CENTRAAL REGISTRATIE EN INFORMATIEBUREAU

 

Inhoudsopgave C.R.I.B. Delft

 

Inhoudsopgave                                                                                     blz.1

Introductie deelproces 15 Registratie van slachtoffers                              blz.2

Inleiding                                                                                              blz.3

Deelplan 15 in relatie tot het Rampenplan                                              blz.4

Inhoudsopgave Regeling C.R.I.B.                                                           blz.5

Regeling met betrekking tot C.R.I.B.                                                      blz.6, 7

Taakomschrijving met benoeming deeltaken                                           blz.8

 

Deeltaak:  De alarmering van personeel

toelichting                                                                                           blz.9,10

instructie ontvanger A,B,                                                                      blz.11,12,13

instructie eerste berichtgever C,D                                                          blz.14,15

instructie berichtgever E                                                           blz.16

instructie overige berichtgevers en leden registratiegroepen F                   blz.17

 

Deeltaak: De vorming van het Centraal Registratie en Informatiebureau

toelichting                                                                                           blz.18

instructie hoofd bureau CRIB                                                                 blz.19

 

Deeltaak: De registratie door het CRIB

toelichting                                                                                           blz.20,21

 

Deeltaak: De vorming van registratiegroepen

toelichting                                                                                           blz.22

instructie hoofd bureau CRIB                                                                 blz.23,24

instructie leider registratiegroep                                                            blz.25

 

Deeltaak: De registratie in de opvangcentra

toelichting                                                                                           blz.26

instructie leden registratiegroepen/het registratieformulier                        blz.27

 

Deeltaak: De verstrekking van inlichtingen door het CRIB

toelichting                                                                                           blz.28

instructie hoofd bureau CRIB                                                                 blz.29,30

 

Bijlagen

Bijlage 1   Telefoonlijst                                                                         blz. 31 t/m 35

Bijlage 2   Personen achter de functies                                                  blz. 36

Bijlage 3   Alarmeringsschema BZ                                                         blz. 37

Bijlage 4   Inhoudsopgave CRIB-koffer                                                    blz. 38

Bijlage 5   Concept aanwijzingsbesluit CRIB-functionarissen                    blz. 39

Bijlage 6   Uitwerkingsregeling Rechtspositie artikel 15:1:11                    blz. 40

Bijlage 7   Registratieformulier CRIB                                                      blz. 41

Bijlage 8   Inlichtingenformulier CRIB                                                     blz. 42

Bijlage 9   Functies en verantwoordelijkheden van het CRIB                     blz. 43 t/m 45

Bijlage 10 Situatieschets CRIB                                                             blz. 46

Bijlage 11 Alarmeringsschema gemeentelijke rampenorganisatie  blz. 47

Bijlage 12 Stroomschema alarmering buiten kantooruren (zie bijlage 3)     blz. 48             

Bijlage 13 Invulformulier indeling registratiegroepen                                 blz. 49

Bijlage 14 Hiërarchische opbouw Rampenplan Delft                                blz. 50

Bijlage 15 Afkortingenlijst                                                                     blz. 51

Bijlage 16 Verwanteninformatiesysteem (VIS)                                         blz. 52

 

 

 

 

 

VAKTEAM BURGERZAKEN -  D E E L P R O C E S  1 5

                                                  Registratie van slachtoffers 

 

Officiële benaming :  Deelplan van het vakteam Burgerzaken Delft

 

Referenties: 

Wet Rampen en Zware Ongevallen (WRZO); het Rampenplan van de gemeente Delft en het Ambtenarenreglement.

 

Definitie: 

Het Deelplan is een organisatieplan, dat een onderdeel vormt van het Delftse Gemeentelijk Rampenplan.

Doel: 

Het Deelplan dient uitvoering te geven aan de taak, die in het Gemeentelijk Rampenplan aan het vakteam Burgerzaken is opgedragen. Hiermee wordt beoogd, dat de gevolgen van een ramp voor betrokkenen zo beperkt mogelijk blijven. Taken zijn:

1.   Registreren, verzamelen, groeperen en verifiëren van alle gegevens over slachtoffers;

2. Op basis van de registratie, verstrekken van algemene informatie, aan het Gemeentelijke crisisstaf (burgemeester) en via deze staf aan Communicatie t.b.v. informeren van publiek en pers, en verstrekken van persoonlijke informatie aan familie/relaties van slachtoffers.

 

Aandachtspunten:

- Registratie vindt plaats in een Registratiecentrum. Informatieverstrekking vindt plaats vanuit een Informatiecentrum. Een verificatiecentrum verbindt beiden. De centra vormen het Centraal Registratie- en Informatiebureau (CRIB), zijn bij elkaar geplaatst, maar fysiek gescheiden;

- In eerste instantie worden gegevens over slachtoffers verzameld door de politie. Bij het operationeel worden van het CRIB moeten eerst deze gegevens worden overgenomen;

- Bij het registreren moet een totaalbeeld worden gevormd van alle slachtoffers;

 

Procesverantwoordelijk

- vakteam Burgerzaken

Uitvoering

- Registratie                                                                             BZ

- Informatie verstrekken  over geregistreerden aan burgers            BZ

- Informatie aan de pers/bestuurlijke informatie                            Communicatie

- Opvang relaties slachtoffers                                                    WIZ/GGD

- Ordehandhaving                                                                      politie

- Registratie in opvangcentra/ bij tijdelijke huisvesting                  BZ/PuZa

- Registratie geneeskundige hulpverleningsketen             GGD/GHOR

- Registratie na identificatie                                                       politie

Mogelijk in te schakelen

T.b.v. gegevens voor een totaalbeeld:

- Wonen (Wijk- en Stadszaken)

- Belastingen (vastgoedinfo)

- Buurthuizen/woningcoöperaties

- Politie/Vreemdelingendienst (politie kan worden ingeschakeld bij info nabestaanden)

- Ziektekostenverzekeraars/bedrijfsverenigingen

- Ministerie van VWS (voor bemannen callcentre)

- Landelijk Recherche Team (LRT voor hulp bij onderzoek CRIB-bestand)

- Allochtonenorganisaties (stg. Vluchtelingenwerk, Tolkencentrum)

 

Uitgave            :  Vakteam Burgerzaken Publieksdienst

Samenstelling  :  juli 2001

Plaats              :  Delft

 

Het Deelplan Burgerzaken wordt verstrekt aan medewerkers van gemeentelijke diensten, die een taak binnen dit organisatieplan toebedeeld hebben gekregen en onder de daartoe aangewezen medewerkers van het vakteam Burgerzaken, die ten tijde van de daadwerkelijke rampbestrijding taken te verrichten hebben.


INLEIDING

 

 

Rampen zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven, hetgeen nog niet inhoudt dat maar passief moet worden toegekeken.

 

Wijs geworden door "schade en schande" zijn dan ook in toenemende mate pogingen ondernomen om dit onheil af te wenden, denk bijvoorbeeld aan het opwerpen van dijken cq, bij een onontkoombare ramp, de gevolgen hiervan te beperken.

Dit laatste ligt dan meer op het gebied van de naastenzorg maar ook hiervoor kunnen al goed maatregelen worden voorbereid.

Het is echter menselijk om, bij afwezigheid van een directe dreiging de aandacht te laten verslappen en de recente geschiedenis leert wat hiervan het gevolg is.

Een overheid die alert wil zijn, zal dan ook dwingende voorschriften uitvaardigen en hierop controle uitoefenen.

Toch was het pas in de beginjaren zeventig, dat het begrip "rampenbestrijding" onder een brede laag van de bevolking een begrip werd.

De generatie van die tijd kreeg oog voor de risico's die de samenleving steeds meer gingen bedreigen met de ontwikkeling van kerncentrales, lozingen van gevaarlijke stoffen en de voortschrijdende uitbreiding van chemische industrieën met de daarbij behorende vervoerslijnen.

De chemische en petrochemische industrie in het Europoortgebied is omvangrijk en risicovol. Een klein bedrijfsongeval kan al grote gevolgen hebben. Op Delfts grondgebied is een kerncentrale (IRI) gesitueerd. Ook Rotterdam Airport brengt een risico met zich mee. Rijkswegen A4 en A13 vereisen  verdere alertheid van de gemeente.

 

Wanneer zich een ramp op het grondgebied van Delft voordoet, is de gemeente Delft verantwoordelijk voor de bestrijding er van. De Wet Rampen en Zware Ongevallen verplicht iedere gemeente tot het ontwikkelen van een rampenplan.

Tot het gemeentelijk Rampenplan behoren alle deelplannen van de gemeentelijke diensten die een taak hebben bij de bestrijding van een ramp of een grootschalig incident of de gevolgen daarvan.

Wanneer zich in of nabij Delft een ramp of een grootschalig incident voordoet of dreigt voor te doen, kan het nodig zijn dat een deel van de bevolking moet worden verplaatst.

De beslissing daarover wordt door de burgemeester, als hoogste plaatselijke gezagsdrager belast met de zorg voor de openbare veiligheid, genomen.

De taak met betrekking tot de registratie van verplaatste personen en het verstrekken van inlichtingen hieromtrent is opgedragen aan het vakteam Burgerzaken.

In het door dit vakteam opgestelde Deelplan wordt aangegeven wat de taken en bevoegdheden zijn van Burgerzaken, alsmede de wijze waarop en wanneer hieraan gestalte dient te worden gegeven ten tijde van de ramp of grootschalig incident.

 

Het deelproces 15 heeft betrekking op de vastgestelde formele regeling inzake het Centraal Registratie-en Inlichtingenbureau en het actieplan, dat vooral van belang is voor de medewerkers van het vakteam Burgerzaken en bestaat in de vorm van instructies.

 

Aandacht wordt gegeven aan de alarmering, de vorming van registratiegroepen, het Centraal Registratie-en Informatiebureau (CRIB), de registratie in de opvangcentra, de registratie door het CRIB en de verstrekking van inlichtingen.

 

 

Het Deelplan Burgerzaken in relatie tot het rampenplan.

 

 

De gemeente Delft heeft in haar rampenplan een overzicht gemaakt van taken, die de Gemeentelijk Crisisteam (GCS) zelf en de gemeentelijke diensten moeten gaan verrichten ten tijde van een ramp.

Het vakteam Burgerzaken heeft, zoals al eerder is vermeld, als kerntaak de registratie en het verstrekken van inlichtingen over rampslachtoffers.

Het Deelplan van Burgerzaken vormt dan ook een onderdeel van het gemeentelijk Rampenplan.

De verdeling van taken en de organisatiestructuur bij de bestrijding van een ramp of grootschalig incident is als volgt.

 

- In de WRZO wordt de algemene leiding (het opperbevel) toegewezen aan de Burgemeester.

  Hij wordt bijgestaan door een GCS, dat bij de Brandweer gehuisvest is.

 

- De operationele leiding bij de bestrijding van een ramp is gelegd bij de Commandant van de Brandweer. Hij wordt bijgestaan door een operationeel team in een coördinerend actiecentrum.

 

- De evacuatieverantwoording  is toebedeeld aan de korpschef van regiopolitie Haaglanden.

  Hij wijst een evacuatieleider aan, die als schakel moet gaan functioneren tussen de operationele leiding en het WIZ-actiecentrum.

