01/024329

 

 

 

 

 

Ruimte voor jongeren

- GEWIJZIGDE OPZET * -

 

 

 

Actieprogramma

 

Jeugd en jongeren 2001 - 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programmateam Integraal Jongerenbeleid

 

April 2001

 


Inhoudsopgave

 

Deel I  Actieprogramma 2000 - 2001  11

Uitbreiding tienerwerk  11

Zomerprogrammering  21

Participatief onderzoek ontmoetingsplekken  32

Jongeren en cultuur in multi-culturele samenleving  42

Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen  53

Jongerenopbouwwerk Wippolder 63

Zakgeldproject 73

Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen  84

Opstellen huisvestingsbeleid  94

Slaagkansen voor jongeren  104

Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren  115

Opvoedingsondersteuning voor ouders van tieners  125

Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk Wippolder 135

Jongerenparticipatie bij wijkplannen Buitenhof en Vrijenban  146

De transparante overheid / Jeugddebat 156

Voorlichtingsacties  166

Verbetering Voorlichtingsstructuur 176

In beeld houden van jongeren / Jongerenmonitor 187

Tijdig signaleren overlast / klachtenmanagement 197

Deel II  Raakvlakken tussen bestaand beleid en jongerenbeleid  208

EZH project > Investeren in de wijken  208

Welzijn > Knopen in de wijken  208

Onderwijs > Brede School 208

Onderwijs > Onderwijsbeleidsplan 2001 - 2004  219

Welzijn > Jeugd en Veiligheid  219

Cultuur > Actieplan cultuurbereik  2210

Welzijn > Opvang- en integratiebeleid  2210

Beleid en projecten i.s.m. Welzijn > Activeringsbeleid  2211

Beleid en projecten > Volksgezondheid en zorg  2311

Welzijn > Sportvisie 2000 + 6  2311

Wonen > Beleidsvisie wonen  2311

Diversen > Commercieel uitgaan  2312

Deel III  Intensivering van huidig beleid  2513

Programma Vrijetijdsbesteding  2513

Vrijetijdsbesteding rond het gezin / huis  2513

Vrijetijdsbesteding in de buurt 2513

Vrijetijdsbesteding rond de school 2614

Vrijetijdsbesteding op stedelijk niveau  2714

Zakgeldproject 2715

Gericht aanbod voor AMA’s, vooral oudere ama’s  2815

Programma Preventie en preventieve hulpverlening  2915

Jongeren Informatie Punt en ambulante voorlichting  2915

Preventieve hulpverlening  2916

Programma Bestuur 3016

Lokaal Jeugddebat 3017


Deel I

Actieprogramma 2000 - 2001

 

In dit deel wordt de voortgang beschreven van de projecten die in het eerste actieprogramma integraal jongerenbeleid waren opgenomen. De tekst is overgenomen uit de voortgangs­rapportage die in het najaar 2000 in de commissie leefbaarheid is besproken en waar mogelijk aangepast aan de huidige situatie. Een aantal van deze projecten komen terug in deel II (bestaand beleid), dat staat dan aangegeven onder ‘Voortgang’.

 

 

Project
Uitbreiding tienerwerk

Doel

Realisering van basisvoorziening tienerwerk per wijk en tot stand brengen van tiener­participatie per wijk.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Binnen drie jaar zijn er in alle wijken jaarprogramma’s voor tieners (ca. 12 - 15 jaar), gelijk opgaand met de realisatie van wijkplannen; daarnaast speciale aandacht voor allochtone meiden.

De programma’s hebben draagvlak onder de tieners.

De programma’s zijn wijkbreed gecommuniceerd en worden geëvalueerd.Afspraken

Bij de BWD i.o. (de nieuwe jongerenorganisatie) is de opdracht neergelegd om bij het samenstellen van het stedelijke activiteiten­programma voor 2001 aparte aandacht te besteden aan een programmering voor tieners, met speciale aandacht voor (allochtone) meiden.

Daarmee wordt het goede tienerwerk dat nu reeds gebeurt, in bijvoorbeeld The Border (Tanthof) en Hang Out (Buitenhof), verder verbreed.

Binnen het jongerenwerk wordt het belang van participatie onderschreven, deze werkwijze wordt ook - waar mogelijk - gepraktiseerd. Momenteel wordt naar methoden gezocht om de resultaten hiervan inzichtelijk te maken.Binnen drie jaar zijn er in alle wijken jaarprogramma’s voor tieners (ca. 12 - 15 jaar), gelijk opgaand met de realisatie van wijkplannen; daarnaast speciale aandacht voor allochtone meiden.

Met het jongerenwerk zijn afspraken gemaakt, die hebben geleid tot een inventarisatie van het reeds bestaande aanbod. In alle wijken/jongerencentra m.u.v. Luikie vinden momenteel specifieke tieneractiviteiten plaats, die gemiddeld door 20 jongeren worden bezocht.

In het werkplan 2001 is het huidige aanbod opgenomen en zijn de “open plaatsen” op de kaart ingevuld. De jongerenopbouwwerkers zijn bezig met de vorming van panels waarin de jongeren/tieners hun vraag kunnen verduidelijken. Dit resulteert in de bijstelling/uitbreiding van het huidige aanbod.De programma’s hebben draagvlak onder de tieners.

De programma’s zijn wijkbreed gecommuniceerd en worden geëvalueerd.

 

 

Project
Zomerprogrammering

Doel

Creëren van mogelijkheden tot actief bezig zijn in de zomermaanden en terugdringen overlast door jongeren in deze periode.
Uiteindelijk doel is om ons niet meer te beperken tot de zomer, maar op alle dagen van het jaar een vraaggericht aanbod te hebben.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Als deelresultaat in 2000 is er in de wijken Tanthof en Voorhof een activiteitenprogramma voor de periode half juni tot september, een evaluatie volgt in het najaar, waarin verbeterpunten om overlast terug te dringen staan opgenomen;

Dit is de komende twee jaar uitgebreid naar alle wijken;

Start van TOS per september 2000.

Tijdens de maanden juli en september 2000 heeft een speciaal zomerprogramma ervoor gezorgd dat er praktisch elke dag een activiteit werd georga­niseerd voor jongeren op tenminste 1 -wisselende- locatie in de wijk.

Hoewel de evaluatie nog moet plaatsvinden, zijn er inmiddels diverse positieve reacties gehoord over de gebruikte methode van ambulant werken en de onderlinge samenwerking tussen de stichtingen voor het jongerenwerk.
Op basis van de evaluatie wordt over de vervolgprogrammering beslist.

Het project Thuis Op Straat is in oktober nog niet van start gegaan. Oorzaak is de vertraging in de subsidiebeschikking van de Provincie. Op dit moment zijn wel de TOS-kwartiermakers begonnen.

In het afgelopen jaar is een sluitende activiteitenkalender voor de zomermaanden gerealiseerd, met activiteiten verspreid over Voorhof en Tanthof. Ook heeft de impuls vanuit het actieprogramma ertoe geleid dat buurt- en jongerencentra tijdens de zomermaanden open zijn gebleven terwijl deze voorheen gesloten waren in verband met de vakantie. Een ambulant team, heeft met een bus in de andere wijken volgens een rooster activiteiten aangeboden. Volgens tellingen namen aan de activiteiten in de jongeren- en buurtcentra ongeveer 4500 jongeren deel. Aan de rond de bus georganiseerde activiteiten namen naar schatting 1250 jongeren deel.

In het najaar is door PJ Partners een onderzoek gedaan naar het draagvlak voor het project TOS, dat met EZH middelen uiteindelijk moet resulteren in een stedelijk aanbod van activiteiten voor jeugd- en jongeren. Begin 2001 verschijnt een rapport met aanbevelingen hoe en waar gestart kan worden.

 

Project
Participatief onderzoek ontmoetingsplekken

Doel

Creëren van ontmoetingsplekken en accommodaties voor jongeren en door jongeren.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Door jongeren voorbereid eisenprogramma voor de drie nieuwe jongerenaccommodaties;

Inzicht in de haalbaarheid van de gewenste programmering hierin;

Een inventarisatie van mogelijkheden voor ontmoetingsplekken in de stad en een plan van aanpak daarvoor;

Culture’s Meeting Point wordt desnoods in fasen gerealiseerd.,

Doel van de gemeente is dat er plekken en accommodaties zijn van jongeren. Daarom wordt participatie heel belangrijk gevonden.

Er is reeds een contract gesloten met de Stichting Alexander, die gespecialiseerd is in jongerenparticipatie in de praktijk. Deze stichting zal dit najaar instructies verzorgen aan de jongerenwerkers, die tenslotte zelfstandig participatie-instrumenten moeten kunnen hanteren. Daarna wordt in gezamenlijkheid jongerenparticipatie georganiseerd rond de komende nieuwbouwprocessen voor accommodaties. De door jongeren voorbereide eisenprogramma’s vormen de start van de bouwplannen. Er wordt ook naar andere ontmoetingsplekken gekeken.

Wat betreft de nieuwbouwplannen:

Herinrichting terrein The Culture, Buitenhof
Wordt momenteel gerealiseerd. Jongeren zijn zeer betrokken geweest in het maken van de plannen.

Nieuwbouw jongerenaccommodatie Wippolder
Plek is nu bekend, precieze locatie verdient nog afstemming. Gebruikersgroep dient nog te worden samengesteld om pakket van eisen op te stellen.

Nieuwbouw jongerenaccommodatie Hof van Delft (evt. in combinatie met nieuwbouw buurthuis Buurtraad ’75)
Er is contact geweest met Vestia over eventuele nieuwbouw op deze plek. Dit is nog niet in een stadium waarin afspraken worden gemaakt.

