Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten

 

Evaluatie Subsidie-afspraken 1999

 

 

 

Inhoudsopgave                                                                                                          blz.

 

Inleiding........................................................................................................................................            1

 

01.     Beleidsterrein Buurt- en Wijkwerk................................................................. 2

 

02.     Beleidsterrein Sport en Recreatie................................................................. 4

 

03.     Beleidsterrein Kinderopvang........................................................................... 5

 

04.     Beleidsterrein Jeugd- en Jongerenwerk....................................................... 7

 

05.     Beleidsterrein Ouderenwerk........................................................................... 9

 

07.     Beleidsterrein Maatschappelijke Dienstverlening................................... 12

 

08.     Beleidsterrein Welzijnswerk Migranten...................................................... 13

 

09.     Beleidsterrein Emancipatie.............................................................................. 16

 

10.     Overige beleidsterreienen: Meldpunt Bureau Respect............................ 18

 

10.     Overige beleidsterreinen: Slachtofferhulp.............................................. 19

 

11.     Incidentele subsidies ....................................................................... geen tekst

 

12.     Beleidsterrein Culturele Instellingen......................................................... 20

 

12.     Beleidsterrein Culturele Instellingen : Bibliotheekwerk....................... 21

 

13.     Beleidsterrein Amateurkunst......................................................................... 22

 

14.     Beleidsterrein Gehandicapten........................................................................ 23

 

15.     Beleidsterrein Sociale Zaken.......................................................................... 24

 

16.     Projectsubsidies Volksgezondheid en verslavingsbeleid...................... 25

 

17.      Maatschappelijke opvang

 

ˇ       Vrouwenopvang............................................................................................ 26

 

ˇ       Dak en Thuislozen.......................................................................................... 27

 

18.     Beleidsterrein Vluchtelingen......................................................................... 28

 

Ledenwerkgroep Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten.................. 29

 


Inleiding

 

De evaluatie van de subsidieverdeling maatschappelijke activiteiten verschijnt voor 1999 voor het eerst apart. Hiermee wordt beoogd om meer aandacht te geven aan de mate waarin afgesproken resultaten worden gehaald.

 

Deze evaluatie heeft nog niet de kwaliteit waarnaar gestreefd wordt. In 1998, toen de afspraken met instellingen voor 1999 werden gemaakt, zijn wel richtingen aangegeven maar in de meeste gevallen nog geen prestatie-afspraken. Dat is voor het eerst systematisch in 2000 gedaan. Er is dus sprake van een groeimodel. Bovendien is op vele terreinen sprake geweest van personeelswisselingen, wat niet vreemd is in een periode van organisatie-ontwikkeling, maar wat zijn weerslag heeft op de beschikbaarheid van informatie.

De evaluatie over 2000 verschijnt in het voorjaar van 2001, zodat actiepunten een grotere rol kunnen spelen in de resultaatafspraken met instellingen voor het jaar 2001.

1. Beleidsterrein buurt- en wijkwerk

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 2.603.060 voor de wijziging en ƒ 2.351.260 na de wijziging:

                    ƒ 1.851.710 Stichting Welzijn Delft

                    ƒ    383.431 Budget en projectsubsidie

                    ƒ    116.119 Budget uitvoering Nota Instrumenten II

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

ƒ 251.800 naar ondersteuning jongeren

Beleidsdoel

Voorzieningen buurt- en wijkwerk in stand houden en/of versterken.

 

Ontwikkelingen/trends

ˇ       De bezuinigingen op de professionele ondersteuning voor 1999 wordt ongedaan gemaakt.

ˇ       Budgetsubsidie per buurthuis blijft ongeveer gelijk.

ˇ       Inzet van projectsubsidie gericht op de drie perspectieven wordt versterkt.

ˇ       Er worden, op basis van het collegeprogramma, nieuwe kaders ontwikkeld voor het welzijnswerk in Delft.

ˇ       Met de bouw van de Wippolder wordt gestart; de procedures voor nieuwbouw Westerkwartier worden in gang gezet.

ˇ       Besprekingen over de nieuwbouw van buurtaccommodaties voor Sranti, Tanthof, Bieslander, Sila en de Bomenwijk zullen gestart worden.

ˇ       De (cluster)besturen van de buurthuizen worden betrokken bij de vormgeving van het wijkgericht werken.

ˇ       Met de SWD worden besprekingen gevoerd die tot helderheid moeten leiden over hun voorbereiding op de nieuwe situatie waarin de subsidie relatie met de gemeente verbroken zal zijn.

 

Kengetallen 1999

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

 

 

 

 

Gerealiseerd

 

 

ˇ       De bezuinigingen voorzien voor 1999 zijn ongedaan gemaakt.

ˇ       Budget aan buurthuizen is verdeeld gelijk aan de verdeling van 1998. Minervaplein heeft een nominaal vastgesteld bedrag toegewezen gekregen.

ˇ       Voor projectsubsidies is uiteindelijk ƒ 150.000 ingezet.

ˇ       In de nota “Knopen in de wijken” zijn de kaders voor de invulling van de basisvoorzieningen in het welzijnswerk zijn vastgelegd. Voor de wijkindeling is aangesloten bij de wijkaanpak.

ˇ       Met de bouw in de Wippolder is gestart, Westerkwartier is verder voorbereid.

 

 

ˇ       Met het accorderen van de nota “Buurtaccommodaties” is de nieuwbouw van accommodatie voor Westerkwartier, Sranti, Tanthof en Poptahof financieel zeker gesteld. Ook voor de Bieslander, net als nu te huren van een corporatie, zijn middelen beschikbaar.  Voor de Bomenwijk en Sila is geen nieuwbouw voorzien.

ˇ       De (cluster)besturen zijn niet betrokken maar wel geďnformeerd over de ontwikkelingen in het welzijnswerk.

ˇ       Met de SWD zijn besprekingen gevoerd gericht op het herstellen en verstevigen van de relatie. De subsidierelatie wordt niet verbroken.

 

Beoordeling resultaat

 

 

Een aantal zaken zijn iets anders gelopen dan voorzien.

Nieuwe beleidsmatige inzichten zijn vastgelegd in de in december 1999 gepresenteerde nota “Knopen in de wijken”.

 

Oorzaak

 

 

 

Voortschrijdend inzicht heeft tot bijvoorbeeld de andere aanpak van de onderhandelingen met de SWD geleid.

