
naar agenda
|
|
Voorwoord
De gemeente heeft eind 1998 een externe
bedrijf ingehuurd dat binnen de gemeente de automatisering van het proces
van subsidieverlening zou verzorgen, het zogenaamde loket subsidies
maatschappelijke activiteiten. Deze automatisering is fors vertraagd; in
2000 verschijnt een evaluatierapport waarin hierop wordt ingegaan.
Inmiddels is het loket gebouwd, maar moeten we er nog mee leren werken.
De totstandkoming van het jaarprogramma
2000 is aanvankelijk van de automatisering afhankelijk gesteld.
Uiteindelijk hebben wij moeten besluiten een versnelde procedure te volgen
om vaststelling per 1 1 2000 te kunnen realiseren. Ondanks alle
vertraging is het met een grote inspanning van de beleidsmedewerkers toch
gelukt een eerste vernieuwing van het subsidiebeleid volgens het
veranderplan uit 1998 zichtbaar te maken.
Nieuw in het jaarprogramma 2000 is dat het
uitsluitend een verdeelplan is. Evaluatieve gegevens komen in een aparte
rapportage terug, voorafgaand aan de zomernota in juni.
Nieuw is ook dat de hoofdstukken volgens
een stramien zijn opgebouwd dat het accent legt op de met de subsidie te
bereiken resultaten. Bovendien zijn de beschrijvingen zoveel mogelijk
gericht op de beleidsterreinen en minder op de afzonderlijke te
subsidiëren organisaties. Dit alles met het doel expliciete discussies
aan te gaan over gewenste resultaten en de daartoe in te zetten middelen.
Daarbij ligt de nadruk op de afspraken met grote gesubsidieerde
instellingen (= meer dan 1 ton subsidie).
De beschrijving in de hoofdstukken geeft de
huidige stand van zaken weer. Hieruit wordt duidelijk dat het op veel
punten nog aan duidelijk gestelde doelen en afspraken ontbreekt. Met de
grote instellingen is inmiddels een traject gestart om voor het
jaarprogramma 2001 verdere inhoudelijke stappen te zetten. Het komende
half jaar beschouwen wij als een belangrijk leertraject voor alle
betrokkenen.
In het algemeen is in dit jaarprogramma
sprake van toekenning van subsidiebudgetten 1999 + 3,5% accrès. In
verband met het millennium wordt de eerste tranche van de subsidie voor 1
januari 2000 aan de instellingen uitgekeerd.
Een aanpassing van de subsidieverordening
is in voorbereiding.
Burgemeester en wethouders van Delft,
23 november 1999.
Buurt- en wijkwerk
Begrotingsbedrag |
2.533.554 |
Soorten activiteiten
|
Onderstaande onderverdeling heeft
zowel betrekking op de taken van de beroepskrachten (SWD) als op het
gebruik van de buurtaccommodaties.
Ontmoeting/recreatie
Vorming/educatie
Cultuur/creativiteit
Belangenbehartiging/activering
Dienstverlening
Opvang
g. Afstemming/coördinatie |
Beleidsdoel
|
Algemeen doel:
bevordering van leefbaarheid en participatie en bestrijding sociaal
isolement.
Afgeleid doel:
het beschikbaar stellen van een basisvoorziening in de wijk in de
vorm van accommodatie, beheer,professionele formatie en activiteiten
om doel en doelgroepen te bereiken, te realiseren in een periode van
4 jaar.
Doelgroepen:
peuters;
kinderen 4 - 11 jaar;
tieners 10 tot 15 jaar;
jongeren 12 - 24 jaar;
volwassenen met bijzondere aandacht
voor vrouwen en ouderen;
6. migranten. |
Beoogd resultaat
|
Basisvoorziening (voorgesteld):
voor elk van de zes wijken - de
binnenstad uitgezonderd - één wijkcentrum; op grond van
specifieke bevolkingskenmerken twee wijkcentra in Voorhof en Delft
West;
in elke wijk tienerwerk vanuit het
wijkcentrum; jongerencentra gespreid over de wijken met een
wijkoverstijgende functie; in de wijken Wippolder, voorhof en
Tanthof één jongerenvoorziening, in Buitenhof, Delft West en
Delft Noord twee;
per wijk 32 uur agogische formatie
algemeen en 40 uur voor jeugd en jongeren; dit met 24 uur te
vermeerderen waar sprake is van een tweede centrum;
elk centrum beschikt over 32 uur
beheer (WIW, Melkert, banenpool);
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Bijeenkomst (a en c): aantal,
aantal deelnemers, doelgroep.
Informatie (d en e): thema, aantal
deelnemers, doelgroep.
Cursus (b en c): aantal lessen,
programma, thema, doelgroep.
Begeleiding (c en d): doelgroep,
uren individueel - uren groep, aantal klanten.
Signalering (g): thema/onderwerp,
uren per verslag.
Netwerk: uren bijeenkomsten,
deelnemers.
Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.
|
Ontwikkelingen/trends
|
Wijkaanpak/wijkplannen. |
Actiepunten voor het komend jaar
|
De externe oriëntatie in het
welzijnswerk uitwerken door gebruik te maken van de
netwerkbenadering en toepassing van de werkwijze van opbouwwerk;
Meerjaren subsidie-afspraken
voorbereiden met de stedelijk opererende organisaties over de te
leveren producten en diensten, met als onderliggend doel te om in
onderling overleg te komen tot een nieuwe, duidelijker
organisatiestructuur;
Het beschikbare budget voor
projectsubsidie wijkbreed inzetten voor het realiseren van
wijkprogrammas die gericht zijn op bevordering van leefbaarheid
en participatie en op bestrijding van sociaal isolement.
Voorgenomen nieuwbouw realiseren.
