Nota - Bestedingsvoorstel budget flankerend ouderenbeleid 2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Inleiding Bijgaand treft u een bestedingsvoorstel voor het budget flankerend ouderenbeleid voor 2000. De Adviescommissie Flankerend Ouderenbeleid heeft met ondersteuning van de directeur van de Stichting Ouderenwerk Delft als ambtelijk secretaris de subsidieaanvragen in het kader van het budget flankerend ouderenbeleid voor 2000 beoordeeld en van adviezen voorzien. In deze nota komen achtereenvolgens aan de orde; 1. De omvang van het budget flankerend ouderenbeleid 2. Nevenadviezen van de Adviescommissie Flankerend Ouderenbeleid
3. Bestedingsvoorstel
4. De voorstellen in relatie tot de criteria voor de verdeelsleutel 5. Eindvoorstel 1. De omvang van het budget flankerend ouderenbeleid Het volledige budget omvat een bedrag van 261.338,--. Op dit bedrag dienen de volgende structurele subsidies in mindering te worden gebracht; maaltijdvoorziening Onder de pannen 54.078,-- tijdelijke verzorging en dagvoorzieningen voor ouderen 54.078,-- steunpunt mantelzorg 17.305,-- het Delfts gilde 3.244,-- de Stichting Samenwerkende Bonden van Ouderen 15.525,-- * totaal (inclusief accres van 3,5 %) 144.230,-- Voor de eerstgenoemde 4 activiteiten zijn de subsidies verstrekt. De met * gemerkte subsidie is aangehouden vanwege geopende onderhandelingen over de besteding van de gemeentesubsidie gekoppeld aan een productenplan voor 2000. Na aftrek van bovenstaande middelen heeft de adviescommissie een advies samengesteld voor de besteding van het resterende bedrag ad ¦ 117.108,--. Om in aanmerking te komen voor subsidie uit het budget was voor een bedrag van ¦ 350.434,-- aangevraagd voor negentien projectvoorstellen. 2. Nevenadviezen van de Adviescommissie Flankerend Ouderenbeleid In dit hoofdstuk komen nevenadviezen van de commissie aan de orde die vervolgens worden voorzien van een voorstel of commentaar. Het gaat om inkomensafhankelijke bijdragen, vaste deelnemersbijdragen en overige aangelegenheden. 2.1. Inkomensafhankelijke bijdragen De commissie stelt voor om, mede gezien de schaarste aan middelen, inkomensafhankelijke bijdragen in te voeren voor het cursusaanbod. Haar overweging daarbij is, dat een deel van de cursisten in staat is een kostendekkend tarief te betalen. De cursisten die beschikken over een smallere beurs kunnen daardoor in de gelegenheid worden gesteld aan de cursussen deel te nemen tegen een lager tarief afhankelijk van het inkomen. De commissie heeft in dat kader de ingediende projecten bekeken en lagere subsidiebijdragen voorgesteld dan aangevraagd. Zij geeft als nevenadvies de inkomsten uit deelnemersbijdragen te verhogen door de invoering van inkomensafhankelijke bijdragen. Vier van de ingediende projectaanvragen zouden naar de mening van de adviescommissie in aanmerking komen voor een inkomensafhankelijke bijdrage van de deelnemers. Dat zijn de door de Stichting Ouderenwerk Delft voorgedragen computercursus voor gevorderden, internetcafé, recreatieve fitness en de door de Vrije Akademie Westvest aangevraagde subsidiëring van de kunstbus. Voorstel Ik stel u voor het advies met betrekking tot inkomensafhakelijke bijdragen niet over te nemen, omdat; indien een systeem van inkomensafhankelijke bijdragen voor deelname aan cursussen een politieke keuze zou zijn, het dan gerelateerd dient te worden aan een gemeentebrede keuze en niet als uitzondering kan gelden voor het budget flankerend ouderenbeleid. 