
naar agenda
|
|
Actieprogramma 2000 - 2001
Maart 2000
Samenstelling:
programmateam integraal jongerenbeleid
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Het regulier beleid
Onderwijs
Integratiebeleid
Sport
Recreatie/uitgaan
Jongeren en cultuur
Jongerenwerk
Werk voor jongeren
Jeugdgezondheidszorg
Jeugdhulpverlening
Studenten- en jongerenhuisvesting
Veiligheid
3. Jongerenparticipatie
4. Actieplannen 2000 - 2001
4.1. Overzicht actieplannen
Vrije tijd en Cultuur
Werk en Educatie
Wonen
Zorg
Participatie
Voorlichting / Monitoring
4.2. Financiering
4.3. Communicatieparagraaf
4.4. Afzonderlijke actieplannen
Bijlagen:
BIJLAGE I: Samenhang knelpunten
aandachtspunten opdrachten
BIJLAGE II: Planning van de projecten voor
2000
1.
Inleiding
De stadia die het programmateam doorloopt
zijn te vatten in het volgende zandlopermodel (vet is de fase waarin we nu
zitten):
Informatie over de vraag vergaren
Informatie bij de aanbieders vergaren
Vraag-aanbodanalyse uitmondend in
aandachtspunten
Uitwerking van aandachts punten per
leefgebied
Formuleren van beleidsdoelen
Opstellen van
actieplannen
Informatie- uitwisseling over de actieplannen
Werk- groepen formeren ter uitvoering
Uit- voering
Jaar- lijkse bijstelling
Bij de uitwerking hiervan wordt een werkwijze
gevolgd die te kenschetsen is als
- integraal werken, zowel binnen de
gemeentelijke organisatie als met aanbieders van producten voor jongeren
- interactief werken (jongerenparticipatie)
Aan deze twee benaderingen is in de
uitwerking van de actieplannen expliciet aandacht besteed, door middel van
het benoemen van de deelnemers in het plan of project en het aangeven van de
wijze waarop jongeren in het plan of project participeren.
Er is in dit actieprogramma voor gekozen om
naast de nieuwe acties, ook brede inbedding van integraal jongerenbeleid te
laten zien. Daartoe wordt eerst begonnen met een beschrijving van regulier
beleid op verschillende terreinen, dat op jongeren gericht is.
2.
Het regulier beleid
Op vele beleidsterreinen zijn jongeren object
van beleid (doelgroep). Het doel van deze paragraaf is om hiervan overzicht
te geven. Dat overzicht vormt als het ware de basis waarop het integraal
jongerenbeleid inhoud krijgt.
Onderwijs
In het leven van jongeren neemt
onderwijs een belangrijke plaats in. Het hele voorgezet onderwijs is gericht
op jongeren. Van daar uit zijn er vele samenwerkingsrelaties, o.a. in de
richting van zorg, en werk.
Het bestaand onderwijsbeleid ten
aanzien van jongeren, kenmerkt zich o.a. door aandacht voor
interdisciplinaire zorgteams op de scholen, en het Regionaal Centrum
Voortijdig Schoolverlaten De Wissel . Het Vensterschoolprogramma, dat
in samenhang met het jongerenbeleid wordt ontwikkeld, omvat drie soorten
activiteiten: recreatieve activiteiten met sport, cultuur, ICT en natuur,
onderwijsondersteunende activiteiten en opvoedondersteunende activiteiten.
Het Vensterschoolprogramma biedt zo in de toekomst kansen om de raakvlakken
met het jongerenbeleid te versterken.
In het onderwijsbeleidsplan Kerend
Tij is het door het vakteam onderwijs ontwikkelde beleid in het kader van
onder andere onderwijs achterstand, Weer Samen Naar School, en
onderwijshuisvesting vastgelegd.
Met name gezien het feit dat niet alle
voortijdig schoolverlaters en werkloze jongeren worden geregistreerd dan wel
zich melden bij het arbeidsbureau is aanvullend beleid nodig. Deze jongeren
zijn niet in beeld en dreigen langdurig werkloos te worden.
In het kader van de RMC-functie (Regionale
Meld- en coördinatie-functie voortijdig schoolverlaten.) wordt er in
samenwerking met de sector sociale zaken gestreefd naar een sluitende aanpak
voor jongeren van 16 tot 23 jaar.
Integratiebeleid
Speciale aandacht voor jongere allochtonen is
te vinden in het onderwijs, vooral in de opzet van de centrale opvang en in
het onderwijsachterstanden beleid.
Binnen het oudkomersbeleid is een
intensivering van cursussen voor ouders en peuters aangegeven, met taal voor
zowel de ouders als de peuters.
In het integratiebeleid heeft de opvang van
Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers (AMAs) een eigen plaats. Deze
jongeren worden opgevangen in pleeggezinnen en in kleinschalige
woongemeenschappen met begeleiding van de SJD. Stichting de Opbouw is hun
juridische voogd. Ze kunnen ook terugvallen op hulp en begeleiding van
Stichting Vluchtelingenwerk Delft. Bovendien wordt van uit de centrale
opvang voor 16-17 jarigen ook de Leerwerkbank ingeschakeld. Op het moment
dat deze jongeren 18 worden moeten ze zelfstandig een plek zoeken. Er wordt
op dit moment gewerkt aan en in een project om deze overgang verder te
begeleiden dan tot nog toe gebeurde. SJD, Opbouw en SVD werken hierin samen.
In samenwerking tussen de spijbelopvang en
JOS wordt een opzet gezocht om de 16 - 23 jarige extra te begeleiden. Onder
hen zijn veel allochtonen, door hun extra problemen op school door taal en
cultuur verschillen.
Sport
Sport wordt vooral op jeugdige leeftijd
gedaan. Verenigingen doen er veel aan om de jeugd te bereiken, door lagere
contributies en specifieke programmas zoals schoolsport.
De laatste jaren wordt ook meer aandacht
geschonken aan sportbeoefening buiten verenigingsverband. Het experiment Sport
on the streets gericht op populaire straatsporten is als
driejarig project vervolgd en wordt nu in alle wijken uitgevoerd.
Via het project Delftse jeugd in beweging
zijn aan leerlingen in de laatste groepen van het basisonderwijs en de
eerste groepen van het voortgezet onderwijs extra buitenschoolse
activiteiten aangeboden. Hierdoor is het aantal niet-actieve jeugdigen met
meer dan 15% afgenomen, maar het programma had geen effect op de fitheid van
de leerlingen. Door het werkteam sportvisie sport en opvoeding wordt bij het
stimuleren van bewegen specifieke aandacht gegeven aan risicogroepen,
waaronder allochtonen. Vanuit de Turkse en Somalische verenigingen zijn hier
al initiatieven op genomen.
Vanuit een verkenning van de samenhang tussen
sport en (allochtonen)cultuur is de Kleuriade ontstaan. De organisatie heeft
nu het initiatief genomen tot trommelcursussen uitmondend in optredens.
Recreatie/uitgaan
In de openlucht zijn recreatiemogelijkheden
voor jongeren te vinden in de Delftse Hout. Aan de strandstrook zijn
speciale voorzieningen gerealiseerd als beach-volleybalveld en duikplatform.
Er zijn plannen voor een jongereneiland.
In de binnenstad missen jongeren nog steeds
een grote uitgaansgelegenheid. Van Speakers, Alcatraz en de Koornbeurs
blijken niet alle jongeren gebruik te (willen) maken. Er zijn in Delft al
enige pogingen ondernomen om tot een discotheek te komen. Bij de realisatie
van het cultuurplein in Zuidpoort is ook een discotheek voorzien.
Initiatiefnemers kunnen daarvoor ondernemingsplannen indienen.
Jongeren en cultuur
Speakers, SPOD, VAK hebben met een
gemeentelijke stimuleringsbijdrage een poppodium gerealiseerd. Dit bestaat
uit een brede programmering popbands, waarbij vooral Delftse nog onbekende
groepen de kans krijgen zich voor het jonge publiek te presenteren.
Kennismaken met cultuur maakt onderdeel uit
van het lespakket op school. Deze kunsteducatie vindt plaats in samenwerking
met culturele instellingen als Vrije Akademie, Theater, musea.
Jongerenwerk
Het jongerenwerk in Delft is een belangrijke
uitvalsbasis voor integraal werken. Er zijn een aantal goed draaiende
jongerencentra en in de nota Knopen in de wijken is perspectief geboden op
een basisvoorziening aan jongerenwerk in elke wijk, zowel op het gebied van
accommodatie als professionele begeleiding. Samen met JOS98, de
organisatie van jongerenpreventiewerkers op straat, wordt geprobeerd meer
jongeren te bereiken en toe te leiden naar de juiste opvang op de terreinen
van vrije tijd, scholing, werk en zorg.
Een mooi voorbeeld van een zeer breed
samenwerkingsproject is het jaarlijkse oud- en nieuwprogramma; een positieve
invulling van iets wat ooit als crisisinterventie opgezet is.
Jongerenwerk vanuit een stedelijke benadering
wordt verricht door JOS98 het JIP (jongereninformatiepunt) en Selam
(migrantenjongeren), meidenwerk.
De organisatiestructuur van het jongerenwerk
is een punt van zorg en aandacht.
Werk
voor jongeren
Voor jongeren die werkloos worden of
schoolverlaters is er de WIW. De WIW biedt de jongeren een baan aan wanneer
het niet lukt regulier werk te vinden. Tijdens deze periode kunnen jongeren
ook indien nodig verder (geschoold) worden. Uiteindelijk is het de bedoeling
dat jongeren dusdanig zijn toegerust dat zij regulier aan de slag kunnen.
Zodra jongeren zich melden bij het Centrum
voor Werk en Inkomen kunnen ze indien nodig worden doorverwezen naar de WIW.
Niet alle werkloze jongeren melden zich bij
het arbeidsbureau. Deze jongeren zijn niet in beeld en dreigen langdurig
werkloos te worden. Van een geheel sluitende aanpak is op dit moment nog
geen sprake.
In regio Haaglanden is een tekort aan laag en
ongeschoold werk en voorzover het aanwezig is sluiten vraag en aanbod niet
altijd op elkaar aan. Niet voor alle jongeren is het behalen van een
startkwalificatie weggelegd. Middels het Onderwijs Techno Centrum en
samenwerkingsprojecten met o.a Maatzorg en het Kringloopbedrijf wordt
geprobeerd jongeren niet alleen werk aan te bieden maar ook voor zover
haalbaar doorgroei perspectief.
