Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 2001

 

Inhoudsopgave                                                                                      tekst [cijfers]

 

Inleiding..................................................................................................................... 1

01.     Buurt- en Wijkwerk..................................................................................... 2   [43]

02.     Sport en Recreatie..................................................................................... 4   [43]

03.     Kinderopvang............................................................................................... 5   [43]

04.     Jeugd- en Jongerenwerk

·       algemeen................................................................................................... 8  [44]

·   Kindertuinen / Speeltuinen / natuur- en vogelwacht.................... 10  [45]

05.     Sociaal Pedagogische Dienst................................................................... 11  [45]

06.     Ouderenbeleid............................................................................................. 12  [45]

07.     Maatschappelijke Dienstverlening........................................................ 15  [45]

08.     Welzijnswerk Migranten........................................................................... 16  [46]

09.     Emancipatie................................................................................................... 18  [46]

10.     Overige terreinen:

          ·   Bureau Respect...................................................................................... 20  [47]

          ·   Slachtofferhulp.................................................................................... 21  [47]

11.     Incidentele subsidies

          ·   Gemeentelijk Internationaal Solidariteitsbeleid........................... 22  [47]

12.     Culturele Instellingen

·       Theater, Kunstcentrum en Overige Instellingen........................... 24  [48]

·       Bibliotheek............................................................................................... 25  [48]

13.     Amateurkunst.............................................................................................. 27  [49]

14.     Gehandicaptenbeleid................................................................................. 28  [50]

14a.   Panel Gehandicaptenbeleid...................................................................... 29  [50]

15.     Sociale Zaken............................................................................................... 30  [50]

15a.   Panel Werk en Inkomen............................................................................. 30  [50]

16.     Volksgezondheid

          ·   Projectsubsidies Vrouwenhulpverlening....................................... 32  [50]

          ·   Projectsubsidies Preventieve Gezondheidszorg........................... 33  [50]

17.     Maatschappelijke opvang

          ·   Vrouwenopvang..................................................................................... 35  [50]

          ·   Verslavingszorg.................................................................................... 37  [50]

          ·   Dak- en Thuislozen.................................................................................. 39  [50]

18.      Vluchtelingenbeleid.................................................................................. 41  [51]

Leden werkgroep Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten.......... 52            

 

           
Inleiding

 

In dit programma worden de subsidies voor 2001 aan instellingen die maatschappelijke activiteiten ontplooien, verdeeld. Ten opzichte van vorig jaar is voor de begrotingsposten een verhogingspercentage van 3,2 gehanteerd.

 

Het jaarprogramma bevat per beleidsterrein een beschrijving van ontwikkelingen, doelen en afspraken over producten en acties. In een aparte rapportage wordt de subsidieverdeling over het jaar 1999 geëvalueerd.

 

Deze werkwijze is overeenkomstig de vastgestelde methodiek om resultaatafspraken te maken met de (grotere) gesubsidieerde instellingen. Inhoudelijk is dit programma weer een stapje verder dan in 2000, maar we zijn er nog niet. Op bepaalde terreinen zijn al goede afspraken gemaakt, zoals kinderopvang, culturele instellingen, maatschappelijke opvang, vluchtelingenbeleid. Daar zijn producten en prestaties in kwantitatieve termen beschreven. Dat betreft ongeveer 60% van het totale subsidiebudget.

Op de terreinen buurtwerk, jongerenwerk, ouderenwerk, sociale zaken en volksgezondheid moet de slag naar meetbare prestaties nog goed worden gemaakt. In de Zomernota 2001-2004 is aangegeven dat in 2001 nog eens 20% van het subsidiebudget gekoppeld wordt aan nieuwe productafspraken: maatschappelijk werk, jongerenwerk en buurt- en wijkwerk. Die afspraken zijn thans in voorbereiding en zullen na vaststelling van het jaarprogramma, in het voorjaar van 2001, tot politieke besluitvorming leiden.

 

Door de reorganisatie van het gemeentelijk apparaat is het moeilijk gebleken om een goede aansluiting te maken tussen de gemeentebegroting 2001 en de financiële paragraaf in dit jaarprogramma. In een aantal gevallen zouden verschillen kunnen worden ontdekt. De bedragen die in dit jaarprogramma staan zullen echter niet meer naar beneden worden bijgesteld.

 

Tenslotte een kleine blik naar de nabije toekomst. Aan het begin van het jaar 2001 verwachten wij de instellingen nader te kunnen informeren over de bijstelling van het juridisch kader van het subsidiebeleid. Aan de aanpassing van de subsidieverordening wordt de laatste hand gelegd.

De evaluatie van de subsidieafspraken 2000 zal al in de eerste helft van 2001 verschijnen. Daarmee wordt het beter mogelijk om zo nodig bij te sturen in de te maken afspraken voor het jaar 2002.

 

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

oktober 2000.


01.       Buurt- en wijkwerk

           

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 1.964.628: ƒ 1.327.848 Stichting Welzijn Delft

                     ƒ    533.579 activiteiten buurt en wijkwerk

                     ƒ    103.200 uitbreiding capaciteit opbouwwerk

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

Onderstaande onderverdeling  heeft zowel betrekking op de taken van de beroepskrachten (SWD) als op het gebruik van de buurtaccommodaties. Per 1 januari 2001 wordt ƒ 650.000,= van het budget SWD overgeheveld naar het budget BWD i.o. ten behoeve van het jongerenwerk.

a.   Ontmoeting/recreatie

b.   Vorming/educatie

c.   Cultuur/creativiteit

d.   Belangenbehartiging/activering

e.   Dienstverlening

f.     Opvang

g.   Afstemming/coördinatie

 

Beleidsdoel

 

 

 

Algemeen doel: bevordering van leefbaarheid en participatie en bestrijding sociaal isolement.

 

Afgeleid doel: het beschikbaar stellen van een basisvoorziening in de wijk in de vorm van accommodatie, beheer,professionele formatie en activiteiten om doel  en doelgroepen te bereiken, te realiseren in een periode van 3 jaar.

 

Doelgroepen:

1.    peuters;

2.    kinderen 4 - 11 jaar;

3.    tieners 10 tot 15 jaar;

4.    volwassenen met bijzondere aandacht voor vrouwen en ouderen;

5. migranten.

 

Beoogd resultaat

 

 

 

Basisvoorziening:

(a) voor elk van de zes wijken - de binnenstad uitgezonderd - één wijkcentrum; op grond van specifieke bevolkingskenmerken twee wijkcentra in Voorhof en Delft West;

(b) in elke wijk tienerwerk vanuit de wijkaccommodatie;

(c) per wijk 32 uur agogische formatie algemeen en 8 uur voor tienerwerk; dit met 24 uur te vermeerderen waar sprake is van een tweede centrum;

(d) elke accommodatie beschikt over 32 uur beheer (WIW/ID-banen).

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

 

·       Bijeenkomst (a en c): aantal, aantal deelnemers, doelgroep.

·       Informatie (d en e): thema, aantal deelnemers, doelgroep.

·       Cursus (b en c): aantal ‘lessen’, programma, thema, doelgroep.

·       Begeleiding (c en d): doelgroep, uren individueel - uren groep, aantal klanten.

·       Signalering (g): thema/onderwerp, uren per verslag.

·       Netwerk: uren bijeenkomsten, deelnemers.

Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.

 

 

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

Wijkaanpak/wijkplannen; deelnemen aan netwerken in de wijk.

 

 

Actiepunten voor 2001

 

 

 

·       De externe oriëntatie in het welzijnswerk uitwerken door gebruik te maken van de netwerkbenadering en toepassing van de werkwijze van opbouwwerk;

·       Meerjaren subsidie-afspraken voorbereiden met de stedelijk opererende organisaties over de te leveren producten en diensten, met als onderliggend doel te om in onderling overleg te komen tot een nieuwe, duidelijker organisatiestructuur;

·       Het beschikbare budget voor projectsubsidie wijkbreed inzetten voor het realiseren van wijkprogramma’s die gericht zijn op bevordering van leefbaarheid en participatie en op bestrijding van sociaal isolement.

·       Projectmatige aanpak van de (noodzakelijke) verschuivingen binnen het buurt- en wijkwerk om de in 2004 voorgestane basissituatie te bereiken.

·       Starten met de voorbereiding van voorgenomen nieuwbouw in Poptahof, Sranti en Tanthof.

·       Projectmatige aanpak van de voorbereiding en invoering van huurovereenkomsten.

·        Onderzoek naar de vaste lasten van de buurthuizen heeft uitgewezen dat de huidige toegekende basissubsidie ontoereikend is voor de exploitatie. Uitwerken nader voorstel basissubsidie per buurthuis en verhoging budget basissubsidie

 

Kengetallen

 

 

 

* aantal drempeloverschrijdingen

* bereik van de doelgroepen

* bezettingsgraad accommodatie


02.       Sport en Recreatie

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 1.353.625: ƒ  600.722 Sportfondsenbaden

                      ƒ  364.602 Recreactieschap Midden Delfland

                      ƒ  130.545 Stimuleren sportdeelname

                      ƒ      6.473 Gehandicaptensportvereniging Redeoss

                      ƒ      6.174 Harttrimclub

                      ƒ  245.109 Bijdrage veldonderhoud en compensatie WOZ

  

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Sportactiviteiten, vorming sportkader

Instandhouding veldkwaliteit

Sportmogelijkheden Redeoss en Harttrimclub

Zwemmogelijkheden Sportfondsenbad

Recreatie Midden Delfland

 

Beleidsdoel

 

Stimuleren sportdeelname en kadervorming.

Kwaliteit en continuïteit van sportvoorzieningen.

 

Beoogd resultaat

 

Meer- en regelmatige sportdeelname van beleidsdoelgroepen.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Aantal gesubsidieerde activiteiten.

Bezoekercijfers sportfondsenbaden.

Ontwikkelingen/trends

 

Meer behoefte aan een vrijblijvende en flexibele sportaanbod op wijkniveau.

Integrale benadering sport, via sportvisie 2000 + 6.

 

Actiepunten voor 2001

·       Binnen werkteams volgens de uitgangspunten van Sportvisie 2000 + 6 voorstellen ontwikkelen ter ondersteuning van de breedtesport.

·       Structurele professionele ondersteuning en coördinatie ten behoeven van meer en flexibele sportaanbod op buurt- en wijkniveau in samenwerking met diverse beleidssectoren.

·       Bezien of Mooi zo Goed zo een rol kan spelen in de organisatie van de SportKleuriade.

·       Deelname van sportorganisaties organiseren in het vensterschool-programma in Voorhof en Buitenhof.

·       Regeling voor ondersteuning van zwemverenigingen treffen en voor compensatie van WOZ-lasten van sportverenigingen.

