Wijkbeheerplan Tanthof

april 2000

 

 

Inhoudsopgave

 

1.          Inleiding / 2

2.          Groen, water en openbare ruimte / 5

 

3.          Verkeer en verkeersveiligheid / 8

4.          Voorzieningen en activiteiten /11

5.          Samen leven en sociale veiligheid /15

6.          Kinderen en jongeren /17

7.          Milieugedrag, duurzaamheid en afvalinzameling / 20

8.          Wonen / 23

9.          Bewoners betrokken bij de wijk / 25

10.      De Wijkeconomie / 27

       Buurtkaarten Tanthof-Oost en Tanthof-West

 

11.     Bijlage: programma van maatregelen
1.                INLEIDING

 

De gemeente Delft heeft in samenwerking met organisaties zoals de woningcorporaties, de politie en Stichting Welzijn Delft en met bewoners dit Wijkbeheerplan voor Tanthof opgesteld. De basis van dit plan zijn de onderwerpen die tijdens twee wijkbijeenkomsten en in de zogenaamde wijkpanels aan de orde zijn geweest. Het Wijkbeheerplan is één van de twee typen wijkplannen die Delft maakt. Naast het Wijkbeheerplan voor Tanthof, krijgt Voorhof een Wijkontwikkelingsplan en voor de overige wijken komen er Wijkactieplannen.

 

 

1.1 Doel van het Wijkbeheerplan en inhoud

 

Doel van het Wijkbeheerplan is een visie en uitvoeringsprogramma te bieden voor het gewenste sociale en fysieke beheer van Tanthof op de korte termijn (2 tot 4 jaar). De ambitie daarbij is om de leefbaarheid te behouden en waar mogelijk te vergroten (curatief beheer) en ongewenste situaties te voorkomen (preventief beheer).

 

Met dit doel voor ogen, houdt het Wijkbeheerplan het volgende in:

·         Het gaat over (dreigende) problemen in de wijk die door dagelijks fysiek en sociaal beheer kunnen worden aangepakt.

·         Waar noodzakelijk of gewenst gaat het plan in op een specifieke problematiek en aanpak van een kleiner deelgebied in de wijk. Dit is afhankelijk van het karakter van de wijk.

·         Waar mogelijk betrekt de gemeente bewoners en externe partners bij de uitvoering van dit plan.

 

Het dagelijks sociaal en fysiek beheer in de wijk door diverse organisaties ¾ onder andere gemeente, corporaties, energie bedrijf Delfland ¾  wordt in dit plan als het ware met elkaar afgestemd. Het plan bestaat uit concrete projecten, activiteiten of onderzoeksprojecten die gezamenlijk tot doel hebben de leefbaarheid te behouden of te verbeteren.

 

 

1.2      Hoe is het plan tot stand gekomen?

 

De eerste stap was het maken van de Wijkbeschrijving Tanthof.  Dat rapport is een globale beschrijving van de huidige situatie in de wijk op basis van statistische gegevens en meningen van bewoners. De meningen van bewoners zijn bij de wijkaanpak het uitgangspunt. De meningen zijn verzameld door de zogenaamde Wijkpanels, waarin bewoners uit de wijk zitting hebben. Deze bewoners zijn willekeurig geselecteerd op basis van een aantal huishoudenskenmerken. Ook zijn twee wijkbijeenkomsten georganiseerd, waar alle organisaties en instanties uit de wijk hun mening over Tanthof hebben gegeven.

 

Vervolgens is een projectgroep opgezet van betrokken organisaties, zoals verschillende gemeentelijke diensten, de woningcorporaties, Stichting Welzijn Delft en de politie. De projectgroep heeft de inhoud, doelstellingen en prioriteiten van het Wijkbeheerplan bepaald op basis van de ingebrachte meningen van bewoners. De projectgroep is opgesplitst in twee werkgroepen die vanuit het sociale en fysieke perspectief de wijk hebben gekarakteriseerd. Daarbij is zij ten eerste uitgegaan van het huidige beleid van de gemeente Delft. Ook heeft zij de meningen en visies van de andere betrokken partijen verwerkt en daarmee rekening gehouden bij het samenstellen van de plannen/ideeën die aangepakt moeten worden.

 

Van 14 februari tot en met 31 maart konden bewoners van Delft/de wijk Tanthof reageren op dit plan. In deze inspraakperiode vond er een Wijkmarkt plaats op 8 maart. De reacties die zijn binnengekomen op het Wijkbeheerplan staan vermeld in bijlage 1. Ook is aangegeven wat er met de reacties gedaan wordt/is. Een aantal reacties is opgenomen in dit plan. Een hoofdstuk over wijkeconomie is toegevoegd nadat de raadscommissie Leefbaarheid die wens had uitgesproken.

 

 

1.3      Toekomst Tanthof en de aanpak

 

Wat wil de gemeente met Tanthof de komende jaren wat het beheer aangaat? Dat is verwoord in de volgende visie:

De komende vier jaar richt de gemeente zich op het intensiveren van het beheer van de openbare ruimte in Tanthof. Met andere woorden: de straten, het groen, de verlichting, de verkeersvoorzieningen en alle andere elementen van de woonomgeving moeten schoner, ‘heler’ en veiliger zijn dan nu. Duurzame ontwikkeling is hierbij belangrijk. Verder moeten bewoners zich meer betrokken voelen bij hun wijk. Dit uit zich in verdraagzaamheid, samenwerking en in een grotere bewonersparticipatie.

 

In de volgende hoofdstukken wordt de gekozen aanpak uitgelegd. Concreet wordt weergegeven hoe de zojuist beschreven visie gerealiseerd gaat worden.  Per onderwerp staat beschreven hoe Tanthof over enkele jaren (periode van dit plan) er uit zou moeten zien. Dit deel hebben we ‘de toekomst’ genoemd. De basis van deze toekomstomschrijving vormen de meningen en ideeën van de bewoners uit Tanthof. Deze meningen staan in de bijlage. De gemeente heeft de meningen en ideeën verwerkt en heeft gekeken welke passen binnen de integrale aanpak en het stedelijk beleid. Niet onbelangrijk om te vermelden is dat de ideeën van de bewoners en de mogelijke oplossingsrichtingen van de projectgroep Tanthof grote overeenkomsten vertonen.

 

Uit de Wijkbeschrijving en uit de volgende hoofdstukken blijkt dat Tanthof een wijk is waar de bewoners over het algemeen prettig wonen, werken en leven. Tanthof is een rustige groene wijk met weinig doorgaand verkeer, de meeste woningen zien er goed onderhouden en verzorgd uit. Daarnaast heeft Tanthof redelijk veel voorzieningen voor jong en oud.  Wel signaleren de bewoners een aantal zaken dat voor verbetering vatbaar is: met name het onderhouds-niveau van de openbare ruimte, de verkeersstructuur en verkeersveiligheid en het aantal (spel)activiteiten voor tieners.

 


2.         GROEN, WATER EN OPENBARE RUIMTE

 

Huidige situatie

 

Verzakking

De bewoners van Tanthof hebben het idee dat ze buiten’ wonen. Dit is niet voor niets. In tegenstelling tot de andere moderne buitenwijken is bij de bouw van Tanthof het oorspronkelijke landschap als uitgangspunt gebruikt. De oorspronkelijke laaggelegen rivierbeddingen en oevers liggen nu hoger (kreekruggen) dan het omliggende ¾ in de loop der tijd sterk gedaalde ¾ veengebied. Hierdoor zijn in Tanthof op een aantal plaatsen verzakkingen in de bestrating ontstaan. Volgens de bewoners ontstaan hierdoor in sommige gevallen (verkeers)onveilige situaties door bijvoorbeeld te hoog liggende putdeksels.

 

Dichte begroeiing

Opmerkelijk is dat destijds de groenstroken vooruitlopend op de uitwerking van het stedenbouwkundig plan, werden aangelegd. De toepassing op grote schaal van snelgroeiend inheems bosplantsoen zorgde snel voor een groene beschutting. Op den duur werd de begroeiing echter te dicht. Hierdoor verstikt de beplanting en wordt eenzijdig. Daarnaast heeft dit ook negatieve gevolgen voor de bewoners: dichte beplanting leidt vaak tot sociale onveiligheid en overmatige beschaduwing van woningen en tuinen. De komende jaren zal het groen moeten worden uitgedund. De beplanting zal daarbij deels door duurzame soorten vervangen moeten worden.

 

Tevredenheid onderhoud

Ondanks de grote tevredenheid van de bewoners met het groen, zijn de bewoners minder tevreden over het onderhoud van het openbaar groen (onkruid en zwerfvuil). Een ander probleem is dat de diversiteit van de begroeiing (soort en kleur) en de toekomstwaarde van het groen in Tanthof laag wordt gevonden. Ook zijn de grenzen tussen openbaar en privé groen soms onduidelijk.

 

 

 

Waterkwaliteit

Tanthof is naast groen, zeer waterrijk. De waterkwaliteit laat echter te wensen over en ook de afwatering in Tanthof vertoont een aantal knelpunten.

 

Groen, water en openbare ruimte: de toekomst

De gemeente streeft naar een ontwikkeling van het groen in Tanthof waarbij de diversiteit en toekomstwaarde van de beplanting gewaarborgd en waar nodig, verhoogd wordt. Daarnaast is de bestrating, de waterkwaliteit en kwantiteit een aandachtspunt.

 

 

 

Aanpak

 

Fysieke maatregelen

Om de gewenste situatie te bereiken zijn vooral fysieke maatregelen noodzakelijk. De (stedelijke) nota’s als ‘Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 (3D)’, ‘Ruimte voor natuur’, ‘Bomen op dreef’, geven de randvoorwaarden aan voor die fysieke maatregelen. Zorg voor een duurzame ontwikkeling, het behoud van ecologische zones en waterpartijen, milieuvriendelijke bestrijding van onkruid, goede groeiomstandigheden van bomen en het bevorderen van een natuurlijke ontwikkeling, staan daarin beschreven.

 

Herstructurering watersystemen

Om de waterkwaliteit en waterkwantiteit te verbeteren wordt gewerkt aan een herstructurering van het watersysteem, dit staat beschreven in de stedelijke nota’s 3D en Het Waterplan. De herstructurering van het watersysteem draagt onder andere zorg voor voldoende en schoon water in de stad. Om dit te bereiken zijn een aantal maatregelen noodzakelijk die eerst in een proefproject in Tanthof-West worden uitgevoerd. Dit proefproject houdt in dat vervuild water van de Schie en de Buitenwatersloot wordt geweerd en het waterpeil eenmalig wordt verhoogd met 10-20 cm. Daarbij legt de gemeente rietvelden aan, de zogenaamde helofytenfilters. Deze rietvelden zorgen voor een ecologische zuivering van verontreinigd water. Een laatste maatregel is de aanleg van natuurvriendelijke en kindvriendelijke oevers. Hierover is een goede communicatie richting de bewoners belangrijk. 

 

Beheer en onderhoud intensiveren

Aan het groen in Tanthof worden geschikte functies gegeven zoals, spelen, natuur of recreatie. Hierdoor wordt het beheer vereenvoudigd. Bestrating die overgroeid raakt met onkruid, wordt schijnbaar weinig gebruikt. De bestrating leent zich er dan beter voor om omgezet te worden in echt groen; plantsoen of grasveld. De gemeente gaat die gebieden weer in beheer nemen waar de grens tussen openbaar en prive onduidelijk is. In bepaalde gevallen kunnen deze gebieden aan bewoners worden verkocht.

Ook  wordt het mogelijk ¾  door de besteding van de EZH-gelden voor de wijken ¾ het beheer van het groen te intensiveren, de bestrating aan te pakken en zebra’s te onderhouden. Het groenonderhoud rondom speelplekken/-velden, ‘opruimen’ zwerfvuil, tegengaan van verloedering kunnen ook vanwege deze financiële impuls worden bespoedigd.

 

Duurzame plantensoorten

De gemeente onderzoekt en inventariseert het snippergroen (kleine vakken met beplanting die vooral in de woonerven voorkomen)  Doel ervan is snippergroen zoveel mogelijk op te ruimen, waardoor het beheer van het groen eenvoudiger wordt. Door duurzame plantensoorten aan te planten en door het deels uitdunnen van het openbaar groen, wordt de diversiteit van het groen vergroot. Nog een aandachtspunt is de toekomstwaarde van de bestaande bomen en nieuwe aanplant te vergroten of te behouden. In Tanthof hebben veel bomen geen goede groeiomstandigheden. Een aantal bomen staat bijvoorbeeld te dicht bij de gevels of staat in te kleine plantvakken. In deze gevallen worden de bomen gerooid of verplaatst.

