Wijkplan Wippolder (2002-2006)

 

INHOUD

 

 

       Samenvatting

      

I    Inleiding

1.1   Wijkgericht werken in de Wippolder

1.2   De wijk Wippolder in grote lijnen

1.3   Het wijkplan

 

II   Voorzieningen en activiteiten                              

 

2.1 Wonen                                                           

Bouwplannen Wippolder Oost

Bouwplannen Wippolder West

Ideeën, meningen en vragen

2.2 Onderwijs

Brede school

Kinderopvang

Verkeersveiligheid bij school

Ideeën, meningen en vragen

2.3 Integratie

2.4 Sociale Veiligheid

Delfts Integraal Veiligheidsbeleid

Verlichting

Veilig Wonen

2.5   Sport en spel

Sportvisie 2000+6

Huidige situatie

Project Sport en Cultuur op straat

Ideeën, meningen en vragen

2.6   Buurt- en opbouwwerk

Buurtsignaleringsnetwerk

Ideeën, meningen en vragen

2.7   Jongeren

Stichting Breed Welzijn Delft

Nieuwbouw jongerencentrum

Ideeën, meningen en vragen

2.8   Ouderen

Verzorging

      Activiteiten

2.9   Gezondheid en zorg

Sociaal isolement

Eerstelijns gezondheidszorg

    2.10 Cultuur

WippolderPUNTNL

Ideeën, meningen en vragen

   2.11 Economie

TU-wijk

Ruggengraat route

Detailhandel

Winkelcentra

 

                                              

III Ruimtelijke ordening                                             

           

3.1   Groen

Ideeën, meningen en vragen

3.2   Reiniging

Afvalverwijdering

Hondenpoep

Ideeën, meningen en vragen

3.3   Onderhoud openbare ruimte

Herinrichting

Ideeën, meningen en vragen

3.4   Verkeer en parkeren

Fietsactieplan

Openbaar vervoer

Auto

Parkeren

Verkeersveiligheid

Ideeën, meningen en vragen

3.5   Spoortunnel

Ideeën, meningen en vragen

3.6   Milieu                        

Energie en duurzaam bouwen

Water

Natuurvriendelijke oevers en bermen

Bedrijven

Externe Veiligheid

Bodem

Afval

Lucht

Geluid                                                            

 

Samenvatting

 

De wijk Wippolder

 

De wijk Wippolder wordt door de gemeente verdeeld in twee verschillende gebieden, aan weerskanten van de Schoemakerstraat: Wippolder Oost en Wippolder West. Opvallend aan deze wijk is dat ieder gebied een geheel eigen karakter heeft. De gebieden in de Wippolder zijn weer onder te verdelen in buurten, zoals de buurten ten noorden en ten zuiden van de Nassaulaan (Wippolder Oost) en de buurten Koningsvelt, Rotterdamseweg en omgeving, Princehaven en Delftzicht (Wippolder West). Door de bewoners zélf wordt zeer nadrukkelijk op de verschillende eigenschappen en het eigen karakter van deze buurten gewezen. 

 

Over het algemeen zijn de bewoners van de wijk Wippolder eensgezind: het is een prettige wijk om in te wonen.

 

Naar aanleiding van gesprekken en bijeenkomsten met bewoners en professionals met betrekking tot het aanwijzen van aandachts- en knelpunten, is  per gedeelte van de wijk een aantal verschillende zaken naar voren gekomen.    

 

Voor Wippolder Oost geldt bijvoorbeeld het volgende:

Men heeft het over het algemeen naar zijn zin in de wijk. Activiteiten zouden derhalve moeten worden gericht op het in stand houden van de sociale structuur. Daarom is voor de instandhouding van dit leefklimaat de functie van de wijkkrant een belangrijke factor, net als de voortzetting van de activiteiten voor ouderen in de Wipmolen, de ontmoetingsfunctie die het Wijkcentrum Wippolder heeft, de benodigde extra inzet in het buurtnetwerk en bijvoorbeeld de ontwikkeling van een netwerk waarin voortijdige signalering van sociaal isolement mogelijk is.

De organisatie van feestelijke activiteiten, ondersteund door wijkwerk, jongeren(opbouw)werk, opbouwwerk en vrijwilligers, bijvoorbeeld naar aanleiding van de opening van een speelplek, of voor het samenbrengen van bewoners uit verschillende buurten, heeft een uiterst belangrijke functie voor de wijk.

 

Het is niet verwonderlijk dat veel bewoners aandacht vragen voor hetgeen dicht bij de deur van hun eigen woning plaatsvindt. De meerderheid van de klachten, waarvoor het zoeken naar een oplossing een hoge prioriteit dient te krijgen, betreft het aanbod van afval, met name dat van grof vuil bij (ondergrondse) containers, zwerfvuil en hondenpoep. Maar ook de hoge parkeerdruk, die op veel plaatsen leidt tot ergerlijk parkeergedrag (bijvoorbeeld het parkeren op stoepen).

Niet iedereen is het eens met de keuze van de valondergond van de speelplekken. Men wil rubber in plaats van zand. Over het gebruik van zand komen zeer veel klachten binnen, voornamelijk met betrekking tot onderhoud en reiniging.

 

Op de vraag betreffende het wel of niet terugkomen van een verzorgingstehuis in de wijk volgt een ontkennend antwoord. (Er komt er wel één in Zuidpoort).

In het kader van de criminaliteit wordt de overlast door een relatief kleine groep wat oudere jongeren genoemd. De komst van een nieuw jongerencentrum (en bijbehorend activiteitenprogramma en toezicht) draagt voor deze groep jongeren niet bij aan een oplossing, omdat de beoogde doelgroep voor het centrum jonger is. 

De A 13 zorgt bij veel bewoners voor geluidsoverlast.  Men vraagt om betere geluidsschermen met een groter bereik.

 

In het gedeelte Wippolder West spelen weer andere vragen:

Ten gevolge van de nieuwbouw wordt gezocht naar een nieuwe sociale structuur.

Overlast door de bouw (en het vrachtverkeer), opslag van bouwmateriaal en de onzekerheid over de komst van bepaalde voorzieningen zijn zaken die vaak naar voren komen.

Zeker is dat er een groeiende vraag ontstaat naar uitbreiding van voorzieningen voor onderwijs en kinderopvang. Een vraag die zeker de aandacht verdient.

Ook in dit deel van de wijk bestaan vragen rond het ophalen en aanbieden van huisvuil.

In de nieuwere gedeelten van de wijk worden regelmatig vragen gesteld over de inrichting van de openbare ruimte, in het bijzonder over bepaalde keuzes die zijn gemaakt.   

In het algemeen geldt dat de komst van een tramlijn, naast een groot verkeersaanbod richting de Sint Sebastiaans brug onrust oproept bij bewoners.

 

Een aantal klachten van bewoners uit beide gedeelten van de wijk komt met elkaar overeen: de snelheid waarmee wordt gereden door woonwijken, de aanwezigheid van bedrijven in woongebieden en de daarmee gepaard gaande (geluids)overlast,  de hoge parkeerdruk, het onderhoud van groen, het ophalen van zwerfvuil, de overlast door hondenpoep en de herhaaldelijke vraag naar duidelijkheid omtrent ontwikkeling en termijn van bestemmingsplannen.

 

Voor beide gebieden staat in ieder geval het feit voorop dat bewoners tijdig willen worden geïnformeerd over plannen en komende herinrichtingen. Wanneer bewoners in een vroeg stadium worden ingelicht en betrokken bij planvorming, ontstaat er meer begrip, ook voor zaken die niet naar ieders tevredenheid kunnen worden opgelost.  

 

 


I           INLEIDING

 

 

1.1        Wijkgericht werken in Wippolder

 

In het collegeprogramma 1998-2002 is de wijkaanpak tot een speerpunt van beleid verklaard. Het doel is de leefbaarheid in de Delftse wijken op peil te houden en te verbeteren waar dat nodig is, waarbij het begrip leefbaarheid in de meest ruime zin wordt opgevat. Mensen willen goed onderhouden, passende woningen in een plezierige woonomgeving die heel, schoon, veilig en mooi is. Voldoende voorzieningen in de directe leefomgeving verhogen het woongenot en bevorderen de sociale samenhang in de wijk.

 

Het bevorderen van de leefbaarheid vraagt om een integrale benadering, waarbij de mening van de bewoners centraal staat binnen de regie van de gemeente. Dit vraagt een andere manier van denken en werken van ambtenaren en politici. Uitgangspunt moet zijn de logica van de bewoners, die moet passen in de functie van de professionele organisatie. De gemeente Delft heeft deze wijkvisie vormgegeven in een nieuwe organisatie en probeert de juiste instrumenten – omschreven in de nota ‘de wijken centraal’ - aan te reiken om het gewenste doel te bereiken. De verschenen wijkplannen, waarvan deze er één is, zijn het resultaat van de gewijzigde aanpak. Het wijkplan bestrijkt een periode van vier jaar en geeft een overzicht van alle plannen en initiatieven op het gebied van welzijn, zorg, wonen, woonomgeving, groen, water, verkeer, veiligheid en economie. De gemeente heeft gekozen voor een praktische aanpak, waarbij niet de formulering van ‘het perfecte wijkplan’ centraal staat, maar juist een doelgerichte aanpak die voor de bewoners in de wijk voelbaar en zichtbaar is. Onder het motto ‘alleen de uitvoering telt’ worden de wijkplannen vervolgens vertaald in wijkprogramma’s, een opsomming van concrete acties, maatregelen en projecten die tot uitvoering komen. Een wijkprogramma is voorzien van een planning en budget.

 


 

1.2   De wijk Wippolder in grote lijnen

 

 

Een prettige wijk om in te wonen, dat is het uitgangspunt van een wijkplan.

Veel bewoners van de Wippolder voelen zich thuis in hun wijk. Het uitgangspunt van het wijkplan is om dit plezier van wonen te handhaven. Men ervaart de wijk als een prettige leefomgeving en over het algemeen gaat men niet graag weg. De mutatiegraad is in vergelijking met andere complexen laag en de betrokkenheid van de bewoners is bij allerlei ontwikkelingen groot. Met name in de oudere buurten kennen de mensen elkaar en werken ze samen in verschillende vormen van bewonersoverleg. Jongere gezinnen nemen deze vorm van overleg en samenwerking over en gaan in dezelfde lijn verder. In de nieuwere buurten leven mensen wat anoniemer naast elkaar, maar er zijn in de loop van de tijd een aantal verenigingen ontstaan op initiatief van bewoners die daaraan wel behoefte hebben. 

 

Het TU-gebied bestrijkt een groot deel van de Wippolder. De gebouwen van de TU en TNO, vormen samen het belangrijkste werkgebied van de stad. De TU Delft is in dit gebied ook wegbeheerder en beslist dus over wegen en eventuele maatregelen en bewegwijzering. De gemeente heeft op deze zaken weinig tot geen invloed.

 

Het is opvallend dat de woonbeleving positief is, ondanks de overlast die de herstructurering met zich meebrengt en het einde is nog niet in zicht. De bewoners van de Rotterdamseweg en omgeving hebben al veel overlast gehad van de werkzaamheden met betrekking tot de nieuwbouw aldaar, die voorlopig nog niet zijn afgerond. Verder zijn verschillende woningbouwcorporaties bezig met renovaties en sloop en nieuwbouw van woningen. Dat beïnvloedt tevens de directe leefomgeving. Woningcorporaties, politie en gemeente dienen tijdens deze herstructureringen in de wijk daarom nauw samen te werken om de omgeving tijdens leegstand, renovatie of sloop van woningen zo veilig en schoon mogelijk te houden.

 

De Wippolder is dus een wijk in ontwikkeling. Het is belangrijk bij alle vernieuwingen oog te houden voor de positieve aspecten van de wijk en tevens te werken aan verbeterpunten, daar waar gewenst. In dit wijkplan staan alle aspecten van de wijk op een rijtje en het geeft inzicht in de plannen, wensen en eisen voor de komende jaren. Een aantal onderwerpen heeft betrekking op de gehele wijk, andere zijn meer toegespitst op bepaalde deelgebieden. De deelgebieden zijn onderverdeeld in Wippolder Oost, het gebied tussen de A13 en de Schoemakerstraat en Wippolder West, bestaande uit het gedeelte vanaf de Schoemakerstraat, de TU-wijk en de buurten Princehaven, Delftzicht en Koningsvelt

 

In de wijkbeschrijving die los is bijgevoegd staan de statistische gegevens van de wijk

 

 

 

1.3 Het wijkplan

 

 

In het wijkplan Wippolder wordt aangegeven welke plannen er de komende vier jaar worden gerealiseerd om de leefbaarheid te versterken. Het gaat om plannen op het gebied van welzijn, zorg, wonen, woonomgeving, groen, water, verkeer, veiligheid en economie.

 

 

Hoe komt het wijkplan tot stand?

