Wijkplan Wippolder (2002-2006)
INHOUD
Samenvatting
I Inleiding
1.1
Wijkgericht werken in de Wippolder
1.2
De wijk Wippolder in grote lijnen
1.3
Het wijkplan
II Voorzieningen en activiteiten
2.1 Wonen
Bouwplannen Wippolder Oost
Bouwplannen Wippolder
West
Ideeën, meningen en
vragen
2.2 Onderwijs
Brede school
Kinderopvang
Verkeersveiligheid bij school
Ideeën, meningen en vragen
2.3 Integratie
2.4 Sociale Veiligheid
Delfts Integraal Veiligheidsbeleid
Verlichting
Veilig Wonen
2.5 Sport en
spel
Sportvisie 2000+6
Huidige
situatie
Project Sport
en Cultuur op straat
Ideeën, meningen en vragen
2.6 Buurt- en
opbouwwerk
Buurtsignaleringsnetwerk
Ideeën, meningen en vragen
2.7 Jongeren
Stichting Breed Welzijn Delft
Nieuwbouw jongerencentrum
Ideeën, meningen en vragen
2.8 Ouderen
Verzorging
Activiteiten
2.9 Gezondheid
en zorg
Sociaal isolement
Eerstelijns gezondheidszorg
2.10
Cultuur
WippolderPUNTNL
Ideeën, meningen en vragen
2.11 Economie
TU-wijk
Ruggengraat
route
Detailhandel
Winkelcentra
III
Ruimtelijke ordening
3.1
Groen
Ideeën, meningen en vragen
3.2 Reiniging
Afvalverwijdering
Hondenpoep
Ideeën, meningen en vragen
3.3
Onderhoud
openbare ruimte
Herinrichting
Ideeën, meningen en vragen
3.4
Verkeer
en parkeren
Fietsactieplan
Openbaar
vervoer
Auto
Parkeren
Verkeersveiligheid
Ideeën, meningen en vragen
3.5
Spoortunnel
Ideeën, meningen en vragen
3.6
Milieu
Energie en
duurzaam bouwen
Water
Natuurvriendelijke
oevers en bermen
Bedrijven
Externe
Veiligheid
Bodem
Afval
Lucht
Geluid
De
wijk Wippolder wordt door de gemeente verdeeld in twee verschillende gebieden,
aan weerskanten van de Schoemakerstraat: Wippolder Oost en Wippolder West.
Opvallend aan deze wijk is dat ieder gebied een geheel eigen karakter heeft. De
gebieden in de Wippolder zijn weer onder te verdelen in buurten, zoals de
buurten ten noorden en ten zuiden van de Nassaulaan (Wippolder Oost) en de
buurten Koningsvelt, Rotterdamseweg en omgeving, Princehaven en Delftzicht
(Wippolder West). Door de bewoners zélf wordt zeer nadrukkelijk op de
verschillende eigenschappen en het eigen karakter van deze buurten
gewezen.
Over
het algemeen zijn de bewoners van de wijk Wippolder eensgezind: het is een
prettige wijk om in te wonen.
Naar
aanleiding van gesprekken en bijeenkomsten met bewoners en professionals met
betrekking tot het aanwijzen van aandachts- en knelpunten, is per gedeelte van de wijk een aantal
verschillende zaken naar voren gekomen.
Voor
Wippolder Oost geldt bijvoorbeeld het volgende:
Men
heeft het over het algemeen naar zijn zin in de wijk. Activiteiten zouden
derhalve moeten worden gericht op het in stand houden van de sociale structuur.
Daarom is voor de instandhouding van dit leefklimaat de functie van de
wijkkrant een belangrijke factor, net als de voortzetting van de activiteiten
voor ouderen in de Wipmolen, de ontmoetingsfunctie die het Wijkcentrum
Wippolder heeft, de benodigde extra inzet in het buurtnetwerk en bijvoorbeeld
de ontwikkeling van een netwerk waarin voortijdige signalering van sociaal
isolement mogelijk is.
De
organisatie van feestelijke activiteiten, ondersteund door wijkwerk,
jongeren(opbouw)werk, opbouwwerk en vrijwilligers, bijvoorbeeld naar aanleiding
van de opening van een speelplek, of voor het samenbrengen van bewoners uit
verschillende buurten, heeft een uiterst belangrijke functie voor de wijk.
Het
is niet verwonderlijk dat veel bewoners aandacht vragen voor hetgeen dicht bij
de deur van hun eigen woning plaatsvindt. De meerderheid van de klachten,
waarvoor het zoeken naar een oplossing een hoge prioriteit dient te krijgen,
betreft het aanbod van afval, met name dat van grof vuil bij (ondergrondse)
containers, zwerfvuil en hondenpoep. Maar ook de hoge parkeerdruk, die op veel
plaatsen leidt tot ergerlijk parkeergedrag (bijvoorbeeld het parkeren op
stoepen).
Niet
iedereen is het eens met de keuze van de valondergond van de speelplekken. Men
wil rubber in plaats van zand. Over het gebruik van zand komen zeer veel
klachten binnen, voornamelijk met betrekking tot onderhoud en reiniging.
Op
de vraag betreffende het wel of niet terugkomen van een verzorgingstehuis in de
wijk volgt een ontkennend antwoord. (Er komt er wel één in Zuidpoort).
In
het kader van de criminaliteit wordt de overlast door een relatief kleine groep
wat oudere jongeren genoemd. De komst van een nieuw jongerencentrum (en
bijbehorend activiteitenprogramma en toezicht) draagt voor deze groep jongeren
niet bij aan een oplossing, omdat de beoogde doelgroep voor het centrum jonger
is.
De
A 13 zorgt bij veel bewoners voor geluidsoverlast. Men vraagt om betere geluidsschermen met een groter bereik.
In
het gedeelte Wippolder West spelen weer andere vragen:
Ten
gevolge van de nieuwbouw wordt gezocht naar een nieuwe sociale structuur.
Overlast
door de bouw (en het vrachtverkeer), opslag van bouwmateriaal en de onzekerheid
over de komst van bepaalde voorzieningen zijn zaken die vaak naar voren komen.
Zeker
is dat er een groeiende vraag ontstaat naar uitbreiding van voorzieningen voor
onderwijs en kinderopvang. Een vraag die zeker de aandacht verdient.
Ook
in dit deel van de wijk bestaan vragen rond het ophalen en aanbieden van
huisvuil.
In
de nieuwere gedeelten van de wijk worden regelmatig vragen gesteld over de
inrichting van de openbare ruimte, in het bijzonder over bepaalde keuzes die
zijn gemaakt.
In
het algemeen geldt dat de komst van een tramlijn, naast een groot
verkeersaanbod richting de Sint Sebastiaans brug onrust oproept bij bewoners.
Een
aantal klachten van bewoners uit beide gedeelten van de wijk komt met elkaar
overeen: de snelheid waarmee wordt gereden door woonwijken, de aanwezigheid van
bedrijven in woongebieden en de daarmee gepaard gaande (geluids)overlast, de hoge parkeerdruk, het onderhoud van
groen, het ophalen van zwerfvuil, de overlast door hondenpoep en de
herhaaldelijke vraag naar duidelijkheid omtrent ontwikkeling en termijn van
bestemmingsplannen.
Voor
beide gebieden staat in ieder geval het feit voorop dat bewoners tijdig willen
worden geïnformeerd over plannen en komende herinrichtingen. Wanneer bewoners
in een vroeg stadium worden ingelicht en betrokken bij planvorming, ontstaat er
meer begrip, ook voor zaken die niet naar ieders tevredenheid kunnen worden
opgelost.
1.1 Wijkgericht werken in Wippolder
In het collegeprogramma 1998-2002 is de wijkaanpak tot een speerpunt
van beleid verklaard. Het doel is de leefbaarheid in de Delftse wijken op peil
te houden en te verbeteren waar dat nodig is, waarbij het begrip leefbaarheid
in de meest ruime zin wordt opgevat. Mensen willen goed onderhouden, passende
woningen in een plezierige woonomgeving die heel, schoon, veilig en mooi is.
Voldoende voorzieningen in de directe leefomgeving verhogen het woongenot en
bevorderen de sociale samenhang in de wijk.
Het bevorderen van de leefbaarheid vraagt om een integrale benadering,
waarbij de mening van de bewoners centraal staat binnen de regie van de
gemeente. Dit vraagt een andere manier van denken en werken van ambtenaren en
politici. Uitgangspunt moet zijn de logica van de bewoners, die moet passen in
de functie van de professionele organisatie. De gemeente Delft heeft deze
wijkvisie vormgegeven in een nieuwe organisatie en probeert de juiste
instrumenten – omschreven in de nota ‘de wijken centraal’ - aan te reiken om
het gewenste doel te bereiken. De verschenen wijkplannen, waarvan deze er één
is, zijn het resultaat van de gewijzigde aanpak. Het wijkplan bestrijkt een
periode van vier jaar en geeft een overzicht van alle plannen en initiatieven
op het gebied van welzijn, zorg, wonen, woonomgeving, groen, water, verkeer,
veiligheid en economie. De gemeente heeft gekozen voor een praktische aanpak,
waarbij niet de formulering van ‘het perfecte wijkplan’ centraal staat, maar
juist een doelgerichte aanpak die voor de bewoners in de wijk voelbaar en
zichtbaar is. Onder het motto ‘alleen de uitvoering telt’ worden de wijkplannen
vervolgens vertaald in wijkprogramma’s, een opsomming van concrete acties,
maatregelen en projecten die tot uitvoering komen. Een wijkprogramma is
voorzien van een planning en budget.
1.2 De wijk
Wippolder in grote lijnen
Een prettige wijk om in te wonen, dat is het uitgangspunt van een
wijkplan.
Veel bewoners van de Wippolder voelen zich thuis in hun wijk. Het
uitgangspunt van het wijkplan is om dit plezier van wonen te handhaven. Men
ervaart de wijk als een prettige leefomgeving en over het algemeen gaat men
niet graag weg. De mutatiegraad is in vergelijking met andere complexen laag en
de betrokkenheid van de bewoners is bij allerlei ontwikkelingen groot. Met name
in de oudere buurten kennen de mensen elkaar en werken ze samen in
verschillende vormen van bewonersoverleg. Jongere gezinnen nemen deze vorm van
overleg en samenwerking over en gaan in dezelfde lijn verder. In de nieuwere
buurten leven mensen wat anoniemer naast elkaar, maar er zijn in de loop van de
tijd een aantal verenigingen ontstaan op initiatief van bewoners die daaraan
wel behoefte hebben.
Het TU-gebied bestrijkt een groot deel van de Wippolder. De gebouwen
van de TU en TNO, vormen samen het belangrijkste werkgebied van de stad. De TU
Delft is in dit gebied ook wegbeheerder en beslist dus over wegen en eventuele
maatregelen en bewegwijzering. De gemeente heeft op deze zaken weinig tot geen
invloed.
Het is opvallend dat de woonbeleving positief is, ondanks de overlast
die de herstructurering met zich meebrengt en het einde is nog niet in zicht.
De bewoners van de Rotterdamseweg en omgeving hebben al veel overlast gehad van
de werkzaamheden met betrekking tot de nieuwbouw aldaar, die voorlopig nog niet
zijn afgerond. Verder zijn verschillende woningbouwcorporaties bezig met
renovaties en sloop en nieuwbouw van woningen. Dat beïnvloedt tevens de directe
leefomgeving. Woningcorporaties, politie en gemeente dienen tijdens deze
herstructureringen in de wijk daarom nauw samen te werken om de omgeving
tijdens leegstand, renovatie of sloop van woningen zo veilig en schoon mogelijk
te houden.
