1.       Inleiding

 

De gemeente Delft heeft de voorbereiding van de Programmabegroting 2005 inmiddels gestart. Evenals vorig jaar heeft het college van B&W per programma een basisdocument opgesteld. Het voorliggende basisdocument voor het programma Bestuur en Organisatie bevat de volgende onderwerpen:

 

§       Een schets van de actuele ontwikkelingen in het programma Bestuur en Organisatie en de beleidsaccenten die het college van B&W voorstelt voor 2005;

§       Een beschrijving van de bezuinigingsvoorstellen die het college voor dit programma voorstelt.

 

Met name het tweede punt behoeft enige toelichting.

 

Het rijk heeft ten gevolge van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft te realiseren bezuinigingen bepaald op € 4 miljoen structureel. Dit besluit van de gemeenteraad is gebaseerd op de startnotitie bezuinigingen. Deze notitie is te raadplegen via het internet: www.Delft.nl/…

 

Het doel van deze bezuinigingsoperatie is uiteraard, dat de gemeenteraad een begroting kan vaststellen, waar de inkomsten en uitgaven over meerdere jaren in evenwicht zijn. De bezuinigingen worden gerealiseerd in een periode van drie jaar: 2005-2007. Voor het programma Bestuur en Organisatie wordt in totaliteit een bezuinigingspakket van ruim € 2.1 miljoen voorzien. Dit bezuinigingspakket is hierna beknopt beschreven, waarbij de aantekening past dat de voorstellen nog nader worden uitgewerkt.

 

U bent in de gelegenheid om in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de voorgenomen bezuinigingen. Uw reacties zullen worden besproken door de gemeenteraad en vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het definitieve bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting 2005-2008.

 

 

1.       Actuele ontwikkelingen in het programma Bestuur en Organisatie.

 

Externe oriëntatie

Externe oriëntatie is het leidend principe voor de Delftse organisatie, zowel ambtelijk als bestuurlijk. De beschrijvingen in de overige programma’s geven daar blijk van. Voor de realisatie van de daar genoemde doelstellingen vervullen de raad, het college en de ambtelijke organisatie hun eigen rol: van kaderstellend, controlerend en vervolgens uitvoerend.

 

Dualisering

Met de invoering van het duaal stelsel in 2002 zijn de verhoudingen tussen het college en de raad gewijzigd. De raad stelt kaders vast en controleert het college, dat bestuurt binnen deze kaders. Het proces van dualisering is nog steeds in ontwikkeling, cCollege en raad zijn nog steeds bezig om binnen zoekende binnen de nieuwe verhoudingen naar een optimale vorm te vinden voorvan het (ver)delen van de verschillende verantwoordelijkheden., met name als het gaat om invulling te geven aan de kaderstellende en controlerende taak van de raad enerzijds en de bestuurlijke taken van het college anderzijds. Delft staat hierin niet alleen, overal in het land is deze zoektocht gaande. De toenmalig verantwoordelijke minister voor de invoering van het duaal stelsel voor gemeenten en provincies heeft indertijd al voorzien dat het ontwikkelings- en invoeringsproces meerjarig van aard zal zijn: , de landelijke evaluatie vindt plaats in 2006.

 

Werkgroep bestuurlijke vernieuwing

Door de gemeenteraad is heeft een werkgroep bestuurlijke vernieuwing ingesteld die zich bezig houdt met de kaderstellende en controlerende taken van de raad  en daarnaast ook met het betrekken van de burger bij het bestuur.

 

Gekozen burgemeester

Op dit moment is de kwestie van de gekozen burgemeester volop in discussie. N, naar verwachting zal in de loop van dit jaar2004 meer duidelijkheid komen of en zo ja, in welke vorm de gekozen burgemeester zijn intree zal doen in gemeenteland.

 

Efficiënte bedrijfsvoering

In het kader van de bezuinigingen wordt onder andere gekeken naar de efficiency van het ambtelijk apparaat. Maar ook los hiervan is er voortdurende aandacht voor een efficiënte bedrijfsvoering., Zo wordt door middel van het instrument van benchmarking kritisch gekeken naar de prestaties in relatie tot de inzet van middelen. Ook de inhuur van extern personeel wordt voortdurend kritisch beoordeeld en gevolgd.

