1.
Inleiding
De
gemeente Delft heeft de voorbereiding van de Programmabegroting 2005 inmiddels
gestart. Evenals vorig jaar heeft het college van B&W per programma een
basisdocument opgesteld. Het voorliggende basisdocument voor het programma
Bestuur en Organisatie bevat de volgende onderwerpen:
§
Een schets
van de actuele ontwikkelingen in het programma Bestuur en Organisatie en de
beleidsaccenten die het college van B&W voorstelt voor 2005;
§
Een
beschrijving van de bezuinigingsvoorstellen die het college voor dit programma
voorstelt.
Met name
het tweede punt behoeft enige toelichting.
Het rijk heeft ten gevolge
van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket
vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op
de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft
te realiseren bezuinigingen bepaald op € 4 miljoen structureel. Dit besluit van
de gemeenteraad is gebaseerd op de startnotitie bezuinigingen. Deze
notitie is te raadplegen via het internet: www.Delft.nl/…
Het doel van deze
bezuinigingsoperatie is uiteraard, dat de gemeenteraad een begroting kan
vaststellen, waar de inkomsten en uitgaven over meerdere jaren in evenwicht
zijn. De bezuinigingen worden gerealiseerd in een periode van drie jaar:
2005-2007. Voor het programma Bestuur en Organisatie wordt in totaliteit een
bezuinigingspakket van ruim € 2.1 miljoen voorzien. Dit bezuinigingspakket is
hierna beknopt beschreven, waarbij de aantekening past dat de voorstellen nog
nader worden uitgewerkt.
U bent in de gelegenheid om
in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de voorgenomen
bezuinigingen. Uw reacties zullen worden besproken door de gemeenteraad en
vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het definitieve
bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting 2005-2008.
Externe
oriëntatie is het leidend principe voor de Delftse organisatie, zowel ambtelijk
als bestuurlijk. De beschrijvingen in de overige programma’s geven daar blijk
van. Voor de realisatie van de daar genoemde doelstellingen vervullen de raad,
het college en de ambtelijke organisatie hun eigen rol: van kaderstellend,
controlerend en vervolgens uitvoerend.
Met
de invoering van het duaal stelsel in 2002 zijn de verhoudingen tussen het
college en de raad gewijzigd. De raad stelt kaders vast en controleert het
college, dat bestuurt binnen deze kaders. Het proces van dualisering
is nog steeds in ontwikkeling, cCollege en raad zijn nog steeds bezig om binnen zoekende
binnen de nieuwe verhoudingen naar een
optimale vorm te vinden
voorvan het (ver)delen van de
verschillende verantwoordelijkheden., met name als het gaat om
invulling te geven aan de kaderstellende en controlerende taak van de raad
enerzijds en de bestuurlijke taken van het college anderzijds.
Delft staat hierin niet alleen, overal in het land is deze zoektocht gaande. De
toenmalig verantwoordelijke minister voor de invoering van het
duaal stelsel voor gemeenten en provincies heeft indertijd al voorzien dat het
ontwikkelings- en invoeringsproces meerjarig van aard zal zijn: , de landelijke
evaluatie vindt plaats in 2006.
Door de
gemeenteraad is heeft een werkgroep bestuurlijke vernieuwing
ingesteld die zich bezig houdt met de kaderstellende en
controlerende taken van de raad en
daarnaast ook met het betrekken van de burger bij het bestuur.
Op
dit moment is de kwestie van de gekozen burgemeester volop in discussie. N, naar
verwachting zal in de loop van dit jaar2004 meer
duidelijkheid komen of en zo ja, in welke vorm de gekozen burgemeester zijn
intree zal doen in gemeenteland.
In
het kader van de bezuinigingen wordt onder andere gekeken naar de efficiency
van het ambtelijk apparaat. Maar ook los hiervan is er voortdurende aandacht
voor een efficiënte bedrijfsvoering., Zo wordt door middel
van het instrument van benchmarking kritisch gekeken naar de prestaties in
relatie tot de inzet van middelen. Ook de inhuur van extern personeel wordt
voortdurend kritisch beoordeeld en gevolgd.
q Een verdere verbetering van de efficiency van het
ambtelijke apparaat;
q De verdere ontwikkeling van de Programmabegroting, met
name betreffende de concrete formulering van beleidsdoelen.
