Inrichtingen
1.1
Naam bedrijf |
BP-Buitenhofdreef
(Buitenhofdreef ongenummerd) |
||
omschrijving |
Tankstation met
verkoop van LPG |
||
Wettelijk kader |
Het
Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het
wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt
van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe
ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor
bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing
blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande
stations en technische eisen uit het Besluit. Het
gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations
binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de Rijksoverheid. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig
ja/nee |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
|
coördinatieplicht
milieuvergunning; lastig te
handhaven vergunningsvoorwaarde m.b.t. max aantal medewerkers in kantoor |
Milieuvergunning |
ja + meldingen
Besluit LPG stations en Besluit tankstations |
milieuvergunning
24/10/86 |
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Route gevaarlijke stoffen |
nee |
|
ligt nabij de
route |
|
|
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In geval van een Bleve (explosie van
een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof verdicht brandbaar gas) zal
er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan met een straal van ongeveer
90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden tot 500 meter. In geval een ramp zullen een groot
aantal doden en gewonden (kunnen) vallen door de nabijheid van woningen en
bedrijven. Een zogenaamde plasbrand van
vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het geschatte aantal
slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving. Het station is redelijk bereikbaar en
een ramp is te bestrijden. Het station ligt nabij de Route
gevaarlijke stoffen. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
Voor de locatie is het
bestemmingsplan Buitenhof-oost van kracht. Dat plan is in 1986 door de raad
vastgesteld. Voor de ontwikkelingslocaties direct langs de Kruithuisweg zijn
in 1996 uitwerkingsplannen vastgesteld. Daarbij is alleen het gebruik van het
nabijgelegen kantoor aan de Marshallaan (aantal werknemers) beperkt. Binnen 90 m
liggen circa 25 woningen, meerdere winkels en een kantoor. Binnen 150 m
liggen nog een 125 woningen, plus ongeveer een kwart van het complex met
“studentenwoningen” aan de v.Hasseltlaan. Er zijn geen
bijzondere ontwikkelingsplannen in de directe omgeving. |
||
Verdere gegevens |
Heeft een oude
milieuvergunning, maar preventieve voorschriften zijn opgenomen in de
Besluiten LPG en Tankstations |
||
Aanbeveling |
·
Rampbestrijdingsplan
opstellen ·
Toezichtsplan
(milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren. |
Inrichtingen
1.2
Naam bedrijf |
Deko
(Nijverheidsstraat 1) |
||
omschrijving |
Tankstation met verkoop van LPG |
||
Wettelijk kader |
het
Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het
wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt
van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe
ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor
bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing
blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande
stations en technische eisen uit het Besluit. Het
gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations
binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de
Rijksoverheid. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig |
verleend
op datum |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
|
coördinatieplicht milieuvergunning |
Milieuvergunning |
ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations |
revisievergunning 03-02-99 |
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
|
|
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In geval van een
Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof
verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan
met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden
tot 500 meter. Een zogenaamde
plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het
geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de
omgeving. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
Het betreft een
bestaand station dat omgeven wordt door een woonflat (binnen 30 meter liggen
12 woningen plus een tweetal bedrijven en binnen 90 meter nog 44 woningen en
enige kantoor-, bedrijfs- en winkelruimten). Binnen 150 m van het station
zijn nog eens een 70 woningen gelegen plus een deel, waaronder de recent
gebouwde toren, van de seniorenwoningen aan het Vorrinkplein. Begin jaren
tachtig is getracht het station te verplaatsen, echter dit is niet gelukt
omdat het kon voldoen aan de afstandseisen geldend binnen het overgangsrecht.
Ook recent is gekeken of de activiteiten van het station zouden kunnen worden
beëindigd. Vanwege een negatieve exploitatieopzet voor de gemeente is er voor
gekozen het station te laten zitten. Echter in het kader
van rampenbestrijding is de ligging t.o.v. woonbebouwing zeer ongelukkig. Op dit moment is
hier het bestemmingsplan Voorhof van kracht. Dit plan is in 1986 door de Raad
vastgesteld. Het bedrijf heeft
in aansluiting op de grond- en verhardingswerkzaamheden de wens de
winkelruimte te vernieuwen en te vergroten en een luifel boven de pompen aan
te brengen. Deze bouwwerken passen niet binnen het bestemmingsplan zodat
daarvoor een herziening vereist zal zijn. Naast de plannen van Deko zelf,
speelt in de directe omgeving ook het zogenaamde “spoorproject”. Met de
vertunneling van het spoor, wat nu vrijwel zeker is, zal de bebouwing in en
direct aansluitend op deze zone zeer geïntensiveerd worden. Hoewel de locatie
rond Deko een uitloper is van de spoorzone zal met de komst van hoogwaardige
en intensieve bebouwing aldaar de druk op deze plek voor een gelijkwaardige
ontwikkeling toenemen. Bij handhaving, en dit is wettelijk verplicht, van de
milieuwetgeving is dit niet mogelijk. Op dit moment is
een bestuurlijke overweging dan ook noodzakelijk. Meewerken aan de door Deko
gewenste bouwwerken legt voor een lange periode beperkingen op aan
ontwikkelingen die vanwege de locatie en vanuit omringende projecten gewenst
zijn. |
||
Verdere gegevens |
De bevoorrading
vindt plaats door zeer dicht bevolkt gebied met een relatief hoge intensiteit
(ca. 80 keer per jaar). |
||
Aanbeveling |
·
Het station legt
beperkingen op aan de omgeving en de
ontwikkeling van de omgeving. Het vormt een groot risico, niet alleen vanwege
het station zelf, maar ook door de bevoorrading. Ondersteuning van eventuele
initiatieven vanuit het bedrijf tot verplaatsing verdient aanbeveling. ·
Rampbestrijdingsplan
opstellen ·
Toezichtsplan
(milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren |
1.3
Naam bedrijf |
Kinesis
(Vulcanusweg 281) |
||
omschrijving |
Tankstation met verkoop van LPG |
||
Wettelijk kader |
het
Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het
wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt
van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe
ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor
bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing
blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande
stations en technische eisen uit het Besluit. Het
gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations
binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de
Rijksoverheid. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
|
coördinatieplicht milieuvergunning |
Milieuvergunning |
ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations |
revisievergunning 10-03-93 |
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In geval van een
Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof
verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan
met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden
tot 500 meter. In geval een ramp
zullen een groot aantal doden en gewonden kunnen vallen door de nabijheid van
woningen en bedrijven. Het station is redelijk bereikbaar en een ramp is te
bestrijden. Wel zal het treinverkeer gedurende langere tijd ontregeld zijn. Een zogenaamde
plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het geschatte
aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de omgeving. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
Om de Vulcanusweg te bereiken dient een woonwijk doorkruist te worden.
