ACTIVITEITEN OVERZICHT
STICHTING
WELZIJN DELFT
JANUARI
2001
ACTIVITEITENOVERZICHT 2001
Inleiding
In deze notitie wordt het activiteitenoverzicht van de SWD
gepresenteerd. Het overzicht betreft het
buurtwerk en de stedelijke projecten en geeft de huidige werkzaamheden
van de agogisch medewerkers weer.
Het overzicht beoogt inzicht te geven in de huidige
werkzaamheden ten behoeve van de wijken en de stedelijke projecten. Daarmee
wordt het mogelijk:
Dit overzicht is een eerste stap in een proces van
ontwikkeling van een werkplan 2001 ( vanaf september) en 2001. De stappen in
dit proces zijn als volgt:
Het huidige overzicht heeft ook beperkingen. Omdat het is
opgebouwd vanuit de werkzaamheden van de medewerkers zijn de werkzaamheden van
zieke medewerkers niet opgenomen. Het betreft 22 uur buurt- en wijkwerk en 24
uur stedelijk werk.
Algemeen
Voor alle projecten zijn de productieve uren op jaarbasis
genoemd. Deze zijn gebaseerd bruto- aanstellingsuren minus 20 % voor vakantie,
overleg, scholing. In de loop van het jaar zal hiervoor nog een exacte
berekening gemaakt worden. ( landelijk varieert de norm tussen de 20 en 25 %).
De overzichten van de verschillende buurten en projecten
hebben nog geen onderlinge consistentie. De tijd ontbrak om hier met elkaar
over te praten.
Voor de buurthuizen Olof en de Wending zijn de werkzaamheden
van de organisatorisch medewerkers ook opgenomen in het overzicht. De
betreffende medewerkers behoren niet tot de reguliere formatie
De werkzaamheden van het wijk- en buurtwerk kunnen we onder
verdelen in:
1. Ondersteuning van de besturen van de wijkaccommodaties
Werkzaamheden:
2. Coordinatie ( intern)
Werkzaamheden:
3. Afstemming en coördinatie (extern)
Werkzaamheden:
4. Uitvoerende agogische taken
Werkzaamheden:
Wat valt op?
In alle wijken wordt het grootste deel van de uren besteed
aan de eerste drie punten. De werkers voeren nauwelijks direct agogisch werk
met groepen uit. In wijken waar dat wel het geval is zijn of meerdere agogisch
medewerkers aan het werk of er is sprake van een organisatorisch medewerker. In
de huidige situatie is in feite te weinig functiedifferentiatie. Agogisch
medewerkers doen veel niet agogische taken.
Hierbij dient zich de vraag op: Wat is de wenselijke
bezetting, in uren en onderscheiden naar verschillende functies voor een goed
functionerend buurtcentrum.?
Onderscheid in de functies kan zijn:
Eveneens is sprake van een versnippering van de inzet van
uren omdat enkele medewerkers in meerdere wijken werken. Soms met een zeer
gering aantal uren. Bij de herverdeling over de wijken zal ook naar efficiency
gekeken moeten worden.
Wijk en accommodaties |
Formatie KIW 2004
|
Formatie huidige situatie |
Verschil + of -
|
Vrijenban: De Bras Bieslander |
32 |
20 + 5+ 2.6+ 12= 39.6 |
+ 7.6 |
Wippolder |
32 |
35 |
+ 3 |
Hof van Delft: Olof Wending |
56 |
23.75+ 11.50= 34.25 |
- 11.75 |
Voorhof: Voorhof Poptahof[1] |
56 |
36.8 |
- 19.2 |
Buitenhof[2] |
32 |
|
|
Tanthof |
32 |
19.5 |
- 12.5 |
De vrijwilligerscentrale (VWC) heeft in 2000 minder uren ter
beschikking gekregen i.v.m. de vacaturestop in het kader van de kostenreductie.
Dit betekent dat er een keuze gemaakt is over de uit te voeren activiteiten.
Onderstaande taken zijn geschrapt:
Dit betekent dat er sprake is van een beperking tot de
kerntaak Vacaturebank met een minimale dienstverlening. Met de gemeente zal
overleg gevoerd worden over het perspectief van de VWC. Handhaven van het
minimale pakket is pas dan zinvol wanneer er een nieuw perspectief is voor de
VWC. Activeringsactiviteiten kunnen worden opgepakt met additionele
financiering.
Met de gemeente wordt het eerste kwartaal 2001 een discussie
gevoerd over de plaats van het opbouwwerk in Delft. Tot en met april 2001 wordt
de inzet geleverd op basis van extra financiering.
Het migrantenwerk heeft zwaar te verduren gehad door zieke
medewerkers en kampt nog met ziekte. Op basis van vraag gemeente is nu gekozen
voor ondersteuning van de migrantenwerkgroep en deelname overleg over de
positie zelforganisaties.
