01/024329
Ruimte voor jongeren
- GEWIJZIGDE OPZET * -
Programmateam Integraal
Jongerenbeleid
April 2001
Deel I Actieprogramma
2000 - 2001
Participatief onderzoek ontmoetingsplekken
Jongeren en cultuur in multi-culturele samenleving
Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen
Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen
Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren
Opvoedingsondersteuning voor ouders van tieners
Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk Wippolder
Jongerenparticipatie bij wijkplannen Buitenhof en
Vrijenban
De transparante overheid / Jeugddebat
Verbetering Voorlichtingsstructuur
In beeld houden van jongeren / Jongerenmonitor
Tijdig signaleren overlast / klachtenmanagement
Deel II Raakvlakken tussen bestaand beleid en
jongerenbeleid
EZH project > Investeren in de wijken
Onderwijs > Onderwijsbeleidsplan 2001 - 2004
Cultuur > Actieplan cultuurbereik
Welzijn > Opvang- en integratiebeleid
Beleid en projecten i.s.m. Welzijn > Activeringsbeleid
Beleid en projecten > Volksgezondheid en zorg
Diversen > Commercieel uitgaan
Deel III Intensivering van huidig beleid
Vrijetijdsbesteding rond het gezin / huis
Vrijetijdsbesteding in de buurt
Vrijetijdsbesteding rond de school
Vrijetijdsbesteding op stedelijk niveau
Gericht aanbod voor AMA’s, vooral oudere ama’s
Programma Preventie en preventieve hulpverlening
Jongeren Informatie Punt en ambulante voorlichting
In dit deel wordt de
voortgang beschreven van de projecten die in het eerste actieprogramma
integraal jongerenbeleid waren opgenomen. De tekst is overgenomen uit de
voortgangsrapportage die in het najaar 2000 in de commissie leefbaarheid is
besproken en waar mogelijk aangepast aan de huidige situatie. Een aantal van
deze projecten komen terug in deel II (bestaand beleid), dat staat dan
aangegeven onder ‘Voortgang’.
Project
|
Uitbreiding tienerwerk
|
|
Doel |
Realisering van basisvoorziening tienerwerk per wijk en tot stand
brengen van tienerparticipatie per wijk. |
|
Afspraken |
Voortgang per
okt. 2000 |
per mei 2001 |
Binnen drie jaar zijn er in alle wijken
jaarprogramma’s voor tieners (ca. 12 - 15 jaar), gelijk opgaand met de
realisatie van wijkplannen; daarnaast speciale aandacht voor allochtone
meiden. De programma’s
hebben draagvlak onder de tieners. De programma’s zijn
wijkbreed gecommuniceerd en worden geëvalueerd. |
Bij de BWD i.o. (de nieuwe jongerenorganisatie)
is de opdracht neergelegd om bij het samenstellen van het stedelijke
activiteitenprogramma voor 2001 aparte aandacht te besteden aan een
programmering voor tieners, met speciale aandacht voor (allochtone) meiden. Daarmee wordt
het goede tienerwerk dat nu reeds gebeurt, in bijvoorbeeld The Border
(Tanthof) en Hang Out (Buitenhof), verder verbreed. Binnen het jongerenwerk wordt het belang van
participatie onderschreven, deze werkwijze wordt ook - waar mogelijk -
gepraktiseerd. Momenteel wordt naar methoden gezocht om de resultaten hiervan
inzichtelijk te maken. |
Met het jongerenwerk zijn afspraken gemaakt, die
hebben geleid tot een inventarisatie van het reeds bestaande aanbod. In alle
wijken/jongerencentra m.u.v. Luikie vinden momenteel specifieke
tieneractiviteiten plaats, die gemiddeld door 20 jongeren worden bezocht. In het werkplan 2001 is het huidige aanbod
opgenomen en zijn de “open plaatsen” op de kaart ingevuld. De jongerenopbouwwerkers
zijn bezig met de vorming van panels waarin de jongeren/tieners hun vraag
kunnen verduidelijken. Dit resulteert in de bijstelling/uitbreiding van het
huidige aanbod.
|
Project
|
Zomerprogrammering |
|
Doel |
Creëren van mogelijkheden tot actief bezig zijn in de zomermaanden en
terugdringen overlast door jongeren in deze periode. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
Als deelresultaat in 2000 is er in de wijken
Tanthof en Voorhof een activiteitenprogramma voor de periode half juni tot
september, een evaluatie volgt in het najaar, waarin verbeterpunten om
overlast terug te dringen staan opgenomen; Dit is de
komende twee jaar uitgebreid naar alle wijken; Start van TOS per september
2000. |
Tijdens de maanden juli en september 2000 heeft
een speciaal zomerprogramma ervoor gezorgd dat er praktisch elke dag een
activiteit werd georganiseerd voor jongeren op tenminste 1 -wisselende-
locatie in de wijk. Hoewel de
evaluatie nog moet plaatsvinden, zijn er inmiddels diverse positieve reacties
gehoord over de gebruikte methode van ambulant werken en de onderlinge
samenwerking tussen de stichtingen voor het jongerenwerk. Het project Thuis Op Straat is in oktober nog
niet van start gegaan. Oorzaak is de vertraging in de subsidiebeschikking van
de Provincie. Op dit moment zijn wel de TOS-kwartiermakers begonnen. |
In het afgelopen jaar is een sluitende
activiteitenkalender voor de zomermaanden gerealiseerd, met activiteiten
verspreid over Voorhof en Tanthof. Ook heeft de impuls vanuit het
actieprogramma ertoe geleid dat buurt- en jongerencentra tijdens de
zomermaanden open zijn gebleven terwijl deze voorheen gesloten waren in
verband met de vakantie. Een ambulant team, heeft met een bus in de andere
wijken volgens een rooster activiteiten aangeboden. Volgens tellingen namen
aan de activiteiten in de jongeren- en buurtcentra ongeveer 4500 jongeren
deel. Aan de rond de bus georganiseerde activiteiten namen naar schatting
1250 jongeren deel. In het najaar is door PJ Partners een onderzoek
gedaan naar het draagvlak voor het project TOS, dat met EZH middelen
uiteindelijk moet resulteren in een stedelijk aanbod van activiteiten voor
jeugd- en jongeren. Begin 2001 verschijnt een rapport met aanbevelingen hoe en
waar gestart kan worden. |
Project
|
Participatief onderzoek ontmoetingsplekken |
|
Doel |
Creëren van ontmoetingsplekken en accommodaties voor jongeren en door
jongeren. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
Door jongeren voorbereid eisenprogramma voor de
drie nieuwe jongerenaccommodaties; Inzicht in de
haalbaarheid van de gewenste programmering hierin; Een
inventarisatie van mogelijkheden voor ontmoetingsplekken in de stad en een
plan van aanpak daarvoor; Culture’s Meeting Point
wordt desnoods in fasen gerealiseerd., |
Doel van de gemeente is dat er plekken en
accommodaties zijn van jongeren. Daarom wordt participatie heel belangrijk
gevonden. Er is reeds
een contract gesloten met de Stichting Alexander, die gespecialiseerd is in
jongerenparticipatie in de praktijk. Deze stichting zal dit najaar
instructies verzorgen aan de jongerenwerkers, die tenslotte zelfstandig
participatie-instrumenten moeten kunnen hanteren. Daarna wordt in
gezamenlijkheid jongerenparticipatie georganiseerd rond de komende nieuwbouwprocessen
voor accommodaties. De door jongeren voorbereide eisenprogramma’s vormen de
start van de bouwplannen. Er wordt ook naar andere ontmoetingsplekken
gekeken. Wat betreft de
nieuwbouwplannen: Herinrichting
terrein The Culture, Buitenhof Nieuwbouw
jongerenaccommodatie Wippolder Nieuwbouw jongerenaccommodatie Hof van Delft
(evt. in combinatie met nieuwbouw buurthuis Buurtraad ’75) Nieuwbouw
wijkcentrum Voorhof, met daarin een ruimte voor jongeren |
In drie wijken wordt momenteel door jongeren zelf
geïnventariseerd waar in het kader van ontmoetingsvoorzieningen behoefte aan
is. Dit traject loopt tot aan de zomer en wordt door een extern bureau
begeleid. Bij het jongerencentrum ‘The Culture’ wordt één dezer dagen de
ontmoetingsplek geopend die op initiatief van jongeren uit de buurt is
opgewaardeerd tot een volwaardige
ontmoetingsplek. In de Wippolder zal in 2001 hard gewerkt worden aan het
realiseren van een jongerenvoorziening. Participatie is hierbij het belangrijkste
uitgangspunt. Dat laatste zal in zo veel mogelijk facetten terugkomen: van de
locatie tot en met het behang. Bovenstaande ervaringen
zullen moeten leiden tot een meer interactieve werkwijze ten aanzien van
realisatie van voorzieningen. |
Project
|
Jongeren en cultuur in multi-culturele samenleving |
|
Doel |
Jongeren in aanraking brengen