De Wippolder is dus een wijk in ontwikkeling. Het is belangrijk bij
alle vernieuwingen oog te houden voor de positieve aspecten van de wijk en
tevens te werken aan verbeterpunten, daar waar gewenst. In dit wijkplan staan
alle aspecten van de wijk op een rijtje en het geeft inzicht in de plannen,
wensen en eisen voor de komende jaren. Een aantal onderwerpen heeft betrekking
op de gehele wijk, andere zijn meer toegespitst op bepaalde deelgebieden. De
deelgebieden zijn onderverdeeld in Wippolder Oost, het gebied tussen de
A13 en de Schoemakerstraat en Wippolder West, bestaande uit het gedeelte
vanaf de Schoemakerstraat, de TU-wijk en de buurten Princehaven, Delftzicht en
Koningsvelt
In
de wijkbeschrijving die los is bijgevoegd staan de statistische gegevens van de
wijk
1.3
Het wijkplan
In
het wijkplan Wippolder wordt aangegeven welke plannen er de komende vier jaar
worden gerealiseerd om de leefbaarheid te versterken. Het gaat om plannen op
het gebied van welzijn, zorg, wonen, woonomgeving, groen, water, verkeer,
veiligheid en economie.
Allereerst is er een wijkbeschrijving gemaakt. Vervolgens
zijn de planningen van instellingen en de gemeente en de meningen van bewoners
geïnventariseerd. Tijdens een wijkbijeenkomst is die inventarisatie aangevuld
en besproken. Vervolgens heeft het wijkprojectteam (onder andere bestaande uit
buurtwerk, opbouwwerk, woningcorporaties, politie en ambtenaren) en kleinere
werkgroepen het plan uitgewerkt.
Dit heeft geleid tot een concept wijkplan . Dit is
aan het wijkprojectteam teruggekoppeld en met de bewoners van de wijk besproken
en nog verder van commentaar en opmerkingen voorzien. Voor deze bijeenkomst
zijn alle wijkbewoners per brief uitgenodigd. Ook in de stadskrant is hier
aandacht aan besteed. Het concept kon worden opgevraagd door een ieder die
hiervoor belangstelling heeft . Bewoners die eerder hebben meegewerkt ontvingen
het stuk zonder meer. Men kon ook schriftelijk reageren.
Aan de hand van dit plan en de reacties hierop is
het wijkprogramma, waarin alle concrete maatregelen en activiteiten voor het
jaar 2002 zijn aangegeven, definitief opgesteld. Tevens worden activiteiten voor de volgende jaren inzichtelijk
gemaakt.
Het plan en het programma worden vervolgens door
het college en de raadscommissie Leefbaarheid behandeld. Daarmee wordt ook de
besteding van het wijkbudget voor 2002 vastgesteld.
Er vindt in november een wijkmarkt plaats waar het
plan wordt gepresenteerd. Dan bestaat de mogelijkheid met instellingen en
ambtenaren van diverse vakteams te praten en om deelname aan concrete kleinere
projecten af te spreken.
Daarna wordt het programma uitgevoerd en aan het
einde van 2002 geëvalueerd.
Er verschijnt een verslag en er wordt een nieuw
programma 2003 gemaakt, waarover opnieuw overleg met bewoners en professionals
zal worden gevoerd.
2.1
Wonen
Er bestaan
veel plannen in de wijk met betrekking tot sloop, nieuwbouw en renovatie, die
hier worden beschreven. In de wijk Wippolder is vanouds een grote sociale
controle. Belangrijk is om de sfeer van ‘ons kent ons’ te behouden bij
nieuwbouw van koopwoningen, die vaak gepaard gaat met verandering van
bouwstijl. De periode van uitplaatsing, sloop, renovatie of bouw heeft
consequenties voor de leefbaarheid van het betreffende gebied. Het uitgangspunt
is om de vernieuwingen met zo min mogelijk overlast plaats te laten vinden. De
corporaties overbruggen bijvoorbeeld de periode van uitplaatsing tot
daadwerkelijke sloop, door woningen tijdelijk te verhuren. Dit voorkomt
verpaupering van het gebied. De politie geeft aan het wenselijk te vinden de
periode van sloop en opslag van sloop- en bouwmaterialen zo veel mogelijk
buiten de grote schoolvakantie en Oud en Nieuw te laten plaatsvinden om
vandalisme te voorkomen, hetgeen kan worden vastgelegd in afspraken met de
woningcorporatie.
Bij een
renovatie en herstructurering moet rekening worden gehouden met waarde van de
bestaande groenvoorzieningen.
De wijk
kenmerkt zich mede door jongeren, waaronder veel studenten in de leeftijd van
21 tot 29 jaar in met name het TU-gedeelte van de wijk. In deze omgeving is de
sociale cohesie niet of nauwelijks aanwezig, omdat studenten er maar een paar
jaar wonen en zo geen of bijna geen binding met de wijk en de bewoners
ontwikkelen.
Bestemmingsplannen
Het
bestemmingsplan Wippolder is van kracht sinds 1999 en is ook het uitgangspunt
voor de komende jaren:
- Bestemmingsplan
Koningsvelt/Rotterdamseweg-noord wordt opgesteld
- Bestemmingsplan
Schieoevers noord-zuid (voor Princehaven) wordt dit jaar herzien.
De herzieningsprocedure wordt aan het einde van 2001 gestart (inzage
voorontwerp);
- Bestemmingsplan Hooikade-Zuideinde
(voor Delftzicht) is vastgesteld, maar moet nog worden goedgekeurd door de
Provincie.
1. Maranathakerk: Deze
kerk is in brand gestoken en daarna gesloopt, het geheel maakt een verpauperde indruk. De kerk is aangekocht
door Ontwikkelingsmaatschappij Apeldoorn, die van plan is er 30 appartementen
te ontwikkelen. Het plan is nog niet aan de buurt gepresenteerd.
2. Delfgauwseweg
64-82: mogelijkheid voor 6 woon/werkwoningen, maar eerst moet de bodemvervuiling worden opgelost.
3. Pauwmolen:
het terrein staat te koop ten behoeve van bedrijfsdoeleinden.
4. Wipmolen:
de voormalige kantoorruimte van Onze Woning staat nu leeg en momenteel onderzoekt
de woningbouwvereniging de verhuurmogelijkheden. Voor de woningcorporatie (met
de huidige naam Delftwonen) wordt een nieuw kantoor gebouwd. Er zijn in de
nabije toekomst geen plannen voor sloop en nieuwbouw.
5. Op de plek van de Burny Bosschool komt een aantal woningen, maar of het
huidige gebouw wel of niet gesloopt wordt is nog niet besloten. De gemeente is
in overleg met Vestia. Duidelijk is wel dat in alle opties de kinderopvang
opgenomen is. Binnen enkele maanden komt duidelijkheid over de plannen. De
bewoners hebben aangegeven dat ze willen meedenken. Na de renovatie wordt de
openbare ruimte aangepakt.
6. De
vernieuwingsplannen van de TU kosten tijd. Het gebouwencomplex ten noorden van
Jaffa wordt afgestoten, de ontwikkeling daarvan gaat in overleg met de
gemeente.
7. Vidomes
gaat tussen 2002 en 2005 plannen ontwikkelen voor de huidige drie- en
vierkamerwoningen aan de Telderslaan en de Jan de Oudeweg. De woningen hebben
weinig luxe (geen cv, enkel glas) en een lage huur en zijn zeer geliefd bij jonge
starters. Op het moment dat er meer duidelijkheid is over de planontwikkeling
zal Vidomes de bewoners hierover informeren.
8. In
2002 voert Vestia Delft een uitgebreide onderhoudsbeurt uit aan de
eengezinswoningen in de St. Aldegondestraat en de C. Stuartstraat.
9. Voor
de complexen van Vestia Delft aan de C. Trompstraat en de A. van Solmslaan zijn
de toekomstmogelijkheden nog in onderzoek. Voor eind 2001 worden de
bewoners van de Corn Trompstraat hierover geïnformeerd. De A.v.Solmslaan is nog verder in onderzoek.
10. Uitvoering
2e fase Vestia Delft in Wippolder: Uitplaatsing van de huurders van het complex
De Colignystraat oudbouw - Prof.
Bosschastraat - Kloosterkade (tussen de
Colignystraat en St. Aldegondestraat) is gestart in april 2001. Het streven is
dat alle bewoners verhuisd zijn voor 2003, zodat in 2003 gestart kan worden met
sloop van de 138 woningen, gevolgd door nieuwbouw. Aantallen en woningtypes
zijn op dit moment nog niet bekend. De projectontwikkeling is recent gestart.
De periode tot aan de sloop vraagt extra aandacht in verband met het beheer en
de leefbaarheid. Vestia Delft houdt in principe de leegkomende woningen zo lang
mogelijk bewoond door ze tijdelijk te verhuren. Daarnaast is extra aandacht
voor het tegengaan van verpaupering (grof vuil op straat) en verwaarlozing van
de buurt. Dit vraagt een gezamenlijke inspanning van betrokken instanties,
zoals politie, reiniging en bewoners. Met name is het van belang signalen
tijdig door te geven, zodat snel kan worden ingegrepen
Rotterdamseweg en omgeving:
1.
Scheepmakerij: de bestemming van het terrein van de
voormalige verffabriek en Poppink wordt woongebied, te realiseren door de
markt. Het is nog niet bekend op welke termijn dit gaat gebeuren.
2.
De bedrijfsterreinen van Prins en Koolschijn aan de
Schiewerf krijgen de bestemming wonen,
overeenkomstig het verkavelingsplan van Mabon;
3.
Mijnbouwstraat: het terrein van de school wordt
vrijgegeven voor wonen als voor de Mondriaangroep een andere locatie
beschikbaar komt. Naar verwachting wordt in 2002 voor het gehele gebied Rotterdamseweg
Noord een nieuw bestemmingsplan in procedure gebracht.
4.
De “Gele Scheikunde” wordt afgestoten door de TU en
het terrein wordt herontwikkeld voor (dure) woningen. Mede in verband met
bodemvervuiling is de termijn waarbinnen herontwikkeling geëffectueerd kan
worden onzeker.
5.
Porceleyne Flesch: onderzocht wordt of de
Porceleyne Flesch op deze plek verdwijnt als het Delfts Aardewerk Centrum er
komt.
Hooikade:
1. Het NSD-terrein (Nederlandse
Speciaal Drukkerij) is aangekocht door Mabon en komt de tweede helft van 2002
beschikbaar. Het wordt dan
herontwikkeld tot woongebied (periode 2003-2005).
Voor het gebied zal een bestemmingsplan in procedure worden gebracht
(circa anderhalf jaar met twee keer de
mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen) of een vrijstellingsprocedure ex
artikel 19 R.O. (circa één jaar met
twee keer de gelegenheid tot het indienen van zienswijzen). Een bouwplan zal
naar verwachting in het tweede kwartaal van het jaar 2002 gereed zijn voor
inspraak.
Wippolder
Oost
Wippolder West
Reactie: Dit voorstel van bewoners wordt vanuit de
gemeente afgewezen. Het is niet efficiënt vanwege de mogelijke schade aan de
heringerichte en aangepaste gebieden door bouwverkeer/opslag van
goederen/vervuiling, etc. Het gebied wordt in zijn geheel aanpakt.
2.2 Onderwijs en kinderopvang
Onder
de noemer Brede School brengt Delft wijkgericht meer samenhang tussen
onderwijs, kinderopvang, jeugdbeleid, culturele, sportieve en
opvoedingsondersteunende activiteiten, met als doel de ontwikkelingskansen van
kinderen te verbeteren.
