1. Inleiding.
De gemeente Delft heeft de
voorbereiding van de Programmabegroting 2005 inmiddels gestart. Evenals vorig
jaar heeft het college van B&W per programma een basisdocument opgesteld.
Het voorliggende basisdocument voor het programma Wijkaanpak en Wonen bevat de
volgende onderwerpen:
§
Een schets van de actuele ontwikkelingen in het
programma Wijkaanpak en Wonen en de beleidsaccenten die het college van B&W
voorstelt voor 2005;
§
Een beschrijving van de bezuinigingsvoorstellen die
het college voor dit programma voorstelt.
Met name het tweede punt
behoeft enige toelichting.
Het rijk heeft ten gevolge
van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket
vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op
de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft
te realiseren bezuinigingen bepaald op de € 4 miljoen structureel. Dit besluit
van de gemeenteraad is gebaseerd op de startnotitie bezuinigingen. Deze
notitie is te raadplegen via het internet: www.Delft.nl/…
Het doel van deze
bezuinigingsoperatie is uiteraard, dat de gemeenteraad een begroting kan
vaststellen, waar de inkomsten en uitgaven over meerdere jaren in evenwicht
zijn. De bezuinigingen worden gerealiseerd in een periode van drie jaar:
2005-2007. Voor het programma Wijkaanpak en Wonen wordt in totaliteit een
bezuinigingspakket van ruim € 1 ton miljoen voorzien. Dit bezuinigingspakket is
hierna beknopt beschreven, waarbij de aantekening past dat de voorstellen nog
nader worden uitgewerkt.
U bent in de gelegenheid om
in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de voorgenomen
beleidsdoelen en bezuinigingen. Uw reacties zullen worden besproken door de
gemeenteraad en vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het
definitieve bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting
2005-2008.
·
Met de lancering van het motto ‘samen aan de slag’, en op
tal van andere wijzen stimuleren we het verantwoordelijkheidsbesef van bewoners
voor de leefbaarheid in hun wijken, eigen initiatief en een andere rolverdeling
tussen de gemeente, bewoners en de partners.
·
Vanwege de capaciteitsuitbreiding van wijkzaken wais er in 2003
voor het eerst voor alle wijken een wijkcoördinator beschikbaar.
·
Voor de betrokken gemeentelijke afdelingen is wijkgericht
werken steeds meer een gewone manier van werken. Daarom verloopt het inspelen
op vragen, wensen en behoeften vanuit de wijken nu soepeler. Knelpunten en kunnen
knelpunten in het resultaatgericht werken kunnen worden
weggenomen.
·
De samenwerking met de partners is in 2003 verder
geďntensiveerd.
·
Er is meer geďnvesteerd in de informatie en communicatie
rondom de wijkaanpak.
·
Om meer helderheid te geven over bereikte resultaten van de
wijkaanpak is begin 2003 de oogst van vijf jaar wijkaanpak op een rijtje gezet en in
een kleurrijk resultatenboekje vastgelegd. In 2003 is gewerkt aan
het opstellen van een systeem om de stand van zaken en ontwikkelingen op het gebied van de leefbaarheid in de wijken en
ontwikkelingen daarin te kunnen volgen. Als resultaat komen er
begin 2004 wijkbarometers voor alle wijken en er komt een stadsbarometer beschikbaar.
·
Bij de programmabegroting 2004-2007 zijn de wijkbudgetten
vanaf 2005 structureel geregeld.
·
Voor de realisatie van een volwaardig voorzieningenniveau
wordt thans gewerkt aan de realisatie van een buurtaccommodatie, in combinatie met
een wijkinformatiepunt in Tanthof en de Vermeertoren. Voor Poptahof is deze
voorziening nu bijna gereed. In Vrijenban is begin 2004 een wijkinformatiepunt
gereedgekomen.
·
Met de stad is eind 2003 een discussie over de
stadsetiquette gevoerd. Op basis van de uitkomsten van deze discussie zal het
stadsetiquette-initiatief nu nader verder worden uitgewerkt.
·
Wijkeconomie heeft een extra impuls gekregen met het
opgestelde beleid voor het aanpakken van buurt- en wijkwinkelcentra.
