1. Inleiding
De gemeente Delft heeft de voorbereiding van de
Programmabegroting 2005 inmiddels gestart. Evenals vorig jaar heeft het college
van B&W per programma een basisdocument opgesteld. Het voorliggende
basisdocument voor het programma Welzijn bevat de volgende onderwerpen:
·Een
schets van de actuele ontwikkelingen in het programma Welzijn en de
beleidsaccenten die het college van B&W voorstelt voor 2005;
·Een
beschrijving van de bezuinigingsvoorstellen die het college voor dit programma
voorstelt.
Met name het tweede punt behoeft enige toelichting.
Het rijk heeft ten gevolge van economische
stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket vastgesteld.
Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op de gemeentes.
De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft te realiseren
bezuinigingen bepaald op € 4 miljoen structureel. Dit besluit van de
gemeenteraad is gebaseerd op de startnotitie
bezuinigingen. Deze notitie is te
raadplegen via het internet: www.Delft.nl/…
Het doel van deze bezuinigingsoperatie is
uiteraard, dat de gemeenteraad een begroting kan vaststellen, waar de inkomsten
en uitgaven over meerdere jaren in evenwicht zijn. De bezuinigingen worden
gerealiseerd in een periode van drie jaar: 2005-2007. Voor het programma
Welzijn wordt bezuinigingen oplopend tot ca. € 2 ton in 2007 voorzien. Deze
maatregelen zijn hierna beknopt beschreven, waarbij de kanttekening past dat
deze voorstellen nog nader worden uitgewerkt.
U bent in de gelegenheid om in de raadscommissie
extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de voorgenomen beleidsdoelen en
bezuinigingen. Uw reacties zullen worden besproken door de gemeenteraad en
vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het definitieve
bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting 2005-2008.
1.
Actuele ontwikkelingen
Wij spitsen de ontwikkelingen in het programma toe op
sociaal cultureel werk, kinderopvang en sport. Bovendien wordt hier het lokaal
sociaal beleid beschreven, sinds dit jaar onder de titel Sociale Aanpak Delft,
en het subcircuit van subsidies voor
maatschappelijke activiteiten.
· Realisatie
productenboek BWD
Afspraken met de BWD liggen vast in het productenboek
2004. Met het besluit om 5 fte jongerenwerk toe te voegen verwachten we een inhoudelijke
verbeteringen.kwaliteitsslag
te maken. Er zijn momenteel minimale afspraken
rondom wijkopbouwwerk en sociaal cultureel werk, gebaseerd op de bestaande
capaciteit.
· Onderbrengen van de exploitatie en
programmering van alle centra bij de BWD.
Hierbij geldt als randvoorwaarde dat de BWD
aan participatie vanuit de wijken een impuls geeft, te beginnen met de
participatie van de huidige besturen.
· Stimuleren participatie door middel van
afspraken per buurtaccommodatie.
De uitwerking van de zakelijke aspecten
(subsidie, huurovereenkomsten e.d.) wordt daarbij ook geregeld.
· Uitwerking en realisatie van de nota Zelforganisaties.
De Delftse zelforganisaties zijn via
bijeenkomsten in de Werkgroep Migranten Communicatie en met gesprekken van de besturen in 2004 op de hoogte gebracht
van het nieuwe beleid.
· Realisatie Vver-/inhuizing
migrantenorganisaties.
Op accommodatiegebied
heeft inmiddels Sranti heeft haar intrek genomen in het gebouw aan de
Tanthofdreef. Na oplevering in mei 2004
van het gebouw in de Poptahof zullen twee zelforganisaties het gebouw
betrekken. Vooroverleg met zelforganisaties voor de twee accommodaties in de
welzijnsvoorziening in Tanthof en/of andere locaties is gestart en wordt in
gang gezet zodra overeenstemming is bereikt.
· Stimuleren van de samenwerking tussen
basisscholen en buitenschoolse opvangvoor-zieningen in het kader van de bBrede
sSchool.
Er is een gemeentelijke stimuleringsregeling tot stand gekomen.
· Realisatie loket kinderopvang. Vooruitlopend
op de invoering van de Wet Basisvoorziening Kinderopvang hebben ouders die in
aanmerking komen voor een subsidieplaats maximale keuzevrijheid. Ouders krijgen
ondersteuning vanuit het – nog tijdelijk ingerichte - loket kinderopvang. Het gaat hierbij om in de
administratieve en financiële handelingen die moeten worden verricht om tot
plaatsing te komen.
· Realisatie vervolg op het project Kinderopvang
in de Sport. Dit heeft inmiddels een succesvol vervolg gekregen; zes
samenwerkingsverbanden tussen professionele kinderopvangorganisaties en sportverenigingen
zijn gerealiseerd.