Nieuwbouw wijkcentrum Voorhof, met daarin een ruimte voor jongeren
Vakteam RO onderzoekt de relatie van de nieuw te bouwen buurtaccommodatie tot de omgeving: dus de totale 'knoop' Martinus Nijhofflaan/ Provinciale Weg (o.a. gelijkvloerse kruising).

In drie wijken wordt momenteel door jongeren zelf geïnventariseerd waar in het kader van ontmoetingsvoorzieningen behoefte aan is. Dit traject loopt tot aan de zomer en wordt door een extern bureau begeleid. Bij het jongerencentrum ‘The Culture’ wordt één dezer dagen de ontmoetings­plek geopend die op initiatief van jongeren uit de buurt is opgewaardeerd tot een volwaardige ontmoetingsplek. In de Wippolder zal in 2001 hard gewerkt worden aan het realiseren van een jongerenvoorziening. Participatie is hierbij het belangrijkste uitgangspunt. Dat laatste zal in zo veel mogelijk facetten terugkomen: van de locatie tot en met het behang.

Bovenstaande ervaringen zullen moeten leiden tot een meer interactieve werkwijze ten aanzien van realisatie van voorzieningen.

 

Project
Jongeren en cultuur in multi-culturele samenleving

Doel

Jongeren in aanraking brengen met cultuur. Meer samenwerking tussen culturele instellingen onderling en met scholen. Ontwikkelen van nieuwe kunstvormen en -presentaties.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Meer activiteiten gegenereerd voor jongeren van 12 tot 24 jr. (vrije tijd).

§       Theaterproject jonge vluchtelingen door Selam en PJ Partners.

§       Festival in de wijk

§       optredens podia en andere locaties

§       multi-media laboratorium

§       jamsessies

§       internationale uitwis­selingsprojecten

§       Blijvende culturele infrastructuur tussen onderwijs, culturele instellingen, jongeren en allochtonen­organisaties.

§       Website ckv-leerlingen.

§       Scouts voor begeleiding talent..

Het theaterproject jonge vluchtelingen, georganiseerd door PJ Partners, Vluchtelingenwerk Delft, Project Selam en de Delftse Komedie gaat op 25 november in premiere.

In het kader van het actieprogramma cultuurbereik 2000-2004 worden er gesprekken gevoerd met een kunst- en cultuurmakelaar, die verantwoordelijk is voor de multiculturele inbreng in de projecten. Deze kan ook talent begeleiden.

De overige activiteiten, zoals de festivals in de wijk en jamsessies, worden qua tijdspad en uitvoering meegenomen in het actieprogramma cultuurbereik, dat op schema ligt. Rond december is er een programma-opzet klaar.<

Er is een contract opgesteld met de multiculturele cultuurmakelaar om vraag en aanbod van multiculturele projecten op elkaar af te stemmen.

De overige werkzaamheden hebben geresulteerd in het actieplan cultuurbereik, waarin diverse projecten voor jongeren zijn beschreven, zie deel II.

 

 

Project
Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen

Doel

Verbeteren gebruikskwaliteit van recreatieve voorzieningen voor jongeren in de openbare ruimte

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Evenwichtige spreiding van de verschillende voorzieningen (trapvelden, basketbal, e.d.), in afstemming met JOS 98 (en indien in Delft ontwikkeld TOS) in georganiseerd verband bruikbaar.

In vier wijken zijn in overleg met bewoners plannen uitgewerkt om de speelvoorzieningen te renoveren. De overige 3 wijken volgen voor 2001. Er zijn er reeds 30 speelvoorzieningen aangepakt en het streven is nog eens 30 voor 2001. Voor de periode daarna blijven er nog ongeveer 100 te doen, waarvan circa eenderde in bezit van corporaties.

Binnen een half jaar zijn alle speelvoorzieningen veilig gemaakt conform de eisen van het ministerie; om dat te bereiken moeten tijdelijk 50 speeltoestellen worden verwijderd.

Inmiddels zijn ook veel bewonerswensen bekend over de omvorming van speelvoorzieningen naar voorzieningen voor de oudere jeugd. Deze verschuiving wordt vanaf 2001 opgepakt in het kader van het EZH-project investeren in de wijken.

Van de thans bestaande circa 80 trapvelden en basketbalpleinen wordt in overleg met de nieuwe jongerenorganisatie bezien hoe het begeleid gebruik hiervan kan worden bevorderd. Het bureau dat inmiddels alle basketbalvelden van reclame heeft voorzien en voor het onderhoud zorgt, heeft met de gemeente afgesproken dat ook zij activiteiten organiseren.

Het aantal speelvoorzieningen zoals genoemd in de nota Speelruimte voor de Delftse wijken is 164. De gemeente is er verantwoordelijk voor dat die speelvoorzieningen aangepast worden aan EU eisen van veiligheid. Voor de zomer 2001 voldoen alle speelplekken aan de veiligheidseisen.

Daarnaast wordt een deel van de speelplekken verbeterd. De eerste fase zou eind 2001 gereed moeten zijn, de tweede fase zomer 2002. Voor de derde fase dienen nog middelen beschikbaar te komen.

In de campagne ‘Laat de knikkers maar rollen’ wordt een winnend ontwerp van een speeltoestel, gemaakt door jeugdigen in de leeftijdsgroep 4 - 12 jaar, tot uitvoer gebracht. De ingebruikneming van “de walvis met hamsterkooi” is voorzien in juli 2001. Uiteraard zullen daarbij ook de veiligheidsaspecten in worden meegenomen.

 

Project
Jongerenopbouwwerk Wippolder

Doel

Invulling geven aan de opbouwwerkmethode binnen het jongerenwerk, met als doel jongeren te activeren.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

§       Samengesteld wijknetwerk voor jongeren

§       Uren jongerenopbouw­werk gerealiseerd en effectief gemaakt: d.w.z. jongeren zijn geactiveerd

§       De haalbaarheid van de jongeren­accommodatie is bekend.

In Wippolder is medio dit jaar jongerenopbouwwerk geïntroduceerd. Er is voor 32 uur een jongerenopbouwwerker aangesteld. De methode bleek uiterst nuttig om meerdere groepen jongeren uit de wijk te betrekken bij een activiteitenaanbod dat door gebrek aan jongerenaccommodatie vrij verspreid was. Uit deze groepen jongeren is een tijdelijke activiteitenraad gevormd. Deze functioneert samen met de professionals als wijknetwerk jongeren.

De gemeente bereidt thans besluitvorming voor over de locatiekeuze voor de nieuwe jongerenaccommodatie. De financiële middelen hiervoor zijn reeds opgenomen in de nota Knopen in de wijken; ook zijn er middelen voor tijdelijke huisvesting.

Het jongerenopbouwwerk van de B.W.D. heeft - volgens de methode van stichting Alexander - contact gemaakt met de eerste groep jongeren. Een aandachtspunt blijft de vraag hoe alle jongeren (of een relevante doorsnee daarvan) in dit traject betrokken kunnen worden. De eerste panelgesprekken hebben plaats gevonden; belangrijke vragen, die te maken hebben met accommodatie, vrije tijdsbesteding en activiteiten zijn zo in beeld gebracht.

 

 

Project
Zakgeldproject

Doel

Realiseren van een zakgeldproject waardoor het sociaal pedagogisch klimaat van jongeren verbeterd wordt. Door jongeren al vroeg in contact met werk/zakgeldbaantjes te brengen, is de jongere beter in staat om goede opleidings- en beroepskeuzen te maken.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Een nog nader te bepalen aantal jongeren tussen de 13 en 16 jaar bemiddelen naar een zakgeldbaantje.

Er is een startnotitie gemaakt, op basis waarvan verdere afwegingen zullen plaatsvinden. Deze afwegingen gaan over de breedte van het vervolg: vooral aansluitend op bestaande initiatieven of breed over Delft.

In het afgelopen jaar zijn bestaande initiatieven op dit gebied in kaart gebracht en als gevolg daarvan is een vernieuwde opzet gekozen ten opzichte van het project in de nota Actieprogramma 2000 - 2001. Deze wordt verder toegelicht in hoofdstuk 5.

 

Project
Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen

Doel

Sluitende aanpak voor jongeren 16-23, op het terrein van onderwijs, werk en inkomen, en jongerenwerk. Een sluitende aanpak is m.n. bestemd voor jongeren die zonder bijzondere aandacht een aanzienlijk risico lopen de schoolloopbaan voortijdig te onderbreken, d.w.z. geen startkwalificatie te behalen, waardoor zij zonder voldoende toerusting aan hun maatschappelijke loopbaan kunnen beginnen, en als gevolg hiervan een beroep doen op een uitkering, dan wel geen betaald werk hebben.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

§       Eén loket voor jongeren 16-23 jaar.

§       Centrale registratie, Centrale intake en Begeleiding van doelgroep jongeren 16-23 jaar.

Het betreft een project van vier jaar, ingaande 2001. De voorbereidingsfase is in volle gang. Het uitvoeringsteam van 4 case-managers is bijna compleet: per 1 september zijn de casemanagers Westland en Jongerenwerk aangesteld, per 1 november volgt de casemanager voor Delft en per 1 januari die voor werk en inkomen.

Het team verzorgt vanaf 2001 de centrale registratie, centrale intake, doorverwijzing en start de begeleiding op. Het nodige voorwerk is reeds verricht: er is een plan van aanpak en er bestaan protocollen voor de werkwijze.

