Inrichtingen

1.1

Naam bedrijf

BP-Buitenhofdreef (Buitenhofdreef ongenummerd)

omschrijving

Tankstation met verkoop van LPG

Wettelijk kader

Het Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande stations en technische eisen uit het Besluit.

Het gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de Rijksoverheid.

vergunningen en ontheffingen

nodig ja/nee

verleend op

 

opmerking

Bouwvergunning

ja

 

coördinatieplicht milieuvergunning;

lastig te handhaven vergunningsvoorwaarde m.b.t. max aantal medewerkers in kantoor

Milieuvergunning

ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations

milieuvergunning 24/10/86

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Route gevaarlijke stoffen

nee

 

ligt nabij de route

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In geval van een Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden tot 500 meter.

In geval een ramp zullen een groot aantal doden en gewonden (kunnen) vallen door de nabijheid van woningen en bedrijven.

Een zogenaamde plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving.

Het station is redelijk bereikbaar en een ramp is te bestrijden.

Het station ligt nabij de Route gevaarlijke stoffen.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Voor de locatie is het bestemmingsplan Buitenhof-oost van kracht. Dat plan is in 1986 door de raad vastgesteld. Voor de ontwikkelingslocaties direct langs de Kruithuisweg zijn in 1996 uitwerkingsplannen vastgesteld. Daarbij is alleen het gebruik van het nabijgelegen kantoor aan de Marshallaan (aantal werknemers) beperkt.

Binnen 90 m liggen circa 25 woningen, meerdere winkels en een kantoor. Binnen 150 m liggen nog een 125 woningen, plus ongeveer een kwart van het complex met “studentenwoningen” aan de v.Hasseltlaan.

Er zijn geen bijzondere ontwikkelingsplannen in de directe omgeving.

Verdere gegevens

Heeft een oude milieuvergunning, maar preventieve voorschriften zijn opgenomen in de Besluiten LPG en Tankstations

Aanbeveling

·       Rampbestrijdingsplan opstellen

·       Toezichtsplan (milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren.


Inrichtingen

1.2

Naam bedrijf

Deko (Nijverheidsstraat 1)

omschrijving

Tankstation met verkoop van LPG

Wettelijk kader

het Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande stations en technische eisen uit het Besluit.

Het gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de Rijksoverheid.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op datum

 

opmerking

Bouwvergunning

ja

 

coördinatieplicht milieuvergunning

Milieuvergunning

ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations

revisievergunning 03-02-99

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In geval van een Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden tot 500 meter.

Een zogenaamde plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Het betreft een bestaand station dat omgeven wordt door een woonflat (binnen 30 meter liggen 12 woningen plus een tweetal bedrijven en binnen 90 meter nog 44 woningen en enige kantoor-, bedrijfs- en winkelruimten). Binnen 150 m van het station zijn nog eens een 70 woningen gelegen plus een deel, waaronder de recent gebouwde toren, van de seniorenwoningen aan het Vorrinkplein. Begin jaren tachtig is getracht het station te verplaatsen, echter dit is niet gelukt omdat het kon voldoen aan de afstandseisen geldend binnen het overgangsrecht. Ook recent is gekeken of de activiteiten van het station zouden kunnen worden beëindigd. Vanwege een negatieve exploitatieopzet voor de gemeente is er voor gekozen het station te laten zitten.

Echter in het kader van rampenbestrijding is de ligging t.o.v. woonbebouwing zeer ongelukkig.

Op dit moment is hier het bestemmingsplan Voorhof van kracht. Dit plan is in 1986 door de Raad vastgesteld.

Het bedrijf heeft in aansluiting op de grond- en verhardingswerkzaamheden de wens de winkelruimte te vernieuwen en te vergroten en een luifel boven de pompen aan te brengen. Deze bouwwerken passen niet binnen het bestemmingsplan zodat daarvoor een herziening vereist zal zijn. Naast de plannen van Deko zelf, speelt in de directe omgeving ook het zogenaamde “spoorproject”. Met de vertunneling van het spoor, wat nu vrijwel zeker is, zal de bebouwing in en direct aansluitend op deze zone zeer geïntensiveerd worden. Hoewel de locatie rond Deko een uitloper is van de spoorzone zal met de komst van hoogwaardige en intensieve bebouwing aldaar de druk op deze plek voor een gelijkwaardige ontwikkeling toenemen. Bij handhaving, en dit is wettelijk verplicht, van de milieuwetgeving is dit niet mogelijk.

Op dit moment is een bestuurlijke overweging dan ook noodzakelijk. Meewerken aan de door Deko gewenste bouwwerken legt voor een lange periode beperkingen op aan ontwikkelingen die vanwege de locatie en vanuit omringende projecten gewenst zijn.

Verdere gegevens

De bevoorrading vindt plaats door zeer dicht bevolkt gebied met een relatief hoge intensiteit (ca. 80 keer per jaar).

 

 

Aanbeveling

·       Het station legt beperkingen op aan de omgeving  en de ontwikkeling van de omgeving. Het vormt een groot risico, niet alleen vanwege het station zelf, maar ook door de bevoorrading. Ondersteuning van eventuele initiatieven vanuit het bedrijf tot verplaatsing verdient aanbeveling.

·       Rampbestrijdingsplan opstellen

·       Toezichtsplan (milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren

 

Inrichtingen

1.3

Naam bedrijf

Kinesis (Vulcanusweg 281)

omschrijving

Tankstation met verkoop van LPG

Wettelijk kader

het Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande stations en technische eisen uit het Besluit.

Het gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de Rijksoverheid.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

 

coördinatieplicht milieuvergunning

Milieuvergunning

ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations

revisievergunning 10-03-93

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In geval van een Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden tot 500 meter.

In geval een ramp zullen een groot aantal doden en gewonden kunnen vallen door de nabijheid van woningen en bedrijven. Het station is redelijk bereikbaar en een ramp is te bestrijden. Wel zal het treinverkeer gedurende langere tijd ontregeld zijn.

Een zogenaamde plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Om de Vulcanusweg te bereiken dient een woonwijk doorkruist te worden. Tevens zijn er plannen om de Vulcanusweg als 30 km zone in te richten. Bij het treffen van snelheidsbeperkende maatregelen dient rekening te worden gehouden met de (LPG) transporten.

Binnen 80 m liggen vijftig woningen. Binnen 150 m nog eens een vijftig extra woningen plus een aantal bedrijven.

Het bestemmingsplan Voorhof is vigerend. In de directe omgeving zijn alleen aan weerszijden van het spoor bedrijfsveranderingen te verwachten. De spoorverdubbeling zal vermoedelijk alleen een verkleining van de bedrijfsterreinen met zich mee brengen.

Verdere gegevens

Bevoorrading door een dicht bevolkt gebied.

Overweegt bedrijfsvoering te veranderen, eventueel LPG verkoop beëindigen

Aanbeveling

·       Rampbestrijdingsplan opstellen

·       In het kader van de Spoorzone overwegen welke invulling wordt gegeven aan het industrieterrein aan de Vulcanusweg.

·       Toezichtsplan (milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren


Inrichtingen

1.4

Naam bedrijf

Garage Hoeke (Rotterdamseweg 374)

omschrijving

Tankstation met verkoop van LPG

Wettelijk kader

het Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande stations en technische eisen uit het Besluit.

Het gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de Rijksoverheid.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

8 stuks in 1951 t/m 1979

coördinatieplicht milieuvergunning

Milieuvergunning

ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations

revisievergunning 17-05-00

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In geval van een Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden tot 500 meter.

In geval een ramp zullen een groot aantal doden en gewonden kunnen vallen door de nabijheid van woningen en bedrijven. Een zogenaamde plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving. Het station is redelijk bereikbaar en een ramp is redelijk te bestrijden.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfacoren

 

 

Voor de locatie rond garage Hoeke aan de Rotterdamseweg is in 1999 door de raad een bestemmingsplan vastgesteld dat onlangs door gedeputeerde staten is goedgekeurd. Binnen een straal van 30 m van het vulpunt van de LPG-pomp zijn geen woningen. Ontwikkelingen in de directe omgeving worden voorzien in het kader van de uitwerking van de in de Ontwikkelingsvisie opgenomen “Kennisas”.  Een dergelijke herontwikkeling zal pas op middellange termijn plaatsvinden, waarbij volgens eerste globale verkenningen alleen nieuwe activiteiten voorzien worden in de sfeer van werkgelegenheid en op tenminste 30 m afstand van het vulpunt.

Verdere gegevens

Garage Hoeke moet het station nog aanpassen in het kader van het Besluit Tankstations voor het wegverkeer milieubeheer. Dit gebeurt door het tankgedeelte en de shop te verplaatsen. De milieuvergunning daarvoor is verleend, de bouwvergunning niet. Hoeke maakt hier geen haast mee en heeft inmiddels een vooraanzegging sluiting gehad. Overigens blijft het LPG gedeelte ongewijzigd en moet beschouwd worden op grond van het overgangsrecht.

Aanbeveling

·       Rampbestrijdingsplan opstellen

·       Toezichtsplan (milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren


Inrichtingen

1.5

Naam bedrijf

Texaco (Rijksweg A13 200)

omschrijving

Tankstation met verkoop van LPG

Wettelijk kader

het Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor nieuwe stations en technische eisen uit het Besluit.

 

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

15-06-1992

coördinatieplicht milieuvergunning

Milieuvergunning

ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations

revisievergunning 14-04-92

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In geval van een Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden tot 500 meter.

Een zogenaamde plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving.

Het pompstation ligt in het buitengebied langs de Rijksweg.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

Het betreffende bestemmingsplan Buitengebied is in 1994 vastgesteld door de raad. Kleine wijzigingen zoals het veranderen van de winkel bij het tankstation en het maken van een pompstation in de waterleiding naar Delft en Schipluiden zijn de voorziene werken in de directe omgeving.

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Rampbestrijdingsplan opstellen

·       Toezichtsplan (milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren


Inrichtingen

2

Naam bedrijf

     

omschrijving

Diverse tankstations zonder LPG

Wettelijk kader

Besluit Tankstations voor het wegverkeer afhankelijk van de situatie aangevuld met een Wet milieubeheer vergunning. Het afstandscriterium is 15 meter.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

ca. 7 stuks, diverse locaties en data

coördinatieplicht milieuvergunning

Milieuvergunning

melding/vergunning

 

iedere 2 jaar controle

Gebruiksvergunning

nee

 

 

 

 

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

Hier is het grootste gevaar het ontstaan van een zogenaamde plasbrand. De straal daarvan bedraagt circa 22 m. Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving van de pompstations in Delft.