2.2. Gelijke deelnemersbijdragen per product In de begrotingen van de Stichting Ouderenwerk Delft zijn per product gelijke deelnemersbijdragen opgenomen. De computercursus voor gevorderden rekent met een eigen bijdrage van 100,-- per deelnemer per cursus van 10 bijeenkomsten. Deelnemers aan de recreatieve fitness dragen 130,-- bij aan een cursus van 13 bijeenkomsten. Voor deelname aan het internetcafé wordt een bedrag van 5,-- per deelnemer per middag in rekening gebracht. Deze deelnemersbijdrage is lager vanwege het inloopachtig karakter zonder professionele leiding. Het betreft onderlinge kennisoverdracht tussen ouderen. In de begroting van de Vrije Akademie Westvest is het vervoer met de kunstbus gratis. Voor het reisdoel, zijnde tentoonstellingen en concerten, betalen de deelnemers de entreegelden. Naast het organiseren van gemeenschappelijke excursies voor ouderen maakt het vervoer deel uit van het product. Het is een redelijk uitgangspunt om de kosten die overeenstemmen met de openbaar vervoersprijs voor rekening van de deelnemers te laten komen. Dan kunnen de meerkosten die voortvloeien uit op de doelgroep aangepast vervoer ten laste komen van de gemeentesubsidie. Voorstel Ik stel u voor om;
2.3. Overige aangelegenheden De commissie vraagt in haar advies nog aandacht voor een tweetal overige aangelegenheden. Als reactie op de aanvraag van de PCVB voor dagopvang in de Mahlerhof is de adviescommissie van mening dat voor het organiseren van dagopvang ook een taak ligt voor het reguliere sociaal-cultureel werk. Volgens de commissie is dit werk niet of nauwelijks voor ouderen beschikbaar. Zij adviseert B & W op grond van dit oordeel te bevorderen dat hiervoor meer aandacht komt. Als reactie op de aanvraag van het Vrouwen Gezondheids Centrum voor voorlichting en preventie vrouwen 55 + haalt de adviescommissie uit de jaarcijfers te weinig concrete informatie om de effecten van de financiële bijdragen in voorgaande jaren goed te kunnen beoordelen en heeft de neiging de resultaten als mager te kwalificeren. Men is benieuwd naar de waardering van de gemeente voor het werk van het VGC, maar heeft tevens de indruk dat het VGC goed in staat is om oudere allochtone vrouwen te bereiken. De commissie stelt voor de subsidie afhankelijk te stellen van een positieve visie van de gemeente op het VGC. Commentaar In de buurthuizen vormen de ouderen overdag de grootste groep gebruikers, maar een actueel volledig overzicht van alle activiteiten ontbreekt. In het kader van dagopvang voor ouderen is een ontwikkeling gaande, dat de bestaande activiteiten steeds meer de richting opgaan van dagverzorging, gezien de deelnemerspopulatie en hun structuurbehoefte. Dagopvang voor de voorliggende groep is een onderwerp dat in gesprekken met de Stichting Ouderenwerk aan de orde is. Er is nog geen zicht op een uitgewerkt plan. Zodra dat er is, wordt u op de hoogte gesteld. Van het VGC is in december 1999 een evaluatieverslag over de voor vrouwen 55+ georganiseerde activiteiten bij de gemeente ontvangen. Daaruit blijkt dat twee cursussen in 1998 voor de doelgroep zijn georganiseerd en zijn afgesloten met een positieve waardering van de deelnemers. 3. Bestedingsvoorstel De adviescommissie stelt voor een aantal ingediende projecten af te wijzen, een aantal te honoreren met een lager bedrag dan aangevraagd en een aantal te honoreren in overeenstemming met het aangevraagde subsidiebedrag. In onderstaande overzichten worden ze gerubriceerd. 3.1. De af te wijzen aanvragen De voor afwijzing in aanmerking komende aanvragen worden in deze paragraaf behandeld volgens de indeling; aanvragende organisatie, naam van het project en redenen voor afwijzing.
