30 March 2000

Nota - JMA - 2000
 


naar agenda

 

Voorwoord

De gemeente heeft eind 1998 een externe bedrijf ingehuurd dat binnen de gemeente de automatisering van het proces van subsidieverlening zou verzorgen, het zogenaamde loket subsidies maatschappelijke activiteiten. Deze automatisering is fors vertraagd; in 2000 verschijnt een evaluatierapport waarin hierop wordt ingegaan. Inmiddels is het loket gebouwd, maar moeten we er nog mee leren werken.

De totstandkoming van het jaarprogramma 2000 is aanvankelijk van de automatisering afhankelijk gesteld. Uiteindelijk hebben wij moeten besluiten een versnelde procedure te volgen om vaststelling per 1 – 1 – 2000 te kunnen realiseren. Ondanks alle vertraging is het met een grote inspanning van de beleidsmedewerkers toch gelukt een eerste vernieuwing van het subsidiebeleid – volgens het veranderplan uit 1998 – zichtbaar te maken.

Nieuw in het jaarprogramma 2000 is dat het uitsluitend een verdeelplan is. Evaluatieve gegevens komen in een aparte rapportage terug, voorafgaand aan de zomernota in juni.

Nieuw is ook dat de hoofdstukken volgens een stramien zijn opgebouwd dat het accent legt op de met de subsidie te bereiken resultaten. Bovendien zijn de beschrijvingen zoveel mogelijk gericht op de beleidsterreinen en minder op de afzonderlijke te subsidiëren organisaties. Dit alles met het doel expliciete discussies aan te gaan over gewenste resultaten en de daartoe in te zetten middelen. Daarbij ligt de nadruk op de afspraken met grote gesubsidieerde instellingen (= meer dan 1 ton subsidie).

De beschrijving in de hoofdstukken geeft de huidige stand van zaken weer. Hieruit wordt duidelijk dat het op veel punten nog aan duidelijk gestelde doelen en afspraken ontbreekt. Met de grote instellingen is inmiddels een traject gestart om voor het jaarprogramma 2001 verdere inhoudelijke stappen te zetten. Het komende half jaar beschouwen wij als een belangrijk leertraject voor alle betrokkenen.

In het algemeen is in dit jaarprogramma sprake van toekenning van subsidiebudgetten 1999 + 3,5% accrès. In verband met het millennium wordt de eerste tranche van de subsidie voor 1 januari 2000 aan de instellingen uitgekeerd.

Een aanpassing van de subsidieverordening is in voorbereiding.

Burgemeester en wethouders van Delft,

23 november 1999.

Buurt- en wijkwerk

 

Begrotingsbedrag

ƒ 2.533.554

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Onderstaande onderverdeling heeft zowel betrekking op de taken van de beroepskrachten (SWD) als op het gebruik van de buurtaccommodaties.

Ontmoeting/recreatie

Vorming/educatie

Cultuur/creativiteit

Belangenbehartiging/activering

Dienstverlening

Opvang

g. Afstemming/coördinatie

Beleidsdoel

 

 

Algemeen doel: bevordering van leefbaarheid en participatie en bestrijding sociaal isolement.

Afgeleid doel: het beschikbaar stellen van een basisvoorziening in de wijk in de vorm van accommodatie, beheer,professionele formatie en activiteiten om doel en doelgroepen te bereiken, te realiseren in een periode van 4 jaar.

Doelgroepen:

peuters;

kinderen 4 - 11 jaar;

tieners 10 tot 15 jaar;

jongeren 12 - 24 jaar;

volwassenen met bijzondere aandacht voor vrouwen en ouderen;

6. migranten.

Beoogd resultaat

 

 

Basisvoorziening (voorgesteld):

voor elk van de zes wijken - de binnenstad uitgezonderd - één wijkcentrum; op grond van specifieke bevolkingskenmerken twee wijkcentra in Voorhof en Delft West;

in elke wijk tienerwerk vanuit het wijkcentrum; jongerencentra gespreid over de wijken met een wijkoverstijgende functie; in de wijken Wippolder, voorhof en Tanthof één jongerenvoorziening, in Buitenhof, Delft West en Delft Noord twee;

per wijk 32 uur agogische formatie algemeen en 40 uur voor jeugd en jongeren; dit met 24 uur te vermeerderen waar sprake is van een tweede centrum;

elk centrum beschikt over 32 uur beheer (WIW, Melkert, banenpool);

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Bijeenkomst (a en c): aantal, aantal deelnemers, doelgroep.

Informatie (d en e): thema, aantal deelnemers, doelgroep.

Cursus (b en c): aantal ‘lessen’, programma, thema, doelgroep.

Begeleiding (c en d): doelgroep, uren individueel - uren groep, aantal klanten.

Signalering (g): thema/onderwerp, uren per verslag.

Netwerk: uren bijeenkomsten, deelnemers.

Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.

Ontwikkelingen/trends

 

 

Wijkaanpak/wijkplannen.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

De externe oriëntatie in het welzijnswerk uitwerken door gebruik te maken van de netwerkbenadering en toepassing van de werkwijze van opbouwwerk;

Meerjaren subsidie-afspraken voorbereiden met de stedelijk opererende organisaties over de te leveren producten en diensten, met als onderliggend doel te om in onderling overleg te komen tot een nieuwe, duidelijker organisatiestructuur;

Het beschikbare budget voor projectsubsidie wijkbreed inzetten voor het realiseren van wijkprogramma’s die gericht zijn op bevordering van leefbaarheid en participatie en op bestrijding van sociaal isolement.

Voorgenomen nieuwbouw realiseren.

Voorbereiding huurovereenkomsten.

