“OUD EN NIEUW OP MAAT 2000 - 2005”
Evaluatieverslag Oud en Nieuw 2000 - 2001 registratienummer 01/004339
1. Inleiding
Hieronder treft u een kort
evaluatieverslag over de voorbereiding op en het verloop van de oud en nieuw
periode. Deze evaluatie is gebaseerd op de bevindingen van de samenwerkende
vakteams van de gemeente, de politie en Delftse instellingen die
vertegenwoordigd zijn in de Stuurgroep Oud & Nieuw. De samenwerkende
partners hebben een feestelijk en ordelijk verloop van de jaarwisseling
voorbereid. Met de beschikbare middelen hebben de partners de oud en nieuw
viering in de wijken mogelijk gemaakt. De kosten van preventieve maatregelen en
herstel van schade, en de evaluatie in de wijkoverleggen zijn in dit verslag
nog niet opgenomen, aangezien deze meer tijd vergen.
2. Oud en Nieuw bij de vakteams en partners
Dit jaar is het budget voor jongerenactiviteiten voor het eerst in
jaren verhoogd. Een groot gedeelte hiervan is beschikbaar gesteld via de Brede
Welzijns Organisatie i.o. die formeel vanaf 1 januari 2001 van start is gegaan.
Voor de wijken of buurten waar geen jongerenwerker actief is, is activiteitensubsidie
beschikbaar gebleven. In de hele stad zijn in de periode tussen Kerst en Oud en
Nieuw in veel wijken en buurten bijna elke dag activiteiten georganiseerd.
Vanuit het jongerenwerk zal hierover nog een evaluatie plaatsvinden. Het
voornemen bestaat om een veelzijdiger aanbod te creëren. Hierbij kan ook
gedacht worden aan een soort zakgeldproject, waarbij jongeren in het nieuwe
jaar het zwerfvuil opruimen.
De politie en de brandweer hebben in de wijkoverleggen
geparticipeerd.
Na de Kerst is gestart met
extra toezicht en inzet in de avonduren door de politie. In verband met het
afsteken van vuurwerk zijn jongeren naar HALT doorverwezen. In de voorfase is
slechts een enkele keer opgetreden wegens opslag van brandbaar materiaal.
Hierbij zijn in totaal enkele tientallen kerstbomen en pallets in beslag
genomen.
In de voorfase is enkele
malen stevig opgetreden in Delft Noord. Op de avond van 30 december zijn
hierbij circa twintig mensen aangehouden, nadat politiemensen werden bedreigd.
Op Oudjaarsdag zelf is vroeg in de avond met behulp van de Reiniging en de Brandweer
een illegale brandplaats opgeruimd in de St. Aldegondestraat. In de nieuwjaarsnacht
zelf is relatief weinig politieoptreden noodzakelijk geweest. In de nacht zelf
hebben zich geen grote incidenten voorgedaan.
In de
weken voor Kerst zijn de risicovolle
leegstaande panden door Bouwtoezicht en Monumenten geďnventariseerd. Tevens
zijn bouwbedrijven aangemaand om de losse bouwcontainers vňňr de Kerst te
verwijderen. Een belangrijk aandachtspunt was een leegstaande kerk in de
Wippolder, waar in november brand was gesticht. Aangezien de eigenaar niet van
plan was het pand voor de Kerstvakantie te slopen, is er van gemeentewege
gedurende de Oud en Nieuwperiode permanente bewaking ingehuurd en zijn er
hekken geplaatst. Een tweede brandstichting in de Oudjaarsnacht zou immers een
te groot beroep doen op de hulpdiensten en de veiligheidsgevoelens negatief
beďnvloeden. De aanzienlijke kosten die dit met zich mee heeft gebracht zullen
op de eigenaar worden verhaald. Na de kerstdagen is nog een enkele maal een
beroep gedaan op de piketdienst van Bouwtoezicht i.v.m. met een dicht te
spijkeren leegstaande woning en losstaande bouwhekken.
Een aandachtspunt is het
wegslepen van autowrakken tussen
Kerst en Nieuwjaar. De 14-dagen termijn voor het wegslepen is na de Kerst een
te korte periode. Bij de meeste plaatsen waar een vreugdevuur zou worden
gedoogd is gekleurde verlichting aangebracht. De toegebrachte schade aan de openbare verlichting was minder dan de
afgelopen jaren.
