verhoging van de tarieven tot het
niveau van de kostprijs mogelijk is.
De gemeente Delft ontvangtverkrijgt
inkomsten uit de aanleg van in/uitritten
voor derden en huisaansluitingen op het riool.
Het maken van inritten en
huisaansluitingen gebeurt nu op basis van tarieven die niet kostendekkend zijn.
De omzet voor het maken van
in/uitritten is ca. € 30.000 per jaar (ca. 10 stuks) tegen een tarief van
€ 50/m2. De omzet voor het maken van huisaansluitingen is ca. € 20.000 per jaar tegen een tarief van €
95/m2. De tarieven zijn voor
het laatstlaatstelijk gewijzigd in 1996 en nu voor circa thans ca.
75 % kostendekkend.
De extra inkomsten door het kostendekkend maken van
de tarieven worden ingeschat op circa. € 15.000 per
jaar.