Kengetallen

 

 

* aantal drempeloverschrijdingen

* bereik van de doelgroep

* bezettingsgraad accommodatie

* werkzaamheden agogische beroepskracht

* werkzaamheden beheerder

 

2. Sport en Recreatie

Begrotingsbedrag

ƒ 1.100.822

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Sportactiviteiten

Sportstimuleringsactiviteiten

Onderhoud van velden

Exploitatiebijdrage Redeoss en Harttrimclub

Sportfondsenbad

Midden Delfland

Beleidsdoel

 

 

Stimuleren sportdeelname

Kwaliteit en continuïteit

 

Beoogd resultaat

 

 

Meer- en regelmatige sportdeelname van beleidsdoelgroepen.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Regelmaat en frequentie in het sportaanbod

Participatiegraad

Ontwikkelingen/trends

 

 

Meer behoefte aan een vrijblijvende en flexibele sportaanbod op wijkniveau

Integrale benadering sport

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Binnen werkteams volgens de uitgangspunten van Sportvisie 2000 + 6 voorstellen ontwikkelen ter ondersteuning van de breedtesport

Kengetallen

 

 

NV Sportfondsenbad Delft

Bezoekcijfers 1997 1998

Recreatief 130.296 139.111

Instructie 186.180 183.649

Sauna/squash 40.152 33.257

 

3. Kinderopvang

Begrotingsbedrag

ƒ 4.323.578

Soorten activiteiten

 

Opvang van kinderen 0 tot 12 jaar

Peuteropvang

Beleidsdoel

 

Het primaire doel van kinderopvang is: het bieden van de mogelijkheid aan ouders om de zorg voor kinderen (van nul tot twaalf jaar) te combineren met werk, studie of andere maatschappelijke activiteiten. Opvang is de kernfunctie, dat wil zeggen: het bieden van goede verzorging, opvoeding en spel- en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen en het bieden van ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen en ouders. Kinderopvang kan ouders ook steunen bij alledaagse opvoedingsvragen of signalering van opmerkelijke gedragingen. Binnen dit kader biedt kinderopvang aan kinderen de mogelijkheid om in een veilige, uitdagende omgeving onder deskundige begeleiding te spelen met leeftijdgenootjes.

Beoogd resultaat

 

 

inkopen kinderopvangplaatsen voor speciale doelgroepen;

laten toepassen en registreren van de toelatingsscriteria, (vastgesteld bij nota "b.s.o. integraal")

4 maal per jaar laten leveren van een voortgangsrapportage ten aanzien van bezetting, inkomsten ouderbijdragen en wachtlijsten;

ouderbijdragen subsidieplaatsen laten innen volgens inkomensafhankelijke ouderbijdragentabel (de bedragen in de vastgestelde tabel 1999 zijn verhoogd met 3,5%) .

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Het laten leveren door Octopus van:

211 peuterspeelzaalplaatsen

144 peuterplusplaatsen

133 hele dagopvang (% meer-minder nader spraken)

15 halve dagopvang (idem)

60 buitenschoolse opvang (idem)

10 koppelingen gastouderopvang (voor kosten en risico Octopus)

± 5.5 flexibele opvang (experiment; afspraken ontwikkelen)

Bezetting van 90%

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

flexibele opvang - met name voor doelgroepen sociale activering- en werkgelegenheidsbeleid; d.m.v. apart project i.s.m. andere kinderopvangorganisatie markt verkennen, opvang bieden en gezamenlijk criteria ontwikkelen.

starten met het laten ontwikkelen van een kwaliteitsstelsel d.m.v. het deelnemen aan kwaliteitskringen; streven naar certificering eind 2000/begin 2001.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

i.s.m. gemeente-Octopus verhuisplannen ontwikkelen voor b.s.o. in Voorhof (wijk 4) ten behoeve van Poptahof (wijk 4), Buitenhof (wijk 5) en Tanthof (wijk 6); en b.s.o. binnenstad (wijk 7) t.b.v. Hof van Delft (wijk 3)

starten verhuisplan peuterspeelzaal Jac.P.Thijsse naar Grote Johannes en peuterspeelzalen Buitenhof naar andere accommodatie in combinatie met b.s.o.;

daar waar dat mogelijk is huisvesting peuteropvang laten combineren met b.s.o.

Octopus gaat met name de peuteropvang en de buitenschoolse opvang wijkgericht aanpakken

Gemeente gaat algemeen subsidiebeleid stroomlijnen met doelgroepenbeleid (DMZ)

Kengetallen

 

 

Subsidiebedragen per soort kindplaats:

ƒ 21.848 hele dagopvang

ƒ 10.070 buitenschoolse opvang

ƒ 14.456 halve dagopvang

ƒ 4.128 peuterspeelzaal

ƒ 7.564 peuterplus

kostendekkend gastouderopvang

± ƒ 27.000 flexibele opvang

Inkomsten ouderbijdragen (berekend over de werkelijk binnengekomen ouderbijdragen 1998):

ƒ 6.850 hele dagopvang

ƒ 3.800 buitenschoolse opvang

ƒ 4.000 halve dagopvang

ƒ 1.834 peuterspeelzaal

ƒ 2.724 peuterplus

kostendekkend gastouderopvang

ƒ0,0 flexibele opvang

 

Capaciteit op wijkniveau van:

peuteropvang: 1 kindplaats op 3,89 kinderen

hele dagopvang: 1 kindplaats op 5,56 kinderen

buitenschoolse opvang: 1 kindplaats op 13,71

Bereik:

hele dag b.s.o.

Delft (nu) 36 % 13 %

Ned (2002) 23 % 9 %

A’dam (2002) 38 % 11 %

 

 

4. Jeugd- en jongerenwerk

Begrotingsbedrag

ƒ 1.195.597

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Ontmoetings- en recreatieve activiteiten (buurthuis / jongerencentra / vakantie-activiteiten/speeltuinen)

Educatieve activiteiten (jongerencentra / natuureducatie / scouting / kindertuinen)

Creatieve / culturele activiteiten (knutsel-activiteiten / jongerencentra )

Verstrekken van informatie (JIP / jongerencentra)

Via:

JOS ’98

Holding DJ.XL

SWD afdeling jongerenwerk

Beleidsdoel

 

 

Ad:

Contact leggen tussen (groepen) jongeren en maatschappij, ontwikkeling sociale vaardigheden (maatschappelijke participatie / bevordering leefbaarheid)

Vergroten van kansen op de arbeidsmarkt, bijdrage leveren aan algemene ontwikkeling (bestrijding sociaal isolement)

Ontwikkeling creatieve vaardigheden, besef van culturele verschillen in samenleving (maatschappelijke participatie)

Informeren van burgers, toeleiding naar werk, hulpverlenende instanties, etc. (bevorderen zelfstandig burgerschap)

Beoogd resultaat

 

 

Er zijn nog geen resultaten vastgesteld of afgesproken. Dit in afwachting van het actieplan integraal jeugdbeleid

 

 

 

 

 

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Er zijn nog geen methoden vastgesteld of afgesproken om de resultaten te meten.

