Het
onderwerp handhaving is in zijn algemeenheid, of beter gezegd het
handhavingtekort, heeft de afgelopen jaren vaak in de belangstelling gestaan,
zonder dat dit direct en daadwerkelijk leidde tot feitelijk op een hoger plan
brengen van de uitvoering van deze bestuursbevoegdheid c.q. plicht. Door de
onfortuinlijke gebeurtenissen in Volendam en Enschede echter, is daar verandering
in gekomen. We zijn inmiddels breed
maatschappelijk doordrongen van de noodzaak om met dit onderwerp daadwerkelijk
aan de slag te gaan. Daarmee ontstaat een trendbreuk met de in de meeste ogen
doorgeslagen gedoogcultuur die tot op dat moment in Nederland heerste.
Op
gebied van veiligheid en handhaving is er in de afgelopen jaren in Delft een
aantal activiteiten in gang gezet. Om de gebeurtenissen in de horeca
geïntegreerd aan te pakken, functioneert het ambtelijk overleg horeca
aanvragen. Bij evenementen worden er standaard in goed overleg met betrokken
ambtelijke afdelingen en de organisatoren, extra maatregelen getroffen. Met de
ambtelijke reorganisatie NEON zijn de vergunningsverlenende onderdelen voor
ongeveer 90% organisatorisch samen ondergebracht. Met de kanteling van de
organisatie is de sector BTO ingericht. Voor ± 90% worden vergunningen aan
individuele burgers en ondernemers vanuit deze sector verleend. Voor de
toezicht op de naleving van de regelgeving en/of vergunningvoorschriften zijn slechts deels voorzieningen
getroffen. Dit geldt eveneens voor de handhaving die volgt / zou moeten volgen
op de niet-naleving van regelgeving en/of vergunningvoorschriften. Met de
samenvoeging van de verschillende toezichts- en vergunningverlenende afdelingen
worden efficiencyvoordelen verwacht.
Er
heeft een inventarisatie risicovolle bedrijven plaatsgevonden, waarover de
Commissie uitgebreid heeft gesproken. Maatregelen worden voorgesteld in het
plan van aanpak.
In
het kader van de uitvoering van de bestuursovereenkomst milieuwethandhaving
Haaglanden is in 1999 het project Kleurenblind gestart. In samenwerking met
Provincie, politie en waterschap werkt de gemeente actief mee aan het project
integrale handhaving Rotterdamseweg. Het beleid kamerverhuurbedrijven is
inmiddels vastgesteld. De afdeling Riskmanagement is gestart met het project
risicobeheersing.
De
brandweer heeft voor de horeca een systeem van controle opgezet.
Onvoldoende
controle op de naleving van regelgeving en onvoldoende handhaven in geval van
niet-naleving van de regelgeving en vergunningvoorwaarden, draagt
onverantwoorde risico’s met zich mee en tornt aan het maatschappelijk
draagvlak. Immers, draagvlak wordt gecreëerd door het consequent uitvoeren van
de regels waardoor de rechtsgelijkheid en de rechtszekerheid wordt bevorderd.
Handicap bij gewenst adequaat handhaven vormt de hoeveelheid aan regelgeving,
waarbij tot op heden wel ge - en verboden vastgesteld zijn, zonder dat daarbij
voldoende oog is voor de handhavingmogelijkheden en het noodzakelijk draagvlak
in de samenleving. Het onsamenhangend en niet te handhaven stelsel dat hierdoor
is ontstaan, kan de veiligheid van de samenleving in gevaar brengen en kan
leiden tot politieke risico’s.
Riskmanagement
heeft tot taak om de gemeentelijke aansprakelijkheid voorzover deze aanwezig
is, in kaart te brengen en hier op adequate wijze mee om te gaan. Hierbij wordt
gedoeld op kwaliteit van de organisatie het nemen van preventieve maatregelen
alsmede het afdekken van de gevolgen van risicovolle gebeurtenissen.
