BIJLAGE 3 behorende bij
overeenkomst ‘voorkomen ...’
PROFIELSCHETS ZORGREGELAAR
1)
Achtergronden
De
verantwoordelijkheid van de gemeenten bij het bevorderen van de
psychohygiëne wordt vastgelegd in de WCPV(Wet Collectieve Preventieve
Volksgezondheid). Onder de taken van de GGD op dit gebied vallen o.a.: de
signalering van volksgezondheidsproblemen, beleidsontwikkeling en coördinatie
van activiteiten gericht op het bevorderen van de psychohygiëne en afstemming
van zorg. In de Brief Openbare geestelijke gezondheidszorg aan de Tweede Kamer
van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 24-06-1997 worden de
taken en de verantwoordelijkheden van de GGD uiteengezet.
2)
Functie zorgregelaar
De
zorgregelaar heeft naast de basistaken, die onder de verantwoordelijkheid van
de GGD vallen, in het kader van de “Overeenkomst” de functie van coördinator
tussen client, corporatie en zorginstellingen. Als zodanig onderneemt hij na
aanmelding van een client door de corporatie de volgende stappen:
·
brengt de problematiek in kaart
·
stelt afhankelijk van de problematiek een plan van aanpak op
·
verwijst door naar de juiste hulpverlenende instantie(s)
·
houdt gedurende de uitvoering van het plan van aanpak de supervisie
·
onderhoudt en organiseert de contacten tussen client, corporatie en
zorginstelling. .
Deze stappen zijn uitvoerig
uitgewerkt in het protocol “Laatste kans beleid”.
Daarnaast heeft de
zorgregelaar in het kader van de “Overeenkomst”nog de volgende taken:
·
neemt
deel aan het BAW-overleg en informeert het BAW over de bij hen aangemelde
zaken. Ook kan hij het BAW inschakelen voor het afstemmen van de hulpverlening,
het zoeken naar oplossingen en voor het op gang brengen van de hulpverlening.
·
heeft
zitting in de Stuurgroep BAW
·
voert
een eenvoudige registratie van de bij hem/haar aangemelde huurders, zodat
hij/zij de voortgang en de resultaten van de hulpverlening of andere passende
huisvesting kan volgen. Tevens genereert hij/zij hieruit sturingsinformatie ten
behoeve van het jaarlijkse verslag, evaluatie en eventuele aanpassing van de
afspraken.
· Hij/zij kan op eigen
initiatief of gevraagd voorstellen doen aan betrokken instellingen over aanpak,
beleid, hulpaanbod, en het aanbod aan huisvesting/woonvormen. Ook signaleert
hij/zij knelpunten in dit aanbod.