CONCEPT
Uren: 811uur
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
-
Bestuur; voorbereiden en bijwonen
bestuursvergaderingen. Ondersteunen, adviseren en informeren. Uitvoeren van
alle hieruit voortvloeiende werkzaamheden. Overleg in subcommissies. Mede bepalen
vaststellen en vastleggen van het te voeren beleid. -
Basis- en specifieke - en eenmalige activiteiten;
initiëren, programmeren, organiseren en coördineren en ondersteunen -
Begeleiden vrijwilligers;
werven, begeleiden en ondersteunen van vrijwilligers bij het opzetten en
uitvoeren van genoemde activiteiten. -
Publiciteit; opstellen en verzenden
persberichten, maken van folders en posters en zorgdragen voor de
verspreiding van e.e.a.. Ondersteuning redactie Wijkkrant, planning en
contacten over verschijning, opmaak, druk en verspreiding, tevens aanleveren
kopij -
Beheer; ondersteunen en begeleiden
beheerder, werkoverleg, coördineren diverse onderhoudswerkzaamheden |
Bestuur en subcommissies uit het bestuur. 12 x per jaar Vrijwilligers, vakkrachten, bezoekers en gebruikers. Vrijwilligers, ongeveer 35. Wijkbewoners, potentiële bezoekers Redactie Wijkkrant, 4 personen, 8 x per jaar. Beheerder en vrijwillige klussenman en tuinman |
Door het geven van informatie en advies het vastgestelde
beleid (laten) uitvoeren. Verhogen besluitvaardigheid. Verbeteren van de
communicatie tussen bestuur en vrijwilligers en gebruikers. Realiseren
gestelde doelen. Terugdringen aantal vergaderuren Uitbreiden van het aantal activiteiten gericht op de vraag
van bewoners uit de wijk i.h.v. de 3 perspectieven. Uitbreiden aantal (actieve vrijwilligers), werken naar
meer zelfstandigheid bij het voorbereiden en uitvoeren van activiteiten. Verbeteren publiciteit. Strakkere planning wijkkrant, meer
kranten uitgeven per jaar, betere taakverdeling en uitbreiding redactie. Bevorderen zelfstandigheid. |
156 uur per jaar 156 uur per jaar 104 uur per jaar 104 uur per jaar 52 uur per jaar |
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
-
Vergaderingen; voorbereiden en
bijwonen van diverse vergaderingen van vrijwilligerswerkgroepen zoals
werkgroep Speel-o-theek, kinderwerk, wijkfeest volwassenenwerk e.d., en
derden, verslaglegging en verrichten van alle daaruit voortvloeiende
werkzaamheden. -
Administratie; het doen van alle
administratieve werkzaamheden zoals het voeren van correspondentie, bijhouden
van het archief, activiteitenoverzichten en agenda, vrijwilligers-,
gebruikers- en adressenbestanden bijhouden. Het opstellen van reglementen en
draaiboeken. Verantwoording naar de gemeente afleggen m.b.t. activiteiten en
projecten. -
Wijkcoördinatie team;
participeren, bijwonen vergaderingen, uitvoeren werkzaamheden m.b.t.
leefbaarheid in de wijk. -
Individuele begeleiding;
ondersteuning en hulpverlening aan vrijwilligers, bezoekers, deelnemers,
collega's en stagiaires. |
Vrijwilligerswerkgroepen. Alle “klanten” Wijkcoördinator, wijkagent, jongerenwerker, opbouwwerker
en (mogelijke) derden. Vrijwilligers, bezoekers, deelnemers en collega's. |
Meer zelfstandigheid. Verbeteren afstemming activiteiten Meer administratieve taken overdragen aan het bestuur. Meer betrokkenheid bij bewoners en bewonersinitiatieven. Een "luisterend oor" zijn waardoor werksfeer
verbeterd en men weer gemotiveerd raakt. |
52 uur per jaar 104 uur per jaar 83,2 uur per jaar 26 uur per jaar |
Uren: 832 uur + 208 uur = totaal
1040 uur
Inzet: 2 agogisch medewerkers
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Team begeleiding/ondersteuning Begeleiding wiw/ID/stage Coördinatie activiteiten
aanbod/instellingsbeleid en handhaving hiervan Buurtwerk t.a.v. Geerweg Bestuursondersteuning, voorbereidend beleidswerk,
beleidsontwikkeling Vrijwilligersbegeleiding en ondersteuning Ontwikkeling en innoveren v.h. activiteitenaanbod Administratieve werkzaamheden Extern overleg Crisisondersteuning
o.a. oud en nieuw Dienstverlening Deskundigheidbevordering |
Collega’s Collega’s Buurthuis bezoekers Buurtbewoners Bestuur Buurthuisbezoekers/vrijwilligers/ Buurtbewoners Buurthuisbezoekers/vrijwilligers/ Buurtbewoners Bestuur/ ikzelf/ buurthuisbezoekers Collega’s/ Organisatie/ derden (o.a. Politie, gemeente,
klanten, collegainstellingen Jongeren/ buurtbewoners/ politie/ gemeente Jongeren/ buurtbewoners/ bezoekers Collega’s/ vrijwilligers/ ikzelf Collega’s/ organisatie |
Beter functionerende individuele collega’s, beter
functionerend agogisch- en beheersteam Prof.kweekvijver, kwal.verbetering Een goedafgestemd en evenwichtig activiteitenprogramma Mondige wijkbewoners die weten waar ze met welk probleem