Voorstel Ik stel u voor over bovenvermelde subsidieaanvragen te besluiten conform het advies van de commissie. 3.2. De met een lager bedrag te honoreren aanvragen Mede gezien de schaarste aan middelen heeft de adviescommissie over inkomensafhankelijke deelnemersbijdragen een advies samengesteld. Een voorstel om af te zien van inkomensafhankelijke bijdragen voor een klein deelbudget van de gemeentebegroting, en een voorstel om via vaste bedragen tot een redelijke kosten-batenverhouding te komen zijn in de paragrafen 2.1 en 2.2 opgenomen. Stichting Ouderenwerk; computercursus gevorderden 15.000,-- (aanvraag 22.730,--); zomer- en winteracademie (twee afzonderlijke aanvragen samengevoegd tot een bestedingsvoorstel) 6.100,-- (aanvraag 12.200,--); internetcafé 6.500,-- (aanvraag 12.965,--); knoppencursus voor Gildeleden 3.000,-- (aanvraag 6.000,--); ondersteuning allochtone ouderen 43.500,-- (aanvraag 87.000,--). Vrije Akademie Westvest; kunstbus 6.500,-- (aanvraag 13.750,--). Vrouwen Gezondheids Centrum; voorlichting en preventie vrouwen 55 + 10.000,-- (aanvraag 22.480,--). Bijzondere voorwaarden Aan de volgende in deze paragraaf genoemde subsidieverstrekkingen stel ik u voor aanvullende voorwaarden te verbinden; Stichting Ouderenwerk; internetcafé; De subsidie verstrekken als eenmalige startsubsidie. Vrije Akademie Westvest; kunstbus; De voorwaarde dat conform het voorstel van de commissie het bedrag voor 8 excursies is bestemd, met inachtneming van het in paragraaf 2.2 van deze nota opgenomen voorstel. Voorstel Gezien de schaarste aan financiële middelen stel ik u voor te besluiten tot toekenning van bovenvermelde subsidiebedragen, met inachtneming van de genoemde bijzondere voorwaarden. 3.3. De volledig te honoreren aanvragen De projecten waarvoor de adviescommissie voorstelt de aangevraagde subsidie toe te kennen, zijn hieronder vermeld. VOS werkgroep; gesprekscursus vrouwen 55 + 4.000,--. Stichting Buurtwerk Voorhof 2; zelfverdediging vrouwen 55 + 520,--. Stichting Ouderenwerk; recreatieve fitness 21.905,--. Bijzondere voorwaarden Aan het voorstel de aanvrage van de VOS werkgroep te honoreren verbindt de commissie de voorwaarde dat uit een evaluatie is gebleken dat de cursussen in de afgelopen jaren naar het oordeel van B & W succesvol zijn verlopen. De commissie had niet de beschikking over een evaluatie van de gesubsidieerde activiteiten in de afgelopen jaren. Voorstel Ik stel u voor om;
4. De voorstellen in relatie tot de criteria voor de verdeelsleutel In de nota ouderenbeleid "Ouderenbeleid op maat; opmaat voor ouderen" van de gemeente Delft van september 1997 zijn voor de verdeling van het budget de volgende criteria vastgesteld;
Onder de in 1 genoemde subsidies vallen de
structurele bedragen zoals genoemd in hoofdstuk 1 van deze nota. Het bedrag
aan structurele subsidies in 2000 is 5. Eindvoorstel 1. Dit bestedingsvoorstel overnemen: de Adviescommissie Flankerend Ouderenbeleid heeft voorstellen geformuleerd voor de besteding van het restbudget flankerend ouderenbeleid voor 2000 (= 45 % van het totaal). Hieronder volgt het totaaloverzicht van toekenningen.
2. Het voorstel van de commissie om inkomensafhankelijke deelnemers-bijdragen in te stellen voor het budget flankerend ouderenbeleid af te wijzen, omdat een gemeentebreed beleid op dit punt ontbreekt. 3. Akkoord gaan met het voorstel om deelnemersbijdragen te heffen voor cursusachtige activiteiten op basis van een per product gelijke bijdrage danwel op basis van de openbaar vervoersprijs.
Bijlage; het verslag van de Adviescommissie Flankerend Ouderenbeleid; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |