De gemeente
Delft heeft de voorbereiding van de Programmabegroting 2005 inmiddels gestart.
Evenals vorig jaar heeft het college van B&W per programma een
basisdocument opgesteld. Het voorliggende basisdocument voor het programma
Stedelijke Projecten bevat een schets van de actuele ontwikkelingen in dit
programma en de beleidsaccenten die het college van B&W voorstelt voor
2005;
Het rijk heeft ten gevolge
van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket
vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op
de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft
te realiseren bezuinigingen bepaald op € 4 miljoen structureel. Voor het
programma Stedelijke Projecten worden echter geen bezuinigingsmaatregelen
voorzien.
U bent in de gelegenheid om
in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de
voorgenomen beleidsdoelen. Uw reacties zullen worden besproken door de
gemeenteraad en vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het
definitieve bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting
2005-2008.
·
De
verwachte besluitvorming op Rijksniveau is uitgebleven, omdat het ministerie
het voor Delft gereserveerde geld inmiddels voor onderhoud op het spoor
bestemde. De discussie over het
opnieuw beschikbaar stellen van Rijksmiddelen via het MIT (Mmeerjarenprogramma
Iinfrastructuur
en Ttransport (MIT) mondde in
december uit in een unaniem aangenomen Tweede Kamermotie, die uitzicht biedt op
€ 344 miljoen na 2010. MetMiddels
voorfinanciering kan de nu opgelopen vertraging wellicht beperkt blijven tot 1 áà 1,5 jaar.
·
Door
het bureau Palmboom en vd Bout wordt het masterplan uitgewerkt in een
stedenbouwkundig plan.
·
Er
wordt een gemeenschappelijke grondexploitatie en een bouwexploitatie opgesteld.
·
Er
wordt een samenwerkingsovereenkomst tussen Delftwonen en de gemeente voorbereid.
·
Met
de eigenaar van het winkelcentrum (Vvan der Vorm Vastgoed) wordt een
intentieovereenkomst voorbereid, waarin de wijze waarop - en de voorwaarden
waaronder deze partij participeert, worden vastgelegd.
·
Per
1 januari 2004 is de grenswijziging een feit.
·
Het
bedrijvenschap Harnaschpolder (een samenwerking tussen Den Haag, Midden-Delfland
en Delft) is opper
1 januari 2004 opgericht. De grondexploitatie voor het bedrijventerrein kent
een tekort van circa € 2.000.000 die ten laste komt van de exploitatie van de
woongebieden.
·
Voor
het masterplan is een inspraakprocedure gevolgd. Het plan met de
inspraakreacties zal in april 2004 aan de raad worden voorgelegd.
·
Het
college heeft besloten de woningdifferentiatie aan te passen ten gunste van het
aandeel sociale huur- en koopwoningen.
Ondanks planverbeteringenoptimalisaties,
onder anderemeer
door verhoging van het aantal woningen tot 1300, ontstaat een negatief saldo op
de grondexploitatie van € 3.000.000 (dit is exclusief het hiervoor genoemde
tekort van € 2.000.000).
·
Het
minnelijk overleg over verwervingen van particuliere eigendommen wordt
voortgezet. Van het plangebied is nu 45 procent% in eigendom
van de gemeente.
·
Een
communicatieplan is opgesteld, waarin per planfase wordtis aangegeven
hoe bewoners en belanghebbenden bij het planproces worden betrokken.
De
architectenselectie voor de nieuwbouw is afgerond. Momenteel wordt eEen (deels
gezamenlijke) projectorganisatie wordt opgezet. De haalbaarheid van een
gebouwde parkeervoorziening wordt onderzocht.
Dit
programma beslaat de projecten Spoorzone-ontwikkeling, herstructurering
Poptahof, ontwikkeling Harnaschpolder en het Reinier de Graaf ziekenhuisterrein.
Uitgangspunten
van het beleid voor alle grote stedelijke projecten zijn:
-
integrale
planuitwerking
-
duurzame
kwaliteit
-
participatie
van betrokkenen en belanghebbenden
-
intensief
ruimtegebruik én versterking van ‘rust en ruimte’.
·
In
oktober 2003 heeft de gemeenteraad een definitief Masterplan Spoorzone
vastgesteld. Daarmee heeft de gemeenteraad als standpunt vastgelegd te willen
komen tot een 2300 meter lange tunnel,
volgens het oostelijke tracé, met een noordelijk gelegen stationslocatie
(globaal ter hoogte van het huidige station), de opname van een parkgebied, ca.
1500 woningen, ca. 50.000 m² kantoorruimte, inclusief een nieuw stadskantoor, een
compact knooppunt voor het openbaar vervoer en het terugbrengen van water in de
Phoenixstraat. Het Masterplan is onderdeel van een pakket studies naar de bouw
van een spoortunnel. Dit gehele pakket is nu beschikbaar en door bijna alle
betrokken publieke partijen goedgekeurd. Alleen het ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft zich nog niet uitgesproken.