De
politieke wens om de genoemde risico’s te beperken, speelt ook op landelijk
niveau. Op veel beleidsvlakken heeft men op rijksniveau slechts een afgeleide
taak, namelijk toezicht op de gemeenten. (= het tweedelijnstoezicht). Vanuit
met name het ministerie van VROM heeft
men aangegeven op welke wijze men een verscherping van dit tweedelijnstoezicht
voor staat. Hierover zal binnenkort separaat een nota worden voorgelegd.
Begin
dit jaar is de projectgroep Handhaving gestart. Omdat handhaving een breed
terrein omvat is in deze opzet gekozen om prioriteit te geven aan die vergunningen die de veiligheid van
burgers dienen te waarborgen. Dit heeft geleid tot het starten met de top 9.
Zie hiervoor bijlage 1. Onder andere gaat het om: milieuvergunningen,
bouw(toezicht)vergunningen,
gebruiksvergunningen en evenementenvergunningen.
Met
name wordt gekeken naar de veiligheid, financiële risicobeheersing en
verbeterde dienstverlening.
Aan
de projectgroep nemen de vertegenwoordigers van de volgende sectoren en
vakteams mee:
1. Sector Bouwen,toezicht en
ondernemen (Publiekszaken)
2. Vakteam Milieuzorg (Sector BTO,
Publiekszaken)
3. Vakteam Toezicht Openbare
ruimte (Sector BTO, Publiekszaken)
4. Vakteam Bouwtoezicht en monumenten (Sector BTO, Publiekszaken)
5. Brandweer (Bedrijven)
6. Treasury - en
Riskmanagement (Centrale
staf)
Het
project handhaving kent een driedeling: vergunningsverlening, toezicht
/controle/opsporing en handhaving.
Doel
van het project is dat er duidelijk bestaat op welk niveau Delft de wet – en
regelgeving handhaaft, met welke middelen en op basis van welk beleid. Zonder
handhaving is regelgeving minder effectief en zijn we afhankelijk geworden van
de burgerlijke gehoorzaamheid.
Daarnaast
wordt onder leiding van het projectteam:
1.
geïnventariseerd welke inhaalslagen er moeten worden gemaakt
2.
de werkprocessen van de vergunningen beschreven
3.
Duidelijkheid gegeven over eventuele tekorten in capaciteit en budget
4.
de financiële risico´s bij de vergunningverlening en handhaving
geïnventariseerd en beoordeeld
Een
en ander resulteert in:
A Een voorstel tot handhavingsbeleid,
waarbij wordt aangegeven tot op welk niveau de handhavingprocessen worden
geïntegreerd.
B De te maken keuzen moet leiden tot
meer efficiency, effectiviteit en eenduidigheid.
C Voorstel voor inhaalslagen inclusief
benodigde capaciteit en budget
D Een
voorstel over het niveau van toezicht en de benodigde capaciteit en budget
E Voorstel voor afdekken van de gevolgen
van risicovolle gebeurtenissen
F Een vergunningverleningproces dat op
orde is.
4 Tussenresultaat:
De
top 9 van vergunningen op gebied van veiligheid en handhaving is vastgesteld.
Er
is opdracht gegeven om de 9 vergunningen te beschrijven.
Om
een inhaalslag te kunnen maken voor het verlenen van en toezichthouden op de
gebruiksvergunningen, is een voorstel aan de commissie voorgelegd.
Het
voorstel over handhavingstrategie is separaat aan de commissie voorgelegd.
Een
samenvatting van de resultaten van het Project Integrale handhaving Rotterdamseweg is bijgevoegd in bijlage 2.
Nog
uit te voeren
1 effiencyslag in de 9 werkprocessen van
de vergunningen
2 risicoanalyse naar aanleiding van de beschreven
werkprocessen van de vergunningen. Eventuele voorstellen ter verbeteringen
kunnen volgen.
