Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten
2001
Inhoudsopgave tekst
[cijfers]
Inleiding..................................................................................................................... 1
01. Buurt- en Wijkwerk..................................................................................... 2 [43]
02. Sport en Recreatie..................................................................................... 4 [43]
03. Kinderopvang............................................................................................... 5 [43]
04. Jeugd- en Jongerenwerk
·
algemeen................................................................................................... 8 [44]
· Kindertuinen
/ Speeltuinen / natuur- en vogelwacht.................... 10 [45]
05. Sociaal Pedagogische Dienst................................................................... 11 [45]
06. Ouderenbeleid............................................................................................. 12 [45]
07. Maatschappelijke Dienstverlening........................................................ 15 [45]
08. Welzijnswerk Migranten........................................................................... 16 [46]
09. Emancipatie................................................................................................... 18 [46]
10. Overige terreinen:
· Bureau
Respect...................................................................................... 20 [47]
· Slachtofferhulp.................................................................................... 21 [47]
11. Incidentele subsidies
· Gemeentelijk
Internationaal Solidariteitsbeleid........................... 22 [47]
12. Culturele Instellingen
·
Theater, Kunstcentrum en Overige Instellingen........................... 24 [48]
·
Bibliotheek............................................................................................... 25 [48]
13. Amateurkunst.............................................................................................. 27 [49]
14. Gehandicaptenbeleid................................................................................. 28 [50]
14a. Panel Gehandicaptenbeleid...................................................................... 29 [50]
15. Sociale Zaken............................................................................................... 30 [50]
15a. Panel Werk en Inkomen............................................................................. 30 [50]
16. Volksgezondheid
· Projectsubsidies
Vrouwenhulpverlening....................................... 32 [50]
· Projectsubsidies
Preventieve Gezondheidszorg........................... 33 [50]
17. Maatschappelijke opvang
· Vrouwenopvang..................................................................................... 35 [50]
· Verslavingszorg.................................................................................... 37 [50]
· Dak- en
Thuislozen.................................................................................. 39 [50]
18. Vluchtelingenbeleid.................................................................................. 41 [51]
Leden
werkgroep Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten.......... 52
Inleiding
In dit programma worden de subsidies voor 2001 aan
instellingen die maatschappelijke activiteiten ontplooien, verdeeld. Ten
opzichte van vorig jaar is voor de begrotingsposten een verhogingspercentage
van 3,2 gehanteerd.
Het jaarprogramma bevat per beleidsterrein een
beschrijving van ontwikkelingen, doelen en afspraken over producten en acties.
In een aparte rapportage wordt de subsidieverdeling over het jaar 1999
geëvalueerd.
Deze werkwijze is overeenkomstig de vastgestelde
methodiek om resultaatafspraken te maken met de (grotere) gesubsidieerde
instellingen. Inhoudelijk is dit programma weer een stapje verder dan in 2000,
maar we zijn er nog niet. Op bepaalde terreinen zijn al goede afspraken
gemaakt, zoals kinderopvang, culturele instellingen, maatschappelijke opvang,
vluchtelingenbeleid. Daar zijn producten en prestaties in kwantitatieve termen
beschreven. Dat betreft ongeveer 60% van het totale subsidiebudget.
Op de terreinen buurtwerk, jongerenwerk,
ouderenwerk, sociale zaken en volksgezondheid moet de slag naar meetbare prestaties
nog goed worden gemaakt. In de Zomernota 2001-2004 is aangegeven dat in 2001
nog eens 20% van het subsidiebudget gekoppeld wordt aan nieuwe
productafspraken: maatschappelijk werk, jongerenwerk en buurt- en wijkwerk. Die
afspraken zijn thans in voorbereiding en zullen na vaststelling van het
jaarprogramma, in het voorjaar van 2001, tot politieke besluitvorming leiden.
Door de reorganisatie van het gemeentelijk apparaat
is het moeilijk gebleken om een goede aansluiting te maken tussen de gemeentebegroting
2001 en de financiële paragraaf in dit jaarprogramma. In een aantal gevallen
zouden verschillen kunnen worden ontdekt. De bedragen die in dit jaarprogramma
staan zullen echter niet meer naar beneden worden bijgesteld.
Tenslotte een kleine blik naar de nabije toekomst.
Aan het begin van het jaar 2001 verwachten wij de instellingen nader te kunnen
informeren over de bijstelling van het juridisch kader van het subsidiebeleid.
Aan de aanpassing van de subsidieverordening wordt de laatste hand gelegd.
De evaluatie van de subsidieafspraken 2000 zal al
in de eerste helft van 2001 verschijnen. Daarmee wordt het beter mogelijk om zo
nodig bij te sturen in de te maken afspraken voor het jaar 2002.
Burgemeester en wethouders van Delft,
oktober 2000.
01. Buurt- en wijkwerk
Begrotingsbedrag |
ƒ
1.964.628: ƒ 1.327.848 Stichting Welzijn Delft ƒ 533.579 activiteiten buurt en wijkwerk ƒ 103.200 uitbreiding capaciteit
opbouwwerk |
Soorten activiteiten |
Onderstaande
onderverdeling heeft zowel betrekking
op de taken van de beroepskrachten (SWD) als op het gebruik van de
buurtaccommodaties. Per 1 januari 2001 wordt ƒ 650.000,= van het budget SWD
overgeheveld naar het budget BWD i.o. ten behoeve van het jongerenwerk. a. Ontmoeting/recreatie b. Vorming/educatie c. Cultuur/creativiteit d. Belangenbehartiging/activering e. Dienstverlening f. Opvang g. Afstemming/coördinatie |
Beleidsdoel |
Algemeen doel: bevordering van
leefbaarheid en participatie en bestrijding sociaal isolement. Afgeleid doel: het beschikbaar stellen
van een basisvoorziening in de wijk in de vorm van accommodatie,
beheer,professionele formatie en activiteiten om doel en doelgroepen te bereiken, te realiseren
in een periode van 3 jaar. Doelgroepen: 1.
peuters; 2.
kinderen 4 - 11 jaar; 3.
tieners 10 tot 15 jaar; 4.
volwassenen met bijzondere aandacht voor vrouwen en ouderen; 5.
migranten. |
Beoogd resultaat |
Basisvoorziening: (a) voor elk van de zes wijken - de binnenstad uitgezonderd - één
wijkcentrum; op grond van specifieke bevolkingskenmerken twee wijkcentra in
Voorhof en Delft West; (b) in elke wijk tienerwerk vanuit de wijkaccommodatie; (c) per wijk 32 uur agogische formatie algemeen en 8 uur voor tienerwerk;
dit met 24 uur te vermeerderen waar sprake is van een tweede centrum; (d) elke accommodatie beschikt over 32 uur beheer (WIW/ID-banen). |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
·
Bijeenkomst (a en c): aantal, aantal deelnemers, doelgroep. ·
Informatie (d en e): thema, aantal deelnemers, doelgroep. ·
Cursus (b en c): aantal ‘lessen’, programma, thema, doelgroep. ·
Begeleiding (c en d): doelgroep, uren individueel - uren groep, aantal
klanten. ·
Signalering (g): thema/onderwerp, uren per verslag. ·
Netwerk: uren bijeenkomsten, deelnemers. Faciliteit:
ruimte (m2)*tijd. |
|
|
Ontwikkelingen/trends |
Wijkaanpak/wijkplannen;
deelnemen aan netwerken in de wijk. |
Actiepunten voor 2001 |
·
De externe oriëntatie in het welzijnswerk uitwerken door gebruik te
maken van de netwerkbenadering en toepassing van de werkwijze van opbouwwerk; ·
Meerjaren subsidie-afspraken voorbereiden met de stedelijk opererende
organisaties over de te leveren producten en diensten, met als onderliggend
doel te om in onderling overleg te komen tot een nieuwe, duidelijker
organisatiestructuur; ·
Het beschikbare budget voor projectsubsidie wijkbreed inzetten voor
het realiseren van wijkprogramma’s die gericht zijn op bevordering van
leefbaarheid en participatie en op bestrijding van sociaal isolement. ·
Projectmatige aanpak van de (noodzakelijke) verschuivingen binnen het
buurt- en wijkwerk om de in 2004 voorgestane basissituatie te bereiken. ·
Starten met de voorbereiding van voorgenomen nieuwbouw in Poptahof,
Sranti en Tanthof. ·
Projectmatige aanpak van de voorbereiding en invoering van
huurovereenkomsten. ·
Onderzoek naar de vaste lasten
van de buurthuizen heeft uitgewezen dat de huidige toegekende basissubsidie
ontoereikend is voor de exploitatie. Uitwerken nader voorstel basissubsidie
per buurthuis en verhoging budget basissubsidie |
Kengetallen |
*
aantal drempeloverschrijdingen *
bereik van de doelgroepen *
bezettingsgraad accommodatie |
02. Sport en Recreatie
Begrotingsbedrag |
ƒ
1.353.625: ƒ 600.722
Sportfondsenbaden ƒ 364.602 Recreactieschap Midden Delfland ƒ 130.545 Stimuleren sportdeelname ƒ 6.473 Gehandicaptensportvereniging
Redeoss ƒ 6.174 Harttrimclub ƒ 245.109 Bijdrage veldonderhoud en
compensatie WOZ |
Soorten activiteiten |
Sportactiviteiten,
vorming sportkader Instandhouding
veldkwaliteit Sportmogelijkheden
Redeoss en Harttrimclub Zwemmogelijkheden
Sportfondsenbad Recreatie
Midden Delfland |
Beleidsdoel |
Stimuleren
sportdeelname en kadervorming. Kwaliteit
en continuïteit van sportvoorzieningen. |
Beoogd resultaat |
Meer- en regelmatige sportdeelname van
beleidsdoelgroepen. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Aantal
gesubsidieerde activiteiten. Bezoekercijfers
sportfondsenbaden. |
Ontwikkelingen/trends |
Meer
behoefte aan een vrijblijvende en flexibele sportaanbod op wijkniveau. Integrale
benadering sport, via sportvisie 2000 + 6. |
Actiepunten
voor 2001 |
·
Binnen werkteams volgens de uitgangspunten van Sportvisie 2000 + 6
voorstellen ontwikkelen ter ondersteuning van de breedtesport. ·
Structurele professionele ondersteuning en coördinatie ten behoeven
van meer en flexibele sportaanbod op buurt- en wijkniveau in samenwerking met
diverse beleidssectoren. ·
Bezien of Mooi zo Goed zo een rol kan spelen in de organisatie van de
SportKleuriade. ·
Deelname van sportorganisaties organiseren in het
vensterschool-programma in Voorhof en Buitenhof. ·
Regeling voor ondersteuning van zwemverenigingen treffen en voor
compensatie van WOZ-lasten van sportverenigingen. |
Kengetallen |
Bezoekcijfers
NV Sportfondsenbad Delft |
03.
