12 januari 2001

Raadsvoorstel stuk 36  (00/003016)
 


naar agenda

 

Stuk 36 I

00/003016 Delft, 14 maart 2000.

Onderwerp: beschikbaar stellen van een krediet ad f. 2.422.000,- t.b.v. zwembad Kerkpolder.

Aan de gemeenteraad

Geachte dames en heren,

Zwembad Kerkpolder is in 1992 door de gemeente Delft overgenomen van de Gemeenschappelijke Regeling tussen Delft en Schipluiden, met een forse begrotingsoverschrijding. In 1993, het eerste jaar na overname van de Gemeenschappelijke regeling, kostte het zwembad ƒ 1.008.000 (zonder kapitaallasten), terwijl de exploitatiebegroting op ongeveer ƒ 650.000 moest uitkomen. Sindsdien is hard gewerkt aan terugdringing van het tekort. Het rekeningresultaat van 1998 is ƒ 675.000. Alle begrotingsoverschrijdingen zijn gedekt uit de dienstbedrijfsreserve WOC.

In 1997 ontstond een nieuw probleem doordat de exploitatiebegroting werd verlaagd naar ƒ 322.000. Reden was het besluit dat de helft van de verbouwing van 4 miljoen uit de exploitatie van het bad moest worden gefinancierd. In de praktijk bleek dat een te grote en te snelle stap.

Vandaar het WOC-project ‘risico’s en remedies’, om het echte haalbare optimum te berekenen. De conclusie uit dit traject is dat Kerkpolder als onderdeel van het Sportbedrijf Delft, met de nodige maatregelen (tarieven, energie, marketing, personeel) in het jaar 2001 kan uitkomen op een nadelig saldo van ƒ 475.000. Via de Zomernota 2000 - 2003 zijn de extra benodigde middelen voor de overgangsperiode 1999 en 2000 beschikbaar gesteld: respectievelijk ƒ75.000 en ƒ 50.000.

In 1984 is onder het regime van de Gemeenschappelijke Regeling een verbouwing doorgevoerd, waarbij aanvullende voorzieningen als fitnessruimte, sauna en horeca zijn gerealiseerd.

De verbouwing van 1984 is in de jaren negentig, zowel door de kwaliteit als markt-ontwikkeling, een exploitatielast geworden. Mede door de noodzaak de exploitatielasten te beheersen en te verlagen is in 1994 een nieuwe verbouwing voorbereid die in 1996 is uitgevoerd. Deze had een tweeledig doel: modernisering van het zwembad en wegwerken van dat deel van het achterstallig onderhoud dat daaraan raakt.

Door een aantal keuzes is bij de verbouwing van 1996 niet in een keer alles opgelost:

Het budget van 4 miljoen was een absoluut plafond. Bovendien is dit in 1994 ‘bedacht’ en beschikbaar gesteld zonder indexering, terwijl de uitvoering twee jaar later plaatsvond.

De helft van het budget moest beschikbaar blijven voor de modernisering, omdat daardoor juist een positief effect op de exploitatie veroorzaakt kon worden.

Het budget voor achterstallig onderhoud had betrekking op dat deel waarop ingegrepen moest worden; het casco, de luchtbehandeling en de technische voorzieningen (beweegbare bodems) bleven buiten beschouwing. Er waren toen geen signalen dat de klimaatbeheersing niet aan de normen van de arbo-wetgeving zou voldoen.

Het budget is gedurende het bouwproces onder druk komen te staan van nieuwe veiligheidseisen (de brandweer eiste compartimentering).

In 1999 (fase I) was financiële dekking (onderhoudsvoorziening + Kadernota 1999) beschikbaar om de renovatie van de zwemzaal af te maken: in de zomerperiode werden de beweegbare bodems van de twee baden vervangen, werd de verlichting vernieuwd en de luchtroosters ‘voorgetrokken’.

Resteert voor de jaren 2000 (fase II) en 2001 (fase III) een investeringspakket dat bestaat uit vervanging van de luchtbehandelingsinstallatie, aanpassing van de regelinstallaties en aanpak van dak, dakranden en gevels. Hiermee is een bedrag gemoeid van ƒ 1.410.000 (2000) + ƒ 1.435.850 (2001). De BTW van ƒ 424.000 wordt teruggevorderd. De energiemaatregelen leiden tot een besparing in de exploitatie:ƒ 75.000 structureel.

Alle renovatiemaatregelen die getroffen worden en zijn, zijn goed voor een periode van 15 jaar. Met het extra beschikbaar gestelde krediet komt het zwembad Kerkpolder ten aanzien van het onderhoud op de nullijn.

Het management van het Sportbedrijf heeft BOOG gevraagd te komen tot een meerjaren onderhoudsplanning. Met een extra storting in de onderhoudsvoorziening van f 70.000 kan ervan uitgegaan worden dat de komende 10 jaar alle onderhoudswerkzaamheden aan gebouw en installaties binnen de onderhoudsvoorziening uitgevoerd kunnen worden. Financiële dekking kan worden gevonden uit de jaarlijkse vrijvallende kapitaallasten.

