Wijkbeheerplan Tanthof
april 2000
Inhoudsopgave
1. Inleiding
/ 2
2. Groen,
water en openbare ruimte / 5
3. Verkeer
en verkeersveiligheid / 8
4. Voorzieningen
en activiteiten /11
5. Samen
leven en sociale veiligheid /15
6. Kinderen
en jongeren /17
7. Milieugedrag,
duurzaamheid en afvalinzameling / 20
8. Wonen /
23
9. Bewoners
betrokken bij de wijk / 25
10. De Wijkeconomie / 27
Buurtkaarten Tanthof-Oost en
Tanthof-West
11. Bijlage: programma van maatregelen
1. INLEIDING
De gemeente Delft heeft in
samenwerking met organisaties zoals de woningcorporaties, de politie en
Stichting Welzijn Delft en met bewoners dit Wijkbeheerplan voor Tanthof
opgesteld. De basis van dit plan zijn de onderwerpen die tijdens twee
wijkbijeenkomsten en in de zogenaamde wijkpanels aan de orde zijn geweest. Het
Wijkbeheerplan is één van de twee typen wijkplannen die Delft maakt. Naast het
Wijkbeheerplan voor Tanthof, krijgt Voorhof een Wijkontwikkelingsplan en voor
de overige wijken komen er Wijkactieplannen.
1.1 Doel van
het Wijkbeheerplan en inhoud
Doel van het Wijkbeheerplan is een
visie en uitvoeringsprogramma te bieden voor het gewenste sociale en fysieke
beheer van Tanthof op de korte termijn (2 tot 4 jaar). De ambitie daarbij is om
de leefbaarheid te behouden en waar mogelijk te vergroten (curatief beheer) en
ongewenste situaties te voorkomen (preventief beheer).
Met dit doel voor ogen, houdt het
Wijkbeheerplan het volgende in:
·
Het gaat over (dreigende) problemen in de wijk die door
dagelijks fysiek en sociaal beheer kunnen worden aangepakt.
·
Waar noodzakelijk of gewenst gaat het plan in op een
specifieke problematiek en aanpak van een kleiner deelgebied in de wijk. Dit is
afhankelijk van het karakter van de wijk.
·
Waar mogelijk betrekt de gemeente bewoners en externe partners
bij de uitvoering van dit plan.
Het dagelijks sociaal en fysiek
beheer in de wijk door diverse organisaties ¾ onder
andere gemeente, corporaties, energie bedrijf Delfland ¾ wordt in dit plan als
het ware met elkaar afgestemd. Het plan bestaat uit concrete projecten,
activiteiten of onderzoeksprojecten die gezamenlijk tot doel hebben de
leefbaarheid te behouden of te verbeteren.
1.2 Hoe
is het plan tot stand gekomen?
De eerste stap was het maken van
de Wijkbeschrijving Tanthof. Dat
rapport is een globale beschrijving van de huidige situatie in de wijk op basis
van statistische gegevens en meningen van bewoners. De meningen van bewoners
zijn bij de wijkaanpak het uitgangspunt. De meningen zijn verzameld door de
zogenaamde Wijkpanels, waarin bewoners uit de wijk zitting hebben. Deze
bewoners zijn willekeurig geselecteerd op basis van een aantal
huishoudenskenmerken. Ook zijn twee wijkbijeenkomsten georganiseerd, waar alle
organisaties en instanties uit de wijk hun mening over Tanthof hebben gegeven.
Vervolgens is een projectgroep
opgezet van betrokken organisaties, zoals verschillende gemeentelijke diensten,
de woningcorporaties, Stichting Welzijn Delft en de politie. De projectgroep
heeft de inhoud, doelstellingen en prioriteiten van het Wijkbeheerplan bepaald
op basis van de ingebrachte meningen van bewoners. De projectgroep is
opgesplitst in twee werkgroepen die vanuit het sociale en fysieke perspectief
de wijk hebben gekarakteriseerd. Daarbij is zij ten eerste uitgegaan van het
huidige beleid van de gemeente Delft. Ook heeft zij de meningen en visies van
de andere betrokken partijen verwerkt en daarmee rekening gehouden bij het
samenstellen van de plannen/ideeën die aangepakt moeten worden.
Van 14 februari tot en met 31
maart konden bewoners van Delft/de wijk Tanthof reageren op dit plan. In deze
inspraakperiode vond er een Wijkmarkt plaats op 8 maart. De reacties die zijn
binnengekomen op het Wijkbeheerplan staan vermeld in bijlage 1. Ook is
aangegeven wat er met de reacties gedaan wordt/is. Een aantal reacties is
opgenomen in dit plan. Een hoofdstuk over wijkeconomie is toegevoegd nadat de
raadscommissie Leefbaarheid die wens had uitgesproken.
Wat wil de gemeente met Tanthof de komende jaren wat
het beheer aangaat? Dat is verwoord in de volgende visie:
De komende vier jaar richt de gemeente zich op het intensiveren van het beheer van de openbare ruimte in Tanthof. Met andere woorden: de straten, het groen, de verlichting, de verkeersvoorzieningen en alle andere elementen van de woonomgeving moeten schoner, heler en veiliger zijn dan nu. Duurzame ontwikkeling is hierbij belangrijk. Verder moeten bewoners zich meer betrokken voelen bij hun wijk. Dit uit zich in verdraagzaamheid, samenwerking en in een grotere bewonersparticipatie.