Kinderopvang
Begrotingsbedrag |
ƒ
4.461.932: ƒ 4.125.945 Octopus ƒ 250.000 reservering teruglopende
ouderbijdrage ƒ 69.784 Bijzondere zalen ƒ 16.203 reservering ontwikkeling psz
beleid |
Soorten activiteiten |
Opvang
van kinderen 0 tot 12+jaar Peuteropvang |
Beleidsdoel |
Het
primaire doel van kinderopvang is: het bieden van de mogelijkheid aan ouders
om de zorg voor kinderen (van nul tot twaalf jaar) te combineren met werk,
studie of andere maatschappelijke activiteiten. Opvang
is de kernfunctie, dat wil zeggen: het bieden van goede verzorging, opvoeding
en spel- en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen en het bieden van
ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen en ouders. Kinderopvang kan ouders ook
steunen bij alledaagse opvoedingsvragen of signalering van opmerkelijke
gedragingen. Binnen dit kader biedt kinderopvang aan kinderen de mogelijkheid
om in een veilige, uitdagende omgeving onder deskundige begeleiding te spelen
met leeftijdgenootjes. |
Beoogd resultaat |
·
inkopen kinderopvangplaatsen voor speciale doelgroepen; ·
laten toepassen en registreren van de toelatingscriteria, (vastgesteld
bij nota “b.s.o. integraal”) ·
4 maal per jaar laten leveren van een voortgangsrapportage ten aanzien
van bezetting, inkomsten ouderbijdragen en wachtlijsten; · ouderbijdragen subsidieplaatsen laten innen volgens
inkomensafhankelijke ouderbijdragentabel (de bedragen in de vastgestelde
tabel 2000 worden voor 2001 verhoogd met 3,2%) . |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Het
laten leveren door Octopus van: 145 hele dagopvang 15
halve dagopvang 80
buitenschoolse opvang 209.6 peuterspeelzaalplaatsen 140.8 peuterplusplaatsen Bezetting
van 90% 3.36
flexibele opvang buitenschoolse opvang 5
flexibele opvang hele dagopvang (experiment; afspraken verder ontwikkelen) |
Ontwikkelingen/trends |
·
de afspraken voor 2001 maken onderdeel uit van een meerjarig contract
(2000 t/m 2002); ·
uiterlijk vanaf 2003 zal er sprake zijn van een vorm van vraagsturing
door ouders; dit betekent dat de gemeente geen plaatsen meer koopt voor de
hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang, maar dat ouders bepalen waar
zij een plaats ingekocht willen hebben; de gemeente zal na afloop van het
huidige meerjarencontract dus geen nieuw contract met Octopus aangaan voor
wat betreft de hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang. Voor de 3- en
5-urige peuteropvang wel. ·
in de loop van 2001 zal meer bekend worden over het systeem van
vraagsturing; aan de hand daarvan zullen met Octopus voor het JMA 2002
afspraken worden gemaakt; ·
in overleg met alle delftse kinderopvangorganisaties zal een model van
vraagsturing en inkoopmogelijkheden bij in principe alle professionele
kindercentra worden ontwikkeld; ·
de gemeente gaat in overleg met betrokken organisaties het
peuteropvangbeleid aanpassen op voor- en vroegschoolse ontwikkelingen;
plaatsingscriteria hierop aanpassen; ontwikkelings- stimulerings- en/of
experimenteerbudget wordt door de gemeente gereserveerd (ƒ 16.203); criteria
voor besteding ontwikkelen; ·
Octopus fungeert voor een aantal levensbeschouwelijke peuterspeelzalen
als subsidieloket; vanaf 2001 kan de rechtstreekse subsidierelatie tussen de
gemeente en deze speelzalen worden
hersteld. Dit betekent niet dat er verandering optreedt in de hoogte van het
subsidie (ƒ 69.784). Daarover blijven de huidige voorwaarden onveranderd van
kracht. De bijzondere zalen zullen inhoudelijk en financieel verantwoording
afleggen aan de gemeente over de ingekochte plaatsen (bezetting, inkomsten
ouderbijdragen en wachtlijsten); ·
vanaf 2001 vindt een jaarlijkse inspectie door de GGD van alle
kinderdagverblijven (hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang) plaats;
de peuteropvangvoorzieningen worden 1 x per 2 jaar gecontroleerd. Van deze
inspecties worden rapportages opgesteld; een maal per jaar wordt hiervan een
totaalrapportage gemaakt en aan het College en de Raadscommissie aangeboden.
De rapportages zijn openbaar. ·
criteria en gebruik flexibele opvang - met name voor doelgroepen
sociale activering- en werkgelegenheidsbeleid verder ontwikkelen; ·
de inkomsten ouderbijdragen zullen naar verwachting verder teruglopen
door een gewijzigde doelgroep. Om dit op te kunnen vangen wordt door de
Gemeente voor 2001 een bedrag gereserveerd (ƒ 250.000); als de ouderbijdrage
feitelijk structureel teruglopen betekent dit dat de Gemeente voor 2002
minder kindplaatsen kan inkopen; ·
mocht in de loop van 2001 blijken dat de ouderbijdragen minder hard
teruglopen, dan kunnen voor het gereserveerde bedrag extra plaatsen bij
Octopus worden ingekocht. |
Actiepunten voor 2001 |
·
i.s.m. gemeente-Octopus verhuisplannen ontwikkelen voor b.s.o. in
Voorhof (wijk 4) ten behoeve van Poptahof (wijk 4), Buitenhof (wijk 5) en
Tanthof (wijk 6); en b.s.o. binnenstad (wijk 7) t.b.v. Hof van Delft (wijk 3) ·
starten verhuisplan peuterspeelzaal Buitenhof naar andere accommodatie
in combinatie met b.s.o.; ·
daar waar dat mogelijk is huisvesting peuteropvang laten combineren
met b.s.o. ·
Octopus gaat met name de peuteropvang en de buitenschoolse opvang
wijkgericht aanpakken ·
Gemeente gaat i.s.m. direct betrokkenen beleid voor peuteropvang
aanpassen aan voor- en vroegschoolse ontwikkelingen; ·
Gemeente gaat algemeen subsidiebeleid verder stroomlijnen met
doelgroepenbeleid (DMZ) |
Kengetallen |
Inkoopbedragen
per soort kindplaats: ƒ 22.547 hele
dagopvang ƒ 14.919 halve
dagopvang ƒ 10.392 buitenschoolse
opvang ƒ
4.261 peuterspeelzaal ƒ
7.806 peuterplus ƒ 23.220 flexibele
opvang (hele dagopvang) ƒ 10.991 flexibele
opvang (buitenschoolse opvang) Inkomsten
ouderbijdragen ƒ 7.594 hele
dagopvang ƒ 4.106 halve
dagopvang ƒ 3.609 buitenschoolse
opvang ƒ 2.084 peuterspeelzaal ƒ 3.235 peuterplus ƒ0,0 flexibele
opvang Huidige
gebruik van de subsidieplaatsen (voor zover gegevens beschikbaar en/of bekend
medio 2000): ·
5.97 % studerend, uitkeringsgerechtigden ·
3.8 % zelfstandig ondernemer ·
65.97 % in loondienst Capaciteit
op wijkniveau van: peuteropvang:
1 kindplaats op 3,89 kinderen hele
dagopvang: 1 kindplaats op 5,56 kinderen buitenschoolse
opvang: 1 kindplaats op 13,71 Bereik: hele dag b.s.o. Delft
(nu) 36 % 13 % Ned
(2002) 23 % 9 % A’dam
(2002) 38 % 11 % |
04. Jeugd- en jongerenwerk
Algemeen
Begrotingsbedrag |
ƒ
1.902.753: ƒ 1.515.339 Breed Welzijn Delft i.o. ƒ 300.604
activiteiten jeugd en jongerenwerk
ƒ 28.829 buitenschoolse natuureducatie ƒ 24.260 onderhoud speeltuinen ƒ 21.394 activiteiten speeltuinen ƒ 12.326 kindertuinen |
Soorten activiteiten |
De
B.W.D. io, het jeugd en
jongerenwerk werkt voor en met jeugd
jongeren van 4 tot 23 jaar onderverdeeld naar de leeftijden 4-12 jaar, 12 tot
16 jaar en 16 tot 23 jaar. Op
basis van de ( 1 of 2)jaarlijkse wijkanalyses worden binnen de door de
gemeente aangegeven doelgroep jeugd specifieke subdoelgroepen aangewezen. De
organisatie kiest nadrukkelijk voor het werken met verschillende groepen
jongeren. Verschillend qua opleiding, achtergrond, wensen. Omdat de
organisatie jongeren een perspectief wil bieden. Perspectief ontstaat doordat
zichtbaar is welke mogelijkheden er zijn. Van dansen, ontmoeting tot
begeleiding bij huiswerk. Daarnaast
subsidiëring van de activiteiten van -
Delftse vakantie Activiteiten -
Scouting -
Hobbyclub St Jozef |
Beleidsdoel |
De
B.W.D. i.o richt op alle jeugd en jongeren en hun sociaal systeem. Daarbij
ziet de organisatie het bevorderen van de maatschappelijke participatie als
haar belangrijkste taak. Het bevorderen van de leefbaarheid is de tweede
prioriteit. Het voorkomen en/of terugdringen van het sociaal isolement wordt
in deze twee prioriteiten meegenomen. |
Beoogd resultaat |
Voor
het jaar 2001 wordt door de B.W.D. de laatste hand gelegd aan het
activiteitenprogramma. Voor dit programma wordt gebruik gemaakt van de
doelstellingen en vragen die zijn geformuleerd door de gemeente. Hiervoor is
uiteraard gebruik gemaakt van de relevante nota’s, naast Knopen in de Wijk
bijvoorbeeld de nota integraal jongerenbeleid. Er heeft ook overleg plaats
gevonden op ambtelijk niveau. Met de jongerenwerkers van de SDW en Jos’98
zijn beleidsdagen georganiseerd om vanuit de vraag de bestaande activiteiten
hieraan te koppelen en eventueel activiteiten aan te passen of niet te
