Jaarprogramma
Maatschappelijke Activiteiten
Evaluatie
Subsidie-afspraken 1999
Inhoudsopgave blz.
Inleiding........................................................................................................................................ 1
01. Beleidsterrein Buurt- en Wijkwerk................................................................. 2
02. Beleidsterrein Sport en Recreatie................................................................. 4
03. Beleidsterrein Kinderopvang........................................................................... 5
04. Beleidsterrein Jeugd- en Jongerenwerk....................................................... 7
05. Beleidsterrein Ouderenwerk........................................................................... 9
07. Beleidsterrein Maatschappelijke
Dienstverlening................................... 12
08. Beleidsterrein Welzijnswerk Migranten...................................................... 13
09. Beleidsterrein Emancipatie.............................................................................. 16
10. Overige beleidsterreienen: Meldpunt Bureau
Respect............................ 18
10. Overige beleidsterreinen: Slachtofferhulp.............................................. 19
11. Incidentele subsidies ....................................................................... geen
tekst
12. Beleidsterrein Culturele Instellingen......................................................... 20
12. Beleidsterrein Culturele Instellingen :
Bibliotheekwerk....................... 21
13. Beleidsterrein Amateurkunst......................................................................... 22
14. Beleidsterrein Gehandicapten........................................................................ 23
15. Beleidsterrein Sociale Zaken.......................................................................... 24
16. Projectsubsidies Volksgezondheid en
verslavingsbeleid...................... 25
17. Maatschappelijke opvang
ˇ
Vrouwenopvang............................................................................................ 26
ˇ
Dak en Thuislozen.......................................................................................... 27
18. Beleidsterrein Vluchtelingen......................................................................... 28
Ledenwerkgroep
Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten.................. 29
Inleiding
De evaluatie van de subsidieverdeling
maatschappelijke activiteiten verschijnt voor 1999 voor het eerst apart.
Hiermee wordt beoogd om meer aandacht te geven aan de mate waarin afgesproken
resultaten worden gehaald.
Deze evaluatie heeft nog niet de kwaliteit waarnaar
gestreefd wordt. In 1998, toen de afspraken met instellingen voor 1999 werden
gemaakt, zijn wel richtingen aangegeven maar in de meeste gevallen nog geen
prestatie-afspraken. Dat is voor het eerst systematisch in 2000 gedaan. Er is
dus sprake van een groeimodel. Bovendien is op vele terreinen sprake geweest
van personeelswisselingen, wat niet vreemd is in een periode van
organisatie-ontwikkeling, maar wat zijn weerslag heeft op de beschikbaarheid
van informatie.
De evaluatie over 2000 verschijnt in het voorjaar
van 2001, zodat actiepunten een grotere rol kunnen spelen in de
resultaatafspraken met instellingen voor het jaar 2001.
1.
Beleidsterrein buurt- en wijkwerk
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
2.603.060 voor de wijziging en 2.351.260 na de wijziging: 1.851.710 Stichting
Welzijn Delft 383.431 Budget en projectsubsidie 116.119 Budget uitvoering Nota
Instrumenten II |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
251.800 naar ondersteuning jongeren |
Beleidsdoel |
Voorzieningen
buurt- en wijkwerk in stand houden en/of versterken. |
Ontwikkelingen/trends |
ˇ
De bezuinigingen op de professionele ondersteuning voor 1999 wordt
ongedaan gemaakt. ˇ
Budgetsubsidie per buurthuis blijft ongeveer gelijk. ˇ
Inzet van projectsubsidie gericht op de drie perspectieven wordt
versterkt. ˇ
Er worden, op basis van het collegeprogramma, nieuwe kaders ontwikkeld
voor het welzijnswerk in Delft. ˇ
Met de bouw van de Wippolder wordt gestart; de procedures voor
nieuwbouw Westerkwartier worden in gang gezet. ˇ
Besprekingen over de nieuwbouw van buurtaccommodaties voor Sranti,
Tanthof, Bieslander, Sila en de Bomenwijk zullen gestart worden. ˇ
De (cluster)besturen van de buurthuizen worden betrokken bij de
vormgeving van het wijkgericht werken. ˇ
Met de SWD worden besprekingen gevoerd die tot helderheid moeten
leiden over hun voorbereiding op de nieuwe situatie waarin de subsidie
relatie met de gemeente verbroken zal zijn. |
Kengetallen
1999 |
|
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
|
Gerealiseerd |
ˇ
De bezuinigingen voorzien voor 1999 zijn ongedaan gemaakt. ˇ
Budget aan buurthuizen is verdeeld gelijk aan de verdeling van 1998.
Minervaplein heeft een nominaal vastgesteld bedrag toegewezen gekregen. ˇ
Voor projectsubsidies is uiteindelijk 150.000 ingezet. ˇ
In de nota Knopen in de wijken zijn de kaders voor de invulling van
de basisvoorzieningen in het welzijnswerk zijn vastgelegd. Voor de
wijkindeling is aangesloten bij de wijkaanpak. ˇ
Met de bouw in de Wippolder is gestart, Westerkwartier is verder
voorbereid. ˇ
Met het accorderen van de nota Buurtaccommodaties is de nieuwbouw
van accommodatie voor Westerkwartier, Sranti, Tanthof en Poptahof financieel
zeker gesteld. Ook voor de Bieslander, net als nu te huren van een
corporatie, zijn middelen beschikbaar.