 

Allereerst is er een wijkbeschrijving gemaakt. Vervolgens zijn de planningen van instellingen en de gemeente en de meningen van bewoners geïnventariseerd. Tijdens een wijkbijeenkomst is die inventarisatie aangevuld en besproken. Vervolgens heeft het wijkprojectteam (onder andere bestaande uit buurtwerk, opbouwwerk, woningcorporaties, politie en ambtenaren) en kleinere werkgroepen het plan uitgewerkt.

Dit heeft geleid tot een concept wijkplan . Dit is aan het wijkprojectteam teruggekoppeld en met de bewoners van de wijk besproken en nog verder van commentaar en opmerkingen voorzien. Voor deze bijeenkomst zijn alle wijkbewoners per brief uitgenodigd. Ook in de stadskrant is hier aandacht aan besteed. Het concept kon worden opgevraagd door een ieder die hiervoor belangstelling heeft . Bewoners die eerder hebben meegewerkt ontvingen het stuk zonder meer. Men kon ook schriftelijk reageren.

Aan de hand van dit plan en de reacties hierop is het wijkprogramma, waarin alle concrete maatregelen en activiteiten voor het jaar 2002 zijn aangegeven, definitief opgesteld.  Tevens worden activiteiten voor de volgende jaren inzichtelijk gemaakt.

Het plan en het programma worden vervolgens door het college en de raadscommissie Leefbaarheid behandeld. Daarmee wordt ook de besteding van het wijkbudget voor 2002 vastgesteld. 

Er vindt in november een wijkmarkt plaats waar het plan wordt gepresenteerd. Dan bestaat de mogelijkheid met instellingen en ambtenaren van diverse vakteams te praten en om deelname aan concrete kleinere projecten af te spreken.

Daarna wordt het programma uitgevoerd en aan het einde van 2002 geëvalueerd.

Er verschijnt een verslag en er wordt een nieuw programma 2003 gemaakt, waarover opnieuw overleg met bewoners en professionals zal worden gevoerd.

 

 

II          VOORZIENINGEN EN ACTIVITEITEN

 

 

2.1 Wonen

 

Er bestaan veel plannen in de wijk met betrekking tot sloop, nieuwbouw en renovatie, die hier worden beschreven. In de wijk Wippolder is vanouds een grote sociale controle. Belangrijk is om de sfeer van ‘ons kent ons’ te behouden bij nieuwbouw van koopwoningen, die vaak gepaard gaat met verandering van bouwstijl. De periode van uitplaatsing, sloop, renovatie of bouw heeft consequenties voor de leefbaarheid van het betreffende gebied. Het uitgangspunt is om de vernieuwingen met zo min mogelijk overlast plaats te laten vinden. De corporaties overbruggen bijvoorbeeld de periode van uitplaatsing tot daadwerkelijke sloop, door woningen tijdelijk te verhuren. Dit voorkomt verpaupering van het gebied. De politie geeft aan het wenselijk te vinden de periode van sloop en opslag van sloop- en bouwmaterialen zo veel mogelijk buiten de grote schoolvakantie en Oud en Nieuw te laten plaatsvinden om vandalisme te voorkomen, hetgeen kan worden vastgelegd in afspraken met de woningcorporatie. 

Bij een renovatie en herstructurering moet rekening worden gehouden met waarde van de bestaande groenvoorzieningen.

De wijk kenmerkt zich mede door jongeren, waaronder veel studenten in de leeftijd van 21 tot 29 jaar in met name het TU-gedeelte van de wijk. In deze omgeving is de sociale cohesie niet of nauwelijks aanwezig, omdat studenten er maar een paar jaar wonen en zo geen of bijna geen binding met de wijk en de bewoners ontwikkelen.

 

 

Bestemmingsplannen

Het bestemmingsplan Wippolder is van kracht sinds 1999 en is ook het uitgangspunt voor de komende jaren:

- Bestemmingsplan Koningsvelt/Rotterdamseweg-noord wordt opgesteld

- Bestemmingsplan Schieoevers noord-zuid (voor Princehaven) wordt dit jaar herzien.

De herzieningsprocedure wordt aan het einde van 2001 gestart (inzage voorontwerp);

- Bestemmingsplan Hooikade-Zuideinde (voor Delftzicht) is vastgesteld, maar moet nog worden goedgekeurd door de Provincie.

 

 

Bouwplannen Wippolder Oost

 

1.       Maranathakerk:  Deze kerk is in brand gestoken en daarna gesloopt, het geheel maakt een  verpauperde indruk. De kerk is aangekocht door Ontwikkelingsmaatschappij Apeldoorn, die van plan is er 30 appartementen te ontwikkelen. Het plan is nog niet aan de buurt gepresenteerd.

2.       Delfgauwseweg 64-82: mogelijkheid voor 6 woon/werkwoningen, maar eerst moet de  bodemvervuiling worden opgelost.

3.       Pauwmolen: het terrein staat te koop ten behoeve van bedrijfsdoeleinden.

4.       Wipmolen: de voormalige kantoorruimte van Onze Woning staat nu leeg en momenteel onderzoekt de woningbouwvereniging de verhuurmogelijkheden. Voor de woningcorporatie (met de huidige naam Delftwonen) wordt een nieuw kantoor gebouwd. Er zijn in de nabije toekomst geen plannen voor sloop en nieuwbouw.

5.       Op de plek van de Burny Bosschool  komt een aantal woningen, maar of het huidige gebouw wel of niet gesloopt wordt is nog niet besloten. De gemeente is in overleg met Vestia. Duidelijk is wel dat in alle opties de kinderopvang opgenomen is. Binnen enkele maanden komt duidelijkheid over de plannen. De bewoners hebben aangegeven dat ze willen meedenken. Na de renovatie wordt de openbare ruimte aangepakt.

6.       De vernieuwingsplannen van de TU kosten tijd. Het gebouwencomplex ten noorden van Jaffa wordt afgestoten, de ontwikkeling daarvan gaat in overleg met de gemeente. 

7.       Vidomes gaat tussen 2002 en 2005 plannen ontwikkelen voor de huidige drie- en vierkamerwoningen aan de Telderslaan en de Jan de Oudeweg. De woningen hebben weinig luxe (geen cv, enkel glas) en een lage huur en zijn zeer geliefd bij jonge starters. Op het moment dat er meer duidelijkheid is over de planontwikkeling zal Vidomes de bewoners hierover informeren.

8.       In 2002 voert Vestia Delft een uitgebreide onderhoudsbeurt uit aan de eengezinswoningen in de St. Aldegondestraat en de C. Stuartstraat.

9.       Voor de complexen van Vestia Delft aan de C. Trompstraat en de A. van Solmslaan zijn de toekomstmogelijkheden nog in onderzoek. Voor eind 2001 worden de bewoners  van de Corn Trompstraat  hierover geïnformeerd.  De A.v.Solmslaan is nog verder in onderzoek.

10.   Uitvoering 2e fase Vestia Delft in Wippolder: Uitplaatsing van de huurders van het complex De Colignystraat oudbouw -  Prof. Bosschastraat -  Kloosterkade (tussen de Colignystraat en St. Aldegondestraat) is gestart in april 2001. Het streven is dat alle bewoners verhuisd zijn voor 2003, zodat in 2003 gestart kan worden met sloop van de 138 woningen, gevolgd door nieuwbouw. Aantallen en woningtypes zijn op dit moment nog niet bekend. De projectontwikkeling is recent gestart. De periode tot aan de sloop vraagt extra aandacht in verband met het beheer en de leefbaarheid. Vestia Delft houdt in principe de leegkomende woningen zo lang mogelijk bewoond door ze tijdelijk te verhuren. Daarnaast is extra aandacht voor het tegengaan van verpaupering (grof vuil op straat) en verwaarlozing van de buurt. Dit vraagt een gezamenlijke inspanning van betrokken instanties, zoals politie, reiniging en bewoners. Met name is het van belang signalen tijdig door te geven, zodat snel kan worden ingegrepen

 

 

Bouwplannen Wippolder West

 

Rotterdamseweg en omgeving:

1.       Scheepmakerij: de bestemming van het terrein van de voormalige verffabriek en Poppink wordt woongebied, te realiseren door de markt. Het is nog niet bekend op welke termijn dit gaat gebeuren.

2.       De bedrijfsterreinen van Prins en Koolschijn aan de Schiewerf krijgen de bestemming  wonen, overeenkomstig het verkavelingsplan van Mabon;

3.       Mijnbouwstraat: het terrein van de school wordt vrijgegeven voor wonen als voor de Mondriaangroep een andere locatie beschikbaar komt. Naar verwachting wordt in 2002 voor het gehele gebied Rotterdamseweg Noord een nieuw bestemmingsplan in procedure gebracht.

4.       De “Gele Scheikunde” wordt afgestoten door de TU en het terrein wordt herontwikkeld voor (dure) woningen. Mede in verband met bodemvervuiling is de termijn waarbinnen herontwikkeling geëffectueerd kan worden onzeker.

5.       Porceleyne Flesch: onderzocht wordt of de Porceleyne Flesch op deze plek verdwijnt als het Delfts Aardewerk Centrum er komt.

Hooikade:

1.    Het NSD-terrein (Nederlandse Speciaal Drukkerij) is aangekocht door Mabon en komt de tweede helft van 2002 beschikbaar. Het wordt dan  herontwikkeld tot woongebied (periode 2003-2005).

Voor het gebied zal een bestemmingsplan in procedure worden gebracht (circa anderhalf  jaar met twee keer de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen) of een vrijstellingsprocedure ex artikel 19 R.O. (circa één  jaar met twee keer de gelegenheid tot het indienen van zienswijzen). Een bouwplan zal naar verwachting in het tweede kwartaal van het jaar 2002 gereed zijn voor inspraak.

 

Ideeën, meningen en vragen

 

Wippolder Oost

1.       Bewoners hebben aangegeven mee te willen denken over de bestemming van de Burny Bosschool.

 

Wippolder West

  1. Bewoners vragen om herinrichting van de Rotterdamseweg in drie fasen, parallel aan de fasen waarin de nieuwbouw plaatsvindt. Zo hopen zij sneller van de overlast af te zijn. Nodige ingrepen kunnen zoveel mogelijk tegelijkertijd plaats vinden met het afronden van bouwwerkzaamheden.

Reactie: Dit voorstel van bewoners wordt vanuit de gemeente afgewezen. Het is niet efficiënt vanwege de mogelijke schade aan de heringerichte en aangepaste gebieden door bouwverkeer/opslag van goederen/vervuiling, etc. Het gebied wordt in zijn geheel aanpakt.

  1. Overlast door nieuwbouw aan de Rotterdamseweg (vervoer, opslag bouwmateriaal op openbare weg) zo veel mogelijk beperken
  2. Wat is de bestemming van de school aan de Mijnbouwstraat?
  3. Wat zijn de plannen van het NSD terrein (Nederlandse Speciaal Drukkerij) en in hoeverre is er inspraak mogelijk?
  4. Men wil duidelijkheid over wat er met de locatie Porceleyne Fles gaat gebeuren in de buurt Princehaven
  5. Men wil duidelijkheid over de bestemming van de “busbaan” (parkeerplaats voor bussen van bezoekers) naast de Porceleyne Fles.

 


2.2  Onderwijs en kinderopvang

 

 

Brede school

 

Onder de noemer Brede School brengt Delft wijkgericht meer samenhang tussen onderwijs, kinderopvang, jeugdbeleid, culturele, sportieve en opvoedingsondersteunende activiteiten, met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen te verbeteren.

Het gaat om een resultaatgerichte samenwerking tussen verschillende sectoren op beleidsniveau en instanties/betrokkenen op wijkniveau. Dit resulteert in een programma dat bestaat uit drie lagen: (1) activiteiten (sport, natuur&milieu, cultuur en ICT) (2) zorg & onderwijsondersteuning en (3) breed gehuisveste scholen (in relatie met kinderopvang etc.).

Het programma sluit zoveel mogelijk aan op de wijkprofielen en de vraag van ouders, kinderen, onderwijs en kinderopvang in de wijk.

 

Voor inbedding van het programma stelt de gemeente in iedere wijk een programma-makelaar aan. Deze geeft, in nauw contact met de wijkwerkgroep, vorm aan de samenwerkingsrelaties in programma’s en activiteiten. Het doel hiervan is om zoveel mogelijk ouders en kinderen te bereiken, samenwerking op facilitair en programmatisch gebied te bewerkstelligen en het hulpverlenings-/zorgnetwerk te stroomlijnen.

 

Hoewel de term soms anders doet vermoeden, is de Brede School dus geen gebouw, maar een netwerk en een programma van activiteiten. De wijkinzetbaarheid van de bestaande scholen en samenwerking in de accommodatiesfeer (met name tussen scholen en naschoolse opvang) is wel een belangrijk aandachtspunt.

 

 

Schoolpleinen

In het kader van het EZH-project “meer activiteiten en zorg rond scholen” is een deelproject gestart dat zich richt op de spelontwikkeling van Delftse kinderen. Scholen kunnen een plan indienen voor de inrichting van het schoolplein. Voorwaarde voor financiële ondersteuning van het plan is dat het plein open staat voor de wijk(jeugd). Daarnaast moet het plan voldoen aan andere criteria, m.n. in relatie tot veiligheid. Enkele scholen hebben al een aanvraag ingediend.