ontwikkelen. Expliciet zullen hierbij de gewenste resultaten worden
geformuleerd. Dit werkplan zal samen met de begroting in concept ter
bespreking worden voorgelegd en in consensus met de gemeente worden
vastgesteld. |
|
|
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Met
de B.W.D.i.o. zijn gesprekken gaande m.b.t. tot meetinstrumentarium en
vastlegging resultaten. Afronding
in november 2000. Uitgangspunt
is de combinatie van: ·
aantallen bijeenkomst, begeleiding of cursus ·
een drempeloverschrijding ·
een deelnemers contact-uur ·
een cliëntcontact ·
de mate van jongerenparticipatie |
Ontwikkelingen/trends |
Relatie
wijkaanpak Jongerenparticipatie Integraal
veiligheidsbeleid |
Actiepunten voor 2001 |
· Vaststellen functies van
het jongerenwerk; verdere ontwikkeling van de B.W.D. en het
BWD-activiteitenprogramma: Het
komende jaar staat in het teken van de ontwikkeling van een integrale aanpak voor het Jeugd en Jongerenwerk. Daarnaast
dient er ook draagvlak ontwikkeld te worden voor de gewenste samenwerking in
B.W.D. i.o. verband. Dit is lastig omdat er twee organisaties samengevoegd
worden waar tussen grote verschillen bestaan in ervaringen in de eigen
organisatie, werkervaring in Delft en met de doelgroepen en in opleiding. Het
is goed als deze ontwikkeling gedurende dit jaar expliciet aandacht krijgt
door: · Het uitvoerend werk te versterken zodat de inzet op uitvoerend niveau niet
lijdt onder de wenselijke versterking van het managementniveau. · Beleid op dit thema te ontwikkelen · Personeelsbegeleiding; · Deskundigheidsbevordering
gericht op overdracht van de werkervaring aan de minder ervaren werkers; · Gemeenschappelijke
cultuur ontwikkeling · Beheer te versterken · Verschuiving van WIW naar
ID doelgroepen · Structurele ruimte in het
formatieplan inruimen · Functieonderscheid tussen
beheerders en beheer assistenten · Extra management capaciteit beschikbaar te hebben op uitvoerende
niveau. · Manager jeugd en
jongerenwerk dicht op de wijken · Stedelijk projectgroep
onder leiding van de directeur · Pip-ers in de
gebiedsteams voor 1 jaar aanstellen op SCW3 niveau · Regelmatige evaluatie met betrokkenen (veldwerkers en met nadruk
jongeren) over bereikte resultaten en aangeboden programma. · Verdere uitbouw van het Pilotproject
jongerenopbouwwerk Wippolder · Toezicht op veiligheid speeltoestellen speeltuinen |
Kengetallen |
Nog
geen kengetallen beschikbaar. |
04. Jeugd-
en jongerenwerk
Kindertuinen/speeltuinen/natuur-
en vogelwacht
Begrotingsbedrag |
ƒ 28.829
buitenschoolse natuureducatie (natuurwacht/vogelwacht) ƒ 24.260
onderhoud speeltuinen ƒ 21.394
activiteiten speeltuinen ƒ 12.326
kindertuinen |
Soorten
activiteiten |
Educatieve
en recreative activiteiten |
Beleidsdoel |
Bevorderen van natuur- en milieubesef bij
kinderen. Overdragen van kennis en praktische vaardigheden. Veilige speelmogelijkheden voor kinderen. |
Beoogd
resultaat |
Niet door financiële en andere drempels
gehinderde deelname van kinderen aan de activiteiten. Speeltoestellen voldoen aan de wettelijke
veiligheidseisen. |
Meting
output (producten) d.m.v. GFO-terminologie |
Aantal deelnemende kinderen. Aantal activiteiten. |
Ontwikkelingen/trends |
De 4 kindertuinen zijn over de gehele stad
verspreid. Ze worden steeds meer onderdeel van het voorzieningenaanbod op
wijkniveau en de kindertuinactiviteiten worden (verder) geïntegreerd in het
activiteiten-aanbod op wijkniveau. Eenzelfde integratieontwikkeling doet zich voor
ten aanzien van de bewaakte speeltuinen. |
Actiepunten
voor 2001 |
Kindertuinen: In een nota aan de gemeenteraad worden
voorstellen gedaan om de financiele positie van de Kindertuinen zodanig
structureel te verbeteren dat ook op langere termijn de volgende
uitgangspunten realiseerbaar blijven: · De hoogte van de bijdrage
die van deelnemende kinderen wordt gevraagd mag geen te grote financiële
drempel zijn. · De vrijwilligers moeten
voor hun vele inzet tenminste “gewaardeerd” kunnen worden via vergoeding van
de direct door hen te maken kosten. · De financiële basis van
de stichting moet zodanig zijn, dat binnen redelijke grenzen vallende grote
uitgaven voor onderhoud, vernieuwing en calamiteiten door de stichting zelf
kunnen worden opgevangen. Met EZH gelden zal de slechte en te kleine
accommodatie op de kindertuin nabij het NS station Delft-Zuid worden vervangen door
nieuwbouw. Speeltuinen: · BOVG: ontwikkelen
speeltuingebouw-Plus · Mogelijke herinrichting
Westerhonk · Beleidsnotitie bewaakte
speeltuinen in voorbereiding |
Kengetallen |
|
05. Sociaal Pedagogische Dienst
Het beleidsterrein Vrije tijd en Vorming geestelijk
gehandicapten is een kleiner gebied binnen welzijn en wordt als gevolg hiervan
vanaf heden opgenomen in hoofdstuk 10 Overige Beleidsterreinen. Er zijn voor de
voortzetting van de subsidiëring geen specifieke afspraken gemaakt.
06. Ouderenbeleid
Begrotingsbedrag |
ƒ 1.190.384: ƒ 920.684 algemeen ouderenwerk ƒ 269.700 projecten ouderenwerk |
Soorten activiteiten |
a. Dienstverlening, waaronder 1.
project financiële dienstverlening (m.n. ondersteuning persoonlijke
financiële administratie); 2.
steunpunt mantelzorg; 3.
tijdelijke verzorging (indicatie, plaatsing, nazorg regelen); 4.
dagvoorzieningen (indicatie) 5.
maaltijddienst; 6.
personenalarmering. b. Voorlichting, waaronder
informatiepunt ouderen; project huisbezoeken op kroonjaren; project
huisbezoeken allochtone ouderen; ouderenadviseurs. c. Vorming/Educatie, waaronder cursussen op
projectbasis (als cursus ondersteuning allochtone mantelzorgers, cursussen
zelfredzaamheid, vriendschapscursus en project preventie en uitwisseling 55 +
vrouwen; computercursus)* d. Ontmoeting/Recreatie, waaronder
ouderensociëteiten en activiteiten op projectbasis (als zomer- en
winteractiviteiten)* e. Sportieve recreatie, waaronder meer bewegen
voor ouderen en activiteiten op projectbasis (als recreatieve fitness)* f. Cultuur, waaronder activiteiten
op projectbasis (als kunstexcursies)* g.
Belangenbehartiging/Activering waaronder projectgroep wonen; projectgroep
verkeer; Gilde Delft. h.
Afstemming/Coördinatie/Productontwikkeling, waaronder; stuurgroep ouderen
binnenstad; stuurgroep senioreneducatie; werkgroep opname bejaarden;
dagvoorzieningen. *
Genoemde activiteiten zijn voorbeelden van eenmalige projectsubsidies uit
2000. Per jaar wordt een bestedingsvoorstel voor het budget flankerend
ouderenbeleid vastgesteld. Voor 2001 dient dit nog plaats te vinden. |
Beleidsdoel |
Algemeen doel: Het
bevorderen van de zelfredzaamheid van ouderen. Afgeleid doel: Het
steunen en ontwikkelen van het (rest-) vermogen van ouderen om waarden als
zelfbeschikking, maken van eigen keuzes, en onafhankelijkheid te
verwezenlijken. Kerndoelen: Maatschappelijke
activering. Sociale
preventie. Persoonsgerichte
begeleiding en hulpverlening. |
Beoogd resultaat |
Ad a. 1.
Ouderen zijn in staat om hun financiële administratie te verzorgen. 2.
Mantelzorgers kunnen de hulp aan thuiswonende ouderen volhouden. 3.
Zelfstandig wonende ouderen in tijdelijke crisissituaties worden
toegeleid naar tijdelijke opname in een verzorgingshuis. 4.
Zelfstandig wonende ouderen kunnen langer thuis blijven wonen. 5.
Alle zelfstandig wonende ouderen kunnen dagelijks beschikken over een
verantwoorde warme maaltijd. 6.
Zelfstandig wonende ouderen kunnen in noodsituaties direct hulp
inroepen. Ad b. Ouderen zijn in staat
hun vragen c.q. behoeften te formuleren en daarvoor een passende oplossing te
vinden. Ad c. Ouderen blijven
maatschappelijk vaardig en actief. Ad d. Ouderen hebben een
zinvolle dag- en weekindeling. Ad e. De beweeglijkheid en
vitaliteit van ouderen wordt gehandhaafd. Ad f. Ouderen houden hun
interesse op peil en verbreden deze. Ad g. Ouderen zijn
maatschappelijk actief. Ad h. Ontwikkeling van nieuwe
producten en aanpassing van bestaande producten aan de ontwikkeling van de
vraag. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Ad a. Product = Begeleiding +
Verstrekking. Als
kengetallen zijn te hanteren: 1.
het aantal cliënten dat na starthulp zelfstandig de financiële
administratie kan verzorgen en het aantal cliënten dat op maandelijkse
ondersteuning aangewezen is. 2.
het aantal mantelzorgers dat de hulp kan volhouden. 3.
het aantal geslaagde bemiddelingen. 4.
het aantal deelnemers, het aantal afgenomen maaltijden en het aantal
klachten. 5.
