De gemeente Delft heeft de voorbereiding van de
Programmabegroting 2005 inmiddels gestart. Evenals vorig jaar heeft het college
van B&W per programma een basisdocument opgesteld. Het voorliggende
basisdocument voor het programma Veiligheid bevat een schets van de actuele
ontwikkelingen in dit programma en de beleidsaccenten die het college van
B&W voorstelt voor 2005.
Het rijk heeft ten gevolge
van economische stagnatie en krimp eind 2003 een omvangrijk bezuinigingspakket
vastgesteld. Deze bezuinigingen worden voor een belangrijk deel afgewenteld op
de gemeentes. De gemeenteraad heeft daarop de omvang van door de gemeente Delft
te realiseren bezuinigingen bepaald op € 4 miljoen structureel. Voor het
programma Veiligheid worden echter geen bezuinigingsmaatregelen voorzien.
U bent in de gelegenheid om
in de raadscommissie extern op xx maart a.s. uw mening te geven over de
voorgenomen beleidsdoelen. Uw reacties zullen worden besproken door de
gemeenteraad en vervolgens worden betrokken bij het opstellen van het
definitieve bezuinigingspakket als onderdeel van de Programmabegroting
2005-2008.
Uitgangspunt
in
Delft is dat Delft een veilige stad is om te wonen, werken
en te recreëren.
Om dit te kunnen bereiken,
leveren diverse beleidsterreinen en externe partners inspanningen. Gelet op de
signalen uit de samenleving zullen deze inspanningen de komende jaren alleen
maar toenemen.
Het integraal
veiligheidsbeleid is eind 2003 verder uitgewerkt in zeven thema’s: wijkveiligheid, huiselijk geweld, veilig uit
en thuis, veelplegers/verslaafden, jongerenaanpak, stationsgebied en de veilige
school. Verder zijn daar nog de thema’s cameratoezicht, graffiti, oud en nieuw
en fietsdiefstal aan toegevoegd. De nota ‘“naar een
veiliger Delft’”
is in januari 2004 in de commissie Lleefbaarheid
aangenomen. Enkele
van de in de nota genoemde thema’s behoeven nog uitwerking in een plan van
aanpak. Het gaat om de
aanpak van het stationsgebied, cameratoezicht, alcoholmatigingsbeleid,
veelplegers en veilige kindroutes. Deze thema’s worden en zullen in
2004 aan de commissie worden voorgelegd., namelijk aanpak
stationsgebied, cameratoezicht, alcoholmatigingsbeleid, veelplegers en veilige
kindroutes. Fietsdiefstal wordt opgenomen in het fietsactieplan 2
dat in 2005 van start gaat.
Met
betrekking tot de jongerenaanpak is het voorgenomen interventieteam bij
groepsoverlast actiefingesteld.
De samenhang met het programma Integraal Jongerenbeleid is duidelijkevident.
Algemene doelstelling
De algemene doelstelling van dit programma is dat Delft een
veilige stad is om te wonen, te werken en te recreëren.
Operationele doelen
Om dit te bereiken hebben enkeleeft aan aantal
thema’s prioriteit gekregen. Die zijn en is
opgenomen in de nota integraal veiligheidsbeleid. Verder leveren ookwordt
hieraan een bijdrage geleverd door Toezicht en Handhaving en
Brandweer/brandveiligheid
een bijdrage aan een veilige stad.
Integraal veiligheidsbeleid
De thema’s uit de onlangs vastgestelde nota spelen alle nog
in 2005. Het vastgestelde beleid beslaat namelijkl. een periode
van 4vier jaar. Eind
2005 vindt de jaarlijkse tussenevaluatie plaats van het integraal
veiligheidsbeleid. Deze
evaluatieTevens kan dit aanleiding
zijn om doelstellingen en aanpak bij te
stellen.
Wijkveiligheid
(veilig wonen in een veilige wijk)
-
oOok in 2005
geldt de afspraak dat per jaar 21 enge plekken worden aangepakt.
-
pPlannen om te
komen tot veilige kindroutes (veilig per fiets kunnen bereiken van scholen,
sportparken en kinderopvangvoorzieningen kunnen bereiken) worden ontwikkeld. De
plannen worden betrokken bij het lokaal verkeer en vervoersplan. In de wijken vinden en er zullen concrete
aanpassingen in de wijken gaan plaatsvinden.
-
Hhet project Politie
Keurmerk Veilig Wonen wordt voortgezet, zowel voor woningen als voor de woonomgeving.
Huiselijk
geweld
We gaan
werken met het handelingsprotocol van het ministerie van Justitie, wat de taken en
verantwoordelijkheden vast van de verschillende spelers op
lokaal niveau vastlegt.
Veilig Uit
en Thuis
-
Uitvoering geven aan het
plan van aanpak voor een verder alcoholmatigingbeleid, zoals dat thans wordt
uitgewerkt, wordt
uitgevoerd
-
Uitwerking van de in
2004 wordt eente
herziene nota coffeeshopbeleid uitgewerkt.
Jongerenaanpak
Speciaal voor
overlastgevende
jongeren die
overlast veroorzaken, is eende
taskforce/interventieteam opgericht. De werking hiervan zal Vvóóoor de zomer
van 2004 worden de
resultaten daarvan geëvalueerd. O en op basis
daarvan wordt bezien of en hoe het initiatief een vervolg krijgt in 2005.
Oud en nieuw
Het is in het
belang van Delft en haar inwoners dat de periode rond oud en nieuw periode
de jaarwisseling zo
veilig en prettig mogelijk verloopt. Daarvoor is inmiddels een beproefde
aanpak, een netwerk en de nodige expertise opgebouwd. Voor het rondmaken van de
benodigde financiën zullen we in de programmabegroting 2005 voorstellen het
incidentele bedrag voor oud en nieuw voor zowel veiligheid eals reiniging
met euro € 70.000 structureel
te maken.