Het project wordt per jaar opgebouwd, vanuit de leerplichtgegevens (groeimodel). Het startpunt ligt bij de 16-17 jarigen, waarvoor al een jaar een pilot bij JOS ‘98 heeft gedraaid. In 2001 worden daaraan de 18 jarigen toegevoegd.

Per oktober is ook het RMC Casemanagement Haaglanden gestart. Daarbij gaat het om de regionale coördinatie en het tot stand brengen van 1 instrumentarium.

Het betreft een project van 4 jaar, ingaande 2001.

De voorbereidingsfase is afgesloten. Het team van 4 casemanagers is compleet. Per 01-04-2001 zal er op een centrale plaats gewerkt worden door het team. Het team verzorgt vanaf 01-01-2001 de centrale registratie, centrale intake, doorverwijzing en start begeleiding op. Plan van aanpak en protocollen op uitvoerend niveau zijn gereed.

Het project wordt per jaar opgebouwd, er is gekozen voor een groeimodel waar het de registratie betreft. De 16-17 jarigen zijn reeds in beeld in 2000, de 18 jarigen worden toegevoegd in 2001, etc. Uit de doelgroep 16- 17 jaar zijn 150 jongeren in beeld. Momenteel 50 jongeren in begeleiding. Potentiële doelgroep voor 2001 (zie groeimodel), 300 jongeren.

De sluitende aanpak in Delft maakt onderdeel uit van het RMC Casemanagement waarin de regio Haaglanden, (Den Haag Delft, Zoetermeer e.a.), samenwerkt op het terrein van bestrijden van voortijdig schoolverlaten. De coördinatie van de regionale afstemming ligt bij de gemeente Den Haag. Regionale coördinatie en het tot stand brengen van één instrumentarium zijn hierbij doelen.

 

Project
Opstellen huisvestingsbeleid

Doel

Het opstellen van huisvestingsbeleid, specifiek gericht op jongeren. Dit beleid is met name bedoeld  om de kansen voor jongeren (18 –30 jaar) op de woningmarkt in Delft te vergroten en te voorkomen dat jongeren gedwongen zijn woonruimte buiten Delft te zoeken.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001de verschillen tussen de aanbodmodellen binnen de regio zijn opgeheven (na 2000)

het aanbod kamers en zelfstandige woonruimte is bescheiden uitgebreid (na 2000)

De voorstellen uit de nota jongerenhuisvestingsbeleid zijn uitgewerkt:

I.           de kennis over huurrecht en groepsbewoning is toegenomen bij de doelgroep

II.         de criteria binnen het woonruimteverdelingssysteem zijn aangepast

III.        de verschillen tussen de aanbodmodellen binnen de regio zijn opgeheven (na 2000)

IV.      het aanbod kamers en zelfstandige woonruimte is bescheiden uitgebreid (na 2000)

 

I.           Informatie over huren en huurrecht kunnen jongeren krijgen via de Kamerwinkel. Het item groepswonen voor jongeren komt eind 2000 op de agenda van gemeente en corporaties. Bekeken wordt welke mogelijkheden er zijn om binnen de ruimte van de regionale huisvestingsregels maatwerk te leveren.

II.         De criteria vormen vanaf 1 juli 2000 de basis voor het slaagkansexperiment (zie ook hierna het project “Slaagkansen voor jongeren”)

III.        Bestuurlijk Haaglanden heeft geconcludeerd dat jongerenhuisvesting in nagenoeg iedere gemeente met de nodige problemen gepaard. Voorlopig uitgangspunt is dat regionaal maatwerk geleverd moet worden. Of dat gebeurt en vervolgens hoe wordt vanaf eind 2000 verder uitgewerkt. Het Delftse slaagkansexperiment zal daar een bijdrage aan kunnen leveren.

IV.      Inzet van het slaagkansexperiment is om van de ruim 1.100 aan te bieden zelfstandige woonruimten tussen 650 en 700 aan jongeren tussen 20 en 30 jaar toe te wijzen. De mogelijkheden om het kameraanbod te vergroten worden door DUWO gerealiseerd via de Kamerwinkel.

Overleg met TU en gemeente voor wat betreft de mogelijkheden in het toekomstige spoorgebied zijn gestart.

De nota “Jongerenhuisvestingsbeleid” is in april 2000 door de gemeenteraad vastgesteld. Deze nota behelst voorstellen voor de korte(re) en middellange termijn. Voor de korte termijn gaat het om het bescheiden uitbreiden van het kameraanbod en het vergroten van het aanbod van zelfstandige woonruimte en daarmee de slaagkans voor jongeren.

Specifiek voor de laatste activiteit is medio 2000 een voorstel gedaan om via een experiment gedurende 1 jaar, dat wil zeggen tot 1 juli 2001, de kans voor jongere starters te vergroten.

Meetmomenten zijn 1 januari 2001 en 1 juli 2001.

De cijfers van de tweede helft van 2000 zijn begin maart nog in bewerking en daardoor niet beschikbaar voor deze notitie.

 

Project
Slaagkansen voor jongeren

Doel

Te komen tot een meer dynamisch en éénduidig woonruimteverdelingsmodel. Uit het experiment moet blijken of het begrip kernvoorraad kan worden losgelaten en dat in de woonruimteverdeling gewerkt kan worden met slaagkansen.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Experiment is uitgevoerd en levert gegevens op om de slaagkans voor jongeren daadwerkelijk door beleid positief te beïnvloeden.

Sinds de start van het experiment per 1 juli 2000 hebben de corporaties via gerichte labeling bereikt dat in oktober reeds een redelijk evenwichtige toewijzing van woningen onder jongeren in de leeftijd van 20 tot 30 jaar is bereikt. Het aanbod is verruimd tot 60% van het aantal vrijkomende woningen. 1 januari 2001 is het eerste meetmoment. Dan wordt duidelijk of de doelstelling meer zelfstandige woonruimten voor jongeren is te realiseren of dat beleidsmatig (verder) gestuurd moet worden.

Het experiment ‘slaagkans’ is 1 juli 2000 gestart. Halfweg, dat wil zeggen over de periode tot en met 31 december 2001,  kan uit de beschikbare cijfers worden opgemaakt dat in het algemeen de slaagkansen van jongeren tussen 18 en 30 jaar dankzij het specifiek labelen op leeftijd zijn vergroot. Starters van 18 tot en met 21 jaar en 25 en 26 jarigen scoren nog iets minder dan gewenst. Hun slaagkansen worden in de tweede helft van het experiment verder verbeterd. In vergelijking met de situatie voor 1 juli 2000 zijn de kansen voor o.a. deze groepen in ieder geval verbeterd.

 

Project
Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren

Doel

In beeld krijgen van het aantal zwerfjongeren en de problematiek van zwerfjongeren in Delft.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000

per mei 2001

Najaar 2000 zijn de resultaten bekend van het onderzoek naar het aantal en de samenstelling van de groep zwerfjongeren in Delft.

Het onderzoek heeft plaatsgevonden, met als resultaat dat weliswaar de problematiek van de dak- en thuislozen in beeld is gebracht, maar dat dat geen beeld heeft opgeleverd over de omvang en samenstelling van deze groep.

Om die inschatting alsnog te krijgen wordt momenteel in samenwerking met “het veld” actie ondernomen om te komen tot een soort van minimum vertrekpunt aantal dak- en thuislozen of een algemeen geaccepteerde schaalgrootte die van toepassing is op de Delftse situatie.

Tijdens een globale inventarisatie van dak- en thuisloze jongeren (t/m 22 jaar) in de regio Delft is een aantal bepaald van 30 dak- en thuisloze jongeren. Dit zijn geen zwerfjongeren in die zin, dat zij regelmatig ’s nachts op straat moeten doorbrengen. Het zijn eerder jongeren die weliswaar dakloos zijn, maar wel iedere avond een (ander) dak boven het hoofd hebben.

Hierbij moet het onderscheid worden gemaakt tussen jongeren 18+ en 18-. In het kader van structurering van de bestaande maatschappelijke opvang en de invulling van het EZH project “Zwerfjongeren en daklozen” worden de mogelijkheden bekeken om tot verbetering van de opvang en begeleiding van deze groep jongeren te komen.

 

Project
Opvoedingsondersteuning voor ouders van tieners

Doel

Opvoedbureau omvormen ten behoeve van een breder bereik.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Het opvoedbureau Delft heeft een nieuwe aanpak ontwikkeld, waardoor in 2001 aantoonbaar meer ouders van tieners en allochtonen worden bereikt.

Er zijn streefcijfers geproduceerd. Er is een evaluatie-afspraak gemaakt.

per mei 2001De financiering is vastgelegd.

Het opvoedbureau Delft heeft een nieuwe aanpak ontwikkeld, waardoor in 2001 aantoonbaar meer ouders van tieners en allochtonen worden bereikt.

Er zijn streefcijfers geproduceerd. Er is een evaluatie-afspraak gemaakt.

De financiering is vastgelegd.

Op dit punt is nog geen zichtbaar resultaat geboekt. Er hebben gesprekken plaatsgevonden met de organisaties die capaciteit leveren aan het opvoedingsspreekuur in de wijken. Er is voor gezorgd dat in 2000 gemeentelijk subsidie beschikbaar kwam voor de voortzetting van de spreekuren.

Wanneer er een stabiele situatie is kunnen er afspraken worden gemaakt over nieuwe streefcijfers en kan in de doelgroepbereiking worden gestuurd.