het aantal abonnees, het aantal klachten. Ad
b. Product = Informatie. Kengetallen zijn het
aantal cliëntcontacten en het aantal geslaagde bemiddelingen. Ad
c. Product = Cursus. Kengetallen
zijn het aantal deelnemers, het aantal uren en de aard en omvang van uit
deelname voortvloeiende activiteiten. Ad d. Product = Bijeenkomst. Kengetallen
zijn het aantal deelnemers en het aantal uren. Ad e. Product = Bijeenkomst. Kengetallen
zijn het aantal deelnemers, het aantal uren en de vitaliteitsbeleving van de
deelnemers. Ad f. Product = Bijeenkomst +
Faciliteit. Kengetallen zijn het aantal deelnemers en het aantal uren uren +
de vervoerskosten. Ad g. Product = Bijeenkomst +
Dienstverlening aan derden. Kengetallen zijn het aantal deelnemers + het
aantal uren en aard en omvang van uit deelname voortvloeiende activiteiten. Ad
h. Product = Signalering + Netwerk. Kengetallen
zijn het aantal bijeenkomsten en de presentie van participanten. |
Ontwikkelingen/trends |
Ontwikkelingen
zijn de toenemende nadruk op zelfstandig wonen en de noodzaak van de verdere
ontwikkeling van ondersteunende maatregelen op gebieden wonen, welzijn en
zorg in de thuissituatie; visie-ontwikkeling op rollen van vitale ouderen;
afname van het vrijwilligerspotentieel als gevolg van ontwikkelingen op de
arbeidsmarkt; de wijkaanpak en de intergenerationele buurt. |
|
|
Actiepunten voor 2001 |
In
overleg met instellingen en organisaties afspraken maken over
meetinstrumenten met daarbij behorende evaluatiecriteria. |
Kengetallen |
Algemeen: De
omvang van de doelgroep (01-01-2000): 55- 64 7711 w.v. 3828 m 3883 vr (tot. 8 %) 65-
74 6566 w.v. 2915 m 3651 vr (tot. 7 %) 75
e.o. 6005 w.v. 2093 m 3912 vr (tot. 6 %) Aandeel
van de Delftse bevolking 21 % In
het onderdeel “Meting output” van dit schema zijn reeds diverse kengetallen
opgenomen. De
prestatie van een geleverde activiteit kan verder worden beoordeeld aan de
hand van bijvoorbeeld het te bereiken en bereikte percentage van de doelgroep
volgens bovenstaande onderscheiden categorieën. Verdere
onderverdeling is mogelijk naar etnische achtergrond, woonwijk, aanwezigheid
mantelzorg binnen en buiten de leefeenheid. Verder valt te denken aan
kosten-baten-analyses van de activiteiten. |
07. Maatschappelijk dienstverlening
Begrotingsbedrag |
ƒ
1.123.829: ƒ 980.045 (incl ƒ 100.000
uit de zomernota 2001-2004) ƒ 143.784 (excl prijs- en looncompensatie van VWS) |
Soorten activiteiten |
Algemeen
Maatschappelijk Werk: · Eerstelijns hulpverlening
voor mensen met psychische, relationele en/of materiële hulpvragen. · Crisisopvang |
Beleidsdoel |
Het
verbeteren van het persoonlijk en het sociaal functioneren van mensen met een
hulpvraag. |
Beoogd resultaat |
·
Mensen hebben (weer) grip op het eigen leven bij onderwerpen als
problemen op het werk, financiële problemen, werkloosheid, ziekte,
relatieproblemen, eenzaamheid en problemen met verwerking van ingrijpende
gebeurtenissen. ·
Vermindering van werkuitval door het opheffen van psychische en
sociale oorzaken van die uitval. ·
Preventieve werking t.a.v. sociaal isolement. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Hulp
aan 1722 cliëntsystemen: 991
behandelingen 731
korte contacten door
Maatzorg. |
Ontwikkelingen/trends |
· Stimulerende maatregelen van het ministerie van VWS voor de
versterking van de 1e lijn gezondheidszorg zullen leiden tot een
toename van cliënten van het AMW · Samenwerking met de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening
Nieuwe Waterweg waardoor de overheadkosten gunstig worden beïnvloed en de
beleidscapaciteit wordt versterkt. Bovendien ontstaat de mogelijkheid tot
uitwisseling van allochtone medewerkers waardoor meer groepen in de eigen
taal kunnen worden geholpen. |
Actiepunten
voor 2001 |
Afspraken
over de uitwerking van de conclusies maatschappelijk ondernemerschap komen in
de raadscommissie Leefbaarheid van november 2000 aan de orde. |
Kengetallen |
1
FTE Maatschappelijk werk kost ƒ 138.800,-- Per
11.915 inwoners is in Delft 1 fte maatschappelijk werker beschikbaar. |
08.
Welzijnswerk migranten
Begrotingsbedrag |
ƒ
314.349: ƒ 202.730 migranten organisaties ƒ 111.619 Koornmarkt 48:
Faciliteiten nieuwe Delftenaren |
Soorten activiteiten |
· Ontmoeting en recreatie · Maatschappelijke activering · Belangenbehartiging · Beleving eigen cultuur · Uitdragen eigen cultuur naar derden · Scholing en vorming |
Beleidsdoel |
Maatschappelijke
integratie en culturele gelijkwaardigheid voor migranten en andere groepen
minderheden in de (Delftse) samenleving |
Beoogd resultaat |
De
culturele minderheden weten zich cultureel en maatschappelijk gelijkwaardig
aan de autochtonen en hebben op gelijke wijze toegang tot alle locale
voorzieningen en tot een ook op hun groep gericht lokaal cultureel aanbod. |
Meting
output (producten) d.m.v. GFO-terminologie |
Tellen van het aantal
activiteiten en aantal deelnemers via methodes als stadspanel ook specifiek
de beleving van de verschillende groepen culturele minderheden meten. |
Ontwikkelingen/trends |
· De verscheidenheid van de
landen van herkomst van de
nieuwe Delftenaren neemt toe. · Het sociaal- en cultureel
welzijnswerk migranten wordt onderdeel van een totaal integratiepakket dat de
gemeente aan “nieuwe Delftenaren” aanbiedt
· De eisen die aan de
kwaliteit van de personele inzet (ook) voor het sociaal- en cultureel welzijnswerk
worden gesteld nemen toe. · Ook nieuwe groepen wensen
te beschikken over financiële steun voor activiteiten en een eigen
accommodatie voor activiteiten en ontmoeting.van hun achterban. De gemeente is
terughoudend om deze wensen anders dan via oplossingen voor meerdere groepen
of constructies gekoppeld aan wijkvoorzieningen te honoreren. |
Actiepunten voor 2001 |
· Nieuwbouw aan de
Tanthofdreef voor gezamenlijk
gebruik door de twee zelfstandige vereniging Sranti en de
Latijns Amerikaanse vereniging, (waarbij vanuit Sranti extra
aandacht voor Jongeren en ouderen) · Een huisvestingsoplossing
voor de Somalische vereniging die recht doet aan de omvang van de groep en
aan hun ambities ten aanzien van de hoeveelheid activiteiten. · Verbeteren van de
gebruiks-intensiteit van Koornmarkt 48 door migrantengroepen. · Verder uitbouwen van het
programma van Shanti gericht op het bestrijden van sociaal isolement door het
in overleg met betrokkenen beter af
te stemmen op de wensen en de mogelijkheden van de ouderen. Hierbij wordt
gekeken naar een combinatie met de bocciabaan. · Het activiteiten-aanbod
voor vrouwen en meisjes binnen de Turkse Vereniging nadrukkelijk verbreden
door daaraan toe te voegen activiteiten gericht op maatschappelijke
participatie (in de Delftse samenleving). · Aandacht voor inhoud,
omvang en praktische uitvoering van activiteiten aanbod voor vrouwen en
meisjes binnen de Marokkaanse Vereniging · Voor de groepen die gebruik maken van de Koornmarkt via de
SWD kadercursussen aanbieden gericht op verbetering van eigen interne
functioneren. · |
Kengetallen |
Zijn niet ontwikkeld |
09. Emancipatie
Begrotingsbedrag |
ƒ
240.681 |
Soorten activiteiten |
1. vrouwenemancipatie 2. homo/lesbische
emancipatie a.
ontmoeting /recreatie, onder meer inloopbijeenkomsten,
koffie-ochtenden, brei- en naailessen, culturele activiteiten b.
vorming/educatie, bijvoorbeeld assertiviteitstrainingen, kennismaken
met de computer, conversatiecursussen, themabijeenkomsten c.
belangenbehartiging/activering via o.a. voorlichting, begeleiding
bezoekvrouwen en bijstandsvrouwen d.
afstemming/coördinatie, o.a. samenwerken en netwerken (gesubsidieerde) vrouwengroepen |
Beleidsdoel |
Voor vrouwenemancipatie: ·
vergroten van emotionele en economische zelfstandigheid en
weerbaarheid van vrouwen ·
vergroten van participatie aan maatschappelijke activiteiten ·
de nadruk ligt op het bereiken van vrouwen in een zwakke positie ·
multicultureel werken Voor homo/lesbische
emancipatie: ·
voorwaarden scheppen voor een gelijkwaardige positie in de maatschappij
voor mensen met homoseksuele of lesbische gevoelens Voor vrouwen- en
homo/lesbische emancipatie: ·
vergroten sociale weerbaarheid ·
doorbreken sociaal isolement |
Beoogd resultaat |
Voor vrouwenemancipatie: ·
vergroten emotionele en economische zelfstandigheid en weerbaarheid.
Vrouwen kunnen en durven op te komen voor hun rechten. Vrouwen weten de weg
in de (Delftse) samenleving; ·
vrouwen uit de doelgroep nemen deel aan sociaal culturele- en/of
vormingsactiviteiten, verrichten vrijwilligerswerk of betaald werk en/of
maken deel uit van besturen. Voor homo/lesbische
emancipatie: ·
lesbische vrouwen en homoseksuele mannen voelen zich gesteund bij hun
‘coming-out’ en bij het vormgeven van de eigen identiteit; ·
wegnemen van vooroordelen over homosexualiteit in de samenleving. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Aantal bijeenkomsten, aantal deelnemers,
behandelde thema’s, instroom/doorstroom deelnemers naar andere activiteiten |
|
|
Ontwikkelingen/trends |
·
Consequenties van het landelijke en gemeentelijke beleid (bijvoorbeeld
stelselherziening belastingen, activeringsbeleid) voor het rollenpatroon van
individuele vrouwen en mannen en van huishoudens. ·
Afname van het aantal beschikbare vrijwilligers. |
Actiepunten voor 2001 |
Voor vrouwenemancipatie: ·
Inventariseren witte plekken in het voorlichtings-, vormings-, en activiteitenaanbod; voorstel voor de
invulling daarvan maken. ·
Versterken multicultureel netwerk en opzetten netwerk van
professionals. ·
Mogelijkheden voor het realiseren van 2 activiteitenruimten voor
vrouwen onderzoeken. ·
Project bezoekvrouwen professionaliseren en uitbreiden met twee
bezoekvrouwen: één uit het Farsi-taalgebied en één Nederlandse vrouw. ·
Uitvoeren pilot ‘Huiskamerproject’ van het Komitee Vrouwen en de
Bijstand. ·
Ondersteunen omvormingsproject VO/C. ·
Versterken bestuurskracht vrouwenorganisaties. Voor homo/lesbische
emancipatie: ·
uitbreiden voorlichtingsactiviteiten naar buurt- en wijkwerk ·
opzetten gespreksgroepen 35+ en 50+ ·
ontwikkelen Internetsite met vragenpagina |
Kengetallen |
In
2001 kengetallen vaststellen |
10.
