1.       Inleiding.

 

De gemeente Delft heeft de voorbereiding van de Programmabegroting 2005 inmiddels gestart. Evenals vorig jaar heeft het college van B&W per programma een basisdocument opgesteld. Het voorliggende basisdocument voor het programma Stedelijke Projecten bevat een schets van de actuele ontwikkelingen in dit programma en de beleidsaccenten die het college van B&W voorstelt voor 2005;

 

Het rijk heeft ten gevolge van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft te realiseren bezuinigingen bepaald op € 4 miljoen structureel. Voor het programma Stedelijke Projecten worden echter geen bezuinigingsmaatregelen voorzien.

 

U bent in de gelegenheid om in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de voorgenomen beleidsdoelen. Uw reacties zullen worden besproken door de gemeenteraad en vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het definitieve bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting 2005-2008.

 

 

1.       Actuele ontwikkelingen in het programma Stedelijke Projecten.

 

Spoorzone

·         De verwachte besluitvorming op Rijksniveau is uitgebleven, omdat het ministerie het voor Delft gereserveerde geld inmiddels voor onderhoud op het spoor bestemde. De discussie over  het opnieuw beschikbaar stellen van Rijksmiddelen via het MIT (Mmeerjarenprogramma Iinfrastructuur en Ttransport (MIT) mondde in december uit in een unaniem aangenomen Tweede Kamermotie, die uitzicht biedt op € 344 miljoen na 2010. MetMiddels voorfinanciering kan de nu opgelopen vertraging wellicht beperkt blijven tot 1 áà 1,5 jaar.

 

Poptahof

·         Door het bureau Palmboom en vd Bout wordt het masterplan uitgewerkt in een stedenbouwkundig plan.

·         Er wordt een gemeenschappelijke grondexploitatie en  een bouwexploitatie opgesteld.

·         Er wordt een samenwerkingsovereenkomst tussen Delftwonen en de gemeente voorbereid.

·         Met de eigenaar van het winkelcentrum (Vvan der Vorm Vastgoed) wordt een intentieovereenkomst voorbereid, waarin de wijze waarop - en de voorwaarden waaronder deze partij participeert, worden vastgelegd.

 

Harnaschpolder

·         Per 1 januari 2004 is de grenswijziging een feit.

·         Het bedrijvenschap Harnaschpolder (een samenwerking tussen Den Haag, Midden-Delfland en Delft) is opper 1 januari 2004 opgericht. De grondexploitatie voor het bedrijventerrein kent een tekort van circa € 2.000.000 die ten laste komt van de exploitatie van de woongebieden.

·         Voor het masterplan is een inspraakprocedure gevolgd. Het plan met de inspraakreacties zal in april 2004 aan de raad worden voorgelegd.

·         Het college heeft besloten de woningdifferentiatie aan te passen ten gunste van het aandeel sociale huur- en koopwoningen.

Ondanks planverbeteringenoptimalisaties, onder anderemeer door verhoging van het aantal woningen tot 1300, ontstaat een negatief saldo op de grondexploitatie van € 3.000.000 (dit is exclusief het hiervoor genoemde tekort van € 2.000.000).

·         Het minnelijk overleg over verwervingen van particuliere eigendommen wordt voortgezet. Van het plangebied is nu 45 procent% in eigendom van de gemeente.

·         Een communicatieplan is opgesteld, waarin per planfase wordtis aangegeven hoe bewoners en belanghebbenden bij het planproces worden betrokken.

 

Reinier de Graaf

De architectenselectie voor de nieuwbouw is afgerond. Momenteel wordt eEen (deels gezamenlijke) projectorganisatie wordt opgezet. De haalbaarheid van een gebouwde parkeervoorziening wordt onderzocht.

 

 

2.       2. Doelstellingen binnen het programma Stedelijke Projecten.

 

Dit programma beslaat de projecten Spoorzone-ontwikkeling, herstructurering Poptahof, ontwikkeling Harnaschpolder en het Reinier de Graaf ziekenhuisterrein.

 

Uitgangspunten van het beleid voor alle grote stedelijke projecten zijn:

-          integrale planuitwerking

-          duurzame kwaliteit

-          participatie van betrokkenen en belanghebbenden

-          intensief ruimtegebruik én versterking van ‘rust en ruimte’.

 

Spoorzone

·         In oktober 2003 heeft de gemeenteraad een definitief Masterplan Spoorzone vastgesteld. Daarmee heeft de gemeenteraad als standpunt vastgelegd te willen komen tot  een 2300 meter lange tunnel, volgens het oostelijke tracé, met een noordelijk gelegen stationslocatie (globaal ter hoogte van het huidige station), de opname van een parkgebied, ca. 1500 woningen, ca. 50.000 m² kantoorruimte, inclusief een nieuw stadskantoor, een compact knooppunt voor het openbaar vervoer en het terugbrengen van water in de Phoenixstraat. Het Masterplan is onderdeel van een pakket studies naar de bouw van een spoortunnel. Dit gehele pakket is nu beschikbaar en door bijna alle betrokken publieke partijen goedgekeurd. Alleen het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft zich nog niet uitgesproken.