Binnen de gemeente is inmiddels een structureel bedrag voor het Opvoedbureau beschikbaar van ƒ 65.000,00. Dankzij een (laatste) bijdrage van het Stadsgewest Haaglanden kunnen in 2001 twee van de bestaande spreekuren (Wippolder en Tanthof) gehandhaafd blijven.

Vanaf september 2001 wordt een spreekuur georganiseerd gericht op Voorhof/Buitenhof, aansluitend bij de ontwikkelingen Brede School in die wijken. In eerste instantie wordt gewerkt aan een vergroting van het bereik onder allochtone ouders.

Voor 2002 worden streefcijfers afgesproken en wordt een evaluatie-afspraak gemaakt. De mogelijkheden voor verhoging van de structurele middelen worden nagegaan.

 

Project
Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk Wippolder

Doel

Ontwikkelen van jeugdhulpverlenings­netwerken in de wijken ten einde het aanbod voor individuele begeleiding aan jongeren te verbeteren door samen te werken en af te stemmen.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Protocollen waarin samenwerking en afstemming met betrekking tot werkwijze tussen jeugdzorg en lokale organisaties is vastgelegd;

Convenanten waarin organisatorische samenwerking en afstemming tussen jeugdzorg en lokale netwerkorganisaties is/ zijn vastgelegd;

Beschrijving van de processen van de ontwikkeling en uitvoering van het pilotproject;

per mei 2001Projectevaluaties en aanbevelingen;

Een of meer overdraagbare modellen waarin de aansluiting van de jeugdzorg op lokale netwerken tot stand wordt gebracht.

Protocollen waarin samenwerking en afstemming met betrekking tot werkwijze tussen jeugdzorg en lokale organisaties is vastgelegd;

Convenanten waarin organisatorische samenwerking en afstemming tussen jeugdzorg en lokale netwerkorganisaties is/ zijn vastgelegd;

Beschrijving van de processen van de ontwikkeling en uitvoering van het pilotproject;

Projectevaluaties en aanbevelingen;

Een of meer overdraagbare modellen waarin de aansluiting van de jeugdzorg op lokale netwerken tot stand wordt gebracht.

De pilot is in oktober daadwerkelijk van start gegaan en duurt 1 jaar. Er is een beleidsteam gevormd van alle betrokken organisaties: SJD, GGD, Jeugdzorg, leerplicht, politie, jongeren­werk, Maatzorg, jongerenbeleid. Deze hebben alle een professional afgevaardigd in het zorgteam, dat samen met het buurtsignaleringsnetwerk tot goede hulpverlening aan individuele jongeren moet komen. Het signaleringsnetwerk bestaat uit jongerenopbouw­werker, buurtwerker, wijkagent, ad hoc aangevuld.

De betrokken organisaties hebben een convenant ondertekend. Het zorgteam hanteert de genoemde protocollen.

In 2000 is een beleidsteam gevormd uit de instellingen die in het project participeren. Deze instellingen leveren deskundigen die zitting hebben in het Zorgadviesteam (ZAT). Problemen ontstonden toen aangesloten moest worden bij netwerken in de wijk Wippolder. Er is binnen de wijk, mede door het ontbreken van jongerenwerk en (voortgezet) onderwijsvoorzieningen moeilijk inzicht te krijgen in bestaande structuren, waardoor goede ingangen moeizaam te vinden zijn. Hierdoor zijn de resultaten tot nu toe uitgebleven.

Tegelijkertijd is het duidelijk geworden, dat in andere delen van Delft netwerken aanwezig zijn, die aansluiting bij een zorgstructuur als het ZAT ontberen. Getracht wordt daarom om, beginnend in de wijk Buitenhof, te komen tot een met het Pilotproject vergelijkbare constructie.

Tenslotte blijkt de ontwikkeling van het pilotproject voor een deel parallel te lopen met ontwikkelingen binnen onderwijs, waar bij het voortgezet onderwijs reeds sprake is van een goede zorgstructuur en, in het kader van de brede schoolontwikkeling, ook binnen het basisonderwijs op afzienbare termijn een vergelijkbare situatie zal ontstaan.

Het bovenstaande overwegende is het doel om in 2001 te komen tot structurering en professionalisering van de in diverse wijken bestaande netwerken en een aansluiting met het zorgadviesteam en de rond onderwijs bestaande zorgstructuur te realiseren.

 

Project
Jongerenparticipatie bij wijkplannen Buitenhof en Vrijenban

Doel

Het vaststellen en omschrijven van de wijze van participatie van jongeren bij het maken en uitvoeren van wijkplannen.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Voor Buitenhof en Vrijenban wordt in 2000 gebruik gemaakt van een jongeren panel voor elke wijk, om de meningen te peilen ook over de wijze van participatie.

per mei 2001

Voor Buitenhof en Vrijenban wordt in 2000 gebruik gemaakt van een jongeren panel voor elke wijk, om de meningen te peilen ook over de wijze van participatie.

In Buitenhof zijn in juni twee groepen jongeren samengesteld: 1 als panel en 1 die via JOS ‘98 een wijkinventarisatie heeft gemaakt (SPOK-methode). In Vrijenban is volstaan met 1 panel. De resultaten zijn met de groepen doorgesproken en vormden via verslaglegging input voor het wijkplan.

In oktober 2000 wordt een terugkoppeling verzorgd naar de benaderde jongeren over de totale wijkplannen. Deze jongerennetwerken worden ook betrokken bij de uitvoerings­plannen.

Bij het opstellen van de wijkplannen voor Buitenhof en Vrijenban is in 2000 gebruik gemaakt van een jongeren panel voor elke wijk, om de meningen te peilen ook over de wijze van participatie. In Buitenhof zijn twee groepen jongeren samengesteld: 1 als panel en 1 die via JOS98 een wijkinventarisatie heeft gemaakt (SPOK-methode). In Vrijenban is volstaan met 1 panel.

De resultaten zijn met de groepen doorgesproken en vormden via verslaglegging input voor het wijkplan.

Ook is er een terugkoppeling verzorgd naar de benaderde jongeren over de totale wijkplannen. Deze jongerennetwerken worden ook betrokken bij de uitvoeringsplannen.

 

Project
De transparante overheid / Jeugddebat

Doel

Jongeren worden geactiveerd zelf met oplossingen te komen, waarvoor zij zelf ook verantwoordelijkheid nemen.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Gemeenteambtenaren houden de gemeente transparant voor de jongeren.
Jongeren zijn in contact gebracht (en blijven dat) met degenen die verantwoordelijk zijn.

Een Jeugddebat heeft plaatsgevonden.

per mei 2001Er is en wordt aan jongeren verantwoordelijkheid gegeven bij zaken die zij gedaan krijgen.

Gemeenteambtenaren houden de gemeente transparant voor de jongeren.
Jongeren zijn in contact gebracht (en blijven dat) met degenen die verantwoordelijk zijn.

Een Jeugddebat heeft plaatsgevonden.

Er is en wordt aan jongeren verantwoordelijkheid gegeven bij zaken die zij gedaan krijgen.

De werkwijze van het programmateam Jongeren is aangepast. De nadruk ligt nu meer dan voorheen op de missie die de leden hebben naar jongeren om de kloof tussen jongere en gemeente te overbruggen.

Een lokaal jeugddebat is in voorbereiding, dit wordt in het voorjaar van 2001 verwacht.

Op 18 oktober heeft een bijeenkomst plaatsgevonden over jongerenparticipatie. Daar is gesproken over manieren om jongerenparticipatie in praktijk te brengen en het transparant maken van de gemeente.
Er is een begin gemaakt met het in contact brengen van jongeren met degenen die verantwoordelijk zijn voor het beleid, door enerzijds de leden van het programmateam aan te wijzen als jongerenambassadeurs en anderzijds het arrangeren van ontmoetingen tussen jongeren en de wethouder.

De voorbereidingen zijn zodanig getroffen dat een Delftse variant van een lokaal jeugddebat dit najaar kan plaatsvinden. In hoofdstuk 5 wordt onder de noemer ‘programma bestuur’ meer over het lokaal jeugddebat gezegd.

 

Project
Voorlichtingsacties

Doel

Goede informatieoverdracht over budgetteren, belastingen, verzekeringen, ziektekosten e.d.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Een jongerenadvieswijzer ‘geld’, jaarlijks te actualiseren.

per mei 2001

Een jongerenadvieswijzer ‘geld’, jaarlijks te actualiseren.

Uit capaciteitsoverwegingen is er nog geen actie ondernomen. In oktober en november vinden oriënterende gesprekken plaats met o.a. de Budgetwinkel en studentenorganisaties.

Er zijn afspraken gemaakt met de VSSD over een uitbreiding van het poenboek dat zij jaarlijks maken ten behoeve van informatie verstrekking onder jongeren. Deze uitbreiding bestaat in eerste instantie uit een verbreding van de informatie, en anderzijds uit een bredere verspreiding onder jongeren. Door de budgetwinkel wordt momenteel in samenwerking met het NIBUD onderzocht hoe informatie verstrekking op scholen moet plaatsvinden, zodat deze leidt tot voorlichting over hoe om te gaan met geld.

 

Project
Verbetering Voorlichtingsstructuur

Doel

Goede (her)profilering van de jongereninformatiepunten in Delft, toename van bereik onder jongeren.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Het draagvlak onder mogelijke participanten is onderzocht en gevonden en op basis daarvan is een plan van aanpak opgesteld.

per mei 2001

Het draagvlak onder mogelijke participanten is onderzocht en gevonden en op basis daarvan is een plan van aanpak opgesteld.