met cultuur. Meer samenwerking tussen culturele instellingen onderling en met
scholen. Ontwikkelen van nieuwe kunstvormen en -presentaties. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
Meer activiteiten gegenereerd voor jongeren van
12 tot 24 jr. (vrije tijd). § Theaterproject jonge vluchtelingen door Selam en
PJ Partners. § Festival in de wijk § optredens podia en andere locaties § multi-media laboratorium § jamsessies § internationale uitwisselingsprojecten § Blijvende culturele infrastructuur tussen
onderwijs, culturele instellingen, jongeren en allochtonenorganisaties. § Website ckv-leerlingen. §
Scouts voor begeleiding
talent.. |
Het theaterproject jonge vluchtelingen,
georganiseerd door PJ Partners, Vluchtelingenwerk Delft, Project Selam en de
Delftse Komedie gaat op 25 november in premiere. In het kader
van het actieprogramma cultuurbereik 2000-2004 worden er gesprekken gevoerd
met een kunst- en cultuurmakelaar, die verantwoordelijk is voor de
multiculturele inbreng in de projecten. Deze kan ook talent begeleiden. De overige activiteiten, zoals de festivals in de
wijk en jamsessies, worden qua tijdspad en uitvoering meegenomen in het
actieprogramma cultuurbereik, dat op schema ligt. Rond december is er een
programma-opzet klaar.< |
Er is een contract opgesteld met de
multiculturele cultuurmakelaar om vraag en aanbod van multiculturele
projecten op elkaar af te stemmen. De overige werkzaamheden hebben geresulteerd in
het actieplan cultuurbereik, waarin diverse projecten voor jongeren zijn
beschreven, zie deel II. |
Project
|
Verbeteren kwaliteit speelvoorzieningen |
|
Doel |
Verbeteren gebruikskwaliteit van recreatieve voorzieningen voor
jongeren in de openbare ruimte |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
Evenwichtige spreiding van
de verschillende voorzieningen (trapvelden, basketbal, e.d.), in afstemming
met JOS 98 (en indien in Delft ontwikkeld TOS) in georganiseerd verband
bruikbaar. |
In vier wijken zijn in overleg met bewoners plannen
uitgewerkt om de speelvoorzieningen te renoveren. De overige 3 wijken volgen
voor 2001. Er zijn er reeds 30 speelvoorzieningen aangepakt en het streven is
nog eens 30 voor 2001. Voor de periode daarna blijven er nog ongeveer 100 te
doen, waarvan circa eenderde in bezit van corporaties. Binnen een
half jaar zijn alle speelvoorzieningen veilig gemaakt conform de eisen van
het ministerie; om dat te bereiken moeten tijdelijk 50 speeltoestellen worden
verwijderd. Inmiddels zijn ook veel
bewonerswensen bekend over de omvorming van speelvoorzieningen naar
voorzieningen voor de oudere jeugd. Deze verschuiving wordt vanaf 2001
opgepakt in het kader van het EZH-project investeren in de wijken. Van de thans
bestaande circa 80 trapvelden en basketbalpleinen wordt in overleg met de
nieuwe jongerenorganisatie bezien hoe het begeleid gebruik hiervan kan worden
bevorderd. Het bureau dat inmiddels alle basketbalvelden van reclame heeft
voorzien en voor het onderhoud zorgt, heeft met de gemeente afgesproken dat
ook zij activiteiten organiseren. |
Het aantal speelvoorzieningen zoals genoemd in de
nota Speelruimte voor de Delftse wijken is 164. De
gemeente is er verantwoordelijk voor dat die
speelvoorzieningen aangepast worden aan EU eisen van veiligheid. Voor de
zomer 2001 voldoen alle speelplekken aan de veiligheidseisen. Daarnaast
wordt een deel van de speelplekken verbeterd. De eerste fase zou eind 2001
gereed moeten zijn, de tweede fase zomer 2002. Voor de derde fase dienen nog
middelen beschikbaar te komen. In de campagne ‘Laat de
knikkers maar rollen’ wordt een winnend ontwerp van een speeltoestel, gemaakt
door jeugdigen in de leeftijdsgroep 4 - 12 jaar, tot uitvoer gebracht. De
ingebruikneming van “de walvis met hamsterkooi” is voorzien in juli 2001.
Uiteraard zullen daarbij ook de veiligheidsaspecten in worden meegenomen. |
Project
|
Jongerenopbouwwerk Wippolder |
|
Doel |
Invulling geven aan de opbouwwerkmethode binnen het jongerenwerk, met
als doel jongeren te activeren. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
§
Samengesteld wijknetwerk
voor jongeren § Uren jongerenopbouwwerk gerealiseerd en
effectief gemaakt: d.w.z. jongeren zijn geactiveerd § De haalbaarheid van de jongerenaccommodatie is
bekend. |
In Wippolder is medio dit
jaar jongerenopbouwwerk geïntroduceerd. Er is voor 32 uur een
jongerenopbouwwerker aangesteld. De methode bleek uiterst nuttig om meerdere
groepen jongeren uit de wijk te betrekken bij een activiteitenaanbod dat door
gebrek aan jongerenaccommodatie vrij verspreid was. Uit deze groepen jongeren
is een tijdelijke activiteitenraad gevormd. Deze functioneert samen met de
professionals als wijknetwerk jongeren. De gemeente
bereidt thans besluitvorming voor over de locatiekeuze voor de nieuwe
jongerenaccommodatie. De financiële middelen hiervoor zijn reeds opgenomen in
de nota Knopen in de wijken; ook zijn er middelen voor tijdelijke
huisvesting. |
Het
jongerenopbouwwerk van de B.W.D. heeft - volgens de methode van stichting
Alexander - contact gemaakt met de eerste groep jongeren. Een aandachtspunt
blijft de vraag hoe alle jongeren (of een relevante doorsnee daarvan) in dit
traject betrokken kunnen worden. De eerste panelgesprekken hebben plaats
gevonden; belangrijke vragen, die te maken hebben met accommodatie, vrije
tijdsbesteding en activiteiten zijn zo in beeld gebracht. |
Project
|
Zakgeldproject |
|
Doel |
Realiseren van een zakgeldproject waardoor het sociaal pedagogisch
klimaat van jongeren verbeterd wordt. Door jongeren al vroeg in contact met
werk/zakgeldbaantjes te brengen, is de jongere beter in staat om goede
opleidings- en beroepskeuzen te maken. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
Een nog nader te bepalen
aantal jongeren tussen de 13 en 16 jaar bemiddelen naar een zakgeldbaantje. |
Er is een startnotitie
gemaakt, op basis waarvan verdere afwegingen zullen plaatsvinden. Deze
afwegingen gaan over de breedte van het vervolg: vooral aansluitend op
bestaande initiatieven of breed over Delft. |
In het afgelopen jaar zijn
bestaande initiatieven op dit gebied in kaart gebracht en als gevolg daarvan
is een vernieuwde opzet gekozen ten opzichte van het project in de nota
Actieprogramma 2000 - 2001. Deze wordt verder toegelicht in hoofdstuk 5. |
Project
|
Sluitende aanpak 16 – 23 jarigen |
|
Doel |
Sluitende aanpak voor jongeren 16-23, op het terrein van onderwijs, werk
en inkomen, en jongerenwerk. Een sluitende aanpak is m.n. bestemd voor
jongeren die zonder bijzondere aandacht een aanzienlijk risico lopen de
schoolloopbaan voortijdig te onderbreken, d.w.z. geen startkwalificatie te
behalen, waardoor zij zonder voldoende toerusting aan hun maatschappelijke
loopbaan kunnen beginnen, en als gevolg hiervan een beroep doen op een
uitkering, dan wel geen betaald werk hebben. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
§
Eén loket voor jongeren
16-23 jaar. § Centrale registratie, Centrale intake en
Begeleiding van doelgroep jongeren 16-23 jaar. |
Het betreft een project van vier jaar, ingaande
2001. De voorbereidingsfase is in volle gang. Het uitvoeringsteam van 4
case-managers is bijna compleet: per 1 september zijn de casemanagers
Westland en Jongerenwerk aangesteld, per 1 november volgt de casemanager voor
Delft en per 1 januari die voor werk en inkomen. Het team
verzorgt vanaf 2001 de centrale registratie, centrale intake, doorverwijzing
en start de begeleiding op. Het nodige voorwerk is reeds verricht: er is een
plan van aanpak en er bestaan protocollen voor de werkwijze. Het project wordt per jaar opgebouwd, vanuit de
leerplichtgegevens (groeimodel). Het startpunt ligt bij de 16-17 jarigen,
waarvoor al een jaar een pilot bij JOS ‘98 heeft gedraaid. In 2001 worden
daaraan de 18 jarigen toegevoegd. Per oktober is ook het RMC
Casemanagement Haaglanden gestart. Daarbij gaat het om de regionale
coördinatie en het tot stand brengen van 1 instrumentarium. |
Het betreft een project van 4 jaar, ingaande
2001. De
voorbereidingsfase is afgesloten. Het team van 4 casemanagers is compleet.
