Nota

 

Datum

10-11-2000

Ons Kenmerk

00/025184

Opsteller

Rob van den Berg

Bijlagen

1        

Onderwerp

Bestedingsvoorstellen EZH - project: Investeren in sportzalen en - hallen

 

 


Geacht College,

 

Deze nota doet een bestedingsvoorstel voor EZH - project: ‘Investeren in sportzalen en - hallen’. De tekst dit EZH-project, dat op de 18e plaats eindigde bij de stemming door de inwoners van Delft, luidde:

 

‘Er komen meer mogelijkheden voor sport dicht bij huis door te investeren in meer en betere overdekte sportaccommodaties. Het gaat om nieuwbouw en verbouw van sportzalen in de wijken en sporthallen op sportparken. Renovatie van het sportcentrum TU is in dit verband denkbaar mits sprake is van een breder gebruik van deze sporthal’.

 

Deze nota doet bestedingsvoorstellen voor de gelden die voor dit project beschikbaar zijn gekomen.

 

I. Inleiding

De teksten van de projectvoorstellen die tot dit cluster behoorden:

 

1. Nieuwbouw/verbouw van sportzalen en sporthallen - Collegevoorstel

‘De gemeente wil de mogelijkheden voor sport-dicht-bij-huis flink vergroten door geld uit te trekken voor meer een betere overdekte sportaccommodaties. Er wordt hierbij - in het verlengde van de sportvisie 2000 - gedacht aan nieuwbouw en verbouw van sportzalen in de wijken en sporthallen op sportparken (in samenwerking met de sportverenigingen)’.

 

2. Sporthallen - voorstel van Stadsbelangen

‘Dit project sluit aan bij het project dat het college heeft ingebracht’.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Investeringsimpuls sportaccommodaties- ingebracht door de Sportaad Delft.

‘De Sportraad stelt voor oplossing ineens van de sporthallenproblematiek door:

- sporthal op sportpark Tanthof Zuid

- sporthal op sportpark Kerkpolder

- verbeteren/aanpassen bestaande sporthallen en gymzalen

- bij voldoende vervanging, afbreken sporthal Buitenhof’.

 

4. Renovatie sportcentrum TU - voorstel van AAG fractie Studentenraad TU Delft.

‘Voorgesteld wordt om enkele procenten van de ƒ 115 miljoen te investeren in de uitbreiding van het TU Sportcentrum, met enkele squashbanen en extra tennisbanen. Met ook een renovatie van de sporthal’.

 

Voor het totale project is 50% van het gevraagde bedrag toegekend. Er is derhalve een bedrag van ƒ 3.000.000,-- beschikbaar gekomen.

 

II. Huidige situatie

Het huidig beleid voor overdekte sportaccommodaties is vastgelegd in de Beleidslijn Overdekte Accommodaties (1993). Delft telt momenteel:

·       twee gemeentelijke sporthallen Brasserskade en Buitenhof - Martinus Nijhofflaan;

·        één verenigingssporthal Fortuna - Schoemakerstraat

·       twee TU  - sporthallen TU Sportstichting Mekelweg.

De laatste hal die er bij is gekomen, de Fortunahal, dateert uit 1985. De vraag van sportverenigingen naar overdekte accommodaties overtreft de laatste jaren het aanbod, zo kan worden opgemaakt uit de aanvragen voor inhuur  Momenteel moeten diverse Delftse sportverenigingen voor trainingen en wedstrijden dan ook ruimte in  sporthallen in omringende gemeenten inhuren.

De bezettingsgraad van de gemeentelijke sporthallen ligt boven het landelijk gemiddelde. In de avonduren en weekends is er geen ruimte meer voor sportverenigingen beschikbaar. De Fortunahal kweekt bij de eigen vereniging zoveel vraag, dat andere verenigingen die aanvankelijk mee inhuurden, nu naar andere accommodatie moeten uitkijken (korfbalvereniging DKC b.v.)  De TU  - sporthallen doen het eveneens uitstekend, gezien het voornemen van de TU om een nieuwe, derde, hal te bouwen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Prioriteitstelling

Consequentie van het beschikbaar komen van 50% van het gevraagde bedrag is dat er keuzes gemaakt moeten worden. Het accent kan op sporthallen of op sportzalen gelegd worden.