Ruimtelijke Ordening/ omgeving

 

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Aanvalsplannen opstellen

 

Inrichtingen

3

Naam bedrijf

Vuurwerkopslag

omschrijving

Diverse Vuurwerkopslag ten behoeve van oud en nieuw verkoop

Wettelijk kader

Wetgeving: Besluit opslag vuurwerk milieubeheer en de vergunningen Wet milieubeheer (voor grotere opslagen). Binnen afzienbare tijd gaat dit Besluit op in het Besluit voorzieningen en installaties. Door het treffen van maatregelen worden de effecten beperkt.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja, tenzij ondergeschikt

 

 

Milieuvergunning

ja

alle opslagen hebben gemeld en de vergunningsplichtige heeft een ‘oude’ vergunning.

Zodra nieuw Besluit in werking en discussie over Enschede afgerond zal bekeken worden of vergunning geactualiseerd moet worden.

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

Ruimtelijke Ordening/ omgeving

 

 

Bevinden zich veelal in winkelstraten met woningen er naast en er boven.

Het effect van een calamiteit in een vuurwerkopslag in Delft zal, gelet op de bouwkundige eisen, de hoeveelheid en het soort vuurwerk, beperkt blijven tot de directe omgeving.

Verdere gegevens

In Delft zijn geen vuurwerkfabrieken aanwezig. Er wordt uitsluitend vuurwerk van de lichtste categorie opgeslagen ten behoeve van oud en nieuw. Van de 15 verkooppunten hebben er 14 te maken met het Besluit opslag vuurwerk milieubeheer; deze mogen niet meer opslaan dan 1000kg.

De vergunningsplichtige lokatie betreft de opslag aan de Kloksteeg/Binnenwatersloot. Deze bestaat uit 2 kluizen. Er mag ten hoogste 2400 kg worden opgeslagen.

Aanbeveling

·       Naast de gezamenlijke controle (brandweer, Milieuzorg, politie) rond de jaarwisseling, in februari van ieder jaar een nacontrole op aanwezigheid onverkocht vuurwerk

·       Beleid opstellen omtrent de opslag van meer dan 1000kg in de binnenstad.


Inrichtingen

4.1

Naam bedrijf

DSM-Gist (Wateringseweg 1)

omschrijving

Biotechnologisch productiebedrijf

Wettelijk kader

het Besluit Risico’s zware ongevallen, Wet milieubeheer, CPR 15-2. Deze bedrijven moeten naast technische maatregelen en voorzieningen om de risico’s en gevolgen te beperken ook een veiligheidsbeleid hebben en een rampbestrijdingsplan. In enkele gevallen dient een risico-berekening te worden uitgevoerd.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

continue proces van bouwen, verbouwen en slopen

 

Milieuvergunning

ja

 

aanvraag bij provincie 30 juni 2000 ingediend

Gebruiksvergunning

ja

nog niet verleend

 

Risicoberekening

nee

 

 

Extern Veiligheids rapport

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

DSM-Gist heeft grote hoeveelheden gevaarlijke (afval)stoffen. De Gist heeft de meeste gevaarlijke stoffen en processen centraal op het terrein. Er is op- en overslag (ook per spoor) van grotere hoeveelheden giftige en brandbare stoffen (bv. trimethylchloorsilaan) die giftige gaswolken kunnen veroorzaken. Dit kan betekenen dat in geval van brand grote delen van Delft ontruimd moeten worden, de Schie verontreinigd wordt en/of dat het treinverkeer stilgelegd moet worden.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Voor het spoor en de terreinen van DSM-Gist en Calvé is een nieuw bestemmingsplan in de maak. Het zogenaamde voorontwerp-bestemmingsplan voor de bedrijfsterreinen is vrijwel gereed maar zal de komende maanden vanwege veranderingen in de bedrijfsvoeringen nog up-to-date worden gemaakt zodat naar verwachting begin 2001 de procedure van inspraak en vooroverleg kan starten. Naar verwachting zal het bestemmingsplan voor de spoorzone dit najaar de inspraak en het vooroverleg ingaan. Ontwikkelingen in de directe nabijheid van het DSM-Gist terrein zullen beperkt zijn en onder meer ook afhangen van de bedrijfsvoering. Aan de westzijde van het spoor zal toevoeging van bedrijfsbebouwing op eigen grond in de oksel van Provincialeweg en A.Fleminglaan tot de mogelijkheden behoren. Ook wordt gedacht aan toevoeging van een kinderdagverblijf aan de andere kant van de geluidswal aan de Meeslaan. Veranderingen van spoor en gewijzigde bedrijfsvoeringen zullen vooral aan de andere kant van het spoor ontwikkelingen teweeg brengen. De komende maanden zullen in het kader van de twee betreffende bestemmingsplannen “Spoorzone” en “DSM-Gist” herontwikkelingen in beeld worden gebracht.

Verdere gegevens

De provincie is bevoegd gezag Wet milieubeheer

Er zijn aanvalsplannen voor diverse fabriekspanden op het terrein beschikbaar.