 

Kengetallen

 

 

 

Bezoekcijfers NV Sportfondsenbad Delft

 


03. Kinderopvang

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 4.461.932: ƒ 4.125.945 Octopus

                      ƒ    250.000 reservering teruglopende ouderbijdrage

                     ƒ       69.784 Bijzondere zalen

                     ƒ       16.203 reservering ontwikkeling psz beleid

 

Soorten activiteiten

 

Opvang van kinderen 0 tot 12+jaar

Peuteropvang

 

Beleidsdoel

 

 

Het primaire doel van kinderopvang is: het bieden van de mogelijkheid aan ouders om de zorg voor kinderen (van nul tot twaalf jaar) te combineren met werk, studie of andere maatschappelijke activiteiten.

 

Opvang is de kernfunctie, dat wil zeggen: het bieden van goede verzorging, opvoeding en spel- en ontwikkelingsmogelijkheden voor kinderen en het bieden van ontmoetingsmogelijkheden voor kinderen en ouders. Kinderopvang kan ouders ook steunen bij alledaagse opvoedingsvragen of signalering van opmerkelijke gedragingen. Binnen dit kader biedt kinderopvang aan kinderen de mogelijkheid om in een veilige, uitdagende omgeving onder deskundige begeleiding te spelen met leeftijdgenootjes.

 

Beoogd resultaat

 

 

 

·       inkopen kinderopvangplaatsen voor speciale doelgroepen;

·       laten toepassen en registreren van de toelatingscriteria, (vastgesteld bij nota “b.s.o. integraal”)

·       4 maal per jaar laten leveren van een voortgangsrapportage ten aanzien van bezetting, inkomsten ouderbijdragen en wachtlijsten;

·     ouderbijdragen subsidieplaatsen laten innen volgens inkomensafhankelijke ouderbijdragentabel (de bedragen in de vastgestelde tabel 2000 worden voor 2001 verhoogd met 3,2%) .

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

 

Het laten leveren door Octopus van:

145       hele dagopvang

  15       halve dagopvang

  80       buitenschoolse opvang

209.6    peuterspeelzaalplaatsen

140.8    peuterplusplaatsen

Bezetting van 90%

 

    3.36  flexibele opvang buitenschoolse opvang

    5       flexibele opvang hele dagopvang (experiment; afspraken          

             verder ontwikkelen)

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

·       de afspraken voor 2001 maken onderdeel uit van een meerjarig contract (2000 t/m 2002);

·       uiterlijk vanaf 2003 zal er sprake zijn van een vorm van vraagsturing door ouders; dit betekent dat de gemeente geen plaatsen meer koopt voor de hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang, maar dat ouders bepalen waar zij een plaats ingekocht willen hebben; de gemeente zal na afloop van het huidige meerjarencontract dus geen nieuw contract met Octopus aangaan voor wat betreft de hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang. Voor de 3- en 5-urige peuteropvang wel.

·       in de loop van 2001 zal meer bekend worden over het systeem van vraagsturing; aan de hand daarvan zullen met Octopus voor het JMA 2002 afspraken worden gemaakt;

·       in overleg met alle delftse kinderopvangorganisaties zal een model van vraagsturing en inkoopmogelijkheden bij in principe alle professionele kindercentra worden ontwikkeld;

·       de gemeente gaat in overleg met betrokken organisaties het peuteropvangbeleid aanpassen op voor- en vroegschoolse ontwikkelingen; plaatsingscriteria hierop aanpassen; ontwikkelings- stimulerings- en/of experimenteerbudget wordt door de gemeente gereserveerd (ƒ 16.203); criteria voor besteding ontwikkelen;

·       Octopus fungeert voor een aantal levensbeschouwelijke peuterspeelzalen als subsidieloket; vanaf 2001 kan de rechtstreekse subsidierelatie tussen de gemeente en deze  speelzalen worden hersteld. Dit betekent niet dat er verandering optreedt in de hoogte van het subsidie (ƒ 69.784). Daarover blijven de huidige voorwaarden onveranderd van kracht. De bijzondere zalen zullen inhoudelijk en financieel verantwoording afleggen aan de gemeente over de ingekochte plaatsen (bezetting, inkomsten ouderbijdragen en wachtlijsten);

·       vanaf 2001 vindt een jaarlijkse inspectie door de GGD van alle kinderdagverblijven (hele/halve dagopvang en buitenschoolse opvang) plaats; de peuteropvangvoorzieningen worden 1 x per 2 jaar gecontroleerd. Van deze inspecties worden rapportages opgesteld; een maal per jaar wordt hiervan een totaalrapportage gemaakt en aan het College en de Raadscommissie aangeboden. De rapportages zijn openbaar.

·       criteria en gebruik flexibele opvang - met name voor doelgroepen sociale activering- en werkgelegenheidsbeleid verder ontwikkelen;

·       de inkomsten ouderbijdragen zullen naar verwachting verder teruglopen door een gewijzigde doelgroep. Om dit op te kunnen vangen wordt door de Gemeente voor 2001 een bedrag gereserveerd (ƒ 250.000); als de ouderbijdrage feitelijk structureel teruglopen betekent dit dat de Gemeente voor 2002 minder kindplaatsen kan inkopen;

·       mocht in de loop van 2001 blijken dat de ouderbijdragen minder hard teruglopen, dan kunnen voor het gereserveerde bedrag extra plaatsen bij Octopus worden ingekocht.

 

Actiepunten voor 2001

 

 

 

·       i.s.m. gemeente-Octopus verhuisplannen ontwikkelen voor b.s.o. in Voorhof (wijk 4) ten behoeve van Poptahof (wijk 4), Buitenhof (wijk 5) en Tanthof (wijk 6); en b.s.o. binnenstad (wijk 7) t.b.v. Hof van Delft (wijk 3)

·       starten verhuisplan peuterspeelzaal Buitenhof naar andere accommodatie in combinatie met b.s.o.;

·       daar waar dat mogelijk is huisvesting peuteropvang laten combineren met b.s.o.

·       Octopus gaat met name de peuteropvang en de buitenschoolse opvang wijkgericht aanpakken

·       Gemeente gaat i.s.m. direct betrokkenen beleid voor peuteropvang aanpassen aan voor- en vroegschoolse ontwikkelingen;

·       Gemeente gaat algemeen subsidiebeleid verder stroomlijnen met doelgroepenbeleid (DMZ)

 

Kengetallen

 

 

 

Inkoopbedragen per soort kindplaats:

ƒ 22.547   hele dagopvang

ƒ 14.919   halve dagopvang

ƒ 10.392   buitenschoolse opvang

ƒ   4.261   peuterspeelzaal

ƒ   7.806   peuterplus

ƒ 23.220   flexibele opvang (hele dagopvang)

ƒ 10.991   flexibele opvang (buitenschoolse opvang)

 

Inkomsten ouderbijdragen

ƒ 7.594     hele dagopvang

ƒ 4.106     halve dagopvang

ƒ 3.609     buitenschoolse opvang

ƒ 2.084     peuterspeelzaal

ƒ 3.235     peuterplus

ƒ0,0         flexibele opvang

 

Huidige gebruik van de subsidieplaatsen (voor zover gegevens beschikbaar en/of bekend medio 2000):

·       5.97 % studerend, uitkeringsgerechtigden

·       3.8 % zelfstandig ondernemer

·       65.97 % in loondienst

 

Capaciteit op wijkniveau van:

peuteropvang: 1 kindplaats op 3,89 kinderen

hele dagopvang: 1 kindplaats op 5,56 kinderen

buitenschoolse opvang: 1 kindplaats op 13,71

 

Bereik:                   hele dag      b.s.o.

Delft (nu)                 36 %          13 %

Ned (2002)              23 %            9 %

A’dam (2002)          38 %           11 %

 


 

04.       Jeugd- en jongerenwerk

 

Algemeen

 

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 1.902.753: ƒ 1.515.339 Breed Welzijn Delft i.o.

                     ƒ    300.604  activiteiten jeugd en jongerenwerk


In aparte paragraaf:

                     ƒ      28.829 buitenschoolse natuureducatie

                     ƒ      24.260 onderhoud speeltuinen

                     ƒ      21.394 activiteiten speeltuinen

                     ƒ      12.326 kindertuinen

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

De B.W.D. io, het  jeugd en jongerenwerk  werkt voor en met jeugd jongeren van 4 tot 23 jaar onderverdeeld naar de leeftijden 4-12 jaar, 12 tot 16 jaar en 16 tot 23 jaar.

Op basis van de ( 1 of 2)jaarlijkse wijkanalyses worden binnen de door de gemeente aangegeven doelgroep jeugd specifieke subdoelgroepen aangewezen. De organisatie kiest nadrukkelijk voor het werken met verschillende groepen jongeren. Verschillend qua opleiding, achtergrond, wensen. Omdat de organisatie jongeren een perspectief wil bieden. Perspectief ontstaat doordat zichtbaar is welke mogelijkheden er zijn. Van dansen, ontmoeting tot begeleiding bij huiswerk.

 

Daarnaast subsidiëring van de activiteiten van

- Delftse vakantie Activiteiten

- Scouting

- Hobbyclub St Jozef

 

Beleidsdoel

 

 

 

De B.W.D. i.o richt op alle jeugd en jongeren en hun sociaal systeem. Daarbij ziet de organisatie het bevorderen van de maatschappelijke participatie als haar belangrijkste taak. Het bevorderen van de leefbaarheid is de tweede prioriteit. Het voorkomen en/of terugdringen van het sociaal isolement wordt in deze twee prioriteiten meegenomen.

 

Beoogd resultaat

 

Voor het jaar 2001 wordt door de B.W.D. de laatste hand gelegd aan het activiteiten­programma. Voor dit programma wordt gebruik gemaakt van de doelstellingen en vragen die zijn geformuleerd door de gemeente. Hiervoor is uiteraard gebruik gemaakt van de relevante nota’s, naast Knopen in de Wijk bijvoorbeeld de nota integraal jongerenbeleid. Er heeft ook overleg plaats gevonden op ambtelijk niveau. Met de jongerenwerkers van de SDW en Jos’98 zijn beleidsdagen georganiseerd om vanuit de vraag de bestaande activiteiten hieraan te koppelen en eventueel activiteiten aan te passen of niet te ontwikkelen. Expliciet zullen hierbij de gewenste resultaten worden geformuleerd. Dit werkplan zal samen met de begroting in concept ter bespreking worden voorgelegd en in consensus met de gemeente worden vastgesteld.

 

 

 

 

 

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

 

Met de B.W.D.i.o. zijn gesprekken gaande m.b.t. tot meetinstrumentarium en vastlegging resultaten.

Afronding in november 2000.