Voor de Bomenwijk en Sila is geen nieuwbouw voorzien. ˇ
De (cluster)besturen zijn niet betrokken maar wel geďnformeerd over de
ontwikkelingen in het welzijnswerk. ˇ
Met de SWD zijn besprekingen gevoerd gericht op het herstellen en
verstevigen van de relatie. De subsidierelatie wordt niet verbroken. |
Beoordeling resultaat |
Een
aantal zaken zijn iets anders gelopen dan voorzien. Nieuwe
beleidsmatige inzichten zijn vastgelegd in de in december 1999 gepresenteerde
nota Knopen in de wijken. |
Oorzaak |
Voortschrijdend inzicht heeft tot bijvoorbeeld de
andere aanpak van de onderhandelingen met de SWD geleid. |
Actie |
Uitwerken,
in overleg met betrokkenen, van Knopen in de wijken. |
02. Beleidsterrein Sport en recreatie
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
1.054.270: 562.410 Sportfondsen
baden 282.800 Recreatieschap Midden Delfland 122.220 Stimuleren Sportdeelname 75.000
Bijdrage onderhoud sportvelden 6.060
Redeoss 5.780
Harttrimclub |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Stimuleren
sportdeelname |
Ontwikkelingen/
trends |
Meer
behoefte aan een vrijblijvende en flexibele sportaanbod op wijkniveau Integrale
benadering sport |
Kengetallen
1999 |
NV Sportfondsenbad
Delft Bezoekcijfers
1998
1999 Schoolzwemmen
49.342
58.230 Vereniginggebruik 57.369 59.863 Recreatief zwemmen 99.653 94.346 Leszwemmen en
doelgroepen 117.062 117.128 Squash / Sauna 29.469 / 3.939 39.653 / 3.851 |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Meer
vrijblijvende en flexibele sportaanbod op wijkniveau Integrale
benadering sport |
Gerealiseerd |
Er
zijn meer en flexibele sportactiviteiten op buurt en wijkniveau georganiseerd
door onder andere Mooi Zo, Goed Zo. Assistenten JOS98 zijn door middel van
sportstimuleringssubsidie opgeleid tot sportkader. Er is samenwerking tot
stand gekomen tussen diverse sectoren. |
Beoordeling resultaat |
Het
resultaat is redelijk goed. De
samenwerking, het draagvlak en middelen voor organisatie, coördinatie en
inhoudelijk ondersteuning moeten structureel. |
Oorzaak |
Onzekerheid met betrekking tot structurele
organisatie, ondersteuning en coördinatie meer en flexibele sportaanbod. |
Actie |
Structurering
organisatie, ondersteuning en coördinatie van flexibele sportaanbod
op buurt- en wijkniveau. |
03. Beleidsterrein Kinderopvang
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
4.177.370 Stichting Octopus |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Het
primaire doel van kinderopvang is: het bieden van de mogelijkheden aan ouders
om de zorg voor kinderen (van nul tot twaalf jaar) te combineren met werk,
studie of andere maatschappelijke activiteiten. |
Ontwikkelingen/
trends |
De
gemeente koopt hiertoe een divers aanbod van soorten kinderopvangplaatsen in
bij een professionele kinderopvangorganisatie. Medio 1999 zijn de
toelatingscriteria voor deze plaatsen aangescherpt. De kindplaatsen zijn
bestemd voor speciale doelgroepen. T.w. delftenaren, werkenden zonder CAO met
een kinderopvangregeling, mensen in een traject bij Werkplan, Nieuwkomers
en/of Taalplus, vrijwilligers met een contract, mensen met een
sociaal-medische indicatie. Voor
het gebruik van deze plaatsen geldt een inkomensafhankelijke
ouderbijdragentabel. Omdat over heel 1999 nog veel werkenden gebruik maakten
van deze subsidieplaatsen zijn er hoge ouderbijdragen binnengekomen. Dit zal
in de loop van een aantal jaren door uitstroom werkenden en instroom van
mensen die een werkgeledenheids- en/of inburgeringstraject volgen,
aanzienlijk dalen. |
Kengetallen
1999 |
Inkoopbedragen per soort
kindplaats: Hele dagopvang 21.540 Halve dagopvang 14.456 Buitenschoolse opvang 10.070 Peuterspeelzaal 4.128 Peuterplus 7.564 Inkomsten
ouderbijdragen: Hele dagopvang 7.671 Halve dagopvang 4.147 Buitenschoolse opvang 3.645 Peuterspeelzaal 2.105 Peuterplus 3.268 |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
ˇ Het inkopen door de gemeente bij Octopus van: 139
hele dagopvangplaatsen (oorspronkelijk 133) 15 halve dagopvangplaatsen 108
buitenschoolse opvangplaatsen (oorspronkelijk 60) 211
peuterspeelzaalplaatsen 144
peuterplusplaatsen ˇ Ontwikkelen, aanloop en eerste (minimaal 10) koppelingen van
gastouderopvang. ˇ Tegen een gemiddelde bezetting van 90 % over de gehele
contractperiode die loopt van 1997 t/m 1999. |
Gerealiseerd |
Octopus
is de afspraken over de gehele contractperiode nagekomen. Door
Octopus wordt nog een inhoudelijk en financieel rapport gemaakt over het
onderzoek naar gastouderopvang, de stagnatie in de uitvoering, de
vervolgstappen en de huidige stand van zaken. |
Beoordeling resultaat |
In
1997 en 1998 is niet volledig aan de leveringsvoorwaarden voldaan, maar
dit is in 1999 gecompenseerd. Daarbij
heeft Octopus met name ingezet op een efficiëntere bezetting van de
hele/halve dagopvang en de buitenschoolse opvang. Dit heeft geleid tot de
levering van 6 extra plaatsen hele dagopvang en 48 plaatsen buitenschoolse
opvang. De levering van extra plaatsen loopt voor een deel door in 2000. |
Oorzaak |
Door
de inzet op de hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang en door een
terugloop in interesse van de gemiddelde doelgroep, is de bezetting van de
peuterspeelzalen en peuterplusplaatsen iets achtergebleven. |
Actie |
Door
een beter plaatsingsbeleid en -administratie wordt verwacht dat dit in 2000
is opgeheven In
het kader van de voor- en vroegschoolse educatie en in relatie met de
ontwikkelingen Vensterschoolconcept, wordt in 2000 een start gemaakt met het
aanpassen van het beleid voor de peuteropvang. |
04. Jeugd en Jongerenwerk
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
1.026.120 voor de wijziging en 1.438.398
na de wijziging |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
251.800 van Buurt en Wijkwerk voor
ondersteuning jongeren 27.178
van Migranten (buitenlands Jongerencentrum Selam)
133.300 Nieuw Beleid (o.a.
jongerenparticipatie, noodaccommodatie
Wippolder, projectleiding jongerenwerk, coördinatie
Holding DJXL) |
Beleidsdoel |
Aanbod
van activiteiten voor jeugd- en jongeren. |
Ontwikkelingen/
trends |
Aandacht
voor eenheid in het stedelijk jongerenwerk |
Kengetallen
1999 |
Over1999
zijn geen kengetallen beschikbaar |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
In
1999 maakt de gemeente met de nieuw op te richten stichting voor stedelijk
jongerenwerk afspraken over het activiteitenaanbod. Inclusief afspraken over
jongereninformatiepunt, meidenwerk en ambulant jongerenwerk. |
Gerealiseerd |
Op
1 juni 1999 is de stichting DJXL opgericht voor het stedelijk jongerenwerk.