Tevens zijn er plannen om de Vulcanusweg als 30 km zone in te richten. Bij
het treffen van snelheidsbeperkende maatregelen dient rekening te worden
gehouden met de (LPG) transporten. Binnen 80 m liggen vijftig woningen. Binnen 150 m nog eens een vijftig
extra woningen plus een aantal bedrijven. Het bestemmingsplan Voorhof is vigerend. In de directe omgeving zijn
alleen aan weerszijden van het spoor bedrijfsveranderingen te verwachten. De
spoorverdubbeling zal vermoedelijk alleen een verkleining van de
bedrijfsterreinen met zich mee brengen. |
||
Verdere gegevens |
Bevoorrading door een dicht bevolkt gebied. Overweegt bedrijfsvoering te veranderen, eventueel LPG verkoop beëindigen |
||
Aanbeveling |
·
Rampbestrijdingsplan
opstellen ·
In het kader van
de Spoorzone overwegen welke invulling wordt gegeven aan het industrieterrein
aan de Vulcanusweg. ·
Toezichtsplan
(milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren |
Inrichtingen
1.4
Naam bedrijf |
Garage
Hoeke (Rotterdamseweg 374) |
||
omschrijving |
Tankstation met verkoop van LPG |
||
Wettelijk kader |
het
Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het
wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt
van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe
ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor
bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing
blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor bestaande
stations en technische eisen uit het Besluit. Het
gemeentelijk beleid (vastgelegd in een nota) is om geen nieuwe LPG stations
binnen de bebouwde kom toe te staan. Hierin gaan wij verder dan de
Rijksoverheid. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
8 stuks in 1951 t/m 1979 |
coördinatieplicht milieuvergunning |
Milieuvergunning |
ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations |
revisievergunning 17-05-00 |
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In geval van een
Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof
verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan
met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden
tot 500 meter. In geval een ramp
zullen een groot aantal doden en gewonden kunnen vallen door de nabijheid van
woningen en bedrijven. Een zogenaamde plasbrand van vloeibare brandstof heeft
een straal van circa 22 m. Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn
gelet op het effectgebied en de omgeving. Het station is redelijk bereikbaar
en een ramp is redelijk te bestrijden. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfacoren |
Voor de locatie
rond garage Hoeke aan de Rotterdamseweg is in 1999 door de raad een
bestemmingsplan vastgesteld dat onlangs door gedeputeerde staten is
goedgekeurd. Binnen een straal van 30 m van het vulpunt van de LPG-pomp zijn
geen woningen. Ontwikkelingen in de directe omgeving worden voorzien in het
kader van de uitwerking van de in de Ontwikkelingsvisie opgenomen
“Kennisas”. Een dergelijke
herontwikkeling zal pas op middellange termijn plaatsvinden, waarbij volgens
eerste globale verkenningen alleen nieuwe activiteiten voorzien worden in de
sfeer van werkgelegenheid en op tenminste 30 m afstand van het vulpunt. |
||
Verdere gegevens |
Garage Hoeke moet
het station nog aanpassen in het kader van het Besluit Tankstations voor het
wegverkeer milieubeheer. Dit gebeurt door het tankgedeelte en de shop te
verplaatsen. De milieuvergunning daarvoor is verleend, de bouwvergunning
niet. Hoeke maakt hier geen haast mee en heeft inmiddels een vooraanzegging
sluiting gehad. Overigens blijft het LPG gedeelte ongewijzigd en moet
beschouwd worden op grond van het overgangsrecht. |
||
Aanbeveling |
·
Rampbestrijdingsplan
opstellen ·
Toezichtsplan
(milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren |
Inrichtingen
1.5
Naam bedrijf |
Texaco
(Rijksweg A13 200) |
||
omschrijving |
Tankstation met verkoop van LPG |
||
Wettelijk kader |
het
Besluit LPG tankstations milieubeheer en het Besluit tankstations voor het
wegverkeer. De IR contour 10-6 ligt op 80 meter van het vulpunt
van de LPG tank. Deze afstand geldt voor nieuwe stations en nieuwe
ontwikkelingen. In het Besluit is een overgangsregeling opgenomen voor
bestaande stations; deze kunnen op kortere afstand (30m) van woonbebouwing
blijven. Voldoet qua LPG aan de geldende afstandscriteria voor nieuwe stations
en technische eisen uit het Besluit. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
15-06-1992 |
coördinatieplicht milieuvergunning |
Milieuvergunning |
ja + meldingen Besluit LPG stations en Besluit tankstations |
revisievergunning 14-04-92 |
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
|
|
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In geval van een
Bleve (explosie van een tank gevuld met niet-reactieve, tot vloeistof
verdicht brandbaar gas) zal er volgens modelberekeningen een vuurbal ontstaan
met een straal van ongeveer 90 meter, letaal letsel tot 150 meter en gewonden
tot 500 meter. Een zogenaamde
plasbrand van vloeibare brandstof heeft een straal van circa 22 m. Het
geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied en de
omgeving. Het pompstation
ligt in het buitengebied langs de Rijksweg. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
Het betreffende bestemmingsplan Buitengebied is in 1994 vastgesteld door
de raad. Kleine wijzigingen zoals het veranderen van de winkel bij het tankstation
en het maken van een pompstation in de waterleiding naar Delft en Schipluiden
zijn de voorziene werken in de directe omgeving. |
||
Verdere gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Rampbestrijdingsplan
opstellen ·
Toezichtsplan
(milieu, vervoer, bouwregelgeving) opstellen en jaarlijks controleren |
Inrichtingen
2
Naam bedrijf |
|
||
omschrijving |
Diverse
tankstations zonder LPG |
||
Wettelijk kader |
Besluit
Tankstations voor het wegverkeer afhankelijk van de situatie aangevuld met
een Wet milieubeheer vergunning. Het afstandscriterium is 15 meter. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
ca. 7 stuks,
diverse locaties en data |
coördinatieplicht
milieuvergunning |
Milieuvergunning |
melding/vergunning |
|
iedere 2 jaar
controle |
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Risico/ effect/ scenario |
Hier is het grootste gevaar het
ontstaan van een zogenaamde plasbrand. De straal daarvan bedraagt circa 22 m.
Het geschatte aantal slachtoffers zal gering zijn gelet op het effectgebied
en de omgeving van de pompstations in Delft. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgeving |
|
||
Verdere gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Aanvalsplannen
opstellen |
Inrichtingen
3
Naam bedrijf |
Vuurwerkopslag |
||
omschrijving |
Diverse Vuurwerkopslag ten behoeve van oud en nieuw verkoop |
||
Wettelijk kader |
Wetgeving:
Besluit opslag vuurwerk milieubeheer en de vergunningen Wet milieubeheer
(voor grotere opslagen). Binnen afzienbare tijd gaat dit Besluit op in het
Besluit voorzieningen en installaties. Door het treffen van maatregelen
worden de effecten beperkt. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja, tenzij ondergeschikt |
|
|
Milieuvergunning |
ja |
alle opslagen hebben gemeld en de vergunningsplichtige heeft een ‘oude’
vergunning. |
Zodra nieuw Besluit in werking en discussie over Enschede afgerond zal
bekeken worden of vergunning geactualiseerd moet worden. |
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risico/ effect/ scenario |
|
||
Ruimtelijke Ordening/ omgeving |
Bevinden zich veelal in winkelstraten met woningen er naast en er boven. Het effect van een
calamiteit in een vuurwerkopslag in Delft zal, gelet op de bouwkundige eisen,
de hoeveelheid en het soort vuurwerk, beperkt blijven tot de directe
omgeving. |
||
Verdere gegevens |
In Delft zijn geen
vuurwerkfabrieken aanwezig. Er wordt uitsluitend vuurwerk van de lichtste
categorie opgeslagen ten behoeve van oud en nieuw. Van de 15 verkooppunten
hebben er 14 te maken met het Besluit opslag vuurwerk milieubeheer; deze
mogen niet meer opslaan dan 1000kg. De
vergunningsplichtige lokatie betreft de opslag aan de
Kloksteeg/Binnenwatersloot. Deze bestaat uit 2 kluizen. Er mag ten hoogste
2400 kg worden opgeslagen. |
||
Aanbeveling |
·
Naast de
gezamenlijke controle (brandweer, Milieuzorg, politie) rond de jaarwisseling,
in februari van ieder jaar een nacontrole op aanwezigheid onverkocht vuurwerk ·
Beleid opstellen
omtrent de opslag van meer dan 1000kg in de binnenstad. |
Inrichtingen
4.1
Naam
bedrijf |
DSM-Gist
(Wateringseweg 1) |
||
omschrijving |
Biotechnologisch
productiebedrijf |
||
Wettelijk
kader |
het
Besluit Risico’s zware ongevallen, Wet milieubeheer, CPR 15-2. Deze bedrijven
moeten naast technische maatregelen en voorzieningen om de risico’s en
gevolgen te beperken ook een veiligheidsbeleid hebben en een
rampbestrijdingsplan. In enkele gevallen dient een risico-berekening te worden
uitgevoerd. |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
continue proces van
bouwen, verbouwen en slopen |
|
Milieuvergunning |
ja |
|
aanvraag bij
provincie 30 juni 2000 ingediend |
Gebruiksvergunning |
ja |
nog niet verleend |
|
Risicoberekening |
nee |
|
|
Extern
Veiligheids rapport |
|
|
|
Risico/
effect/ scenario |
DSM-Gist heeft
grote hoeveelheden gevaarlijke (afval)stoffen. De Gist heeft de meeste
gevaarlijke stoffen en processen centraal op het terrein. Er is op- en
overslag (ook per spoor) van grotere hoeveelheden giftige en brandbare
stoffen (bv. trimethylchloorsilaan) die giftige gaswolken kunnen veroorzaken.
Dit kan betekenen dat in geval van brand grote delen van Delft ontruimd
moeten worden, de Schie verontreinigd wordt en/of dat het treinverkeer
stilgelegd moet worden. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
Voor het spoor en
de terreinen van DSM-Gist en Calvé is een nieuw bestemmingsplan in de maak.
