De
gemeente Delft heeft de voorbereiding van de Programmabegroting 2005 inmiddels gestart.
Evenals vorig jaar heeft het college van B&W per programma een
basisdocument opgesteld. Het voorliggende basisdocument voor het programma
Duurzaamheid bevat de volgende onderwerpen:
§
Een schets
van de actuele ontwikkelingen in het programma Duurzaamheid en de
beleidsaccenten die het college van B&W voorstelt voor 2005;
§
Een
beschrijving van de bezuinigingsvoorstellen die het college voor dit programma
voorstelt.
Met name
het tweede punt behoeft enige toelichting.
Het rijk
heeft ten gevolge van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk
bezuinigingspakket vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk
deel afgewenteld op de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van
door de gemeente Delft te realiseren bezuinigingen bepaald op de € 4 miljoen
structureel. Dit besluit van de gemeenteraad is gebaseerd op de startnotitie
bezuinigingen. Deze notitie is te raadplegen via het internet:
www.Delft.nl/…
Het doel van
deze bezuinigingsoperatie is uiteraard, dat de gemeenteraad een begroting kan
vaststellen, waar de inkomsten en uitgaven over meerdere jaren in evenwicht
zijn. De bezuinigingen worden gerealiseerd in een periode van drie jaar:
2005-2007. Voor het programma Duurzaamheid wordt in totaliteit een
bezuinigingspakket van ruim € 0,4 miljoen voorzien in 2005. Dit
bezuinigingspakket is hierna beknopt beschreven, waarbij de aantekening past
dat de voorstellen nog nader worden uitgewerkt.
U bent in
de gelegenheid om in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te
geven over de voorgenomen beleidsdoelen en bezuinigingen. Uw reacties zullen
worden besproken door de gemeenteraad en vervolgens worden betrokken bij het
opstellen van het definitieve bezuinigingspakket als onderdeel van de
Programmabegroting 2005-2008.
Een beknopte schets van actuele
ontwikkelingen in Delft en de regio, zaken die in gang zijn gezet c.q. op
korte termijn spelen.
v
Het lokaal verkeer- en
vervoersplanLVVP (lokaal verkeer- en vervoersplan)
wordt opgesteld en in verschillende fasen van totstandkoming besproken met
bewoners en belangengroepen en in de raadscommissie. Besluitvorming wordt eind
2004 voorzien.
v
Delft en Haaglanden bestuderen
op dit moment de mogelijkheid om op korte termijn tramlijn 19, van Lleidschendam
naar Delft TU en Technopolis, te gaan aanleggen. Besluitvorming wordt voorzien
in de loop van 2004. Aanleg zou dan kunnen plaatsvinden in 2006-2007.
v
Tramlijn 37 komtzal
er zeker de eerstkomende tien10
jaar niet komen: er komen , omdat daarvoor
onvoldoende middelen van het Rijk aan het stadsgwest beschikbaar komen.
De lijn 37(A), van Den Haag (Wateringseveld), via de Harnaschpolder naar Delft CSc.s., zal
daarom voorlopig als gewone bus starten in 2005, en vervolgens medio 2010 als H.O.V-buslijn, geheel op een vrij-liggend tracé worden
uitgevoerd.
v
iIn 2006 wordtzal
het openbaar vervoer
in en rond Delft worden aanbesteed. Dit is een logisch moment
om diverse veranderingen door te voeren.
v
Ontwikkelingen van de
Vinex- wijken
in de directe omgeving van Delft naderen hunt zijn
afronding.
v
Aanpak van dDe
waterproblematiek staat in Delft, Haaglanden en provincie, hoog op het
prioriteitenlijstje. Het gaat daarbij niet om wateroverlast tijdens heftige
regenval ofén
om watertekort gedurende droge zomers. In Delft wordt hard gewerkt aan de
voorbereiding van de afsluitmaatregelen voor het laaggelegen deel van de
binnenstad en aan studies voor het vergroten van de waterberging in (met
name) Voorhof, Buitenhof en Tanthof.