Voorbereiding huurovereenkomsten.
|
Kengetallen
|
* aantal drempeloverschrijdingen
* bereik van de doelgroep
* bezettingsgraad accommodatie
* werkzaamheden agogische
beroepskracht
* werkzaamheden beheerder |
2. Sport en Recreatie
Begrotingsbedrag |
1.100.822 |
Soorten activiteiten
|
Sportactiviteiten
Sportstimuleringsactiviteiten
Onderhoud van velden
Exploitatiebijdrage Redeoss en
Harttrimclub
Sportfondsenbad
Midden Delfland
|
Beleidsdoel
|
Stimuleren sportdeelname
Kwaliteit en continuïteit
|
Beoogd resultaat
|
Meer- en regelmatige sportdeelname
van beleidsdoelgroepen. |
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Regelmaat en frequentie in het
sportaanbod
Participatiegraad |
Ontwikkelingen/trends
|
Meer behoefte aan een vrijblijvende
en flexibele sportaanbod op wijkniveau
Integrale benadering sport |
Actiepunten voor het komend jaar
|
Binnen werkteams volgens de
uitgangspunten van Sportvisie 2000 + 6 voorstellen ontwikkelen ter
ondersteuning van de breedtesport |
Kengetallen
|
NV Sportfondsenbad Delft
Bezoekcijfers 1997 1998
Recreatief 130.296 139.111
Instructie 186.180 183.649
Sauna/squash 40.152 33.257 |
3. Kinderopvang
Begrotingsbedrag |
4.323.578 |
Soorten activiteiten
|
Opvang van kinderen 0 tot 12 jaar
Peuteropvang |
Beleidsdoel
|
Het primaire doel van kinderopvang
is: het bieden van de mogelijkheid aan ouders om de zorg voor
kinderen (van nul tot twaalf jaar) te combineren met werk, studie of
andere maatschappelijke activiteiten. Opvang is de kernfunctie, dat
wil zeggen: het bieden van goede verzorging, opvoeding en spel- en
ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen en het bieden van
ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen en ouders. Kinderopvang kan
ouders ook steunen bij alledaagse opvoedingsvragen of signalering
van opmerkelijke gedragingen. Binnen dit kader biedt kinderopvang
aan kinderen de mogelijkheid om in een veilige, uitdagende omgeving
onder deskundige begeleiding te spelen met leeftijdgenootjes. |
Beoogd resultaat
|
inkopen kinderopvangplaatsen voor
speciale doelgroepen;
laten toepassen en registreren van
de toelatingsscriteria, (vastgesteld bij nota "b.s.o.
integraal")
4 maal per jaar laten leveren van
een voortgangsrapportage ten aanzien van bezetting, inkomsten
ouderbijdragen en wachtlijsten;
ouderbijdragen subsidieplaatsen
laten innen volgens inkomensafhankelijke ouderbijdragentabel (de
bedragen in de vastgestelde tabel 1999 zijn verhoogd met 3,5%) .
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Het laten leveren door Octopus van:
211 peuterspeelzaalplaatsen
144 peuterplusplaatsen
133 hele dagopvang (% meer-minder
nader spraken)
15 halve dagopvang (idem)
60 buitenschoolse opvang (idem)
10 koppelingen gastouderopvang (voor
kosten en risico Octopus)
± 5.5 flexibele opvang (experiment;
afspraken ontwikkelen)
Bezetting van 90%
|
Ontwikkelingen/trends
|
flexibele opvang - met name voor
doelgroepen sociale activering- en werkgelegenheidsbeleid; d.m.v.
apart project i.s.m. andere kinderopvangorganisatie markt
verkennen, opvang bieden en gezamenlijk criteria ontwikkelen.
starten met het laten ontwikkelen
van een kwaliteitsstelsel d.m.v. het deelnemen aan
kwaliteitskringen; streven naar certificering eind 2000/begin
2001.
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
i.s.m. gemeente-Octopus
verhuisplannen ontwikkelen voor b.s.o. in Voorhof (wijk 4) ten
behoeve van Poptahof (wijk 4), Buitenhof (wijk 5) en Tanthof (wijk
6); en b.s.o. binnenstad (wijk 7) t.b.v. Hof van Delft (wijk 3)
starten verhuisplan peuterspeelzaal
Jac.P.Thijsse naar Grote Johannes en peuterspeelzalen Buitenhof
naar andere accommodatie in combinatie met b.s.o.;
daar waar dat mogelijk is
huisvesting peuteropvang laten combineren met b.s.o.
Octopus gaat met name de
peuteropvang en de buitenschoolse opvang wijkgericht aanpakken
Gemeente gaat algemeen
subsidiebeleid stroomlijnen met doelgroepenbeleid (DMZ)
|
Kengetallen
|
Subsidiebedragen per soort
kindplaats:
21.848 hele dagopvang
10.070 buitenschoolse opvang
14.456 halve dagopvang
4.128 peuterspeelzaal
7.564 peuterplus
kostendekkend gastouderopvang
± 27.000 flexibele opvang
Inkomsten ouderbijdragen (berekend
over de werkelijk binnengekomen ouderbijdragen 1998):
6.850 hele dagopvang
3.800 buitenschoolse opvang
4.000 halve dagopvang
1.834 peuterspeelzaal
2.724 peuterplus
kostendekkend gastouderopvang
0,0 flexibele opvang
Capaciteit op wijkniveau van:
peuteropvang: 1 kindplaats op 3,89
kinderen
hele dagopvang: 1 kindplaats op 5,56
kinderen
buitenschoolse opvang: 1 kindplaats
op 13,71
Bereik:
hele dag b.s.o.
Delft (nu) 36 % 13 %
Ned (2002) 23 % 9 %
Adam (2002) 38 % 11 %
|
4. Jeugd- en jongerenwerk
|
Begrotingsbedrag |
1.195.597 |
Soorten activiteiten
|
Ontmoetings- en recreatieve
activiteiten
(buurthuis / jongerencentra / vakantie-activiteiten/speeltuinen)
Educatieve activiteiten
(jongerencentra / natuureducatie / scouting / kindertuinen)
Creatieve / culturele activiteiten
(knutsel-activiteiten / jongerencentra )
Verstrekken van informatie
(JIP / jongerencentra)
Via:
JOS 98
Holding DJ.XL
SWD afdeling jongerenwerk |
Beleidsdoel
|
Ad:
Contact leggen tussen (groepen)
jongeren en maatschappij, ontwikkeling sociale vaardigheden
(maatschappelijke participatie / bevordering leefbaarheid)
Vergroten van kansen op de
arbeidsmarkt, bijdrage leveren aan algemene ontwikkeling
(bestrijding sociaal isolement)
Ontwikkeling creatieve
vaardigheden, besef van culturele verschillen in samenleving
(maatschappelijke participatie)
Informeren van burgers, toeleiding
naar werk, hulpverlenende instanties, etc. (bevorderen zelfstandig
burgerschap)
|
Beoogd resultaat
|
Er zijn nog geen resultaten
vastgesteld of afgesproken. Dit in afwachting van het actieplan
integraal jeugdbeleid
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Er zijn nog geen methoden vastgesteld
of afgesproken om de resultaten te meten.
Gedacht wordt aan een combinatie van:
een uur bijeenkomst, begeleiding of
cursus
een drempeloverschrijding
een deelnemers contact-uur
een cliëntcontact
|
Ontwikkelingen/trends
|
Relatie wijkaanpak
Integraal veiligheidsbeleid |
Actiepunten voor het komend jaar
|
Onderhandelingen met het veld over:
Samenstellen van een samenhangend
activiteiten aanbod
Te bereiken resultaten
Meet-methoden
Pilot jongerenopbouwwerk Wippolder
Toezicht op veiligheid
speeltoestellen speeltuinen
|
Kengetallen
|
Nog geen kengetallen vastgesteld.