Er is gekozen het accent op de sporthallen, exacter verenigingshallen (zie ook de bijlage), te leggen en de behoefte aan verdere mogelijkheden overdekte sportaccommodaties (sporthallen, sport- en gymzalen) te onderzoeken. Argumenten daarvoor:

 

1.    Er zijn twee initiatieven voor nieuwbouw van sporthallen op sportparken voor besteding van EZH - gelden; aansluiten bij deze initiatieven voor verenigingshallen (waarbij geen kleed/douchegelegenheid en ontmoetingsruimte hoeft te worden gebouwd) geeft financieel voordeel t.o.v. sporthallen inclusief bijbehorende voorzieningen (zie bijlage).

2.    Er wordt aansluiting gezocht bij de Kwaliteitsimpuls Sportvelden (maart 2000), waarin mede is opgenomen het ontwikkelen van multifunctionele accommodaties op sportparken;

3.    Het Sportvisie - project gaat in haar uitwerking nader in op sport dicht bij huis (in de wijken). De eventuele consequenties daarvan voor sportzalen in wijken worden pas in een later stadium duidelijk. Daarnaast vervullen sporthallen op sportparken ook een wijkfunctie;

4.  Nieuwbouw van overdekte sportaccommodaties op sportparken is

     makkelijker in de ruimtelijke procedures dan b.v. nieuwbouw van

     sportzalen in wijken en daarmee ook sneller te realiseren.

5.  Meer behoefte aan sporthallen op korte termijn blijkt uit:

·       inhuur door Delftse sportverenigingen van sporthallen buiten Delft;

·       het streven naar multifunctionaliteit (mede als gevolg van de Kwaliteitsimpuls Sportvelden en het Sportvisieproject);

·       het opzeggen van huurkontrakten met sportverenigingen door respectievelijk de korfbalvereniging Fortuna (Fortunahal) en het TU Sportcentrum vanwege uitbreiding van eigen gebruiksmogelijkheden;

·       de vrijwel volledige invulling van eventuele nieuwe overdekte accommodaties door de initiatiefnemers.

 

 

IV. Uitgangspunten nieuwbouw sporthallen

 

Uitgangspunten voor nieuwbouw van sporthallen in Delft zijn vastgelegd in de Beleidslijn Overdekte Accommodaties (1993). In de Sportvisie is daar op aangesloten.

·       De gemeente Delft richt haar pijlen op de breedtesport (Sportvisie). Dit houdt op accommodatiegebied in dat het functionele karakter van de voorzieningen voorop staat. Voor sporthallen gaat het dan om relatief eenvoudige voorzieningen die een breed gebruik (sportverenigingen, activiteiten in het kader van sportvisie - wijk- en schoolactiviteiten) mogelijk maken.

·       Voor nieuwbouw van sporthallen ligt het initiatief bij (clusters van) verenigingen. De gemeentelijke bijdrage beperkt zich tot subsidiëring onder voorwaarden (b.v. over tariefstelling, beschikbaarheid, gebruik).

·       Nieuwe sporthallen moeten op sportparken gerealiseerd worden.

·       Nieuwe sporthallen moeten de multifunctionaliteit van de sportparken vergroten.

·       Nieuwe sporthallen moeten een stimulans zijn tot samenwerking tussen sportverenigingen.

·       De bouwkosten van een verenigingssporthal op een sportpark bedrag ongeveer 1,5 miljoen gulden. Gunstig effect is dat door bouw tegen bestaande clubaccommodaties aan volstaan kan worden met de toevoeging van de speelzaal. Kleedaccommodatie en clubruimtes zijn immers al aanwezig. Uit overleg met initiatiefnemers voor verenigingssporthallen is gebleken dat verenigingen met een eigen bijdrage van maximaal 500.000 gulden in staat zijn een verenigingshal te bouwen en te exploiteren. Indien er meerwensen zijn op het gebied van kwaliteit, grootte en toegevoegde wensen is het uitgangspunt dat de verenigingen daarvan zelf de financiering verzorgen. 

·       De (clusters van) verenigingen dragen zorg voor de exploitatie van  nieuwe sporthallen.

 

Bij het opstellen van het bestedingsvoorstel zijn deze uitgangspunten gehanteerd door de gemeentelijke bijdrage in te kaderen tot maximaal 70% van de stichtingskosten en maximaal ƒ 1 miljoen.