Gedacht wordt aan een combinatie van:

een uur bijeenkomst, begeleiding of cursus

een drempeloverschrijding

een deelnemers contact-uur

een cliëntcontact

Ontwikkelingen/trends

 

Relatie wijkaanpak

Integraal veiligheidsbeleid

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Onderhandelingen met het veld over:

Samenstellen van een samenhangend activiteiten aanbod

Te bereiken resultaten

Meet-methoden

Pilot jongerenopbouwwerk Wippolder

Toezicht op veiligheid speeltoestellen speeltuinen

Kengetallen

Nog geen kengetallen vastgesteld.

Gedacht wordt aan:

Aantal drempeloverschrijdingen per aantal jongeren in een wijk

Bezettingsgraad per dagdeel

 

 

6. Ouderenwerk

Begrotingsbedrag

ƒ 1.080.799

Soorten activiteiten

Dienstverlening, waaronder Project Financiële Dienstverlening (m.n. ondersteuning persoonlijke financiële administratie); Steunpunt Mantelzorg; Praktische Thuiszorg; Projecten Alzheimervereniging; Maaltijddienst; Tijdelijke verzorging en dagvoorzieningen.

Voorlichting, waaronder Informatiepunt Ouderen; Project Huisbezoeken op kroonjaren; Project Huisbezoeken Allochtone Ouderen; Project Financiële Huisbezoeken.

Vorming/Educatie, waaronder Project Allochtone ouderen (m.n. cursus Ondersteuning Allochtone Mantelzorgers); Cursussen zelfredzaamheid, vriendschapscursus en project preventie en uitwisseling 55 + vrouwen; Ouderen aan de Knoppen; Computercursus; Over Wonen Voor Ouderen Gesproken.

Ontmoeting/Recreatie, waaronder Ouderensociëteiten.

Sportieve recreatie, waaronder Meer Bewegen voor Ouderen; Delftse Senioren Actief; Ouderenfitness; Project Fit en Vitaal.

Cultuur, waaronder Kunstbus; Kunstexcursies.

Belangenbehartiging/Activering, waaronder Projectgroep Wonen; Projectgroep Verkeer; Delfts Gilde.

Afstemming/Coördinatie, waaronder Stuurgroep Ondersteuning Allochtone Ouderen; Stuurgroep Ouderen Binnenstad; Stuurgroep Senioreneducatie; Werkgroep Opname Bejaarden.

Beleidsdoel

Algemeen doel:

Het bevorderen van de zelfredzaamheid van ouderen.

Afgeleid doel:

Het steunen en ontwikkelen van het (rest-) vermogen van ouderen om waarden als zelfbeschikking, maken van eigen keuzes, en onafhankelijkheid te verwezenlijken.

Kerndoelen:

Maatschappelijke activering.

Sociale preventie.

Persoonsgerichte begeleiding en hulpverlening.

 

 

 

Beoogd resultaat

Ad a. Ouderen zijn in staat om na starthulp zelf hun financiële administratie te verzorgen. Met diensten en oppas in de thuissituatie kunnen mantelzorgers de hulp aan verwarde en/of dementerende ouderen volhouden.

Met gedeeltelijke uithuisplaatsing van verwarde en/of dementerende ouderen of ouderen met een tijdelijke thuiszorgoverschrijdende behoefte kunnen de mantelzorgers de restzorg thuis volhouden, danwel worden zij tijdelijk ontlast.

Ad b. Door vraagverheldering, informatie, advies, zonodig assistentie zijn ouderen in staat hun vragen c.q. behoeften te formuleren en daarvoor een passende oplossing te vinden. Tevens worden vragen en behoeften gegenereerd ter ontwikkeling van nieuwe initiatieven in het aanbod.

Ad c. Door het vergroten van kennis en vaardigheden zijn ouderen beter in staat zich zelfstandig te handhaven en worden risico’s op maatschappelijke uitval en/of psycho-somatische gezondheidsklachten verkleind.

Ad d. Deelname aan op ouderen afgestemde groepsgerichte tijdsbesteding draagt bij aan een zinvolle dag- en weekindeling.

Ad e. Deelname aan op ouderen afgestemde sportactiviteiten dragen bij aan het instandhouden van vitaliteit.

Ad f. Deelname aan cultuurhistorische activiteiten en aan de daarmee gepaard gaande logistieke voorwaarden stelt ouderen in staat hun interesse op peil te houden en te verbreden.

Ad g. Overdragen en beschikbaar stellen van kennis en vaardigheden binnen de doelgroep en ten behoeve van andere generaties draagt bij aan de vervulling van maatschappelijk relevante rollen. Tevens worden kennis en vaardigheden binnen de doelgroep verbreed welke noodzakelijk zijn ter adequate beïnvloeding van voor ouderen relevante maatschappelijke organisaties.

Ad h. Door gemeenschappelijke inzet van instellingen en organisaties ten behoeve van activiteiten en diensten voor ouderen worden signalen vanuit de doelgroep gebundeld, wordt gebruik gemaakt van elkaars expertise en worden de personele en organisatorische bijdragen efficiënt ingezet ter ontwikkeling van nieuwe producten en aanpassing van bestaande producten.

 

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

Ad a. Product = Begeleiding. Het normbedrag wordt gebaseerd op aantal en duur van de cliëntcontacten.

Ad b. Product = Informatie. Het normbedrag wordt gebaseerd op aantal en duur van de cliëntcontacten.

Ad c. Product = Cursus. Het normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en uren.

Ad d. Product = Bijeenkomst. Het normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en uren.

Ad e. Product = Bijeenkomst. Het normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en uren.

Ad f. Product = Bijeenkomst + Faciliteit. Het normbedrag wordt gebaseerd op aantal deelnemers en uren + vervoerskosten.

Ad g. Product = Bijeenkomst + Dienstverlening aan derden. De basis voor het normbedrag is nog niet bekend.

Ad h. Product = Signalering + Netwerk. De basis voor het normbedrag is nog niet bekend.

Ontwikkelingen/trends

Actiepunten voor het komend jaar

I.v.m. de nieuwe subsidiesystematiek:

In overleg met instellingen en organisaties tel- en prestatie-eenheden vaststellen met daarbij behorende evaluatiecriteria.

Inhoudelijk ouderenbeleid:

1. Steunpunt Mantelzorg, Praktische Thuiszorg en Project Alzheimervereniging richten zich ten dele of uitsluitend op ondersteuning mantelzorgers van verwarde/dementerende ouderen thuis: Nagaan of deze activiteiten gecoördineerd kunnen worden.