Gedacht wordt aan:
Aantal drempeloverschrijdingen per
aantal jongeren in een wijk
Bezettingsgraad per dagdeel
|
6. Ouderenwerk
Begrotingsbedrag |
1.080.799
|
Soorten activiteiten
|
Dienstverlening, waaronder Project
Financiële Dienstverlening (m.n. ondersteuning persoonlijke
financiële administratie); Steunpunt Mantelzorg; Praktische
Thuiszorg; Projecten Alzheimervereniging; Maaltijddienst;
Tijdelijke verzorging en dagvoorzieningen.
Voorlichting, waaronder
Informatiepunt Ouderen; Project Huisbezoeken op kroonjaren;
Project Huisbezoeken Allochtone Ouderen; Project Financiële
Huisbezoeken.
Vorming/Educatie, waaronder Project
Allochtone ouderen (m.n. cursus Ondersteuning Allochtone
Mantelzorgers); Cursussen zelfredzaamheid, vriendschapscursus en
project preventie en uitwisseling 55 + vrouwen; Ouderen aan de
Knoppen; Computercursus; Over Wonen Voor Ouderen Gesproken.
Ontmoeting/Recreatie, waaronder
Ouderensociëteiten.
Sportieve recreatie, waaronder Meer
Bewegen voor Ouderen; Delftse Senioren Actief; Ouderenfitness;
Project Fit en Vitaal.
Cultuur, waaronder Kunstbus;
Kunstexcursies.
Belangenbehartiging/Activering,
waaronder Projectgroep Wonen; Projectgroep Verkeer; Delfts Gilde.
Afstemming/Coördinatie, waaronder
Stuurgroep Ondersteuning Allochtone Ouderen; Stuurgroep Ouderen
Binnenstad; Stuurgroep Senioreneducatie; Werkgroep Opname
Bejaarden.
|
Beleidsdoel
|
Algemeen doel:
Het bevorderen van de zelfredzaamheid
van ouderen.
Afgeleid doel:
Het steunen en ontwikkelen van het (rest-)
vermogen van ouderen om waarden als zelfbeschikking, maken van eigen
keuzes, en onafhankelijkheid te verwezenlijken.
Kerndoelen:
Maatschappelijke activering.
Sociale preventie.
Persoonsgerichte begeleiding en
hulpverlening.
|
Beoogd resultaat
|
Ad a. Ouderen zijn in staat om na
starthulp zelf hun financiële administratie te verzorgen. Met
diensten en oppas in de thuissituatie kunnen mantelzorgers de hulp
aan verwarde en/of dementerende ouderen volhouden.
Met gedeeltelijke uithuisplaatsing
van verwarde en/of dementerende ouderen of ouderen met een
tijdelijke thuiszorgoverschrijdende behoefte kunnen de mantelzorgers
de restzorg thuis volhouden, danwel worden zij tijdelijk ontlast.
Ad b. Door vraagverheldering,
informatie, advies, zonodig assistentie zijn ouderen in staat hun
vragen c.q. behoeften te formuleren en daarvoor een passende
oplossing te vinden. Tevens worden vragen en behoeften gegenereerd
ter ontwikkeling van nieuwe initiatieven in het aanbod.
Ad c. Door het vergroten van kennis
en vaardigheden zijn ouderen beter in staat zich zelfstandig te
handhaven en worden risicos op maatschappelijke uitval en/of
psycho-somatische gezondheidsklachten verkleind.
Ad d. Deelname aan op ouderen
afgestemde groepsgerichte tijdsbesteding draagt bij aan een zinvolle
dag- en weekindeling.
Ad e. Deelname aan op ouderen
afgestemde sportactiviteiten dragen bij aan het instandhouden van
vitaliteit.
Ad f. Deelname aan cultuurhistorische
activiteiten en aan de daarmee gepaard gaande logistieke voorwaarden
stelt ouderen in staat hun interesse op peil te houden en te
verbreden.
Ad g. Overdragen en beschikbaar
stellen van kennis en vaardigheden binnen de doelgroep en ten
behoeve van andere generaties draagt bij aan de vervulling van
maatschappelijk relevante rollen. Tevens worden kennis en
vaardigheden binnen de doelgroep verbreed welke noodzakelijk zijn
ter adequate beïnvloeding van voor ouderen relevante
maatschappelijke organisaties.
Ad h. Door gemeenschappelijke inzet
van instellingen en organisaties ten behoeve van activiteiten en
diensten voor ouderen worden signalen vanuit de doelgroep gebundeld,
wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise en worden de personele
en organisatorische bijdragen efficiënt ingezet ter ontwikkeling
van nieuwe producten en aanpassing van bestaande producten.
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Ad a. Product = Begeleiding. Het
normbedrag wordt gebaseerd op aantal en duur van de
cliëntcontacten.
Ad b. Product = Informatie. Het
normbedrag wordt gebaseerd op aantal en duur van de
cliëntcontacten.
Ad c. Product = Cursus. Het
normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en uren.
Ad d. Product = Bijeenkomst. Het
normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en uren.
Ad e. Product = Bijeenkomst. Het
normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en uren.
Ad f. Product = Bijeenkomst +
Faciliteit. Het normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en
uren + vervoerskosten.
Ad g. Product = Bijeenkomst +
Dienstverlening aan derden. De basis voor het normbedrag is nog niet
bekend.
Ad h. Product = Signalering +
Netwerk. De basis voor het normbedrag is nog niet bekend.
|
Ontwikkelingen/trends
|
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
I.v.m. de nieuwe subsidiesystematiek:
In overleg met instellingen en
organisaties tel- en prestatie-eenheden vaststellen met daarbij
behorende evaluatiecriteria.
Inhoudelijk ouderenbeleid:
1. Steunpunt Mantelzorg, Praktische
Thuiszorg en Project Alzheimervereniging richten zich ten dele of
uitsluitend op ondersteuning mantelzorgers van verwarde/dementerende
ouderen thuis: Nagaan of deze activiteiten gecoördineerd kunnen
worden.
2. Voor indicatie, toewijzing en
nazorg in het kader van Tijdelijke verzorging en dagvoorzieningen
worden welzijnssubsidies beschikbaar gesteld, terwijl het RIO het
onderzoek voor de indicatie mandateert en eindverantwoordelijk is
voor de besluiten en de zorgverzekeraar verantwoordelijk is voor de
zorgtoewijzing: Nagaan of andere financieringsstromen ingezet kunnen
worden, met name via RIO en zorgverzekeraar DSW.