De stichting heeft zich binnen de versnipperde verantwoordelijkheidsstructuur
niet kunnen ontwikkelen tot een stedelijke jongerenorganisatie. Er is wel een
stedelijk coördinator jongerenwerk aangesteld, die in de aansturing e.e.a.
verbeterd heeft. Het is vanwege coördinatieproblemen en werkdruk in het veld
niet gelukt om nieuwe afspraken over een stedelijk activiteitenprogramma te
maken. Het bestaande activiteitenaanbod is gehandhaafd. Een
deel van de jongerenwerkers fungeert als preventiewerker op straat onder de
hoede van de SJD: JOS98. Ook heeft JOS98 in opdracht van de afdeling
Onderwijs een pilot Individuele trajectbegeleiding voor 16/17 jarigen
uitgevoerd. In
1999 stonden bij JOS 98 een drietal kernfuncties centraal: ˇ
Het leveren van een bijdrage aan het verbeteren van de leefbaarheid in
de wijk met een veelzijdig pakket aan activiteiten op straat. Per week worden
24 activiteiten georganiseerd. Het zijn vooral tieners die eraan deelnemen .
Voorbeelden hiervan zijn activiteiten in het kader van sport on the street,
Balspel, en het diverse andere sport en spel activiteiten. Opgemerkt wordt
dat de activiteiten nog onvoldoende een aansluiten bij de vraag van jongeren. ˇ
Het verbeteren van de aanpak van jongeren met een meervoudige
problematiek door hen te coachen. ˇ
Het ontwikkelen van individuele trajecten en het trainen en opleiden
van m.n. allochtone medewerkers met het doorstromen naar de reguliere
arbeidsmarkt als doel. De individuele trajectbegeleiding heeft
in 1999 met 85 jongeren een intake gesprek gevoerd. Op grond daarvan is er
voor elke jongere een persoonlijk traject ontwikkeld. De gemeenschappelijke aanpak stond echter nog
te veel in de kinderschoenen. De gemeente is in de loop van het jaar meer de
regierol naar zich toe gaan trekken om te komen tot een gemeenschappelijke
aanpak. De opleiding en training van m.n. allochtone medewerkers krijgt vorm
door middel van een intensieve begeleiding. Deze begeleiding heeft er
inmiddels toe geleid dat vier van de 12 preventiewerkers zijn doorgestroomd
naar de reguliere arbeidsmarkt. |
Beoordeling resultaat |
Er
is veel gebeurd om orde te scheppen in het jongerenwerk, maar dit heeft niet
geleid tot andere aansturing en onvoldoende tot betere zichtbaarheid van wat
er plaatsvindt. |
Oorzaak |
Het is niet gelukt om in 1999 alle neuzen
dezelfde kant op te krijgen. |
Actie |
Conform
de nota Knopen in de wijken: in 2000 wordt op het gebied van het jongerenwerk
de verhouding tussen JOS98 DJXL en SWD in een acceptabel bestuursmodel
gegoten. |
05. Beleidsterrein
Ouderenwerk
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
.1.036.050:
741.750 Raad voor Ouderenwerk en
federatie voor
ouderen 294.300 Flankerend Ouderenbeleid |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Leveren
van (thuis)zorg op maat, waarmee de zelfredzaamheid en de mobiliteit van
ouderen zo lang mogelijk kan worden gehandhaafd. |
Ontwikkelingen/trends |
1.
in de loop van 1999 worden voor het beleidsveld ouderen
prestatieafspraken gemaakt; 2.
het budget flankerend ouderenbeleid wordt gekort met een bedrag van
40.000,--; 3.
er komen vijf projecten in aanmerking voor structurele subsidie vanuit
het budget flankerend ouderenbeleid; 4.
het overige bedrag wordt besteed aan incidentele projecten; 5.
er wordt een voorstel geformuleerd over een informatiepunt voor
ouderen vanaf 1 januari 1999 in relatie tot de ontwikkeling van de
gemeentelijke informatie- en loketfunctie; 6.
op basis van een evaluatie van de bestaande sociëteitsactiviteiten
worden ideeën ontwikkeld voor de inpassing van deze activiteiten in het
buurt- en wijkwerk; 7.
met ingang van 1999 wordt van alle projecten van het budget flankerend
ouderenbeleid een evaluatieverslag gevraagd voor de toetsing van de
prestaties. |
Kengetallen
1999 |
In
1999 zijn geen kengetallen vastgesteld. |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
|
Gerealiseerd |
Ad. 1. Er zijn geen afspraken gemaakt over te leveren
prestaties volgens de methode van de outputfinanciering, omdat het grootste
deel van het jaar een beleidsmedewerker ontbrak.
Ad. 2. Het budget flankerend
ouderenbeleid is ingevolge het besluit verlaagd. Ad. 3 en 4. Het college van
burgemeester en wethouders heeft in het voor- en najaar een
bestedingsvoorstel voor het budget flankerend ouderenbeleid vastgesteld op
basis van de verdeling structurele en incidentele.subsidies (zie bijgevoegd
overzicht subsidies flankerend ouderenbeleid 1999) Ad. 5. In 1999 is het
informatiepunt ouderen voor een overgangsjaar ondergebracht bij de SOD. Ad. 6. De evaluatie heeft in
1999 plaatsgevonden Op de vraag of de activiteiten onderdeel kunnen/moeten
uitmaken van het buurt- en wijkwerk wordt veelal niet of negatief gereageerd.