v
De onderhandeling over
het terugbrengen van het waterbeheer van de stedelijke polders van Delft bij
het Hoogheemraadschap (‘“herpolderen’”), wordt in
2004 gestart.
v
Voor de uitvoering van de A4 conform het ‘plan Norder’ – een (verdiepte)
aanleg tussen Delft en Schiedam - is extra rijksgeld beschikbaar gekomen. Niet
duidelijk is of dat genoeg is. Binnenkort wordt
dDe milieu-effectrapportage gestart.MER-studie
naar een (verdiepte) aanleg van de A4 tussen Delft en
Schiedam wordt binnenkort gestart. Voor de uitvoering conform
het “plan Norder” is extra rijksgeld beschikbaar gekomen. Niet duidelijk is of
dat genoeg is.
v
De realisatie van de
spoortunnel indoor
Delft is opnieuw kansrijk, na het kamerdebata eind 2003
(zie verder het programma
Sstedelijke
Pprojecten).
v
In 2004 wordt weer in
gedeelten van de “schil” rond de binnenstad het
vergunningparkeren ingevoerd. Het gaat om betreft delen
van de schil-zuid (omgeving Kanaalweg-Rotterdamseweg); vergunningparkeren in de en schil- oost wordt
enigszins uitgebreid.
v
Het Fietsactieplan I
uit 2000 is grotendeels uitgevoerd. Enkele projecten lopen nog door in 2004 en
2005.
v
In 2004 wordt het
vervolg van het fietsbeleid via Fietsactieplan II,
voor de komende jaren vastgesteld.
v
Op basis van langjarige
prognoses wordt de discussie geopend over de gewenste tariefsontwikkeling van het
betaald bezoekersparkeren in Delft.
v
Er is op landelijk,
regionaal en lokaal niveau veel aandacht voor de luchtkwaliteit, omdat
daarvoor strenge Eeuropese
regels zijn gekomen. In mei 2004 steltzal Delft het
lokale luchtkwaliteitsplan vaststellen. Daarbij komt ook de vraag
weer aan de orde over een 80km--kilometer maatregel
op de A13, in navolging van de locatie bij Overschie.
v
De bomennota en het
ecologieplan worden voor de zomer van 2004 vastgesteld.
v
De ‘“kansenkaart
voor duurzame stedelijke ontwikkeling’” wordt
opgesteld en zal in de loop van 2004 bestuurlijk worden vastgesteld.
De
algemene doelstelling van dit
programma is, dat de
duurzame kennisstad Delft:
In de
duurzame kennisstad Delft wordt:
-
zodanig omgegaatn met ecosystemen
en hulpbronnen dat deze veerkrachtig en regeneratief worden dan wel blijven,
-
een duurzame
economische ontwikkeling nastreeft die bijdraagt aan een balans tussen welzijn
en welvaart en waar mogelijk ook aan de beperking van negatieve milieu-effecten
-
de ontwikkeling
van de sociale samenhang (met respect voor het individu), leefbaarheid en
betrokkenheid behoudt en bevordert
-
een duurzame economische ontwikkeling nagestreefd die bijdraagt
aan een balans tussen welzijn en welvaart en waar mogelijk bijdraagt aan
beperking van negatieve milieu-effectenbehoud en ontwikkeling
bevorderd van sociale samenhang(met respect voor het individu), leefbaarheid en
betrokkenheid,
-
het versterken van de kenniseconomie versterktnagestreefd
door het
actief stimuleren van innovatie, kennisdiffusie & -toepassing
(kennis naar de markt) actief
te stimuleren middels het vergroten van het organiserend vermogen in de
stad (netwerken, promotie, projecten).
-
Met kracht ruimtelijke ontwikkelingen geďnitieerd,
die het bovenstaande mogelijk maken, krachtig initieert.