Het zogenaamde voorontwerp-bestemmingsplan voor de bedrijfsterreinen is
vrijwel gereed maar zal de komende maanden vanwege veranderingen in de
bedrijfsvoeringen nog up-to-date worden gemaakt zodat naar verwachting begin
2001 de procedure van inspraak en vooroverleg kan starten. Naar verwachting
zal het bestemmingsplan voor de spoorzone dit najaar de inspraak en het
vooroverleg ingaan. Ontwikkelingen in de directe nabijheid van het DSM-Gist
terrein zullen beperkt zijn en onder meer ook afhangen van de
bedrijfsvoering. Aan de westzijde van het spoor zal toevoeging van
bedrijfsbebouwing op eigen grond in de oksel van Provincialeweg en
A.Fleminglaan tot de mogelijkheden behoren. Ook wordt gedacht aan toevoeging
van een kinderdagverblijf aan de andere kant van de geluidswal aan de
Meeslaan. Veranderingen van spoor en gewijzigde bedrijfsvoeringen zullen
vooral aan de andere kant van het spoor ontwikkelingen teweeg brengen. De
komende maanden zullen in het kader van de twee betreffende
bestemmingsplannen “Spoorzone” en “DSM-Gist” herontwikkelingen in beeld
worden gebracht. |
||
Verdere
gegevens |
De provincie is
bevoegd gezag Wet milieubeheer Er zijn
aanvalsplannen voor diverse fabriekspanden op het terrein beschikbaar. |
||
Aanbeveling |
·
Op korte termijn een
rampbestrijdingsplan opstellen ·
Onderzoek naar de activiteiten van
DSM en de invloed hiervan op nieuwe ontwikkelingen |
Inrichtingen
4.2
Naam
bedrijf |
van
der Helm (Schieweg 15) |
||
omschrijving |
Op- en overslag van
goederen |
||
Wettelijk
kader |
het
Besluit Risico’s zware ongevallen, Wet milieubeheer, CPR 15-2. Deze bedrijven
moeten naast technische maatregelen en voorzieningen om de risico’s en
gevolgen te beperken ook een veiligheidsbeleid hebben en een
rampbestrijdingsplan. In enkele gevallen dient een risico-berekening te
worden uitgevoerd. |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
|
|
vdHelm is gevestigd
in bestaand gebouw dat i.o.v. NKF legaal tot stand gekomen is |
Milieuvergunning |
ja |
13-08-1997 |
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risicoberekening |
ja |
juni 1996 |
alleen voor hal A
en C |
Extern
veiligheids rapport |
ja |
maart 1997 |
|
|
|
||
Risico/
effect/ scenario |
Het voornaamste
gevaar ontstaat bij brand. Bij brand kunnen de
gevolgen aanzienlijk zijn. Niet alleen het bedrijf zelf, maar ook de
buurbedrijven BFI en Schiehal vormen een probleem: het is één complex. In het
recente verleden hebben diverse branden bij BFI plaats gevonden. Schiehal
verhuurt zeecontainers en ruimte aan bedrijven en particulieren. De opslag
hierin is wisselend en daardoor niet altijd bekend; het kan een risico voor
de brandweer en voor de opslag bij van der Helm vormen. Brand overslag is
niet ondenkbaar. Het bedrijf zal op
korte termijn voldoen aan de CPR 15-2 en moet in het kader van de post Seveso
richtlijn een veiligheidsbeleid en een veiligheidsrapport opstellen. In geval een brand
zal, afhankelijk van de windrichting, mogelijk de Voorhof moeten worden
ontruimd en het treinverkeer worden stilgelegd; ook bestaat er een gerede
kans op verontreiniging van de Schie door bluswater. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
Voor de locatie is
in 1999 door de raad een bestemmingsplan vastgesteld dat onlangs door gs is
goedgekeurd. Wijzigingen in de directe omgeving zullen plaatsvinden in het
kader van de spoorverdubbelling, de eerder genoemde eventuele herverkaveling
van de bedrijfsterreinen langs de Vulcanusweg op meer dan 30 m afstand en
wellicht op middellange termijn een intensiviering van bebouwing en kantoren
direct rond station-zuid. |
||
Verdere
gegevens |
Er is een
risico-berekening uitgevoerd en een extern veiligheidsrapport opgesteld. Het
voorzieningenniveau binnen het bedrijf is afgestemd op het voldoen aan de
risico-normering Het
rampbestrijdingsplan is van kracht vanaf 1 september 2000. Een aanvalsplan is
in concept gereed. |
||
Aanbeveling |
·
Als de gelegenheid zich voordoet
eventuele initiatieven van het bedrijf om zich te verplaatsen ondersteunen. ·
De mogelijkheden om verdere
uitbreiding van het bedrijf (‘bevriezen’) te beperken onderzoeken ·
Stimuleren dat geen bedrijven met
verhoogd brandgevaar of veel werknemers zich in de omgeving vestigen. |
Inrichtingen
4.3
Naam
bedrijf |
Asepta
(Cyclotronweg 1) |
||
omschrijving |
Gewasbeschermingsmiddelen
formulerend bedrijf |
||
Wettelijk
kader |
het
Besluit Risico’s zware ongevallen, Wet milieubeheer, CPR 15-2. Deze bedrijven
moeten naast technische maatregelen en voorzieningen om de risico’s en gevolgen
te beperken ook een veiligheidsbeleid hebben en een rampbestrijdingsplan. In
enkele gevallen dient een risico-berekening te worden uitgevoerd. |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
03-05-1985 |
|
Milieuvergunning |
ja |
20-05-1985 |
dit jaar wordt
gestart met actualiseren vergunning |
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risicoberekening |
ja |
1996 |
|
Extern
Veiligheidsrapport |
|
1997 |
|
Risico/
effect/ scenario |
Voldoet aan de
geldende wet- en regelgeving. Heeft in het recente verleden extra
investeringen in een geavanceerd blussysteem gedaan waarmee het
veiligheidsniveau sterk is verbeterd. Gevaar bestaat uit brand. De
hoeveelheid giftige stoffen wordt teruggebracht. Ligging t.o.v. omgeving is,
in geval een ramp, gunstig. In het kader van de
post Seveso richtlijn moet Asepta een veiligheidsbeleid en een
veiligheidsrapport opstellen. In geval een brand
zal, afhankelijk van de windrichting, mogelijk Delftech en de Rijksweg moeten
worden ontruimd. De individueel risico-contour ligt op maximaal 60 m van het
bedrijf. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
Voor het gehele
gebied TU-zuid, waarvan de locatie deel uitmaakt, zal op zeer korte termijn
een nieuw bestemmingsplan worden ontwikkeld. Daarin zullen alleen
bedrijfsactiviteiten (en sportvoorzieningen) een plaats krijgen. Beperkingen
t.g.v. Asepta zijn alleen van toepassing op het direct aangrenzende terrein.