Aanbeveling

·       Op korte termijn een rampbestrijdingsplan opstellen

·       Onderzoek naar de activiteiten van DSM en de invloed hiervan op nieuwe ontwikkelingen


Inrichtingen

4.2

Naam bedrijf

van der Helm (Schieweg 15)

omschrijving

Op- en overslag van goederen

Wettelijk kader

het Besluit Risico’s zware ongevallen, Wet milieubeheer, CPR 15-2. Deze bedrijven moeten naast technische maatregelen en voorzieningen om de risico’s en gevolgen te beperken ook een veiligheidsbeleid hebben en een rampbestrijdingsplan. In enkele gevallen dient een risico-berekening te worden uitgevoerd.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

 

 

vdHelm is gevestigd in bestaand gebouw dat i.o.v. NKF legaal tot stand gekomen is

Milieuvergunning

ja

13-08-1997

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risicoberekening

ja

juni 1996

alleen voor hal A en C

Extern veiligheids rapport

ja

maart 1997

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Het voornaamste gevaar ontstaat bij brand.

Bij brand kunnen de gevolgen aanzienlijk zijn. Niet alleen het bedrijf zelf, maar ook de buurbedrijven BFI en Schiehal vormen een probleem: het is één complex. In het recente verleden hebben diverse branden bij BFI plaats gevonden. Schiehal verhuurt zeecontainers en ruimte aan bedrijven en particulieren. De opslag hierin is wisselend en daardoor niet altijd bekend; het kan een risico voor de brandweer en voor de opslag bij van der Helm vormen. Brand overslag is niet ondenkbaar.

Het bedrijf zal op korte termijn voldoen aan de CPR 15-2 en moet in het kader van de post Seveso richtlijn een veiligheidsbeleid en een veiligheidsrapport opstellen.

In geval een brand zal, afhankelijk van de windrichting, mogelijk de Voorhof moeten worden ontruimd en het treinverkeer worden stilgelegd; ook bestaat er een gerede kans op verontreiniging van de Schie door bluswater.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Voor de locatie is in 1999 door de raad een bestemmingsplan vastgesteld dat onlangs door gs is goedgekeurd. Wijzigingen in de directe omgeving zullen plaatsvinden in het kader van de spoorverdubbelling, de eerder genoemde eventuele herverkaveling van de bedrijfsterreinen langs de Vulcanusweg op meer dan 30 m afstand en wellicht op middellange termijn een intensiviering van bebouwing en kantoren direct rond station-zuid.

Verdere gegevens

Er is een risico-berekening uitgevoerd en een extern veiligheidsrapport opgesteld. Het voorzieningenniveau binnen het bedrijf is afgestemd op het voldoen aan de risico-normering

Het rampbestrijdingsplan is van kracht vanaf 1 september 2000.

Een aanvalsplan is in concept gereed.

Aanbeveling

·       Als de gelegenheid zich voordoet eventuele initiatieven van het bedrijf om zich te verplaatsen ondersteunen.

·       De mogelijkheden om verdere uitbreiding van het bedrijf (‘bevriezen’) te beperken onderzoeken

·       Stimuleren dat geen bedrijven met verhoogd brandgevaar of veel werknemers zich in de omgeving vestigen.


Inrichtingen

4.3

Naam bedrijf

Asepta (Cyclotronweg 1)

omschrijving

Gewasbeschermingsmiddelen formulerend bedrijf

Wettelijk kader

het Besluit Risico’s zware ongevallen, Wet milieubeheer, CPR 15-2. Deze bedrijven moeten naast technische maatregelen en voorzieningen om de risico’s en gevolgen te beperken ook een veiligheidsbeleid hebben en een rampbestrijdingsplan. In enkele gevallen dient een risico-berekening te worden uitgevoerd.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

03-05-1985

 

Milieuvergunning

ja

20-05-1985

dit jaar wordt gestart met actualiseren vergunning

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risicoberekening

ja

1996

 

Extern Veiligheidsrapport

 

1997

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Heeft in het recente verleden extra investeringen in een geavanceerd blussysteem gedaan waarmee het veiligheidsniveau sterk is verbeterd. Gevaar bestaat uit brand. De hoeveelheid giftige stoffen wordt teruggebracht. Ligging t.o.v. omgeving is, in geval een ramp, gunstig.

In het kader van de post Seveso richtlijn moet Asepta een veiligheidsbeleid en een veiligheidsrapport opstellen.

In geval een brand zal, afhankelijk van de windrichting, mogelijk Delftech en de Rijksweg moeten worden ontruimd. De individueel risico-contour ligt op maximaal 60 m van het bedrijf.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Voor het gehele gebied TU-zuid, waarvan de locatie deel uitmaakt, zal op zeer korte termijn een nieuw bestemmingsplan worden ontwikkeld. Daarin zullen alleen bedrijfsactiviteiten (en sportvoorzieningen) een plaats krijgen. Beperkingen t.g.v. Asepta zijn alleen van toepassing op het direct aangrenzende terrein. Hier zullen naar alle verwachting twee uit te plaatsen bedrijven van de Rotterdamseweg naar toe verhuizen.

Verdere gegevens

Een nieuw rampbestrijdingsplan is afgerond en 1 juni in werking getreden.

Een aanvalsplan is sinds 5 juli 2000 beschikbaar. 

Aanbeveling

·       geen bedrijven met verhoogd brandgevaar of veel werknemers nabij Asepta vestigen


Inrichtingen

5

Naam bedrijf

TNO (Schoemakerstraat 97)

omschrijving

wetenschappelijk onderzoek

Wettelijk kader

Wet milieubeheer en Kernenergiewet. Risiconormering uitsluitend ten gevolge van stationaire propaanreservoirs

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

continue proces van bouwen, verbouwen en slopen

 

Milieuvergunning

ja

25-06-1996

 

Gebruiksvergunning

ja

vergunningverlening voor diverse panden loopt

 

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Het betreft een onderzoeksinstelling met veelal wisselende (kleinschalige) proeven. Bij een calamiteit zullen de effecten voor de omgeving gering zijn gelet op de voorzieningen en de lokaties van de gevaarlijke stoffen. Het grootste risico voor de hulpverlening wordt veroorzaakt door de wisselende hoeveelheden en soorten gevaarlijke stoffen.

