12 januari 2001

Nota - Integraal jongerenbeleid Delft
 


naar agenda

 

Actieprogramma 2000 - 2001

Maart 2000

Samenstelling:

programmateam integraal jongerenbeleid

Inhoudsopgave

1. Inleiding

2. Het regulier beleid

Onderwijs

Integratiebeleid

Sport

Recreatie/uitgaan

Jongeren en cultuur

Jongerenwerk

Werk voor jongeren

Jeugdgezondheidszorg

Jeugdhulpverlening

Studenten- en jongerenhuisvesting

Veiligheid

3. Jongerenparticipatie

4. Actieplannen 2000 - 2001

4.1. Overzicht actieplannen

Vrije tijd en Cultuur

Werk en Educatie

Wonen

Zorg

Participatie

Voorlichting / Monitoring

4.2. Financiering

4.3. Communicatieparagraaf

4.4. Afzonderlijke actieplannen

Bijlagen:

BIJLAGE I: Samenhang knelpunten – aandachtspunten – opdrachten

BIJLAGE II: Planning van de projecten voor 2000

1. Inleiding

De stadia die het programmateam doorloopt zijn te vatten in het volgende zandlopermodel (vet is de fase waarin we nu zitten):

 

Informatie over de vraag vergaren

Informatie bij de aanbieders vergaren

Vraag-aanbodanalyse uitmondend in aandachtspunten

Uitwerking van aandachts punten per leefgebied

Formuleren van beleidsdoelen

Opstellen van actieplannen

Informatie- uitwisseling over de actieplannen

Werk- groepen formeren ter uitvoering

Uit- voering

Jaar- lijkse bijstelling

Bij de uitwerking hiervan wordt een werkwijze gevolgd die te kenschetsen is als

  • integraal werken, zowel binnen de gemeentelijke organisatie als met aanbieders van producten voor jongeren
  • interactief werken (jongerenparticipatie)

Aan deze twee benaderingen is in de uitwerking van de actieplannen expliciet aandacht besteed, door middel van het benoemen van de deelnemers in het plan of project en het aangeven van de wijze waarop jongeren in het plan of project participeren.

Er is in dit actieprogramma voor gekozen om naast de nieuwe acties, ook brede inbedding van integraal jongerenbeleid te laten zien. Daartoe wordt eerst begonnen met een beschrijving van regulier beleid op verschillende terreinen, dat op jongeren gericht is.

2. Het regulier beleid

Op vele beleidsterreinen zijn jongeren object van beleid (doelgroep). Het doel van deze paragraaf is om hiervan overzicht te geven. Dat overzicht vormt als het ware de basis waarop het integraal jongerenbeleid inhoud krijgt.

Onderwijs

In het leven van jongeren neemt onderwijs een belangrijke plaats in. Het hele voorgezet onderwijs is gericht op jongeren. Van daar uit zijn er vele samenwerkingsrelaties, o.a. in de richting van zorg, en werk.

Het bestaand onderwijsbeleid ten aanzien van jongeren, kenmerkt zich o.a. door aandacht voor interdisciplinaire zorgteams op de scholen, en het Regionaal Centrum Voortijdig Schoolverlaten ‘De Wissel’ . Het Vensterschoolprogramma, dat in samenhang met het jongerenbeleid wordt ontwikkeld, omvat drie soorten activiteiten: recreatieve activiteiten met sport, cultuur, ICT en natuur, onderwijsondersteunende activiteiten en opvoedondersteunende activiteiten. Het Vensterschoolprogramma biedt zo in de toekomst kansen om de raakvlakken met het jongerenbeleid te versterken.

In het onderwijsbeleidsplan ‘Kerend Tij’ is het door het vakteam onderwijs ontwikkelde beleid in het kader van onder andere onderwijs achterstand, Weer Samen Naar School, en onderwijshuisvesting vastgelegd.

Met name gezien het feit dat niet alle voortijdig schoolverlaters en werkloze jongeren worden geregistreerd dan wel zich melden bij het arbeidsbureau is aanvullend beleid nodig. Deze jongeren zijn niet in beeld en dreigen langdurig werkloos te worden.

In het kader van de RMC-functie (Regionale Meld- en coördinatie-functie voortijdig schoolverlaten.) wordt er in samenwerking met de sector sociale zaken gestreefd naar een sluitende aanpak voor jongeren van 16 tot 23 jaar.

 

Integratiebeleid

Speciale aandacht voor jongere allochtonen is te vinden in het onderwijs, vooral in de opzet van de centrale opvang en in het onderwijsachterstanden beleid.

Binnen het oudkomersbeleid is een intensivering van cursussen voor ouders en peuters aangegeven, met taal voor zowel de ouders als de peuters.

In het integratiebeleid heeft de opvang van Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMA’s) een eigen plaats. Deze jongeren worden opgevangen in pleeggezinnen en in kleinschalige woongemeenschappen met begeleiding van de SJD. Stichting de Opbouw is hun juridische voogd. Ze kunnen ook terugvallen op hulp en begeleiding van Stichting Vluchtelingenwerk Delft. Bovendien wordt van uit de centrale opvang voor 16-17 jarigen ook de Leerwerkbank ingeschakeld. Op het moment dat deze jongeren 18 worden moeten ze zelfstandig een plek zoeken. Er wordt op dit moment gewerkt aan en in een project om deze overgang verder te begeleiden dan tot nog toe gebeurde. SJD, Opbouw en SVD werken hierin samen.

In samenwerking tussen de spijbelopvang en JOS wordt een opzet gezocht om de 16 - 23 jarige extra te begeleiden. Onder hen zijn veel allochtonen, door hun extra problemen op school door taal en cultuur verschillen.

 

Sport

Sport wordt vooral op jeugdige leeftijd gedaan. Verenigingen doen er veel aan om de jeugd te bereiken, door lagere contributies en specifieke programma’s zoals schoolsport.

De laatste jaren wordt ook meer aandacht geschonken aan sportbeoefening buiten verenigingsverband. Het experiment Sport on the streets – gericht op populaire straatsporten – is als driejarig project vervolgd en wordt nu in alle wijken uitgevoerd.

Via het project Delftse jeugd in beweging zijn aan leerlingen in de laatste groepen van het basisonderwijs en de eerste groepen van het voortgezet onderwijs extra buitenschoolse activiteiten aangeboden. Hierdoor is het aantal niet-actieve jeugdigen met meer dan 15% afgenomen, maar het programma had geen effect op de fitheid van de leerlingen. Door het werkteam sportvisie sport en opvoeding wordt bij het stimuleren van bewegen specifieke aandacht gegeven aan risicogroepen, waaronder allochtonen. Vanuit de Turkse en Somalische verenigingen zijn hier al initiatieven op genomen.

Vanuit een verkenning van de samenhang tussen sport en (allochtonen)cultuur is de Kleuriade ontstaan. De organisatie heeft nu het initiatief genomen tot trommelcursussen uitmondend in optredens.

 

Recreatie/uitgaan

In de openlucht zijn recreatiemogelijkheden voor jongeren te vinden in de Delftse Hout. Aan de strandstrook zijn speciale voorzieningen gerealiseerd als beach-volleybalveld en duikplatform. Er zijn plannen voor een jongereneiland.

In de binnenstad missen jongeren nog steeds een grote uitgaansgelegenheid. Van Speakers, Alcatraz en de Koornbeurs blijken niet alle jongeren gebruik te (willen) maken. Er zijn in Delft al enige pogingen ondernomen om tot een discotheek te komen. Bij de realisatie van het cultuurplein in Zuidpoort is ook een discotheek voorzien. Initiatiefnemers kunnen daarvoor ondernemingsplannen indienen.

 

Jongeren en cultuur

Speakers, SPOD, VAK hebben met een gemeentelijke stimuleringsbijdrage een poppodium gerealiseerd. Dit bestaat uit een brede programmering popbands, waarbij vooral Delftse nog onbekende groepen de kans krijgen zich voor het jonge publiek te presenteren.

Kennismaken met cultuur maakt onderdeel uit van het lespakket op school. Deze kunsteducatie vindt plaats in samenwerking met culturele instellingen als Vrije Akademie, Theater, musea.

 

Jongerenwerk

Het jongerenwerk in Delft is een belangrijke uitvalsbasis voor integraal werken. Er zijn een aantal goed draaiende jongerencentra en in de nota Knopen in de wijken is perspectief geboden op een basisvoorziening aan jongerenwerk in elke wijk, zowel op het gebied van accommodatie als professionele begeleiding. Samen met JOS’98, de organisatie van jongerenpreventiewerkers op straat, wordt geprobeerd meer jongeren te bereiken en toe te leiden naar de juiste opvang op de terreinen van vrije tijd, scholing, werk en zorg.

Een mooi voorbeeld van een zeer breed samenwerkingsproject is het jaarlijkse oud- en nieuwprogramma; een positieve invulling van iets wat ooit als crisisinterventie opgezet is.

Jongerenwerk vanuit een stedelijke benadering wordt verricht door JOS’98 het JIP (jongereninformatiepunt) en Selam (migrantenjongeren), meidenwerk.

De organisatiestructuur van het jongerenwerk is een punt van zorg en aandacht.

 

Werk voor jongeren

Voor jongeren die werkloos worden of schoolverlaters is er de WIW. De WIW biedt de jongeren een baan aan wanneer het niet lukt regulier werk te vinden. Tijdens deze periode kunnen jongeren ook indien nodig verder (geschoold) worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jongeren dusdanig zijn toegerust dat zij regulier aan de slag kunnen.

Zodra jongeren zich melden bij het Centrum voor Werk en Inkomen kunnen ze indien nodig worden doorverwezen naar de WIW.

Niet alle werkloze jongeren melden zich bij het arbeidsbureau. Deze jongeren zijn niet in beeld en dreigen langdurig werkloos te worden. Van een geheel sluitende aanpak is op dit moment nog geen sprake.