2. Voor indicatie, toewijzing en nazorg in het kader van Tijdelijke verzorging en dagvoorzieningen worden welzijnssubsidies beschikbaar gesteld, terwijl het RIO het onderzoek voor de indicatie mandateert en eindverantwoordelijk is voor de besluiten en de zorgverzekeraar verantwoordelijk is voor de zorgtoewijzing: Nagaan of andere financieringsstromen ingezet kunnen worden, met name via RIO en zorgverzekeraar DSW.

Voor het jaar 2000 wordt het Informatiepunt Ouderen ondergebracht bij de Stichting Ouderenwerk Delft. Voor de jaren daarna dient in 2000 een besluit te worden genomen over voortzetting van deze constructie danwel onderbrenging bij de gemeentelijke publieksdienst.

 

Kengetallen

 

 

Algemeen:

De omvang van de doelgroep (01-01-1999):

64 7463 w.v. 3700 m 3763 vr (tot. 8 %)

65- 74 6695 w.v. 2961 m 3734 vr (tot. 7 %)

75 e.o. 5914 w.v. 2030 m 3884 vr (tot. 6 %)

Aandeel van de Delftse bevolking 21 %

Teleenheden en prestatie-eenheden:

Er zijn nog geen teleenheden en prestatie-eenheden vastgesteld. In de komende maanden zal dat nog moeten plaatsvinden.

Bij teleenheden valt te denken aan:

Het te bereiken percentage van de doelgroep volgens bovenstaande onderscheiden categorieën. Verdere onderverdeling is mogelijk naar etnische achtergrond, woonwijk, aanwezigheid mantelzorg binnen en buiten de leefeenheid.

De duur van het product in uren.

De frequentie van de activiteit.

Bij prestatie-eenheden zijn relevant:

Een uur bijeenkomst, cursus of opvang.

Een cliëntcontact.

Een geslaagde trajectbemiddeling.

 

7. Maatschappelijk dienstverlening

Begrotingsbedrag

ƒ 852.757

Soorten activiteiten

 

 

 

 

. Eerste-lijns hulpverlening voor mensen met psychische, relationele en/of materiële hulpvragen.

. Crisisopvang

Beleidsdoel

 

 

Het verbeteren van het persoonlijk en het sociaal functioneren van mensen met een hulpvraag.

Beoogd resultaat

 

 

Mensen hebben (weer) grip op het eigen leven bij onderwerpen als problemen op het werk, financiële problemen, werkloosheid, ziekte, relatieproblemen, eenzaamheid en problemen met verwerking van ingrijpende gebeurtenissen.

Vermindering van werkuitval door het opheffen van psychische en sociale oorzaken van die uitval.

Preventieve werking t.a.v. sociaal isolement.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Hulp aan

1456 cliëntsystemen:

833 behandelingen

618 korte contacten

door Maatzorg.

Ontwikkelingen/trends

 

 

De minister van VWS wil het AMW een belangrijker taak in de eerstelijns- geestelijke gezondheidszorg toekennen. Niet duidelijk is of daarvoor extra financiële middelen beschikbaar komen.

Actiepunten voor het komend jaar

 

Uitvoeren van een project Maatschappelijk Ondernemerschap door Maatzorg.

Kengetallen

 

 

1 FTE Maatschappelijk werk kost

ƒ 130.000,=

Per 13.828 inwoners is in Delft 1 FTE maatschappelijk werker beschikbaar.

 

8. Welzijnswerk migranten

Begrotingsbedrag

ƒ 312.758

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Ontmoeting en recreatie

Maatschappelijke activering

Belangenbehartiging

Beleving eigen cultuur

Uitdragen eigen cultuur naar derden

Scholing en vorming

Beleidsdoel

 

 

Maatschappelijke integratie en culturele gelijkwaardigheid voor migranten en andere groepen minderheden in de (Delftse) samenleving

Beoogd resultaat

 

De culturele minderheden weten zich cultureel en maatschappelijk gelijkwaardig aan de autochtonen en hebben op gelijke wijze toegang tot alle locale voorzieningen en tot een ook op hun groep gericht lokaal cultureel aanbod.

Meting output (producten) d.m.v.

GFO-terminologie

 

Tellen van het aantal activiteiten en aantal deelnemers via methodes als stadspanel ook specifiek de beleving van de verschillende groepen culturele minderheden meten,

Ontwikkelingen/trends

 

 

De verscheidenheid van de landen van herkomst van de nieuwe Delftenaren neemt toe.

Het sociaal- en cultureel welzijnswerk migranten in haar huidige vorm wordt onderdeel van een totaal integratie-pakket dat de gemeente aan "nieuwe Delftenaren" aanbiedt

De eisen die aan de kwaliteit van de personele inzet (ook) voor het sociaal- en cultureel welzijnswerk worden gesteld nemen toe.

Nieuwe groepen claimen sneller dan voorheen financiele steun voor een eigen accommodatie en voor activiteiten ten behoeve van hun achterban.

De gemeente is in toenemende mate terughoudend om deze wensen anders dan via oplossingen voor meerdere groepen of constructies gekoppeld aan wijkvoorzieningen te honoreren.

 

 

 

 

 

 

 

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Nieuwbouw voor de vereniging Sranti

Een huisvestingsoplossing voor de Somalische vereniging die recht doet aan de omvang van de groep en aan hun ambities ten aanzien van de hoeveelheid activiteiten.

Systeem van output-meting ontwikkelen en afspraken maken met de groepen omtrent wat moet worden geregistreerd.

Intensiteit van het gebruik van Koornmarkt 48 door migranten-groepen verbeteren.