Het is gewenst instrumenten te ontwikkelen om
jongeren in een vroeg stadium al kennis te laten maken met werk.
Jeugdgezondheidszorg
De GGD van de regio Delft, Westland, Oostland
heeft primair de taak om de jeugd en jongeren in Delft voor te lichten over
hun gezondheid, over SOA/HIV en over de risico's op de gezondheid van
genotsmiddelen zoals alcohol, roken en drugs. Deze taak is opgenomen in het
productenboek van de GGD waaraan de gemeente Delft jaarlijks een financiële
bijdrage levert.
De GGD ontplooit in samenwerking met een
instelling voor verslavingszorg, Parnassia, de onderstaande activiteiten op
het gebied van voorlichting over gezondheid aan jeugd en jongeren in Delft:
- enquêtes op scholen in Delft naar het
gebruik van jongeren van genotsmiddelen
- voorlichting op alle scholen voor
voortgezet onderwijs in Delft over de gevolgen op de gezondheid bij gebruik
van genotsmiddelen. Scholen hebben hierbij ook een eigen
verantwoordelijkheid. Zij geven de voorlichtingslessen op basis van
materiaal dat ontwikkeld is door de GGD, voeren leerlingbegeleiding uit,
ontwikkelen regelgeving op school m.b.t. zaken als rookverbod op bepaalde
plaatsen en betrekken ouders van leerlingen bij de voorlichting.
De GGD geeft gastlessen op scholen voor
voortgezet onderwijs over seksueel overdraagbare aandoeningen (SOA). Hierbij
werkt de GGD met een landelijk project lang leve de liefde dat
ontwikkeld is door het Trimbos instituut.
- De GGD streeft er naar dat de scholen deze
gastlessen overnemen en deze inbedden als onderdeel van bestaande lessen van
vakken als verzorging en biologie. Hiervoor worden docenten getraind door de
GGD. Deze implementatie door de scholen is gestart met scholen van het
onderwijstype MAVO en VBO, maar op termijn zal het lespakket op alle scholen
voor voortgezet onderwijs geïmplementeerd worden.
- Ook geeft de GGD training aan
jongerenwerkers van de Stichting welzijn Delft over SOA, in samenwerking met
de Stichting SOA-bestrijding. Ieder jaar vinden trainingen plaats voor
jongerenwerkers die daardoor voorlichting over SOA kunnen geven. Momenteel
vindt een evaluatie plaats in hoeverre de jongerenwerkers de trainingen ook
daadwerkelijk hebben toegepast in de praktijk.
- Aan studenten geeft de GGD jaarlijks
voorlichting over SOA/HIV op de informatiemarkt tijdens de introductieweek
voor eerstejaars studenten.
Jeugdhulpverlening
De jeugdhulpverlening is een terrein dat
sterk vanuit Haaglanden wordt aangestuurd en gefinancierd. De diverse
instellingen op dit terrein, zoals Stichting Jeugdhulpverlening Delft (SJD),
Maatzorg, Jeugdzorg Den Haag, Sociaal pedagogische dienst, Stichting Spel-
en Opvoedingsvoorlichting, GGZ Delfland, GGD Delfland, worden steeds meer
gestimuleerd om via samenwerkingsrelaties de problemen in de zorg te
verminderen.
Een belangrijk initiatief van gezamenlijke
instellingen binnen de zorg en hulp voor jeugdigen is de oprichting van
bureaus jeugdzorg, waaronder Bureau jeugdzorg Delft.Hiermee krijgen alle
jeugdigen en hun opvoeders vanuit 1 organisatie toegang tot de diverse
vormen van jeugdzorg, en wordt gezorgd dat zij (sneller) op de juiste plek
terechtkomen. Via het beleidsplan jeugdhulpverlening van Haaglanden is er
met ingang van 2000 meer geld naar bureau jeugdzorg gegaan, waardoor de
wachtlijstproblematiek kan worden weggewerkt.
Een ander initiatief van gezamenlijke
organisaties is het opvoedbureau, gericht op ouders van kinderen en jongeren
van 0 tot 18 jaar. In Delft zijn er twee spreekuren, waarvan de financiering
overigens ter discussie staat. Het bereik van het opvoedbureau is vooral
onder de ouders van (witte) 0 6 jarigen groot. Zeer recent hebben de
instellingen zich verenigd in de Stuurgoep Opvoedingsondersteuning, die
ondermeer een netwerk wil organiseren van laagdrempelige aanspreekpunten
voor ouders voor informatie en advies.
Studenten-
en jongerenhuisvesting
Huisvesting van jongeren in Delft is de
laatste tijd meer op de agenda komen te staan. Het gaat bij huisvesting van
jongeren enerzijds om de beschikbaarheid van woningen voor jongeren. Aan de
andere kant is er in het kader van het wijkgericht werken meer aandacht
gekomen voor de woonomgeving van onder anderen jongeren.
Sinds de invoering van het aanbodmodel (nu 10
jaar geleden), is leeftijd het criterium voor starters om in aanmerking te
komen voor een woning.
Als gevolg van dit criterium komen jongeren
tussen 18 en 23 jaar nauwelijks aanbod voor een woning. Ouderen gaan immers
altijd voor. Vanaf het begin is er discussie over dit feit. Dit heeft
regelmatig geleid tot afschaffen of juist weer instellen van
leeftijdsgrenzen. Aangezien dit college als aandachtspunt verbetering van
jongerenhuisvesting heeft, heeft dit geleid tot actieplannen zoals de nota
jongerenhuisvesting en verbetering van de kansen voor jongeren in het
experiment slaagkans.
Vanuit het huisvestingsbeleid zijn er diverse
raakvlakken met andere terreinen. Zo nemen corporaties, gemeente en
zorginstellingen deel aan het BAW (Bijzondere Aandacht Woningzoekenden)-overleg,
waarin aandacht is voor wanbetalers, overlastveroorzakers en
huisuitzettingen. Hier dicht tegenaan zit het beleid gericht op signalering
en bestrijding van sociaal isolement en daklozenbeleid. Een centrale,
bemiddelende rol van het vakteam wonen tussen de verschillende partners in
het veld en de gemeente zou uitstekend passen in de filosofie van de
één-gemeente gedachte, waardoor een beter afgestemd beleid bereikt kan
worden. In het kader van deze gedachte is reeds door de beleidsmedewerker
van het cluster Publiekszaken, die belast is met daklozenbeleid, aansluiting
gezocht in de Stuurgroep BAW.
Veiligheid
Veiligheidsbeleid is deels de spiegel van
sociaal beleid. Het stimuleren van een sociale infrastructuur is van belang
voor de objectieve veiligheid en het gevoel van veiligheid. Het benoemen van
veiligheid als hoofddoel bij bevordering van de sociale cohesie kan echter
contraproductief werken, omdat er dan extra op gelet wordt.
Anderzijds moet, meestal in gevallen waarin
een inbreuk op veiligheid of het veiligheidsgevoel reeds heeft
plaatsgevonden, de reactie van de overheid snel en duidelijk zichtbaar
worden. Het snel verwijderen van graffiti, of snel herstel van kapotte
zaken, geeft vertrouwen in de overheid, en bevordert daarmee het
veiligheidsgevoel.
Jongeren zijn een specifieke aandachtsgroep
binnen het veiligheidsbeleid. Op elk van de leefgebieden speelt ook de zorg
voor veiligheid een rol. Investeren in preventieve maatregelen heeft, op
termijn, het grootste effect. Samenwerking is hierbij het sleutelwoord.
Nadrukkelijk wordt hierbij ook samenwerking gezocht met burgers, en jongeren
als specifieke aandachtsgroep, teneinde de zelfredzaamheid te vergroten.
Veiligheidsaspecten worden thans
geïntegreerd op de verschillende leefgebieden.
Binnen het onderwijs hebben de zorgteams een
belangrijke preventieve functie, wanneer het gaat om jongeren die dreigen af
te glijden naar (kleine) criminaliteit. Daarnaast wordt gestreefd naar
algemeen-preventieve maatregelen in het kader van het project De Veilige
school.
Delft wordt, mede in vergelijking met Den
Haag en Rotterdam, in het algemeen niet als een onveilige uitgaansstad
ervaren. Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen onderzoekt een
werkgroep Veilig uit en thuis de mogelijkheden om een veilig en gezellig
uitgaansleven te waarborgen. Hierbij kan gedacht worden aan technische
maatregelen met betrekking tot verlichting en dergelijke, maar ook aan een
verbetering van de communicatie tussen de verschillende veiligheidspartners
en jongeren zèlf.
3.
Jongerenparticipatie
Het programmateam heeft jongerenparticipatie
hoog in het vaandel. Uitgangspunt is: zonder participatie door de doelgroep
ontstaat geen integraal beleid. Tot nu toe is deze participatie vooral
ingevuld door het betrekken van jongeren bij het beleid, vanuit de intentie
om de gemeentelijke dienstverlening goed te regelen. De volgende stap in de
methode van het programmateam is om de jongeren te activeren. Daarmee is het
hoofddoel van het integraal jongerenbeleid geformuleerd: het streven naar
maatschappelijke participatie van jongeren.
Om hiervoor te worden toegerust laat het
programmateam zich thans begeleiden. Delft is een van de acht gemeenten die
via een project jongerenparticipatie van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten ondersteuning genieten.
Het programmateam zal als onderdeel van dit
actieprogramma een bijeenkomst met politieke partijen (en
jongeren)organiseren om met elkaar na te gaan hoe we in Delft kunnen komen
tot deelname van jongeren aan de samenleving. Daarbij komen vragen aan de
orde als:
- Hoe kunnen we jongeren activeren; hoe
geven we verantwoordelijkheid aan jongeren (eisen stellen).
- Hoe kunnen we de gemeente transparant
maken; hoe brengen we jongeren in contact met degenen die
verantwoordelijk zijn.
- Hoe kunnen we volwassenen bij een positief
integraal jongerenbeleid betrekken.
- Hoe moeten we in onze aanpak
differentieren naar schaal (stad wijk) en mogelijkheden
(tweedeling).
Uit dit initiatief blijkt al dat er op
sommige zaken die politiek spelen en dus in de samenleving in dit
actieprogramma nog geen antwoorden zijn.
Belangrijke punten ter latere uitwerking
liggen op het gebied van antidiscriminatiebeleid en multicultureel beleid in
relatie tot jongerenbeleid. Latere uitwerking, omdat het integratiebeleid
nog in de kinderschoenen staat. Wij gaan er van uit dat eerst het algemene
kader aanwezig moet zijn. In dit geval lijkt opname in het volgende
actieprogramma ook verantwoord, omdat jongeren veel makkelijker in staat
zijn hun eigen weg te vinden dan ouderen.