 

Herbestratingsprogramma

Veel bewoners zijn ontevreden over de bestrating in Tanthof. Voor Tanthof ligt er voor de komende twee jaar een herbestratingsprogramma (indien nodig inclusief het herleggen van de riolering). Per buurt bekijkt de gemeente samen met de bewoners of deze werkzaamheden gecombineerd kunnen worden met andere wensen over de openbare ruimte.


3.         VERKEER EN VERKEERSVEILIGHEID

 

Huidige situatie

 

Weinig doorgaand verkeer

Tanthof is een rustige woonwijk met weinig doorgaand verkeer en met veel voet- en fietspaden. Veel woonstraten in het oostelijk deel van de wijk zijn doodlopend voor het autoverkeer. De wijk is goed bereikbaar voor auto’s, door de nabije ligging van snelwegen. Ook het openbaar vervoer in Tanthof is goed: Tramlijn 1 heeft zijn eindhalte bij het Abtswoudse Park, door de wijk loopt een busbaan en Station Zuid ligt op loopafstand van Tanthof-Oost. Voor Tanthof-West is het stratenpatroon rechthoekig ontworpen. De bewoners vinden dat Tanthof-Oost onvoldoende is ontsloten voor het autoverkeer. Daarnaast vinden de bewoners dat er te hard gereden wordt zowel op de ontsluitingswegen als de woonstraten.

 

Minder verkeersongevallen

Uit cijfers blijkt dat de verkeersveiligheid in Tanthof beter is dan in de rest van de stad. Er zijn namelijk minder verkeersongevallen dan het stedelijk gemiddelde. Bewoners van Tanthof en de gemeente vinden dat er in Tanthof wel verkeersonveilige plaatsen in de wijk zijn. Bijvoorbeeld de verkeerssituatie op Abtswoude. Deze weg wordt als sluiproute gebruikt voor het doorgaand verkeer van en naar Schiedam. De weg is onveilig voor voetgangers en fietsers. Ook de bussen op de busbaan leiden volgens de deelnemers aan de wijkpanels tot gevaarlijke situaties voor het langzaam verkeer. Daarnaast ontstaan verkeersproblemen in de woongebieden die ingericht zijn als woonerf (te hard rijden, parkeeroverlast).  Ook de verkeerssituaties rondom sommige scholen heeft aandacht nodig. Een laatste knelpunt is dat de fietsroutes geen logisch verloop hebben.

 

 

Verkeer en verkeersveiligheid: de toekomst

Een fiets- en voetgangersvriendelijk Tanthof met nog minder verkeersongevallen.

 

 

 

Aanpak

 

30-km gebied

Om de verkeersveiligheid  te verbeteren worden in Delft de komende jaren in alle woon- en verblijfsgebieden 30 km-gebieden ingevoerd. Dit geldt ook voor Tanthof. Inrichting van een wijk als 30 km-gebied betekent dat aan de wijkingangen wordt aangegeven dat men vanuit een verkeersgebied een verblijfsgebied binnenkomt. In de hele wijk geldt een maximum snelheid van 30 km/u. Zo nodig worden op diverse plaatsen snelheidsremmende maatregelen getroffen. In Tanthof zijn al veel snelheidsremmende maatregelen aanwezig, waardoor voor de invoering van een 30 km-gebied in Tanthof niet veel extra maatregelen noodzakelijk zijn.

Op basis van klachten worden niet alleen oversteek situaties rond scholen bekeken, maar ook knelpunten op andere plaatsen in Tanthof.

 

Sluiproutes

Een belangrijk probleem is de verkeersproblematiek van Abtswoude. Via Abtswoude loopt de sluiproute van en naar Schiedam. Dit zorgt voor verkeersonveilige situaties. Zowel vanuit de werkgroep als de bewoners zijn suggesties aangedragen om de problematiek te bestrijden. Vermindering van het verkeer en afsluiting van Abtswoude past in het gemeentelijk beleid en is op dit moment een aandachtspunt. De gemeente ontwikkelt in samenwerking met de omliggende gemeenten een apart plan om deze verkeersproblematiek in de toekomst op te lossen.

 

Ontsluitingswegen

Uit de wijkpanels kwam naar voren dat bewoners meer ontsluitingswegen en een verbinding tussen Tanthof-Oost en Tanthof-West wensen. Het huidige gemeentelijk beleid is echter gericht op de stimulering van andere vervoerswijzen dan de auto. Meer ontsluitingswegen voor de auto hebben op dit moment geen prioriteit. Met het openbaar vervoer en de fiets is Tanthof- Oost goed met Tanthof-West verbonden.

 

 

 

Fietsroutes verbeteren

In Tanthof is een fijnmazig netwerk voor de (brom)fietser aanwezig. De gemeente stelt een fietsactieplan op om de fietsroutes in Delft te verbeteren en de knelpunten op te lossen. Bij de uitwerking van het fietsactieplan worden geen extra fietsverbindingen in Tanthof  toegevoegd. Wel wordt de kwaliteit van fietsroutes verbeterd. Een van de onderdelen van dit plan is het verbeteren van de bewegwijzering. Hieronder valt ook de bewegwijzering van fietsroutes in Tanthof. Een andere maatregel is een nieuwe een fietsverbinding van Tanthof naar de Schieweg voor de periode na 2002.

 

Uitbreiding openbaar vervoer

De lijnvoering van de bussen en de tram blijven voor de dienstregeling 2000-2001 ongewijzigd. Dat houdt in dat lijn 64 over de busbaan rijdt en buslijn 62 via de Latijns-Amerikalaan, Veulenkamp, etc. De ‘slingerroute’ en de bediening van Station Zuid blijven dus (voorlopig) behouden. Bewoners hebben het idee aangedragen om tramlijn 1 een lus te laten maken via Tanthof-Oost en Voorhofdreef voor een betere ontsluiting. Deze suggestie wordt meegenomen in het onderzoek dat de gemeente en Haaglanden gaan uitvoeren naar de lijnvoering van nieuwe ‘hoogwaardige’ openbaar vervoerlijnen.

 

Geluidsoverlast Kruithuisweg

Een probleem, volgens de bewoners, is de geluidsoverlast van de Kruithuisweg. Er ligt een voorstel voor verlaging van de toegestane snelheid op de Kruithuisweg. Dit heeft positieve effecten op de geluidsoverlast. De provincie moet hierover een beslissing nemen.