Kengetallen

 

 

Zijn niet ontwikkeld

 

9. Emancipatie

Begrotingsbedrag

ƒ 225.061

Soorten activiteiten

 

 

 

 

I. vrouwenemancipatie

2. homo/lesbische emancipatie

Voor beide:

a. ontmoeting/recreatie

b. vorming/educatie

c. belangenbehartiging/activering

d. dienstverlening

e. afstemming/coördinatie

Voor homo/lesbische emancipatie:

f. cultuur

g.opvang

Beleidsdoel

 

 

Voor vrouwenemancipatie:

vergroten van participatie aan

maatschappelijke activiteiten

sociale participatie, bijvoorbeeld deelname aan sociaal culturele- en/of vormings-activiteiten, verrichten van vrijwilligerswerk, bestuursparticipatie

zorg-participatie, bijvoorbeeld onder-steunende activiteiten ten behoeve van het verrichten van mantelzorg

vergroten zelfstandigheid en weerbaarheid, bijvoorbeeld de weg kunnen vinden in de samenleving, (kunnen) opkomen voor je rechten

doorbreken sociaal isolement, bijvoorbeeld door het ontstaan van netwerken

Voor homo/lesbische emancipatie:

herkenbare belangenbehartiging

zichtbaar maken homoseksuele levensstijlen

Voor beide:

vergroten sociale weerbaarheid

doorbreken sociaal isolement

Beoogd resultaat

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Voor beide:

aantal bijeenkomsten, aantal deelnemers, behandelde thema’s, instroom/doorstroom deelnemers naar andere activiteiten

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

voor vrouwenemancipatie:

versterking aandacht zwakke groepen

multicultureel werken

Voor homo/lesbische emancipatie:

versterken begeleidings- en verwijzingsfunctie

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Voor vrouwenemancipatie:

realiseren activiteitenruimte

stimuleren ontwikkelen multiculturele activiteiten

versterken kadervorming

Kengetallen

 

 

Nog geen kengetallen vastgesteld

 

Incidentele subsidies

Begrotingsbedragen

ƒ 817.746

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Incidentele subsidies voor de beleidsvelden:

evenementen

beeldende kunst

amateurkunst (Openbare Presentaties), sportstimulering

vredesvraagstukken

internationale contacten.

De gemeenteraad heeft besloten dat voor 2000 een Evenementenfonds (reserve Evenementen) wordt opgericht. Een uitvoeringsregeling wordt hiervoor aan de raad ter vaststelling aangeboden.

Beleidsdoel

 

 

Door middel van subsidies stimuleren van particuliere initiatieven in bovengenoemde beleidsvelden.

Beoogd resultaat

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Evenementenfonds: eerste jaar; selectie van maximaal 3 B-evenementen; inrichten van evenementenadviescommissie; uitvoeringsregeling.

Kengetallen

 

 

 

 

12. Culturele Instellingen

Begrotingsbedrag (totaal)

ƒ 6.497.346 incl. bibliotheekwerk

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Bibliotheekwerk zie ook separate format

Theater

Kunstuitleen

Museum

Amateurkunst in relatie tot TU Delft; ook functioneel voor niet-studenten

Popoefencentrum

Beleidsdoel

 

 

Bijdragen in de exploitatiekosten, zodat het voor deze culturele instellingen mogelijk wordt invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en bijzondere culturele projecten uit te voeren.

Beoogd resultaat

Een bloeiend cultuurklimaat in Delft.

Kunstcentrum: 5 jarig contract 1999- 2003:

aantal uitleningen 4.035

aantal abonnementen 2524

aantal tentoonstellingen 10

aantal lezingen 15

500 tot 1000 scholieren kunstprojecten.

Theater: vierjarige afspraak voor gemiddeld 120 professionele voorstellingen in een brede programmering; 30 commerciële en 50 culturele verhuringen.

In 2000 10 commerciële verhuringen.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

Bibliotheek, Kunstcentrum en Theater: contractueel vastgelegde productcijfers.

Ontwikkelingen/trends

 

 

Bibliotheek, Kunstcentrum en Theater: Uitvoering bestaande subsidiecontracten.

Actiepunten voor het komend jaar

Kengetallen

 

 

Theater:

Bezettingsgraad in %:

1996: 64%

1997: 60%

1998: 69%

Totaal aantal activiteiten:

1996: 225

1997: 204

1998: 233

 

12. Culturele Instellingen: Bibliotheekwerk

Begrotingsbedrag

ƒ 3.310.893

Soorten activiteiten

 

 

 

 

De gemeente heeft de uitvoering van het bibliotheekbeleid in handen gelegd van de Stichting Openbare Bibliotheken Delft.

Het betreft het uitvoeren van de volgende kerntaken:

media-aanbod

leesbevordering

raadpleegfaciliteiten

informatiebemiddeling

aanbod voor onderwijs en andere instellingen

bibliotheekeducatie

Beleidsdoel

 

 

Het bibliotheekbeleid volgens de beleidsnota "De bibliotheek van de toekomst" bevat de volgende doelen:

Informatievoorziening op de technische ontwikkelingen afstemmen;

Spreiding en aanbod van bibliotheekvestigingen passend op de mobiliteit;

Centrale bibliotheek uitbouwen tot informatiecentrum;

Filialen specialiseren op media met culturele of cultureel recreatieve functies;

Ondersteuning van het voortgezet onderwijs;

Ondersteuning aan basisonderwijs, accentverschuiving naar nieuwe media;

Actieve rol in leesbevordering; prioriteit bij achterstandsgroepen;

Actieve rol in mediagebruik; prioriteit bij achterstandsgroepen;

Bevorderen van zelfredzaamheid van klanten;

Actieve communicatie naar publiek in aanbod van producten en diensten;

Tarievenbeleid per domein.

Beoogd resultaat

Productdefiniëring: Bij realisatie van één centrale vestiging van de bibliotheek en servicepunten in de gemeente wordt uitgegaan van tenminste 800.000 en een gestreefd aantal van 900.000 uitleningen per jaar bij een ondergrens van 18.000 leden en een bovengrens van 22.000 leden en budgettair neutrale condities . Hierbij zij opgemerkt dat bij servicepunten wellicht andere vormen van lidmaatschap aan de orde kunnen zijn.

Resultaat 2000:

aantal uitleningen - 813000

aantal leden - 21700

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

Ontwikkelingen/trends

 

 

Bibliotheekwerk: eindrapport commissie Meijer aan staatssecretaris van der Ploeg verwacht in zomer 2000.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Omvormen van filiaal Tanthof tot jeugdfiliaal en servicepunt volwassenen. Gedurende de contractperiode geen verdere aanpassing van de dienstverlening in de filialen Tanthof en Buitenhof. Omvormen filiaal Tanthof gaat gepaard met ledenverlies van 400.

Verhogen van het economisch rendement van het school-bibliotheekwerk door een tariefstijging van ƒ 0,50 per leerling.

Op termijn centralisatie van het bibliotheekwerk. Door middel van het ontwikkelen van servicepunten wordt flankerend beleid ingevuld. Hiervoor wordt in het jaar 2000 een plan van aanpak verwacht.