Jongerenparticipatie in de praktijk
Begin dit jaar het initiatief genomen om de
Delftse bevolking te betrekken bij de besteding van 115 miljoen EZH-gelden.
Daarbij zijn de jongeren niet vergeten: iedereen vanaf 12 jaar kon zijn of
haar stem uitbrengen. Bovendien is een aantal projecten uit de
EZH-projectenlijst "Delft: kansen voor de toekomst" in het
bijzonder gericht op jongeren:
- scholen voor de toekomst
- meer activiteiten en zorg rond scholen
- opvang zwerfjongeren en daklozen
- investeren in de wijken (de helft voor
jongeren)
- natuur, sport, recreatie, milieu:
voorzieningen en activiteiten in de stad
- poppodium en cultuurpodium
Daarnaast is nog een apart project EZH-gelden
voor jongeren in voorbereiding. Het gemeentebestuur wil fl 200.000 inzetten
voor initiatieven voor en door jongeren. Een actieve benadering van jeugd
van 4 12 jaar en jongeren van 12 18 jaar moet ideeën opleveren die,
na beoordeling door een jury, het najaar 2000 tot uitvoering kunnen komen.
4. Actieplannen 2000
- 2001
Het actieprogramma bevat de speerpunten met
een expliciete samenwerkingsdoelstelling tussen beleidsterreinen.
Waar deze samenwerkingsdoelstelling ontbreekt
wordt dit tot het regulier beleid gerekend; niet minder belangrijk maar
minder integraal.
In een later stadium kunnen uiteraard
voortvloeiend uit het regulier beleid nieuwe projecten voor een volgend
actieprogramma worden aangemeld c.q. uitgewerkt. De leden van het
programmateam gaan daartoe in en buiten de gemeentelijke organisatie
optreden als ambassadeurs.
4.1.
Overzicht actieplannen
Hieronder volgt een overzicht van de
actieplannen. In 4.4 worden deze actieplannen afzonderlijk behandeld.
Vrije
tijd en Cultuur
1 Uitbreiding tienerwerk
2 Zomerprogrammering
3 Participatief onderzoek ontmoetingsplekken
4 Jongeren en cultuur in multiculturele
samenleving
5 Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen
6 Jongerenopbouwerk Wippolder
Werk
en Educatie
7 Zakgeldproject
8 Sluitende aanpak 16 23 jarigen
Wonen
9 Opstellen huisvestingsbeleid
10 Slaagkansen voor jongeren
11 Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren
Zorg
12 Opvoedingsondersteuning voor ouders van
tieners
13 Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk Wippolder
Participatie
14 Jongerenparticpatie bij wijkplannen
Buitenhof en Vrijenban
15 De transparante overheid / jeugddebat
Voorlichting
/ Monitoring
16 Voorlichtingsacties
17 Verbetering Voorlichtingsstructuur
18 Het in beeld houden van jongeren /
jongerenmonitor
19 Tijdig signaleren overlast /
Klachtenmanagement
4.2.
Financiering
Hieronder wordt in beeld gebracht welke
financiële middelen nodig zijn voor de uitvoering van het actieprogramma
2000 - 2001:
|
|
Kosten |
Dekking |
Claim |
1 |
Uitbreiding tienerwerk |
Structureel: extra inzet professionals
Incidenteel: Activiteitengeld f 25.000 |
Meidenwerk volledig in te zetten,
overig verschuiving taken
In Flexibel activiteiten budget is
25.000 beschikbaar |
geen |
2 |
Zomer-
programmering |
Structureel:
Incidenteel: Activiteitengeld |
Projectsubsidies buurt- en wijkwerk |
geen |
|
TOS |
200.000 jaarlijks (4 jaar) mits
gecombineerd met JOS98 |
Van provincie 210.000 te verdelen over
2000 - 2003 |
600.000 inbrengen bij budget voor de
wijken i.h.k.v. EZH-poject 1. |
|
"Jongerenmobiel" |
Incidenteel: 30.000 |
Flexibel activiteiten budget: 30.000 |
geen |
3 |
Participatief onderzoek
ontmoetingsplekken |
1.000.000 (verdelen over 2000-2004)
Incidenteel: participatie f 75.000
Buitenruimte The Culture: 430.000. |
1 miljoenbeschikbaar voor nieuwbouw
accommodaties; 75.000 uit zomernota 2000
Rijksbijdrage eerste twee jaar 75.000
per jaar, volgende twee jaar elk 100.000 |
Ontmoetingsplekken via aparte
voorstellen uit investerings/
wijkbudgetten.
Idem The Culture. |
4 |
Jongeren en cultuur in multiculturele
samenleving |
150.000 (2001- 2002), 200.000
(2003-2004
Incidenteel: 25.000 voor 2000 |
Incidenteel: Cgroot Cklein (25.000) |
Inbrengen in Zomernota 2001: 2x 75.000
en 2x 100.000 |
5 |
Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen |
Eenmalig 2.559.000 voor periode
1999-2001 |
Er is dekking binnen de begroting |
geen |
6 |
Jongerenopbouwerk Wippolder |
Binnen bestaande budgetten |
Binnen bestaande budgetten |
geen |
7 |
Zakgeldproject |
Incidenteel: 12.500
(haalbaarheidsonderzoek) |
Budget Activering en Inburgering |
Indien haalbaar: financiering nader
bepalen, inbrengen bij budget tegengaan armoede en verkleinen instroom
WAO, i.h.k.v. EZH-proj. 9 |
8 |
Sluitende aanpak 16 23 jarigen |
155.000 jaarlijks tot 2004 |
80.000 p/jr vanuit Haaglanden
75.000 p/jr oudkomersbeleid |
geen |
9 |
Opstellen huisvestingsbeleid |
Binnen bestaande budgetten |
Binnen bestaande budgetten |
geen |
10 |
Slaagkansen voor jongeren |
Binnen bestaande budgetten |
Binnen bestaande budgetten |
geen |
11 |
Onderzoek opvang Zwerfjongeren |
Incidenteel: ca. 40.000 voor het
onderzoek |
Er is dekking voor het onderzoek vanuit
budget "maatschappelijke opvang" |
geen |
12 |
Opvoedings-
ondersteuning ouders tieners |
40.000 voor twee spreekuren in wijken |
Voor 2000 max. 40.000 beschikbaar te
stellen uit "Lokaal sociaal beleid" |
Vanaf 2000 fl 40.000 uit budget lokaal
sociaal beleid. |
13 |
Pilot jeugdhulp-
verleningsnetwerk Wippolder |
Structureel: uren professionele inzet
Incidenteel: ondersteuning PJ partners |
Uren professionele inzet binnen
bestaande budgetten (o.a. rijksgeld), ondersteuning PJ Partners via de
provincie |
geen |
14 |
Jongerenparticipatie Wijkplannen |
Binnen bestaande budgetten |
Binnen bestaande budgetten van
wijkaanpak |
geen |
15 |
De transparante overheid /
jeugddebat |
Incidenteel: werkbudget voor jeugddebat
en evt. een wegwijzer gemeente |
30.000 jongerenparticipatie |
geen |
16 |
Voorlichtingsacties |
productie 25.000 |
lokaal sociaal beleid |
25.000 uit lokaal sociaal beleid |
17 |
Verbeteren voorlichtingsstructuur |
Binnen bestaande budgetten |
Binnen bestaande budgetten |
geen |
18 |
In beeld houden jongeren /
jongerenmonitor |
reservering 50.000 |
|
50.000 lokaal sociaal beleid |
19 |
Tijdig signaleren overlast /
klachtenmanagement |
Binnen bestaande budgetten |
Binnen bestaande budgetten |
geen |
4.3.
Communicatieparagraaf
Het programmateam bestaat uit 15 personen.
Ieder adopteert 1 project uit het actieprogramma en is tegelijkertijd
medebetrokken bij 1 ander project, zodat duos ontstaan.
De leden van het programmateam worden
benaderbaar voor jongeren en dragen ertoe bij dat de gemeentelijke
organisatie transparanter wordt.
Per project worden jongeren betrokken bij de
opzet en bij de uitvoering. Geprobeerd wordt verantwoordelijkheden met hen
te delen.
Over de voortgang van de projecten wordt
gepubliceerd. In de stadskrant komt een jongerenrubriek. Een Delftse
jongerenwebsite wordt ontwikkeld.
Dit actieprogramma staat vol met plannen,
maar is zeker niet volledig. Onze werkwijze is om te beginnen met wat
voorhanden is en aan te vullen zodra dat mogelijk is. Dat vraagt om een
cyclisch proces. Wij stellen voor eens per jaar een document samen te
stellen dat een tweeledig doel dient: enerzijds de voortgang en resultaten
van de acties evalueren, anderzijds de nieuwe acties presenteren.
4.4.
Afzonderlijke actieplannen
Actieplan VRIJE TIJD EN
CULTUUR |
1. Uitbreiding tienerwerk |
Initiatief |
Vakteam welzijn.
In de voorronden is vooral door
tieners gevraagd om een groter aanbod in de wijk. Met de nota Knopen
in de wijken wordt de basis gelegd voor een goede spreiding van
tieneractiviteiten over de verschillende wijkcentra. Het is nu zaak
om in overleg met de buurtorganisaties en de tieners tot een
programmering voor en door tieners te komen
|
Projectgroep |
Vakteam welzijn, organisaties
Jongerenwerk en buurtwerk, Jongeren tot 15 jaar |
Doel |
Realisering van de basisvoorziening
tienerwerk per wijk en totstandbrengen van tienerparticipatie per
wijk. |
Opdracht |
Ontwikkelen van een aanbod van
activiteiten voor tieners dat aansluit op de vraag |
Resultaten |
Binnen drie jaar zijn er in alle wijken
jaarprogrammas voor tieners, gelijk opgaand met de realisatie van
wijkplannen;
De programmas hebben draagvlak onder
de tieners,
De programmas zijn wijkbreed
gecommuniceerd en worden geëvalueerd. |
Doelgroep |
Tieners (ca. 12 - 15 jaar).
Daarnaast speciale aandacht voor
allochtone meiden. |
Jongerenparticipatie |
Jongeren formuleren de vraag, jongeren
vormen activiteitencommissie / programmaraad |
Budget |
Beschikbare Projectsubsidies buurt- en
wijkwerk
Beschikbare uren meidenwerk (24 uur) |
Actieplan VRIJE TIJD EN
CULTUUR |
2. Zomerprogrammering |
Initiatief |
Vakteam welzijn.