De binding tussen de sociëteit enerzijds en kerk en/of verzorgingshuis
anderzijds doet vermoeden dat de relatie met buurt- of wijkcentra door de
betreffende doelgroep(en) niet gewenst wordt. Ad. 7. Van alle flankerend
beleid projecten is een inhoudelijke en financiële evaluatie opgevraagd en
ontvangen, aan de hand waarvan de beoordeling en subsidieafrekening heeft
plaatsgevonden. |
Beoordeling
resultaat |
Aangezien
er geen afspraken zijn gemaakt over de te leveren prestaties aan de hand van
kengetallen, zijn de gesubsidieerde activiteiten financieel en inhoudelijk
beoordeeld volgens de methode van de inputfinanciering. |
Oorzaak |
Voor
drievierde van 1999 bestond er een vacature voor een beleidsmedewerker
ouderenbeleid. |
Actie |
Eerst
in 2000 worden voorbereidingen getroffen voor het maken van
prestatieafspraken volgens de methode van de outputfinanciering. |
Overzicht
subsidies flankerend ouderenbeleid 1999
Projecten flankerend ouderenbeleid 1999 |
|
Begroot volgens JMA |
294.300,00 |
|
|
Structurele besteding voor
voorzieningen ter ondersteuning van het zelfstandig wonen: |
|
Steunpunt Mantelzorg (Maatzorg) |
16.720,00 |
Tijdelijke verzorging en dagvoorzieningen
(SOD) |
52.250,00 |
Maaltijddienst Onder de Pannen (SOD) |
52.250,00 |
Gilde Delft |
3.135,00 |
Samenwerkende Bonden van Ouderen * |
15.000,00 |
Subtotaal |
139.355,00 |
|
|
Incidentele besteding voor nieuwe
tijdelijke projecten: |
|
Computercursussen beginners (SOD) |
11.650,00 |
Cursus zelfredzaamheid 55+ vrouwen
(VOS)** |
1.673,00 |
Vriendschapscursus 55+ vrouwen (SOD) |
6.000,00 |
Knoppencursussen ouderen (SOD) |
18.000,00 |
Kunstexcursies (VAK) |
6.000,00 |
Project voorlichting, preventie en
uitwisseling 55 + vrouwen (VGC) |
10.000,00 |
Alzheimervereniging telefoonproject |
1.500,00 |
Project allochtone ouderen (SOD) |
14.675,00 |
Comité Jaar van de Ouderen (SOD) |
40.000,00 |
Informatiepunt Ouderen (SOD) |
33.000,00 |
Praktische Thuiszorg (Maatzorg) |
14.675,00 |
Subtotaal |
159.500,00 |
|
|
Totaal
besteed |
296.529,00 |
* De Samenwerkende Bonden
voor Ouderen ontvingen na aanvankelijke subsidieverlening ten bedrage van
10.450,00 een gewijzigde beschikking subsidieverlening ontvingen van
15.000,00, zijnde een verschil van 4.550,00;
** Aanvankelijk was door de vereniging VOS voor
het project cursussen zelfredzaamheid 55 + vrouwen een bedrag geraamd van
4.000,00, maar bij afrekening bleek lager.
06. Beleidsterrein Maatschappelijke
Dienstverlening
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
762.470 voor de wijziging en 823.920 na de wijziging |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
+
61.450 |
Beleidsdoel |
het
verbeteren van het persoonlijk en sociaal functioneren van mensen met
een hulpvraag |
Ontwikkelingen/
trends |
toename
van het aantal cliënten, als gevolg daarvan wachtlijsten oplopend tot ą 4
maanden |
Kengetallen
1999 |
1
fte kost 130.000 6.33
fte beschikbaar |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Hulp
aan 1456 cliëntsystemen: 838
behandelingen 618
korte contacten |
Gerealiseerd |
1250 behandelingen 391 korte contacten |
Beoordeling resultaat |
afspraken uitgevoerd |
Oorzaak |
n.v.t. |
Actie |
voortzetting
afspraken |
07. Welzijnswerk migranten
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
244.860 voor de wijziging en 302.182 na de wijziging: 197.682 verschillende
migranten organisaties 104.500 Koornmarkt 48:
faciliteiten nieuwe Delftenaren 52.609 naar
emancipatie; nieuw beleid |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
+
.104.500 voor Koornmarkt
48: faciliteiten nieuwe Delftenaren -/-
27.178 Buitenlands
Jongerencentrum Selam: naar jeugd en jongerenwerk: Holding DJXL |
Beleidsdoel |
Maatschappelijke
integratie en culturele en maatschappelijke gelijkwaardigheid voor migranten
en andere groepen van culturele minderheden in de Delftse samenleving. |
Ontwikkelingen
/ trends |
ˇ De verscheidenheid van
landen van herkomst van de nieuwe Delftenaren neemt toe. ˇ Het sociaal- en cultureel
welzijnswerk migranten wordt onderdeel van een totaal integratiepakket dat de
gemeente aan nieuwe Delftenaren aanbiedt. ˇ De rol van
zelforganisaties bij de maatschappelijke integratie van vooral jongeren neemt
toe. ˇ Aan het aanbod van
zelforganisaties zowel in kwalitatieve als in kwantitatieve zin worden hogere
eisen gesteld. ˇ Ook nieuwe groepen van
nieuwe Delftenaren wensen te kunnen beschikken over (zo veel mogelijk)
eigen ruimte, zowel voor activiteiten als voor ontmoeting. De
gemeente is terughoudend om wensen van groepen voor accommodatie anders op te
lossen dan via gezamenlijk gebruik van voorzieningen, bij voorkeur gekoppeld
aan wijkvoorzieningen. |
Kengetallen
1999 |
|
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
ˇ De Turkse Vereniging zal
extra aandacht besteden aan het
voorkomen van vroegtijdig school verlaten. Huiswerk maken wordt
gestimuleerd, actieve huiswerkbegeleiding bevorderd en aan
ouders zal extra voorlichting worden gegeven over de Delftse
situatie en het belang van huiswerk. ˇ De extra ruimte die de
Marokkaanse Vereniging ter beschikking kreeg
wordt benut om meer aandacht te geven aan: Ţ Jongeren en speciaal
meisjes Ţ Cursorisch aanbod voor
ouderen. ˇ ˇ Bij de Vereniging Sranti krijgen de jongeren extra aandacht. De
huiswerkbegeleiding wordt uitgebreid en actieve
ouderenparticipatie gaat daarvan deel uitmaken. Er wordt een project gestart om jongeren
vertrouwd te maken met de elektronische snelweg. Er worden gezondheidsprojecten voor mannen en
vrouwen opgezet. Voor ouderen (boven 65) wordt een project opgezet
ter bestrijding van sociaal isolement. ˇ
De Vereniging Shanti richt
zich via sociaal culturele activiteiten en cursusaanbod speciaal op de ouderen. ˇ
De SVD zal in opdracht van
welzijn- het beheer op zich nemen van een deel van de benedenverdieping