Per 01-04-2001 zal er op een centrale plaats gewerkt worden door het team.
Het team verzorgt vanaf 01-01-2001 de centrale registratie, centrale intake,
doorverwijzing en start begeleiding op. Plan van aanpak en protocollen op
uitvoerend niveau zijn gereed. Het project wordt per jaar opgebouwd, er is
gekozen voor een groeimodel waar het de registratie betreft. De 16-17 jarigen
zijn reeds in beeld in 2000, de 18 jarigen worden toegevoegd in 2001, etc.
Uit de doelgroep 16- 17 jaar zijn 150 jongeren in beeld. Momenteel 50
jongeren in begeleiding. Potentiële doelgroep voor 2001 (zie groeimodel), 300
jongeren. De sluitende aanpak in
Delft maakt onderdeel uit van het RMC Casemanagement waarin de regio
Haaglanden, (Den Haag Delft, Zoetermeer e.a.), samenwerkt op het terrein van
bestrijden van voortijdig schoolverlaten. De coördinatie van de regionale
afstemming ligt bij de gemeente Den Haag. Regionale coördinatie en het tot
stand brengen van één instrumentarium zijn hierbij doelen. |
Project
|
Opstellen huisvestingsbeleid |
|
Doel |
Het opstellen van huisvestingsbeleid, specifiek gericht op jongeren.
Dit beleid is met name bedoeld om de
kansen voor jongeren (18 –30 jaar) op de woningmarkt in Delft te vergroten en
te voorkomen dat jongeren gedwongen zijn woonruimte buiten Delft te zoeken. |
|
Afspraken |
Voortgang per
okt. 2000 |
per mei 2001
|
De voorstellen uit de nota
jongerenhuisvestingsbeleid zijn uitgewerkt: I.
de kennis over huurrecht en
groepsbewoning is toegenomen bij de doelgroep II.
de criteria binnen het
woonruimteverdelingssysteem zijn aangepast III.
de verschillen tussen de
aanbodmodellen binnen de regio zijn opgeheven (na 2000) IV.
het aanbod kamers en
zelfstandige woonruimte is bescheiden uitgebreid (na 2000) |
I.
Informatie over huren en
huurrecht kunnen jongeren krijgen via de Kamerwinkel. Het item groepswonen
voor jongeren komt eind 2000 op de agenda van gemeente en corporaties.
Bekeken wordt welke mogelijkheden er zijn om binnen de ruimte van de
regionale huisvestingsregels maatwerk te leveren. II.
De criteria vormen vanaf 1
juli 2000 de basis voor het slaagkansexperiment (zie ook hierna het project
“Slaagkansen voor jongeren”) III.
Bestuurlijk Haaglanden
heeft geconcludeerd dat jongerenhuisvesting in nagenoeg iedere gemeente met
de nodige problemen gepaard. Voorlopig uitgangspunt is dat regionaal maatwerk
geleverd moet worden. Of dat gebeurt en vervolgens hoe wordt vanaf eind 2000
verder uitgewerkt. Het Delftse slaagkansexperiment zal daar een bijdrage aan
kunnen leveren. IV.
Inzet van het
slaagkansexperiment is om van de ruim 1.100 aan te bieden zelfstandige
woonruimten tussen 650 en 700 aan jongeren tussen 20 en 30 jaar toe te
wijzen. De mogelijkheden om het kameraanbod te vergroten worden door DUWO
gerealiseerd via de Kamerwinkel. Overleg met TU en gemeente voor wat betreft de
mogelijkheden in het toekomstige spoorgebied zijn gestart. |
De nota “Jongerenhuisvestingsbeleid” is in april
2000 door de gemeenteraad vastgesteld. Deze nota behelst voorstellen voor de
korte(re) en middellange termijn. Voor de korte termijn gaat het om het
bescheiden uitbreiden van het kameraanbod en het vergroten van het aanbod van
zelfstandige woonruimte en daarmee de slaagkans voor jongeren. Specifiek voor
de laatste activiteit is medio 2000 een voorstel gedaan om via een experiment
gedurende 1 jaar, dat wil zeggen tot 1 juli 2001, de kans voor jongere
starters te vergroten. Meetmomenten zijn 1 januari 2001 en 1 juli 2001. De cijfers van de tweede helft van 2000 zijn
begin maart nog in bewerking en daardoor niet beschikbaar voor deze notitie. |
Project
|
Slaagkansen voor jongeren |
|
Doel |
Te komen tot een meer dynamisch en éénduidig
woonruimteverdelingsmodel. Uit het experiment moet blijken of het begrip
kernvoorraad kan worden losgelaten en dat in de woonruimteverdeling gewerkt
kan worden met slaagkansen. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
Experiment is uitgevoerd en
levert gegevens op om de slaagkans voor jongeren daadwerkelijk door beleid
positief te beïnvloeden. |
Sinds de start van het
experiment per 1 juli 2000 hebben de corporaties via gerichte labeling bereikt
dat in oktober reeds een redelijk evenwichtige toewijzing van woningen onder
jongeren in de leeftijd van 20 tot 30 jaar is bereikt. Het aanbod is verruimd
tot 60% van het aantal vrijkomende woningen. 1 januari 2001 is het eerste
meetmoment. Dan wordt duidelijk of de doelstelling meer zelfstandige
woonruimten voor jongeren is te realiseren of dat beleidsmatig (verder)
gestuurd moet worden. |
Het experiment ‘slaagkans’
is 1 juli 2000 gestart. Halfweg, dat wil zeggen over de periode tot en met 31
december 2001, kan uit de beschikbare
cijfers worden opgemaakt dat in het algemeen de slaagkansen van jongeren
tussen 18 en 30 jaar dankzij het specifiek labelen op leeftijd zijn vergroot.
