INHOUDSOPGAVE

 

Draaiboek  Alarmering van bestuur en uitvoerenden

 

 

Onderwerp                                                                                                           Pagina

 

Inhoudsopgave                                                                                                                1

 

Hoofdstuk 1  Algemeen                                                                                                   3

 

Hoofdstuk 2  Alarmering                                                                                                  3

 

Alarmeringsschema                                                                                                        4

 

Hoofdstuk 3  Opkomst en locaties                                                                                    5

 

Hoofdstuk 4  Organisatie                                                                                                 7

 

Hoofdstuk 5  Communicatie                                                                                             8

 

Schematisch overzicht van de verbindingen                                                                       11

 

Hoofdstuk 6  Taken                                                                                                         12

 

 

Bijlagen:

                  

                            

1        Telefoonnummerlijst Personeel                                                                              14

1.1     (Plaatsvervangend) ambtenaar rampenbestrijding

1.2     Voorzitter gemeentelijke crisisstaf/bestuur                                                              

1.3     (Plaatsvervangend) leden gemeentelijke crisisstaf                                                             

1.4     Leden verbindingsgroep                                                                                         

1.5    Leden ondersteuningsgroep                                                                                                                                   

2.       Telefoonaansluitingen                                                                                             18

2.1    Westvest

2.2     Stadhuis                                                              

 

3.       Materieel                                                                                                              20

 

4.       Plattegronden                                                                                                       22

4.1    Plattegrond Westvest 41 begane grond

4.2     Plattegrond stadhuis begane grond

4.3    Plattegrond stadhuis 1e etage

                                                                           

 

 

5.   Stappenplan inrichten gemeentelijk coordinatiecentrum                                                  26                                                                   

5.1     Westvest

5.1    Stadhuis

 

6.       Lijst met afkortingen                                                                                              28

 

7.       Verspreidingslijst                                                                                                   29

 

 

 

 

 

Draaiboek  Alarmering van bestuur en uitvoerenden

 

 

Hoofdstuk 1  Algemeen

 

Indien er zich binnen de Gemeente Delft een incident voordoet dat in omvang of complexiteit uitstijgt boven de "normale" dagelijkse incidenten kan de burgemeester, na overleg met of op advies van de commandant van de brandweer, de regionaal geneeskundig commandant en/of de onderdeelschef van de politie, besluiten de gemeentelijke crisisstaf geheel of gedeeltelijk bijeen te roepen. Maakt de burgemeester gebruik van de bevoegdheden van de Wet rampen en zware ongevallen, dan is deze crisisstaf de gemeentelijke rampenstaf in de zin van artikel 11, eerste lid, van die wet.

Doel van het draaiboek ‘Alarmering bestuur en uitvoerenden’ is het activeren van alle voor de crisis- of rampenbestrijding benodigde functionarissen en instanties. Dit draaiboek vormt een uitwerking van het in het Rampenplan Gemeente Delft 2001 beschreven proces 1 en maakt deel uit van dit plan.

 

Hoofdstuk 2  Alarmering

 

2.1            Alarmering ambtenaar rampenbestrijding en leden gemeentelijke crisisstaf

 

De burgemeester laat de centrale meldkamer (Regionale Alarm Centrale) van de brandweer de ambtenaar rampenbestrijding  alarmeren. Naast een gewone aansluiting op het openbaar telefoonnet beschikt de ambtenaar rampenbestrijding over een mobiele telefoon en semafoon.

De burgemeester geeft de ambtenaar rampenbestrijding opdracht tot het waarschuwen of alarmeren van de gemeentesecretaris, een voorlichter en eventueel, afhankelijk van de aard van het incident, één of meerdere clusterdirecteuren en/of  vertegenwoordigers van nutsbedrijven.

Hier gaan wij er vanuit dat de RAC reeds de commandant brandweer, directeur GGD en de districtschef van de politie heeft gewaarschuwd.

 

2.2            Alarmering wethouders

 

De gemeentesecretaris informeert, waarschuwt of alarmeert de wethouders.

 

2.3     Alarmering verbindings- en ondersteuningsgroep gemeentelijk coördinatiecentrum

De ambtenaar rampenbestrijding waarschuwt of alarmeert het hoofd van respectievelijk de hoofden van de verbindings- en de ondersteuningsgroep. Zij waarschuwen of alarmeren de leden van hun groep. Zie voor de samenstelling van de verbindings- en ondersteuningsgroep de paragrafen 3.3 en 3.4.