Actie

Uitwerken, in overleg met betrokkenen, van “Knopen in de wijken”.

 

 


 

02.       Beleidsterrein Sport en recreatie

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 1.054.270: ƒ 562.410  Sportfondsen baden

                     ƒ 282.800  Recreatieschap Midden Delfland

                     ƒ 122.220  Stimuleren Sportdeelname

                     ƒ   75.000  Bijdrage onderhoud sportvelden

                     ƒ     6.060  Redeoss

                     ƒ     5.780  Harttrimclub

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Stimuleren sportdeelname

 

Ontwikkelingen/ trends

Meer behoefte aan een vrijblijvende en flexibele sportaanbod op wijkniveau

Integrale benadering sport

 

Kengetallen 1999

NV Sportfondsenbad Delft                       

Bezoekcijfers                                            1998                           1999

Schoolzwemmen                                   49.342                        58.230

Vereniginggebruik                                 57.369                        59.863

Recreatief zwemmen                            99.653                        94.346

Leszwemmen en doelgroepen            117.062                     117.128

Squash / Sauna                        29.469 / 3.939            39.653 / 3.851

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Meer vrijblijvende en flexibele sportaanbod op wijkniveau

Integrale benadering sport

 

Gerealiseerd

 

 

Er zijn meer en flexibele sportactiviteiten op buurt en wijkniveau georganiseerd door onder andere Mooi Zo, Goed Zo. Assistenten JOS’98 zijn door middel van sportstimuleringssubsidie opgeleid tot sportkader. Er is samenwerking tot stand gekomen tussen diverse sectoren.

 

Beoordeling resultaat

 

 

Het resultaat is redelijk goed.

De samenwerking, het draagvlak en middelen voor organisatie, coördinatie en inhoudelijk ondersteuning moeten structureel.

Oorzaak

 

 

Onzekerheid met betrekking tot structurele organisatie, ondersteuning en coördinatie meer en flexibele sportaanbod.

Actie

Structurering organisatie, ondersteuning en coördinatie van flexibele

sportaanbod op buurt- en wijkniveau.

 


03.       Beleidsterrein Kinderopvang

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 4.177.370 Stichting Octopus

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

geen

Beleidsdoel

Het primaire doel van kinderopvang is: het bieden van de mogelijkheden aan ouders om de zorg voor kinderen (van nul tot twaalf jaar) te combineren met werk, studie of andere maatschappelijke activiteiten.

 

Ontwikkelingen/ trends

De gemeente koopt hiertoe een divers aanbod van soorten kinderopvangplaatsen in bij een professionele kinderopvangorganisatie. Medio 1999 zijn de toelatingscriteria voor deze plaatsen aangescherpt. De kindplaatsen zijn bestemd voor speciale doelgroepen. T.w. delftenaren, werkenden zonder CAO met een kinderopvangregeling, mensen in een traject bij Werkplan, Nieuwkomers en/of Taalplus, vrijwilligers met een contract, mensen met een sociaal-medische indicatie.

Voor het gebruik van deze plaatsen geldt een inkomensafhankelijke ouderbijdragentabel. Omdat over heel 1999 nog veel werkenden gebruik maakten van deze subsidieplaatsen zijn er hoge ouderbijdragen binnengekomen. Dit zal in de loop van een aantal jaren door uitstroom werkenden en instroom van mensen die een werkgeledenheids- en/of inburgeringstraject volgen, aanzienlijk dalen.

 

Kengetallen 1999

Inkoopbedragen per soort kindplaats:

Hele dagopvang                    ƒ   21.540

Halve dagopvang                   ƒ   14.456

Buitenschoolse opvang         ƒ   10.070

Peuterspeelzaal                   ƒ     4.128

Peuterplus                           ƒ     7.564

 

Inkomsten ouderbijdragen:  

Hele dagopvang                    ƒ     7.671

Halve dagopvang                   ƒ     4.147

Buitenschoolse opvang         ƒ     3.645

Peuterspeelzaal                   ƒ     2.105

Peuterplus                           ƒ     3.268

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

ˇ  Het inkopen door de gemeente bij Octopus van:

    139 hele dagopvangplaatsen (oorspronkelijk 133)

      15 halve dagopvangplaatsen

    108 buitenschoolse opvangplaatsen (oorspronkelijk 60)

    211 peuterspeelzaalplaatsen

    144 peuterplusplaatsen

 

 

ˇ  Ontwikkelen, aanloop en eerste (minimaal 10) koppelingen van gastouderopvang.

ˇ  Tegen een gemiddelde bezetting van 90 % over de gehele contractperiode die loopt van 1997 t/m 1999.

 

Gerealiseerd

 

 

Octopus is de afspraken over de gehele contractperiode nagekomen.

Door Octopus wordt nog een inhoudelijk en financieel rapport gemaakt over het onderzoek naar gastouderopvang, de stagnatie in de uitvoering, de vervolgstappen en de huidige stand van zaken.

 

Beoordeling resultaat

 

 

In 1997 en 1998 is niet volledig aan de leveringsvoorwaarden voldaan, maar dit  is in 1999 gecompenseerd. Daarbij heeft Octopus met name ingezet op een efficiëntere bezetting van de hele/halve dagopvang en de buitenschoolse opvang. Dit heeft geleid tot de levering van 6 extra plaatsen hele dagopvang en 48 plaatsen buitenschoolse opvang. De levering van extra plaatsen loopt voor een deel door in 2000.

 

Oorzaak

 

 

 

Door de inzet op de hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang en door een terugloop in interesse van de gemiddelde doelgroep, is de bezetting van de peuterspeelzalen en peuterplusplaatsen iets achtergebleven.

 

Actie

Door een beter plaatsingsbeleid en -administratie wordt verwacht dat dit in 2000 is opgeheven

In het kader van de voor- en vroegschoolse educatie en in relatie met de ontwikkelingen Vensterschoolconcept, wordt in 2000 een start gemaakt met het aanpassen van het beleid voor de peuteropvang.

 

 


04. Jeugd en Jongerenwerk

 

Feitelijke informatie 1999

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 1.026.120 voor de wijziging en ƒ 1.438.398  na de wijziging

                   

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

ƒ 251.800  van Buurt en Wijkwerk voor ondersteuning jongeren

ƒ   27.178  van Migranten (buitenlands Jongerencentrum Selam)

ƒ 133.300  Nieuw Beleid (o.a. jongerenparticipatie,

                  noodaccommodatie Wippolder, projectleiding jongerenwerk,

                  coördinatie Holding DJXL)      

 

Beleidsdoel

Aanbod van activiteiten voor jeugd- en jongeren.

