01/012113                                            BESLUITVORMINGS-FORMULIER *            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Voor de verhuur van meer dan 5 kamers in een pand is een gebruiksvergunning vereist op grond van de Bouwverordening. Bij gebrek aan een bepaling van een handhavingsniveau kan een kamerverhuurbedrijf slechts worden getoetst aan de minimale eisen op grond van het Bouwbesluit (niveau bestaande bouw). De ervaringen in het land en van de brandweer in Delft leren dat dit niveau ten enen male onvoldoende is. Het voorstel is de brandveiligheideisen te verhogen tot een acceptabel niveau tussen de op grond van het Bouwbesluit te eisen niveau bestaande bouw en nieuwbouweisen. Bij de bepaling van dit niveau hebben we ons laten leiden door hetgeen in de gemeenten Den Haag en Breda thans wordt geëist..

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

1.    BIJLAGE 1 vast te stellen en deze richtlijnen maatgevend te laten zijn bij de vergunningsverlening op grond van het bepaalde in hoofdstuk 6 van de Bouwverordening (gebruiksvergunning).

2.    alle eigenaren van panden waarin bedrijfsmatig kamerverhuur plaatsvind aan meeer dan 5 personen aan te schrijven dat zij dienen te beschikken over een gebruiksvergunning op grond van artikel 6.1.1. van de Bouwverordening

3.    via controle en hercontrole er tenminste jaarlijks op toe te zien dat de aan deze vergunning verbonden voorschriften worden nageleefd;

4.    de kosten van vergunningverlening te dekken door de inkomsten uit de ontvangen leges voor deze  gebruiksvergunning;

5.    de kosten voor de periodieke (her)controle  (op voorhand worden begroot op fl. 50.000,--) meenemen bij de nota Integrale Handhaving;

6.    dit nieuw beleid kenbaar te maken door middel van informatiemateriaal en publikatie in de Stadskrant;

7.    hiertoe eenmalig een communicatiebudget ad fl. 10.000,-- beschikbaar te stellen;

           

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

nee

Financ­iële con­se­quen­ties

ja: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

ja, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja, zie beslispunt 6

Voorstel van: H. Rienstra

                      A.W. de Ruijter

d.d. 3-5-2001

d.d. 3-5-2001

cluster Publiekszaken.

Sector Brandweer

toest.7807

toest. 2719

 4.

 

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. H. Van Oorschot

2.

directeur: par.HdJ

d.d.03-05-2001

naam H. De Jong

toest.

 5.

                                                (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. HvO

d.d.  03-05-2001

par.NR.

d.d.  08-05-2001.

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  10 mei 2001

11.

 7.

De kosten communicatie dienen binnen bestaande budgetten te worden gedekt.

Voor het overige conform, met inbegrip van het advies van SenC.

 

 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

Medeparaaf S&C Besluitvormingsformulier Nota brandveiligheid kamerverhuurbedrijven Delft 

1.                  1. De tekst in de Nota en het besluitvormingsformulier zijn niet geheel in overeenstemming aangaande de dekking van de 0,5 FTE. Navraag bij C-Brandweer leert dat er nog een adequaat dekkingsvoorstel wordt meegenomen in de Nota Integrale Handhaving.

2.                  2. Het bedrag waar voorshands van wordt uitgegaan (fl. 50.000,-) is te laag in verband met de nog te ramen werkplekkosten (voor 0,5 FTE fl. 12.500,- per jaar).

3.                  3. Geadviseerd wordt om, onder voorbehoud van opname van een adequaat dekkingsvoorstel ten bedrage van fl. 62.500 voor de jaren 2002-2005 in de Nota Integrale Handhaving, met de inhoud van dit voorstel in te stemmen. Tevens wordt geadviseerd om de tekst in de voorliggende Nota aan te passen op die van het besluitvormingsformulier. 

S&C, Michel Schoemaker, 08-05-2001 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

2001

2002

2003

2004

2005

 

 

Netto resultaat *

60

50

50

50

50

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

            Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

           

Personele consequenties van het voorstel

10.

toevoeging van 0,5 fte bij de sector Brandweer ten behoeve van (her)controle op naleving vergunningen (zie beslispunt 5)

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd.10-05-2001

1. Brandweer

voor dd.

par. JB

dd.  03/05         *

Commissie(s) 1.Leefb.heid

dd.14-06-2001

2. Leefbaarheid

vakt Wonen

voor dd.

par. JB

dd.  07/05         *

             2.

dd.

3.SenC zie aantekening

voor dd.

Par.MS

dd. 08/05          *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

      Ruimte voor interne registratie

11.

                   niet in te vullen door het cluster

             clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

   d.d.

Kopie

bijl

 

 

 

BTO/BTM

RvO.

3-5-01

 

 

 

2.

par.

dd.

BTO/hoofd

RvO.

3-5-01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

            Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

Par.

*

Direkteur PuZa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

Par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.