De directe gemeentelijke bijdrage “cash” aan de spoorzone bedraagt de in juni 2001 vastgelegde   € 45 miljoen Deze wordt betaald uit de toekomstige extra OZB-inkomsten en andere inkomsten ten gevolge van de nieuwbouw. Daarnaast wordt de volledige grondwaardevermeerdering van de in te brengen gemeentelijke gronden als bijdrage ingebracht.

 

Poptahof

In 2003 is het masterplan Poptahof vastgesteld. Belangrijke kenmerken van dit masterplan zijn:

·         cCombinatie van voldoende betaalde huur- en koopwoningen;

·         tToevoeging van woningen in de marktsector, deels voor specifieke doelgroepen zoals ouderen;

·         tTerugkeergarantie voor de huidige bewoners naar de buurt, maar niet naar dezelfde woning;

·         bBij de duurzame aanpak staan de thema’s energie en water centraal;.

·         vVersmalling Papsouwselaan en aansluiting Provinciale weg op de M. Nijhofflaan.

·         iIn de programmabegroting 2004 is  € 6.000.000 gereserveerd als bijdrage in het onrendabele deel van het masterplan. Delftwonen heeft voor dit  zelfde doel € 15.000.000 gereserveerd;.

·         tThans wordt bij de Europese Unie aanvullende subsidie voor het project aangevraagd.

 

Harnaschpolder.

 

·         In de deelgebieden in de Harnaschpolder  die in 2004 Delfts grondgebied worden, zullen komt woningbouw:  tussen de 1200 en 1500 woningen worden gebouwd.

 

·         Met Schipluiden en Den Haag is het bedrijfschap vormgegeven, op Schipluidens grondgebied.

 

·         Het Reinier de Graaf Gasthuis wil in 2006 starten met nieuwbouw. Daarvoor is een grootschalige herschikking van gebouwen op het eigen terrein van het ziekenhuis nodig. Functies in het gebied zijn:

·         een zZiekenhuis

·         (zorg)woningen

·         eerste lijns- gezondheidszorg

o        commerciële activiteiten ten behoeve van het ziekenhuis en omringende woongebieden.

 

Dit leidt tot de navolgende doelstellingen  en activiteiten voor het begrotingsjaar 2005.

 

Spoorzone -algemeen

·         oOpheffen van de belangrijke geluidsoverlast en de leefbaarheidsproblemen rond het spoorviaduct;

·         oOpheffen van het knelpunt in het nationale spoorwegnet, door realisatie van viersporigheid;

·         vVerbeteren van de bereikbaarheid van Delft en van het functioneren van de overstaprelatie bij station Delft;

·         kKwalitatief hoogwaardige, intensieve herontwikkeling van de gehele Spoorzone, door dehet bouwen van circaa. 1500 woningen en 50.000 m² kantoren, inclusief het nieuwe stadskantoor.

 

Activiteiten in 2005

 

Spoorzone

·         hHet samen met het BP in procedure brengen van dehet MERer. Vaststelling van het bestemmingsplan door de Raad;.

·         uUitwerking van het stedenbouwkundig plan en opstellen van een beeldkwaliteitsplan.;

·         Vvastleggen van dehet financieringsconstructie van de infrastructuur en de vastgoedontwikkeling;

·         bBepleiten van een loyale uitvoering van de motie Mastwijk door het departement van V&W, door verwerking van de gevraagde  bedragen in de rijksbegroting;.

·         bHet bevorderen van een positief projectbesluit door de minister van V&W, ultimo 2004.

·         tTotstandkoming van realisatie-overeenkomsten met de publieke en private partijen;

·         oOprichting van een Gemeentelijke Ontwikkelingsmaatschappij;.

·         zZo mogelijk te komen tot een aanbesteding van het tunnelproject in nauwe samenwerking met Prorail, V&W en de andere partners, omten einde definitief  de financiële haalbaarheid vast te kunnen vaststellen.

 

Poptahof

·         vVolledige uitwerking van fase 1 tot een haalbaar bouwplan;

·         vVaststelling van bestemmingsplan Poptahof;

·         uUitvoering van het beheerplan;.

·         SStarten met de  uitvoering van de 1e fase.

 

Harnaschpolder

·         uUitwerking van het stedenbouwkundig plan;

·         gereedmaken van de bBestemmingsplannen gereed;

·         aAanleg  van de hoofdinfrastructuur en bouwrijp maken voor de 1e fase van het bedrijfsterrein;

·         bBouwrijp maken voor het eerste deelplan.

 

Reinier de Graaf

·         vVaststellien van het ng ontwikkelingsplan en opstellen van het bestemmingsplan.