Hier zullen naar alle verwachting twee uit te plaatsen bedrijven van de
Rotterdamseweg naar toe verhuizen. |
||
Verdere
gegevens |
Een nieuw
rampbestrijdingsplan is afgerond en 1 juni in werking getreden. Een aanvalsplan is
sinds 5 juli 2000 beschikbaar. |
||
Aanbeveling |
·
geen bedrijven met verhoogd
brandgevaar of veel werknemers nabij Asepta vestigen |
Inrichtingen
5
Naam
bedrijf |
TNO
(Schoemakerstraat 97) |
||
omschrijving |
wetenschappelijk
onderzoek |
||
Wettelijk
kader |
Wet
milieubeheer en Kernenergiewet. Risiconormering uitsluitend ten gevolge van
stationaire propaanreservoirs |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
continue proces van
bouwen, verbouwen en slopen |
|
Milieuvergunning |
ja |
25-06-1996 |
|
Gebruiksvergunning |
ja |
vergunningverlening
voor diverse panden loopt |
|
|
|
|
|
Risico/
effect/ scenario |
Het betreft een
onderzoeksinstelling met veelal wisselende (kleinschalige) proeven. Bij een
calamiteit zullen de effecten voor de omgeving gering zijn gelet op de
voorzieningen en de lokaties van de gevaarlijke stoffen. Het grootste risico
voor de hulpverlening wordt veroorzaakt door de wisselende hoeveelheden en
soorten gevaarlijke stoffen. Op het terrein
bevinden zich een 5-tal kleinere (1,5m3) en één grotere (8m3) propaantanks.
Deze staan redelijk centraal op het terrein en zullen extern weinig gevolgen
hebben. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
Voor het gebied is
een verouderd bestemmingsplan van toepassing. Op vrij korte termijn (2001)
zal het plan worden vernieuwd, waarbij mogelijke intensivering van
terreingebruik ook door andere bedrijven niet moet worden uitgesloten. |
||
Verdere
gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Ontwikkelingen bij TNO nauwlettend
volgen |
Inrichtingen
6.1
Naam
bedrijf |
TU-Delft
(diverse lokaties) m.u.v. CMC-Daas en Iri |
||
omschrijving |
wetenschappelijk
onderzoek en onderwijs |
||
Wettelijk
kader |
Wet
milieubeheer en Kernenergiewet. |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
continue proces van
bouwen, verbouwen en slopen |
|
Milieuvergunning |
ja |
|
er lopen diverse
procedures |
Gebruiksvergunning |
ja |
|
Een aantal locaties
beschikken over een gebruiksvergunning |
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico/
effect/ scenario |
Het betreft een
onderzoeksinstelling met veelal wisselende (kleinschalige) proeven. In de
faculteiten worden alleen werkvoorraden opgeslagen. Deze worden aangevoerd
vanuit het CMC-Daas. De effecten voor de omgeving zullen in het algemeen
gering zijn en niet afwijken van een normale brand. Het grootste risico voor
de hulpverlening wordt veroorzaakt door de wisselende hoeveelheden en soorten
gevaarlijke stoffen. Een aantal gebouwen staan in de nabijheid van woningen |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
Op dit moment wordt
in opdracht van de TU gewerkt aan een stedebouwkundig plan voor het
zogenaamde middengebied van de universiteit. In aansluiting op dat plan zal
een nieuw bestemmingsplan voor het middengebied en TU-noord worden opgesteld.
Voor TU-zuid is een herziening van het bestemmingsplan iets eerder voorzien.
Het voorontwerp voor dat bestemmingsplan zal dit najaar worden opgewerkt. In
TU-zuid is alleen intensivering van gebruik in de vorm van werkgelegenheid
voorzien. |
||
Verdere
gegevens |
Er
zijn voor diverse TU-gebouwen definitieve aanvalsplannen beschikbaar en een
aantal zijn in concept gereed. Voor het
brandveilig gebuik worden een aantal gebouwen bouwkundig aangepast. |
||
Aanbeveling |
·
Ontwikkelingen bij TU nauwlettend
volgen |
Inrichtingen
6.2
Naam
bedrijf |
TU-Delft
CMC-Daas (Anthony Fokkerweg 5) |
||
omschrijving |
Centraal
chemicaliën magazijn van de TU-Delft |
||
Wettelijk
kader |
Wet
milieubeheer en CPR 15-2, bevoegd gezag is de Provincie Zuid-Holland.
Afstandscriterium 20 meter. Geen risico-berekening |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
3 stuks 1977-1991 |
|
Milieuvergunning |
ja |
wijziging 14-10-97 uitbreiding
13-10-92 en 21-01-84 oprichting 5-2-82 |
provincie is
bevoegd gezag |
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
risicoberekening |
nee |
|
|
Risico/
effect/ scenario |
Ligt op grote
afstand van overige bedrijven en woningen. Bij brand kunnen toxische gassen
vrijkomen. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
de herziening van
het bestemmingsplan zal dit najaar worden gestart. In de directe nabijheid
wordt uitbreiding van bedrijvigheid voorzien. Daarbij zullen de vereiste
afstandscriteria in acht moeten worden genomen. |
||
Verdere
gegevens |
Er is een
aanvalsplan in concept. |
||
Aanbeveling |
·
|
Inrichtingen
6.3
Naam
bedrijf |
Interfacultair
reactor instituut (Mekelweg 15) |
||
Omschrijving |
Onderzoeksreactor
van de TU-Delft |
||
Wettelijk
kader |
Kernenergiewet.
Normering heeft met name betrekking op stralingsniveau’s en de kans op een
ongewoon voorval. Bevoegd gezag is het Ministerie van VROM. |
||
Vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
3 stuks 1959-1961 |
|
Milieuvergunning |
nee |
|
|
Gebruiksvergunning |
ja |
nog niet verleend |
|
Kernenergievergunning |
ja |
02-2000 |
Ministerie VROM
bevoegd |
|
|
|
|
Risico/
effect/ scenario |
Het betreft een
onderzoeksreactor met een grote mate van beveiliging. Het scenario met
externe effecten betreft blokkering van de koeling van een splijtstofelement,
gevolgd door gedeeltelijk smelten van enkele splijtstofplaten. Hierbij zullen
een deel van de radioactieve splijtingsproducten (met name de vluchtige) in
het koelwater terecht komen en meegevoerd worden. De vrijgekomen
splijtingsproducten blijven voor het overgrote deel binnen de
veiligheidsomhulling van de reactor, en fungeren daardoor als stralingsbron
voor de omgeving. Het dosistempo neemt de eerste uren sterk af en na 25 uren
wat geleidelijker. De contour van 25 mSv/h ligt
vlak na het ongeval op ca. 700 m van de wand van de hal, na 1 uur op 600 m en
na ongeveer 24 uur op ca. 100 m. Na 2x24 uur ligt de contour binnen de
terreingrens van het IRI. Het scenario brand
in een laboratorium heeft geen externe effecten. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
De herziening van
het bestemmingsplan zal dit najaar worden gestart. In de directe nabijheid
wordt uitbreiding van bedrijvigheid voorzien. Daarbij zullen de vereiste
afstandscriteria in acht moeten worden genomen. |
||
Verdere
gegevens |
Er
is een aanvalsplan. Er wordt een
rampbestrijdingsplan opgesteld. |
||
Aanbeveling |
·
nader onderzoek naar de effecten van
(mogelijke) ongevallen en te hanteren afstandscriteria ·
Rampbestrijdingsplan opstellen |
Inrichtingen
7
Naam
bedrijf |
van
Zon (Spoorsingel 50) |
||
omschrijving |
reinigingsmiddelen
handel |
||
Wettelijk
kader |
Wet milieubeheer. |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja, maar niet
specifiek |
|
opslag algemeen |
Milieuvergunning |
ja |
18-10-95 |
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risico/
effect/ scenario |
Het betreft een
reinigingsmiddelen handel. Heeft brandbare en gevaarlijke stoffen in
geringere hoeveelheden. Deze stoffen worden ter plaatse omgepakt en afgevuld.
Ligt ingesloten tussen woonbebouwing en is moeilijk bereikbaar in geval van
brand (toegang via poort). Door de verspreidde aanwezigheid van stoffen en de
bouwkundige staat, zal een brand snel verspreiden en mogelijk slachtoffers
geven. Aan- en afvoer van
gevaarlijke stoffen door de bebouwde kom. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
Voor deze omgeving
is het bestemmingsplan “Hof van Delft 1979” van kracht. De herziening van het
bestemmingsplan is in een vergevorderd stadium en zal dit najaar in procedure
gaan. In het kader van de spoorvertunneling zijn alleen bouwactiviteiten in
de directe nabijheid voorzien voor de spoortunnel en een ondergrondse
parkeergarage. |
||
Verdere
gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Aanvalsplan opstellen |
Inrichtingen
8
Naam bedrijf |
BFI
Afvalverwerkingstechnieken, Schieweg 60 |
||
omschrijving |
Opslag en verwerking van afval |
||
Wettelijk kader |
Wet milieubeheer, geen risicoberekening nodig. |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig
ja/nee |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja |
|
|
Milieuvergunning |
ja |
11-05-96 |
provincie is bevoegd gezag |
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risico/ effect/ scenario |
BFI ligt midden in
de bebouwde kom. Bij brand in de shredder is er een reële kans op een
stofexplosie. Hierdoor is branduitbreiding naar de naast liggende panden van
Van der Helm en Zegwaard zeer zeker aanwezig. Direct naast BFI ligt de
spoorlijn. Bij een brand of (dreigende) stofexplosie van behoorlijke omvang,
moet met ontruiming van naast gelegen panden en het stilleggen van het
treinverkeer rekening worden gehouden. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
Voor de locatie is
in 1999 door de raad een bestemmingsplan vastgesteld dat onlangs door
gedeputeerde staten is goedgekeurd. Wijzigingen in de directe omgeving zullen
plaatsvinden in het kader van de spoorverdubbelling, de eerder genoemde
eventuele herverkaveling van de bedrijfsterreinen langs de Vulcanusweg op
meer dan 30 m afstand en wellicht op middellange termijn een intensiviering
van bebouwing en kantoren direct rond station-zuid. |
||
Verdere gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Een aanvalsplan
opstellen |
Inrichtingen
9
Naam
bedrijf |
Propaantanks
(ca. 30 stuks) |
||
omschrijving |
stationaire
propaantanks ten behoeve van vnl. gasvoorziening bij woningen in het
buitengebied of tijdelijk ten behoeve van bouwwerkzaamheden (max. 5m3) |
||
Wettelijk
kader |
Besluit
opslag propaan milieubeheer en Besluit propaan in de bouw milieubeheer.
Individueel risico contour op 15 meter |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
ja, tenzij
ondergeschikt |
|
|
Milieuvergunning |
ja |
|
meldingsplichtig |
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico/
effect/ scenario |
Voornamelijk in het
buitengebied van Delft ten behoeve van woningen en bedrijven. Deze hebben een
inhoud tussen 1 en 3 m3. Gelet op de omgeving -buitengebied-
zullen de effecten bij een calamiteit beperkt blijven. Het transport vormt de
grootste risico factor. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
|
||
Verdere
gegevens |
|
||
Aanbeveling |
|
Inrichtingen
10.1
Naam bedrijf |
Zwem-
en Squashcentrum, Clara van Sparwoudestraat 2 |
||
omschrijving |
In het gebouw is een zwembad en een squashcentrum onder gebracht. |
||
Wettelijk kader |
Wet milieubeheer Besluit horeca-, sport- en
recreatieinrichtingen |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig
ja/nee |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
|
|
|
Milieuvergunning |
meldingsplichtig |
9-12-88 (oprichtingsvergunning) |
moet voldoen aan voorschriften Besluit horeca-, sport en
recreatieinrichtingen |
Gebruiksvergunning |
ja |
|
|
Route gevaarlijke stoffen |
|
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In zwembaden komen
gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het
desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals,
zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg
van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen
van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen.
Als chloorbleekloog in contact komt
met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas. Het zwem- squashcentrum
ligt midden in de bebouwde kom. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een brand
of lekkage van behoorlijke omvang een deel van de omgeving hiervan hinder zal
ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren/ontruiming van de woningen
in de directe nabijheid is niet onwaarschijnlijk. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
|
||
Verdere gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Een aanvalsplan
opstellen ·
ontruimingsplan
laten opstellen |
Inrichtingen
10.2
Naam bedrijf |
Sportfondsenbad,
Weteringlaan 1 |
||
Omschrijving |
Zwembad |
||
Wettelijk kader |
Wet milieubeheer Besluit horeca-, sport- en
recreatieinrichtingen |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig
ja/nee |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
|
|
|
Milieuvergunning |
meldingsplichtig |
6-3-91 (revisievergunning.) |
moet voldoen aan voorschriften Besluit horeca-, sport en
recreatieinrichtingen |
Gebruiksvergunning |
ja |
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In zwembaden komen
gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het
desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals,
zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg
van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen
van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen.