Het
gaat om een resultaatgerichte samenwerking tussen verschillende sectoren op
beleidsniveau en instanties/betrokkenen op wijkniveau. Dit resulteert in een
programma dat bestaat uit drie lagen: (1) activiteiten (sport,
natuur&milieu, cultuur en ICT) (2) zorg & onderwijsondersteuning en (3)
breed gehuisveste scholen (in relatie met kinderopvang etc.).
Het
programma sluit zoveel mogelijk aan op de wijkprofielen en de vraag van ouders,
kinderen, onderwijs en kinderopvang in de wijk.
Voor
inbedding van het programma stelt de gemeente in iedere wijk een
programma-makelaar aan. Deze geeft, in nauw contact met de wijkwerkgroep, vorm
aan de samenwerkingsrelaties in programma’s en activiteiten. Het doel hiervan
is om zoveel mogelijk ouders en kinderen te bereiken, samenwerking op
facilitair en programmatisch gebied te bewerkstelligen en het
hulpverlenings-/zorgnetwerk te stroomlijnen.
Hoewel
de term soms anders doet vermoeden, is de Brede School dus geen gebouw, maar
een netwerk en een programma van activiteiten. De wijkinzetbaarheid van de
bestaande scholen en samenwerking in de accommodatiesfeer (met name tussen
scholen en naschoolse opvang) is wel een belangrijk aandachtspunt.
In
het kader van het EZH-project “meer activiteiten en zorg rond scholen” is een
deelproject gestart dat zich richt op de spelontwikkeling van Delftse kinderen.
Scholen kunnen een plan indienen voor de inrichting van het schoolplein.
Voorwaarde voor financiële ondersteuning van het plan is dat het plein open
staat voor de wijk(jeugd). Daarnaast moet het plan voldoen aan andere criteria,
m.n. in relatie tot veiligheid. Enkele scholen hebben al een aanvraag
ingediend.
De
scholen in de wijk Wippolder zijn erg enthousiast over de Brede School.
Verschillende instanties zouden graag activiteiten willen ontplooien.
In
de fase-gewijze aanpak van het project is de inbedding van de Brede School in
de wijk Wippolder pas in 2003 aan de orde. Dit betekent concreet dat in 2003
een programma-makelaar in de Wippolder aan de slag gaat. Het zou jammer zijn
als deze planning een remmend effect
heeft op het eigen initiatief in de wijk en daarom is de gemeente bereid om te
bezien hoe goede, gezamenlijke initiatieven die passen in de brede
schoolontwikkeling, al eerder ondersteund kunnen worden.
Volgens
de huidige afspraken wordt de bestemming van de voormalige Burny Bosschool (nu
kindercentrum Plukkebol) onderzocht. Er bestaat voorkeur om de functie van
kinderdagverblijf op die plek te handhaven. Dit neemt niet weg dat ook in de
andere delen van de wijk waar mogelijk een kinderopvang gepland kan worden.
Op
basis van nieuwe inzichten worden gesprekken gevoerd met Vestia over andere
denkbare scenario’s dan sloop, bijvoorbeeld gedeeltelijke sloop of renovatie,
in combinatie met nieuwbouw van woningen. Verwachting is dat eind 2001 de
uitkomsten van dit onderzoek bekend zijn.
Plaatsen
en gewenste plaatsten:
Wippolder Aantal voorzieningen Bereik
0-4
jarigen (per 1.1.2000) 438 152 kindpl. 1:2.88
4-12
jarigen 778 60 kindpl. 1:12.96
Lees dat er:
in Wippolder voor 0-4 jarigen 1 plek is op 2.88 kinderen
in Wippolder voor 4-12 jarigen 1 plek is op 12.96
kinderen
In de nota BSO Integraal en Wijkgericht hebben we
afgesproken dat er een basisniveau komt aan voorzieningen per wijk van:
0-4 jarigen 1 plek op 5.56 kinderen
4-12 jarigen 1 plek op 13.71 kinderen
Concreet betekent dit dat er:
in Wippolder voor 0-4 jarigen er 74 kindplaatsen meer
zijn dan de norm
in Wippolder voor 4-12 jarigen er 4 kindplaatsen meer
zijn dan de norm
Het
brengen en halen van kinderen met auto’s veroorzaakt vaak verkeersonveilige
situaties door verkeersstagnatie en fout parkeren.
Het
is gewenst de infrastructuur zodanig aan te passen, dat parkeren in de bochten
niet meer mogelijk is en de rijsnelheid wordt verminderd. Deze maatregelen
kunnen de verkeersveiligheid bevorderen.
Ook
zou actie vanuit de scholen ondernomen kunnen worden om de verkeersproblemen
die elke dag worden veroorzaakt te voorkomen, bijvoorbeeld door ouders nog meer
te stimuleren om met de fiets of te voet naar school te komen.
De
politie gaat, in samenwerking met de school en de kinderen, op zoek naar de
verkeersonveilige plekken en zal door voorlichting kinderen advies geven hoe
zij het beste op die onveilige plekken kunnen handelen.
Ideeën, meningen en
vragen
2.3
Integratie
In
deze wijk wonen ook allochtone inwoners. Het integratiebeleid krijgt in deze
wijk vooral vorm binnen de brede school en met name door de voorschool die
vooruitlopend op de invoering van de brede school nu al wordt ingevoerd.
In
de voorschool wordt al aan hele jonge kinderen taalbesef overgedragen.
Uiteraard
gelden alle stedelijke projecten uit het integratiebeleid ook voor de bewoners
van deze wijk. (participatiebevordering, inburgeringscursussen,
conversatiegroepen, project “werk op niveau”, cursussen voor ouders van jonge
kinderen, centrale opvang voor
nieuwkomende kinderen…)
2.4
Sociale veiligheid
Er
is een aantal aspecten van invloed op de beleving van de veiligheid
(subjectief) en de feitelijke veiligheid (objectief). Te denken valt aan
omgevingskenmerken als verlichting, de overzichtelijkheid van terreinen,
verkeerssituaties, straatonderhoud en verloedering. Ook contacten die men in de
wijk met elkaar onderhoudt en een stelsel van waarden en normen is van invloed
op het veiligheidsgevoel. Tenslotte grijpt crimineel gedrag zoals geweld,
inbraak, diefstal en overlast diep in op het veiligheidsgevoel van mensen.
De
kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening van gemeente, politie en
instellingen bepalen mede de veiligheidsgevoelens van de burgers.
In de
Wippolder voelt men zich zowel overdag als ’s avonds veiliger dan in geheel
Delft. Dit is opmerkelijk omdat de toename van jeugdig delinquenten die
geweldsdelicten plegen en delicten waarbij agressie wordt gebruikt, boven het
stedelijk gemiddelde ligt. Wellicht heeft het veiligheidsgevoel te maken met de
sociale betrokkenheid in delen van de wijk of met de algemene positieve
waardering die men voor de wijk heeft, mede dankzij het vele groen, de vele
laagbouw en het goede voorzieningenniveau.
De politie
werkt met justitie en andere betrokkenen samen aan vermindering van
criminaliteit, verhoging van de sociale veiligheid en vermindering van overlast
in het Delfts Integraal Veiligheidsbeleid. Door samenwerking van gemeentelijke
organisaties, externe partners in de stad en burgers, wordt gewerkt aan het
vergroten van de zelfredzaamheid.
Ook de wijkagenten -één in Wippolder Oost en één in Wippolder West- werken
aan de veiligheid in de wijk. Het gebied achter het plein
Delftzicht/Hooikade/Zuideinde valt onder een andere wijkagent.
De
doelstelling van het buurtsignaleringsnetwerk is om vroegtijdig problemen te signaleren om daarmee moeilijkheden te voorkomen. Dit netwerk kan
een belangrijke rol kunnen spelen in de sociale veiligheid in de wijk en
organisaties als GGD, Maatzorg, politie, SJD en Bureau Jeugdzorg ondersteunen
dit netwerk. Het is echter nog in ontwikkelingsfase.
Het
gemeentelijk beleidsplan ‘Licht op Delft’ beschrijft de verlichting van
doorgaande wegen. Achterpaden en voetpaden door groengebieden vallen hier niet
onder, toch verhoogt goede verlichting om en nabij woningen en achterpaden het
veiligheidsgevoel.
Het
Politiekeurmerk Veilig Wonen (pkvw) is gericht op de gelegenheidsinbreker. Het
pkvw kent drie niveaus: woning, complex en buurt. Uit projecten elders in het
land blijkt dat de kans op een inbraak kleiner is, wanneer de woning is
beveiligd volgens de normen van het pkvw. Bovendien verlenen veel
verzekeringsmaatschappijen korting op de verzekeringspremie als men beschikt
over een deelcertificaat voor het niveau ‘woning’,.
Voor de
beveiliging van de eigen woning kan de eigenaar contact opnemen met een van de
gecertificeerde pkvw-bedrijven. Wil men samen met de buren verder gaan met
inbraakpreventie door het deelcertificaat pkvw voor de niveaus ‘complex’ of
‘buurt’, dan kan men contact opnemen met het coördinatiepunt Veilig Wonen.
Ideeën,
meningen en vragen
1.
Rotterdamseweg:
aanpak overlast zwervers.
2.
Ouderen
voelen zich onveilig bij het ontmoetingscentrum de Wipmolen, vanwege slechte of
ontbrekende verlichting.
Actie: verlichting aanbrengen.
3.
De Berlageweg en de omgeving van Bouwkunde wordt
’s-avonds als onveilig ervaren door de donkere paden, nissen en onduidelijke
afritten.
Actie: TU-gebied: contact opnemen met
verantwoordelijke afdeling
4.
De Muyskenlaan is ’s-avonds erg donker en geeft daarom
ook een onveilig gevoel
Actie: de verantwoordelijke afdeling meldt dat de verlichting ter plaatse
in principe
voldoende moet zijn. In een schouw zal worden gecontroleerd of alle
lampen het
daadwerkelijk doen.
2.5 Sport en spel
Sport
is een belangrijke vorm van vrijetijdsbesteding. Sport biedt mogelijkheden tot
maatschappelijke participatie en sportstimulering kan een belangrijke bijdrage
leveren aan integratieprocessen. De bereikbaarheid van de sport is breed:
jongeren, ouderen, allochtonen, mannen en vrouwen, in principe kan iedereen
gebruik maken van de aangeboden faciliteiten. Vrijwilligersorganisaties en
commerciële instellingen bieden een breed scala van mogelijkheden.
Het
is belangrijk dat de beoefening van sport dichtbij huis kan plaatsvinden. Dat
betekent dat er een goede samenwerking moet zijn tussen sportverenigingen,
buurt- en jongerenwerk, scholen, speelplaats- en accommodatiebeheerders.
Op
basis van relevante wijkinformatie, in overleg en samenwerking met
wijknetwerken, organiseren wijkprofessionals en wijkorganisaties
sportactiviteiten voor bewoners van 4 tot 65-plus.
Belangrijke voorwaarden voor goede sportactiviteiten:
·
Ze moeten aansluiten op de wensen van bewoners
·
Er moet samenwerking zijn, overleg, afstemming en afspraken met professionals en betrokkenen bij
vrijetijdsbesteding,
·
Er moet protocol ontwikkeld worden over:
·
gezamenlijk aanbod
·
werving
·
gezamenlijk accommodatiegebruik
·
gezamenlijke personele en/of vrijwilligers inzet
·
resultaat- afspraken en meting
·
contractuele vastlegging van samenwerkingsafspraken,
Met
het project Sportvisie 2000 +6 tracht de gemeente een nieuwe impuls te geven
aan het sportbeleid. Met alle
participanten wordt gesproken over de opzet van een breed sportbeleid.