 

- Het Centraal Registratie-en Informatiebureau (CRIB), gehuisvest in Phoenixstraat 16, staat in contact met het GCS, het actiecentrum Communicatie waar het Informatiegedeelte van het CRIB onder valt en het actiecentrum WIZ welke laatste instantie de directe leiding heeft over o.a. de opvangcentra waar de registratiegroepen van Burgerzaken hun werkzaamheden verrichten.

 

Alle deelnemende gemeentelijke diensten, waaronder Burgerzaken, hebben de volgende taken in het Rampenplan van de gemeente Delft, namelijk:

- de uitvoering van deelplannen;

- het adviseren van de Burgemeester;

- het meewerken aan de taakvervulling door het operationeel team en het GCS;

- het bij de Burgemeester aanvragen van bijstand, voor zover dit valt buiten het mandaat van de eigen 

dienst;       

- het regelmatig informeren van het GCS over de verrichtte activiteiten;

- het regelen van de logistieke verzorging van het door hen ingezette personeel;

- het in bedrijf stellen van het actiecentrum.

 

Gekozen is voor een systeem waarbij de aangewezen ambtenaren in het bezit worden gesteld van een instructie, welke periodiek bij ingrijpende wijzigingen in zijn geheel wordt vervangen, waarna de "oude" instructie wordt bijgewerkt en centraal bewaard.

Op deze wijze is er altijd een instructie beschikbaar.

Er zijn instructiemappen voor (1) ontvanger/berichtgever (de 3 ontvangers en het hoofd CRIB hebben thuis ook een koffertje met CRIB-materiaal), (2) berichtgever, (3) leden registratiegroepen en (4) personeel bezetting CRIB.

De instructies 1 t/m 3 zijn uitgereikt aan de aangewezen personen.Instructiemap nr.4 wordt pas uitgereikt als op Burgerzaken daadwerkelijk een CRIB moet worden ingericht. De hiervoor benodigde personen worden dan aangewezen onder het aanwezige personeel van Burgerzaken.

Deze mappen (10 in getal) zijn opgeslagen in de CRIB-kast in het Phoenixstraat 16 op de gang van de 1e verdieping van het Phoenixstraat 16 naast de deur van kamer 111. ( sleutel in kastje binnenkomst kamer 112)

 

 

 

INHOUDSOPGAVE VAN DE REGELING M.B.T. HET C.R.I.B.

 

HOOFDSTUK I

 

1.Taak en organisatie van het CRIB.

1.1 Omschrijving taak

1.2 Organisatie

 

HOOFDSTUK II

 

2.Omschrijving van de lokatie van het actiecentrum.

2.1 Opvangcentra

2.2 Phoenixstraat 16

 

HOOFDSTUK III

 

3.Intern alarmeringsschema

3.1 In te schakelen ambtenaren

3.2 De alarmering

3.3 Communicatiemiddelen

 

HOOFDSTUK IV

 

4.Intern Verbindingsschema en middelen

4.1 Transport gegevens, opname in bestand

4.2 Toegankelijkheid bestand

 

HOOFDSTUK V

 

5.Personeel en materieel

5.1 Personeel

5.2 Materieel

 

HOOFDSTUK VI

 

6.Bijdrage/deskundigheid

 

HOOFDSTUK VII

 

7.Kosten

 

7.1 Personeel

7.2 Materiaal

7.3 Leges

 

HOOFDSTUK VIII

 

8.Activiteitenschema

8.1 Organisatiedraaiboek

8.2 Instructie

 

 

 

DEELPLAN VAKTEAM BURGERZAKEN VAN HET RAMPENPLAN, zoals bedoeld in art. 3 lid 2 van de Wet Rampen en Zware Ongevallen.                

 

 

Houdende de regeling met betrekking tot het Centraal Registra­tie- en Informa­tie­bureau (C.R.I.B.)

 

HOOFDSTUK I

 

1.   Taak en organisatie van het CRIB.

 

1.1. Taak is registratie van verplaatste personen en het verstrekken van inlichtin­gen aan derden omtrent de ­verblijfplaats van rampslachtoffers, daaron­der te ver­staan omgekomen, gewonde, verplaatste en vermiste personen.

 

1.2. De organisatie betreft:

a. Alarmering van personeel, de vorming van registratiegroepen en inrichting CRIB;                   

b. Registratie in de opvangcentra en door het CRIB,

c. Verstrekking van inlichtingen door het CRIB.

 

HOOFDSTUK II

 

2.   Omschrijving van de lokatie van het actiecentrum.

 

2.1. De registratiegroepen zijn werkzaam in de opvangcentra.

 

2.2. Het CRIB zal in eerste instantie worden gevestigd op Phoenixstraat 16 op de 1e verdieping in de kamers 112, 113 en 114.(zie bijlage 10) Als het Phoenixstraat 16 niet toegankelijk is wordt uitgeweken naar WIZ aan de Hooikade 13.

 

HOOFDSTUK III

 

3.   Intern alarmeringsschema.

 

3.1. Het intern alarmeringsschema betreft drie groepen:    ­  

a.   3 ontvangers/berichtgevers alarmbericht bestaande uit plv hoofd, (evt. ook hoofd) en de applicatiebeheerder van Burgerzaken,

b.   6 overige door het hoofd Burgerzaken aangewezen berichtgevers,

c. een 4-tal registratiegroepen bestaande uit in totaal 18 door het hoofd Burgerzaken aangewezen ambtenaren. 

 

3.2. De wijze van bereikbaarheid, waarschuwing en alarmering.

Het alarmeringsbericht wordt door de ambtenaar Rampenbe­strijding doorgegeven aan de onder 3.1. van groep a. eerst bereik­bare berichtontvanger. Deze geeft het bericht door aan de eerstvolgende bereikbare van groep b, zodat  de tele­foonlijn van de eerste vrij blijft voor het ont­vangen van verdere berichten. De 4 eerst bereikba­ren van groep b. vormen dan uit groep c. ieder een eigen ­groep.

 

3.3. De voor de alarmering beschikbare middelen.

 

     Het nummer Gemeentelijke Crisisstaf is: 015-2602652 t/m 2655

 

Ingeval dit (tijdelijk) niet mogelijk is geschiedt de berichtgeving aan huis door de politie of anderszins.

 

 

 

HOOFDSTUK IV

 

4.   Het intern verbindingsschema  en de daarvoor beschikbare middelen.

 

4.1. De gegevens van de in de opvangcentra geregistreerde personen worden doorgegeven aan het CRIB in het Phoenixstraat 16 middels een daartoe ingestelde koeriersdienst of  faxappara­tuur.     ­       

Deze gegevens worden samengesteld tot een gegevensbestand waarbij ook verificatie plaats vindt met het GBA-bevolkingssysteem van Centric of GBA-systemen van andere (buur)gemeenten voor zover mogelijk.

 

4.2. Uit dit bestand worden inlichtingen verstrekt aan vakteam Communicatie waartoe telefoonlijnen beschikbaar zijn. Het inlichtingen gedeelte van het CRIB maakt organisatorisch deel uit van het actiecentrum Communicatie voor wat betreft de publieksgerichte informatie. Bij de gemeentelijke capaciteit overstijgende rampen of grootschalige incidenten wordt mogelijk een beroep gedaan op een call centre van het Ministerie van VWS.

 

HOOFDSTUK V

 

5.   Personeel en materieel.

 

Het vakteam Burgerzaken stelt personeel beschikbaar voor de organisatie van het CRIB, de registratiegroepen en de bezet­ting van het CRIB in het Phoenixstraat 16. De  Facilitaire Dienst stelt het personeel beschikbaar tbv. de bodedienst en telefoon­verbindingen, en computerverbindingen (ICT).

 

HOOFDSTUK VI

 

6.   De bijdrage of deskundigheid die bij de rampenbestrijding door het vakteam Burgerzaken geleverd kan  worden, is de specifieke kennis van registratie van personen, het samenstellen van een gegevensbestand in samenhang met het bevolkingssysteem en het verstrekken van inlichtingen uit dat bestand.

 

HOOFDSTUK VII

 

7.   De kosten die uit het CRIB voortvloeien.

 

7.1. De personeelskosten die gemaakt worden voor het instellen van het CRIB worden apart aangetekend.

 

7.2. Voor materiaalkosten (veelal wordt van reeds bij Burgerzaken aanwezige apparatuur gebruik gemaakt) wordt jaarlijks op de begroting van het vakteam Burgerzaken een bedrag gereserveerd.

 

7.3. In verband met het bijzondere karakter van de informatieverstrekking worden in beginsel geen leges in rekening ge­bracht.

 

HOOFDSTUK VIII

 

8.   Het activiteitenschema om de organisatie operationeel te houden bestaat uit:

 

8.1. Bewaking en bijhouding van een organisatiedraaiboek door een daartoe door het hoofd Burgerzaken aangewezen ambte­naar.

 

8.2. Regelmatige instructie van het aangewezen personeel en het deelnemen aan jaarlijks te organiseren rampenoefeningen.

 

 


              RAMPENBESTRIJDINGSORGANISATIE

 

 

 

Taakomschrijving - Algemeen

 

 

Wanneer zich in of nabij Delft een ramp of grootschalig incident voordoet of dreigt voor te doen, kan het nodig zijn dat een deel van de bevolking moet worden verplaatst. De beslissing daarover wordt door de Burgemeester, als hoogste plaatselijke gezagsdrager belast met de zorg voor de openbare veiligheid, genomen.

 

 

De verplaatsing kan zich bewegen van en naar Delft. Aannemelijk is, dat bij evacuatie van een stadsdeel verplaatsing van de bevolking naar een ander stadsdeel (mede) zal geschieden.

 

 

Gemeentelijk zal, naast opvang en transport, voor registratie van verplaatste personen moeten worden gezorgd.

 

 

Het bericht, dat een ramp of grootschalig incident zich heeft voorgedaan of dreigt voor te doen, wordt vanwege de burgemeester door de Ambtenaar Rampenbestrijding (ARB), ingedeeld bij de Brandweer, gegeven, die dan een aantal maatregelen zal treffen.

 

 

De taak met betrekking tot registratie van verplaatste personen is opgedragen aan het vakteam Burgerzaken.

 

Er wordt op 2 manieren informatie gegeven:

1.   Het verstrekken van inlichtingen aan geïnteresseerden en verwanten omtrent de verblijfplaats van rampslachtoffers, daaronder te verstaan omgekomenen, gewonden en verplaatste personen, is aan Burgerzaken opgedragen.

2.   Het verstrekken van aantallen slachtoffers (verplaatste personen doch wel van gewonde en/of omgekomen rampslachtoffers) aan de GCS en het persinformatiegedeelte van het actiecentrum Communicatie.

 

 

Teneinde hierop zoveel mogelijk te zijn voorbereid is voor de uit deze taak voortvloeiende werkzaamheden een aantal instructies opgesteld.Als algemene opmerking geldt hiervoor,

dat in de praktijk kan blijken dat een aantal zaken niet uitputtend is geregeld en dat in vele gevallen, voor zover daarin in de instructies niet is voorzien, moet worden geïmproviseerd. De instructies zullen dan naar verwachting wel als richtsnoer kunnen dienen.

 

 

De instructies zijn gegroepeerd naar de volgende deeltaken:

 

 

- de alarmering van personeel;

- de vorming van het Centr.Reg.-en Inf.bureau (CRIB);

- de registratie door het CRIB;

- de vorming van registratiegroepen;

- de registratie in opvangcentra;

- de verstrekking van inlichtingen door het CRIB.