Starters van 18 tot en met 21 jaar en 25 en 26 jarigen scoren nog iets minder
dan gewenst. Hun slaagkansen worden in de tweede helft van het experiment
verder verbeterd. In vergelijking met de situatie voor 1 juli 2000 zijn de
kansen voor o.a. deze groepen in ieder geval verbeterd. |
Project
|
Onderzoek naar opvang van zwerfjongeren |
|
Doel |
In beeld krijgen van het aantal zwerfjongeren en de problematiek van
zwerfjongeren in Delft. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000 |
per mei 2001 |
Najaar 2000 zijn de
resultaten bekend van het onderzoek naar het aantal en de samenstelling van
de groep zwerfjongeren in Delft. |
Het onderzoek heeft plaatsgevonden, met als
resultaat dat weliswaar de problematiek van de dak- en thuislozen in beeld is
gebracht, maar dat dat geen beeld heeft opgeleverd over de omvang en
samenstelling van deze groep. Om die inschatting alsnog
te krijgen wordt momenteel in samenwerking met “het veld” actie ondernomen om
te komen tot een soort van minimum vertrekpunt aantal dak- en thuislozen of
een algemeen geaccepteerde schaalgrootte die van toepassing is op de Delftse
situatie. |
Tijdens een globale inventarisatie van dak- en
thuisloze jongeren (t/m 22 jaar) in de regio Delft is een aantal bepaald van
30 dak- en thuisloze jongeren. Dit zijn geen zwerfjongeren in die zin, dat
zij regelmatig ’s nachts op straat moeten doorbrengen. Het zijn eerder
jongeren die weliswaar dakloos zijn, maar wel iedere avond een (ander) dak
boven het hoofd hebben. Hierbij moet het
onderscheid worden gemaakt tussen jongeren 18+ en 18-. In het kader van
structurering van de bestaande maatschappelijke opvang en de invulling van
het EZH project “Zwerfjongeren en daklozen” worden de mogelijkheden bekeken
om tot verbetering van de opvang en begeleiding van deze groep jongeren te
komen. |
Project
|
Opvoedingsondersteuning voor ouders van tieners |
|
Doel |
Opvoedbureau omvormen ten behoeve van een breder bereik. |
|
Afspraken |
Voortgang per
okt. 2000
|
per mei 2001 |
Het opvoedbureau Delft heeft een nieuwe aanpak
ontwikkeld, waardoor in 2001 aantoonbaar meer ouders van tieners en
allochtonen worden bereikt. Er zijn
streefcijfers geproduceerd. Er is een evaluatie-afspraak gemaakt. De financiering is
vastgelegd. |
Op dit punt is nog geen zichtbaar resultaat
geboekt. Er hebben gesprekken plaatsgevonden met de organisaties die
capaciteit leveren aan het opvoedingsspreekuur in de wijken. Er is voor
gezorgd dat in 2000 gemeentelijk subsidie beschikbaar kwam voor de
voortzetting van de spreekuren. Wanneer er een stabiele
situatie is kunnen er afspraken worden gemaakt over nieuwe streefcijfers en
kan in de doelgroepbereiking worden gestuurd. |
Binnen de gemeente is inmiddels een structureel
bedrag voor het Opvoedbureau beschikbaar van ƒ 65.000,00. Dankzij een
(laatste) bijdrage van het Stadsgewest Haaglanden kunnen in 2001 twee van de
bestaande spreekuren (Wippolder en Tanthof) gehandhaafd blijven. Vanaf
september 2001 wordt een spreekuur georganiseerd gericht op
Voorhof/Buitenhof, aansluitend bij de ontwikkelingen Brede School in die
wijken. In eerste instantie wordt gewerkt aan een vergroting van het bereik
onder allochtone ouders. Voor 2002 worden streefcijfers
afgesproken en wordt een evaluatie-afspraak gemaakt. De mogelijkheden voor
verhoging van de structurele middelen worden nagegaan. |
Project
|
Pilot jeugdhulpverleningsnetwerk Wippolder |
|
Doel |
Ontwikkelen van jeugdhulpverleningsnetwerken in de wijken ten einde
het aanbod voor individuele begeleiding aan jongeren te verbeteren door samen
te werken en af te stemmen. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000
|
per mei 2001
|
Protocollen waarin samenwerking en afstemming met
betrekking tot werkwijze tussen jeugdzorg en lokale organisaties is
vastgelegd; Convenanten
waarin organisatorische samenwerking en afstemming tussen jeugdzorg en lokale
netwerkorganisaties is/ zijn vastgelegd; Beschrijving
van de processen van de ontwikkeling en uitvoering van het pilotproject; Projectevaluaties
en aanbevelingen; Een of meer overdraagbare
modellen waarin de aansluiting van de jeugdzorg op lokale netwerken tot stand
wordt gebracht. |
De pilot is in oktober daadwerkelijk van start
gegaan en duurt 1 jaar. Er is een beleidsteam gevormd van alle betrokken
organisaties: SJD, GGD, Jeugdzorg, leerplicht, politie, jongerenwerk,
Maatzorg, jongerenbeleid. Deze hebben alle een professional afgevaardigd in
het zorgteam, dat samen met het buurtsignaleringsnetwerk tot goede
hulpverlening aan individuele jongeren moet komen. Het signaleringsnetwerk
bestaat uit jongerenopbouwwerker, buurtwerker, wijkagent, ad hoc aangevuld. De betrokken organisaties
hebben een convenant ondertekend. Het zorgteam hanteert de genoemde
protocollen. |
In 2000 is een beleidsteam gevormd uit de
instellingen die in het project participeren. Deze instellingen leveren
deskundigen die zitting hebben in het Zorgadviesteam (ZAT). Problemen
ontstonden toen aangesloten moest worden bij netwerken in de wijk Wippolder.
Er is binnen de wijk, mede door het ontbreken van jongerenwerk en
(voortgezet) onderwijsvoorzieningen moeilijk inzicht te krijgen in bestaande
structuren, waardoor goede ingangen moeizaam te vinden zijn. Hierdoor zijn de
resultaten tot nu toe uitgebleven. Tegelijkertijd
is het duidelijk geworden, dat in andere delen van Delft netwerken aanwezig
zijn, die aansluiting bij een zorgstructuur als het ZAT ontberen. Getracht
wordt daarom om, beginnend in de wijk Buitenhof, te komen tot een met het
Pilotproject vergelijkbare constructie. Tenslotte
blijkt de ontwikkeling van het pilotproject voor een deel parallel te lopen
met ontwikkelingen binnen onderwijs, waar bij het voortgezet onderwijs reeds
sprake is van een goede zorgstructuur en, in het kader van de brede
schoolontwikkeling, ook binnen het basisonderwijs op afzienbare termijn een
vergelijkbare situatie zal ontstaan. Het bovenstaande
overwegende is het doel om in 2001 te komen tot structurering en
professionalisering van de in diverse wijken bestaande netwerken en een
aansluiting met het zorgadviesteam en de rond onderwijs bestaande
zorgstructuur te realiseren. |
Project
|
Jongerenparticipatie bij wijkplannen Buitenhof en Vrijenban |
|
Doel |
Het vaststellen en omschrijven van de wijze van participatie van
jongeren bij het maken en uitvoeren van wijkplannen. |
|
Afspraken |
Voortgang
per okt. 2000 |
per
mei 2001 |
Voor Buitenhof en Vrijenban
wordt in 2000 gebruik gemaakt van een jongeren panel voor elke wijk, om de
meningen te peilen ook over de wijze van participatie. |
In Buitenhof zijn in juni twee groepen jongeren
samengesteld: 1 als panel en 1 die via JOS ‘98 een wijkinventarisatie
heeft gemaakt (SPOK-methode). In Vrijenban is volstaan met 1 panel. De
resultaten zijn met de groepen doorgesproken en vormden via verslaglegging
input voor het wijkplan. In oktober 2000 wordt een
terugkoppeling verzorgd naar de benaderde jongeren over de totale wijkplannen.