Werkgroepen buigen zich momenteel over de uitwerking van enkele thema’s zoals
deelnamebevordering (vooral door de jeugd), samenwerking met buurtverenigingen
en onderwijs en informatie/communicatie. Het beleid moet in de komende zes jaar
gestalte krijgen. De gemeente wil de mogelijkheden voor sport-dicht-bij-huis
vergroten. Het voornemen bestaat geld te reserveren voor meer en betere
overdekte sportaccommodaties. Er wordt hierbij in het verlengde van de
sportvisie 2000 +6 gedacht aan nieuwbouw van sportzalen in de wijken en
sporthallen op sportparken (in samenwerking met sportverenigingen). In de
Wippolder betreft dit een initiatief van de voetbalvereniging Wippolder. Het sportvisieproject gaat in haar uitwerking
nader in op sport-dicht-bij-huis (in de wijken). De eventuele consequenties
daarvan voor sportzalen in de wijk worden pas in een later stadium duidelijk.
In en in de
directe nabijheid van de wijk Wippolder liggen enkele sportparken. Deze
sportparken worden bespeeld door sportverenigingen waarvan de leden ook
afkomstig zijn uit de wijk. Daaronder bevinden zich ook vele jongeren. Op
sportpark Pauwmolen vormt voetbal de hoofdmoot
(V.V. Wippolder), maar ook wegatletiek (De Koplopers) kan worden
beoefend. Op het sportpark Kruithuisweg worden korfbal en wegatletiek (K.V.
Fortuna), honk- en softbal en toerfietsen (Blue Birds en RTFC “Delft”) en
hockey (Hudito) beoefend. Enkele verenigingen beschikken over kunstgrasvelden
(Fortuna en Hudito), waarop het gehele jaar kan worden gespeeld.
Ook
overdekte sportmogelijkheden zijn aanwezig. De sporthal Fortuna biedt onderdak
aan diverse takken van zaalsport. Het korfbal is grootgebruiker, maar ook
volleybal wordt er beoefend. Blue Birds beschikt sinds kort over een overdekte
trainingshal voor soft- en honkbal. De betreffende verenigingen (met
uitzondering van V.V. Wippolder) hebben niet aantoonbaar een directe binding
met de wijk, maar herbergen vaak veel leden uit de wijk. Alle verenigingen
beschikken over een eigen kantine bij de sportaccommodaties. In de groenstrook
langs de Kruithuisweg (ter hoogte van de Rotterdamseweg) bevindt zich de
accommodatie van schietvereniging Willem Tell.
De
commerciële sportschool “Jan Koster” is meer gericht op individuele sporten
zoals taekwondo, krachtsport, fitness en aerobics.
De
sportaccommodaties van de Technische Universiteit Delft zijn buiten beschouwing
gelaten, omdat deze in principe alleen toegankelijk zijn voor studenten.
Desalniettemin bestaat er voor de jeugd de mogelijkheid om te sporten bij de
TU/Mekelweg 8. Een nauwere samenwerking met de TU-sportinrichting is gewenst,
omdat daardoor een betere integratie tussen studenten en andere bewoners kan
ontstaan. Aandacht is nodig voor het parkeerprobleem aldaar.
Om
het sporten onder jongeren (in de leeftijd van 12 tot 18 jaar) te bevorderen is
een sportproject Sports on the Street
2000 gestart (huidige titel: Project Sport en Cultuur op straat). Het gaat om
een laagdrempelige sportactiviteit, waarbij jongeren-, buurt- en wijkwerk en de
Brede Welzijnsorganisatie Delft samenwerken.
Ideeën, meningen en
vragen
Wippolder (aanpak parkeeroverlast Simonsstraat en omgeving)
Actie: de haalbaarheid hiervan wordt onderzocht.
2.6 Buurt- en opbouwwerk
In
de nota “Knopen in de wijken” is het beleid beschreven voor het buurt- en
jongerenwerk.
Iedere
wijk krijgt een wijkcentrum waar met agogische ondersteuning activiteiten
worden begeleid, tenminste voor tieners (het nieuwe wijkcentrum). De
jongerencentra worden zoveel mogelijk gespreid over de stad.
Buurtsignaleringsnetwerk
Het
buurtsignaleringsnetwerk gaat uit van de gedachte dat een vroegtijdige
signalering van problemen veel moeilijkheden kan voorkomen. Het netwerk blijkt
nog niet goed te functioneren, hoewel binnen de wijk en bij professionele
organisaties waaronder GGD, Maatzorg, Politie, SJD en Bureau Jeugdzorg
enthousiasme bestaat voor het idee.
Wippolder Oost
Wippolder
West
2.7
Ouderen
Vooral
de oudere bewoners van Wippolder willen graag in de wijk blijven. Vandaar dat
er gevraagd is in hoeverre in de wijk weer een verzorgingshuis gepland is.
Verzorgingshuizen
zoals wij die tot dusverre kennen zullen minder worden gebouwd. Op 1 januari
2003 wordt een nieuw zorgstelsel ingevoerd. Hierbij wordt er van uitgegaan dat
ouderen zolang mogelijk zelfstandig wonen. Dit betekent, als voor een oudere
zorg wordt geïndiceerd, die zorg, op maat, thuis kan worden geleverd. De woning
moet daarvoor dan wel geschikt zijn. Ook al is de woning daarvoor geschikt,
zorg leveren aan huis kent zijn grenzen. Er kan een moment aanbreken dat een
intensievere vorm zorg noodzakelijk is. Voor die ouderen is er dan het
verzorgingshuis.
In
verband met deze ontwikkelingen worden aan verzorgingshuizen, hogere eisen
gesteld zowel in het uitrustingsniveau van het gebouw als aan de zorg die wordt
verleend. Dat is begrijpelijk. Het is inmiddels nu al zo dat de gemiddelde
leeftijd van de mensen die in het verzorgingshuis worden opgenomen, ruim boven
de 80 jaar ligt. Twee verzorgingshuizen moeten nog aan de nieuwe eisen worden
aangepast, de Buytenweye (in Buitenhof) en Macushof (in Voorhof). Omdat er een
concentratie van verzorgingshuizen in de wijk Voorhof is (4), zal Marcushof een
nieuwe voorziening bouwen op de locatie Zuidpoort in de binnenstad. De laatste
beleidslijn (“Kiezen en delen in de zorg”; Verpleging en verzorging 2001- 2006)
gaat uit van een uitbreiding van verzorgingshuisplaatsen in Delft met bijna 150
plaatsen ten opzichte van de situatie per 1-1-2001. Deze uitbreiding zal hoogstwaarschijnlijk aan bestaande huizen
worden toegevoegd.
Een
nieuw verzorgingshuis zal dus niet in de wippolder worden gebouwd. Wel komt er
dus een verzorgingshuis nieuwe stijl in de Zuidpoort (Marcushof). Verder zal
het seniorencomplex aan de Prof. Burgershof in de Wippolder worden omgevormd
tot een wooncomplex voor mensen met een zorgindicatie en wordt het
zorgsteunpunt aldaar uitgebreid. In verband met deze ontwikkelingen stimuleert
de gemeente met subsidies corporaties om bestaande woningen door opplussen
geschikt te maken voor ouderen. Ook ingeval van nieuwbouw heeft de gemeente met
de corporaties afgesproken om zoveel mogelijk levensloopbestendig te bouwen.
Omdat de Wippolder een oudere woningvoorraad heeft is het opplussen van
woningen niet mogelijk. Mogelijkheden om het aantal voor ouderen geschikte
woningen uit te breiden zijn er alleen in geval van sloop en nieuwbouw.
Activiteiten voor ouderen in de Wipmolen
Ontmoetingscentrum De Wipmolen is een onderdeel van de Stichting
Ouderenwerk Delft. De huidige activiteiten zijn bewegingsactiviteiten
(volksdansen, gymnastiek, yoga), creatieve activiteiten (tekenen, schilderen en
andere handvaardigheden), eens per maand bingo of een spelmiddag, er worden
computercursussen verzorgd, dagelijks kunnen ouderen biljarten, het zankgoor
repeteert en verzorgt muzikale optredens. Een actieve groep vrijwilligers
begeleidt de activiteiten.
Deze activiteiten zijn voor alle ouderen in Wippolder bestemd.
Voor ouderen die extra begeleiding behoeven, wordt
een aangepast programma aangeboden, de zogenaamde dagopvang.
Met ingang van 2002 is een activiteitenbegeleider
in dienst bij de Stichting Ouderenwerk Delft die de vrijwilligers ondersteunt
en de dagopvang organiseert.
2.8 Jongeren
Problemen
die in het verleden speelden hebben de jongeren in de wijk een slechte naam
gegeven, maar die blijkt onterecht. Met een ruime meerderheid van de jongeren
in Wippolder gaat het goed. Er is een kleine geïsoleerde groep in de wijk die
crimineel gedrag vertoont en waar wijkpolitie en andere betrokken instanties
zich op richten. Het jongerenwerk richt zich op de overgrote meerderheid van de
jeugd die zich openstelt voor activiteiten. Er wordt door professionals en
jongeren samen hard gewerkt aan de nieuwbouw van een jongerencentrum (zie
hieronder), die vooral de jeugd tussen 16 en 23 een plek moet bieden. Voor
tiener- en meidenwerk is sinds december 2000 een ruimte ingericht waar zij
kunnen deelnemen aan activiteiten als Tae Bo en computercursussen. Daar wordt
veelvuldig gebruik van gemaakt. De kerst en jaarwisseling van 2000 verliepen in
de Wippolder redelijk rustig, mede omdat het mogelijk bleek met een breed samengestelde
groep jongeren activiteiten te organiseren. Alleen de gekozen locatie, het
Nassauplein, bleek voor omwonenden niet succesvol.
Regelmatig
is sprake van overlastmelding door bewoners van de wijk, die zich storen aan
het gedrag van (groepen) jongeren. Jongeren hebben een plek nodig in de wijk,
zoals iedereen. Werken aan meer begrip tussen ouderen en jongeren kan wellicht
een groot deel van de problemen oplossen.
Zoekende
naar oplossingen van deze problemen heeft in 2000 een fusie plaatsgevonden
tussen de drie stichtingen voor jongerenwerk in Delft tot de nieuwe stichting
Breed Welzijn Delft (BWD), die ervoor zorgt dat:
·
het mogelijk is geworden om te werken aan visieontwikkeling
·
er een adequate werkwijze en methodiek voor het jongerenwerk ontstaat.
·
er efficiënter personeel ingezet kan worden voor opvang en begeleiding
van jongeren
·
er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor samenwerking en structurering van
jongerenwerk
·
de BWD de verantwoordelijkheid voor het jongerenwerk heeft en kan worden
aangesproken op resultaten.
Tevens
is een jongerenopbouwwerker in de wijk aangesteld, die aandacht voor
participatie van de jongeren centraal stelt. Hij/zij werkt voor de hele wijk en
probeert het onderlinge contact tussen de verschillende groepen jongeren te
stimuleren. Stichting Alexander helpt gemeente en de BWD om de beoogde
jongerenparticipatie op gang te krijgen door een training van de
jongerenopbouwwerkers in dit onderwerp. Op dit moment vinden regelmatig
panelgesprekken plaats met groepen jongeren uit de wijk. Zij worden
nadrukkelijk betrokken bij de bouw van het nieuwe jongerencentrum.
Voor
het afgebrande jongerenhonk aan de Jan de Oudeweg start de nieuwbouw in het
najaar van 2002 op de hoek de Muyskenlaan en Schoemakerstraat naast de
voorziening voor ouderen van Humanitas. De jongeren zijn betrokken geweest bij
het uitzoeken van de plek en hebben ook meegewerkt aan het opstellen van een
programma van eisen waaraan het jeugdhonk moet voldoen. De plek die gekozen is
heeft als voordeel dat hij zeer centraal in de wijk ligt, waarmee zo veel
mogelijk jongeren uit de hele wijk kunnen worden bereikt. Het college heeft
deze keuze inmiddels vastgesteld. Het centrum moet het nodige bieden voor een
zo breed mogelijke groep, waarbij de mening van de jongeren zelf zwaar meetelt.