 

V. Sporthalplannen

 

A. Sporthal op sportpark Tanthof Zuid

De Stichting sportpark Tanthof Zuid had al bij de geprivatiseerde aanleg van sportpark Tanthof Zuid (1991/1992)  gedachten over een eventuele overdekte accommodatie. Er is in een aanvankelijk een plan gemaakt voor een grootschalige multifunctionele binnensportaccommodatie, waarvan de kosten op 8 miljoen gulden werden geraamd. In de Stichting Sportpark Tanthof Zuid participeren de voetbalverenigingen Vitesse Delft, SEP en KFC’71. In gesprekken met vertegenwoordigers van de stichting en de verenigingen is aangegeven dat het vanuit de gemeentelijke invalshoek zou moeten gaan om een multifunctionele, relatief eenvoudige overdekte accommodatie die behalve voor verenigingssporten ook ingezet zou moeten worden voor activiteiten voortvloeiend uit de Sportvisie (wijk en school-activiteiten). De gemeentelijke bijdrage is gebaseerd op zo’n relatief eenvoudige voorziening. Wil de Stichting sportpark Tanthof Zuid andere kwaliteit toevoegen dan zal men aanvullende fondsen moeten werven om de meerkosten op te vangen. Gezien de nog benodigde planvorming en de ruimtelijke aspecten lijkt eventuele realisatie van een sporthal op sportpark Tanthof Zuid in 2002 mogelijk.

 

Beoordeling:

Het initiatief voor een sporthal op sportpark Tanthof Zuid voldoet aan de uitgangspunten voor nieuwbouw van sporthallen en heeft een meerwaarde voor Delftenaren: het multifuntioneler maken van het sportcomplex, de rol die dit totale complex kan gaan spelen bij uitwerkingen van Vensterschool en wijkprogramma’s en een bijdrage aan de verbetering van de exploitatie van het sportpark. Een dergelijke sporthal draagt tevens bij aan een goede spreiding van dergelijke voorzieningen over de stad.

 

Voorstel: 

Voor een sporthal op sportpark Tanthof Zuid uit de EZH - gelden een gemeentelijke bijdrage, onder nader af te spreken voorwaarden, van maximaal 70% van de stichtingskosten en maximaal ƒ 1.000.000,= reserveren.

 

B. Sporthal op sportpark Kerkpolder

Op sportpark Kerkpolder hebben sportparkgebruikers handbalvereniging EDH en voetbalvereniging Delft de krachten gebundeld met de volleybalvereniging Delta om gezamenlijk te komen tot een relatief eenvoudige multifunctionele verenigingshal. Gelet op de reeds aanwezige eigen behoefte kan in het gebruik van een dergelijke accommodatie vrijwel geheel worden voorzien.

De planvorming voor een sporthal met financiële steun vanuit de EZH - gelden is reeds in een vergevorderd stadium, hetgeen doet verwachten dat een mogelijke realisatie reeds in 2001 haalbaar kan zijn. De verwachte investering bedraagt maximaal 1,5 miljoen gulden.

 

Beoordeling:

Het initiatief voor een sporthal op sportpark Kerkpolder voldoet aan de uitgangspunten voor nieuwbouw van sporthallen en heeft een meerwaarde voor Delftenaren: het multifuntioneler maken van het sportcomplex en de rol die dit totale complex kan gaan spelen bij uitwerkingen van Vensterschool en wijkprogramma’s. Een dergelijke sporthal draagt tevens bij aan een goede spreiding van dergelijke voorzieningen over de stad.

 

Voorstel: 

Voor een sporthal op sportpark Kerkpolder uit de EZH - gelden een gemeentelijke bijdrage, onder nader af te spreken voorwaarden, van maximaal 70% van de stichtingskosten en maximaal ƒ 1.000.000,= reserveren.

 

C. Sporthal sportcentrum TU

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft een investeringsplan goedgekeurd dat voorziet in de aanleg op het Sportcentrum van de TU  van 4 squashbanen, nieuwe kunstgrasvelden, nieuwe tennisbanen, cardiofitnessapparatuur, eventueel een nieuwe sauna en een nieuwe sporthal. De nieuwe sporthal is dan de derde op het Sportcentrum. In het kader van het EZH - project ‘Investeren in sportzalen en -hallen’ is alleen gekeken naar de plannen voor de nieuwe sporthal. De kosten daarvan zijn geraamd op 3 miljoen gulden. De geplande hal gaat verder dan een

relartief eenvoudige hal, omdat deze geschikt moet zijn voor alle sporten die op het Sportcentrum aangeboden worden, en omdat de hal vanwege de ïntegratie met het centrum een aparte vormgeving vereist. In theorie is er geld voor de uitbreidingen, maar volgens de AAG - fractie zorgen complete

herstructureringsplannen voor de TU - wijk er in de praktijk voor dat de TU krap in haar middelen komt te zitten, hetgeen volgens de AAG - fractie consequenties voor de investeringen in het Sportcentrum heeft.

