Eerste debatronde professionals in de Raadzaal

 

Inleiding door de heer Jelle Jager van Innovation Lab (TU)

 

Stelling 1:

De slogan ‘Delft Kennisstad’ verwoordt de identiteit van de stad.

Stemming: 10 mensen zijn voor, alle anderen stemmen tegen.

 

Argumenten:

 

Voorstemmers:

 

Tegenstemmers:

CULTUUR en creativiteit:

 

Samenvattend:

De tegenstemmers:

De voorstemmers:

 

 Tweede debatronde ‘professionals’ in de Raadzaal.

 

Inleiding door de heer Jelle Jager van Innovation Lab (TU)

 

Stelling 2: 

Delft Kennisstad heeft toegevoegde waarde voor bedrijven

Stemming: ongeveer evenveel voor- als tegenstanders

 

Tegenstanders:

 

Voorstanders:

 

Suggesties voor nieuwe slogans:

 

Opmerking over de website van Delft Kennisstad: maak die wat meer hightech, met doorklikmogelijkheid naar alle ideeën. 

 

Eerste debatronde ‘burgers’ in de Commissiekamer.

 

Inleiding door Job Nijs, directeur van Yes Delft!

Deze legt in 5 minuten uit dat de stichting is opgezet door de gemeente Delft en de TU en heeft als doel het aantal succesvolle technostarters te verhogen. Nijs pleit voor het realiseren van een echte Kennisboulevard langs de snelweg A13.

 

 

1e stelling: Delft Kennisstad (DKS) verwoordt de identiteit van de stad

Stemming: 30 tegen, 8 voor

 

 

 

Tweede debatronde ‘burgers’ in de Commissiekamer.

 

 

Inleiding 2 door Job Nijs

Nijs noemt de combinatie van de TU, de historische binnenstad en de plaats in de randstad uniek. Bovendien is de goede samenwerking tussen gemeenten, bedrijven en burgers een sterk punt. Uiteraard kan het nog beter en moet iedereen zich inzetten om nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

 

2e stelling : DKS heeft toegevoegde waarde voor burgers   

Stemming: 50/50

 

 

Vrij ronde:

 

Suggesties voor nieuwe namen:

Delft Blauw Waterstad

Delft Blue

Centre of Technology

Cultuur en Integratie

Creatief Delft

Historic City of Innovation

Inventieve stad

Parel aan de Oude Delft

De Nieuwe Delft

Delft dé Kennisstad

Creatief in Technologie

 

 

 

Plenair debat in de Raadzaal

 

De debatleider trekt de volgende conclusies uit de voorronden:

 

Stemmingen over de stellingen:

 

  1. Delft Kennisstad verwoordt de identiteit van de stad:

Voor: 7 personen, tegen: ca 90 personen

  1. Delft Kennisstad heeft toevoegde waarde

Voor: ca 60 personen, tegen ca. 40 personen

  1. De strategie Delft Kennisstad moet worden geïntensiveerd

Voor: ongeveer de helft van de aanwezigen, tegen: ca 11 personen

  1. Delft Kennisstad moet doorgaan

Voor: de overgrote meerderheid, tegen: 4 personen

 

Over deze laatste stelling wordt doorgepraat, waarbij de vraag: Én hoe dan?’ centraal staat.

o        Meer dynamiek: culture, knowledge & economy

o        Er komen (volgend de nota Nieuw Elan) themacoördinatoren op de genoemde thema’s. Breid dit uit naat instellingen en ondernemers

o        De gemeente faciliteert, organiseert, voert de regie; de plannen worden lokaal gerealiseerd

o        Duurzaamheid is een kwaliteit op zich; daar moet je je in alle cluster sop richten

o        De slogan moet de lading dekken

o        De ondernemers moeten Delft op de kaart zetten: als collectief uitdragen wat Delft is

o        Een korte kreet: Delft doet ‘t, Delft regelt ‘t, is dynamischer

o        Het internationaal bewustzijn bij de gemeente is minimaal

o        Delft moet zich specifieker profileren op: cultuur, Vermeer, Oranje, blauw, toerisme, water

o        In het volgende college zou er een projectwethouder Delft Kennisstad moeten zijn

o        Tot nu toe (en hierna) zijn er alleen professionals aan het woord. Op verzoek uit de zaal gaat de microfoon naar een inwoner:

o        Laat ieder een eigen slogan bedenken, die kunnen gedrukt worden op één soort T-shirt !

o        Laat kennis en producten zien. Dan kunnen Delftenaren trots zijn op hun Kennisstad. Zo creëer je 95.000 ambassadeurs

o        Op basis van de stategie moet de gemeente communiceren wat de activiteiten zijn van bewonersen bedrijven, gemeente moet deze ook faciliteren

o        Relatie met de buitenwereld moet beter

o        Thema Delft Kennisstad moet ook op straat duidelijk zijn, bijvoorbeeld in de bewegwijzering, een hightech uitstraling

o        Het is een strategisch doel om de verschillende netwerken met elkaar te verbinden

o        De modieuze missie Delft Kennisstad is nu versleten. De strategie is gefixeerd en niet vernieuwd.

o        Er is een nieuwe missie nodig die duurzaamheid uitsraalt

o        De internetsite van Delft is traag en sloom

o        Juist Delft moet de mooiste en meest technisch ontwikkelde website hebben

o        Vastleggen welke resultaten we willen boeken, bijvoorbeeld 1% (of 10, 0f 15…) meer bedrijven binnenhalen. Verbindt een zakelijke doelstelling aan de missie

o        De gemeente moet niet alleen faciliteren, maar ook zelf doen.

o        Het is goed dat we in deze zaal met zoveel andere burgers en professionals kunnen praten

 

Debatanalyse:

 

Voor een debat is een verschil van mening nodig. Zo krijg je het scherpst de argumenten op tafel.  Dan pas kan je gaan nadenken over oplossingen.

Er is veel gezegd over de naam.  Maar het gaat ook over de inhoud. Het probleem wordt omarmd: er moet iets veranderen. We willen wel door, maar niet op deze manier. Advies is, om niet te vervallen in gesteggel over de uitvoerbaarheid etc. De sterkste argumenten voor een oplossing liggen vervat in de definitie van het probleem.

 

Avondvoorzitter Meuleman sluit af, met de belofte dat de raad nog in februari zal spreken over de notitie die naar aanleiding van deze avond zal worden aangepast. Alle aanwezigen ontvangen deze notitie.