Trends

Hiermee is niet geregeld dat het zwembad Kerkpolder nooit meer op de politieke agenda komt. Los van het onderhoud heeft een zwembad te maken met een modegevoelige markt. In de zwembadwereld is een gedeeltelijke modernisering in verband met trends op een gemiddelde termijn van 5 - 10 jaar niet ongebruikelijk. Wij zullen er dus aan moeten wennen dat er eens in de 5 – 10 jaar in een zwembad wordt geïnvesteerd.

Het is aan de politiek in hoeverre deze moderniseringen met de financiële consequenties al dan niet uitgevoerd worden.

Marktontwikkelingsvoorziening.

Marktconform werken houdt onder andere in dat snel en adequaat ingespeeld moet kunnen worden op trends en ontwikkelingen.

Het college is voornemens hier een voorziening voor in te stellen.

Bij de zomernota 2001-2004 zullen de financiele kaders van deze voorziening en de rolverdeling tussen management en politiek nader uitgewerkt worden in een voorstel.

Kapitaallasten

In verband met de integrale toepassing van de lineaire afschrijvingsmethodiek zal dit ook doorgevoerd worden bij het zwembad Kerkpolder.

Concreet betekent dit dat per 1 januari 2000 wordt overgestapt op een lineaire afschrijvings-systematiek.

Dit geeft een duidelijker exploitatiebeeld van het zwembad.

De financiele consequenties hiervan zullen bij de zomernota 2001-2004 nader uitgewerkt worden.

Ondersteuning zwemverenigingen.

Stand van zaken

Met de zwemverenigingen is langere tijd gediscussieerd over het door die verenigingen opgestelde rapport ‘Lastenverlichting Zwemverenigingen’.

In afwachting van een politieke discussie over harmonisatie van tarieven in de sportsector heeft dat niet tot concrete resultaten geleid. Door de ingezette beleidslijn om het beheer van de sportvelden aan de veldsportverenigingen over te dragen, waarbij hogere huurinkomsten mede gebruikt worden om de bezuinigingstaakstelling op de sportsector (ad ƒ 450.000,=) in te vullen, zal deze discussie niet meer plaatsvinden. Daarom is naar een andere oplossingsrichting gezocht.

Wij stellen u voor een subsidieregeling voor ondersteuning zwemsportverenigingen te ontwerpen en het daarvoor benodigde budget ten laste te brengen van het project Sportvisie 2000 + 6.

Voorstel

In overeenstemming met het advies van de commissie leefbaarheid stellen wij u voor:

Een krediet van ƒ 2.422.000 beschikbaar te stellen voor de jaren 2000 en 2001. De dekking van de kapitaallasten voor 2000 te regelen via de algemene middelen en de financiële consequenties voor 2001 en volgende jaren te verwerken in de Zomernota 2001 – 2004.

Een begrotingswijziging van ƒ 75.000 (o.a. voordeel energiebesparing) vanaf 2001 door te voeren; te regelen bij algemene begrotingswijziging.

Nader bezien of overgegaan moet worden tot de instelling van een marktontwikkelingsvoorziening en de financiele kaders hiervan nader uitwerken.

Akkoord gaan met het ontwerpen van een subsidieregeling (al of niet in relatie tot Delft Actief Pas) voor de ondersteuning van de zwemsportverenigingen.

De jaarlijkse storting in de onderhoudsvoorziening met f 70.000 te verhogen.

Met ingang van 1 januari 2000 de afschrijvingssystematiek overeenkomstig de algemene lijn te wijzigen van annuitair naar lineair.

Vast te stellen de 25e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2000.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

N. Roos ,secretaris.

 

 

Stuk 36 II

00/003016

De raad van de gemeente Delft,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 maart 2000;

overwegende dat afronding van de verbouwing van zwembad Kerkpolder bijdraagt tot goed gebouwenbeheer en er een realistische exploitatieruimte voor het zwembad Kerkpolder binnen het Sportbedrijf ontstaat.

 

b e s l u i t:

beschikbaar te stellen een krediet van ƒ 2.422.000 voor de jaren 2000 en 2001. De dekking van de kapitaallasten voor 2000 te regelen via de algemene middelen en de financiële consequenties voor 2001 en volgende jaren te verwerken in de Zomernota 2001 – 2004;

een begrotingswijziging van ƒ 75.000 (o.a. voordeel energiebesparing) vanaf 2001 door te voeren; te regelen bij algemene begrotingswijziging;

nader bezien of overgegaan moet worden tot de instelling van een marktontwikkelingsvoorziening en de financiele kaders hiervan nader uitwerken.

akkoord gaan met het ontwerpen van een subsidieregeling (al of niet in relatie tot Delft Actief Pas) voor de ondersteuning van de zwemsportverenigingen.

de jaarlijkse storting in de onderhoudsvoorziening van het zwembad Kerkpolder met f 70.000 te verhogen.

Met ingang van 1 januari 2000 de afschrijvingssystematiek voor het zwembad Kerkpolder overeenkomstig de algemene lijn te wijzigen van annuitair naar lineair;

vast te stellen de 25e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2000.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 maart 2000. 


,burgemeester.

,secretaris.

terug naar boven