Deze jongerennetwerken worden ook betrokken bij de uitvoeringsplannen. |
Bij het opstellen van de wijkplannen voor
Buitenhof en Vrijenban is in 2000 gebruik gemaakt van een jongeren panel voor
elke wijk, om de meningen te peilen ook over de wijze van participatie. In
Buitenhof zijn twee groepen jongeren samengesteld: 1 als panel en 1 die via
JOS98 een wijkinventarisatie heeft gemaakt (SPOK-methode). In Vrijenban is
volstaan met 1 panel. De resultaten
zijn met de groepen doorgesproken en vormden via verslaglegging input voor
het wijkplan. Ook is er een
terugkoppeling verzorgd naar de benaderde jongeren over de totale
wijkplannen. Deze jongerennetwerken worden ook betrokken bij de
uitvoeringsplannen. |
Project
|
De transparante overheid / Jeugddebat |
|
Doel |
Jongeren worden geactiveerd zelf met oplossingen te komen, waarvoor
zij zelf ook verantwoordelijkheid nemen. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000
|
per mei 2001 |
Gemeenteambtenaren houden de gemeente transparant
voor de jongeren. Een Jeugddebat
heeft plaatsgevonden. Er is en wordt aan jongeren
verantwoordelijkheid gegeven bij zaken die zij gedaan krijgen. |
De werkwijze van het programmateam Jongeren is
aangepast. De nadruk ligt nu meer dan voorheen op de missie die de leden
hebben naar jongeren om de kloof tussen jongere en gemeente te overbruggen. Een lokaal
jeugddebat is in voorbereiding, dit wordt in het voorjaar van 2001 verwacht. Op 18 oktober heeft een bijeenkomst
plaatsgevonden over jongerenparticipatie. Daar is gesproken over manieren om
jongerenparticipatie in praktijk te brengen en het transparant maken van de
gemeente. |
De voorbereidingen zijn zodanig getroffen dat een
Delftse variant van een lokaal jeugddebat dit najaar kan plaatsvinden. In
hoofdstuk 5 wordt onder de noemer ‘programma bestuur’ meer over het lokaal
jeugddebat gezegd. |
Project
|
Voorlichtingsacties |
|
Doel |
Goede informatieoverdracht over budgetteren, belastingen,
verzekeringen, ziektekosten e.d. |
|
Afspraken |
Voortgang
per okt. 2000 |
per
mei 2001 |
Een jongerenadvieswijzer
‘geld’, jaarlijks te actualiseren. |
Uit capaciteitsoverwegingen
is er nog geen actie ondernomen. In oktober en november vinden oriënterende
gesprekken plaats met o.a. de Budgetwinkel en studentenorganisaties. |
Er zijn afspraken gemaakt
met de VSSD over een uitbreiding van het poenboek dat zij jaarlijks maken ten
behoeve van informatie verstrekking onder jongeren. Deze uitbreiding bestaat
in eerste instantie uit een verbreding van de informatie, en anderzijds uit
een bredere verspreiding onder jongeren. Door de budgetwinkel wordt momenteel
in samenwerking met het NIBUD onderzocht hoe informatie verstrekking op
scholen moet plaatsvinden, zodat deze leidt tot voorlichting over hoe om te
gaan met geld. |
Project
|
Verbetering Voorlichtingsstructuur |
|
Doel |
Goede (her)profilering van de jongereninformatiepunten in Delft,
toename van bereik onder jongeren. |
|
Afspraken |
Voortgang
per okt. 2000 |
per
mei 2001 |
Het draagvlak onder
mogelijke participanten is onderzocht en gevonden en op basis daarvan is een
plan van aanpak opgesteld. |
De herprofilering van het Jongeren Informatie
Punt staat hoog op de agenda. De gemeente zet nu in op de vorming van een
gezamenlijk draagvlak voor een Delfts jongereninformatiepunt, opgezet vanuit een
goede samenwerkingsafspraak tussen BWD en SJD. Het plan van aanpak kan eind
2000 verwacht worden. Er moet nog gekeken worden naar de financiële
consequenties (de ‘intensiveringsbijdrage jeugd en veiligheid’ van min. v.
binnenlandse zaken kan hier eventueel in voorzien). Ook moet worden gekeken
naar de mogelijkheden om aan te sluiten bij Delft kennisstad en de rol die
jongeren hierin kunnen spelen. Aanvullend is binnen het
vakteam Welzijn is een internetportal in voorbereiding, die een combinatie
zal worden tussen de beleidsterreinen jongeren en sport. Het gedeelte
specifiek voor jongeren is vooral bedoeld om de toegankelijkheid van de
gemeentelijke organisatie voor jongeren te verhogen. In die zin ligt hier een
heel duidelijke relatie met het project “De transparante overheid”. |
De voorlichtingsstructuur
dient verbeterd te worden door de herprofilering van het Jongeren Informatie
Punt. Er is een plan van aanpak opgesteld, dat steunt op een samenwerkingsafspraak
tussen BWD en SJD. Een verdere uitwerking is te vinden in deel III. |
Project
|
In beeld houden van jongeren / Jongerenmonitor |
|
Doel |
Het ontwikkelen van een Delftse jongerenmonitor. |
|
Afspraken |
Voortgang
per okt. 2000 |
per
mei 2001 |
Een onderzoeksinstrument
dat beleidsrelevante informatie oplevert ten behoeve van het integraal
jongerenbeleid. |
Hier ligt nog geen product, maar er wordt al
enige tijd aan gewerkt. Samen met Haaglanden-gemeenten is een jeugdmonitor in
voorbereiding, die via de GGD'en kan worden uitgezet. Aangezien ook om
wijkgegevens wordt gevraagd, moet er worden onderhandeld over inhoud en geld. Binnen Delft wordt in
overleg met vakteam KIS onderzocht of een andere insteek voordelen kan
bieden, namelijk bundeling met andere Delftse monitors. |
In overleg met vakteam
ICT/Onderzoek en statistiek is een plan voor een monitor jongeren
vastgesteld. Daarbij wordt uitgegaan van een groeimodel, waarbij allereerst
de resultaten van de onderdelen uit het actieprogramma gemonitord kunnen
worden. Vervolgens worden andere relevante gegevens en reeds bestaande
monitors gebruikt voor het totaaloverzicht. De monitor wordt digitaal
gepresenteerd. In overleg met de BWD worden thans afspraken gemaakt over
registraties in het veld, op basis waarvan over de te monitoren gegevens kan
worden beschikt. |
Project
|
Tijdig signaleren overlast / klachtenmanagement |
|
Doel |
Betere monitoring en afhandeling van klachten over overlastgevende
en/of criminele groepen jongeren. |
|
Afspraken |
Voortgang per okt. 2000
|
per mei 2001 |
Een procesbeschrijving klachtenafhandeling,
waarin mogelijke maatregelen zijn opgenomen. Een
beschrijving van taken en bevoegdheden van de verschillende vakteams. Verbetervoorstellen zijn
voorgelegd aan de Stuurgroep Integraal Jongerenbeleid / en -Veiligheidsbeleid. |
Het beslisteam jongeren heeft ertoe bijgedragen
dat de zware overlastproblemen zijn teruggedrongen. Het veilig uitgaan op de
Beestenmarkt is via een aparte projectaanpak benaderd. Jongeren, die zich
vorige jaren verzamelden in de Pijperring, zijn succesvol toegeleid naar
jongerenvoorziening The Culture. Er zijn nog
circa 30 aandachtsplekken in de stad. De overlast is op deze plaatsen echter
minder groot. Medio oktober staat een brainstormsessie
gepland om het actieplan verder uit te werken. Bij de uitwerking zal ook het
geprivatiseerde bureau HALT Haaglanden worden betrokken. Bij het ontwerp van
een procesbeschrijving klachtenafhandeling zal een relatie worden gelegd naar
het project keten openbare buitenruimte. |
Het beslisteam jongeren heeft ertoe bijgedragen
dat de zware overlastproblemen zijn teruggedrongen. Er zijn nog circa 30
aandachtsplekken in de stad. De overlast is op deze plaatsen echter minder
groot. Het
geprivatiseerde bureau HALT Haaglanden neemt bij wijze van proef deel aan het
overleg in het beslisteam. De uitkomsten van een brainstormsessie om het
actieplan verder uit te werken zijn besproken. De relatie met
het wijkcoördinatieteam en het wijkbewonersoverleg is beschreven: veel zaken
kunnen in deze overleggen worden opgelost. In het geval dat een klacht de
mogelijkheden van deze twee genoemde wijkoverleggen overstijgt komt het
beslisteam in beeld met het verzoek richting te geven aan, en de uitvoering
in te zetten van het aangedragen knelpunt. De benodigde informatie over
overlast die via een format bij het beslisteam zou kunnen worden aangereikt
zal nog gezamenlijk worden geformuleerd. Bij het ontwerp van een
procesbeschrijving klachtenafhandeling zal een relatie worden gelegd naar het
project keten openbare buitenruimte. |
In dit
hoofdstuk laten we zien wat reeds voor jeugd en jongeren gebeurt binnen het
bestaande beleid. Er is geen behoefte aan nieuwe dingen, maar vooral aan betere
afstemming van wat er is. In veel gevallen gaat het om meerjarig beleid.
Overigens
staan sommige projecten die in deel I genoemd werden ook hieronder genoemd. Dit
is dan wegens gebleken succes in bestaand beleid opgenomen.
