Tarieven
2001 sportaccommodaties
Bij
de behandeling van de tarieven voor zowel 1999 als 2000 is in de raadscommissie
uitvoerig gediscussieerd over de stijging van de tarieven in de afgelopen
jaren.
Voor
het zwembad Kerkpolder is de gemeenteraad
akkoord gegaan met de boventrendmatige verhogingen van gemiddeld 8 % en
6% van respectievelijk 1999 en 2000 voor sommige individuele tarieven.
De
concurrentiepositie ten opzichte van door derden geëxploiteerde zwembaden in de regio, het bestaansrecht van
de zwemverenigingen en de betaalbaarheid voor de Delftse burgers waren de
belangrijkste ijkpunten in de discussie.
Voor
de tarieven in 2001 is gemeentebreed een stijgingspercentage van 3%
vastgesteld.
Via
de nota “Risico’s en Remedies “ Sportbedrijf zijn de financiële kaders op 30
maart 2000 door de Raad vastgesteld.
Sporthallen
De
gemeentelijke tarieven voor het gebruik van overdekte sportaccommodaties zijn
hoog in vergelijking met tarieven in de regio.
Voorgesteld
wordt een verhoging met het toegestane accrès van 3% per 1 januari 2000 door te
voeren.
Sportvelden
De
tot nu toe gehanteerde opbouw van de tarieven voor de sportvelden kan komen te
vervallen. Hiervoor in de plaats zijn meerjarige contracten met vaste
jaartarieven met de individuele veldsportverenigingen afgesloten. Het afsluiten
van contracten wordt in 2001 afgerond.
De
basis jaarhuur bedragen zijn met ingang van 2000 als volgt:
1.
volledig grassportveld f
12.000,-- (per veld per jaar)
2.
oefenveld (± 3000 m²) f 6.000,-- (per veld per jaar)
3.
volledig kunstgrasveld f
15.000,-- (per veld per jaar)
1= normaal grassportveld + wetraveld.
2= oude halfverharde velden = kunstgras en verharde
oefenvelden.
3= nieuwe (nog aan te leggen) kunstgrasveld op
sportpark Brasserskade.
Contractueel is vastgelegd dat de tarieven per
1-01-2001 met 3% stijgen.
De verenigingen hebben zelf de mogelijkheden om de
velden te verhuren aan scholen of buurverenigingen.
Zwembad
Kerkpolder
Individueel
gebruik
In
de afgelopen jaren is met name bij de tarieven voor het zwembad Kerkpolder
een inhaalslag gemaakt .
Het
voorstel is voor 2001 een tariefsverhoging van 3% toe te passen. De tarieven
komen hiermee ongeveer op het niveau van andere lokale baden. Een marginaal
verschil in tariefsstelling werkt voor
het zwembad Kerkpolder als een van de marketinginstrumenten. Met een hogere
tariefsstijging prijst het zwembad Kerkpolder zich uit de markt.
In
samenspraak met de andere Delftse baden wordt voorgesteld om als deelnemer aan
de Delftpas een korting te verstrekken op recreatieve gebruik van f 1,--per zwembadbezoek. De organisator
van de pas betaalt de zwembaden 50%. Het zwembad Kerkpolder neemt niet meer
deel aan Delftdag. De twee Delftdag
tarieven kunnen komen te vervallen.
Voorgesteld
wordt om in plaats hiervan een zgn. “ Delftpas aktie tarief” in te stellen van
10 % korting op dezelfde kaarten. De mensen, die in het bezit zijn van een pas
kunnen gedurende een nader te bepalen aktieweek tegen gereduceerd tarief
maximaal 2 kaarten per persoon kopen. Extra publiciteit in het Magazine van
Delftpas kan voor Kerkpolder van grote waarde zijn en de aanschaf van een pas stimuleren.
Verenigingsgebruik
In
2000 zijn de tarieven voor de verenigingen met het reguliere accres verhoogd.
Voorgesteld wordt om de tarieven voor 2001 wederom met het toegestane accres (
3%) te verhogen.
Sinds
de ingebruikname van het zwembad is er voor een aantal verenigingen nog een
kortingsregeling van 10% bij 40 weken
gebruik per jaar van toepassing op sommige verenigingstarieven. Bij de
tarievennota voor het jaar 2000 werd reeds aangekondigd ,dat het voornemen
bestaat om met deze regeling met ingang van 2001 te stoppen.
Gelet
op de uitgangspunten bij risico’s en remedies Sportbedrijf en de in het kader van de sportvisie te
voeren discussie over de kosten van sportbeoefening is een transparante tariefsstelling van belang.
Bij
de nadere uitvoering van de Sportvisie kunnen door de Raad keuzen gemaakt
worden met betrekking tot toegankelijkheid en betaalbaarheid van
sportbeoefening en de rol van de overheid .Mogelijk dat het tot stand brengen
van samenwerking tussen de clubs ruimte biedt.
De
exploitaties van de voorzieningen krijgen door het schrappen van de regeling
een realistischer beeld omdat er minder indirecte subsidies in de tarieven
zitten.
Het
afschaffen van de 10% kortingsregeling heeft voor een aantal verenigingen
aanzienlijke gevolgen in financiële zin. Gelet op de toch al niet rooskleurige
financiële positie van de zwemclubs is door de raadscommissie eind 1999
aangegeven dat de financiële gevolgen voor de clubs inzichtelijk gemaakt zouden
worden en dat ook de ideeën van de clubs zelf
betrokken zouden worden bij de uiteindelijke besluitvorming op dit
onderdeel.
De
gezamenlijke zwemverenigingen hebben in een werkgroep gezocht naar alternatieve
voorstellen gezocht.
Dit
heeft niet geleid tot een haalbaar alternatief met het noodzakelijke financiële
voordeel van f40.000,-- dat gehaald moet worden om invulling te kunnen geven
aan de opgelegde bezuinigingstaakstelling.
Gezocht
is naar een mogelijkheid om de zwemclubs nog een aantal jaren financieel te
compenseren zodat de clubs er per saldo
niet op achteruit gaan.
Voorgesteld
wordt om de kortingsregeling per 1 januari 2001 buiten werking te stellen onder
gelijktijdige toekenning voor de komende 5 jaar van een soort
compensatiesubsidie die gelijk is aan de genoten korting bij gelijkblijvend
gebruik.
Het
jaar 2000 is hierbij de basis. Financiële dekking van deze regeling kan worden gevonden in de beschikbare gelden
in het kader van de Sportvisie 2000+6.
De
maatregel is voor het zwembad Kerkpolder noodzakelijk om het
exploitatieresultaat binnen de meerjarig vastgestelde financiële kaders te
krijgen.