of aandachtzaak terechtkunnen Een goed geleide organisatie die een verantwoord actueel
beleid voert Kwalitatief goed begeleide act. Tevreden en niet
overbelaste vrijwilligers Een interessant en actueel activiteitenaanbod met wildcats, cashcows en weinig laggards Een overzichtelijke en verantwoorde organisatie die staat
voor wat hij doet en doet waarvoor hij staat en op basis van gegevens
afgerekend kan worden Een innovatief en deskundig team professionals dat op de
hoogte is van ontwikkelingen in het veld, lokaal, regionaal en landelijk. Het in kaart brengen, beschrijven en inventariseren van de
crisissituatie, gericht op een acute korte termijn oplossing van de crisis
en een advies voor een structurele aanpak van het probleem Het behandelen van nulde lijnshulp zoals invullen van
aanvragen en formulieren en het begeleiden van buurtbewoners en jongeren bij
(bijv.) Het opbellen naar instanties Een professioneel buurthuisteam dat uitgerust is voor de
dagelijkse gang van zaken in de wijk zowel als in het centrum en dat goed op
de hoogte is van elkaars vaardigheden en werkzaamheden. . |
100 50 100 50 50 100 50 50 50 50 50 32 100 |
Buurthuis / Project: het Voorhof
Uren: 1081 uur
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Bestuursondersteuning ·
Advies en ondersteuning t.a.v. beleidsvoorbereiding
en –uitvoering ·
Uitvoerende taken t.b.v. bestuursvergaderingen en
daaruit voortvloeiende werkzaamheden ·
Werving nieuwe bestuursleden Coördinatie ·
Voorwaardenscheppende taken ·
Ondersteunen en leidinggeven aan vakdocenten,
vrijwilligers, alternatieve dienstverleners, WIW en ID medewerkers. ·
Onderhouden van contacten, signaleren en
doorverwijzen. ·
Realisatie buurtkrant Samenwerking en afstemming ·
Overleg met wijkopbouwwerk en wijkcoördinator. ·
Tienerwerk ·
In samenwerking met BWD i.o. ·
Overleg jongerenopbouwwerker en begeleiding
jongeren. ·
Nieuwe activiteiten in 2001 ·
Organisatie van kinderactiviteiten vanuit signalen
van het wijkopbouwwerk. ·
Inloopspreekuur ·
Begeleiden van de begeleidsters ·
Ontwikkelen van een Web-site over het buurthuis ·
Overschakeling naar Euro |
Bestuur buurthuis het Voorhof Buurtbewoners jonger dan 35 jaar Vakdocenten, en Vrijwilligers, alternatieve dienstverleners WIW en ID medewerkers Deelnemers / bezoekers van de(cursus) activiteiten. Alle buurtbewoners 1x per maand vaste kern van 8 jongeren Nog nader te specificeren Marokkaanse vrouwen Buurtbewoners Bestuur, medewerkers, vrijwilligers, docenten, bezoekers |
Bestuur is in staat beleidskeuzes te maken t.a.v.
investeringen en financiële zaken. Uitbreiding bestuur met 1 a 2 jonge leden. Realisatie van continuïteit en diversiteit in het aanbod. Methodische ondersteuning t.b.v. inzicht op de
mogelijkheden van de doelgroep. Zelfstandig functioneren in de taakuitvoering. Actieve mensen voor verschillende activiteiten ( continue
opbouwen vrijwilligerskader) Mensen komen op de juiste plek voor informatie, hulp of
advies. Buurtkrant 3 keer per jaar. Informeert bewoners van de
wijk over wijkzaken en buurthuisactiviteiten. Jongeren zijn instaat een gevarieerd programma aan te
bieden. ( inloop vrijdag en zaterdag) In 2001 realisatie van minimaal 1 kinderactiviteit. Vrouwen hebben kennis van informatie over …. Zaken. Vrouwen zijn meer zelfstandig in het bezoeken van
instanties. Geactualiseerde informatie over activiteiten etc. van het
buurthuis. Geen stagnatie of calamiteiten in financieel beheer. |
300 uur 429 uur 52 uur 100 200 |
Uren: 208 uur
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Administratieve
werkzaamheden:
·
Aanvragen diverse subsidies ·
Post, telefoon ·
Archiefbeheer ·
Financiën ·
Vakliteratuur |
Organisatie Buurtcentrum
|
De zaak draaiende houden
|
50
|
Publiciteit:
·
Opstellen en verzenden persbericht ·
Maken en verspreiden posters ·
Aanleveren kopij Wijkkrant ·
Goede bezorging Wijkkrant |
Wijkbewoners, bezoekers
|
Redactie, continuïteit
en verbeteren publiciteit Wijkkrant
|
60
|
Dienstverlening:
|
Bezoekers
|
Invullen van diverse
formulieren e.d.
|
8
|
Ondersteuning (vrijwilligers) medewerkers:
·
Onderhouden van contacten met medewerkers en
vakkrachten ·
Begeleiden van vrijwilligersoverleg |
Vrijwillige medewerkers
|
Gezonde werkorganisatie,
afstemming van activiteiten, beleidsuitvoering/bewaking
|
60
|
Teamoverleg:
|
Collega’s
|
Een nog beter functionerend
team
|
30
|
Buurthuis / Project: Buurtraad
‘75
Uren : 988 u.