 

              ----------------------------

 

 

 

                DE ALARMERING VAN PERSONEEL (1)

 

 

Toelichting

 

 

De instructies betreffende de alarmering van personeel hebben tot doel om op de kortst mogelijke termijn een aantal ambtenaren ter beschikking te hebben.

 

Hiertoe is een "sneeuwbal "-systeem ontworpen, waarbij de ontvanger van het bericht via een eerste berichtgever de overige berichtgevers en via dezen de leden van de registratiegroepen doet waarschuwen.(bijlagen 2 en 3)

 

Een eerste berichtgever wordt ingeschakeld om zodoende te bereiken, dat de telefoon van de ontvanger van het bericht zoveel mogelijk vrij is voor de ontvangst van verdere berichten van de ARB.

 

De alarmering van personeel zal geschieden, wanneer door of  vanwege de burgemeester een alarmbericht wordt uitgezonden.

 

Het alarmbericht houdt in de opdracht om tot onmiddellijke actie over te gaan; naast ontvangers en berichtgevers worden ook de registratiegroepen gealarmeerd.

 

Bij alarmering geeft iemand uit de gemeentelijke crisisstaf kennis aan het hoofd Burgerzaken of aan de in volgorde eerst bereikbare der ambtenaren, vermeld in het alarmeringsschema onder 1 t/m 3 (bijlage 3)

 

Er dient onmiddellijk tot actie te worden overgegaan. De gealarmeerde ambtenaren dienen zich onverwijld naar het vakteam Burgerzaken cq. de uitwijklokatie (dienst WIZ, Hooikade) te begeven.

 

Het hoofd CRIB kan na de eerste berichten over de omvang van de ramp besluiten de hulp van de regio (Hulpverleningsregio Haaglanden) ic. de gemeenten Den Haag en Zoetermeer in te roepen. In een overleg is de intentie uitgesproken elkaar te ondersteunen met personeel en middelen op het moment dat een van hen door een ramp wordt getroffen. (zie telefoonlijst voor contactpersonen)  Gespecialiseerd burgerzakenpersoneel wordt dan beschikbaar gesteld om werkzaamheden in het CRIB te gaan verrichten.

 

 

 


 

                DE ALARMERING VAN PERSONEEL (2)

 

 

Vervolgens waarschuwt het hoofd CRIB of de eerst bereikte ontvanger de in volgorde eerst bereikbare der in het alarmeringsschema onder 1 t/m 9 vermelde berichtgevers, en draagt deze op:

 

de overige berichtgevers te alarmeren en tot actie over te gaan en de vier eerst bereikbaren op te dragen elk een groep te waarschuwen en te formeren.

 

Alle gewaarschuwde ambtenaren begeven zich onmiddellijk, nadat zij zich van hun alarmeringstaak hebben gekweten c.q. nadat zij zijn gealarmeerd, eventueel per taxi, naar de werkruimte van Burgerzaken in Phoenixstraat 16 cq het uitwijkcentrum gesitueerd bij de dienst WIZ op de Hooikade 13.

 

Hierop hebben betrekking de instructies:

 

-voor de ontvanger     A en B;

-voor de berichtgevers C t/m E;

-voor de leden van de groepen F.

 

 

               -------------------------

Stroomschema alarmering (zie bijlage 12)

 

 

Instructie ONTVANGER                                                                                  A

 

 

Ontvangst alarmbericht

 

 

Alarmering

 

 

U ontvangt bericht, van iemand uit de gemeentelijke crisisstaf, dat zich in of nabij Delft een ramp of grootschalig incident voordoet.

 

 

1.Noteer:

- naam, functie en telefoon nummer                    | naam   :

                                                                       |

                                                                       | Functie:

                                                                       |

                                                                       | Tel.nr.:

                                                                       |

- datum en tijdstip ontvangst                              | Datum  :

  bericht                                                           |

                                                                       | Uur    :

                                                                       _______________________________

 

- zakelijk inhoud bericht    :

 

 

 

 

 

 

 

1. Waarschuw:

 

a. als eerste Centric te Eindhoven voor de opstart van het GBA-systeem.

      Telefoonnummer 040-2604955

 

b. de eerst bereikbare der na u in het alarmeringsschema onder 1 t/m 9 vermelde berichtgevers en                                                                                      draag hem op:

 

-  de vier volgende bereikbare berichtgevers te waarschuwen en hen op te                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  dragen elk een groep te alarmeren;

-  de overige berichtgevers te waarschuwen;

-  ten laatste (telefonisch) aan u verslag te doen, alles

   overeenkomstig instructie E;

 

 

Opdracht verstrekt aan         :

 

                               om        :

 

Verslag ontvangen   om       :

 

Bijzonderheden :

 

 

 

c. Eventueel hoofd Vakteam Burgerzaken, eventueel berichtgevers vermeld onder 1 en/of 2. 

 

 

 

 

 

 

 

 

  d. Kennisgegeven aan Hoofd Vakteam

  

   Beheerder systeem       om  :           uur.

   Of      

   Centric (indien nacht)    om  :           uur.

 

   Burgerzaken                  om  :           uur.

 

   Berichtgever 1               om  :           uur.

 

   Berichtgever 2               om  :           uur.

 

 

 

 

 2.        Begeef u, na ontvangst van het verslag, naar Phoenixstraat 16, naar Burgerzaken       

            (Meenemen: sleutels, indien buiten normale kantooruren;

            : doorlatings/legitimatiebewijs;

            : de instructiemap.

 

 

 

 

Instructie ONTVANGER                                       B

 

Alarmering ingetrokken, er wordt toch geen CRIB ingesteld

 

Alarmering

 

Informeer:

 

a. Hoofd vakteam Burgerzaken (indien nog niet geïnformeerd), eventueel berichtgevers 1 en/of 2(indien gealarmeerd), systeembeheerder.

____________________________________________________________

 

-  Kennisgegeven aan:

 

-  Hoofd vakteam Burgerzaken      om:            uur

 

-  berichtgever 1                            om:            uur

 

-  berichtgever 2                            om:            uur

 

-  systeembeheer                          om:            uur

   of

-  Centric                                       om:            uur

------------------------------------------------------------

b. de eerst bereikbare van de na u in het alarmeringsschema onder 1 t/m 9 vermelde berichtgevers en draag hem op:

 

-  de berichtgevers onder 7 t/m 9 te informeren;

-  ten laatste (telefonisch) aan u verslag te doen,

   alles overeenkomstig instructie E.

____________________________________________________________

   Opdracht verstrekt aan:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             om:             uur

 

   Verslag ontvangen              om:             uur

   Bijzonderheden :

 

___________________________________________________________

c. de overige berichtgevers t/m 6.

____________________________________________________________

   Geïnformeerd nummer 3          om:             uur.

                          nummer 4          om:             uur.

                          nummer 5          om:             uur.

                          nummer 6          om:             uur.

   Bijzonderheden :

 

Belangrijk!!

Bel de Gemeentelijke Crisisstaf terug om zeker te zijn dat de alarmering afgeblazen is en er geen CRIB hoeft te worden ingesteld. 

 

 

Instructie EERSTE BERICHTGEVER                             C

 

Alarmering in werking, CRIB moet worden ingesteld

 

 

Alarmering

 

 

U bent als eerst bereikbare berichtgever door de ontvanger in kennis gesteld van het inwerkingtreden van het alarm.

 

1. Noteer:

 

   -de naam van de ontvanger,     Naam:

    die u het bericht doorgeeft

 

   -tijdstip ontvangst bericht    Uur :

____________________________________________________________

 

2. Alarmeer de overige berichtgevers (instructie H) en draag de eerste vier op elk een registratiegroep te alarmeren.

____________________________________________________________

 

 

 

   Gewaarschuwd nr.3              om:               uur.

 

                                4              om:               uur.

 

                                5              om:               uur.

 

                                6              om:               uur.

 

                                7              om:               uur.

 

                                8              om:               uur.

 

                                9              om:               uur.

 

   Opdracht tot alarmering van groep A aan nr. :

                                                          B         :

                                                          C         :

                                                          D         :

  

 Bijzonderheden:

 

 

 

   Breng verslag uit aan de ontvanger.  

                

 

   Verslag gedaan                 om :               uur.

 

 

2. Begeef u, na ontvangst van het verslag, naar Phoenixstraat 16,werkruimte van      Burgerzaken

           (Medenemen: sleutels, indien buiten normale kantooruren;

                                : doorlatings/legitimatiebewijs;

                                : deze instructiemap).

   I.v.m.(e.v.)volgend bericht deze instructie in tweevoud.

 

 

 

Instructie EERSTE BERICHTGEVER                                                                                      D

 

Alarmering ingetrokken, CRIB hoeft niet te worden ingesteld

 

 

Alarmering

 

 

U bent als eerst bereikbare berichtgever door de ontvanger in kennis gesteld van de intrekking van het alarm.

 

1. Noteer:

   - naam van de ontvanger,die                                        Naam:

     u het bericht doorgeeft

 

   - tijdstip ontvangst bericht                                             Uur :

 

 

2.   Stel de berichtgevers onder 7 t/m 9 in kennis van de intrekking van alarmfase.

 

 

   Kennisgegeven aan nr. 7       om:             uur.

 

                                         8       om:             uur.

 

                                         9       om:             uur.

 

 

 

   Bijzonderheden        :

 

 

 

 

 

 

3.   Bel de ontvanger terug om zeker te zijn dat de alarmering afgeblazen is en er geen CRIB hoeft te worden ingesteld.

 

 

   Verslag gedaan                om:              uur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instructie BERICHTGEVER                                                                                                     E

 

 

Alarmering

 

 

U bent als berichtgever in kennis gesteld van het inwerkingtreden van de alarmfase en hebt opdracht gekregen een groep te alarmeren.

 

1. Noteer:

 

   -de naam van degene die u de                                   Naam   :

    opdracht heeft verstrekt

 

   -tijdstip ontvangst bericht                                            Uur       :

 

   -letter van de door u te

    alarmeren groep                                                        Letter    :

 

   -bijzonderheden :

 

 

 

 

 

2.   Alarmeer de leden van de groep en draag hen op zich met medeneming van hun doorlatingsbewijs direct- eventueel per taxi - naar Phoenixstraat 16 werkruimte Burgerzaken te begeven.

 

 

 

   Gewaarschuwd  naam:                                               om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

                             naam:                                                om:              uur.

 

 

 

3. Begeef u naar Phoenixstraat 16, werkruimte Burgerzaken   

   (Meenemen: sleutels, indien buiten normale kantooruren;

            : doorlatings/legitimatiebewijs;

            : deze instructiemap;

            : koffer met registratiemateriaal.

 

 

 

 

 

Instructie overige berichtgevers en leden registratiegroep                                                      F

 

 

Alarmering

 

 

U bent als berichtgever of als lid van een registratiegroep

in kennis gesteld van het inwerkingtreden van de alarmfase.

 

 

Begeef u onmiddellijk met medeneming van uw doorlatings/legitimatiebewijs en deze instructiemap,eventueel per taxi, naar Phoenixstraat 16, werkruimte Burgerzaken.

De berichtgevers nemen tevens de onder hun berusting zijnde koffer met registratiemateriaal mee.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DE VORMING VAN HET CENTRALE REGISTRATIE- EN INFORMATIEBUREAU          

 

                                                                      C.R.I.B.