Als chloorbleekloog in contact komt
met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas. Het sportfondsenbad
ligt midden in de bebouwde kom. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een brand
of lekkage van behoorlijke omvang een deel van de omgeving hiervan hinder zal
ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren/ontruiming van de woningen
in de directe nabijheid is niet onwaarschijnlijk. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
|
||
Verdere gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Een aanvalsplan
opstellen ·
ontruimingsplan
laten opstellen |
Inrichtingen
10.3
Naam bedrijf |
Revalidatiecentrum Sophia, Reinier de Graafweg 1 |
||
omschrijving |
Revalidatiecentrum lichamelijk gehandicapten. Voor bepaalde behandelingen
maken zij gebruik van een zwembad wat zich in het gebouw bevindt. |
||
Wettelijk kader |
Wet milieubeheer Besluit horeca-, sport- en
recreatieinrichtingen |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig
ja/nee |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
|
|
|
Milieuvergunning |
ja |
2-8-95 |
|
Gebruiksvergunning |
ja |
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In zwembaden komen
gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het
desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals,
zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg
van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen
van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen.
Als chloorbleekloog in contact komt
met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas. Het zwembad ligt
midden in de bebouwde kom. Direct naast het gebouw zijn , woningen, een
medisch kinderdagverblijf, een kantoor en het ziekenhuis gevestigd. Een
school voor meervoudig gehandicapten maakt ook deel uit van het gebouw van
het revalidatiecentrum. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een brand of
lekkage van behoorlijke omvang een deel van de omgeving hiervan hinder zal
ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren/ontruiming van de school,
medisch kleuterdagverblijf en woningen in de directe nabijheid is niet
onwaarschijnlijk. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
|
||
Verdere gegevens |
Er is een aanvalsplan. |
||
Aanbeveling |
·
ontruimingsplan
laten opstellen |
Inrichtingen
buiten Delft
1
Naam bedrijf |
Zwembad
Kerkpolder, Kerkpolderweg 1 |
||
omschrijving |
Zwembad |
||
Wettelijk kader |
Wet Milieubeheer |
||
vergunningen en ontheffingen |
nodig
ja/nee |
verleend
op |
opmerking |
Bouwvergunning |
|
|
|
Milieuvergunning |
meldingsplichtig |
20-01-98 |
ligt in Schipluiden |
Gebruiksvergunning |
ja |
|
|
Route gevaarlijke stoffen |
|
|
|
Risico/ effect/ scenario |
In zwembaden komen
gevaarlijke combinaties van chemicaliën voor. Het gaat hierbij om het
desinfectiemiddel chloorbleekloog en om een van de aanzuurmiddelen zoals,
zoutzuur, zwavelzuur of kooldioxide. Deze stoffen kunnen bij brand als gevolg
van het bezwijken van reservoirs vrij komen. Bij een lekkage of het vullen
van een verkeerde tank is het mogelijk dat de twee stoffen bij elkaar komen.
Als chloorbleekloog in contact komt
met een zuur ontstaat er het giftige chloorgas. Zwembad Kerkpolder
ligt niet in de bebouwde kom, maar net daar buiten. Bij een brand met een
zuid-westenwind kunnen de flatwoningen aan de rand van de gemeente hier wel
hinder van ondervinden. Het laten sluiten van ramen en deuren is niet
onwaarschijnlijk. |
||
Ruimtelijke Ordening/ omgevingsfactoren |
|
||
Verdere gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
Een aanvalsplan
opstellen (Schipluiden) ·
ontruimingsplan
laten opstellen |
Inrichtingen
buiten Delft
2
omschrijving |
In de nabije
omgeving van Delft hebben wij te maken met de bestrijdingsmiddelenopslag
Benfried in Den Hoorn en een ammoniak koelinstallatie bij het
distributiecentrum van AH in Pijnacker. De risico’s hiervan voor Delft zijn
vooralsnog onbekend. Daarnaast is er nog
een LPG-tankstation aan de Noordweg in Pijnacker welke via de A13 en N473
bevoorraad wordt en een LPG station aan de Brasserskade in Pijnacker. Rijnmond:
Teneinde een
compleet beeld te krijgen van de risico’s van buitenaf dient ook de invloed
van incidenten in Rijnmond (Botlek, Europoort) op de leefomgeving in onze
regio te worden genoemd. Een incident van enige omvang kan, bij een
ongunstige windrichting, aanmerkelijke risico’s opleveren in Delft. Hoewel op
lokaal niveau geen invloed kan worden uitgeoefend op processen in Rijnmond,
dienen wij ons bewust te blijven van ook dit soort exogene risico’s en de
mogelijke effecten. |
Wettelijk
kader |
divers met andere
bevoegde gezagen |
Risico/
effect/ scenario |
Giftige rookgassen. |
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
|
Verdere
gegevens |
Van het
distributiecentrum van AH is een aanvalsplan beschikbaar. |
Aanbeveling |
·
inzicht verkrijgen in mogelijke
effecten en gevolgen voor Delft |
1
modaliteit |
Spoorweg |
||
omschrijving |
Doorgaande
transporten en rangeren van gevaarlijke stoffen. |
||
Wettelijk
kader |
De grens van het
individueel risico valt samen met de grens van het spoor. Het groepsrisico is
van invloed op ruimtelijke ontwikkelingen binnen 200 meter van het spoor.