Op het terrein bevinden zich een 5-tal kleinere (1,5m3) en één grotere (8m3) propaantanks. Deze staan redelijk centraal op het terrein en zullen extern weinig gevolgen hebben.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Voor het gebied is een verouderd bestemmingsplan van toepassing. Op vrij korte termijn (2001) zal het plan worden vernieuwd, waarbij mogelijke intensivering van terreingebruik ook door andere bedrijven niet moet worden uitgesloten.

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Ontwikkelingen bij TNO nauwlettend volgen


 

Inrichtingen

6.1

Naam bedrijf

TU-Delft (diverse lokaties) m.u.v. CMC-Daas en Iri

omschrijving

wetenschappelijk onderzoek en onderwijs

Wettelijk kader

Wet milieubeheer en Kernenergiewet.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

continue proces van bouwen, verbouwen en slopen

 

Milieuvergunning

ja

 

er lopen diverse procedures

Gebruiksvergunning

ja

 

Een aantal locaties beschikken over een gebruiksvergunning

 

 

 

 

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Het betreft een onderzoeksinstelling met veelal wisselende (kleinschalige) proeven. In de faculteiten worden alleen werkvoorraden opgeslagen. Deze worden aangevoerd vanuit het CMC-Daas. De effecten voor de omgeving zullen in het algemeen gering zijn en niet afwijken van een normale brand. Het grootste risico voor de hulpverlening wordt veroorzaakt door de wisselende hoeveelheden en soorten gevaarlijke stoffen. Een aantal gebouwen staan in de nabijheid van woningen

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Op dit moment wordt in opdracht van de TU gewerkt aan een stedebouwkundig plan voor het zogenaamde middengebied van de universiteit. In aansluiting op dat plan zal een nieuw bestemmingsplan voor het middengebied en TU-noord worden opgesteld. Voor TU-zuid is een herziening van het bestemmingsplan iets eerder voorzien. Het voorontwerp voor dat bestemmingsplan zal dit najaar worden opgewerkt. In TU-zuid is alleen intensivering van gebruik in de vorm van werkgelegenheid voorzien.

Verdere gegevens

Er zijn voor diverse TU-gebouwen definitieve aanvalsplannen beschikbaar en een aantal zijn in concept gereed.

Voor het brandveilig gebuik worden een aantal gebouwen bouwkundig aangepast.

Aanbeveling

·       Ontwikkelingen bij TU nauwlettend volgen

 

Inrichtingen

6.2

Naam bedrijf

TU-Delft CMC-Daas (Anthony Fokkerweg 5)

omschrijving

Centraal chemicaliën magazijn van de TU-Delft

Wettelijk kader

Wet milieubeheer en CPR 15-2, bevoegd gezag is de Provincie Zuid-Holland. Afstandscriterium 20 meter. Geen risico-berekening

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

3 stuks 1977-1991

 

Milieuvergunning

ja

wijziging 14-10-97

uitbreiding 13-10-92 en 21-01-84

oprichting 5-2-82

provincie is bevoegd gezag

Gebruiksvergunning

nee

 

 

risicoberekening

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

Ligt op grote afstand van overige bedrijven en woningen. Bij brand kunnen toxische gassen vrijkomen.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

de herziening van het bestemmingsplan zal dit najaar worden gestart. In de directe nabijheid wordt uitbreiding van bedrijvigheid voorzien. Daarbij zullen de vereiste afstandscriteria in acht moeten worden genomen.

Verdere gegevens

Er is een aanvalsplan in concept.

Aanbeveling

·        


Inrichtingen

6.3

Naam bedrijf

Interfacultair reactor instituut (Mekelweg 15)

Omschrijving

Onderzoeksreactor van de TU-Delft

Wettelijk kader

Kernenergiewet. Normering heeft met name betrekking op stralingsniveau’s en de kans op een ongewoon voorval. Bevoegd gezag is het Ministerie van VROM.

Vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja

3 stuks 1959-1961

 

Milieuvergunning

nee

 

 

Gebruiksvergunning

ja

nog niet verleend

 

Kernenergievergunning

ja

02-2000

Ministerie VROM bevoegd

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

Het betreft een onderzoeksreactor met een grote mate van beveiliging.

Het scenario met externe effecten betreft blokkering van de koeling van een splijtstofelement, gevolgd door gedeeltelijk smelten van enkele splijtstofplaten. Hierbij zullen een deel van de radioactieve splijtingsproducten (met name de vluchtige) in het koelwater terecht komen en meegevoerd worden. De vrijgekomen splijtingsproducten blijven voor het overgrote deel binnen de veiligheidsomhulling van de reactor, en fungeren daardoor als stralingsbron voor de omgeving. Het dosistempo neemt de eerste uren sterk af en na 25 uren wat geleidelijker. De contour van 25 mSv/h ligt vlak na het ongeval op ca. 700 m van de wand van de hal, na 1 uur op 600 m en na ongeveer 24 uur op ca. 100 m. Na 2x24 uur ligt de contour binnen de terreingrens van het IRI.