Geconstateerd is dat in perioden van
vakantie veel voorzieningen sluiten, terwijl dan juist behoefte is
aan begeleide activiteiten. Deze constatering heeft voor de oud-en
nieuwperiode al geleid tot een jaarlijks actieprogramma. Ook in de
zomervakantie is dit wenselijk, waarbij ook gebruik wordt gemaakt
van de openbare ruimte.
Nodig is een afstemming van
werkplannen van jeugd- en jongerenwerk, buurtwerk, JOS98.
Om alle leeftijdsgroepen te kunnen
bedienen moet Delft starten met TOS (Thuis op straat).
|
Projectgroep |
Jongerenwerk(ers), Jongeren, JOS ers,
Welzijn.
|
Doel |
Creëren van mogelijkheden tot actief
bezig zijn in de zomermaanden en
Terugdringen overlast door jongeren in
deze periode.
Uiteindelijk doel is om ons niet meer
te beperken tot de zomer, maar op alle dagen van het jaar een
vraaggericht aanbod te hebben.
Afstemming met de Delftse
vakantieschool.
Afstemming met het meerjarig project
Sport on the streets.
Afstemming met balspel. |
Opdracht |
Maak in overleg met jeugd en jongeren
een stedelijk sluitend programma met activiteiten voor de periode half
juni tot september, zowel binnen als buiten.
Daartoe wordt gebruik gemaakt van de
methode ambulant werken, door JOS98 en TOS. |
Resultaten |
Als deelresultaat in 2000 is er in de
wijken Tanthof en Voorhof een activiteitenprogramma voor de periode
half juni tot september, een evaluatie volgt in het najaar, waarin
verbeterpunten om overlast terug te dringen staan opgenomen;
Dit is de komende twee jaar uitgebreid
naar alle wijken;
Start van TOS per september 2000. |
Doelgroep |
TOS: tot 12 jaar, tienerwerk: tot 15
jaar, jongerenwerk tot 19 jaar. |
Jongerenparticipatie |
Jongeren denken mee aan de invulling
van het programma en helpen mee in de uitvoering |
Budget |
Zomeractiviteiten: extra ureninzet (Fl.25.000)
Na 2001 op te nemen in de wijkbudgetten. Investeringsbijdrage voor de
aanschaf van een jongerenbus (fl. 25.000)
TOS: gedurende 4 jaar fl. 200.000,
minus een eenmalige provinciale bijdrage van 210.000. Voor het vierde
jaar evaluatie met het oog op de voortzetting van het programma. |
Actieplan VRIJE TIJD EN
CULTUUR |
3. Participatief onderzoek
ontmoetingsplekken |
Initiatief |
Vakteam welzijn.
Jongeren hebben onvoldoende
mogelijkheden om in de buurt bij elkaar te komen zonder dat de
overige buurtbewoners daar last van ondervinden. Er is veel gevraagd
naar skate-mogelijkheden.
De afgelopen tijd is een beperkte
skatevoorziening gerealiseerd naast The Border. Daarnaast kennen we
Balspel. Momenteel wordt een avonturenspeelplaats in het Abswoudse
park voorbereid. The Culture heeft een plan in voorbereiding om haar
buitenterrein uit te breiden en her in te richten.
Uit de wijkbezoeken naar aanleiding
van de nota Knopen in de wijken bleek dat ontmoetingsplekken in de
binnenstad node worden gemist.
Tevens is het de komende jaren nodig
om jongerenaccommodaties te realiseren in de wijken Wippolder, Hof
van Delft, Voorhof.
|
Projectgroep |
Vakteams welzijn, wijkzaken en
ruimtelijke ordening, samen met vertegenwoordigers van het
jongerenwerk en externe ondersteuning van de Stichting Alexander.
|
Doel |
Creëren van ontmoetingsplekken en
accommodaties voor jongeren en door jongeren. |
Opdracht |
Betrekken van jongeren bij a) de
realisatie van accommodaties en ontmoetingsplekken, b) het vormgeven
aan de inhoud (programmering), in relatie met wat de wijk verder aan
voorzieningen te bieden heeft. |
Resultaten |
Door jongeren voorbereid eisenprogramma
voor de drie nieuwe jongerenaccommodaties;
Inzicht in de haalbaarheid van de
gewenste programmering hierin;
Een inventarisatie van mogelijkheden
voor ontmoetingsplekken in de stad en een plan van aanpak daarvoor;
Cultures meetingpoint wordt desnoods
in fasen gerealiseerd. |
Doelgroep |
15 - 19 jaar en 20 - 24 jaar. |
Jongerenparticipatie |
De initiatieven zijn vanuit de jongeren
naar voren gebracht, zij worden ook nadrukkelijk in de uitvoering
betrokken |
Budget |
Budget voor de nieuwbouw van 3
jongerenaccommodaties is beschikbaar (ca 1 miljoen).
Budget voor het plan van The Culture
(ca 4 ton) moet voor een deel uit sponsoring komen en wordt ingebracht
bij de afwegingen in de zomernota.
Budget voor de inschakeling van
Stichting Alexander is binnen de begroting aanwezig.
Budget voor de realisatie van
ontmoetingsplekken zou kunnen worden gevonden in bestaande
investeringsbudgetten.
Balspel en Speelbal hebben in 2000 nog
incidentele financiering. Voor de vervolgprogrammering zal een beroep
worden gedaan op de wijkbudgetten. |
Actieplan VRIJE TIJD EN
CULTUUR |
4. Jongeren en cultuur in
multi-culturele samenleving |
Initiatief |
Vakteam CKE (Cultuur).
Uit de voorronden bleek een wens tot
nadere kennismaking met verschillende kunstdisciplines.
Daarnaast biedt het samenleven met
verschillen in onze multiculturele samenleving ook kansen voor
jongeren om zich cultureel te verrijken.
Het ministerie van OC&W heeft het
"Actieprogramma cultuurbereik" gelanceerd. Een onderdeel
hiervan is Jongeren en cultuur; anders gezegd: cultuureducatie gericht
op multiculturele samenleving. |
Projectgroep |
Gemeente (CKE en onderwijs), scholen,
allochtonenorganisatie, culturele instellingen (bibliotheek, Vak,
Virtueel podium,
).
Dit project heeft een samenhang met
andere projecten uit het "Actieprogramma cultuurbereik", te
weten: X-change, Erfgoed en Cultuur en School. |
Doel |
Jongeren in aanraking brengen met
cultuur.
Meer samenwerking tussen culturele
instellingen onderling en met scholen.
Ontwikkelen van nieuwe kunstvormen en
-presentaties. |
Opdracht |
In 2000 wordt een plan van aanpak
gemaakt voor cultuureducatie, gericht op:
Versterking vraagimpuls scholen en
scholieren naar culturele instellingen
Versterking samenwerking scholen en
culturele instellingen.
Versterking onderlinge samenwerking
culturele instellingen.
Eenvoudig toegankelijke informatie over
kunst en cultuur (-educatie). |
Resultaten |
Meer activiteiten gegenereerd voor
jongeren van 12 tot 24 jr. (vrije tijd).
theaterproject jonge vluchtelingen door
Selam en PJ Partners.
festival in de wijk
optredens podia en andere locaties
multi-media laboratorium
jamsessies
internationale uitwisselingsprojecten
Blijvende culturele infrastructuur
tussen onderwijs, culturele instellingen, jongeren en
allochtonenorganisaties.
Website ckv-leerlingen.
Scouts voor begeleiding talent. |
Doelgroep |
Jongeren van 12 - 24 jr.
Studenten
Allochtonen |
Jongerenparticipatie |
Jongerenverenigingen (zoals
bijvoorbeeld De Koornbeurs) worden -waar mogelijk- betrokken bij de
organisatie van de activiteiten. |
Actieplan VRIJE TIJD EN
CULTUUR |
Budget |
Het Rijk draagt in 2001 1,00 per
inwoner van Delft bij voor de projecten X-change en Erfgoed; in 2002
en volgende jaren draagt het Rijk 1,50 per inwoner van Delft bij
voor de projecten X-change en Erfgoed en Jongeren en cultuur (max.
47.500). Dit doet het Rijk onder de voorwaarde dat de Gemeente er
gelijke bedragen instopt. Tevens wordt de verstrekking van het bedrag
ad 28.500 wat nu rechtstreeks naar de VAK gaat, gecontinueerd, mits
de gemeente ook dit bedrag matcht/doubled.
Dit leidt tot een totaal van
2000: 25.000 ontwikkelingsgeld
van de gemeente Delft
2001: 75.000 vanuit gemeente
Delft (nieuw geld)
2002: 75.000 vanuit gemeente
Delft (nieuw geld)
2003: 100.000 vanuit gemeente
Delft (nieuw geld)
2004: 100.000 vanuit gemeente
Delft (nieuw geld) |
Actieplan VRIJE TIJD EN
CULTUUR |
5. Verbeteren kwaliteit
speelvoorzieningen |
Initiatief |
Gemeente Delft, Sectie Ontwerp Openbare
Ruimte (OOR)
Uitvoering geven aan de door het
college vastgestelde nota "Speelruimte voor de Delftse
wijken". |
Projectgroep |
Vakteam Wijkzaken, Ingenieursbureau,
Vakteam Welzijn (sport), extern adviseur |
Doel |
Verbeteren gebruikskwaliteit van
recreatieve voorzieningen voor jongeren in de openbare ruimte |
Opdracht |
Renovatie van speelplaatsen en
trapvelden, aanpassen aan geldende veiligheidsnormen
Een verschuiving van voorzieningen ten
gunste van jongeren in overleg met de wijk
Speelplekplannen per wijk, Wippolder,
Voorhof en Tanthof in 2000, overige wijken in 2001 |
Resultaten |
Evenwichtige spreiding van de
verschillende voorzieningen (trapvelden, basketbal, e.d.)
In afstemming met JOS 98 (en indien in
Delft ontwikkelt TOS) in georganiseerd verband bruikbaar |
Budget |
Totale investering 1999 t/m 2001:
2.559.000,--
Verdeling naar de verschillende jaren
is nauwelijks te maken |
Jongerenparticipatie |
Jongeren betrekken op een wijze die
past bij de betreffende plek (op maat) over de locatie en inrichting. |
Actieplan VRIJE TIJD EN
CULTUUR |
6. Jongerenopbouwwerk Wippolder |
Initiatief |
Vakteam welzijn.
