12 januari 2001

Nota - TOELICHTING KREDIETAANVRAAG ABTSWOUDE.

 


lijst ingekomen stukken

 

(behoort bij nota d.d. 14 april 2000)

Deelplan Abtswoude.

Het deelplan Abtswoude kent een lange periode van voorbereiding en besluitvorming in relatie tot de vaststelling van het reconstructie-programma Midden-Delfland, waaraan de gemeente Delft mede een belangrijke bijdrage heeft geleverd. Met de uiteindelijke vaststelling van het deelplan Abtswoude door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (in december 1996) is het reconstructieprogramma afgerond en zijn de bestuurlijke randvoorwaarden ingevuld om met de daadwerkelijk inrichting van dit laatste deelplan in Midden-Delfland te starten.

Om het deelplan Abtswoude binnen de grenzen van Delft te kunnen uitvoeren was het noodzakelijk het bestemmingsplan daarmee in overeenstemming te brengen. Met de vaststelling door de gemeenteraad van het bestemmingsplan Buitengebied (d.d. 26 mei 1994) werd voorlopig aan deze randvoorwaarde voldaan. Op dit moment wordt een herziening voorbereid op basis van het definitief vastgestelde inrichtingsplan Abtswoude.

Het betreffende deelplan werd u eerder (met nota d.d. 16 juni 1998) aangeboden en is als bijlage bij deze nota gevoegd.

Reconstructiecommissie.

De bedreiging van het open weidegebied van Midden-Delfland door de opdringende verstedelijking, de stagnatie in de landbouwkundige ontwikkeling, het tekort aan voorzieningen voor de openluchtrecreatie en de bedreiging van natuurlijke en landschappelijke waarden waren de belangrijkste argumenten om de reconstructiewet Midden-Delfland op te stellen. Op grond van de wet is in 1978 de Reconstructiecommissie geïnstalleerd, waarin ook de gemeente Delft zitting heeft. De commissie had tot taak het opstellen van het reconstructieprogramma en is tot op de dag van vandaag belast met de leiding en de uitvoering van de reconstructie.

Financiering

De reconstructie wordt grotendeels gefinancierd uit rijksmiddelen. Voor enkele projecten worden ook investeringsbijdragen van -in het reconstructiegebied liggende- gemeenten gevraagd. Tabel 6 op bladzijde 135 van het deelplan Abtswoude geeft inzicht in de totale raming van kosten en bijdragen voor dit betreffende deelplan en op bladzijde 140 (tabel 11) zijn de bijdragen van belanghebbende instanties vermeld. Op basis van de meest recente financiële beschouwing kan vooralsnog worden volstaan met een totaal geraamde bijdrage van Delft van ƒ 1.600.000,--. Dit bedrag is in de meerjarenraming opgenomen.

Ontsluiting fietsverkeer

Met betrekking tot de inrichtingsfactoren constateert het deelplan Abtswoude een tekort aan veilige routes en utilitaire verbindingen voor het fietsverkeer. Door menging van verkeerssoorten treden verkeersgevaarlijke situaties op. In het bijzonder wordt dit voor de Rotterdamseweg en de Abtswoude /Harreweg gevonden. Het bestaande fietspad langs de Rotterdamseweg behoudt zijn huidige functie.

In aansluiting op het bestaande padenstelsel en ter verdere ontsluiting van de aan te leggen recreatiegebieden zal een aantal fiets- en voetpaden worden aangelegd. In het algemeen is er gestreefd naar een fiets- en voetpadennet dat vanuit zowel de noordoostrichting als zuidwestrichting ruime keuzemogelijkheden biedt voor het maken van langere of kortere rondgangen. De recreatiegebieden zijn onderling op meerdere punten met elkaar verbonden door middel van langzaam-verkeerroutes en afgestemd op de te verwachten bezoekers-intensiteit in de recreatiegebieden.

In dit kader geeft het deelplan aan dat het fietspad langs de Rotterdamseweg tussen het huidige fietspad en de fietsbrug over de Delftse Schie moet worden verlengd en als utilitair fietspad wordt aangelegd (is inmiddels gerealiseerd). Dit geldt ook voor een fietspad evenwijdig aan de Abtswoude/Harreweg tussen Delft en Schiedam.

Gemeentelijk beleid.

Het College spreekt in het Collegeprogramma 1998-2002 het voornemen uit de kwantitatieve doelstellingen van het Verkeers-en Vervoerplan te herijken. Tevens zal een actieplan voor fietsers, voetgangers en lokaal openbaar vervoer worden opgesteld.

Met dit plan streeft Delft er naar weer het predicaat "beste fietsstad van Nederland" te krijgen met onder meer een opwaardering van het fietsroutenetwerk. Onderdeel hiervan vormt ook het onderzoek naar de mogelijkheid van hogesnelheidsfietspaden om de fietsverbindingen met de regio - en daardoor stimulering van het woon-werkverkeer op de fiets- te verbeteren.

14-4-2000

Vakteam welzijn/HK

terug naar boven