Kengetallen

 

 

Uitleningen:

1997 878731

1998 847311

1999 821500 (begroot)

 

leden:

1997 23000

1998 21846

1999 22450 (begroot)

bezoekers: niet geregistreerd

 

13. Amateurkunst

Begrotingsbedrag

ƒ 113.282

Soorten activiteiten

 

 

 

 

(volks)dans, majorette, musical, cabaret, toneel

vocale muziek

instrumentale muziek

literatuur

Poppodium

Stimulering culturele verhuringen.

Beleidsdoel

 

 

Exploitatiebijdragen in de kosten, zodat het voor 23 Delftse amateurkunstinstellingen mogelijk wordt invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en daarmee bij te dragen aan een bloeiend cultureel amateurkunstklimaat in Delft.

Delftse amateurkunstinstellingen stimuleren om bijzondere culturele projecten uit te oefenen (Openbare Presentaties zie hoofdstuk 11).

Beoogd resultaat

 

 

Samenwerking tussen Delftse amateurkunstinstellingen.

Toename van de leden bij de diverse verenigingen.

Spreiding van de amateurkunstprojecten in tijd, discipline, grootte en repertoire.

Cultureel netwerk.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Mate van informatieverstrekking aan de amateurkunstinstellingen in Delft.

Een bepaald aantal aanvragen voor projecten per jaar.

Beoordeling van de kwaliteit van de projecten in deze aanvragen.

Bereik en resultaten van Cultureel Netwerk.

Ontwikkelingen/trends

 

 

Accommodatienood

Huurverhogingen

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Implementatie nog vast te stellen nieuwe AK-nota

Kengetallen

 

 

 

 

14. Gehandicaptenbeleid

Begrotingsbedrag

ƒ 34.155

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Belangenbehartiging door overleg met gemeente en instellingen in Delft

Organiseren van thema-/inloop- en andere bijeenkomsten voor de achterban Organiseren van projecten die de positie van mensen met een handicap in Delft kunnen verbeteren.

Beleidsdoel

 

 

Het wegnemen van belemmeringen voor mensen met een handicap om volwaardig aan de maatschappij te kunne deelnemen

Beoogd resultaat

 

 

Door goede belangenbehartiging krijgt beleidsontwikkeling input vanuit de doelgroep.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

Klantenparticipatie is in het kader van de Wvg verplicht geworden.

In 2000 wordt een nieuw overlegorgaan voor gehandicaptenbeleid geformeerd.

Subsidie voortaan direct aan de aanvragende organisaties dus niet meer volgens verdeelmodel via koepel.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Afspraken maken over klantenparticipatie en belangenbehartiging

Kengetallen

 

 

Aantalen bezoekers bij de activiteiten van de verschillende organisaties

 

15. Sociale zaken

Begrotingsbedrag

ƒ 24.840 Werklozenkomitee/vrouwen en de bijstand

ƒ 5.000 Samenwerkingsverband sociale zekerheid Delft

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Inloopspreekuren

Thema-ochtenden

Komitee vrouwen en de bijstand: Eetgroep

Deelname aan overlegplatform SSZD

SSZD: Publiceren van de "Achterkrant" 4x per jaar in de Stadskrant

Beleidsdoel

 

 

Belangenbehartiging door en voor een doelgroep van de DMZ, mede in het licht van de in het kader van de Algemene bijstandswet wettelijk voorgeschreven klantenparticipatie

De doelgroep van de DMZ in staat te stellen op eigen wijze informatie uit te dragen

Meer mensen met een laag inkomen activeren. (met name via het komitee vrouwen en de bijstand)

Bereiken van een groep die door officiële instanties moeilijk bereikt wordt

 

 

 

Beoogd resultaat

 

 

Uit de spreekuren etc. komen signalen die doorvertaald worden in de beleidsontwikkeling door de gemeente.

Vergroting kwaliteit en draagvlak van beleid op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid

Naar aanleiding van de informatie weet de doelgroep gemeentelijke en andere voorzieningen voor mensen met een laag inkomen beter te vinden

Uitbreiding van groep vrouwen die bereikt wordt door het Komitee.

Vrouwen die zich melden begeleiden/doorverwijzen naar allerlei andere instanties en activiteiten in de stad.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

Komitee vrouwen en de bijstand zoekt steeds meer samenwerkingsverbanden met instellingen en andere belangenorganisateis in de stad.

Klantenparticipatie is in het kader van de Abw verplicht geworden.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Via het SSZD een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de klantenparticipatie bij de DMZ

In 2000 wordt in overleg getreden met het SSZD over het formaliseren van de bestaande samenwerkingsafspraken.

Aandachtspunt: Deskundigheidsbevordering

Specifiek voor het Komitee vrouwen en de bijstand: Opzetten project om meer vrijwilligers te werven

Kengetallen

 

 

Aantal bezoekers bij de verschillende activiteiten

Hoe vaak wordt "de achterkrant "gepubliceerd?

 

 

 

 

 

17. Maatschappelijke opvang

 

Begrotingsbedrag maatschappelijke opvang

Stichting Maatschappelijke Opvang

Stichting Jeroen

 

ƒ 285.690,30 (exclusief loon- en prijscompensatie 2000)

ƒ 97.534,70 (exclusief loon- en prijscompensatie 2000)

De gemeente Delft is centrumgemeente voor het beleid t.a.v. maatschappelijke opvang en heeft daardoor een regiefunctie voor de regio Delft Westland Oostland en ontvangt hiervoor een structurele bijdrage van het rijk. De belangrijkste instellingen voor maatschappelijke opvang zijn de Stichting Maatschappelijke Opvang en de Stichting Jeroen. Het begrootte bedrag voor het jaar 2000 voor deze instellingen is gebaseerd op normbedragen per plaats waaraan bedragen zijn toegevoegd voor loon- en prijsbijstellingen tot en met het jaar 1999. Indien het rijk voor het jaar 2000 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan de betrokken instellingen.

Voor het jaar 2000 wordt een verhoging van het totale budget voor maatschappelijke opvang verwacht (zie vooraankondiging ministerie VWS d.d. 23-9-1999, kenmerk GVM/Vz/994339). Over de besteding van deze eventuele verhoging van het budget wordt een aparte notitie aangeboden.