Uitvoering geven aan de nota
jongerenopbouwwerk Wippolder. Dit is een pilot van 8 maanden als
voorbeeld voor realisatie in de hele stad.
|
Projectgroep |
Vakteams welzijn en wijkzaken, JOS98,
jongerenwerk SWD |
Doel |
Invulling geven aan de
opbouwwerkmethode binnen het jongerenwerk, met als doel jongeren te
activeren. |
Opdracht |
Introduceer jongerenopbouwwerk in de
wijk Wippolder en formeer een wijknetwerk.
Bezie binnen deze open structuur de
haalbaarheid van de jongerenaccommodatie (termijn, inhoud, samenhang) |
Resultaten |
Samengesteld wijknetwerk voor jongeren
Uren jongerenopbouwwerk gerealiseerd en
effectief gemaakt: d.w.z. jongeren zijn geactiveerd
De haalbaarheid van de
jongerenaccommodatie is bekend. |
Doelgroep |
15 19 jarigen. |
Jongerenparticipatie |
Jongeren worden betrokken via
jongerenraden of platforms. |
Budget |
Geen aparte financiering nodig. Het
betreft een verandering van werkwijze. Materiele voorwaarden zijn
reeds gecreëerd via de zomernota: uren jongerenwerk en investering
accommodatie. |
Actieplan WERK EN
EDUCATIE |
7. Zakgeldproject |
Initiatief |
Sector werk en inkomen
In sommige wijken dreigen jongeren
een relatieve achterstandspositie te geraken In deze wijken is de
afstand tussen bewoners en werk groter dan elders. Hierdoor komen
jongeren via hun ouders, familie of vrienden minder snel in contact
met werkgevers die (zak)geld baantjes hebben. Deze afstand zal
kleiner gemaakt moeten worden zodat deze jongeren wennen aan werk en
tevens een tijdsbesteding en inkomen krijgen. Dit werk wordt
verricht via een speciaal uitzendbureau.
|
Projectgroep |
Vrijbaan en Werkplan |
Doel |
Realiseren van een zakgeldproject
waardoor het sociaal pedagogisch klimaat van jongeren verbeterd wordt.
Door jongeren al vroeg in contact met werk/zakgeldbaantjes te brengen,
is de jongere beter in staat om goede opleidings- en beroepskeuzen te
maken. |
Opdracht |
Het opzetten van een uitzendbureau (
constructie) voor de bemiddeling van jongeren tussen de 13 en 16 jaar.
Vooraf dient nog een onderzoek plaats
te vinden naar de haalbaarheid van dit project |
Resultaten |
Een nog nader te bepalen aantal
jongeren tussen de 13 en 16 jaar bemiddelen naar een zakgeldbaantje. |
Doelgroep |
13 16 jarigen |
Jongerenparticipatie |
geen |
Budget |
12.500 voor het
haalbaarheidsonderzoek vanuit budget Activering en Inburgering.
Wanneer het project haalbaar blijkt,
moet nog gezocht worden naar een budget voor de realisering van een
uitzendbureau voor jongeren. |
Actieplan WERK EN
EDUCATIE |
8. Sluitende aanpak 16 23 jarigen |
Initiatief |
Vakteam onderwijs.
De zorg voor en opvang van jongeren die
voortijdig de school verlaten, dan wel uitkeringsgerechtigd zijn, of
geen betaald werk hebben, heeft de nodige aandacht in Delft. De
gemeente Delft streeft in het kader van Integraal Jongerenbeleid ,
naar een sluitende aanpak. De gemeente herkent en erkent de omschreven
knelpunten op het terrein van onderwijs, werk en inkomen, en
jeugdhulpverlening. Tevens worden de knelpunten zoals omschreven door
jongeren en maatschappelijke instellingen opgevat als een signaal dat
het beleid t.a.v. een sluitende aanpak rond de 16-23 jarigen nog niet
het juiste effect heeft en dient te worden geoptimaliseerd.
De integrale aanpak krijgt gestalte
vanuit drie sectoren.
· Onderwijs.
· Sociale zaken.
· Jongerenwerk.
De gemeente Delft neemt als
uitgangspunt van beleid in deze, c.q. hoofddoelstelling het behalen
van een startkwalificatie.
De gemeente Delft erkent echter dat het
behalen van deze doelstelling niet voor alle jongeren in Delft
realistisch is. Naast jongeren die cognitief niet in staat zijn om een
startkwalificatie te behalen, zijn er jongeren die te veel
psycho-sociale dan wel maatschappelijke belemmeringen ondervinden bij
het behalen van een startkwalificatie.
Juist om deze reden, streeft de
gemeente Delft naar een sluitende aanpak, waarbij jongeren worden
gevolgd en begeleid of richting onderwijs, of werk, of hulpverlening.
Maatschappelijke participatie van jongeren staat hierbij centraal.
Door verschillende sectoren, m.n.
onderwijs, sociale zaken, en het jongerenwerk wordt gesproken over een
sluitende aanpak. Tevens dient de gemeente vanuit deze verschillende
sectoren jongeren te registreren, plus begeleiding en
handelingsplannen aan te bieden.
Afstemming en integraliteit zijn
hierbij gewenst, en een voorwaarde om te voorkomen dat jongeren langs
meerdere, c.q. te veel loketten dienen te gaan. |
Projectteam |
RMC, V.E., Sociale zaken (vakteam
inburgering en activering, vakteam uitkeringen),JOS98,
ROC Haaglanden/TRE, CWI/Sociale dienst. |
Doel |
Sluitende aanpak voor jongeren 16-23,
op het terrein van onderwijs, werk en inkomen,
en jongerenwerk. Een sluitende aanpak
is m.n. bestemd voor jongeren die zonder bijzondere aandacht een
aanzienlijk risico lopen de schoolloopbaan voortijdig te onderbreken,
d.w.z. geen startkwalificatie te behalen, waardoor zij zonder
voldoende toerusting aan hun maatschappelijke loopbaan kunnen
beginnen, en als gevolg hiervan een beroep doen op een uitkering, dan
wel geen betaald werk hebben. |
Actieplan WERK EN
EDUCATIE |
Opdracht |
Instellen beleidsmatig projectteam
gericht op voortijdig schoolverlaters.
Tevens dient een uitvoerend team van
case-managers te worden samengesteld, met als opdracht
1. Centrale melding en registratie
van voortijdig schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden.
2. Centrale intake en doorverwijzing.
3. Begeleiding op basis van
handelingsplan.
Ten aanzien van Melding en registratie
kan worden gesteld dat voor het realiseren van een sluitende aanpak
het noodzakelijk is dat in aansluiting op de systematiek van de
Leerplichtwet ook de niet-leerplichtige voortijdig schoolverlaters,
uitkeringsgerechtigden, en jongeren zonder betaald werk centraal
worden geregistreerd.
Naast het aspect van centrale
registratie en centrale intake is coördinatie een belangrijk aspect
van de sluitende aanpak. Juist hierbij is de gemeente nadrukkelijk in
beeld. Coördinatie betekent in dit verband het op elkaar afstemmen
van de inspanningen van de diverse instanties die betrokken zijn bij
de teruggeleiding naar school, de doorgeleiding naar een
leerwerkplaats c.q. betaald werk of de toeleiding naar specifieke
hulpverlening.
Hierdoor ontstaat:
· Beleidsmatige afstemming,
· Een externe oriëntatie,
· Eén loket voor jongeren van 16-23
jaar.
|
Resultaten |
Eén loket voor jongeren 16-23 jaar.
Registratie en Begeleiding van
doelgroep jongeren 16-23 jaar. |
Budget |
80.000 RMC financiering (gedurende
vier jaar).
75.000 Oudkomersfinanciering.
|
Jongerenparticipatie |
Opzet van een
jongerenpanel/klankbordgroep 16-23 jarigen. |
Actieplan WONEN EN
WOONOMGEVING |
9. Opstellen huisvestingsbeleid |
Initiatief |
Vakteam wonen
Uit de knelpuntenlijst van de vraag- en
aanbod analyse is naar voren gekomen dat er onvoldoende zelfstandige
en betaalbare woonruimte in Delft is voor jongeren. Dit is geen
verrassing. Als vervolg op evaluaties en signalen uit de samenleving
is reeds aandacht gevraagd voor dit tekort.
De vraag naar woningen is nog steeds
groter dan het aanbod. Door de volgordecriteria in het
woonruimteverdelingssysteem, nl. leeftijd komen de jongeren nauwelijks
aan bod voor woonruimte via het aanbodmodel.
Het college heeft toegezegd de criteria
in het woonruimteverdelings-systeem opnieuw te bekijken. Daarbij wordt
gebruik gemaakt van het onderzoek naar de woonsituatie en de behoefte
van jongeren met betrekking tot huisvesting.
De nota jongerenhuisvesting wordt
afzonderlijk in de raadscommissie besproken. |
Projectgroep |
-vakteam wonen gemeente Delft;
-de corporaties;
-de woonkoepel; |
Doel |
Het opstellen van huisvestingsbeleid
specifiek gericht op jongeren. Dit beleid is met name bedoeld om de
kansen voor jongeren (18 30 jaar) op de woningmarkt in Delft te
vergroten en te voorkomen dat jongeren gedwongen zijn woonruimte
buiten Delft te zoeken. |
Opdracht |
Uitvoeren van het stappenplan
Stap1, de beleidsdoelen ten aanzien van
jongeren op de woningmarkt aanscherpen;
-stap 2, het opstellen van een
discussienota waarin een aantal scenario's wordt geschetst waarmee de
beleidsdoelen worden verwezenlijkt;
-stap 3, aan de hand van de nota in
discussie aangaan met alle betrokken partijen;
-stap 4, het opstellen van de
daadwerkelijke beleidsnotitie.