 

Ontwikkelingen/ trends

Aandacht voor eenheid in het stedelijk jongerenwerk

 

Kengetallen 1999

Over1999 zijn geen kengetallen beschikbaar

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

In 1999 maakt de gemeente met de nieuw op te richten stichting voor stedelijk jongerenwerk afspraken over het activiteitenaanbod. Inclusief afspraken over jongereninformatiepunt, meidenwerk en ambulant jongerenwerk.

 

Gerealiseerd

 

 

Op 1 juni 1999 is de stichting DJXL opgericht voor het stedelijk jongerenwerk. De stichting heeft zich binnen de versnipperde verantwoordelijkheidsstructuur niet kunnen ontwikkelen tot een stedelijke jongerenorganisatie. Er is wel een stedelijk coördinator jongerenwerk aangesteld, die in de aansturing e.e.a. verbeterd heeft. Het is vanwege coördinatieproblemen en werkdruk in het veld niet gelukt om nieuwe afspraken over een stedelijk activiteiten­programma te maken. Het bestaande activiteitenaanbod is gehandhaafd.

 

Een deel van de jongerenwerkers fungeert als preventiewerker op straat onder de hoede van de SJD: JOS’98. Ook heeft JOS’98 in opdracht van de afdeling Onderwijs een pilot Individuele trajectbegeleiding voor 16/17 jarigen uitgevoerd.

 

In 1999 stonden bij JOS ’98 een drietal kernfuncties centraal:

ˇ       Het leveren van een bijdrage aan het verbeteren van de leefbaarheid in de wijk met een veelzijdig pakket aan activiteiten op straat. Per week worden 24 activiteiten georganiseerd. Het zijn vooral tieners die eraan deelnemen . Voorbeelden hiervan zijn activiteiten in het kader van sport on the street, Balspel, en het diverse andere sport en spel activiteiten. Opgemerkt wordt dat de activiteiten nog onvoldoende een aansluiten bij de vraag van jongeren.

ˇ       Het verbeteren van de aanpak van jongeren met een meervoudige problematiek door hen te coachen.

ˇ       Het ontwikkelen van individuele trajecten en het trainen en opleiden van m.n. allochtone medewerkers met het doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt als doel.  De individuele trajectbegeleiding heeft in 1999 met 85 jongeren een intake gesprek gevoerd. Op grond daarvan is er voor elke jongere een persoonlijk traject ontwikkeld. De  gemeenschappelijke aanpak stond echter nog te veel in de kinderschoenen. De gemeente is in de loop van het jaar meer de regierol naar zich toe gaan trekken om te komen tot een gemeenschappelijke aanpak. De opleiding en training van m.n. allochtone medewerkers krijgt vorm door middel van een intensieve begeleiding. Deze begeleiding heeft er inmiddels toe geleid dat vier van de 12 preventiewerkers zijn doorgestroomd naar de reguliere arbeidsmarkt.

 

Beoordeling resultaat

 

 

Er is veel gebeurd om orde te scheppen in het jongerenwerk, maar dit heeft niet geleid tot andere aansturing en onvoldoende tot betere zichtbaarheid van wat er plaatsvindt.

 

Oorzaak

 

 

 

Het is niet gelukt om in 1999 alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Actie

Conform de nota Knopen in de wijken: in 2000 wordt op het gebied van het jongerenwerk de verhouding tussen JOS’98 DJXL en SWD in een acceptabel bestuursmodel gegoten.

 

 

 


 05.      Beleidsterrein Ouderenwerk

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ.1.036.050: ƒ 741.750  Raad voor Ouderenwerk en federatie

                                       voor ouderen

                     ƒ 294.300  Flankerend Ouderenbeleid

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Leveren van (thuis)zorg op maat, waarmee de zelfredzaamheid en de mobiliteit van ouderen zo lang mogelijk kan worden gehandhaafd.

 

Ontwikkelingen/trends

1.    in de loop van 1999 worden voor het beleidsveld ouderen prestatieafspraken gemaakt;

2.    het budget flankerend ouderenbeleid wordt gekort met een bedrag van ƒ 40.000,--;

3.    er komen vijf projecten in aanmerking voor structurele subsidie vanuit het budget flankerend ouderenbeleid;

4.    het overige bedrag wordt besteed aan incidentele projecten;

5.    er wordt een voorstel geformuleerd over een informatiepunt voor ouderen vanaf 1 januari 1999 in relatie tot de ontwikkeling van de gemeentelijke informatie- en loketfunctie;

6.    op basis van een evaluatie van de bestaande sociëteitsactiviteiten worden ideeën ontwikkeld voor de inpassing van deze activiteiten in het buurt- en wijkwerk;

7.    met ingang van 1999 wordt van alle projecten van het budget flankerend ouderenbeleid een evaluatieverslag gevraagd voor de toetsing van de prestaties.

 

Kengetallen 1999

In 1999 zijn geen kengetallen vastgesteld.

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

 

 

Gerealiseerd

Ad. 1. Er zijn geen afspraken gemaakt over te leveren prestaties volgens de methode van de outputfinanciering, omdat het grootste deel van het jaar een beleidsmedewerker ontbrak.

Ad. 2. Het budget flankerend ouderenbeleid is ingevolge het besluit verlaagd.

Ad. 3 en 4. Het college van burgemeester en wethouders heeft in het voor- en najaar een bestedingsvoorstel voor het budget flankerend ouderenbeleid vastgesteld op basis van de verdeling structurele en incidentele.subsidies (zie bijgevoegd overzicht subsidies flankerend ouderenbeleid 1999)

Ad. 5. In 1999 is het informatiepunt ouderen voor een overgangsjaar ondergebracht bij de SOD.

 

 

 

 

Ad. 6. De evaluatie heeft in 1999 plaatsgevonden Op de vraag of de activiteiten onderdeel kunnen/moeten uitmaken van het buurt- en wijkwerk wordt veelal niet of negatief gereageerd. De binding tussen de sociëteit enerzijds en kerk en/of verzorgingshuis anderzijds doet vermoeden dat de relatie met buurt- of wijkcentra door de betreffende doelgroep(en) niet gewenst wordt.