TOELICHTING

 

Zodra de alarmeringsfase is ingetreden en een aantal ambtenaren, wordt tot de vorming van een Centraal Registratie-en Informatiebureau (CRIB) overgegaan.

 

De taak van het CRIB, welke door het vakteam Burgerzaken dient te worden uitgevoerd, is tweeledig, te weten:

-het aanleggen van een bestand van rampslachtoffers, daaronder te verstaan: omgekomenen, gewonden, verplaatste personen en mogelijke slachtoffers(vermisten);

-het verstrekken van inlichtingen uit dat bestand aan publiek, de GCS en informatiebureau Communicatie.

 

Ten behoeve van de uitvoering van die taak worden registratieformulieren verzameld en gealfabetiseerd, welke afkomstig zijn van:

a.registratiegroepen in opvangcentra;

b.ziekenhuizen, verpleeginrichtingen en morgues, ambulancediensten, politie en Rampen Identificatie Team(RIT);

c.geëvacueerden, die al dan niet bij particulieren een onderkomen hebben gevonden.

d.op telefonisch aangeven(nav.vraag naar persoon die nog niet is geregistreerd)

 

De registratieformulieren worden in vijf deelverzamelingen* cq één bestand ondergebracht, in het eerste geval gesorteerd op naam van betrokkene en wel als volgt:

-de formulieren op naam van de betreffende persoon(Indien de gemeente van herkomst evenwel niet Delft is, moet dit formulier worden doorgezonden naar die andere gemeente en dient een kopie van dit formulier te worden ingevoerd in de verzameling cq.een aantekening hiervan te worden ingevoerd in het bestand).                           

-Van hen, wier identiteit niet vaststaat of wie vermist wordt, worden de formulieren in één afzonderlijke verzameling gehouden,gesystematiseerd naar geslacht en vermoedelijke leeftijd.

 

Het hoofd CRIB is de eerstverantwoordelijke voor:

-het inrichten van het CRIB;

-de registratie van gegevens;

-de verstrekking van inlichtingen.

 

Afhankelijk van de te verwachten stroom telefonische verzoeken om inlichtingen zullen - ter beoordeling van het hoofd CRIB- mogelijk maatregelen voor speciale telefoonvoorzieningen moeten worden getroffen.In dat geval zal gebruik kunnen worden gemaakt van de vaste telefoonaanaansluitingen in de ruimte waar Burgerzaken is gehuisvest

Er zullen dan extra telefoons moeten worden aangesloten.

Is dit het geval, dan zal het hoofd CRIB contact opnemen met de ARB, die ervoor zal zorg dragen dat de telefoonnummers, waaronder het CRIB bereikbaar is, via de massamedia bekend worden gemaakt.   

 

Vervolgens wordt contact opgenomen met de Facilitaire Dienst Beheerder telefoontoestellen (zie telefoonlijst)Deze heeft het beheer over het benodigde materiaal(telefoontoestellen + verlengsnoeren).                     

 

Het personeel van het CRIB wordt door of vanwege het hoofd CRIB aangewezen.

 

 

 

 

 

Instructie Hoofd CRIB                                    

 

Organisatie                                                 

Instelling centraal registratie- en informatiebureau     

 

Hoofd CRIB

 

- bepaalt de plaats waar het CRIB zal worden gehuisvest;   

  

- wijst aan wie als plv. hoofd CRIB zal fungeren;                                                

 

- draagt eventueel aan plv. hoofd CRIB op het bureau in te richten;       

 

 

  Opdracht verstrekt aan:                                  

 

                    hoofd.CRIB:                                  

 

                    plv.hoofd.CRIB:                                   

 

 

- neemt- zo nodig contact op met de telefoonbeheerder (zie telefoonlijst), t.b.v.aansluiting                                                    c.q. plaatsing extra telefoons.

 

 

  Gesproken met         :                                  

  Aantekeningen          :                                  

 

 

 

 

 

 

 

  Datum/tijd            :       

                          

 

-meldt aan Ambtenaar Rampenbestrijding (ARB)(zie telefoonlijst) cq Gemeentelijke Crisisstaf, onder welk(e) telefoonnummer(s) het CRIB bereikbaar is. 

                                                    

 

  Aan Ambtenaar Rampenbestrijding/Gemeentelijke Crisisstaf gemeld

  CRIB bereikbaar onder telefoonnummer(s):                 

 

 

 

 

 

 

  Datum/tijd            :                                   

 

 

 

 

- geeft instructies ten aanzien van het verstrekken van inlichtingen (zie: instructie terzake van het verstrekken van inlichtingen, daaronder begrepen het aanwijzen van ambtenaren voor speciale taken).                         

 

 

 

 

                                   DE REGISTRATIE DOOR HET CRIB                    

 

Registratiemateriaal:                                      

Bij het CRIB komen van verschillende zijden registratieformulieren binnen met gegevens omtrent rampslachtoffers.

 

Ten behoeve van een regelmatige aanvoer van registratieformulieren (uit de opvangcentra) wordt een koeriersdienst ingesteld.                                                

 

Wanneer tengevolge van een ramp personen, die een op Delfts gebied gelegen woning hebben verlaten, voorlopig zijn opgevangen in een opvangcentrum in een andere gemeente kunnen omtrent hen door dat centrum geregistreerde gegevens binnenkomen.Indien daarbij gebruik is gemaakt van formulieren, die niet passen in het Delftse "inlichtingenregister",dan worden de op die formulieren vermelde gegevens overgenomen op Delftse registratie registratieformulieren ter verwerking.                          

 

Naar gelang de aard en omvang van het rampgebeuren zorgt Hoofd CRIB er voor, dat registratieformulieren worden verspreid en beschikbaar gesteld op (door ARB) aan te wijzen plaatsen ten behoeve van evacué`s, die niet in een opvangcentrum, doch bij particulieren, een onderkomen hebben gevonden.         

Deze formulieren zijn mede bestemd voor kennisgeving van wijziging van het evacuatie-adres en worden door betrokkenen aldaar ter plaatse ingevuld en achtergelaten (of hier later weer ingeleverd) waar dan voor doorzending zal worden zorggedragen naar het CRIB van de gemeente waar betrokkenen zijn opgenomen in het persoonsregister.De afdeling Communicatie zorgt voor de bekendmaking van de plaatsen waar formulieren verkrijgbaar zijn en zal de evacué`s aansporen de nodige gegevens door middel van die formulieren te verstrekken.                 

De bij het CRIB op andere wijze dan middels ingekomen registratieformulieren ontvangen berichten omtrent evacué`s worden onmiddellijk vastgelegd op formulieren van het toepasselijke model ter verdere verwerking.                

 

Soorten registers.                                          

Alle, behalve de door medewerkers Burgerzaken ingevulde, bij het CRIB binnengekomen formulieren worden , na verificatie met het geautomatiseerde persoonsregister, gesorteerd op naam van de op die formulieren vermelde personen. Om de snelheid van de opbouw van een register van slachtoffers te bevorderen, worden formulieren aangelegd door BZ-mensen pas na registratie geverifieerd.

                            

Formulieren, die betrekking hebben op een adres buiten Delft, worden zo spoedig mogelijk gekopieerd en verzonden naar het CRIB van de betreffende gemeente.                  

De aldus gesorteerde en niet verzonden formulieren worden opgenomen in een register dat alfabetisch-lexicografisch is gerangschikt.                                               

De formulieren betreffende niet-geïdenticifeerde personen worden, gesystematiseerd naar geslacht en vermoedelijke leeftijd, in één afzonderlijke verzameling gehouden.           

Zodra de identiteit van een aanvankelijk als niet-geïdentificeerd beschreven persoon wordt vastgesteld, worden de persoonsgegevens op het betreffende formulier dan wel op een nieuw formulier ,dat aan het eerste exemplaar wordt gehecht, aangetekend en wordt dit formulier cq de gegevens opgenomen in het register van geïdentificeerde personen.

 

 

 

In het CRIB worden in principe 5 verzamelingen gevormd, een op naam gerangschikte verzameling van de  formulieren per toestand van betrokkene: evacué(e), gewond, overleden, vermist en een verzameling van formulieren betreffende diegenen, die(nog) niet zijn geïdentificeerd.

 

Wanneer van een persoon, die blijkens een reeds in het systeem aanwezig formulier eerder werd geregistreerd, een formulier binnenkomt met recentere gegevens (b.v. een nieuw adres), wordt het nieuwe formulier op het oude gehecht en daarna in het register geplaatst cq.de meer recente gegevens in het onderhavige record opgenomen.

 

Centrale CRIB: telefoonnummer 015-………….. * wordt bekendgemaakt

 

Het CRIB bevindt zich op de eerste verdieping van Phoenixstraat 16 in de kamers 112 en 113 (Registratie en Verificatie) en kamer 114 (Informatieverstrekking). Indien Phoenixstraat 16 vanwege de ramp niet begaanbaar is wordt uitgeweken naar het WIZ-gebouw aan de Hooikade 13.

 

Kamer 112 telefoon: 015-2.602.662

 

De koerier/bode geeft de op het opvangcentrum opgehaalde stapel registratieformulieren af aan het plv.hoofd CRIB. Omdat de formulieren op het opvangcentrum zijn ingevuld door BZ-medewerkers worden deze formulieren niet eerst geverifieerd. In kamer 112 bevindt zich het registratiecentrum (automatisering). Hier worden de formulieren in een geautomatiseerd systeem verwerkt. Verwerkte formulieren worden naar kamer 113 gebracht.

 

Kamer 113 telefoon: 015-2.602.484

 

Op kamer 113 bevindt zich het Verificatiecentrum van het CRIB met aansluiting op het GBA. Ook  binnenkomende informatie over slachtoffers vanuit politie, brandweer, ambulances, ziekenhuizen, morgues, RIT etc., wordt hier eerst geverifieerd. Daarna gaat deze informatie naar kamer 112 waar het in het systeem wordt verwerkt. De verwerkte formulieren van het opvangcentrum worden hier achteraf (na invoering in kamer 112) gecontroleerd. Er bevindt zich een archief voor de papieren registratie. Deze dient als basis voor alle mutaties en aanvullingen. Daar wordt mee bedoeld dat ten alle tijden als zich wijzigingen voordoen in de status van een persoon, eerst het papieren formulier erbij wordt gezocht alvorens deze voor mutatie wordt aangeboden bij de systeemverwerkers in kamer 112.

 

Het kan bij een omvangrijke en onoverzichtelijke calamiteit van belang zijn nauw samen te werken met het Landelijke Recherche Team van de politie (LRT). Met hun specialistische kennis kunnen zij van waarde zijn bij het opschonen en actueel houden van het CRIB-register. Het Hoofd CRIB beslist als hij het nodig acht het LRT in te schakelen (zie telefoonlijst).

 

 

 

 

 

 

 

 

                                       DE VORMING VAN REGISTRATIEGROEPEN            

 

 

 

Toelichting

 

 

De alarmering is er op gericht een aantal ambtenaren bijeen te krijgen, die een eerste aanzet zullen moeten geven tot de registratie in opvangcentra van de verplaatste personen.

 

Het materiaal voor deze registratie bevindt zich in de kast op de gang op de 1e verdieping van Phoenixstraat 16 naast kamer 111. ( sleutel in kastje binnenkomst kamer 112)

 

Teneinde de registratie ook te kunnen aanvangen wanneer Phoenixstraat 16 niet bereikbaar zou zijn, hebben de ontvangers en berichtgevers een koffertje met registratiemateriaal thuis (zie bijlage 4).

