Inwoners van Delft konden in februari van dit jaar hun voorkeur uitspreken over de besteding van het geld dat is vrijgekomen van de verkoop van aandelen Elektriciteitsbedrijf Zuid-Holland, kortweg ook wel EZH-gelden genoemd. Het project “Investeren in de wijken” kreeg de duidelijke voorkeur; het project steekt met kop en schouders boven de andere projecten uit met 16 527 stemmen (47,8%). Een onderdeel van dit project is het “heel en schoon” maken van de wijken. Dat project is inmiddels in volle gang.
Tanthof en Wippolder
Op 5 juni werd het startsein voor de stedelijke schoonmaakactie ‘de wijk in het zonnetje’ gegeven in de wijk Tanthof. Uitvoerende medewerkers van de gemeente Delft dronken ‘s ochtends koffie, samen met geïnteresseerde bewoners en medewerkers van corporaties en Delfland, waarna de actie van start ging. Op maandag 25 september start de opknapactie in de Wippolder. Het is de bedoeling dat de Opknapkaravaan alle wijken van Delft aandoet. De Opknapkaravaan bestaat uit een daadwerkelijk ‘caravan’ waar bewoners van de wijk een klachtenformulier over de woonomgeving konden invullen en uiteraard uit een groot aantal uitvoerende ambtenaren. De caravan werd ‘bemand’ door medewerkers van diverse disciplines zoals Wijkzaken, Onderhoud Groen, Civiel en de Reiniging.
Locaties
De caravan stond van 5 juni tot en met 16 juni in Tanthof; de eerste week in de Dasstraat en de tweede week op het Bikoplein nabij de beide supermarkten. Van 25 september tot en met 6 oktober krijgen de Wippolder en het Rotterdamseweggebied een opknapbeurt en staat de caravan eerst op de Nassaulaan, bij de Volumemarkt aldaar, en vervolgens in de Mijnbouwstraat. De combinatie caravan en supermarkt blijkt heel goed te werken. Iedereen doet boodschappen en komt dan vanzelf de caravan tegen.
Schoon en heel
Het doel van de schoonmaakactie is de wijk “heel en schoon” maken. Dit houdt onder meer in het verwijderen van graffiti, snoeien van beplanting, verwijderen van hondenpoep, reinigen van straatwerk, enzovoort. Inwoners van de betreffende wijk kunnen in deze twee weken ook suggesties doen voor werkzaamheden. Het telefoonnummer van de Servicedienst (260 22 25) is beschikbaar om mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn ook de gelegenheid te geven een klacht in te dienen. De caravan is op werkdagen open van 8.30 uur tot 10.30 en ‘s middags van 14.00 - 16.00 uur.
Publiciteit
De publiciteit die aan het project gegeven werd, blijkt afdoende. Er zijn affiches en flyers in de wijk verspreid en ook alle lokale kranten hebben aandacht aan het onderwerp gegeven. Veel bewoners gaven dan ook aan al op de hoogte van de komst van de karavaan te zijn.
Resultaat
In totaal zijn er 295 meldingen ontvangen in de twee weken dat de caravan in de wijk stond. Dit hoge aantal maakt duidelijk dat de actie is aangeslagen en positief wordt gewaardeerd. Zeker de helft van de meldingen had betrekking op het groen in de wijk. Veel verzoeken betreffen het maaien van hoog gras. Ook het snoeien van heesters werd veel gevraagd, soms om paden begaanbaar te maken of anders om de verkeersveiligheid te vergroten. Verzoeken kwamen ook om vuil uit plantsoen of bestrating te verwijderen, maar ook om grotere objecten als matrassen uit de waterlopen te verwijderen. De meldingen over bestratingen gingen in de meeste gevallen over ongelijk wegdek en dat van voetpaden. Met name bij de overgang van betegelde voet- en fietspaden naar een brugdek komt een ongelijke ligging vaak voor. De meldingen voor werktuigbouw betreffen ontbrekende of scheef hangende straatnaamborden en de melding voor riolering gaan over brugleuningen of brugdekken waaraan iets mankeert.
IOR staat voor een overleg over de Inrichting Openbare Ruimte. 29 meldingen bleken ‘IOR waardig’, dat wil zeggen dat onderhoudsdiensten hier niet zonder meer de melding kunnen verhelpen maar dat eerst in overleg met de betreffende vakdisciplines naar een oplossingen gekeken moet worden. Zo bestaan vragen over het omzetten van niet meer in gebruik zijnde containeropstelplaatsen in een parkeerplaats, of het plaatsen van straatmeubilair, of het verzoek om een drempel. Tijdens een IOR extra, kon een aantal klachten worden beantwoord, van ongeveer 20 moet buiten een schouw plaatsvinden om een juiste oplossing te kiezen.
