Naar aanleiding van de oorspronkelijke
nota, Deelrapport Zwembad Kerkpolder, heeft het college gevraagd met
aanvullend advies te komen op de volgende onderdelen:
- De kapitaallasten in relatie tot de
gehanteerde afschrijvingsmethodiek en de boekwaarde van het zwembad;
- De trendmatige aanpassingen;
- De toekomstige onderhoudslasten en de in
fase II en III uit te voeren werkzaamheden en de daarmee gemoeide
kosten.
De Bestuursdienst is in overleg met de
dienst WOC nader ingegaan op onderdeel 1. Het hoofd van het Sportbedrijf
is met een aanvullend advies en voorstel gekomen op onderdeel 2 en 3.
De afdeling Grondzaken zal hieronder nader
ingaan op het aangepaste voorstel met betrekking tot de toekomstige
onderhoudslasten en de in fase II en III uit te voeren werkzaamheden en de
daarmee gemoeide kosten.
Kort de ,voor deze notitie, relevante
cijfers op een rij
Het zwembad dateert uit 1978. De toenmalige
stichtingskosten bedroegen 19 miljoen. Thans, 22 jaar later, bedraagt
de boekwaarde ruim 15,7 miljoen. De oorspronkelijke bouwkosten van het
zwembad ad 10,6 miljoen worden annuitair afgeschreven, waardoor de
hoogte van de oorspronkelijke boekwaarde gedurende de afschrijvingsperiode
ongewijzigd blijft. De resterende investering ad 8,4 miljoen wordt
lineair afgeschreven. Door nieuwe investeringen in de afgelopen jaren is
de boekwaarde ook weer toegenomen.
Met de behandeling en vernieuwing van de
luchtbehandelingsinstallatie, warmte opwekking en waterbehandeling
(werkzaamheden fase II) is een bedrag gemoeid van 1.410.000.
Met het vernieuwen van de dakbedekking,
dakranden en gevels (werkzaamheden fase III)
is een bedrag gemoeid van 1.628.500.
De bedragen genoemd in de aangepaste nota
zijn lager omdat geen rekening is gehouden met de bijgestelde ramingen.
De BTW, ad 441.000, is volledig terug te
vorderen. Dit geldt voor alle onderhoudslasten van het zwembad.
Als de werkzaamheden zijn afgerond en
volledig volgens planning zijn uitgevoerd kan een besparing op de
energielasten worden bereikt van 75.000,= structureel.
Hierbij wordt wel uitgegaan van de huidige
(temperatuur)instellingen. (Wanneer het management bijvoorbeeld besluit om
de temperatuur van het badwater te verhogen, zullen de energielasten door
deze maatregel stijgen. De bereikte besparing wordt daarmee deels of
volledig teniet gedaan.)
Wanneer de benodigde middelen, onder aftrek
van de terug te vorderen BTW, middels het voteren van een krediet
beschikbaar worden gesteld, worden naast de afschrijvingskosten ook
rentelasten in rekening gebracht. Bij de uitvoering van de werkzaamheden
in fase II en III bedragen de gemiddelde kapitaallasten, bij een lineaire
afschrijving over 15 jaar en een rente van 7,5%, 277.000.
De boekwaarde zal met een bedrag van
2.597.500 (excl. BTW) toenemen tot een bedrag van 18.311.388 en daarmee
bijna terug zijn op het niveau van de oorspronkelijke stichtingskosten.
Deze financieringswijze, middels het
voteren van kredieten, is opzich niet onjuist. Het geeft echter een
negatiever beeld van de exploitatie van het zwembad omdat naast de
feitelijke onderhoudslasten ook rentelasten worden toegerekend. Hetgeen
niet het geval is wanneer de uitgaven via het voorzieningenfonds lopen.
Voorstel afdeling Grondzaken
De afdeling Grondzaken stelt voor om
middels het reeds bestaande fonds "Onderhouds-voorziening gebouwen en
installaties Zwembad Kerkpolder" alle onderhoudswerkzaamheden te
financieren. Hieronder vallen dus ook de werkzaamheden zoals thans in fase
II en III gepland. Zoals gezegd wordt hiermee voorkomen dat de boekwaarde
weer toeneemt en een negatiever beeld van de exploitatie van het zwembad
ontstaat.
In de opbouw van de totale boekwaarde van
het zembad zitten ook de afschrijvingskosten opgenomen van de bouw van de
sauna, restant boekwaarde 98.350, en fitnessruimte, restant boekwaarde
20.296. Daar beide voorzieningen medio 1992 zijn gesloopt, is het aan
te bevelen de boekwaarde thans in één keer af te schrijven.
Voor het management van het zwembad
resteert dan nog de zorg voor kleine onderhoudswerkzaamheden in het gebouw
en het buitenterrein. Hiervoor dient op de "gewone" begroting
van het zwembad jaarlijks een bedrag beschikbaar te blijven, hetgeen ook
in de nota wordt voorgesteld.
Om de geplande uitgaven te kunnen dekken
dient het saldo van het fonds toereikend te zijn. De afdeling Grondzaken
ondersteunt het bij de aangepaste nota gepresenteerde Bestedingsplan, met
een voorgestelde aanvulling ten aanzien van de financiering van de
werkzaamheden genoemd onder Fase II en III.
Zijdelings merken wij overigens nog op dat
ook het bedrag van de energiebesparing gebruikt kan worden om het saldo
van het fonds toereikend te maken, inplaats van het inzetten van de
vrijvallende kapitaallasten.
Bij het toereikend maken van het saldo van
het fonds "Onderhouds-voorziening gebouwen en installaties Zwembad
Kerkpolder" zijn voor de komende planperiode tot en met 2009
voldoende middelen beschikbaar om de geplande werkzaamheden uit te kunnen
voeren.
Slechts bij uitbreiding van het bestaande
voorzieningenniveau (nieuw c.q. gewijzigd beleid), of bij bijvoorbeeld
aanpassing van wet- en regelgeving (exogene omstandigheden) zal de
storting in het fonds aangepast moeten worden.
Rond 2009 zal de structurele storting in
het onderhoudsfonds opnieuw bekeken moeten worden in relatie tot het dan
bijgestelde bestedingsplan.
Het is een standaardprocedure om minimaal
één keer in de vier jaar de ontwikkelingen van het fonds bestuurlijk
onder de loep te nemen.
|