20:25 uur:        Start Workshop 1

 

Voorzitter en secretaris stellen zich voor (vz: Roy Blinker; secr: Wiebe Postma). Voorzitter leidt thema in (activering en welzijnswerk) en stelt werkwijze voor. Hetgeen in deze workshop besproken wordt, wordt neergelegd in een verslag.

 

Bedoeling van vanavond is om antwoorden te inventariseren op de drie leidende vragen:

  1. Wat moet de gemeente nader onderzoeken?
  2. Welke risicofactoren ziet u?
  3. Welke onderwerpen/thema’s moeten zeker aan de orde komen?

 

 

Ad 1:    Opmerkingen t.a.v. Onderzoeksonderwerpen

Een mevrouw is erg geschrokken van het inleidende verhaal;

Er moet geld komen;

Kijk om je heen! Signaleer! Pas op voor vereenzaming;

Signalen opvangen is erg belangrijk à ‘burgerplicht’, betrokkenheid bij de straat, de buurt;

 

Onderzoek het tekort aan vrijwilligers, en de mogelijkheden om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen;

Wat is nog realistisch om van vrijwilligers te vragen?

We moeten terug naar ‘gemeenschapszin’, maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zijn tegenwoordig alleen maar individueel bezig;

Er komen steeds meer kinderen met aangeboren afwijkingen (ADHD, doofheid, etc.) Hoe zullen zij in de toekomst in het onderwijssysteem passen?

Begeleiding van deze kinderen moet door professionals gedaan worden, vrijwilligerswerk is hierin niet altijd mogelijk;

Remedial teaching;

 

Men komt vanuit diverse regelingen, dus onderzoek de huidige vraag en laat het toekomstig aanbod daarop aansluiten;

Waar moet het geld vandaan komen om de zorg te bieden? Uitkijken dat het niet weg wordt gehaald bij voorzieningen waar juist een preventieve werking van uit gaat, zodat er minder aan curatieve zorg hoeft te worden besteed;

Breng preventieve voorzieningen in kaart;

 

Overige opmerkingen (“geeltjes”)

-           Wie gaan er allemaal gebruik van maken?

-           Demografisch in beeld brengen om wie het gaat (ook aantallen)

-           Hoeveel mensen hebben die huishoudelijk hulp eigenlijk nodig?

-           Wat is het potentieel aan beschikbare mensen (vrijwilligers, mantelzorgers)

-           Hoe ziet het sociaal vangnet er uit (huidig vs. toekomstig)

-           Wat is nog realistisch om van vrijwilligers te vragen?

-           Burgerplicht

 

 

Ad 2:    Opmerkingen t.a.v. Risicofactoren

Verkeerde prioriteiten stellen;

Welzijnswerk dreigt sluitpost te worden;

De broodnodige vrijwilligers worden juist vaak via het welzijnswerk geworven;

Gemeenten moeten anders gaan kijken. Lukt dat op tijd?

Behoeftes verschillen! In Vinex locaties kunnen heel andere voorzieningen gewenst zijn dan bijvoorbeeld in de binnenstad;

Flexibel om kunnen gaan met wijzigende behoeftes is een aandachtspunt;

Buurthuizen aanpassen aan behoefte;

Buurthuizen kunnen wellicht ook voorzien in belangrijke voorzieningen voor ouderen: koffie drinken, ‘onder de mensen zijn’, laagdrempelige recreatieve activiteiten;

Vergeet de kinderen niet!

 

“Zorgwijken”;

Sommige mensen maken nu geen gebruik van het buurthuis, maar voorkom sociale tweedeling;

 

Overige opmerkingen (“geeltjes”)

-           Risico is wegbezuiniging van Welzijn (want WMO = bezuiniging)

-           Benodigde beroepsmatige ondersteuning (bij vrijw. werk) wordt onderschat

-           Welzijnswerk wordt sluitpost, terwijl er preventieve werking van uit gaat

-           Hoe wordt vrijwilligerswerk aantrekkelijk?

-           Tekort aan vrijwilligers

-           Zonder welzijnsvoorzieningen ontbreekt er een belangrijker schakel

-           Tegengaan sociale tweedeling in de maatschappij: Buurthuis moet multifunctioneel worden, niet alleen voor sociaal zwakkeren

-           Vereenzaming

-           Minder middelen (dus: aansluiten bij andere voorzieningen; clusteren van voorzieningen)

-           Behoefte aan zorg wijzigt voortdurend, vorm desnoods buurthuizen om

 

 

Ad 3:    Opmerkingen t.a.v. Thema’s

Indicering (hoe wordt die vormgegeven?);

Strategie (snel uitstippelen!);

Participatie door burgers;

Kwaliteit WMO afhankelijk van politiek klimaat;

Leg wetten vast waar niet aan getornd kan worden (soort basale ‘grondwet’);

Handhaaf PGB!

 

Overige opmerkingen (“geeltjes”)

-           Onderzoek

-           Onafhankelijkheid

-           Financien

-           Tegengaan van politieke wisselingen (basis/zekerheid is nodig)

 

 

21:05 uur:        Einde Workshop 1

 

 

PAUZE

 

 

21:30 uur:        Start Workshop 2

 

 

Voorzitter en secretaris stellen zich voor (vz: Roy Blinker; secr: Wiebe Postma). Voorzitter leidt thema in (activering en welzijnswerk) en stelt werkwijze voor. Hetgeen in deze workshop besproken wordt, wordt neergelegd in een verslag.