Overige terreinen
Begrotingsbedrag |
ƒ
257.791: ƒ 130.514 Vrije tijd en Vorming gehandicapten (geen tekst) ƒ 81.754 Bureau Respect ƒ 45.523 Slachtofferhulp (aparte paragraaf) |
Bureau Respect
Begrotingsbedrag |
ƒ
81.754 |
Soorten activiteiten |
Behandeling
klachten betreffende discriminatie Organiseren
en stimuleren van activiteiten gericht op bewustwording terzake van
discriminatie, het bestrijden van vooroordelen en het bevorderen van
tolerantie. |
Beleidsdoel |
Bestrijden en voorkomen van discriminatie. |
Beoogd resultaat |
Geen specifiek resultaat voor 2000 vastgesteld. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Tellen van aantal behandelde klachten |
Ontwikkelingen/trends |
Professionalisering, verbreding meldpunten en (regionale) schaalvergroting |
Actiepunten voor 2001 |
· bestaande activiteiten van Bureau Respect onderbrengen in
regionale samenwerking waarbij · professionaliteit en
kwaliteit worden verbeterd · bereikbaarheid van voorziening voor Delftse burgers en de omvang
van het aangeboden activiteiten en voorzieningenpakket tenminste gelijk
blijven. . |
Kengetallen |
- |
10.
Overige terreinen
Slachtofferhulp
Begrotingsbedrag |
ƒ 45.523
|
Soorten activiteiten |
Slachtofferhulp
werkt met vrijwilligers die begeleid worden door een beroepskracht. De
vrijwilligers doen een telefonisch of schriftelijk hulpaanbod aan
slachtoffers (of hun nabestaanden), betrokken bij of getuigen van gewelds- en
zedendelicten, diefstal met geweld, woninginbraken, verkeersongevallen met
lichamelijk letsel of met dodelijke afloop, kop-staart aanrijdingen (ongeacht
of er letsel is). Ook
biedt slachtofferhulp binnen haar mogelijkheden hulp aan slachtoffers (of hun
nabestaanden), betrokkenen bij - en getuigen van branden, zelfdoding, rampen
en calamiteiten en bedrijfsongevallen. De
hulp die geboden wordt betreft o.a. opvang na een delict of een ongeval en
ondersteuning bij het verwerkingsproces, hulp bij schade-afhandeling,
ondersteuning bij de afhandeling van de strafzaak en doorverwijzing. Slachtofferhulp
in Delft wordt uitgevoerd door Bureau Slachtofferzorg van de Politie
Haaglanden |
Beleidsdoel |
Opvang
en begeleiding van slachtoffers van misdrijven en (verkeers)ongevallen. |
Beoogd resultaat |
·
De immateriële en materiële schade waarmee slachtoffers van misdrijven
en (verkeers)ongevallen worden geconfronteerd zijn zoveel als mogelijk is
verholpen of beperkt. ·
Vanaf 2001 kunnen Delftenaren gebruik maken van 2 avond-spreekuren per
week: 1 in Delft en 1 in een naastgelegen district |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Percentage benaderde slachtoffers dat gebruik
maakt van het hulpaanbod. |
Ontwikkelingen/trends |
· Aanpassing van het hulpaanbod slachtofferhulp aan de behoeften
van allochtonen, zodat zij vaker dan nu het geval is gebruik maken van het
hulpaanbod. · Voor Tourist Assist Service (TAS = slachtofferhulp voor
toeristen) is voorlopig voor 3 jaar budget beschikbaar. In het najaar van
2000 wordt het in 1999 gestarte project geëvalueerd. |
Actiepunten
voor 2001 |
· Vanaf 2001 kunnen Delftenaren gebruik maken van 2
avond-spreekuren per week: 1 in Delft en 1 in een naastgelegen district. · Aandacht voor het werven van vrijwillligers uit allochtone
kring. · Bereik Tourist Assist Service vergroten. |
Kengetallen |
Aantal
actieve vrijwilligers slachtofferhulp stijgt naar 12. Aantal
actieve vrijwilligers TAS is 4. |
11. Incidentele subsidies/gemeentelijk
internationaal solidariteitsbeleid
Begrotingsbedrag |
ƒ 126.850,- |
Soorten activiteiten |
·
uitwisselen en overdragen van gemeentelijke kennis en ervaring
met/naar de lokale overheden in de stedenband- partners Esteli in Nicaragua
en Pretoria in Zuid-Afrika; ·
subsidiëren van de Stichting Stedenband Delft-Esteli en het Platform
Delft/Pretoria-Mamelodi in de functioneringskosten en in de kosten van het
uitvoeren van projecten in de partnersteden; ·
subsidiëren -via de stichting Delft-Tuzla- van initiatieven passend
binnen de projectsamenwerking met de stad Tuzla in Bosnië; ·
subsidiëren van lokale initiatieven gericht op de bevordering van
internationale solidariteit en vrede; ·
subsidiëren via vaste bedragen van de stichtingen die belast zijn met
het geven van vorm en inhoud aan de jumelagecontacten met de steden Freiberg
in Duitsland, Kingston upon Thames in het Verenigd Koninkrijk, Aarau in
Zwitserland, Kfar Saba in Israël en ingaande 2001 met de stad Adapazari in
Turkije. · |
Beleidsdoelen |
·
inhoud geven aan de eigen gemeentelijke verantwoordelijkheid om een
bijdrage te leveren aan vrede en veiligheid in de wereld; ·
daadwerkelijk bijdragen aan het verbeteren van de leefomstandigheden
van de burgers in de internationale partnersteden van Delft; ·
bevorderen van de bewustwording in Delft ten aanzien van
internationale problemen rond vrede en veiligheid, het milieu en de situatie
van landen in de Derde Wereld ; ·
via het kennis nemen van elkaars cultuur en gewoonten het begrip over
en weer vergroten tussen de inwoners van de steden waarmee Delft jumelages of
andere partnerrelaties is aangegaan. |
Beoogd resultaat |
Projecten gericht op kennisinzet (Esteli),
woningbouw (Pretoria), sociale veiligheid (Pretoria) en realisatie
Internetcafe (Tuzla). |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
- |
Ontwikkelingen/trends |
·
verdiepen van de gemeentelijke betrokkenheid bij de
stedenband-relaties ·
toegenomen behoefte aan professionele inzet om bij de projecten binnen
de stedenbandrelaties kwaliteit te leveren. |
Actiepunten voor 2001 |
Esteli: ·
nieuwe afspraken maken over Delftse vertegenwoordiging In Esteli
binnen verband van samenwerkende Europese steden ·
afspraken met Esteli over gemeentelijke kennisinzet op basis van
ontwikkelingsplan van Esteli ·
keuze en vormgeving van project te realiseren via EZH gelden Pretoria: ·
Ten behoeve van de stedenbandrelatie met de stad Pretoria en lokale
organisaties aldaar een samenwerkingsplan van actie opstellen voor de komende
jaren. ·
Het Platform Delft/Pretoria-Mamelodi omvormen tot een Stichting. ·
In samenwerking met Delftse samenwerkingspartners:
woningbouwcorporaties en T.U.bouwkunde) de Masakhane woningbouw samenwerking
verder vormgeven via het opzetten van een
woningbouwcorporatie het realiseren van woningbouwprojecten en
deskundigheidsinzet ten behoeve van stedenbouwkundige plannen. ·
Met financiering via EZH-gelden, in samenwerking met TU bouwkunde en
met inzet van lokale deskundigheid opzetten van zelfbouw woningbouwprojecten,
ten behoeve van de allerarmsten. ·
Met de organisatie Masrec en via inzet van lokale deskundigen en
medewerkers via SCORE het Ubuntu
project starten. Dit project is gericht op het bevorderen van sociale
veiligheid en het bestrijden van jeugdcriminaliteit in de wijken, via het
aanbieden van sport-activiteiten. ·
Financieel ondersteunen van de Platform bij het opzetten en projecten
voor vrouwen (werkgelegenheid) en jongeren (Internet). Tuzla ·
Ondersteunen via de stichting Tuzla Delft van het Internet-café
project. Adapazari: ·
Het aangaan van een partnerstadrelatie (in de vorm van een jumelage)
met de Turkse stad Adapazari. Afspreken met de Turkse partnerstad op
welke wijze de EZH gelden worden ingezet
en daartoe een project opstellen |
Kengetallen |
- |
12. Culturele Instellingen: Theater,
kunstcentrum en Overige instellingen
Begrotingsbedrag (totaal) |
ƒ 7.126.742
waarvan ƒ 3.416.841 Bibliotheek (aparte paragraaf) ƒ
2.900.188 Theater De Veste ƒ 111.892 Kunstcentrum Delft ƒ 194.601 Overige Instellingen ƒ
15.363 Overig Cultuur ƒ 487.857 Evenementen en activiteiten |
Soorten activiteiten |
· Bibliotheekwerk zie ook separate format · Theater · Kunstuitleen · Museum · Popoefencentrum |
Beleidsdoel |
Bijdragen
in de exploitatiekosten, zodat het voor deze culturele instellingen mogelijk
wordt invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en
bijzondere culturele projecten uit te voeren. |
Beoogd
resultaat |
Een bloeiend cultuurklimaat in Delft. Kunstcentrum: intentieverklaring 1999- 2003: · aantal uitleningen 4.035 · aantal abonnementen 2524 · aantal tentoonstellingen 10 · aantal lezingen 15 · 500 tot 1000 scholieren kunstprojecten. Theater: · vierjarige afspraak voor gemiddeld 120 professionele
voorstellingen in een brede programmering; · 30 commerciële en 50 culturele verhuringen. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Bibliotheek, Kunstcentrum en Theater:
contractueel vastgelegde productcijfers. |
Ontwikkelingen/trends |
Bibliotheek,
Kunstcentrum en Theater: Uitvoering bestaande subsidiecontracten. |
Actiepunten voor 2001 |
Convenanten opstellen met het theater en
bibliotheek |
Kengetallen |
Theater: Bezettingsgraad
in %: 1997:
60% 1998:
69% 1999:
71 % Totaal aantal
activiteiten: 1997:
204 1998:
233 1999:
214 |
12.