5 Aandachtspunten bij verdere uitwerking
Bij de verdere uitwerking van het handhavingsbeleid, de samenwerking
daarbinnen, de klantgerichtheid en de doelmatigheid zullen de volgende
gedachten worden meegenomen.
a. Veel van de gevaarzetting, die in bedrijven ontstaat is
zelfs met regelmatige controle niet te voorkomen. Iedere dag kan er in een
bedrijf een blokkade van een nooduitgang ontstaan en iedere dag kan er ergens
onverantwoord brandbaar materiaal worden opgeslagen. Dat is met geen enkele
controle te ondervangen. Het is daarom verstandig om bij bepaalde categorieën
bedrijven (deze moeten nader worden getypeerd) ook de mogelijkheid van
zelfcontrole zelf te ontwikkelen. Deze zelfcontrole zou gestalte kunnen krijgen
via een checklist, die ondernemers zelf gemakkelijk kunnen aflopen. De
checklist zou vanzelfsprekend gekoppeld moeten zijn aan
gebruiks-/milieuvergunning.
b. Bedrijven kunnen in bepaalde categorieën
worden ingedeeld, die gerelateerd aan de gecompliceerdheid van de situatie in
dat bedrijf of inrichting. Zo is DSM ingewikkelder dan een voetbalkantine. Het
spreekt voor zich, dat grote ingewikkelde bedrijven/inrichtingen vaker en
specialistischer gecontroleerd moeten worden dan relatief zeer eenvoudige
bedrijven/inrichtingen. Ook tussencategorieën zijn denkbaar. Het aantal keren,
dat er gecontroleerd wordt kan aan deze verschillende zwaartecategorieën worden
gerelateerd. Bovendien zal onderzocht worden of in de lichtere categorieën het
aantal controles bij gebleken goed gedrag niet omlaag kan en in de loop van de
tijd meer plaats kan maken voor de bovengenoemde zelfcontroles. In dat geval zouden we checklijsten ook door de desbetreffende
bedrijven/inrichtingen kunnen worden ingestuurd naar de gemeente en daar worden
geregistreerd. Steekproefsgewijs kan dan vervolgens nagegaan worden of dit
systeem werkt en verantwoord is.
c. Afhankelijk van de onder b. genoemde
categorie-indeling kan bezien worden in hoeverre verschillende gemeentelijke
controleurs elkanders ogen en oren kunnen zijn. Vooral bij eenvoudige van
bedrijven in relatief lichte categorieën is het zeer wel denkbaar, dat de
handhaver uit de ene discipline tevens de controle voor de andere discipline
uitvoert. Ook is denkbaar dat deze handhaver als hij/zij zelf niet in staat is
om die controle volledig uit te voeren, de toezichthouder wel met behulp van
een checklist een aantal zaken
langsloopt en die vervolgens “thuis” afgeeft aan een ander vakteam. Op die
manier kan de controledoelmatigheid zeer worden verhoogd.
Deze hierboven genoemde elementen zullen bij de verdere opbouw van het
handhavingsbeleid als mogelijke oplossingsrichtingen worden meegenomen.
Eind
2001, uiterlijk begin 2002 heeft de gemeentelijke projectgroep Handhaving haar
project afgerond. In het voorjaar van 2002 kunnen de voorstellen met betrekking
tot het reguliere gewenste niveau van handhaving, de handhavingprioriteiten en
de daarbij behorende organisatievoorstellen door de Raad worden besproken en
vastgesteld. Hierbij wordt gebruik gemaakt
van de resultaten van het project Kleurenblind. Met de afronding van het
project is de handhaving in de lijn geïntegreerd. Op basis van politieke
prioriteitsstelling worden de handhavingactiviteiten opgenomen in de
werkplannen. Daarmee zal jaarlijks inzicht worden gegeven in het niveau van
handhaving en kunnen voorstellen tot bijsturing worden gedaan.
