Voorzitter:
Aad Meuleman Secretaris:
Helma Steketee
Deelnemers |
Organisatie |
Joost
van Putten |
STIP |
Raimond de Prez |
PvdA |
Elias Soltani |
BWD |
Wil
Hoogesteijn |
Maatzorg
de Werven |
Jaap
koning |
H.van
Delft |
Nanja
Dassen |
Maatzorg
de Werven |
L.J.
van Heusden |
Koepel
Pijnacker? |
A.W
Sosef |
RdGG/
Maatzorg |
J.W.
Schinkelshoek |
VDF |
Rob
van Es |
Maatzorg
de Werven |
Gerard
van Schie |
Panel
gehandicaptenbeleid |
Tim
Fleur |
NVVH |
Tilly Manggaprow |
Leefbaar
Delft |
De
doelgroep goed in beeld brengen en zorgen dat ook na 4 jaar de zorg nog
betaalbaar blijft. Hierbij moeten kosten en kwaliteit van de zorg in de juiste
verhouding tot elkaar staan.
Risico
is dat er geen goede balans ontstaat tussen regelgeving (keep it simple) en de
noodzaak tot regelgeving om te zorgen dat een groep niet tussen wal en schip
raakt.
Dus
als de balans enerzijds doorslaat naar bureaucratie of anderzijds naar juist te
weinig regelgeving waardoor een groep buiten beeld komt te staan.
De
toegang tot de zorg moet simpel blijven, geen ingewikkelde indicatiestelling
voor huishoudelijke hulp (keep it simple), maar wel voldoende
communicatiekanalen creëren.
Na
de toelichting van de voorzitter op het
thema Zorgen voor eigen zorg is de volgende vraag gesteld:
In
de presentaties hiervoor is gezegd dat de gemeente straks na 4 jaar volledig
afhankelijk wordt van het gemeentefonds. Er zou toch extra financiële
ondersteuning vanuit het Rijk komen (bijv: voor maatschappelijke opvang)? Is
dat niet afdwingbaar?
De
voorzitter geeft aan dat hier nog geen duidelijkheid over is. Wellicht blijft
er de mogelijkheid dat de gemeente nog wel een beroep kan doen op gelden vanuit
het Rijk.
Hierna
zijn de deelnemers overgegaan tot het beantwoorden van de drie vragen op de
“geeltjes”.
-
Financiële mogelijkheden onderzoeken
Handhaven
systematiek doeluitkeringen, anders kans op wegsanering welzijnsvoorzieningen
(voorzitter constateert dat dit meer een pleidooi is, deelnemer vindt dit zelf
ook)
-
Onderzoek naar zorgvraag/ zorgbehoefte
-
Doelgroepenonderzoek
-
Effectief gebruiken van de inbreng van burgers en organisaties/ inventariseren
van de bestaande netwerken en er maximaal gebruik van maken
-
Kwaliteitsonderzoek huidige zorg (0-meting)
-
Professionele zorg versus leken zorg
Het
doelgroepenonderzoek werd het meest genoemd. Op basis van inkomen/ leeftijd,
cliëntenbestand in beeld brengen. Perspectief: is het na 4 jaar nog betaalbaar?
Zo niet wat dan? Dit moet zo vroeg mogelijk in beeld worden gebracht.
Hulpvraag
in beeld brengen en de te leveren kwaliteit. Dus waar gaat het over?
Doelstellingen in de periode tot 4 jaar opstellen, maar ook wat daarna moet
gebeuren.
Welke
hulpvraag hoort bij welke doelgroep? En welk aanbod staat daar tegenover?
Zorgen
dat hierin efficiënt wordt gewerkt.
De
kosten en de kwaliteit van de zorg moeten wel in de juiste verhouding zijn.
-Zorglast
komt op vrouwen neer.
-Sommige
mensen zullen moeite hebben met coördinatie van eigen zorg/ raken tussen wal en
schip/ vallen buiten beeld/ voor deze groep moet een vangnet zijn
-Lastenverzwaring
van de burger bij toenemende kosten of te weinig geld, extra zorgbehoefte wordt
niet gedekt/ voorzieningen onder financiële druk
-Te
veel regelgeving/ bureaucratie
-Onduidelijke
informatie
Goede
verhouding zoeken tussen minimale regelgeving en voldoende vangnetconstructies
Het
gaat om het hebben van goede zorg voor de cliënt met zo min mogelijke
bureaucratie (keep it simple)
De
juiste mensen/ instellingen op de juiste plaats tegen de bureaucratie want er
blijven 2 systemen naast elkaar (WMO/ AWBZ)
De
toegankelijkheid van de zorg/ simpel houden/ geen moeilijke indicatiestelling/
laagdrempelig houden en betaalbaar/ participatie met hulpvrager
Effectieve
belangenvertegenwoordiging
In
Gorkum is PGB nu gebudgetteerd. Hoe gaat Delft dit doen? Ook budgetteren of een
openeinde regeling?
Kwaliteit
versus lage kosten
Gebruik
maken van expertise (netwerken, organisaties)/ communicatiekanalen.
Hoe
worden de financiën geregeld?
Keuzevrijheid
cliënt (keuzemogelijkheden hebben) Het gaat erom hoe je dit regelt. Je kan
contracten afsluiten met diverse aanbieders, dan heb je meer mogelijkheden.
Het
risico kan zijn dat zorg duurder wordt. Maar het kan ook leiden tot onderlinge
concurrentie zorgpartijen en dan juist lagere kosten.
Instrumenten
opzetten om goede overgang te monitoren tussen de enkelvoudige huishoudelijke
hulp (WMO) en andere verzorging (AWBZ). Goede scheiding WMO en AWBZ hebben.
Monitoren
of het Rijk wel zijn afspraken nakomt.
Er
was geen tijd meer voor nadere toelichting/ discussie op de antwoorden.
Helma
Steketee 26-1-2005