De bezuinigingsoperatie heeft voor
een aanzienlijksubstantieel
deel betrekking op het Programma Bestuur en
Organisatie. Dit blijkt uit onderstaande tabel:
Bedragen * € 1.000
Bestuur en
Organisatie |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Efficiency |
700 |
1.100 |
1.100 |
1.100 |
Overdracht van
taken |
250 |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
Lagere bijdrage
aan Stadsgewest Haaglanden |
15 |
15 |
15 |
15 |
Totaal |
965 |
2.115 |
2.115 |
2.115 |
Efficiency
De basis hiervoor ligtis gelegen
in een door de organisatie te realiseren opdracht voor een efficiëntere
taakuitvoering. Daarbij
komen, waarbij
ook zaken aan de orde komen als het vergroten van de productiviteit, een verdere beperking
inhuur derden, en een lager ziekteverzuim. Daarnaast wordt ook binnen de automatisering
een aantal efficiencymaatregelen genomen m.b.t.
automatiseringsfaciliteiten van de organisatie.
Overdracht van taken
In de
komende periode zal door de gemeente voor een aantal taakvelden weer eens kritisch
worden
bezien of zde
gemeente
op een
aantal taakvelden nog de verantwoordelijkheid wil dragen om deze taken
zelf uit te voeren dan wel dat of er mogelijkheden zijn voor overdracht van
taken aan andere organisaties. Dit onderzoek vindtzal in 2004 plaatsvinden. D, de nadere
concretisering wordtzal
in de Programmabegroting 2006-2009 bij de desbetreffende programma’s
ondergebracht worden.
Verlaging gemeentelijke bijdrage aan
stadsgewest Haaglanden
Bij
de programmabegroting 2004-2007 heeft de gemeenteraad aangegeven de discussie
over de hoogte van de gemeentelijke bijdrage aan Haaglanden te willen openen.
De inzet is dat Haaglanden
gaat bijdragen aan de rijksbezuinigingen, die op de gemeenten zijn afgewenteld.
De bijdrage van Delft aan Haaglanden bedraagt € 435.000. We denken Gedacht wordt aan een
taakstellende bezuiniging van € 50.000, ruim 10 procent% van de
gemeentelijke bijdrage. Een gedeelte daarvan is overigens nodig voor een nog te
realiseren verlaging van de bijdrage met € 35.000 in verband met de invoering van het BTW
compensatiefonds. De gemeente Delft overlegt met andere deelnemende gemeentes
over de wijze waarop de discussie over de hoogte van de gemeentelijke bijdragen
aan Haaglanden gevoerd kan worden. Daarbij ligt er uiteraard ook een relatie
met de taken die het Stadsgewest uitvoert.
De gemeentelijke belastingen
De
gemeentelijke belastingen stijgen in beginsel niet verder dan het gemiddelde
inflatiepercentage. Leges en tarieven behoren in principe echter wel
kostendekkend te zijn. In de programma’s Dienstverlening en Wijkaanpak en Wonen
wordt een beperkte extra tarievenstijging vermeld.
Met
betrekking tot het gemeentelijk belastingengebied is ook van belang dat het
gebruikersdeel van de OZB naar verwachting wordt opgeheven. Het gemeentelijk
belastingengebied wordt daardoor ernstig beperkt. Dat kan misschien worden gecompenseerd door een ander
gemeentelijk belastinggebied uit te breiden.Mogelijk dat er compensatie
gevonden kan worden in een andersoortige uitbreiding
van een gemeentelijk belastingengebied De VNG werkt hiertoe voorstellen
uit. Daarnaast wordt momenteelthans
op nationaal niveau concreet gediscussieerd over de
bekostiging van het waterbeheer. Het gemeentebestuur volgt dDeze
ontwikkelingen zullen door het gemeentebestuur nauwlettend worden
gevolgd.