Culturele Instellingen: Bibliotheek
Begrotingsbedrag |
ƒ
3.416.841 |
Soorten activiteiten |
De
gemeente heeft de uitvoering van het bibliotheekbeleid in handen gelegd van
de Stichting Openbare Bibliotheken Delft. Het
betreft het uitvoeren van de volgende kerntaken: ·
media-aanbod; ·
leesbevordering; ·
raadpleegfaciliteiten; ·
informatiebemiddeling; ·
aanbod voor onderwijs en andere instellingen; ·
bibliotheekeducatie. Op
dit moment is de bibliotheek samen met de Gemeente Delft bezig met het
opzetten van de servicepunten startend in de Wippolder. |
Beleidsdoel |
Het bibliotheekbeleid volgens de beleidsnota “De bibliotheek van de
toekomst” uit 1997 bevat de volgende doelen: ·
Informatievoorziening op de technische ontwikkelingen afstemmen. ·
Spreiding en aanbod van bibliotheekvestigingen passend op de
mobiliteit. ·
Centrale bibliotheek uitbouwen tot informatiecentrum. ·
Ondersteuning van het voortgezet onderwijs. ·
Ondersteuning aan basisonderwijs, accentverschuiving naar nieuwe
media. ·
Actieve rol in leesbevordering; prioriteit bij achterstandsgroepen. ·
Actieve rol in mediagebruik; prioriteit bij achterstandsgroepen. ·
Bevorderen van zelfredzaamheid van klanten. ·
Actieve communicatie naar publiek in aanbod van producten en diensten. ·
Tarievenbeleid per domein. |
Beoogd
resultaat |
Productdefiniëring: Bij realisatie van één centrale vestiging van de
bibliotheek en servicepunten in de gemeente wordt uitgegaan van tenminste
800.000 en een gestreefd aantal van 900.000 uitleningen per jaar bij een
ondergrens van 18.000 leden en een bovengrens van 22.000 leden en budgettair
neutrale condities. Hierbij zij opgemerkt dat bij servicepunten wellicht
andere vormen van lidmaatschap aan de orde kunnen zijn. Resultaat 2001: · aantal uitleningen - 783.000 · aantal leden - 23.200 |
Meting
output (producten) d.m.v. GFO-terminologie |
|
Ontwikkelingen/trends |
A.g.v.
uitbrengen rapport Meijer -juni 2000- aan staatssecretaris van der Ploeg is
het bibliotheekwezen in beweging. Gemeente en bestuur SOB zullen deze
ontwikkelingen met belangstelling volgen. |
Actiepunten voor 2001 |
· Uitvoeren pilot servicepunten bibliotheek. · Evalueren pilot servicepunten bibliotheek. · Project Digitale Informatie · Convenant bibliotheek afronden |
Kengetallen |
Uitleningen: 1998 847311 1999
808.372 2000
793.000 (convenant i.o.) Leden: 1998 21846 1999 22.465 2000 23.000 (convenant i.o.) |
13. Amateurkunst
Begrotingsbedrag |
ƒ273.596:
ƒ 107.380 Culturele organisaties ƒ 120.055 Openbare presentaties ƒ 20.000 Culturele
Amateur manifestatie ƒ 15.480 Subsidie
Amateurkunst ƒ 10.681 Poppodium |
Soorten activiteiten |
a.
(volks)dans, majorette, musical, cabaret, toneel b.
vocale muziek c.
instrumentale muziek d.
literatuur Poppodium Stimulering
culturele verhuringen |
Beleidsdoel |
Exploitatiebijdragen
in de kosten, zodat het voor Delftse amateurkunstinstellingen mogelijk wordt
invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en daarmee bij
te dragen aan het culturele amateurkunstklimaat in Delft. Delftse
amateurkunstinstellingen stimuleren om bijzondere culturele projecten uit te
oefenen (Openbare Presentaties). |
Beoogd resultaat |
· Samenwerking tussen Delftse amateurkunstinstellingen. · Toename van de leden bij de diverse verenigingen. · Spreiding van de amateurkunstprojecten in tijd, discipline,
grootte en repertoire. · Cultureel netwerk. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
· Mate van informatieverstrekking aan de amateurkunstinstellingen
in Delft. · Een bepaald aantal aanvragen voor projecten per jaar. · Beoordeling van de kwaliteit van de projecten in deze aanvragen. · Bereik en resultaten van Cultureel Netwerk. |
Ontwikkelingen/trends |
· Accommodatienood · Huurverhogingen · Culturele Amateurmanifestatie (CAM) |
Actiepunten
voor 2001 |
Implementatie
AK-nota (waarschijnlijk november 2000 in de Commissie Cultuur, Kennis en
Economie. |
Kengetallen |
|
14. Gehandicaptenbeleid
Begrotingsbedrag |
ƒ 26.155
projectsubsidie gehandicaptenbeleid (dit is ƒ 34.155 minus ƒ 8.000 panel
gehandicaptenbeleid, zie onderdeel 14a). De
verdeling van de projectsubsidie zal middels een aparte nota worden
uitgewerkt. |
Soorten activiteiten |
Thema-/inloop-
en andere bijeenkomsten (lotgenotenkontakt) voor de achterban. |
Beleidsdoel |
Het
doel is om integratie en een actieve participatie van mensen met een handicap
in de samenleving te realiseren en te faciliteren waar mogelijk. |
Beoogd resultaat |
Volwaardig burgerschap. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Bijeenkomst, informatie. |
Ontwikkelingen/trends |
· Panel gehandicaptenbeleid als overlegorgaan · Ontwikkelen van integraal gehandicaptenbeleid voor de gemeente
Delft. |
Actiepunten voor 2001 |
Invulling geven aan de systematiek van
projectsubsidies. |
Kengetallen |
|
14a.
Panel gehandicaptenbeleid
Begrotingsbedrag |
ƒ 96.250 Dit
bedrag is als volgt opgebouwd: ƒ
8.000,- uit budget gehandicaptenbeleid JMA ƒ
50.000,- uit het WVG-budget ƒ
38.250,- zomernota 2000 De
invulling van dit bedrag zal nader worden bepaald. Tevens wordt hierbij
verwezen naar de besluitvorming rondom de instellingenpanels (00/008738) |
Soorten activiteiten |
· Gevraagd
en ongevraagd advies geven over gemeentelijk beleid en gemeentelijke
beleidsvoorstellen op het gebied van WVG en zorg. · Het
geven van beleidsadvies over uitvoeringszaken die op hoofdlijnen de kwaliteit
van de dienstverlening van de gemeente Delft en de organisatie positief
beïnvloeden. |
Beleidsdoel |
Belangenbehartiging
door en voor een doelgroep van WIZ, mede in het licht van de in het kader van
de Wet Voorzieningen Gehandicapten wettelijk voorgeschreven
cliëntenparticipatie. |
Beoogd resultaat |
Kwaliteitsbewaking en –verbetering van beleid en
uitvoering. |
Meting
output (producten) d.m.v. GFO-terminologie |
Bijeenkomst, informatie. |
Ontwikkelingen/trends |
Het panel Gehandicaptenbeleid is nog in
oprichting. Gestreefd wordt naar een officiële startdatum in januari 2001. |
Actiepunten voor 2001 |
Start overleg met panel volgens nieuwe structuur.
|
Kengetallen |
|
15.
Sociale zaken
Begrotingsbedrag: |
ƒ 22.556
gezamenlijke subsidie Vrouwen en de bijstand, werklozen- komitee en
Samenwerkingsverband Sociale Zekerheid Delft De
verdeling van deze subsidie wordt eind 2000 vastgesteld. |
Soorten activiteiten |
· Inloopspreekuren · Thema-ochtenden · Discussie-avonden · Komitee
vrouwen en de bijstand: Eetgroep · SSZD:
Publiceren van de “Achterkrant” 4x per jaar in de Stadskrant |
Beleidsdoel |
· Meer mensen met een laag
inkomen activeren (met name via het komitee vrouwen en de bijstand). · Voorlichting en
informatievoorziening aan de doelgroep. · Bereiken van een groep die
door officiële instanties moeilijk bereikt wordt. |
Beoogd resultaat |
· Uit de spreekuren etc. komen
signalen die doorvertaald kunnen worden in de beleidsontwikkeling door de
gemeente. · Door informatievoorziening
weet de doelgroep gemeentelijke en andere voorzieningen voor mensen met een
laag inkomen beter te vinden. · Door activeringsactiviteiten
kan sociaal isolement voorkomen of
doorbroken worden. · Personen die zich melden
begeleiden / doorverwijzen naar andere instanties en activiteiten in de stad. · Groter bereik onder de
doelgroep van de organisaties. |
Meting
output (producten) d.m.v. GFO-terminologie |
· Bijeenkomst:
aantal, aantal deelnemers, doelgroep · Informatie:
aantal publicaties, aantal malen spreekuur en aantal personen dat hier
gebruik van maakt, thema's · Begeleiding:
doelgroep, aantal klanten · Netwerk:
(aantal) deelnemers |
Ontwikkelingen/trends |
· Subsidieverstrekking
ombouwen tot jaarlijkse projectsubsidiëring |
Actiepunten voor het
komend jaar |
· Nadere besprekingen omtrent
verdeling van het budget over de betrokken organisaties. · Deskundigheidsbevordering. |
Kengetallen |
· Aantal georganiseerde
activiteiten per jaar. · Aantal bezoekers bij de
verschillende activiteiten. · Aantal malen publicatie van
"de Achterkrant". |
15a.
Panel Werk en Inkomen
Begrotingsbedrag |
ƒ 96.250 Dit
bedrag is als volgt opgebouwd: ƒ 8.000,-- uit budget sociale zaken JMA ƒ
25.000,-- uit budget ABW ƒ
25.000,-- uit budget Bijzondere bijstand ƒ
38.250,-- Zomernota 2000 De
invulling van dit bedrag zal nader worden bepaald. Tevens wordt hierbij
verwezen naar de besluitvorming rondom de instellingenpanels (00/008738) |
Soorten activiteiten |
· De
gemeente gevraagd en ongevraagd van advies voorzien over gemeentelijk beleid
en gemeentelijke beleidsvoorstellen op het gebied van werk en inkomen. · Het
geven van beleidsadvies over uitvoeringszaken die op hoofdlijnen de kwaliteit
van de dienstverlening van de gemeente Delft positief beïnvloeden. |
Beleidsdoel |
Belangenbehartiging
door en voor een doelgroep van WIZ, mede in het licht van de in het kader van
de Algemene bijstandswet wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie |
Beoogd resultaat |
· Vergroting
kwaliteit en draagvlak van beleid op het gebied van sociale zaken en
werkgelegenheid. · Kwaliteitsbewaking
en -verbetering van de uitvoering. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
Bijeenkomst, informatie. |
Ontwikkelingen/trends |
Het panel werk en inkomen is nog in oprichting.
Gestreefd wordt naar een officiële startdatum in januari 2001. |
Actiepunten voor 2001 |
Start overleg met panel volgens nieuwe structuur.
|
Kengetallen |
|
16. Volksgezondheid
In 2000 is gestart met een
beleidsnota lokaal zorg- volksgezondheidsbeleid. In deze nota wordt ingegaan op
de (wettelijke) taken van de gemeente op het gebied van zorg en
volksgezondheid, de gezondheidssituatie in Delft, de aanwezige
zorgvoorzieningen in de stad, de eventuele lacunes in het aanbod. In de nota
worden tevens uitgangspunten (uitvoering van de wettelijke taken, vraagsturing
en toegang tot de zorg), doelstellingen en actiepunten nader uitgewerkt. De
projectsubsidies volksgezondheid en projectsubsidies vrouwenhulpverlening
krijgen met de beleidsnota lokaal zorg- en volksgezondheidsbeleid een nieuwe
basis.