In regio Haaglanden is een tekort aan laag en ongeschoold werk en voorzover het aanwezig is sluiten vraag en aanbod niet altijd op elkaar aan. Niet voor alle jongeren is het behalen van een startkwalificatie weggelegd. Middels het Onderwijs Techno Centrum en samenwerkingsprojecten met o.a Maatzorg en het Kringloopbedrijf wordt geprobeerd jongeren niet alleen werk aan te bieden maar ook voor zover haalbaar doorgroei perspectief.

Het is gewenst instrumenten te ontwikkelen om jongeren in een vroeg stadium al kennis te laten maken met werk.

 

Jeugdgezondheidszorg

De GGD van de regio Delft, Westland, Oostland heeft primair de taak om de jeugd en jongeren in Delft voor te lichten over hun gezondheid, over SOA/HIV en over de risico's op de gezondheid van genotsmiddelen zoals alcohol, roken en drugs. Deze taak is opgenomen in het productenboek van de GGD waaraan de gemeente Delft jaarlijks een financiële bijdrage levert.

De GGD ontplooit in samenwerking met een instelling voor verslavingszorg, Parnassia, de onderstaande activiteiten op het gebied van voorlichting over gezondheid aan jeugd en jongeren in Delft:

- enquêtes op scholen in Delft naar het gebruik van jongeren van genotsmiddelen

- voorlichting op alle scholen voor voortgezet onderwijs in Delft over de gevolgen op de gezondheid bij gebruik van genotsmiddelen. Scholen hebben hierbij ook een eigen verantwoordelijkheid. Zij geven de voorlichtingslessen op basis van materiaal dat ontwikkeld is door de GGD, voeren leerlingbegeleiding uit, ontwikkelen regelgeving op school m.b.t. zaken als rookverbod op bepaalde plaatsen en betrekken ouders van leerlingen bij de voorlichting.

De GGD geeft gastlessen op scholen voor voortgezet onderwijs over seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA). Hierbij werkt de GGD met een landelijk project ‘lang leve de liefde’ dat ontwikkeld is door het Trimbos instituut.

- De GGD streeft er naar dat de scholen deze gastlessen overnemen en deze inbedden als onderdeel van bestaande lessen van vakken als verzorging en biologie. Hiervoor worden docenten getraind door de GGD. Deze implementatie door de scholen is gestart met scholen van het onderwijstype MAVO en VBO, maar op termijn zal het lespakket op alle scholen voor voortgezet onderwijs geïmplementeerd worden.

- Ook geeft de GGD training aan jongerenwerkers van de Stichting welzijn Delft over SOA, in samenwerking met de Stichting SOA-bestrijding. Ieder jaar vinden trainingen plaats voor jongerenwerkers die daardoor voorlichting over SOA kunnen geven. Momenteel vindt een evaluatie plaats in hoeverre de jongerenwerkers de trainingen ook daadwerkelijk hebben toegepast in de praktijk.

- Aan studenten geeft de GGD jaarlijks voorlichting over SOA/HIV op de informatiemarkt tijdens de introductieweek voor eerstejaars studenten.

 

Jeugdhulpverlening

De jeugdhulpverlening is een terrein dat sterk vanuit Haaglanden wordt aangestuurd en gefinancierd. De diverse instellingen op dit terrein, zoals Stichting Jeugdhulpverlening Delft (SJD), Maatzorg, Jeugdzorg Den Haag, Sociaal pedagogische dienst, Stichting Spel- en Opvoedingsvoorlichting, GGZ Delfland, GGD Delfland, worden steeds meer gestimuleerd om via samenwerkingsrelaties de problemen in de zorg te verminderen.

Een belangrijk initiatief van gezamenlijke instellingen binnen de zorg en hulp voor jeugdigen is de oprichting van bureaus jeugdzorg, waaronder Bureau jeugdzorg Delft.Hiermee krijgen alle jeugdigen en hun opvoeders vanuit 1 organisatie toegang tot de diverse vormen van jeugdzorg, en wordt gezorgd dat zij (sneller) op de juiste plek terechtkomen. Via het beleidsplan jeugdhulpverlening van Haaglanden is er met ingang van 2000 meer geld naar bureau jeugdzorg gegaan, waardoor de wachtlijstproblematiek kan worden weggewerkt.

Een ander initiatief van gezamenlijke organisaties is het opvoedbureau, gericht op ouders van kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. In Delft zijn er twee spreekuren, waarvan de financiering overigens ter discussie staat. Het bereik van het opvoedbureau is vooral onder de ouders van (witte) 0 – 6 jarigen groot. Zeer recent hebben de instellingen zich verenigd in de Stuurgoep Opvoedingsondersteuning, die ondermeer een netwerk wil organiseren van laagdrempelige aanspreekpunten voor ouders voor informatie en advies.

 

Studenten- en jongerenhuisvesting

Huisvesting van jongeren in Delft is de laatste tijd meer op de agenda komen te staan. Het gaat bij huisvesting van jongeren enerzijds om de beschikbaarheid van woningen voor jongeren. Aan de andere kant is er in het kader van het wijkgericht werken meer aandacht gekomen voor de woonomgeving van onder anderen jongeren.

Sinds de invoering van het aanbodmodel (nu 10 jaar geleden), is leeftijd het criterium voor starters om in aanmerking te komen voor een woning.

Als gevolg van dit criterium komen jongeren tussen 18 en 23 jaar nauwelijks aanbod voor een woning. Ouderen gaan immers altijd voor. Vanaf het begin is er discussie over dit feit. Dit heeft regelmatig geleid tot afschaffen of juist weer instellen van leeftijdsgrenzen. Aangezien dit college als aandachtspunt verbetering van jongerenhuisvesting heeft, heeft dit geleid tot actieplannen zoals de nota jongerenhuisvesting en verbetering van de kansen voor jongeren in het experiment slaagkans.

Vanuit het huisvestingsbeleid zijn er diverse raakvlakken met andere terreinen. Zo nemen corporaties, gemeente en zorginstellingen deel aan het BAW (Bijzondere Aandacht Woningzoekenden)-overleg, waarin aandacht is voor wanbetalers, overlastveroorzakers en huisuitzettingen. Hier dicht tegenaan zit het beleid gericht op signalering en bestrijding van sociaal isolement en daklozenbeleid. Een centrale, bemiddelende rol van het vakteam wonen tussen de verschillende partners in het veld en de gemeente zou uitstekend passen in de filosofie van de één-gemeente gedachte, waardoor een beter afgestemd beleid bereikt kan worden. In het kader van deze gedachte is reeds door de beleidsmedewerker van het cluster Publiekszaken, die belast is met daklozenbeleid, aansluiting gezocht in de Stuurgroep BAW.

 

Veiligheid

Veiligheidsbeleid is deels de spiegel van sociaal beleid. Het stimuleren van een sociale infrastructuur is van belang voor de objectieve veiligheid en het gevoel van veiligheid. Het benoemen van veiligheid als hoofddoel bij bevordering van de sociale cohesie kan echter contraproductief werken, omdat er dan extra op gelet wordt.

Anderzijds moet, meestal in gevallen waarin een inbreuk op veiligheid of het veiligheidsgevoel reeds heeft plaatsgevonden, de reactie van de overheid snel en duidelijk zichtbaar worden. Het snel verwijderen van graffiti, of snel herstel van kapotte zaken, geeft vertrouwen in de overheid, en bevordert daarmee het veiligheidsgevoel.

Jongeren zijn een specifieke aandachtsgroep binnen het veiligheidsbeleid. Op elk van de leefgebieden speelt ook de zorg voor veiligheid een rol. Investeren in preventieve maatregelen heeft, op termijn, het grootste effect. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord. Nadrukkelijk wordt hierbij ook samenwerking gezocht met burgers, en jongeren als specifieke aandachtsgroep, teneinde de zelfredzaamheid te vergroten.

Veiligheidsaspecten worden thans geïntegreerd op de verschillende leefgebieden.

Binnen het onderwijs hebben de zorgteams een belangrijke preventieve functie, wanneer het gaat om jongeren die dreigen af te glijden naar (kleine) criminaliteit. Daarnaast wordt gestreefd naar algemeen-preventieve maatregelen in het kader van het project De Veilige school.

Delft wordt, mede in vergelijking met Den Haag en Rotterdam, in het algemeen niet als een onveilige uitgaansstad ervaren. Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen onderzoekt een werkgroep Veilig uit en thuis de mogelijkheden om een veilig en gezellig uitgaansleven te waarborgen. Hierbij kan gedacht worden aan technische maatregelen met betrekking tot verlichting en dergelijke, maar ook aan een verbetering van de communicatie tussen de verschillende veiligheidspartners en jongeren zèlf.

 

3. Jongerenparticipatie

Het programmateam heeft jongerenparticipatie hoog in het vaandel. Uitgangspunt is: zonder participatie door de doelgroep ontstaat geen integraal beleid. Tot nu toe is deze participatie vooral ingevuld door het betrekken van jongeren bij het beleid, vanuit de intentie om de gemeentelijke dienstverlening goed te regelen. De volgende stap in de methode van het programmateam is om de jongeren te activeren. Daarmee is het hoofddoel van het integraal jongerenbeleid geformuleerd: het streven naar maatschappelijke participatie van jongeren.

Om hiervoor te worden toegerust laat het programmateam zich thans begeleiden. Delft is een van de acht gemeenten die via een project jongerenparticipatie van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten ondersteuning genieten.

Het programmateam zal als onderdeel van dit actieprogramma een bijeenkomst met politieke partijen (en jongeren)organiseren om met elkaar na te gaan hoe we in Delft kunnen komen tot deelname van jongeren aan de samenleving. Daarbij komen vragen aan de orde als:

  • Hoe kunnen we jongeren activeren; hoe geven we verantwoordelijkheid aan jongeren (eisen stellen).
  • Hoe kunnen we de gemeente transparant maken; hoe brengen we jongeren in contact met degenen die verantwoordelijk zijn.
  • Hoe kunnen we volwassenen bij een positief integraal jongerenbeleid betrekken.
  • Hoe moeten we in onze aanpak differentieren naar schaal (stad – wijk) en mogelijkheden (tweedeling).