In de volgende hoofdstukken wordt
de gekozen aanpak uitgelegd. Concreet wordt weergegeven hoe de zojuist
beschreven visie gerealiseerd gaat worden.
Per onderwerp staat beschreven hoe Tanthof over enkele jaren (periode
van dit plan) er uit zou moeten zien. Dit deel hebben we de toekomst genoemd.
De basis van deze toekomstomschrijving vormen de meningen en ideeën van de
bewoners uit Tanthof. Deze meningen staan in de bijlage. De gemeente heeft de
meningen en ideeën verwerkt en heeft gekeken welke passen binnen de integrale
aanpak en het stedelijk beleid. Niet onbelangrijk om te vermelden is dat de
ideeën van de bewoners en de mogelijke oplossingsrichtingen van de projectgroep
Tanthof grote overeenkomsten vertonen.
Uit de Wijkbeschrijving en uit de
volgende hoofdstukken blijkt dat Tanthof een wijk is waar de bewoners over het
algemeen prettig wonen, werken en leven. Tanthof is een rustige groene wijk met
weinig doorgaand verkeer, de meeste woningen zien er goed onderhouden en verzorgd
uit. Daarnaast heeft Tanthof redelijk veel voorzieningen voor jong en oud. Wel signaleren de bewoners een aantal zaken
dat voor verbetering vatbaar is: met name het onderhouds-niveau van de openbare
ruimte, de verkeersstructuur en verkeersveiligheid en het aantal
(spel)activiteiten voor tieners.
2. GROEN,
WATER EN OPENBARE RUIMTE
Huidige situatie
Verzakking
De bewoners van Tanthof hebben het
idee dat ze buiten wonen. Dit is
niet voor niets. In tegenstelling tot de andere moderne buitenwijken is bij de
bouw van Tanthof het oorspronkelijke landschap als uitgangspunt gebruikt. De
oorspronkelijke laaggelegen rivierbeddingen en oevers liggen nu hoger (kreekruggen)
dan het omliggende ¾ in de
loop der tijd sterk gedaalde ¾
veengebied. Hierdoor zijn in Tanthof op een aantal plaatsen verzakkingen in de
bestrating ontstaan. Volgens de bewoners ontstaan hierdoor in sommige gevallen
(verkeers)onveilige situaties door bijvoorbeeld te hoog liggende putdeksels.
Dichte begroeiing
Opmerkelijk is dat destijds de
groenstroken vooruitlopend op de uitwerking van het stedenbouwkundig plan,
werden aangelegd. De toepassing op grote schaal van snelgroeiend inheems
bosplantsoen zorgde snel voor een groene beschutting. Op den duur werd de begroeiing
echter te dicht. Hierdoor verstikt de beplanting en wordt eenzijdig. Daarnaast
heeft dit ook negatieve gevolgen voor de bewoners: dichte beplanting leidt vaak
tot sociale onveiligheid en overmatige beschaduwing van woningen en tuinen. De
komende jaren zal het groen moeten worden uitgedund. De beplanting zal daarbij
deels door duurzame soorten vervangen moeten worden.
Tevredenheid onderhoud
Ondanks de grote tevredenheid van
de bewoners met het groen, zijn de bewoners minder tevreden over het onderhoud
van het openbaar groen (onkruid en zwerfvuil). Een ander probleem is dat de
diversiteit van de begroeiing (soort en kleur) en de toekomstwaarde van het
groen in Tanthof laag wordt gevonden. Ook zijn de grenzen tussen openbaar en
privé groen soms onduidelijk.
Waterkwaliteit
Tanthof is naast groen, zeer
waterrijk. De waterkwaliteit laat echter te wensen over en ook de afwatering in
Tanthof vertoont een aantal knelpunten.
Groen, water en openbare ruimte: de toekomst
De
gemeente streeft naar een ontwikkeling van het groen in Tanthof waarbij de
diversiteit en toekomstwaarde van de beplanting gewaarborgd en waar nodig,
verhoogd wordt. Daarnaast is de bestrating, de waterkwaliteit en kwantiteit een
aandachtspunt.
Aanpak
Fysieke maatregelen
Om de gewenste situatie te
bereiken zijn vooral fysieke maatregelen noodzakelijk.
De (stedelijke) notas als Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 (3D), Ruimte
voor natuur, Bomen op dreef, geven de randvoorwaarden aan voor die fysieke
maatregelen. Zorg voor een duurzame ontwikkeling, het behoud van ecologische
zones en waterpartijen, milieuvriendelijke bestrijding van onkruid, goede
groeiomstandigheden van bomen en het bevorderen van een natuurlijke
ontwikkeling, staan daarin beschreven.
Veel bewoners zijn ontevreden over
de bestrating in Tanthof. Voor Tanthof ligt er voor de komende twee jaar een
herbestratingsprogramma (indien nodig inclusief het herleggen van de
riolering). Per buurt bekijkt de gemeente samen met de bewoners of deze werkzaamheden
gecombineerd kunnen worden met andere wensen over de openbare ruimte.