Voor het jaar 2000 wordt het
Informatiepunt Ouderen ondergebracht bij de Stichting Ouderenwerk
Delft. Voor de jaren daarna dient in 2000 een besluit te worden
genomen over voortzetting van deze constructie danwel
onderbrenging bij de gemeentelijke publieksdienst.
|
Kengetallen
|
Algemeen:
De omvang van de doelgroep
(01-01-1999):
64 7463 w.v. 3700 m 3763 vr (tot. 8
%)
65- 74 6695 w.v. 2961 m 3734 vr (tot.
7 %)
75 e.o. 5914 w.v. 2030 m 3884 vr
(tot. 6 %)
Aandeel van de Delftse bevolking 21 %
Teleenheden en prestatie-eenheden:
Er zijn nog geen teleenheden en
prestatie-eenheden vastgesteld. In de komende maanden zal dat nog
moeten plaatsvinden.
Bij teleenheden valt te denken
aan:
Het te bereiken percentage van de
doelgroep volgens bovenstaande onderscheiden categorieën. Verdere
onderverdeling is mogelijk naar etnische achtergrond, woonwijk,
aanwezigheid mantelzorg binnen en buiten de leefeenheid.
De duur van het product in uren.
De frequentie van de activiteit.
Bij prestatie-eenheden zijn
relevant:
Een uur bijeenkomst, cursus of
opvang.
Een cliëntcontact.
Een geslaagde trajectbemiddeling. |
7. Maatschappelijk dienstverlening
Begrotingsbedrag |
852.757 |
Soorten activiteiten
|
. Eerste-lijns hulpverlening voor
mensen met psychische, relationele en/of materiële hulpvragen.
. Crisisopvang |
Beleidsdoel
|
Het verbeteren van het persoonlijk en
het sociaal functioneren van mensen met een hulpvraag. |
Beoogd resultaat
|
Mensen hebben (weer) grip op het
eigen leven bij onderwerpen als problemen op het werk, financiële
problemen, werkloosheid, ziekte, relatieproblemen, eenzaamheid en
problemen met verwerking van ingrijpende gebeurtenissen.
Vermindering van werkuitval door
het opheffen van psychische en sociale oorzaken van die uitval.
Preventieve werking t.a.v. sociaal
isolement.
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Hulp aan
1456 cliëntsystemen:
833 behandelingen
618 korte contacten
door Maatzorg. |
Ontwikkelingen/trends
|
De minister van VWS wil het AMW een
belangrijker taak in de eerstelijns- geestelijke gezondheidszorg
toekennen. Niet duidelijk is of daarvoor extra financiële middelen
beschikbaar komen. |
Actiepunten voor het komend jaar
|
Uitvoeren van een project
Maatschappelijk Ondernemerschap door Maatzorg. |
Kengetallen
|
1 FTE Maatschappelijk werk kost
130.000,=
Per 13.828 inwoners is in Delft 1 FTE
maatschappelijk werker beschikbaar. |
8. Welzijnswerk migranten
Begrotingsbedrag |
312.758 |
Soorten activiteiten
|
Ontmoeting en recreatie
Maatschappelijke activering
Belangenbehartiging
Beleving eigen cultuur
Uitdragen eigen cultuur naar derden
Scholing en vorming
|
Beleidsdoel
|
Maatschappelijke integratie en
culturele gelijkwaardigheid voor migranten en andere groepen
minderheden in de (Delftse) samenleving |
Beoogd resultaat
|
De culturele minderheden weten zich
cultureel en maatschappelijk gelijkwaardig aan de autochtonen en
hebben op gelijke wijze toegang tot alle locale voorzieningen en tot
een ook op hun groep gericht lokaal cultureel aanbod.
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Tellen van het aantal activiteiten en
aantal deelnemers via methodes als stadspanel ook specifiek de
beleving van de verschillende groepen culturele minderheden meten, |
Ontwikkelingen/trends
|
De verscheidenheid van de landen van
herkomst van de nieuwe Delftenaren neemt toe.
Het sociaal- en cultureel
welzijnswerk migranten in haar huidige vorm wordt onderdeel van een
totaal integratie-pakket dat de gemeente aan "nieuwe
Delftenaren" aanbiedt
De eisen die aan de kwaliteit van de
personele inzet (ook) voor het sociaal- en cultureel welzijnswerk
worden gesteld nemen toe.
Nieuwe groepen claimen sneller dan
voorheen financiele steun voor een eigen accommodatie en voor
activiteiten ten behoeve van hun achterban.
De gemeente is in toenemende mate
terughoudend om deze wensen anders dan via oplossingen voor meerdere
groepen of constructies gekoppeld aan wijkvoorzieningen te
honoreren.
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
Nieuwbouw voor de vereniging Sranti
Een huisvestingsoplossing voor de
Somalische vereniging die recht doet aan de omvang van de groep en
aan hun ambities ten aanzien van de hoeveelheid activiteiten.
Systeem van output-meting ontwikkelen
en afspraken maken met de groepen omtrent wat moet worden
geregistreerd.
Intensiteit
van het gebruik van Koornmarkt 48 door migranten-groepen verbeteren.
|
Kengetallen
|
Zijn niet ontwikkeld |
9. Emancipatie
Begrotingsbedrag |
225.061 |
Soorten activiteiten
|
I. vrouwenemancipatie
2. homo/lesbische emancipatie
Voor beide:
a. ontmoeting/recreatie
b. vorming/educatie
c. belangenbehartiging/activering
d. dienstverlening
e. afstemming/coördinatie
Voor homo/lesbische emancipatie:
f. cultuur
g.opvang |
Beleidsdoel
|
Voor vrouwenemancipatie:
vergroten van participatie aan
maatschappelijke activiteiten
sociale participatie, bijvoorbeeld
deelname aan sociaal culturele- en/of vormings-activiteiten,
verrichten van vrijwilligerswerk, bestuursparticipatie
zorg-participatie, bijvoorbeeld
onder-steunende activiteiten ten behoeve van het verrichten van
mantelzorg
vergroten zelfstandigheid en
weerbaarheid, bijvoorbeeld de weg kunnen vinden in de samenleving,
(kunnen) opkomen voor je rechten
doorbreken sociaal isolement,
bijvoorbeeld door het ontstaan van netwerken
Voor homo/lesbische emancipatie:
herkenbare belangenbehartiging
zichtbaar maken homoseksuele
levensstijlen
Voor beide:
vergroten sociale weerbaarheid
doorbreken sociaal isolement |
Beoogd resultaat |
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Voor beide:
aantal bijeenkomsten, aantal
deelnemers, behandelde themas, instroom/doorstroom deelnemers
naar andere activiteiten
|
Ontwikkelingen/trends
|
voor vrouwenemancipatie:
versterking aandacht zwakke groepen
multicultureel werken
Voor homo/lesbische emancipatie:
versterken begeleidings- en
verwijzingsfunctie |
Actiepunten voor het komend jaar
|
Voor vrouwenemancipatie:
realiseren activiteitenruimte
stimuleren ontwikkelen
multiculturele activiteiten
versterken kadervorming
|
Kengetallen
|
Nog geen kengetallen vastgesteld |
Incidentele subsidies
Begrotingsbedragen |
817.746 |
Soorten activiteiten
|
Incidentele subsidies voor de
beleidsvelden:
evenementen
beeldende kunst
amateurkunst (Openbare
Presentaties), sportstimulering
vredesvraagstukken
internationale contacten.