Ad. 7. Van alle flankerend beleid projecten is een inhoudelijke en financiële evaluatie opgevraagd en ontvangen, aan de hand waarvan de beoordeling en subsidieafrekening heeft plaatsgevonden.

 

Beoordeling resultaat

Aangezien er geen afspraken zijn gemaakt over de te leveren prestaties aan de hand van kengetallen, zijn de gesubsidieerde activiteiten financieel en inhoudelijk beoordeeld volgens de methode van de inputfinanciering.

 

Oorzaak

Voor drievierde van 1999 bestond er een vacature voor een beleidsmedewerker ouderenbeleid.

 

Actie

Eerst in 2000 worden voorbereidingen getroffen voor het maken van prestatieafspraken volgens de methode van de outputfinanciering.

 

 


Overzicht subsidies flankerend ouderenbeleid 1999

 

 

Projecten flankerend ouderenbeleid 1999

Begroot volgens JMA

ƒ  294.300,00

 

Structurele besteding voor voorzieningen ter ondersteuning van het zelfstandig wonen:

Steunpunt Mantelzorg (Maatzorg)

 ƒ    16.720,00

Tijdelijke verzorging en dagvoorzieningen (SOD)

 ƒ    52.250,00

Maaltijddienst Onder de Pannen (SOD)

 ƒ    52.250,00

Gilde Delft

 ƒ      3.135,00

Samenwerkende Bonden van Ouderen *

 ƒ    15.000,00       

Subtotaal

 ƒ  139.355,00

 

Incidentele besteding voor nieuwe tijdelijke projecten:

Computercursussen beginners (SOD)

 ƒ    11.650,00

Cursus zelfredzaamheid 55+ vrouwen (VOS)**

 ƒ      1.673,00

Vriendschapscursus 55+ vrouwen (SOD)

 ƒ      6.000,00

Knoppencursussen ouderen (SOD)

 ƒ    18.000,00

Kunstexcursies (VAK)

 ƒ      6.000,00

Project voorlichting, preventie en uitwisseling 55 + vrouwen (VGC)

 ƒ    10.000,00

Alzheimervereniging telefoonproject

 ƒ      1.500,00

Project allochtone ouderen (SOD)

 ƒ    14.675,00

Comité Jaar van de Ouderen (SOD)

 ƒ    40.000,00

Informatiepunt Ouderen (SOD)

 ƒ    33.000,00

Praktische Thuiszorg (Maatzorg)

 ƒ    14.675,00

Subtotaal

 ƒ  159.500,00

 

Totaal besteed

 ƒ  296.529,00

 

 

*    De Samenwerkende Bonden voor Ouderen ontvingen na aanvankelijke subsidieverlening ten bedrage van ƒ 10.450,00 een gewijzigde beschikking subsidieverlening ontvingen van ƒ 15.000,00, zijnde een verschil van ƒ 4.550,00;

 

**  Aanvankelijk was door de vereniging VOS voor het project cursussen zelfredzaamheid 55 + vrouwen een bedrag geraamd van ƒ 4.000,00, maar bij afrekening bleek lager.


 

06.       Beleidsterrein Maatschappelijke Dienstverlening

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 762.470 voor de wijziging en ƒ 823.920 na de wijziging

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

+ ƒ 61.450

Beleidsdoel

het verbeteren van het persoonlijk en sociaal functioneren van mensen

met een hulpvraag

 

Ontwikkelingen/ trends

toename van het aantal cliënten, als gevolg daarvan wachtlijsten oplopend tot ą 4 maanden

 

Kengetallen 1999

1 fte kost ƒ 130.000

6.33 fte beschikbaar

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Hulp aan 1456 cliëntsystemen:

838 behandelingen

618 korte contacten

 

Gerealiseerd

 

 

1250 behandelingen

  391 korte contacten

 

Beoordeling resultaat

 

afspraken uitgevoerd

Oorzaak

 

 

 

n.v.t.

Actie

voortzetting afspraken

 

 

 

 


 

07.  Welzijnswerk migranten

 

Feitelijke informatie 1999

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 244.860 voor de wijziging en ƒ 302.182 na de wijziging:

                 ƒ 197.682 verschillende migranten organisaties

                 ƒ 104.500 Koornmarkt 48: faciliteiten nieuwe Delftenaren

                 ƒ   52.609  naar emancipatie; nieuw beleid

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

+  ƒ.104.500       voor Koornmarkt 48: faciliteiten nieuwe Delftenaren

-/- ƒ   27.178      Buitenlands Jongerencentrum Selam:

                        naar jeugd en jongerenwerk: Holding DJXL

 

Beleidsdoel

Maatschappelijke integratie en culturele en maatschappelijke gelijkwaardigheid voor migranten en andere groepen van culturele minderheden in de Delftse samenleving.

 

Ontwikkelingen / trends

ˇ       De verscheidenheid van landen van herkomst van de nieuwe Delftenaren neemt toe.

ˇ       Het sociaal- en cultureel welzijnswerk migranten wordt onderdeel van een totaal integratiepakket dat de gemeente aan nieuwe Delftenaren aanbiedt.

ˇ       De rol van zelforganisaties bij de maatschappelijke integratie van vooral jongeren neemt toe.

ˇ       Aan het aanbod van zelforganisaties zowel in kwalitatieve als in kwantitatieve zin worden hogere eisen gesteld.

ˇ       Ook nieuwe groepen van “nieuwe Delftenaren” wensen te kunnen beschikken over (zo veel mogelijk) eigen ruimte, zowel voor activiteiten als voor ontmoeting.

De gemeente is terughoudend om wensen van groepen voor accommodatie anders op te lossen dan via gezamenlijk gebruik van voorzieningen, bij voorkeur gekoppeld aan wijkvoorzieningen.

 

Kengetallen 1999

 

 

 

 


 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

ˇ       De Turkse Vereniging zal extra aandacht besteden aan het

     voorkomen van vroegtijdig school verlaten. Huiswerk maken wordt

     gestimuleerd, actieve huiswerkbegeleiding bevorderd en aan

     ouders zal extra voorlichting worden gegeven over de Delftse

     situatie en het belang van huiswerk.