 

De samenkomende gealarmeerde ambtenaren nemen aanstonds de vorming van het CRIB ter hand.

 

Hoofd CRIB is het Hoofd Burgerzaken, zolang deze niet aanwezig is treedt als hoofd op de door het hoofd aangewezen plaatsvervanger.

 

 

Het Bureau Registratie heeft een drieledige taak:

 

1. de zorg voor de registratie van verplaatste personen in opvangcentra;

   en

   ingeval inwoners van de gemeente Delft worden verplaatst,

2. de zorg voor de centralisatie van gegevens betreffende rampslachtoffers, daaronder te verstaan: omgekomenen, gewonden en verplaatste personen;

3. het verstrekken van inlichtingen omtrent dezen.

 

 

In het CRIB worden in eerste instantie de registratiegroepen geformeerd die,voorzien van het nodige materiaal,naar de opvangcentra worden gedirigeerd en aldaar de registratie ter hand nemen.

 

Ter bevordering van de communicatie doet Hoofd Bureau Registratie zich - na aankomst van de registratiegroepen in de opvangcentra - de telefoonnummers van deze centra melden.

 

Nadat de registratiegroepen naar de opvangcentra zijn vertrokken, wordt overgegaan tot de vorming van een Centraal Registratie-en Informatiebureau (CRIB), dat als taak heeft de centralisatie van gegevens en de verstrekking van inlichtingen.

 

Mocht blijken dat niet genoeg personeel kan worden opgeroepen om adequate registratiegroepen of bemensing van het central CRIB te vormen dan kan personeel van Den Haag of Zoetermeer worden opgeroepen (zie telefoonlijst).

 

N.B.

De mogelijkheid bestaat dat ten behoeve van één of meer andere gemeenten in de regio een CRIB wordt ingesteld.

De opdracht daartoe wordt door de Ambtenaar Rampenbestrijding, van de gemeente waar het GCS wordt gehuisvest, verstrekt.

 

 

 

 

Instructie Hoofd CRIB                         (zie ook bijlage 9)                      

 

Organisatie

Vorming registratiegroepen.

 

Hoofd CRIB

 

Meldt, zo nodig, aan de GCS/ARB (toestel 015-2602652 t/m 2657) op welk toestel deze bereikbaar is;

 

 

  Aan ARB gemeld: bereikbaar op toestel:

  Nadere bijzonderheden:

 

 

  datum/tijd:

 

 

noteert waar door de dienst WIZ opvangcentra zijn/worden ingericht;

 

 

  Opvangcentra ingericht:

 

 

 

- verzamelt de door berichtgevers ingevulde instructies A t/m E;

- stelt aan de hand van bij het alarmbericht of nadien door de ARB gegeven informatie vast;

  a. of en zo ja hoeveel registratiegroepen naar de opvangcentra moeten worden gezonden;

 

 

Aantal registratiegroepen  :                 naar:

                                          :                        :

                                          :                        :

                                          :                        :

 

  b.hoeveel en welke ambtenaren een registratiegroep zullen vormen (zie invulschema "in registratiegroepen ingedeelde ambtenaren"bijlage 13);

 

  - wijst voor elke registratiegroep een chef en plv.chef aan (zie invulschema achterin);

 

  - reikt aan elk lid van een registratiegroep een map met registratiemateriaal en instructie     uit;

 

  - zorgt  -zonodig-  voor duplicaat doorlatingsbewijzen.(Hiervoor contact opnemen met facilitaire dienst)

 

  - regelt het vervoer naar het voor elke registratiegroep aangewezen opvangcentrum.

 

  - noteert de hem door de leiders van de registratiegroepen gemelde telefoonnummers van de opvangcentra.

 

   Opvangcentrum :                                                  ,tel.nr.

 

        "                    :                                                ,tel.nr.

 

        "                    :                                                ,tel.nr.

 

 

 

 

Functie Hoofd CRIB                                      

 

 

De functie van het Hoofd CRIB in het kader van de rampenbestrijding is:

 

 

a. algemeen:

 

- het onderhouden van contact met de Gemeentelijke Crisisstaf, Politie, GGD en ziekenhuizen etc.;

 

 

b. ten aanzien van de alarmering :

 

- het dragen van verantwoordelijkheid voor de alarmering van ambtenaren;

 

c. ten aanzien van de registratie:

 

   - het doen formeren van registratiegroepen;

 

   - het doen aantekening houden van degenen, die in de registratiegroepen zijn ingedeeld;

 

   - het doen verzamelen van de door de berichtgevers ter zake van de alarmering                             gemaakte aantekeningen, dit ten dienste van van de financiële vergoeding;

 

   - het doen aanwijzen van de leiders van de registratiegroepen;

 

   - het doen regelen van het vervoer van de ambtenaren van en naar de opvangcentra;

 

   - het doen regelen van de aflossing van ambtenaren;

 

 

d. ten aanzien van de registratie van gegevens in de opvangcentra en de verstrekking van informatie door het CRIB:

 

 

   - het bepalen van zowel de plaats als de personele bezetting van het CRIB;

 

   - het zonodig zorg dragen voor het doen aanvragen van extra telefoonlijnen/-toestellen;

 

   - het eventueel geven van nadere instructies aan het CRIB, daaronder begrepen nadere richtlijnen voor de verstrekking van inlichtingen door het CRIB.

 

NB. alle of enkele van deze taken kunnen gemandateerd worden aan de door het hoofd CRIB aangewezen plaatsvervangend hoofd CRIB.

 

 

 

 

 

 

Instructie Leider REGISTRATIEGROEP                  (zie ook bijlage 9)      

 

 

 

Leider registratiegroep:

 

  - onmiddellijk na aankomst in het opvangcentrum meldt hij zich bij het hoofd daarvan;

 

  - regelt met de door het Hoofd opvangcentrum daartoe aangewezen functionarissen van transportgroepen de aan-en afvoer van personen naar en van de aan de registratiegroep toegewezen plek of ruimte;

 

  - meldt aan het Hoofd CRIB onder welk telefoonnummer het opvangcentrum bereikbaar is;

 

  - zorgt dat met de registratie zo spoedig mogelijk een begin wordt gemaakt;

 

  - is verantwoordelijk voor een vlot verloop van de door de leden van zijn registratiegroep te verrichten werkzaamheden;

 

  - zorgt dat de ingevulde formulieren worden verzameld, en gealfabetiseerd aan de koeriers ter hand worden gesteld;

 

  - behartigt de belangen van de registratiegroep in het opvangcentrum;

 

  - houdt aantekening van al hetgeen hem dienstig voorkomt;

 

  - brengt regelmatig of na afloop van de werkzaamheden dan verslag uit van de werkzaamheden van de registratiegroep aan het hoofd CRIB.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                DE REGISTRATIE IN DE OPVANGCENTRA              

Toelichting                                                

 

De registratiegroep vormt in een groter geheel een onderdeel van het apparaat, dat met de opvang, verzorging, registratie en het transport van evacués is belast.                   

 

Het hoofd van het opvangcentrum wijst de plaats aan waar de registratiegroep zijn werkzaamheden zal hebben te verrichten en stelt het nodige meubilair ter beschikking.

 

Het registratiemateriaal bestaat uit speciaal ontworpen formulieren.                                        

Indien (tijdelijk) onvoldoende formulieren voorhanden zijn, zal in afwachting van aanvulling hiervan (voorraad in voorraadkast naast kamer 111 op de 1e etage van Phoenixstraat 16,

 sleutel in kastje binnenkomst kamer 112 ) de registratie moeten geschieden met behulp van de in de uitgereikte koffertjes aanwezige blocnotes,waarna de aldus verzamelde gegevens nader worden overgebracht op de (nieuwe)formulieren. De blocnotenotities worden achter het nieuwe formulier gehecht. Indien kopieerapparatuur voorhanden is kan de voorraad ook eenvoudig op deze wijze worden aangevuld.                                                

In het opvangcentrum zal een duidelijk aangegeven bureau moeten worden ingericht. Probeer met een bord aan te geven waar de mensen heen moeten.

Door middel van een geluidsinstallatie worden de evacués opgeroepen zich daar voor registratie te melden.

 

Het is niet uitgesloten dat eerder (bij binnenkomst opvangcentrum) al een formulier is uitgereikt waarop de gang van zaken is uiteengezet.                                      

 

Het is doelmatig dat één of meerdere leden van de registratiegroep naar de mensen toegaat teneinde in voorkomende gevallen tot registratie over te gaan.               

Leden van één gezin, die zich gezamenlijk melden in het opvangcentrum, worden ieder afzonderlijk op één formulier beschreven.                               

De registratieformulieren worden regelmatig gealfabetiseerd.

Ook zorgt men ervoor dat de registratieformulieren ter beschikking worden gesteld van de koeriers teneinde deze met de meeste spoed aan het CRIB te kunnen doen toekomen.                                                       

Aan geregistreerden wordt verzocht zich opnieuw te melden bij definitief vertrek uit het opvangcentrum. Als men zich bij vertrek niet meldt dan is de informatie van het CRIB als gevolg daarvan dus onvolledig/aktueel.

Op dat moment wordt een nieuw formulier ingevuld en hierop wordt naast het nieuwe adres ook het tijdstip van vertrek vermeld en een telefoonnummer opgenomen(indien bekend).

          

De formulieren ter zake van hen wier identiteit niet vaststaat, worden dienovereenkomstig behandeld en - omdat alfabetiseren niet mogelijk is - achter de verzameling gevoegd.                                                  

 

 

 

 

 

Instructie : Leden Registratiegroepen.                    

 

 

De registratie in Opvangcentra.                               

 

De leden van de registratiegroepen behoeven, zolang nog geen gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om op elektronische wijze (fax C. p.c. met modem ) gegevens door te geven aan het CRIB op Phoenixstraat 16, geen nadere instructie.      

Voor het invullen van de registratieformulieren wordt verwezen naar de hieronder gestelde opmerkingen.

 

De registratieformulieren worden zoveel mogelijk door Burgerzakenmedewerkers (oftewel specialisten) ingevuld. Invulling door “leken”  geeft een mogelijk risico dat de registratie slecht of onvolledig wordt uitgevoerd. In een later stadium kan een eerste goede registratie een hoop werk en misverstanden voorkomen!

 

N.B.Het kan gebeuren dat CRIB-personeel op pad wordt gestuurd naar ziekenhuizen, gewondennesten, mortuaria ed. om ter plekke slachtoffers te registreren. Er wordt echter zoveel mogelijk naar gestreefd om afspraken te maken met politie, Rampen Identificatie Team, ambulancepersoneel, ziekenhuizen en mortuaria dat zij zelf de informatie over slachtoffers tijdig melden bij het CRIB (zie ook telefoonlijst)

 

 

 

Het registratieformulier

 

ALGEMEEN                                                   

 

Het formulier is logisch opgebouwd met de belangrijkste gegevens voor de CRIB-registratie. 

Zie bijlage 7, waarop het registratieformulier is afgebeeld.

 

Het bladgedeelte bovenaan moet altijd volledig worden ingevuld.Het  tijdstip van de registratie moet altijd aangegeven worden.

 

Indien de te registreren persoon niet in staat is om over zichzelf inlichtingen te verstrekken, vragen naar iemand anders (bijvoorbeeld een familielid) die hiertoe wel in staat is.