van Koornmarkt 48. Aldaar krijgen groepen nieuwe Delftenaren die
geen andere accommodatie ter beschikking hebben volgens een afgesproken
schema- ruimte voor sociaal en culturele activiteiten. |
Gerealiseerd |
ˇ De afspraken met de
Turkse Vereniging zijn gerealiseerd. Als een maatregel om onder meer
vroegtijdig schoolverlaten te voorkomen zijn binnen de vereniging voor de
verschillende Delftse scholen contactpersonen aangesteld die regelmatig en
toegespitst op de leerlingen van Turkse afkomst de contacten met die scholen
onderhouden. ˇ De afspraken met de
Marokkaanse Vereniging zijn in 1999 moeizaam van de grond gekomen. Een aanbod
van activiteiten voor met name meisjes is er nauwelijks. ˇ Binnen Sranti-verband is
in 1999 en begin gemaakt met het formuleren van een eigen positie voor
jongeren. Dat proces is na 1999 uiteindelijk afgerond via het oprichten van
een eigen jongerenstichting die binnen de verenigingsstructuur van Sranti
functioneert. De gemaakte afspraken
zijn overigens nagekomen. In de praktijk blijkt dat niet alleen
jongeren maar ook ouderen actieve belangstelling hebben
voor de Internet mogelijkheden. ˇ Ook Shanti kwam de
gemaakte afspraken na. Daartoe heeft Shanti aansluiting gezocht bij het
Allochtonen Project Ouderen. Binnen dat project heeft Shanti samen met de
Stichting Ouderen Delft is een project uitgevoerd gericht op het doorbreken
van het sociaal isolement. Ook is een huisbezoekproject uitgevoerd. De gebruiksdichtheid van Koornmarkt 48 is in 1999
wat achter gebleven bij de verwachtingen. De oorzaak daarvan is, dat vooral
de weekend-dagen bij alle groepen populair zijn, terwijl voor andere dagen
veel minder animo is. Naar het oordeel van de gebruikende groepen ligt het
gebouw niet gunstig (te ver weg) voor het organiseren van op jongeren
gerichte activiteiten. Niettemin maakten 4 verschillende groepen wekelijks
van de accommodatie gebruik, terwijl daarnaast ook incidenteel gebruik
gericht op meerdere groepen plaats vindt. |
Beoordeling resultaat |
Resultaat voldoet redelijk aan de
verwachtingen. |
Oorzaak |
Daar waar de afspraken in 1999 nog niet
of niet geheel zijn gerealiseerd lijkt dit te maken te
hebben met aanloopknelpunten (Koornmarkt) en knelpunten tav.gewenning
en acceptatie van nieuwe mogelijkheden in een gewijzigde
situatie (activiteiten voor meisjes bij Marokkaanse vereniging) |
Actie |
Nader overleg om afspraken te
herbevestigen en te concretiseren. |
08. Beleidsterrein Emancipatie
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
270.059 ( 217.450 + 52.609 nieuw beleid van migranten) |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Vrouwenemancipatie Vergroten
van participatie aan maatschappelijke activiteiten ˇ
sociale participatie, bijvoorbeeld deelname aan sociaal culturele-
en/of vormings-activiteiten, verrichten van vrijwilligerswerk,
bestuursparticipatie ˇ
zorg-participatie, bijvoorbeeld onder-steunende activiteiten ten
behoeve van het verrichten van mantelzorg ˇ
vergroten zelfstandigheid en weerbaarheid, bijvoorbeeld de weg kunnen
vinden in de samenleving, (kunnen) opkomen voor je rechten ˇ
doorbreken sociaal isolement, bijvoorbeeld door het ontstaan van
netwerken Homo/lesbische
emancipatie: ˇ
herkenbare belangenbehartiging ˇ
zichtbaar maken homoseksuele levensstijlen Vrouwen- en
homo/lesbische emancipatie: ˇ
vergroten sociale weerbaarheid ˇ
doorbreken sociaal isolement |
Ontwikkelingen/
trends |
ˇ gebrek aan kaderleden; ˇ gebrek aan activiteitenruimte met een betaalbare huur; ˇ vrijwilligstersbesturen vragen om professionele ondersteuning bij
het ontwikkelen en uitvoeren van activiteitenplannen. |
Kengetallen
1999 |
nog
geen kengetallen vastgesteld |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Voorwaardenscheppende activiteiten voor
versterking van het plaatselijke vrouwenwerk : ˇ realiseren activiteitenruimte; ˇ stimuleren ontwikkelen multi-culturele activiteiten ˇ versterken kadervorming |
Gerealiseerd |
ˇ Vrouwen uit 5 verschillende vrouwengroepen hebben meer of minder
intensief deelgenomen aan de kadertraining. ˇ De kadervorming heeft o.a. geleid tot het oprichten van een
multi-cultureel vrouwennetwerk. Het netwerk heeft inmiddels een drietal
activiteiten georganiseerd, waaronder een multiculturele bijeenkomst in
theater De Veste op internationale vrouwendag met meer dan 500 bezoeksters. ˇ Er is een
vrouwenopbouwwerkster aangesteld voor 21 uur per week. |
Beoordeling resultaat |
Kwaliteitsontwikkeling goed, ruimtelijke wensen
niet gerealiseerd. |
Oorzaak |
n.v.t. |
Actie |
n.v.t. |
09. Overige Beleidsterreinen: Meldpunt Bureau Respect
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
241.350: 122.190 Vrije Tijd en Vorming Gehandicapten (geen
info) 76.540
Meldpunt Bureau Respect 42.620 Slachtofferhulp (aparte
paragraaf) |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Behandelen
van klachten wegens discriminatie. Stimuleren
en ontwikkelen van activiteiten gericht op bewustwording en het bestrijden
van vooroordelen en het bevorderen van tolerantie. |
Ontwikkelingen/
trends |
Jongeren
zelf betrekken bij activiteiten gericht op voorkomen van discriminatie door jongeren. Regionale
samenwerking om de kwaliteit en de
effectiviteit van het werk op termijn veilig te stellen. |
Kengetallen
1999 |
|
Resultaten
1999 en vervolgacties
Afspraken |
Mogelijkheden
tot regionale samenwerking onderzoeken. In
het kader van het project Respect 2000 activiteiten organiseren waarbij ten
minste 500 jongeren actief zijn betrokken. |
Gerealiseerd |
Zowel
via de landelijke netwerken als ook binnen de regio zijn
samenwerkingsmogelijkheden onderzocht. De effectuering van de samenwerking
zal in naliggende jaren plaats vinden. De
doelstelling om in 1999 tenminste 500 jongeren actief te betrekken is
gerealiseerd. |
Beoordeling resultaat |
De uitkomst van beide afspraken is positief.