 

Brede school in Wippolder

De scholen in de wijk Wippolder zijn erg enthousiast over de Brede School. Verschillende instanties zouden graag activiteiten willen ontplooien.

In de fase-gewijze aanpak van het project is de inbedding van de Brede School in de wijk Wippolder pas in 2003 aan de orde. Dit betekent concreet dat in 2003 een programma-makelaar in de Wippolder aan de slag gaat. Het zou jammer zijn als deze planning een  remmend effect heeft op het eigen initiatief in de wijk en daarom is de gemeente bereid om te bezien hoe goede, gezamenlijke initiatieven die passen in de brede schoolontwikkeling, al eerder ondersteund kunnen worden.

 

 

Kinderopvang

 

Volgens de huidige afspraken wordt de bestemming van de voormalige Burny Bosschool (nu kindercentrum Plukkebol) onderzocht. Er bestaat voorkeur om de functie van kinderdagverblijf op die plek te handhaven. Dit neemt niet weg dat ook in de andere delen van de wijk waar mogelijk een kinderopvang gepland kan worden.

Op basis van nieuwe inzichten worden gesprekken gevoerd met Vestia over andere denkbare scenario’s dan sloop, bijvoorbeeld gedeeltelijke sloop of renovatie, in combinatie met nieuwbouw van woningen. Verwachting is dat eind 2001 de uitkomsten van dit onderzoek bekend zijn.

 

Plaatsen en gewenste plaatsten:

                                               Wippolder         Aantal voorzieningen      Bereik             

0-4 jarigen (per 1.1.2000)           438                  152 kindpl.                    1:2.88

4-12 jarigen                              778                  60 kindpl.                     1:12.96

 

Lees dat er:

in Wippolder voor 0-4 jarigen 1 plek is op 2.88 kinderen

in Wippolder voor 4-12 jarigen 1 plek is op 12.96 kinderen

 

In de nota BSO Integraal en Wijkgericht hebben we afgesproken dat er een basisniveau komt aan voorzieningen per wijk van:

0-4 jarigen 1 plek op 5.56 kinderen

4-12 jarigen 1 plek op 13.71 kinderen

 

Concreet betekent dit dat er:

in Wippolder voor 0-4 jarigen er 74 kindplaatsen meer zijn dan de norm

in Wippolder voor 4-12 jarigen er 4 kindplaatsen meer zijn dan de norm

 

 

Verkeersveiligheid bij school

 

Het brengen en halen van kinderen met auto’s veroorzaakt vaak verkeersonveilige situaties door verkeersstagnatie en fout parkeren.

Het is gewenst de infrastructuur zodanig aan te passen, dat parkeren in de bochten niet meer mogelijk is en de rijsnelheid wordt verminderd. Deze maatregelen kunnen de verkeersveiligheid bevorderen.

Ook zou actie vanuit de scholen ondernomen kunnen worden om de verkeersproblemen die elke dag worden veroorzaakt te voorkomen, bijvoorbeeld door ouders nog meer te stimuleren om met de fiets of te voet naar school te komen.

De politie gaat, in samenwerking met de school en de kinderen, op zoek naar de verkeersonveilige plekken en zal door voorlichting kinderen advies geven hoe zij het beste op die onveilige plekken kunnen handelen.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

  1. Cornelius Musiusschool wil zich graag ontwikkelen tot brede school.
  2. Kinderen op de Prins Mauritsschool en de Cornelius Musiusschool worden meestal met de auto gehaald en gebracht, wat verkeersonveilige situaties veroorzaakt. Er zijn geen ouders die bij de CM-school klaarover willen zijn. Bewoners willen een project waar vrijwilligers toezicht kunnen houden.
  3. Cornelius Musiusschool: ICT-lokaal, samenwerking met BSO en kinderopvang, buurtwerk. Bijvoorbeeld jeugdactiviteiten in gymzaal, speelgoeduitleen. Speelplein gebruiken voor activiteiten in middag en vakanties.
  4. Huiswerkbegeleiding allochtone kinderen ook na schooltijd
  5. Bewoners vragen zich af of het plein van de voormalige Burny Bosschool ook  in aanmerking komt om opengesteld te worden als speelplek.

 

 

2.3               Integratie

 

Integratiebeleid

In deze wijk wonen ook allochtone inwoners. Het integratiebeleid krijgt in deze wijk vooral vorm binnen de brede school en met name door de voorschool die vooruitlopend op de invoering van de brede school nu al wordt ingevoerd.

In de voorschool wordt al aan hele jonge kinderen taalbesef overgedragen.

Uiteraard gelden alle stedelijke projecten uit het integratiebeleid ook voor de bewoners van deze wijk. (participatiebevordering, inburgeringscursussen, conversatiegroepen, project “werk op niveau”, cursussen voor ouders van jonge kinderen,  centrale opvang voor nieuwkomende kinderen…)

 

 

2.4               Sociale veiligheid

 

Er is een aantal aspecten van invloed op de beleving van de veiligheid (subjectief) en de feitelijke veiligheid (objectief). Te denken valt aan omgevingskenmerken als verlichting, de overzichtelijkheid van terreinen, verkeerssituaties, straatonderhoud en verloedering. Ook contacten die men in de wijk met elkaar onderhoudt en een stelsel van waarden en normen is van invloed op het veiligheidsgevoel. Tenslotte grijpt crimineel gedrag zoals geweld, inbraak, diefstal en overlast diep in op het veiligheidsgevoel van mensen.

De kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening van gemeente, politie en instellingen bepalen mede de veiligheidsgevoelens van de burgers.

 

In de Wippolder voelt men zich zowel overdag als ’s avonds veiliger dan in geheel Delft. Dit is opmerkelijk omdat de toename van jeugdig delinquenten die geweldsdelicten plegen en delicten waarbij agressie wordt gebruikt, boven het stedelijk gemiddelde ligt. Wellicht heeft het veiligheidsgevoel te maken met de sociale betrokkenheid in delen van de wijk of met de algemene positieve waardering die men voor de wijk heeft, mede dankzij het vele groen, de vele laagbouw en het goede voorzieningenniveau.

 

 

Delfts Integraal Veiligheidsbeleid

 

De politie werkt met justitie en andere betrokkenen samen aan vermindering van criminaliteit, verhoging van de sociale veiligheid en vermindering van overlast in het Delfts Integraal Veiligheidsbeleid. Door samenwerking van gemeentelijke organisaties, externe partners in de stad en burgers, wordt gewerkt aan het vergroten van de zelfredzaamheid.

 

Ook de wijkagenten -één in Wippolder Oost en één in Wippolder West- werken aan de veiligheid in de wijk. Het gebied achter het plein Delftzicht/Hooikade/Zuideinde valt onder een andere wijkagent.

 

De doelstelling van het buurtsignaleringsnetwerk is om  vroegtijdig problemen te signaleren om daarmee  moeilijkheden te voorkomen. Dit netwerk kan een belangrijke rol kunnen spelen in de sociale veiligheid in de wijk en organisaties als GGD, Maatzorg, politie, SJD en Bureau Jeugdzorg ondersteunen dit netwerk. Het is echter nog in ontwikkelingsfase.

 

 

Verlichting

 

Het gemeentelijk beleidsplan ‘Licht op Delft’ beschrijft de verlichting van doorgaande wegen. Achterpaden en voetpaden door groengebieden vallen hier niet onder, toch verhoogt goede verlichting om en nabij woningen en achterpaden het veiligheidsgevoel.

 

 

Veilig wonen

 

Het Politiekeurmerk Veilig Wonen (pkvw) is gericht op de gelegenheidsinbreker. Het pkvw kent drie niveaus: woning, complex en buurt. Uit projecten elders in het land blijkt dat de kans op een inbraak kleiner is, wanneer de woning is beveiligd volgens de normen van het pkvw. Bovendien verlenen veel verzekeringsmaatschappijen korting op de verzekeringspremie als men beschikt over een deelcertificaat voor het niveau ‘woning’,.

 

Voor de beveiliging van de eigen woning kan de eigenaar contact opnemen met een van de gecertificeerde pkvw-bedrijven. Wil men samen met de buren verder gaan met inbraakpreventie door het deelcertificaat pkvw voor de niveaus ‘complex’ of ‘buurt’, dan kan men contact opnemen met het coördinatiepunt Veilig Wonen.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

1.       Rotterdamseweg: aanpak overlast zwervers.

2.       Ouderen voelen zich onveilig bij het ontmoetingscentrum de Wipmolen, vanwege slechte of ontbrekende verlichting.

Actie: verlichting aanbrengen.

3.       De Berlageweg en de omgeving van Bouwkunde wordt ’s-avonds als onveilig ervaren door de donkere paden, nissen en onduidelijke afritten.

Actie: TU-gebied: contact opnemen met verantwoordelijke afdeling

4.       De Muyskenlaan is ’s-avonds erg donker en geeft daarom ook een onveilig gevoel

Actie: de verantwoordelijke afdeling meldt dat de verlichting ter plaatse in principe

voldoende moet zijn. In een schouw zal worden gecontroleerd of alle lampen het

daadwerkelijk doen.


2.5       Sport en spel

 

Sport is een belangrijke vorm van vrijetijdsbesteding. Sport biedt mogelijkheden tot maatschappelijke participatie en sportstimulering kan een belangrijke bijdrage leveren aan integratieprocessen. De bereikbaarheid van de sport is breed: jongeren, ouderen, allochtonen, mannen en vrouwen, in principe kan iedereen gebruik maken van de aangeboden faciliteiten. Vrijwilligersorganisaties en commerciële instellingen bieden een breed scala van mogelijkheden.

Het is belangrijk dat de beoefening van sport dichtbij huis kan plaatsvinden. Dat betekent dat er een goede samenwerking moet zijn tussen sportverenigingen, buurt- en jongerenwerk, scholen, speelplaats- en accommodatiebeheerders.

Op basis van relevante wijkinformatie, in overleg en samenwerking met wijknetwerken, organiseren wijkprofessionals en wijkorganisaties sportactiviteiten voor bewoners van 4 tot 65-plus.

 

Belangrijke voorwaarden voor goede sportactiviteiten:

·         Ze moeten aansluiten op de wensen van bewoners

·         Er moet samenwerking zijn, overleg, afstemming  en afspraken met professionals en betrokkenen bij vrijetijdsbesteding,

·         Er moet protocol ontwikkeld worden over:

·      gezamenlijk aanbod

·      werving

·      gezamenlijk accommodatiegebruik

·      gezamenlijke personele en/of vrijwilligers inzet

·      resultaat- afspraken en meting

·      contractuele vastlegging van samenwerkingsafspraken,

 

 

Sportvisie 2000+6

 

Met het project Sportvisie 2000 +6 tracht de gemeente een nieuwe impuls te geven aan het sportbeleid. Met  alle participanten wordt gesproken over de opzet van een breed sportbeleid. Werkgroepen buigen zich momenteel over de uitwerking van enkele thema’s zoals deelnamebevordering (vooral door de jeugd), samenwerking met buurtverenigingen en onderwijs en informatie/communicatie. Het beleid moet in de komende zes jaar gestalte krijgen. De gemeente wil de mogelijkheden voor sport-dicht-bij-huis vergroten. Het voornemen bestaat geld te reserveren voor meer en betere overdekte sportaccommodaties. Er wordt hierbij in het verlengde van de sportvisie 2000 +6 gedacht aan nieuwbouw van sportzalen in de wijken en sporthallen op sportparken (in samenwerking met sportverenigingen). In de Wippolder betreft dit een initiatief van de voetbalvereniging Wippolder. Het sportvisieproject gaat in haar uitwerking nader in op sport-dicht-bij-huis (in de wijken). De eventuele consequenties daarvan voor sportzalen in de wijk worden pas in een later stadium duidelijk.

 

 

Huidige situatie

 

In en in de directe nabijheid van de wijk Wippolder liggen enkele sportparken. Deze sportparken worden bespeeld door sportverenigingen waarvan de leden ook afkomstig zijn uit de wijk. Daaronder bevinden zich ook vele jongeren. Op sportpark Pauwmolen vormt voetbal de hoofdmoot  (V.V. Wippolder), maar ook wegatletiek (De Koplopers) kan worden beoefend. Op het sportpark Kruithuisweg worden korfbal en wegatletiek (K.V. Fortuna), honk- en softbal en toerfietsen (Blue Birds en RTFC “Delft”) en hockey (Hudito) beoefend. Enkele verenigingen beschikken over kunstgrasvelden (Fortuna en Hudito), waarop het gehele jaar kan worden gespeeld.