Volksgezondheid: Projectsubsidies
Vrouwenhulpverlening
Begrotingsbedrag |
ƒ
90.403: ƒ 61.507 projectsubsidie vrouwenhulpverlening ƒ 28.896 projectsubsidie
preventieve gezondheidszorg
(aparte paragraaf) |
Soorten activiteiten |
Projecten die gericht zijn op het verbeteren van
de gezondheidssituatie van vrouwen in een achterstandspositie. |
Beleidsdoel |
De
gemeente is van mening dat de aandacht voor vrouwenhulp-verlening en
-gezondheid aandacht blijft behoeven, voor m.n. vrouwen in een
achterstandspositie (bijv. vrouwen met een lage sociaal-economische status en
bepaalde groepen migrantenvrouwen). Om dit te bewerkstelligen stelt de
gemeente vanaf 1999 de middelen beschikbaar voor projecten op het gebied van
voorlichting, preventie, volksgezondheid en hulpverlening aan vrouwen |
Beoogd resultaat |
In 2001 kunnen
organisaties die zich d.m.v. projecten richten op vrouwenhulpverlening een
projectvoorstel bij de gemeente indienen. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
· Bijeenkomst : aantal, aantal
deelnemers, doelgroep. · Informatie : thema, aantal
deelnemers, doelgroep. · Cursus : aantal ‘lessen’,
programma, thema, doelgroep. · Begeleiding : doelgroep, uren
individueel - uren groep, aantal klanten. · Signalering: thema/onderwerp,
uren per verslag. · Netwerk: uren bijeenkomsten,
deelnemers.Faciliteit: ruimte (m2)*tijd. |
Ontwikkelingen/trends |
Het doel en de bestedingen van deze middelen zal
in de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg opnieuw worden omschreven |
Actiepunten 2001 |
· Structureel inbedden van de
projectsubsidies voor vrouwenhulp-verlening in het Lokaal zorg- en
volksgezondheidsplan |
Kengetallen |
|
16. Volksgezondheid:
Projectsubsidies preventieve gezondheidszorg
Begrotingsbedrag |
ƒ 28.896 |
Soorten
activiteiten |
Hierbij kan gedacht worden
aan voorlichtings- en themabijeenkomsten, gespreksgroepen etc.. De diverse
instellingen in Delft worden bij brief uitgenodigd om een projectvoorstel in
te dienen voor 1 mei 2001. Criteria: · Het
projectvoorstel ligt op het terrein van volksgezondheid. · Het
projectvoorstel beschrijft duidelijk: - doelstelling; - doelgroep (omvang, specifieke kenmerken,
hoe te bereiken); - aanleiding voor en/of noodzaak van het
project; - activiteiten die binnen het project worden
uitgevoerd; organisatie; - duidelijke gespecificeerde begroting; - planning. · Het
project moet preventief van aard zijn (duidelijke motivatie waarom het projectvoorstel preventief is). Want op dat terrein
ligt de gemeentelijke verantwoordelijkheid. · Er is
voor het project geen andere financieringsmogelijkheid. · De
instelling levert zelf ook een financiële bijdrage aan het project. · De
activiteiten zijn in principe eenmalig en kortdurend (niet langer dan een jaar). · Voorstellen
waarin diverse instellingen samenwerken hebben nadrukkelijk de voorkeur. · De
projecten zijn laagdrempelig waardoor zij makkelijk toegankelijk zijn
voor de doelgroep. |
Beleidsdoel |
Ten
aanzien van de volksgezondheid ligt de gemeentelijke verantwoordelijkheid op
het terrein van preventie. De gemeente stelt in dit kader jaarlijks middelen
beschikbaar voor preventieve projecten, waarbij het voorkómen van ziekten of
handicap centraal staat. |
Beoogd resultaat |
Het voorkomen van ziekten of handicap |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
· Bijeenkomst : aantal, aantal
deelnemers, doelgroep. · Informatie : thema, aantal
deelnemers, doelgroep. · Cursus: aantal ‘lessen’,
programma, thema, doelgroep. · Begeleiding: doelgroep, uren
individueel - uren groep, aantal klanten. · Signalering thema/onderwerp,
uren per verslag. · Netwerk: uren bijeenkomsten,
deelnemers. · Faciliteit: ruimte (m2)*tijd. |
Ontwikkelingen/trends |
Het
doel en de bestedingen van deze middelen zal in de Beleidsvisie
volksgezondheid en zorg opnieuw worden omschreven |
|
|
Actiepunten 2001 |
· Structureel inbedden van de
projectsubsidies voor vrouwenhulp-verlening in het Lokaal zorg- en
volksgezondheidsplan · Toename
van het aantal cliënten van allochtone afkomst, vooral van Iraanse afkomst. · Verbreding
van de doelgroep met psychosociaal kwetsbare personen met meervoudige
problematiek die niet verslaafd zijn: circa 25% van het totale aantal
bezoekers. · Aansluiting
van allochtonen bij Nederlandse zorgverlening verbeteren · Uitbreiding
van het straathoekwerk om zwervers actief op te sporen en overdag op te
vangen. |
Kengetallen |
|
17. Maatschappelijke opvang: vrouwenopvang
Begrotingsbedrag |
ƒ 3.616.957: ƒ 1.217.425 vrouwenopvang
(excl loon- en prijscomp) ƒ 1.427.480
verslavingszorg (aparte paragraaf) ƒ 972.052 dak- en thuislozen (aparte
paragraaf) De
gemeente Delft is centrumgemeente voor het beleid t.a.v. de vrouwenopvang en
ontvangt daarvoor een structurele bijdrage van het rijk. Het beleid met
betrekking tot vrouwenopvang wordt in Delft uitgevoerd door de Stichting
Vrouwenopvang Zuid-Holland Ricardis. De instelling heeft een landelijke
functie. Het begrootte bedrag voor het jaar 2001 voor VOZH Ricardis is
gebaseerd op de doeluitkering van het rijk, minus uitvoeringskosten,
inclusief loon- en prijsbijstellingen voor het jaar 2000. Indien het rijk
voor het jaar 2001 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt
dit beschikbaar gesteld aan de Stichting VOZH Ricardis. |
Soorten activiteiten |
· Verstrekken
van informatie en advies aan vrouwen die in een crisissituatie verkeren,
instellingen wier cliënten zich in een acute noodsituatie bevinden en
personen uit de omgeving van een gezin waarin geweld vermoed wordt. · Signalering
en voorlichting t.b.v. organisaties die in aanraking komen met de
problematiek van mishandelde vrouwen. · Aanmelding
en indicatiestelling aan cliënten. · Opvang en
zorg aan mishandelde vrouwen en kinderen (verder genoemd als cliëntsysteem). · Psychosociale
begeleiding van opgenomen cliëntsystemen. · Psychosociale
behandeling; procesmatige en methodische hulpverlening gedurende het verblijf
tot en met nazorg. · Kortdurende
crisisopvang |
Beleidsdoel |
· Interventie
in het hier en nu om vrouwen en hun kinderen te laten ontsnappen aan geweld
en mishandeling. · Doorbreken
van negatieve patronen die mannen en vrouwen, ouders en kinderen in stand
houden;. · Voorkomen
van herhaling van gedrag en vroegtijdige interventie. |
Beoogd resultaat |
· 250
mishandelde vrouwen per jaar hebben een oplossing voor hun situatie gevonden
door informatieverschaffing per telefoon, schriftelijk of via consulten. · 50
cliëntsystemen per jaar worden opgevangen en hebben een hulpproject afgelegd
op basis van behandelplannen. |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie ` |
· 210 informatie- en adviesgesprekken · 4 keer
signalering en voorlichting · 1200
aanmeldingen · 6200 dagen
per jaar 50 cliëntsystemen opgenomen · 28x4x52
uren psychosociale begeleiding · 7x24x365
uren psychosociale behandeling beschikbaar · 4 bedden
crisisopvang Zie verdere uitwerking in productenboek |
|
|
Ontwikkelingen/trends |
· Het
percentage allochtone vrouwen is de laatste jaren toegenomen tot 60% van het
totale aantal cliënten. · Bij veel
vrouwen herhaalt het thuisgeweld zich waardoor geen structurele oplossing
wordt gevonden voor het geweldsprobleem. |
Actiepunten 2001 |
· De
aansluiting tussen allochtone cliënten en het zorgaanbod verder ontwikkelen. · Ontwikkeling
van een project waarbij de aandacht uitgaat naar de daders van geweldpleging. · Ontwikkeling
van een ambulant traject voor nazorg en thuisbegeleiding |
Kengetallen |
Over
het effect van de trajecten in de intensieve vrouwenopvang op lange termijn
zijn nog geen kengetallen ontwikkeld. |
17. Maatschappelijke opvang: Verslavingszorg
Begrotingsbedrag |
ƒ 1.427.480 : ƒ 304.654 Stichting Dienstencentrum Over de Brug ƒ 509.434 Stichting Parnassia ƒ 613.392 nader te bepalen De
gemeente Delft ontvangt is met ingang van 2000 ook centrumgemeente voor de
verslavingszorg in de regio Delft/ Westland/Oostland. Het verslavingsbeleid van de gemeente
Delft wordt onder andere uitgevoerd door de Stichting Dienstencentrum over de
brug. Het
begrootte bedrag voor het jaar 2001 voor het Dienstencentrum is gebaseerd op
de bijdrage voor 2000. Indien het rijk voor het jaar 2001 eveneens een loon-
en prijscompensatie verstrekt, wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan het
Dienstencentrum. Vanwege
personeelsproblematiek(WAO-procedures) zijn met het Dienstencentrum nadere
afspraken gemaakt over invulling vacatures en dekking eventuele WAO-claims.