Delft,
14 november 2001
Namens
de projectgroep Handhaving,
Roelie
van Opijnen
Wim
van den Berg
Vergunning / Ontheffing |
Regeling |
Cluster |
Vakteam |
|
|
|
|
Gebruiksvergunning
gebouwen |
Bouw-verordening
(Hfdst 6) |
Publieks-zaken Bedrijven |
Brandweer |
Bouwvergunning |
Woningwet Wet
R.O. |
Publieks-zaken |
BTM |
Sloopvergunning Sloopmelding Sloopvergunning
(binnen beschermd stadsgezicht) |
Bouwver-ordening Monumentenwet 1988 |
Publieks-zaken |
BTM |
Milieuvergunning |
Milieuwet |
Publieks-zaken |
Milieuzorg |
Ontheffing
route gevaarlijke stoffen |
Wet
gevaarlijke stoffen |
Publieks-zaken |
Milieuzorg |
Voorwerpen
op, aan of boven de openbare weg, Evenementen |
Algemeen
Plaatselijke Verordening |
Publieks-zaken |
BTO/TOR |
Gebruiksvergunning
inrichtingen niet gebouwen |
Brandweerwet |
Bedrijven |
Brandweer |
Bak-
en kookplaatsen op de weekmarkt |
Markt-verordening |
Publieks-zaken |
TOR |
Afsteken
groot vuurwerk |
Wet
gevaarlijke stoffen |
Bedrijven |
Brandweer |
In het
kader van de uitvoering van de bestuursovereenkomst milieuwethandhaving
Haaglanden is in 1999 het project Kleurenblind opgestart.
Doel
van dit project is om de samenwerking bij handhaving tussen de betrokken
partners (gemeente, provincie, stadsgewest, politie en hoogheemraadschap) te
verbeteren en vanuit de verschillende beleidsvelden meer geïntegreerd te
benaderen. In dit project was een pilot-gebied aangewezen aan de Rotterdamseweg
waarbinnen een 30-tal te benaderen bedrijven zijn gelegen.
Nadat
de eerste fase (controle 10 bedrijven) was afgerond is im het najaar van 2000
een voorlopige evaluatie van dit project gehouden.
De belangrijkste
conclusies van deze evaluatie zijn:
1. Integraal
handhaven kost meer tijd maar levert meer kwaliteit. Afhankelijk van de aard
van het onderzoeksobject dient er iets meer tijd te worden gestoken in de
controle om de handhaver in staat te stellen ruimte te creëren voor
afstemmings- en coördinatiemomenten. Aan de andere kant kan door
signaaltoezicht (dus kijken voor elkaar) de beschikbare toezichtscapaciteit
gerichter worden ingezet.
2. Integraal
handhaven is een bulkbegrip; je zal per project moeten bepalen tot welk niveau
de samenwerking moet reiken (signaaltoezicht/uitwisselen
handhavingsinfo/afstemmen handhavingsactiviteiten/coördinatie van
handhavingsactiviteiten)
3. Integraal
handhaven op basis van 1 handhavingsstrategie
4. Integraal
handhaven inkaderen in de reguliere werkzaamheden door in samenspraak met
andere disciplines de werkplanning op elkaar af te stemmen.
5. Nieuwe
medewerkers als vast onderdeel van het inwerkprogramma intensief kennis te
laten maken met en bij de overige handhavingspartners. Het integraal handhaven
moet immers niet persoonsafhankelijk worden.
6. Alleen
de politie houdt zich bezig met het strafrecht. Er moet meer duidelijkheid
komen over de reikwijdte en dwarsverbanden tussen strafrecht en bestuursrecht.
7. Bij
projectmatig werken, dus ook projectmatig integraal handhaven, is het van
cruciaal belang om een strakke organisatie neer te zetten. Meedoen in een
project op basis van vrijwilligheid mag niet leiden tot vrijblijvendheid.
In de evaluatie was mede een interview begrepen onder de
in het project begrepen ondernemers. Als belangrijkste conclusie vanuit de
klant kwam in interview voren:
8. Zij
vinden een integrale benadering dus waarbij alle instanties tegelijkertijd hun
inspectie verrichten, een hele verbetering. Het bespaart met name veel tijd en
er wordt voorkomen dat instanties langs elkaar heen werken.