 

Beoordeling:

Financiering van een nieuwe sporthal op het TU Sportcentrum is anders dan die van verenigingssporthallen. Het College van Bestuur van de TU Delft stelt daar zelf middelen voor beschikbaar. Een gemeentelijke bijdrage aan een dergelijke voorziening is in de EZH - tekst dan ook afhankelijk gesteld van ‘een breder gebruik van deze hal’. Daaronder wordt verstaan dat de hal een meerwaarde moet opleveren voor gebruik door niet-studenten. Uit gesprekken met de initiatiefnemer van dit EZH - deelvoorstel is gebleken dat:

 

* de uitbreidingsplannen voor het TU Sportcentrum goedgekeurd zijn door

   het College van Bestuur van de TU, waarmee financiering van de hal

   vanuit de TU Delft in principe rond is;

* de aanvraag van de AAG - fractie in feite bedoeld is om een mogelijke

   bezuiniging op de investeringen in het sportcentrum op te vangen;

* het is nog niet duidelijk is of er bezuinigd moet worden op het

   oorspronkelijke plan en zo ja welk bedrag;

* nieuwbouw is ingegeven door acute capaciteitsproblemen bij

  studentengebruik, problemen die op prime time uren liggen; een nieuwe

  hal zal derhalve geen  toegevoegde waarde zijn voor gebruik door

  sportverenigingen die hun activiteiten op dezelfde prime time uren kennen;

* er weinig gebruik is van de bestaande overdekte accommodatie door

  sportverenigingen; de nieuwe sporthal zal geen extra ruimte bieden voor

  sportverenigingen;

* de verwachting is dat er door samenwerking met TU Rijswijk 5.000

  studenten meer zullen komen die gebruik kunnen gaan maken van de

  voorzieningen van het Sportcentrum TU; een nieuwe sporthal zal met

  name daarvoor soelaas bieden;

* er niet vaak sprake is van ondercapaciteit bij de huidige TU sporthallen;

* het niet om een relatief eenvoudige sporthal gaat; oorzaken daarvan zijn

  het grote aanbod aan sporten voor studenten en de aansluiting van de

  vormgeving op het complete sportcentrum;

* het Sportcentrum haar beleid om derden aan te trekken op de tijden van

  overcapaciteit zal intensiveren.

 

Indien minder financiën vanuit de TU beschikbaar komen voor investeringen in het TU Sportcentrum kunnen er afwegingen gemaakt worden:

·       op het plan van 3 miljoen gulden bezuinigen;

·       commerciële partners zoeken (zie ook Tanthof Zuid);

·       bezuinigen op andere onderdelen van de voorgenomen uitbreidingen van het TU Sportcentrum dan de sporthal;

·       aanhaken vanuit de TU bij andere sporthalinitiatieven (Kerkpolder, Tanthof Zuid).

 

 

 

Voorstel:

De conclusie is dat een sporthal op het Sportcentrum TU niet past binnen de Beleidslijn Overdekte Accommodaties, de financiële noodzaak voor ondersteuning vanuit de gemeente niet aangetoond is, een derde sporthal wel een toegevoegde voor gebruik van studenten heeft maar niet voor burgersportverenigingen en Delftenaren. Voorgesteld wordt voor een derde sporthal op het Sportcentrum TU Delft geen bijdrage uit de EZH - gelden te reserveren.

 

VI. Andere plannen

 

Op het moment dat de aanmelding voor de Delftse Duiten - actie gesloten was, maar voordat de projecten in stemming werden gebracht, heeft sv Wippolder bij het College  gemeld ook plannen voor een verenigingshal te ontwikkelen. Dit voorstel is niet in de Delftse Duitenactie meegenomen. In de nota Risco’s en Remedies is geld beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de toekomst van de gemeentelijke sporthallen Buitenhof en Brasserskade. Tenslotte zijn er projecten als de Brede school en Sportvisie 2000 + 6 die meer activiteiten beogen te initieren. Mogelijk heeft dit consequenties voor het bestand aan gym- en sportzalen in de wijken.

 

A. Wippolder - sportpark Pauwmolen

Met de sportvereniging Wippolder (spelend op sportpark Pauwmolen) is in januari 2000 intensief overleg gestart over de Kwaliteitsimpuls Sportvelden.