Beleidsveld:
|
EZH project > Investeren in de wijken |
Omschrijving |
De gemeente heeft in
het kader van de EZH-campagne het project Investeren in de wijken
opgezet. Van het totaalbudget is 6,2 miljoen bestemd voor kinderen en
jongeren. Aansluitend bij wat bekend is van de vraag van kinderen en jongeren
worden de volgende initiatieven genomen, voor de periode 2001-2004. |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Start van het project Thuis op straat. Uitbreiding van speelbal (kinderen) / balspel
(jeugdigen). Investeren in schoolpleinen als open
speelvoorziening. Activiteiten, waarvan een deel in het
brede-schoolprogramma. Verbeteren van de kwaliteit van speelplekken. Aantrekkelijk houden van de trapvelden. Uitbreiding van skatevoorzieningen. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de veiligheid
in de wijken, wat ook betrekking heeft op jongeren. |
Beleidsveld:
|
Welzijn > Knopen in de wijken |
Omschrijving |
In de nota Knopen in
de wijken zijn ook de basisvoorzieningen in het Delftse jongerenwerk
beschreven. In de periode 2000 - 2004 worden deze basisvoorzieningen
geoptimaliseerd. |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Realisatie van jongeren- en tienerruimten, zodanig
dat er in elke wijk tenminste 1 van deze voorzieningen is. De noodzakelijke
investeringsgelden zijn beschikbaar. Evenwichtige ontwikkeling van tiener- en
jongeren(opbouw)werk over de wijken. Als basisvoorziening is gedefinieerd een
formatie van 40 uur per wijk. Daarnaast is er ambulant jongerenwerk. |
Beleidsveld:
|
Onderwijs > Brede School |
Omschrijving |
In het najaar van 2000
is de voorbereiding van de brede-school in Delft vastgelegd in een plan van
aanpak. De doelgroep is: 0 – 12 jaar (basisonderwijs) en 12 – 18 jaar
(voortgezet onderwijs). Het brede-schoolbeleid bestaat uit onderstaande
onderdelen (zie ‘afspraken’). Het programma wordt in
drie jaar in alle wijken in uitvoering genomen. In het schooljaar
2001 - 2002 wordt gestart in Voorhof en Buitenhof. Met het
voortgezet onderwijs - wijkoverschrijdend - worden aparte afspraken
voorbereid. Als werkwijze is
gekozen voor een projectgroep die afspraken maakt over het stedelijk aanbod
en via programmamakelaars in de wijken samen met betrokkenen uit de wijken
tot ‘inkoop’ van een wijkprogramma komt. Er is een budget
beschikbaar van ƒ 500.000 voor het programma en de makelaars. De
komende vier jaar wordt dat aangevuld met een even groot bedrag voor
activiteiten, via het EZH-project investeren in de wijken. Daarnaast zijn er
budgetten voor huisvesting en inrichting van schoolpleinen beschikbaar. |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Buitenschools programma (sport, cultuur, ICT,
natuureducatie); Basispakket van onderwijs- en
opvoedingsondersteuning, inclusief voor- en vroegschoolse educatie; Inrichting- en huisvestingsmiddelen. |
Beleidsveld:
|
Onderwijs >
Onderwijsbeleidsplan 2001
|
Omschrijving |
In het onderwijsbeleidsplan
geeft de gemeente aan waar zij de prioriteiten in het lokale onderwijsbeleid
legt in de komende vier jaar. Naast een beschrijving van de reguliere
beleidsterreinen zoals bijvoorbeeld onderwijshuisvesting en ondersteuning van
het Delftse onderwijs, worden de accenten voor de komende periode uiteen
gezet. Daarnaast neemt het kansenbeleid
een belangrijke plaats in de komende jaren. Ook voor 12-18/23-jarigen zijn in
het kader van het kansenbeleid een aantal prioriteiten gesteld. Voor het gehele
kansenbeleid voor zowel primair als voortgezet onderwijs is in 2001
2,9 miljoen gulden beschikbaar. |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Prioriteiten
onderwijsbeleidsplan: De brede school, ICT in het onderwijs, impulsen voor personeelsbeleid en de monitoring van het onderwijsbeleid. Prioriteiten
kansenbeleid: Vormgeven zorgloket V.O.. Intensiveren Zorgteams. Sluitende aanpak 16-23-jarigen. |
Beleidsveld:
|
Welzijn > Jeugd en Veiligheid |
Omschrijving |
Jeugdigen spelen soms
een dubbelrol: enerzijds als bedreigers van de veiligheid van anderen,
anderzijds als (potentiële) slachtoffers van onveiligheid. In Delft worden
hinderlijke, overlastgevende jeugdgroepen gesignaleerd, geen criminele. Ook
is in Delft merkbaar dat de integratie tussen allochtone en autochtone
jongeren stagneert. Acties die de gemeente
in 2001 en 2002 mede met het oog op de veiligheid (laat) uitvoeren staan
hieronder genoemd. In totaal is hiervoor
1,2 miljoen beschikbaar. Daarnaast is er voor de komende vier jaar ruim 2
miljoen voor maatregelen in het kader van het integraal veiligheidsbeleid;
dit is niet uitsluitend voor jongeren. Via de stuurgroep
integraal veiligheidsbeleid wordt aan een samenhangend programma gewerkt,
waarbij de veilige school, veilig uitgaan en wijkveiligheid speerpunten zijn. |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Een activiteitenprogramma in de periode half juni
tot september in de wijken, gebruik makend van twee mobiele hangplekken.
Doelgroep vanaf 10 jaar. Onderzoek naar en invoering van een veilig beheer
van jongerencentra, met het accent op Culture. Training en vorming en protocollering bij het
signaleren van overlastsituaties (door jongeren zelf). Implementatie van het project Veilig Uit en Thuis,
door maatregelen met de horeca (toelatingsbeleid, huisregels, fysieke
maatregelen, onderzoek borrelbus, voorlichtingsprogramma). Doelgroep vanaf 14
jaar. Uitvoering van het project de veilige school:
veilige voorzieningen, omgaan met calamiteiten, zorg voor sociale binding; en
koppeling zorgteams scholen met het Openbaar Ministerie. |
Beleidsveld:
|
Cultuur > Actieplan cultuurbereik |
Omschrijving |
De lopende intiatieven
voor jongeren met betrekking tot cultuur worden voor een deel in het Delfts
Actieplan Cultuurbereik genoemd. Ook is vanuit de EZH middelen geld
beschikbaar voor het programmeren van lokale bands in zowel Speakers als de
Koornbeurs. Het Delfts Actieplan
Cultuurbereik betreft een vierjarig programma (2001-2004), waarvan het eerste
jaar een opstartfase is, die vanaf 2002 in concrete activiteiten zichtbaar
wordt. Onderstaande programma-onderdelen hebben betrekking op jeugd en
jongeren. Voor deze projecten is
een dekking van circa 1,5 miljoen beschikbaar. Daarnaast wordt nog onderzocht
hoe dekking verkregen kan worden voor de tijdelijke aanstelling van een
makelaar/verkenner die de wijken intrekt om de multiculturele vraag en aanbod
bij elkaar te brengen en dit in een beklijvende structuur te laten landen met
daarin een plek voor kunstenaars, scholen, welzijnsinstellingen - en
organisaties, de wijken, de scholen. Ook een (programmatische) relatie met de
Brede School kan hier verder een rol in spelen. |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
X-Change: wereldmuziek, contact tussen autochtone en
allochtone jongeren. Inhoudelijk: muziek- en dansworkshops, lespakket VMBO,
bandcoaching, competities, jamsessies en jaarlijks festival; scholing van
docenten. Jongeren en Cultuur: Talent tussen wal en schip.
Doel is verbreding van het culturele programma van podiumkunsten voor
jongeren. Een programmaraad zorgt voor de vormgeving. De Nieuwe Amateur: vergroting van de deelname aan amateurkunst
van jongeren tussen 12 en 24 jaar, door open avonden, workshops. Er komen
vier activiteiten per jaar. Cultuur en school: een VMBO-programma CKV,
uitbreiding van KV met erfgoedonderwerpen, culturele diversiteit via het
brede-schoolprogramma. |
Beleidsveld:
|
Welzijn > Opvang- en integratiebeleid |
Omschrijving |
Medio 2000 is het
integraal opvang- en integratiebeleid voor allochtonen in Delft vastgesteld.
De doelstelling is gelijke kansen op participatie en acceptatie door
autochtonen. Er is een budget mee gemoeid van ƒ 1,7
miljoen voor 2001 en vanaf 2002 ƒ 1,3 miljoen. Voor jeugd en jongeren
is aandacht gevraagd bij de volgende onderdelen: |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
De opvang van 16-17 jarigen in het onderwijs.