Regionale samenwerking vergt nog een vervolgtraject. |
Oorzaak |
n.v.t. |
Actie |
Via
een afzonderlijke nota worden voorstellen gedaan over de wijze waarop en de
condities waaronder het Bureau Respect onderdeel wordt van regionale
samenwerking. |
10. Overige Beleidsterreinen: Slachtofferhulp
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
42.620 |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Opvang
en begeleiding van slachtoffers van misdrijven en (verkeers)ongevallen |
Ontwikkelingen/
trends |
Start
met een Tourist Assist Service (TAS) in Delft, met het doel toeristen te
helpen die het slachtoffer zijn van een ongeluk of misdrijf. |
Kengetallen
1999 |
|
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
n.v.t. |
Gerealiseerd |
Aantal
benaderde slachtoffers ą 1.200. 461
personen hebben gebruik gemaakt van het aanbod. Aantal
actieve vrijwilligers in Delft eind 1999: 8. |
Beoordeling resultaat |
n.v.t |
Oorzaak |
- |
Actie |
- |
12. Beleidsterrein Culturele instellingen
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
6.077.930 voor de wijziging en 6.269.930 na de wijziging: 3.198.930
Bibliotheek (aparte paragraaf), 2.803.403 Theater De
Veste, 267.520 overige culturele instellingen |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
+
192.000 in de Zomernota 2000-2003 voor Theater De Veste. |
Beleidsdoel |
Evaluaties
maken van Kunstcentrum, theater, musea. |
Ontwikkelingen/
trends |
|
Kengetallen
1999 |
Theater: ˇ 126 professionele voorstellingen ˇ 34 commerciële verhuringen ˇ 51 culturele verhuringen Kunstcentrum: ˇ aantal uitleningen: 4212 ˇ aantal abonnementen: 2586 |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
De
nota over de exploitatie van het theater bevat afspraken over kengetallen.
Deze zijn (jaarlijks gemiddelde): ˇ 120 professionele voorstellingen ˇ 30 commerciële verhuringen ˇ 50 culturele verhuringen De intentieverklaring gemeente-kunstcentrum
bevat onder meer de kengetallen: ˇ aantal uitleningen: 4035 ˇ aantal abonnementen: 2524 |
Gerealiseerd |
Het
theater heeft de kengetallen 1999 gehaald. Het
kunstcentrum heeft ruimschoots aan de doelstelling voldaan. |
Beoordeling resultaat |
Beoordeling
theater: goed Beoordeling
kunstcentrum: goed |
Oorzaak |
- |
Actie |
- |
12. Beleidsterrein Culturele Instellingen:
Bibliotheekwerk
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
3.198.930 |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
versterking
van de informatiefunctie en centralisatie |
Ontwikkelingen
/ trends |
realisering
Zuidpoort; digitalisering van de samenleving inzet
EZH-gelden project
servicepunten bibliotheek |
Kengetallen
1999 |
Aantal
uitleningen: 808.372 Aantal
leden: 22.465 |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Aantal
uitleningen: 813.000 Aantal
leden: 21.700 |
Gerealiseerd |
Er
zijn meer leden gekomen (22.465), maar minder uitleningen (808.372) |
Beoordeling resultaat |
Resultaat is goed, aangezien de afwijking in
uitleningen verwaarloosbaar klein is (-0,6 %). Goed, want er zijn meer leden
gekomen. |
Oorzaak |
De openingstijden van het filiaal Tanthof waren
in aantal uren omlaag gegaan. |
Actie |
Filiaal
Tanthof is per 1 juli 2000 weer op het oude aantal openingsuren gekomen, te
weten 24,5 uren per week. |
13. Beleidsterrein Amateurkunst
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
259.960 : 114.930 openbare presentaties (incidentele subsidies) 145.030 amateurkunst
(inclusief de taptoe) |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Exploitatiebijdragen
in de kosten, zodat het voor Delftse amateurkunstinstellingen mogelijk wordt
invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en daarmee bij
te dragen aan het culturele amateurkunstklimaat in Delft. Delftse
amateurkunstinstellingen stimuleren om bijzondere culturele projecten uit te
oefenen. |
Ontwikkelingen/trends |
|
Kengetallen
1999 |
|
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Onderzoek
naar de accommodaties voor Amateurkunst. |
Gerealiseerd |
In
1999 is het onderzoek naar de accommodaties voor amateurkunst in Delft
afgerond. Dit onderzoek vormt de basis voor een nieuwe beleidsnota
amateurkunst. Deze nota zal in 2000 in de commissie Cultuur, Kennis en
Economie worden besproken |
Beoordeling resultaat |
n.v.t. |
Oorzaak |
n.v.t. |
Actie |
n.v.t. |
14. Beleidsterrein Gehandicapten
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
33.000,- |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Belangenbehartiging
en voorlichting |
Ontwikkelingen/trends |
Herstructurering
van de Vereniging Delfts Platform voor mensen met een handicap (het Platform) |
Kengetallen
1999 |
|
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Platform
geeft aan op welke wijze de professionele ondersteuning van het Platform vorm
kan krijgen. |
Gerealiseerd |
Gezien
de plannen voor herstructurering van de organisatie van het Platform is de
subsidie rechtstreeks uitbetaald aan de aangesloten organisaties. |
Beoordeling resultaat |
Herstructurering is
onvoldoende van de grond gekomen. |
Oorzaak |
Communicatieproblemen. |
Actie |
Per
1 januari 000 wordt de samenwerkingsovereenkomst met het Platform niet langer
voortgezet. In het kader van klantenparticipatie zal verder vorm worden
gegeven aan belangenbehartiging. |
15. Beleidsterrein Sociale Zaken