De herprofilering van het Jongeren Informatie Punt staat hoog op de agenda. De gemeente zet nu in op de vorming van een gezamenlijk draagvlak voor een Delfts jongereninformatiepunt, opgezet vanuit een goede samenwerkingsafspraak tussen BWD en SJD. Het plan van aanpak kan eind 2000 verwacht worden. Er moet nog gekeken worden naar de financiële consequenties (de ‘intensiveringsbijdrage jeugd en veiligheid’ van min. v. binnenlandse zaken kan hier eventueel in voorzien). Ook moet worden gekeken naar de mogelijkheden om aan te sluiten bij Delft kennisstad en de rol die jongeren hierin kunnen spelen.

Aanvullend is binnen het vakteam Welzijn is een internetportal in voorbereiding, die een combinatie zal worden tussen de beleidsterreinen jongeren en sport. Het gedeelte specifiek voor jongeren is vooral bedoeld om de toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie voor jongeren te verhogen. In die zin ligt hier een heel duidelijke relatie met het project “De transparante overheid”.

De voorlichtingsstructuur dient verbeterd te worden door de herprofilering van het Jongeren Informatie Punt. Er is een plan van aanpak opgesteld, dat steunt op een samenwerkings­afspraak tussen BWD en SJD. Een verdere uitwerking is te vinden in deel III.

 

Project
In beeld houden van jongeren / Jongerenmonitor

Doel

Het ontwikkelen van een Delftse jongerenmonitor.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Een onderzoeksinstrument dat beleidsrelevante informatie oplevert ten behoeve van het integraal jongerenbeleid.

per mei 2001

Een onderzoeksinstrument dat beleidsrelevante informatie oplevert ten behoeve van het integraal jongerenbeleid.

Hier ligt nog geen product, maar er wordt al enige tijd aan gewerkt. Samen met Haaglanden-gemeenten is een jeugdmonitor in voorbereiding, die via de GGD'en kan worden uitgezet. Aangezien ook om wijkgegevens wordt gevraagd, moet er worden onderhandeld over inhoud en geld.

Binnen Delft wordt in overleg met vakteam KIS onderzocht of een andere insteek voordelen kan bieden, namelijk bundeling met andere Delftse monitors.

In overleg met vakteam ICT/Onderzoek en statistiek is een plan voor een monitor jongeren vastgesteld. Daarbij wordt uitgegaan van een groeimodel, waarbij allereerst de resultaten van de onderdelen uit het actieprogramma gemonitord kunnen worden. Vervolgens worden andere relevante gegevens en reeds bestaande monitors gebruikt voor het totaaloverzicht. De monitor wordt digitaal gepresenteerd. In overleg met de BWD worden thans afspraken gemaakt over registraties in het veld, op basis waarvan over de te monitoren gegevens kan worden beschikt.

 

Project
Tijdig signaleren overlast / klachtenmanagement

Doel

Betere monitoring en afhandeling van klachten over overlastgevende en/of criminele groepen jongeren.

Afspraken

Voortgang per okt. 2000Een procesbeschrijving klachten­afhandeling, waarin mogelijke maatregelen zijn opgenomen.

Een beschrijving van taken en bevoegdheden van de verschillende vakteams.

per mei 2001Verbetervoorstellen zijn voorgelegd aan de Stuurgroep Integraal Jongerenbeleid / en -Veiligheids­beleid.

Een procesbeschrijving klachten­afhandeling, waarin mogelijke maatregelen zijn opgenomen.

Een beschrijving van taken en bevoegdheden van de verschillende vakteams.

Verbetervoorstellen zijn voorgelegd aan de Stuurgroep Integraal Jongerenbeleid / en -Veiligheids­beleid.

Het beslisteam jongeren heeft ertoe bijgedragen dat de zware overlastproblemen zijn teruggedrongen. Het veilig uitgaan op de Beestenmarkt is via een aparte projectaanpak benaderd. Jongeren, die zich vorige jaren verzamelden in de Pijperring, zijn succesvol toegeleid naar jongerenvoorziening The Culture.

Er zijn nog circa 30 aandachtsplekken in de stad. De overlast is op deze plaatsen echter minder groot.

Medio oktober staat een brainstormsessie gepland om het actieplan verder uit te werken. Bij de uitwerking zal ook het geprivatiseerde bureau HALT Haaglanden worden betrokken. Bij het ontwerp van een procesbeschrijving klachtenafhandeling zal een relatie worden gelegd naar het project keten openbare buitenruimte.

Het beslisteam jongeren heeft ertoe bijgedragen dat de zware overlastproblemen zijn teruggedrongen. Er zijn nog circa 30 aandachtsplekken in de stad. De overlast is op deze plaatsen echter minder groot.

Het geprivatiseerde bureau HALT Haaglanden neemt bij wijze van proef deel aan het overleg in het beslisteam. De uitkomsten van een brainstormsessie om het actieplan verder uit te werken zijn besproken.

De relatie met het wijkcoördinatieteam en het wijkbewonersoverleg is beschreven: veel zaken kunnen in deze overleggen worden opgelost. In het geval dat een klacht de mogelijkheden van deze twee genoemde wijkoverleggen overstijgt komt het beslisteam in beeld met het verzoek richting te geven aan, en de uitvoering in te zetten van het aangedragen knelpunt. De benodigde informatie over overlast die via een format bij het beslisteam zou kunnen worden aangereikt zal nog gezamenlijk worden geformuleerd.

Bij het ontwerp van een procesbeschrijving klachtenafhandeling zal een relatie worden gelegd naar het project keten openbare buitenruimte.


 


Deel II

Raakvlakken tussen
bestaand beleid en jongerenbeleid

 

In dit hoofdstuk laten we zien wat reeds voor jeugd en jongeren gebeurt binnen het bestaande beleid. Er is geen behoefte aan nieuwe dingen, maar vooral aan betere afstemming van wat er is. In veel gevallen gaat het om meerjarig beleid.

Overigens staan sommige projecten die in deel I genoemd werden ook hieronder genoemd. Dit is dan wegens gebleken succes in bestaand beleid opgenomen.

 

 

Beleidsveld:
EZH project > Investeren in de wijken

Omschrijving

De gemeente heeft in het kader van de EZH-campagne het project Investeren in de wijken opgezet. Van het totaalbudget is 6,2 miljoen bestemd voor kinderen en jongeren. Aansluitend bij wat bekend is van de vraag van kinderen en jongeren worden de volgende initiatieven genomen, voor de periode 2001-2004.

Raakvlakken jongerenbeleid

Start van het project Thuis op straat.

Uitbreiding van speelbal (kinderen) / balspel (jeugdigen).

Investeren in schoolpleinen als open speelvoorziening.

Activiteiten, waarvan een deel in het brede-schoolprogramma.

Verbeteren van de kwaliteit van speelplekken.

Aantrekkelijk houden van de trapvelden.

Uitbreiding van skatevoorzieningen.

Daarnaast wordt geïnvesteerd in de veiligheid in de wijken, wat ook betrekking heeft op jongeren.

 

Beleidsveld:
Welzijn > Knopen in de wijken

Omschrijving

In de nota Knopen in de wijken zijn ook de basisvoorzieningen in het Delftse jongerenwerk beschreven. In de periode 2000 - 2004 worden deze basisvoorzieningen geoptimaliseerd.

Raakvlakken jongerenbeleid

Realisatie van jongeren- en tienerruimten, zodanig dat er in elke wijk tenminste 1 van deze voorzieningen is. De noodzakelijke investeringsgelden zijn beschikbaar.

Evenwichtige ontwikkeling van tiener- en jongeren(opbouw)werk over de wijken. Als basisvoorziening is gedefinieerd een formatie van 40 uur per wijk. Daarnaast is er ambulant jongerenwerk.

 

Beleidsveld:
Onderwijs > Brede School

Omschrijving

In het najaar van 2000 is de voorbereiding van de brede-school in Delft vastgelegd in een plan van aanpak. De doelgroep is: 0 – 12 jaar (basisonderwijs) en 12 – 18 jaar (voortgezet onderwijs). Het brede-schoolbeleid bestaat uit onderstaande onderdelen (zie ‘afspraken’).

Het programma wordt in drie jaar in alle wijken in uitvoering genomen. In het schooljaar 2001 - 2002 wordt gestart in Voorhof en Buitenhof. Met het voortgezet onderwijs - wijkoverschrijdend - worden aparte afspraken voorbereid.

Als werkwijze is gekozen voor een projectgroep die afspraken maakt over het stedelijk aanbod en via programmamakelaars in de wijken samen met betrokkenen uit de wijken tot ‘inkoop’ van een wijkprogramma komt.

Er is een budget beschikbaar van ƒ 500.000 voor het programma en de makelaars. De komende vier jaar wordt dat aangevuld met een even groot bedrag voor activiteiten, via het EZH-project investeren in de wijken. Daarnaast zijn er budgetten voor huisvesting en inrichting van schoolpleinen beschikbaar.

Raakvlakken jongerenbeleid

Buitenschools programma (sport, cultuur, ICT, natuureducatie);

Basispakket van onderwijs- en opvoedingsondersteuning, inclusief voor- en vroegschoolse educatie;

Inrichting- en huisvestingsmiddelen.

 

Beleidsveld:
Onderwijs > Onderwijsbeleidsplan 2001 - 2004

Omschrijving

In het onderwijsbeleidsplan geeft de gemeente aan waar zij de prioriteiten in het lokale onderwijsbeleid legt in de komende vier jaar. Naast een beschrijving van de reguliere beleidsterreinen zoals bijvoorbeeld onderwijshuisvesting en ondersteuning van het Delftse onderwijs, worden de accenten voor de komende periode uiteen gezet.