De gemeenteraad heeft besloten dat
voor 2000 een Evenementenfonds (reserve Evenementen) wordt
opgericht. Een uitvoeringsregeling wordt hiervoor aan de raad ter
vaststelling aangeboden. |
Beleidsdoel
|
Door middel van subsidies stimuleren
van particuliere initiatieven in bovengenoemde beleidsvelden. |
Beoogd resultaat
|
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
|
Ontwikkelingen/trends
|
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
Evenementenfonds: eerste jaar;
selectie van maximaal 3 B-evenementen; inrichten van
evenementenadviescommissie; uitvoeringsregeling. |
Kengetallen
|
|
12. Culturele Instellingen
Begrotingsbedrag (totaal) |
6.497.346 incl.
bibliotheekwerk |
Soorten activiteiten
|
Bibliotheekwerk zie ook separate
format
Theater
Kunstuitleen
Museum
Amateurkunst in relatie tot TU Delft;
ook functioneel voor niet-studenten
Popoefencentrum |
Beleidsdoel
|
Bijdragen in de exploitatiekosten,
zodat het voor deze culturele instellingen mogelijk wordt invulling
te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en bijzondere
culturele projecten uit te voeren. |
Beoogd resultaat |
Een bloeiend cultuurklimaat in Delft.
Kunstcentrum: 5 jarig contract 1999-
2003:
aantal uitleningen 4.035
aantal abonnementen 2524
aantal tentoonstellingen 10
aantal lezingen 15
500 tot 1000 scholieren
kunstprojecten.
Theater: vierjarige afspraak voor
gemiddeld 120 professionele voorstellingen in een brede
programmering; 30 commerciële en 50 culturele verhuringen.
In 2000 10 commerciële verhuringen. |
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie |
Bibliotheek, Kunstcentrum en Theater:
contractueel vastgelegde productcijfers. |
Ontwikkelingen/trends
|
Bibliotheek, Kunstcentrum en Theater:
Uitvoering bestaande subsidiecontracten.
|
Actiepunten voor het komend jaar |
|
Kengetallen
|
Theater:
Bezettingsgraad in %:
1996: 64%
1997: 60%
1998: 69%
Totaal aantal activiteiten:
1996: 225
1997: 204
1998: 233 |
12. Culturele Instellingen: Bibliotheekwerk
Begrotingsbedrag |
3.310.893 |
Soorten activiteiten
|
De gemeente heeft de uitvoering van
het bibliotheekbeleid in handen gelegd van de Stichting Openbare
Bibliotheken Delft.
Het betreft het uitvoeren van de
volgende kerntaken:
media-aanbod
leesbevordering
raadpleegfaciliteiten
informatiebemiddeling
aanbod voor onderwijs en andere
instellingen
bibliotheekeducatie
|
Beleidsdoel
|
Het bibliotheekbeleid volgens de beleidsnota
"De bibliotheek van de toekomst" bevat de volgende
doelen:
Informatievoorziening op de
technische ontwikkelingen afstemmen;
Spreiding en aanbod van
bibliotheekvestigingen passend op de mobiliteit;
Centrale bibliotheek uitbouwen tot
informatiecentrum;
Filialen specialiseren op media met
culturele of cultureel recreatieve functies;
Ondersteuning van het voortgezet
onderwijs;
Ondersteuning aan basisonderwijs,
accentverschuiving naar nieuwe media;
Actieve rol in leesbevordering;
prioriteit bij achterstandsgroepen;
Actieve rol in mediagebruik;
prioriteit bij achterstandsgroepen;
Bevorderen van zelfredzaamheid van
klanten;
Actieve communicatie naar publiek
in aanbod van producten en diensten;
Tarievenbeleid per domein.
|
Beoogd resultaat |
Productdefiniëring: Bij realisatie
van één centrale vestiging van de bibliotheek en servicepunten in
de gemeente wordt uitgegaan van tenminste 800.000 en een gestreefd
aantal van 900.000 uitleningen per jaar bij een ondergrens van
18.000 leden en een bovengrens van 22.000 leden en budgettair
neutrale condities . Hierbij zij opgemerkt dat bij servicepunten
wellicht andere vormen van lidmaatschap aan de orde kunnen zijn.
Resultaat 2000:
aantal uitleningen - 813000
aantal leden - 21700
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie |
|
Ontwikkelingen/trends
|
Bibliotheekwerk: eindrapport
commissie Meijer aan staatssecretaris van der Ploeg verwacht in
zomer 2000.
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
Omvormen van filiaal Tanthof tot
jeugdfiliaal en servicepunt volwassenen. Gedurende de
contractperiode geen verdere aanpassing van de dienstverlening in de
filialen Tanthof en Buitenhof. Omvormen filiaal Tanthof gaat gepaard
met ledenverlies van 400.
Verhogen van het economisch rendement
van het school-bibliotheekwerk door een tariefstijging van 0,50
per leerling.
Op termijn centralisatie van het
bibliotheekwerk. Door middel van het ontwikkelen van servicepunten
wordt flankerend beleid ingevuld. Hiervoor wordt in het jaar 2000
een plan van aanpak verwacht.
|
Kengetallen
|
Uitleningen:
1997 878731
1998 847311
1999 821500 (begroot)
leden:
1997 23000
1998 21846
1999 22450 (begroot)
bezoekers: niet geregistreerd |
13. Amateurkunst
Begrotingsbedrag |
113.282 |
Soorten activiteiten
|
(volks)dans, majorette, musical,
cabaret, toneel
vocale muziek
instrumentale muziek
literatuur
Poppodium
Stimulering culturele verhuringen. |
Beleidsdoel
|
Exploitatiebijdragen in de kosten,
zodat het voor 23 Delftse amateurkunstinstellingen mogelijk wordt
invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en
daarmee bij te dragen aan een bloeiend cultureel amateurkunstklimaat
in Delft.
