“OUD EN NIEUW OP MAAT 2000 - 2005”

 

Evaluatieverslag Oud en Nieuw 2000 - 2001                registratienummer    01/004339

 

1. Inleiding

 

Hieronder treft u een kort evaluatieverslag over de voorbereiding op en het verloop van de oud en nieuw periode. Deze evaluatie is gebaseerd op de bevindingen van de samenwerkende vakteams van de gemeente, de politie en Delftse instellingen die vertegenwoordigd zijn in de Stuurgroep Oud & Nieuw. De samenwerkende partners hebben een feestelijk en ordelijk verloop van de jaarwisseling voorbereid. Met de beschikbare middelen hebben de partners de oud en nieuw viering in de wijken mogelijk gemaakt. De kosten van preventieve maatregelen en herstel van schade, en de evaluatie in de wijkoverleggen zijn in dit verslag nog niet opgenomen, aangezien deze meer tijd vergen.

 

2. Oud en Nieuw bij de vakteams en partners

 

Dit jaar is het budget voor jongerenactiviteiten voor het eerst in jaren verhoogd. Een groot gedeelte hiervan is beschikbaar gesteld via de Brede Welzijns Organisatie i.o. die formeel vanaf 1 januari 2001 van start is gegaan. Voor de wijken of buurten waar geen jongerenwerker actief is, is activiteitensubsidie beschikbaar gebleven. In de hele stad zijn in de periode tussen Kerst en Oud en Nieuw in veel wijken en buurten bijna elke dag activiteiten georganiseerd. Vanuit het jongerenwerk zal hierover nog een evaluatie plaatsvinden. Het voornemen bestaat om een veelzijdiger aanbod te creëren. Hierbij kan ook gedacht worden aan een soort zakgeldproject, waarbij jongeren in het nieuwe jaar het zwerfvuil opruimen.

 

De politie en de brandweer hebben in de wijkoverleggen geparticipeerd.

Na de Kerst is gestart met extra toezicht en inzet in de avonduren door de politie. In verband met het afsteken van vuurwerk zijn jongeren naar HALT doorverwezen. In de voorfase is slechts een enkele keer opgetreden wegens opslag van brandbaar materiaal. Hierbij zijn in totaal enkele tientallen kerstbomen en pallets in beslag genomen.

In de voorfase is enkele malen stevig opgetreden in Delft Noord. Op de avond van 30 december zijn hierbij circa twintig mensen aangehouden, nadat politiemensen werden bedreigd. Op Oudjaarsdag zelf is vroeg in de avond met behulp van de Reiniging en de Brandweer een illegale brandplaats opgeruimd in de St. Aldegondestraat. In de nieuwjaarsnacht zelf is relatief weinig politieoptreden noodzakelijk geweest. In de nacht zelf hebben zich geen grote incidenten voorgedaan.

 

In de weken voor Kerst zijn de risicovolle leegstaande panden door Bouwtoezicht en Monumenten geďnventariseerd. Tevens zijn bouwbedrijven aangemaand om de losse bouwcontainers vňňr de Kerst te verwijderen. Een belangrijk aandachtspunt was een leegstaande kerk in de Wippolder, waar in november brand was gesticht. Aangezien de eigenaar niet van plan was het pand voor de Kerstvakantie te slopen, is er van gemeentewege gedurende de Oud en Nieuwperiode permanente bewaking ingehuurd en zijn er hekken geplaatst. Een tweede brandstichting in de Oudjaarsnacht zou immers een te groot beroep doen op de hulpdiensten en de veiligheidsgevoelens negatief beďnvloeden. De aanzienlijke kosten die dit met zich mee heeft gebracht zullen op de eigenaar worden verhaald. Na de kerstdagen is nog een enkele maal een beroep gedaan op de piketdienst van Bouwtoezicht i.v.m. met een dicht te spijkeren leegstaande woning en losstaande bouwhekken.

 

Een aandachtspunt is het wegslepen van autowrakken tussen Kerst en Nieuwjaar. De 14-dagen termijn voor het wegslepen is na de Kerst een te korte periode. Bij de meeste plaatsen waar een vreugdevuur zou worden gedoogd is gekleurde verlichting aangebracht. De toegebrachte schade aan de openbare verlichting was minder dan de afgelopen jaren.

