Bijlage 2: Prestaties BWD (inclusief SWD 2000 en 2001, JOS98 2000)

 

 

2000 (werkelijk)

2001 (afspraak JMA)

2002 (nieuwe afspraak)

Output

 

Personele basisvoorziening per wijk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opbouwwerk

 

 

 

 

 

 

 

Stedelijke projecten

 

Vastgelegd beleid in de nota Knopen in de wijken:

Het leveren van een professionele basisvoorziening in de wijken:

-          tienerwerk vanuit de wijkaccommodatie (minimaal 8 uur/week)

-          agogisch werk (minimaal 32 uur/week) per wijk

-          jongerenwerk (minimaal 32 uur/week) per wijk

-          beheer per accommodatie (32 uur/week)

 

 

In 2000 is het accent gelegd op jeugd- en jongerenwerk en het beheer:

·         In Wippolder speciale tienerruimte in het wijkcentrum gerealiseerd. Tienerwerk wordt door professional uitgevoerd.

·         De verschuiving van de professionals verder voor­bereid maar nog niet in uitvoering. Jongerenwerkers wel geconcentreerd in en werkend vanuit de jongeren­accommodaties.

·         Beheer geconsolideerd, nog niet uitgebreid naar alle accommodaties, er zijn nog drie accommodaties zonder beheer.

 

Er is opbouwwerk geleverd in de wijken Tanthof en Voorhof (de laatste voor een half jaar).

Jongerenopbouwwerk is via een pilot in Wippolder vormgegeven. Dit resulteerde in aanstelling van 3 jongerenopbouwwerkers in de stad.

 

JOS98: 24 activiteiten per week op straat, 124 intakegesprekken voor individuele trajectbegeleiding (over 1999 en 2000)

 

Stagnatie is opgetreden in:

Bewonersondersteuning

Ondersteuning migranten­zelforganisaties

 

Een verschuiving van het agogisch en jongerenwerk naar minder accommodatiegebonden, waardoor ruimte ontstaat voor wijkopbouwwerk.

Te leveren een plan van aanpak om de hiertoe noodzakelijke verschuivingen in het buurt- en wijkwerk en jongerenwerk per 2004 gerealiseerd te hebben.

 

In alle wijken wordt het grootste deel van de uren besteed aan ondersteuning van besturen en coördinerende taken. De werkers voeren nauwelijks direct agogisch werk met groepen uit. In wijken waar dat wel het geval is zijn of meerdere agogisch medewerkers aan het werk of er is sprake van een organisatorisch medewerker.

In de huidige situatie is in feite te weinig functiedifferentiatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de Vrijwiligerscentrale is sprake van een beperking tot de kerntaak Vacaturebank met een minimale dienstverlening. Activeringsactiviteiten kunnen worden opgepakt met additionele financiering.

 

Het productenboek 2002 bevat de werkgebieden waarvoor het budgetsubsidie wordt verleend:

-          Basisvoorziening per wijk;

-          Wijkopbouwwerk;

-          Buurt- en jongerenwerk per wijk;

-          Stedelijk werk.

 

Basisvoorziening:

Per wijk minimaal 1000 directe uren van professionals in te zetten voor het openhouden van de buurthuizen en jongeren­centra op het huidige niveau. In Tanthof en Voorhof worden in het buurtwerk relatief veel vrijwilligers ingezet.

Aan de BWD wordt gevraagd In 2002 een plan uit te werken om het aantal organisatorisch medewerkers op peil te brengen door middel van doorstroombanen.

 

 

Wijkopbouwwerk:

In alle wijken is formatief invulling gegeven aan het wijkopbouw­werk (12 uur per week). Afspraken over de producten zijn tot stand gekomen in het overleg met de wijkcoördinatoren.

 

Stedelijk werk:

-          Opleiding en training ID

-          Vrijwilligerscentrale

-          Jongereninformatie

-          Sportbuurtwerk

-          Migrantencommunicatie

 

Overige stedelijke projecten worden additioneel gefinancierd.

 

Afspraken

 

Vraaggericht werken

 

 

Opbouwwerk

 

 

 

Fusie organisaties

 

 

 

 

 

 

Ondersteuning migranten

 

 

 

Vrijwilligers­centrale

 

 

 

Jongerenwerk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Externe oriëntatie: de buurt- en jongerenwerkers hebben een training vraaggericht werken gevolgd om beter te kunnen inspelen op de behoefte vanuit de wijk.

 

 

 

 

Medio 2000 is de beoogde fusie tussen de verschillende instanties voor jongerenwerk tot stand gekomen. Met de nieuwe Stichting, de BWD zijn concrete afspraken gemaakt over de stedelijke programmering.

 

 

 

 

De externe oriëntatie in het welzijnswerk realiseren door netwerk-benadering en werkwijze opbouwwerk

 

Met de gemeente wordt het eerste kwartaal 2001 een discussie gevoerd over de plaats van het opbouwwerk in Delft. Tot en met april 2001 wordt de inzet geleverd op basis van extra financiering.

 

Opbouwen van de nieuwe organisatie structuur BWD, in management, in werkgebieden, en met gedifferentieerde functies in uitvoerend werk.

Opzetten van een registratiesysteem in het werkveld.

Activiteitenplan omzetten naar een productbegroting 2002.

 

Op basis van de vraag  van de gemeente is nu gekozen voor ondersteuning van de migrantenwerkgroep en deelname overleg over de positie zelforganisaties.

 

Met de gemeente zal overleg gevoerd worden over het perspectief van de VWC. Handhaven van het minimale pakket is pas dan zinvol wan­neer er een nieuw perspectief is voor de VWC.

 

Uitwerken van producten zoals het aanbod voor tieners, allochtonen meiden en AMA’s.

Vormgeven van participatie.

Ontwikkelen van accommodatiebeleid.

Inventariseren wat er voor materialen en inventaris van het jongerenwerk is.

Onderzoeken van het verbeteren van het schoonmaken van de accommodaties.

Het uitvoeren van o.a. de risico inventarisatie in het kader van de ARBO.

Opstellen van veiligheidsbeleid jongerencentra.

 

 

Met de BWD wordt voor het jaar 2002 afgesproken:

o        Het productenboek 2003 bevat ook de aantallen producten;

o        In 2002 wordt de (integrale) kostprijsberekening op transparante wijze afgemaakt en in het onderhandelingsproces met de gemeente ingebracht;

o        Het productenboek 2003 houdt rekening met een verschuiving in capaciteit tussen de wijken, conform de in Knopen in de wijken aangegeven richting;

o        Op basis van registratie in de praktijk (meten) wordt meer inzicht verschaft in het gebruik/bereik van de geleverde producten;

o        Op basis van signalering en onderzoek wordt inzicht verschaft in de feitelijke beleidsuitvoering en met name de “gaten” daarin.

 

De producten jongerenwerk zoals genoemd in de kolom 2001 (aanbod en participatie) krijgen ook in 2002 een vervolg. Zij zijn verwerkt in het productenboek.

Over de beleidsvoorstellen ten aanzien van accommodaties (inventaris, beheer, veiligheid) worden separaat financierings-afspraken gemaakt.

 

 

 

Kengetallen

 

 

 

Geen afspraken gemaakt over kengetallen.

 

 

Geen afspraken gemaakt over kengetallen. Wel afgesproken dat in 2001 een adequaat registratiesysteem ontwikkeld wordt.