Bij de verwijdering van brandbaar materiaal is goed samengewerkt
tussen de Reiniging en de surveillanten en wijkagenten van de politie. Wel is
het van belang dat alleen de Officier van Dienst gebruik maakt van het
telefoon- of semafoonnummer van de Reiniging. Van 21 december tot en met 5
januari heeft de Reiniging de gebruikelijke piketdiensten gedraaid. Door de
reguliere ophaal- en veegdiensten is overdag al zoveel mogelijk vuil verwijderd
om nodeloze piket-oproepen te voorkomen. Gedurende de oudjaarsdag, dat dit jaar
op een zondag viel, zijn extra kraakperswagens ingezet die door heel Delft
extra legingen verzorgden en direct op meldingen konden reageren. Het optreden
met Brandweer en Politie in een “treintje” in de St. Aldegondestraat is goed
verlopen. De aanrijtijd van de reiniging van een half uur was in dit geval
redelijk lang. Op nieuwjaarsochtend is begonnen met het opruimen van onder meer
door de politie aangegeven locaties.
3. Oud en Nieuw in de wijken
In de aandachtsgebieden zijn
op diverse manieren preventieve maatregelen genomen, zoals het legen of
verwijderen van prullenbakken, verwijderen van grofvuil, maar ook de zorg voor
een feestelijker verlichting. Deze maatregelen staan in het jaarlijkse
draaiboek vermeld. Tevens zijn dit jaar op enkele plaatsen waar een vreugdevuur
op gras zou worden gedoogd, rijplaten neergelegd en zand gestort om
milieuschade te voorkomen. Het is van belang de technische haalbaarheid en de
effectiviteit op de veiligheid en veiligheidsgevoelens van de preventieve
maatregelen beter in beeld te krijgen.
Er is overleg gevoerd met
jongeren, buurt- en jongerenwerkers, bewoners en wijkagenten over de vorm en
organisatie van Oud & Nieuw festiviteiten. De activiteiten worden door de
gemeente gedeeltelijk gesubsidieerd. De traditionele onderscheidingsdrang
tussen de wijken heeft niet geresulteerd in incidenten. Wel is er sprake
geweest van rivaliteit vanuit Delft-Noord en Ypenburg. Hierbij waren jongeren
uit heel Delft betrokken. Op de avond van 30 december zijn een aantal jongeren
aangehouden nadat zij de politie hadden bedreigd. Het incident is in het
wijkteam nabesproken en het lijkt niet tot een verstoorde verhouding tussen
politie en jongeren te hebben geleid.
De bevindingen per wijk /
buurt staan in bijgaande samenvatting Wijkzaken vermeld.
4. Overleg, organisatie en Planning
Naar aanleiding van de
gemeentelijke reorganisatie en de formele afloop van het vorige vijfjarenplan
is een nieuw Plan van Aanpak opgesteld (Oud en Nieuw op maat 2000 - 2005). Het
afstemmingsoverleg in de Stuurgroep Oud & Nieuw resulteert jaarlijks in een
draaiboek. Het voorzitterschap en de verslaglegging van de Stuurgroep is door
Welzijn uitgevoerd. In twee werkgroepoverleggen is een draaiboek met onder meer
de communicatielijnen opgesteld. Het wijkoverleg op maat met bewoners en
jongeren is door Wijkzaken georganiseerd.
Het verdient aanbeveling het
verschil tussen de werkgroep en de stuurgroep duidelijker aan te geven, en ook
als zodanig te laten functioneren. Ook moet het te voeren beleid, met name ten
aanzien van vreugdevuren, helder zijn vňňr het groot wijkoverleg en de start
van de overleggen in de wijkcoördinatieteams
Het draaiboek van dit jaar is als bijlage bijgevoegd.
Deel twee van dit draaiboek is vertrouwelijk van aard aangezien deze de
communicatielijnen en zaken van operationele aard bevatten.
5. Aanbevelingen
·
in
de operationele periode alleen gebruik maken van de in het draaiboek vermelde
telefoonnummers
·
betere
afweging over haalbaarheid en effectiviteit van preventieve maatregelen
·
heldere
communicatie op wijkniveau over vreugdevuren
Februari 2001
Wijk- en stadszaken
Welzijn
Eric Mulder Rob
van den Berg
coördinator Oud en Nieuw hoofd
vakteam Welzijn
bijlagen: draaiboek Oud en Nieuw 2000 - 2001
evaluatie
wijkoverleggen