Ingeval dat dit niet mogelijk is alleen de wel bekende gegevens (zoals datum/tijdstip invulling, man/vrouw e.d.) vermelden en voorts de laatste rubriek "Indien identiteit niet bekend" van de registratiekaart invullen.

 

De overige rubrieken van de registratiekaart worden ingevuld in de betreffende aan te kruisen kolom(men).

 

Met de afdeling Treasury & Riskmanagement is afgesproken dat, zodra zij sets schadeformulieren aanleveren in het opvangcentrum, het CRIB in het kader van CRAS (de afhandeling van schade bij calamiteiten) een set formulieren zal uitreiken aan een evacué nadat deze is geregistreerd voor het CRIB. Als men daarover meer informatie wil hebben, wordt verwezen naar de informatiefolder die bij de formulieren zit. Er wordt niet geprobeerd informatie te geven of geholpen formulieren in te vullen. Daar is geen tijd voor en dit is een taak van CRAS-medewerkers aanwezig in het opvangcentrum.

 

 

 

 

 

 

 

 

                       DE VERSTREKKING VAN INFORMATIE DOOR HET CRIB      

 

 

Toelichting                                                

 

Gelet op de desbetreffende opdracht aan het Hoofd CRIB heeft het vakteam Burgerzaken in beginsel de taak om in geval rampen c.q.grotere calamiteiten, waarbij al dan niet verplaatsing van (groepen) personen plaats vindt, gegevens te verschaffen aan informanten omtrent de verblijfplaats van rampslachtoffers, daaronder te verstaan omgekomenen, gewonden en verplaatste personen.             

 

Evenals de verkrijging (registratie) geschiedt ook de verstrekking (verschaffing van informatie) van gegevens onder de verantwoordelijkheid van het Hoofd CRIB.                                         

 

Onderscheid dient te worden gemaakt tussen:                

 

- een ramp zonder verplaatsing van personen, b.v. een vliegramp, waarbij identificatie van (eventuele)slachtoffers vrij snel kan plaatsvinden aan de hand van de passagierslijsten, of b.v.een treinramp, waarbij de identificatie van (eventuele) slachtoffers minder snel kan plaatsvinden;                                            

 

- een ramp met verplaatsing van personen, zoals b.v. ná de alarmfase, waarbij (grote) groepen zich verplaatsen en er geen overzicht is over mogelijk gewonde c.q. omgekomen slachtoffers.(Het verkrijgen van duidelijkheid hierover kan wel enige dagen duren).                              

 

De geschetste situaties vragen elk een andere omvang van organisatie, taakuitvoering en personeelsbezetting van het CRIB.

 

Een en ander geschiedt op aanwijzing en onder verantwoordelijkheid van het Hoofd CRIB, die daarbij de aard en omvang van de ramp, de te verwachten aantallen te verstrekken inlichtingen alsmede de ruimte, waar het CRIB alsdan wordt gevestigd en de mogelijk vereiste telefoonaansluitingen in aanmerking neemt. Het is zelfs mogelijk dat bij een omvangrijke calamiteit de hulp moet worden ingeroepen van een callcentre (Ministerie VWS) voor inlichtingenverstrekking (verwanteninformatie)(zie bijlage 16 en de telefoonlijst).Het is belangrijk dat een callcentre direct registratieformulieren en een invulinstructie krijgt aangereikt om zo goed mogelijk te kunnen registreren.

 

Als gevolg van de vooraf niet te bepalen aard en omvang van een ramp zijn deze richtlijnen niet uitputtend doch enkel een richtsnoer voor het handelen tijdens meerbedoelde situaties.                                                 

 

N.B.                                                        

 

De Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (kortweg GBA) heeft in het bijzonder voor de Politie alsmede voor het CRIB een ondersteunende functie bij de taak ten behoeve van de vaststelling van het aantal en de identiteit van potentiële vermisten, van de identiteit van omgekomen slachtoffers en van het opsporen van verwanten.                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instructie Hoofd CRIB                                     

 

        DE VERSTREKKING VAN INFORMATIE DOOR HET CRIB     

 

Ten aanzien van de verblijfplaats van personen zijn er de volgende mogelijkheden en gelden er, voor wat de verstrekking van informatie betreft, de volgende richtlijnen:

                                                   

a. er is een registratieformulier ontvangen en de persoon naar wie wordt geïnformeerd, verblijft op een bepaald adres.In deze situatie kan aan informanten mededeling omtrent de verblijfplaats van de betreffende persoon worden gedaan.                                                  

Opm. In dergelijke rampsituaties kan de gevraagde geheimhouding als regel niet geëffectueerd worden, teneinde een ernstige bemoeilijking van de verstrekking van informatie te voorkomen.                         

 

b. er is een registratieformulier ontvangen en de persoon, naar wie wordt geïnformeerd, is overleden.

Er kan worden uitgegaan van het principe, dat de Politie, mede ter identificatie van omgekomen slachtoffers, de meest naaste familieleden zal informeren. Indien minder naaste verwanten en kennissen hetzij telefonisch, hetzij mondeling informatie bij het CRIB proberen te verkrijgen omtrent omgekomen slachtoffers, zal zeer omzichtig te werk moeten worden gegaan.        

De (eventuele) verwantschapsgraad tussen de informant en het omgekomen slachtoffer, waarnaar degene die de inlichtingen verstrekt moet vragen, is mede een belangrijke factor bij de afweging over de wijze van verstrekking van informatie.                          

Geef niet zelf deze moeilijke inlichting door. Het Hoofd CRIB schakelt professionele hulpverleners(maatschappelijk werkers, Rode Kruis-mensen) in, die belast worden met het `tactvol` inlichten en eventueel verwijzen van informanten naar andere (overheids)instanties.                      

 

c. er is een registratieformulier ontvangen en de persoon, naar wie wordt geïnformeerd, verblijft in een ziekenhuis. Directe verwanten kunnen voor verdere telefonische inlichtingen zo nodig worden doorverwezen naar het desbetreffende ziekenhuis. Minder naaste verwanten en kennissen wordt medegedeeld dat betrokkene in een bepaald ziekenhuis verblijft, doch, ter voorkoming van overlast voor dat ziekenhuis, moeten zij niet worden geactiveerd hiermee contact op te nemen. Ook deze informatie dient uiteraard `tactvol` te worden verstrekt.                  

 

d. omtrent de levende personen, die niet in staat zijn informatie over hun eigen identiteit te geven, met name de `shock`-patiënten en kinderen zullen en kan geen informatie worden verstrekt.                                

 

e. er is géén registratieformulier ontvangen ter zake van personen naar wie wordt geïnformeerd.Derhalve is er wel reden om een registratieformulier aan te leggen. Het Hoofd CRIB bepaalt hoe in dergelijke gevallen dient te worden gehandeld.                                                                                

 

Mede afhankelijk van de omstandigheden kan hij bepalen dat:

- informanten worden doorverwezen naar het informatiecentrum van de Politie;

- informanten op een door hem te bepalen later tijdstip kunnen terugbellen;

- nadat (nagenoeg) alle formulieren in het bezit zijn van het CRIB, aan informanten kan worden medegedeeld dat, bij het ontbreken van een registratieformulier cq.gegevens, de betrokken persoon (naar alle waarschijnlijkheid) niet tot de rampslachtoffers, daaronder te verstaan, omgekomenen, gewonden en verplaatste personen, behoort.

 

Van de personen, naar wie wordt geïnformeerd op een door het Hoofd CRIB nader bepaald tijdstip en die vermoedelijk in verband met de plaatsgevonden hebbende ramp als vermist moeten worden beschouwd, dienen zo veel mogelijk gegevens aan en over de informanten te worden gevraagd en op een vermisten`-registratieformulier te worden vermeld teneinde in een later stadium zo nauwkeurig mogelijk het aantal vermiste personen te kunnen bepalen, dit in het bijzonder wanneer er sprake zal zijn van niet-identificeerde personen.

 

Dit`vermisten`-formulier is het normaal te gebruiken registratieformulier waarop door de ambtenaar die deze kaart invult tevens wordt vermeld "VERMIST".

Uiteraard moet eerst worden bezien of deze persoon al niet opgenomen is en zal voorts de verzameling formulieren van niet geïdentificeerde personen moeten worden geraadpleegd. 

 

Gegevens worden door het CRIB kosteloos verstrekt. Inlichtingen zullen slechts worden geweigerd, indien het algemeen belang dan wel het belang van de evacué zelf zich tegen het verstrekken daarvan verzet.

 

Overeenkomstig de voor de GBA geldende bepalingen zal informatie, gevraagd ten behoeve van een ambtelijk doel dan wel door een kerkgenootschap of een rechtspersoon, welke geacht kan worden daarmee gelijk te staan, strekkende ten dienste van de onmiddellijke ziels- of sociale zorg, als regel worden verstrekt.

 

Kamer 114 telefoon: 015-2.602.478

 

Op kamer 114 bevindt zich het Informatiecentrum. Het algemene Informatienummer van de gemeente bij rampen zal kort na een ramp bekend worden gemaakt. De telefooncentrale van Communicatie bepaalt of een vraag algemeen is of persoonsgericht. Is het dit laatste dan komt deze door bij kamer 114.

 

In 1e instantie zoekt men gegevens over de gevraagde op in het systeem. Als dit door omstandigheden niet te raadplegen valt wijkt men uit naar kamer 113 en zoekt men in de bewaarbak. Wordt informatie gevraagd over iemand die nog niet bekend is in het CRIB-register dan zou het om een vermiste kunnen gaan. Vul een informatieformulier (zie bijlage 8)in en neem deze informatie daarna over op een standaard registratieformulier. Ook hier geldt dat dit formulier wordt ingevuld door BZ-medewerkers. De formulieren gaan dus direct naar kamer 112 alwaar ze in het systeem verwerkt worden. Na verwerking worden deze vermisten apart bewaard in kamer 113. Het vraaginformatieformulier wordt in kamer 114 bewaard en regelmatig gecheckt of er inmiddels informatie bekend is. Is dit het geval dan kan men de vrager terugbellen. In alle gevallen geldt dat als er echt slecht nieuws moet worden gegeven men een professionele hulpverlener inschakelt om dit nieuws te brengen. Deze personen zijn aanwezig.

 


 

 

Bijlage 4

INHOUDSOPGAVE

 

 

 

 

 

 

 

Koffertje Rampenbestrijdingsorganisatie

 

 

Inhoud koffertje

 

100 registratieformulieren

4 schrijfblokken

1 puntenslijper

2 doosjes clipsen

2 gewone potloden

1 set nietjes plus nietapparaatje

10 ballpoints met 10 reservestiften

20 geadresseerde enveloppen

1 kartonnen naambordje ( C.R.I.B.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instructiemappen

 

Er zijn instructiemappen voor:

 

Nr. 1 : Ontvanger/berichtgever

Nr. 2 : Berichtgever

Nr. 3 : Registratiegroepen

Nr. 4 : Bezetting CRIB (personeel)

 

Nr.1 t/m 3 zijn uitgereikt aan de betreffende personen

Nr.4  : Deze mappen zijn aanwezig in de materiaalkast CRIB gesitueerd op de 1e verdieping van Phoenixstraat 16 op de gang bij kamer 111 ( sleutel in kastje binnenkomst kamer 112)

 

 

 

 

 

 

 

 

ijlage 5

 

 

 

                  GEMEENTE DELFT                       

 

 

 

Het Hoofd van het vakteam Burgerzaken,

 

 

 

Gelezen het gestelde in proces 15 van het door de Raad der

Gemeente Delft op 29 april 1999 vastgestelde rampenplan

voor de gemeente Delft,

 

 

Gehoord de Ambtenaar Rampenbestrijding van de Brandweer,

 

 

BESLUIT:

 

 

De door hem aangewezen functionarissen van Burgerzaken te belasten met de uitvoering van de werkzaamheden welke uit het in de aanhef vermelde rampenplan voortvloeien met betrekking tot de vorming van registratiegroepen en het    

Centraal Registratie- en Informatiebureau (CRIB.