4.         VOORZIENINGEN EN ACTIVITEITEN

 

Huidige situatie

 

Voorzieningen divers

Het voorzieningenniveau in Tanthof is divers. Tanthof bezit winkels, welzijnsvoorzieningen, scholen en voorzieningen in de gezondheidszorg. Verder is er een wijkcentrum, het jongerencentrum ‘The Border’, een kinderboerderij en een sportpark. De bewoners signaleren enige knelpunten in het voorzieningenpakket: het wijkcentrum is niet geschikt voor alle activiteiten, er is een tekort aan sportzalen en men is het niet eens met het vertrek van de bibliotheek. De gemeente vindt dat de uitstraling van de winkelcentra verbeterd moet worden en dat er meer hele dagopvang en buitenschoolse opvang nodig is. Daarnaast vindt de gemeente dat het gebied rond de huidige bibliotheek potentie heeft om een bindende element te zijn tussen Tanthof-Oost en Tanthof-West.

 

Voorzieningen en activiteiten: de toekomst

Versterking van de voorzieningen in Tanthof, waarbij gebruik wordt gemaakt van de potenties van het gebied rond de huidige bibliotheek. Een multifunctioneel wijkcentrum voor alle leeftijden wordt gerealiseerd.

 

 

 

Aanpak

 

Bereikbaar

Bij de voorzieningen in een wijk is het belangrijk dat ze voor de bewoners goed bereikbaar zijn. Dit heeft een positief effect op de veiligheidsgevoelens in een wijk. Daarnaast is het van belang dat de voorzieningen een vriendelijk en uitnodigende uitstraling hebben. De gemeente wil samen met de ondernemers in Tanthof de uitstraling van de winkelcentra verbeteren.

 

Kinder- en buitenschoolse opvang

De kinderopvang in Tanthof wordt uitgebreid. Dit wordt onder andere bereikt door bij de nieuwbouw van het buurthuis, ruimte te reserveren voor peuterspeelzaal ‘t Zoldertje in combinatie met uitbreiding van de buitenschoolse opvang. Verder zal er uitbreiding  van buitenschoolse opvang plaatsvinden in de basisschool Delta, in combinatie met peuterspeelzaal ‘t Melktandje en/of bij The Border. Tevens wordt gestimuleerd dat er een particulier gefinancierd kinderdagverblijf nabij het tennispark komt.

 

Werkgelegenheidsprojecten

De gemeente wil een sluitende aanpak aan werkzoekenden bieden. Dit wil zeggen dat iedere werkzoekende wordt begeleid richting scholing, betaald of onbetaald werk. Het gemeentelijk beleid is vastgelegd in de nota ‘Samen aan de slag’. Doel van het werkgelegenheidsbeleid is mensen op regulier werk te krijgen, gesubsidieerd werk is daartoe een hulpmiddel. Een deel van de voornemens uit de eerder genoemde nota moet op wijkniveau worden uitgevoerd. Zo kan gedacht worden aan een combinatie van het buurtbeheerbedrijf, het wijktoezicht en inzet Dienstenwinkel, ofwel dienstverlening op beheer en wijkniveau. Een buurtbeheerbedrijf kan bijvoorbeeld beheertaken overnemen van gemeente en corporaties. Een ander idee is om wijkbewoners in te schakelen als buurtconciërge. Ook kan in dit verband gedacht worden aan een experiment van kinderopvang Octopus en de Dienstenwinkel. De Dienstenwinkel wil haar diensten ¾ zoals huishoudelijk werk, klussen in huis en tuin, boodschappenservice ¾ ook aanbieden aan ouders/verzorgers die hun kinderen naar Octopus brengen.

 

Dagactiviteiten centrum

In het buurthuis ‘De Boerderij’ wordt samen met de Stichting Begeleid Wonen en dagactiviteitencentrum ‘De Schakel’ een laagdrempelige inloopavond per week georganiseerd. Op deze manier wordt deelname aan andere activiteiten van ‘De Boerderij’ gestimuleerd.

 

Bibliotheek en digitale servicepunten

Naast bovenstaande ontwikkeling is het stedelijk beleid om (digitale) ‘servicepunten‘ in de wijken te ontwikkelen met de bibliotheek. Meer wijken kunnen daardoor profiteren van de bibliotheekservice. In 2000 volgt een plan van aanpak ook zal daarin aangegeven worden wat de voorkeur plaatsen zijn van de digitale servicepunten. De gemeente onderzoekt hierbij de mogelijk-heden om de servicepunten te combineren met de nog te ontwikkelen gemeentelijke informatiepunten. Vanwege de extra financiële impuls vanuit EZH is het mogelijk om in ieder geval de bibliotheek op het complete niveau open te houden totdat deze nieuwe plannen zijn uitgewerkt en gerealiseerd.

In Tanthof zal daarom niet meer gestart worden met het opzetten van de digitale servicepunten.

 

Activerend Armoedeprogramma

De gemeente Delft is per 14 december 1999 gestart met de ontwikkeling van beleid ter bestrijding van sociaal isolement. Er zijn in Delft verschillende maatschappelijke organisaties die een bijdrage leveren aan de aanpak van sociaal isolement. Te denken valt aan ouderen werk, maatschappelijk werk, buurt- en wijkwerk etc. In Delft ontbreekt echter nog een basisstructuur die de verschillende projecten en organisaties verbindt. Ook is er geen duidelijk adres waar instellingen en individuele inwoners van Delft kunnen melden dat iemand in een isolement is of dreigt te raken. Om een basisstructuur voor de bestrijding van sociaal isolement in Delft te realiseren moet op wijkniveau een netwerk opgezet worden. In dit netwerk kunnen vertegenwoordigers van Maatzorg, Stichting Ouderenwerk en buurt- en wijkwerk fungeren als aanspreek- en doorverwijspunt voor instellingen en inwoners die sociaal isolement signaleren. Op stedelijk niveau stemmen deze maatschappelijke organisaties en de gemeente beleid af en zorgen zij voor gegevens-verzameling. De rol van de gemeente hierbij is faciliterend.

 

Uitbreiding sportmogelijkheden

In Tanthof zijn veel sportmogelijkheden beschikbaar. Aan sportzaalcapaciteit is een tekort vinden de bewoners. De gemeente gaat onderzoeken of uitbreiding mogelijk is. Dit past binnen ‘het projectplan sportvisie 2006’ waarin de sportinfrastructuur dicht bij huis en school wordt uitgewerkt. Tevens wordt bij het herinrichtingsplan van het Avonturenpark Abtswoude rekening gehouden met de wensen van bewoners.