 

Ook overdekte sportmogelijkheden zijn aanwezig. De sporthal Fortuna biedt onderdak aan diverse takken van zaalsport. Het korfbal is grootgebruiker, maar ook volleybal wordt er beoefend. Blue Birds beschikt sinds kort over een overdekte trainingshal voor soft- en honkbal. De betreffende verenigingen (met uitzondering van V.V. Wippolder) hebben niet aantoonbaar een directe binding met de wijk, maar herbergen vaak veel leden uit de wijk. Alle verenigingen beschikken over een eigen kantine bij de sportaccommodaties. In de groenstrook langs de Kruithuisweg (ter hoogte van de Rotterdamseweg) bevindt zich de accommodatie van schietvereniging Willem Tell.

 

De commerciële sportschool “Jan Koster” is meer gericht op individuele sporten zoals taekwondo, krachtsport, fitness en aerobics.

De sportaccommodaties van de Technische Universiteit Delft zijn buiten beschouwing gelaten, omdat deze in principe alleen toegankelijk zijn voor studenten. Desalniettemin bestaat er voor de jeugd de mogelijkheid om te sporten bij de TU/Mekelweg 8. Een nauwere samenwerking met de TU-sportinrichting is gewenst, omdat daardoor een betere integratie tussen studenten en andere bewoners kan ontstaan. Aandacht is nodig voor het parkeerprobleem aldaar.

 

 

Project Sport en Cultuur op straat (voormalige titel: Sports on the street)

 

Om het sporten onder jongeren (in de leeftijd van 12 tot 18 jaar) te bevorderen is een sportproject  Sports on the Street 2000 gestart (huidige titel: Project Sport en Cultuur op straat). Het gaat om een laagdrempelige sportactiviteit, waarbij jongeren-, buurt- en wijkwerk en de Brede Welzijnsorganisatie Delft samenwerken.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

  1. Gewenst: sporthal op sportpark Pauwmolen. Een onderzoek naar de behoefte aan overdekte sporthallen, waarvan de bouw van een eventueel sportpark aan de Pauwmolen afhankelijk is, is afgerond. Op basis daarvan is nu een voorstel aan B&W in voorbereiding
  2. Gewenst: samenwerking met TU sportstichting
  3. Gewenst: Verplaatsing sportschool Jan Koster naar vleugel aan nieuwe sporthal

      Wippolder (aanpak parkeeroverlast Simonsstraat en omgeving)

      Actie: de haalbaarheid hiervan wordt onderzocht.

 

 

2.6       Buurt- en opbouwwerk

 

In de nota “Knopen in de wijken” is het beleid beschreven voor het buurt- en jongerenwerk.

Iedere wijk krijgt een wijkcentrum waar met agogische ondersteuning activiteiten worden begeleid, tenminste voor tieners (het nieuwe wijkcentrum). De jongerencentra worden zoveel mogelijk gespreid over de stad.

 

 

Buurtsignaleringsnetwerk

 

Het buurtsignaleringsnetwerk gaat uit van de gedachte dat een vroegtijdige signalering van problemen veel moeilijkheden kan voorkomen. Het netwerk blijkt nog niet goed te functioneren, hoewel binnen de wijk en bij professionele organisaties waaronder GGD, Maatzorg, Politie, SJD en Bureau Jeugdzorg enthousiasme bestaat voor het idee.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

Wippolder Oost

  1. Oprichten van kleine werkgroepen/projectgroepen, waarin gezamenlijk wordt gezocht naar een oplossing voor kleinere wijkaangelegenheden
  2. Door samenwerkingsverbanden tussen instanties (kerken, buurthuizen, Zonnebloem, etc.) vergroten van de sociale cohesie in de wijk (en verminderen van sociaal isolement). De website WippolderPUNTNL en bekendheid van het wijkcoördinatieteam kunnen hierbij helpen.
  3. In samenwerking met corporaties verbeteren van kwaliteit grasveld Telderslaan/prof. Henketstraat
  4. Oud en Nieuw: twee vreugdevuren (Schoemakerstraat/ plein Frederik Hendrikstraat
  5. Balspel/speelbal bij wijkcentrum Wippolder /Nassauplein/Frederik Hendrikplein
  6. Tegeltjesproject (zoals Kloosterkade) bij renovatie/sloop
  7. Vissteiger/klein recreatiegebied bij Jan de Oudeweg
  8. Wat is/blijft de functie van de Wipmolen?

 

Wippolder West

  1. Verlagen inrit buurthuis
  2. De wens om rubber in plaats van zand op speelplek buurthuis te realiseren past niet in het gemeentebeleid.
  3. Speelplek Mijnbouwstraat bezorgt overlast, graag herinrichting op korte termijn

 


 

2.7               Ouderen

 

Vooral de oudere bewoners van Wippolder willen graag in de wijk blijven. Vandaar dat er gevraagd is in hoeverre in de wijk weer een verzorgingshuis gepland is.

Verzorgingshuizen zoals wij die tot dusverre kennen zullen minder worden gebouwd. Op 1 januari 2003 wordt een nieuw zorgstelsel ingevoerd. Hierbij wordt er van uitgegaan dat ouderen zolang mogelijk zelfstandig wonen. Dit betekent, als voor een oudere zorg wordt geïndiceerd, die zorg, op maat, thuis kan worden geleverd. De woning moet daarvoor dan wel geschikt zijn. Ook al is de woning daarvoor geschikt, zorg leveren aan huis kent zijn grenzen. Er kan een moment aanbreken dat een intensievere vorm zorg noodzakelijk is. Voor die ouderen is er dan het verzorgingshuis.

 

In verband met deze ontwikkelingen worden aan verzorgingshuizen, hogere eisen gesteld zowel in het uitrustingsniveau van het gebouw als aan de zorg die wordt verleend. Dat is begrijpelijk. Het is inmiddels nu al zo dat de gemiddelde leeftijd van de mensen die in het verzorgingshuis worden opgenomen, ruim boven de 80 jaar ligt. Twee verzorgingshuizen moeten nog aan de nieuwe eisen worden aangepast, de Buytenweye (in Buitenhof) en Macushof (in Voorhof). Omdat er een concentratie van verzorgingshuizen in de wijk Voorhof is (4), zal Marcushof een nieuwe voorziening bouwen op de locatie Zuidpoort in de binnenstad. De laatste beleidslijn (“Kiezen en delen in de zorg”; Verpleging en verzorging 2001- 2006) gaat uit van een uitbreiding van verzorgingshuisplaatsen in Delft met bijna 150 plaatsen ten opzichte van de situatie per 1-1-2001.  Deze uitbreiding zal hoogstwaarschijnlijk aan bestaande huizen worden toegevoegd.

 

Een nieuw verzorgingshuis zal dus niet in de wippolder worden gebouwd. Wel komt er dus een verzorgingshuis nieuwe stijl in de Zuidpoort (Marcushof). Verder zal het seniorencomplex aan de Prof. Burgershof in de Wippolder worden omgevormd tot een wooncomplex voor mensen met een zorgindicatie en wordt het zorgsteunpunt aldaar uitgebreid. In verband met deze ontwikkelingen stimuleert de gemeente met subsidies corporaties om bestaande woningen door opplussen geschikt te maken voor ouderen. Ook ingeval van nieuwbouw heeft de gemeente met de corporaties afgesproken om zoveel mogelijk levensloopbestendig te bouwen. Omdat de Wippolder een oudere woningvoorraad heeft is het opplussen van woningen niet mogelijk. Mogelijkheden om het aantal voor ouderen geschikte woningen uit te breiden zijn er alleen in geval van sloop en nieuwbouw.

 

Activiteiten voor ouderen in de Wipmolen

Ontmoetingscentrum De Wipmolen is een onderdeel van de Stichting Ouderenwerk Delft. De huidige activiteiten zijn bewegingsactiviteiten (volksdansen, gymnastiek, yoga), creatieve activiteiten (tekenen, schilderen en andere handvaardigheden), eens per maand bingo of een spelmiddag, er worden computercursussen verzorgd, dagelijks kunnen ouderen biljarten, het zankgoor repeteert en verzorgt muzikale optredens. Een actieve groep vrijwilligers begeleidt de activiteiten.

Deze activiteiten zijn voor alle ouderen in Wippolder bestemd.

 

Voor ouderen die extra begeleiding behoeven, wordt een aangepast programma aangeboden, de zogenaamde dagopvang.

Met ingang van 2002 is een activiteitenbegeleider in dienst bij de Stichting Ouderenwerk Delft die de vrijwilligers ondersteunt en de dagopvang organiseert.

 

 

 

2.8       Jongeren

 

Problemen die in het verleden speelden hebben de jongeren in de wijk een slechte naam gegeven, maar die blijkt onterecht. Met een ruime meerderheid van de jongeren in Wippolder gaat het goed. Er is een kleine geïsoleerde groep in de wijk die crimineel gedrag vertoont en waar wijkpolitie en andere betrokken instanties zich op richten. Het jongerenwerk richt zich op de overgrote meerderheid van de jeugd die zich openstelt voor activiteiten. Er wordt door professionals en jongeren samen hard gewerkt aan de nieuwbouw van een jongerencentrum (zie hieronder), die vooral de jeugd tussen 16 en 23 een plek moet bieden. Voor tiener- en meidenwerk is sinds december 2000 een ruimte ingericht waar zij kunnen deelnemen aan activiteiten als Tae Bo en computercursussen. Daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. De kerst en jaarwisseling van 2000 verliepen in de Wippolder redelijk rustig, mede omdat het mogelijk bleek met een breed samengestelde groep jongeren activiteiten te organiseren. Alleen de gekozen locatie, het Nassauplein, bleek voor omwonenden niet succesvol.

Regelmatig is sprake van overlastmelding door bewoners van de wijk, die zich storen aan het gedrag van (groepen) jongeren. Jongeren hebben een plek nodig in de wijk, zoals iedereen. Werken aan meer begrip tussen ouderen en jongeren kan wellicht een groot deel van de problemen oplossen.

 

 

Stichting Breed Welzijn Delft

 

Zoekende naar oplossingen van deze problemen heeft in 2000 een fusie plaatsgevonden tussen de drie stichtingen voor jongerenwerk in Delft tot de nieuwe stichting Breed Welzijn Delft (BWD), die ervoor zorgt dat:

·         het mogelijk is geworden om te werken aan visieontwikkeling

·         er een adequate werkwijze en methodiek voor het jongerenwerk ontstaat.

·         er efficiënter personeel ingezet kan worden voor opvang en begeleiding van jongeren

·         er nieuwe mogelijkheden ontstaan voor samenwerking en structurering van jongerenwerk

·         de BWD de verantwoordelijkheid voor het jongerenwerk heeft en kan worden aangesproken op resultaten.

 

Tevens is een jongerenopbouwwerker in de wijk aangesteld, die aandacht voor participatie van de jongeren centraal stelt. Hij/zij werkt voor de hele wijk en probeert het onderlinge contact tussen de verschillende groepen jongeren te stimuleren. Stichting Alexander helpt gemeente en de BWD om de beoogde jongerenparticipatie op gang te krijgen door een training van de jongerenopbouwwerkers in dit onderwerp. Op dit moment vinden regelmatig panelgesprekken plaats met groepen jongeren uit de wijk. Zij worden nadrukkelijk betrokken bij de bouw van het nieuwe jongerencentrum.

 

 

Nieuwbouw jongerencentrum

 

Voor het afgebrande jongerenhonk aan de Jan de Oudeweg start de nieuwbouw in het najaar van 2002 op de hoek de Muyskenlaan en Schoemakerstraat naast de voorziening voor ouderen van Humanitas. De jongeren zijn betrokken geweest bij het uitzoeken van de plek en hebben ook meegewerkt aan het opstellen van een programma van eisen waaraan het jeugdhonk moet voldoen. De plek die gekozen is heeft als voordeel dat hij zeer centraal in de wijk ligt, waarmee zo veel mogelijk jongeren uit de hele wijk kunnen worden bereikt. Het college heeft deze keuze inmiddels vastgesteld. Het centrum moet het nodige bieden voor een zo breed mogelijke groep, waarbij de mening van de jongeren zelf zwaar meetelt. Verwacht wordt dat door jongerenparticipatie nieuwe plannen ontstaan en dat het centrum meer voor ze gaat leven als rekening gehouden wordt met hun wensen. Naast een recreatieve bestemming, moet een samenhangend aanbod van activiteiten de jongeren in de wijk trekken.

Omdat het nog geruime tijd zal duren voor het nieuwe gebouw er staat, organiseert de BWD verschillende activiteiten. De jongerenwerkers zoeken de jongeren in de wijk op om samen met hen activiteiten te ondernemen, zoals spel, sport, muziekcursussen en excursies.

 

Aandacht is nodig voor een goed beheersplan voor het te realiseren jeugdhonk, zodat problemen die in het verleden speelden worden voorkomen. Het waren in het verleden met name de probleemjongeren die binnen de kortste keren bezit namen van het jongerencentrum en anderen intimideerden. Dit soort situaties moeten bij het nieuwe centrum voorkomen worden. Een goed beheersplan moet zorgen dat de jeugd er een plek krijgt waar zij met plezier gebruik van kunnen maken.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

Wippolder Oost

  1. Tijdelijke opvang jongeren gewenst in afwachting van jongerencentrum
  2. Een verzoek tot het doen van onderzoek naar overlast door rondhangende / voetballende jongeren op het Burny Bosplein.
  3. Onderzoek naar de factoren die het criminele gedrag van de kleine groep jongeren in de hand werken. Welke oplossingen/alternatieven kunnen de professionals de jongeren bieden?