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
Ś 15.000 voor de wijziging en 29.000 na de
wijziging |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
+
14.000,-- (subsidie alsnog toegekend aan Komitee Vrouwen en de bijstand, na het oplossen van de
bestuursproblemen) |
Beleidsdoel |
Belangenbehartiging
door en voor een doelgroep van WIZ. Verzorgen
van voorlichting; informatievoorziening aan de doelgroep. Komitee
vrouwen: activeren van (een deel van) deze doelgroep. |
Ontwikkelingen/trends |
Per
1 juli 1998 is cliëntenparticipatie in het kader van de Abw verplicht
geworden; de betrokken instellingen zouden hier een rol van betekenis in
kunnen spelen. Bestuursproblemen
bij het Komitee Vrouwen lijken opgelost. |
Kengetallen
1999 |
SSZD:
4 x per jaar publicatie van "de Achterkrant". Verder
zijn er in 1999 nog geen kengetallen ontwikkeld. |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Verzorgen
van bijeenkomsten, verzorgen van voorlichting, verzorgen van ondersteuning,
verzorgen van samenwerkingsverbanden. |
Gerealiseerd |
Alle genoemde activiteiten zijn in 1999
gerealiseerd. |
Beoordeling resultaat |
Positief. |
Oorzaak |
n.v.t. |
Actie |
In
de komende jaren kan van de desbetreffende instellingen ook een inspanning
worden verwacht bij de verdere invulling van cliëntenparticipatie. |
16. Volksgezondheid en Verslavingsbeleid
Stichting Dienstencentrum 'Over de
Brug'
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
286.242,57 |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
|
Beleidsdoel |
Het
leveren van dagopvang en diensten ten behoeve van psycho-sociaal kwetsbaren
in de samenleving |
Ontwikkelingen/trends |
|
Kengetallen
1999 |
Taakstelling: ˇ totaal
aantal bezoekers 3000 ˇ totaal aantal dagen open 250 |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
ˇ taakstelling(zie
boven) ˇ kwaliteitsbeleid ˇ rapportage |
Gerealiseerd |
ˇ aantal
bezoekers 5802 ˇ aantal
dagen open 240 ˇ kwaliteitsbeleid
en rapportage(zie jaarverslag) |
Beoordeling resultaat |
Positief |
Oorzaak |
n.v.t. |
Actie |
n.v.t. |
17. Beleidsterrein Maatschappelijke Opvang
a. Stichting Vrouwenopvang Zuid-Holland Ricardis
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
1.145.915,-- |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Het
bieden van opvang en intensieve begeleiding aan mishandelde en met
mishandeling bedreigde vrouwen en hun kinderen. |
Ontwikkelingen/trends |
|
Kengetallen
1999 |
Ricardis
heeft een opvangcapaciteit van 23 bedden |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Ricardis
heeft een landelijke functie. Er
zijn voorwaarden opgenomen over de verantwoording, kwaliteits-beleid en een
productenboek |
Gerealiseerd |
Een
bezettingsgraad per bed van 77% is gerealiseerd. Er
is een productenboek geleverd |
Beoordeling
resultaat |
Positief |
Oorzaak |
n.v.t |
Actie |
Uit
de jaarrekening 1999 blijkt een exploitatietekort van f 30.000,-- De
oorzaken hiervoor zijn: 1. De bijdragen voor loon- en
prijsbijstellingen worden pas sinds 1998 structureel verstrekt aan stichting
VOZH Ricardis 2. Het aantal; clientsystemen in het
opvanghuis is hoger dan op grond van de inkomsten mogelijk is Ad 1. Doordat de loon- en
prijsbijstellingen nu jaarlijks worden uitbetaald wordt een kleine inhaalslag
gemaakt. Er moet echter een structurele oplossing gezocht worden. Ad 2. Er zal rekening worden
gehouden met de verhouding tussen het aantal cliëntsystemen en het
beschikbare subsidiebedrag. |
17. Beleidsterrein Maatschappelijk Opvang :
Dak en Thuislozen
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
383.225 : 285.690 Stichting Maatschappelijke Opvang (SMO) 97.535 Stichting
Jeroen (Jeroen) |
Wijzigingen
in begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
ˇ
SMO biedt laagdrempelige noodopvang aan mensen van 18 jaar en ouder
uit Delft en de regio, die door diverse problemen dakloos zijn geraakt. ˇ
Jeroen biedt onderdak aan psycho-sociaal kwetsbare personen, ouder dan
18 jaar. |
Ontwikkelingen/trends |
|
Kengetallen
1999 |
ˇ
SMO beschikt over 16 plaatsen. Per plaats geldt voor 1999 een bedrag
van 15.000 exclusief loon en prijsbijstellingen. ˇ
Jeroen beschikt over 9 plaatsen van f 10.000,-- exclusief loon- en
prijsbijstellingen |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Met
beiden is als taakstelling is een bezettingsgraad van 85% afgesproken. Er
zijn voorwaarden opgenomen over kwaliteitsbeleid en rapportage. |
Gerealiseerd |
ˇ
SMO heeft een bezettingsgraad van 89% gerealiseerd en ieder kwartaal
gerapporteerd. ˇ
Jeroen heeft een bezettingsgraad van 161% gerealiseerd |
Beoordeling resultaat |
ˇ
SMO op basis van kwartaal rapportages positief ˇ
Jeroen op basis van jaarafrekening positief. |
Oorzaak |
n.v.t |
Actie |
n.v.t. |
18. Vluchtelingenbeleid (SVD)
Feitelijke informatie 1999
Begrotingsbedrag |
Er
is een totaalbedrag beschikbaar van 505.030,-. Dit
is opgebouwd uit: ˇ 135.000,- JMA ˇ 350.030,- Restant afrekening
rijksbijdrage WIN 1996 ˇ
20.000,- Restant van de extra toegevoegde middelen in 1998 aan reserve
vluchtelingen DMZ |
Wijzigingen in
begrotingsbedrag |
geen |
Beleidsdoel |
Bevorderen
van geestelijk en maatschappelijk welzijn van vluchtelingen in Delft e.o.,
nadruk op ondersteuning en stimulering van vluchtelingen tot optimale
participatie aan de maatschappij. |