Daarin is door de vereniging de wens aangedragen (ook bij brief van 6 januari 2000) een sporthal te bouwen. Deze moet de vereniging in staat stellen zich multifunctioneel te ontwikkelen.

Wippolder heeft aangegeven een sporthal te willen bouwen met een verwachte investering van maximaal 1,5 miljoen. Tevens denkt men kontakten met  voldoende gebruikers te hebben om de hal exploitabel te kunnen maken.

De gesprekken tussen gemeente en sv Wippolder kwamen echter te laat om een dergelijk initiatief in dit EZH - project mee te kunnen nemen. Voor een antwoord op de vraag of een sporthal op Pauwmolen haalbaar is (behoefte, gebruik, financiering) is nader onderzoek nodig.

Een mogelijke verenigingshal op sportpark Pauwmolen past in het spreidingsplaatje van sporthallen over Delft.

 

B. Gemeentelijke sporthallen Buitenhof en Brasserskade

Nieuwbouw van één of meer verenigingshallen heeft mogelijk consequenties voor de gemeentelijke sporthal de Buitenhof, omdat gebruikers van die hal hun activiteiten eventueel zullen verplaatsen naar een van de nieuwe accommodaties. Overigens zal dat niet gelden voor onderwijsgebruik, sportinstuiven overdag e.d. De sporthal Brasserskade zal ongevoelig zijn voor de komst van één of meer verenigingshallen, omdat die hal in de avond- en weekenduren voor het grootste deel gebruikt wordt door drie verenigingen die ook een kantine in die sporthal hebben (BC Delft, DAS en Phoenix). Het daggebruik is voor het grootste deel afgestemd op gebruik door het opleidingsinstituut  Defensieleergangen op Ypenburg.

In de nota Risico’s en Remedies (april 2000) is voor 2000 en 2001 jaarlijks

ƒ 55.000 beschikbaar gesteld om de begroting van de sporthal Buitenhof op orde te houden. Om de hal, die aan renovatie toe is, voor gebruik in de komende vijf jaar geschikt te houden, is nog een aanzienlijk bedrag extra nodig voor onderhoud en onvermijdelijke investeringen. Voor de sporthal Brasserskade, waar de nood minder hoog is, is voor het op orde brengen van de begroting structureel ƒ 70.000,=  beschikbaar gesteld. Tevens is in Risico’s en Remedies aangegeven dat er onderzoek verricht moet worden naar de toekomstmogelijkheden van de sporthallen Buitenhof en Brasserskade. Daarvoor is ook geld gereserveerd (ƒ 70.000,=).

 

C. Gym- en sportzalen

Delft telt vijftien gemeentelijke gymzalen en één gemeentelijke sportzaal. Deze worden overdag gebruikt door onderwijs (bewegingslessen) en in de avond- en weekenduren  (sportactiviteiten). Bij de gemeentelijke sporthallen Buitenhof en Brasserskade hoort ook een aparte gymzaal. Vanuit projecten als de Vensterschool en Sportvisie 2000 + 6 worden meer activiteiten geïnitieerd waarbij gebruik gemaakt wordt van deze voorzieningen in de wijken. Dat sluit ook aan bij de wijkaanpak van de gemeente. De voorzieningen zullen daarvoor mogelijk verbouwd moeten worden, eventueel kan aan nieuwbouw gedacht worden. Inzicht daaromtrent kan verkregen worden door een onderzoek uit te voeren. Daarin is spreiding van overdekte accommodaties over de stad een element.

 

Beoordeling:

Het uitgangspunt van het EZH - voorstel ‘Investeren in sportzalen en -hallen was om ‘meer mogelijkheden voor sport dicht bij huis te creeëren door te investeren in meer en betere overdekte sportaccommodaties. Daarbij kan gedacht worden aan verbouw/nieuwbouw van sportzalen in de wijken en sporthallen op sportparken’.

Als overdekte sportaccommodaties in de wijken worden gym- en sportzalen beschouwd, alsmede (gezien de centrale ligging) de gemeentelijke sporthal Buitenhof. Om inzicht te krijgen of en waar met inbegrip van een sporthal op de sportparken Kerkpolder en Tanthof Zuid nog behoefte aan overdekte sportaccommodaties  is, dient een onderzoek opgestart te worden. Het is zinvol dit te koppelen aan het onderzoek naar de toekomstmogelijkheden voor de sporthallen Buitenhof en Brasserskade uit de nota Risico’s en Remedies.