 

Uitgangspunt is de combinatie van:

·       aantallen bijeenkomst, begeleiding of cursus

·       een drempeloverschrijding

·       een deelnemers contact-uur

·       een cliëntcontact

·       de mate van jongerenparticipatie

 

Ontwikkelingen/trends

Relatie wijkaanpak

Jongerenparticipatie

Integraal veiligheidsbeleid

 

Actiepunten voor 2001

 

 

 

· Vaststellen functies van het jongerenwerk; verdere ontwikkeling van

   de B.W.D. en het BWD-activiteitenprogramma:

 

Het komende jaar staat in het teken van de ontwikkeling van een integrale aanpak voor het Jeugd en Jongerenwerk. Daarnaast dient er ook draagvlak ontwikkeld te worden voor de gewenste samenwerking in B.W.D. i.o. verband. Dit is lastig omdat er twee organisaties samengevoegd worden waar tussen grote verschillen bestaan in ervaringen in de eigen organisatie, werkervaring in Delft en met de doelgroepen en in opleiding. Het is goed als deze ontwikkeling gedurende dit jaar expliciet aandacht krijgt door:

·       Het uitvoerend werk te versterken zodat de inzet op uitvoerend niveau niet lijdt onder de wenselijke versterking van het managementniveau.

·       Beleid op dit thema te ontwikkelen

·       Personeelsbegeleiding;

·       Deskundigheidsbevordering gericht op overdracht van de werkervaring aan de minder ervaren werkers;

·       Gemeenschappelijke cultuur ontwikkeling

·       Beheer te versterken

·       Verschuiving van WIW naar ID doelgroepen

·       Structurele ruimte in het formatieplan inruimen

·       Functieonderscheid tussen beheerders en beheer assistenten

·       Extra management capaciteit beschikbaar te hebben op uitvoerende niveau.

·       Manager jeugd en jongerenwerk dicht op de wijken

·       Stedelijk projectgroep onder leiding van de directeur

·       Pip-ers in de gebiedsteams voor 1 jaar aanstellen op SCW3 niveau

 

·   Regelmatige evaluatie met betrokkenen (veldwerkers en met nadruk jongeren) over bereikte resultaten en aangeboden programma.

·   Verdere uitbouw van het Pilotproject jongerenopbouwwerk Wippolder

·   Toezicht op veiligheid speeltoestellen speeltuinen

 

Kengetallen

 

Nog geen kengetallen beschikbaar.

 

 


04.     Jeugd- en jongerenwerk

 

Kindertuinen/speeltuinen/natuur- en vogelwacht

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ  28.829 buitenschoolse natuureducatie (natuurwacht/vogelwacht)

ƒ  24.260 onderhoud speeltuinen

ƒ  21.394 activiteiten speeltuinen

ƒ  12.326 kindertuinen

 

Soorten activiteiten

 

Educatieve en recreative activiteiten

 

Beleidsdoel

 

Bevorderen van natuur- en milieubesef bij kinderen.

Overdragen van kennis en praktische vaardigheden.

Veilige speelmogelijkheden voor kinderen.

 

Beoogd resultaat

 

Niet door financiële en andere drempels gehinderde deelname van kinderen aan de activiteiten.

Speeltoestellen voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Aantal deelnemende kinderen.

Aantal activiteiten.

Ontwikkelingen/trends

 

 

De 4 kindertuinen zijn over de gehele stad verspreid. Ze worden steeds meer onderdeel van het voorzieningenaanbod op wijkniveau en de kindertuinactiviteiten worden (verder) geïntegreerd in het activiteiten-aanbod op wijkniveau.

Eenzelfde integratieontwikkeling doet zich voor ten aanzien van de bewaakte speeltuinen.

 

Actiepunten voor 2001

 

 

 

Kindertuinen:

In een nota aan de gemeenteraad worden voorstellen gedaan om de financiele positie van de Kindertuinen zodanig structureel te verbeteren dat ook op langere termijn de volgende uitgangspunten realiseerbaar blijven:

·       De hoogte van de bijdrage die van deelnemende kinderen wordt gevraagd mag geen te grote financiële drempel zijn.

·       De vrijwilligers moeten voor hun vele inzet tenminste “gewaardeerd” kunnen worden via vergoeding van de direct door hen te maken kosten.

·       De financiële basis van de stichting moet zodanig zijn, dat binnen redelijke grenzen vallende grote uitgaven voor onderhoud, vernieuwing en calamiteiten door de stichting zelf kunnen worden opgevangen.

Met EZH gelden zal de slechte en te kleine accommodatie op de kindertuin nabij het

NS station Delft-Zuid worden vervangen door nieuwbouw.

 

Speeltuinen:

·       BOVG: ontwikkelen speeltuingebouw-Plus

·       Mogelijke herinrichting Westerhonk

·       Beleidsnotitie bewaakte speeltuinen in voorbereiding

 

Kengetallen

 

 

 

 

 

05.       Sociaal Pedagogische Dienst

 

Het beleidsterrein Vrije tijd en Vorming geestelijk gehandicapten is een kleiner gebied binnen welzijn en wordt als gevolg hiervan vanaf heden opgenomen in hoofdstuk 10 Overige Beleidsterreinen. Er zijn voor de voortzetting van de subsidiëring geen specifieke afspraken gemaakt.


06.       Ouderenbeleid

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ  1.190.384: ƒ 920.684 algemeen ouderenwerk

                      ƒ 269.700  projecten ouderenwerk

 

Soorten activiteiten

 

a. Dienstverlening, waaronder

1.    project financiële dienstverlening (m.n. ondersteuning persoonlijke financiële administratie);

2.    steunpunt mantelzorg;

3.    tijdelijke verzorging (indicatie, plaatsing, nazorg regelen);

4.    dagvoorzieningen (indicatie)

5.    maaltijddienst;

6.    personenalarmering.

b. Voorlichting, waaronder informatiepunt ouderen; project huisbezoeken op kroonjaren; project huisbezoeken allochtone ouderen; ouderenadviseurs.

c. Vorming/Educatie, waaronder cursussen op projectbasis (als cursus ondersteuning allochtone mantelzorgers, cursussen zelfredzaamheid, vriendschapscursus en project preventie en uitwisseling 55 + vrouwen; computercursus)*

d. Ontmoeting/Recreatie, waaronder ouderensociëteiten en activiteiten op projectbasis (als zomer- en winteractiviteiten)*

e. Sportieve recreatie, waaronder meer bewegen voor ouderen en activiteiten op projectbasis (als recreatieve fitness)*

f. Cultuur, waaronder activiteiten op projectbasis (als kunstexcursies)*

g. Belangenbehartiging/Activering waaronder projectgroep wonen; projectgroep verkeer; Gilde Delft.

h. Afstemming/Coördinatie/Productontwikkeling, waaronder; stuurgroep ouderen binnenstad; stuurgroep senioreneducatie; werkgroep opname bejaarden; dagvoorzieningen.

 

* Genoemde activiteiten zijn voorbeelden van eenmalige projectsubsidies uit 2000. Per jaar wordt een bestedingsvoorstel voor het budget flankerend ouderenbeleid vastgesteld. Voor 2001 dient dit nog plaats te vinden.

 

Beleidsdoel

 

Algemeen doel:

Het bevorderen van de zelfredzaamheid van ouderen.

 

Afgeleid doel:

Het steunen en ontwikkelen van het (rest-) vermogen van ouderen om waarden als zelfbeschikking, maken van eigen keuzes, en onafhankelijkheid te verwezenlijken.

 

Kerndoelen:

Maatschappelijke activering.

Sociale preventie.

Persoonsgerichte begeleiding en hulpverlening.

 

Beoogd resultaat

 

Ad a.

1.    Ouderen zijn in staat om hun financiële administratie te verzorgen.

2.    Mantelzorgers kunnen de hulp aan thuiswonende ouderen volhouden.

3.    Zelfstandig wonende ouderen in tijdelijke crisissituaties worden toegeleid naar tijdelijke opname in een verzorgingshuis.

 

4.    Zelfstandig wonende ouderen kunnen langer thuis blijven wonen.

5.    Alle zelfstandig wonende ouderen kunnen dagelijks beschikken over een verantwoorde warme maaltijd.

6.    Zelfstandig wonende ouderen kunnen in noodsituaties direct hulp inroepen.

 

Ad b. Ouderen zijn in staat hun vragen c.q. behoeften te formuleren en daarvoor een passende oplossing te vinden.

Ad c. Ouderen blijven maatschappelijk vaardig en actief.

Ad d. Ouderen hebben een zinvolle dag- en weekindeling.

Ad e. De beweeglijkheid en vitaliteit van ouderen wordt gehandhaafd.

Ad f. Ouderen houden hun interesse op peil en verbreden deze.

Ad g. Ouderen zijn maatschappelijk actief.

Ad h. Ontwikkeling van nieuwe producten en aanpassing van bestaande producten aan de ontwikkeling van de vraag.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Ad a. Product = Begeleiding + Verstrekking.

Als kengetallen zijn te hanteren:

1.    het aantal cliënten dat na starthulp zelfstandig de financiële administratie kan verzorgen en het aantal cliënten dat op maandelijkse ondersteuning aangewezen is.

2.    het aantal mantelzorgers dat de hulp kan volhouden.

3.    het aantal geslaagde bemiddelingen.

4.    het aantal deelnemers, het aantal afgenomen maaltijden en het aantal klachten.

5.    het aantal abonnees, het aantal klachten.

Ad b. Product = Informatie.

 Kengetallen zijn het aantal cliëntcontacten en het aantal geslaagde bemiddelingen.

Ad c. Product = Cursus.

Kengetallen zijn het aantal deelnemers, het aantal uren en de aard en omvang van uit deelname voortvloeiende activiteiten.

Ad d. Product = Bijeenkomst.

Kengetallen zijn het aantal deelnemers en het aantal uren.

Ad e. Product = Bijeenkomst.

Kengetallen zijn het aantal deelnemers, het aantal uren en de vitaliteitsbeleving van de deelnemers.

Ad f. Product = Bijeenkomst + Faciliteit. Kengetallen zijn het aantal deelnemers en het aantal uren uren + de vervoerskosten.

Ad g. Product = Bijeenkomst + Dienstverlening aan derden. Kengetallen zijn het aantal deelnemers + het aantal uren en aard en omvang van uit deelname voortvloeiende activiteiten.

Ad h. Product = Signalering + Netwerk.

Kengetallen zijn het aantal bijeenkomsten en de presentie van participanten.

 

Ontwikkelingen/trends

 

Ontwikkelingen zijn de toenemende nadruk op zelfstandig wonen en de noodzaak van de verdere ontwikkeling van ondersteunende maatregelen op gebieden wonen, welzijn en zorg in de thuissituatie; visie-ontwikkeling op rollen van vitale ouderen; afname van het vrijwilligerspotentieel als gevolg van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt; de wijkaanpak en de intergenerationele buurt.