 

2.       Doelstellingen binnen het programma Bestuur en Organisatie.

 

q       Een verdere verbetering van de efficiency van het ambtelijke apparaat;

q       De verdere ontwikkeling van de Programmabegroting, met name betreffende de concrete formulering van beleidsdoelen.

 

 

 

 

3.       Bezuinigingsvoorstellen binnen het programma Bestuur en Organisatie.

 

De bezuinigingsoperatie heeft voor een aanzienlijksubstantieel deel betrekking op het Programma Bestuur en  Organisatie. Dit blijkt uit onderstaande tabel:

 

                                                                                                          Bedragen * € 1.000

Bestuur en Organisatie

2005

2006

2007

2008

Efficiency

700

1.100

1.100

1.100

Overdracht van taken

250

1.000

1.000

1.000

Lagere bijdrage aan Stadsgewest Haaglanden

15

15

15

15

Totaal

965

2.115

2.115

2.115

 

 

Efficiency

De basis hiervoor ligtis gelegen in een door de organisatie te realiseren opdracht voor een efficiëntere taakuitvoering. Daarbij komen,  waarbij ook zaken aan de orde komen als het vergroten van de productiviteit, een verdere beperking inhuur derden, en een lager ziekteverzuim. Daarnaast wordt ook binnen de automatisering een aantal efficiencymaatregelen genomen m.b.t. automatiseringsfaciliteiten van de organisatie.

 

 

Overdracht van taken

In de komende periode zal door de gemeente voor een aantal taakvelden weer eens kritisch worden bezien of zde gemeente op een aantal taakvelden nog de verantwoordelijkheid wil dragen om deze taken zelf uit te voeren dan wel dat of er mogelijkheden zijn voor overdracht van taken aan andere organisaties. Dit onderzoek vindtzal in 2004 plaatsvinden. D, de nadere concretisering wordtzal in de Programmabegroting 2006-2009 bij de desbetreffende programma’s ondergebracht worden.

 


 

Verlaging gemeentelijke bijdrage aan stadsgewest Haaglanden

Bij de programmabegroting 2004-2007 heeft de gemeenteraad aangegeven de discussie over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage aan Haaglanden te willen openen. De inzet is dat  Haaglanden gaat bijdragen aan de rijksbezuinigingen, die op de gemeenten zijn afgewenteld. De bijdrage van Delft aan Haaglanden bedraagt € 435.000. We denken Gedacht wordt aan een taakstellende bezuiniging van € 50.000, ruim 10 procent% van de gemeentelijke bijdrage. Een gedeelte daarvan is overigens nodig voor een nog te realiseren verlaging van de bijdrage met  € 35.000 in verband met de invoering van het BTW compensatiefonds. De gemeente Delft overlegt met andere deelnemende gemeentes over de wijze waarop de discussie over de hoogte van de gemeentelijke bijdragen aan Haaglanden gevoerd kan worden. Daarbij ligt er uiteraard ook een relatie met de taken die het Stadsgewest uitvoert.

 

 

De gemeentelijke belastingen

De gemeentelijke belastingen stijgen in beginsel niet verder dan het gemiddelde inflatiepercentage. Leges en tarieven behoren in principe echter wel kostendekkend te zijn. In de programma’s Dienstverlening en Wijkaanpak en Wonen wordt een beperkte extra tarievenstijging vermeld.

 

Met betrekking tot het gemeentelijk belastingengebied is ook van belang dat het gebruikersdeel van de OZB naar verwachting wordt opgeheven. Het gemeentelijk belastingengebied wordt daardoor ernstig beperkt. Dat kan misschien worden gecompenseerd door een ander gemeentelijk belastinggebied uit te breiden.Mogelijk dat er compensatie gevonden kan worden in een andersoortige uitbreiding van een gemeentelijk belastingengebied De  VNG werkt hiertoe voorstellen uit. Daarnaast wordt momenteelthans op nationaal niveau concreet  gediscussieerd over de bekostiging van het waterbeheer. Het gemeentebestuur volgt dDeze ontwikkelingen zullen door het gemeentebestuur nauwlettend worden gevolgd.