pj
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
- advies en ondersteuning bestuur (voorbereiden, bijwonen
bestuurs-, werkgroep- en jaarvergadering en uitvoeren van hieruit
voortvloeiende werkzaamheden) |
Bestuur Buurtraad ’75, 26 x p.j. |
Informatieverstrekking, waardoor meer overwogen besluiten
kunnen worden genomen. Schakel tussen bestuur en vrijwilligers, begrip k
weken voor wederzijdse standpunten. |
200 |
- Bijwonen en voorbereiding vergaderingen met externe
organisatie (als:Wijkcoördinatieteam, besturenoverleg Wending-Olof-Buurtraad) |
16 x p.j. |
Informatie-uitwisseling en komen tot gezamenlijke
probleemoplossing |
100 |
- Individuele ondersteuning/begeleiding (morele,
informatieve en administratieve) van vrijwilligers, jongeren en bezoekers/
activiteitendeelnemers |
Werkgroepen Buurtraad |
Verlichting van problemen |
100 |
- Ondersteuning activiteiten (als: realisatie maandelijkse
buurtkrant, subsidieaanvragen, hand- en spandiensten voor werkgroepen) |
Vrijwilligers, Werkgroepen |
|
88 |
- Beheerstaken (als: technische klussen, reparaties zelf of laten uitvoeren,
bestellingen) n.a.v. al 2 jaar geen beheerder |
Organisatie Buurtraad |
Tent blijft draaien, voorwaarde scheppend |
150 |
- Bureauwerkzaamheden: administratie, post, telefoon, archiefbeheer, financiën, vakliteratuur |
Organisatie Buurtraad |
Tent blijft draaien, voorwaardenscheppend |
250 |
- Intern overleg |
Vrijwilligers, Werkgroepen |
Op de hoogte blijven van stand van zaken om bij te sturen
daar waar nodig |
100 |
|
Totaal: |
988 |
Buurthuis / Project: Poptahof en diverse projecten t.b.v. migranten
Uren: 650
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Deelname aan gemeentelijke
werkgroep t.b.v. uitwerking nota Integratiebeleid Introduceren en overdragen
migrantenzelforganisaties / groepen
aan migrantenopbouwwerk Deelname aan wijk coördinatieteam overleg Poptahof en
daaruit voortvloeiende werkzaamheden |
In opdracht van het Reinier de
Graaf Gasthuis. Wethouder en ambtenaren Migrantenopbouwwerk Deelnemende partners |
Korte projectbeschrijving, met
daarin stappenplan en een SWOT-analyse afhankelijk van uitkomst een offerte In 5 bijeenkomsten komen tot het formuleren van een advies Middels 4 bijeenkomsten de migrantenwerker introduceren
bij de 4 migrantenzelforganisaties / groepen en haar de zaken overdragen Middels het bijwonen van de jaarlijkse 6 bijeenkomsten
komen tot v
Informatieoverdracht v
Onderhouden en uitbreiden netwerk Uitwisselen van ideeën |
20 uur 5 x 2,50 = 12,50 uur bijeenkomst 5 x 1 uur = 5 uur voorbereiding 4 x 2,50 = 10 uur bijeenkomst
2 uur voorbereiden
4 uur overdracht 6 x 2,50 uur = 15 uur bijeenkomst 6 uur voorbereiden |
Buurthuis / Project: Olof
Uren : 1497 uur organisatorische uren en … agogische uren
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Programmering Bijwonen bestuursvergaderingen Begeleiding vrijwilligers kinder- en volwassen activiteiten Ondersteuning/advisering/voorlichting Barbeheer Financiën Redactie buurtkrant Gastvrouw Begeleiden van een groep van Ipsen en begeleiding van GGZ- cliënten in de vorm van inloop en
soosactiviteiten Individuele hulpverlening Beheerderstaken Dienstverlening |
Docenten vrijwilligers begeleiders en bezoekers 26 Bestuur 4 en buurt en jongerenwerker 8 x per jaar Vrijwilligers 9 en beheerder 1 en begeleiders 2 en
buurtwerker 40 x per jaar Alle vrijwilligers ongeveer 15,alle bezoekers en docenten
en bestuur. Het gehele jaar Barmedewerkers 10 Wekelijks De organisatie en de boekhouder Wekelijks Lay-outman bestuurslid buurtwerker. 4 x per jaar Bezoekers Het gehele jaar Verstandelijk (licht) gehandicapten Een groep van 18 en van 25 personen GGZ- cliënten 2x per week een groep van 18 en een groep
van 27 personen Zowel vrijwilligers als bezoekers Indien nodig de beheerder ondersteunen Vraag en antwoord aan bezoekers, docenten en vrijwilligers |
Goed lopende cursus Samenwerking Zelfstandigheid Goed beleid goede structuur binnen de organisatie Aanspreekpunt Activiteiten begeleiden zoveel mogelijk
zelfstandigheid kweken. Activeren en stimuleren. Zorgen dat alles volgens plan en organisatorisch goed
verloopt. Goed verloop van de avondactiviteiten Goed financieel beheer Een buurtkrant 4 x per jaar met de nodige informatie voor
de bewoners. De bezoekers te woord staan en voldoende informatie geven. Groep Ipse 2 leuke middagen bezorgen in een voor hen
toegankelijk pand in een open sfeer. GGZ: integratie Een schoon buurthuis en een goed lopende organisatie Tevreden, op weg geholpen mensen. |
520 30 364 365 156 156 52 80 80 50 42 |
Buurthuis / Project: Buurthuis Olof,