Graffitibestrijding.
Om Delft schoon, heel en
veilig te maken en te houden,In het kader van schoon,
heel en veilig is het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan
de bestrijding van graffiti. Een plan van aanpak voor 2005 wordt voorbereid.
Dit komt in de programmabegroting terug.
Stationsgebied.
Het
stationsgebied is een voorbeeld van een hot spot waar overlast en criminaliteit
samenkoment.
Een integrale aanpak is voorbereid om dit gebied aan te pakken. In het projectplan
zijn concrete doelstellingen geformuleerd. Besluitvorming over cameratoezicht
is in deze aanpak meegenomen.
Via hetdit project
Stationsgebied wordt in 2004 duidelijk welke beslissing we kunnen nemen over
mobiel cameratoezicht.
Toezicht en handhaving
-
hHet opstellen
en uitvoeren van beleid en de daaruit voortvloeiende maatregelen vragenagt om
voldoende toezicht. Alle beschikbare controleurfuncties worden op dit moment
vervuld. Omdat Dde controleurs krijgen een breder
handhavingspakket krijgen., Om strafrechtelijk te kunnen
handhaven, is de bevoegdheid van buitengewoon opsporingsambtenaar nodig van
justitie. Daarom besteden
we veel aandacht aan opleiding, scholing, en vaardigheden, voor een bredere handhaving
en betere doorstroming om breder te kunnen handhaven
en doorstroming. Om strafrechtelijk te kunnen handhaven is de
bevoegdheid van buitengewoon opsporingsambtenaar nodig van justitie.
-
wWe gaan na
welke bevoegdheden in de APV we kunnen overhevelen naar de toezichthouders.
Onderzoek naar uitbreiding vanen taken en
bevoegdheden van de stadstoezichthouders dient hiervoor als ondergrond. Bij de
stadstoezichthouders liggen op dit moment geen bevoegdheden, omdat deze
medewerkers in een ID –regeling zitten en bevoegdheden
gekoppeld zijn aan regulier werk.
-
Verder ligt er het feit dat de
minister wil dat de gemeenten de mogelijkheid krijgen om veroorzakers
van overlast in het publieke domein zelf kunnente beboeten.
Het gaat hier om bevoegdheden voor de stadstoezichthouders. De geplande
invoeringsdatum is 2005. In voorbereiding van de bestuurlijke boete zal de APV
worden aangepast conform de modelverordening van de VNG. Goede samenwerking en
overleg met de politie zijn van belang. Met het verbeteren van de kwaliteit van
de vergunningverlening werken we aan de juiste voorwaarden voor handhaving. Daarvoor gaan wij onder
andere dehet toezichthouders in de binnenstad op één locatie huisvestenconcentreren,
als uitvalsbasis en voor loketfuncties.
-
hHet
gemeentelijk toezicht is gericht op de handhaving van bestaande regelgeving.
Afstemming tussen de verschillende handhavers is hierbij noodzakelijk conform
de in het handhavingsprogramma 2004 vastgestelde doelstellingen. Hierbij worden
ook projecten gestart, die de eigen verantwoordelijkheid van
burgers/bedrijven/instanties benadrukken en benutten.
-
dDe
handhavingsregisseur stelt het integraal toezicht- en handhavingsplan 2005 op.
Brandweer/brandveiligheid
-
dDe fusie van de
brandweerkorpsen van Delft en Rijswijk moet in 2005 zijn beslag krijgen, als de
raden hiertoe besluiten. In de programmabegroting is opgenomen dat de
handhavingscapaciteit bij de brandweer wordt uitgebreid. Dit wordt metzal in
de fusie worden gerealiseerd.
-
dDe
brandveiligheid van zorginstellingen,
kinderdagverblijven, horecaverblijven, kamerverhuurbedrijven en scholen wordt gecontroleerd en gehandhaafd,
door middel
van fysieke controles of door instellingen zelf aan de hand van een
checklisthet werken met checklists door de instellingen zelf.
De checklistmethode moet overigens nog ontwikkeld worden. Dit heeft grote
voorrang.
-
Verder zullen
brandveiligheidscontroles bij evenementen en de tijdelijke
gebruiksvergunningen worden brandveiligheidscontroles uitgevoerd.
-
De jaarlijkse controles
rondom de feestdagen en de vuurwerkcontroles zullen worden
jaarlijks uitgevoerd.
-
In het kader van de
integrale handhaving zullen enkele horeca-inrichtingen worden
gecontroleerd op de brandveiligheid; dit in het kader van de integrale handhaving.
-
bijAls er klachten
of opmerkingen wordtkomen zal
zo mogelijk capaciteit worden vrijgemaakt voor incidentele
controles.
-
dDe afgifte van
gebruiksvergunningen wordt in 2005 volledig afgerond.
-
De
sector brandweerzorg en rampenbestrijding zorgt er ook voor met
plannen, opleidingen en oefeningen er ook voor voorbereid te zijn op mogelijke
(ernstige) incidenten in Delft, bijvoorbeeld via de rampbestrijdingsplannen.
Financiën
Er
is via de programmabegroting 2004 eenmalig € 70.000 euro extra
beschikbaar in 2004 voor het integraal veiligheidsbeleid. Vanaf 2005 is € 105.000 euro structureel
nodig: € 35.000 euro voor
het uitwerken van de nota integraal veiligheidsbeleid, € 35.000 euro voor
een veilige
jaarwisselingoud en nieuw veiligheid en € 35.000 euro voor
oud
en nieuw reiniging na de jaarwisseling. Dit zal wordten meegenomen
in de afweging van de voorstellen voor nieuw beleid bij de Programmabegroting
2005.