Uit dit initiatief blijkt al dat er op sommige zaken die politiek spelen – en dus in de samenleving – in dit actieprogramma nog geen antwoorden zijn.

Belangrijke punten ter latere uitwerking liggen op het gebied van antidiscriminatiebeleid en multicultureel beleid in relatie tot jongerenbeleid. Latere uitwerking, omdat het integratiebeleid nog in de kinderschoenen staat. Wij gaan er van uit dat eerst het algemene kader aanwezig moet zijn. In dit geval lijkt opname in het volgende actieprogramma ook verantwoord, omdat jongeren veel makkelijker in staat zijn hun eigen weg te vinden dan ouderen.

 

Jongerenparticipatie in de praktijk

Begin dit jaar het initiatief genomen om de Delftse bevolking te betrekken bij de besteding van 115 miljoen EZH-gelden. Daarbij zijn de jongeren niet vergeten: iedereen vanaf 12 jaar kon zijn of haar stem uitbrengen. Bovendien is een aantal projecten uit de EZH-projectenlijst "Delft: kansen voor de toekomst" in het bijzonder gericht op jongeren:

  • scholen voor de toekomst
  • meer activiteiten en zorg rond scholen
  • opvang zwerfjongeren en daklozen
  • investeren in de wijken (de helft voor jongeren)
  • natuur, sport, recreatie, milieu: voorzieningen en activiteiten in de stad
  • poppodium en cultuurpodium

Daarnaast is nog een apart project EZH-gelden voor jongeren in voorbereiding. Het gemeentebestuur wil fl 200.000 inzetten voor initiatieven voor en door jongeren. Een actieve benadering van jeugd van 4 – 12 jaar en jongeren van 12 – 18 jaar moet ideeën opleveren die, na beoordeling door een jury, het najaar 2000 tot uitvoering kunnen komen.

4. Actieplannen 2000 - 2001

Het actieprogramma bevat de speerpunten met een expliciete samenwerkingsdoelstelling tussen beleidsterreinen.

Waar deze samenwerkingsdoelstelling ontbreekt wordt dit tot het regulier beleid gerekend; niet minder belangrijk maar minder integraal.

In een later stadium kunnen uiteraard voortvloeiend uit het regulier beleid nieuwe projecten voor een volgend actieprogramma worden aangemeld c.q. uitgewerkt. De leden van het programmateam gaan daartoe in en buiten de gemeentelijke organisatie optreden als ambassadeurs.

 

4.1. Overzicht actieplannen

Hieronder volgt een overzicht van de actieplannen. In 4.4 worden deze actieplannen afzonderlijk behandeld.

Vrije tijd en Cultuur

1 Uitbreiding tienerwerk

2 Zomerprogrammering

3 Participatief onderzoek ontmoetingsplekken

4 Jongeren en cultuur in multiculturele samenleving

5 Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen

6 Jongerenopbouwerk Wippolder

Werk en Educatie

7 Zakgeldproject

8 Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen

Wonen

9 Opstellen huisvestingsbeleid

10 Slaagkansen voor jongeren

11 Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren

Zorg

12 Opvoedingsondersteuning voor ouders van tieners

13 Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk Wippolder

Participatie

14 Jongerenparticpatie bij wijkplannen Buitenhof en Vrijenban

15 De transparante overheid / jeugddebat

Voorlichting / Monitoring

16 Voorlichtingsacties

17 Verbetering Voorlichtingsstructuur

18 Het in beeld houden van jongeren / jongerenmonitor

19 Tijdig signaleren overlast / Klachtenmanagement

 

4.2. Financiering

Hieronder wordt in beeld gebracht welke financiële middelen nodig zijn voor de uitvoering van het actieprogramma 2000 - 2001:

Kosten

Dekking

Claim

1

Uitbreiding tienerwerk

Structureel: extra inzet professionals

Incidenteel: Activiteitengeld f 25.000

Meidenwerk volledig in te zetten, overig verschuiving taken

In Flexibel activiteiten budget is 25.000 beschikbaar

geen

2

Zomer-
programmering

Structureel:

Incidenteel: Activiteitengeld

Projectsubsidies buurt- en wijkwerk

geen

TOS

200.000 jaarlijks (4 jaar) mits gecombineerd met JOS’98

Van provincie 210.000 te verdelen over 2000 - 2003

600.000 inbrengen bij budget voor de wijken i.h.k.v. EZH-poject 1.

"Jongerenmobiel"

Incidenteel: 30.000

Flexibel activiteiten budget: 30.000

geen

3

Participatief onderzoek ontmoetingsplekken

1.000.000 (verdelen over 2000-2004)

Incidenteel: participatie f 75.000

Buitenruimte The Culture: 430.000.

1 miljoenbeschikbaar voor nieuwbouw accommodaties; 75.000 uit zomernota 2000

Rijksbijdrage eerste twee jaar 75.000 per jaar, volgende twee jaar elk 100.000

Ontmoetingsplekken via aparte voorstellen uit investerings/
wijkbudgetten.

Idem The Culture.

4

Jongeren en cultuur in multiculturele samenleving

150.000 (2001- 2002), 200.000 (2003-2004

Incidenteel: 25.000 voor 2000

Incidenteel: Cgroot Cklein (25.000)

Inbrengen in Zomernota 2001: 2x 75.000 en 2x 100.000

5

Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen

Eenmalig 2.559.000 voor periode 1999-2001

Er is dekking binnen de begroting

geen

6

Jongerenopbouwerk Wippolder

Binnen bestaande budgetten

Binnen bestaande budgetten

geen

7

Zakgeldproject

Incidenteel: 12.500 (haalbaarheidsonderzoek)

Budget ‘Activering en Inburgering’

Indien haalbaar: financiering nader bepalen, inbrengen bij budget tegengaan armoede en verkleinen instroom WAO, i.h.k.v. EZH-proj. 9

8

Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen

155.000 jaarlijks tot 2004

80.000 p/jr vanuit Haaglanden

75.000 p/jr oudkomersbeleid

geen

9

Opstellen huisvestingsbeleid

Binnen bestaande budgetten

Binnen bestaande budgetten

geen

10

Slaagkansen voor jongeren

Binnen bestaande budgetten

Binnen bestaande budgetten

geen

11

Onderzoek opvang Zwerfjongeren

Incidenteel: ca. 40.000 voor het onderzoek

Er is dekking voor het onderzoek vanuit budget "maatschappelijke opvang"

geen

12

Opvoedings-
ondersteuning ouders tieners

40.000 voor twee spreekuren in wijken

Voor 2000 max. 40.000 beschikbaar te stellen uit "Lokaal sociaal beleid"

Vanaf 2000 fl 40.000 uit budget lokaal sociaal beleid.

13

Pilot jeugdhulp-
verleningsnetwerk Wippolder

Structureel: uren professionele inzet

Incidenteel: ondersteuning PJ partners

Uren professionele inzet binnen bestaande budgetten (o.a. rijksgeld), ondersteuning PJ Partners via de provincie

geen

14

Jongerenparticipatie Wijkplannen

Binnen bestaande budgetten

Binnen bestaande budgetten van wijkaanpak

geen

15

De transparante overheid /
jeugddebat

Incidenteel: werkbudget voor jeugddebat en evt. een wegwijzer gemeente

30.000 jongerenparticipatie

geen

16

Voorlichtingsacties

productie 25.000

lokaal sociaal beleid

25.000 uit lokaal sociaal beleid

17

Verbeteren voorlichtingsstructuur

Binnen bestaande budgetten

Binnen bestaande budgetten

geen

18

In beeld houden jongeren / jongerenmonitor

reservering 50.000

50.000 lokaal sociaal beleid

19

Tijdig signaleren overlast / klachtenmanagement

Binnen bestaande budgetten

Binnen bestaande budgetten

geen

4.3. Communicatieparagraaf

Het programmateam bestaat uit 15 personen. Ieder adopteert 1 project uit het actieprogramma en is tegelijkertijd medebetrokken bij 1 ander project, zodat duo’s ontstaan.

De leden van het programmateam worden benaderbaar voor jongeren en dragen ertoe bij dat de gemeentelijke organisatie transparanter wordt.

Per project worden jongeren betrokken bij de opzet en bij de uitvoering. Geprobeerd wordt verantwoordelijkheden met hen te delen.

Over de voortgang van de projecten wordt gepubliceerd. In de stadskrant komt een jongerenrubriek. Een Delftse jongerenwebsite wordt ontwikkeld.

Dit actieprogramma staat vol met plannen, maar is zeker niet volledig. Onze werkwijze is om te beginnen met wat voorhanden is en aan te vullen zodra dat mogelijk is. Dat vraagt om een cyclisch proces. Wij stellen voor eens per jaar een document samen te stellen dat een tweeledig doel dient: enerzijds de voortgang en resultaten van de acties evalueren, anderzijds de nieuwe acties presenteren.

 

4.4. Afzonderlijke actieplannen

Actieplan VRIJE TIJD EN CULTUUR

1. Uitbreiding tienerwerk

Initiatief

Vakteam welzijn.

In de voorronden is vooral door tieners gevraagd om een groter aanbod in de wijk. Met de nota Knopen in de wijken wordt de basis gelegd voor een goede spreiding van tieneractiviteiten over de verschillende wijkcentra. Het is nu zaak om in overleg met de buurtorganisaties en de tieners tot een programmering voor en door tieners te komen

Projectgroep

Vakteam welzijn, organisaties Jongerenwerk en buurtwerk, Jongeren tot 15 jaar

Doel

Realisering van de basisvoorziening tienerwerk per wijk en totstandbrengen van tienerparticipatie per wijk.

Opdracht

Ontwikkelen van een aanbod van activiteiten voor tieners dat aansluit op de vraag

Resultaten

Binnen drie jaar zijn er in alle wijken jaarprogramma’s voor tieners, gelijk opgaand met de realisatie van wijkplannen;

De programma’s hebben draagvlak onder de tieners,

De programma’s zijn wijkbreed gecommuniceerd en worden geëvalueerd.

