1.  Inleiding

 

De gemeente Delft heeft de voorbereiding van de Programmabegroting 2005 inmiddels gestart. Evenals vorig jaar heeft het college van B&W per programma een basisdocument opgesteld. Het voorliggende basisdocument voor het programma Welzijn bevat de volgende onderwerpen:

 

·Een schets van de actuele ontwikkelingen in het programma Welzijn en de beleidsaccenten die het college van B&W voorstelt voor 2005;

·Een beschrijving van de bezuinigingsvoorstellen die het college voor dit programma voorstelt.

 

Met name het tweede punt behoeft enige toelichting.

 

Het rijk heeft ten gevolge van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft te realiseren bezuinigingen bepaald op € 4 miljoen structureel. Dit besluit van de gemeenteraad is gebaseerd op de startnotitie bezuinigingen. Deze notitie is te raadplegen via het internet: www.Delft.nl/…

 

Het doel van deze bezuinigingsoperatie is uiteraard, dat de gemeenteraad een begroting kan vaststellen, waar de inkomsten en uitgaven over meerdere jaren in evenwicht zijn. De bezuinigingen worden gerealiseerd in een periode van drie jaar: 2005-2007. Voor het programma Welzijn wordt bezuinigingen oplopend tot ca. € 2 ton in 2007 voorzien. Deze maatregelen zijn hierna beknopt beschreven, waarbij de kanttekening past dat deze voorstellen nog nader worden uitgewerkt.

 

U bent in de gelegenheid om in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de voorgenomen beleidsdoelen en bezuinigingen. Uw reacties zullen worden besproken door de gemeenteraad en vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het definitieve bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting 2005-2008.

 

 

 

 

1.                   Actuele ontwikkelingen

 

Wij spitsen de ontwikkelingen in het programma toe op sociaal cultureel werk, kinderopvang en sport. Bovendien wordt hier het lokaal sociaal beleid beschreven, sinds dit jaar onder de titel Sociale Aanpak Delft, en het subcircuit van subsidies voor maatschappelijke activiteiten.

 

Sociaal Cultureel Werk

 

·  Realisatie productenboek BWD

   Afspraken met  de BWD liggen vast in het productenboek 2004. Met het besluit om 5 fte jongerenwerk toe te voegen verwachten we een inhoudelijke verbeteringen.kwaliteitsslag te maken. Er zijn momenteel minimale afspraken rondom wijkopbouwwerk en sociaal cultureel werk, gebaseerd op de bestaande capaciteit.

·  Onderbrengen van de exploitatie en programmering van alle centra bij de BWD.

   Hierbij geldt als randvoorwaarde dat de BWD aan participatie vanuit de wijken een impuls geeft, te beginnen met de participatie van de huidige besturen.

·  Stimuleren participatie door middel van afspraken per buurtaccommodatie.

   De uitwerking van de zakelijke aspecten (subsidie, huurovereenkomsten e.d.) wordt daarbij ook geregeld.

 

Zelforganisaties.

 

·  Uitwerking en realisatie van de nota Zelforganisaties.

   De Delftse zelforganisaties zijn via bijeenkomsten in de Werkgroep Migranten Communicatie  en met gesprekken van de besturen in 2004 op de hoogte gebracht van het nieuwe beleid.

·  Realisatie Vver-/inhuizing migrantenorganisaties.

   Op accommodatiegebied heeft inmiddels Sranti heeft haar intrek genomen in het gebouw aan de Tanthofdreef. Na oplevering  in mei 2004 van het gebouw in de Poptahof zullen twee zelforganisaties het gebouw betrekken. Vooroverleg met zelforganisaties voor de twee accommodaties in de welzijnsvoorziening in Tanthof en/of andere locaties is gestart en wordt in gang gezet zodra overeenstemming is bereikt. 

 

 

 

Kinderopvang.

 

·  Stimuleren van de samenwerking tussen basisscholen en buitenschoolse opvangvoor-zieningen in het kader van de bBrede sSchool. Er is een gemeentelijke stimuleringsregeling tot stand gekomen.

·  Realisatie loket kinderopvang. Vooruitlopend op de invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang hebben ouders die in aanmerking komen voor een subsidieplaats maximale keuzevrijheid. Ouders krijgen ondersteuning vanuit het – nog tijdelijk ingerichte - loket kinderopvang. Het gaat hierbij om  in de administratieve en financiële handelingen die moeten worden verricht om tot plaatsing te komen.

·  Realisatie vervolg op het project Kinderopvang in de Sport. Dit heeft inmiddels een succesvol vervolg gekregen; zes samenwerkingsverbanden tussen professionele kinderopvangorganisaties en sportverenigingen zijn gerealiseerd.

 


Sport.

 

·  Ontwikkeling Ssport tot een als bruikbaar middel om maatschappelijke doelstellingen te bereiken.

