BESLUITVORMINGS-FORMULIER 01/001355 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: Bestedingsvoorstel EZH-gelden: Investeren in
de wijken |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In het
voorjaar 2000 is de EZH-campagne succesvol afgesloten. De Delftse bevolking
heeft in het kader van deze actie massaal gestemd op het project “Kansen
voor ruimte: Investeren in de wijken”. De gemeenteraad heeft naar
aanleiding daarvan besloten om het maximale bedrag van ruim ¦ 13 miljoen beschikbaar te stellen om de
leefbaarheid in de wijken te verbeteren. De verdeling van dit EZH-budget “Investeren in de
wijken” is een vervolg op het raadsbesluit van 30 maart 2000 en de notitie
“Slotfase EZH-projecten” van april jongstleden waarin gesproken wordt over:
het verbeteren van fietsroutes en de bouw van fietsenstallingen, het
opknappen van groen, verbeteren van verlichting, bestrijding van hondenpoep,
onderhoud en schoonhouden van straten, maar ook extra voorzieningen zoals
verbetering van het straatmeubilair, meer openbare toiletten en het
realiseren van kunst in de wijken. Ongeveer de helft van het totale bedrag
van ¦ 13,65 miljoen moet besteed worden aan kinderen en
jongeren, het overige aan verbetering van de leefbaarheid in de stad. Bijgaand
een voorstel voor verdeling van het budget en het realiseren van een aantal
projectvoorstellen.
eventueel vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: accoord te gaan met voorgestelde projecten, de voorgestelde
budgetverdeling en de wijze van communicatie en uitvoering, conform de nota
Investeren in de wijken. Dit besluit na advies van de commissie Leefbaarheid
ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
Nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
nee:
overeenkomstig (meer)jarenbegroting, ja |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
nee. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja,
Stadskrant, persbericht |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van: A. van Berkel |
d.d.
18-1-2001 |
cluster. Wijkzaken en Projecten |
toest.
2615 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1. J.
Torenstra |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par.FdG. |
d.d.
18-1-2001 |
naam
F. De Graaf |
toest. |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par.JT. |
d.d. 19-01-2001. |
NR. |
d.d.
19-01-2001. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. 23 januari 2001. |
nr. 8 |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel wordt
teruggetrokken. Besluit b en w; d.d. 13 februari 2001. Nr. 11 Met inachtneming van enige tekstuele aanpassingen
(mandaat weth. Torenstra) conform. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/clusters/vakteams |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in: paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
cluster/vakteam |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 23-1-2001 |
1.SenC/EZH |
voor
dd. |
par.
BU |
dd.
07/02 * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s) 1.Leefbaarheid |
dd. 15-03-2001 |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd.
29-03-2001 |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door het cluster |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters en vakteams |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster
Vul
hier het cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
G.
Huizing |
GH. |
18-01-01 |
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
F. de
Graaf |
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het totale bedrag ad fl. 13,65 miljoen wordt als een eenmalige investering beschouwd, die in een periode van 3 tot 5 jaar zijn beslag gaat krijgen. Afhankelijk van het project kunnen ook exploitatiekosten (beheer, onderhoud) vanuit het totaal ter beschikking staande bedrag bekostigd worden.
Bij de nadere
uitwerking van de voorgestelde EZH-projecten zal dit in overleg met betrokken
interne partijen (m.n. cluster bedrijven) en externe partners nader
gekwantificeerd moeten worden; zodat voor deze periode van 3 tot 5 jaar ook
duidelijk is op welke wijze in de exploitatielasten voorzien gaan worden (via
het EZH-geld, via bewoners/betrokken organisaties, en –voor zover dat
mogelijk/noodzakelijk is- via inpassing in de reguliere onderhoudsbegroting).
Bij het
herijken/evalueren van de budgetverdeling halverwege het traject (eind 2002?)
zal ook nader bezien moeten worden welke structurele financiële consequenties
aan de exploitatie (na de genoemde
investeringsperiode) verbonden zijn en welke gevolgen die heeft voor het financiële
beeld van de gemeentebegroting.
Centrale Staf/project
EZH
Bert den Uyl
7 februari 2001.