Voorbeeldfuncties en sleutelfiguren, een centraal regiepunt en
taal-werkstages zijn belangrijk. Het beleid is gericht op intensivering van de
begeleiding, scholing en toeleiding naar werk van allochtone, vroegtijdige
schoolverlaters, op relatie met de Centrale opvang VO en met het casemanagement
16-23 jarigen. In de groep 16-23 jarigen zit een aandeel van alleenstaande
minderjarige asielzoekers. Ondersteuning van ouders van basisschoolleerlingen,
via cursussen en uitbreiding van opvoedingsondersteuning. De mogelijkheden van integratie via verschillende
activiteitenprogramma’s: Actieplan cultuurbereik, Sportbeleid, Interculturele
activiteiten in brede-schoolprogramma. |
Beleidsveld:
|
Beleid en projecten i.s.m. Welzijn > Activeringsbeleid |
Omschrijving |
In november 2000 is de
nota Samen aan de slag vastgesteld. In deze nota wordt de aanpak van
werkloosheid, armoede en maatschappelijk isolement voor de komende jaren
beschreven. Jongeren vormen 7% van
het totaal aantal geregistreerde Delftse werklozen. Voor jongeren zijn de volgende onderdelen van deze nota van
belang: |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
RMC: registratie van onderwijsuitval van jongeren
tot 23 jaar. Naast activering en educatie is RMC onderdeel van een gericht
beleid om jongeren tot 23 jaar een startkwalificatie te laten behalen en de
sluitende aanpak te professionaliseren. Onderwijs Techno Centrum (OTC), onderwijs gericht op
technische beroepen om het aantal openstaande vacatures in deze sector te
verkleinen. Schuldhulpverlening. Doorlopende leerlijnen. Contactpersonen bij WIZ voor studenten. Verbeteren bekendheid van bijzondere bijstand bij
studenten. |
Beleidsveld:
|
Beleid en projecten > Volksgezondheid en zorg |
Omschrijving |
Op dit terrein is een
beleidsvisie in voorbereiding. In de discussiefase is ten aanzien van
jongeren gewezen op: |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Toegang tot de jeugdzorg, integrale indicatie. Zwerfjongeren, EZH project, dak- en thuislozen
zonder indicatie, schuldhulpverlening. 25% van de dak- en thuislozen is
jonger dan 25 jaar. Het aantal tussen 15 en 23 jaar wordt geschat op
(gemiddeld) 30. Toenemende gemeentelijke rol in de
jeugdgezondheidszorg. |
Beleidsveld:
|
Welzijn > Sportvisie 2000 + 6 |
Omschrijving |
De visie op
sportbeleid wordt in een periode van 6 jaar door vier werkteams uitgewerkt in
actieplannen. Jongeren zijn vertegenwoordigd in de werkteams en bovendien
speerpunt van beleid. De vier actieplannen worden hieronder nog eens genoemd. Verdeeld over 6 jaar
is hiervoor een bedrag van ƒ 2 miljoen beschikbaar. |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Actieplan sport en opvoeding. Actieplan sport dicht bij huis. Hierbij wordt
samenwerking gezocht met betrekking tot gezamenlijk aanbod van
sportverenigingen, buurt- en jongerenwerk, scholen, speelplaats- en
accommodatiebeheerders. Daarnaast is afstemming met relevante beleidssectoren
van belang voor (brede) effectiviteit. Actieplan sportinfrastructuur. Actieplan communicatie en informatie in de sport. |
Beleidsveld:
|
Wonen > Beleidsvisie wonen |
Omschrijving |
In 2000 is de nota
Jongerenhuisvestingsbeleid vastgesteld. Doel is de positie van jongeren (18 -
30 jaar) op de woningmarkt te verbeteren. Op basis van onderzoek zijn
voorstellen gedaan om de kans op een zelfstandige sociale huurwoning en op de
kamermarkt te vergroten: |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Aanpassing van de criteria binnen het woonruimteverdelingssysteem.
Hiervoor loopt thans het experiment slaagkans (zie deel I). Bescheiden uitbreiden van het aanbod zelfstandige
woningen en kamers. Gerichte schriftelijke informatie op locaties waar
jongeren komen over huurderrechten en groepsbewoning. |
Beleidsveld:
|
Diversen > Commercieel uitgaan |
Omschrijving |
Jongeren maken bij het
uitgaan – vooral in de binnenstad – gebruik van commerciële gelegenheden. In
het oog springende gelegenheden zijn horecavoorzieningen: cafés en bars en
muziek- en danscentra. De gemeente kan zowel voorwaardenscheppende als
regelgevende en toezichthoudende rollen vervullen. Initiatieven die hier het
vermelden waard zijn: |
Raakvlakken
jongerenbeleid |
Project Veilig uit en thuis, waarbij samen met
horeca-ondernemers regels worden opgesteld om het uitgaan voor iedereen leuk
te houden. De realisatie van een discotheek aan het
cultuurplein in Zuidpoort. De ontwikkeling van een poppodium in Speakers met
landelijke uitstraling. |
Dit deel
bestaat uit 3 programma’s, en elk van deze programma’s bestaat uit één of
meerdere projecten. De programma’s:
1.
Vrije tijdsbesteding
2.
Preventie en preventieve
hulpverlening
3.
Bestuur
Per programma
wordt eerst toegelicht welk resultaat wordt nagestreefd, de manier waarop dit
gedacht wordt te bereiken en vervolgens wordt het project / worden de projecten
beschreven; in hetzelfde format gegoten als de projecten in deel I.
Programma:
|
Vrijetijdsbesteding
|
Resultaat |
Een
samenhangend aanbod dat is afgestemd op de vraag van jeugdigen en jongeren
(6 24 jaar). |
Werkwijze |
De
vraaggerichtheid versterken van de instellingen die dit aanbod verzorgen. Het
vrijetijdsaanbod kan in verschillende domeinen worden georganiseerd. Wij
onderscheiden de volgende domeinen: gezin, buurt, school, stad. Per domein
zullen we de vraag in beeld brengen, vervolgens onze participatiedoelstelling
kwantificeren en bepalen welk aanvullend aanbod gewenst is. Hierna
komen twee initiatieven aan bod die vooralsnog aparte aandacht behoeven: het
zakgeldproject gericht
aanbod voor (oudere) AMA’s. |
Deelprojecten |
Vrijetijdsbesteding rond het gezin/huis Vrijetijdsbesteding in de buurt Vrijetijdsbesteding rond de school Vrijetijdsbesteding op stedelijk niveau Zakgeldproject Gericht aanbod voor (oudere) AMA’s. |
Rapportage |
Zie deelproject(en) |
Project: |
Vrijetijdsbesteding rond het gezin / huis |
Doel |
Bestaande
vrijetijdsbesteding van jeugdigen in en rond huis (spel, lezen, radio en TV,
computer) aanvullen. |
Afspraken |
Voortgang per |
Project TOS (Thuis op
straat) opstarten |
|
Project: |
Vrijetijdsbesteding in de buurt |
Doel |
Koppelen van hard- en
software, waarmee wordt bedoeld dat openbare ruimten voor spel, sport en
rondhangen worden gecombineerd met de organisatie van activiteiten en
toezicht. Daarnaast is momenteel
onvoldoende zicht op de mate van participatie van jeugdigen op buurtniveau.
Registratie methoden, die momenteel in voorbereiding zijn, zullen verwerkt
worden in de jeugdmonitor. Dit is een verbeteractie, die volgend jaar kan
leiden tot een kwantificering van de participatiedoelstelling. |
Afspraken |
Voortgang per
|
§
Uitvoering: De start van
Thuis Op Straat (TOS) in de wijken Voorhof en Buitenhof. § Uitvoering: Sportactiviteiten door de
sportopbouwwerker § Uitvoering: Intensivering zomerprogramma tieners
en jongeren en oud en nieuw activiteiten. § Voorbereiding: Uitbreiding van speelbal/balspel
naar andere wijken. § Voorbereiding: programma jongerenwerk in
Buitenhof en Voorhof. § Voorbereiding: investering in voorzieningen voor
skate en in open schoolpleinen en trapvelden. § Voorbereiding: zomerschool voor allochtonen. § Voorbereiding: programma van culturele
activiteiten (via buurtacademie) §
Uitvoering: ondersteuning
tieneractiviteiten in Buitenhof (Fledderus en Rode Dorp) en Bieslander (niet
in jaarplan BWD opgenomen). |
|
Project: |
Vrijetijdsbesteding rond de school |
Doel |
De maatschappelijke
wens naar sport en cultuur aan laten sluiten op de jongerencultuur, zo dicht
mogelijk bij huis. De jongerencultuur
geeft aan dat het leuk moet zijn en met elkaar moet plaastvinden:
muziek (rappen, band), ICT (gamen). Ook vorming is van belang (taaltoneel).