Uren: 478 uur ( agogisch)
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
-
Bestuur; voorbereiden en bijwonen
bestuursvergaderingen. Ondersteunen, adviseren en informeren. Uitvoeren van
alle hieruit voortvloeiende werkzaamheden. Mede bepalen, vaststellen en
vastleggen van het te voeren beleid. -
Basis- en specifieke - en eenmalige activiteiten;
initiëren, programmeren, organiseren en coördineren en ondersteunen -
Begeleiden vrijwilligers;
werven, begeleiden en ondersteunen van vrijwilligers bij het opzetten en
uitvoeren van genoemde activiteiten. -
Buurtkrant; ondersteuning redactie
buurtkrant, eindredactie, planning m.b.t. de verschijningsfrequentie, deadlines,
opmaak, correctie en druk, aanleveren van kopij. -
Werk/beheeroverleg;
ondersteunen en begeleiden organisatorisch en technisch beheerder en
klussenteam. Overleg met beheerders en jongerenwerkster. Coördineren
onderhoud gebouw. Contacten onderhouden met gemeente inzake onderhoud pand. |
Bestuur Vrijwilligers, vakkrachten, gebruikers en bezoekers Vrijwilligers Redactieleden 4 personen, 8 x per jaar Beheerders, jongerenwerkster en klussenteam. |
Door het geven van informatie en advies het vastgestelde
beleid (laten) uitvoeren. Verhogen besluitvaardigheid. Verbeteren van de
communicatie tussen bestuur en vrijwilligers en gebruikers. Realiseren
gestelde doelen. Terugdringen aantal vergaderuren Uitbreiding aantal Specifieke activiteiten gericht op: maatschappelijke
participatie, bevordering leefbaarheid en bestrijding sociaal isolement. Uitbreiding van de vrijwilligersgroepen, streven naar meer
zelfstandigheid en het nemen van verantwoording. Strakkere planning buurtkrant. Het streven is om een gezamenlijke
krant met de Buurtraad ’75 en de Wending uit te geven i.h.k.v. samenwerking
en wijkgericht werken. Verbeteren planning onderhoudswerkzaamheden. Betere
afstemming met jongerenwerk. |
104 uur per jaar 104 uur per jaar 52 uur per jaar 52 uur per jaar 52 uur per jaar |
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
-
Vergaderingen; voorbereiden en bijwonen
van diverse vergaderingen met vrijwilligerswerkgroepen (kinder- en
volwassenenwerk, werkgroep Parkfeest e.d.), partners m.b.t. samenwerkingsverbanden
(GGZ Delfland, Ipse en derden). Het verrichten van alle hieruit
voortvloeiende werkzaamheden -
Administratie; voeren correspondentie,
het opstellen van reglementen en draaiboeken, verslaglegging vergaderingen.
Verantwoording afleggen naar de gemeente t.a.v. activiteiten en projecten. -
Wijkcoördinatie team;
participeren, bijwonen vergaderingen, uitvoeren werkzaamheden m.b.t.
leefbaarheid in de wijk. -
WOB overleg; adviseren en ondersteunen van
actoren van het WOB-overleg, bijwonen vergaderingen, meedenken en mede
bepalen van het te voeren beleid en bevorderen van de samenwerking met de
drie welzijnsinstellingen in de wijk Hof van Delft. -
Individuele begeleiding, ondersteuning en
hulpverlening aan vrijwilligers, bezoekers, deelnemers en collega's en
stagiaires. |
Vrijwilligerswerkgroepen, GGZ Delfland, Ipsen Bestuur, gemeente en derden. Wijkcoördinator, wijkagent, buurtwerkers Hof van Delft,
jongerenwerkster en (mogelijke) derden. Besturen en agogische werkers van de Wending, Olof en
Buurtraad’75(WOB) Vrijwilligers, bezoekers, deelnemers en collega's |
Verbetering afstemming activiteiten. Regulier
vergaderschema opstellen. Verbetering archief en het vastleggen van verslagen e.d.
Meer aandacht besteden aan fondsenwerving Verbetering samenwerking met bewoners,
bewonersorganisaties en collega buurtwerkers in de wijk. Bevordering en verbetering samenwerking tussen genoemde
instellingen. Het participeren in een wijknetwerk. Een "luisterend oor" zijn waardoor werksfeer
verbeterd en men weer gemotiveerd raakt. |
26 uur per jaar 36,4 uur per jaar 26 uur per jaar 26 uur per jaar 26 uur per jaar |
Buurthuis / Project: Bieslander (Heiligeland en omgeving)
Uren : 109.72 uur
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Ondersteuning bestuur: ·
Bijwonen bestuursvergadering ·
Organisatorische en inhoudelijke voorbereiding
bestuursvergaderingen ·
Informatie verzamelen ·
Ondersteuning aan bestuur bij besprekingen met
derden |
Bestuur buurtvereniging
De Bieslander
|
Beleidsontwikkeling/beleidsbewaking
Bijstellen van beleid op grond van ontwikkelingen |
40
|
Ondersteunen
penningmeester
·
Ondersteuning
financieel beheer (aanvragen subsidies e.d.) ·
Ondersteuning bij het maken van de afrekeningen en
begroting |
Penningmeester
|
Gezond financieel beheer
|
30
|
Externe contacten:
·
Overleg woningbouw, projectmanager, architect e.d.