Verwacht wordt dat door jongerenparticipatie nieuwe plannen ontstaan en dat het
centrum meer voor ze gaat leven als rekening gehouden wordt met hun wensen.
Naast een recreatieve bestemming, moet een samenhangend aanbod van activiteiten
de jongeren in de wijk trekken.
Omdat
het nog geruime tijd zal duren voor het nieuwe gebouw er staat, organiseert de
BWD verschillende activiteiten. De jongerenwerkers zoeken de jongeren in de
wijk op om samen met hen activiteiten te ondernemen, zoals spel, sport,
muziekcursussen en excursies.
Aandacht
is nodig voor een goed beheersplan voor het te realiseren jeugdhonk, zodat
problemen die in het verleden speelden worden voorkomen. Het waren in het
verleden met name de probleemjongeren die binnen de kortste keren bezit namen
van het jongerencentrum en anderen intimideerden. Dit soort situaties moeten
bij het nieuwe centrum voorkomen worden. Een goed beheersplan moet zorgen dat
de jeugd er een plek krijgt waar zij met plezier gebruik van kunnen maken.
Wippolder Oost
2.9 Gezondheid en zorg
Er
komen in alle wijken consulenten, die sociaal isolement en eenzaamheid zullen
signaleren en helpen aanpakken. Het is de bedoeling dat in 2003 elke wijk zo’n
consulent heeft.
Bij
de bestrijding van sociaal isolement is vrijwilligerswerk belangrijk. Ter
ondersteuning van dit werk is per wijk een bedrag van ƒ10.000,- per jaar
beschikbaar.
Het
zorgaanbod moet kwantitatief en kwalitatief verbeterd worden. Momenteel bestaat
er in Delft een tekort aan tandartsen en in de toekomst dreigt er eveneens een
tekort aan huisartsen te ontstaan.
Deze
(dreigende) tekorten aan huisartsen en tandartsen kunnen deels opgevangen
worden door samenwerkingsverbanden met zowel mensen binnen als buiten de eigen
beroepsgroep. Dat wil zeggen dat er in één gebouw meerdere disciplines
gehuisvest zijn, zoals huisartsen en algemeen maatschappelijk werk.
Per wijk
wordt bekeken hoe de opzet van de gezondheidsaccommodatie moet zijn. Dat is
afhankelijk van de zorgvraag per wijk, bijvoorbeeld fysiotherapeut, eerste
lijnspsycholoog, apotheker, wijkverpleegkundige en logopedist, maar ook
tandartsen. Het voordeel van een gezondheidsaccommodatie is dat het de mogelijkheid
biedt tot deeltijd werken en dat er gemakkelijk kan worden teruggekoppeld naar
collega’s of aanverwante disciplines. Door kortere communicatielijnen kan er
efficiënter worden gewerkt en beter aan de zorgvraag worden voldaan.
Het
landelijke beleid om de zorg voor 0-4 jarigen (consultatiebureau’s etc.) en de
zorg voor 4-19 jarigen (schoolartsen etc.) te integreren wordt door gemeente,
de stichting Maatzorg en de GGD op dit ogenblik verder uitgewerkt. Een
belangrijk aspect in die uitwerking is het per wijk realiseren van een
jeugdgezondheidszorg-team bij voorkeur in diezelfde gezondheidsaccomodatie. Dit
JGZ-team gaat ondersteuning bieden aan de schoolzorgteams, aan de kinderopvang
en aan gezinnen met bijvoorbeeld opvoedingsproblemen. Vanuit het JGZ-team wordt
deelgenomen aan het netwerkoverleg in de wijk met jongerenwerk, wijkagent e.d.
Het blijkt
in de praktijk bijvoorbeeld moeilijk de financiële zaken te behartigen van
iemand die in een sociaal isolement verkeert. Bij leven kan deze taak uit
handen gegeven worden aan de Stichting CAV (Financiële diensten en
zaakwaarneming zonder winstoogmerk), na overlijden is dit echter niet mogelijk,
waardoor grote problemen ontstaan. Er wordt gepleit voor een goede regeling
binnen de gemeente om deze situatie op te lossen.
2.10 CULTUUR
De
gemeente wil het gebruik van computers en internet stimuleren door in elke wijk
zogenaamde service- en informatiepunten op te zetten. In Wippolder is in april
2001 WippolderPUNTNL van start gegaan in het nieuwe wijkcentrum. Hier wordt een
jaar lang uitgeprobeerd hoe de fysieke en inhoudelijke vorm van zo’n PUNT het
best aansluit bij de vraag uit de wijk. De basisuitrusting van WippolderPUNTNL
is een venstertafel, die geschikt is om met meerdere mensen te computeren en te
internetten en instructies te krijgen in groepsverband. Tevens dient hij als
leestafel en ontmoetingsplek. Het basispakket aan dienstverlening bestaat uit
internetten, computer- en internetcursussen en de biblioservice.
De
biblioservice omvat de mogelijkheid voor leden van de openbare bibliotheek om
via de computer boeken te bestellen en in WippolderPUNTNL te laten afleveren.
Daarnaast biedt het een volwaardige leestafel, een ‘Krantenbank’ met 4,5
miljoen artikelen uit Trouw, Parool, Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC
Handelsblad. Naast de krant van vandaag beschikt de Krantenbank over een
uitgebreide archieffunctie met zoekmogelijkheden.
Zodra de gemeentelijke organisatie er klaar voor is
wordt WippolderPUNTNL uitgebreid met andere vormen van digitale
dienstverlening.
Het
is de bedoeling dat de digitale bibliotheek op termijn de bestaande wijkbibliotheken gaat vervangen.
Ideeën, meningen en
vragen
Voor
de TU-wijk staat een ingrijpend herstructureringsprogramma op stapel, waarbij
de faculteiten zich in clusters concentreren rond de Mekelweg. De Mekelweg gaat
een centrale as vormen met de belangrijkste publieksfuncties: postkantoor,
bank, restauratieve voorzieningen en dergelijke. De nieuwbouw van de
Bibliotheek en de opknapbeurt van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zijn een
voorproefje van wat de universiteit de komende jaren te wachten staat. De
clustering betekent een verdere verdichting van het middengebied, tussen
Jaffalaan, Schoemakerstraat, Rotterdamseweg en Kruithuisweg.
Het
noordelijk TU-gebied, tussen Jaffalaan en de Schie, krijgt primair een
woonbestemming, een groot hotel en in beperkte mate kantoren. Het historische
karakter van dit gebied zal behouden blijven, daar zijn harde afspraken over
gemaakt tussen gemeente en TU.
Er
moeten goede verbindingen komen met het centrum, beter openbaar vervoer en meer
bebouwing om de universiteit heen.
Bewoners Botaniestraat/Kanaalweg over de herstructurering
van het terrein van de TU Delft:
Een ruggengraat is een belangrijke ontwikkelingszone
die de binnenstad verbindt met de wijken en soms met de regio. In Ontwikkelingsvisie
Delft 2025 staan ruggengraat routes die de belangrijkste verbindingen
vormen tussen de wijken en het centrum. De ruggengraat in de wijk Wippolder is
de Mekelweg en de Michiel de Ruyterweg.
De ruggengraat routes vallen altijd samen met
bestaande of geplande tramverbindingen, waarlangs de gemeente een
multifunctionele bestemming concentreert van winkels en bedrijven tot 500 m2,
voorzieningen en kantoren. Ín de wijken bestaan bedrijven tussen de 100 en 150
m2, bijvoorbeeld winkels of kantoren
aan huis.
De gemeente ondersteunt onder bepaalde voorwaarden
initiatieven en levensvatbare plannen van winkeliersverenigingen. Plannen voor
een winkelgebied die passen in het gemeentelijk detailhandelsbeleid en een
toekomstperspectief hebben, komen in aanmerking voor de subsidieregeling Steun
Bedrijven Stadsvernieuwing. Een deel van de investeringen kan hiermee worden
gesubsidieerd. De gemeenteraad neemt hierover het besluit.
Winkelcentra
Nassaulaan, Kloosterkade
en zijstraten
Binnen een straal van 250 meter is 340 m2 b.v.o. ( +
oppervlak van nieuwe supermarkt):
Nieuwe supermarkt en kleinere Meermarkt, ruim van elkaar.
Drie bakkers, winkels voor bloemen (winkel en kiosk), dieren,
video-verhuur, twee tabak/leeswaren/kantoorbehoeften, dameskleding,
schoenmaker, kapsalon, elektrische apparaten, stomerij/wassalon, reisbureau,
twee snackbars, Chinees-Indisch afhaalrestaurant, kapper, Rabobank, geen postagentschap.
Frederik Hendrikstraat, Simonstraat, Delfgauwseweg
Winkels
voor groente/fruit, brood/banket, bloemen, koopjeswinkel, antiek, slijterij,
twee café’s, restaurant, vloerenzaak, rijwielzaak, houthandel, doe het zelf
zaak, slagerij, snackbar.
Julianalaan
Buiten een straal van 500 meter
een apotheek, ijssalon, wijnhandel, twee kappers, wand/plafond-decoratiezaak,
zonne-apperatuur.
Binnen
een straal van 250 meter ligt een aantal winkels: Stiptmarkt; supermarkt, groot
assortiment .
Verder zijn er granen/diervoederzaak, Chinees restaurant,
shoarma-snackbar en cafetaria, maar geen apotheek of postagentschap. Er staat
één pand leeg.
Een postagentschap is gelegen aan de Mekelweg.
In
dit deel van de wijk is het supermarktaanbod mager. Misschien is hier
behoefte aan een centraal gelegen winkelcentrum met een grootschalige
supermarkt. Deze wijk ligt wel dicht bij het centrum In de Veste, waar meerdere
supermarkten aanwezig zijn.
Het
zuid-oostelijke stadsdeel tussen de Rotterdamseweg en de huidige A13 bestaat
sinds haar ontwikkeling uit twee woongebieden, gescheiden door een zone met
TU-gebouwen uit de jaren ’30 en de begraafplaats Jaffa. Dit gebied was door
twee bruggen over het Provinciaal Kanaal met de binnenstad verbonden.
Na
de uitbreiding van de TU/TNO-wijk, tezamen met de bouw van de Sint
Sebastiaansbrug en de opheffing van de Rotterdammerpoort, is het begin van de
nu doodlopende Rotterdamseweg, die een aardige winkelfunctie had, in een
isolement geraakt en steeds verder achteruit gegaan. Dit woongebied is de
afgelopen jaren uitgebreid door de herinrichting van de bedrijvenzone langs de
Schie en achter de Mijnbouwstraat. Juist in dit gedeelte (Herenpad en
Diamantpad) wonen veel ouderen.
III RUIMTELIJKE ORDENING
3.1 Groen
De gemeente heeft in iedere wijk een wijkopzichter die de contactpersoon
is voor groen, reiniging, en onderhoud van bestrating.
Een
beter groenonderhoud (open en toegankelijk maken) vermindert het gevoel van
onveiligheid bij ‘enge plekken’.
Er
bestaan in de wijk plekken met ‘vergeten groen’, waar geen sociale controle is
en waar lieden met minder goede bedoelingen hun gang gaan, hetgeen onveiligheid
en criminaliteit als diefstallen en zedendelicten in de hand werkt.
