1.  Actuele ontwikkelingen in het programma Kennis en Economie

 

De volgende zaken zijn in gang gezet of spelen op korte termijn.

 

Algemeen (inter)nationaal

De economie is volop in beweging. Actuele ontwikkelingen zijn:

v             Stagnerende economische groei en oplopende werkeloosheid.

v             Stagnatie in de ontwikkeling van nieuwe kantoren en leegstand van de bestaande.

v             Toenemende concurrentie door internationalisering (bijvoorbeeld nieuwe EU-leden en het snel opkomende Azië), waardoor het belang van  efficiency toeneemt.

v             Kenniseconomie is een speerpunt van Kabinet Balkenende II en van de provincie Zuid-Holland.

v             De vergrijzing brengt bedreiging van, maar ook kansen voor de economische groei met zich mee. Voorbeelden zijn de toenemende kosten van de zorg en de pensioenproblematiek, maar ook de kansen voor toerisme en leisure.

v             De aandacht voor leisure of beleveniseconomie is blijvend.

 

Regionaal

v             De kennisalliantie treedt op het gebied van inhoudelijke projecten in de plaats van de Stichting Delft Kennisstad. De Stichting gaat zich meer richten op het verzorgen van de promotionele kant van Delft Kennisstad.

v             De oprichting van het bedrijvenschap Harnaschpolder is een feit.

v             De ontwikkeling van Schieveen (Rotterdam) tot hoogwaardig bedrijventerrein met specifieke nadruk op R&D.

v             De toename van het inwonersaantal in de directe omgeving (VINEX).

v             Totstandkoming van nieuwe infrastructuur: de N 470, lijn 19, A4, de Spoorzone en de

   Spitstrook op de A 13.

v             Een samenwerkingsverband met Rotterdam, voor het stimuleren en ondersteunen van innovatieve starters (Icit).

v             Volop aanbod aan uitgeefbare kavels voor standaard bedrijvigheid in de regio (Delft is nagenoeg uitverkocht). Met name langs de A12 komt zeer veel bedrijventerrein op de markt. Een voorbeeld is Bleiswijk, met een aanbod van 159 hectare met ingang van januari  2003; onder andere op Prisma en Hoefslag. Daarnaast is  75 hectare bedrijventerrein beschikbaar (Oudeland) en natuurlijk de Harnaschpolder vanaf 2006.

 

Delft

v             Het Toeristen Informatie Punt (TIP) functioneert goed.

v             Aandacht voor de blijvende bereikbaarheid van de economische functies in de stad is noodzakelijk.

v             In de eerste helft van 2004 is het concept-masterplan Schieoevers gereed. Kernvraag voor de raad zal zijn het bepalen van het ambitieniveau van de gemeente,  op basis van de toebedeelde urgentie en of de gemeente een actieve of passieve rol moet vervullen.

v             De plannen voor het Vermeercentrum zijn in de maak.

v             Belangrijke bouwstenen voor het nieuwe stadsmarketingbeleid en de daarbij behorende uitvoeringsorganisatie zullen gereedkomen in 2004. De nota ‘De economie van Delft in 2015’, alsook het project over het gewenste imago en identiteit van Delft.

v             Stay O Kay (de voormalige jeugdherbergen) heeft een sterke voorkeur voor vestiging in een bestaand hotel in de binnenstad.

v             De onderhandelingen over de vestiging van een congreshotel in TU Noord verlopen moeizaam.

v             Nu ‘InHolland’zijn technische opleidingen in Delft heeft gevestigd is de vraag hoe de technische opleidingen van de Haagsche Hogeschool en de TH Rijswijk verleid kunnen worden.

v             Door de start van het project ‘Techniek in het onderwijs’ en het door de VMBO-scholen aanbieden van de module mechatronica wordt de kennis van en de keuze voor techniek gestimuleerd.

v             In 2004 is de officiële start  van Technopolis Innovation Park. Randvoorwaarden in de  infrastructuur voor een succesvolle ontwikkeling van Technopolis zijn:

 

1.       de aanleg van tramlijn 19

2.       de ontsluiting op de A13

3.       een brug over de Schie

4.       aanpassing en verbreding van de Kruithuisweg

5.       het tijdig realiseren van een nieuw bedrijfsverzamelgebouw op Technopolis voor doorgroeiers (de doorgroeiers zijn nog niet toe aan zelfstandige nieuwbouw, maar kunnen ook niet meer uit de voeten in een bedrijfsverzamelgebouw voor startende jonge bedrijven)

6.       de aanleg van een glasvezelinfrastructuur voor een maximale digitale ontsluiting van Technopolis.

De totale omvang van dit pakket, circa € 4 miljoen, kan verdeeld worden over Rijk en Provincie.

 

2. Doelstellingen

 

 

De algemene doelstelling van dit programma is het stimuleren van de lokale economie. Kernbegrippen daarbij zijn: kenniseconomie, werkgelegenheid (hoog en laag opgeleiden), (ruimte voor) bedrijvigheid en toerisme. De ontwikkeling van de kenniseconomie en het innovatief klimaat blijft de economische strategie van Delft. De kenniseconomie wordt steeds meer vanuit een hoger en lager schaalniveau dan de lokale overheid / gemeenschap benaderd; het regionale perspectief door de Kennisalliantie Zuid-Holland, waarin de rol van Delft steeds belangrijker wordt, het lagere schaalniveau door actief te zoeken naar kleinere coalities op een samenbindend thema.