 

 

Delft,

 

 

Het hoofd van het vakteam Burgerzaken,

 

 

 

Bijlage 6

 

 

 

 

UITWERKINGSREGELING RECHTSPOSITIE

 

 

Artikel 15:1:11

 

 

1. De ambtenaar is verplicht, indien hij daartoe door of namens burgemeester en wethouders wordt aangewezen, in tijden van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden andere      werkzaamheden te verrichten dan die hij gewoonlijk verricht, mits die werkzaamheden strekken ter uitvoering van de taak die de gemeente in die tijden heeft of zal krijgen, dan wel ertoe strekken een zo goed en ongestoord mogelijke uitvoering van die taak te verzekeren.                

 

2. De ambtenaar is verplicht, indien hij daartoe door burgemeester en wethouders wordt aangewezen, taken te  verrichten in het kader van de Wet Rampen en Zware Ongevallen (WRZO.

 

3. De ambtenaar die op grond van het eerste lid of tweede lid is aangewezen, is te allen tijde verplicht lessen te volgen en deel te nemen aan oefeningen welke verband houden met zijn in dat lid aangeduide taak.  

 

4. De aanwijzing als bedoeld in het eerste of tweede lid geschiedt slechts, indien de persoonlijke omstandigheden van de ambtenaar dit toelaten.                                     

 

 

 

 

 

Opmerking

 

 

Voor de hierbij aangewezen ambtenaren kan - zo nodig - een doorlaatbewijs worden aangevraagd via Burgerzaken.

 

 

 

 

 

 


 
Registratieformulier t.b.v. het CRIB

__________________________________________________________________________________

 

DTG (datum/tijd)            :    - - - - - - / - - - -                    

                                             ( ddmmjj/ uumm)

__________________________________________________________________________________

 

NAAM                          :                                              MAN/VROUW                          :

VOORLETTERS            :                                              GEB.DATUM                            :

ADRES                        :                                              GEB.PLAATS                           :

POSTCODE                 :                                              GEMEENTE VAN HERKOMST  :

__________________________________________________________________________________

 

O EVACUEE

 

tijdelijk adres/woonplaats                                  :

telefonisch bereikbaar                                       :

 

O VERMIST

__________________________________________________________________________________

 

O GEWONDE/ZIEKE

 

opgenomen in ziekenhuis/inrichting (naam)         :

te                                                                    :

datum van opname                                           :

adm./opname nummer                                      :

__________________________________________________________________________________

 

O OVERLEDEN

 

stoffelijk overschot bevindt zich in

morgue/ziekenhuis (naam)                                :

overleden (bevonden), wanneer/waar                   :

uitvaart reeds verzorgd, wanneer /waar                :

__________________________________________________________________________________

 

O INDIEN IDENTITEIT NIET BEKEND

 

vindplaats ( waar aangetroffen )                          :

nr. Identificatierapport  (RIT)                               :

procesverbaal  (politie)                                      :

roepnaam  ( indien bekend)                               :

geschatte leeftijd                                              :

lengte                                                              :

huidskleur                                                        :

kleur ogen                                                        :

kleur haar                                                        :

opvallende lichaamskenmerken                          :

sieraden/kleding/schoeisel etc.                          :

bijzonderheden                                                 :

__________________________________________________________________________________

 

VERDERE OPMERKINGEN                               :

 

O  Formulier CRAS uitgereikt

 

Bijlage 7

 

 

 

 
Informatieformulier t.b.v. het CRIB

 

DTG  ( datum/tijd )         :  - - - - - - / - - - -                 Informatie gevraagd door:

                                     ( ddmmjj/ uumm )

           

__________________________________________________________________________________

 

Naam                           :

Voorletters                    :

Adres                           :

Woonplaats                  :

Telefonisch bereikbaar   :

 Relatie                        :

Contactadressen           :

1)                                 :                                                         

2)                                 :

 

Zelf rampslachtoffer       :  ja/nee

 

 

Bijzonderheden             :

__________________________________________________________________________________

 

informatie gevraagd omtrent:

__________________________________________________________________________________

 

Naam                           :

Voorletters                    :

Geslacht                      : man/vrouw

Geboortedatum             :

Geboorteplaats             :

Adres                           :

Woonplaats                  :

Burg.staat/relatie           :

 

Bijzonderheden             :

__________________________________________________________________________________

 

algemene bijzonderheden /opmerkingen:

__________________________________________________________________________________

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________

aantekeningen crib:

__________________________________________________________________________________

 

Nadere gegevens bekend           :  ja/neen                                                                     DTG:

Verblijfplaats                             :

Toestand betrokkene                 : evacué(e)/vermist/gewonde/overleden/ identiteit onbekend

Overige bijzonderheden              :

 

Informatie verstrekt                    : ja/nee                                                                        DTG:

Wijze van info-verstrekking

( ev bijzonder karakter )             :

Afgehandeld   (paraaf)                                                                                                        DTG:         

 

Bijlage 8

 

 

 

Bijlage 9

 

Functies en verantwoordelijkheden van het Centraal Registratie‑ en Informatiebureau (CRIB)

 

Hoofd CRIB

 

Taak

Activiteit

 

1                     Heeft de algehele leiding over de personenregistratie verificatie en informatie.

2                     Stelt een registratie‑ en informatieplan op.

3                     Probeert, aan de hand van het schade‑ en evacuatiegebied, een indicatie te geven van het te verwachten aantal te registreren personen.

4                     Wijst, in overleg met het gemeentelijk actiecentrum, locaties aan waar personenregistratie en informatie zal worden verricht.

5                     Bepaalt de behoefte aan personeel en voorziet tevens in deze behoefte. Een en ander door tussenkomst van het gemeentelijk actiecentrum.

6                     Alarmeert het benodigde personeel en verdeelt het over de Verificatie-, Registratie en Inlichtingengroepen van het Actiecentrum CRIB bij de afdeling Burgerzaken en de registratiegroepen ten behoeve van de registratieplaatsen(zie alarmeringsschema).

7          Vraagt eventueel bijstand aan van registratie‑ en informatiepersoneel.

Ziet er op toe, dat in het informatiecentrum voldoende professionele Hulpverleners (psychologen, geestelijken, medewerkers van het Rode Kruis, tolken, maatschappelijk werkers, ed.) aanwezig zijn.

8.           Maakt de nodige afspraken met de functionarissen van de Facilitaire dienst voor wat

             betreft de inrichting en personele voorziening.

9.          Zorgt voor legitimatiekaarten ten behoeve van buitendienstpersoneel (medewerkers van

             registratiegroepen en ordonnansen).

10.       Regelt de beveiliging bij de registratieplaatsen.

11.       Coördineert de verschillende werkzaamheden binnen het CRIB.

12.       Onderhoudt de contacten met het gemeentelijk actiecentrum en het Rampen Identificatieteam

(RIT).

13.       Pleegt overleg met andere bij de hulpverlening betrokken afdelingen.

14.      Laat via Communicatie of de ARB bekend maken waar het CRIB is gevestigd alsmede waar                                                                                           Registratieformulieren CRIB verkrijgbaar zijn.

15.      Bepaalt de verbindingen en verbindingsmiddelen en de coördinatie daarvan (aanvragen voor                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           uitbreiding aan het gemeentelijk actiecentrum.) Eventueel uitbreiding met callcentre VWS.

16.       Stuurt het gemeentelijk actiecentrum op afgesproken tijdstippen een situatierapport.                                                                                                                                           

17.      Houdt een logboek bij.

 

 

 

Plaatsvervangend hoofd CRIB

Taak

Activiteit

 

1                     Ondersteunt en vervangt desgewenst het hoofd CRIB.

2                     Deelt het personeel in bij de Verificatiegroepen CRIB die zijn belast niet het verifiëren van persoonsgegevens.

3                     Maakt een schema van aflossing,

4                     Verifieert met zijn/haar Verificatiegroep de bij het Verificatiebureau CRIB per fax of ordonnans binnengekomen originelen van Registratieformulieren CRIB en laat formulieren bezorgen bij het Registratiecentrum.

5                     Draagt zorg voor een goede archivering van de geverifieerde Registratieformulieren CRIB. Dit geschiedt op alfabetisch‑lexicografische volgorde van persoonsgegevens: evacuees-levenden ‑ gewonden in ziekenhuizen ‑ doden ‑vermisten.

6                     Verleent, indien nodig, medewerking aan de informatiemedewerkers van het Informatiecentrum.

 

Leider Registratiegroep CRIB bij registratieplaats

 

Taak

Activiteit

 

1          Heeft de leiding over de Registratiegroep CRIB.

2          Kijkt in alarmeringsschema voor hem door het Hoofd CRIB toegewezen personeel.

3          Maakt, in overleg met Hoofd CRIB, een schema van aflossing.

4          Instrueert het personeel.

5          Spreekt met de leiding van de registratieplaats af waar de registratiegroep zitting zal nemen.

6          Voorziet in de materiële behoeften van de registratiegroep bij de registratieplaats.

7          Controleert de verbindingen.

8               Regelt na overleg met het hoofd CRIB, het vervoer van de registratiegroep naar de

      registratieplaats.

9               Stelt een regeling op voor de verzending van Registratieformulieren CRIB naar het

            Verificatiebureau CRIB bij de afdeling Burgerzaken (per fax of ordonnans).

10        Informeert het actiecentrum CRIB regelmatig omtrent de stand van zaken bij de registratieplaats.

11        Draagt zorg voor een goede archivering van de geregistreerde persoonsgegevens. Dit geschiedt op

alfalbetisch‑lexicografische volgorde.

 

 

Plaatsvervangend leider Registratiegroep CRIB/registrator

 

Taak

Activiteit

 

1                     Ondersteunt en vervangt desgewenst de Leider Registratiegroep.

2                     Registreert slachtoffers/evacués/daklozen.

3                     Verzendt de geregistreerde gegevens, ter verificatie, evt. met gebruikmaking van fax apparatuur naar het Verificatiebureau CRIB bij de afdeling Burgerzaken. Bij ontbreken van faxapparatuur of bij stroomuitval wordt gebruik gemaakt van een ordonnans.

 

 

Leider Informatiecentrum

 

Taak

Activiteit

 

1                     Heeft de leiding over het informatiecentrum.

2                     Maakt een schema van aflossing.

3                     Instrueert het personeel.

4                     Richt het Informatiecentrum in.

5                     Voorziet in de materiële behoefte van het informatiecentrum.

6                     Controleert de verbindingen.

7                     Pleegt overleg en maakt afspraken met professionele hulpverleners met betrekking tot het verstrekken van informatie.

8                     Zorgt voor informatie-uitwisseling met het Rampen Identificatieteam (RIT) met betrekking tot de identificatie van doden en de opsporing van vermisten.

9                     Stelt een regeling op voor de verzending van geverifieerde gegevens per fax of ordonnans naar het Zoekersinformatiecentrum binnen het Sociaal Opvangcentrum.