|
Resultaten |
De voorstellen uit de nota
jongerenhuisvestingsbeleid zijn uitgewerkt:
de kennis over huurrecht en
groepsbewoning is toegenomen bij de doelgroep
de criteria binnen het
woonruimteverdelingssysteem zijn aangepast
de verschillen tussen de aanbodmodellen
binnen de regio zijn opgeheven (na 2000)
het aanbod kamers en zelfstandige
woonruimte is bescheiden uitgebreid (na 2000) |
Budget |
Geen
nieuw budget nodig |
Jongerenparticipatie |
In voorwaardenscheppende zin: eigen
huisvesting biedt jongeren een kans om zelfstandig en vol
verantwoordelijkheden in de samenleving te staan, daardoor is er meer
sprake van maatschappelijke participatie |
Actieplan WONEN EN
WOONOMGEVING |
10. Slaagkansen voor jongeren |
Initiatief |
Vakteam Wonen
Tussen de vereniging Sociale
Verhuurders Haaglanden en Stadsgewest Haaglanden is afgesproken dat de
corporaties zullen zorgen voor het handhaven van een voldoende
omvangrijke kernvoorraad (woning tot een bepaalde huurprijs) om
huishoudens met een minimum inkomen te huisvesten. Bij de corporaties
is de wens ontstaan om het begrip kernvoorraad af te schaffen en
daarvoor in de plaats te gaan werken met het begrip slaagkans. De
corporaties willen waarborgen dat huishoudens met een beperkt inkomen
in voldoende mate in aanmerking komen voor betaalbare woonruimte. Hun
doelstelling daarbij is dat de slaagkansen van de minima gelijk moeten
zijn aan de slaagkansen van de BBSH-doelgroep(doelgroep van beleid) en
dat de kansen op woning van de BBSH-doelgroep weer gelijk moeten zijn
aan de kansen van de woningzoekenden uit de overige inkomensgroepen. |
Projectgroep |
Corporaties
vakteam Wonen, gemeente Delft
Gemeente Zoetermeer
Woonkoepel
Stichting experimenten volkshuisvesting
(Sev) |
Doel |
Te komen tot een meer dynamisch en
éénduidig woonruimteverdelingsmodel. Uit het experiment moet blijken
of het begrip kernvoorraad kan worden losgelaten en dat in de
woonruimteverdeling gewerkt kan worden met slaagkansen |
Opdracht |
Het ontwikkelen en uitvoeren van het
project "Experiment slaagkansen in Delft en Zoetermeer"
Om met het begrip slaagkansen te werken
is besloten een experiment te houden. In dit experiment komen
uiteraard ook de slaagkansen van jongeren aan bod.
-
start gepland 1 april. Duur is nog onbekend; vermoedelijk 1 jaar |
Resultaten |
Experiment is uitgevoerd en
levert gegevens op om de slaagkans voor jongeren daadwerkelijk door
beleid positief te beïnvloeden. |
Budget |
Wordt meegenomen in het voorstel. |
Jongerenparticipatie |
In het onderzoek naar klantbeleving dat
een onderdeel van de evaluatie zal zijn, worden ook jongeren
betrokken. |
Actieplan WONEN EN
WOONOMGEVING |
11. Onderzoek naar opvang van
zwerfjongeren |
Initiatief |
Uit het schriftelijke onderzoek dat
verricht is in het kader van het integrale jeugd- en jongerenbeleid is
gebleken dat hulpverlenende instanties signalen afgeven dat in Delft
jongeren zwerven en/of thuisloos zijn die niet worden opgevangen
binnen de bestaande kaders van de hulpverlening. Tot op heden is
echter niet duidelijk hoeveel jongeren er in Delft zwerven, welke
problemen zij hebben en waar zij zich precies bevinden.
De opvang van zwerfjongeren wordt in
principe uitgevoerd door instellingen voor maatschappelijke opvang en
instellingen voor jeugdzorg. In de gemeente Delft zijn de instellingen
voor maatschappelijke opvang toegankelijk voor dak- en thuislozen
vanaf 18 jaar. Zwerfjongeren vanaf 18 jaar kunnen dus opgevangen
worden door instellingen voor dak- en thuislozen. Zwerfjongeren die
jonger zijn dan 18 jaar kunnen opgevangen worden door de instellingen
voor jeugdzorg |
Projectgroep |
Het onderzoek en de eventuele
vervolgstappen daarop worden uitgevoerd door de vakteams beleid en
projecten van het cluster Publiekszaken (opvang van jongeren ouder dan
18 jaar) en welzijn van het cluster Stad/Wijk (opvang van jongeren
jonger dan 18 jaar).
Betrokkenheid van JOS98, DUWO,
Stichting maatschappelijke opvang, Actiegroep Delft 2000. |
Doel |
In beeld krijgen van het aantal
zwerfjongeren en de problematiek van zwerfjongeren in Delft |
Opdracht |
De gemeente Delft verricht momenteel in
het kader van het beleid inzake maatschappelijke opvang en
verslavingszorg een onderzoek naar het aantal dak- en thuislozen en
verslaafden in Delft. In dit onderzoek wordt tevens onderzocht hoeveel
zwerfjongeren er in Delft zijn en met welke problematiek zwerfjongeren
te maken hebben. Gestreefd wordt om het onderzoek halverwege het jaar
2000 af te ronden.
Op basis van de onderzoeksgegevens
worden de mogelijkheden onderzocht voor speciale opvangplaatsen voor
zwerfjongeren. Dit zal plaatsvinden in samenwerking met betrokken
organisaties in het veld en indien mogelijk met zwerfjongeren zelf.
Tot die tijd worden zwerfjongeren
begeleid naar instellingen voor maatschappelijke opvang (18+) of
instellingen voor jeugdzorg (18-). Hierbij wordt bekeken of tevens
aangesloten kan worden bij de thuislozen-teams die ingesteld zijn door
het rijk en bij de zorgteams op middelbare scholen in Delft |
Resultaten |
Najaar 2000 zijn de resultaten bekend
van het onderzoek naar het aantal en de samenstelling van de groep
zwerfjongeren in Delft |
Doelgroep |
Zowel onder als boven 18 jarige
jongeren |
Jongerenparticipatie |
Enerzijds worden indien mogelijk
zwerfjongeren betrokken bij het onderzoek en de vervolgstappen daarop.
Anderzijds wordt met dit project de
maatschappelijke participatie van jongeren in Delft vergroot. Dat zal
gebeuren d.m.v. het opsporen en opvangen van mogelijke zwerfjongeren
door professionele hulpverleners waardoor zij uit hun isolement komen
en een kans krijgen om hun eigen leven weer ter hand te nemen.
De bestaande actiegroep wordt
betrokken. |
Budget |
Het onderzoek naar het aantal
zwerfjongeren wordt gefinancierd vanuit gelden voor maatschappelijke
opvang 2000.
Voor wat het vervolg van het traject
betreft komen mogelijk vanuit het budget van de EZH-gelden middelen
beschikbaar voor de opvang van zwerfjongeren. Daarnaast zal bekeken
worden of de opvang van zwerfjongeren gezamenlijk gefinancierd kan
worden uit het budget voor maatschappelijke opvang en jeugdzorg. |
Actieplan
JEUGD(GEZONDHEIDS)ZORG |
12. Opvoedingsondersteuning voor ouders
van tieners |
Initiatief |
Vakteam welzijn.
Opvoedingsondersteuning vindt plaats
via spreekuren van opvoedbureaus in twee Delftse wijken. De gemeente
participeert niet in de financiering, maar de deelnemende
instellingen kunnen hun financiering vanaf medio 2000 niet meer
voortzetten.
Uit de gegevens van het opvoedbureau
blijkt dat binnen de doelgroep 0 18 jaar, vooral de leeftijdsgroep
tot 6 jaar gebruik maakt. Ouders van tieners en allochtonen worden
nauwelijks bereikt, terwijl er wel behoefte bestaat. |
Projectgroep |
Welzijn, maatzorg, stichting
jeugdhulpverlening Delft. |
Doel |
Opvoedbureau omvormen ten behoeve van
een breder bereik. |
Opdracht |
Productafspraken voor 2001 maken met
het opvoedbureau om de niet bereikte doelgroepen toch te bedienen.
Relatie leggen met de brede school.
Duidelijke financieringsafspraken
maken. |
Resultaten |
Het opvoedbureau Delft heeft een nieuwe
aanpak ontwikkeld, waardoor in 2001 aantoonbaar meer ouders van
tieners en allochtonen worden bereikt.
Er zijn streefcijfers geproduceerd. Er
is een evaluatie-afspraak gemaakt.
De financiering is vastgelegd. |
Doelgroep |
Ouders van 12 - 18 jarigen
Ouders van allochtone jongeren |
Jongerenparticipatie |
Geen |
Budget |
Er is maximaal f 40.000 beschikbaar uit
lokaal sociaal beleid voor een eventuele overbrugging in 2000.
Vanaf 2001 moeten budgetten nog worden
aangewezen. |
Actieplan
JEUGD(GEZONDHEIDS)ZORG |
13. Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk
Wippolder |
Initiatief |
Vakteam welzijn.
De gemeente wordt door Haaglanden in
staat gesteld om op wijkniveau te experimenteren met de toeleiding
naar de jeugdzorg.
In samenwerking met de regio Haaglanden
in wiens opdracht de steunfunctieorganisatie PJ partners werkt , wordt
momenteel onderzocht op welke wijze jeugdhulpverleningsnetwerken op
wijkniveau kunnen worden ontwikkeld. . Allereerst wordt een pilot
gehouden in de wijk Wippolder. Vanuit het jongerenopbouwwerk wordt
daar een wijknetwerk ontwikkeld, waaraan in deze pilot de
signaleringsfunctie gekoppeld kan worden. |
Projectgroep |
Ambtenaar welzijn, ambtenaar zorg, PJ
Partners, buurt en clubhuiswerk, jongerenwerk, maatschappelijk werk,
scholen, politie, leerplicht |
Doel |
Ontwikkelen van
jeugdhulpverleningsnetwerken in de wijken ten einde het aanbod voor
individuele begeleiding aan jongeren te verbeteren door samen te
werken en af te stemmen. |
Doelgroep |
12 - 24 jaar |
Opdracht |
Voorjaar 2000; organisatiestructuur in
de beleidslijn opbouwen incl. bestuurlijke besluitvorming;
voorbereiding opzetten klankbordgroep; inzet regelen van wijkteams,
zorgteams en overige betrokken organisaties.
Medio 2000: invoeren van de
uitvoeringsstructuur; deskundigheidsbevordering;
Tweede helft 2000: ervaringen opdoen
met de nieuwe werkwijze |
Resultaten |
Protocollen waarin samenwerking en
afstemming met betrekking tot werkwijze tussen jeugdzorg en lokale
organisaties is vastgelegd;
Convenanten waarin organisatorische
samenwerking en afstemming tussen jeugdzorg en lokale
netwerkorganisaties is/ zijn vastgelegd;
Beschrijving van de processen van de
ontwikkeling en uitvoering van het pilotproject;
Projectevaluaties en aanbevelingen;
Een of meer overdraagbare modellen
waarin de aansluiting van de jeugdzorg op lokale netwerken tot stand
wordt gebracht. |
Budget |
De deelnemende organisaties stellen
uren ter beschikking. (Maatzorg heeft dat in het Westland ook reeds
gedaan). Bureau jeugdzorg heeft inmiddels via Haaglanden een
voorpostfunctionaris gefinancierd gekregen, die in deze pilot een
functie heeft.