Kwalitatieve doelstellingen van dit programma

 

Delft Kennisstad

q       promoten van Delft als Kennisstad en Center of Technology

q       stimuleren van de netwerkvorming in de stad

q       stimuleren van de kennisintensieve projecten in samenhang met de Kennisalliantie Zuid-Holland

q       stimuleren van het proces van uitwisseling tussen Kennis en de Markt.

 

Economie

q       in voldoende mate kunnen voldoen aan de lokale vraag naar (nieuwe en bestaande) bedrijventerreinen, winkeloppervlakte en kantoorruimte, met specifieke aandacht voor de vraagstukken van starters en allochtonen

q       revitaliseren van de economie in de wijken

q       versterken van de internationale component in de Delftse werkgelegenheid.

 

Toerisme

q       verbeteren van de dienstverlening aan de toerist en aan het toeristisch bedrijfsleven

q       ontwikkelen van het toeristisch product (van Delft)

q       stimuleren van de netwerkvorming in de stad.

 

Stadsmarketing

q       imago van Delft voor geselecteerde doelgroepen (wonen, werken en (be)leven) op een effectieve en efficiënte wijze en in onderlinge samenhang ontwikkelen, beïnvloeden, in de markt zetten en onderhouden

q       stimuleren van de netwerkvorming in de stad.

 

 

Kwantitatieve doelstellingen van dit programma

 

Ø       Tenminste evenwicht in de woon-werkpendel

Ø       een boventrendmatige lokale economische groei

Ø       eboventrendmatige groei van het aantal toeristen dat Delft bezoekt

Ø       effectieve internationale acquisitie (vier internationale bedrijven per jaar).

 

 

Dit alles resulteert in de volgende doelstellingen voor het begrotingsjaar 2005

 

Kennisstad

v             ontwikkeling Kennissociëteit in het Meisjeshuis tot innovatie netwerkcentrum

v             implementatie van een nieuwe strategie Delft Kennisstad/Delft Center of Technology

v             versterking van de internationale component, onder andere via het Technopolicy Network

v             verder ontwikkelen van concept Icit (Area 015) voor innovatieve starters

v             uitbreiding van de glasvezelinfrastructuur en het aantal breedbandaansluitingen via de Stichting Breedband Delft

v             voortgezette ondersteuning van de Kennisalliantie waarbinnen onderzoek, onderwijs, overheid en ondernemers werken aan de versterking van de economische kracht van de regio

v             overeenstemming met de Haagsche Hogeschool en/of TH Rijswijk over de vestigingsmogelijkheden in Delft

v             gericht investeren in de Delftse economische structuur in overleg met de partners in Kennisstad (o.a. starterfaciliteiten in combinatie met laboratoria en een Clean Room faciliteiten).

 

 

Bedrijventerreinen

v             uitgifte kavel(s) Delft Gelatin

v             continuering van de revitalisering en herstructurering van het bedrijventerrein Schie-oevers (Noord en Zuid)

v             voortzetting van de internationale acquisitie in samenwerking met de partners op Technopolis

v             Z-marketing: de acquisitie-activiteiten van aanbieders van grond en vastgoed (projectontwikkelaars, verhuurders, makelaars etc.) moeten aan kracht winnen door een basis te leggen met een centraal georganiseerde Delftse imagopromotie en promotiemiddelen voor  sterkere acquisitie

v             de Harnaschpolder.

 

Detailhandel

v             start van de bouw voor  uitbreiding van Ikea met circa 16.500 m2 b.v.o (dit is bijna een verdubbeling)

v             creatieve herstructurering van een deel van de perifere detailhandels locatieLeeuwenstein, om de permanente leegstand  van10.000 m2 b.v.o. in dit winkelgebied tegen te gaan

v             voortzetting van de uitvoering van het brancheringsbeleid in het noordelijk deel van de binnenstad

v             starten met de uitvoering van het brancheringsbeleid fase 5 en 6 ( middengebied (Brabantse Turfmarkt, Molslaan en Nieuwe Langendijk), in aansluiting op de renovatie van het zuidelijk winkelgebied.

v             de oplevering van de winkels in het Zuidpoortgebied.

 

Wijkeconomie

v             verbetering van de buurtcentra; doorgaan met de in 2004 aangewezen buurtwinkelcentra Ternatestraat,  Vrijheidslaan en Verdiplein. In 2005 komen daar dej Multatuliweg en Hof van Delft bij. Tegelijkertijd moeten maatregelen worden uitgewerkt en uitgevoerd, ter  verbetering van het parkeren,  de bereikbaarheid en andere knelpunten in diverse buurtwinkelcentra.  

 

Toerisme

v             Stichting Delft Marketing functioneert zelfstandig en naar tevredenheid van betrokken partijen

v             verder uitbouwen van de Keramiek-week

v             realisatie van het Congreshotel in TU Noord, in samenwerking met TUD en DUWO

v             overeenstemming met Stay O Kay over mogelijke vestigingslocaties in of nabij de Delftse Binnenstad.

 

 

 

Stadsmarketing

v             stroomlijning van de stadsmarketing om het grote aanbod aan bedrijfsterreinen en kantoren in de markt te kunnen zetten en de centrum- en regiofunctie uit te bouwen (o.a. kooptoerisme). Hiervoor moeten samenwerkingsafspraken gemaakt  worden met het Bedrijfschap Harnaschpolder, de marketingorganisatie van Technopolis, WFIA en Steenworp.