10                 Informeert regelmatig het Actiecentrum CRIB bij de afdeling Burgerzaken omtrent de stand van zaken.

11                 Informeert zoekers omtrent familieleden/relaties die mogelijk door het incident zijn getroffen. Indien nodig wordt daarbij assistentie gevraagd van professionele hulpverleners.

12                 Draagt zorg voor een goede archivering van de Informatieformulieren CRIB. Dit gebeurt op alfabetisch-­lexicografische volgorde van persoonsgegevens en gesplitst in lopende en afgehandelde gevallen.

 

 

Medewerker Informatiecentrum

 

Taak

Activiteit

 

 

1          Ondersteunt en vervangt desgewenst de leider van het Informatiecentrum

2          Noteert de gegevens van de gezochte op het Informatieformulier CRIB.

3          Onderhoudt, in het belang van de informatie, nauw contact met de medewerkers van het

verificatiebureau CRIB bij de afdeling Burgerzaken.

4          Informeert zoekers omtrent familieledenrelaties die mogelijk bij het incident zijn betrokken.

5          Roept de hulp in van professionele hulpverleners bij het overbrengen van                                                             slechtnieuwsberichten.

 

 

 

Ordonnans/bode (bij afwezigheid van faxapparatuur en ingeval van stroomuitval)

 

Taak

Activiteit

 

1          Zorgt, bij afwezigheid van faxapparatuur en ingeval van stroomuitval, voor het vervoer van      registratieformulieren CRIB naar het Verificatiecentrum CRIB bij de afdeling Burgerzaken.

2          Zorgt, dat de geverifieerde persoonsgegevens van slachtoffers met gebruikmaking van Inlichtingenformulieren CRIB terechtkomen.

 

 

Bijlage 13

        In registratiegroepen

 

        (invulschema)

 

 

 Groep nummer   :

 

 

 Aantal personen:

 

 

 Opvangcentrum  :

 

 

 ingedeelde ambtenaren

 

 (leider)                 1:

 

 (plv.leider)             2:

 

                          3:

 

                          4:

 

                          5:

 

                          6:

 

                          7:

 

                          8:

 

                          9:

 

                         10:

 

 

 

 Uitgezonden             om:

 

 per (vervoermiddel)

 

 

 Afgelost                om:

 

 door groep   nr:

 

 

 Aangezegd om volgende

 

 dienst aan te vangen    om:

 

 

 Einde dienst            om:

 

 

 

 

 

 

           uur

 

..............

 

 

           uur

 

 

 

 

 

 

           uur

 

 

           uur

 

 

 

 

                        

 

 

Bijlage 15

 

Afkortingenlijst

 

ARB                             :                       Ambtenaar Rampenbestrijding

BGM                            :                       Burgemeester

BHV                             :                       Bedrijfshulpverlening

BRW                            :                       Brandweer

BZ                               :                       (Vakteam) Burgerzaken

CPA                             :                       Centrale Post Ambulancevervoer

CRAS                          :                       Centrale Registratiebureau Afhandeling Schades

CRIB                            :                       Centrale Registratie- en Informatiebureau

CS                               :                       (Dienst) Centrale Staf

FAC                             :                       (Dienst) Facilitaire Zaken

GBA                            :                       Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

GCS                            :                       Gemeentelijke Crisisstaf

GGD                            :                       Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst

GHOR                          :                       Geneeskundige Hulp bij Ongevallen Rampen

ICT                               :                       (Vakteam) Informatie Communicatie Technologie

LRT                              :                       Landelijk Recherche Team

NRK                             :                       Nederlandse Rode Kruis

PUZA                           :                       (Dienst) Publiekszaken

RIT                               :                       Rampen Identificatie Team

TRM                             :                       (Vakteam) Treasury & Riskmanagement

VWS                            :                       (Ministerie) Volksgezondheid  Werkgelegenheid en Sport

WIZ                              :                       (Dienst) Werk, Inkomen en Zorg

WRZO                          :                       Wet Rampen en Zware Ongevallen

WS                              :                       (Dienst) Wijk- en Stadszaken

 

 


Bijlage 16

 

Verwanteninformatiesysteem  (VIS)

 

Taak CRIB

Volgens het gemeentelijke rampenplan moet het vakteam Burgerzaken in staat zijn op een door de GRS aan te geven moment een CRIB in te stellen.

CRIB wil zeggen: Centraal Registratie- en Informatiebureau.

Registratie van slachtoffers, gewonden, evacués en vermisten; informatie aan 1) de gemeentelijke Rampenstaf en 2) “bezorgde familieleden”

 

Landelijk is er een ontwikkeling in het denken over het CRIB. De “R” staat niet er discussie. Bij de “I” is de vraag is opgeworpen of de “I”-poot wel bij CRIB (lees: vakteam Burgerzaken) thuishoort. De vraag is of het geven van informatie niet “uit handen “ kan worden gegeven. De verantwoordelijkheid blijft natuurlijk altijd bij de gemeente.

 

Historie

Het (internationale) Rode Kruis (RK) heeft sinds haar stichting als een van haar doelstellingen het zgn. contactherstel. In, bij of na grote conflicten bemiddelt het RK om familieleden (weer) met elkaar in contact te brengen, c.q. informatie te verschaffen over verblijfplaats c.q. vermissing of overlijden. Dit geschiedt zonder aanziens des persoons, religie, of godsdienst.

 

In de Nederlandse situatie heeft bijv. het RK een grote rol gespeeld vlak na de WO II om vermisten weer in contact te brengen met Nederlandse familieleden c.q. nadere informatie te geven over het feit dat sommigen blijvend vermist waren c.q. overleden waren.

 

Ontwikkeling.

Het Canadese RK heeft deze taak een aantal jaren geleden “op het internet” gebracht. Zonder op allerlei technische details in te gaan, zijn de diverse “zoekfaciliteiten” en alles wat daarbij hoort, destijds in Canada geautomatiseerd. Via een server worden zowel “zoeker” als “gezochte” geregistreerd. Kloppen gegevens over en weer dan kunnen betrokkenen dus met elkaar in contact gebracht worden.

 

Verwanteninformatiesysteem  (VIS)

Het Ministerie van VWS beschikt over een Verwanteninformatiesysteem (VIS).  Gemeenten kunnen een convenant sluiten om in voorkomende gevallen gebruik te maken van de diensten van het VIS. Vraag is natuurlijk of dit bestuurlijk afgedekt wordt. Immers; elk gemeentebestuur is en blijft verantwoordelijk voor de “eigen” rampenbestrijding, dus ook het CRIB.

 

Het VIS van het Ministerie van VWS is geen “systeem” in de letterlijke zijn van het woord; zij financiert echter het gehele gebeuren.

Het Ministerie heeft daarom het Nederlandse Rode Kruis (NRK) in de arm genomen als uitvoeringspartner (en dus onder verantwoordelijkheid van de Minister van VWS) om “de mensen” te leveren. Het NRK formeert daartoe zgn. telefoonteams.

 

Niveau van dienstverlening

NRK garandeert het Ministerie van VWS - en indirect dus de gemeenten waarmee een convenant gesloten is - dat zij:

·       binnen 1 uur naar de ramp volledige operationeel zijn

·       met maximaal 50 telefoonlijnen

·       indirect na de ramp 3 x 24 uur telefoonteam beschikbaar heeft; daarna wordt afgebouwd.

Wanneer gebruik gemaakt gaat worden van het VIS, dan komt er een liaison van het ministerie naar de gemeente; vanuit het NRK gaat er een coördinator naar de plek waar het telefoonteam wordt opgetuigd. Overigens, in principe vindt het telefoonteam “ergens” op locatie (voor Delft zou dat óf Zoetermeer óf Capelle aan den IJssel zijn); gegevens uitwisseling voor hun systeem [zie plaats hieronder] vindt via het internet plaats.

 

Er is ook sprake van een “gegarandeerde” levering, in die zin dat wanneer een ramp bijv. grensoverschrijdend is, beide gemeenten (mits zij uiteraard een convenant gesloten hebben) ook gelijktijdige bediend worden. Het principe “wie het eerst komt, ook het eerst maalt” geldt hier dus niet!

 

Getraind personeel is noodzakelijk. Enerzijds om uit de vraag de essentiële informatie te destilleren over een gezochte persoon; anderzijds om - al dan niet telefonisch - de “slechtnieuws” berichten te geven. Dan maakt het voorts mogelijk het burgerzaken-personeel daar in te zetten waar men goed in is, nl. het registreren van personen.

 

Het VIS beoogt dus de “gereedschappen” te geven om bij een ramp of een grootschalige calamiteit gemeenten - en dan in het bijzonder het CRIB - letterlijk bij te staan bij het geven van grote hoeveelheden informatie of het beantwoorden van veel telefoontjes met vragen van bezorgde familieleden.

 

Het VIS beschikt over:

·       (letterlijk) een batterij telefoons

·       een groot aantal extra telefoonlijnen “in ruste”

·       contacten met PTT Telecom om deze telefoonlijnen “op te schakelen” richting een bepaalde gemeente, als dat nodig mocht zijn.

·       getrainde (Rode Kruis) vrijwilligers om de telefoons te bemensen (deze komen overigens uit de regio en nooit uit de “rampgemeente” zelf)

·       dat kan intussen 24 uur per dag

·       een “systeem” (gebaseerd op bovenstaande) waarin de input (registratie slachtoffers, gewonden, evacués) en de vraag (vragen van bezorgde familieleden) aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

 

Werkwijze

De diverse “zoekfaciliteiten” en alles wat daarbij hoort zijn geautomatiseerd en via een server worden zowel “zoeker” als “gezochte” geregistreerd.

Centraal staat de server. Aan deze server hangen decentrale PC’s, enerzijds van de telefoonteams, anderzijds van de slachtofferregistratie.

Periodiek (per af te spreken tijdsinterval) worden de gegevens van alle gegevens over en weer via de server met elkaar gematched en teruggemeld naar alle PC’s.

 

 

In het kader van ondersteuning van het VIS draait dit systeem thans ook in Nederland. Dit systeem kan in het kader van de CRIB-taak zelfstandig functioneren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Telefoonteam

“vragen”

 

 

    ßà

 

 

 

                ßà

decentrale PC

“slachtofferregis-tratie”

ßà

GBA

 

 

Server Registratie & Zoek systeem

invoer - ontdubbelen - matchen

                       uiteindelijk geïntegreerde

                       gegevensuitwisseling

 

 

 

 

Voorbeeld: Tante Annie uit Appelscha belt om 11.00 uur met een bezorgde vraag over haar neef Jan die in het rampgebied woont. Het Telefoonteam kijkt in de PC of neef Jan al reeds (bijv. als slachtoffer) geregistreerd is. Zo ja, dan wordt informatie verstrekt, zo neen, dan wordt een registratie betreffende een gezocht persoon ingevoerd.

Om 11.15 uur wordt bij slachtofferregistratie de gegevens van neef Jan als slachtoffer ingevoerd. (Men weet dan niet dat er al eerder een vraag naar neef Jan is geweest).

Om 12.00 uur worden de gegevens over en weer gemachted en kan het telefoonteam naar een bezorgde Tante Annie in Appelscha terugbellen en de gevraagde informatie verstrekken.

 

 

Uitgave            :  Vakteam Burgerzaken Publieksdienst

Samenstelling  :  juli 2001

Plaats              :  Delft