Sommige
mensen ervaren het gemeentelijk ecologisch groenbeleid bij oevers voor kinderen
als onveilig, wanneer zij niet kunnen zien waar de kant ophoudt en het water
begint. Daarentegen is ook gebleken dat kinderen minder snel in het water
vallen bij deze oevers, omdat zij bij een geleidelijk aflopende helling sneller
ontdekken dat ze natte voeten krijgen en als ze te water komen, kunnen ze er
sneller uit.
1.
Delftzicht: herinrichting grasveld langs Crommelinpad
2.
Delftzicht: herinrichting grasveld plein Delftzicht
3.
Herinrichting beplanting Rotterdamseweg
4.
Herinrichting en verandering valondergrond speelplek
buurthuis Rotterdamseweg
5. Princehaven:
meer bloemen/beplanting gewenst op
rotonde Lausbergstraat
Wippolder Oost
3.2 Reiniging
Voor
de gehele wijk geldt dat regelmatig grofvuil op straat wordt aangetroffen.
Onduidelijk is of de gemeentelijke regels bij het ophalen van grof vuil niet
helder genoeg zijn, of dat bewoners hun grof vuil zo maar dumpen.
Als
het grof vuil sneller wordt verwijderd, werkt dat positief op het woongenot.
Wensen
vanuit de gemeente in Wippolder Oost:
.
De vuilcontainers aan de Prof. Krausstraat verplaatsen
.
De vuilcontainer Kloosterkade/hoek Allegondestraat verplaatsen in verband met
stankoverlast.
.
De containers beveiligen tegen brand.
.
Toezicht houden op vuildumpen aan de Nassaulaan en bij de ondergrondse
containers.
De
container aan de Nassaulaan wordt ondergronds.
In
Wippolder West is het wenselijk iets te doen aan het rondslingerend afval en
huisvuil aan de Thijssenweg. Dit is een doodlopende weg, waar mensen zich ’s
avonds niet veilig voelen. Het opruimen van de omgeving kan het
veiligheidsgevoel bevorderen.
Ideeën,
meningen en vragen
Wippolder Oost
Hondenpoep
Het
poepen in de goot wordt door lang niet alle hondenbezitters toegepast. Dat
roept veel ergernis op bij bewoners, zo blijkt ook uit de onderstaande
reacties.
Het
inrichten van hondenuitlaatplaatsen kan de overlast tegengaan. Hiernaar is
onderzoek gedaan in de Indische buurt in Delft. De resultaten zijn in een
rapport beschreven en worden voor het overige gedeelte van Delft op
haalbaarheid onderzocht. Een mentaliteitsverandering bij hondenbezitters is ook
onontbeerlijk.
De bewoners hebben de volgende opmerkingen gemaakt over
hondenpoep overlast:
In Wippolder Oost
1.
Hondenuitlaatstroken bij
Schoemakerstraat/Zuidplantsoen/voor TNO,
Kanaalweg, Professor Telderslaan, A. van Solmslaan
2. De Koningin Emmalaan heeft veel overlast door hondenpoep
3. Verzoek verbodsborden voor honden te plaatsen op de groenstrook aan de
Nassaulaan
4. Verzoek om verbodsborden voor honden te plaatsen op de speelplek van
Wijkcentrum Wippolder, op het Nassauplein en op het plein aan de Frederik
Hendrikstraat.
3.3
Onderhoud openbare ruimte
De wegen worden regelmatig geïnspecteerd. Aan de hand van
die gegevens wordt het onderhoudsplan samengesteld.
Via de servicedienst wordt snel hulp aan inwoners en
bedrijven gegeven waar het klachten over de directe leefomgeving betreft.
Het onderhoud aan de riolen, die onder de grond liggen,
wordt zoveel mogelijk zo gepland dat er minste overlast ontstaat. Dit lukt
echter niet altijd.
In onderstaande tabel vindt u de planning:
Toelichting
Tabel
Algemeen
Dit
overzicht geeft straten en pleinen aan waarvan de onderhoudsafdelingen van
oordeel zijn dat onderhoud aan het wegdek en/of riolering noodzakelijk is. Die
beoordeling vindt plaats op basis van de uitgangspunten voor rationeel
wegbeheer. Het wegbeheer kent een indeling in onderhoudscategorieën. Zo moet de
kwaliteit van het onderhoud van een reguliere woonstraat hoger zijn dan dat van
een parkeerterrein. Hierdoor kan het voorkomen dat er soms straten in dit plan
zijn opgenomen terwijl het een ernaast gelegen (parkeer)terrein niet in
hetzelfde werk wordt meegenomen terwijl het er beslist niet beter uitziet.
Waar
?
In
deze kolom is de betreffende straat of plein vermeld. In de meeste gevallen
zullen de werkzaamheden de gehele lengte van de straat betreffen. Soms beperken
de werkzaamheden zich tot een gedeelte van de straat. In alle gevallen krijgen
de bewoners van de gedeelten waar het om gaat, vooraf van de gemeente bericht
wanneer de werkzaamheden beginnen.
Wat
?
Hier
staat in een enkel woord aangeven waar de werkzaamheden uit bestaan. De
aanduiding ‘Verharding’ betekent dat de straat opnieuw wordt herstraat. ‘Rode
fietsstroken’ betekent dat de, meestal al op het wegdek aangegeven
fietsstroken, rood gemaakt worden. ‘Riolering/wegen’ duidt op een grootschalig
werk waarbij eerst werkzaamheden aan de riolering in de straat plaats vinden en
daarna het straatwerk weer hersteld wordt. De aanduiding “trottoirs’ en
‘fietspaden’ betreffen het herstraten ervan.
Met
de term asfalt wordt bedoeld dat het betreffende pad of weg opnieuw
geasfalteerd zal worden. Reconstruktie betekent dat met het herstraten, de
inrichting van het betreffende plein wordt veranderd. Voor zowel woonstraten
als voor belangrijke wijkontsluitingswegen
worden bewoners betrokken bij het maken van de herinrichtingsplannen.
Wanneer
?
Geeft
het jaar van uitvoering aan.
Wippolder wijk 28 |
Wat |
Wanneer |
·
A.van Solmslaan |
riolering/straat |
2001 |
·
Anna van Saksenweg |
riolering/straat |
2001 |
·
Charlotte de Bourbonstraat |
riolering/straat |
2001 |
·
Cohen Stuartstraat |
riolering/straat |
2001 |
·
De Colignystraat |
riolering/straat |
2001 |
·
De Vries v. Heystplantsoen |
verharding |
2001 |
·
Delfgauwseweg |
reconstructie/vrijliggend fietspad |
2001 |
·
Diamantpad |
Fietspad |
2001 |
·
Ernst Casimirstraat |
Rio/straat |
2004 |
·
Frederik Hendrikstraat |
verharding |
2004 |
·
Frisoplein |
verharding |
2004 |
·
Hendrik Casimirstraat |
verharding |
2005 |
·
Herenpad |
Fietspad |
2001 |
·
Hertog Govertkade |
verharding |
2001 |
·
Jaffalaan |
Fietspad |
2001 |
·
Jan de Oudeweg |
Asfalteringen |
2002 |
·
Jan Willem Frisostraat |
Herstraten |
2003 |
·
Julianalaan |
reconstructie/rode fietsstrook |
2001 |
·
Kanaalweg |
asfalt/fietsstroken |
2001 |
·
Kanaalpad |
Fietspad |
2001 |
·
Kloosterkade 2e fase |
Reconstructie openb. ruimte |
Na de renovatie |
·
Kon. Emmalaan NZ |
Rio/verharding |
2001 |
·
Lipkensstraat |
Verharding |
2002 |
·
Maerten Trompstraat |
Verharding |
2002 |
·
Michiel de Ruyterweg |
Rode fietsstroken |
2002 |
·
Mijnbouwstraat |
Rode fietsstroken |
2002 |
·
Muyskenlaan |
Verharding |
2003 |
·
Nassaulaan |
Rode fietsstroken |
2002 |
·
Nassauplein |
Verharding |
2001 |
·
Nieuwe Haven |
Verharding |
2002 |
·
Prins Mauritsstraat |
Verharding |
2003 |
·
Prof. Hoogewerfflaan |
Verharding |
2003 |
·
Prof. Oudemansstraat |
Verharding |
2005 |
·
Prof. Telderslaan |
Verharding |
2005 |
·
Prof. Bosschastraat |
Verharding |
2005 |
·
Prof. Everslaan |
Verharding |
2004 |
·
Prof. Henketstraat |
Verharding |
2004 |
·
Prof. Krausstraat |
Rio/verharding |
2001 |
·
Rotterdamseweg |
Rio/verharding + fietspad |
2001/2002/2003 |
·
Simonsstraat |
Verharding |
2003 |
·
Spiekmanstraat |
Verharding |
2004 |
·
Van Speykstraat |
Verharding |
2003 |
·
Van Stolbergstraat |
Verharding |
2001 |
·
Willem de Zwijgerstraat |
Verharding |
2002 |
·
Wippolderstraat |
Verharding |
2002 |
·
Ruivenstraat |
Verharding |
2005 |
De
herinrichtingswerkzaamheden aan de Delfgauwseweg en de Koningin Emmalaan zijn
in september 2001 begonnen. Er zijn aan één zijde bomen gekapt, nog voor de
winter volgt de andere zijde.
3.4 Verkeer en parkeren
Het
gemeentelijk fietsplan voorziet in het veiliger maken van fietsroutes door
bijvoorbeeld het duidelijk markeren van fietspaden.
Actiepunten uit het Fietsactieplan;
-
Vrijliggend fietspad maken Delfgauwseweg, 2002
-
Verbeteren fietsoversteek Rijksstraatweg, fietspad
langs Pijnackerse Vaart richting Emerald (fietsers in de voorrang)
-
Rode fietsstroken. Op hoofdfietsroutes, zullen deze
in het geval van fietsstroken of suggestiestroken in rood asfalt uitgevoerd
gaan worden. Dit is voor de Wippolder het geval op de volgende trajecten;
Nassaulaan, Mijnbouwstraat
(gedeeltelijk), Julianalaan en Rotterdamseweg.
-
Voorrang bestuurders van Rechts. Sinds 1 mei 2001
krijgt ook langzaam verkeer op gelijkwaardige kruisingen voorrang van rechts.
Als gevolg hiervan vinden op sommige kruisingen aanpassingen plaats. In de
Wippolder worden voorlopige en permanente voorrangskruisingen ingesteld.
Agglotram 19 gaat vanaf
2004/2005 rijden van Ypenburg, via het Centraal Station naar de TU-wijk. In de
Wippolder loopt de tramlijn hoogstwaarschijnlijk vanaf de Sebastiaanbrug, via
Mijnbouwplein, de M. de Ruyterweg, de
C. Huygensweg en de Schoemakerstraat.
De tramlijn vervangt een aantal buslijnen (met name spitslijnen) naar de
TU-wijk.
De buslijnen die nu voor de
Wippolder van belang zijn, zullen in de wijk waarschijnlijk hetzelfde traject
blijven rijden (61, 64, 121, 130).
De bewoners rond de M. de
Ruyterweg zijn bang voor een aanzienlijke toename van de geluidsoverlast en
trillingen ten gevolge van de combinatie verkeersader en tramlijn. Dat geldt
ook voor de Schoemakerstraat.
Het is noodzakelijk de afwikkeling van het
autoverkeer op de Delfgauwseweg/ Nassaulaan te verbeteren. Dit gebeurt door de
reconstructie van het Pauwmolen-kruispunt, waarbij de mogelijkheid van een
rotonde wordt onderzocht. Deze ingreep verbetert de verkeersafwikkeling,
verlaagt de snelheid en verhoogt de verkeersveiligheid. Realisatie gebeurt n
het jaar 2002.
Er zijn maatregelen nodig
tegen het zogenaamd schilparkeren in het gedeelte grenzend aan de binnenstad.
