Eerste debatronde professionals in de
Raadzaal
Inleiding door de heer Jelle Jager van Innovation
Lab (TU)
Stelling 1:
De slogan ‘Delft Kennisstad’ verwoordt de
identiteit van de stad.
Stemming: 10 mensen zijn voor, alle anderen stemmen
tegen.
Argumenten:
Voorstemmers:
- Delft staat bovenaan op het gebied van kennis
- In deze tijd is het slim om je hierop te profileren
- Door ‘kennis’ onderscheidt Delft zich van andere steden
- Technologie en de daarbij horende creativiteit onderscheidt Delft
van andere steden
- Techniek is meer onderscheidend dan historie
- De creatieve industrie valt ook onder de noemer Delft Kennisstad
Tegenstemmers:
- De kreet is te simpel, te smal om de identiteit van een stad te
vormen
- Het woord Kennisstad is te breed, spits toe op Technologie
- Gebruik niet het woord ‘Kennis’, maar ‘Techniek’
- Het begrip ‘kennis’ is te statisch
- Delft wordt in de wereld gekend op 2 zaken: Historie en Techniek
- Toch gaat er slechts een zeer beperkt deel van de gemeentebegroting
naar het Kennisstadbeleid
- Daag de mensen van techniek uit om te komen tot een clustering van
3 speerpunten (zoals stadsmarketing met Oranje, Blauw en Vermeer)
CULTUUR en creativiteit:
- Bij Delft denkt iedereen aan geschiedenis, en aan Oranje
- Het culturele erfgoed bepaalt mede de identiteit van de stad
- Cultuur is een ander krachtig punt van de stad
- Goede titel voor het beleidsplan: ‘Cultuur maakt kennis’
- Zonder creativiteit ontwikkel je geen nieuwe kennis
- Zonder cultuur kom je met kennis nergens
Samenvattend:
De tegenstemmers:
- Kies voor waar we het beste in zijn: Techniek
De voorstemmers:
- De kracht van Delft ligt in Techniek, Innovatie, Creativiteit en
Cultuur
Tweede
debatronde ‘professionals’ in de Raadzaal.
Inleiding door de heer Jelle Jager van Innovation
Lab (TU)
Stelling 2:
Delft Kennisstad heeft toegevoegde waarde voor
bedrijven
Stemming: ongeveer evenveel voor- als tegenstanders
Tegenstanders:
- Mijn bedrijf heeft er geen voordeel bij, mensen leggen de link niet
- Er wordt veel te weinig zichtbaar gemaakt
- Delft Kennisstad heeft geen uitstraling
- Een dooie slogan werkt juist tegen
- Delft moet zich niet verschuilen achter Delft Kennisstad
- ‘Kennis’ is een dood begrip: Delft is juist sterk in het
ontwikkelen en het maken van dingen
- Niet de naam maar de inhoud heeft een toegevoegde waarde: Delft
moet een hoogwaardige stad zijn waar mensen graag willen wonen. In dat kader heeft Delft ook
geïnvesteerd
- Delft moet vaker rondkijken in Delft zelf: starters en jonge
bedrijven helpen en te snel buiten de stad gaan
- Er wordt te weinig geïnvesteerd in de 5 speerpunten van de nota
Nieuw Elan (het rondgestuurde concept van het college)
- De stad moet zich meer richten op de speerpunten
- En de internationale dimensie uitdrukkelijk meenemen
- Nieuw elan is nodig
- En de bedrijven, instellingen, netwerken moeten veel meer gaan
samenwerken
Voorstanders:
- Het imago van slimme stad heeft wel degelijk toegevoegde waarde
- In de slogan zou meet beweging moeten doorklinken
- De gemeente zou meer kunnen doen aan de profilering van Delft
- Bacinol zelf is een toegevoegde waarde !
- De startende ondernemers in Bacinol vormen een broeinest van
innovatie
- Het gaat niet om de leuze maar om de inhoud van het beleid en die
is goed / dat werkt.
- De term Delft Kennisstad is 15 jaar oud. De wereld is veranderd, de
term mag ook veranderen: niet bang zijn om oude schoenen weg te gooien
- Zo’n nieuwe term moeten de ondernemers en instituten dan ook
allemaal gebruiken en uitdragen
- Voorgesteld wordt om nu een Engelse term te kiezen.
- Peiling: ongeveer de helft van de aanwezigen is het hiermee eens.
Enkelen zijn tegen, de rest twijfelt.
- En de internationale dimensie uitdrukkelijk meenemen
- Laat ondernemers de problemen formuleren, laat technici van
verschillende organisaties samenwerken om oplossingen te bedenken, verbind
netwerken met elkaar
- Het unieke van Delft is de combinatie van historie, techniek en
creativiteit
- Delft Kennisstad is begonnen als economische strategie: geld
verdienen en banen scheppen, na het wegvallen van de grote
productiebedrijven. Die strategie heeft gewerkt: Delft is nooit in zo’n
gat gevallen als bijvoorbeeld Eindhoven
Suggesties voor nieuwe slogans:
- Delft maakt het !
- Delft Inspiratiestad
- Delft, stad van Water Technologie
- Focus: Delft !