 

‘Sport on the streets’

Daarnaast is het ‘Project Sport on the streets’ gestart. Dit is een stedelijk sportstimuleringsprogramma voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Dit programma toont aan dat jongeren behoefte hebben aan andere vormen van sporten die afgestemd zijn op hun belevingswereld, flexibel van opzet zijn en waarbij deelname vrijblijvend is. De sportverenigingen zijn bij dit programma betrokken, zodat jongeren deze sporten ook in clubverband kunnen uitoefenen. Sportclubs blijven dus interessant voor de jongeren. Een voorbeeld van een dergelijke straatsport in Tanthof is het skeeleren en skaten dat erg in opkomst is.

 

Wijkevenementen

Een ander aandachtspunt in Tanthof is de ontwikkeling van culturele activiteiten. De gemeente wil de bewoners en organisaties die actief zijn in de wijk, faciliteren bij het organiseren van wijkevenementen. Gedacht kan worden aan buurt- en straatfeesten, straattheater, wijkmarkten, muziek, culturele markten,  sport- en speldagen, etc.

 

Recreatiegebied Midden-Delfland

Een belangrijke voorziening die wordt gerealiseerd is het recreatiegebied Midden-Delfland. Dit gebied is momenteel in aanleg ten Zuiden en Westen van Tanthof. Grenzend aan de Willem Dreeslaan komt het Abtswoudse Bos dat mogelijkheden biedt voor oever- en waterrecreatie, voetgangers, fietsers en ruiters. In het bos komt een landschappelijk kunstwerk te liggen ‘Moeder Aarde’. Dit kunstwerk biedt een mooi uitzicht en is in de winter een sleehelling.  Het Abtswoudse Bos wordt voor een groot deel aangelegd, maar een deel zal zich ook natuurlijk moeten gaan ontwikkelen (natuurbos). Ten Zuiden en Westen van Tanthof-West wordt Midden-Delfland minder intensief ingericht. De bestaande doorzichten naar het Zuiden blijven bestaan. Ook hier komen voetgangers- , fiets- en ruiterpaden. Verder komen hier plasdrasgebiedjes en enkele speelweiden. Ter hoogte van de Straat van Ormoes komt het ‘balcon van Tanthof’ met speelvoorzieningen voor de jonge kinderen. Vanaf dit balcon ontstaat uitzicht op het gebied.

Een zorgpunt zijn de verkeersstromen die het recreatiegebied Midden- Delfland met zich mee zal kunnen brengen. De gemeente werkt aan een plan om een auto-ontsluiting voor recreatiegebied Midden Delfland te maken via de Willem Dreeslaan.


5.         SAMEN LEVEN EN SOCIALE VEILIGHEID

 

Huidige situatie

Onveiligheidsgevoelens

De bewoners ervaren Tanthof als een ‘veilige en gezellige wijk’. Over het algemeen vinden de bewoners dat er in vergelijking met andere delen van de stad weinig criminaliteit en overlast bestaat in Tanthof. Uit cijfers blijkt dat Tanthof niet inbraakveilig is. Het aantal inbraken is de afgelopen jaren toegenomen. Bewoners geven te kennen dat zij een aantal plekken in Tanthof onveilig vinden als gevolg van de groenstructuur en de wijze van verlichten. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige achterpaden en binnenterreinen. De aanwezigheid van graffiti versterkt deze onveiligheidsgevoelens. Ook Station Zuid ervaren de bewoners als onveilig.

 

Minder binding met de wijk

Er is minder binding met de wijk. Redenen hiervoor zijn onder andere dat er  veel mensen in de wijk wonen die overdag elders werken en de toenemende individualiteit.

 

 

Samen leven en veiligheid: de toekomst

De komende jaren wenst de gemeente Delft in Tanthof geen toename van het aantal inbraken. De gemeente streeft naar een intensieve samenwerking tussen organisaties en instellingen die in de wijk werkzaam zijn.

 

 

 

Aanpak

 

Veilige stad voor iedereen

Om de gewenste situatie te realiseren zijn zowel fysieke als sociale maatregelen nodig. Een veilige woonomgeving is overzichtelijk ingericht,

’s avonds goed verlicht en er is voldoende toezicht. In de stedelijke nota ‘Een veilige stad voor iedereen’ zijn vijf aandachtsgebieden genoemd die de prioriteit krijgen: agressieve delicten, alcohol en drugs, woninginbraken, jongeren en verkeersveiligheid. De problemen die op het niveau van de wijk kunnen worden aangepakt, komen hieronder aan de orde.

 

Politie Keurmerk Veilig Wonen

Een veelbelovende aanpak is het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Dit keurmerk geeft aan dat een woning voldoet aan bepaalde eisen voor sociale veiligheid, inbraak- en brandpreventie. Er is een keurmerk voor nieuwbouw en voor de bestaande voorraad. Het keurmerk bestaat uit drie certificaten: Veilige Woning, Veilig Complex, Veilige Omgeving. Om voor certificatie in aanmerking te komen moet er een goed beheerplan liggen voor het complex en de omgeving.

 

Goede en energiezuinige verlichting

Een manier om onveiligheid(sgevoelens) tegen te gaan is een goede verlichting van (semi-) openbare ruimte. Beleid is om het huidige verlichtingsniveau te handhaven. Voor donkere achterpaden is in veel gevallen de betreffende woningcorporatie, een Vereniging van Eigenaren en/of particuliere eigenaar het aanspreekpunt. Belangrijk hierbij is dat energiezuinige (intelligente) verlichting wordt toegepast. Naast een verbeterd verlichtingsniveau is het afsluiten van de achterpaden in het belang van de veiligheid. Zo worden achterpaden als doorgaande routes voor fietsers en bromfietsers gebruikt. De gemeente roept de woningcorporaties op om de achterpaden samen met hun huurders aan te pakken.

 

Station Zuid

Rondom het Station Zuid worden, vooruitlopend op de totale aanpak van dit gebied, de fietsenstallingen uitgebreid en fietsenrekken vervangen.