Delftse amateurkunstinstellingen
stimuleren om bijzondere culturele projecten uit te oefenen
(Openbare Presentaties zie hoofdstuk 11). |
Beoogd resultaat
|
Samenwerking tussen Delftse
amateurkunstinstellingen.
Toename van de leden bij de diverse
verenigingen.
Spreiding van de
amateurkunstprojecten in tijd, discipline, grootte en repertoire.
Cultureel netwerk. |
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Mate van informatieverstrekking aan
de amateurkunstinstellingen in Delft.
Een bepaald aantal aanvragen voor
projecten per jaar.
Beoordeling van de kwaliteit van de
projecten in deze aanvragen.
Bereik en resultaten van Cultureel
Netwerk. |
Ontwikkelingen/trends
|
Accommodatienood
Huurverhogingen |
Actiepunten voor het komend jaar
|
Implementatie nog vast te stellen
nieuwe AK-nota |
Kengetallen
|
|
14. Gehandicaptenbeleid
Begrotingsbedrag |
34.155
|
Soorten activiteiten
|
Belangenbehartiging door overleg
met gemeente en instellingen in Delft
Organiseren van thema-/inloop- en
andere bijeenkomsten voor de achterban Organiseren van projecten
die de positie van mensen met een handicap in Delft kunnen
verbeteren.
|
Beleidsdoel
|
Het wegnemen van belemmeringen voor
mensen met een handicap om volwaardig aan de maatschappij te kunne
deelnemen |
Beoogd resultaat
|
Door goede belangenbehartiging krijgt
beleidsontwikkeling input vanuit de doelgroep. |
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
|
Ontwikkelingen/trends
|
Klantenparticipatie is in het kader
van de Wvg verplicht geworden.
In 2000 wordt een nieuw
overlegorgaan voor gehandicaptenbeleid geformeerd.
Subsidie voortaan direct aan de
aanvragende organisaties dus niet meer volgens verdeelmodel via
koepel.
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
Afspraken maken over
klantenparticipatie en belangenbehartiging |
Kengetallen
|
Aantalen bezoekers bij de
activiteiten van de verschillende organisaties |
15. Sociale zaken
Begrotingsbedrag |
24.840 Werklozenkomitee/vrouwen en
de bijstand
5.000 Samenwerkingsverband sociale
zekerheid Delft |
Soorten activiteiten
|
Inloopspreekuren
Thema-ochtenden
Komitee vrouwen en de bijstand:
Eetgroep
Deelname aan overlegplatform SSZD
SSZD: Publiceren van de
"Achterkrant" 4x per jaar in de Stadskrant
|
Beleidsdoel
|
Belangenbehartiging door en voor
een doelgroep van de DMZ, mede in het licht van de in het kader
van de Algemene bijstandswet wettelijk voorgeschreven
klantenparticipatie
De doelgroep van de DMZ in staat te
stellen op eigen wijze informatie uit te dragen
Meer mensen met een laag inkomen
activeren. (met name via het komitee vrouwen en de bijstand)
Bereiken van een groep die door
officiële instanties moeilijk bereikt wordt
|
Beoogd resultaat
|
Uit de spreekuren etc. komen
signalen die doorvertaald worden in de beleidsontwikkeling door de
gemeente.
Vergroting kwaliteit en draagvlak
van beleid op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid
Naar aanleiding van de informatie
weet de doelgroep gemeentelijke en andere voorzieningen voor
mensen met een laag inkomen beter te vinden
Uitbreiding van groep vrouwen die
bereikt wordt door het Komitee.
Vrouwen die zich melden
begeleiden/doorverwijzen naar allerlei andere instanties en
activiteiten in de stad.
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
|
Ontwikkelingen/trends
|
Komitee vrouwen en de bijstand
zoekt steeds meer samenwerkingsverbanden met instellingen en
andere belangenorganisateis in de stad.
Klantenparticipatie is in het kader
van de Abw verplicht geworden.
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
Via het SSZD een actieve bijdrage
leveren aan de ontwikkeling van de klantenparticipatie bij de DMZ
In 2000 wordt in overleg getreden
met het SSZD over het formaliseren van de bestaande
samenwerkingsafspraken.
Aandachtspunt:
Deskundigheidsbevordering
Specifiek voor het Komitee vrouwen
en de bijstand: Opzetten project om meer vrijwilligers te werven
|
Kengetallen
|
Aantal bezoekers bij de
verschillende activiteiten
Hoe vaak wordt "de achterkrant
"gepubliceerd?
|
17. Maatschappelijke opvang
Begrotingsbedrag maatschappelijke
opvang
Stichting Maatschappelijke Opvang
Stichting Jeroen |
285.690,30 (exclusief loon-
en prijscompensatie 2000)
97.534,70 (exclusief loon- en
prijscompensatie 2000)
De gemeente Delft is centrumgemeente
voor het beleid t.a.v. maatschappelijke opvang en heeft daardoor een
regiefunctie voor de regio Delft Westland Oostland en ontvangt
hiervoor een structurele bijdrage van het rijk. De belangrijkste
instellingen voor maatschappelijke opvang zijn de Stichting
Maatschappelijke Opvang en de Stichting Jeroen. Het begrootte bedrag
voor het jaar 2000 voor deze instellingen is gebaseerd op
normbedragen per plaats waaraan bedragen zijn toegevoegd voor loon-
en prijsbijstellingen tot en met het jaar 1999. Indien het rijk voor
het jaar 2000 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt,
wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan de betrokken instellingen.