 

Wippolder West
  1. Vraag naar de functie van het jongerenhonk
  2. Overlast hangjongeren omgeving Mijnbouwstraat oplossen

 

 

2.9       Gezondheid en zorg

 

 

Sociaal isolement

 

Er komen in alle wijken consulenten, die sociaal isolement en eenzaamheid zullen signaleren en helpen aanpakken. Het is de bedoeling dat in 2003 elke wijk zo’n consulent heeft.

 

Bij de bestrijding van sociaal isolement is vrijwilligerswerk belangrijk. Ter ondersteuning van dit werk is per wijk een bedrag van ƒ10.000,- per jaar beschikbaar.

 

 

De eerste lijnsgezondheidszorg

 

Het zorgaanbod moet kwantitatief en kwalitatief verbeterd worden. Momenteel bestaat er in Delft een tekort aan tandartsen en in de toekomst dreigt er eveneens een tekort aan huisartsen te ontstaan.

Deze (dreigende) tekorten aan huisartsen en tandartsen kunnen deels opgevangen worden door samenwerkingsverbanden met zowel mensen binnen als buiten de eigen beroepsgroep. Dat wil zeggen dat er in één gebouw meerdere disciplines gehuisvest zijn, zoals huisartsen en algemeen maatschappelijk werk.

Per wijk wordt bekeken hoe de opzet van de gezondheidsaccommodatie moet zijn. Dat is afhankelijk van de zorgvraag per wijk, bijvoorbeeld fysiotherapeut, eerste lijnspsycholoog, apotheker, wijkverpleegkundige en logopedist, maar ook tandartsen. Het voordeel van een gezondheidsaccommodatie is dat het de mogelijkheid biedt tot deeltijd werken en dat er gemakkelijk kan worden teruggekoppeld naar collega’s of aanverwante disciplines. Door kortere communicatielijnen kan er efficiënter worden gewerkt en beter aan de zorgvraag worden voldaan.    

 

Het landelijke beleid om de zorg voor 0-4 jarigen (consultatiebureau’s etc.) en de zorg voor 4-19 jarigen (schoolartsen etc.) te integreren wordt door gemeente, de stichting Maatzorg en de GGD op dit ogenblik verder uitgewerkt. Een belangrijk aspect in die uitwerking is het per wijk realiseren van een jeugdgezondheidszorg-team bij voorkeur in diezelfde gezondheidsaccomodatie. Dit JGZ-team gaat ondersteuning bieden aan de schoolzorgteams, aan de kinderopvang en aan gezinnen met bijvoorbeeld opvoedingsproblemen. Vanuit het JGZ-team wordt deelgenomen aan het netwerkoverleg in de wijk met jongerenwerk, wijkagent e.d.

 

 

 

Ideeën en meningen

 

Het blijkt in de praktijk bijvoorbeeld moeilijk de financiële zaken te behartigen van iemand die in een sociaal isolement verkeert. Bij leven kan deze taak uit handen gegeven worden aan de Stichting CAV (Financiële diensten en zaakwaarneming zonder winstoogmerk), na overlijden is dit echter niet mogelijk, waardoor grote problemen ontstaan. Er wordt gepleit voor een goede regeling binnen de gemeente om deze situatie op te lossen.

 

 

 

2.10      CULTUUR

 

 

WippolderPUNTNL

 

De gemeente wil het gebruik van computers en internet stimuleren door in elke wijk zogenaamde service- en informatiepunten op te zetten. In Wippolder is in april 2001 WippolderPUNTNL van start gegaan in het nieuwe wijkcentrum. Hier wordt een jaar lang uitgeprobeerd hoe de fysieke en inhoudelijke vorm van zo’n PUNT het best aansluit bij de vraag uit de wijk. De basisuitrusting van WippolderPUNTNL is een venstertafel, die geschikt is om met meerdere mensen te computeren en te internetten en instructies te krijgen in groeps­verband. Tevens dient hij als leestafel en ontmoetingsplek. Het basispakket aan dienstverlening bestaat uit internetten, computer- en internetcursussen en de biblioservice.

 

Digitale bibliotheek

De biblioservice omvat de mogelijkheid voor leden van de openbare bibliotheek om via de computer boeken te bestellen en in WippolderPUNTNL te laten afleveren. Daarnaast biedt het een volwaardige leestafel, een ‘Krantenbank’ met  4,5 miljoen artikelen uit Trouw, Parool, Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad. Naast de krant van vandaag beschikt de Krantenbank over een uitgebreide archieffunctie met zoekmogelijkheden.

Zodra de gemeentelijke organisatie er klaar voor is wordt WippolderPUNTNL uitgebreid met andere vormen van digitale dienstverlening.

Het is de bedoeling dat de digitale bibliotheek op termijn de bestaande  wijkbibliotheken gaat vervangen.

 

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

  1. Wat is/blijft de functie van de bibliotheek?

 

 


2.11      Economie

 

 

TU-wijk

 

Voor de TU-wijk staat een ingrijpend herstructureringsprogramma op stapel, waarbij de faculteiten zich in clusters concentreren rond de Mekelweg. De Mekelweg gaat een centrale as vormen met de belangrijkste publieksfuncties: postkantoor, bank, restauratieve voorzieningen en dergelijke. De nieuwbouw van de Bibliotheek en de opknapbeurt van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek zijn een voorproefje van wat de universiteit de komende jaren te wachten staat. De clustering betekent een verdere verdichting van het middengebied, tussen Jaffalaan, Schoemakerstraat, Rotterdamseweg en Kruithuisweg.

Het noordelijk TU-gebied, tussen Jaffalaan en de Schie, krijgt primair een woonbestemming, een groot hotel en in beperkte mate kantoren. Het historische karakter van dit gebied zal behouden blijven, daar zijn harde afspraken over gemaakt tussen gemeente en TU.

Er moeten goede verbindingen komen met het centrum, beter openbaar vervoer en meer bebouwing om de universiteit heen.

 

Bewoners Botaniestraat/Kanaalweg over de herstructurering van het terrein van de TU Delft:

  1. Bewoners van de Botaniestraat en Kanaalweg pleiten voor een alternatieve ontsluiting van de bedrijventerreinen aan de Kanaalweg voor de aan- en afvoer van woon- en werkverkeer (voor TU-gebouwen, Rijkswaterstaat en het Dish hotel). De bewoners vragen om rekening te houden met de leefbaarheid en veiligheid in de (woon)wijk tijdens het economisch ontwikkelingsproces.  

 

 

Ruggengraat route

 

Een ruggengraat is een belangrijke ontwikkelingszone die de binnenstad verbindt met de wijken en soms met de regio. In Ontwikkelingsvisie Delft 2025 staan ruggengraat routes die de belangrijkste verbindingen vormen tussen de wijken en het centrum. De ruggengraat in de wijk Wippolder is de Mekelweg en de Michiel de Ruyterweg.

De ruggengraat routes vallen altijd samen met bestaande of geplande tramverbindingen, waarlangs de gemeente een multifunctionele bestemming concentreert van winkels en bedrijven tot 500 m2, voorzieningen en kantoren. Ín de wijken bestaan bedrijven tussen de 100 en 150 m2,  bijvoorbeeld winkels of kantoren aan huis.

 

 

Detailhandel

 

De gemeente ondersteunt onder bepaalde voorwaarden initiatieven en levensvatbare plannen van winkeliersverenigingen. Plannen voor een winkelgebied die passen in het gemeentelijk detailhandelsbeleid en een toekomstperspectief hebben, komen in aanmerking voor de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing. Een deel van de investeringen kan hiermee worden gesubsidieerd. De gemeenteraad neemt hierover het besluit.  

 

 

Winkelcentra

 

Nassaulaan, Kloosterkade en zijstraten

Binnen een straal van 250 meter is 340 m2 b.v.o. ( + oppervlak van nieuwe supermarkt):

Nieuwe supermarkt en kleinere Meermarkt, ruim van elkaar.

Drie bakkers, winkels voor bloemen (winkel en kiosk), dieren, video-verhuur, twee tabak/leeswaren/kantoorbehoeften, dameskleding, schoenmaker, kapsalon, elektrische apparaten, stomerij/wassalon, reisbureau, twee snackbars, Chinees-Indisch afhaalrestaurant, kapper,  Rabobank, geen postagentschap.

 

 

Frederik Hendrikstraat, Simonstraat, Delfgauwseweg

Winkels voor groente/fruit, brood/banket, bloemen, koopjeswinkel, antiek, slijterij, twee café’s, restaurant, vloerenzaak, rijwielzaak, houthandel, doe het zelf zaak, slagerij, snackbar.

 

Julianalaan

Buiten een straal van 500 meter een apotheek, ijssalon, wijnhandel, twee kappers, wand/plafond-decoratiezaak, zonne-apperatuur.

 

Rotterdamseweg

Binnen een straal van 250 meter ligt een aantal winkels: Stiptmarkt; supermarkt, groot assortiment .

Verder zijn er granen/diervoederzaak, Chinees restaurant, shoarma-snackbar en cafetaria, maar geen apotheek of postagentschap. Er staat één pand leeg.

Een postagentschap is gelegen aan de Mekelweg.

In dit deel van de wijk is het supermarktaanbod mager. Misschien is hier behoefte aan een centraal gelegen winkelcentrum met een grootschalige supermarkt. Deze wijk ligt wel dicht bij het centrum In de Veste, waar meerdere supermarkten aanwezig zijn.

 

Het zuid-oostelijke stadsdeel tussen de Rotterdamseweg en de huidige A13 bestaat sinds haar ontwikkeling uit twee woongebieden, gescheiden door een zone met TU-gebouwen uit de jaren ’30 en de begraafplaats Jaffa. Dit gebied was door twee bruggen over het Provinciaal Kanaal met de binnenstad verbonden.

Na de uitbreiding van de TU/TNO-wijk, tezamen met de bouw van de Sint Sebastiaansbrug en de opheffing van de Rotterdammerpoort, is het begin van de nu doodlopende Rotterdamseweg, die een aardige winkelfunctie had, in een isolement geraakt en steeds verder achteruit gegaan. Dit woongebied is de afgelopen jaren uitgebreid door de herinrichting van de bedrijvenzone langs de Schie en achter de Mijnbouwstraat. Juist in dit gedeelte (Herenpad en Diamantpad) wonen veel ouderen.


 

III  RUIMTELIJKE ORDENING

 

 

3.1       Groen

 

De gemeente heeft in iedere wijk een wijkopzichter die de contactpersoon is voor groen, reiniging, en onderhoud van bestrating.

 

Een beter groenonderhoud (open en toegankelijk maken) vermindert het gevoel van onveiligheid bij ‘enge plekken’.

Er bestaan in de wijk plekken met ‘vergeten groen’, waar geen sociale controle is en waar lieden met minder goede bedoelingen hun gang gaan, hetgeen onveiligheid en criminaliteit als diefstallen en zedendelicten in de hand werkt.

Sommige mensen ervaren het gemeentelijk ecologisch groenbeleid bij oevers voor kinderen als onveilig, wanneer zij niet kunnen zien waar de kant ophoudt en het water begint. Daarentegen is ook gebleken dat kinderen minder snel in het water vallen bij deze oevers, omdat zij bij een geleidelijk aflopende helling sneller ontdekken dat ze natte voeten krijgen en als ze te water komen, kunnen ze er sneller uit.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 
Wippolder West:

1.       Delftzicht: herinrichting grasveld langs Crommelinpad

2.       Delftzicht: herinrichting grasveld plein Delftzicht

3.       Herinrichting beplanting Rotterdamseweg

4.       Herinrichting en verandering valondergrond speelplek buurthuis Rotterdamseweg

5.       Princehaven: meer bloemen/beplanting  gewenst op rotonde Lausbergstraat

 

 

Wippolder Oost

  1. De Botanische tuin van de TU is een waardevolle groenvoorziening die zeker behouden moet blijven.

3.2       Reiniging

 

 

Afvalverwijdering

 

Voor de gehele wijk geldt dat regelmatig grofvuil op straat wordt aangetroffen. Onduidelijk is of de gemeentelijke regels bij het ophalen van grof vuil niet helder genoeg zijn, of dat bewoners hun grof vuil zo maar dumpen.

Als het grof vuil sneller wordt verwijderd, werkt dat positief op het woongenot.

 

Wensen vanuit de gemeente in Wippolder Oost:

. De vuilcontainers aan de Prof. Krausstraat verplaatsen

. De vuilcontainer Kloosterkade/hoek Allegondestraat verplaatsen in verband met

  stankoverlast.

. De containers beveiligen tegen brand.