Bovendien is veiligheid een belangrijke waarde. |
Afspraken |
Voortgang per
|
Per 1 september 2001 start een
brede-schoolprogramma in de wijken Voorhof en Buitenhof, met sport, cultuur,
natuur/milieu en ICT. Dit wordt later uitgebreid naar andere wijken. Samen met het
voortgezet onderwijs een programma maken voor 12 – 18 jarigen, dat op de
scholen maar ook in de wijken tot uitvoering komt. Als eerste stap worden de
mediatheken langer opengesteld voor de leerlingen en wordt geëxperimenteerd met openstelling voor
andere jongeren via en met het professionele jongerenwerk. Bezien hoe een koppeling
tussen deze programmering en de Delftpas kan worden gemaakt. |
|
Project: |
Vrijetijdsbesteding op stedelijk niveau |
Doel |
Van consumptie naar
zelforganisatie: Jongeren kansen geven hun betrokkenheid bij eigen
vrijetijdsbesteding te laten tonen door hen een actieve rol in de organisatie
te laten nemen. Jongeren (vooral 12+)
hebben meerdere malen aangegeven wensen te hebben op stedelijk niveau. Het
gaat dan om: Uitgaan (muziekgelegenheden, cafés); Goede winkels (kleding);
Vervoersmogelijkheden (’s nachts); Zien en gezien worden (rondhangen, vraag
om aandacht); Voldoende variatie om groepen een eigen territorium te laten
hebben (ruimte voor subculturen); Veiligheid (dit bepaalt ook waar men
heengaat) |
Afspraken |
Voortgang per
|
§
Realisatie discotheek aan
het Cultuurplein. §
Via het jongerenwerk
stedelijke bezoeken organiseren (bijv. Culture huurt Speakers). § Schoolprojecten (De veilige school verbreden). § Stimuleren van buurt (internet-)cafés (project
buurteconomie). §
Binnenstadsmanagement
(winkelaanbod, vervoer, hangplekken). § Via het jongerenwerk vormende activiteiten
(antidiscriminatie, drugspreventie). Er wordt een medewerker educatie en
cultuur aangesteld die bijdraagt aan programmering en voorlichting. §
Realisatie van een
stedelijk skatepark. |
|
Project: |
Zakgeldproject |
Doel |
Jaarlijks 30 jongeren
(13 – 17 jaar) kennis laten maken met werk door middel van een zakgeldbaan.
Het gaat om werk voor maximaal 8 uur per week |
Afspraken |
Voortgang per
|
Een centraal punt (in de wijk Buitenhof) dient
als uitvalsbasis voor het zakgeldproject. Hier begeleidt een
mentor jongeren, acquireert zakgeldbaantjes en bemiddelt in vraag en aanbod.
Het is de uitdrukkelijke wens dat initiatieven vanuit de hele stad hier
terechtkunnen, teneinde enige structuur in het project aan te brengen. De klussen
zijn niet alleen maar non-profit of alleen maar commercieel. Een mix hiervan
kan dus ontstaan. Vermoedelijk vallen de baantjes in het begin vooral in de
non-profit categorie. Bij uitbreiding van activiteiten in de wijk kan gezocht
worden naar activiteiten waarvoor een vergoeding kan worden gevraagd (andere
gemeentelijke afdelingen en brede
school). Een voortgangsbericht wordt
jaarlijks opgesteld. Daarin wordt opgenomen wat het algemene beeld is en hoe
het project zich cijfermatig ontwikkeld. |
|
Project: |
Gericht aanbod voor AMA’s, vooral oudere ama’s |
Doel |
Rust en afleiding
bieden aan AMA’s, teneinde het proces van wennen en inburgeren soepeler te
laten verlopen. |
Afspraken |
Voortgang per
|
Dit project beoogt gerichter aanbod te doen dan
in het verleden (welke onvoldoende werkte, o.a. door te veel accommodatie-gericht
te werken), dichter bij de KWE’s waar de AMA’s wonen of zelfs in zo’n KWE en
ook gerichter in tijd vooral in de periode van aankomst en kort er na en in
de periode een half jaar voor 18 jaar worden en enige tijd daarna. Het aanbod zal
kleinschalig moeten worden en op lokatie. Met de BWD is in dit kader
afgesproken in nauw overleg te zullen werken met SVD en SJD en de Opbouw. Aansluiting bij andere
activiteiten van de BWD in Voorhof en Buitenhof is niet uitgesloten. |
|
Programma:
|
Preventie en preventieve hulpverlening
|
Resultaat |
Realisatie
voorlichtingsketen voor 0 tot 23-jarigen. |
Werkwijze |
Er is reeds sprake van
een gestructureerd informatief aanbod in de periode tot en met basisonderwijs
(GGD, OBD, Opvoedbureau). Wenselijk is om deze lijn door te trekken.
Intensivering dient daarom plaats te vinden, gericht op de jeugdige in het
voortgezet onderwijs. Koppelen van het
aanbod van verschillende regionale hulpverlenings-instanties. |
Deelprojecten |
Jongeren Informatie Punt en ambulante voorlichting Preventieve hulpverlening |
Rapportage |
Zie deelproject(en) |
Project: |
Jongeren Informatie Punt en ambulante voorlichting |
Doel |
Beschikbaar stellen
van toegankelijke informatie aan jongeren om hun ontwikkeling naar
zelfstandigheid en zelfredzaamheid te bevorderen en ter preventie van
problemen op materieel en immaterieel gebied. Dit betekent dat er
een passend aanbod moet zijn in de sfeer van folder- cq. naslagmateriaal,
maar ook moeten intermediairen beschikbaar zijn die jongeren kunnen helpen
bij het vinden van de juiste informatie. |
Afspraken |
Voortgang per
|
Realiseren van JIP, centraal in binnenstad
(Mogelijkheden aan de Brabantse Turfmarkt zijn in onderzoek). Gestreefd wordt
naar opening centraal JIP in september 2001. Delftse JIP
web-site (laten) actualiseren. Informatiehoeken
in jongerencentra, buurthuizen en onderwijsinstellingen. Productontwikkeling
en voorlichting ter plekke. Jongerenpanels beoordelen product en leggen
vragen neer voor verdere productontwikkeling; in toekomst streven naar Jongerenadviesraad. Beschikbaar stellen van Poenboek VSSD, Financiële
voorlichting in lessen middelbare scholen. |
|
Project: |
Preventieve hulpverlening |
Doel |
De gemeente dient de
regie te voeren, zodat een goede aansluiting tussen lokaal en regionaal
jeugdbeleid gewaarborgd wordt en zodat door het bevorderen van samenwerking
overlappingen voorkomen worden. Hierbij kan gedacht worden aan netwerkvorming
waarbij de gemeente het initiatief neemt. |
Afspraken |
Voortgang per
|
Via de (hulp)instellingen de actuele situatie
onderzoeken en vraag en aanbod in kaart brengen. Lopende
projecten opnieuw bezien en waar mogelijk integreren en uitbreiden naar
meerdere wijken van de stad, zoeken naar mogelijkheden om wijkgerichte
activiteiten aan te laten sluiten bij zorgstructuur van onderwijs (brede school). Er wordt
vooral geïnvesteerd in het tot stand brengen van samenhangen: afstemming
tussen Sluitende aanpak (RMC) en Pilot jeugdhulpverlening / buurtsignaleringsnetwerken. Koppeling van
zorgteams op scholen met Openbaar Ministerie. Inschakeling
van de voorpostfunctionaris bij de invulling van de gemeentelijke regierol richting
jeugdzorg. De opvang van zwerfjongeren in dagopvang
bestaande voorzieningen. |
|
Programma:
|
Bestuur
|
Resultaat |
Jongeren zijn in de
gelegenheid om te participeren, vooral op het gebied van beleidsontwikkeling. |
Werkwijze |
(Lokale) Overheid neemt jongeren serieus, is
aanspreekbaar en bereikbaar, hanteert duidelijke procedures en stelt zich
eerlijk en op basis van gelijkheid op jegens jongeren. Zoeken naar manieren om te communiceren met
jongeren. Activiteiten te (laten) ontwikkelen waardoor de
kloof tussen jongeren en overige burgers, jongeren onderling en jongeren en
de gemeente verkleind wordt. |
Deelprojecten |
Lokaal Jeugddebat |
Rapportage |
Zie deelproject(en) |
Project: |
Lokaal Jeugddebat |
Doel |
Jongeren leren hoe de
politiek werkt door zelf politiek te bedrijven. |
Afspraken |
Voortgang per
|
Er wordt een lokaal jeugddebat georganiseerd. In dit
traject leren jongeren debatteren, hoe de politiek werkt en ze maken kennis
met de gemeente. |
|