 

6.         KINDEREN EN JONGEREN

 

Huidige situatie

 

Veel speelplaatsen

Vergeleken met andere delen van de stad wonen in Tanthof veel gezinnen met kinderen. Dit zijn zowel jonge kinderen als tieners. In Tanthof zijn voor de jonge kinderen speelplaatsen aanwezig. De tieners kunnen terecht in het jongerencentrum ‘The Border’ of in het Avonturenpark van het Abtswoudse Park. Ook skeeleren er veel tieners in Tanthof.

 

Voorzieningen en activiteiten tieners

Ondanks deze mogelijkheden signaleren zowel bewoners als de gemeente veel knelpunten in de (spel)voorzieningen voor kinderen en jongeren. Er zijn vooral te weinig voorzieningen en activiteiten voor tieners. Op dit moment neigen een aantal speelplekken ¾  met name die op de binnenterreinen ¾ hangplekken te worden. Verder voldoet de inrichting van het Avonturenpark niet meer aan de behoefte van jongeren; het is enigszins verpauperd en trekt geen jongeren aan. Bewoners vinden dat het Abtswoudse Park aan een herinrichting toe is, waarbij ook aandacht komt voor meer sportvoorzieningen. De gemeente is inmiddels gestart met het herinrichtingsplan waarbij zoveel als mogelijk rekening is gehouden met de wensen van de bewoners.

 

Vervuiling en onveilig

Andere knelpunten zijn de vervuiling van speelplekken (hondenpoep) en een aantal speelplaatsen die niet meer voldoen aan de landelijke veiligheidseisen.

 

 

Kinderen en jongeren: de toekomst

Voldoende schone en veilige speelplaatsen voor de jongere kinderen en meer ruimte voor activiteiten en voorzieningen voor tieners. De gemeente zet hiertoe een dialoog met de tieners en omwonenden op.

 

 

 

Aanpak

 

Ambulante manier van werken

Een speerpunt van de gemeente Delft is om samen met jongeren te bouwen aan de toekomst. Zij wil jongeren zoveel als mogelijk betrekken bij het jongerenbeleid en de voorzieningen voor jongeren. In Tanthof zijn daarom al met jongeren gesprekken aangegaan om te onderzoeken welke wensen en ideeën jongeren hebben. Deze aanpak wil de gemeente Delft verder gaan ontwikkelen. Op het moment dat zich kleine groepjes jongeren gaan vormen, is het belangrijk dat direct contact wordt gelegd met deze groepen. Deze ambulante manier van werken wordt gecombineerd met het gebruik van The Border als centrum. Een andere mogelijkheid is het zogenaamde ‘gildesysteem’. Hierbij worden werkplaatsen voor jongeren opgezet, waar ze bijvoorbeeld kunnen sleutelen aan brommers. Dit gebeurt al in ‘The Culture’ in Buitenhof.

 

Vensterschool

De gemeente zou graag zien dat instellingen die zich bezighouden met de opvang, begeleiding en opvoeding van kinderen veel meer gaan samenwerken met de basisscholen in Tanthof. Dit kan uitmonden in de oprichting van een zogenaamde Vensterschool. In hetzelfde gebouw zijn dan diverse instellingen gevestigd zoals kinderopvang, buitenschoolse opvang en basisschool. De volgende zaken kunnen in een Vensterschool plaatsvinden:

·       activiteiten op sportief en cultureel gebied en bijvoorbeeld natuureducatie;

·       voorschoolse taal- en speelactiviteiten, oudercursussen en huiswerkbegeleiding;

·       opvoedadvieswerk, maatschappelijk en medisch preventief werk.

 

Herinrichting Avonturenspeelplaats

Op het moment is de gemeente gestart met een herinrichtingsplan voor de Avonturenspeelplaats in het Abtswoudsepark. Bij dit plan wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met de wensen van de bewoners en de jongeren in de wijk. Volgens planning bouwt de gemeente in 2002 een nieuw wijkcentrum. Het wijkcentrum gaat ook activiteiten voor tieners organiseren als aanvulling op The Border.

 

Speelplekkenplan

De gemeente Delft gaat de speelplaatsen in Tanthof veilig maken. Twee urgente plaatsen worden in het eerste en tweede kwartaal van 2000 aangepakt; dit zijn de speelplaatsen aan de Hermelijnstraat en de speelplaats aan de Steltloperstraat/Kluutring. Voor de aanpak van de overige plaatsen gaat de gemeente bewoners uitnodigen deel te nemen in een werkgroep. Deze werkgroep bepaalt welke speelplaatsen op welke wijze moeten worden aangepakt binnen de voorwaarden die zijn gesteld in het ‘Speelplekkenplan’  Een aantal speelplaatsen worden opgeheven, sommige toestellen zullen worden vervangen en het type ondergrond wordt afgestemd op de valhoogte. Voor de aanpak van de overige plaatsen gaat de gemeente scholen en bewoners uitnodigen deel te nemen in een werkgroep. Vanwege de EZH-gelden is het mogelijk de speelplekken versneld aan te pakken.

7.         MILIEUGEDRAG, DUURZAAMHEID EN
            AFVALINZAMELING

 

Huidige situatie

 

Onbekendheid met regels

Voor zowel de bewoners als de gemeente is het milieu een belangrijk item. De bewoners in Tanthof ervaren een aantal knelpunten bij de afvalinzameling, bijvoorbeeld zwerfvuil en illegaal grofvuil. De gemeente signaleert bij de bewoners een onbekendheid met de regels over afvalinzameling. Met name ook met het speciale telefoonnummer van de ‘grofvuillijn’ waar grofvuil vooraf gemeld dient te worden.

 

Verantwoordelijkheid

Een ander punt is dat de bewoners een beperkte onderlinge verantwoordelijkheid ervaren voor het schoonhouden van de omgeving. Verder dan de ‘eigen voordeur’ gaat de verantwoordelijkheid van bewoners meestal niet.

 

Weinig duurzaam bouwen maatregelen

Verder constateert de gemeente dat tot op heden weinig ‘duurzaam bouwen’ maatregelen in Tanthof zijn toegepast bij beheer, renovaties en sloopactiviteiten. Andere onderdelen van duurzaamheid zoals het waterbeheer en duurzaam energiegebruik moeten meer aandacht krijgen.

 

Milieugedrag, duurzaamheid en afvalinzameling: de toekomst

Afvalinzameling en voorlichting op maat resulterend in een betere afvalscheiding en nette omgeving. Verder streeft de gemeente naar een grotere betrokkenheid van bewoners bij de eigen woonomgeving. Maatregelen over duurzaamheid moeten op een grotere schaal worden toegepast. Dat wil zeggen dat duurzaamheid een randvoorwaarde is bij het uitvoeren van de in dit plan opgenomen maatregelen.