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Bieden van laagdrempelige opvang voor dag en nacht voor dak- en thuislozen

Facilitaire zorg verlenen (maaltijd, sanitair) aan opgevangen cliënten

maatschappelijke begeleiding geven aan opgevangen cliënten

Psycho-sociale hulpverlening geven aan opgevangen cliënten

Crisisopvang bieden bij noodsituaties

Beleidsdoel

 

 

Voorkomen dat dak- en thuislozen met psychische problemen op straat zwerven

Herstel van het gewone leven van mensen die dak- of thuisloos zijn geraakt

Beoogd resultaat

 

 

50 dak- of thuislozen per jaar wonen na opvang in een instelling zelfstandig of hebben een andere woonvorm gevonden (gebaseerd op uitstroomcijfers in 1998 van de twee genoemde instellingen)

30 dak- of thuislozen per jaar kunnen zich na opvang in een instelling maatschappelijk redden (gebaseerd op uitstroomcijfers in 1998)

 

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

80 dak- en thuislozen verblijven per jaar in instellingen voor maatschappelijke opvang

80 keer aanmelding en probleemdiagnose

365 dagen per jaar facilitaire zorgverlening per instelling

8 uur per dag gedurende 52 weken per jaar sociale begeleiding per instelling

Ontwikkelingen/trends

 

 

In toenemende mate wordt geconstateerd dat de beschikbare gegevens over de groep dak- en thuislozen nog onvoldoende is

Er wordt door instellingen en gemeente een toename van een meervoudige problematiek van cliënten vastgesteld

 

 

Actiepunten voor het komend jaar

Instellen van een meldpunt om meer gegevens te verzamelen over de groep dak- en thuislozen

Samenwerking tussen instellingen voor maatschappelijke opvang en met aanpalende organisaties verder uitbreiden om meervoudige problematiek op te vangen

Kengetallen

65% van het totale aantal zijn na opname in een instelling in staat om zelfstandig te wonen. 40% van het totale aantal zijn na hulpverlening maatschappelijk zelfredzaam

 

 

17. Maatschappelijke opvang: Verslavingszorg

Begrotingsbedrag verslavingszorg

Dienstencentrum Over de brug

ƒ295.138,83 (exclusief loon- en prijscompensatie 2000)

De gemeente Delft ontvangt jaarlijks een structurele bijdrage van de gemeente Gouda om het verslavingsbeleid uit te voeren. Verwacht wordt dat de gemeente Delft centrumgemeente wordt voor het verslavingsbeleid (zie vooraankondiging ministerie VWS d.d. 23-9-1999, kenmerk GVM/Vz/994339). Indien hiervoor extra middelen ter beschikking worden gesteld, wordt hierover een aparte notitie aangeboden. Het verslavingsbeleid van de gemeente Delft

wordt onder andere uitgevoerd door de Stichting Dienstencentrum over de brug. Het begrootte bedrag voor het jaar 2000 voor het Dienstencentrum is gebaseerd op de bijdrage van de gemeente Gouda waaraan bedragen zijn toegevoegd voor loon- en prijsbijstellingen tot en met het jaar 1999. Indien het rijk voor het jaar 2000 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan het Dienstencentrum.

De instelling, Parnassia, die het beleid t.a.v. (ambulante) behandeling voor verslaafden uitvoert, is niet opgenomen in het Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 2000.

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Dagopvang bieden aan verslaafden

Activiteiten organiseren voor verslaafden

Sanitaire en lichte medische zorg verlenen aan verslaafden

Hulpverlenen geven op psycho-sociaal gebied

Signalering en voorlichting t.a.v. de problematiek van verslaafden

Beleidsdoel

 

 

De dag structureren voor verslaafden en andere personen met bijzondere levensomstandigheden

Bevorderen van de zelfredzaamheid van verslaafden en andere kwetsbaren in de samenleving

Vermindering van overlast door verslaafden

Beoogd resultaat

 

125 dagen per jaar worden verslaafden opgevangen

50 verslaafden per jaar veroorzaken geen overlast meer in Delft

 

 

 

 

 

 

 

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

5800 keren per jaar gebruik van de huiskamer: circa 22 bezoekers per dag

50 activiteiten voor verslaafden per jaar

200 keren gebruik sanitaire zorgverlening

800 keren gebruik van maaltijdvoorziening

100 verstrekkingen voor medische zorgverlening

800 eenheden (cliëntcontacten) partiële begeleiding

30 eenheden (rapporten) straathoekwerk

50 keer signalering en voorlichting

Ontwikkelingen/trends

 

 

Toename van het aantal cliënten van allochtone afkomst, vooral van Iraanse afkomst

Verbreding van de doelgroep met psycho-sociaal kwetsbare personen met meervoudige problematiek die niet verslaafd zijn: circa 25% van het totale aantal bezoekers

 

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Aansluiting van allochtonen bij Nederlandse zorgverlening verbeteren

Uitbreiding van het straathoekwerk om zwervers actief op te sporen en overdag op te vangen

Kengetallen

 

16. Volksgezondheid en verslavingszorg

In tegenstelling tot dat wat gesteld is in het jaarprogramma 1999 zal pas in 2000 worden gestart met een beleidsnota lokaal zorg- volksgezondheidsbeleid. In deze nota wordt ingegaan op de (wettelijke) taken van de gemeente op het gebied van zorg en volksgezondheid, de gezondheidssituatie in Delft, de aanwezige zorgvoorzieningen in de stad, de eventuele lacunes in het aanbod. In de nota worden tevens uitgangspunten, doelstellingen en actiepunten geformuleerd.

Projectsubsidies Vrouwenhulpverlening

 

Begrotingsbedrag

ƒ 57.600

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Projecten die gericht zijn op het verbeteren van de gezondheidssituatie van vrouwen in een achterstandspositie.

Beleidsdoel

 

 

De gemeente is van mening dat de aandacht voor vrouwenhulpverlening en -gezondheid aandacht blijft behoeven, voor m.n. vrouwen in een achterstandspositie (bijv. vrouwen met een lage sociaal-economische status en bepaalde groepen migrantenvrouwen). Om dit te bewerkstelligen stelt de gemeente vanaf 1999 de middelen van de Dienst Maatschappelijke Zorg beschikbaar voor projecten op het gebied van voorlichting, preventie, volksgezondheid en hulpverlening aan vrouwen

Beoogd resultaat

 

 

De gemeente heeft weer gesprekken gevoerd met het VGC. Aanleiding voor het gesprek is het verzoek van het VGC voor een financiële tegemoetkoming voor de periode tot februari 2001. De gemeente houdt vast aan het uitgangspunt van zelfstandigheid van het VGC. Met het VGC is afgesproken dat het VGC een projectaanvraag indient. Tot op heden is dit projectvoorstel nog niet ontvangen. Nadat de projectaanvraag is ontvangen zal een nader besluit over de subsidiering worden genomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Bijeenkomst : aantal, aantal deelnemers, doelgroep.