Doelgroep

Tieners (ca. 12 - 15 jaar).

Daarnaast speciale aandacht voor allochtone meiden.

Jongerenparticipatie

Jongeren formuleren de vraag, jongeren vormen activiteitencommissie / programmaraad

Budget

Beschikbare Projectsubsidies buurt- en wijkwerk

Beschikbare uren meidenwerk (24 uur)

 

Actieplan VRIJE TIJD EN CULTUUR

2. Zomerprogrammering

Initiatief

Vakteam welzijn.

Geconstateerd is dat in perioden van vakantie veel voorzieningen sluiten, terwijl dan juist behoefte is aan begeleide activiteiten. Deze constatering heeft voor de oud-en nieuwperiode al geleid tot een jaarlijks actieprogramma. Ook in de zomervakantie is dit wenselijk, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van de openbare ruimte.

Nodig is een afstemming van werkplannen van jeugd- en jongerenwerk, buurtwerk, JOS’98.

Om alle leeftijdsgroepen te kunnen bedienen moet Delft starten met TOS (Thuis op straat).

Projectgroep

Jongerenwerk(ers), Jongeren, JOS’ ers, Welzijn.

Doel

Creëren van mogelijkheden tot actief bezig zijn in de zomermaanden en

Terugdringen overlast door jongeren in deze periode.

Uiteindelijk doel is om ons niet meer te beperken tot de zomer, maar op alle dagen van het jaar een vraaggericht aanbod te hebben.

Afstemming met de Delftse vakantieschool.

Afstemming met het meerjarig project Sport on the streets.

Afstemming met balspel.

Opdracht

Maak in overleg met jeugd en jongeren een stedelijk sluitend programma met activiteiten voor de periode half juni tot september, zowel binnen als buiten.

Daartoe wordt gebruik gemaakt van de methode ambulant werken, door JOS’98 en TOS.

Resultaten

Als deelresultaat in 2000 is er in de wijken Tanthof en Voorhof een activiteitenprogramma voor de periode half juni tot september, een evaluatie volgt in het najaar, waarin verbeterpunten om overlast terug te dringen staan opgenomen;

Dit is de komende twee jaar uitgebreid naar alle wijken;

Start van TOS per september 2000.

Doelgroep

TOS: tot 12 jaar, tienerwerk: tot 15 jaar, jongerenwerk tot 19 jaar.

Jongerenparticipatie

Jongeren denken mee aan de invulling van het programma en helpen mee in de uitvoering

Budget

Zomeractiviteiten: extra ureninzet (Fl.25.000) Na 2001 op te nemen in de wijkbudgetten. Investeringsbijdrage voor de aanschaf van een jongerenbus (fl. 25.000)

TOS: gedurende 4 jaar fl. 200.000, minus een eenmalige provinciale bijdrage van 210.000. Voor het vierde jaar evaluatie met het oog op de voortzetting van het programma.

 

 

Actieplan VRIJE TIJD EN CULTUUR

3. Participatief onderzoek ontmoetingsplekken

Initiatief

Vakteam welzijn.

Jongeren hebben onvoldoende mogelijkheden om in de buurt bij elkaar te komen zonder dat de overige buurtbewoners daar last van ondervinden. Er is veel gevraagd naar skate-mogelijkheden.

De afgelopen tijd is een beperkte skatevoorziening gerealiseerd naast The Border. Daarnaast kennen we Balspel. Momenteel wordt een avonturenspeelplaats in het Abswoudse park voorbereid. The Culture heeft een plan in voorbereiding om haar buitenterrein uit te breiden en her in te richten.

Uit de wijkbezoeken naar aanleiding van de nota Knopen in de wijken bleek dat ontmoetingsplekken in de binnenstad node worden gemist.

Tevens is het de komende jaren nodig om jongerenaccommodaties te realiseren in de wijken Wippolder, Hof van Delft, Voorhof.

Projectgroep

Vakteams welzijn, wijkzaken en ruimtelijke ordening, samen met vertegenwoordigers van het jongerenwerk en externe ondersteuning van de Stichting Alexander.

Doel

Creëren van ontmoetingsplekken en accommodaties voor jongeren en door jongeren.

Opdracht

Betrekken van jongeren bij a) de realisatie van accommodaties en ontmoetingsplekken, b) het vormgeven aan de inhoud (programmering), in relatie met wat de wijk verder aan voorzieningen te bieden heeft.

Resultaten

Door jongeren voorbereid eisenprogramma voor de drie nieuwe jongerenaccommodaties;

Inzicht in de haalbaarheid van de gewenste programmering hierin;

Een inventarisatie van mogelijkheden voor ontmoetingsplekken in de stad en een plan van aanpak daarvoor;

Culture’s meetingpoint wordt desnoods in fasen gerealiseerd.

Doelgroep

15 - 19 jaar en 20 - 24 jaar.

Jongerenparticipatie

De initiatieven zijn vanuit de jongeren naar voren gebracht, zij worden ook nadrukkelijk in de uitvoering betrokken

Budget

Budget voor de nieuwbouw van 3 jongerenaccommodaties is beschikbaar (ca 1 miljoen).

Budget voor het plan van The Culture (ca 4 ton) moet voor een deel uit sponsoring komen en wordt ingebracht bij de afwegingen in de zomernota.

Budget voor de inschakeling van Stichting Alexander is binnen de begroting aanwezig.

Budget voor de realisatie van ontmoetingsplekken zou kunnen worden gevonden in bestaande investeringsbudgetten.

Balspel en Speelbal hebben in 2000 nog incidentele financiering. Voor de vervolgprogrammering zal een beroep worden gedaan op de wijkbudgetten.

 

 

Actieplan VRIJE TIJD EN CULTUUR

4. Jongeren en cultuur in multi-culturele samenleving

Initiatief

Vakteam CKE (Cultuur).

Uit de voorronden bleek een wens tot nadere kennismaking met verschillende kunstdisciplines.

Daarnaast biedt het samenleven met verschillen in onze multiculturele samenleving ook kansen voor jongeren om zich cultureel te verrijken.

Het ministerie van OC&W heeft het "Actieprogramma cultuurbereik" gelanceerd. Een onderdeel hiervan is Jongeren en cultuur; anders gezegd: cultuureducatie gericht op multiculturele samenleving.

Projectgroep

Gemeente (CKE en onderwijs), scholen, allochtonenorganisatie, culturele instellingen (bibliotheek, Vak, Virtueel podium, …).

Dit project heeft een samenhang met andere projecten uit het "Actieprogramma cultuurbereik", te weten: X-change, Erfgoed en Cultuur en School.

Doel

Jongeren in aanraking brengen met cultuur.

Meer samenwerking tussen culturele instellingen onderling en met scholen.

Ontwikkelen van nieuwe kunstvormen en -presentaties.

Opdracht

In 2000 wordt een plan van aanpak gemaakt voor cultuureducatie, gericht op:

Versterking vraagimpuls scholen en scholieren naar culturele instellingen

Versterking samenwerking scholen en culturele instellingen.

Versterking onderlinge samenwerking culturele instellingen.

Eenvoudig toegankelijke informatie over kunst en cultuur (-educatie).

Resultaten

Meer activiteiten gegenereerd voor jongeren van 12 tot 24 jr. (vrije tijd).

theaterproject jonge vluchtelingen door Selam en PJ Partners.

festival in de wijk

optredens podia en andere locaties

multi-media laboratorium

jamsessies

internationale uitwisselingsprojecten

Blijvende culturele infrastructuur tussen onderwijs, culturele instellingen, jongeren en allochtonenorganisaties.

Website ckv-leerlingen.

Scouts voor begeleiding talent.

Doelgroep

Jongeren van 12 - 24 jr.

Studenten

Allochtonen

Jongerenparticipatie

Jongerenverenigingen (zoals bijvoorbeeld De Koornbeurs) worden -waar mogelijk- betrokken bij de organisatie van de activiteiten.

 

 

Actieplan VRIJE TIJD EN CULTUUR

Budget

Het Rijk draagt in 2001 ƒ1,00 per inwoner van Delft bij voor de projecten X-change en Erfgoed; in 2002 en volgende jaren draagt het Rijk ƒ 1,50 per inwoner van Delft bij voor de projecten X-change en Erfgoed en Jongeren en cultuur (max. ƒ 47.500). Dit doet het Rijk onder de voorwaarde dat de Gemeente er gelijke bedragen instopt. Tevens wordt de verstrekking van het bedrag ad ƒ 28.500 wat nu rechtstreeks naar de VAK gaat, gecontinueerd, mits de gemeente ook dit bedrag matcht/doubled.

Dit leidt tot een totaal van

2000: ƒ 25.000 ontwikkelingsgeld van de gemeente Delft

2001: ƒ 75.000 vanuit gemeente Delft (nieuw geld)

2002: ƒ 75.000 vanuit gemeente Delft (nieuw geld)

2003: ƒ 100.000 vanuit gemeente Delft (nieuw geld)

2004: ƒ 100.000 vanuit gemeente Delft (nieuw geld)

 

 

 

Actieplan VRIJE TIJD EN CULTUUR

5. Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen

Initiatief

Gemeente Delft, Sectie Ontwerp Openbare Ruimte (OOR)

Uitvoering geven aan de door het college vastgestelde nota "Speelruimte voor de Delftse wijken".

Projectgroep

Vakteam Wijkzaken, Ingenieursbureau, Vakteam Welzijn (sport), extern adviseur

Doel

Verbeteren gebruikskwaliteit van recreatieve voorzieningen voor jongeren in de openbare ruimte

Opdracht

Renovatie van speelplaatsen en trapvelden, aanpassen aan geldende veiligheidsnormen

Een verschuiving van voorzieningen ten gunste van jongeren in overleg met de wijk

Speelplekplannen per wijk, Wippolder, Voorhof en Tanthof in 2000, overige wijken in 2001

Resultaten

Evenwichtige spreiding van de verschillende voorzieningen (trapvelden, basketbal, e.d.)