3. VERKEER
EN VERKEERSVEILIGHEID
Huidige situatie
Weinig doorgaand verkeer
Tanthof is een rustige woonwijk
met weinig doorgaand verkeer en met veel voet- en fietspaden. Veel woonstraten
in het oostelijk deel van de wijk zijn doodlopend voor het autoverkeer. De wijk
is goed bereikbaar voor autos, door de nabije ligging van snelwegen. Ook het
openbaar vervoer in Tanthof is goed: Tramlijn 1 heeft zijn eindhalte bij het
Abtswoudse Park, door de wijk loopt een busbaan en Station Zuid ligt op
loopafstand van Tanthof-Oost. Voor Tanthof-West is het stratenpatroon
rechthoekig ontworpen. De bewoners vinden dat Tanthof-Oost onvoldoende is
ontsloten voor het autoverkeer. Daarnaast vinden de bewoners dat er te hard
gereden wordt zowel op de ontsluitingswegen als de woonstraten.
Minder verkeersongevallen
Uit cijfers blijkt dat de
verkeersveiligheid in Tanthof beter is dan in de rest van de stad. Er zijn
namelijk minder verkeersongevallen dan het stedelijk gemiddelde. Bewoners van
Tanthof en de gemeente vinden dat er in Tanthof wel verkeersonveilige plaatsen
in de wijk zijn. Bijvoorbeeld de verkeerssituatie op Abtswoude. Deze weg wordt
als sluiproute gebruikt voor het doorgaand verkeer van en naar Schiedam. De weg
is onveilig voor voetgangers en fietsers. Ook de bussen op de busbaan leiden
volgens de deelnemers aan de wijkpanels tot gevaarlijke situaties voor het
langzaam verkeer. Daarnaast ontstaan verkeersproblemen in de woongebieden die
ingericht zijn als woonerf (te hard rijden, parkeeroverlast). Ook de verkeerssituaties rondom sommige
scholen heeft aandacht nodig. Een laatste knelpunt is dat de fietsroutes geen
logisch verloop hebben.
Verkeer en verkeersveiligheid: de toekomst
Een fiets-
en voetgangersvriendelijk Tanthof met nog minder verkeersongevallen.
Aanpak
30-km gebied
Om de verkeersveiligheid te verbeteren worden in Delft de komende
jaren in alle woon- en verblijfsgebieden 30 km-gebieden ingevoerd. Dit geldt
ook voor Tanthof. Inrichting van een wijk als 30 km-gebied betekent dat aan de
wijkingangen wordt aangegeven dat men vanuit een verkeersgebied een
verblijfsgebied binnenkomt. In de hele wijk geldt een maximum snelheid van 30
km/u. Zo nodig worden op diverse plaatsen snelheidsremmende maatregelen
getroffen. In Tanthof zijn al veel snelheidsremmende maatregelen aanwezig,
waardoor voor de invoering van een 30 km-gebied in Tanthof niet veel extra
maatregelen noodzakelijk zijn.
Op basis van klachten worden niet
alleen oversteek situaties rond scholen bekeken, maar ook knelpunten op andere
plaatsen in Tanthof.
Huidige situatie
Voorzieningen divers
Het voorzieningenniveau in Tanthof
is divers. Tanthof bezit winkels, welzijnsvoorzieningen, scholen en
voorzieningen in de gezondheidszorg. Verder is er een wijkcentrum, het
jongerencentrum The Border, een kinderboerderij en een sportpark. De bewoners
signaleren enige knelpunten in het voorzieningenpakket: het wijkcentrum is niet
geschikt voor alle activiteiten, er is een tekort aan sportzalen en men is het
niet eens met het vertrek van de bibliotheek. De gemeente vindt dat de
uitstraling van de winkelcentra verbeterd moet worden en dat er meer hele
dagopvang en buitenschoolse opvang nodig is. Daarnaast vindt de gemeente dat
het gebied rond de huidige bibliotheek potentie heeft om een bindende element
te zijn tussen Tanthof-Oost en Tanthof-West.
Voorzieningen en activiteiten: de toekomst
Versterking van de voorzieningen in Tanthof, waarbij gebruik wordt gemaakt van de potenties van het gebied rond de huidige bibliotheek. Een multifunctioneel wijkcentrum voor alle leeftijden wordt gerealiseerd.
Aanpak
Bereikbaar
Bij de voorzieningen in een wijk
is het belangrijk dat ze voor de bewoners goed bereikbaar zijn. Dit heeft een
positief effect op de veiligheidsgevoelens in een wijk. Daarnaast is het van
belang dat de voorzieningen een vriendelijk en uitnodigende uitstraling hebben.
De gemeente wil samen met de ondernemers in Tanthof de uitstraling van de
winkelcentra verbeteren.
Kinder- en buitenschoolse opvang
De kinderopvang in Tanthof wordt
uitgebreid. Dit wordt onder andere bereikt door bij de nieuwbouw van het
buurthuis, ruimte te reserveren voor peuterspeelzaal t Zoldertje in combinatie
met uitbreiding van de buitenschoolse opvang. Verder zal er uitbreiding van buitenschoolse opvang plaatsvinden in de
basisschool Delta, in combinatie met peuterspeelzaal t Melktandje en/of bij
The Border. Tevens wordt gestimuleerd dat er een particulier gefinancierd
kinderdagverblijf nabij het tennispark komt.