- Delft: de mooiste en de slimste!
- Delft Creatieve Kennisstad
- Delft Historische stad van de Toekomst
- Delft, kruitvat van Europa
- Ontwikkel het in Delft
- Delft dynamisch in kennis!
- Delft TOP
Opmerking over de website van Delft Kennisstad:
maak die wat meer hightech, met doorklikmogelijkheid naar alle ideeën.
Eerste debatronde ‘burgers’ in de Commissiekamer.
Inleiding door Job Nijs, directeur van Yes Delft!
Deze legt in 5 minuten uit dat de stichting is
opgezet door de gemeente Delft en de TU en heeft als doel het aantal
succesvolle technostarters te verhogen. Nijs pleit voor het realiseren van een
echte Kennisboulevard langs de snelweg A13.
1e stelling: Delft Kennisstad (DKS)
verwoordt de identiteit van de stad
Stemming: 30 tegen, 8 voor
- In de loop van de tijd is de werkgelegenheid in de industriële
sector in Delft vervangen door kenniseconomie.
- DKS verwoordt een deel van de identiteit van Delft
- DKS is een veel te beperkte term. Een groot deel van de Delftse
bevolking heeft geen binding met de term
- DKS is een deel van het doelgroepenbeleid van stadsmarketing. DKS
wordt vooral richting bedrijven uitgedragen. Historie meer richting
toeristen. (meerdere malen genoemd)
- Cultuur is een groot onderdeel van de Delftse identiteit
- DKS moet worden vervangen door Delft Waterstad. Dat spreekt
tenminste iedereen aan
- Er zijn veel meer kennissteden. Wat Delft uniek maakt is de
techniek
- DKS heeft meer werkgelegenheid gebracht. Er zou veel meer
verbinding met de regio moeten worden gezocht (Rotterdam, Delft, Den
Haag). Liever een internationale term kiezen.
- DKS probeert onderzoek, onderwijs, overheid en ondernemers te
verbinden
- De term kennis heeft geen emotie
- De gemeente laat al jaren steken vallen. Sinds 1990 is de
werkgelegenheid alleen maar gedaald. De nota over DKS gaat alleen maar
over HBO/WO niveau. Je moet het concreet maken voor alle Delftse
burgers.
- Iedere hooggeschoolde arbeidsplaats, biedt werk aan 3-4
laaggeschoolden
- Je moet kiezen: een label voor bedrijven en een label voor
toeristen
- Wanneer je in Delft op het station aankomst krijg je niet meteen de
indruk dat je in Delft Kennisstad aangekomen bent. De kennis en
toepassingen moeten in de gemeente zelf ook worden ingezet in de openbare
ruimte. (meerdere malen genoemd)
- Futuristische architectuur ontbreekt
- Een identiteit moet verwoorden wat leeft in de stad en dat moet je
uitdragen.
- Voor het slagen van DKS moet het woonklimaat aantrekkelijk worden
gemaakt
- Water en cultuur zijn ook belangrijke elementen van de identiteit
- Organiseer een prijsvraag over lokale problemen en vraag om
innovatieve oplossingen
- Je moet de ideeën van inwoners gebruiken en hen stimuleren deze ook
te uiten (voorbeeld van ideeënbus bij Hoogovens, inbrenger van een idee
krijgt 10% van de besparing)
- We moeten trots worden op DKS
- Kennis is passief. Het gaat erom wat je ermee doet. Pleit voor een
actievere slogan: iets met ‘uitvinden’, ‘doen’
- Kennis is te kil (stemming over deze uitspraak was unaniem ‘voor’)
- DKS is een gezamenlijke strategie om er samen financieel beter van
te worden (meerdere malen genoemd)
- Geen enkel woord kan de hele identiteit van Delft dekken
- DKS is zeer breed, ook cultuur valt er onder
- DKS moet op Internet beter te vinden zijn. Wanneer je nu op deze
term zoekt krijg je alleen links die doodlopen.
Tweede debatronde ‘burgers’ in de Commissiekamer.
Inleiding 2 door Job Nijs
Nijs noemt de combinatie van de TU, de historische
binnenstad en de plaats in de randstad uniek. Bovendien is de goede
samenwerking tussen gemeenten, bedrijven en burgers een sterk punt. Uiteraard
kan het nog beter en moet iedereen zich inzetten om nieuwe initiatieven te
ontwikkelen.
2e stelling : DKS heeft toegevoegde
waarde voor burgers
Stemming: 50/50
- DKS heeft op economische gronden geen toegevoegde waarde
- Slechte nota, onleesbaar
- DKS heeft nog onvoldoende toegevoegde waarde
- Alles heeft tijd nodig
- DKS heeft wel toegevoegde waarde. We moeten daar trots op zijn en
het ook laten zien
Vrij ronde:
- Delft is geen Sillicon Valley. Welke uitvinding heeft wereldwijde
betekenis
- New Orleans kwam recent kennis in Delft halen
- Niet blijven praten, maar nu aan de slag
- Burger wil innovatie zien en uitdragen, bijvoorbeeld in de manier
van huisvuil ophalen, cultuur, draadloze netwerken die niet op elkaar
storen
- Delft moet zich internationaal positioneren als een stad waar de
kennis vandaan komt om problemen met water en klimaat op te lossen
- DKS is alleen extern gericht en niet op de Delftse burgers.