ˇ       De extra ruimte die de Marokkaanse Vereniging ter beschikking

     kreeg wordt benut om meer aandacht te geven aan:

Ţ   Jongeren en speciaal meisjes

Ţ   Cursorisch aanbod voor ouderen.

ˇ       ˇ      Bij de Vereniging Sranti krijgen de jongeren extra aandacht.

      De huiswerkbegeleiding wordt uitgebreid en actieve  

      ouderenparticipatie gaat daarvan deel uitmaken.

Er wordt een project gestart om jongeren vertrouwd te maken met de elektronische snelweg.

Er worden gezondheidsprojecten voor mannen en vrouwen opgezet.

Voor ouderen (boven 65) wordt een project opgezet ter bestrijding van sociaal isolement.

ˇ        De Vereniging Shanti richt zich via sociaal culturele activiteiten en

      cursusaanbod speciaal op de ouderen.

ˇ        De SVD zal –in opdracht van welzijn- het beheer op zich nemen

      van een deel van de benedenverdieping van Koornmarkt 48.

Aldaar krijgen groepen nieuwe Delftenaren die geen andere accommodatie ter beschikking hebben –volgens een afgesproken schema- ruimte voor sociaal en culturele activiteiten.

 

Gerealiseerd

 

 

ˇ       De afspraken met de Turkse Vereniging zijn gerealiseerd. Als een maatregel om onder meer vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen zijn binnen de vereniging voor de verschillende Delftse scholen contactpersonen aangesteld die regelmatig en toegespitst op de leerlingen van Turkse afkomst de contacten met die scholen onderhouden.

ˇ       De afspraken met de Marokkaanse Vereniging zijn in 1999 moeizaam van de grond gekomen. Een aanbod van activiteiten voor met name meisjes is er nauwelijks.

ˇ       Binnen Sranti-verband is in 1999 en begin gemaakt met het formuleren van een eigen positie voor jongeren. Dat proces is na 1999 uiteindelijk afgerond via het oprichten van een eigen jongerenstichting die binnen de verenigingsstructuur van Sranti functioneert.

De gemaakte afspraken zijn overigens nagekomen. In de praktijk

blijkt dat niet alleen jongeren maar ook ouderen actieve

belangstelling hebben voor de Internet mogelijkheden.

ˇ       Ook Shanti kwam de gemaakte afspraken na. Daartoe heeft Shanti aansluiting gezocht bij het Allochtonen Project Ouderen. Binnen dat project heeft Shanti samen met de Stichting Ouderen Delft is een project uitgevoerd gericht op het doorbreken van het sociaal isolement. Ook is een huisbezoekproject uitgevoerd.

De gebruiksdichtheid van Koornmarkt 48 is in 1999 wat achter gebleven bij de verwachtingen. De oorzaak daarvan is, dat vooral de weekend-dagen bij alle groepen populair zijn, terwijl voor andere dagen veel minder animo is. Naar het oordeel van de gebruikende groepen ligt het gebouw niet gunstig (te ver weg) voor het organiseren van op jongeren gerichte activiteiten. Niettemin maakten 4 verschillende groepen wekelijks van de accommodatie gebruik, terwijl daarnaast ook incidenteel gebruik gericht op meerdere groepen plaats vindt.

 

 

Beoordeling resultaat

 

   

    Resultaat voldoet redelijk aan de verwachtingen.

 

Oorzaak

 

 

 

   

    Daar waar de afspraken in 1999 nog niet of niet geheel zijn   

    gerealiseerd lijkt dit te maken te hebben met aanloopknelpunten

    (Koornmarkt) en knelpunten tav.gewenning en acceptatie van

    nieuwe mogelijkheden in een gewijzigde situatie (activiteiten voor

    meisjes bij Marokkaanse vereniging)

 

 

Actie

   

    Nader overleg om afspraken te herbevestigen en te concretiseren.

 

 

 


 

08.       Beleidsterrein Emancipatie

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 270.059 (ƒ 217.450 + ƒ 52.609 nieuw beleid van migranten)

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Vrouwenemancipatie

Vergroten van participatie aan maatschappelijke activiteiten

ˇ       sociale participatie, bijvoorbeeld deelname aan sociaal culturele- en/of vormings-activiteiten, verrichten van vrijwilligerswerk, bestuursparticipatie      

ˇ       zorg-participatie, bijvoorbeeld onder-steunende activiteiten ten behoeve van het verrichten van mantelzorg

ˇ       vergroten zelfstandigheid en weerbaarheid, bijvoorbeeld de weg kunnen vinden in de samenleving, (kunnen) opkomen voor je rechten

ˇ       doorbreken sociaal isolement, bijvoorbeeld door het ontstaan van netwerken

 

Homo/lesbische emancipatie:

ˇ       herkenbare belangenbehartiging

ˇ       zichtbaar maken homoseksuele levensstijlen

 

Vrouwen- en homo/lesbische emancipatie:

ˇ       vergroten sociale weerbaarheid

ˇ       doorbreken sociaal isolement

 

Ontwikkelingen/ trends

ˇ  gebrek aan kaderleden;

ˇ  gebrek aan activiteitenruimte met een betaalbare huur;

ˇ  vrijwilligstersbesturen vragen om professionele ondersteuning bij het ontwikkelen en uitvoeren van activiteitenplannen.

 

Kengetallen 1999

nog geen kengetallen vastgesteld

 


 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Voorwaardenscheppende activiteiten voor versterking van het plaatselijke vrouwenwerk :

ˇ  realiseren activiteitenruimte;

ˇ  stimuleren ontwikkelen multi-culturele activiteiten

ˇ  versterken kadervorming

 

Gerealiseerd

 

 

ˇ  Vrouwen uit 5 verschillende vrouwengroepen hebben meer of minder intensief deelgenomen aan de kadertraining.

ˇ  De kadervorming heeft o.a. geleid tot het oprichten van een multi-cultureel vrouwennetwerk. Het netwerk heeft inmiddels een drietal activiteiten georganiseerd, waaronder een multiculturele bijeenkomst in theater De Veste op internationale vrouwendag met meer dan 500 bezoeksters.

ˇ  Er is een vrouwenopbouwwerkster aangesteld voor 21 uur per week.

 

Beoordeling resultaat

 

 

Kwaliteitsontwikkeling goed, ruimtelijke wensen niet gerealiseerd.

Oorzaak

 

 

 

n.v.t.

Actie

n.v.t.