 

Voorstel:

Het in de nota Risico’s en Remedies aangekondigde onderzoek naar de

de toekomstmogelijkheden van de gemeentelijke sporthallen Buitenhof en

Brasserskade verbreden met een onderzoek naar de behoefte aan en mogelijk gebruik en exploitatie van verdere overdekte sportaccommodaties in Delft (inclusief de gym-en sportzalen), en daarin ook het initiatief van de vereniging Wippolder te betrekken. Dekking van de kosten van het onderzoek uit het in Risico’s en Remedies beschikbaar gestelde budget ad  ƒ 70.000,=.   Voor uitvoering van uitkomsten van het onderzoek ƒ 1 miljoen reserveren uit het EZH - budget ‘Investeren in sportzalen- en hallen’.

VI. Bestedingsvoorstel

De verdeling van het budget van EZH - project ‘Investeren in nieuwbouw/verbouw van sporthallen en -zalen, ziet er als volgt uit:

 

·       Reservering Tanthof Zuid                               ƒ 1.000.000,=

·       Reservering Kerkpolder                                 ƒ 1.000.000,= 

·       Reservering uitkomsten onderzoek    ƒ 1.000.000,=

·       Totaal                                                         ƒ 3.000.000,=

 

Met de betrokken verenigingen zijn de genoemde bijdragen besproken. Nader overleg moet volgen over invulling van de ‘nadere voorwaarden’ die aan de gereserveerde middelen verbonden zijn. Deze nadere voorwaarden hebben betrekking op: tariefstelling, bereikbaarheid (niet alleen fysiek maar ook sociaal - voor doelgroepen), exploitatie, gebruiksschema. De verenigingen zullen voor een eigen financiële bijdrage moeten zorgen. Bij het aangaan van een lening wordt mogelijk een beroep op een gemeentegarantie gedaan, conform het gemeentelijk Garantiebeleid. Daarin is bepaald dat voor sportverenigingen een voorstel tot het verlenen van een gemeentegarantie mogelijk is, o.a. als de financiële verenigingsgegevens acceptabel zijn voor de gemeente (toets: Treasury Management). De gemeente sluit daarbij aan bij de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS), die bij een eventuele garantstelling voor 50% participeert. Deze stichting licht de financiële huishouding van betrokken verenigingen volledig door, bekijkt de investering en exploitatie en rapporteert jaarlijks over de stand van zaken. In Delft heeft de SWS al meerdere succesvolle projekten in de sport lopen (o.a. de tennishal Delftse Hout, de verenigingssporthal Fortuna, de tennisbanen bij Full Speed, het clubgebouw van AV’40). In alle gevallen zonder dat er zich enig probleem voordoet (dat geldt trouwens landelijk). Mede doordat ook Treasury Management toetst is dit een afdoende waarborg dat het om verantwoorde investeringen, exploitatie en garanties gaat.

Voor het beschikbaar stellen van de gereserveerde middelen wordt uiteindelijk een afzonderlijk voorstel aan de gemeenteraad gedaan.

 

De Sportraad Delft heeft, als indiener van het projectvoorstel, met voornoemde verdeling ingestemd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII. Voorstel

Voorgesteld wordt de middelen uit het EZH - budget ‘Investeren in sportzalen en - hallen’, in totaal ƒ 3.000.000,=, als volgt te reserveren:

1.    Bijdrage, onder nader af te spreken voorwaarden, aan Stichting Sportpark Tanthof Zuid voor de bouw van een sporthal op sportpark Tanthof Zuid; maximaal 70% van de stichtingskosten en maximaal

ƒ 1.000.000,=;

2.    Bijdrage, onder nader af te spreken voorwaarden, aan de verenigingen dvv Delft, Delta en EDH voor bouw van een sporthal op sportpark Kerkpolder; maximaal 70% van de stichtingskosten en maximaal

ƒ 1.000.000,=;

3.  Bijdrage voor uitvoering van uitkomsten van een onderzoek naar de   

     behoefte aan verdere overdekte sportaccommodaties in Delft:

     ƒ 1.000.000,=; in dat onderzoek betrekken het initiatief van de vereniging

     Wippolder, de toekomstmogelijkheden van de gemeentelijke sporthallen

     Buitenhof en Brasserskade en de gym-en sportzalen.

4. Bijgevoegd raadsvoorstel/besluit voor te leggen aan de gemeenteraad.

 

 

Delft, 10 november 2000

R. van den Berg

Hoofd Vakteam Welzijn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Hoogachtend,     

 

 

 

 

Rob van den Berg

beleidsmedewerker vakteam Welzijn