Daarnaast neemt het kansenbeleid een belangrijke plaats in de komende jaren. Ook voor 12-18/23-jarigen zijn in het kader van het kansenbeleid een aantal prioriteiten gesteld.

Voor het gehele kansenbeleid voor zowel primair als voortgezet onderwijs is in 2001 2,9 miljoen gulden beschikbaar.

Raakvlakken jongerenbeleid

Prioriteiten onderwijsbeleidsplan:

De brede school,

ICT in het onderwijs,

impulsen voor personeelsbeleid en

de monitoring van het onderwijsbeleid.

 

Prioriteiten kansenbeleid:

Vormgeven zorgloket V.O..
Een samenhangende zorgstructuur wordt ontwikkeld binnen en buiten de school, verantwoordelijkheid voor de zorg ligt bij de school.

Intensiveren Zorgteams.
Deze teams zijn verantwoordelijk voor de zorg die de school niet zelf kan bieden en leveren een bijdrage aan het voorkomen van voortijdige uitval.

Sluitende aanpak 16-23-jarigen.
Het aantal schoolverlaters verminderen dat ongekwalificeerd op de arbeidsmarkt komt. Doel: jongeren een startkwalificatie laten behalen door gezamenlijke inspanning van gemeente, maatschappelijke zorg en jongerenwerk.

 

Beleidsveld:
Welzijn > Jeugd en Veiligheid

Omschrijving

Jeugdigen spelen soms een dubbelrol: enerzijds als bedreigers van de veiligheid van anderen, anderzijds als (potentiële) slachtoffers van onveiligheid. In Delft worden hinderlijke, overlastgevende jeugdgroepen gesignaleerd, geen criminele. Ook is in Delft merkbaar dat de integratie tussen allochtone en autochtone jongeren stagneert.

Acties die de gemeente in 2001 en 2002 mede met het oog op de veiligheid (laat) uitvoeren staan hieronder genoemd.

In totaal is hiervoor 1,2 miljoen beschikbaar. Daarnaast is er voor de komende vier jaar ruim 2 miljoen voor maatregelen in het kader van het integraal veiligheidsbeleid; dit is niet uitsluitend voor jongeren.

Via de stuurgroep integraal veiligheidsbeleid wordt aan een samenhangend programma gewerkt, waarbij de veilige school, veilig uitgaan en wijkveiligheid speerpunten zijn.

Raakvlakken jongerenbeleid

Een activiteitenprogramma in de periode half juni tot september in de wijken, gebruik makend van twee mobiele hangplekken. Doelgroep vanaf 10 jaar.

Onderzoek naar en invoering van een veilig beheer van jongerencentra, met het accent op Culture.

Training en vorming en protocollering bij het signaleren van overlastsituaties (door jongeren zelf).

Implementatie van het project Veilig Uit en Thuis, door maatregelen met de horeca (toelatingsbeleid, huisregels, fysieke maatregelen, onderzoek borrelbus, voorlichtingsprogramma). Doelgroep vanaf 14 jaar.

Uitvoering van het project de veilige school: veilige voorzieningen, omgaan met calamiteiten, zorg voor sociale binding; en koppeling zorgteams scholen met het Openbaar Ministerie.

 

Beleidsveld:
Cultuur > Actieplan cultuurbereik

Omschrijving

De lopende intiatieven voor jongeren met betrekking tot cultuur worden voor een deel in het Delfts Actieplan Cultuurbereik genoemd. Ook is vanuit de EZH middelen geld beschikbaar voor het programmeren van lokale bands in zowel Speakers als de Koornbeurs.

Het Delfts Actieplan Cultuurbereik betreft een vierjarig programma (2001-2004), waarvan het eerste jaar een opstartfase is, die vanaf 2002 in concrete activiteiten zichtbaar wordt. Onderstaande programma-onderdelen hebben betrekking op jeugd en jongeren.

Voor deze projecten is een dekking van circa 1,5 miljoen beschikbaar. Daarnaast wordt nog onderzocht hoe dekking verkregen kan worden voor de tijdelijke aanstelling van een makelaar/verkenner die de wijken intrekt om de multiculturele vraag en aanbod bij elkaar te brengen en dit in een beklijvende structuur te laten landen met daarin een plek voor kunstenaars, scholen, welzijnsinstellingen - en organisaties, de wijken, de scholen. Ook een (programmatische) relatie met de Brede School kan hier verder een rol in spelen.

Raakvlakken jongerenbeleid

X-Change: wereldmuziek, contact tussen autochtone en allochtone jongeren. Inhoudelijk: muziek- en dansworkshops, lespakket VMBO, bandcoaching, competities, jamsessies en jaarlijks festival; scholing van docenten.

Jongeren en Cultuur: Talent tussen wal en schip. Doel is verbreding van het culturele programma van podiumkunsten voor jongeren. Een programmaraad zorgt voor de vormgeving.

De Nieuwe Amateur: vergroting van de deelname aan amateurkunst van jongeren tussen 12 en 24 jaar, door open avonden, workshops. Er komen vier activiteiten per jaar.

Cultuur en school: een VMBO-programma CKV, uitbreiding van KV met erfgoedonderwerpen, culturele diversiteit via het brede-schoolprogramma.

 

Beleidsveld:
Welzijn > Opvang- en integratiebeleid

Omschrijving

Medio 2000 is het integraal opvang- en integratiebeleid voor allochtonen in Delft vastgesteld. De doelstelling is gelijke kansen op participatie en acceptatie door autochtonen. Er is een budget mee gemoeid van ƒ 1,7 miljoen voor 2001 en vanaf 2002 ƒ 1,3 miljoen.

Voor jeugd en jongeren is aandacht gevraagd bij de volgende onderdelen:

Raakvlakken jongerenbeleid

De opvang van 16-17 jarigen in het onderwijs. Voorbeeldfuncties en sleutelfiguren, een centraal regiepunt en taal-werkstages zijn belangrijk.

Het beleid is gericht op intensivering van de begeleiding, scholing en toeleiding naar werk van allochtone, vroegtijdige schoolverlaters, op relatie met de Centrale opvang VO en met het casemanagement 16-23 jarigen. In de groep 16-23 jarigen zit een aandeel van alleenstaande minderjarige asielzoekers.

Ondersteuning van ouders van basisschoolleerlingen, via cursussen en uitbreiding van opvoedingsondersteuning.

De mogelijkheden van integratie via verschillende activiteitenprogramma’s: Actieplan cultuurbereik, Sportbeleid, Interculturele activiteiten in brede-school­programma.

 

Beleidsveld:
Beleid en projecten i.s.m. Welzijn > Activeringsbeleid

Omschrijving

In november 2000 is de nota Samen aan de slag vastgesteld. In deze nota wordt de aanpak van werkloosheid, armoede en maatschappelijk isolement voor de komende jaren beschreven.

Jongeren vormen 7% van het totaal aantal geregistreerde Delftse werklozen.  Voor jongeren zijn de volgende onderdelen van deze nota van belang:

Raakvlakken jongerenbeleid

RMC: registratie van onderwijsuitval van jongeren tot 23 jaar. Naast activering en educatie is RMC onderdeel van een gericht beleid om jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie te laten behalen en de sluitende aanpak te professionaliseren.

Onderwijs Techno Centrum (OTC), onderwijs gericht op technische beroepen om het aantal openstaande vacatures in deze sector te verkleinen.

Schuldhulpverlening.

Doorlopende leerlijnen.

Contactpersonen bij WIZ voor studenten.

Verbeteren bekendheid van bijzondere bijstand bij studenten.

 

Beleidsveld:
Beleid en projecten > Volksgezondheid en zorg

Omschrijving

Op dit terrein is een beleidsvisie in voorbereiding. In de discussiefase is ten aanzien van jongeren gewezen op:

Raakvlakken jongerenbeleid

Toegang tot de jeugdzorg, integrale indicatie.

Zwerfjongeren, EZH project, dak- en thuislozen zonder indicatie, schuldhulpverlening. 25% van de dak- en thuislozen is jonger dan 25 jaar. Het aantal tussen 15 en 23 jaar wordt geschat op (gemiddeld) 30.

Toenemende gemeentelijke rol in de jeugdgezondheidszorg.

 

Beleidsveld:
Welzijn > Sportvisie 2000 + 6

Omschrijving

De visie op sportbeleid wordt in een periode van 6 jaar door vier werkteams uitgewerkt in actieplannen. Jongeren zijn vertegenwoordigd in de werkteams en bovendien speerpunt van beleid. De vier actieplannen worden hieronder nog eens genoemd.

Verdeeld over 6 jaar is hiervoor een bedrag van ƒ 2 miljoen beschikbaar.

Raakvlakken jongerenbeleid

Actieplan sport en opvoeding.

Actieplan sport dicht bij huis. Hierbij wordt samenwerking gezocht met betrekking tot gezamenlijk aanbod van sportverenigingen, buurt- en jongerenwerk, scholen, speelplaats- en accommodatiebeheerders. Daarnaast is afstemming met relevante beleidssectoren van belang voor (brede) effectiviteit.

Actieplan sportinfrastructuur.

Actieplan communicatie en informatie in de sport.

 

Beleidsveld:
Wonen > Beleidsvisie wonen

Omschrijving

In 2000 is de nota Jongerenhuisvestingsbeleid vastgesteld. Doel is de positie van jongeren (18 - 30 jaar) op de woningmarkt te verbeteren. Op basis van onderzoek zijn voorstellen gedaan om de kans op een zelfstandige sociale huurwoning en op de kamermarkt te vergroten:

Raakvlakken jongerenbeleid

Aanpassing van de criteria binnen het woonruimteverdelingssysteem. Hiervoor loopt thans het experiment slaagkans (zie deel I).