 

 

 

 

 

 


09.  Overige Beleidsterreinen:  Meldpunt Bureau Respect

 

Feitelijke informatie 1999

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 241.350:  ƒ 122.190  Vrije Tijd en Vorming Gehandicapten (geen info)

                   ƒ   76.540  Meldpunt Bureau Respect

                   ƒ    42.620 Slachtofferhulp (aparte paragraaf)

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Behandelen van klachten wegens discriminatie.

Stimuleren en ontwikkelen van activiteiten gericht op bewustwording en het bestrijden van vooroordelen en het bevorderen van tolerantie.

 

Ontwikkelingen/ trends

Jongeren zelf betrekken bij activiteiten gericht op voorkomen van  discriminatie door jongeren.

Regionale samenwerking om de kwaliteit en  de effectiviteit van het werk op termijn veilig te stellen.

 

Kengetallen 1999

 

 

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Mogelijkheden tot regionale samenwerking onderzoeken.

In het kader van het project “Respect 2000” activiteiten organiseren waarbij ten minste 500 jongeren actief zijn betrokken.

 

Gerealiseerd

 

 

Zowel via de landelijke netwerken als ook binnen de regio zijn samenwerkingsmogelijkheden onderzocht. De effectuering van de samenwerking zal in naliggende jaren plaats vinden.

De doelstelling om in 1999 tenminste 500 jongeren actief te betrekken is gerealiseerd.

 

Beoordeling resultaat

 

De uitkomst van beide afspraken is positief. Regionale samenwerking vergt nog een vervolgtraject.

Oorzaak

 

 

n.v.t.

Actie

Via een afzonderlijke nota worden voorstellen gedaan over de wijze waarop en de condities waaronder het Bureau Respect onderdeel wordt van regionale samenwerking.

 

 


10.       Overige Beleidsterreinen:  Slachtofferhulp

 

Feitelijke informatie 1999

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 42.620

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Opvang en begeleiding van slachtoffers van misdrijven en (verkeers)ongevallen

 

Ontwikkelingen/ trends

Start met een Tourist Assist Service (TAS) in Delft, met het doel toeristen te helpen die het slachtoffer zijn van een ongeluk of misdrijf.

 

Kengetallen 1999

 

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

n.v.t.

 

 

Gerealiseerd

 

 

Aantal benaderde slachtoffers ą 1.200.  461 personen hebben gebruik gemaakt van het aanbod.

Aantal actieve vrijwilligers in Delft eind 1999: 8.

 

Beoordeling resultaat

 

 

n.v.t

Oorzaak

 

 

 

-

Actie

-

 

 

 

 


12.       Beleidsterrein Culturele instellingen

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 6.077.930 voor de wijziging en ƒ 6.269.930 na de wijziging:

                      ƒ 3.198.930 Bibliotheek (aparte paragraaf),   

                      ƒ 2.803.403 Theater De Veste,

                      ƒ    267.520 overige culturele instellingen

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

+ ƒ192.000 in de Zomernota 2000-2003 voor Theater De Veste.

Beleidsdoel

Evaluaties maken van Kunstcentrum, theater, musea.

 

Ontwikkelingen/ trends

 

 

 

Kengetallen 1999

Theater:

ˇ  126 professionele voorstellingen

ˇ    34  commerciële verhuringen

ˇ  51 culturele verhuringen

 

Kunstcentrum:

ˇ  aantal uitleningen: 4212

ˇ  aantal abonnementen: 2586

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

De nota over de exploitatie van het theater bevat afspraken over kengetallen. Deze zijn (jaarlijks gemiddelde):

ˇ  120 professionele voorstellingen

ˇ  30 commerciële verhuringen

ˇ  50 culturele verhuringen

 

De  intentieverklaring gemeente-kunstcentrum bevat onder meer de kengetallen:

ˇ  aantal uitleningen: 4035

ˇ  aantal abonnementen: 2524

 

Gerealiseerd

 

 

Het theater heeft de kengetallen 1999 gehaald.

Het kunstcentrum heeft ruimschoots aan de doelstelling voldaan.

 

Beoordeling resultaat

 

Beoordeling theater: goed

Beoordeling kunstcentrum: goed

Oorzaak

 

-

Actie

-

 

 


12.       Beleidsterrein Culturele Instellingen: Bibliotheekwerk

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ3.198.930

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

versterking van de informatiefunctie en centralisatie

 

Ontwikkelingen / trends

realisering Zuidpoort; digitalisering van de samenleving

inzet EZH-gelden

project servicepunten bibliotheek

 

Kengetallen 1999

Aantal uitleningen: 808.372

Aantal leden: 22.465

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Aantal uitleningen: 813.000

Aantal leden: 21.700

 

Gerealiseerd

 

 

Er zijn meer leden gekomen (22.465), maar minder uitleningen (808.372)

 

Beoordeling resultaat

 

 

Resultaat is goed, aangezien de afwijking in uitleningen verwaarloosbaar klein is (-0,6 %). Goed, want er zijn meer leden gekomen.

Oorzaak

 

 

De openingstijden van het filiaal Tanthof waren in aantal uren omlaag gegaan.

Actie

Filiaal Tanthof is per 1 juli 2000 weer op het oude aantal openingsuren gekomen, te weten 24,5 uren per week.

 

 


 

13.       Beleidsterrein Amateurkunst

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 259.960 : ƒ 114.930 openbare presentaties (incidentele subsidies)

                   ƒ 145.030 amateurkunst (inclusief de taptoe)

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Exploitatiebijdragen in de kosten, zodat het voor Delftse amateurkunstinstellingen mogelijk wordt invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en daarmee bij te dragen aan het culturele amateurkunstklimaat in Delft.

 

Delftse amateurkunstinstellingen stimuleren om bijzondere culturele projecten uit te oefenen.

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

Kengetallen 1999

 

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Onderzoek naar de accommodaties voor Amateurkunst.

 

Gerealiseerd

 

 

In 1999 is het onderzoek naar de accommodaties voor amateurkunst in Delft afgerond. Dit onderzoek vormt de basis voor een nieuwe beleidsnota amateurkunst. Deze nota zal in 2000 in de commissie Cultuur, Kennis en Economie worden besproken

 

Beoordeling resultaat

 

n.v.t.

Oorzaak

 

 

n.v.t.

Actie

 

 

n.v.t.