·
Meer preventief onderhoud in de wijken ter voorkoming van
klachten
·
Ervaring met de wijkschouw opdoen en instrument vervolmaken
·
Andere grofvuilaanpak begeleiden met voorlichting en
toezicht en handhaving
·
Ontwikkeling veegplannen vanuit kwaliteitsbeeld openbare
ruimte
·
InvoeringImplementatie
verbeterplannen Reiniging, splitsing “zorg” en “commercieel”
·
Het project Beheer Openbare Ruimte Delft levert randvoorwaarden
voor een betereversterking van de planning en onderlinge
afstemming van onderhouds- en beheeractiviteiten
·
Om de onderhoudsactiviteiten in de binnenstad inzichtelijk
te maken wordt een Onderhoudsplan Binnenstad gemaakt
·
Uitvoering geven aan het Beheerplan Poptahof, samen met
corporatie Delftwonen
·
Exploitatie zwembad Kerkpolder professionaliseren,
maatregelen voor de legionellabestrijding en alternatieven voor desinfectie
ontwikkelen
·
Verbeteren kostendekkendheid begraafplaatsen, voorbereiden
nieuwbouw Iepenhof
·
Vaststellen bomenbeleid en monumentale bomenlijst
·
Na de afronding van de uitvoering van het speelplaatsenplan
zijn de speelplaatsen in beheer en onderhoud genomen. , wDaarmee blijft de kwaliteit en
veiligheid gegarandeerd blijft
·
De overlast van hondenpoep is door de aanleg van
hondenuitlaatstroken en –uit-
renvelden verminderd; beheer van faciliteiten en toezicht &
handhaving zullen de effectiviteiten waarborgen.
De doelen uit het DOP (Delfts Ontwikkelings
Programma) moeten
bereikt worden via de volgende lopende projecten van het SV/ISV fonds
(Stadsvernieuwing/Investering…?):
·
Op het gebied van Wonen: Doelengebied fase 2a en 2b,
Zuidpoort, herstructurering Die Delfgaauwse Weye, herstructurering Wippolder,
wijkaandelen Minervaplein, herstructurering Poptahof, subsidieprogramma MRSV (Meerjaren… voluit) waaronder
het opplussen van woningen;
·
Op het gebied van Leefbaarheid: de uitvoering van het
bouwtraject buurtaccommodaties, bijdrage aan de brede school, bijdrage aan
fysieke veiligheidsmaatregelen, bijdrage aan het programma
sporthallen/sportzalen en 3 projecten Provinciaal Stedenbeleid;
·
Op het gebied van Economie: ontwikkeling van het TU-gebied
en de aanpak Schie-oevers;
·
Op het gebied van Mobiliteit: de bijdrage aan de herinrichting
van de Markt;
·
Op het gebied van Duurzaamheid: de bijdrage aan het
programma Water en Ecologie waaronder.o. onderzoek
grondwateronttrekkingen Binnenstad, de bodemsaneringen ISV (met name
Oostsingel) en de geluidssaneringen ISV.
·
Inhoudelijk invulling geven aan de regierol voor
het thema Wonen, Zorg en Welzijn
·
In de periode 2004-2008 worden 1154 woningen door
corporaties opgeplust.
·
Er moeten meer “levensloopbestendige” woningen worden
gebouwd en er moet een groter aanbod aan servicewoningen komen. In diezelfde
periode realiseren de corporaties minimaal 206 (“levensloopbestendige”)
servicewoningen.
·
De visienota “Wonen, zorg en welzijn” is vóór 1 april a.s. gereed. Hierop volgt
een uitvoeringsprogramma dat uitmondt in prestatieafspraken met alle daarbij betrokken
partijen; corporaties, zorg- en welzijnsinstellingen en gemeente. Naar
verwachting gereed vóór 1 januari 2005.
·
Er komt een onderzoek onder oudere allochtonen in het kader
van de visienota “Wonen, zorg en welzijn”.
·
Eind 2003 heeft het college besloten om de
huisvestingssituatie van studenten en jongeren te onderzoeken. Dit onderzoek
vindt nog dit jaar plaats.
·
De door de raad vastgestelde “Toekomstvisie omvang
woningvoorraad Delft”, wordt uitgewerkt in een uitwerkingsnota. Onderdelen
hiervan zijn:
a.