Ontwikkelingen/trends |
Nieuwe
subsidiemethodiek ingevoerd waarbij het subsidiebedrag wordt gekoppeld aan
prestatie-eenheden. |
Kengetallen
1999 |
Aantal
cliënten SVD in 1999: ˇ Alleenstaande
asielzoekers (AMAs): 60 ˇ Nieuwe
cliënten incl. kinderen: 254 ˇ Nieuwe
volwassen cliënten (schatting v.a.18 jaar): 151 ˇ Oudkomers
langer dan 1 jaar in Delft incl. kinderen: 990 ˇ Volwassen
oudkomers ( schatting v.a. 18 jaar): 541 ˇ VVTV:
46 Consulten
in 1999: ˇ 1498
consulten maatschappelijke begeleiding ˇ 1172
juridische consulten |
Resultaten 1999 en vervolgacties
Afspraken |
Juridische
en maatschappelijke begeleiding plus diverse projecten. Subsidie
voor 2e helft van 1999 is bepaald op basis van cijfers van de
instroom van het aantal nieuwe cliënten in de 1e helft van 1999. |
Gerealiseerd |
Alles
is gerealiseerd, de subsidie voor 1999 is volledig toegekend. |
Beoordeling
resultaat |
Goed, op basis van jaarrekening. |
Oorzaak |
- |
Actie |
Er
is een uitvoeringsovereenkomst opgesteld voor budgetsubsidies 2000. |
Leden werkgroep Jaarprogramma
Maatschappelijke Activiteiten 1999
01. Buurt- en Wijkwerk................................................. Mieke
Breukel................ mbreukel@delft.nl
02. Sport en Recreatie
ˇ Sportfondsen...................................................... Rob
van den Berg................... rvdberg@delft.nl
ˇ Recreatie Midden Delfland........................................... Hans
Kluver................... hkluver@delft.nl
ˇ Sportstimulering / Redeoss
/ Harttrimclub.................. Helen
Skinner................. hskinner@delft.nl
ˇ Bijdrage veldonderhoud /
WOZ compensatie ................. Hans
Kluver................... hkluver@delft.nl
03. Kinderopvang...................................................... Theresia
Keukens................ tkeukens@delft.nl
04. Jeugd- en Jongerenwerk
ˇ Algemeen..................................................................... Rien
Griep..................... rgriep@delft.nl
ˇ Speeltuinen-Onderhoud-Activiteiten............................... Hans
Kluver................... hkluver@delft.nl
ˇ Kindertuinen......................................................... Jan
Alderliesten............ jalderliesten@delft.nl
05. Sociaal Pedagogische Dienst................................. Jannie Marck................... jmarck@delft.nl
06. Ouderenbeleid............................................................ Julia
Lebeau................... jlebeau@delft.nl
07. Maatschappelijke Dienstverlening...................... Jannie Marck................... jmarck@delft.nl
08. Welzijnswerk Migranten..................................... Jan Alderliesten............ jalderliesten@delft.nl
09. Emancipatie................................................................. Jannie
Marck................... jmarck@delft.nl
10. Overige terreinen:
ˇ Bureau Respect....................................................... Jan
Alderliesten............ jalderliesten@delft.nl
ˇ Slachtofferhulp............................................................ Jannie
Marck................... jmarck@delft.nl
11. Gemeentelijk Internationaal
Solidariteitsbeleid Jan Alderliesten...... jalderliesten@delft.nl
12. Cultuur
ˇ Theater, Kunstcentrum en
Bibliotheek........................... Thera
Lafeber.................. tlafeber@delft.nl
ˇ Overige Culturele
Instellingen................................. Diane
Scheenstra........... dscheenstra@delft.nl
ˇ Overig Cultuur....................................................... Diane
Scheenstra........... dscheenstra@delft.nl
ˇ Beeldende Kunst.................................................. George
Degenhart............. gdegenhart@delft.nl
ˇ Culturele Activiteiten................................................ Hans
Speetjens............. hspeetjens@delft.nl
ˇ Evenementenfonds................................................... Hans
Speetjens............. hspeetjens@delft.nl
13. Amateurkunst..................................................... Diane
Scheenstra........... dscheenstra@delft.nl
14. Gehandicaptenbeleid.......................................... Donate Veenstra............... dveenstra@delft.nl
15. Sociale Zaken...................................................... Corine
van Gaalen................... cvgalen@delt.nl
16. Volksgezondheid................................................. Maarten
Verbaan............... mverbaan@delft.nl
17. Maatschappelijke Opvang
ˇ Vrouwenopvang....................................................... Greta
Hesseling............. ghesseling@delft.nl
ˇ Verslavingszorg..................................................... Maarten
Verbaan............... mverbaan@delft.nl
ˇ Dak- en thuislozen................................................... Greta
Hesseling............. ghesseling@delft.nl
ˇ
18. Vluchtelingenbeleid........................................... Donate Veenstra............... dveenstra@delft.nl
Werkgroep leider ............................................................. Jaap
van den Berg................... jvdberg@delft.nl
Werkgroep coördinator .............................................. Marianne
van der Stoel................ mvdstoel@delft.nl
Administratieve
ondersteuning....................................................... Inge
Liem...................... iliem@delft.nl