Het scenario brand in een laboratorium heeft geen externe effecten.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

De herziening van het bestemmingsplan zal dit najaar worden gestart. In de directe nabijheid wordt uitbreiding van bedrijvigheid voorzien. Daarbij zullen de vereiste afstandscriteria in acht moeten worden genomen.

Verdere gegevens

Er is een aanvalsplan.

Er wordt een rampbestrijdingsplan opgesteld.

Aanbeveling

·       nader onderzoek naar de effecten van (mogelijke) ongevallen en te hanteren afstandscriteria

·       Rampbestrijdingsplan opstellen


Inrichtingen

7

Naam bedrijf

van Zon (Spoorsingel 50)

omschrijving

reinigingsmiddelen handel

Wettelijk kader

Wet milieubeheer.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja, maar niet specifiek

 

opslag algemeen

Milieuvergunning

ja

18-10-95

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Het betreft een reinigingsmiddelen handel. Heeft brandbare en gevaarlijke stoffen in geringere hoeveelheden. Deze stoffen worden ter plaatse omgepakt en afgevuld. Ligt ingesloten tussen woonbebouwing en is moeilijk bereikbaar in geval van brand (toegang via poort). Door de verspreidde aanwezigheid van stoffen en de bouwkundige staat, zal een brand snel verspreiden en mogelijk slachtoffers geven.

Aan- en afvoer van gevaarlijke stoffen door de bebouwde kom.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Voor deze omgeving is het bestemmingsplan “Hof van Delft 1979” van kracht. De herziening van het bestemmingsplan is in een vergevorderd stadium en zal dit najaar in procedure gaan. In het kader van de spoorvertunneling zijn alleen bouwactiviteiten in de directe nabijheid voorzien voor de spoortunnel en een ondergrondse parkeergarage.

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Aanvalsplan opstellen

 

Inrichtingen

8

Naam bedrijf

BFI Afvalverwerkingstechnieken, Schieweg 60

omschrijving

Opslag en verwerking van afval

Wettelijk kader

Wet milieubeheer, geen risicoberekening nodig.

vergunningen en ontheffingen

nodig ja/nee

verleend op

 

opmerking

Bouwvergunning

ja

 

 

Milieuvergunning

ja

11-05-96

provincie is bevoegd gezag

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

BFI ligt midden in de bebouwde kom. Bij brand in de shredder is er een reële kans op een stofexplosie. Hierdoor is branduitbreiding naar de naast liggende panden van Van der Helm en Zegwaard zeer zeker aanwezig. Direct naast BFI ligt de spoorlijn. Bij een brand of (dreigende) stofexplosie van behoorlijke omvang, moet met ontruiming van naast gelegen panden en het stilleggen van het treinverkeer rekening worden gehouden.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

Voor de locatie is in 1999 door de raad een bestemmingsplan vastgesteld dat onlangs door gedeputeerde staten is goedgekeurd. Wijzigingen in de directe omgeving zullen plaatsvinden in het kader van de spoorverdubbelling, de eerder genoemde eventuele herverkaveling van de bedrijfsterreinen langs de Vulcanusweg op meer dan 30 m afstand en wellicht op middellange termijn een intensiviering van bebouwing en kantoren direct rond station-zuid.

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Een aanvalsplan opstellen


Inrichtingen

9

Naam bedrijf

Propaantanks (ca. 30 stuks)

omschrijving

stationaire propaantanks ten behoeve van vnl. gasvoorziening bij woningen in het buitengebied of tijdelijk ten behoeve van bouwwerkzaamheden (max. 5m3)

Wettelijk kader

Besluit opslag propaan milieubeheer en Besluit propaan in de bouw milieubeheer. Individueel risico contour op 15 meter

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

ja, tenzij ondergeschikt

 

 

Milieuvergunning

ja

 

meldingsplichtig

Gebruiksvergunning

nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Voornamelijk in het buitengebied van Delft ten behoeve van woningen en bedrijven. Deze hebben een inhoud tussen 1 en 3 m3. Gelet op de omgeving -buitengebied- zullen de effecten bij een calamiteit beperkt blijven. Het transport vormt de grootste risico factor.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

 


Inrichtingen

10.1

Naam bedrijf

Zwem- en Squashcentrum, Clara van Sparwoudestraat 2

omschrijving

In het gebouw is een zwembad en een squashcentrum onder gebracht.

Wettelijk kader

Wet milieubeheer Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen

vergunningen en ontheffingen

nodig ja/nee

verleend op

 

opmerking

Bouwvergunning

 

 

 

Milieuvergunning

meldingsplichtig

9-12-88 (oprichtingsvergunning)

moet voldoen aan voorschriften Besluit horeca-, sport en recreatieinrichtingen

Gebruiksvergunning

ja

 

 

Route gevaarlijke stoffen

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In zwembaden komen gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals, zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen. Als chloorbleekloog in contact  komt met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas.

Het zwem- squashcentrum ligt midden in de bebouwde kom. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een brand of lekkage van behoorlijke omvang een deel van de omgeving hiervan hinder zal ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren/ontruiming van de woningen in de directe nabijheid is niet onwaarschijnlijk.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Een aanvalsplan opstellen

·      ontruimingsplan laten opstellen

 

Inrichtingen

10.2

Naam bedrijf

Sportfondsenbad, Weteringlaan 1

Omschrijving

Zwembad

Wettelijk kader

Wet milieubeheer Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen

vergunningen en ontheffingen

nodig ja/nee

verleend op

 

opmerking

Bouwvergunning

 

 

 

Milieuvergunning

meldingsplichtig

6-3-91 (revisievergunning.)

moet voldoen aan voorschriften Besluit horeca-, sport en recreatieinrichtingen

Gebruiksvergunning

ja

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In zwembaden komen gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals, zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen. Als chloorbleekloog in contact  komt met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas.

