Toelichting begroting 2001 BWD i.o.

 

Personele kosten

De agogische formatie is het totaal van:

1.       De huidige formatie van JOS 98, exclusief opleiding en training. Deze formatie is opgenomen bij formatie ondersteunende dienst.

2.       De huidige formatieomvang jongerenwerk SWD, exclusief de formatie t.b.v. Pijnacker volgens Knopen in de wijken.

 

De feitelijke formatie JOS 98 (inclusief opleiding en training) is 4. 22 fte. Deze formatieomvang is 1.89 fte hoger dan de opname in Knopen in de wijken en het daarbij horende subsidiebudget.  Omdat JOS 98 vanaf de start met deze formatieomvang werkt, en er sprake is van vaste arbeidscontracten, wordt deze formatie opgenomen in de reguliere basisbegroting.

 

De huidige feitelijk formatieomvang van de SWD is 5.23 fte en 0.83 fte voor Pijnacker. Vanuit het perspectief van Knopen in de wijken wordt de formatie in 2001uitgebreid met 1.33 fte. De BWD i.o. geeft  de voorkeur aan een uitbreiding van de formatie Beheer. Door een versteviging van het beheer verwacht de BWD i.o. dat de beschikbare agogische formatie effectiever en efficiënter kan worden ingezet. De BWD i.o. stelt voor deze versterking van het beheer als experiment in 2001 uit te voeren. Na een evaluatie kan daarna vastgesteld worden of dit aan de gewenste verwachtingen voldoet.

 

Tevens worden voor de uitvoering van activiteiten ID-medewerkers ingezet conform de in Knopen in de wijken gestelde omvang. Deze medewerkers worden intensief begeleid en/of  geschoold. De BWD i.o. ontwikkelt separaat een plan ten behoeve van de doorstroming van (een deel van) deze medewerkers naar reguliere agogische formaties.

 

Zakelijke leiding/beheer

Voor de wijkaccommodaties is het totaal 1. 33 fte. ( code H3) begroot voor zakelijke leiding. De zakelijk leider stuurt de WIW/ID-medewerkers aan. De verdeling van de uren over de wijken/accommodaties wordt nog uitgewerkt. Deze formatie wordt toegevoegd aan de huidige omvang van 2 fte (waarvan 0.66 fte voor Pijnacker; resteert 1.34 fte voor de reguliere begroting. De totale kosten zijn dan ook gebaseerd op 1. 33 fte H3 en 1.34 H2).

 

De versterking van het beheer is een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling van het jongerenwerk. In de beleidsontwikkeling m.b.t oude en nieuwe accommodaties moet dit punt alle aandacht krijgen.

 

Ondersteunende dienst

Het ontwerp omschrijft de functies van managementondersteuning en financieel administrateur. Beide functies zijn Ac-functies.

 

De huidige omvang van de formatie Opleiding en training bedraagt 0.88 fte. De kosten voor deze formatie zijn in de begroting opgenomen. Dit is echter ontoereikend om de groei van het aantal ID-medewerkers te begeleiden. Uitbreiding met 0.33 fte is noodzakelijk. Met de gemeente is afgesproken separaat hiervoor een plan te ontwikkelen. In dit plan zullen tevens alle ID- en WIW-medewerkers van de SWD opgenomen worden.

 

Management

De huidige formatie omvang voor directeur JOS 98 en manager Jeugd- en Jongerenwerk blijven gehandhaafd. Daarnaast krijgt ieder team heeft een coördinator voor 8 uur. Voor de drie wijkteams is dit 0.67 fte -code SCW 3. Deze coördinatoren worden benoemd voor 1 jaar. Zij worden dan ook opgevoerd bij de eenmalige kosten.

 

Overige personeelskosten

2 % van de loonsom is gereserveerd voor de kosten van scholing/deskundigheidsbevordering, dienstreizen, personeelsuitstapje etc.

3 % van de loonsom is gereserveerd voor vervanging ziektekosten. Het ziekteverzuim binnen de sector is circa 11 %. Bij een reservering van 3% zal dan ook minimaal vervangen kunnen worden. Er zal een beleid ontwikkeld worden wanneer ziektevervanging gerealiseerd wordt.

Het is wenselijk dat dit percentage de komende jaren verhoogd kan worden.

 

Organisatiekosten

De algemene organisatiekosten betreffen de kosten van energie, schoonmaak Nieuwe Plantage en algemene bureaukosten.

De salarisadministratie wordt uitbesteed, evenals een deel van de financiële administratie zoals o.a. de jaarrekening.

 

Huisvestingskosten

In de lijn van versterking van beheer van de jongerencentra zijn ook de kosten voor schoonmaak opgenomen. Nu gaan vele agogisch uren op aan deze werkzaamheden. In de ontwikkeling van het accommodatiebeleid wordt dit opgenomen. Dan zal blijken of dit begrote bedrag toereikend is.

 

Exploitatiekosten jongerencentra

De huidige subsidies aan de Stichtingsbesturen van de jongerencentra zijn ook bestemd voor (een deel van) de exploitatie van deze centra. Op dit moment bestaat echter nog geen helder beeld van de omvang van deze kosten. Het opgenomen begrotingsbedrag kan dan ook zowel naar boven of beneden afwijken.De verwachting is dat hierover in november meer duidelijkheid bestaat.

 

Activiteitenkosten

Het begrote bedrag voor activiteitenkosten dekt bij lange na niet de wenselijk kosten. Voor zelfstandige jongerencentra zullen deze minimaal f 15.000 bedragen, en voor de ingebouwde centra 

f 10.000,-. Dit brengt het totaal aan gewenste activiteitenkosten op circa f 150.000,-.  Er zullen dan ook inspanningen verricht moeten worden deze kosten via additionele baten te dekken.

De BWD i.o. vindt het wenselijk minimaal f 50.000,- voor activiteitenkosten in de reguliere begroting op te nemen.


 

Toelichting op de baten

 

Basissubsidie

Voor de basissubsidie 2001 is uitgegaan van het JMA-programma 2001 van de gemeente Delft. In dit programma wordt, door een bundeling van de afzonderlijke subsidies (zie hiervoor de begroting), een basisbudget voor de BWD i.o. genoemd van f 1.458.464.

 

Overige subsidies

Naast deze basissubsidie is een bedrag toegezegd van f 75.000,- voor de ITB-begeleiding.

Uit het flexibele budget van de gemeente zou de BWD i.o. graag f 50.000,- willen toevoegen aan de reguliere begroting ten behoeve van de algemene activiteitenkosten. Hiermee wordt  voorkomen dat voor alle activiteiten een inspanning verricht moet worden voor verwerving van de noodzakelijke financiële  middelen. In het werkplan en jaarverslag verantwoordt de stichting de inzet van de middelen voor activiteiten.

 

Over de subsidie voor Balspel wordt overleg gevoerd met de gemeentelijke afdeling Wijkbeheer.

 

Beleid t.a.v. accommodaties

Het accommodatiebeheer is een terrein waarop beleid ontwikkeld dient te worden. De  baten van de accommodaties zoals barinkomsten, zijn in deze fase nog niet te begroten en komen niet in deze begroting voor. Dit geldt ook voor de deelnemersbijdragen.