De directe gemeentelijke bijdrage “cash” aan de
spoorzone bedraagt de in juni 2001 vastgelegde
€ 45 miljoen Deze wordt betaald uit de toekomstige extra OZB-inkomsten en
andere inkomsten ten gevolge van de nieuwbouw. Daarnaast wordt de volledige
grondwaardevermeerdering van de in te brengen gemeentelijke gronden als
bijdrage ingebracht.
In
2003 is het masterplan Poptahof vastgesteld. Belangrijke kenmerken van dit
masterplan zijn:
·
cCombinatie van
voldoende betaalde huur- en koopwoningen;
·
tToevoeging van
woningen in de marktsector, deels voor specifieke doelgroepen zoals ouderen;
·
tTerugkeergarantie
voor de huidige bewoners naar de buurt, maar niet naar dezelfde woning;
·
bBij de duurzame
aanpak staan de thema’s energie en water centraal;.
·
vVersmalling
Papsouwselaan en aansluiting Provinciale weg op de M. Nijhofflaan.
·
iIn de
programmabegroting 2004 is € 6.000.000
gereserveerd als bijdrage in het onrendabele deel van het masterplan.
Delftwonen heeft voor dit zelfde
doel € 15.000.000 gereserveerd;.
·
tThans wordt bij
de Europese Unie aanvullende subsidie voor het project aangevraagd.
Harnaschpolder.
·
In
de deelgebieden in de Harnaschpolder die in 2004 Delfts grondgebied worden, zullen komt
woningbouw: tussen de 1200 en 1500 woningen worden gebouwd.
·
Met
Schipluiden en Den Haag is het bedrijfschap vormgegeven, op Schipluidens
grondgebied.
·
Het Reinier de Graaf Gasthuis wil in 2006 starten met
nieuwbouw. Daarvoor is een
grootschalige herschikking van gebouwen op het eigen terrein van het ziekenhuis
nodig. Functies in het gebied zijn:
·
een zZiekenhuis
·
(zorg)woningen
·
eerste
lijns- gezondheidszorg
o
commerciële
activiteiten ten behoeve van het ziekenhuis en omringende woongebieden.
Dit
leidt tot de navolgende doelstellingen en activiteiten voor het begrotingsjaar 2005.
·
oOpheffen van de
belangrijke geluidsoverlast en de leefbaarheidsproblemen rond het
spoorviaduct;
·
oOpheffen van het
knelpunt in het nationale spoorwegnet, door realisatie van viersporigheid;
·
vVerbeteren van
de bereikbaarheid van Delft en van het functioneren van de overstaprelatie
bij station Delft;
·
kKwalitatief
hoogwaardige, intensieve herontwikkeling van de gehele Spoorzone, door dehet bouwen
van circaa.
1500 woningen en 50.000 m² kantoren, inclusief het nieuwe stadskantoor.
·
hHet samen met
het BP in procedure brengen van dehet MERer. Vaststelling
van het bestemmingsplan door de Raad;.
·
uUitwerking van
het stedenbouwkundig plan en opstellen van een beeldkwaliteitsplan.;
·
Vvastleggen van dehet
financieringsconstructie van de infrastructuur en de vastgoedontwikkeling;
·
bBepleiten van een loyale uitvoering
van de motie Mastwijk door het departement van V&W, door verwerking van de
gevraagde bedragen
in de rijksbegroting;.
·
bHet bevorderen
van een positief projectbesluit door de minister van V&W, ultimo 2004.
·
tTotstandkoming
van realisatie-overeenkomsten met de publieke en private partijen;
·
oOprichting van
een Gemeentelijke Ontwikkelingsmaatschappij;.
·
zZo mogelijk te komen
tot een
aanbesteding van het tunnelproject in nauwe samenwerking met
Prorail, V&W en de andere partners, omten einde
definitief de financiële haalbaarheid vast te kunnen vaststellen.
·
vVolledige
uitwerking van fase 1 tot een haalbaar bouwplan;
·
vVaststelling van
bestemmingsplan Poptahof;
·
uUitvoering van het beheerplan;.
·
SStarten met de uitvoering van de 1e
fase.
·
uUitwerking van het stedenbouwkundig
plan;
·
gereedmaken van de bBestemmingsplannen gereed;
·
aAanleg van de hoofdinfrastructuur en bouwrijp maken voor de 1e
fase van het bedrijfsterrein;
·
bBouwrijp maken voor het eerste
deelplan.
·
vVaststellien van het ng ontwikkelingsplan
en opstellen van het bestemmingsplan.