 

Bij de verwijdering van brandbaar materiaal is goed samengewerkt tussen de Reiniging en de surveillanten en wijkagenten van de politie. Wel is het van belang dat alleen de Officier van Dienst gebruik maakt van het telefoon- of semafoonnummer van de Reiniging. Van 21 december tot en met 5 januari heeft de Reiniging de gebruikelijke piketdiensten gedraaid. Door de reguliere ophaal- en veegdiensten is overdag al zoveel mogelijk vuil verwijderd om nodeloze piket-oproepen te voorkomen. Gedurende de oudjaarsdag, dat dit jaar op een zondag viel, zijn extra kraakperswagens ingezet die door heel Delft extra legingen verzorgden en direct op meldingen konden reageren. Het optreden met Brandweer en Politie in een “treintje” in de St. Aldegondestraat is goed verlopen. De aanrijtijd van de reiniging van een half uur was in dit geval redelijk lang. Op nieuwjaarsochtend is begonnen met het opruimen van onder meer door de politie aangegeven locaties.

 

3. Oud en Nieuw in de wijken

 

In de aandachtsgebieden zijn op diverse manieren preventieve maatregelen genomen, zoals het legen of verwijderen van prullenbakken, verwijderen van grofvuil, maar ook de zorg voor een feestelijker verlichting. Deze maatregelen staan in het jaarlijkse draaiboek vermeld. Tevens zijn dit jaar op enkele plaatsen waar een vreugdevuur op gras zou worden gedoogd, rijplaten neergelegd en zand gestort om milieuschade te voorkomen. Het is van belang de technische haalbaarheid en de effectiviteit op de veiligheid en veiligheidsgevoelens van de preventieve maatregelen beter in beeld te krijgen.

 

Er is overleg gevoerd met jongeren, buurt- en jongerenwerkers, bewoners en wijkagenten over de vorm en organisatie van Oud & Nieuw festiviteiten. De activiteiten worden door de gemeente gedeeltelijk gesubsidieerd. De traditionele onderscheidingsdrang tussen de wijken heeft niet geresulteerd in incidenten. Wel is er sprake geweest van rivaliteit vanuit Delft-Noord en Ypenburg. Hierbij waren jongeren uit heel Delft betrokken. Op de avond van 30 december zijn een aantal jongeren aangehouden nadat zij de politie hadden bedreigd. Het incident is in het wijkteam nabesproken en het lijkt niet tot een verstoorde verhouding tussen politie en jongeren te hebben geleid.

 

De bevindingen per wijk / buurt staan in bijgaande samenvatting Wijkzaken vermeld.

 

4. Overleg, organisatie en Planning

 

Naar aanleiding van de gemeentelijke reorganisatie en de formele afloop van het vorige vijfjarenplan is een nieuw Plan van Aanpak opgesteld (Oud en Nieuw op maat 2000 - 2005). Het afstemmingsoverleg in de Stuurgroep Oud & Nieuw resulteert jaarlijks in een draaiboek. Het voorzitterschap en de verslaglegging van de Stuurgroep is door Welzijn uitgevoerd. In twee werkgroepoverleggen is een draaiboek met onder meer de communicatielijnen opgesteld. Het wijkoverleg op maat met bewoners en jongeren is door Wijkzaken georganiseerd.

Het verdient aanbeveling het verschil tussen de werkgroep en de stuurgroep duidelijker aan te geven, en ook als zodanig te laten functioneren. Ook moet het te voeren beleid, met name ten aanzien van vreugdevuren, helder zijn vňňr het groot wijkoverleg en de start van de overleggen in de wijkcoördinatieteams

Het draaiboek van dit jaar is als bijlage bijgevoegd. Deel twee van dit draaiboek is vertrouwelijk van aard aangezien deze de communicatielijnen en zaken van operationele aard bevatten.

 

 

5. Aanbevelingen

 

·     in de operationele periode alleen gebruik maken van de in het draaiboek vermelde telefoonnummers

·     betere afweging over haalbaarheid en effectiviteit van preventieve maatregelen

·     heldere communicatie op wijkniveau over vreugdevuren

 

Februari 2001

Wijk- en stadszaken

Welzijn

 

 

 

 

 

Eric Mulder                                                         Rob van den Berg

 

coördinator Oud en Nieuw                                       hoofd vakteam Welzijn

 

bijlagen:                draaiboek Oud en Nieuw 2000 - 2001

                          evaluatie wijkoverleggen