 

 

 

 

Actiepunten voor 2001

 

In overleg met instellingen en organisaties afspraken maken over meetinstrumenten met daarbij behorende evaluatiecriteria.

 

Kengetallen

 

 

 

Algemeen:

De omvang van de doelgroep (01-01-2000):

55- 64  7711 w.v. 3828 m  3883 vr (tot.  8 %)

65- 74  6566 w.v. 2915 m  3651 vr (tot.  7 %)

75 e.o. 6005 w.v. 2093 m  3912 vr (tot.  6 %)

Aandeel van de Delftse bevolking         21 %

 

In het onderdeel “Meting output” van dit schema zijn reeds diverse kengetallen opgenomen.

De prestatie van een geleverde activiteit kan verder worden beoordeeld aan de hand van bijvoorbeeld het te bereiken en bereikte percentage van de doelgroep volgens bovenstaande onderscheiden categorieën.

 

Verdere onderverdeling is mogelijk naar etnische achtergrond, woonwijk, aanwezigheid mantelzorg binnen en buiten de leefeenheid. Verder valt te denken aan kosten-baten-analyses van de activiteiten.

 

 


 

07.       Maatschappelijk dienstverlening

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 1.123.829: ƒ 980.045  (incl ƒ 100.000 uit de zomernota 2001-2004) 

                     ƒ 143.784  (excl prijs- en looncompensatie van VWS)

 

Soorten activiteiten

 

 

Algemeen Maatschappelijk Werk:

·   Eerstelijns hulpverlening  voor mensen met psychische, relationele en/of materiële hulpvragen.

·   Crisisopvang

 

Beleidsdoel

 

Het verbeteren van het persoonlijk en het sociaal functioneren van mensen met een hulpvraag.

 

Beoogd resultaat

 

 

 

·       Mensen hebben (weer) grip op het eigen leven bij onderwerpen als problemen op het werk, financiële problemen, werkloosheid, ziekte, relatieproblemen, eenzaamheid en problemen met verwerking van ingrijpende gebeurtenissen.

·       Vermindering van werkuitval door het opheffen van psychische en sociale oorzaken van die uitval.

·       Preventieve werking t.a.v. sociaal isolement.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

Hulp aan 1722 cliëntsystemen:

991 behandelingen

731 korte contacten

door Maatzorg.

Ontwikkelingen/trends

 

·   Stimulerende maatregelen van het ministerie van VWS voor de versterking van de 1e lijn gezondheidszorg zullen leiden tot een toename van cliënten van het AMW

·   Samenwerking met de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Nieuwe Waterweg waardoor de overheadkosten gunstig worden beïnvloed en de beleidscapaciteit wordt versterkt. Bovendien ontstaat de mogelijkheid tot uitwisseling van allochtone medewerkers waardoor meer groepen in de eigen taal kunnen worden geholpen.

 

Actiepunten voor 2001

Afspraken over de uitwerking van de conclusies maatschappelijk ondernemerschap komen in de raadscommissie Leefbaarheid van november 2000 aan de orde.

 

Kengetallen

 

 

 

1 FTE Maatschappelijk werk kost ƒ 138.800,--

Per 11.915 inwoners is in Delft 1 fte maatschappelijk werker beschikbaar.

 

 


08. Welzijnswerk migranten

 

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 314.349: ƒ 202.730 migranten organisaties

                  ƒ 111.619 Koornmarkt 48: Faciliteiten nieuwe Delftenaren

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

·     Ontmoeting en recreatie

·     Maatschappelijke activering

·     Belangenbehartiging

·     Beleving eigen cultuur

·     Uitdragen eigen cultuur naar derden

·     Scholing en vorming

 

Beleidsdoel

Maatschappelijke integratie en culturele gelijkwaardigheid voor migranten en andere groepen minderheden in de (Delftse) samenleving

 

Beoogd resultaat

 

 

De culturele minderheden weten zich cultureel en maatschappelijk gelijkwaardig aan de autochtonen en hebben op gelijke wijze toegang tot alle locale voorzieningen en tot een ook op hun groep gericht lokaal cultureel aanbod.

 

Meting output (producten) d.m.v.

GFO-terminologie

Tellen van het aantal activiteiten en aantal deelnemers via methodes als stadspanel ook specifiek de beleving van de verschillende groepen culturele minderheden meten.

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

·       De verscheidenheid van de landen van herkomst van de

      nieuwe Delftenaren neemt toe.

·       Het sociaal- en cultureel welzijnswerk migranten wordt onderdeel van een totaal integratiepakket dat de gemeente aan “nieuwe Delftenaren” aanbiedt 

·       De eisen die aan de kwaliteit van de personele inzet (ook) voor het sociaal- en cultureel welzijnswerk worden gesteld nemen toe.

·       Ook nieuwe groepen wensen te beschikken over financiële steun voor activiteiten en een eigen accommodatie voor activiteiten en ontmoeting.van  hun achterban.

De gemeente is terughoudend om deze wensen anders dan via oplossingen voor meerdere groepen of constructies gekoppeld aan wijkvoorzieningen te honoreren.

 

Actiepunten voor 2001

 

 

 

·       Nieuwbouw aan de Tanthofdreef voor gezamenlijk

      gebruik door de twee zelfstandige vereniging Sranti en    

      de Latijns Amerikaanse vereniging, (waarbij vanuit Sranti extra

      aandacht voor Jongeren en ouderen)

·       Een huisvestingsoplossing voor de Somalische vereniging die recht doet aan de omvang van de groep en aan hun ambities ten aanzien van de hoeveelheid activiteiten.

·       Verbeteren van de gebruiks-intensiteit van Koornmarkt 48 door migrantengroepen.

·       Verder uitbouwen van het programma van Shanti gericht op het bestrijden van sociaal isolement door het in overleg met betrokkenen beter  af te stemmen op de wensen en de mogelijkheden van de ouderen. Hierbij wordt gekeken naar een combinatie met de bocciabaan.

 

 

·       Het activiteiten-aanbod voor vrouwen en meisjes binnen de Turkse Vereniging nadrukkelijk verbreden door daaraan toe te voegen activiteiten gericht op maatschappelijke participatie (in de Delftse samenleving).

·       Aandacht voor inhoud, omvang en praktische uitvoering van activiteiten aanbod voor vrouwen en meisjes binnen de Marokkaanse Vereniging

·       Voor de groepen  die gebruik maken van de Koornmarkt via de SWD kadercursussen aanbieden gericht op verbetering van eigen interne functioneren.

·

Kengetallen

 

 

 

Zijn niet ontwikkeld


09.       Emancipatie

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 240.681

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

1.   vrouwenemancipatie

2.   homo/lesbische emancipatie

a.   ontmoeting /recreatie, onder meer inloopbijeenkomsten, koffie-ochtenden, brei- en naailessen, culturele activiteiten

b.   vorming/educatie, bijvoorbeeld assertiviteitstrainingen, kennismaken met de computer, conversatiecursussen, themabijeenkomsten

c.   belangenbehartiging/activering via o.a. voorlichting, begeleiding bezoekvrouwen en bijstandsvrouwen

d.   afstemming/coördinatie, o.a. samenwerken en netwerken

          (gesubsidieerde) vrouwengroepen

 

Beleidsdoel

 

 

 

Voor vrouwenemancipatie:

·       vergroten van emotionele en economische zelfstandigheid en weerbaarheid van vrouwen

·       vergroten van participatie aan maatschappelijke activiteiten

·       de nadruk ligt op het bereiken van vrouwen in een zwakke positie

·       multicultureel werken

 

Voor homo/lesbische emancipatie:

·       voorwaarden scheppen voor een gelijkwaardige positie in de maatschappij voor mensen met homoseksuele of lesbische gevoelens

 

Voor vrouwen- en homo/lesbische emancipatie:

·       vergroten sociale weerbaarheid

·       doorbreken sociaal isolement

 

Beoogd resultaat

 

Voor vrouwenemancipatie:

·       vergroten emotionele en economische zelfstandigheid en weerbaarheid. Vrouwen kunnen en durven op te komen voor hun rechten. Vrouwen weten de weg in de (Delftse) samenleving;

·       vrouwen uit de doelgroep nemen deel aan sociaal culturele- en/of vormingsactiviteiten, verrichten vrijwilligerswerk of betaald werk en/of maken deel uit van besturen.

 

Voor homo/lesbische emancipatie:

·       lesbische vrouwen en homoseksuele mannen voelen zich gesteund bij hun ‘coming-out’ en bij het vormgeven van de eigen identiteit;

·       wegnemen van vooroordelen over homosexualiteit in de samenleving.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Aantal bijeenkomsten, aantal deelnemers, behandelde thema’s, instroom/doorstroom deelnemers naar andere activiteiten

 

 

 

 

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

·       Consequenties van het landelijke en gemeentelijke beleid (bijvoorbeeld stelselherziening belastingen, activeringsbeleid) voor het rollenpatroon van individuele vrouwen en mannen en van huishoudens.

·       Afname van het aantal beschikbare vrijwilligers.

 

Actiepunten voor 2001

 

 

Voor vrouwenemancipatie:

·       Inventariseren witte plekken in het voorlichtings-, vormings-,  en activiteitenaanbod; voorstel voor de invulling daarvan maken.

·       Versterken multicultureel netwerk en opzetten netwerk van professionals.

·       Mogelijkheden voor het realiseren van 2 activiteitenruimten voor vrouwen onderzoeken.

·       Project bezoekvrouwen professionaliseren en uitbreiden met twee bezoekvrouwen: één uit het Farsi-taalgebied en één Nederlandse vrouw.

·       Uitvoeren pilot ‘Huiskamerproject’ van het Komitee Vrouwen en de Bijstand.

·       Ondersteunen omvormingsproject VO/C.

·       Versterken bestuurskracht vrouwenorganisaties.

 

Voor homo/lesbische emancipatie:

·       uitbreiden voorlichtingsactiviteiten naar buurt- en wijkwerk

·       opzetten gespreksgroepen 35+ en 50+

·       ontwikkelen Internetsite met vragenpagina

 

Kengetallen

In 2001 kengetallen vaststellen

 

 


10. Overige terreinen

           

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 257.791: ƒ 130.514 Vrije tijd en Vorming gehandicapten (geen tekst)

                  ƒ   81.754 Bureau Respect

                  ƒ   45.523 Slachtofferhulp (aparte paragraaf)

 

 

Bureau Respect

           

 

Begrotingsbedrag

 

 ƒ   81.754

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Behandeling klachten betreffende discriminatie

Organiseren en stimuleren van activiteiten gericht op bewustwording terzake van discriminatie, het bestrijden van vooroordelen en het bevorderen van tolerantie.