Bureau jeugdzorg heeft inmiddels ook
regionale gelden gekregen om de wachtlijstproblematiek op te lossen. |
Jongerenparticipatie |
2 x per jaar nodigt het netwerk
jongeren uit de doelgroep uit om voornemens te toetsen. |
Actieplan PARTICIPATIE |
14. Jongerenparticipatie bij
wijkplannen Buitenhof en Vrijenban |
Initiatief |
Gemeente Delft, Vakteam Wijkzaken
productie van wijkplannen voor 6 wijken
en bijbehorende wijkbeschrijvingen en uitvoeringsprogrammas |
Projectgroep |
Diverse overleg organen: diverse
vakdisciplines van de gemeente, welzijnsinstellingen,
woningbouwcorporaties, politie Haaglanden, maatschappelijke
organisaties, bewoners(groepen) en ondernemers |
Doel |
Het vaststellen en omschrijven van de
wijze van participatie van jongeren bij het maken en uitvoeren van
wijkplannen |
Opdracht |
Jongeren betrekken bij het maken en
uitvoeren van wijkplannen door:
- periodiek te bevragen (panel)
- medeverantwoordelijkheid
definiëren (in aansluiting bij Knopen in de wijken/beheer jongeren
centra)
- geld laten verdienen zodat geleerd
wordt om zelfstandig keuzes te maken (link zakgeldproject)
- jongerenparticipatie opnemen in
methoden van de wijknetwerken
|
Resultaten |
Voor Buitenhof en Vrijenban wordt in
2000 gebruik gemaakt van een jongeren panel voor elke wijk, om de
meningen te peilen ook over de wijze van participatie. |
Budget |
Onderdeel van begroting van de sector
Wijkzaken en projecten |
Jongerenparticipatie |
In de uitvoering van projecten vindt de
participatie op maat plaats, naar gelang het onderwerp en de aard van
het project |
Actieplan PARTICIPATIE |
15. De transparante overheid /
Jeugddebat |
Initiatief |
Programmateam.
Het gemeentelijk beleid is sterk
gericht op jongeren die zichtbaar worden. Er wordt een aanbod
gemaakt voor een consumerende groep.
Een omslag is gewenst waarbij de
jeugd serieus wordt genomen, door hen eigen verantwoordelijkheden te
geven. Een stap daarin is hen zelf de weg te laten vinden nar de
politiek verantwoordelijken (en hun ambtenaren)
|
Projectgroep |
Programmateam, m.m.v. extern adviseur
(via de VNG) |
Doel |
Jongeren worden geactiveerd om zelf met
oplossingen te komen, waarvoor zij zelf ook verantwoordelijkheid
nemen. |
Opdracht |
Een werkbijeenkomst met politieke
partijen en jongeren organiseren.
Een Delfts jeugddebat organiseren.
Een communicatiemodel maken om tot een
voor jongeren transparante gemeente te komen. |
Resultaten |
Jeugddebat heeft plaatsgevonden.
Jongeren zijn in contact gebracht (en
blijven dat) met degenen die verantwoordelijk zijn.
Er is en wordt aan jongeren
verantwoordelijkheid gegeven bij zaken die zij gedaan krijgen.
Gemeenteambtenaren houden de gemeente
transparant voor de jongeren. |
Doelgroep |
Alle jongeren
Alle politici
Alle ambtenaren |
Jongerenparticipatie |
Dit is een vorm om te komen tot
politieke participatie. |
Budget |
Werkbudget voor een conferentie en
eventueel een wegwijzer gemeente (nog niet beschikbaar). |
Actieplan VOORLICHTING /
MONITORING |
16. Voorlichtingsacties |
Initiatief |
Jongeren zijn op het moment dat zij
zelfstandiger worden onvoldoende voorbereid op hun rechten en
plichten in de samenleving.
|
Projectgroep |
Budgetwinkel, vakteam uitkeringen, VSSD
(werkgroep inkomen) |
Doel |
Goede informatieoverdracht over
budgetteren, belastingen, verzekeringen, ziektekosten e.d. |
Opdracht |
Maak een aantrekkelijk informatiepakket
over financiën.
Zo mogelijk koppelen aan
informatievoorziening over werk (arbeidsbureau, werkplan) |
Resultaten |
Een jongerenadvieswijzer geld,
jaarlijks te actualiseren. |
Doelgroep |
Jongeren vanaf 16 jaar
(schoolverlaters) |
Jongerenparticipatie |
Jongeren als adviesgroep voor de
redactie. |
Budget |
f 25.000.= budget voor het maken van
een jongerenadvieswijzer. |
Actieplan VOORLICHTING /
MONITORING |
17. Voorlichtingsstructuur |
Initiatief |
Vakteam welzijn
Bij de SWD is een
jongereninformatiepunt Delft ondergebracht.
Bij de SJD is een regionaal werkend
informatiepunt met accent op zorg aan jongeren.
De informatiefunctie van deze punten
wordt onvoldoende uitgebuit. De provincie Zuid-Holland meldt dat
onderzoek aantoont dat 8 % van de jeugdigen bekend is met de JIPs.
De provincie stimuleert initiatieven
tot jeugdinformatiewinkels met internetsite. Model staan dergelijke
winkels in Frankrijk die vanuit een samenwerking tussen rijk,
provincie, gemeenten, uitzendbureaus, reisbureaus informatie bieden
over school, werk, reizen, gezondheid, jongerenhuisvesting etc.
|
Projectgroep |
Vakteam welzijn, jongereninformatiepunt
Delft, jongereninformatiepunt van de Stichting Jeugdhulpverlening
Delft, commerciële organisaties. |
Doel |
Goede (her)profilering van de
jongereninformatiepunten in Delft, waardoor het bereik onder jongeren
toeneemt. |
Opdracht |
Het verrichten van een
haalbaarheidsonderzoek en opstellen van een plan van aanpak om te
komen tot een informatiewinkel voor jongeren. |
Resultaten |
Het draagvlak onder mogelijke
participanten is onderzocht en gevonden en op basis daarvan is een
plan van aanpak opgesteld. |
Doelgroep |
12 24 jaar |
Jongerenparticipatie |
In het haalbaarheidsonderzoek past een
regelmatige terugkoppeling naar jongeren. |
Budget |
Verandering moet vooralsnog
plaatsvinden binnen het jaarlijks beschikbare budget van fl 50.000
voor het JIP. |
Actieplan VOORLICHTING /
MONITORING |
18. In beeld houden van jongeren /
Jongerenmonitor |
Initiatief |
Haaglanden ontwikkelt een regionale
jeugdmonitor in het kader van het jeugdhulpverleningsbeleid.
De gemeente Delft kan daarbij
aanhaken en trachten deze monitor te verbreden naar andere terreinen
en naar kleinere schaal (wijknivea).
Hier is een samenhang met lokaal
sociaal beleid.
Ook een samenhang met de registratie
van vroegtijdige schooluitvallers (RMC)
|
Projectgroep |
CCO, Haaglanden, programmateam LSB,
sector leefbaarheid, vakteam wijkzaken. |
Doel |
Het ontwikkelen van een Delftse
jongerenmonitor. |
Opdracht |
Afspraken maken over gegevens die
beleidsmatig zinvol zijn om jaarlijks te verzamelen, in regionaal en
stedelijk verband. Het gaat daarbij om gegevens uit de doelgroep en
gegevens uit het beleid. |
Resultaten |
Een onderzoeksinstrument dat
beleidsrelevante informatie oplevert ten behoeve van het integraal
jongerenbeleid |
Doelgroep |
12 24 jaar |
Jongerenparticipatie |
Jongeren zijn onderwerp van de monitor.
Participatie is vooral aan de orde als oordelen (bv. mate van
tevredenheid) gevraagd worden. |
Budget |
Haaglanden heeft 1 ton gereserveerd en
verwacht medefinanciering vanuit de deelnemende gemeenten. De gemeente
Delft kan gebruik maken van budgetten in het kader van lokaal sociaal
beleid.
Reservering van f 50.000 gewenst om ook
wijkcijfers te kunnen verzamelen. |
Actieplan VOORLICHTING /
MONITORING |
19. Tijdig signaleren overlast /
klachtenmanagement |
Initiatief |
Overlastgevende en/of criminele groepen
jongeren in wijken en de binnenstad, kunnen tot klachten van
omwonenden leiden. Van de gemeente wordt op zon moment actie
verwacht. In veel gevallen kan overlast of (groeps-)criminaliteit niet
op één manier worden tegengegaan. Dikwijls zijn daar inspanningen
van veel partners, zoals gemeente, jongerenwerk, zorginstellingen en
politie, voor nodig.
Een snelle en eenduidige reactie op een
klacht vergroot het vertrouwen van de burger in de overheid en
bevordert daardoor het veiligheidsgevoel.
Sinds enige jaren functioneert er een
overlegorgaan waarin de gemeente (wijkzaken, welzijn en veiligheid),
het jongerenwerk (SWD en JOS 98) en de politie zijn
vertegenwoordigd (Beslisteam Jongeren). Op grond van signalen
afkomstig uit de onderscheiden organisaties worden in het Beslisteam
Jongeren de te nemen maatregelen (dialoog en/of repressie) op elkaar
afgestemd.
Mondelinge of schriftelijke klachten
over overlastgevende groepen komen dikwijls op verschillende plaatsen
de gemeente binnen. Het is dan niet altijd duidelijk wie voor de
benadering van de klagers, van de jongerengroepen en voor de
behandeling van de klacht verantwoordelijk is.