Het sportfondsenbad ligt midden in de bebouwde kom. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een brand of lekkage van behoorlijke omvang een deel van de omgeving hiervan hinder zal ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren/ontruiming van de woningen in de directe nabijheid is niet onwaarschijnlijk.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Een aanvalsplan opstellen

·      ontruimingsplan laten opstellen

 

 

Inrichtingen

10.3

Naam bedrijf

Revalidatiecentrum Sophia, Reinier de Graafweg 1

omschrijving

Revalidatiecentrum lichamelijk gehandicapten. Voor bepaalde behandelingen maken zij gebruik van een zwembad wat zich in het gebouw bevindt.

Wettelijk kader

Wet milieubeheer Besluit horeca-, sport- en recreatieinrichtingen

vergunningen en ontheffingen

nodig ja/nee

verleend op

 

opmerking

Bouwvergunning

 

 

 

Milieuvergunning

ja

2-8-95

 

Gebruiksvergunning

ja

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In zwembaden komen gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals, zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen. Als chloorbleekloog in contact  komt met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas.

Het zwembad ligt midden in de bebouwde kom. Direct naast het gebouw zijn , woningen, een medisch kinderdagverblijf, een kantoor en het ziekenhuis gevestigd. Een school voor meervoudig gehandicapten maakt ook deel uit van het gebouw van het revalidatiecentrum. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een brand of lekkage van behoorlijke omvang een deel van de omgeving hiervan hinder zal ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren/ontruiming van de school, medisch kleuterdagverblijf en woningen in de directe nabijheid is niet onwaarschijnlijk.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

Verdere gegevens

Er is een aanvalsplan.

Aanbeveling

·       ontruimingsplan laten opstellen


 

Inrichtingen buiten Delft

1

Naam bedrijf

Zwembad Kerkpolder, Kerkpolderweg 1

omschrijving

Zwembad

Wettelijk kader

Wet Milieubeheer

vergunningen en ontheffingen

nodig ja/nee

verleend op

 

opmerking

Bouwvergunning

 

 

 

Milieuvergunning

meldingsplichtig

20-01-98

ligt in Schipluiden

Gebruiksvergunning

ja

 

 

Route gevaarlijke stoffen

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

In zwembaden komen gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals, zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen. Als chloorbleekloog in contact  komt met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas.

Zwembad Kerkpolder ligt niet in de bebouwde kom, maar net daar buiten. Bij een brand met een zuid-westenwind kunnen de flatwoningen aan de rand van de gemeente hier wel hinder van ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren is niet onwaarschijnlijk.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       Een aanvalsplan opstellen (Schipluiden)

·       ontruimingsplan laten opstellen

 

Inrichtingen buiten Delft

2

omschrijving

In de nabije omgeving van Delft hebben wij te maken met de bestrijdingsmiddelenopslag Benfried in Den Hoorn en een ammoniak koelinstallatie bij het distributiecentrum van AH in Pijnacker. De risico’s hiervan voor Delft zijn vooralsnog onbekend.

Daarnaast is er nog een LPG-tankstation aan de Noordweg in Pijnacker welke via de A13 en N473 bevoorraad wordt en een LPG station aan de Brasserskade in Pijnacker.

Rijnmond:

Teneinde een compleet beeld te krijgen van de risico’s van buitenaf dient ook de invloed van incidenten in Rijnmond (Botlek, Europoort) op de leefomgeving in onze regio te worden genoemd. Een incident van enige omvang kan, bij een ongunstige windrichting, aanmerkelijke risico’s opleveren in Delft. Hoewel op lokaal niveau geen invloed kan worden uitgeoefend op processen in Rijnmond, dienen wij ons bewust te blijven van ook dit soort exogene risico’s en de mogelijke effecten.

 

Wettelijk kader

divers met andere bevoegde gezagen

Risico/ effect/ scenario

Giftige rookgassen.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

Verdere gegevens

Van het distributiecentrum van AH is een aanvalsplan beschikbaar.

Aanbeveling

·       inzicht verkrijgen in mogelijke effecten en gevolgen voor Delft

 


Transport

1

modaliteit

Spoorweg

omschrijving

Doorgaande transporten en rangeren van gevaarlijke stoffen.

Wettelijk kader

De grens van het individueel risico valt samen met de grens van het spoor.

Het groepsrisico is van invloed op ruimtelijke ontwikkelingen binnen 200 meter van het spoor. Regulering in eerste plaats via Bestemmingsplan.

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

neen, tenzij voor gebouwen en bouwwerken (viaducten, etc.)

 

tunnel kent specifieke problematiek qua brandveiligheid, vluchtwegen,ventilatie, enz.

Milieuvergunning

ja

1998

alleen voor rangeerterrein

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Als er iets gebeurt met een transport van gevaarlijke stoffen kunnen de effecten enorm zijn (afhankelijk uiteraard van de plaats). Naast doorgaande transporten van brandbare gassen en vloeistoffen en giftige gassen en vloeistoffen wordt er gerangeerd ten behoeve van DSM-Gist.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

De aanleg van de spoortunnel zal een gedeeltelijke oplossing bieden.