Werkgelegenheidsprojecten
De gemeente wil een sluitende
aanpak aan werkzoekenden bieden. Dit wil zeggen dat iedere werkzoekende wordt
begeleid richting scholing, betaald of onbetaald werk. Het gemeentelijk beleid
is vastgelegd in de nota Samen aan de slag. Doel van het
werkgelegenheidsbeleid is mensen op regulier werk te krijgen, gesubsidieerd
werk is daartoe een hulpmiddel. Een deel van de voornemens uit de eerder
genoemde nota moet op wijkniveau worden uitgevoerd. Zo kan gedacht worden aan
een combinatie van het buurtbeheerbedrijf, het wijktoezicht en inzet
Dienstenwinkel, ofwel dienstverlening op beheer en wijkniveau. Een
buurtbeheerbedrijf kan bijvoorbeeld beheertaken overnemen van gemeente en
corporaties. Een ander idee is om wijkbewoners in te schakelen als
buurtconciërge. Ook kan in dit verband gedacht worden aan een experiment van
kinderopvang Octopus en de Dienstenwinkel. De Dienstenwinkel wil haar diensten ¾ zoals huishoudelijk werk, klussen in huis en tuin,
boodschappenservice ¾ ook
aanbieden aan ouders/verzorgers die hun kinderen naar Octopus brengen.
Dagactiviteiten centrum
In het buurthuis De Boerderij
wordt samen met de Stichting Begeleid Wonen en dagactiviteitencentrum De
Schakel een laagdrempelige inloopavond per week georganiseerd. Op deze manier
wordt deelname aan andere activiteiten van De Boerderij gestimuleerd.
Bibliotheek en digitale servicepunten
Naast bovenstaande ontwikkeling is
het stedelijk beleid om (digitale) servicepunten in de wijken te ontwikkelen
met de bibliotheek. Meer wijken kunnen daardoor profiteren van de
bibliotheekservice. In 2000 volgt een plan van aanpak ook zal daarin aangegeven
worden wat de voorkeur plaatsen zijn van de digitale servicepunten. De gemeente
onderzoekt hierbij de mogelijk-heden om de servicepunten te combineren met de
nog te ontwikkelen gemeentelijke informatiepunten. Vanwege de extra financiële
impuls vanuit EZH is het mogelijk om in ieder geval de bibliotheek op het
complete niveau open te houden totdat deze nieuwe plannen zijn uitgewerkt en
gerealiseerd.
In Tanthof zal daarom niet meer
gestart worden met het opzetten van de digitale servicepunten.
Activerend Armoedeprogramma
De gemeente Delft is per 14
december 1999 gestart met de ontwikkeling van beleid ter bestrijding van
sociaal isolement. Er zijn in Delft verschillende maatschappelijke organisaties
die een bijdrage leveren aan de aanpak van sociaal isolement. Te denken valt
aan ouderen werk, maatschappelijk werk, buurt- en wijkwerk etc. In Delft
ontbreekt echter nog een basisstructuur die de verschillende projecten en
organisaties verbindt. Ook is er geen duidelijk adres waar instellingen en
individuele inwoners van Delft kunnen melden dat iemand in een isolement is of
dreigt te raken. Om een basisstructuur voor de bestrijding van sociaal
isolement in Delft te realiseren moet op wijkniveau een netwerk opgezet worden.
In dit netwerk kunnen vertegenwoordigers van Maatzorg, Stichting Ouderenwerk en
buurt- en wijkwerk fungeren als aanspreek- en doorverwijspunt voor instellingen
en inwoners die sociaal isolement signaleren. Op stedelijk niveau stemmen deze
maatschappelijke organisaties en de gemeente beleid af en zorgen zij voor
gegevens-verzameling. De rol van de gemeente hierbij is faciliterend.
Uitbreiding sportmogelijkheden
In Tanthof zijn veel
sportmogelijkheden beschikbaar. Aan sportzaalcapaciteit is een tekort vinden de
bewoners. De gemeente gaat onderzoeken of uitbreiding mogelijk is. Dit past
binnen het projectplan sportvisie 2006 waarin de sportinfrastructuur dicht bij
huis en school wordt uitgewerkt. Tevens wordt bij het herinrichtingsplan van
het Avonturenpark Abtswoude rekening gehouden met de wensen van bewoners.
Sport on the streets
Daarnaast is het Project Sport on
the streets gestart. Dit is een stedelijk sportstimuleringsprogramma voor jongeren in de leeftijd van 12
tot 18 jaar. Dit programma toont aan dat jongeren behoefte hebben aan andere
vormen van sporten die afgestemd zijn op hun belevingswereld, flexibel van
opzet zijn en waarbij deelname vrijblijvend is. De sportverenigingen zijn bij
dit programma betrokken, zodat jongeren deze sporten ook in clubverband kunnen
uitoefenen. Sportclubs blijven dus interessant voor de jongeren. Een voorbeeld
van een dergelijke straatsport in Tanthof is het skeeleren en skaten dat erg in
opkomst is.
Wijkevenementen
Een ander aandachtspunt in Tanthof
is de ontwikkeling van culturele activiteiten. De gemeente wil de bewoners en
organisaties die actief zijn in de wijk, faciliteren bij het organiseren van
wijkevenementen. Gedacht kan worden aan buurt- en straatfeesten, straattheater,
wijkmarkten, muziek, culturele markten,
sport- en speldagen, etc.
Recreatiegebied Midden-Delfland
Een belangrijke voorziening die
wordt gerealiseerd is het recreatiegebied Midden-Delfland. Dit gebied is
momenteel in aanleg ten Zuiden en Westen van Tanthof. Grenzend aan de Willem
Dreeslaan komt het Abtswoudse Bos dat mogelijkheden biedt voor oever- en
waterrecreatie, voetgangers, fietsers en ruiters. In het bos komt een
landschappelijk kunstwerk te liggen Moeder Aarde. Dit kunstwerk biedt een
mooi uitzicht en is in de winter een sleehelling. Het Abtswoudse Bos wordt voor een groot deel aangelegd, maar een
deel zal zich ook natuurlijk moeten gaan ontwikkelen (natuurbos). Ten Zuiden en
Westen van Tanthof-West wordt Midden-Delfland minder intensief ingericht. De
bestaande doorzichten naar het Zuiden blijven bestaan. Ook hier komen
voetgangers- , fiets- en ruiterpaden. Verder komen hier plasdrasgebiedjes en
enkele speelweiden. Ter hoogte van de Straat van Ormoes komt het balcon van
Tanthof met speelvoorzieningen voor de jonge kinderen. Vanaf dit balcon ontstaat
uitzicht op het gebied.
Huidige situatie
Onveiligheidsgevoelens
De bewoners ervaren Tanthof als
een veilige en gezellige wijk. Over het algemeen vinden de bewoners dat er in
vergelijking met andere delen van de stad weinig criminaliteit en overlast
bestaat in Tanthof. Uit cijfers blijkt dat Tanthof niet inbraakveilig is. Het
aantal inbraken is de afgelopen jaren toegenomen. Bewoners geven te kennen dat
zij een aantal plekken in Tanthof onveilig vinden als gevolg van de
groenstructuur en de wijze van verlichten. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige
achterpaden en binnenterreinen. De aanwezigheid van graffiti versterkt deze
onveiligheidsgevoelens. Ook Station Zuid ervaren de bewoners als onveilig.
Minder binding met de wijk
Er is minder binding met de wijk.
Redenen hiervoor zijn onder andere dat er
veel mensen in de wijk wonen die overdag elders werken en de toenemende
individualiteit.
Samen leven en veiligheid: de toekomst
De komende
jaren wenst de gemeente Delft in Tanthof geen toename van het aantal inbraken. De gemeente streeft naar een intensieve samenwerking tussen organisaties en
instellingen die in de wijk werkzaam zijn.
Aanpak
Veilige stad voor iedereen
Om de gewenste situatie te
realiseren zijn zowel fysieke als sociale maatregelen nodig. Een veilige
woonomgeving is overzichtelijk ingericht,
s avonds goed verlicht en er is
voldoende toezicht. In de stedelijke nota Een veilige stad voor iedereen zijn
vijf aandachtsgebieden genoemd die de prioriteit krijgen: agressieve delicten,
alcohol en drugs, woninginbraken, jongeren en verkeersveiligheid. De problemen
die op het niveau van de wijk kunnen worden aangepakt, komen hieronder aan de
orde.
Politie Keurmerk Veilig Wonen
Goede en
energiezuinige verlichting
Een manier
om onveiligheid(sgevoelens) tegen te gaan is een goede verlichting van (semi-)
openbare ruimte. Beleid is om het huidige verlichtingsniveau te handhaven. Voor
donkere achterpaden is in veel gevallen de betreffende woningcorporatie, een
Vereniging van Eigenaren en/of particuliere eigenaar het aanspreekpunt.
Belangrijk hierbij is dat energiezuinige (intelligente) verlichting wordt
toegepast. Naast een verbeterd verlichtingsniveau is het afsluiten van de
achterpaden in het belang van de veiligheid. Zo worden achterpaden als
doorgaande routes voor fietsers en bromfietsers gebruikt. De gemeente roept de
woningcorporaties op om de achterpaden samen met hun huurders aan te pakken.
Rondom het
Station Zuid worden, vooruitlopend op de totale aanpak van dit gebied, de
fietsenstallingen uitgebreid en fietsenrekken vervangen.
Huidige situatie
Veel speelplaatsen
Vergeleken met andere delen van de
stad wonen in Tanthof veel gezinnen met kinderen. Dit zijn zowel jonge kinderen
als tieners. In Tanthof zijn voor de jonge kinderen speelplaatsen aanwezig. De
tieners kunnen terecht in het jongerencentrum The Border of in het
Avonturenpark van het Abtswoudse Park. Ook skeeleren er veel tieners in
Tanthof.
Voorzieningen en activiteiten tieners
Ondanks deze mogelijkheden
signaleren zowel bewoners als de gemeente veel knelpunten in de
(spel)voorzieningen voor kinderen en jongeren. Er zijn vooral te weinig
voorzieningen en activiteiten voor tieners. Op dit moment neigen een aantal
speelplekken ¾ met name die op de binnenterreinen ¾
hangplekken te worden. Verder voldoet de inrichting van het Avonturenpark niet
meer aan de behoefte van jongeren; het is enigszins verpauperd en trekt geen
jongeren aan. Bewoners vinden dat het Abtswoudse Park aan een herinrichting toe
is, waarbij ook aandacht komt voor meer sportvoorzieningen. De gemeente is
inmiddels gestart met het herinrichtingsplan waarbij zoveel als mogelijk
rekening is gehouden met de wensen van de bewoners.
Vervuiling en onveilig
Andere knelpunten zijn de
vervuiling van speelplekken (hondenpoep) en een aantal speelplaatsen die niet
meer voldoen aan de landelijke veiligheidseisen.
Kinderen
en jongeren: de toekomst
Voldoende schone en veilige speelplaatsen voor de jongere
kinderen en meer ruimte voor activiteiten en voorzieningen voor tieners. De
gemeente zet hiertoe een dialoog met de tieners en omwonenden op.
Ambulante manier van werken
Vensterschool
De gemeente zou graag zien dat
instellingen die zich bezighouden met de opvang, begeleiding en opvoeding van
kinderen veel meer gaan samenwerken met de basisscholen in Tanthof. Dit kan
uitmonden in de oprichting van een zogenaamde Vensterschool. In hetzelfde
gebouw zijn dan diverse instellingen gevestigd zoals kinderopvang,
buitenschoolse opvang en basisschool. De volgende zaken kunnen in een
Vensterschool plaatsvinden:
·
activiteiten op sportief en cultureel gebied en bijvoorbeeld
natuureducatie;
·
voorschoolse taal- en speelactiviteiten, oudercursussen en
huiswerkbegeleiding;
·
opvoedadvieswerk, maatschappelijk en medisch preventief
werk.
7.
MILIEUGEDRAG, DUURZAAMHEID EN
AFVALINZAMELING
Huidige situatie
Onbekendheid met regels
Voor zowel de bewoners als de
gemeente is het milieu een belangrijk item. De bewoners in Tanthof ervaren een
aantal knelpunten bij de afvalinzameling, bijvoorbeeld zwerfvuil en illegaal
grofvuil. De gemeente signaleert bij de bewoners een onbekendheid met de regels
over afvalinzameling. Met name ook met het speciale telefoonnummer van de
grofvuillijn waar grofvuil vooraf gemeld dient te worden.
Verantwoordelijkheid
Een ander punt is dat de bewoners
een beperkte onderlinge verantwoordelijkheid ervaren voor het schoonhouden van
de omgeving. Verder dan de eigen voordeur gaat de verantwoordelijkheid van
bewoners meestal niet.
Weinig duurzaam bouwen maatregelen
Verder constateert de gemeente dat
tot op heden weinig duurzaam bouwen maatregelen in Tanthof zijn toegepast bij
beheer, renovaties en sloopactiviteiten. Andere onderdelen van duurzaamheid
zoals het waterbeheer en duurzaam energiegebruik moeten meer aandacht krijgen.
Milieugedrag, duurzaamheid en afvalinzameling: de
toekomst
Afvalinzameling
en voorlichting op maat resulterend in een betere afvalscheiding en nette
omgeving. Verder streeft de gemeente naar een grotere betrokkenheid van
bewoners bij de eigen woonomgeving. Maatregelen over duurzaamheid moeten op een
grotere schaal worden toegepast. Dat wil zeggen dat duurzaamheid een
randvoorwaarde is bij het uitvoeren van de in dit plan opgenomen maatregelen.
Aanpak
Ondergrondse containers
Naar aanleiding van de gehouden
proef met ondergrondse afvalcontainers heeft de gemeente na de evaluatie
besloten om hiermee verder te gaan. De komende jaren worden op meer locaties in
Delft deze containers geplaatst. Na een inventarisatie van de knelpunten in
Tanthof zijn op de volgende plaatsen ondergrondse containers geplaatst:
Bikolaan, Straat van Ormoes, Derde Werelddreef en Mandelastraat. Vanaf 2000
worden op meerdere locaties bij gestapelde bouw ondergrondse containers
geplaatst.
Reinigingsinspecteurs
Verder wordt onderzocht hoe het
toezicht op vervuilers kan worden verbeterd. Nu gebeurt dat uitsluitend door de
reinigingsinspecteurs van de gemeente. Door een nauwere samenwerking tussen
beheerders, de woningcorporaties en deze inspecteurs kunnen vervuilers worden
aangepakt.
Centrale klachten registratie
Binnen de nieuwe gemeentelijke
organisatie komt een centrale klachtenregistratie en behandeling voor alle
meldingen en klachten op gebied van openbare ruimte. Daarnaast heeft de
gemeente wijkgerichte Veegplannen opgesteld, waardoor zwerfvuil gerichter kan
worden aangepakt. In Tanthof komt een eigen veegploeg (Veegnota 1997 ).