Hier zal op termijn waarschijnlijk een belanghebbende parkeerregeling worden
ingesteld, om de overlast van parkeren van binnenstadbezoekers te beperken.
Voorbereiding medio 2002.
30 km-gebieden
Invoering
van 30-km gebieden verhoogt de verkeersveiligheid. In de woongebieden van de
wijk Wippolder is het streven om zo groot
mogelijk aaneengesloten 30 km-gebieden te creëren. Alle wegen die daarvoor in
aanmerking komen behoren binnenkort of op termijn tot een 30-km gebied. De
snelheidsremmende maatregelen in het kader van de 30-km invoering zijn
praktisch overal klaar. Op sommige plaatsen ontbreken de borden momenteel nog,
maar deze zullen naar verwachting voor het einde van het jaar zijn geplaatst.
Wegen die 50 km-gebied blijven zijn: Oostpoortweg, Anna
van Saksenweg, Delfgauwseweg, Nassaulaan, Schoemakerstraat, Oostplein,
Julianalaan, Mijnbouwstraat (gedeeltelijk), M. de Ruyterweg, Mijnbouwplein,
Rotterdamseweg (gedeeltelijk), Engelsestraat en Schieweg. De gemeente heeft
geen zeggenschap over wegen in TU-eigendom (praktisch alle wegen tussen de
Schoemakerstraat en de Rotterdamseweg ten zuiden van Jaffa). Naar verwachting
zullen zij deze wegen voorlopig 50 km laten.
Speciale vermelding verdienen
de Rotterdamseweg ten noorden van de Julianalaan en de Jan den Oudeweg/
Professor Telderslaan. Ook al zijn deze wegen nog buiten de 30 km-gebieden
gehouden; op termijn veranderen ook zij in 30-km gebied.
1. De verkeerssituatie aan de Nassaulaan is onveilig. Het
groen ontneemt het zicht op borden en verkeerslichten en het verkeersgedrag
veroorzaakt onveilige situaties.
2. In het gebied ten oosten van de Julianalaan en Schoenmakerstraat vinden
in vergelijking met andere delen van Delft veel ongevallen plaats
3. Bewoners van de Botaniestraat geven aan veel overlast in hun straat (en
schade aan huizen) te ondervinden door (zwaar) woon-werkverkeer en het parkeren
door bezoekers van de binnenstad, apotheek, (twee) kinderdagverblijven en de
ijssalon
4. Aanpak verkeersoverlast Simonsstraat (Cornelius Musiusschool/Sportschool
Koster/ Kinderopvang), Willem de Zwijgerstraat, Prins Mauritsstraat.
5. Het illegaal stallen van aanhangers, caravans en trailers en dergelijke
is een doorn in het oog
6. In de verre toekomst moet het verkeer naar Pijnacker via de
Kruithuisweg, zodat over de Delfgauwseweg en de Nassaulaan alleen verkeer naar
Emerald en Delfgauw gaat. Het is een provinciale weg, dus de gemeente heeft
hier geen zeggenschap over
6 De tram gaat niet door Wippolder rijden,
hooguit over de Christiaan Huygensweg-Schoemakerstraat.
Verkeersproblemen Wippolder West
1.
De Jaffalaan en Landbergstraat zijn beide
eenrichtingstraten en het regelmatig tegen de richting inrijden zorgt voor
onveilige verkeerssituaties. De straten zijn te smal voor twee- en te breed
voor éénrichtingverkeer.
2.
Op verschillende plekken, bijvoorbeeld op de hoek
Leeghwaterstraat/Jaffalaan, wordt het uitzicht belemmerd door geparkeerde
auto’s. Parkeerbelijning kan dit probleem oplossen.
3.
Men rijdt op de Mekelweg als zijnde een voorrangsweg.
4.
De onderdoorgang Van der Waalsweg/Stieltjesweg is in
principe een weg van rechts en dus een voorrangsweg, maar vanaf de doorgaande
weg ziet hij eruit als een uitrit Regelmatig vinden hier ongelukken plaats.
5.
Rotterdamseweg/bocht Julianalaan is onveilig voor
overstekende fietsers; haaientanden ontbreken en het zicht wordt (ook hier)
belemmerd door geparkeerde auto’s.
6.
Bij aansluiting Abtswoudsepad op Van Barenstraat
gevaarlijke en onoverzichtelijke situatie door daar geplaatste glasbak (en veel
lekke banden). De glasbak belemmert het zicht op het verkeer
7.
Parkeren van touringcars bij de Porceleyne Fles is
onoverzichtelijk en beïnvloedt de verkeerssituatie op negatieve wijze
8.
Delftzicht: Onveilig fietspad Crommelinpad, onveilige
oversteek Laan v/d Gaag, kussendrempelsituatie Zuideinde
9.
Rotterdamseweg:
parkeerbelijning en maatregelen tegen te hard rijden
10.
Princehaven: bestemming busbaan en aanpak
snelheidsovertredingen Lausbergstraat. Bewoners vragen om verlaging van de
toegestane snelheid tot 30 km/uur in combinatie met tot snelheidsverlaging dwingende
maatregelen (drempels/wegprofilering)
11.
Aanpakken illegaal parkeren vrachtwagen hoek
Leeuwenstein/Schieweg (talud langs Schieweg). Bewoners van Princehaven en
Delftzicht ondervinden veel hinder door draaiende koelaggregaten van
geparkeerde vrachtwagens
12.
Tram via Sint Sebastiaansbrug en (begin) Mekelweg
13.
Hooikade: Pleininrichting (kunstwerk) is in overleg met
bewoners vastgesteld.
14.
Fietsroute Hooikade: verandering in samenhang met plannen
Spoorzone: visie Busquets geeft idee dat komend jaar wordt uitgewerkt; aanleg
tussen 2005 en 2015
15.
Rotonde Laubergstraat verkleind. Auto’s krijgen zo meer
ruimte om te keren. Door fout parkeren wordt dit zeer moeilijk gemaakt.
Bewoners vragen om een parkeerverbodsbord op de rotonde.
16.
Bewoners Delftzicht ervaren hoge parkeerdruk met
betrekking tot personeelsleden en bezoekers van bedrijven en kantoren
Wippolder
Oost
3.5
Spoortunnel
De start
van de werkzaamheden aan de Spoortunnel ligt na de planperiode. De
voorbereidingen die men de komende vier jaar merkt, zijn de onteigeningen.
Mocht de tunnel viersporig worden, dan komt er een parkeergarage op de tunnel
en wordt de parkeerdruk op den duur minder. Langs de bredere spoorsingel komt
meer verkeer. Aangezien alle te ontsluiten zijwegen aan die kant liggen, heeft
het weinig zin het verkeer langs de huidige zijde te laten gaan. Daar komt een
‘park’ en een breed trottoir.
Als
het zover is komt er langs het huidige viaduct een damwand. Daarin wordt de
eerste helft (twee sporen) van de tunnel gebouwd en daarna wordt het viaduct
gesloopt en is er plek voor de andere helft van het nieuwe spoor.
De
bouw van de spoortunnel is van invloed op de omgeving van Delftzicht en de
Engelse Straat.
1.
Wat gebeurt er met het gebied Spoortunnel?
3.6 Milieu
Wie in
Delft een bouwvergunning aanvraagt voor nieuwbouw van een woning of woongebouw,
moet daarnaast ook een vergunning duurzaam bouwen aanvragen. Voor de aanpak van
bestaande woningvoorraad is een convenant in voorbereiding tussen de gemeente
Delft en de woningcorporaties. De medewerker Duurzaam Bouwen kan particuliere
woningeigenaren informeren over duurzaam bouwen.
Het
energiebedrijf, maar ook andere erkende bedrijven kunnen EPS’s (Energie
Prestatie Advies) uitvoeren. Het EPA is een advies over de energiebesparende
maatregelen die uit oogpunt van kosteneffectiviteit, wooncomfort en
binnenmilieu het beste kunnen worden genomen. Het energiebedrijf verstrekt
bovendien subsidie: de Energiepremie voor het treffen van
energiebesparingsmaatregelen in en aan de woning. Meer informatie verstrekt het
energiebedrijf.
Per 1 juli
2001 is de markt voor ‘groene’ stroom (elektriciteit opgewerkt met behulp van
duurzame energiebronnen) voor iedereen vrij, dit houdt in dat particulieren en
bedrijven zelf kunnen kiezen bij welk energiebedrijf zij ‘groene’ stroom kopen.
Situatie
Wippolder West:
De
Wippolder is gebouwd in de jaren twintig, waardoor een deel van de woningen al
enige tijd bouwkundig en woontechnisch in matige staat verkeert. Met de
corporaties worden afspraken gemaakt over duurzaam beheer.
Vestia
Delft is in 1998 gestart met de herstructurering van een deel van de wijk. De
ingreep omvat 3 deelprojecten: 10 nieuwe koopwoningen in de Theresiastraat, 61
woningen en een nieuw buurthuis in de driehoek aan de Kloosterkade en 200
renovatiewoningen verspreid over de wijk. Vestia besteedt aandacht aan duurzaam
bouwen bij zowel nieuwbouw als renovatie, waarbij ook gekeken wordt naar
woonomgeving, architectuur en het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Voor de
particuliere woningeigenaren zijn het EPA-advies, het stimuleren van
isolatieprogramma’s, individuele zonneboilers en PV-cellen interessant.
Er
bestaat de wens in de wijk voor een innovatief project (bijvoorbeeld naar aanleiding
van het Energiemasterplan) en het stimuleren van energiezuinig gedrag.
Partners
zijn woningbouwcorporaties en bewoners.
Situatie Wippolder Oost:
Delftzicht is een relatief nieuwe wijk, waarbij eisen gesteld zijn aan
het energieniveau van de woningen volgens het Bouwbesluit.
De
woningen langs de Rotterdamseweg en omgeving zijn energetisch ongunstiger
gebouwd. De TU-Delft als bedrijf is in het bezit van een eigen
energiebeleidsplan, waarin onder andere staat beschreven welke
energiemaatregelen ze de komende jaren gaan toepassen.
Op
het waterloopkundig laboratorium (Wat-lab) komt een PV dak (zonne-energie) met
het grootste vermogen van Europa. Verder realiseert de TU een proefopstelling
met PV-panelen en een horizontale windturbine.
In
het TU-gebied is men bezig met een duurzaam bedrijfsterrein, dat ook op gebied
van duurzaam bouwen en energie nieuwe kansen biedt. Het Delfts Energie
Agentschap werkt aan een energiemasterplan voor de hele stad, waarbij de kansen
per locatie voor energiebesparing in beeld worden gebracht.
Het
is wenselijk een windmolen (of windmolens) te plaatsen langs de A13, ook ten
zuiden van het Waterloopkundig laboratorium. Bij Schieoevers wil de gemeente de
mogelijkheid voor windenergie bij bedrijven stimuleren. Men is geïnteresseerd
in een innovatief project in dit gedeelte van de wijk en pleit voor stimulering
van energiezuinig gedrag.
Zowel
bewoners als de TU-Delft zijn partners.
Water
Water
houdt zich niet aan grenzen. Lange duikers verbinden de watergangen. Met
uitzondering van een paar sloten zijn de oevers steil en beschoeid. De
kwaliteit van het water is door de inlaat van boezemwater slecht.
De
Schie is in beheer van de provincie en is in 2001 gebaggerd.
Situatie
Wippolder Oost:
De
Wippolder is een relatief waterrijk gebied. In Wippolder Oost bestaat
gedeeltelijk een gemengd rioolstelsel. Het gemaal Zuidplantsoen voert dit af,
samen met rioolwater uit het TU-gebied en Pijnacker, wat stankoverlast
veroorzaakt. Het rioolgemaal Zuidplantsoen vormt een knelpunt, omdat het rioolafvoerpeil
lager ligt dan in de Wippolder, waardoor bij hoge aanvoer uit het gemengde
stelsel van de Wippolder het riool van de TU-wijk als berging functioneert.
