(behoort bij nota d.d. 14 april 2000)
Deelplan Abtswoude.
Het deelplan Abtswoude kent een lange periode
van voorbereiding en besluitvorming in relatie tot de vaststelling van het
reconstructie-programma Midden-Delfland, waaraan de gemeente Delft mede een
belangrijke bijdrage heeft geleverd. Met de uiteindelijke vaststelling van
het deelplan Abtswoude door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (in
december 1996) is het reconstructieprogramma afgerond en zijn de
bestuurlijke randvoorwaarden ingevuld om met de daadwerkelijk inrichting van
dit laatste deelplan in Midden-Delfland te starten.
Om het deelplan Abtswoude binnen de grenzen
van Delft te kunnen uitvoeren was het noodzakelijk het bestemmingsplan
daarmee in overeenstemming te brengen. Met de vaststelling door de
gemeenteraad van het bestemmingsplan Buitengebied (d.d. 26 mei 1994) werd
voorlopig aan deze randvoorwaarde voldaan. Op dit moment wordt een
herziening voorbereid op basis van het definitief vastgestelde
inrichtingsplan Abtswoude.
Het betreffende deelplan werd u eerder (met
nota d.d. 16 juni 1998) aangeboden en is als bijlage bij deze nota gevoegd.
Reconstructiecommissie.
De bedreiging van het open weidegebied van
Midden-Delfland door de opdringende verstedelijking, de stagnatie in de
landbouwkundige ontwikkeling, het tekort aan voorzieningen voor de
openluchtrecreatie en de bedreiging van natuurlijke en landschappelijke
waarden waren de belangrijkste argumenten om de reconstructiewet
Midden-Delfland op te stellen. Op grond van de wet is in 1978 de
Reconstructiecommissie geïnstalleerd, waarin ook de gemeente Delft zitting
heeft. De commissie had tot taak het opstellen van het
reconstructieprogramma en is tot op de dag van vandaag belast met de leiding
en de uitvoering van de reconstructie.
Financiering
De
reconstructie wordt grotendeels gefinancierd uit rijksmiddelen. Voor enkele
projecten worden ook investeringsbijdragen van -in het reconstructiegebied
liggende- gemeenten gevraagd. Tabel 6 op bladzijde 135 van het deelplan
Abtswoude geeft inzicht in de totale raming van kosten en bijdragen voor dit
betreffende deelplan en op bladzijde 140 (tabel 11) zijn de bijdragen van
belanghebbende instanties vermeld. Op basis van de meest recente financiële
beschouwing kan vooralsnog worden volstaan met een totaal geraamde bijdrage
van Delft van 1.600.000,--. Dit bedrag is in de meerjarenraming
opgenomen.
Ontsluiting fietsverkeer
Met betrekking tot de inrichtingsfactoren
constateert het deelplan Abtswoude een tekort aan veilige routes en
utilitaire verbindingen voor het fietsverkeer. Door menging van
verkeerssoorten treden verkeersgevaarlijke situaties op. In het bijzonder
wordt dit voor de Rotterdamseweg en de Abtswoude /Harreweg gevonden. Het
bestaande fietspad langs de Rotterdamseweg behoudt zijn huidige functie.
In aansluiting op het bestaande padenstelsel
en ter verdere ontsluiting van de aan te leggen recreatiegebieden zal een
aantal fiets- en voetpaden worden aangelegd. In het algemeen is er gestreefd
naar een fiets- en voetpadennet dat vanuit zowel de noordoostrichting als
zuidwestrichting ruime keuzemogelijkheden biedt voor het maken van langere
of kortere rondgangen. De recreatiegebieden zijn onderling op meerdere
punten met elkaar verbonden door middel van langzaam-verkeerroutes en
afgestemd op de te verwachten bezoekers-intensiteit in de recreatiegebieden.
In dit kader geeft het deelplan aan dat het
fietspad langs de Rotterdamseweg tussen het huidige fietspad en de fietsbrug
over de Delftse Schie moet worden verlengd en als utilitair fietspad wordt
aangelegd (is inmiddels gerealiseerd). Dit geldt ook voor een fietspad
evenwijdig aan de Abtswoude/Harreweg tussen Delft en Schiedam.
Gemeentelijk beleid.
Het College spreekt in het Collegeprogramma
1998-2002 het voornemen uit de kwantitatieve doelstellingen van het
Verkeers-en Vervoerplan te herijken. Tevens zal een actieplan voor fietsers,
voetgangers en lokaal openbaar vervoer worden opgesteld.
Met dit plan streeft Delft er naar weer het
predicaat "beste fietsstad van Nederland" te krijgen met onder
meer een opwaardering van het fietsroutenetwerk. Onderdeel hiervan vormt ook
het onderzoek naar de mogelijkheid van hogesnelheidsfietspaden om de
fietsverbindingen met de regio - en daardoor stimulering van het
woon-werkverkeer op de fiets- te verbeteren.
14-4-2000
Vakteam welzijn/HK
|