Onlangs heeft de gemeente het Veegplan Tanthof opgesteld in overleg met de
bewoners.
Voorlichting
Voorlichting moet gerichter
ingezet worden. Dit kan zijn straat- of buurtgericht, naar bebouwingstype,
leeftijdscategorie of herkomst. Een ander middel kunnen speciale lessen op
scholen zijn. Ook de optimalisering en uitbreiding van het informatiegedeelte
van de Retourette staat op het programma.
Huidige situatie
Goed wonen
Over het algemeen vinden de bewoners dat het goed
wonen is in Tanthof. In Tanthof staan voornamelijk ruime eengezinswoningen met
tuinen. Naast gezinnen kunnen ook één- en tweeperpoonshuishoudens terecht in
Tanthof. De architectuur van de woningenbouw vinden de bewoners enigszins
eenzijdig.
Te weinig ouderenwoningen
Een knelpunt is volgens de bewoners dat er te weinig
ouderenwoningen in de wijk zijn. Ouderen die in de wijk willen blijven wonen,
hebben niet veel mogelijkheden om binnen Tanthof door te stromen. Verder
signaleren bewoners en gemeente dat het beheer rond bijvoorbeeld de
HAT-complexen intensiever moet.
Wonen: de toekomst
De
kwaliteit van de woningbouw handhaven en het beheer in sommige gebieden
intensiveren. De gemeente streeft naar een schone, hele en veilige
woonomgeving. Daarnaast wenst de gemeente het woningaanbod dat geschikt is
voor ouderen te vergroten.
HAT-complexen
Op het gebied van wonen zijn zowel
door bewoners als de projectgroep Tanthof weinig punten van aandacht
aangedragen. Het betreft vooral wensen om het beheer rond de HAT-complexen en
de Rietgorstraat en omgeving te intensiveren. De gemeente onderzoekt met de
woningcorporaties en bewoners wat de mogelijkheden zijn.
Seniorenwoningen
Een ander aandachtspunt is dat de
senioren van Tanthof graag in Tanthof willen blijven wonen. De bewoners
signaleren een tekort aan seniorenwoningen. De gemeente onderzoekt het tekort
en inventariseert met de woningcorporaties de mogelijkheden. De trend is dat
ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen. Ze wensen een woning zonder
trappen, goed toegankelijk en comfortabel. In principe staan er in Tanthof
voldoende woningen die geschikt te maken zijn voor ouderen, maar op dit moment
nog niet zijn. Het is onduidelijk of het aanbod van producten en voorzieningen
voldoende aansluit bij de behoeften van ouderen.
9. BEWONERS
BETROKKEN BIJ DE WIJK
Huidige situatie
Dialoog
Kenmerkend voor de wijkaanpak is
het vraaggerichte werken. Dit betekent dat een belangrijk speerpunt van de
wijkaanpak is, dat de gemeente meer dan voorheen in dialoog treedt met de
bewoners van Tanthof over problemen en mogelijkheden in hun straat of buurt.
Bewoners zijn dus meer dan tot op heden zelf werkzaam en betrokken bij de
leefbaarheid van hun woon-, werk- en leefomgeving.
Bewoners betrokken: de toekomst
Meer vorm
en inhoud geven aan bewonersparticipatie, het opzetten van bijvoorbeeld een
bewonersadviesgroep en het stimuleren van eigen initiatief en zelfwerkzaamheid
van buurten.
Onderhoudsprogramma
Bewoners tonen een grotere
betrokkenheid op buurt- of straatniveau dan op wijkniveau. Dit Wijkbeheerplan
speelt hierop in. De maatregelen worden op buurt- of straatniveau uitgevoerd.
Voor een aantal zaken doet de gemeente dit al. De gemeente heeft bijvoorbeeld
een onderhoudsprogramma, waarin staat wanneer welke buurt of straat aan de
beurt komt. De volgende stap is om een uitvoeringsprogramma te maken met daarin
alle maatregelen per buurt of straat en bekendheid te geven aan dit
uitvoeringsprogramma. In de voorbereidingsfase worden bewoners betrokken bij
het opstellen van deze programmas. In 2000 worden de verschillende deelplannen
herbestraat. Bewoners van een aantal deelplannen zijn inmiddels hierover
geïnformeerd en hebben aanvullende opmerkingen op de plannen kunnen maken.
Wijkbeheeroverleg
De gemeente Delft streeft ernaar
de betrokkenheid van de bewoners te
stimuleren en te vergroten. Begonnen wordt met het wijkbeheeroverleg in
Tanthof. Hierin gaan vertegenwoordigers van bewonerscommissies, Verenigingen
van Eigenaren, professionals van woningcorporaties, ambtenaren (de clusters
Bedrijven en Wijk- en Stadszaken) en andere professionals zitting hebben. Zaken
die in dit overleg aan de orde komen hebben betrekking op beheerzaken met een
sociale en een fysieke dimensie.