·  De ondersteuning van sportorganisaties wordt na het aanstellen van een verenigingsondersteuner, het invoeren van een sportloket en een actuele website Sport in Delft, verder uitgebreid door samenwerkingsafspraken met opleidingsinstituten als HALO en Mondriaan College (stageplaatsen).

·  Ontwikkeling zgn. BOS-model. Delft heeft zich landelijk een vooraanstaande positie verworven met de ontwikkeling van het zogenaamde BOS- Mmodel, een samenwerkingsverband tussen partners op het gebied van buurt/wijkwerk, jongerenwerk, onderwijs en sport. Om sportorganisaties in staat te stellen hun bijdrage daaraan te leveren, werken we in een pilot met drie verenigingen aan de ontwikkeling van die verenigingen tot multifunctionele clubs met dito accommodatie., wDaar worden activiteiten op het gebied van kinderopvang, jeugd- en jongeren, sport, onderwijs, buurt/wijkwerk, ouderen- en migrantenwerk bij elkaar gebracht gebracht worden.

 

Subsidies Mmaatschappelijke Aactiviteiten.

 

Alle subsidies aan maatschappelijke instellingen die vallen onder de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002 worden hiertoe tot dit subcircuit gerekend. Globaal betreft het de producten en diensten van uitvoerende instellingen in de sfeer van leefbaarheid (welzijn, jongeren), cultuur en zorg. De omvang van het subcircuit is €14 miljoen waarbij ruim 150 organisaties en groepen zijn betrokken.

 

Ontwikkelingen

·  Optimalisering externe presentatie subsidieverordening 2003.

   Na de invoering van de gewijzigde subsidieverordening in 2003 is aandacht besteed aan de presentatie van onze subsidie. Dit heeft inmiddels geleid tot een brochure subsidiewijzer en een site subsidiewijzer, gekoppeld aan de gemeentesite.

·  Bezuinigingen

   Subsidies zijn onderwerp in het verrichte vooronderzoek bezuinigingen. De bezuiniging bedraagt 1 % in 2005, 2 % in 2006 oplopend tot 3 % in 2007.; Binnen dit gehele subcircuit komt dat neer op euro 1,1 ton voor 2005 (waarvan 65.000 voor welzijn).

·  Stimulering vraagsturing binnen subsidiebeleid.

   Er komt in 2004 een rapportage over mogelijkheden van vraagsturing binnen het gemeentelijk subsidiebeleid. Specifiek is er aandacht voor het instrument van de Delftpas.

   Ook van onze Ggesubsidieerde instellingen hebben wordt een duidelijke resultaatsverantwoording verwacht.  Daartoe wordt een voorstel gedaan om te komen tot een visitatiecommissie. Die commissie kijkt die bij gesubsidieerde instellingen kijkt naar de resultaten van het gemeentelijk subsidiebeleid.

 

 

Sociale Aanpak Delft

.

·  Onderzoek samenhang instrumenten.

   Het project D’ruit is tussentijds geëvalueerd, waarbij de vraag is gesteld wat de samenhang is  wat de vraag oproept naar de samenhang met andere gelijkgerichte instrumenten. De functie op zich is waardevol en wordt over alle wijken uitgebreid.

·  Ontwikkeling sociale beleidsmonitor.

   Er is een sociale beleidsmonitor gemaakt, waardoor vergelijking van prestaties met andere gemeenten op dit terrein mogelijk wordt. De gegevens worden vanwege de uit oogpunt van overzichtelijkheid samengebracht geïntegreerd in de Delftse wijken- en stadsbarometer.

·  Stimulering vrijwilligerswerk.

   In 2004 is de extra impuls voortgezet die met een rijkssubsidie kon worden gegeven aan stimulering van het vrijwilligerswerk.

 

 

2.                   Doelstellingen binnen het programma Welzijn.

 

De algemene doelstelling van het programma Welzijn is:

 

Het stimuleren van het lokale welzijnsklimaat.

 

Hierbij worden drie perspectieven centraal gesteld, te weten:

·  het bevorderen van maatschappelijke participatie,

·  het bevorderen van leefbaarheid en

·  het bestrijden van sociaal isolement.

 

Sociaal Cultureel Werk

 

De rijksbezuinigingen hebben de gemeente gedwongen maatregelen te nemen rond de ID- en WIW-banen. Wegvallen hiervan bedreigt de continuïteit van het sociaal-cultureel werk en jongerenwerk. Wij willen inzetten op de volgende kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen:

·  Professionalisering van de beheerstaak rond de accommodaties.

   Hierbij geldt als minimaal doel dat e wijkcentra een voldoende uren geopend zijn. op de wijkvraag afgestemde openstellingtijd te geven. Via de programmabegroting 2005 zullen wij hiervoor voorstellen doen, na overleg met de BWD.


