Toelichting begroting 2001 BWD i.o.
De
agogische formatie is het totaal van:
1.
De
huidige formatie van JOS 98, exclusief opleiding en training. Deze formatie is
opgenomen bij formatie ondersteunende dienst.
2.
De
huidige formatieomvang jongerenwerk SWD, exclusief de formatie t.b.v. Pijnacker
volgens Knopen in de wijken.
De
feitelijke formatie JOS 98 (inclusief opleiding en training) is 4. 22 fte. Deze
formatieomvang is 1.89 fte hoger dan de opname in Knopen in de wijken en het daarbij horende subsidiebudget. Omdat JOS 98 vanaf de start met deze
formatieomvang werkt, en er sprake is van vaste arbeidscontracten, wordt deze
formatie opgenomen in de reguliere basisbegroting.
De
huidige feitelijk formatieomvang van de SWD is 5.23 fte en 0.83 fte voor
Pijnacker. Vanuit het perspectief van Knopen
in de wijken wordt de formatie in 2001uitgebreid met 1.33 fte. De BWD i.o.
geeft de voorkeur aan een uitbreiding
van de formatie Beheer. Door een versteviging van het beheer verwacht de BWD
i.o. dat de beschikbare agogische formatie effectiever en efficiënter kan
worden ingezet. De BWD i.o. stelt voor deze versterking van het beheer als
experiment in 2001 uit te voeren. Na een evaluatie kan daarna vastgesteld
worden of dit aan de gewenste verwachtingen voldoet.
Tevens
worden voor de uitvoering van activiteiten ID-medewerkers ingezet conform de in
Knopen in de wijken gestelde omvang.
Deze medewerkers worden intensief begeleid en/of geschoold. De BWD i.o. ontwikkelt separaat een plan ten behoeve
van de doorstroming van (een deel van) deze medewerkers naar reguliere
agogische formaties.
Voor
de wijkaccommodaties is het totaal 1. 33 fte. ( code H3) begroot voor zakelijke
leiding. De zakelijk leider stuurt de WIW/ID-medewerkers aan. De verdeling van
de uren over de wijken/accommodaties wordt nog uitgewerkt. Deze formatie wordt
toegevoegd aan de huidige omvang van 2 fte (waarvan 0.66 fte voor Pijnacker;
resteert 1.34 fte voor de reguliere begroting. De totale kosten zijn dan ook
gebaseerd op 1. 33 fte H3 en 1.34 H2).
De
versterking van het beheer is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling
van het jongerenwerk. In de beleidsontwikkeling m.b.t oude en nieuwe
accommodaties moet dit punt alle aandacht krijgen.
Het
ontwerp omschrijft de functies van managementondersteuning en financieel
administrateur. Beide functies zijn Ac-functies.
De
huidige omvang van de formatie Opleiding en training bedraagt 0.88 fte. De
kosten voor deze formatie zijn in de begroting opgenomen. Dit is echter
ontoereikend om de groei van het aantal ID-medewerkers te begeleiden.
Uitbreiding met 0.33 fte is noodzakelijk. Met de gemeente is afgesproken
separaat hiervoor een plan te ontwikkelen. In dit plan zullen tevens alle ID-
en WIW-medewerkers van de SWD opgenomen worden.
De
huidige formatie omvang voor directeur JOS 98 en manager Jeugd- en Jongerenwerk
blijven gehandhaafd. Daarnaast krijgt ieder team heeft een coördinator voor 8
uur. Voor de drie wijkteams is dit 0.67 fte -code SCW 3. Deze coördinatoren
worden benoemd voor 1 jaar. Zij worden dan ook opgevoerd bij de eenmalige
kosten.
2 %
van de loonsom is gereserveerd voor de kosten van
scholing/deskundigheidsbevordering, dienstreizen, personeelsuitstapje etc.
3 %
van de loonsom is gereserveerd voor vervanging ziektekosten. Het ziekteverzuim
binnen de sector is circa 11 %. Bij een reservering van 3% zal dan ook minimaal
vervangen kunnen worden. Er zal een beleid ontwikkeld worden wanneer
ziektevervanging gerealiseerd wordt.
Het
is wenselijk dat dit percentage de komende jaren verhoogd kan worden.
De
algemene organisatiekosten betreffen de kosten van energie, schoonmaak Nieuwe
Plantage en algemene bureaukosten.
De
salarisadministratie wordt uitbesteed, evenals een deel van de financiële
administratie zoals o.a. de jaarrekening.
In
de lijn van versterking van beheer van de jongerencentra zijn ook de kosten
voor schoonmaak opgenomen. Nu gaan vele agogisch uren op aan deze
werkzaamheden. In de ontwikkeling van het accommodatiebeleid wordt dit
opgenomen. Dan zal blijken of dit begrote bedrag toereikend is.
De
huidige subsidies aan de Stichtingsbesturen van de jongerencentra zijn ook bestemd
voor (een deel van) de exploitatie van deze centra. Op dit moment bestaat
echter nog geen helder beeld van de omvang van deze kosten. Het opgenomen
begrotingsbedrag kan dan ook zowel naar boven of beneden afwijken.De
verwachting is dat hierover in november meer duidelijkheid bestaat.
Het
begrote bedrag voor activiteitenkosten dekt bij lange na niet de wenselijk
kosten. Voor zelfstandige jongerencentra zullen deze minimaal f 15.000 bedragen, en voor de ingebouwde
centra
f 10.000,-. Dit brengt het totaal aan
gewenste activiteitenkosten op circa f
150.000,-. Er zullen dan ook
inspanningen verricht moeten worden deze kosten via additionele baten te
dekken.
De
BWD i.o. vindt het wenselijk minimaal f 50.000,-
voor activiteitenkosten in de reguliere begroting op te nemen.
Voor
de basissubsidie 2001 is uitgegaan van het JMA-programma 2001 van de gemeente
Delft. In dit programma wordt, door een bundeling van de afzonderlijke
subsidies (zie hiervoor de begroting), een basisbudget voor de BWD i.o. genoemd
van f 1.458.464.
Naast
deze basissubsidie is een bedrag toegezegd van f 75.000,- voor de ITB-begeleiding.
Uit
het flexibele budget van de gemeente zou de BWD i.o. graag f 50.000,- willen toevoegen aan de reguliere begroting ten behoeve
van de algemene activiteitenkosten. Hiermee wordt voorkomen dat voor alle activiteiten een inspanning verricht moet
worden voor verwerving van de noodzakelijke financiële middelen. In het werkplan en jaarverslag
verantwoordt de stichting de inzet van de middelen voor activiteiten.
Over
de subsidie voor Balspel wordt overleg gevoerd met de gemeentelijke afdeling
Wijkbeheer.
Het
accommodatiebeheer is een terrein waarop beleid ontwikkeld dient te worden.
De baten van de accommodaties zoals
barinkomsten, zijn in deze fase nog niet te begroten en komen niet in deze
begroting voor. Dit geldt ook voor de deelnemersbijdragen.