i.v.m. nieuw buurthuis ·
Overleg wijkcoördinatieteam ·
Toelichting geven aan derden, contactlegging met
derden zoals gemeenteambtenaren ·
Alle andere werkzaamheden die, als ze niet gedaan
worden, een gevaar zijn voor de organisatie |
|
Informatie-uitwisseling
en komen tot gezamenlijke probleemoplossing
Verbetering samenwerking met bewoners en
bewonersorganisatie |
39.27
|
Buurthuis / Project: Wippolder
Uren : 1508 uren per jaar
Inzet: 2 agogisch medewerkers
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Ondersteuning Bestuur: - bijwonen bestuursvergaderingen - organisatorische en inhoudelijke voorbereiding van
bestuursvergaderingen - informatie verzamelen t.b.v. ...... - informeren, begeleiden en adviseren .... - uitvoering van voortvloeiende werkzaamheden -ondersteuning bieden
aan bestuur bij besprekingen met derden
Ondersteuning
Penningmeester
-Ondersteuning financieel beheer (aanvragen projektsubsidie/fondswerving/ boekhouding e.d.) -Ondersteunen bij opstellen jaarlijkse begroting en afrekening -opzetten nieuw
boekhoudprogramma
Ondersteuning
(vrijwillige) medewerkers
Adviseren, ondersteunen en stimuleren in Activiteituitvoering Verzorgen van randvoorwaarden, Coördineren van activiteiten, Vrijwilligers- en vakkrachten-werving, Het zijn van aanspreekpunt voor medewerkers, Onderhouden van kontakten met medewerkers en vakkrachten, Zorgdragen voor het plaatsen vinden van overleg: -activiteitenoverleg, (Bingo-, Kaart-, Kinderwerk-groep
e.d.) -medewerkeroverleg -organiseren medewerkers’feestje’ |
Bestuur Stichting Wijkwerk Wippolder Penningmeester Vrijwillige medewerkers en Vakkrachten |
Beleidsontwikkeling/beleidsbewaking Bijstellen van beleid
(op grond van nieuwe ontwikkelingen) ‘gezond’ financieel beheer Gezonde werkorganisatie, Afstemming van activiteiten beleidsuitvoering/bewaking |
200 125 225 |
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Bureauwerkzaamheden/administratie: Post; voeren van correspondentie, telefoon, archiefbeheer,
verslaglegging verschillende overleggen. Maken van activiteitenoverzicht, draaiboeken,
adressenbestanden Publiciteit: Hanteren van publicatiemiddelen zoals o.m. Wijkkrant,
affiches, folders, persberichten Externe kontakten: Regelen, verzorgen en deelnemen aan verschillende
overleggen met vertegenwoordigers van diverse instanties: (zoals o.m.: Wijkcoördinatieteam Wippolder en
Buurtnetwerkteam Jeugdhulpverlening Wippolder) Toelichting geven aan, contactlegging met derden, (zoals
Gemeente/ambtenaren/ en anderen) Buurt(opbouw)werk
Ondersteuning/advisering bewonersgroepen in de wijk. (w.b.t. 2001 betekent dit in ieder geval ondersteuning in het komen tot een Wijkplan en stimuleren
wijkbewoners tot gebruik van venstertafel) |
De organisatie Wippolder-bewoners Wel/niet georganiseerde bewoners in de wijk Wippolder |
Overzicht Gerichte publiciteit over Stichting en activiteiten Informatie-uitwisseling t.b.v. Beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering Bevorderen van sociale zelfredzaamheid |
150 58 100 150 |
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Ontwikkelen nieuwe taken en aandachtsvelden: 1). Wijkplan en Venstertafel (zie hierboven). 2). Tienerruimte: ondersteuning/advisering Tienerwerker Coördinatie van Beheer
en organisatie
Werk en ‘huis’-overleggen: buurtwerker, beheerder,
jongerenopbouwwerker, tienerwerker, projectleider Venstertafel en medewerker
venstertafel. Verdeling van taken. Algemene taken anders dan bureautaken: Begeleiding Alternatieve Dienstverleners (reclassering): Aanspreekpunt zijn en eventueel doorverwijzen naar...... Eenmalige
of adhoc-activiteiten: Initiëren,
stimuleren en eventueel programmeren, organiseren etc, etc Stoffer-
en blikwerkzaamheden: Al die
‘plotselinge’ werkzaamheden die als ze niet opgepakt zouden worden de
organisatie doen instorten |
Tieners (11 t/m 16 jr) Alle betaalde krachten die hun plek hebben in het nieuwe
wijkgebouw Alternatieve dienstverleners Bezoekers Wijkcentrum Medewerkers, vakkrachten, bezoekers, wijkbewoners de organisatie Wijkwerk Wippolder |
Activiteitenaanbod tieners Informatie-uitwisseling Voorwaardenscheppend t.b.v. de organisatie Van huishoudelijke aard Weten wat er leeft Een ‘leuk’ idee voor een grotere/gemeenschappelijke
activiteit, welke wellicht opgepakt en uitgevoerd kan worden (b.v. wijkfeest) De organisatie blijft draaien |
150 100 75 100 75 |
Buurthuis / Project: Mooi zo, Goed zo
Uren : 665
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Buurtbemiddeling
-
Onderzoek haalbaarheid -
Opzet project Wipe Out