In afstemming met JOS 98 (en indien in Delft ontwikkelt TOS) in georganiseerd verband bruikbaar

Budget

Totale investering 1999 t/m 2001: ƒ 2.559.000,--

Verdeling naar de verschillende jaren is nauwelijks te maken

Jongerenparticipatie

Jongeren betrekken op een wijze die past bij de betreffende plek (op maat) over de locatie en inrichting.

 

 

 

 

Actieplan VRIJE TIJD EN CULTUUR

6. Jongerenopbouwwerk Wippolder

Initiatief

Vakteam welzijn.

Uitvoering geven aan de nota jongerenopbouwwerk Wippolder. Dit is een pilot van 8 maanden als voorbeeld voor realisatie in de hele stad.

Projectgroep

Vakteams welzijn en wijkzaken, JOS’98, jongerenwerk SWD

Doel

Invulling geven aan de opbouwwerkmethode binnen het jongerenwerk, met als doel jongeren te activeren.

Opdracht

Introduceer jongerenopbouwwerk in de wijk Wippolder en formeer een wijknetwerk.

Bezie binnen deze open structuur de haalbaarheid van de jongerenaccommodatie (termijn, inhoud, samenhang)

Resultaten

Samengesteld wijknetwerk voor jongeren

Uren jongerenopbouwwerk gerealiseerd en effectief gemaakt: d.w.z. jongeren zijn geactiveerd

De haalbaarheid van de jongerenaccommodatie is bekend.

Doelgroep

15 – 19 jarigen.

Jongerenparticipatie

Jongeren worden betrokken via jongerenraden of –platforms.

Budget

Geen aparte financiering nodig. Het betreft een verandering van werkwijze. Materiele voorwaarden zijn reeds gecreëerd via de zomernota: uren jongerenwerk en investering accommodatie.

 

 

 

Actieplan WERK EN EDUCATIE

7. Zakgeldproject

Initiatief

Sector werk en inkomen

In sommige wijken dreigen jongeren een relatieve achterstandspositie te geraken In deze wijken is de afstand tussen bewoners en werk groter dan elders. Hierdoor komen jongeren via hun ouders, familie of vrienden minder snel in contact met werkgevers die (zak)geld baantjes hebben. Deze afstand zal kleiner gemaakt moeten worden zodat deze jongeren wennen aan werk en tevens een tijdsbesteding en inkomen krijgen. Dit werk wordt verricht via een speciaal uitzendbureau.

Projectgroep

Vrijbaan en Werkplan

Doel

Realiseren van een zakgeldproject waardoor het sociaal pedagogisch klimaat van jongeren verbeterd wordt. Door jongeren al vroeg in contact met werk/zakgeldbaantjes te brengen, is de jongere beter in staat om goede opleidings- en beroepskeuzen te maken.

Opdracht

Het opzetten van een uitzendbureau ( constructie) voor de bemiddeling van jongeren tussen de 13 en 16 jaar.

Vooraf dient nog een onderzoek plaats te vinden naar de haalbaarheid van dit project

Resultaten

Een nog nader te bepalen aantal jongeren tussen de 13 en 16 jaar bemiddelen naar een zakgeldbaantje.

Doelgroep

13 – 16 jarigen

Jongerenparticipatie

geen

Budget

ƒ 12.500 voor het haalbaarheidsonderzoek vanuit budget ‘Activering en Inburgering’.

Wanneer het project haalbaar blijkt, moet nog gezocht worden naar een budget voor de realisering van een uitzendbureau voor jongeren.

 

 

 

Actieplan WERK EN EDUCATIE

8. Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen

Initiatief

Vakteam onderwijs.

De zorg voor en opvang van jongeren die voortijdig de school verlaten, dan wel uitkeringsgerechtigd zijn, of geen betaald werk hebben, heeft de nodige aandacht in Delft. De gemeente Delft streeft in het kader van Integraal Jongerenbeleid , naar een sluitende aanpak. De gemeente herkent en erkent de omschreven knelpunten op het terrein van onderwijs, werk en inkomen, en jeugdhulpverlening. Tevens worden de knelpunten zoals omschreven door jongeren en maatschappelijke instellingen opgevat als een signaal dat het beleid t.a.v. een sluitende aanpak rond de 16-23 jarigen nog niet het juiste effect heeft en dient te worden geoptimaliseerd.

De integrale aanpak krijgt gestalte vanuit drie sectoren.

· Onderwijs.

· Sociale zaken.

· Jongerenwerk.

De gemeente Delft neemt als uitgangspunt van beleid in deze, c.q. hoofddoelstelling het behalen van een startkwalificatie.

De gemeente Delft erkent echter dat het behalen van deze doelstelling niet voor alle jongeren in Delft realistisch is. Naast jongeren die cognitief niet in staat zijn om een startkwalificatie te behalen, zijn er jongeren die te veel psycho-sociale dan wel maatschappelijke belemmeringen ondervinden bij het behalen van een startkwalificatie.

Juist om deze reden, streeft de gemeente Delft naar een sluitende aanpak, waarbij jongeren worden gevolgd en begeleid of richting onderwijs, of werk, of hulpverlening. Maatschappelijke participatie van jongeren staat hierbij centraal.

Door verschillende sectoren, m.n. onderwijs, sociale zaken, en het jongerenwerk wordt gesproken over een sluitende aanpak. Tevens dient de gemeente vanuit deze verschillende sectoren jongeren te registreren, plus begeleiding en handelingsplannen aan te bieden.

Afstemming en integraliteit zijn hierbij gewenst, en een voorwaarde om te voorkomen dat jongeren langs meerdere, c.q. te veel loketten dienen te gaan.

Projectteam

RMC, V.E., Sociale zaken (vakteam inburgering en activering, vakteam uitkeringen),JOS’98,

ROC Haaglanden/TRE, CWI/Sociale dienst.

Doel

Sluitende aanpak voor jongeren 16-23, op het terrein van onderwijs, werk en inkomen,

en jongerenwerk. Een sluitende aanpak is m.n. bestemd voor jongeren die zonder bijzondere aandacht een aanzienlijk risico lopen de schoolloopbaan voortijdig te onderbreken, d.w.z. geen startkwalificatie te behalen, waardoor zij zonder voldoende toerusting aan hun maatschappelijke loopbaan kunnen beginnen, en als gevolg hiervan een beroep doen op een uitkering, dan wel geen betaald werk hebben.

 

Actieplan WERK EN EDUCATIE

Opdracht

Instellen beleidsmatig projectteam gericht op voortijdig schoolverlaters.

Tevens dient een uitvoerend team van case-managers te worden samengesteld, met als opdracht

1. Centrale melding en registratie van voortijdig schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden.

2. Centrale intake en doorverwijzing.

3. Begeleiding op basis van handelingsplan.

Ten aanzien van Melding en registratie kan worden gesteld dat voor het realiseren van een sluitende aanpak het noodzakelijk is dat in aansluiting op de systematiek van de Leerplichtwet ook de niet-leerplichtige voortijdig schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden, en jongeren zonder betaald werk centraal worden geregistreerd.

Naast het aspect van centrale registratie en centrale intake is coördinatie een belangrijk aspect van de sluitende aanpak. Juist hierbij is de gemeente nadrukkelijk in beeld. Coördinatie betekent in dit verband het op elkaar afstemmen van de inspanningen van de diverse instanties die betrokken zijn bij de teruggeleiding naar school, de doorgeleiding naar een leerwerkplaats c.q. betaald werk of de toeleiding naar specifieke hulpverlening.

Hierdoor ontstaat:

· Beleidsmatige afstemming,

· Een externe oriëntatie,

· Eén loket voor jongeren van 16-23 jaar.

Resultaten

Eén loket voor jongeren 16-23 jaar.

Registratie en Begeleiding van doelgroep jongeren 16-23 jaar.

Budget

80.000 RMC financiering (gedurende vier jaar).

75.000 Oudkomersfinanciering.

Jongerenparticipatie

Opzet van een jongerenpanel/klankbordgroep 16-23 jarigen.

 

 

 

Actieplan WONEN EN WOONOMGEVING

9. Opstellen huisvestingsbeleid

Initiatief

Vakteam wonen

Uit de knelpuntenlijst van de vraag- en aanbod analyse is naar voren gekomen dat er onvoldoende zelfstandige en betaalbare woonruimte in Delft is voor jongeren. Dit is geen verrassing. Als vervolg op evaluaties en signalen uit de samenleving is reeds aandacht gevraagd voor dit tekort.

De vraag naar woningen is nog steeds groter dan het aanbod. Door de volgordecriteria in het woonruimteverdelingssysteem, nl. leeftijd komen de jongeren nauwelijks aan bod voor woonruimte via het aanbodmodel.

Het college heeft toegezegd de criteria in het woonruimteverdelings-systeem opnieuw te bekijken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het onderzoek naar de woonsituatie en de behoefte van jongeren met betrekking tot huisvesting.

De nota jongerenhuisvesting wordt afzonderlijk in de raadscommissie besproken.

Projectgroep

-vakteam wonen gemeente Delft;

-de corporaties;

-de woonkoepel;

Doel

Het opstellen van huisvestingsbeleid specifiek gericht op jongeren. Dit beleid is met name bedoeld om de kansen voor jongeren (18 –30 jaar) op de woningmarkt in Delft te vergroten en te voorkomen dat jongeren gedwongen zijn woonruimte buiten Delft te zoeken.

Opdracht

Uitvoeren van het stappenplan

Stap1, de beleidsdoelen ten aanzien van jongeren op de woningmarkt aanscherpen;

-stap 2, het opstellen van een discussienota waarin een aantal scenario's wordt geschetst waarmee de beleidsdoelen worden verwezenlijkt;

-stap 3, aan de hand van de nota in discussie aangaan met alle betrokken partijen;

-stap 4, het opstellen van de daadwerkelijke beleidsnotitie.