Voor corporaties waren er meldingen betreffende overhangend groen, of de staat van onderhoud van enkele portieken. De politie heeft voornamelijk melding doorgekregen over in de wijk (langdurig) geplaatste aanhangwagens, caravans en oudere auto’s.
Inicio is een adviesbureau dat de gemeente assisteert in het maken van speelplekkenplannen per wijk. Dit bureau heeft de vragen over de speelplaatsen in Tanthof ontvangen. Delfland heeft 6 meldingen gekregen over bekladde electriciteitskasten.
Tenslotte hebben een aantal meldingen de kwalificatie ‘geen zaak’ gekregen. Dit waren meldingen die niet pasten in de doelstelling van de Opknapkaravaan en betrof bijvoorbeeld de wens om meer diversiteit van het winkelaanbod, of andere openbaar vervoer lijnen, soms ook zeer algemeen als “meer verlichting op wandelpaden en speelplaatsen.
Dergelijke wensen zijn vaak ook gehoord bij het maken van het wijkplan van Tanthof en zijn dan daarin al opgenomen.
De kolom ‘niet afgehandeld’ betekent dat de betreffende melding niet direct wordt afgehandeld maar op een later tijdstip wordt meegenomen in de reguliere onderhoudsplanning.
Verbeteringen
Een aantal zaken zijn voor verbetering vatbaar. Zo moeten gemelde klachten op diezelfde dag door de betreffende afdeling of collega-organisatie opgehaald worden. Daarmee wordt bereikt dat klachten sneller kunnen worden opgepakt.
Routing Klachten
In het vervolg moet de routing van de klachten meer gestructureerd worden. Er zal een overzicht worden bijgehouden welke klachten er binnen komen en wat er met die klachten gebeurt. De klachtenformulieren worden vanaf heden ook genummerd en er wordt op het formulier aangegeven waar de klacht naar toe gaat. Er komt een extra doordruk bij het formulier (één exemplaar krijgt de indiener van de klacht mee, één exemplaar gaat naar de uitvoerende en één exemplaar is voor Wijkzaken) en op het formulier zelf komt meer ruimte voor de beschrijving van de klacht.
Logistiek
Er zal vanuit wijkzaken een centrale figuur voor de logistiek komen die gaat samenwerken met een medewerker van bedrijven. Een opzichter plus zou hiervoor goed in aanmerking kunnen komen. Deze kan de uitvoering van de afhandeling van melding/klachten coördineren. Over de taakverdeling zullen vooraf afspraken worden gemaakt. Er wordt een draaiboek voor de wijkkaravaan gemaakt. Er moet meer terugkoppeling plaats gaan vinden. Ook moet er, om vast te stellen of de wijk schoner en heler is geworden, vooraf èn achteraf een foto gemaakt worden van diverse lokaties waar klachten over zijn binnen gekomen.
Caravan
In de caravan zijn in de toekomst van iedere wijk zeer
gedetailleerde kaarten aanwezig waarop duidelijk te zien valt, over welk gebied
de klacht gaat. In de winter zal in de caravan electriciteit worden aangesloten
voor licht, warmte en het opladen van de telefoon. Bij het kiezen voor een
locatie zal hiermee rekening worden gehouden.
Waardering
De waardering bij de bewoners was hoog; veel mensen gaven aan de actie te waarderen. Er waren ook reacties die vroegen om meer van dit soort acties in de wijk, bijvoorbeeld zowel in het voorjaar als in het najaar (snoeien, onkruid borstelen). Ook het servicepunt wordt sinds de karavaan vaker gebeld, de bekendheid daarvan is duidelijk toegenomen.
Aantal binnengekomen
klachten in de wijk Tanthof in de periode 5 tot en met 16 juni 2000.
Melding voor |
Aantal meldingen |
Afgehandeld |
Niet afgehandeld |
Groen |
114 |
107 |
7 |
Bestrating |
74 |
51 |
23 |
Werktuigbouw |
11 |
6 |
5 |
Reiniging |
12 |
8 |
4 |
Riolering |
5 |
|
|
Openbare verlichting |
3 |
|
|
IOR |
29 |
|
|
Totaal gemeente |
248 |
|
|
Extern n corporaties n politie n Inicio n Delfland |
30 9 4 11 6 |
-- |
-- |
Geen zaak |
17 |
-- |
-- |
Totaal |
295 |
|
|
J.J. van Zwet
Hoofd vakteam Wijkzaken