-
Organisatie -
Overdracht
aan HangOut Cleanteam Voorhof
- Organisatie -
Overdracht aan JacP Thijsse school Het stimuleren van
Maatschappelijk Ondernemen Het jaar
van de Vrijwilliger -
Opzetten waarderingssysteem vrijwilligers -
Organiseren grote manifestatie Bewonersgroep
Dakarhof ondersteunen Reageren op initiatieven bewoners |
Gemeente, corporaties, politie, welzijnswerk, fondsen Alle Delftenaren 25 jongeren van 8-15 jaar uit jc Hangout Jongerenwerkers, corporatie, gemeentelijke diensten 50 scholieren groep 5-8 JacP Thijsse school Docenten, corporatie, gemeentelijke diensten Bedrijven in en rondom Delft Alle Delftse vrijwilligers Alle Delftse vrijwilligers Alle bewoners Dakarhof, Senegalhof en Nijlhof (ca. 150) Bewoners van Delft met een initiatief |
Draagvlak en een plan van aanpak Meer verantwoordelijkheidsgevoel bij bewoners, toename van
veiligheidsgevoel Schonere wijk, beter imago jongeren Betrokken organisaties gaan het project zelf organiseren Schonere wijk, beter imago jongeren Betrokken organisaties gaan het project zelf organiseren Netwerkverbetering, meer betrokkenheid bedrijven Structurele brede waardering voor vrijwilligerswerk Veel aandacht en waardering voor vrijwilligerswerk Schonere omgeving en doorbreken anonimiteit |
60 140 10 10 30 10 80 100 100 20 105 |
Uren:1248 uur
Inzet: 2 agogisch medewerkers
|
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
||||
Acquisitie & onderhoud
vacatures Onderhoud database (Filemaker) Telefonisch informatiepunt voor
organisaties en vrijwilligers Informeren adviseren
organisaties en vrijwilligers en tijdens openstelling Bemiddeling voor bezoekers die
speciale aandacht behoeven Trait-d’union
Gilde, (Ondersteuning en advisering) Coördinatie, ontwikkeling en
afstemming. |
Non-profitorganisaties in Delft
en de regio. Non-profitorganisaties en
(aspirant)vrijwilligers in Delft en de regio. Non-profitorganisaties en
(aspirant)vrijwilligers in Delft en de regio. Non-profitorganisaties en
(aspirant)vrijwilligers in Delft en de regio. Fase 4 cliënten,
Uitkeringsgerechtigden, (ex) GGZ cliënten, nieuwkomers en
vluchtelingen en cliënten via reclassering en Justitie
Senioren organisatie Delfts
Gilde. In- en externe collegae en organisaties |
± 210 actuele vacatures bij ±
150 non-profitorganisaties. Een te raadplegen Vacaturebank
met gegevens over non-profitorganisaties, vacatures en bezoekers van de
Vrijwilligerscentrale. Adequaat geïnformeerde
non-profitorganisaties en (aspirant)vrijwilligers over mogelijkheden en voorwaarden
betreffende vrijwilligerswerk. Adequaat geïnformeerde
non-profitorganisaties en (aspirant)vrijwilligers over mogelijkheden en
voorwaarden betreffende vrijwilligerswerk. Verwijspunt voor andere
organisaties welke dienstverlening doen voor de doelgroep. Informatie, advies en
bemiddeling van ± 80 mensen uit de doelgroep naar vrijwilligerswerk of andere
zinvolle dagbesteding. Smeerolie voor de Gilde-stuurgroep. Signaleren van
maatschappelijke behoeften in relatie tot het activiteitenaanbod van de doelgroep. Werkontwikkeling, samenwerking
binnen de organisatie en met andere organisaties |
208 uur 156 uur 156 uur 260 uur 260 uur 104 uur 312 uur |
|
||||
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Acquisitie & onderhoud
vacatures Telefonisch advies- en
informatiepunt voor organisaties en vrijwilligers Informeren adviseren
organisaties en vrijwilligers en tijdens openstelling Bemiddeling voor bezoekers die
speciale aandacht behoeven. Trait-d’union Gilde (Ondersteuning en advisering) Coördinatie, ontwikkeling en
afstemming |
Non-profitorganisaties in Delft
en de regio. Non-profitorganisaties en
(aspirant)vrijwilligers in Delft en de regio. Non-profitorganisaties en (aspirant)vrijwilligers in Delft en de
regio.
Fase 4 cliënten,
uitkeringsgerechtigden, (ex) GGZ- cliënten, nieuwkomers en
vluchtelingen en cliënten via reclassering en Justitie.
Senioren organisatie Delfts
Gilde. In- en externe collegae en
organisaties. |
± 210 actuele vacatures bij ±
150 non-profitorganisaties. Adequaat geïnformeerde
non-profitorganisaties en (aspirant)vrijwilligers over mogelijkheden en
voorwaarden voor vrijwilligerswerk. Adequaat geïnformeerde
non-profitorganisaties en (aspirant)vrijwilligers over mogelijkheden en
voorwaarden betreffende vrijwilligerswerk. Verwijspunt voor andere
organisaties welke dienstverlening doen voor de doelgroep. Informatie, advies en
bemiddeling van ± 80 mensen uit de doelgroep naar vrijwilligerswerk of andere
zinvolle dagbesteding. Smeerolie voor de Gilde-stuurgroep.