In het kader van het wijkgericht werken
en van het integraal veiligheidsbeleid gericht op de woonomgeving,
verdient het aanbeveling de klachtenbehandeling te verbeteren. |
Projectgroep |
WSZ, sector leefbaarheid: vakteam
wijkzaken, vakteam welzijn
PuZa, sector werk zorg en inkomen:
vakteam beleid en projecten |
Doel |
Betere monitoring en afhandeling van
klachten over groepen jongeren. |
Opdracht |
procesbeschrijving van de afhandeling
van klachten over overlastgevende en/of criminele groepen jongeren
beschrijven van taken en bevoegdheden
van de verschillende vakteams
beschrijven van de mogelijke
maatregelen inzake overlastgevende/criminele groepen
voorstellen doen ter verbetering van
de klachtenafhandeling
|
Resultaten |
Verbetervoorstellen voorleggen aan de
Stuurgroep Integraal Jongerenbeleid / en - Veiligheidsbeleid |
Doelgroep |
groepen overlastgevende en/of criminele
jongeren in de openbare ruimte (10 tot 24 jaar)
alle burgers en bedrijven met klachten
over deze groepen |
Jongeren participatie |
Bij alle te nemen / voorgenomen
maatregelen worden de jongeren zèlf betrokken. |
Budget |
alleen personele inzet in het kader van
regulier werk |
Bijlagen:
Samenhang knelpunten aandachtspunten
opdrachten
Planning van de projecten voor 2000 en
verder
BIJLAGE
I: Samenhang knelpunten aandachtspunten
opdrachten
Knelpunten |
Aandachtspunten |
Actieplannen |
Opdracht |
oktober '99 |
januari '00 |
april '00 |
|
|
|
|
|
|
ontwikkelen jongerenparticipatie op wijkniveau |
Participatie |
|
|
|
Jongerenparticpatie bij wijkplannen Buitenhof en Vrijenban |
Betrek jongeren bij het maken en uitvoeren van wijkplannen. Doe dit
door: *) hen periodiek te bevragen (panel); *)
medeverantwoordelijkheid te definiëren; *) hen hiermee evt. geld te
laten verdienen zodat geleerd wordt om zelfstandig keuzes te maken
(link zakgeldproject); *) jongerenparticipatie op te nemen in de
methoden van de wijknetwerken. |
Het geheel van de signalen |
|
De transparante overheid / jeugddebat |
Organiseer een werkbijeenkomst met politieke partijen en jongeren.
Organiseer een Delfts jeugddebat. Ontwikkel een communicatiemodel om
tot een transparante gemeente te komen. |
|
voorlichting alcohol & drugs, soa, lichamelijk geweld |
Voorlichting / Monitoring |
|
|
|
Voorlichtingsacties |
Maak een aantrekkelijk informatiepakket o.a. over financiën.
Koppel dit indien mogelijk aan informatievoorziening over werk
(arbeidsbureau, werkplan) |
|
|
Verbetering Voorlichtingsstructuur |
Verricht een haalbaarheidsonderzoek en stel een plan van aanpak op
om te komen tot een informatiewinkel voor jongeren |
|
opzetten (buurt)signalerings-
netwerken |
Het in beeld houden van jongeren / jongerenmonitor |
Maak afspraken over gegevens over jongeren die beleidsmatig zinvol
zijn om jaarlijks te verzamelen, in regionaal en stedelijk verband.
Het gaat daarbij om gegevens uit de doelgroep en gegevens uit het
beleid. |
|
|
Tijdig signaleren overlast / Klachtenmanagement |
Stel een protocol op t.b.v. klachtenafhandeling ten aanzien van
overlastgevende en/of criminele groepen jongeren; doe dit naar
aanleiding van een beschrijving van de huidige gang van zaken |
|
|
|
|
vrije tijd en veiligheid |
Vrije tijd en veiligheid: |
Vrije tijd en Cultuur |
|
Onvoldoende ontmoeting- en uitgaangsmogelijkheden |
bestaand aanbod vrijetijdsbesteding aantrekkelijker maken of
vernieuwen |
Uitbreiding tienerwerk |
Ontwikkel een aanbod van activiteiten voor tieners, aansluitend op
de vraag |
Mensen die overlast ervaren worden onvoldoende bij maatregelen
betrokken |
onveiligheidsgevoelens op straat verminderen |
Zomerprogrammering |
Maak een stedelijk sluitend activiteitenprogramma voor de
zomerperiode, zowel binnen als buiten. Daartoe wordt gebruik gemaakt
van de methode ambulant werken, door JOS98 en TOS. |
Onveiligheidsgevoelens van jongeren |
extra aandacht voor gedragsproblemen |
Participatief onderzoek ontmoetingsplekken |
Betrek jongeren bij a) de realisatie van accommodaties en
ontmoetingsplekken, b) het vormgeven aan de inhoud (programmering), in
relatie met wat de wijk verder aan voorzieningen te bieden heeft. |
Knelpunten |
Aandachtspunten |
Actieplannen |
Opdracht |
oktober '99 |
januari '00 |
april '00 |
|
|
|
|
|
Toename van agressie en intolerantie onder jongeren, discriminatie |
|
Jongeren en cultuur in multiculturele samenleving |
Maak in 2000 een plan van aanpak voor cultuureducatie, gericht op:
a) Versterking vraagimpuls scholen en scholieren naar culturele
instellingen; b) Versterking samenwerking scholen en culturele
instellingen; c) Versterking onderlinge samenwerking culturele
instellingen; d) Eenvoudig toegankelijke informatie over kunst en
cultuur (-educatie). |
|
|
Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen |
Renoveer speelplaatsen en trapvelden per wijk en pas ze aan aan
geldende veiligheidsnormen. Wippolder, Voorhof en Tanthof in 2000,
overige wijken in 2001. |
|
|
Jongerenopbouwerk Wippolder |
Introduceer jongerenopbouwwerk in de wijk Wippolder en formeer een
wijknetwerk. Bezie binnen deze open structuur de haalbaarheid van de
jongerenaccommodatie (termijn, inhoud, samenhang). |
|
|
|
|
Leren |
Werk en educatie |
Werk en Educatie |
|
Onvoldoende begeleiding naar arbeid en te weinig leertrajecten |
extra aandacht leerlingbegeleiding |
Zakgeldproject |
Voer een haalbaarheidsonderzoek uit voor de opzet van een
uitzendbureau (constructie) voor arbeidsbemiddeling van jongeren
tussen de 13 en 16 jaar. |
Financiële problemen van jongeren |
extra aandacht vroegtijdig schoolverlaters 16 tot 23 jaar |
Sluitende aanpak 16 23 jarigen |
Stel een beleidsmatig projectteam in, gericht op voortijdig
schoolverlaters. Stel tevens een uitvoerend team van case-managers
samen, met als opdracht: 1) Centrale melding en registratie van
voortijdig schoolverlaters, uitkeringsgerechtigden; 2) Centrale intake
en doorverwijzing; 3) Begeleiding op basis van handelingsplan. |
Voortijdig Schoolverlaten en spijbelen, pesten en gedragsproblemen |
startkwalificatie van jongeren |
|
|
|
|
|
|
werken |
|
|
|
Geen intensieve begeleiding, daardoor stagneert toeleiding naar
werk |
extra aandacht voor toename laaggeschoolde arbeid |
|
|
|
voorlichting budgetteren, belastingen, verzekeringen, ziektekosten |
|
|
|
|
|
|
gezondheid |
Jeugd
(gezondheids)
zorg: |
Jeugd
(gezondheids)
zorg |
|
Opvoedings-
ondersteuning van ouders met tienerjongeren |
opvoedonder-
steuning voor ouders van tieners |
Opvoedings-
ondersteuning voor ouders van tieners |
Maak productafspraken voor 2001 met het opvoedbureau om de niet
bereikte doelgroepen toch te bedienen; doe dit in relatie met de brede
school. Maak duidelijke financieringsafspraken. |
Wachtlijsten hulpverleningsinstellingen |
vergroten toegankelijkheid jeugdh.verlening en gezondh.zorg
allochtonen |
Pilot jeugdhulp-
verlenings-
netwerk Wippolder |
Bouw de organisatiestructuur op voor het jeugdhulpverleningsnetwerk
in de beleidslijn (incl. bestuurlijke besluitvorming); Tref
voorbereidingen voor het opzetten van de klankbordgroep; regel de
inzet van wijkteams, zorgteams en overige betrokken organisaties. Voer
medio 2000 de uitvoeringsstructuur in; zorg voor
deskundigheidsbevordering. Vanaf tweede helft 2000: ervaringen opdoen
met de nieuwe werkwijze |
Knelpunten |
Aandachtspunten |
Actieplannen |
Opdracht |
oktober '99 |
januari '00 |
april '00 |
|
|
|
|
|
Ondeskundigheid binnen jeugdhulpverlening op gebied van
doorverwijzing |
opzetten buurtsignaleringsnetwerken |
|
|
Voorlichting m.b.t. mishandeling, drugs, alcoholgebruik en SOA is
onvoldoende |
opzetten multidisciplinaire teams |
|
|
Aandachtspunten binnen instellingen blijven bestaan door gebrek
financiële middelen |
voorlichting alcohol & drugs, soa, lichamelijk geweld |
zie voorlichting |
|
(Zorg)Voorzieningen onvoldoende toegankelijk voor allochtone
jongeren |
|
|
|
|
|
|
|
wonen en woonomgeving |
Wonen en woonomgeving |
Wonen en woonomgeving |
|
Onvoldoende zelfstandige en betaalbare woonruimte voor jongeren |
herijking beleid jongerenhuisvesting |
Opstellen huisvestingsbeleid |
Voer het volgende stappenplan uit: Stap 1) Scherp de beleidsdoelen
t.a.v. jongeren op de woningmarkt aan; Stap 2) Stel een discussienota
op, met daarin een aantal uitvoeringsscenario's t.a.v. beleidsdoelen;
Stap 3) Discussieer met alle betrokken partijen; Stap 4) Stel de
daadwerkelijke beleidsnotitie op. |
|
uitvoering project slaagkansen |
Slaagkansen voor jongeren |
Ontwikkel en geef uitvoering aan het project "Experiment
slaagkansen in Delft en Zoetermeer". |
|
|
Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren |
Voer een onderzoek uit naar het aantal dak- en thuislozen en
verslaafden in Delft. Neem daarin tevens mee hoeveel zwerfjongeren er
in Delft zijn en met welke problematiek zwerfjongeren te maken hebben.
Onderzoek naar aanleiding hiervan de mogelijkheden voor speciale
opvangplaatsen voor zwerfjongeren. Dit in nauwe samenwerking met
betrokken organisaties en indien mogelijk met zwerfjongeren zelf. |
Jongeren ervaren de binnenstad als onaantrekkelijk |
|
|
|
Woonomgeving is vaak vies en slecht onderhouden, negatieve invloed
op normenpatroon |
ontwikkelen jongerenparticipatie op wijkniveau |
zie participatie |
|
BIJLAGE
II: Planning van de projecten voor 2000
|