Afstemmen cijfers nieuwbouw- en herstructureringsplannen van
gemeente en woningcorporaties en definities prijsgrenzen woningcategorieën.
b. Onderzoek
goedkope scheefheid met beleid ter bestrijding daarvan.
c. Toetsen
visies aan regionale visie en resultaten nieuwe WBO.
d. Gewenste
woonmilieus in Delft per wijk.
·
De wijkaanpak is geëvalueerd in 2002. en nNaar aanleiding daarvan
is het wijkaanpakproces in 2003 op een aantal punten bijgesteld
·
Een handleiding voor de Delftse wijkaanpak is beschikbaar (publieksversie begin
2004). In de handleiding staan, waarin de
doelen, het proces, de organisatie, de belangrijkste participatiemomenten en
–mogelijkheden worden beschreven, is beschikbaar (een
publieksversie komt begin 2004 beschikbaar)
·
We blijven inzetten op uitvoering waarbij resultaten tellen.
Dat betekent: meer zeggenschap voor bewoners, meer initiatieven in de wijk en
zichtbare resultaten van de verbetering van de leefbaarheid in de wijken.
·
We werken verder aan het realiseren van een volwaardig
wijkvoorzieningenniveau. Dat betekent dat in elke
wijk een buurtaccommodatie, een gezondheidscentrum, een jongerenhonk,
informatiepunt en (activiteiten) programma’s met relaties naar de brede school,
kinderopvang, sport en sociaal-cultureel werk en integratieprojecten.
·
Grotere bekendheid en bredere inzet ten behoeve van de
openbare ruimte van het meldpunt van Stadsbeheer
·
Vermindering overlast in de openbare ruimte door
voorlichting en toezicht en handhaving
·
Toezicht en handhaving zijn nodig, naast beleid &
regelgeving en communicatie, om de kwaliteit van de openbare ruimte te bewaren
en te verbeteren
·
Met onderhoud en beheer van de openbare ruimte is veel geld
gemoeid. Voor een efficiënte en doelmatige inzet van middelen en om goed in te
kunnen spelen op wensen van bewoners zijn betere beheerplannen nodig en een
betere onderlinge afstemming van de uitvoering.
·
Inhoudelijke invulling geven aan de regierol voor het thema
Wonen, Zorg en Welzijn.
De voor Delftse doelstellingen voor in het
kader van de stedelijke vernieuwing te bereiken doelstellingen, zijn
door de Raad in april 2000 vastgelegd in het Delfts Ontwikkelingsprogramma
2000-2010 (DOP).
·
In 2003 is de “Toekomstvisie omvang woningvoorraad Delft”
verschenen. Deze nota geeft duidelijkheid over de gewenste omvang van de
woningvoorraad in de marktsector en de sociale sector. Er zijn in Delft relatief
veel woningen in de lagere- en middenklasse. Hierdoor stagneert de
doorstroming. Om alle doelgroepen adequaat in Delft te huisvesten, Delftenaren
aan Delft te vbinden en om de ambitie van Delft Kennisstad
te faciliteren zullen
woningen moeten worden gerealiseerd (nieuwbouw en herstructurering) die
momenteel beperkt aanwezig zijn, zowel in nieuwbouw als
door herstructurering, woningen moeten worden gerealiseerd in kwaliteiten die
in de huidige woningvoorraad beperkt aanwezig zijn.
·
Er moet meer keuzevrijheid komen voor alle doelgroepen.
·
In Delft zijn nog te weinig ‘levensloopbestendige woningen’, woningen
geschikt voor “levensloop” bestendig gebruik terwijl de
vergrijzende bevolking daar steeds meer om vraagt. Aanpasbaar bouwen, aanpassen
van woningen en opplussen (woning geschikt maken voor mensen met een lichte
functiebeperking) van woningen is noodzakelijk. Het langer zelfstandig wonen
van ouderen en/of mensen met een functiebeperking wordt hierdoor bevorderd. De
mogelijkheid van langer zelfstandig wonen wordt aanmerkelijk vergroot als
wonen, zorg en welzijn integraal
wordt benaderd en gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsinstellingen
samenwerken. Klantgerichtheid is hierbij het uitgangspunt.