. Toezicht houden op vuildumpen aan de Nassaulaan en bij de ondergrondse containers.

De container aan de Nassaulaan wordt ondergronds.

 

In Wippolder West is het wenselijk iets te doen aan het rondslingerend afval en huisvuil aan de Thijssenweg. Dit is een doodlopende weg, waar mensen zich ’s avonds niet veilig voelen. Het opruimen van de omgeving kan het veiligheidsgevoel bevorderen.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

Wippolder Oost

  1. Ondergrondse vuilcontainer in de Professor Krausstraat gewenst
  2. Aanpak dumpen van vuil bij de nieuwe ondergrondse containers
  3. Vuilcontainers Professor Krausstraat/ Koningin Emmalaan beveiligen tegen brand
  4. Ondergrondse vuilcontainers gewenst voor de bovenwoningen aan de Koningin Emmalaan (woningcorporatie Delftwonen). Dit kan worden gerealiseerd.
  5. Betere voorlichting ophalen grof vuil (in meerdere talen)
  6. Vuilcontainer Kloosterkade/hoek Aldegondestraat te dicht geplaatst bij woningen (stankoverlast)
  7. Verplaatsen van de vuilcontainer aan het Nassauplein. Deze staat te dicht op de speelplek.
  8. Bewoners vragen om verlaging van de drempel in poort Colignystraat; vanwege het verrijden van de vuilcontainers.

 

Wippolder West
  1. Vuil zorgvuldiger en regelmatiger ophalen
  2. Oversteek Crommelinpad/Conradlaan geblokkeerd door vuilcontainers. Kritisch kijken naar de containerplaatsen en wijze van terugplaatsing (Delftzicht)
  3. Graag ondergrondse vuilopslag, inclusief glascontainer in Princehaven en Rotterdamseweg, als de ruimte voor minicontainers ontbreekt: de glascontainer is in onderzoek; een ondergrondse container past niet in het huidige beleid om alleen bij gestapelde bouw ondergrondse containers te plaatsen.
  4. Verwijdering/verplaatsing glasbak in Princehaven (blokkeert zicht op verkeer in bocht Abtswoudsepad).

 

 

Hondenpoep

 

Het poepen in de goot wordt door lang niet alle hondenbezitters toegepast. Dat roept veel ergernis op bij bewoners, zo blijkt ook uit de onderstaande reacties.

Het inrichten van hondenuitlaatplaatsen kan de overlast tegengaan. Hiernaar is onderzoek gedaan in de Indische buurt in Delft. De resultaten zijn in een rapport beschreven en worden voor het overige gedeelte van Delft op haalbaarheid onderzocht. Een mentaliteitsverandering bij hondenbezitters is ook onontbeerlijk. 

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

De bewoners hebben de volgende opmerkingen gemaakt over hondenpoep overlast:

In Wippolder Oost

1.       Hondenuitlaatstroken bij Schoemakerstraat/Zuidplantsoen/voor TNO,  Kanaalweg, Professor Telderslaan, A. van Solmslaan

2.       De Koningin Emmalaan heeft veel overlast door hondenpoep

3.       Verzoek verbodsborden voor honden te plaatsen op de groenstrook aan de Nassaulaan

4.       Verzoek om verbodsborden voor honden te plaatsen op de speelplek van Wijkcentrum Wippolder, op het Nassauplein en op het plein aan de Frederik Hendrikstraat.

 

In Wippolder West
  1. Hondenpoep op speelplekken moet regelmatiger verwijderd worden. Verzoek om hekken en roosters te plaatsen.
  2. Verbodsbord voor honden op speelplek langs Crommelinpad in Delftzicht
  3. Honden- en kattenpoep op speelplek van het buurthuis Rotterdamseweg veroorzaken overlast. Plaatsing van verbodsborden is gewenst.

 


3.3               Onderhoud openbare ruimte

 

Wegen

De wegen worden regelmatig geïnspecteerd. Aan de hand van die gegevens wordt het onderhoudsplan samengesteld.

Via de servicedienst wordt snel hulp aan inwoners en bedrijven gegeven waar het klachten over de directe leefomgeving betreft.

 

Riolen

Het onderhoud aan de riolen, die onder de grond liggen, wordt zoveel mogelijk zo gepland dat er minste overlast ontstaat. Dit lukt echter niet altijd.

 

In onderstaande tabel vindt u de planning:

Toelichting Tabel

 

Algemeen

Dit overzicht geeft straten en pleinen aan waarvan de onderhoudsafdelingen van oordeel zijn dat onderhoud aan het wegdek en/of riolering noodzakelijk is. Die beoordeling vindt plaats op basis van de uitgangspunten voor rationeel wegbeheer. Het wegbeheer kent een indeling in onderhoudscategorieën. Zo moet de kwaliteit van het onderhoud van een reguliere woonstraat hoger zijn dan dat van een parkeerterrein. Hierdoor kan het voorkomen dat er soms straten in dit plan zijn opgenomen terwijl het een ernaast gelegen (parkeer)terrein niet in hetzelfde werk wordt meegenomen terwijl het er beslist niet beter uitziet.

 

 

Waar ?

In deze kolom is de betreffende straat of plein vermeld. In de meeste gevallen zullen de werkzaamheden de gehele lengte van de straat betreffen. Soms beperken de werkzaamheden zich tot een gedeelte van de straat. In alle gevallen krijgen de bewoners van de gedeelten waar het om gaat, vooraf van de gemeente bericht wanneer de werkzaamheden beginnen.

 

Wat ?

Hier staat in een enkel woord aangeven waar de werkzaamheden uit bestaan. De aanduiding ‘Verharding’ betekent dat de straat opnieuw wordt herstraat. ‘Rode fietsstroken’ betekent dat de, meestal al op het wegdek aangegeven fietsstroken, rood gemaakt worden. ‘Riolering/wegen’ duidt op een grootschalig werk waarbij eerst werkzaamheden aan de riolering in de straat plaats vinden en daarna het straatwerk weer hersteld wordt. De aanduiding “trottoirs’ en ‘fietspaden’ betreffen het herstraten ervan.

Met de term asfalt wordt bedoeld dat het betreffende pad of weg opnieuw geasfalteerd zal worden. Reconstruktie betekent dat met het herstraten, de inrichting van het betreffende plein wordt veranderd. Voor zowel woonstraten als voor belangrijke wijkontsluitingswegen  worden bewoners betrokken bij het maken van de herinrichtingsplannen.

 

Wanneer ?

Geeft het jaar van uitvoering aan.

 

 

 

 

   

Wat gebeurt er in de Wippolder 2001 - 2004?

Wippolder   wijk  28

Wat

Wanneer

·       A.van Solmslaan

riolering/straat

2001

·       Anna van Saksenweg

riolering/straat

2001

·       Charlotte de Bourbonstraat

riolering/straat

2001

·       Cohen Stuartstraat

riolering/straat

2001

·       De Colignystraat

riolering/straat

2001

·       De Vries v. Heystplantsoen

verharding

2001

·       Delfgauwseweg

reconstructie/vrijliggend fietspad

2001

·       Diamantpad

Fietspad

2001

·       Ernst Casimirstraat

Rio/straat

2004

·       Frederik Hendrikstraat

verharding

2004

·       Frisoplein

verharding

2004

·       Hendrik Casimirstraat

verharding

2005

·       Herenpad

Fietspad

2001

·       Hertog Govertkade

verharding

2001

·       Jaffalaan

Fietspad

2001

·       Jan de Oudeweg

Asfalteringen

2002

·       Jan Willem Frisostraat

Herstraten

2003

·       Julianalaan

reconstructie/rode fietsstrook

2001

·       Kanaalweg

asfalt/fietsstroken

2001

·       Kanaalpad

Fietspad

2001

·       Kloosterkade 2e fase

Reconstructie openb. ruimte

Na de renovatie

·       Kon. Emmalaan NZ

Rio/verharding

2001

·       Lipkensstraat

Verharding

2002

·       Maerten Trompstraat

Verharding

2002

·       Michiel de Ruyterweg

Rode fietsstroken

2002

·       Mijnbouwstraat

Rode fietsstroken

2002

·       Muyskenlaan

Verharding

2003

·       Nassaulaan

Rode fietsstroken

2002

·       Nassauplein

Verharding

2001

·       Nieuwe Haven

Verharding

2002

·       Prins Mauritsstraat

Verharding

2003

·       Prof. Hoogewerfflaan

Verharding

2003

·       Prof. Oudemansstraat

Verharding

2005

·       Prof. Telderslaan

Verharding

2005

·       Prof. Bosschastraat

Verharding

2005

·       Prof. Everslaan

Verharding

2004

·       Prof. Henketstraat

Verharding

2004

·       Prof. Krausstraat

Rio/verharding

2001

·       Rotterdamseweg

Rio/verharding + fietspad

2001/2002/2003

·       Simonsstraat

Verharding

2003

·       Spiekmanstraat

Verharding

2004

·       Van Speykstraat

Verharding

2003

·       Van Stolbergstraat

Verharding

2001

·       Willem de Zwijgerstraat

Verharding

2002

·       Wippolderstraat

Verharding

2002

·       Ruivenstraat

Verharding

2005

 

 

Herinrichting

 

De herinrichtingswerkzaamheden aan de Delfgauwseweg en de Koningin Emmalaan zijn in september 2001 begonnen. Er zijn aan één zijde bomen gekapt, nog voor de winter volgt de andere zijde.

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

Wippolder West
  1. Herinrichting gewenst Rotterdamseweg: beplanting, stoepen, fietspaden, parkeerbelijning
  2. Grasveld langs Crommelinpad anders inrichten: meer parkuitstraling
  3. Grasveld bij kunstwerk in Delftzicht: meer bloemen (project EZH)
  4. Egalisatie trapveldje Delftzicht
  5. Plantenbakken in Princehaven (bewoners zijn bereid werk en kosten van onderhoud zelf te verzorgen). De huidige plantenbakken in de Lausbergstraat en de Van Barenstraat zijn daar geplaatst door de bewonerscommissie en het eigendom van de bewoners. Ze worden door de bewoners onderhouden
  6. Op de, inmiddels door de gemeente verkleinde, rotonde van de hoek Lausbergstraat, in de buurt Princehaven, ook bloemen en beplanting buiten het voorjaar. Nu staan er alleen narcissen in de lente. Bewoners willen ook graag bloemen en beplanting in de vakken rond de bomen in de Van Barenstraat.
  7. Het veilig maken en herinrichten van speelplekken in de Wippolder is nagenoeg afgerond. Bewoners (buurtvereniging Botaniestraat/Kanaalweg) vragen om een speelplek in hun buurt. Hierover zijn door de gemeente toezeggingen gedaan in het speelplekkenplan en zullen moeten worden waargemaakt.

3.4  Verkeer en parkeren

 

 

Fietsactieplan

 

Het gemeentelijk fietsplan voorziet in het veiliger maken van fietsroutes door bijvoorbeeld het duidelijk markeren van fietspaden.

Actiepunten uit het Fietsactieplan;

-          Vrijliggend fietspad  maken Delfgauwseweg, 2002

-          Verbeteren fietsoversteek Rijksstraatweg, fietspad langs Pijnackerse Vaart richting Emerald (fietsers in de voorrang)

-          Rode fietsstroken. Op hoofdfietsroutes, zullen deze in het geval van fietsstroken of suggestiestroken in rood asfalt uitgevoerd gaan worden. Dit is voor de Wippolder het geval op de volgende trajecten; Nassaulaan,  Mijnbouwstraat (gedeeltelijk), Julianalaan en Rotterdamseweg.

-          Voorrang bestuurders van Rechts. Sinds 1 mei 2001 krijgt ook langzaam verkeer op gelijkwaardige kruisingen voorrang van rechts. Als gevolg hiervan vinden op sommige kruisingen aanpassingen plaats. In de Wippolder worden voorlopige en permanente voorrangskruisingen ingesteld.

 

 

Openbaar vervoer

 

Agglotram 19 gaat vanaf 2004/2005 rijden van Ypenburg, via het Centraal Station naar de TU-wijk. In de Wippolder loopt de tramlijn hoogstwaarschijnlijk vanaf de Sebastiaanbrug, via Mijnbouwplein,  de M. de Ruyterweg, de C. Huygensweg en de Schoemakerstraat.   De tramlijn vervangt een aantal buslijnen (met name spitslijnen) naar de TU-wijk.

De buslijnen die nu voor de Wippolder van belang zijn, zullen in de wijk waarschijnlijk hetzelfde traject blijven rijden (61, 64, 121, 130).

De bewoners rond de M. de Ruyterweg zijn bang voor een aanzienlijke toename van de geluidsoverlast en trillingen ten gevolge van de combinatie verkeersader en tramlijn. Dat geldt ook voor de Schoemakerstraat.