Beleidsdoel

 

 

Bestrijden en voorkomen van discriminatie.

Beoogd resultaat

 

 

Geen specifiek resultaat voor 2000 vastgesteld.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Tellen van aantal behandelde klachten

Ontwikkelingen/trends

 

 

Professionalisering, verbreding meldpunten  en (regionale) schaalvergroting

Actiepunten voor 2001

 

 

 

·   bestaande activiteiten van Bureau Respect onderbrengen in regionale samenwerking waarbij

·   professionaliteit  en kwaliteit worden verbeterd

·   bereikbaarheid van voorziening voor Delftse burgers en de omvang van het aangeboden activiteiten en voorzieningenpakket tenminste gelijk blijven.

.

Kengetallen

-

 


10. Overige terreinen

 

Slachtofferhulp

 

 

Begrotingsbedrag

 

 

 ƒ 45.523   

Soorten activiteiten

 

 

Slachtofferhulp werkt met vrijwilligers die begeleid worden door een beroepskracht. De vrijwilligers doen een telefonisch of schriftelijk hulpaanbod aan slachtoffers (of hun nabestaanden), betrokken bij of getuigen van gewelds- en zedendelicten, diefstal met geweld, woninginbraken, verkeersongevallen met lichamelijk letsel of met dodelijke afloop, kop-staart aanrijdingen (ongeacht of er letsel is).

Ook biedt slachtofferhulp binnen haar mogelijkheden hulp aan slachtoffers (of hun nabestaanden), betrokkenen bij - en getuigen van branden, zelfdoding, rampen en calamiteiten en bedrijfsongevallen.

De hulp die geboden wordt betreft o.a. opvang na een delict of een ongeval en ondersteuning bij het verwerkingsproces, hulp bij schade-afhandeling, ondersteuning bij de afhandeling van de strafzaak en doorverwijzing.

 

Slachtofferhulp in Delft wordt uitgevoerd door Bureau Slachtofferzorg van de Politie Haaglanden

 

Beleidsdoel

 

Opvang en begeleiding van slachtoffers van misdrijven en (verkeers)ongevallen.

 

Beoogd resultaat

 

 

 

·       De immateriële en materiële schade waarmee slachtoffers van misdrijven en (verkeers)ongevallen worden geconfronteerd zijn zoveel als mogelijk is verholpen of beperkt.

·       Vanaf 2001 kunnen Delftenaren gebruik maken van 2 avond-spreekuren per week: 1 in Delft en 1 in een naastgelegen district

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Percentage benaderde slachtoffers dat gebruik maakt van het hulpaanbod.

Ontwikkelingen/trends

 

·   Aanpassing van het hulpaanbod slachtofferhulp aan de behoeften van allochtonen, zodat zij vaker dan nu het geval is gebruik maken van het hulpaanbod.

·   Voor Tourist Assist Service (TAS = slachtofferhulp voor toeristen) is voorlopig voor 3 jaar budget beschikbaar. In het najaar van 2000 wordt het in 1999 gestarte project geëvalueerd.

 

Actiepunten voor 2001

·   Vanaf 2001 kunnen Delftenaren gebruik maken van 2 avond-spreekuren per week: 1 in Delft en 1 in een naastgelegen district.

·   Aandacht voor het werven van vrijwillligers uit allochtone kring.

·   Bereik Tourist Assist Service vergroten.

 

Kengetallen

 

 

Aantal actieve vrijwilligers slachtofferhulp stijgt naar 12.

Aantal actieve vrijwilligers TAS is 4.

 

 

 


11.       Incidentele subsidies/gemeentelijk internationaal solidariteitsbeleid

 

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 126.850,-

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

·       uitwisselen en overdragen van gemeentelijke kennis en ervaring met/naar de lokale overheden in de stedenband- partners Esteli in Nicaragua en Pretoria in Zuid-Afrika;

·       subsidiëren van de Stichting Stedenband Delft-Esteli en het Platform Delft/Pretoria-Mamelodi in de functioneringskosten en in de kosten van het uitvoeren van projecten in de partnersteden;

·       subsidiëren -via de stichting Delft-Tuzla- van initiatieven passend binnen de projectsamenwerking met de stad Tuzla in Bosnië;

·       subsidiëren van lokale initiatieven gericht op de bevordering van internationale solidariteit en vrede;

·       subsidiëren via vaste bedragen van de stichtingen die belast zijn met het geven van vorm en inhoud aan de jumelagecontacten met de steden Freiberg in Duitsland, Kingston upon Thames in het Verenigd Koninkrijk, Aarau in Zwitserland, Kfar Saba in Israël en ingaande 2001 met de stad Adapazari in Turkije.

·          

Beleidsdoelen

 

 

 

·       inhoud geven aan de eigen gemeentelijke verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan vrede en veiligheid in de wereld;

·       daadwerkelijk bijdragen aan het verbeteren van de leefomstandigheden van de burgers in de internationale partnersteden van Delft;

·       bevorderen van de bewustwording in Delft ten aanzien van internationale problemen rond vrede en veiligheid, het milieu en de situatie van landen in de Derde Wereld ;

·       via het kennis nemen van elkaars cultuur en gewoonten het begrip over en weer vergroten tussen de inwoners van de steden waarmee Delft jumelages of andere partnerrelaties is aangegaan.

 

Beoogd resultaat

 

Projecten gericht op kennisinzet (Esteli), woningbouw (Pretoria), sociale veiligheid (Pretoria) en realisatie Internetcafe (Tuzla).

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

-

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

·       verdiepen van de gemeentelijke betrokkenheid bij de stedenband-relaties

·       toegenomen behoefte aan professionele inzet om bij de projecten binnen de stedenbandrelaties kwaliteit te leveren.

 

Actiepunten voor 2001

 

 

Esteli:

·       nieuwe afspraken maken over Delftse vertegenwoordiging In Esteli binnen verband van samenwerkende Europese steden

·       afspraken met Esteli over gemeentelijke kennisinzet op basis van ontwikkelingsplan van Esteli

·       keuze en vormgeving van project te realiseren via EZH gelden

 

 

 

 

Pretoria:

·       Ten behoeve van de stedenbandrelatie met de stad Pretoria en lokale organisaties aldaar een samenwerkingsplan van actie opstellen voor de komende jaren.

·       Het Platform Delft/Pretoria-Mamelodi omvormen tot een Stichting.

·       In samenwerking met Delftse samenwerkingspartners: woningbouwcorporaties en T.U.bouwkunde) de Masakhane woningbouw samenwerking verder vormgeven via het opzetten van een  woningbouwcorporatie het realiseren van woningbouwprojecten en deskundigheidsinzet ten behoeve van stedenbouwkundige plannen.

·       Met financiering via EZH-gelden, in samenwerking met TU bouwkunde en met inzet van lokale deskundigheid opzetten van zelfbouw woningbouwprojecten, ten behoeve van de allerarmsten.

·       Met de organisatie Masrec en via inzet van lokale deskundigen en medewerkers via  SCORE het Ubuntu project starten. Dit project is gericht op het bevorderen van sociale veiligheid en het bestrijden van jeugdcriminaliteit in de wijken, via het aanbieden van sport-activiteiten.

·       Financieel ondersteunen van de Platform bij het opzetten en projecten voor vrouwen (werkgelegenheid) en jongeren (Internet).

 

Tuzla

·       Ondersteunen via de stichting Tuzla Delft van het Internet-café project.

 

Adapazari:

·       Het aangaan van een partnerstadrelatie (in de vorm van een jumelage) met de Turkse stad Adapazari.

     Afspreken met de Turkse partnerstad op welke wijze de EZH gelden worden ingezet  en daartoe een project opstellen

 

Kengetallen

 

 

 

-


12.       Culturele Instellingen: Theater, kunstcentrum en Overige instellingen

 

 

Begrotingsbedrag (totaal)

 

ƒ 7.126.742 waarvan ƒ 3.416.841 Bibliotheek (aparte paragraaf)

                                   ƒ 2.900.188 Theater De Veste

                                   ƒ    111.892 Kunstcentrum Delft

                                   ƒ    194.601 Overige Instellingen

                                   ƒ      15.363 Overig Cultuur 

                                   ƒ    487.857 Evenementen en activiteiten

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

·   Bibliotheekwerk zie ook separate format

·   Theater

·   Kunstuitleen

·   Museum

·   Popoefencentrum

 

Beleidsdoel

 

 

Bijdragen in de exploitatiekosten, zodat het voor deze culturele instellingen mogelijk wordt invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en bijzondere culturele projecten uit te voeren.

 

Beoogd resultaat

Een bloeiend cultuurklimaat in Delft.

 

Kunstcentrum: intentieverklaring 1999- 2003:

·   aantal uitleningen 4.035

·   aantal abonnementen 2524

·   aantal tentoonstellingen 10

·   aantal lezingen 15

·   500 tot 1000 scholieren kunstprojecten.

 

Theater:

·   vierjarige afspraak voor gemiddeld 120 professionele voorstellingen in een brede programmering;

·   30 commerciële en 50 culturele verhuringen.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Bibliotheek, Kunstcentrum en Theater: contractueel vastgelegde productcijfers.

Ontwikkelingen/trends

Bibliotheek, Kunstcentrum en Theater: Uitvoering bestaande subsidiecontracten.

 

Actiepunten voor 2001

 

Convenanten opstellen met het theater en bibliotheek

Kengetallen

 

 

 

Theater:

Bezettingsgraad in %:

1997: 60%

1998: 69%

1999: 71 %

 

Totaal aantal activiteiten:

1997: 204

1998: 233

1999: 214

 

 

 

12. Culturele Instellingen: Bibliotheek

 

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 3.416.841

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

De gemeente heeft de uitvoering van het bibliotheekbeleid in handen gelegd van de Stichting Openbare Bibliotheken Delft.

Het betreft het uitvoeren van de volgende kerntaken:

·       media-aanbod;

·       leesbevordering;

·       raadpleegfaciliteiten;

·       informatiebemiddeling;

·       aanbod voor onderwijs en andere instellingen;

·       bibliotheekeducatie.

 

Op dit moment is de bibliotheek samen met de Gemeente Delft bezig met het opzetten van de servicepunten startend in de Wippolder.

 

Beleidsdoel

 

 

 

Het bibliotheekbeleid volgens de beleidsnota “De bibliotheek van de toekomst” uit 1997 bevat de volgende doelen:

·         Informatievoorziening op de technische ontwikkelingen afstemmen.

·         Spreiding en aanbod van bibliotheekvestigingen passend op de mobiliteit.

·         Centrale bibliotheek uitbouwen tot informatiecentrum.

·         Ondersteuning van het voortgezet onderwijs.

·         Ondersteuning aan basisonderwijs, accentverschuiving naar nieuwe media.