·
Bewoners voelen zich verantwoordelijk voor en dragen actief bij aan het verbeteren en
onderhouden van de leefbaarheid in hun wijken. enZe nemen daartoe allerlei
initiatieven waarbij zij gebruik manken van de mogelijkheden
die de wijkaanpak hen biedt.
·
De leefbaarheid in de wijken verbetert op punten waar dat
nodig iswordt
geacht en blijft voor het overige op niveau, d.w.z.dat wil zeggen: gaat
niet achteruit. Belangrijk vertrekpunt hiervoor zijn de wijkprogramma’s 2005.
·
Het systeem dat is ontwikkeld om de resultaten van de
wijkaanpak te volgen, functioneert goed.
·
De wijkaanpak in de binnenstad is nu een gewone wijze van
werken. en bBewoners maken gebruik van de mogelijkheden
die de wijkaanpak hen biedt.
·
Doorgaande professionalisering van Stadsbeheer tot een
modern overheidsbedrijf
·
Verdere efficiency bij de afvalinzameling (alternerend
inzamelen)
·
Start realisatie nieuwbouw Iepenhof
·
Uitwerking en invoering aanpak graffiti
·
Planmatiger en kostenbewuster onderhoud en beheer van de
openbare ruimte.
·
Het indienen van een geactualiseerd Ontwikkelingsprogramma
(DOP2) als basis voor de toekenning van ISV-gelden in de volgende periode;
·
Het opzetten van een nieuw monitorsysteem voor de periode
ISV2 op basis van de nieuwe SMART (voluit) doelen uit DOP2;
·
Het succesvol verantwoorden richting provincie van ISV1 (qua
doelen en bestedingen);
·
Opstellen en start uitvoering van het ISV- programma voor
de periode 2005-2009.
·
Vóór 1 april a.s. doen corporaties een opgave van het aantal
woningen dat wordt opgeplust in 2004 en in 2005.
·
Vóór 1 september 2005 wordt, Iin het verlengde van
de visienota “Wonen, zorg en welzijn”, in Delft een pilot gerealiseerd in de
vorm van 2twee woonservicezones.
·
Vóór 1 januari 2005 zijn op basis van de nota
“Integratiebeleid” maatregelen uitgewerkt die tot doel hebben om ruimtelijke
segregatie tegen te gaan.
·
Vóór 1 januari as. zijn met corporaties zijn in het
kader van over
de herstructurering gebiedsgerichte financiële afspraken gemaakt.
·
Uiterlijk 1 juni 2005 wordt gestart met pilot interactieve
beleidsvorming.
Het aandeel van dit programma in de totale
bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel:
Bedragen
* € 1.000
Wijkaanpak
en Wonen |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
MISV |
85 |
85 |
85 |
85 |
Verhoging
begrafenisrechten |
23 |
23 |
23 |
23 |
Totaal |
108 |
108 |
108 |
108 |
Meerjarenraming Investeringsbudget Stedelijke
Vernieuwing (MISV).
Het Rijk stelt aan de gemeenten middelen beschikbaar
voor stedelijke vernieuwing. Deze middelen worden in Delft in een meerjarig
ontwikkelingsprogramma besteed. Dit programma wordt jaarlijks door de
gemeenteraad vastgesteld. Het voornemen bestaat om de gemeentelijke bijdragen
aan dit ontwikkelingsprogramma met € 85.000 per jaar te verlagen op de
gemeentelijke bijdrage van € 341.000. Wij bezien momenteel welke concrete
gevolgen dit heeft voor de omvang van dit ontwikkelingsprogramma.
Verhoging begrafenisrechten.
De
kosten van de Delftse begraafplaatsen zijn hoger dan de inkomsten uit
begrafenisrechten. De kostendekkenheid van begrafenisrechten is nu ca. 80%.
Voorgesteld wordt om de komende 3drie jaar een extra jaarlijkse stijging van
3% door te voeren voor werkzaamheden op de begraafplaatsen. De kostendekkenheid
stijgt hierdoor naar ca. 88% in 2007.
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Lasten |
919 |
919 |
919 |
919 |
Baten |
737 |
759 |
782 |
805 |
Saldotekort |
-182 |
-160 |
-137 |
-114 |
Kostendekkendheid |
80% |
83% |
85% |
88% |