· Ontwikkeling Ssport tot
een als
bruikbaar middel om maatschappelijke doelstellingen te bereiken.
· De ondersteuning van sportorganisaties wordt
na het aanstellen van een verenigingsondersteuner, het invoeren van een
sportloket en een actuele website Sport in Delft, verder uitgebreid door
samenwerkingsafspraken met opleidingsinstituten als HALO en Mondriaan College
(stageplaatsen).
· Ontwikkeling zgn. BOS-model. Delft heeft zich
landelijk een vooraanstaande positie verworven met de ontwikkeling van het
zogenaamde BOS- Mmodel, een
samenwerkingsverband tussen partners op het gebied van buurt/wijkwerk,
jongerenwerk, onderwijs en sport. Om sportorganisaties in staat te stellen hun
bijdrage daaraan te leveren, werken we in een pilot met drie verenigingen aan
de ontwikkeling van die verenigingen tot multifunctionele clubs met dito
accommodatie.,
wDaar worden activiteiten
op het gebied van kinderopvang, jeugd- en jongeren, sport, onderwijs,
buurt/wijkwerk, ouderen- en migrantenwerk bij elkaar gebracht
gebracht worden.
Alle subsidies aan maatschappelijke instellingen die vallen
onder de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten gemeente Delft 2002
worden hiertoe tot
dit subcircuit gerekend. Globaal betreft het de producten en
diensten van uitvoerende instellingen in de sfeer van leefbaarheid (welzijn,
jongeren), cultuur en zorg. De omvang van het subcircuit is €14 miljoen waarbij
ruim 150 organisaties en groepen zijn betrokken.
Ontwikkelingen
· Optimalisering externe presentatie
subsidieverordening 2003.
Na de invoering van de gewijzigde
subsidieverordening in 2003 is aandacht besteed aan de presentatie van onze
subsidie. Dit heeft inmiddels geleid tot een brochure subsidiewijzer en een
site subsidiewijzer, gekoppeld aan de gemeentesite.
· Bezuinigingen
Subsidies zijn onderwerp in het verrichte
vooronderzoek bezuinigingen. De bezuiniging bedraagt 1 % in 2005, 2 % in 2006
oplopend tot 3 % in 2007.; Binnen dit gehele subcircuit komt
dat neer op euro 1,1 ton voor 2005 (waarvan 65.000 voor welzijn).
· Stimulering vraagsturing binnen
subsidiebeleid.
Er komt in 2004 een rapportage over
mogelijkheden van vraagsturing binnen het gemeentelijk subsidiebeleid.
Specifiek is er aandacht voor het instrument van de Delftpas.
Ook van onze Ggesubsidieerde
instellingen hebben
wordt een duidelijke
resultaatsverantwoording verwacht. Daartoe wordt een voorstel gedaan om te komen tot een
visitatiecommissie.
Die commissie kijkt die bij gesubsidieerde instellingen kijkt
naar de resultaten van het gemeentelijk subsidiebeleid.
· Onderzoek samenhang instrumenten.
Het project D’ruit is tussentijds geëvalueerd, waarbij de vraag is
gesteld wat de samenhang is wat de vraag oproept naar de samenhang met
andere gelijkgerichte instrumenten. De functie op zich is waardevol en wordt
over alle wijken uitgebreid.
· Ontwikkeling sociale beleidsmonitor.
Er is een sociale beleidsmonitor gemaakt,
waardoor vergelijking van prestaties met andere gemeenten op dit terrein
mogelijk wordt. De gegevens worden vanwege de uit oogpunt van
overzichtelijkheid samengebracht
geïntegreerd in de Delftse wijken- en
stadsbarometer.
· Stimulering vrijwilligerswerk.
In 2004 is de extra impuls voortgezet die met
een rijkssubsidie kon worden gegeven aan stimulering van het vrijwilligerswerk.
2.
Doelstellingen binnen het programma Welzijn.
De algemene doelstelling van het programma Welzijn
is:
Het stimuleren van het lokale welzijnsklimaat.
Hierbij worden drie perspectieven centraal gesteld, te
weten:
· het bevorderen van
maatschappelijke participatie,
· het bevorderen van
leefbaarheid en
· het bestrijden van
sociaal isolement.
Sociaal Cultureel Werk
De
rijksbezuinigingen hebben de gemeente gedwongen maatregelen te nemen rond de
ID- en WIW-banen. Wegvallen hiervan bedreigt de continuïteit van het sociaal-cultureel
werk en jongerenwerk. Wij willen inzetten op de volgende kwalitatieve en
kwantitatieve doelstellingen:
· Professionalisering van de beheerstaak rond de
accommodaties.
Hierbij geldt als minimaal doel dat e wijkcentra
een
voldoende uren geopend zijn. op de wijkvraag
afgestemde openstellingtijd te geven. Via de programmabegroting
2005 zullen wij hiervoor voorstellen doen, na overleg met de BWD.
