De
volgende zaken zijn in gang gezet of spelen op korte termijn.
Algemeen (inter)nationaal
De economie is volop in
beweging. Actuele ontwikkelingen zijn:
v
Stagnerende economische
groei en oplopende werkeloosheid.
v
Stagnatie in de
ontwikkeling van nieuwe kantoren en leegstand van de bestaande.
v
Toenemende concurrentie
door internationalisering (bijvoorbeeld nieuwe EU-leden en het snel opkomende
Azië), waardoor het belang van
efficiency toeneemt.
v
Kenniseconomie is een
speerpunt van Kabinet Balkenende II en van de provincie Zuid-Holland.
v
De vergrijzing brengt
bedreiging van, maar ook kansen voor de economische groei met zich mee.
Voorbeelden zijn de toenemende kosten van de zorg en de pensioenproblematiek,
maar ook de kansen voor toerisme en leisure.
v
De aandacht voor leisure
of beleveniseconomie is blijvend.
Regionaal
v
De kennisalliantie
treedt op het gebied van inhoudelijke projecten in de plaats van de Stichting
Delft Kennisstad. De Stichting gaat zich meer richten op het verzorgen van de
promotionele kant van Delft Kennisstad.
v
De oprichting van het
bedrijvenschap Harnaschpolder is een feit.
v
De ontwikkeling van
Schieveen (Rotterdam) tot hoogwaardig bedrijventerrein met specifieke nadruk op
R&D.
v
De toename van het
inwonersaantal in de directe omgeving (VINEX).
v
Totstandkoming van
nieuwe infrastructuur: de N 470, lijn 19, A4, de Spoorzone en de
Spitstrook
op de A 13.
v
Een samenwerkingsverband
met Rotterdam, voor het stimuleren en ondersteunen van innovatieve starters
(Icit).
v
Volop aanbod aan uitgeefbare kavels voor standaard
bedrijvigheid
in de regio (Delft is nagenoeg uitverkocht). Met name langs de A12 komt zeer
veel bedrijventerrein op de markt. Een voorbeeld is Bleiswijk, met een aanbod
van 159 hectare met ingang van januari
2003; onder andere op Prisma en Hoefslag. Daarnaast is 75 hectare bedrijventerrein beschikbaar
(Oudeland) en natuurlijk de Harnaschpolder vanaf 2006.
v
Het Toeristen Informatie
Punt (TIP) functioneert goed.
v
Aandacht voor de
blijvende bereikbaarheid van de economische functies in de stad is
noodzakelijk.
v
In
de eerste helft van 2004 is het concept-masterplan Schieoevers gereed.
Kernvraag voor de raad zal zijn het bepalen van het ambitieniveau van de
gemeente, op basis van de toebedeelde
urgentie en of de gemeente een actieve of passieve rol moet vervullen.
v
De plannen voor het
Vermeercentrum zijn in de maak.
v
Belangrijke bouwstenen voor het nieuwe stadsmarketingbeleid en de daarbij
behorende uitvoeringsorganisatie zullen gereedkomen in 2004. De nota ‘De
economie van Delft in 2015’, alsook het project over het gewenste imago en
identiteit van Delft.
v
Stay O Kay (de voormalige jeugdherbergen) heeft een sterke voorkeur voor
vestiging in een bestaand hotel in de binnenstad.
v
De onderhandelingen over de vestiging van een congreshotel in TU Noord
verlopen moeizaam.
v
Nu ‘InHolland’zijn
technische opleidingen in Delft heeft gevestigd is de vraag hoe de technische
opleidingen van de Haagsche Hogeschool en de TH Rijswijk verleid kunnen worden.
v
Door de start van het
project ‘Techniek in het onderwijs’ en het door de VMBO-scholen aanbieden van
de module mechatronica wordt de kennis van en de keuze voor techniek
gestimuleerd.
v
In 2004 is de officiële
start van Technopolis Innovation Park.
Randvoorwaarden in de infrastructuur
voor een succesvolle ontwikkeling van Technopolis zijn:
1. de aanleg van tramlijn 19
2. de ontsluiting op de A13
3. een brug over de Schie
4. aanpassing en verbreding van de Kruithuisweg
5. het tijdig realiseren van een nieuw bedrijfsverzamelgebouw
op Technopolis voor doorgroeiers (de doorgroeiers zijn nog niet toe aan
zelfstandige nieuwbouw, maar kunnen ook niet meer uit de voeten in een
bedrijfsverzamelgebouw voor startende jonge bedrijven)
6. de aanleg van een glasvezelinfrastructuur voor een maximale
digitale ontsluiting van Technopolis.
De totale omvang van dit pakket, circa € 4 miljoen, kan verdeeld worden over
Rijk en Provincie.
De algemene doelstelling van dit programma is het stimuleren van de lokale
economie. Kernbegrippen daarbij zijn: kenniseconomie, werkgelegenheid (hoog en
laag opgeleiden), (ruimte voor) bedrijvigheid en toerisme. De ontwikkeling van
de kenniseconomie en het innovatief klimaat blijft de economische strategie van
Delft. De kenniseconomie wordt steeds meer vanuit een hoger en lager
schaalniveau dan de lokale overheid / gemeenschap benaderd; het regionale
perspectief door de Kennisalliantie Zuid-Holland, waarin de rol van Delft
steeds belangrijker wordt, het lagere schaalniveau door actief te zoeken naar
kleinere coalities op een samenbindend thema.