  

 

 

Auto

 

Het is noodzakelijk de afwikkeling van het autoverkeer op de Delfgauwseweg/ Nassaulaan te verbeteren. Dit gebeurt door de reconstructie van het Pauwmolen-kruispunt, waarbij de mogelijkheid van een rotonde wordt onderzocht. Deze ingreep verbetert de verkeersafwikkeling, verlaagt de snelheid en verhoogt de verkeersveiligheid. Realisatie gebeurt n het jaar  2002.

 

 

Parkeren

 

Er zijn maatregelen nodig tegen het zogenaamd schilparkeren in het gedeelte grenzend aan de binnenstad. Hier zal op termijn waarschijnlijk een belanghebbende parkeerregeling worden ingesteld, om de overlast van parkeren van binnenstadbezoekers te beperken. Voorbereiding medio 2002.    

 

 

Verkeersveiligheid

 

30 km-gebieden

Invoering van 30-km gebieden verhoogt de verkeersveiligheid. In de woongebieden van de wijk Wippolder is het streven om zo groot mogelijk aaneengesloten 30 km-gebieden te creëren. Alle wegen die daarvoor in aanmerking komen behoren binnenkort of op termijn tot een 30-km gebied. De snelheidsremmende maatregelen in het kader van de 30-km invoering zijn praktisch overal klaar. Op sommige plaatsen ontbreken de borden momenteel nog, maar deze zullen naar verwachting voor het einde van het jaar zijn geplaatst.

 

Wegen die 50 km-gebied blijven zijn: Oostpoortweg, Anna van Saksenweg, Delfgauwseweg, Nassaulaan, Schoemakerstraat, Oostplein, Julianalaan, Mijnbouwstraat (gedeeltelijk), M. de Ruyterweg, Mijnbouwplein, Rotterdamseweg (gedeeltelijk), Engelsestraat en Schieweg. De gemeente heeft geen zeggenschap over wegen in TU-eigendom (praktisch alle wegen tussen de Schoemakerstraat en de Rotterdamseweg ten zuiden van Jaffa). Naar verwachting zullen zij deze wegen voorlopig 50 km laten.

 

Speciale vermelding verdienen de Rotterdamseweg ten noorden van de Julianalaan en de Jan den Oudeweg/ Professor Telderslaan. Ook al zijn deze wegen nog buiten de 30 km-gebieden gehouden; op termijn veranderen ook zij in 30-km gebied.

 

 

Verkeersproblemen in Wippolder Oost

1.       De verkeerssituatie aan de Nassaulaan is onveilig. Het groen ontneemt het zicht op borden en verkeerslichten en het verkeersgedrag veroorzaakt onveilige situaties.

2.       In het gebied ten oosten van de Julianalaan en Schoenmakerstraat vinden in vergelijking met andere delen van Delft veel ongevallen plaats

3.       Bewoners van de Botaniestraat geven aan veel overlast in hun straat (en schade aan huizen) te ondervinden door (zwaar) woon-werkverkeer en het parkeren door bezoekers van de binnenstad, apotheek, (twee) kinderdagverblijven en de ijssalon

4.       Aanpak verkeersoverlast Simonsstraat (Cornelius Musiusschool/Sportschool Koster/ Kinderopvang), Willem de Zwijgerstraat, Prins Mauritsstraat.

5.       Het illegaal stallen van aanhangers, caravans en trailers en dergelijke is een doorn in het oog

6.       In de verre toekomst moet het verkeer naar Pijnacker via de Kruithuisweg, zodat over de Delfgauwseweg en de Nassaulaan alleen verkeer naar Emerald en Delfgauw gaat. Het is een provinciale weg, dus de gemeente heeft hier geen zeggenschap over

6    De tram gaat niet door Wippolder rijden, hooguit over de Christiaan Huygensweg-Schoemakerstraat.

 

 

Verkeersproblemen Wippolder West

1.       De Jaffalaan en Landbergstraat zijn beide eenrichtingstraten en het regelmatig tegen de richting inrijden zorgt voor onveilige verkeerssituaties. De straten zijn te smal voor twee- en te breed voor éénrichtingverkeer.

2.       Op verschillende plekken, bijvoorbeeld op de hoek Leeghwaterstraat/Jaffalaan, wordt het uitzicht belemmerd door geparkeerde auto’s. Parkeerbelijning kan dit probleem oplossen.

3.       Men rijdt op de Mekelweg als zijnde een voorrangsweg.

4.       De onderdoorgang Van der Waalsweg/Stieltjesweg is in principe een weg van rechts en dus een voorrangsweg, maar vanaf de doorgaande weg ziet hij eruit als een uitrit Regelmatig vinden hier ongelukken plaats.

5.       Rotterdamseweg/bocht Julianalaan is onveilig voor overstekende fietsers; haaientanden ontbreken en het zicht wordt (ook hier) belemmerd door geparkeerde auto’s.

6.       Bij aansluiting Abtswoudsepad op Van Barenstraat gevaarlijke en onoverzichtelijke situatie door daar geplaatste glasbak (en veel lekke banden). De glasbak belemmert het zicht op het verkeer

7.       Parkeren van touringcars bij de Porceleyne Fles is onoverzichtelijk en beïnvloedt de verkeerssituatie op negatieve wijze

8.       Delftzicht: Onveilig fietspad Crommelinpad, onveilige oversteek Laan v/d Gaag, kussendrempelsituatie Zuideinde

9.       Rotterdamseweg:  parkeerbelijning en maatregelen tegen te hard rijden

10.   Princehaven: bestemming busbaan en aanpak snelheidsovertredingen Lausbergstraat. Bewoners vragen om verlaging van de toegestane snelheid tot 30 km/uur in combinatie met tot snelheidsverlaging dwingende maatregelen (drempels/wegprofilering)

11.   Aanpakken illegaal parkeren vrachtwagen hoek Leeuwenstein/Schieweg (talud langs Schieweg). Bewoners van Princehaven en Delftzicht ondervinden veel hinder door draaiende koelaggregaten van geparkeerde vrachtwagens

12.   Tram via Sint Sebastiaansbrug en (begin) Mekelweg

13.   Hooikade: Pleininrichting (kunstwerk) is in overleg met bewoners vastgesteld.

14.   Fietsroute Hooikade: verandering in samenhang met plannen Spoorzone: visie Busquets geeft idee dat komend jaar wordt uitgewerkt; aanleg tussen 2005 en 2015

15.   Rotonde Laubergstraat verkleind. Auto’s krijgen zo meer ruimte om te keren. Door fout parkeren wordt dit zeer moeilijk gemaakt. Bewoners vragen om een parkeerverbodsbord op de rotonde.

16.   Bewoners Delftzicht ervaren hoge parkeerdruk met betrekking tot personeelsleden en bezoekers van bedrijven en kantoren

 

 

 

Ideeën, meningen en vragen

 

Wippolder Oost

  1. Meer handhaving tegen parkeren op fietspad door auto’s op Delfgauwseweg
  2. Oversteekplaats tegenover de Rabobank voor de Prins Mauritsschool aan de Nassaulaan verder naar de hoek verplaatsen.
  3. Veiliger maken van de Nassaulaan (handhaving en toezicht)
  4. Constructie uitrit Volumemarkt aan de Nassaulaan
  5. Aanpak parkeeroverlast Simonsstraat/Cornelius Musiusschool/sportschool Koster/kinderopvang Woezelhuis, Willem de Zwijgerstraat, Prins Mauritsstraat

 

Wippolder West
  1. Parkeren met een vergunningensysteem uitbreiden (tot en met hoek Julianalaan)
  2. Maatregelen tegen te hard rijden Van Speijkstraat
  3. Crommelinpad is een voetpad, dat regelmatig wordt gebruikt door fietsers. Gevraagd wordt om een duidelijker aangegeven bestemming van het pad.
  4. Onveilige oversteek Laan van der Gaag, Conradlaan verbeteren
  5. Kussendrempelsituatie Zuideinde verbeteren
  6. Illegaal parkeren vrachtwagens hoek Leeuwenstein/Schieweg aanpakken
  7. Inrichting Hillenlaan verbeteren
  8. Lausbergstraat: snelheidsbeperking
  9. Bedrijven aan de Abtswoudseweg houden zich niet aan de voorgeschreven maximale snelheid. Bewoners vragen om snelheidsremmende maatregelen, herhaling van 30-km verkeersborden en communicatie over de maximale snelheid met de bedrijven.

 

       

3.5 Spoortunnel

 

 

De start van de werkzaamheden aan de Spoortunnel ligt na de planperiode. De voorbereidingen die men de komende vier jaar merkt, zijn de onteigeningen. Mocht de tunnel viersporig worden, dan komt er een parkeergarage op de tunnel en wordt de parkeerdruk op den duur minder. Langs de bredere spoorsingel komt meer verkeer. Aangezien alle te ontsluiten zijwegen aan die kant liggen, heeft het weinig zin het verkeer langs de huidige zijde te laten gaan. Daar komt een ‘park’ en een breed trottoir.

Als het zover is komt er langs het huidige viaduct een damwand. Daarin wordt de eerste helft (twee sporen) van de tunnel gebouwd en daarna wordt het viaduct gesloopt en is er plek voor de andere helft van het nieuwe spoor.

 

De bouw van de spoortunnel is van invloed op de omgeving van Delftzicht en de Engelse Straat.

 

 

Ideeën,meningen en vragen

 

1. Wat gebeurt er met het gebied Spoortunnel?

 

 

3.6 Milieu

 

 

Speerpunten voor de wijk Wippolder: water en ecologie!

 

 

Energie en duurzaam bouwen

 

Wie in Delft een bouwvergunning aanvraagt voor nieuwbouw van een woning of woongebouw, moet daarnaast ook een vergunning duurzaam bouwen aanvragen. Voor de aanpak van bestaande woningvoorraad is een convenant in voorbereiding tussen de gemeente Delft en de woningcorporaties. De medewerker Duurzaam Bouwen kan particuliere woningeigenaren informeren over duurzaam bouwen.

 

Het energiebedrijf, maar ook andere erkende bedrijven kunnen EPS’s (Energie Prestatie Advies) uitvoeren. Het EPA is een advies over de energiebesparende maatregelen die uit oogpunt van kosteneffectiviteit, wooncomfort en binnenmilieu het beste kunnen worden genomen. Het energiebedrijf verstrekt bovendien subsidie: de Energiepremie voor het treffen van energiebesparingsmaatregelen in en aan de woning. Meer informatie verstrekt het energiebedrijf.

Per 1 juli 2001 is de markt voor ‘groene’ stroom (elektriciteit opgewerkt met behulp van duurzame energiebronnen) voor iedereen vrij, dit houdt in dat particulieren en bedrijven zelf kunnen kiezen bij welk energiebedrijf zij ‘groene’ stroom kopen.

 

Situatie Wippolder West:

De Wippolder is gebouwd in de jaren twintig, waardoor een deel van de woningen al enige tijd bouwkundig en woontechnisch in matige staat verkeert. Met de corporaties worden afspraken gemaakt over duurzaam beheer.

Vestia Delft is in 1998 gestart met de herstructurering van een deel van de wijk. De ingreep omvat 3 deelprojecten: 10 nieuwe koopwoningen in de Theresiastraat, 61 woningen en een nieuw buurthuis in de driehoek aan de Kloosterkade en 200 renovatiewoningen verspreid over de wijk. Vestia besteedt aandacht aan duurzaam bouwen bij zowel nieuwbouw als renovatie, waarbij ook gekeken wordt naar woonomgeving, architectuur en het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Voor de particuliere woningeigenaren zijn het EPA-advies, het stimuleren van isolatieprogramma’s, individuele zonneboilers en PV-cellen interessant.

Er bestaat de wens in de wijk voor een innovatief project (bijvoorbeeld naar aanleiding van het Energiemasterplan) en het stimuleren van energiezuinig gedrag.

Partners zijn woningbouwcorporaties en bewoners.

 

Situatie Wippolder Oost:

Delftzicht is een relatief nieuwe wijk, waarbij eisen gesteld zijn aan het energieniveau van de woningen volgens het Bouwbesluit.

De woningen langs de Rotterdamseweg en omgeving zijn energetisch ongunstiger gebouwd. De TU-Delft als bedrijf is in het bezit van een eigen energiebeleidsplan, waarin onder andere staat beschreven welke energiemaatregelen ze de komende jaren gaan toepassen.

Op het waterloopkundig laboratorium (Wat-lab) komt een PV dak (zonne-energie) met het grootste vermogen van Europa. Verder realiseert de TU een proefopstelling met PV-panelen en een horizontale windturbine.

In het TU-gebied is men bezig met een duurzaam bedrijfsterrein, dat ook op gebied van duurzaam bouwen en energie nieuwe kansen biedt. Het Delfts Energie Agentschap werkt aan een energiemasterplan voor de hele stad, waarbij de kansen per locatie voor energiebesparing in beeld worden gebracht.

Het is wenselijk een windmolen (of windmolens) te plaatsen langs de A13, ook ten zuiden van het Waterloopkundig laboratorium. Bij Schieoevers wil de gemeente de mogelijkheid voor windenergie bij bedrijven stimuleren. Men is geïnteresseerd in een innovatief project in dit gedeelte van de wijk en pleit voor stimulering van energiezuinig gedrag.