 

Bedoeling van vanavond is om antwoorden te inventariseren op de drie leidende vragen:

  1. Wat moet de gemeente nader onderzoeken?
  2. Welke risicofactoren ziet u?
  3. Welke onderwerpen/thema’s moeten zeker aan de orde komen?

 

 

Ad 1:    Opmerkingen t.a.v. Onderzoeksonderwerpen

Welke zorgvragen komen er op de gemeente af?

Alle gegevens zijn voorhanden, bestanden hoeven alleen nog aan elkaar gekoppeld te worden (door andere aanwezigen werd dit overigens in twijfel getrokken);

Betrek ook voorspellingen en trends (bijvoorbeeld landelijk) in de onderzoeksgegevens, deze kunnen ook waarde voor het lokale niveau hebben;

Onderzoek participatie en stem aanbod af op gebruikers;

Er is al heel veel ‘bestaand aanbod’, dus probeer zo veel mogelijk te koppelen, bijvoorbeeld door platforms op te richten;

 

Het is belangrijk om de toekomstige vraag in beeld te krijgen: Hoe ziet de vraag er straks uit? (tegen de achtergrond van de mening dat er teveel vanuit bestaande kaders nagedacht wordt over de toekomst);

Zou het mogelijk zijn om het onderscheid tussen jongeren / ouderen / (chr.) zieken / etc. uiteindelijk te laten verdwijnen, ontschotten? (Maar: een persoon kan ook in meerdere categorieen worden ondergebracht);

Kansen voor allerlei bedrijfjes (bijv. maaltijdvoorziening) bij dergelijke ontschotting: grotere verscheidenheid in behoefte;

 

Overige opmerkingen (“geeltjes”)

-           Hebben welzijnsorganisaties de capaciteit om aan die vraag te voldoen?

-           Hoe ziet de behoefte er straks uit?

-           Van welke betekenis kunnen scholen zijn voor ouderen? Koppelen!!

-           Onderzoek in hoeverre dagactiviteitencentra integreren in welzijnsvoorzieningen (ontschotten!)

-           Totaal activiteitenaanbod in buurthuizen en wijkcentra onderzoeken (en afstemmen)

 

 

Ad 2:    Opmerkingen t.a.v. Risicofactoren

Vergroting van de (toch al) grote rol van de gemeente;

Gemeente moet partijen bij elkaar brengen;

Gemeente moet niet alleen beleid maken, maar vooral realiseren;

De 50+ ers raken vereenzaamd;

Kiezen over geld is kiezen voor de kwaliteit van leven;

Risico t.a.v. verdeling van geld: de verdeling is nu al onevenredig;

Hoe vindt de verdeling van middelen plaats? (hopelijk niet naar het aantal aanvragen dat wordt gedaan);

Willekeur

 

Als gemeente zowel verantwoordelijk is voor indiceren als kwaliteit, dan “keurt de slager zijn eigen worsten”;

Risico: politieke kleuring;

 

Bij afschaffen van club- en buurthuiswerk raken ‘zorgbehoevers’ in een isolement;

Klanten moeten zich organiseren. Niet eenmalig, maar voortdurend;

 

Delft kan praktisch naadloos aansluiten bij bestaand beleid. Delft doet al heel veel goed.

 

Is welzijn concreet genoeg voor vrijwilligerswerk?

Er moet met elkaar visie worden ontwikkeld over vrijwilligers;

Er ontstaat potentieel door vergrijzing (kans);

Aansluiten bij motivatie;

Terug naar betrokkenheid op straatniveau;

 

Benut kansen die het bedrijfsleven biedt (sponsoring, vrijwilligerswerk door personeel van bedrijven);

 

Mantelzorger wordt je tegen wil en dank à eigenlijk is mantelzorg geen ‘vrijwillig’-erswerk;

Mantelzorger kan zich niet terugtrekken;

 

Kans: Middelbaar onderwijs betrekken;

Intergenerationeel werken;

Maatschappelijke dienstplicht is onzin, want eigenlijk contradictio in terminis;

Op scholen aandacht besteden aan maatschappelijke vraagstukken;

 

Overige opmerkingen (“geeltjes”)

-           Vergroting van de (toch al) grote rol van de gemeente

-           Geld is niet geoormerkt

-           Wie toetst het beleid?

-           Politieke kleuring

-           Willekeur in verdeling van financien

-           Kiezen over geld betekent kiezen over de kwaliteit van leven

-           Zorg wordt een zakelijk onderwerp (maar het gaat niet over geld, maar over mensen!)

-           Maatschappelijke verantwoordelijkheid (bijv. van bedrijven) voert ons terug naar ouderwetse 'weldoeners'-mentaliteit (charitas)

-           Kaders ontbreken voor een passende inzet van welwillende, hoog opgeleide 50+ ers

-           Vereenzaming van 50+ ers

 

 

Ad 3:    Opmerkingen t.a.v. Thema’s

Vrijwilligerswerk;

Betrokkenheid op kleine schaal: straat- en buurtniveau (stimuleren!);

Vereenzaming;

 

WMO betekent ook: Eigen verantwoordelijkheid nemen bij sociaal isolement: Klant moet zelf ook initiatief nemen. Gemeente moet dan wel faciliteiten bieden;

 

Kwetsbare doelgroepen moeten niet vergeten worden!!!

 

Overige opmerkingen (“geeltjes”)

-           Regierol van de gemeente: hoe invullen?

-           Ontkokering

-           Clustering van voorzieningen

-           Stimuleren van betrokkenheid bij straat en buurt

-           Mantelzorgers en vrijwilligerswerk

 

 

21:10 uur:        Einde Workshop 2