·         Actieve rol in leesbevordering; prioriteit bij achterstandsgroepen.

·         Actieve rol in mediagebruik; prioriteit bij achterstandsgroepen.

·         Bevorderen van zelfredzaamheid van klanten.

·         Actieve communicatie naar publiek in aanbod van producten en diensten.

·         Tarievenbeleid per domein.

 

Beoogd resultaat

Productdefiniëring:

Bij realisatie van één centrale vestiging van de bibliotheek en servicepunten in de gemeente wordt uitgegaan van tenminste 800.000 en een gestreefd aantal van 900.000 uitleningen per jaar bij een ondergrens van 18.000 leden en een bovengrens van 22.000 leden en budgettair neutrale condities. Hierbij zij opgemerkt dat bij servicepunten wellicht andere vormen van lidmaatschap aan de orde kunnen zijn.

 

Resultaat 2001:

·   aantal uitleningen -  783.000 

·   aantal leden - 23.200

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Ontwikkelingen/trends

A.g.v. uitbrengen rapport Meijer -juni 2000- aan staatssecretaris van der Ploeg is het bibliotheekwezen in beweging. Gemeente en bestuur SOB zullen deze ontwikkelingen met belangstelling volgen.

 

 

Actiepunten voor 2001

 

 

 

·   Uitvoeren pilot servicepunten bibliotheek.

·   Evalueren pilot servicepunten bibliotheek.

·   Project Digitale Informatie

·   Convenant bibliotheek afronden

 

Kengetallen

 

 

 

Uitleningen:

1998   847311

1999 808.372

2000 793.000 (convenant i.o.)

 

Leden:

1998  21846

1999  22.465

2000  23.000 (convenant i.o.)

 

 


13.       Amateurkunst

 

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ273.596: ƒ 107.380  Culturele organisaties

                 ƒ 120.055  Openbare presentaties

                 ƒ   20.000  Culturele Amateur manifestatie

                 ƒ   15.480  Subsidie Amateurkunst

                 ƒ   10.681  Poppodium

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

a.    (volks)dans, majorette, musical, cabaret, toneel

b.    vocale muziek

c.    instrumentale muziek

d.    literatuur

 

Poppodium

Stimulering culturele verhuringen

 

Beleidsdoel

 

 

 

Exploitatiebijdragen in de kosten, zodat het voor Delftse amateurkunstinstellingen mogelijk wordt invulling te geven aan hun culturele en sociale doelstellingen en daarmee bij te dragen aan het culturele amateurkunstklimaat in Delft.

 

Delftse amateurkunstinstellingen stimuleren om bijzondere culturele projecten uit te oefenen (Openbare Presentaties).

 

Beoogd resultaat

 

 

 

·   Samenwerking tussen Delftse amateurkunstinstellingen.

·   Toename van de leden bij de diverse verenigingen.

·   Spreiding van de amateurkunstprojecten in tijd, discipline, grootte en repertoire.

·   Cultureel netwerk.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

·   Mate van informatieverstrekking aan de amateurkunstinstellingen in Delft.

·   Een bepaald aantal aanvragen voor projecten per jaar.

·   Beoordeling van de kwaliteit van de projecten in deze aanvragen.

·   Bereik en resultaten van Cultureel Netwerk.

 

Ontwikkelingen/trends

·   Accommodatienood

·   Huurverhogingen

·   Culturele Amateurmanifestatie (CAM)

 

Actiepunten voor 2001

Implementatie AK-nota (waarschijnlijk november 2000 in de Commissie Cultuur, Kennis en Economie.

 

Kengetallen

 

 

 

 

 

 


 

14.       Gehandicaptenbeleid

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ  26.155  projectsubsidie gehandicaptenbeleid (dit is ƒ 34.155 minus

                 ƒ 8.000 panel gehandicaptenbeleid, zie onderdeel 14a).

 

De verdeling van de projectsubsidie zal middels een aparte nota worden uitgewerkt.

 

Soorten activiteiten

 

Thema-/inloop- en andere bijeenkomsten (lotgenotenkontakt) voor de achterban.

 

Beleidsdoel

 

Het doel is om integratie en een actieve participatie van mensen met een handicap in de samenleving te realiseren en te faciliteren waar mogelijk.

 

Beoogd resultaat

 

Volwaardig burgerschap.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Bijeenkomst, informatie.

Ontwikkelingen/trends

 

·    Panel gehandicaptenbeleid als overlegorgaan

·    Ontwikkelen van integraal gehandicaptenbeleid voor de gemeente Delft.

 

Actiepunten voor 2001

 

Invulling geven aan de systematiek van projectsubsidies.

Kengetallen

 

 

 

 


14a. Panel gehandicaptenbeleid

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ  96.250

 

Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

ƒ 8.000,- uit budget gehandicaptenbeleid JMA

ƒ 50.000,- uit het WVG-budget

ƒ 38.250,- zomernota 2000

 

De invulling van dit bedrag zal nader worden bepaald. Tevens wordt hierbij verwezen naar de besluitvorming rondom de instellingenpanels (00/008738)

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

·     Gevraagd en ongevraagd advies geven over gemeentelijk beleid en gemeentelijke beleidsvoorstellen op het gebied van WVG en zorg.

·     Het geven van beleidsadvies over uitvoeringszaken die op hoofdlijnen de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Delft en de organisatie positief beïnvloeden.

 

Beleidsdoel

 

Belangenbehartiging door en voor een doelgroep van WIZ, mede in het licht van de in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie.

 

Beoogd resultaat

 

Kwaliteitsbewaking en –verbetering van beleid en uitvoering.

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

Bijeenkomst, informatie.

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

Het panel Gehandicaptenbeleid is nog in oprichting. Gestreefd wordt naar een officiële startdatum in januari 2001.

Actiepunten voor 2001

 

Start overleg met panel volgens nieuwe structuur.

Kengetallen

 

 

 

 

 

 


15. Sociale zaken

 

 

Begrotingsbedrag:

 

 

ƒ  22.556  gezamenlijke subsidie Vrouwen en de bijstand, werklozen-

                 komitee en Samenwerkingsverband Sociale Zekerheid Delft

 

De verdeling van deze subsidie wordt eind 2000 vastgesteld.

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

·   Inloopspreekuren

·   Thema-ochtenden

·   Discussie-avonden

·   Komitee vrouwen en de bijstand: Eetgroep

·   SSZD: Publiceren van de “Achterkrant” 4x per jaar in de Stadskrant

 

Beleidsdoel

 

·     Meer mensen met een laag inkomen activeren (met name via het komitee vrouwen en de bijstand).

·     Voorlichting en informatievoorziening aan de doelgroep.

·     Bereiken van een groep die door officiële instanties moeilijk bereikt wordt.

 

Beoogd resultaat

 

 

 

·   Uit de spreekuren etc. komen signalen die doorvertaald kunnen worden in de beleidsontwikkeling door de gemeente.

·   Door informatievoorziening weet de doelgroep gemeentelijke en andere voorzieningen voor mensen met een laag inkomen beter te vinden.

·   Door activeringsactiviteiten kan sociaal isolement  voorkomen of doorbroken worden.

·   Personen die zich melden begeleiden / doorverwijzen naar andere instanties en activiteiten in de stad.

·   Groter bereik onder de doelgroep van de organisaties.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

·     Bijeenkomst: aantal, aantal deelnemers, doelgroep

·     Informatie: aantal publicaties, aantal malen spreekuur en aantal personen dat hier gebruik van maakt, thema's

·     Begeleiding: doelgroep, aantal klanten

·     Netwerk: (aantal) deelnemers

 

Ontwikkelingen/trends

 

·     Subsidieverstrekking ombouwen tot jaarlijkse projectsubsidiëring

Actiepunten voor het komend jaar

 

 

 

·     Nadere besprekingen omtrent verdeling van het budget over de betrokken organisaties.

·     Deskundigheidsbevordering.

Kengetallen

 

·     Aantal georganiseerde activiteiten per jaar.

·     Aantal bezoekers bij de verschillende activiteiten.

·     Aantal malen publicatie van "de Achterkrant".

 

 

 


15a. Panel Werk en Inkomen

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ  96.250

 

Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

ƒ   8.000,-- uit budget sociale zaken JMA

ƒ 25.000,-- uit budget ABW

ƒ 25.000,-- uit budget Bijzondere bijstand

ƒ 38.250,-- Zomernota 2000

 

De invulling van dit bedrag zal nader worden bepaald. Tevens wordt hierbij verwezen naar de besluitvorming rondom de instellingenpanels (00/008738)

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

·     De gemeente gevraagd en ongevraagd van advies voorzien over gemeentelijk beleid en gemeentelijke beleidsvoorstellen op het gebied van werk en inkomen.

·     Het geven van beleidsadvies over uitvoeringszaken die op hoofdlijnen de kwaliteit van de dienstverlening van de gemeente Delft positief beïnvloeden.

 

Beleidsdoel

 

Belangenbehartiging door en voor een doelgroep van WIZ, mede in het licht van de in het kader van de Algemene bijstandswet wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie

 

Beoogd resultaat

 

·     Vergroting kwaliteit en draagvlak van beleid op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid.

·     Kwaliteitsbewaking en -verbetering van de uitvoering.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

Bijeenkomst, informatie.

Ontwikkelingen/trends

 

Het panel werk en inkomen is nog in oprichting. Gestreefd wordt naar een officiële startdatum in januari 2001.

Actiepunten voor 2001

 

Start overleg met panel volgens nieuwe structuur.

Kengetallen

 

 

 

 


16.       Volksgezondheid

 

In 2000 is gestart met een beleidsnota lokaal zorg- volksgezondheidsbeleid. In deze nota wordt ingegaan op de (wettelijke) taken van de gemeente op het gebied van zorg en volksgezondheid, de gezondheidssituatie in Delft, de aanwezige zorgvoorzieningen in de stad, de eventuele lacunes in het aanbod. In de nota worden tevens uitgangspunten (uitvoering van de wettelijke taken, vraagsturing en toegang tot de zorg), doelstellingen en actiepunten nader uitgewerkt. De projectsubsidies volksgezondheid en projectsubsidies vrouwenhulpverlening krijgen met de beleidsnota lokaal zorg- en volksgezondheidsbeleid een nieuwe basis.

 

Volksgezondheid: Projectsubsidies Vrouwenhulpverlening

           

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 90.403: ƒ 61.507 projectsubsidie vrouwenhulpverlening

                ƒ 28.896 projectsubsidie preventieve gezondheidszorg

                                                                                  (aparte paragraaf)

 

Soorten activiteiten

 

 

Projecten die gericht zijn op het verbeteren van de gezondheidssituatie van vrouwen in een achterstandspositie.