Bescheiden uitbreiden van het aanbod zelfstandige woningen en kamers.

Gerichte schriftelijke informatie op locaties waar jongeren komen over huurderrechten en groepsbewoning.

 

Beleidsveld:
Diversen > Commercieel uitgaan

Omschrijving

Jongeren maken bij het uitgaan – vooral in de binnenstad – gebruik van commerciële gelegenheden. In het oog springende gelegenheden zijn horecavoorzieningen: cafés en bars en muziek- en danscentra. De gemeente kan zowel voorwaardenscheppende als regelgevende en toezichthoudende rollen vervullen. Initiatieven die hier het vermelden waard zijn:

Raakvlakken jongerenbeleid

Project Veilig uit en thuis, waarbij samen met horeca-ondernemers regels worden opgesteld om het uitgaan voor iedereen leuk te houden.

De realisatie van een discotheek aan het cultuurplein in Zuidpoort.

De ontwikkeling van een poppodium in Speakers met landelijke uitstraling.

 

 

 

 

 

 

 


Deel III

Intensivering van huidig beleid

 

Dit deel bestaat uit 3 programma’s, en elk van deze programma’s bestaat uit één of meerdere projecten. De programma’s:

1.       Vrije tijdsbesteding

2.       Preventie en preventieve hulpverlening

3.       Bestuur

 

Per programma wordt eerst toegelicht welk resultaat wordt nagestreefd, de manier waarop dit gedacht wordt te bereiken en vervolgens wordt het project / worden de projecten beschreven; in hetzelfde format gegoten als de projecten in deel I.

 

 

Programma:
Vrijetijdsbesteding

Resultaat

Een samenhangend aanbod dat is afgestemd op de vraag van jeugdigen en jongeren (6 ­ 24 jaar).

Werkwijze

De vraaggerichtheid versterken van de instellingen die dit aanbod verzorgen.

Het vrijetijdsaanbod kan in verschillende domeinen worden georganiseerd. Wij onderscheiden de volgende domeinen: gezin, buurt, school, stad. Per domein zullen we de vraag in beeld brengen, vervolgens onze participatiedoelstelling kwantificeren en bepalen welk aanvullend aanbod gewenst is.

Hierna komen twee initiatieven aan bod die vooralsnog aparte aandacht behoeven:

het zakgeldproject

gericht aanbod voor (oudere) AMA’s.

Deelprojecten

Vrijetijdsbesteding rond het gezin/huis

Vrijetijdsbesteding in de buurt

Vrijetijdsbesteding rond de school

Vrijetijdsbesteding op stedelijk niveau

Zakgeldproject

Gericht aanbod voor (oudere) AMA’s.

Rapportage

Zie deelproject(en)

 

Project:
Vrijetijdsbesteding rond het gezin / huis

Doel

Bestaande vrijetijdsbesteding van jeugdigen in en rond huis (spel, lezen, radio en TV, computer) aanvullen.

Afspraken

Voortgang per Project TOS (Thuis op straat) opstarten

Project TOS (Thuis op straat) opstartenVoortgang
(per )

 

 

Project:
Vrijetijdsbesteding in de buurt

Doel

Koppelen van hard- en software, waarmee wordt bedoeld dat openbare ruimten voor spel, sport en rondhangen worden gecombineerd met de organisatie van activiteiten en toezicht.

Daarnaast is momenteel onvoldoende zicht op de mate van participatie van jeugdigen op buurtniveau. Registratie methoden, die momenteel in voorbereiding zijn, zullen verwerkt worden in de jeugdmonitor. Dit is een verbeteractie, die volgend jaar kan leiden tot een kwantificering van de participatiedoelstelling.

Afspraken

Voortgang perUitvoering: De start van Thuis Op Straat (TOS) in de wijken Voorhof en Buitenhof.

Uitvoering: Sportactiviteiten door de sportopbouwwerker

Uitvoering: Intensivering zomerprogramma tieners en jongeren en oud en nieuw activiteiten.

Voorbereiding: Uitbreiding van speelbal/balspel naar andere wijken.

Voorbereiding: programma jongerenwerk in Buitenhof en Voorhof.

Voorbereiding: investering in voorzieningen voor skate en in open schoolpleinen en trapvelden.

Voorbereiding: zomerschool voor allochtonen.

Voorbereiding: programma van culturele activiteiten (via buurtacademie)

Uitvoering: ondersteuning tieneractiviteiten in Buitenhof (Fledderus en Rode Dorp) en Bieslander (niet in jaarplan BWD opgenomen).

§     Uitvoering: De start van Thuis Op Straat (TOS) in de wijken Voorhof en Buitenhof.

§     Uitvoering: Sportactiviteiten door de sportopbouwwerker

§     Uitvoering: Intensivering zomerprogramma tieners en jongeren en oud en nieuw activiteiten.

§     Voorbereiding: Uitbreiding van speelbal/balspel naar andere wijken.

§     Voorbereiding: programma jongerenwerk in Buitenhof en Voorhof.

§     Voorbereiding: investering in voorzieningen voor skate en in open school­pleinen en trapvelden.

§     Voorbereiding: zomer­school voor allochtonen.

§     Voorbereiding: programma van culturele activiteiten (via buurtacademie)

§     Uitvoering: ondersteuning tieneractiviteiten in Buiten­hof (Fledderus en Rode Dorp) en Bieslander (niet in jaarplan BWD opge­nomen).Voortgang
(per )

 

 

Project:
Vrijetijdsbesteding rond de school

Doel

De maatschappelijke wens naar sport en cultuur aan laten sluiten op de jongerencultuur, zo dicht mogelijk bij huis.

De jongerencultuur geeft aan dat het leuk moet zijn en met elkaar moet plaastvinden: muziek (rappen, band), ICT (gamen). Ook vorming is van belang (taaltoneel). Bovendien is veiligheid een belangrijke waarde.

Afspraken

Voortgang perPer 1 september 2001 start een brede-schoolprogramma in de wijken Voorhof en Buitenhof, met sport, cultuur, natuur/milieu en ICT. Dit wordt later uitgebreid naar andere wijken.

Samen met het voortgezet onderwijs een programma maken voor 12 – 18 jarigen, dat op de scholen maar ook in de wijken tot uitvoering komt. Als eerste stap worden de mediatheken langer opengesteld voor de leerlingen en wordt geëxperimenteerd met openstelling voor andere jongeren via en met het professionele jongerenwerk.

Bezien hoe een koppeling tussen deze programmering en de Delftpas kan worden gemaakt.

Per 1 september 2001 start een brede-schoolprogramma in de wijken Voorhof en Buitenhof, met sport, cultuur, natuur/milieu en ICT. Dit wordt later uitgebreid naar andere wijken.

Samen met het voortgezet onderwijs een programma maken voor 12 – 18 jarigen, dat op de scholen maar ook in de wijken tot uitvoering komt. Als eerste stap worden de mediatheken langer opengesteld voor de leerlin­gen en wordt geëxperimen­teerd met openstelling voor andere jongeren via en met het professionele jongeren­werk.

Bezien hoe een koppeling tussen deze programmering en de Delftpas kan worden gemaakt.Voortgang
(per )

 

 

Project:
Vrijetijdsbesteding op stedelijk niveau

Doel

Van consumptie naar zelforganisatie: Jongeren kansen geven hun betrokkenheid bij eigen vrijetijdsbesteding te laten tonen door hen een actieve rol in de organisatie te laten nemen.

Jongeren (vooral 12+) hebben meerdere malen aangegeven wensen te hebben op stedelijk niveau. Het gaat dan om: Uitgaan (muziekgelegenheden, cafés); Goede winkels (kleding); Vervoersmogelijkheden (’s nachts); Zien en gezien worden (rondhangen, vraag om aandacht); Voldoende variatie om groepen een eigen territorium te laten hebben (ruimte voor subculturen); Veiligheid (dit bepaalt ook waar men heengaat)

Afspraken

Voortgang perRealisatie discotheek aan het Cultuurplein.

Via het jongerenwerk stedelijke bezoeken organiseren (bijv. Culture huurt Speakers).

Schoolprojecten (De veilige school verbreden).

Stimuleren van buurt (internet-)cafés (project buurteconomie).

Binnenstadsmanagement (winkelaanbod, vervoer, hangplekken).

Via het jongerenwerk vormende activiteiten (antidiscriminatie, drugspreventie). Er wordt een medewerker educatie en cultuur aangesteld die bijdraagt aan programmering en voorlichting.

Realisatie van een stedelijk skatepark.

§     Realisatie discotheek aan het Cultuurplein.

§     Via het jongerenwerk stedelijke bezoeken organiseren (bijv. Culture huurt Speakers).

§     Schoolprojecten (De veilige school verbreden).

§     Stimuleren van buurt (internet-)cafés (project buurteconomie).

§     Binnenstadsmanagement (winkelaanbod, vervoer, hangplekken).

§     Via het jongerenwerk vormende activiteiten (antidiscriminatie, drugs­preventie). Er wordt een medewerker educatie en cultuur aangesteld die bijdraagt aan program­mering en voorlichting.