 


14.       Beleidsterrein Gehandicapten

 

Feitelijke informatie 1999

           

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 33.000,-

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Belangenbehartiging en voorlichting

 

Ontwikkelingen/trends

Herstructurering van de Vereniging Delfts Platform voor mensen met een handicap (het Platform)

 

Kengetallen 1999

 

 

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

 

Afspraken

Platform geeft aan op welke wijze de professionele ondersteuning van het Platform vorm kan krijgen.

 

Gerealiseerd

 

 

Gezien de plannen voor herstructurering van de organisatie van het Platform is de subsidie rechtstreeks uitbetaald aan de aangesloten organisaties.

 

Beoordeling resultaat

 

Herstructurering is onvoldoende van de grond gekomen.

Oorzaak

 

Communicatieproblemen.

Actie

Per 1 januari 000 wordt de samenwerkingsovereenkomst met het Platform niet langer voortgezet. In het kader van klantenparticipatie zal verder vorm worden gegeven aan belangenbehartiging.

 

 

 


15.       Beleidsterrein Sociale Zaken

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

 Ś 15.000 voor de wijziging en ƒ 29.000 na de wijziging

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

+ ƒ 14.000,-- (subsidie alsnog toegekend aan Komitee Vrouwen en  de bijstand, na het oplossen van de bestuursproblemen)

 

Beleidsdoel

Belangenbehartiging door en voor een doelgroep van WIZ.

Verzorgen van voorlichting; informatievoorziening aan de doelgroep.

Komitee vrouwen: activeren van (een deel van) deze doelgroep.

 

Ontwikkelingen/trends

Per 1 juli 1998 is cliëntenparticipatie in het kader van de Abw verplicht geworden; de betrokken instellingen zouden hier een rol van betekenis in kunnen spelen.

Bestuursproblemen bij het Komitee Vrouwen lijken opgelost.

 

Kengetallen 1999

SSZD: 4 x per jaar publicatie van "de Achterkrant".

Verder zijn er in 1999 nog geen kengetallen ontwikkeld.

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Verzorgen van bijeenkomsten, verzorgen van voorlichting, verzorgen van ondersteuning, verzorgen van samenwerkingsverbanden.

 

Gerealiseerd

 

Alle genoemde activiteiten zijn in 1999 gerealiseerd.

Beoordeling resultaat

 

Positief.

Oorzaak

 

 

n.v.t.

Actie

In de komende jaren kan van de desbetreffende instellingen ook een inspanning worden verwacht bij de verdere invulling van cliëntenparticipatie.

 

 

 


16.       Volksgezondheid en Verslavingsbeleid

 

            Stichting Dienstencentrum 'Over de Brug'

 

Feitelijke informatie 1999

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 286.242,57

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

 

Beleidsdoel

Het leveren van dagopvang en diensten ten behoeve van psycho-sociaal kwetsbaren in de samenleving

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

 

Kengetallen 1999

Taakstelling:

ˇ   totaal aantal bezoekers 3000

ˇ   totaal aantal dagen open 250

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

ˇ     taakstelling(zie boven)

ˇ     kwaliteitsbeleid

ˇ     rapportage

 

 

 

Gerealiseerd

 

 

ˇ     aantal bezoekers 5802

ˇ     aantal dagen open 240

ˇ     kwaliteitsbeleid en rapportage(zie jaarverslag)

 

 

Beoordeling resultaat

 

Positief

Oorzaak

 

 

n.v.t.

Actie

n.v.t.

 

 

 

 


17.       Beleidsterrein Maatschappelijke Opvang


a. Stichting Vrouwenopvang Zuid-Holland Ricardis

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 1.145.915,--

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

 

geen

Beleidsdoel

Het bieden van opvang en intensieve begeleiding aan mishandelde en met mishandeling bedreigde vrouwen en hun kinderen.

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

Kengetallen 1999

Ricardis heeft een opvangcapaciteit van 23 bedden

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Ricardis heeft een landelijke functie.

Er zijn voorwaarden opgenomen over de verantwoording, kwaliteits-beleid en een productenboek

 

Gerealiseerd

 

 

Een bezettingsgraad per bed van 77% is gerealiseerd.

Er is een productenboek geleverd

Beoordeling resultaat

Positief

 

Oorzaak

 

n.v.t

Actie

Uit de jaarrekening 1999 blijkt een exploitatietekort van f 30.000,--

De oorzaken hiervoor zijn:

1.   De bijdragen voor loon- en prijsbijstellingen worden pas sinds 1998 structureel verstrekt aan stichting VOZH Ricardis

2.   Het aantal; clientsystemen in het opvanghuis is hoger dan op grond van de inkomsten mogelijk is

Ad 1. Doordat de loon- en prijsbijstellingen nu jaarlijks worden uitbetaald wordt een kleine inhaalslag gemaakt. Er moet echter een structurele oplossing gezocht worden.

Ad 2. Er zal rekening worden gehouden met de verhouding tussen het aantal cliëntsystemen en het beschikbare subsidiebedrag.

 

 

 

 


17.       Beleidsterrein Maatschappelijk Opvang : Dak en Thuislozen

 

Feitelijke informatie 1999

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 383.225 : ƒ 285.690 Stichting Maatschappelijke Opvang (SMO)

                     ƒ 97.535 Stichting Jeroen (Jeroen)

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

geen

 

Beleidsdoel

ˇ       SMO biedt laagdrempelige noodopvang aan mensen van 18 jaar en ouder uit Delft en de regio, die door diverse problemen dakloos zijn geraakt.

ˇ       Jeroen biedt onderdak aan psycho-sociaal kwetsbare personen, ouder dan 18 jaar.

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

Kengetallen 1999

ˇ       SMO beschikt over 16 plaatsen. Per plaats geldt voor 1999 een bedrag van ƒ 15.000 exclusief loon en prijsbijstellingen.

ˇ       Jeroen beschikt over 9 plaatsen van f 10.000,-- exclusief loon- en prijsbijstellingen

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Met beiden is als taakstelling is een bezettingsgraad van 85% afgesproken. Er zijn voorwaarden opgenomen over kwaliteitsbeleid en rapportage.

 

Gerealiseerd

 

 

ˇ       SMO heeft een bezettingsgraad van 89% gerealiseerd en ieder kwartaal gerapporteerd.