Kwalitatieve
doelstellingen van dit programma
Delft
Kennisstad
q
promoten van Delft als
Kennisstad en Center of Technology
q
stimuleren van de
netwerkvorming in de stad
q
stimuleren van de
kennisintensieve projecten in samenhang met de Kennisalliantie Zuid-Holland
q
stimuleren van het
proces van uitwisseling tussen Kennis en de Markt.
Economie
q in voldoende mate kunnen voldoen aan
de lokale vraag naar (nieuwe en bestaande) bedrijventerreinen, winkeloppervlakte
en kantoorruimte, met specifieke aandacht voor de vraagstukken van starters en
allochtonen
q revitaliseren van de economie in de
wijken
q versterken van de internationale
component in de Delftse werkgelegenheid.
Toerisme
q
verbeteren van de
dienstverlening aan de toerist en aan het toeristisch bedrijfsleven
q
ontwikkelen van het
toeristisch product (van Delft)
q stimuleren van de netwerkvorming in de stad.
Stadsmarketing
q
imago van Delft voor
geselecteerde doelgroepen (wonen, werken en (be)leven) op een effectieve en
efficiënte wijze en in onderlinge samenhang ontwikkelen, beïnvloeden, in de
markt zetten en onderhouden
q
stimuleren van de
netwerkvorming in de stad.
Kwantitatieve
doelstellingen van dit programma
Ø
Tenminste evenwicht in
de woon-werkpendel
Ø
een boventrendmatige
lokale economische groei
Ø
eboventrendmatige groei
van het aantal toeristen dat Delft bezoekt
Ø
effectieve
internationale acquisitie (vier internationale bedrijven per jaar).
Dit alles resulteert in de
volgende doelstellingen voor het begrotingsjaar 2005
Kennisstad
v
ontwikkeling
Kennissociëteit in het Meisjeshuis tot innovatie netwerkcentrum
v
implementatie
van een nieuwe strategie Delft Kennisstad/Delft Center of Technology
v
versterking
van de internationale component, onder andere via het Technopolicy Network
v
verder
ontwikkelen van concept Icit (Area 015) voor innovatieve starters
v
uitbreiding
van de glasvezelinfrastructuur en het aantal breedbandaansluitingen via de
Stichting Breedband Delft
v
voortgezette
ondersteuning van de Kennisalliantie waarbinnen onderzoek, onderwijs, overheid
en ondernemers werken aan de versterking van de economische kracht van de regio
v
overeenstemming
met de Haagsche Hogeschool en/of TH Rijswijk over de vestigingsmogelijkheden in
Delft
v
gericht
investeren in de Delftse economische structuur in overleg met de partners in
Kennisstad (o.a. starterfaciliteiten in combinatie met laboratoria en een Clean
Room faciliteiten).
Bedrijventerreinen
v
uitgifte
kavel(s) Delft Gelatin
v
continuering
van de revitalisering en herstructurering van het bedrijventerrein Schie-oevers
(Noord en Zuid)
v
voortzetting
van de internationale acquisitie in samenwerking met de partners op Technopolis
v
Z-marketing: de acquisitie-activiteiten van aanbieders
van grond en vastgoed (projectontwikkelaars, verhuurders, makelaars
etc.) moeten aan kracht winnen door een basis te leggen met een centraal
georganiseerde Delftse imagopromotie en promotiemiddelen voor sterkere acquisitie
v
de
Harnaschpolder.
Detailhandel
v
start
van de bouw voor uitbreiding van Ikea
met circa 16.500 m2 b.v.o (dit is bijna een verdubbeling)
v
creatieve
herstructurering van een deel van de perifere detailhandels
locatieLeeuwenstein, om de permanente leegstand van10.000 m2 b.v.o. in dit winkelgebied tegen te gaan
v
voortzetting
van de uitvoering van het brancheringsbeleid in het noordelijk deel van de
binnenstad
v
starten
met de uitvoering van het brancheringsbeleid fase 5 en 6 ( middengebied
(Brabantse Turfmarkt, Molslaan en Nieuwe Langendijk), in aansluiting op de
renovatie van het zuidelijk winkelgebied.
v
de
oplevering van de winkels in het Zuidpoortgebied.
Wijkeconomie
v
verbetering van de
buurtcentra; doorgaan met de in 2004 aangewezen buurtwinkelcentra
Ternatestraat, Vrijheidslaan en
Verdiplein. In 2005 komen daar dej Multatuliweg en Hof van Delft bij.
Tegelijkertijd moeten maatregelen worden uitgewerkt en uitgevoerd, ter verbetering van het parkeren, de bereikbaarheid en andere knelpunten in
diverse buurtwinkelcentra.
Toerisme
v
Stichting Delft
Marketing functioneert zelfstandig en naar tevredenheid van betrokken partijen
v
verder uitbouwen van de Keramiek-week
v
realisatie van het Congreshotel in TU Noord, in
samenwerking met TUD en DUWO
v
overeenstemming met Stay O Kay over mogelijke
vestigingslocaties in of nabij de Delftse Binnenstad.
v
stroomlijning van de
stadsmarketing om het grote aanbod aan bedrijfsterreinen en kantoren in de
markt te kunnen zetten en de centrum- en regiofunctie uit te bouwen (o.a.
kooptoerisme). Hiervoor moeten samenwerkingsafspraken gemaakt worden met het Bedrijfschap Harnaschpolder,
de marketingorganisatie van Technopolis, WFIA en Steenworp.