· Aanscherping van de rolverdeling en verdeling
van verantwoordelijkheid - en verantwoordelijkheidsverdeling tussen
gemeente en BWD.
Er komt een kaderstellende notitie, die al aan de raad is toegezegd.
De raad is hiervoor
reeds een kaderstellende notitie toegezegd. Implementatie Invoering van
maatregelen volgt in 2005, waarbij de BWD de kwaliteit moet kunnen bieden die
aan de gegeven rol verbonden is.
· Voortzetting proces van het onderbrengen van
de exploitatie, het gebruik en het beheer van welzijnsaccommodaties bij de BWD.
In het nieuwe wijkcentrum Poptahof gaan we
van start met een nieuw beheersmodel. Daarbij moeten meerdere gebruikers, ,
waarbij onder verantwoordelijkheid van de BWD en met inzet van
professioneel beheer,
invloed krijgen.
meerdere
gebruikers hun invloed moeten kunnen doen gelden.
· Realisatie van de wijkcentra in Tanthof en Hof
van Delft (Kuijperwijk).
·
Versterking positionering van de Werkgroep
Migrantencommunicatie, als communicatie-netwerk.
·
Voorlichting en hulp aan zelforganisaties bij het opzetten
van programmering gericht op integratiebevordering.
·
Implementatie Invoering van het
erkenningbeleid.
·
Realisatie van een gemeentelijk loket Kinderopvang.
·
Organiseren informatiebijeenkomsten over de nieuwe Wet
Basisvoorziening Kinderopvang.
·
Vormgeving integratie van relevante onderdelen van
kinderopvang en bBrede
Sschool:
Dit wordt onder andere door
uitvoering van een stimuleringsmaatregel bso – basisonderwijs gerealiseerd.
·
Invoering nieuw peuterspeelzaalbeleid in combinatie met de
voorscholen.
·
Realisatie van de sporthal Tanthof Zuid met de vastgestelde
gemeentelijke bijdrage uit de EZH – gelden.
·
Uitvoering van de BOS – pilot
(Buurt – Onderwijs – Sport) in Tanthof oost .
·
Realisatie Schoolsport
op basis van een gemoderniseerd concept.
·
Positionering van het Platform Sport, Spel en Bewegen
fungeert als ontmoetingsplaats (klankbord/denktankfunctie) voor beleidsmakers
en stedelijke partners op het gebied van Sport, Spel en Bewegen.
·
Evaluatie van het project Sportvisie 2000 + 6:
Dit gebeurt mede aan de hand van
een onderzoek naar sportparticipatie en tevredenheid; een vervolgproject wordt
voorbereid.
·
Realisatie stageplaatsen voor studenten van Mondriaan
College (opleiding sport en Bewegen) en Haagsche Academie voor lichamelijke
Opvoeding.
·
Voorbereiding bouw nieuwe sporthal Buitenhof:.
De bouw daarvan start in 2005.
·
Verdere ontwikkeling van de Sociale Aanpak Delft als
kwaliteitstoets voor het sociale beleid:
Getoetst wordt
op het werken met instrumenten die de doeltreffendheid en doelmatigheid
van het beleid
ondersteunen, zoals prestatieboeken, monitoring, vraagsturing en visitatie.
·
Integratie van het project D’ruit met andere
beleidsinstrumenten die gericht zijn op informatie, hulp en advies:
Hiertoe wordt
overlegd met de participanten in uitvoering.
·
Ontwikkeling integraal vrijwilligersbeleid.
·
Bezuinigen en als gevolg daarvan integreren van budgetten
bij welzijn.
·
Opzetten van een experiment met vraagsturing.
·
Beter uitwerken van de beleidscyclus subsidies richtingvoor grote
gesubsidieerde instellingen.
·
Vereenvoudigen toekenning van kleinere subsidies via
automatischer processen.
·
Vergroten van de toegankelijkheid van de subsidiesite.
3.
Bezuinigingsvoorstellen binnen het programma Welzijn.
Het
aandeel van dit programma in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit
onderstaande tabel:
Bedragen
* € 1.000
Welzijn |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Lagere subsidies
Welzijn |
65 |
130 |
195 |
195 |
Totaal |
65 |
130 |
295 |
195 |
Verlaging
subsidies Welzijn
De jaarlijkse bijdrage aan subsidierelaties in dit programma
is € 6,5 miljoen. De bezuiniging bedraagt 1 % in 2005, 2 % in 2006 oplopend tot
3 % in 2007. Het college van B&W heeft een
voorkeur voor gerichte bezuinigingen op diverse subsidies boven de
‘kaasschaafmethode’. Concrete voorstellen voor 2005 worden momenteel uitgewerkt.