De kKwalitatieve
doelstellingen van dit programma zijn:
Mobiliteit:
q Het stimuleren van het gebruik van het
openbaar vervoer en de fiets stimuleren
q
Het zorgen voor een
goede bereikbaarheid van de diverse
delen van de stad goed
bereikbaar maken en houden. Daarbij wordt de (schaarse) verkeersruimte
optimaal toegedeeld aan de verschillende verkeersgebruikersmodaliteiten
(automobilisten,
openbaar vervoer.v.,
fietsers,
voetgangers),
binnen randvoorwaarden van veiligheid, leefbaarheid en milieu.
q Het implementeren van het nieuwe
lokale verkeers- en vervoersbeleid implementeren en dit meenemen
in de nieuwe ontwikkelingen van gebieden in de stad. .
Ruimtelijke
ordening, bouwen en wonen en vastgoed:
q Het juridisch en stedenbouwkundig
sturen op en faciliteren van gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in Delft,
gericht op duurzame stedelijke ontwikkeling.
q Het maken en onderhouden van een adequkwate en
actuele set van bestemmingsplannen voor de gehele
stad maken en
onderhouden.
Milieu:
q bBijdragen
aan het op duurzame wijze inrichten van Delft.
q Het waar mogelijk vergroten van de
natuurwaarden vergroten
in Delft en de regio.
q overlast Door het
toepassen van maatregelen voorkomen en waar noodzakelijk saneren van
overlast.
q Vergroten van de belevingswaarde van
natuur en milieu voor de inwoners van Delft vergroten
q
Stimuleren van Kkennis van natuur en
milieu stimuleren (onder
meer via de Papaver,
brede school en onderwijs).
q
Het realiseren van integraal
waterbeheer realiseren,
zodat waarbij de
waterkwantiteitsprobemen (wateroverlast
en watertekort) in samenhang met verbetering van de
waterkwaliteit worden aangepakt.
q Op lokcale schaal
voldoen aan de doelstelling van de Kyoto-akkoorden.
q
Het verbeteren van de
stad/-landschap- relatie in
samenwerking met de gemeente Midden Delfland, het recreatieschap en anderen verbeteren.
De kKwantitatieve doelstellingen: van dit
programma zijn
Ř
B&W geeft de komende
vijf jaar Het vrijgeven van 3 drie
bestemmingsplannen per jaar vrijdoor B&W de komende 5 jaar.
Ř
B&W geeft mMinimaal
vier4
door
B&W vrijgegeven ontwikkelingsplannen per jaar vrij
Ř
Vermindering Reductie van
CO2- uitstoot
in Delft met circaa
33.000 ton in 2112 ten
opzichte van t.o.v. 1999, conform het vastgestelde
klimaatbeleidsplan.
Dit alles leidt tot de navolgende doelstellingen en
activiteiten voor het begrotingsjaar 2005:
Mobiliteit:
v
Start beginnen met de uitvoering
van de cConclusies
en maatregelen uit het LVVP
v
start beginnen met de uitvoering
van de maatregelen
uit Fietsactieplan II
v
vVerbeteren van
het hoofdwegenfietsnet, als uitloop van het fietsactieplan I:
1.
dDe oost-west hoofdroute
(Zuidwal-Westlandseweg)
2.
Realisatie
de tweede
bewaakte fietsenstalling Binnenstad (Zuidpoort) realiseren.
3.
Uitvoering
maatregelen Veilige Kindroutes uitvoeren.
v
Start voorbereidingen de aanbesteding OV, samen meti.s.m.
Haaglanden voorbereiden
v
Aafspraken maken met
het bedrijfsleven en – in deze periode – binnen de eigen gemeente over
vervoermanagement
v
iIn 2005 wordt
voor de gehele schil rond de Binnenstad de discussie over gereguleerd parkeren
voorlopig afgesloten. De laatste gebieden worden geëvalueerd. en Wwaar nodig
wordt in overleg met bewoners tot (definitieve) invoering van
vergunningparkeren besloten. De tarieven groeien medio 2005 allen tot
kostendekkend niveau.
v
Iinvoering van een nieuw
meerjarig tarievenbeleid voor het betaald bezoekersparkeren, met mogelijk per 1 januari /1/2005
een boventrendmatige verhoging.
Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen en vastgoed:
v
implementatie van de
‘“kansenkaart
duurzame ontwikkeling’”
als globaal beleidskader voor ruimtelijke ontwikkelingen tot op middellange
termijn implementeren.
v
Aafhankelijk van de
uitkomsten van het LVVP start onderzoek naar bebouwing nabij
de Provinciale weg
onderzoeken.
v
Vaststellen bestemmingsplannen
Harnaschpolder, Spoorzone, Noordwest-II en TU-Zuid vaststellen.
v
Vaststelling ontwikkelingsplannen
Gelatineterrein, Reinier de Ggraafterrein,
Bomenwijk en Achterom
vaststellen.
v
Start Vvisievorming
herstructurering Voorhof
starten.
v
Beschermen historische
gebieden beschermen (beschermen
in bestemmingsplan of beschermd stadsgezicht).
v
Inventariseren potentiële
monumenten buiten de oude binnenstad inventariseren.
Milieu:
v
Vverdergaan om e
doorstart met het voor langere termijn oplossen van de
grond- en oppervlaktewateroverlast in de binnenstad op te lossen, enuitvoering
maatregelen daarvoor
uitvoerenbinnenstad.
v
Afronding van de onderhandelingen
over het herpolderen afronden
en medio 2005 daadwerkelijke overdracht devan
beheerstaken medio 2005
aan het Hoogheemraadschap overdragen.
v
Uitvoering plan
van aanpak luchtkwaliteit
uitvoeren.
v
Uitvoering projecten
uit Klimaatplan
uitvoeren.
v
Uitvoering Ecologieplan uitvoeren.
v
Realisatie demonstratieprojecten
in het kader van de
tweede 2e tTranche 100
Delftsblauwe daken
realiseren
v
Start van de realisatie van het
project restwarmtegebruik DSM Gist opstarten. De realisatie daarvan vindt Dit zal gefaseerd
plaatsgebeuren., De komende jaren kunnen dwaarbij
geleidelijk meer (woon)gebieden de komende jaren kunnen worden
aangesloten.
v
Oop basis van het
landsdekkend beeld , wordt een
saneringsprogramma tot 2030 opgestellend.
v
Implementatie van het
plan van aanpak voor het voortgezet onderwijs natuur –en milieueducatie implementeren.
Het aandeel van dit programma in de totale
bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel:
Bedragen
* € 1.000
Duurzaamheid |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Afschaffen Delftpendel |
125 |
125 |
125 |
125 |
Lagere bijdrage Parkeerfonds |
300 |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
|
125 |
125 |
125 |
125 |
MetDoor het in
gebruik nemen van de Zuidpoortgarage begin 2005 vervalt de noodzaak voor de
Delftpendel. Naar
verwachting is dan , omdat dan naar verwachting voldoende
goede parkeerruimte dicht bij de binnenstad aanwezig is. De
Delftpendel heeft nagenoeg geen eigen opbrengsten. De jaarlijkse last vanad € 125.000
valt vanaf 2005 vrij.
Verlaging bijdrage aan het Parkeerfonds.
Het exploitatiesaldo van het Delftse Parkeerbedrijf
wordt verrekend met het Parkeerfonds. De gemeentelijke bijdrage aan dit fonds
wordt in 2005 verlaagd met € 300.000. In latere jaren is een eventuele
verlaging nog niet concreet ingevuld. Momenteel wordt een prognose gemaakt van
de resultaten van het Parkeerbedrijf op langere termijn. Op basis van die
prognose zal wordten beoordeeld
of een structureel lagere storting met ingang van 2006 haalbaar is.