Dat kan nog leiden tot een hoger bedrag aan subsidie. Momenteel
loopt een discussie over de maatschappelijke opvang en verslavingszorg in het
kader van de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg. Daarin worden voorstellen
gedaan voor een andere structuur in de maatschappelijke opvang en
verslavingszorg. Dat kan voor 2001 nog leiden tot een andere structuur en
verdeling van de budgetten maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Op
grond van die discussie en van nader overleg met Parnassia wordt in het
voorjaar van 2001 de subsidierelatie met Parnassia uitgewerkt in een
productovereenkomst. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid nog leiden tot
aanpassingen in het subsidiebedrag voor Parnassia in 2001. Een en ander wordt
nader ter besluitvorming voorgelegd. |
Soorten activiteiten |
· Dagopvang
bieden aan verslaafden · Activiteiten
organiseren voor verslaafden · Sanitaire
en lichte medische zorg verlenen aan verslaafden · Hulpverlenen
geven op psychosociaal gebied · Signalering
en voorlichting t.a.v. de problematiek van verslaafden |
Beleidsdoel |
· De dag
structureren voor verslaafden en andere personen met bijzondere
levensomstandigheden · Bevorderen
van de zelfredzaamheid van verslaafden en andere kwetsbaren in de samenleving · Vermindering
van overlast door verslaafden |
Beoogd resultaat |
· 125 dagen
per jaar worden verslaafden opgevangen · 50 verslaafden per jaar veroorzaken geen
overlast meer in Delft |
|
|
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
· 6900 keren
per jaar gebruik van de huiskamer: circa 30 bezoekers per dag · 50
activiteiten voor verslaafden per jaar · 250 keren
gebruik sanitaire zorgverlening · 800 keren
gebruik van maaltijdvoorziening · 100
verstrekkingen voor medische zorgverlening · 800
eenheden (cliëntcontacten) partiële begeleiding · 30
eenheden (rapporten) straathoekwerk · 50 keer
signalering en voorlichting |
Ontwikkelingen/trends |
· Toename
van het aantal cliënten van allochtone afkomst, vooral van Iraanse afkomst. · Verbreding
van de doelgroep met psychosociaal kwetsbare personen met meervoudige
problematiek die niet verslaafd zijn: circa 25% van het totale aantal
bezoekers. |
Actiepunten voor 2001 |
· Aansluiting
van allochtonen bij Nederlandse zorgverlening verbeteren · Uitbreiding
van het straathoekwerk om zwervers actief op te sporen en overdag op te
vangen. |
Kengetallen |
|
17. Maatschappelijke Opvang: dak- en
thuislozen
Begrotingsbedrag |
ƒ
972.052 (exclusief loon en prijscompensatie 2001): ƒ 294.938 Stichting Maatschappelijke
Opvang ƒ
131.663 Stichting Jeroen ƒ
545.451 nader te bepalen De gemeente Delft is centrumgemeente voor het beleid t.a.v.
maatschappelijke opvang en heeft daardoor een regiefunctie voor de regio
Delft Westland Oostland en ontvangt hiervoor een structurele bijdrage van het
rijk. De belangrijkste instellingen voor maatschappelijke opvang zijn de
Stichting Maatschappelijke Opvang en de Stichting Jeroen. Het begrootte
bedrag voor het jaar 2001 voor deze instellingen is gebaseerd op normbedragen
per plaats waaraan bedragen zijn toegevoegd voor loon- en prijsbijstellingen
tot en met het jaar 2000. Indien het rijk voor het jaar 2001 eveneens een
loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan
de betrokken instellingen. Momenteel
loopt een discussie over de maatschappelijke opvang en verslavingszorg in het
kader van de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg. Daarin worden voorstellen
gedaan voor een andere structuur in de maatschappelijke opvang en
verslavingszorg. Dat kan voor 2001 nog leiden tot een andere structuur en
verdeling van de budgetten maatschappelijke opvang en verslavingszorg. |
Soorten activiteiten |
· Bieden
van laagdrempelige opvang voor dag en nacht voor dak- en thuislozen. · Facilitaire
zorg verlenen (maaltijd, sanitair) aan opgevangen cliënten. · Maatschappelijke
begeleiding geven aan opgevangen cliënten. · Psychosociale
hulpverlening geven aan opgevangen cliënten. · Crisisopvang
bieden bij noodsituaties. |
Beleidsdoel |
· Voorkomen
dat dak- en thuislozen met psychische problemen op straat zwerven · Herstel
van het gewone leven van mensen die dak- of thuisloos zijn geraakt |
Beoogd resultaat |
· 50 dak-
of thuislozen per jaar wonen na opvang in een instelling zelfstandig of
hebben een andere woonvorm gevonden (gebaseerd op uitstroomcijfers in 1998
van de twee genoemde instellingen) · 30 dak-
of thuislozen per jaar kunnen zich na opvang in een instelling
maatschappelijk redden (gebaseerd op uitstroomcijfers in 1998) |
Meting output (producten)
d.m.v. GFO-terminologie |
· 80 dak-
en thuislozen verblijven per jaar in instellingen voor maatschappelijke
opvang · 80 keer
aanmelding en probleemdiagnose · 365 dagen
per jaar facilitaire zorgverlening per instelling 8 uur per dag gedurende 52
weken per jaar sociale begeleiding per instelling |
|
|
Ontwikkelingen/trends |
In
toenemende mate wordt geconstateerd dat de beschikbare gegevens over de groep
dak- en thuislozen nog onvoldoende is Er
wordt door instellingen en gemeente een toename van een meervoudige
problematiek van cliënten vastgesteld. |
Actiepunten
voor 2001 |
· Instellen
van een meldpunt om meer gegevens te verzamelen over de groep dak- en
thuislozen. · Samenwerking
tussen instellingen voor maatschappelijke opvang en met aanpalende
organisaties verder uitbreiden om meervoudige problematiek op te vangen. |
Kengetallen |
· 65% van
het totale aantal zijn na opname in een instelling in staat om zelfstandig te
wonen. · 40% van
het totale aantal zijn na hulpverlening maatschappelijk zelfredzaam |
18. Vluchtelingenbeleid
De gemeente Delft heeft een aantal taken op grond
van wettelijke rijksregelingen aangaande de opvang van vluchtelingen:
maatschappelijke begeleiding van vluchtelingennieuwkomers op grond van de Wet
Inburgering Nieuwkomers (WIN), opvang van Oudkomers op grond van de Regeling
Inburgering Oudkomers (RIO), juridische en maatschappelijke ondersteuning van
asielzoekers op grond van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en van houders
van een VVTV op grond van de Zorgwet VVTV. Naast deze wettelijke taken kiest de
gemeente Delft ervoor om alleenstaande minderjarige asielzoekers extra te
begeleiden.
Begrotingsbedrag |
ƒ
599.196 Dit
is het geindexeerde bedrag van 2000. Afhankelijk van het aantal cliënten kan
bovenvermeld bedrag naar boven of beneden worden bijgesteld (verevening met
de integratiereserve). In
een aparte nota zal de subsidieaanvraag SVD 2001 worden behandeld. |
Soorten activiteiten |
Nieuwkomers: · Individuele begeleiding tot
maximaal 2 jaar na vestiging in Delft. · Belangenbehartiging. · Sociaal-culturele
activiteiten. ROA-cliënten en VVTV-cliënten: · Individuele begeleiding. · Belangenbehartiging. · Sociaal-culturele
activiteiten. Oudkomers: · Vangnetfunctie tot maximaal 2
jaar na afronding inburgeringperiode. · Belangenbehartiging. · Sociaal-culturele
activiteiten. AMA’s: · Maatschappelijke begeleiding. · Belangenbehartiging. · Sociaal-culturele
activiteiten. Migranten: · nog nader te bepalen. |
Beleidsdoel |
1. nieuwe vluchtelingen wegwijs maken in
Delft; 2. hanteerbaar maken van eventuele psychische
en sociale problemen 3. deelname aan sociale activiteiten
stimuleren en verhogen 4. kennis over vluchtelingen bij inwoners en
organisaties in Delft vergroten |
Beoogd resultaat |
Zie productenboek SVD |
Meting
output (producten) d.m.v. GFO-terminologie |
Prestaties
uit het contract voor 2001. Op
basis van het contract 2000 wordt er een nieuw contract voor 2001 opgesteld. |
Ontwikkelingen/trends |
Nieuwe Vreemdelingenwet per 1 juli 2001 |
Actiepunten
voor 2001 |
Evaluatie
na een half jaar, ook i.v.m. nieuwe vreemdelingenwet |
Kengetallen |
Normbedragen per doelgroep |
Leden
werkgroep Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 2001
01. Buurt- en Wijkwerk................................................... Mieke
Breukel............. mbreukel@delft.nl
02. Sport en Recreatie
· Sportfondsen........................................................ Rob
van den Berg................ rvdberg@delft.nl
· Recreatie Midden Delfland.............................................. Hans
Kluver................. hkluver@delft.nl
· Sportstimulering / Redeoss
/ Harttrimclub..................... Helen
Skinner.............. hskinner@delft.nl
· Bijdrage veldonderhoud /
WOZ compensatie ................... Hans
Kluver................. hkluver@delft.nl
03. Kinderopvang........................................................ Theresia
Keukens............. tkeukens@delft.nl
04. Jeugd- en Jongerenwerk
· Algemeen....................................................................... Rien
Griep................... rgriep@delft.nl
· Speeltuinen-Onderhoud-Activiteiten................................. Hans
Kluver................. hkluver@delft.nl
· Kindertuinen............................................................ Jan
Alderliesten......... jalderliesten@delft.nl
05. Sociaal Pedagogische Dienst................................... Jannie Marck................. jmarck@delft.nl
06. Ouderenbeleid.............................................................. Julia
Lebeau................ jlebeau@delft.nl
07. Maatschappelijke Dienstverlening........................ Jannie Marck................. jmarck@delft.nl
08. Welzijnswerk Migranten....................................... Jan Alderliesten......... jalderliesten@delft.nl
09. Emancipatie................................................................... Jannie
Marck................. jmarck@delft.nl
10. Overige terreinen:
· Bureau Respect......................................................... Jan
Alderliesten......... jalderliesten@delft.nl
· Slachtofferhulp............................................................... Jannie
Marck................. jmarck@delft.nl
11. Gemeentelijk Internationaal
Solidariteitsbeleid Jan Alderliesten...... jalderliesten@delft.nl
12. Cultuur
· Theater, Kunstcentrum en
Bibliotheek............................. Thera
Lafeber................ tlafeber@delft.nl
· Overige Culturele
Instellingen.................................... Diane
Scheenstra......... dscheenstra@delft.nl
· Overig Cultuur......................................................... Diane
Scheenstra......... dscheenstra@delft.nl
· Beeldende Kunst.................................................... George
Degenhart........... gdegenhart@delft.nl
· Culturele Activiteiten................................................... Hans
Speetjens........... hspeetjens@delft.nl
· Evenementenfonds..................................................... Hans
Speetjens........... hspeetjens@delft.nl
13. Amateurkunst........................................................ Diane
Scheenstra......... dscheenstra@delft.nl
14. Gehandicaptenbeleid............................................. Donate Veenstra............. dveenstra@delft.nl
15. Sociale Zaken........................................................ Corine
van Gaalen................. cvgalen@delt.nl
16. Volksgezondheid................................................... Maarten
Verbaan............. mverbaan@delft.nl
17. Maatschappelijke Opvang
· Vrouwenopvang......................................................... Greta
Hesseling........... ghesseling@delft.nl
· Verslavingszorg........................................................ Maarten
Verbaan............. mverbaan@delft.nl
· Dak- en thuislozen..................................................... Greta
Hesseling........... ghesseling@delft.nl
18. Vluchtelingenbeleid.............................................. Donate Veenstra............. dveenstra@delft.nl
Werkgroep leider ............................................................... Jaap
van den Berg................. jvdberg@delft.nl
Werkgroep coördinator ................................................ Marianne
van der Stoel.............. mvdstoel@delft.nl
Administratieve
ondersteuning.......................................................... Inge
Liem.................... iliem@delft.nl