Kleinschalige initiatieven op kennisgebied worden niet ondersteund door
DKS
- Hoe bereik je de inwoners van de Poptahof met Delft Kennisstad
Suggesties voor nieuwe
namen:
Delft Blauw Waterstad
Delft Blue
Centre of Technology
Cultuur en Integratie
Creatief Delft
Historic City of Innovation
Inventieve stad
Parel aan de Oude Delft
De Nieuwe Delft
Delft dé Kennisstad
Creatief in Technologie
Plenair debat in de Raadzaal
De debatleider trekt de volgende conclusies uit de
voorronden:
- Delft Kennisstad is niet herkenbaar genoeg
- De leus is te simpel
- Er zijn veel alternatieve slogans aangedragen
- Toegevoegde waarde: professionals herkennen zich in het concept
Kennisstad en de instituten daar achter
- Voor de burgers is er nauwelijks sprake van herkenning
Stemmingen over de stellingen:
- Delft Kennisstad verwoordt de identiteit van de stad:
Voor: 7 personen, tegen:
ca 90 personen
- Delft Kennisstad heeft toevoegde waarde
Voor: ca 60 personen,
tegen ca. 40 personen
- De strategie Delft Kennisstad moet worden geïntensiveerd
Voor: ongeveer de helft
van de aanwezigen, tegen: ca 11 personen
- Delft Kennisstad moet doorgaan
Voor: de overgrote
meerderheid, tegen: 4 personen
Over deze laatste
stelling wordt doorgepraat, waarbij de vraag: Én hoe dan?’ centraal staat.
o
Meer dynamiek:
culture, knowledge & economy
o
Er komen (volgend de nota Nieuw Elan)
themacoördinatoren op de genoemde thema’s. Breid dit uit naat instellingen en
ondernemers
o
De gemeente faciliteert, organiseert, voert de
regie; de plannen worden lokaal gerealiseerd
o
Duurzaamheid is een kwaliteit op zich; daar moet je
je in alle cluster sop richten
o
De slogan moet de lading dekken
o
De ondernemers moeten Delft op de kaart zetten: als
collectief uitdragen wat Delft is
o
Een korte kreet: Delft doet ‘t, Delft regelt ‘t, is
dynamischer
o
Het internationaal bewustzijn bij de gemeente is
minimaal
o
Delft moet zich specifieker profileren op: cultuur,
Vermeer, Oranje, blauw, toerisme, water
o
In het volgende college zou er een projectwethouder
Delft Kennisstad moeten zijn
o
Tot nu toe (en hierna) zijn er alleen
professionals aan het woord. Op verzoek uit de zaal gaat de microfoon naar een
inwoner:
o
Laat ieder een eigen slogan bedenken, die kunnen
gedrukt worden op één soort T-shirt !
o
Laat kennis en producten zien. Dan kunnen
Delftenaren trots zijn op hun Kennisstad. Zo creëer je 95.000 ambassadeurs
o
Op basis van de stategie moet de gemeente
communiceren wat de activiteiten zijn van bewonersen bedrijven, gemeente moet
deze ook faciliteren
o
Relatie met de buitenwereld moet beter
o
Thema Delft Kennisstad moet ook op straat duidelijk
zijn, bijvoorbeeld in de bewegwijzering, een hightech uitstraling
o
Het is een strategisch doel om de verschillende
netwerken met elkaar te verbinden
o
De modieuze missie Delft Kennisstad is nu
versleten. De strategie is gefixeerd en niet vernieuwd.
o
Er is een nieuwe missie nodig die duurzaamheid
uitsraalt
o
De internetsite van Delft is traag en sloom
o
Juist Delft moet de mooiste en meest technisch
ontwikkelde website hebben
o
Vastleggen welke resultaten we willen boeken,
bijvoorbeeld 1% (of 10, 0f 15…) meer bedrijven binnenhalen. Verbindt een
zakelijke doelstelling aan de missie
o
De gemeente moet niet alleen faciliteren, maar ook
zelf doen.
o
Het is goed dat we in deze zaal met zoveel andere
burgers en professionals kunnen praten
Debatanalyse:
Voor een debat is een verschil van mening nodig. Zo
krijg je het scherpst de argumenten op tafel.
Dan pas kan je gaan nadenken over oplossingen.
Er is veel gezegd over de naam. Maar het gaat ook over de inhoud. Het
probleem wordt omarmd: er moet iets veranderen. We willen wel door, maar niet
op deze manier. Advies is, om niet te vervallen in gesteggel over de
uitvoerbaarheid etc. De sterkste argumenten voor een oplossing liggen vervat in
de definitie van het probleem.
Avondvoorzitter Meuleman sluit af, met de belofte
dat de raad nog in februari zal spreken over de notitie die naar aanleiding van
deze avond zal worden aangepast. Alle aanwezigen ontvangen deze notitie.