Regulering in eerste plaats via Bestemmingsplan. |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
neen, tenzij voor
gebouwen en bouwwerken (viaducten, etc.) |
|
tunnel kent
specifieke problematiek qua brandveiligheid, vluchtwegen,ventilatie, enz. |
Milieuvergunning |
ja |
1998 |
alleen voor
rangeerterrein |
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risico/
effect/ scenario |
Als er iets gebeurt
met een transport van gevaarlijke stoffen kunnen de effecten enorm zijn
(afhankelijk uiteraard van de plaats). Naast doorgaande transporten van
brandbare gassen en vloeistoffen en giftige gassen en vloeistoffen wordt er
gerangeerd ten behoeve van DSM-Gist. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
De aanleg van de
spoortunnel zal een gedeeltelijke oplossing bieden. Een ondergronds
spoor wordt nu alleen voorzien voor het deel van de spoorbaan dat tussen
Kampveldweg en Abtswoudseweg ligt. Er dienen extra maatregelen te worden
getroffen bij bouw op het tunneldak. Bij nieuwe
ontwikkelingen met betrekking tot woningbouw binnen 200m van het spoor, dient
te worden getoetst aan groepsrisico. Op dit moment ligt de waarde van het
groepsrisico voor de 200m strook langs het gehele spoor, m.u.v. de
zuidelijkste kilometer, nabij de orienterende waarde. Dit als gevolg van het
vervoer van gevaarlijke stoffen en de dichte bebouwing langs het spoor. |
||
Verdere
gegevens |
Voor een ongeval
met een trein is geen rampbestrijdingsplan opgesteld. |
||
Aanbeveling |
·
opstellen Rampbestrijdingsplan ·
risico’s in kaart brengen
(individueel en groepsrisico), ook ten behoeve van ruimtelijke ontwikkelingen
in de nabije toekomst. |
Transport
2
modaliteit |
Wegverkeer |
||
omschrijving |
Vervoer van
gevaarlijke stoffen over de weg |
||
Wettelijk
kader |
Wet vervoer
gevaarlijke stoffen Routeringsverordening |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend op |
opmerking |
Bouwvergunning |
neen, behalve
bouwwerken (viaducten, geluidsschermen, etc.) |
|
|
Milieuvergunning |
nee |
|
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Ontheffing
vervoer |
ja, voor vervoer
buiten de aangewezen route |
|
worden jaarlijks
verleend |
Route
gevaarlijke stoffen |
ja |
in werking per
5-10-2000 |
|
Risico/
effect/ scenario |
Naast de doorgaande
Rijks- en provinciale wegen vindt transport van gevaarlijke stoffen ook
plaats over de lokale wegen. De Kruithuisweg heeft een lage
ongevallenfrequentie maar een hoge ongevallendichtheid. Dit is te wijten aan
de hoge snelheid, de beweegbare brug, het slechte wegdek en de vele op- en
afritten. Over deze weg gaan relatief veel transporten van gevaarlijke
stoffen. In de nabije toekomst zal de intensivering van het verkeer
vermoedelijk tot gevolg hebben dat strengere snelheidsbeperkingen zullen
gelden, tenminste voor het wegvak Schie-Tanthofkade. Met name de
bevoorrading van Deko en Kinesis, en in mindere mate BP-Buitenhof, worden als
knelpunt gezien vanwege de vele bebouwing in het effectgebied. Daarnaast is
het transport voor van Zon een probleem door de ligging nabij de woningen en
het spoor. Langs de A13 wordt
waarschijnlijk het groepsrisico overschreden. De kleinere
propaantanks worden circa tweemaal per jaar bevoorraad en vormen geen
knelpunt omdat de route door dunbevolkt gebied gaat. Momenteel wordt
gewerkt aan een herziening van de Route Gevaarlijke Stoffen (voorstel is om
de Kruithuisweg, A4 en A13 aan te wijzen), echter de knelpunten blijven
bestaan. De knelpunten kunnen zelfs gaan toenemen indien de A4 intensiever
zal worden gebruikt (met name na realisering van het laatste traject) waarbij
een grotere verkeersdruk op de Kruithuisweg komt. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
De bevoorrading van
Kinesis verloopt nu via de aangrenzende woonwijk. In het kader van de
herinrichtingsplannen rond station-zuid zal tevens een verbindingsweg voor
vrachtverkeer buiten de woonwijk om worden opgenomen. De aanleg daarvan wordt
voorzien in 2002. |
||
Verdere
gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
verkeersmaatregelen treffen aan de
Kruithuisweg ·
nader onderzoek naar het
veiligheidsrisico van de Kruithuisweg in relatie tot andere relevante
aspecten (RO, EZ ed.) ·
Onderzoek naar risico’s als gevolg
van vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, met name de A13 en de
Kruithuisweg |
Transport
3
modaliteit |
Scheepvaart |
||
omschrijving |
Transport diverse
goederen over de Schie |
||
Wettelijk
kader |
|
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend ja op datum /nee |
opmerking |
Bouwvergunning |
neen, behalve
bruggen, aquaducten, etc |
|
|
Milieuvergunning |
nee |
|
|
Gebruiksvergunning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico/
effect/ scenario |
10 jaar geleden is
door Rijkswaterstaat een inventarisatie gemaakt van het scheepvaartverkeer.
Er zijn maar weinig vaartuigen met gevaarlijke stoffen. RWS heeft dit toen
niet als knelpunt voor de veiligheid aangemerkt. Naar verwachting is de
situatie niet (ernstig) gewijzigd. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgevingsfactoren |
|
||
Verdere
gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
inzicht verkrijgen in het aantal
transporten en de vervoerde goederen |
Transport
4
modaliteit |
Luchtvaart |
||
omschrijving |
vliegverkeer ten
behoeve van Rotterdam Airport |
||
Wettelijk
kader |
Luchtvaartwet |
||
vergunningen
en ontheffingen |
nodig |
verleend ja op datum /nee |
opmerking |
Bouwvergunning |
neen, behalve
gebouwen en bouwwerken |
|
|
Milieuvergunning |
nee |
|
|
Gebruiksvergunning |
nee |
|
|
Risico/
effect/ scenario |
De aanvliegroute
voor Rotterdam Airport loopt deels boven onze gemeente. Derhalve behoort de
crash van een vliegtuig ook tot de potentiële risico’s. De bestrijding van
een dergelijk incident kan zeer complex zijn en vereist specialistisch
materieel. Dit laatste zal moeten worden geleverd door de luchthaven en de
HRH (Hulpverleningsregio Haaglanden). Ten aanzien van de aanvliegroute kan
overigens nauwelijks invloed worden uitgeoefend. |
||
Ruimtelijke
Ordening/ omgeving |
|
||
Verdere
gegevens |
|
||
Aanbeveling |
·
ontwikkelingen rond Rotterdam Airport
blijven volgen |