Het ingelaten boezemwater uit de Schie
is van invloed op de kwaliteit van het oppervlakte-water. In de Wippolder zijn
veel harde oevers.
Mogelijke maatregelen:
Het gemeentelijk waterplan
stelt voor de Wippolder het ambitieniveau water als belevingsgoed en waar
haalbaar natuurgoed. Om dat te bereiken worden diverse projecten uitgevoerd. De
activiteiten in de Wippolder hebben een sterke relatie met het op de schop gaan
van de TU-wijk. Waterprojecten die in de Wippolder zijn of worden uitgevoerd:
·
Infiltratieproject regenwater (Koningin Emmalaan, Sint Aldegondestraat en
een deel van de Kloosterkade)
·
Grijswatercircuit in de nieuwbouwwoningen (Sint Aldegondestraat,
Kloosterkade))
·
Aanleg van natuurvriendelijke oevers (onder andere Koningin Emmalaan) en
daarmee de mogelijkheid voor peilfluctuaties
De
wens bestaat om het infiltratieproject verder uit te breiden, maar het is van
belang te weten te komen hoe de bewoners het nu ervaren. Een wens die hierbij
aansluit is het realiseren van een centrale autowasplaats in de nabije omgeving
om het wassen op straat te beperken.
Partners zijn stadsbeheer,
hoogheemraadschap, bewoners en woningbouwcorporaties.
Situatie
Wippolder West:
In
het zuidelijk deel (TU-midden TU_Zuid) ligt een gescheiden stelsel. Het
waterbeheer in de TU-wijk wordt uitgevoerd door de TU-Delft. Het knelpunt bij
het rioolgemaal aan het Zuidplantsoen kan leiden tot vuil-water overstorten in
het gescheiden stelsel van de TU. Het beleid -volgens het waterplan- stelt als
ambitieniveau voor de TU-wijk water als natuurgoed, maar daar is de TU voor verantwoordelijk. In Delftechpark is
het ambitieniveau voor water belevingsgoed.
Actie:
Als
het TU-gebied op de schop gaat, gaat er veel gebeuren op het gebied van
waterberging en gebiedseigen water. Het zuiden van de Rotterdamseweg (ca. Vanaf
Kringloopbedrijf) wordt voorzien van
riolering.
Stadsbeheer
werkt samen met het Hoogheemraadschap, de TU-Delft en anderen.
In
Nederland is vooral water een gevaar voor kleine kinderen. In de meeste
gevallen zijn oevers en taluds van vijvers tamelijk steil. Kleine kinderen
kunnen vrij snel voorover in het water vallen. Hierdoor verdrinken in Nederland
jaarlijks kinderen in hun woonomgeving. Door de aanleg van natuurtechnische
voorzieningen zoals een flauw talud, zijn oevers veiliger aan te leggen.
Natuurontwikkeling is gebaat bij flauwe oevers met geleidelijke overgangen van
diep naar ondiep en van nat naar droog. Juist op zulke plaatsen kunnen
interessante levensgemeenschappen tot ontwikkeling komen.
Situatie
Wippolder Oost:
De
wijk ligt omsloten door ecologische zones (A13, Kruithuisweg,
Schoenmakerstraat). De zones langs deze wegen zorgen ervoor dat planten en
dieren zich binnen de stad en van het buitengebied naar groengebieden zoals de
begraafplaats Jaffa in de stad kunnen verplaatsen.
Actie:
De
inrichting van de ecologische zones heeft momenteel de aandacht en de oevers
bij de Koningin Emmalaan worden heringericht in combinatie met het
infiltratieproject. Tevens wordt gewerkt aan de realisatie van
natuurvriendelijke oevers langs watergangen, voor zover mogelijk.
Het is
wenselijk een faunavoorziening te realiseren van de Koningin Emmalaan naar
begraafplaats Jaffa via de Schoenmakerstraat en de groenstrook langs de A13 te
behouden.
Partners
zijn bewoners, bewonersorganisaties, Groen (Stadsbeheer) en Hoogheemraadschap.
Situatie
Wippolder West:
De
wijk is aan twee zijden omgeven door ecologische zones (Kruithuisweg,
Schoemakerstraat). Deze zones langs wegen zorgen ervoor dat planten en dieren
zich binnen de stad en van het buitengebied naar groengebieden zoals de
begraafplaats Jaffa in de stad kunnen verplaatsen.
Voorgenomen
actie:
Voor
zover mogelijk wil de gemeente natuurvriendelijke oevers langs watergangen
realiseren en een ecologische zone
langs de Schoemakerstraat via TU Zuid naar Midden Delfland. Tevens pleit
men voor verbetering van de doorgang van TU/midden naar TU/zuid via de Mekelweg
(in combinatie met water). Ecologische aspecten worden meegenomen in de plannen
voor de aanpak van TU midden en zuid.
Met betrekking tot groen
bestaan de volgende wensen:
·
In zuidelijk TU-gebied een natuurpark inrichten.
·
Een faunavoorziening realiseren van de Koningin Emmalaan naar
begraafplaats Jaffa via de Schoemakerstraat.
Partners
zijn bewoners, bewonersorganisaties, Groen (Stadsbeheer), TU, het
Hoogheemraadschap.
Aan
de Rotterdamse weg staat een aantal zware bedrijven, maar wel op respectabele
afstand van woningen. In de TU-wijk ligt de kernreactor (van het IRI).
De
gelatinefabriek wordt uitgebreid, ondanks dat er veel klachten zijn met
betrekking tot stank ten aanzien van de Gelatine. Rond het Hoeke, het
LPG-station en Asepta ligt een risico-contour (Koolschijn verhuist richting
Asepta), waarbinnen niet mag worden gebouwd.
Er
komt woningbouw in plaats van bedrijven nabij de fietsbrug over de Schie.
Nabij
Pauwmolen komt mogelijk een autoboulevard met showrooms boven elkaar.
In
TU-wijk speelt van alles op het gebied van bedrijvigheid, waarvoor aandacht bij
de herstructurering van dit gedeelte.
Het
is wenselijk een terrein te reserveren voor categorie 4 en 5 bedrijven (nu
worden ze langzamerhand de stad uit gedreven). Voorkeur bestaat om niet dicht
te bouwen rond Asepta.
Partners
zijn de Provincie Zuid-Holland en Ruimtelijke Ordening.
Zie
onder bedrijven in verband met risico-contour rond bedrijven. De A13 en
Kruithuisweg zijn aangewezen in de Route gevaarlijke stoffen van Delft, wat
betekent dat hierover vervoer van gevaarlijke stoffen mag plaatsvinden. Er ligt
een kerosine brandstofpijp in de wijk.
Ten
behoeve van enkele bedrijven in de TU-wijk (zoals CMC Daas) vindt vervoer van
gevaarlijke stoffen plaats over wegen in deze wijk. Hiervoor wordt ontheffing
verleend.
Partner is
Mobiliteit.
Situatie
Wippolder Oost:
De
bodemkwaliteit is in deze wijk erg divers. Het gebied rondom de Delfgauwseweg
(inclusief Oostpoortplein) en de Pauwmolen ligt in zone G4 (sterk verontreinigd
met zware metalen en PAK). Het overige gebied rondom van Wippolder West ligt in
zone G2 (licht verontreinigd met zware metalen en PAK).
Geplande
maatregelen:
Er
zijn op verschillende locaties saneringen gaande of gepland:
·
Pauwmolen
·
Delfgauwseweg 60-82 (braakliggend terrein/kraakpand, ISV locatie, bijdragen in de kosten voor de
bodemsanering om ontwikkelingen op deze locatie mogelijk te maken)
·
Langs de Jan de Oudeweg heeft de gemeente plannen om een grond en
ontwateringsdepot te gaan inrichten. Het gronddepot zal met name voor kleine
partijen grond gebruikt gaan worden (particulieren en vakteam Groen)
Het
is wenselijk bewoners bewust te maken van de regels van het bouwstoffenbesluit
(het niet zelf verplaatsen van grond en dergelijk).
Partners
zijn BTM en de wijkcoördinator.
Situatie
Wippolder West:
De
bodemkwaliteit in de wijk Wippolder West is erg divers. Het gebied tussen de
Rotterdamseweg en Scheepsmakerij ligt
in zone G4 (sterk verontreinigd met
zware metalen en PAK). Het gebied rondom de Rotterdamseweg ligt in zone G3 (matig
verontreinigd). Het TU-gebied tot aan de Kruithuisweg ligt in zone G2 (licht
verontreinigd), Het zuidelijke TU-gebied ligt in zone G1 (schone zone).
Geplande
acties:
Er
zijn op termijn saneringen gepland voor:
·
Scheepsmakerij (ISV locatie, bijdragen in de kosten voor de
bodemsanering om ontwikkelingen op deze locatie mogelijk te maken)
·
Thijsseweg (voormalige crossterrein); bij herinrichting van dit gebied
zal de locatie gesaneerd moeten worden
Milieu
pleit ervoor bewoners bewust te maken van de regels van het bouwstoffenbesluit.
Partners zijn BTM en de wijkcoördinator
Momenteel
worden er in de wijk Wippolder ondergrondse containers geplaatst, waarbij nogal
eens wat zwerfvuil ontstaat. Gedragsvoorlichting over gebruik is wenselijk,
evenals over het bouwstoffenbesluit.
Partner is BTM.
Er zou samenwerking moeten
plaatsvinden tussen de bedrijven van Schieoevers op gebied van afvalinzameling
en –verwijdering.
Lucht
Met
betrekking tot de luchtkwaliteit zijn er in het grootste gedeelte van de wijk geen
knelpunten.
Langs
Rijksweg A13 is een matige luchtkwaliteit, met name bij woningen tussen A13 en
de Delfgauwseweg. Rijk en Provincie hanteren onder andere brongericht beleid.
Voorgenomen
richtlijnen:
Het
is niet wenselijk nieuwe kinderdagverblijven en scholen in een straal van 200
meter langs de A13 te plannen in verband met negatieve invloed op de
longfunctie van kinderen. Aandacht voor
(toekomstige) Europese richtlijnen/normen met betrekking tot luchtkwaliteit.
Partner
voor de A 13 is Rijkswaterstaat.
Geluid
Er
is een hoge geluidsbelasting door wegverkeer A13 ter hoogte van woningen in de
professorenwijk.
Mogelijke
maatregelen:
Het
beleid is gericht op het creëren van 30-km-wegen in de woonwijken. Binnen
enkele jaren
verschijnt
een geluidsscherm langs de A13 ter hoogte van de Professorenwijk. Indien nodig
worden bij hoger gelegen (flat)woningen aanvullende gevelmaatregelen toegepast.
Door doortrekking van Kruithuisweg naar Pijnacker zal de verkeersintensiteit en
daarmee de geluidsbelasting op en respectievelijk langs de Delfgauwseweg
afnemen.
Het
is wenselijk bij nieuwe verkeerscirculatie TU-noord rekening te houden met
geluidsbelasting van woningen.
Langs
de Michiel de Ruyterweg, Mijnbouwstraat en Julianalaan bestaat een hoge
geluidsbelasting. In de woonwijken is het beleid gericht op het creëren van 30
km wegen.
Voorgenomen
actie:
Bij
nieuwe verkeerscirculatie TU-noord is het wenselijk rekening te houden met
geluidsbelasting van bestaande en nieuwe woningen. Tevens helpt de
verkeersmilieukaart te zoeken naar optimalisatie van de verkeerscirculatie door
het doorrekenen van verkeersvarianten.