Natuurlijke momenten
De gemeente gaat vooral
natuurlijke momenten aangrijpen om samen met de bewoners hun buurt of straat
leefbaar te houden of de leefbaarheid te verbeteren. Een dergelijk natuurlijk
moment is bijvoorbeeld de herbestratingswerkzaamheden die plaats gaan vinden in
een buurt. De gemeente gaat dan met de buurt in gesprek om te kijken welke
andere zaken of problemen spelen, die tegelijkertijd opgelost kunnen worden:
bijvoorbeeld verbetering van de
parkeersituatie, de aanleg van een ecologische groenvoorziening of de
aanpak van een speelplaats. Een ander moment is wellicht als de
woningcorporatie woningen gaat opknappen. Mogelijk wensen de bewoners extra
beveiliging in en om de woning.
Organiseren
Bewoners kunnen meer invloed
hebben op plannen door zich te organiseren. Voor een deel gebeurt dit al door
bijvoorbeeld de Vereniging van Huiseigenaren in Tanthof. Hier en daar zijn
groepen bewoners actief. De gemeente Delft stimuleert dit. Het collegeprogramma
en de nieuwe gemeentelijke organisatie gaan er van uit dat de bewoners optimaal
betrokken worden bij het maken en uitvoeren van beleidsplannen. In het proces
van het maken van wijkplannen is in de eerste fase geprobeerd de inbreng en de
mening van de bewoners mee te laten wegen. Ook voor het vervolg, in dit geval
overleg over de uitvoering van de plannen en het actualiseren van de
wijkprogrammas is de bewonersinbreng van belang. Voor de komende tijd wordt
gedacht aan een klankbordgroep (belangenplatform) en bewoners- en
overleggroepen per onderwerp / uit te voeren maatregelen. Daarnaast wordt
gedacht aan een éénmaal per jaar te houden brede peiling in de wijken. De vorm
daarvan is nog niet geheel duidelijk.
10. DE WIJKECONOMIE
Het beleid voor de
buurtwinkelvoorzieningen staat beschreven in de nota Structuurvisie voor detailhandel 1997-2007. Delft Kennis van
Zaken. Het beleid richt zich op handhaven van de voorzieningen in de
buurtwinkelcentra van Tanthof-West (Bikolaan) en Tanthof-Oost (Dassraat).
Het toekomstperspectief voor de
winkels aan de Bikolaan wordt gekwalificeerd als redelijk tot goed. De
uitbreiding van de supermarkt en de bedrijfs-ontwikkeling in Tanthof-Noord
dragen hiertoe bij. Het toekomstperspectief voor de Dasstraat is matig. De ligging,
uitstraling en kwaliteit van de openbare ruimte zijn daar debet aan. Wil dit
winkelcentrum overleven dan is een kwaliteitsimpuls nodig.
In de nota Ontwikkelingsvisie
Delft 2025 wordt aangegeven dat kleinschalige kantoren en bedrijven ¾ 100 á 150 m2 en incidenteel tot 500 m2 ¾ op de ruggengraat van de wijk mogelijk moet
worden gemaakt. De ruggengraat van Tanthof-West is tramlijn 1. Ook is in deze
nota het versterken van buurtwinkelcentra in Tanthof als actie opgenomen.
Winkelcentrum Tanthof-West
Het draagvlak voor de
winkelvoorzieningen is 7.000 inwoners. Omvang van de winkelvoorzieningen is
1.700 m2 verkoop vloeroppervlak. 1.150m2 hiervan wordt gebruikt door de
dagelijkse sector (bijvoorbeeld etenswaren) en 550 m2 door de niet dagelijkse
sector (bijvoorbeeld autobedrijven, kleding). De supermarkt (Plusmarkt) is hier
de trekker. De branche samenstelling is volledig en goed. Het winkelcentrum
ziet er verzorgd uit en het heeft een open en overzichtelijke uitstraling. De
bereikbaarheid en veiligheid is niet optimaal. Parkeervoorzieningen liggen net
buiten het centrum en biedt meer dan voldoende ruimte voor de bezoekers aan de
winkels.
Winkelcentrum Tanhof-Oost
Het draagvlak voor de winkelvoorzieningen
is ruim 9.000 inwoners. De omvang is 1.050 m2 verkoop vloeroppervlak. 820 m2
hiervan wordt gebruikt door de dagelijkse sector en 230 m2 door de niet
dagelijkse sector. De branchesamenstelling van de dagelijkse goederen is
volledig. De supermarkt (Amax) is echter te klein de trekkersrol te kunnen
vervullen voor deze buurtvoorziening (Amax heeft een bruto vloeroppervlak van
600m2).
De herkenbaarheid van het
winkelcentrum is klein. Het ligt ingebouwd in een zeventiger jaren wijk en is
erg naar binnen gekeerd, zo is er bijvoorbeeld geen duidelijke entree.
Uitbreidingsmogelijkheden voor de winkeliers zijn er niet.
De openbare ruimte maakt een wat
armoedige indruk vanwege de scheve betonblokken en lantaarnpalen.
Er zijn veertig parkeerplaatsen in
de nabijheid van het centrum en bruikbaar voor bezoekers.
Bedrijvenstrook Tanthof-Noord
De bedrijvenstrook Tanthof-Noord
wordt de komende jaren volledig ontwikkeld met divers schone kantoorachtige
bedrijven (met maximaal hindercategorie 3, dit houdt in met niet teveel
overlast voor de omgeving).