§     Realisatie van een stedelijk skatepark.Voortgang
(per )

 

 

Project:
Zakgeldproject

Doel

Jaarlijks 30 jongeren (13 – 17 jaar) kennis laten maken met werk door middel van een zakgeldbaan. Het gaat om werk voor maximaal 8 uur per week

Afspraken

Voortgang perEen centraal punt (in de wijk Buitenhof) dient als uitvalsbasis voor het zakgeldproject. Hier begeleidt een mentor jongeren, acquireert zakgeldbaantjes en bemiddelt in vraag en aanbod. Het is de uitdrukkelijke wens dat initiatieven vanuit de hele stad hier terecht­kunnen, teneinde enige structuur in het project aan te brengen.

De klussen zijn niet alleen maar non-profit of alleen maar commercieel. Een mix hiervan kan dus ontstaan. Vermoedelijk vallen de baantjes in het begin vooral in de non-profit categorie. Bij uitbreiding van activiteiten in de wijk kan gezocht worden naar activiteiten waarvoor een vergoeding kan worden gevraagd (andere gemeentelijke afdelingen en brede school).

Een voortgangsbericht wordt jaarlijks opgesteld. Daarin wordt opgenomen wat het algemene beeld is en hoe het project zich cijfermatig ontwikkeld.

Een centraal punt (in de wijk Buitenhof) dient als uitvals­basis voor het zakgeld­project. Hier begeleidt een mentor jongeren, acquireert zakgeldbaantjes en bemid­delt in vraag en aanbod. Het is de uitdrukkelijke wens dat initiatieven vanuit de hele stad hier terecht­kunnen, teneinde enige structuur in het project aan te brengen.

De klussen zijn niet alleen maar non-profit of alleen maar commercieel. Een mix hiervan kan dus ontstaan. Vermoedelijk vallen de baantjes in het begin vooral in de non-profit categorie. Bij uitbreiding van activiteiten in de wijk kan gezocht worden naar activiteiten waarvoor een vergoeding kan worden gevraagd (andere gemeen­telijke afdelingen en brede school).

Een voortgangsbericht wordt jaarlijks opgesteld. Daarin wordt opgenomen wat het algemene beeld is en hoe het project zich cijfermatig ont­wikkeld.Voortgang
(per )

 

 

Project:
Gericht aanbod voor AMA’s, vooral oudere ama’s

Doel

Rust en afleiding bieden aan AMA’s, teneinde het proces van wennen en inburgeren soepeler te laten verlopen.

Afspraken

Voortgang perDit project beoogt gerichter aanbod te doen dan in het verleden (welke onvoldoende werkte, o.a. door te veel accommodatie-gericht te werken), dichter bij de KWE’s waar de AMA’s wonen of zelfs in zo’n KWE en ook gerichter in tijd vooral in de periode van aankomst en kort er na en in de periode een half jaar voor 18 jaar worden en enige tijd daarna.

Het aanbod zal kleinschalig moeten worden en op lokatie. Met de BWD is in dit kader afgesproken in nauw overleg te zullen werken met SVD en SJD en de Opbouw.

Aansluiting bij andere activiteiten van de BWD in Voorhof en Buitenhof is niet uitgesloten.

Dit project beoogt gerichter aanbod te doen dan in het verleden (welke onvoldoende werkte, o.a. door te veel accommodatie-gericht te werken), dichter bij de KWE’s waar de AMA’s wonen of zelfs in zo’n KWE en ook gerichter in tijd vooral in de periode van aankomst en kort er na en in de periode een half jaar voor 18 jaar worden en enige tijd daarna.

Het aanbod zal kleinschalig moeten worden en op lokatie. Met de BWD is in dit kader afgesproken in nauw overleg te zullen werken met SVD en SJD en de Opbouw.

Aansluiting bij andere activiteiten van de BWD in Voorhof en Buitenhof is niet uitgesloten.Voortgang
(per )

 

 

 

Programma:
Preventie en preventieve hulpverlening

Resultaat

Realisatie voorlichtingsketen voor 0 tot 23-jarigen.

Werkwijze

Er is reeds sprake van een gestructureerd informatief aanbod in de periode tot en met basisonderwijs (GGD, OBD, Opvoedbureau). Wenselijk is om deze lijn door te trekken. Intensivering dient daarom plaats te vinden, gericht op de jeugdige in het voortgezet onderwijs.

Koppelen van het aanbod van verschillende regionale hulpverlenings-instanties.

Deelprojecten

Jongeren Informatie Punt en ambulante voorlichting

Preventieve hulpverlening

Rapportage

Zie deelproject(en)

 

Project:
Jongeren Informatie Punt en ambulante voorlichting

Doel

Beschikbaar stellen van toegankelijke informatie aan jongeren om hun ontwikkeling naar zelfstandigheid en zelfredzaamheid te bevorderen en ter preventie van problemen op materieel en immaterieel gebied.

Dit betekent dat er een passend aanbod moet zijn in de sfeer van folder- cq. naslagmateriaal, maar ook moeten intermediairen beschikbaar zijn die jongeren kunnen helpen bij het vinden van de juiste informatie.

Afspraken

Voortgang perRealiseren van JIP, centraal in binnenstad (Mogelijkheden aan de Brabantse Turfmarkt zijn in onderzoek). Gestreefd wordt naar opening centraal JIP in september 2001.

Delftse JIP web-site (laten) actualiseren.

Informatiehoeken in jongerencentra, buurthuizen en onderwijs­instellingen.

Productontwikkeling en voorlichting ter plekke. Jongerenpanels beoordelen product en leggen vragen neer voor verdere productontwikkeling; in toekomst streven naar Jongerenadviesraad.

Beschikbaar stellen van poenboek VSSD, Financiële voorlichting in lessen middelbare scholen.

Realiseren van JIP, centraal in binnenstad (Mogelijkheden aan de Brabantse Turfmarkt zijn in onderzoek). Gestreefd wordt naar opening centraal JIP in september 2001.

Delftse JIP web-site (laten) actualiseren.

Informatiehoeken in jongerencentra, buurthuizen en onderwijsinstellingen.

Productontwikkeling en voorlichting ter plekke. Jongerenpanels beoordelen product en leggen vragen neer voor verdere product­ontwikkeling; in toekomst streven naar Jongeren­adviesraad.

Beschikbaar stellen van Poenboek VSSD, Financiële voorlichting in lessen middel­bare scholen.Voortgang
(per )

 

 

Project:
Preventieve hulpverlening

Doel

De gemeente dient de regie te voeren, zodat een goede aansluiting tussen lokaal en regionaal jeugdbeleid gewaarborgd wordt en zodat door het bevorderen van samenwerking overlappingen voorkomen worden. Hierbij kan gedacht worden aan netwerkvorming waarbij de gemeente het initiatief neemt.

Afspraken

Voortgang perVia de (hulp)instellingen de actuele situatie onderzoeken en vraag en aanbod in kaart brengen.

Lopende projecten opnieuw bezien en waar mogelijk integreren en uitbreiden naar meerdere wijken van de stad, zoeken naar mogelijkheden om wijkgerichte activiteiten aan te laten sluiten bij zorgstructuur van onderwijs (brede school). Er wordt vooral geïnvesteerd in het tot stand brengen van samenhangen:

afstemming tussen Sluitende aanpak (RMC) en Pilot jeugdhulpverlening/buurtsignaleringsnetwerken.

Koppeling van zorgteams op scholen met Openbaar Ministerie.

Inschakeling van de voorpostfunctionaris bij de invulling van de gemeentelijke regierol richting jeugdzorg.

De opvang van zwerfjongeren in dagopvang bestaande voorzieningen.

Via de (hulp)instellingen de actuele situatie onderzoeken en vraag en aanbod in kaart brengen.

Lopende projecten opnieuw bezien en waar mogelijk integreren en uitbreiden naar meerdere wijken van de stad, zoeken naar mogelijkheden om wijkgerichte activiteiten aan te laten sluiten bij zorg­structuur van onderwijs (brede school). Er wordt vooral geïnvesteerd in het tot stand brengen van samen­hangen:

afstemming tussen Sluitende aanpak (RMC) en Pilot jeugd­hulpverlening / buurtsig­naleringsnetwerken.

Koppeling van zorgteams op scholen met Openbaar Ministerie.

Inschakeling van de voor­postfunctionaris bij de in­vulling van de gemeen­telijke regierol richting jeugdzorg.

De opvang van zwerf­jongeren in dagopvang bestaande voorzieningen.Voortgang
(per )

 

 

 

Programma:
Bestuur

Resultaat

Jongeren zijn in de gelegenheid om te participeren, vooral op het gebied van beleidsontwikkeling.

Werkwijze

(Lokale) Overheid neemt jongeren serieus, is aanspreekbaar en bereikbaar, hanteert duidelijke procedures en stelt zich eerlijk en op basis van gelijkheid op jegens jongeren.

Zoeken naar manieren om te communiceren met jongeren.

Activiteiten te (laten) ontwikkelen waardoor de kloof tussen jongeren en overige burgers, jongeren onderling en jongeren en de gemeente verkleind wordt.

Deelprojecten

Lokaal Jeugddebat

Rapportage

Zie deelproject(en)

 

Project:
Lokaal Jeugddebat

Doel

Jongeren leren hoe de politiek werkt door zelf politiek te bedrijven.

Afspraken

Voortgang per Er wordt een lokaal jeugddebat georganiseerd. In dit traject leren jongeren debatteren, hoe de politiek werkt en ze maken kennis met de gemeente.

Er wordt een lokaal jeugd­debat georganiseerd. In dit traject leren jongeren debat­teren, hoe de politiek werkt en ze maken kennis met de gemeente.Voortgang
(per )

 

 

 



* De opzet is gewijzigd na bespreking van de nota in de commissie Leefbaarheid (d.d. 10-05-2001).