Signaleren van maatschappelijke behoeften in relatie tot het
activiteitenaanbod van de doelgroep. Werkontwikkeling, samenwerking
binnen de organisatie en met andere organisaties. |
130uur 78 uur 208 uur 182 uur 104 uur 78
uur |
Uren : 447,2
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Acquisitie: Contacten onderhouden met subsidiegevers, verantwoording
afleggen d.m.v. jaarverslag en afrekeningen Werving: Via kranten, buurtkrantjes, folders, en verspreiden flyers
bij TUD Intakegesprek met kandidaten Werving: Jaarlijks, voorlichting op scholen, via kranten,
buurtkrantjes en kraam op Delftdag Advies en ondersteuning: Begeleiding, organiseren
3 maandelijks overleg, organiseren van deskundigheidsbevordering Regelmatig contacten onderhouden met begeleidsters,
jaarlijks afsluiting Organisatie clubactiviteiten: Zorgen voor geschikte locatie, gereedschap en materialen,
Wisselen van de gereedschapskisten na elk blok. , bijhouden van financiën,
jaarlijks stedelijke seizoenafsluiting met deelneemsters, ontwikkelen verbreden activiteiten Indien mogelijk meewerken aan externe activiteiten: -
Think Quest
(wedstrijd website bouwen) -
Delftdag Externe contacten: - Provinciaal overleg - Regionale bijeenkomst - Landelijke bijeenkomst Apart project: Afhankelijk van de vraag organiseren en uitvoeren van workshops,
tijdens de Wetenschaps- en techniekdag bij de TUD. |
Subsidiegevers Vrouwen gemiddeld 5 per jaar Continu aandachtspunt Deelneemsters meisjes van 10 tot 12 jaar, gemiddeld 10 per
activiteit Vrouwen Technika 10 club op locatie: begeleidsters en
deelneemsters Begeleidsters en deelneemsters Begeleidsters, coördinator Coördinator, 3 maandelijks Coördinator en begeleidsters 1 x per jaar Coördinator 1 x per jaar Vrouwen/begeleidsters Kinderen/deelnemers |
Subsidie 2001: TUD 30.000,- Subsidie Gemeente (DMZ): ------ Begeleidsters, totaal 16, die in teamverband een club
begeleiden Meiden kennis laten maken met technieken, zelfredzaamheid
vergroten Goed voorbereide en geschoolde vrijwilligsters, die
zelfstandig een club begeleiden. Vrouwen die langdurig een club begeleiden (1 tot 5 jaar)
of langer. Vier goed lopende en goed bezochte clubs in de
buurthuizen: Olof, Boerderij, Delft noord en Voorhof. Eind 2001 mogelijk: 5e activiteit, nieuw
vakgebeid (informatica) Kennis van website bouwen in internet Werven, naamsbekendheid uitwisseling kennis en ervaring, inspiratie, afstemming, ontwikkelingen in werkveld, kennismaking met
nieuwe technieken, ed. 180 tot 200 kinderen hebben kennis gemaakt met technieken,
naamsbekendheid |
35 40 25 120 145 30 15 40 450 totaal 70 uren worden in rekening gebracht bij de opdrachtgever |
Uren : 333 uur
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Ondersteunen Belangenplatform |
15 deelnemers
Belangenplatform
|
Actief Belangenplatform |
183
|
Creëren draagvlak voor Belangenplatform Middels 2 thema-avonden |
100 Tanthofbewoners en 10 betrokken ambtenaren |
Meer bekendheid en
betere positie Belangenplatform
|
50
|
Overleg wijkcoördinatieteam |
Partners in de wijk: buurtwerk, gemeente jongerenwerk,
politie, corporaties, |
Goede samenwerking |
50
|
Ondersteunen gemeente bij vernieuwen speelplekken |
10 speelplekken x 20 bewoners |
Vernieuwde speelplekken, tevreden bewoners |
50 |
Uren : 8
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Team begeleiden Werk en scholing begeleiden Externe contacten en nieuwe
initiatieven |
Drie bezoekvrouwen totaal 104
uur Drie bezoekvrouwen Algemene organisaties in Delft. Zonodig landelijke initiatieven. |
Werkwijze op elkaar afstemmen en
professionaliseren. Samenwerking bevorderen. Archiveren van gegevens over
activiteiten huisbezoeken en netwerk. Ontwikkelen van beroepshouding. Verbinden theorie en praktijk. Verandering houding en gedrag
t.o.v. Allochtone vrouwen. Leren en delen van ervaringen
van/met anderen. |
4 2 2 |
Uren : 6
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Team/bestuur begeleiden Huiskamerproject starten |
Meewerkenden van het Komitee Vrouwen met een inkomen op of
rond het minimum inkomen. |
Proces van uitvoer tot
beheersbestuur begeleiden. Vrijwillige medewerkers
ondersteunen. Contact subsidiegever
begeleiden/onderhouden. Het huiskamerproject integreren
in de huidige werkzaamheden van het Komitee. De start de juiste impulsen
geven. Werving vrijwilligers
ondersteunen. Continueren van het aanbod
bevorderen. |
4 2 |
Uren : 1
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Maandelijkse bijeenkomst Nieuwjaarsbijeenkomst 8 maart Minimaal vier andere
bijeenkomsten |
Vrouwen van een aantal
vrouwenorganisaties in Delft. Voor zowel allochtone als autochtone vrouwen. Het netwerk van het netwerk |
Een netwerk mede onderhuden. Informattie verstrekken op
elkaar afstemmen en bundelen. Bekendheid en uitbreiding van
het Multi Cultureel Netwerk |
1 p.m. |
Uren : 1.8
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Vrouwenwerk t.b.v. allochtone
vrouwen in Delft |
Allochtone vrouwen |
Ontwikkeling en verandering in
de positie van de allochtone vrouwen |
1.8 |
Uren : 12
Activiteiten
|
Doelgroep
|
Resultaat
|
Uren
|
Nieuw project GSM Consulting
Netwerk Contacten met het allochtone
netwerk onderhouden. Coachen van ID en
WIW-medewerkers van de SWD. |
Allochtone inwoners van Delft. Werkers in het Reinier de Graaf
ziekenhuis. Allochtone inwoners
hoofdzakelijk uit de wijk voorhof en met name uit Poptahof Noord en Zuid. ID’ers vrouwenopbouwwerk Alle overige ID’ers en WIW’ers
van de SWD |
Communicatie verbetering voor
beide partijen. Vinger aan de pols Personeelszorg voor deze
medewerkers en dan met name voor hun scholing en ontwikkeling. |
4 4 4 Onderdeel
van takenpakket van diverse professionele werkers van de SWD |