Een ondergronds spoor wordt nu alleen voorzien voor het deel van de spoorbaan dat tussen Kampveldweg en Abtswoudseweg ligt. Er dienen extra maatregelen te worden getroffen bij bouw op het tunneldak.

Bij nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot woningbouw binnen 200m van het spoor, dient te worden getoetst aan groepsrisico. Op dit moment ligt de waarde van het groepsrisico voor de 200m strook langs het gehele spoor, m.u.v. de zuidelijkste kilometer, nabij de orienterende waarde. Dit als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen en de dichte bebouwing langs het spoor.

Verdere gegevens

Voor een ongeval met een trein is geen rampbestrijdingsplan opgesteld.

Aanbeveling

·       opstellen Rampbestrijdingsplan

·       risico’s in kaart brengen (individueel en groepsrisico), ook ten behoeve van ruimtelijke ontwikkelingen in de nabije toekomst.


 

Transport

2

modaliteit

Wegverkeer

omschrijving

Vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg

Wettelijk kader

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

Routeringsverordening

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend op

opmerking

Bouwvergunning

neen, behalve bouwwerken (viaducten, geluidsschermen, etc.)

 

 

Milieuvergunning

nee

 

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Ontheffing vervoer

ja, voor vervoer buiten de aangewezen route

 

worden jaarlijks verleend

Route gevaarlijke stoffen

ja

in werking per 5-10-2000

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

Naast de doorgaande Rijks- en provinciale wegen vindt transport van gevaarlijke stoffen ook plaats over de lokale wegen. De Kruithuisweg heeft een lage ongevallenfrequentie maar een hoge ongevallendichtheid. Dit is te wijten aan de hoge snelheid, de beweegbare brug, het slechte wegdek en de vele op- en afritten. Over deze weg gaan relatief veel transporten van gevaarlijke stoffen. In de nabije toekomst zal de intensivering van het verkeer vermoedelijk tot gevolg hebben dat strengere snelheidsbeperkingen zullen gelden, tenminste voor het wegvak Schie-Tanthofkade.

Met name de bevoorrading van Deko en Kinesis, en in mindere mate BP-Buitenhof, worden als knelpunt gezien vanwege de vele bebouwing in het effectgebied. Daarnaast is het transport voor van Zon een probleem door de ligging nabij de woningen en het spoor.

Langs de A13 wordt waarschijnlijk het groepsrisico overschreden.

De kleinere propaantanks worden circa tweemaal per jaar bevoorraad en vormen geen knelpunt omdat de route door dunbevolkt gebied gaat.

Momenteel wordt gewerkt aan een herziening van de Route Gevaarlijke Stoffen (voorstel is om de Kruithuisweg, A4 en A13 aan te wijzen), echter de knelpunten blijven bestaan. De knelpunten kunnen zelfs gaan toenemen indien de A4 intensiever zal worden gebruikt (met name na realisering van het laatste traject) waarbij een grotere verkeersdruk op de Kruithuisweg komt.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

 

De bevoorrading van Kinesis verloopt nu via de aangrenzende woonwijk. In het kader van de herinrichtingsplannen rond station-zuid zal tevens een verbindingsweg voor vrachtverkeer buiten de woonwijk om worden opgenomen. De aanleg daarvan wordt voorzien in 2002.

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       verkeersmaatregelen treffen aan de Kruithuisweg

·       nader onderzoek naar het veiligheidsrisico van de Kruithuisweg in relatie tot andere relevante aspecten (RO, EZ ed.)

·       Onderzoek naar risico’s als gevolg van vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, met name de A13 en de Kruithuisweg

 


Transport

3

modaliteit

Scheepvaart

omschrijving

Transport diverse goederen over de Schie

Wettelijk kader

 

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend ja op datum

/nee

opmerking

Bouwvergunning

neen, behalve bruggen, aquaducten, etc

 

 

Milieuvergunning

nee

 

 

Gebruiksvergunning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

10 jaar geleden is door Rijkswaterstaat een inventarisatie gemaakt van het scheepvaartverkeer. Er zijn maar weinig vaartuigen met gevaarlijke stoffen. RWS heeft dit toen niet als knelpunt voor de veiligheid aangemerkt. Naar verwachting is de situatie niet (ernstig) gewijzigd.

Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren

 

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       inzicht verkrijgen in het aantal transporten en de vervoerde goederen

 

Transport

4

modaliteit

Luchtvaart

omschrijving

vliegverkeer ten behoeve van Rotterdam Airport

Wettelijk kader

Luchtvaartwet

vergunningen en ontheffingen

nodig

verleend ja op datum

/nee

opmerking

Bouwvergunning

neen, behalve gebouwen en bouwwerken

 

 

Milieuvergunning

nee

 

 

Gebruiksvergunning

nee

 

 

Risico/ effect/ scenario

 

 

De aanvliegroute voor Rotterdam Airport loopt deels boven onze gemeente. Derhalve behoort de crash van een vliegtuig ook tot de potentiële risico’s. De bestrijding van een dergelijk incident kan zeer complex zijn en vereist specialistisch materieel. Dit laatste zal moeten worden geleverd door de luchthaven en de HRH (Hulpverleningsregio Haaglanden). Ten aanzien van de aanvliegroute kan overigens nauwelijks invloed worden uitgeoefend.

Ruimtelijke Ordening/ omgeving

 

Verdere gegevens

 

Aanbeveling

·       ontwikkelingen rond Rotterdam Airport blijven volgen