 

 

 

Aanpak

 

Ondergrondse containers

Naar aanleiding van de gehouden proef met ondergrondse afvalcontainers heeft de gemeente na de evaluatie besloten om hiermee verder te gaan. De komende jaren worden op meer locaties in Delft deze containers geplaatst. Na een inventarisatie van de knelpunten in Tanthof zijn op de volgende plaatsen ondergrondse containers geplaatst: Bikolaan, Straat van Ormoes, Derde Werelddreef en Mandelastraat. Vanaf 2000 worden op meerdere locaties bij gestapelde bouw ondergrondse containers geplaatst.

 

Reinigingsinspecteurs

Verder wordt onderzocht hoe het toezicht op vervuilers kan worden verbeterd. Nu gebeurt dat uitsluitend door de reinigingsinspecteurs van de gemeente. Door een nauwere samenwerking tussen beheerders, de woningcorporaties en deze inspecteurs kunnen vervuilers worden aangepakt.

 

Centrale klachten registratie

Binnen de nieuwe gemeentelijke organisatie komt een centrale klachtenregistratie en –behandeling voor alle meldingen en klachten op gebied van openbare ruimte. Daarnaast heeft de gemeente wijkgerichte Veegplannen opgesteld, waardoor zwerfvuil gerichter kan worden aangepakt. In Tanthof komt een eigen veegploeg (‘Veegnota 1997’ ). Onlangs heeft de gemeente het Veegplan Tanthof opgesteld in overleg met de bewoners.

 

Voorlichting

Voorlichting moet gerichter ingezet worden. Dit kan zijn straat- of buurtgericht, naar bebouwingstype, leeftijdscategorie of herkomst. Een ander middel kunnen speciale lessen op scholen zijn. Ook de optimalisering en uitbreiding van het informatiegedeelte van de Retourette staat op het programma.

 

Kansenkaart voor energie

De nota Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 (3D) heeft als doel om een duurzame stedelijke ontwikkeling te realiseren. Van belang hierbij is het stimuleren van duurzame energiebronnen. Er is een project gestart om voor Delft (gebiedsgericht, dus ook voor Tanthof) een ‘kansenkaart voor energie’ op te stellen. Dit geeft de mogelijkheden weer voor energiebesparing en duurzame energie. Hierbij wordt rekening gehouden met de voorwaarden en de fysieke ruimtelijke kenmerken van het gebied.

 

Duurzaam bouwen maatregelen

Ook het stimuleren van duurzaam bouwen bij sloop, renovatie/beheer en nieuwbouw wordt belangrijk gevonden. De gemeente werkt samen met de woningcorporaties aan de uitvoering van de duurzaam bouwen maatregelen.

 


8.         WONEN

 

Huidige situatie

 

Goed wonen

Over het algemeen vinden de bewoners dat het goed wonen is in Tanthof. In Tanthof staan voornamelijk ruime eengezinswoningen met tuinen. Naast gezinnen kunnen ook één- en tweeperpoonshuishoudens terecht in Tanthof. De architectuur van de woningenbouw vinden de bewoners enigszins eenzijdig.

 

Te weinig ouderenwoningen

Een knelpunt is volgens de bewoners dat er te weinig ouderenwoningen in de wijk zijn. Ouderen die in de wijk willen blijven wonen, hebben niet veel mogelijkheden om binnen Tanthof door te stromen. Verder signaleren bewoners en gemeente dat het beheer rond bijvoorbeeld de HAT-complexen intensiever moet.

 

 

Wonen: de toekomst

De kwaliteit van de woningbouw handhaven en het beheer in sommige gebieden intensiveren. De gemeente streeft naar een schone, hele en veilige woonomgeving. Daarnaast wenst de gemeente het woningaanbod dat geschikt is voor  ouderen te vergroten.

 

 

Aanpak

 

HAT-complexen

Op het gebied van wonen zijn zowel door bewoners als de projectgroep Tanthof weinig punten van aandacht aangedragen. Het betreft vooral wensen om het beheer rond de HAT-complexen en de Rietgorstraat en omgeving te intensiveren. De gemeente onderzoekt met de woningcorporaties en bewoners wat de mogelijkheden zijn.

 

 

 

Seniorenwoningen

Een ander aandachtspunt is dat de senioren van Tanthof graag in Tanthof willen blijven wonen. De bewoners signaleren een tekort aan seniorenwoningen. De gemeente onderzoekt het tekort en inventariseert met de woningcorporaties de mogelijkheden. De trend is dat ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen. Ze wensen een woning zonder trappen, goed toegankelijk en comfortabel. In principe staan er in Tanthof voldoende woningen die geschikt te maken zijn voor ouderen, maar op dit moment nog niet zijn. Het is onduidelijk of het aanbod van producten en voorzieningen voldoende aansluit bij de behoeften van ouderen.

 

 


9.         BEWONERS BETROKKEN BIJ DE WIJK

 

Huidige situatie

 

Dialoog

Kenmerkend voor de wijkaanpak is het vraaggerichte werken. Dit betekent dat een belangrijk speerpunt van de wijkaanpak is, dat de gemeente meer dan voorheen in dialoog treedt met de bewoners van Tanthof over problemen en mogelijkheden in hun straat of buurt. Bewoners zijn dus meer dan tot op heden zelf werkzaam en betrokken bij de leefbaarheid van hun woon-, werk- en leefomgeving.

 

Bewoners betrokken: de toekomst

Meer vorm en inhoud geven aan bewonersparticipatie, het opzetten van bijvoorbeeld een bewonersadviesgroep en het stimuleren van eigen initiatief en zelfwerkzaamheid van buurten.

 

 

 

Aanpak

 

Onderhoudsprogramma

Bewoners tonen een grotere betrokkenheid op buurt- of straatniveau dan op wijkniveau. Dit Wijkbeheerplan speelt hierop in. De maatregelen worden op buurt- of straatniveau uitgevoerd. Voor een aantal zaken doet de gemeente dit al. De gemeente heeft bijvoorbeeld een onderhoudsprogramma, waarin staat wanneer welke buurt of straat aan de beurt komt. De volgende stap is om een uitvoeringsprogramma te maken met daarin alle maatregelen per buurt of straat en bekendheid te geven aan dit uitvoeringsprogramma. In de voorbereidingsfase worden bewoners betrokken bij het opstellen van deze programma’s. In 2000 worden de verschillende deelplannen herbestraat. Bewoners van een aantal deelplannen zijn inmiddels hierover geïnformeerd en hebben aanvullende opmerkingen op de plannen kunnen maken.

