Tarieven 2001 sportaccommodaties

 

 

Bij de behandeling van de tarieven voor zowel 1999 als 2000 is in de raadscommissie uitvoerig gediscussieerd over de stijging van de tarieven in de afgelopen jaren.

Voor het zwembad Kerkpolder is de gemeenteraad  akkoord gegaan met de boventrendmatige verhogingen van gemiddeld 8 % en 6% van respectievelijk 1999 en 2000 voor sommige individuele tarieven.

De concurrentiepositie ten opzichte van door derden geëxploiteerde  zwembaden in de regio, het bestaansrecht van de zwemverenigingen en de betaalbaarheid voor de Delftse burgers waren de belangrijkste ijkpunten in de discussie.

Voor de tarieven in 2001 is gemeentebreed een stijgingspercentage van 3% vastgesteld.

Via de nota “Risico’s en Remedies “ Sportbedrijf zijn de financiële kaders op 30 maart 2000 door de Raad vastgesteld.

 

 

Sporthallen

 

De gemeentelijke tarieven voor het gebruik van overdekte sportaccommodaties zijn hoog in vergelijking met tarieven in de regio.

Voorgesteld wordt een verhoging met het toegestane accrès van 3% per 1 januari 2000 door te voeren.

 

 

Sportvelden

 

De tot nu toe gehanteerde opbouw van de tarieven voor de sportvelden kan komen te vervallen. Hiervoor in de plaats zijn meerjarige contracten met vaste jaartarieven met de individuele veldsportverenigingen afgesloten. Het afsluiten van contracten wordt in 2001 afgerond.

 

De basis jaarhuur bedragen zijn met ingang van 2000 als volgt:

1.    volledig grassportveld                      f 12.000,-- (per veld per jaar)

2.    oefenveld (± 3000 m²)                      f   6.000,-- (per veld per jaar)

3.    volledig kunstgrasveld                     f 15.000,-- (per veld per jaar)

 

1= normaal grassportveld + wetraveld.

2= oude halfverharde velden = kunstgras en verharde oefenvelden.

3= nieuwe (nog aan te leggen) kunstgrasveld op sportpark Brasserskade.

 

Contractueel is vastgelegd dat de tarieven per 1-01-2001 met 3% stijgen.

De verenigingen hebben zelf de mogelijkheden om de velden te verhuren aan scholen of buurverenigingen.

 

 

Zwembad Kerkpolder

 

Individueel gebruik

 

In de afgelopen jaren is met name bij de tarieven voor het zwembad  Kerkpolder  een inhaalslag gemaakt .

Het voorstel is voor 2001 een tariefsverhoging van 3% toe te passen. De tarieven komen hiermee ongeveer op het niveau van andere lokale baden. Een marginaal verschil in tariefsstelling  werkt voor het zwembad Kerkpolder als een van de marketinginstrumenten. Met een hogere tariefsstijging prijst het zwembad Kerkpolder zich uit de markt.

In samenspraak met de andere Delftse baden wordt voorgesteld om als deelnemer aan de Delftpas een korting te verstrekken op recreatieve gebruik  van f 1,--per zwembadbezoek. De organisator van de pas betaalt de zwembaden 50%. Het zwembad Kerkpolder neemt niet meer deel aan  Delftdag. De twee Delftdag tarieven kunnen komen te vervallen.

Voorgesteld wordt om in plaats hiervan een zgn. “ Delftpas aktie tarief” in te stellen van 10 % korting op dezelfde kaarten. De mensen, die in het bezit zijn van een pas kunnen gedurende een nader te bepalen aktieweek tegen gereduceerd tarief maximaal 2 kaarten per persoon kopen. Extra publiciteit in het Magazine van Delftpas kan voor Kerkpolder van grote waarde zijn en  de aanschaf van een pas stimuleren.

 

Verenigingsgebruik

 

In 2000 zijn de tarieven voor de verenigingen met het reguliere accres verhoogd. Voorgesteld wordt om de tarieven voor 2001 wederom met het toegestane accres ( 3%) te verhogen.

Sinds de ingebruikname van het zwembad is er voor een aantal verenigingen nog een kortingsregeling  van 10% bij 40 weken gebruik per jaar van toepassing op sommige verenigingstarieven. Bij de tarievennota voor het jaar 2000 werd reeds aangekondigd ,dat het voornemen bestaat om met deze regeling met ingang van 2001 te stoppen.

Gelet op de uitgangspunten bij risico’s en remedies Sportbedrijf  en de in het kader van de sportvisie te voeren discussie over de kosten van sportbeoefening  is een transparante tariefsstelling van belang.

Bij de nadere uitvoering van de Sportvisie kunnen door de Raad keuzen gemaakt worden met betrekking tot toegankelijkheid en betaalbaarheid van sportbeoefening en de rol van de overheid .Mogelijk dat het tot stand brengen van samenwerking tussen de clubs ruimte biedt.

De exploitaties van de voorzieningen krijgen door het schrappen van de regeling een realistischer beeld omdat er minder indirecte subsidies in de tarieven zitten.

 

Het afschaffen van de 10% kortingsregeling heeft voor een aantal verenigingen aanzienlijke gevolgen in financiële zin. Gelet op de toch al niet rooskleurige financiële positie van de zwemclubs is door de raadscommissie eind 1999 aangegeven dat de financiële gevolgen voor de clubs inzichtelijk gemaakt zouden worden en dat ook de ideeën van de clubs zelf  betrokken zouden worden bij de uiteindelijke besluitvorming op dit onderdeel.

De gezamenlijke zwemverenigingen hebben in een werkgroep gezocht naar alternatieve voorstellen gezocht.

Dit heeft niet geleid tot een haalbaar alternatief met het noodzakelijke financiële voordeel van f40.000,-- dat gehaald moet worden om invulling te kunnen geven aan de opgelegde bezuinigingstaakstelling.

Gezocht is naar een mogelijkheid om de zwemclubs nog een aantal jaren financieel te compenseren  zodat de clubs er per saldo niet op achteruit gaan.

Voorgesteld wordt om de kortingsregeling per 1 januari 2001 buiten werking te stellen onder gelijktijdige toekenning voor de komende 5 jaar van een soort compensatiesubsidie die gelijk is aan de genoten korting bij gelijkblijvend gebruik.

Het jaar 2000 is hierbij de basis. Financiële dekking van deze regeling  kan worden gevonden in de beschikbare gelden in het kader van de Sportvisie 2000+6.

De maatregel is voor het zwembad Kerkpolder noodzakelijk om het exploitatieresultaat binnen de meerjarig vastgestelde financiële kaders te krijgen.