Voor het jaar 2000 wordt een
verhoging van het totale budget voor maatschappelijke opvang
verwacht (zie vooraankondiging ministerie VWS d.d. 23-9-1999,
kenmerk GVM/Vz/994339). Over de besteding van deze eventuele
verhoging van het budget wordt een aparte notitie aangeboden.
|
Soorten activiteiten
|
Bieden van laagdrempelige opvang voor
dag en nacht voor dak- en thuislozen
Facilitaire zorg verlenen (maaltijd,
sanitair) aan opgevangen cliënten
maatschappelijke begeleiding geven
aan opgevangen cliënten
Psycho-sociale hulpverlening geven
aan opgevangen cliënten
Crisisopvang bieden bij noodsituaties |
Beleidsdoel
|
Voorkomen dat dak- en thuislozen met
psychische problemen op straat zwerven
Herstel van het gewone leven van
mensen die dak- of thuisloos zijn geraakt |
Beoogd resultaat
|
50 dak- of thuislozen per jaar wonen
na opvang in een instelling zelfstandig of hebben een andere
woonvorm gevonden (gebaseerd op uitstroomcijfers in 1998 van de twee
genoemde instellingen)
30 dak- of thuislozen per jaar kunnen
zich na opvang in een instelling maatschappelijk redden (gebaseerd
op uitstroomcijfers in 1998)
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
80 dak- en thuislozen verblijven per
jaar in instellingen voor maatschappelijke opvang
80 keer aanmelding en
probleemdiagnose
365 dagen per jaar facilitaire
zorgverlening per instelling
8 uur per dag gedurende 52 weken per
jaar sociale begeleiding per instelling |
Ontwikkelingen/trends
|
In toenemende mate wordt
geconstateerd dat de beschikbare gegevens over de groep dak- en
thuislozen nog onvoldoende is
Er wordt door instellingen en
gemeente een toename van een meervoudige problematiek van cliënten
vastgesteld
|
Actiepunten voor het komend jaar |
Instellen van een meldpunt om meer
gegevens te verzamelen over de groep dak- en thuislozen
Samenwerking tussen instellingen voor
maatschappelijke opvang en met aanpalende organisaties verder
uitbreiden om meervoudige problematiek op te vangen |
Kengetallen
|
65% van het totale aantal zijn na
opname in een instelling in staat om zelfstandig te wonen. 40% van
het totale aantal zijn na hulpverlening maatschappelijk zelfredzaam |
17. Maatschappelijke opvang:
Verslavingszorg
Begrotingsbedrag verslavingszorg
Dienstencentrum Over de brug |
295.138,83 (exclusief loon- en
prijscompensatie 2000)
De gemeente Delft ontvangt jaarlijks
een structurele bijdrage van de gemeente Gouda om het
verslavingsbeleid uit te voeren. Verwacht wordt dat de gemeente
Delft centrumgemeente wordt voor het verslavingsbeleid (zie
vooraankondiging ministerie VWS d.d. 23-9-1999, kenmerk GVM/Vz/994339).
Indien hiervoor extra middelen ter beschikking worden gesteld, wordt
hierover een aparte notitie aangeboden. Het verslavingsbeleid van de
gemeente Delft
wordt onder andere uitgevoerd door de
Stichting Dienstencentrum over de brug. Het begrootte bedrag voor
het jaar 2000 voor het Dienstencentrum is gebaseerd op de bijdrage
van de gemeente Gouda waaraan bedragen zijn toegevoegd voor loon- en
prijsbijstellingen tot en met het jaar 1999. Indien het rijk voor
het jaar 2000 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt,
wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan het Dienstencentrum.
De instelling, Parnassia, die het
beleid t.a.v. (ambulante) behandeling voor verslaafden uitvoert, is
niet opgenomen in het Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten
2000.
|
Soorten activiteiten
|
Dagopvang bieden aan verslaafden
Activiteiten organiseren voor
verslaafden
Sanitaire en lichte medische zorg
verlenen aan verslaafden
Hulpverlenen geven op psycho-sociaal
gebied
Signalering en voorlichting t.a.v. de
problematiek van verslaafden |
Beleidsdoel
|
De dag structureren voor verslaafden
en andere personen met bijzondere levensomstandigheden
Bevorderen van de zelfredzaamheid van
verslaafden en andere kwetsbaren in de samenleving
Vermindering van overlast door
verslaafden
|
Beoogd resultaat
|
125 dagen per jaar worden verslaafden
opgevangen
50 verslaafden per jaar veroorzaken
geen overlast meer in Delft
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
5800 keren per jaar gebruik van de
huiskamer: circa 22 bezoekers per dag
50 activiteiten voor verslaafden per
jaar
200 keren gebruik sanitaire
zorgverlening
800 keren gebruik van
maaltijdvoorziening
100 verstrekkingen voor medische
zorgverlening
800 eenheden (cliëntcontacten)
partiële begeleiding
30 eenheden (rapporten)
straathoekwerk
50 keer signalering en voorlichting |
Ontwikkelingen/trends
|
Toename van het aantal cliënten van
allochtone afkomst, vooral van Iraanse afkomst
Verbreding van de doelgroep met
psycho-sociaal kwetsbare personen met meervoudige problematiek die
niet verslaafd zijn: circa 25% van het totale aantal bezoekers
|
Actiepunten voor het komend jaar
|
Aansluiting van allochtonen bij
Nederlandse zorgverlening verbeteren
Uitbreiding van het straathoekwerk om
zwervers actief op te sporen en overdag op te vangen |
Kengetallen |
|
16. Volksgezondheid en verslavingszorg
In tegenstelling tot dat wat gesteld is in
het jaarprogramma 1999 zal pas in 2000 worden gestart met een beleidsnota
lokaal zorg- volksgezondheidsbeleid. In deze nota wordt ingegaan op de
(wettelijke) taken van de gemeente op het gebied van zorg en
volksgezondheid, de gezondheidssituatie in Delft, de aanwezige
zorgvoorzieningen in de stad, de eventuele lacunes in het aanbod. In de
nota worden tevens uitgangspunten, doelstellingen en actiepunten
geformuleerd.
Projectsubsidies Vrouwenhulpverlening
Begrotingsbedrag |
57.600 |
Soorten activiteiten
|
Projecten die gericht zijn op het
verbeteren van de gezondheidssituatie van vrouwen in een
achterstandspositie. |
Beleidsdoel
|
De gemeente is van mening dat de
aandacht voor vrouwenhulpverlening en -gezondheid aandacht blijft
behoeven, voor m.n. vrouwen in een achterstandspositie (bijv.
vrouwen met een lage sociaal-economische status en bepaalde groepen
migrantenvrouwen). Om dit te bewerkstelligen stelt de gemeente vanaf
1999 de middelen van de Dienst Maatschappelijke Zorg beschikbaar
voor projecten op het gebied van voorlichting, preventie,
volksgezondheid en hulpverlening aan vrouwen |
Beoogd resultaat
|
De gemeente heeft weer gesprekken
gevoerd met het VGC. Aanleiding voor het gesprek is het verzoek van
het VGC voor een financiële tegemoetkoming voor de periode tot
februari 2001. De gemeente houdt vast aan het uitgangspunt van
zelfstandigheid van het VGC. Met het VGC is afgesproken dat het VGC
een projectaanvraag indient. Tot op heden is dit projectvoorstel nog
niet ontvangen. Nadat de projectaanvraag is ontvangen zal een nader
besluit over de subsidiering worden genomen.
|
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Bijeenkomst : aantal, aantal
deelnemers, doelgroep.