 

·  Aanscherping van de rolverdeling en verdeling van verantwoordelijkheid - en verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeente en BWD. Er komt een kaderstellende notitie, die al aan de raad is toegezegd.

   De raad is hiervoor reeds een kaderstellende notitie toegezegd. Implementatie Invoering van maatregelen volgt in 2005, waarbij de BWD de kwaliteit moet kunnen bieden die aan de gegeven rol verbonden is.

·  Voortzetting proces van het onderbrengen van de exploitatie, het gebruik en het beheer van welzijnsaccommodaties bij de BWD.

   In het nieuwe wijkcentrum Poptahof gaan we van start met een nieuw beheersmodel. Daarbij moeten meerdere gebruikers, , waarbij onder verantwoordelijkheid van de BWD en met inzet van professioneel beheer, invloed krijgen.

meerdere gebruikers hun invloed moeten kunnen doen gelden.

·  Realisatie van de wijkcentra in Tanthof en Hof van Delft (Kuijperwijk).

 

Zelforganisaties

 

·         Versterking positionering van de Werkgroep Migrantencommunicatie, als communicatie-netwerk.

·         Voorlichting en hulp aan zelforganisaties bij het opzetten van programmering gericht op integratiebevordering.

·         Implementatie Invoering van het erkenningbeleid.

 

Kinderopvang

 

·         Realisatie van een gemeentelijk loket Kinderopvang.

·         Organiseren informatiebijeenkomsten over de nieuwe Wet Basisvoorziening Kinderopvang.

·         Vormgeving integratie van relevante onderdelen van kinderopvang en bBrede Sschool:

Dit wordt onder andere door uitvoering van een stimuleringsmaatregel bso – basisonderwijs gerealiseerd.

·         Invoering nieuw peuterspeelzaalbeleid in combinatie met de voorscholen.


 

Sport

 

·         Realisatie van de sporthal Tanthof Zuid met de vastgestelde gemeentelijke bijdrage uit de EZH gelden.

·         Uitvoering van de BOS pilot (Buurt – Onderwijs – Sport) in Tanthof oost .

·         Realisatie Schoolsport  op basis van een gemoderniseerd concept.

·         Positionering van het Platform Sport, Spel en Bewegen fungeert als ontmoetingsplaats (klankbord/denktankfunctie) voor beleidsmakers en stedelijke partners op het gebied van Sport, Spel en Bewegen.

·         Evaluatie van het project Sportvisie 2000 + 6:

Dit gebeurt mede aan de hand van een onderzoek naar sportparticipatie en tevredenheid; een vervolgproject wordt voorbereid.

·         Realisatie stageplaatsen voor studenten van Mondriaan College (opleiding sport en Bewegen) en Haagsche Academie voor lichamelijke Opvoeding.

·         Voorbereiding bouw nieuwe sporthal Buitenhof:.

      De bouw daarvan  start in 2005.

 

Sociale aanpak Delft

 

·         Verdere ontwikkeling van de Sociale Aanpak Delft als kwaliteitstoets voor het sociale beleid:

      Getoetst wordt op het werken met instrumenten die de doeltreffendheid en doelmatigheid

      van het beleid ondersteunen, zoals prestatieboeken, monitoring, vraagsturing en visitatie.

·         Integratie van het project D’ruit met andere beleidsinstrumenten die gericht zijn op informatie, hulp en advies:

      Hiertoe wordt overlegd met de participanten in uitvoering.

·         Ontwikkeling integraal vrijwilligersbeleid.

 

Subcircuit subsidies maatschappelijke activiteiten

 

·         Bezuinigen en als gevolg daarvan integreren van budgetten bij welzijn.

·         Opzetten van een experiment met vraagsturing.

·         Beter uitwerken van de beleidscyclus subsidies richtingvoor grote gesubsidieerde instellingen.

·         Vereenvoudigen toekenning van kleinere subsidies via automatischer processen.

·         Vergroten van de toegankelijkheid van de subsidiesite.

 

3.                   Bezuinigingsvoorstellen binnen het programma Welzijn.

 

Het aandeel van dit programma in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel:

                                                                                                          Bedragen * € 1.000

Welzijn

2005

2006

2007

2008

Lagere subsidies Welzijn

65

130

195

195

Totaal

65

130

295

195

 

Verlaging subsidies Welzijn

De jaarlijkse bijdrage aan subsidierelaties in dit programma is € 6,5 miljoen. De bezuiniging bedraagt 1 % in 2005, 2 % in 2006 oplopend tot 3 % in 2007. Het college van B&W heeft een voorkeur voor gerichte bezuinigingen op diverse subsidies boven de ‘kaasschaafmethode’. Concrete voorstellen voor 2005 worden momenteel uitgewerkt.