Resultaten

De voorstellen uit de nota jongerenhuisvestingsbeleid zijn uitgewerkt:

de kennis over huurrecht en groepsbewoning is toegenomen bij de doelgroep

de criteria binnen het woonruimteverdelingssysteem zijn aangepast

de verschillen tussen de aanbodmodellen binnen de regio zijn opgeheven (na 2000)

het aanbod kamers en zelfstandige woonruimte is bescheiden uitgebreid (na 2000)

Budget

Geen nieuw budget nodig

Jongerenparticipatie

In voorwaardenscheppende zin: eigen huisvesting biedt jongeren een kans om zelfstandig en vol verantwoordelijkheden in de samenleving te staan, daardoor is er meer sprake van maatschappelijke participatie

 

Actieplan WONEN EN WOONOMGEVING

10. Slaagkansen voor jongeren

Initiatief

Vakteam Wonen

Tussen de vereniging Sociale Verhuurders Haaglanden en Stadsgewest Haaglanden is afgesproken dat de corporaties zullen zorgen voor het handhaven van een voldoende omvangrijke kernvoorraad (woning tot een bepaalde huurprijs) om huishoudens met een minimum inkomen te huisvesten. Bij de corporaties is de wens ontstaan om het begrip kernvoorraad af te schaffen en daarvoor in de plaats te gaan werken met het begrip slaagkans. De corporaties willen waarborgen dat huishoudens met een beperkt inkomen in voldoende mate in aanmerking komen voor betaalbare woonruimte. Hun doelstelling daarbij is dat de slaagkansen van de minima gelijk moeten zijn aan de slaagkansen van de BBSH-doelgroep(doelgroep van beleid) en dat de kansen op woning van de BBSH-doelgroep weer gelijk moeten zijn aan de kansen van de woningzoekenden uit de overige inkomensgroepen.

Projectgroep

Corporaties

vakteam Wonen, gemeente Delft

Gemeente Zoetermeer

Woonkoepel

Stichting experimenten volkshuisvesting (Sev)

Doel

Te komen tot een meer dynamisch en éénduidig woonruimteverdelingsmodel. Uit het experiment moet blijken of het begrip kernvoorraad kan worden losgelaten en dat in de woonruimteverdeling gewerkt kan worden met slaagkansen

Opdracht

Het ontwikkelen en uitvoeren van het project "Experiment slaagkansen in Delft en Zoetermeer"

Om met het begrip slaagkansen te werken is besloten een experiment te houden. In dit experiment komen uiteraard ook de slaagkansen van jongeren aan bod.

- start gepland 1 april. Duur is nog onbekend; vermoedelijk 1 jaar

Resultaten

Experiment is uitgevoerd en levert gegevens op om de slaagkans voor jongeren daadwerkelijk door beleid positief te beïnvloeden.

Budget

Wordt meegenomen in het voorstel.

Jongerenparticipatie

In het onderzoek naar klantbeleving dat een onderdeel van de evaluatie zal zijn, worden ook jongeren betrokken.

 

 

 

 

Actieplan WONEN EN WOONOMGEVING

11. Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren

Initiatief

Uit het schriftelijke onderzoek dat verricht is in het kader van het integrale jeugd- en jongerenbeleid is gebleken dat hulpverlenende instanties signalen afgeven dat in Delft jongeren zwerven en/of thuisloos zijn die niet worden opgevangen binnen de bestaande kaders van de hulpverlening. Tot op heden is echter niet duidelijk hoeveel jongeren er in Delft zwerven, welke problemen zij hebben en waar zij zich precies bevinden.

De opvang van zwerfjongeren wordt in principe uitgevoerd door instellingen voor maatschappelijke opvang en instellingen voor jeugdzorg. In de gemeente Delft zijn de instellingen voor maatschappelijke opvang toegankelijk voor dak- en thuislozen vanaf 18 jaar. Zwerfjongeren vanaf 18 jaar kunnen dus opgevangen worden door instellingen voor dak- en thuislozen. Zwerfjongeren die jonger zijn dan 18 jaar kunnen opgevangen worden door de instellingen voor jeugdzorg

Projectgroep

Het onderzoek en de eventuele vervolgstappen daarop worden uitgevoerd door de vakteams beleid en projecten van het cluster Publiekszaken (opvang van jongeren ouder dan 18 jaar) en welzijn van het cluster Stad/Wijk (opvang van jongeren jonger dan 18 jaar).

Betrokkenheid van JOS’98, DUWO, Stichting maatschappelijke opvang, Actiegroep Delft 2000.

Doel

In beeld krijgen van het aantal zwerfjongeren en de problematiek van zwerfjongeren in Delft

Opdracht

De gemeente Delft verricht momenteel in het kader van het beleid inzake maatschappelijke opvang en verslavingszorg een onderzoek naar het aantal dak- en thuislozen en verslaafden in Delft. In dit onderzoek wordt tevens onderzocht hoeveel zwerfjongeren er in Delft zijn en met welke problematiek zwerfjongeren te maken hebben. Gestreefd wordt om het onderzoek halverwege het jaar 2000 af te ronden.

Op basis van de onderzoeksgegevens worden de mogelijkheden onderzocht voor speciale opvangplaatsen voor zwerfjongeren. Dit zal plaatsvinden in samenwerking met betrokken organisaties in het veld en indien mogelijk met zwerfjongeren zelf.

Tot die tijd worden zwerfjongeren begeleid naar instellingen voor maatschappelijke opvang (18+) of instellingen voor jeugdzorg (18-). Hierbij wordt bekeken of tevens aangesloten kan worden bij de thuislozen-teams die ingesteld zijn door het rijk en bij de zorgteams op middelbare scholen in Delft

Resultaten

Najaar 2000 zijn de resultaten bekend van het onderzoek naar het aantal en de samenstelling van de groep zwerfjongeren in Delft

Doelgroep

Zowel onder als boven 18 jarige jongeren

Jongerenparticipatie

Enerzijds worden indien mogelijk zwerfjongeren betrokken bij het onderzoek en de vervolgstappen daarop.

Anderzijds wordt met dit project de maatschappelijke participatie van jongeren in Delft vergroot. Dat zal gebeuren d.m.v. het opsporen en opvangen van mogelijke zwerfjongeren door professionele hulpverleners waardoor zij uit hun isolement komen en een kans krijgen om hun eigen leven weer ter hand te nemen.

De bestaande actiegroep wordt betrokken.

Budget

Het onderzoek naar het aantal zwerfjongeren wordt gefinancierd vanuit gelden voor maatschappelijke opvang 2000.

Voor wat het vervolg van het traject betreft komen mogelijk vanuit het budget van de EZH-gelden middelen beschikbaar voor de opvang van zwerfjongeren. Daarnaast zal bekeken worden of de opvang van zwerfjongeren gezamenlijk gefinancierd kan worden uit het budget voor maatschappelijke opvang en jeugdzorg.

 

 

Actieplan JEUGD(GEZONDHEIDS)ZORG

12. Opvoedingsondersteuning voor ouders van tieners

Initiatief

Vakteam welzijn.

Opvoedingsondersteuning vindt plaats via spreekuren van opvoedbureaus in twee Delftse wijken. De gemeente participeert niet in de financiering, maar de deelnemende instellingen kunnen hun financiering vanaf medio 2000 niet meer voortzetten.

Uit de gegevens van het opvoedbureau blijkt dat binnen de doelgroep 0 – 18 jaar, vooral de leeftijdsgroep tot 6 jaar gebruik maakt. Ouders van tieners en allochtonen worden nauwelijks bereikt, terwijl er wel behoefte bestaat.

Projectgroep

Welzijn, maatzorg, stichting jeugdhulpverlening Delft.

Doel

Opvoedbureau omvormen ten behoeve van een breder bereik.

Opdracht

Productafspraken voor 2001 maken met het opvoedbureau om de niet bereikte doelgroepen toch te bedienen.

Relatie leggen met de brede school.

Duidelijke financieringsafspraken maken.

Resultaten

Het opvoedbureau Delft heeft een nieuwe aanpak ontwikkeld, waardoor in 2001 aantoonbaar meer ouders van tieners en allochtonen worden bereikt.

Er zijn streefcijfers geproduceerd. Er is een evaluatie-afspraak gemaakt.

De financiering is vastgelegd.

Doelgroep

Ouders van 12 - 18 jarigen

Ouders van allochtone jongeren

Jongerenparticipatie

Geen

Budget

Er is maximaal f 40.000 beschikbaar uit lokaal sociaal beleid voor een eventuele overbrugging in 2000.

Vanaf 2001 moeten budgetten nog worden aangewezen.

 

 

Actieplan JEUGD(GEZONDHEIDS)ZORG

13. Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk Wippolder

Initiatief

Vakteam welzijn.

De gemeente wordt door Haaglanden in staat gesteld om op wijkniveau te experimenteren met de toeleiding naar de jeugdzorg.

In samenwerking met de regio Haaglanden in wiens opdracht de steunfunctieorganisatie PJ partners werkt , wordt momenteel onderzocht op welke wijze jeugdhulpverleningsnetwerken op wijkniveau kunnen worden ontwikkeld. . Allereerst wordt een pilot gehouden in de wijk Wippolder. Vanuit het jongerenopbouwwerk wordt daar een wijknetwerk ontwikkeld, waaraan in deze pilot de signaleringsfunctie gekoppeld kan worden.

Projectgroep

Ambtenaar welzijn, ambtenaar zorg, PJ Partners, buurt en clubhuiswerk, jongerenwerk, maatschappelijk werk, scholen, politie, leerplicht

Doel

Ontwikkelen van jeugdhulpverleningsnetwerken in de wijken ten einde het aanbod voor individuele begeleiding aan jongeren te verbeteren door samen te werken en af te stemmen.

Doelgroep

12 - 24 jaar

Opdracht

Voorjaar 2000; organisatiestructuur in de beleidslijn opbouwen incl. bestuurlijke besluitvorming; voorbereiding opzetten klankbordgroep; inzet regelen van wijkteams, zorgteams en overige betrokken organisaties.

Medio 2000: invoeren van de uitvoeringsstructuur; deskundigheidsbevordering;

Tweede helft 2000: ervaringen opdoen met de nieuwe werkwijze

Resultaten

Protocollen waarin samenwerking en afstemming met betrekking tot werkwijze tussen jeugdzorg en lokale organisaties is vastgelegd;

Convenanten waarin organisatorische samenwerking en afstemming tussen jeugdzorg en lokale netwerkorganisaties is/ zijn vastgelegd;

Beschrijving van de processen van de ontwikkeling en uitvoering van het pilotproject;

Projectevaluaties en aanbevelingen;

Een of meer overdraagbare modellen waarin de aansluiting van de jeugdzorg op lokale netwerken tot stand wordt gebracht.

Budget

De deelnemende organisaties stellen uren ter beschikking. (Maatzorg heeft dat in het Westland ook reeds gedaan). Bureau jeugdzorg heeft inmiddels via Haaglanden een voorpostfunctionaris gefinancierd gekregen, die in deze pilot een functie heeft.

Bureau jeugdzorg heeft inmiddels ook regionale gelden gekregen om de wachtlijstproblematiek op te lossen.

Jongerenparticipatie

2 x per jaar nodigt het netwerk jongeren uit de doelgroep uit om voornemens te toetsen.

 

 

Actieplan PARTICIPATIE

14. Jongerenparticipatie bij wijkplannen Buitenhof en Vrijenban

Initiatief

Gemeente Delft, Vakteam Wijkzaken

productie van wijkplannen voor 6 wijken en bijbehorende wijkbeschrijvingen en uitvoeringsprogramma’s

Projectgroep

Diverse overleg organen: diverse vakdisciplines van de gemeente, welzijnsinstellingen, woningbouwcorporaties, politie Haaglanden, maatschappelijke organisaties, bewoners(groepen) en ondernemers

Doel

Het vaststellen en omschrijven van de wijze van participatie van jongeren bij het maken en uitvoeren van wijkplannen

Opdracht

Jongeren betrekken bij het maken en uitvoeren van wijkplannen door:

- periodiek te bevragen (panel)

- medeverantwoordelijkheid definiëren (in aansluiting bij Knopen in de wijken/beheer jongeren centra)

- geld laten verdienen zodat geleerd wordt om zelfstandig keuzes te maken (link zakgeldproject)

- jongerenparticipatie opnemen in methoden van de wijknetwerken

Resultaten

Voor Buitenhof en Vrijenban wordt in 2000 gebruik gemaakt van een jongeren panel voor elke wijk, om de meningen te peilen ook over de wijze van participatie.

Budget

Onderdeel van begroting van de sector Wijkzaken en projecten

Jongerenparticipatie

In de uitvoering van projecten vindt de participatie op maat plaats, naar gelang het onderwerp en de aard van het project

 

Actieplan PARTICIPATIE

15. De transparante overheid / Jeugddebat

Initiatief

Programmateam.

Het gemeentelijk beleid is sterk gericht op jongeren die zichtbaar worden. Er wordt een aanbod gemaakt voor een consumerende groep.

Een omslag is gewenst waarbij de jeugd serieus wordt genomen, door hen eigen verantwoordelijkheden te geven. Een stap daarin is hen zelf de weg te laten vinden nar de politiek verantwoordelijken (en hun ambtenaren)

Projectgroep

Programmateam, m.m.v. extern adviseur (via de VNG)

Doel

Jongeren worden geactiveerd om zelf met oplossingen te komen, waarvoor zij zelf ook verantwoordelijkheid nemen.

Opdracht

Een werkbijeenkomst met politieke partijen en jongeren organiseren.

Een Delfts jeugddebat organiseren.

Een communicatiemodel maken om tot een voor jongeren transparante gemeente te komen.

Resultaten

Jeugddebat heeft plaatsgevonden.

Jongeren zijn in contact gebracht (en blijven dat) met degenen die verantwoordelijk zijn.

Er is en wordt aan jongeren verantwoordelijkheid gegeven bij zaken die zij gedaan krijgen.

Gemeenteambtenaren houden de gemeente transparant voor de jongeren.

Doelgroep

Alle jongeren

Alle politici

Alle ambtenaren

Jongerenparticipatie

Dit is een vorm om te komen tot politieke participatie.

Budget

Werkbudget voor een conferentie en eventueel een wegwijzer gemeente (nog niet beschikbaar).

 

 

Actieplan VOORLICHTING / MONITORING

16. Voorlichtingsacties

Initiatief

Jongeren zijn op het moment dat zij zelfstandiger worden onvoldoende voorbereid op hun rechten en plichten in de samenleving.

Projectgroep

Budgetwinkel, vakteam uitkeringen, VSSD (werkgroep inkomen)

Doel

Goede informatieoverdracht over budgetteren, belastingen, verzekeringen, ziektekosten e.d.

Opdracht

Maak een aantrekkelijk informatiepakket over financiën.

Zo mogelijk koppelen aan informatievoorziening over werk (arbeidsbureau, werkplan)

Resultaten

Een jongerenadvieswijzer ‘geld’, jaarlijks te actualiseren.

Doelgroep

Jongeren vanaf 16 jaar (schoolverlaters)

Jongerenparticipatie

Jongeren als adviesgroep voor de redactie.

Budget

f 25.000.= budget voor het maken van een jongerenadvieswijzer.

 

Actieplan VOORLICHTING / MONITORING

17. Voorlichtingsstructuur

Initiatief

Vakteam welzijn

Bij de SWD is een jongereninformatiepunt Delft ondergebracht.

Bij de SJD is een regionaal werkend informatiepunt met accent op zorg aan jongeren.

De informatiefunctie van deze punten wordt onvoldoende uitgebuit. De provincie Zuid-Holland meldt dat onderzoek aantoont dat 8 % van de jeugdigen bekend is met de JIP’s.

De provincie stimuleert initiatieven tot jeugdinformatiewinkels met internetsite. Model staan dergelijke winkels in Frankrijk die vanuit een samenwerking tussen rijk, provincie, gemeenten, uitzendbureaus, reisbureaus informatie bieden over school, werk, reizen, gezondheid, jongerenhuisvesting etc.

Projectgroep

Vakteam welzijn, jongereninformatiepunt Delft, jongereninformatiepunt van de Stichting Jeugdhulpverlening Delft, commerciële organisaties.

Doel

Goede (her)profilering van de jongereninformatiepunten in Delft, waardoor het bereik onder jongeren toeneemt.

Opdracht

Het verrichten van een haalbaarheidsonderzoek en opstellen van een plan van aanpak om te komen tot een informatiewinkel voor jongeren.

Resultaten

Het draagvlak onder mogelijke participanten is onderzocht en gevonden en op basis daarvan is een plan van aanpak opgesteld.

Doelgroep

12 – 24 jaar

Jongerenparticipatie

In het haalbaarheidsonderzoek past een regelmatige terugkoppeling naar jongeren.

Budget

Verandering moet vooralsnog plaatsvinden binnen het jaarlijks beschikbare budget van fl 50.000 voor het JIP.

 

 

Actieplan VOORLICHTING / MONITORING

18. In beeld houden van jongeren / Jongerenmonitor

Initiatief

Haaglanden ontwikkelt een regionale jeugdmonitor in het kader van het jeugdhulpverleningsbeleid.

De gemeente Delft kan daarbij aanhaken en trachten deze monitor te verbreden naar andere terreinen en naar kleinere schaal (wijknivea).

Hier is een samenhang met lokaal sociaal beleid.

Ook een samenhang met de registratie van vroegtijdige schooluitvallers (RMC)

Projectgroep

CCO, Haaglanden, programmateam LSB, sector leefbaarheid, vakteam wijkzaken.

Doel

Het ontwikkelen van een Delftse jongerenmonitor.

Opdracht

Afspraken maken over gegevens die beleidsmatig zinvol zijn om jaarlijks te verzamelen, in regionaal en stedelijk verband. Het gaat daarbij om gegevens uit de doelgroep en gegevens uit het beleid.

Resultaten

Een onderzoeksinstrument dat beleidsrelevante informatie oplevert ten behoeve van het integraal jongerenbeleid

Doelgroep

12 – 24 jaar

Jongerenparticipatie

Jongeren zijn onderwerp van de monitor. Participatie is vooral aan de orde als oordelen (bv. mate van tevredenheid) gevraagd worden.

Budget

Haaglanden heeft 1 ton gereserveerd en verwacht medefinanciering vanuit de deelnemende gemeenten. De gemeente Delft kan gebruik maken van budgetten in het kader van lokaal sociaal beleid.

Reservering van f 50.000 gewenst om ook wijkcijfers te kunnen verzamelen.

 

Actieplan VOORLICHTING / MONITORING

19. Tijdig signaleren overlast / klachtenmanagement

Initiatief

Overlastgevende en/of criminele groepen jongeren in wijken en de binnenstad, kunnen tot klachten van omwonenden leiden. Van de gemeente wordt op zo’n moment actie verwacht. In veel gevallen kan overlast of (groeps-)criminaliteit niet op één manier worden tegengegaan. Dikwijls zijn daar inspanningen van veel partners, zoals gemeente, jongerenwerk, zorginstellingen en politie, voor nodig.

Een snelle en eenduidige reactie op een klacht vergroot het vertrouwen van de burger in de overheid en bevordert daardoor het veiligheidsgevoel.

Sinds enige jaren functioneert er een overlegorgaan waarin de gemeente (wijkzaken, welzijn en veiligheid), het jongerenwerk (SWD en JOS ’98) en de politie zijn vertegenwoordigd (Beslisteam Jongeren). Op grond van signalen afkomstig uit de onderscheiden organisaties worden in het Beslisteam Jongeren de te nemen maatregelen (dialoog en/of repressie) op elkaar afgestemd.

Mondelinge of schriftelijke klachten over overlastgevende groepen komen dikwijls op verschillende plaatsen de gemeente binnen. Het is dan niet altijd duidelijk wie voor de benadering van de klagers, van de jongerengroepen en voor de behandeling van de klacht verantwoordelijk is.

In het kader van het wijkgericht werken en van het integraal veiligheidsbeleid gericht op de woonomgeving, verdient het aanbeveling de klachtenbehandeling te verbeteren.

Projectgroep

WSZ, sector leefbaarheid: vakteam wijkzaken, vakteam welzijn

PuZa, sector werk zorg en inkomen: vakteam beleid en projecten

Doel

Betere monitoring en afhandeling van klachten over groepen jongeren.

Opdracht

procesbeschrijving van de afhandeling van klachten over overlastgevende en/of criminele groepen jongeren

beschrijven van taken en bevoegdheden van de verschillende vakteams

beschrijven van de mogelijke maatregelen inzake overlastgevende/criminele groepen

voorstellen doen ter verbetering van de klachtenafhandeling

Resultaten

Verbetervoorstellen voorleggen aan de Stuurgroep Integraal Jongerenbeleid / en - Veiligheidsbeleid

Doelgroep

groepen overlastgevende en/of criminele jongeren in de openbare ruimte (10 tot 24 jaar)

alle burgers en bedrijven met klachten over deze groepen

Jongeren participatie

Bij alle te nemen / voorgenomen maatregelen worden de jongeren zèlf betrokken.

Budget

alleen personele inzet in het kader van regulier werk

Bijlagen:

Samenhang knelpunten – aandachtspunten – opdrachten

Planning van de projecten voor 2000 en verder

 

BIJLAGE I: Samenhang knelpunten – aandachtspunten – opdrachten

Knelpunten

Aandachtspunten

Actieplannen

Opdracht

oktober '99

januari '00

april '00

 

ontwikkelen jongerenparticipatie op wijkniveau

Participatie

Jongerenparticpatie bij wijkplannen Buitenhof en Vrijenban

Betrek jongeren bij het maken en uitvoeren van wijkplannen. Doe dit door: *) hen periodiek te bevragen (panel); *) medeverantwoordelijkheid te definiëren; *) hen hiermee evt. geld te laten verdienen zodat geleerd wordt om zelfstandig keuzes te maken (link zakgeldproject); *) jongerenparticipatie op te nemen in de methoden van de wijknetwerken.

 

 

Het geheel van de signalen

De transparante overheid / jeugddebat

Organiseer een werkbijeenkomst met politieke partijen en jongeren. Organiseer een Delfts jeugddebat. Ontwikkel een communicatiemodel om tot een transparante gemeente te komen.

voorlichting alcohol & drugs, soa, lichamelijk geweld

Voorlichting / Monitoring

Voorlichtingsacties

Maak een aantrekkelijk informatiepakket o.a. over financiën. Koppel dit indien mogelijk aan informatievoorziening over werk (arbeidsbureau, werkplan)

Verbetering Voorlichtingsstructuur

Verricht een haalbaarheidsonderzoek en stel een plan van aanpak op om te komen tot een informatiewinkel voor jongeren

opzetten (buurt)signalerings-
netwerken

Het in beeld houden van jongeren / jongerenmonitor

Maak afspraken over gegevens over jongeren die beleidsmatig zinvol zijn om jaarlijks te verzamelen, in regionaal en stedelijk verband. Het gaat daarbij om gegevens uit de doelgroep en gegevens uit het beleid.

Tijdig signaleren overlast / Klachtenmanagement

Stel een protocol op t.b.v. klachtenafhandeling ten aanzien van overlastgevende en/of criminele groepen jongeren; doe dit naar aanleiding van een beschrijving van de huidige gang van zaken

vrije tijd en veiligheid

Vrije tijd en veiligheid:

Vrije tijd en Cultuur

Onvoldoende ontmoeting- en uitgaangsmogelijkheden

bestaand aanbod vrijetijdsbesteding aantrekkelijker maken of vernieuwen

Uitbreiding tienerwerk

Ontwikkel een aanbod van activiteiten voor tieners, aansluitend op de vraag

Mensen die overlast ervaren worden onvoldoende bij maatregelen betrokken

onveiligheidsgevoelens op straat verminderen

Zomerprogrammering

Maak een stedelijk sluitend activiteitenprogramma voor de zomerperiode, zowel binnen als buiten. Daartoe wordt gebruik gemaakt van de methode ambulant werken, door JOS’98 en TOS.

Onveiligheidsgevoelens van jongeren

extra aandacht voor gedragsproblemen

Participatief onderzoek ontmoetingsplekken

Betrek jongeren bij a) de realisatie van accommodaties en ontmoetingsplekken, b) het vormgeven aan de inhoud (programmering), in relatie met wat de wijk verder aan voorzieningen te bieden heeft.

 

Knelpunten

Aandachtspunten

Actieplannen

Opdracht

oktober '99

januari '00

april '00

 

Toename van agressie en intolerantie onder jongeren, discriminatie

Jongeren en cultuur in multiculturele samenleving

Maak in 2000 een plan van aanpak voor cultuureducatie, gericht op: a) Versterking vraagimpuls scholen en scholieren naar culturele instellingen; b) Versterking samenwerking scholen en culturele instellingen; c) Versterking onderlinge samenwerking culturele instellingen; d) Eenvoudig toegankelijke informatie over kunst en cultuur (-educatie).

Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen

Renoveer speelplaatsen en trapvelden per wijk en pas ze aan aan geldende veiligheidsnormen. Wippolder, Voorhof en Tanthof in 2000, overige wijken in 2001.

Jongerenopbouwerk Wippolder

Introduceer jongerenopbouwwerk in de wijk Wippolder en formeer een wijknetwerk. Bezie binnen deze open structuur de haalbaarheid van de jongerenaccommodatie (termijn, inhoud, samenhang).

Leren

Werk en educatie

Werk en Educatie

Onvoldoende begeleiding naar arbeid en te weinig leertrajecten

extra aandacht leerlingbegeleiding

Zakgeldproject

Voer een haalbaarheidsonderzoek uit voor de opzet van een uitzendbureau (constructie) voor arbeidsbemiddeling van jongeren tussen de 13 en 16 jaar.

Financiële problemen van jongeren

extra aandacht vroegtijdig schoolverlaters 16 tot 23 jaar

Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen

Stel een beleidsmatig projectteam in, gericht op voortijdig schoolverlaters. Stel tevens een uitvoerend team van case-managers samen, met als opdracht: 1) Centrale melding en registratie van voortijdig schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden; 2) Centrale intake en doorverwijzing; 3) Begeleiding op basis van handelingsplan.

Voortijdig Schoolverlaten en spijbelen, pesten en gedragsproblemen

startkwalificatie van jongeren

werken

Geen intensieve begeleiding, daardoor stagneert toeleiding naar werk

extra aandacht voor toename laaggeschoolde arbeid

voorlichting budgetteren, belastingen, verzekeringen, ziektekosten

gezondheid

Jeugd
(gezondheids)
zorg:

Jeugd
(gezondheids)
zorg

Opvoedings-
ondersteuning van ouders met tienerjongeren

opvoedonder-
steuning voor ouders van tieners

Opvoedings-
ondersteuning voor ouders van tieners

Maak productafspraken voor 2001 met het opvoedbureau om de niet bereikte doelgroepen toch te bedienen; doe dit in relatie met de brede school. Maak duidelijke financieringsafspraken.

Wachtlijsten hulpverleningsinstellingen

vergroten toegankelijkheid jeugdh.verlening en gezondh.zorg allochtonen

Pilot jeugdhulp-
verlenings-
netwerk Wippolder

Bouw de organisatiestructuur op voor het jeugdhulpverleningsnetwerk in de beleidslijn (incl. bestuurlijke besluitvorming); Tref voorbereidingen voor het opzetten van de klankbordgroep; regel de inzet van wijkteams, zorgteams en overige betrokken organisaties. Voer medio 2000 de uitvoeringsstructuur in; zorg voor deskundigheidsbevordering. Vanaf tweede helft 2000: ervaringen opdoen met de nieuwe werkwijze

 

Knelpunten

Aandachtspunten

Actieplannen

Opdracht

oktober '99

januari '00

april '00

 

Ondeskundigheid binnen jeugdhulpverlening op gebied van doorverwijzing

opzetten buurtsignaleringsnetwerken

Voorlichting m.b.t. mishandeling, drugs, alcoholgebruik en SOA is onvoldoende

opzetten multidisciplinaire teams

Aandachtspunten binnen instellingen blijven bestaan door gebrek financiële middelen

voorlichting alcohol & drugs, soa, lichamelijk geweld

zie voorlichting

(Zorg)Voorzieningen onvoldoende toegankelijk voor allochtone jongeren

wonen en woonomgeving

Wonen en woonomgeving

Wonen en woonomgeving

Onvoldoende zelfstandige en betaalbare woonruimte voor jongeren

herijking beleid jongerenhuisvesting

Opstellen huisvestingsbeleid

Voer het volgende stappenplan uit: Stap 1) Scherp de beleidsdoelen t.a.v. jongeren op de woningmarkt aan; Stap 2) Stel een discussienota op, met daarin een aantal uitvoeringsscenario's t.a.v. beleidsdoelen; Stap 3) Discussieer met alle betrokken partijen; Stap 4) Stel de daadwerkelijke beleidsnotitie op.

uitvoering project slaagkansen

Slaagkansen voor jongeren

Ontwikkel en geef uitvoering aan het project "Experiment slaagkansen in Delft en Zoetermeer".

Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren

Voer een onderzoek uit naar het aantal dak- en thuislozen en verslaafden in Delft. Neem daarin tevens mee hoeveel zwerfjongeren er in Delft zijn en met welke problematiek zwerfjongeren te maken hebben. Onderzoek naar aanleiding hiervan de mogelijkheden voor speciale opvangplaatsen voor zwerfjongeren. Dit in nauwe samenwerking met betrokken organisaties en indien mogelijk met zwerfjongeren zelf.

Jongeren ervaren de binnenstad als onaantrekkelijk

Woonomgeving is vaak vies en slecht onderhouden, negatieve invloed op normenpatroon

ontwikkelen jongerenparticipatie op wijkniveau

zie participatie

 

BIJLAGE II: Planning van de projecten voor 2000

terug naar boven