Nota ontwerpbegroting 2000 Midden-Delfland inrichtingsplan Abtswoudsche Bos (W99003290) | ||
![]() lijst ingekomen stukken |
Bijgaand
wordt u aangeboden de ontwerp-begroting 2000 van het Recreatieschap
Midden-Delfland. De
gemeente Delft participeert in het Recreatieschap Midden-Delfland en
draagt bij in het nadelig exploitatiesaldo. In de ontwerp-begroting 2000
wordt de Delftse bijdrage gesteld op 302.350,--. De
begroting van de gemeente Delft voorziet in een jaarlijkse bijdrage aan
het Recreatieschap. In de meerjarenraming is de bijdrage voor 2000
geraamd op 417.000,--. Ten opzichte van de ontwerp-begroting van het
Recreatieschap ontstaat derhalve in 2000 een voordeel van 114.650,--.
Ingevolge eerdere besluitvorming vloeit dit voordeel terug in de
algemene middelen.
·
kapitaallasten: nemen
af. De toegerekende rente is verlaagd van 5,5% naar 5%. De ontwikkeling
van de afschrijvingslasten wordt bepaald door de investeringen door de
Reconstructiecommissie. ·
peroneelskosten:
stijgen gering. Prijsstijgingen voor personeelslasten (2,5%) en kosten
derden (2%). ·
beheer en onderhoud:
prijsstijging van 2%. Rekening wordt gehouden met een uitbreiding van
het beheersgebied met de volgende projecten: Ackerdijksebos en Abtswoudsche
Bos (gedeelte Tanthof) Maassluis-Oost Fietspad en kabelpont
Vlaardingervaart ·
Exploitatiebaten: zijn
gebaseerd op de thans afgesloten contracten. Investeringsprojecten Met
de provincie Zuid-Holland vindt overleg plaats over de afwikkeling van
de gevolgen van het wegvallen van de stort Lickebaert. De
Reconstructiecommissie heeft de intentie om in een hoog tempo het
deelplan Abtswoude te gaan uitvoeren. (zie ook onderdeel Abtswoudsche
Bos in deze nota).
Conform
het schapsplan is een Reserve Nieuw Beleid gevormd. Deze reserve wordt
gevoed door rente-inkomsten uit de DOP/NOAP-gelden.
De reserves dienen ter (deel)financiering van
vervangingsinvesteringen die noodzakelijk zijn in verband met
functionele veroudering van gebieden. Naast
deze reserve is er extra geld nodig om het gebied volwaardig in te
richten en te beheren binnen het financiële kader dat de deelnemers bij
de start van het Recreatieschap hebben gesteld. In de financiële
planning wordt er vanuit gegaan dat bij een volledige inrichting van
Midden-Delfland de bijdrage van de deelnemers het financiële plafond
licht zou overstijgen. Op dit moment is, mede als gevolg van de
vertraging in de ontwikkeling, de bijdrage van de deelnemers (excl.
rijk) ca. de helft van het gestelde plafond. Het jarenlange voordeel van
de deelnemers biedt ruimte om in de toekomst een mogelijke
overschrijding van de deelnemersbijdrage te compenseren. Hiertoe is in
het kader van het schapsplan besloten een egalisatiereserve te vormen. Te uwer informatie is een overzicht bijgevoegd van de ontwikkeling van de Delftse bijdragen tot nu toe.
Het
Recreatieschap heeft in de Gemeenschappelijke regeling vastgelegd
(artikel 32, lid 1) dat de jaarlijkse begroting de totale raming van de
betreffende jaarschijf van het laatst vastgestelde financieel
vijfjarenplan niet mag overschrijden. De basis van het financieel vijfjarenplan ligt voornamelijk bij het meerjaren-investeringsschema. Het huidige beleid bij het opstellen van het meerjaren-investeringsschema is erop gericht dat het Recreatieschap de komende vijf jaren voldoende middelen heeft om een investeringstempo, dat gebaseerd is op voltooiing van de recreatieve inrichting omstreeks het jaar 2004 te financieren. Dit beleid is in het verleden ambitieus gebleken, doch noodzakelijk om voldoende flexibiliteit te hebben om toekomstige ontwikkeling in het recreatiegebied te financieren. Dit beleid wordt gecontinueerd, mede gelet op de intenties van de Reconstructiecommissie.
De ontwerpbegroting van het Recreatieschap zal, na instemming van de deelnemende gemeenten, worden aangeboden aan het bestuurlijk orgaan van Midden-Delfland: de Middendelflandraad. Deze stelt de begroting vast. De definitieve begroting 2000 van het Recreatieschap Midden-Delfland wordt na vaststelling ter kennis gebracht van de gemeenteraad; de ramingen van de Delftse bijdragen worden verwerkt in de begroting 2000 en de meerjarenraming.
Een
volgende fase in de inrichting van het deelplan Abstwoude vormt het
inrichtingsplan voor het Abtswoudsche Bos. Het inrichtingsplan is een
gedetailleerde uitwerking van het bestuurlijk vastgestelde deelplan
Abtswoude. Bij de uitwerking is de gemeente Delft ambtelijk nauw
betrokken geweest. Op basis van deze detaillering starten binnen korte
termijn de besteksvoorbereiding en aanbestedingsprocedure. Het
voorliggende plan sluit aan op het herzieningsvoorstel bestemmingsplan
Buitengebied dat momenteel wordt voorbereid. Het
inrichtingsmodel houdt rekening met eventuele (toekomstige)
ontwikkelingen op het sportpark Tanthof-Zuid. Het bestuur van de
stichting sportpark Tanthof-Zuid heeft het vorig College een plan
gepresenteerd waarin wordt voorzien in de bouw van een overdekte
sportvoorziening met nevenvoorzieningen die ook een functie (kunnen)
hebben voor het recreatiegebied. Hoewel deze plannen nog niet verder
zijn uitgewerkt is ruimtelijk gezien al wel rekening gehouden met deze
mogelijkheid. Met name wordt voorzien in een nieuwe ontsluiting ten
westen van het sportpark. Deze ontsluiting wordt tevens de ontsluiting
van het recreatiegebied, dus mocht de sportvoorziening op termijn niet
worden gerealiseerd dan blijft het een functie houden voor het
recreatiegebied. De Reconstructiecommissie zal het inrichtingsplan voor
het Abtswoudsche Bos door middel van een informatie-avond aan het
publiek presenteren. Het
inrichtingsplan is ter kennisname bijgevoegd.
a.
in te stemmen met de concept-begroting 2000 en de meerjarenraming
2000-2004 van het Recreatieschap Midden-Delfland en dit
schriftelijk te
bevestigen door middel van bijgaande brief. b.
kennis te nemen van het inrichtingsplan Abtswoudsche Bos. c.
de stukken ter kennis te brengen van de commissie leefbaarheid. d.
na vaststelling van de begroting 2000 door de Middendelflandraad deze ter
kennis Hoogachtend,
|
|
|
||
![]() |
![]() |