 

 

 

Wijkbeheeroverleg

De gemeente Delft streeft ernaar de betrokkenheid van de bewoners  te stimuleren en te vergroten. Begonnen wordt met het wijkbeheeroverleg in Tanthof. Hierin gaan vertegenwoordigers van bewonerscommissies, Verenigingen van Eigenaren, professionals van woningcorporaties, ambtenaren (de clusters Bedrijven en Wijk- en Stadszaken) en andere professionals zitting hebben. Zaken die in dit overleg aan de orde komen hebben betrekking op beheerzaken met een sociale en een fysieke dimensie.

 

‘Natuurlijke momenten’

De gemeente gaat vooral ‘natuurlijke’ momenten aangrijpen om samen met de bewoners hun buurt of straat leefbaar te houden of de leefbaarheid te verbeteren. Een dergelijk ‘natuurlijk’ moment is bijvoorbeeld de herbestratingswerkzaamheden die plaats gaan vinden in een buurt. De gemeente gaat dan met de buurt in gesprek om te kijken welke andere zaken of problemen spelen, die tegelijkertijd opgelost kunnen worden: bijvoorbeeld verbetering van de  parkeersituatie, de aanleg van een ecologische groenvoorziening of de aanpak van een speelplaats. Een ander moment is wellicht als de woningcorporatie woningen gaat opknappen. Mogelijk wensen de bewoners extra beveiliging in en om de woning.

 

Organiseren

Bewoners kunnen meer invloed hebben op plannen door zich te organiseren. Voor een deel gebeurt dit al door bijvoorbeeld de Vereniging van Huiseigenaren in Tanthof. Hier en daar zijn groepen bewoners actief. De gemeente Delft stimuleert dit. Het collegeprogramma en de nieuwe gemeentelijke organisatie gaan er van uit dat de bewoners optimaal betrokken worden bij het maken en uitvoeren van beleidsplannen. In het proces van het maken van wijkplannen is in de eerste fase geprobeerd de inbreng en de mening van de bewoners mee te laten wegen. Ook voor het vervolg, in dit geval overleg over de uitvoering van de plannen en het actualiseren van de wijkprogramma’s is de bewonersinbreng van belang. Voor de komende tijd wordt gedacht aan een klankbordgroep (belangenplatform) en bewoners- en overleggroepen per onderwerp / uit te voeren maatregelen. Daarnaast wordt gedacht aan een éénmaal per jaar te houden brede peiling in de wijken. De vorm daarvan is nog niet geheel duidelijk.

10.      DE  WIJKECONOMIE

 

Het beleid voor de buurtwinkelvoorzieningen staat beschreven in de nota  ‘Structuurvisie voor detailhandel 1997-2007. Delft Kennis van Zaken’. Het beleid richt zich op handhaven van de voorzieningen in de buurtwinkelcentra van Tanthof-West (Bikolaan) en Tanthof-Oost (Dassraat).

 

Het toekomstperspectief voor de winkels aan de Bikolaan wordt gekwalificeerd als redelijk tot goed. De uitbreiding van de supermarkt en de bedrijfs-ontwikkeling in Tanthof-Noord dragen hiertoe bij. Het toekomstperspectief voor de Dasstraat is matig. De ligging, uitstraling en kwaliteit van de openbare ruimte zijn daar debet aan. Wil dit winkelcentrum overleven dan is een kwaliteitsimpuls nodig.

 

In de nota ‘Ontwikkelingsvisie Delft 2025’ wordt aangegeven dat ‘kleinschalige’ kantoren en bedrijven ¾ 100 á 150 m2 en incidenteel tot 500 m2 ¾  op de  ‘ruggengraat’ van de wijk mogelijk moet worden gemaakt. De ruggengraat van Tanthof-West is tramlijn 1. Ook is in deze nota het versterken van buurtwinkelcentra in Tanthof als actie opgenomen.

 

Winkelcentrum Tanthof-West

Het draagvlak voor de winkelvoorzieningen is 7.000 inwoners. Omvang van de winkelvoorzieningen is 1.700 m2 verkoop vloeroppervlak. 1.150m2 hiervan wordt gebruikt door de dagelijkse sector (bijvoorbeeld etenswaren) en 550 m2 door de niet dagelijkse sector (bijvoorbeeld autobedrijven, kleding). De supermarkt (Plusmarkt) is hier de trekker. De branche samenstelling is volledig en goed. Het winkelcentrum ziet er verzorgd uit en het heeft een open en overzichtelijke uitstraling. De bereikbaarheid en veiligheid is niet optimaal. Parkeervoorzieningen liggen net buiten het centrum en biedt meer dan voldoende ruimte voor de bezoekers aan de winkels.

 

Winkelcentrum Tanhof-Oost

Het draagvlak voor de winkelvoorzieningen is ruim 9.000 inwoners. De omvang is 1.050 m2 verkoop vloeroppervlak. 820 m2 hiervan wordt gebruikt door de dagelijkse sector en 230 m2 door de niet dagelijkse sector. De branchesamenstelling van de dagelijkse goederen is volledig. De supermarkt (Amax) is echter te klein de trekkersrol te kunnen vervullen voor deze buurtvoorziening (Amax heeft een bruto vloeroppervlak van 600m2).

De herkenbaarheid van het winkelcentrum is klein. Het ligt ingebouwd in een zeventiger jaren wijk en is erg naar binnen gekeerd, zo is er bijvoorbeeld geen duidelijke entree. Uitbreidingsmogelijkheden voor de winkeliers zijn er niet.

De openbare ruimte maakt een wat armoedige indruk vanwege de scheve betonblokken en lantaarnpalen.

Er zijn veertig parkeerplaatsen in de nabijheid van het centrum en bruikbaar voor bezoekers.

 

Bedrijvenstrook Tanthof-Noord

De bedrijvenstrook Tanthof-Noord wordt de komende jaren volledig ontwikkeld met divers ‘schone’ kantoorachtige bedrijven (met maximaal hindercategorie 3, dit houdt in met niet teveel overlast voor de omgeving).