Informatie : thema, aantal
deelnemers, doelgroep.
Cursus : aantal lessen,
programma, thema, doelgroep.
Begeleiding : doelgroep, uren
individueel - uren groep, aantal klanten.
Signalering: thema/onderwerp, uren
per verslag.
Netwerk: uren bijeenkomsten,
deelnemers.Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.
|
Ontwikkelingen/trends
|
. |
Actiepunten voor het komend jaar
|
Lokaal volksgezondheidsplan
|
Kengetallen
|
* bereik van de doelgroep
|
Projectsubsidies Volksgezondheid
Begrotingsbedrag |
27.270* |
Soorten activiteiten |
Hierbij kan gedacht worden aan
voorlichtings- en themabijeenkomsten, gespreksgroepen etc.. De
diverse instellingen in Delft worden bij brief uitgenodigd om een
projectvoorstel in te dienen voor 1 mei 2000.
Criteria:
- Het
projectvoorstel ligt op het terrein van volksgezondheid.
-Het projectvoorstel beschrijft
duidelijk:
Doelstelling\
Doelgroep (omvang, specifieke
kenmerken, hoe te bereiken)
Aanleiding voor en/of
noodzaak van het project
Activiteiten die binnen het
project worden uitgevoerd
Organisatie
Duidelijke gespecificeerde
begroting
Planning
-Het project moet preventief van aard
zijn (duidelijke motivatie waarom het projectvoorstel preventief
is). Want op dat terrein ligt de gemeentelijke verantwoordelijkheid.
-Er is voor het project geen andere
financieringsmogelijkheid.
-De instelling levert zelf ook een
financiële bijdrage aan het project.
-De activiteiten zijn in principe
eenmalig en kortdurend (niet langer dan een jaar).
-Voorstellen waarin diverse
instellingen samenwerken hebben nadrukkelijk de voorkeur.
-De projecten zijn laagdrempelig
waardoor zij makkelijk toegankelijk zijn voor de doelgroep. |
Beleidsdoel
|
Ten aanzien van de volksgezondheid
ligt de gemeentelijke verantwoordelijkheid op het terrein van
preventie. De gemeente stelt in dit kader jaarlijks middelen
beschikbaar voor preventieve projecten, waarbij het voorkómen van
ziekten of handicap centraal staat. |
Beoogd resultaat
|
Het voorkómen van ziekten of
handicap |
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
Bijeenkomst : aantal, aantal
deelnemers, doelgroep.
Informatie : thema, aantal
deelnemers, doelgroep.
Cursus : aantal lessen,
programma, thema, doelgroep.
Begeleiding : doelgroep, uren
individueel - uren groep, aantal klanten.
Signalering thema/onderwerp, uren
per verslag.
Netwerk: uren bijeenkomsten,
deelnemers.
Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.
|
Ontwikkelingen/trends
|
. |
Actiepunten voor het komend jaar
|
Lokaal volksgezondheidsplan
|
Kengetallen
|
* bereik van de doelgroep
|
17. Maatschappelijke opvang: Vrouwenopvang
Begrotingsbedrag vrouwenopvang
VOZH Ricardis |
1.145.915 (exclusief loon- en
prijscompensatie 2000)
De gemeente Delft is centrumgemeente
voor het beleid t.a.v. de vrouwenopvang en ontvangt daarvoor een
structurele bijdrage van het rijk. Het beleid met betrekking tot
vrouwenopvang wordt in Delft uitgevoerd door de Stichting
Vrouwenopvang Zuid-Holland Ricardis. De instelling heeft een
landelijke functie. Het begrootte bedrag voor het jaar 2000 voor
VOZH Ricardis is gebaseerd op de doeluitkering van het rijk, minus
uitvoeringskosten, inclusief loon- en prijsbijstellingen voor de
jaren 1998 en 1999. Indien het rijk voor het jaar 2000 eveneens een
loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit beschikbaar gesteld
aan de Stichting VOZH Ricardis.
|
Soorten activiteiten
|
Verstrekken van informatie en advies
aan vrouwen die in een crisissituatie verkeren, instellingen wier
cliënten zich in een acute noodsituatie bevinden en personen uit de
omgeving van een gezin waarin geweld vermoed wordt
Signalering en voorlichting t.b.v.
organisaties die in aanraking komen met de problematiek van
mishandelde vrouwen
Aanmelding en indicatiestelling aan
cliënten
Opvang en zorg aan mishandelde
vrouwen en kinderen (verder genoemd als cliëntsysteem)
Psycho-sociale begeleiding van
opgenomen cliëntsystemen
Psycho-sociale behandeling;
procesmatige en methodische hulpverlening gedurende het verblijf tot
en met nazorg
Kortdurende crisisopvang |
Beleidsdoel
|
Interventie in het hier en nu om
vrouwen en hun kinderen te laten ontsnappen aan geweld en
mishandeling
Doorbreken van negatieve patronen die
mannen en vrouwen, ouders en kinderen in stand houden;
Voorkomen van herhaling van gedrag en
vroegtijdige interventie |
Beoogd resultaat
|
250 mishandelde vrouwen per jaar
hebben een oplossing voor hun situatie gevonden door
informatieverschaffing per telefoon, schriftelijk of via consulten
50 cliëntsystemen per jaar worden
opgevangen en hebben een hulptraject afgelegd op basis van
behandelplannen |
Meting output (producten) d.m.v.
GFO-terminologie
|
210 informatie- en adviesgesprekken
4 keer signalering en voorlichting
1200 aanmeldingen
6200 dagen per jaar 50
cliëntsystemen opgenomen
28x4x52 uren psycho-sociale
begeleiding
7x24x365 uren psycho-sociale
behandeling beschikbaar
4 bedden crisisopvang
zie verdere uitwerking in
productenboek
|
Ontwikkelingen/trends
|
Het percentage allochtone vrouwen is
de laatste jaren toegenomen tot 60% van het totale aantal cliënten.
Bij veel vrouwen herhaalt het
thuisgeweld zich waardoor geen structurele oplossing wordt gevonden
voor het geweldsprobleem. |
Actiepunten voor het komend jaar
|
De aansluiting tussen allochtone
cliënten en het zorgaanbod verder ontwikkelen. Ontwikkeling van een
project waarbij de aandacht uitgaat naar de daders van
geweldpleging.
Ontwikkeling van een ambulant traject
voor nazorg en thuisbegeleiding |
Kengetallen
|
Over het effect van de trajecten in
de intensieve vrouwenopvang op lange termijn zijn nog geen
kengetallen ontwikkeld. |
Financieel verdeelplan
|