ˇ       Jeroen heeft een bezettingsgraad van 161% gerealiseerd

 

Beoordeling resultaat

 

ˇ       SMO op basis van kwartaal rapportages positief 

ˇ       Jeroen op basis van jaarafrekening positief.

 

Oorzaak

 

n.v.t

Actie

n.v.t.

 

 


 

18.       Vluchtelingenbeleid (SVD)

 

Feitelijke informatie 1999      

 

Begrotingsbedrag

 

Er is een totaalbedrag beschikbaar van ƒ 505.030,-.

Dit is opgebouwd uit:

ˇ     ƒ 135.000,- JMA

ˇ     ƒ 350.030,- Restant afrekening rijksbijdrage WIN 1996

ˇ     ƒ   20.000,- Restant van de extra toegevoegde middelen in 1998 aan reserve vluchtelingen DMZ

 

Wijzigingen in begrotingsbedrag

 

geen

Beleidsdoel

Bevorderen van geestelijk en maatschappelijk welzijn van vluchtelingen in Delft e.o., nadruk op ondersteuning en stimulering van vluchtelingen tot optimale participatie aan de maatschappij.

 

Ontwikkelingen/trends

Nieuwe subsidiemethodiek ingevoerd waarbij het subsidiebedrag wordt gekoppeld aan prestatie-eenheden.

 

Kengetallen 1999

Aantal cliënten SVD in 1999:

ˇ     Alleenstaande asielzoekers (AMA’s): 60

ˇ     Nieuwe cliënten incl. kinderen: 254

ˇ     Nieuwe volwassen cliënten (schatting v.a.18 jaar): 151

ˇ     Oudkomers langer dan 1 jaar in Delft incl. kinderen: 990

ˇ     Volwassen oudkomers ( schatting v.a. 18 jaar): 541

ˇ     VVTV: 46

 

Consulten in 1999:

ˇ     1498 consulten maatschappelijke begeleiding

ˇ     1172 juridische consulten

 

 

 

Resultaten 1999 en vervolgacties

Afspraken

Juridische en maatschappelijke begeleiding plus diverse projecten.

Subsidie voor 2e helft van 1999 is bepaald op basis van cijfers van de instroom van het aantal nieuwe cliënten in de 1e helft van 1999.

 

Gerealiseerd

 

Alles is gerealiseerd, de subsidie voor 1999 is volledig toegekend.

 

Beoordeling resultaat

Goed, op basis van jaarrekening.

 

Oorzaak

 

-

Actie

Er is een uitvoeringsovereenkomst opgesteld voor budgetsubsidies 2000.

 

 


 Leden werkgroep Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 1999

 

01.   Buurt- en Wijkwerk................................................. Mieke Breukel................ mbreukel@delft.nl

 

02.   Sport en Recreatie

ˇ       Sportfondsen...................................................... Rob van den Berg................... rvdberg@delft.nl

ˇ       Recreatie Midden Delfland........................................... Hans Kluver................... hkluver@delft.nl

ˇ       Sportstimulering / Redeoss / Harttrimclub.................. Helen Skinner................. hskinner@delft.nl

ˇ       Bijdrage veldonderhoud / WOZ compensatie ................. Hans Kluver................... hkluver@delft.nl

 

03.   Kinderopvang...................................................... Theresia Keukens................ tkeukens@delft.nl

 

04.   Jeugd- en Jongerenwerk

ˇ       Algemeen..................................................................... Rien Griep..................... rgriep@delft.nl

ˇ       Speeltuinen-Onderhoud-Activiteiten............................... Hans Kluver................... hkluver@delft.nl

ˇ       Kindertuinen......................................................... Jan Alderliesten............ jalderliesten@delft.nl

 

05.   Sociaal Pedagogische Dienst................................. Jannie Marck................... jmarck@delft.nl

 

06.   Ouderenbeleid............................................................ Julia Lebeau................... jlebeau@delft.nl

 

07.   Maatschappelijke Dienstverlening...................... Jannie Marck................... jmarck@delft.nl

 

08.   Welzijnswerk Migranten..................................... Jan Alderliesten............ jalderliesten@delft.nl

 

09.   Emancipatie................................................................. Jannie Marck................... jmarck@delft.nl

 

10.   Overige terreinen:

       ˇ   Bureau Respect....................................................... Jan Alderliesten............ jalderliesten@delft.nl

       ˇ   Slachtofferhulp............................................................ Jannie Marck................... jmarck@delft.nl

 

11.   Gemeentelijk Internationaal Solidariteitsbeleid Jan Alderliesten...... jalderliesten@delft.nl

 

12.   Cultuur

ˇ       Theater, Kunstcentrum en Bibliotheek........................... Thera Lafeber.................. tlafeber@delft.nl

ˇ       Overige Culturele Instellingen................................. Diane Scheenstra........... dscheenstra@delft.nl

ˇ       Overig Cultuur....................................................... Diane Scheenstra........... dscheenstra@delft.nl

ˇ       Beeldende Kunst.................................................. George Degenhart............. gdegenhart@delft.nl

ˇ       Culturele Activiteiten................................................ Hans Speetjens............. hspeetjens@delft.nl

ˇ       Evenementenfonds................................................... Hans Speetjens............. hspeetjens@delft.nl

 

13.   Amateurkunst..................................................... Diane Scheenstra........... dscheenstra@delft.nl

 

14.   Gehandicaptenbeleid.......................................... Donate Veenstra............... dveenstra@delft.nl

 

15.   Sociale Zaken...................................................... Corine van Gaalen................... cvgalen@delt.nl

 

16.   Volksgezondheid................................................. Maarten Verbaan............... mverbaan@delft.nl

 

17.   Maatschappelijke Opvang

       ˇ   Vrouwenopvang....................................................... Greta Hesseling............. ghesseling@delft.nl

       ˇ   Verslavingszorg..................................................... Maarten Verbaan............... mverbaan@delft.nl

ˇ       Dak- en thuislozen................................................... Greta Hesseling............. ghesseling@delft.nl

ˇ        

18.   Vluchtelingenbeleid........................................... Donate Veenstra............... dveenstra@delft.nl

 

Werkgroep leider ............................................................. Jaap van den Berg................... jvdberg@delft.nl

Werkgroep coördinator .............................................. Marianne van der Stoel................ mvdstoel@delft.nl

Administratieve ondersteuning....................................................... Inge Liem...................... iliem@delft.nl