Informatie : thema, aantal deelnemers, doelgroep.

Cursus : aantal ‘lessen’, programma, thema, doelgroep.

Begeleiding : doelgroep, uren individueel - uren groep, aantal klanten.

Signalering: thema/onderwerp, uren per verslag.

Netwerk: uren bijeenkomsten, deelnemers.Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.

Ontwikkelingen/trends

 

 

.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Lokaal volksgezondheidsplan

Kengetallen

 

 

 

* bereik van de doelgroep

 

 

Projectsubsidies Volksgezondheid

 

Begrotingsbedrag

ƒ 27.270*

Soorten activiteiten

Hierbij kan gedacht worden aan voorlichtings- en themabijeenkomsten, gespreksgroepen etc.. De diverse instellingen in Delft worden bij brief uitgenodigd om een projectvoorstel in te dienen voor 1 mei 2000.

Criteria:

-Het projectvoorstel ligt op het terrein van volksgezondheid.

-Het projectvoorstel beschrijft duidelijk:

Doelstelling\

Doelgroep (omvang, specifieke kenmerken, hoe te bereiken)

Aanleiding voor en/of noodzaak van het project

Activiteiten die binnen het project worden uitgevoerd

Organisatie

Duidelijke gespecificeerde begroting

Planning

-Het project moet preventief van aard zijn (duidelijke motivatie waarom het projectvoorstel preventief is). Want op dat terrein ligt de gemeentelijke verantwoordelijkheid.

-Er is voor het project geen andere financieringsmogelijkheid.

-De instelling levert zelf ook een financiële bijdrage aan het project.

-De activiteiten zijn in principe eenmalig en kortdurend (niet langer dan een jaar).

-Voorstellen waarin diverse instellingen samenwerken hebben nadrukkelijk de voorkeur.

-De projecten zijn laagdrempelig waardoor zij makkelijk toegankelijk zijn voor de doelgroep.

Beleidsdoel

 

 

Ten aanzien van de volksgezondheid ligt de gemeentelijke verantwoordelijkheid op het terrein van preventie. De gemeente stelt in dit kader jaarlijks middelen beschikbaar voor preventieve projecten, waarbij het voorkómen van ziekten of handicap centraal staat.

Beoogd resultaat

 

 

 

 

Het voorkómen van ziekten of handicap

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Bijeenkomst : aantal, aantal deelnemers, doelgroep.

Informatie : thema, aantal deelnemers, doelgroep.

Cursus : aantal ‘lessen’, programma, thema, doelgroep.

Begeleiding : doelgroep, uren individueel - uren groep, aantal klanten.

Signalering thema/onderwerp, uren per verslag.

Netwerk: uren bijeenkomsten, deelnemers.

Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.

Ontwikkelingen/trends

 

 

.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

Lokaal volksgezondheidsplan

Kengetallen

 

 

* bereik van de doelgroep

 

 

 

17. Maatschappelijke opvang: Vrouwenopvang

Begrotingsbedrag vrouwenopvang

VOZH Ricardis

ƒ1.145.915 (exclusief loon- en prijscompensatie 2000)

De gemeente Delft is centrumgemeente voor het beleid t.a.v. de vrouwenopvang en ontvangt daarvoor een structurele bijdrage van het rijk. Het beleid met betrekking tot vrouwenopvang wordt in Delft uitgevoerd door de Stichting Vrouwenopvang Zuid-Holland Ricardis. De instelling heeft een landelijke functie. Het begrootte bedrag voor het jaar 2000 voor VOZH Ricardis is gebaseerd op de doeluitkering van het rijk, minus uitvoeringskosten, inclusief loon- en prijsbijstellingen voor de jaren 1998 en 1999. Indien het rijk voor het jaar 2000 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit beschikbaar gesteld aan de Stichting VOZH Ricardis.

Soorten activiteiten

 

Verstrekken van informatie en advies aan vrouwen die in een crisissituatie verkeren, instellingen wier cliënten zich in een acute noodsituatie bevinden en personen uit de omgeving van een gezin waarin geweld vermoed wordt

Signalering en voorlichting t.b.v. organisaties die in aanraking komen met de problematiek van mishandelde vrouwen

Aanmelding en indicatiestelling aan cliënten

Opvang en zorg aan mishandelde vrouwen en kinderen (verder genoemd als cliëntsysteem)

Psycho-sociale begeleiding van opgenomen cliëntsystemen

Psycho-sociale behandeling; procesmatige en methodische hulpverlening gedurende het verblijf tot en met nazorg

Kortdurende crisisopvang

Beleidsdoel

 

 

Interventie in het hier en nu om vrouwen en hun kinderen te laten ontsnappen aan geweld en mishandeling

Doorbreken van negatieve patronen die mannen en vrouwen, ouders en kinderen in stand houden;

Voorkomen van herhaling van gedrag en vroegtijdige interventie

Beoogd resultaat

 

 

250 mishandelde vrouwen per jaar hebben een oplossing voor hun situatie gevonden door informatieverschaffing per telefoon, schriftelijk of via consulten

50 cliëntsystemen per jaar worden opgevangen en hebben een hulptraject afgelegd op basis van behandelplannen

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

210 informatie- en adviesgesprekken

4 keer signalering en voorlichting

1200 aanmeldingen

6200 dagen per jaar 50 cliëntsystemen opgenomen

28x4x52 uren psycho-sociale begeleiding

7x24x365 uren psycho-sociale behandeling beschikbaar

4 bedden crisisopvang

zie verdere uitwerking in productenboek

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

 

Het percentage allochtone vrouwen is de laatste jaren toegenomen tot 60% van het totale aantal cliënten.

Bij veel vrouwen herhaalt het thuisgeweld zich waardoor geen structurele oplossing wordt gevonden voor het geweldsprobleem.

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

De aansluiting tussen allochtone cliënten en het zorgaanbod verder ontwikkelen. Ontwikkeling van een project waarbij de aandacht uitgaat naar de daders van geweldpleging.

Ontwikkeling van een ambulant traject voor nazorg en thuisbegeleiding

Kengetallen

Over het effect van de trajecten in de intensieve vrouwenopvang op lange termijn zijn nog geen kengetallen ontwikkeld.

 

 

Financieel verdeelplan

 

 

terug naar boven