Beleidsdoel

 

 

 

De gemeente is van mening dat de aandacht voor vrouwenhulp-verlening en -gezondheid aandacht blijft behoeven, voor m.n. vrouwen in een achterstandspositie (bijv. vrouwen met een lage sociaal-economische status en bepaalde groepen migrantenvrouwen). Om dit te bewerkstelligen stelt de gemeente vanaf 1999 de middelen beschikbaar voor projecten op het gebied van voorlichting, preventie, volksgezondheid en hulpverlening aan vrouwen

 

Beoogd resultaat

 

In 2001 kunnen organisaties die zich d.m.v. projecten richten op vrouwenhulpverlening een projectvoorstel bij de gemeente indienen.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

 

·   Bijeenkomst : aantal, aantal deelnemers, doelgroep.

·   Informatie : thema, aantal deelnemers, doelgroep.

·   Cursus : aantal ‘lessen’, programma, thema, doelgroep.

·   Begeleiding : doelgroep, uren individueel - uren groep, aantal klanten.

·   Signalering: thema/onderwerp, uren per verslag.

·   Netwerk: uren bijeenkomsten, deelnemers.Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

Het doel en de bestedingen van deze middelen zal in de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg opnieuw worden omschreven

Actiepunten 2001

 

 

 

·   Structureel inbedden van de projectsubsidies voor vrouwenhulp-verlening in het Lokaal zorg- en volksgezondheidsplan

 

Kengetallen

 

 

 


16.       Volksgezondheid:

 

Projectsubsidies preventieve gezondheidszorg

           

 

Begrotingsbedrag

 

 

ƒ 28.896

Soorten activiteiten

   Hierbij kan gedacht worden aan voorlichtings- en themabijeen­komsten, gespreksgroepen etc.. De diverse instellingen in Delft worden bij brief uitgenodigd om een projectvoorstel in te dienen voor 1 mei 2001.

 

Criteria:

·   Het projectvoorstel ligt op het terrein van volksgezondheid.

·   Het projectvoorstel beschrijft duidelijk:

     -    doelstelling;

     -    doelgroep (omvang, specifieke kenmerken, hoe te bereiken);

     -    aanleiding voor en/of noodzaak van het project;

     -    activiteiten die binnen het project worden uitgevoerd;

          organisatie;

     -    duidelijke gespecificeerde begro­ting;

     -    planning.

·   Het project moet preventief van aard zijn (duidelijke motivatie

     waarom het projectvoorstel preventief is). Want op dat terrein ligt de

     gemeentelijke verantwoordelijkheid.

·   Er is voor het project geen andere financieringsmogelijkheid.

·   De instelling levert zelf ook een financiële bijdrage aan het project.

·   De activiteiten zijn in principe eenmalig en kortdurend (niet langer

     dan een jaar).

·   Voorstellen waarin diverse instellingen samenwerken hebben

     nadrukkelijk de voorkeur.

·   De projecten zijn laagdrempelig waardoor zij makkelijk toegankelijk

     zijn voor de doelgroep.

 

Beleidsdoel

 

 

 

Ten aanzien van de volksgezondheid ligt de gemeentelijke verantwoordelijkheid op het terrein van preventie. De gemeente stelt in dit kader jaarlijks middelen beschik­baar voor preventieve projecten, waarbij het voorkómen van ziekten of handicap centraal staat.

 

Beoogd resultaat

 

Het voorkomen van ziekten of handicap

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

 

·   Bijeenkomst : aantal, aantal deelnemers, doelgroep.

·   Informatie : thema, aantal deelnemers, doelgroep.

·   Cursus: aantal ‘lessen’, programma, thema, doelgroep.

·   Begeleiding: doelgroep, uren individueel - uren groep, aantal klanten.

·   Signalering thema/onderwerp, uren per verslag.

·   Netwerk: uren bijeenkomsten, deelnemers.

·   Faciliteit: ruimte (m2)*tijd.

 

Ontwikkelingen/trends

 

Het doel en de bestedingen van deze middelen zal in de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg opnieuw worden omschreven

 

 

 

 

 

Actiepunten 2001

 

·   Structureel inbedden van de projectsubsidies voor vrouwenhulp-verlening in het Lokaal zorg- en volksgezondheidsplan

·  Toename van het aantal cliënten van allochtone afkomst, vooral van Iraanse afkomst.

·  Verbreding van de doelgroep met psychosociaal kwetsbare personen met meervoudige problematiek die niet verslaafd zijn: circa 25% van het totale aantal bezoekers.

·  Aansluiting van allochtonen bij Nederlandse zorgverlening verbeteren

·  Uitbreiding van het straathoekwerk om zwervers actief op te sporen en overdag op te vangen.

 

Kengetallen

 

 

 


17.       Maatschappelijke opvang: vrouwenopvang

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ   3.616.957: ƒ 1.217.425 vrouwenopvang (excl loon- en prijscomp)

                       ƒ 1.427.480 verslavingszorg (aparte paragraaf)

                       ƒ    972.052 dak- en thuislozen (aparte paragraaf)

 

De gemeente Delft is centrumgemeente voor het beleid t.a.v. de vrouwenopvang en ontvangt daarvoor een structurele bijdrage van het rijk. Het beleid met betrekking tot vrouwenopvang wordt in Delft uitgevoerd door de Stichting Vrouwenopvang Zuid-Holland Ricardis. De instelling heeft een landelijke functie. Het begrootte bedrag voor het jaar 2001 voor VOZH Ricardis is gebaseerd op de doeluitkering van het rijk, minus uitvoeringskosten, inclusief loon- en prijsbijstellingen voor het jaar 2000. Indien het rijk voor het jaar 2001 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit beschikbaar gesteld aan de Stichting VOZH Ricardis.

 

Soorten activiteiten

 

 

·  Verstrekken van informatie en advies aan vrouwen die in een crisissituatie verkeren, instellingen wier cliënten zich in een acute noodsituatie bevinden en personen uit de omgeving van een gezin waarin geweld vermoed wordt.

·  Signalering en voorlichting t.b.v. organisaties die in aanraking komen met de problematiek van mishandelde vrouwen.

·  Aanmelding en indicatiestelling aan cliënten.

·  Opvang en zorg aan mishandelde vrouwen en kinderen (verder genoemd als cliëntsysteem).

·  Psychosociale begeleiding van opgenomen cliëntsystemen.

·  Psychosociale behandeling; procesmatige en methodische hulpverlening gedurende het verblijf tot en met nazorg.

·  Kortdurende crisisopvang

 

Beleidsdoel

 

 

 

·  Interventie in het hier en nu om vrouwen en hun kinderen te laten ontsnappen aan geweld en mishandeling.

·  Doorbreken van negatieve patronen die mannen en vrouwen, ouders en kinderen in stand houden;.

·  Voorkomen van herhaling van gedrag en vroegtijdige interventie.

 

Beoogd resultaat

 

 

 

·  250 mishandelde vrouwen per jaar hebben een oplossing voor hun situatie gevonden door informatieverschaffing per telefoon, schriftelijk of via consulten.

·  50 cliëntsystemen per jaar worden opgevangen en hebben een hulpproject afgelegd op basis van behandelplannen.

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

`

·  210  informatie- en adviesgesprekken

·  4 keer signalering en voorlichting

·  1200 aanmeldingen

·  6200 dagen per jaar 50 cliëntsystemen opgenomen

·  28x4x52 uren psychosociale begeleiding

·  7x24x365 uren psychosociale behandeling beschikbaar

·  4 bedden crisisopvang

Zie verdere uitwerking in productenboek

 

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

·  Het percentage allochtone vrouwen is de laatste jaren toegenomen tot 60% van het totale aantal cliënten.

·  Bij veel vrouwen herhaalt het thuisgeweld zich waardoor geen structurele oplossing wordt gevonden voor het geweldsprobleem.

 

Actiepunten 2001

 

 

·  De aansluiting tussen allochtone cliënten en het zorgaanbod verder ontwikkelen.

·  Ontwikkeling van een project waarbij de aandacht uitgaat naar de daders van geweldpleging.

·  Ontwikkeling van een ambulant traject voor nazorg en thuisbegeleiding

 

Kengetallen

 

Over het effect van de trajecten in de intensieve vrouwenopvang op lange termijn zijn nog geen kengetallen ontwikkeld.

 

 

 


 

17.       Maatschappelijke opvang: Verslavingszorg

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ  1.427.480 : ƒ 304.654  Stichting Dienstencentrum Over de Brug

                       ƒ 509.434  Stichting Parnassia

                       ƒ 613.392  nader te bepalen 

 

De gemeente Delft ontvangt is met ingang van 2000 ook centrumgemeente voor de verslavingszorg in de regio Delft/

Westland/Oostland.   Het verslavingsbeleid van de gemeente Delft wordt onder andere uitgevoerd door de Stichting Dienstencentrum over de brug.

Het begrootte bedrag voor het jaar 2001 voor het Dienstencentrum is gebaseerd op de bijdrage voor 2000. Indien het rijk voor het jaar 2001 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan het Dienstencentrum.

Vanwege personeelsproblematiek(WAO-procedures) zijn met het Dienstencentrum nadere afspraken gemaakt over invulling vacatures en dekking eventuele WAO-claims. Dat kan nog leiden tot een hoger bedrag aan subsidie.

Momenteel loopt een discussie over de maatschappelijke opvang en verslavingszorg in het kader van de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg. Daarin worden voorstellen gedaan voor een andere structuur in de maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Dat kan voor 2001 nog leiden tot een andere structuur en verdeling van de budgetten maatschappelijke opvang en verslavingszorg.

Op grond van die discussie en van nader overleg met Parnassia wordt in het voorjaar van 2001 de subsidierelatie met Parnassia uitgewerkt in een productovereenkomst. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid nog leiden tot aanpassingen in het subsidiebedrag voor Parnassia in 2001. Een en ander wordt nader ter besluitvorming voorgelegd.

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

·  Dagopvang bieden aan verslaafden

·  Activiteiten organiseren voor verslaafden

·  Sanitaire en lichte medische zorg verlenen aan verslaafden

·  Hulpverlenen geven op psychosociaal gebied

·  Signalering en voorlichting t.a.v. de problematiek van verslaafden

 

Beleidsdoel

 

 

 

·  De dag structureren voor verslaafden en andere personen met bijzondere levensomstandigheden

·  Bevorderen van de zelfredzaamheid van verslaafden en andere kwetsbaren in de samenleving

·  Vermindering van overlast door verslaafden

 

Beoogd resultaat

 

 

·  125 dagen per jaar worden verslaafden opgevangen

·    50 verslaafden per jaar veroorzaken geen overlast meer in Delft

 

 

 

 

 

 

 

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

 

·  6900 keren per jaar gebruik van de huiskamer: circa 30 bezoekers per dag

·  50 activiteiten voor verslaafden per jaar

·  250 keren gebruik sanitaire zorgverlening

·  800 keren gebruik van maaltijdvoorziening

·  100 verstrekkingen voor medische zorgverlening

·  800 eenheden (cliëntcontacten) partiële begeleiding

·  30 eenheden (rapporten) straathoekwerk

·  50 keer signalering en voorlichting

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

·  Toename van het aantal cliënten van allochtone afkomst, vooral van Iraanse afkomst.