Zowel bewoners als de TU-Delft zijn partners.

 

 

Water

 

Water houdt zich niet aan grenzen. Lange duikers verbinden de watergangen. Met uitzondering van een paar sloten zijn de oevers steil en beschoeid. De kwaliteit van het water is door de inlaat van boezemwater slecht.

De Schie is in beheer van de provincie en is in 2001 gebaggerd.

 

Situatie Wippolder Oost:

De Wippolder is een relatief waterrijk gebied. In Wippolder Oost bestaat gedeeltelijk een gemengd rioolstelsel. Het gemaal Zuidplantsoen voert dit af, samen met rioolwater uit het TU-gebied en Pijnacker, wat stankoverlast veroorzaakt. Het rioolgemaal Zuidplantsoen vormt een knelpunt, omdat het rioolafvoerpeil lager ligt dan in de Wippolder, waardoor bij hoge aanvoer uit het gemengde stelsel van de Wippolder het riool van de TU-wijk als berging functioneert. Het  ingelaten boezemwater uit de Schie is van invloed op de kwaliteit van het oppervlakte-water. In de Wippolder zijn veel harde oevers.

Mogelijke maatregelen:

Het gemeentelijk waterplan stelt voor de Wippolder het ambitieniveau water als belevingsgoed en waar haalbaar natuurgoed. Om dat te bereiken worden diverse projecten uitgevoerd. De activiteiten in de Wippolder hebben een sterke relatie met het op de schop gaan van de TU-wijk. Waterprojecten die in de Wippolder zijn of worden uitgevoerd:

·         Infiltratieproject regenwater (Koningin Emmalaan, Sint Aldegondestraat en een deel van de Kloosterkade)

·         Grijswatercircuit in de nieuwbouwwoningen (Sint Aldegondestraat, Kloosterkade))

·         Aanleg van natuurvriendelijke oevers (onder andere Koningin Emmalaan) en daarmee de mogelijkheid voor peilfluctuaties

De wens bestaat om het infiltratieproject verder uit te breiden, maar het is van belang te weten te komen hoe de bewoners het nu ervaren. Een wens die hierbij aansluit is het realiseren van een centrale autowasplaats in de nabije omgeving om het wassen op straat te beperken.

Partners zijn stadsbeheer, hoogheemraadschap, bewoners en woningbouwcorporaties.

 

Situatie Wippolder West:

In het zuidelijk deel (TU-midden TU_Zuid) ligt een gescheiden stelsel. Het waterbeheer in de TU-wijk wordt uitgevoerd door de TU-Delft. Het knelpunt bij het rioolgemaal aan het Zuidplantsoen kan leiden tot vuil-water overstorten in het gescheiden stelsel van de TU. Het beleid -volgens het waterplan- stelt als ambitieniveau voor de TU-wijk water als natuurgoed, maar daar is de TU voor verantwoordelijk. In Delftechpark is het ambitieniveau voor water belevingsgoed.

Actie:

Als het TU-gebied op de schop gaat, gaat er veel gebeuren op het gebied van waterberging en gebiedseigen water. Het zuiden van de Rotterdamseweg (ca. Vanaf Kringloopbedrijf) wordt voorzien van riolering.

Stadsbeheer werkt samen met het Hoogheemraadschap, de TU-Delft en anderen.

 

Natuurvriendelijke oevers en bermen

 

In Nederland is vooral water een gevaar voor kleine kinderen. In de meeste gevallen zijn oevers en taluds van vijvers tamelijk steil. Kleine kinderen kunnen vrij snel voorover in het water vallen. Hierdoor verdrinken in Nederland jaarlijks kinderen in hun woonomgeving. Door de aanleg van natuurtechnische voorzieningen zoals een flauw talud, zijn oevers veiliger aan te leggen. Natuurontwikkeling is gebaat bij flauwe oevers met geleidelijke overgangen van diep naar ondiep en van nat naar droog. Juist op zulke plaatsen kunnen interessante levensgemeenschappen tot ontwikkeling komen.

 

Situatie Wippolder Oost:

De wijk ligt omsloten door ecologische zones (A13, Kruithuisweg, Schoenmakerstraat). De zones langs deze wegen zorgen ervoor dat planten en dieren zich binnen de stad en van het buitengebied naar groengebieden zoals de begraafplaats Jaffa in de stad kunnen verplaatsen.

Actie:

De inrichting van de ecologische zones heeft momenteel de aandacht en de oevers bij de Koningin Emmalaan worden heringericht in combinatie met het infiltratieproject. Tevens wordt gewerkt aan de realisatie van natuurvriendelijke oevers langs watergangen, voor zover mogelijk.

Het is wenselijk een faunavoorziening te realiseren van de Koningin Emmalaan naar begraafplaats Jaffa via de Schoenmakerstraat en de groenstrook langs de A13 te behouden.

Partners zijn bewoners, bewonersorganisaties, Groen (Stadsbeheer) en Hoogheemraadschap.

 

Situatie Wippolder West:

De wijk is aan twee zijden omgeven door ecologische zones (Kruithuisweg, Schoemakerstraat). Deze zones langs wegen zorgen ervoor dat planten en dieren zich binnen de stad en van het buitengebied naar groengebieden zoals de begraafplaats Jaffa in de stad kunnen verplaatsen.

Voorgenomen actie:

Voor zover mogelijk wil de gemeente natuurvriendelijke oevers langs watergangen realiseren en een ecologische zone  langs de Schoemakerstraat via TU Zuid naar Midden Delfland. Tevens pleit men voor verbetering van de doorgang van TU/midden naar TU/zuid via de Mekelweg (in combinatie met water). Ecologische aspecten worden meegenomen in de plannen voor de aanpak van TU midden en zuid.

Met betrekking tot groen bestaan de volgende wensen:

·         In zuidelijk TU-gebied een natuurpark inrichten.

·         Een faunavoorziening realiseren van de Koningin Emmalaan naar begraafplaats Jaffa via de Schoemakerstraat.

Partners zijn bewoners, bewonersorganisaties, Groen (Stadsbeheer), TU, het Hoogheemraadschap.

 

 

Bedrijven

 

Aan de Rotterdamse weg staat een aantal zware bedrijven, maar wel op respectabele afstand van woningen. In de TU-wijk ligt de kernreactor (van het IRI).

De gelatinefabriek wordt uitgebreid, ondanks dat er veel klachten zijn met betrekking tot stank ten aanzien van de Gelatine. Rond het Hoeke, het LPG-station en Asepta ligt een risico-contour (Koolschijn verhuist richting Asepta), waarbinnen niet mag worden gebouwd.

Er komt woningbouw in plaats van bedrijven nabij de fietsbrug over de Schie.

Nabij Pauwmolen komt mogelijk een autoboulevard met showrooms boven elkaar.

In TU-wijk speelt van alles op het gebied van bedrijvigheid, waarvoor aandacht bij de herstructurering van dit gedeelte.

Het is wenselijk een terrein te reserveren voor categorie 4 en 5 bedrijven (nu worden ze langzamerhand de stad uit gedreven). Voorkeur bestaat om niet dicht te bouwen rond Asepta.

Partners zijn de Provincie Zuid-Holland en Ruimtelijke Ordening.

 

Bewoners over garagebedrijf De Heus
  1. Vermindering overlast door garagebedrijf De Heus

 

 

Externe veiligheid

Zie onder bedrijven in verband met risico-contour rond bedrijven. De A13 en Kruithuisweg zijn aangewezen in de Route gevaarlijke stoffen van Delft, wat betekent dat hierover vervoer van gevaarlijke stoffen mag plaatsvinden. Er ligt een kerosine brandstofpijp in de wijk.

Ten behoeve van enkele bedrijven in de TU-wijk (zoals CMC Daas) vindt vervoer van gevaarlijke stoffen plaats over wegen in deze wijk. Hiervoor wordt ontheffing verleend.

Partner is Mobiliteit.

 

Bodem

 

Situatie Wippolder Oost:

De bodemkwaliteit is in deze wijk erg divers. Het gebied rondom de Delfgauwseweg (inclusief Oostpoortplein) en de Pauwmolen ligt in zone G4 (sterk verontreinigd met zware metalen en PAK). Het overige gebied rondom van Wippolder West ligt in zone G2 (licht verontreinigd met zware metalen en PAK).

Geplande maatregelen:

Er zijn op verschillende locaties saneringen gaande of gepland:

·         Pauwmolen

·         Delfgauwseweg 60-82 (braakliggend terrein/kraakpand, ISV locatie, bijdragen in de kosten voor de bodemsanering om ontwikkelingen op deze locatie mogelijk te maken)

·         Langs de Jan de Oudeweg heeft de gemeente plannen om een grond en ontwateringsdepot te gaan inrichten. Het gronddepot zal met name voor kleine partijen grond gebruikt gaan worden (particulieren en vakteam Groen)

Het is wenselijk bewoners bewust te maken van de regels van het bouwstoffenbesluit (het niet zelf verplaatsen van grond en dergelijk).

Partners zijn BTM en de wijkcoördinator.

 

Situatie Wippolder West:

De bodemkwaliteit in de wijk Wippolder West is erg divers. Het gebied tussen de Rotterdamseweg  en Scheepsmakerij ligt in zone G4 (sterk  verontreinigd met zware metalen en PAK). Het gebied rondom de Rotterdamseweg ligt in zone G3 (matig verontreinigd). Het TU-gebied tot aan de Kruithuisweg ligt in zone G2 (licht verontreinigd), Het zuidelijke TU-gebied ligt in zone G1 (schone zone). 

Geplande acties:

Er zijn op termijn saneringen gepland voor:

·         Scheepsmakerij (ISV locatie, bijdragen in de kosten voor de bodemsanering om ontwikkelingen op deze locatie mogelijk te maken)

·         Thijsseweg (voormalige crossterrein); bij herinrichting van dit gebied zal de locatie gesaneerd moeten worden

Milieu pleit ervoor bewoners bewust te maken van de regels van het bouwstoffenbesluit. Partners zijn BTM en de wijkcoördinator

 

Afval

 

Momenteel worden er in de wijk Wippolder ondergrondse containers geplaatst, waarbij nogal eens wat zwerfvuil ontstaat. Gedragsvoorlichting over gebruik is wenselijk, evenals over het bouwstoffenbesluit.

Partner is BTM.

Er zou samenwerking moeten plaatsvinden tussen de bedrijven van Schieoevers op gebied van afvalinzameling en –verwijdering.

 

Lucht

 

Met betrekking tot de luchtkwaliteit zijn er in het grootste gedeelte van de wijk geen knelpunten.

 

Langs Rijksweg A13 is een matige luchtkwaliteit, met name bij woningen tussen A13 en de Delfgauwseweg. Rijk en Provincie hanteren onder andere brongericht beleid.

 

Voorgenomen richtlijnen:

Het is niet wenselijk nieuwe kinderdagverblijven en scholen in een straal van 200 meter langs de A13 te plannen in verband met negatieve invloed op de longfunctie van kinderen.  Aandacht voor (toekomstige) Europese richtlijnen/normen met betrekking tot luchtkwaliteit.

Partner voor de A 13 is Rijkswaterstaat.            

 

Geluid

 

Er is een hoge geluidsbelasting door wegverkeer A13 ter hoogte van woningen in de professorenwijk.

 

Mogelijke maatregelen:

Het beleid is gericht op het creëren van 30-km-wegen in de woonwijken. Binnen enkele jaren

verschijnt een geluidsscherm langs de A13 ter hoogte van de Professorenwijk. Indien nodig worden bij hoger gelegen (flat)woningen aanvullende gevelmaatregelen toegepast. Door doortrekking van Kruithuisweg naar Pijnacker zal de verkeersintensiteit en daarmee de geluidsbelasting op en respectievelijk langs de Delfgauwseweg afnemen.

Het is wenselijk bij nieuwe verkeerscirculatie TU-noord rekening te houden met geluidsbelasting van woningen.

 

Bewoners over geluidsoverlast A 13
    1. Geluidsoverlast is niet beperkt tot de Professorenwijk. Ook bewoners van andere straten (zoals bijv. het gedeelte aan het einde van de Kloosterkade en de Delfgauwseweg) ervaren hinder door het geluid. Het geluidsscherm zoals geplaatst ten behoeve van de nieuwe wijk Emerald veroorzaakt veel geluidsoverlast voor de bewoners aan de stadszijde van de A 13.  

 

 

Langs de Michiel de Ruyterweg, Mijnbouwstraat en Julianalaan bestaat een hoge geluidsbelasting. In de woonwijken is het beleid gericht op het creëren van 30 km wegen.

Voorgenomen actie:

Bij nieuwe verkeerscirculatie TU-noord is het wenselijk rekening te houden met geluidsbelasting van bestaande en nieuwe woningen. Tevens helpt de verkeersmilieukaart te zoeken naar optimalisatie van de verkeerscirculatie door het doorrekenen van verkeersvarianten.