·  Verbreding van de doelgroep met psychosociaal kwetsbare personen met meervoudige problematiek die niet verslaafd zijn: circa 25% van het totale aantal bezoekers.

 

Actiepunten voor 2001

 

 

·  Aansluiting van allochtonen bij Nederlandse zorgverlening verbeteren

·  Uitbreiding van het straathoekwerk om zwervers actief op te sporen en overdag op te vangen.

 

Kengetallen

 

 

 

 


17.       Maatschappelijke Opvang: dak- en thuislozen

 

 

Begrotingsbedrag

 

 

 

ƒ  972.052 (exclusief loon en prijscompensatie 2001):

                  ƒ  294.938 Stichting Maatschappelijke Opvang

                  ƒ  131.663 Stichting Jeroen

                  ƒ  545.451 nader te bepalen

 

De gemeente Delft is centrumgemeente voor het beleid t.a.v. maatschappelijke opvang en heeft daardoor een regiefunctie voor de regio Delft Westland Oostland en ontvangt hiervoor een structurele bijdrage van het rijk. De belangrijkste instellingen voor maatschappelijke opvang zijn de Stichting Maatschappelijke Opvang en de Stichting Jeroen. Het begrootte bedrag voor het jaar 2001 voor deze instellingen is gebaseerd op normbedragen per plaats waaraan bedragen zijn toegevoegd voor loon- en prijsbijstellingen tot en met het jaar 2000. Indien het rijk voor het jaar 2001 eveneens een loon- en prijscompensatie verstrekt, wordt dit alsnog beschikbaar gesteld aan de betrokken instellingen.

 

Momenteel loopt een discussie over de maatschappelijke opvang en verslavingszorg in het kader van de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg. Daarin worden voorstellen gedaan voor een andere structuur in de maatschappelijke opvang en verslavingszorg. Dat kan voor 2001 nog leiden tot een andere structuur en verdeling van de budgetten maatschappelijke opvang en verslavingszorg.

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

 

·   Bieden van laagdrempelige opvang voor dag en nacht voor dak- en thuislozen.

·   Facilitaire zorg verlenen (maaltijd, sanitair) aan opgevangen cliënten.

·   Maatschappelijke begeleiding geven aan opgevangen cliënten.

·   Psychosociale hulpverlening geven aan opgevangen cliënten.

·   Crisisopvang bieden bij noodsituaties.

 

Beleidsdoel

 

 

 

·   Voorkomen dat dak- en thuislozen met psychische problemen op straat zwerven

·   Herstel van het gewone leven van mensen die dak- of thuisloos zijn geraakt

 

Beoogd resultaat

 

 

 

·   50 dak- of thuislozen per jaar wonen na opvang in een instelling zelfstandig of hebben een andere woonvorm gevonden (gebaseerd op uitstroomcijfers in 1998 van de twee genoemde instellingen)

·   30 dak- of thuislozen per jaar kunnen zich na opvang in een instelling maatschappelijk redden (gebaseerd op uitstroomcijfers in 1998)

 

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

 

 

 

·   80 dak- en thuislozen verblijven per jaar in instellingen voor maatschappelijke opvang

·   80 keer aanmelding en probleemdiagnose

·   365 dagen per jaar facilitaire zorgverlening per instelling 8 uur per dag gedurende 52 weken per jaar sociale begeleiding per instelling

 

 

 

 

Ontwikkelingen/trends

 

 

 

In toenemende mate wordt geconstateerd dat de beschikbare gegevens over de groep dak- en thuislozen nog onvoldoende is

Er wordt door instellingen en gemeente een toename van een meervoudige problematiek van cliënten vastgesteld.

 

Actiepunten voor 2001

·   Instellen van een meldpunt om meer gegevens te verzamelen over de groep dak- en thuislozen.

·   Samenwerking tussen instellingen voor maatschappelijke opvang en met aanpalende organisaties verder uitbreiden om meervoudige problematiek op te vangen.

 

Kengetallen

 

 

 

·   65% van het totale aantal zijn na opname in een instelling in staat om zelfstandig te wonen.

·   40% van het totale aantal zijn na hulpverlening maatschappelijk zelfredzaam

 

 


18.       Vluchtelingenbeleid

 

De gemeente Delft heeft een aantal taken op grond van wettelijke rijksregelingen aangaande de opvang van vluchtelingen: maatschappelijke begeleiding van vluchtelingennieuwkomers op grond van de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN), opvang van Oudkomers op grond van de Regeling Inburgering Oudkomers (RIO), juridische en maatschappelijke ondersteuning van asielzoekers op grond van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en van houders van een VVTV op grond van de Zorgwet VVTV. Naast deze wettelijke taken kiest de gemeente Delft ervoor om alleenstaande minderjarige asielzoekers extra te begeleiden.

 

 

Begrotingsbedrag

 

ƒ 599.196

 

Dit is het geindexeerde bedrag van 2000. Afhankelijk van het aantal cliënten kan bovenvermeld bedrag naar boven of beneden worden bijgesteld (verevening met de integratiereserve).

In een aparte nota zal de subsidieaanvraag SVD 2001 worden behandeld.

 

Soorten activiteiten

 

 

 

 

Nieuwkomers:

·   Individuele begeleiding tot maximaal 2 jaar na vestiging in Delft.

·   Belangenbehartiging.

·   Sociaal-culturele activiteiten.

 

ROA-cliënten en VVTV-cliënten:

·   Individuele begeleiding.

·   Belangenbehartiging.

·   Sociaal-culturele activiteiten.

 

Oudkomers:

·   Vangnetfunctie tot maximaal 2 jaar na afronding inburgeringperiode.

·   Belangenbehartiging.

·   Sociaal-culturele activiteiten.

 

AMA’s:

·   Maatschappelijke begeleiding.

·   Belangenbehartiging.

·   Sociaal-culturele activiteiten.

 

Migranten:

·   nog nader te bepalen.

 

Beleidsdoel

 

1.   nieuwe vluchtelingen wegwijs maken in Delft;

2.   hanteerbaar maken van eventuele psychische en sociale problemen

3.   deelname aan sociale activiteiten stimuleren en verhogen

4.   kennis over vluchtelingen bij inwoners en organisaties in Delft vergroten

 

Beoogd resultaat

 

Zie productenboek SVD

Meting output (producten) d.m.v. GFO-terminologie

Prestaties uit het contract voor 2001.

Op basis van het contract 2000 wordt er een nieuw contract voor 2001 opgesteld.

 

Ontwikkelingen/trends

 

Nieuwe Vreemdelingenwet per 1 juli 2001

Actiepunten voor 2001

Evaluatie na een half jaar, ook i.v.m. nieuwe vreemdelingenwet

 

Kengetallen

 

Normbedragen per doelgroep


Leden werkgroep Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 2001

 

01.   Buurt- en Wijkwerk................................................... Mieke Breukel............. mbreukel@delft.nl

 

02.   Sport en Recreatie

·       Sportfondsen........................................................ Rob van den Berg................ rvdberg@delft.nl

·       Recreatie Midden Delfland.............................................. Hans Kluver................. hkluver@delft.nl

·       Sportstimulering / Redeoss / Harttrimclub..................... Helen Skinner.............. hskinner@delft.nl

·       Bijdrage veldonderhoud / WOZ compensatie ................... Hans Kluver................. hkluver@delft.nl

 

03.   Kinderopvang........................................................ Theresia Keukens............. tkeukens@delft.nl

 

04.   Jeugd- en Jongerenwerk

·       Algemeen....................................................................... Rien Griep................... rgriep@delft.nl

·       Speeltuinen-Onderhoud-Activiteiten................................. Hans Kluver................. hkluver@delft.nl

·       Kindertuinen............................................................ Jan Alderliesten......... jalderliesten@delft.nl

 

05.   Sociaal Pedagogische Dienst................................... Jannie Marck................. jmarck@delft.nl

 

06.   Ouderenbeleid.............................................................. Julia Lebeau................ jlebeau@delft.nl

 

07.   Maatschappelijke Dienstverlening........................ Jannie Marck................. jmarck@delft.nl

 

08.   Welzijnswerk Migranten....................................... Jan Alderliesten......... jalderliesten@delft.nl

 

09.   Emancipatie................................................................... Jannie Marck................. jmarck@delft.nl

 

10.   Overige terreinen:

       ·   Bureau Respect......................................................... Jan Alderliesten......... jalderliesten@delft.nl

       ·   Slachtofferhulp............................................................... Jannie Marck................. jmarck@delft.nl

 

11.   Gemeentelijk Internationaal Solidariteitsbeleid Jan Alderliesten...... jalderliesten@delft.nl

 

12.   Cultuur

·       Theater, Kunstcentrum en Bibliotheek............................. Thera Lafeber................ tlafeber@delft.nl

·       Overige Culturele Instellingen.................................... Diane Scheenstra......... dscheenstra@delft.nl

·       Overig Cultuur......................................................... Diane Scheenstra......... dscheenstra@delft.nl

·       Beeldende Kunst.................................................... George Degenhart........... gdegenhart@delft.nl

·       Culturele Activiteiten................................................... Hans Speetjens........... hspeetjens@delft.nl

·       Evenementenfonds..................................................... Hans Speetjens........... hspeetjens@delft.nl

 

13.   Amateurkunst........................................................ Diane Scheenstra......... dscheenstra@delft.nl

 

14.   Gehandicaptenbeleid............................................. Donate Veenstra............. dveenstra@delft.nl

 

15.   Sociale Zaken........................................................ Corine van Gaalen................. cvgalen@delt.nl

 

16.   Volksgezondheid................................................... Maarten Verbaan............. mverbaan@delft.nl

 

17.   Maatschappelijke Opvang

       ·   Vrouwenopvang......................................................... Greta Hesseling........... ghesseling@delft.nl

       ·   Verslavingszorg........................................................ Maarten Verbaan............. mverbaan@delft.nl

       ·   Dak- en thuislozen..................................................... Greta Hesseling........... ghesseling@delft.nl

 

18.   Vluchtelingenbeleid.............................................. Donate Veenstra............. dveenstra@delft.nl

 

Werkgroep leider ............................................................... Jaap van den Berg................. jvdberg@delft.nl

Werkgroep coördinator ................................................ Marianne van der Stoel.............. mvdstoel@delft.nl

Administratieve ondersteuning.......................................................... Inge Liem.................... iliem@delft.nl