 

2.3            Alarmering rest van de ambtelijke rampenbestrijdingsorganisatie

 

Voorzover de clusterdirecteuren niet direct,  op aanwijzing van de burgemeester, plaatsnemen in de gemeentelijke crisisstaf worden zij geïnformeerd, gewaarschuwd of gealarmeerd door de gemeentesecretaris. Indien er een actiecentrum, CRIB of andere gemeentelijke eenheden worden ingesteld, informeert, waarschuwt of alarmeert de verantwoordelijke clusterdirecteur  het hoofd vakteam en/of de betrokken medewerkers.
Alarmeringsschema

 

 

commandant

 

 

brandweer

 

 

 

 

 

districts-

chef politie

 

1)

burgemeester

 

 

 

 

 

 

 

 

 

directeur ggd

 

 

2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ambtenaar rampenbestrijding

 

 

 

 

 

 

 

 

3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gemeente

secretaris

na overleg bgm :

cluster-

directeuren

na overleg bgm :

derden,

deskundigen

Hoofd Communicatie

 

hoofd verbindings-groep gemeentelijk coördinatiecentrum

hoofd ondersteunings-groep gemeentelijk coördinatiecentrum

 

 

  

3)

   

 

 3)

 

 

3)

 

3)

 

 

3)

cluster-

directeuren

&

wethouders

 

hoofden vakteams die niet in gemeentelijke crississtaf zitting hebben

 

medewerkers communicatie (proces 3)

 

leden verbindingsgroep

 

leden onder-steuningsgroep

BHV en bodes

beveiliging

 

 

 

3)

 

 

 

medewerkers gemeentelijke actiecentra (bijv.CRIB/CRAS)

 

 

 

3)

 

 

 

medewerkers  overige gemeentelijke eenheden

 

 

1) Advies over de uitgifte voorwaarschuwing of alarmering

2) Opdracht geven van voorwaarschuwing of alarmering

3)    Alarmering of voorwaarschuwing

Hoofdstuk 3  Opkomst en locaties

 

3.1     Locatie gemeentelijk coördinatiecentrum

De leden van de gemeentelijke crisisstaf en de ondersteunings- en verbindingsgroep begeven zich onmiddellijk naar het gemeentelijk coördinatiecentrum.

Hierbij zijn 2 locaties mogelijk;                       1. Westvest 41

2. Stadhuis

 

ad 1.

Gedurende de sloop / nieuwbouw van de brandweerkazerne is de crisisstaf gevestigd op de Westvest 41. Op de begane grond zal de ruimte linksachter benut worden door de GCS. Ondersteuning zal plaatsvinden vanaf de begane grond; de ruimten links en rechts voor.

 

ad 2.

In het stadhuis is de crisisstaf gevestigd in de Commissiekamer op de Markt  87 te Delft, ondersteuning zal plaatsvinden vanuit de fractiekamers van Groen Links en PvdA.

 

Primair is de keuze voor de crisisstaflocatie de Westvest 41,  tenzij de burgemeester, afhankelijk van soort en plaats incident voor een andere locatie kiest. Daarbij is het ook van belang te weten dat wanneer de nieuwe brandweerkazerne klaar is, deze weer de eerste keus zal zijn.

De Westvest zal daarmee in eerste instantie op de tweede plek komen en het stadhuis zal op den duur verdwijnen als lokatie voor de crisisstaf.

 

 

3.2     Locatie actiecentra

In beginsel zal worden gekozen voor één actiecentrum per Cluster.

Clusters bepalen zelf de locatie .

De actiecentra zoals deze momenteel bepaald zijn, zijn als volgt ingedeeld:

 

Actiecentrum                 locatie                  Cluster                  Sector / Vakteam

 

Voorlichting            Westvest 41                    Facilitair                Communicatie       

 

PLOU                    Hooikade 13                    Publiekszaken       Werk, Inkomen & Zorg

 

CRIB                     Phoenixstr. 16                  Publiekszaken       Burgerzaken

 

CRAS                    Torenhove                        Centrale Staf          Treasury & riskmanagement

 

 

 

3.3 Locaties van de gemeente / actiecentra

 

Oude Delft  137 :    Burgemeester & wethouders

 (jongenshuis)        Gemeentesecretaris Niek Roos

                    Cluster Centrale staf, vakteam bestuurlijke procesvorming

 

 

Staalweg 1 :          Cluster Wijk en Stad, sector Kennisstad (vakteam Grond en vakteam

                                                                                                       Cultuur/kennis/economie)

                              Cluster Bedrijven , sector stadsbeheer

                              Cluster Wijk en Stad, sector Duurzaamheid (vakteam milieu)

 

Hooikade 13 :    Cluster Publiekszaken , sector Werk , Inkomen en Zorg       

 

Barbarasteeg 2 :   Cluster Wijk en Stad , sector Wijkzaken en projecten

Cluster Wijk en stadszaken, sector Duurzaamheid, vakteams                                                                                                                            Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening

 

Phoenixstraat 16 : Cluster Publiekszaken, sector Bouwen,Toezicht en Ondernemen

                              Cluster Publiekszaken, vakteam Burgerzaken

 

 

Martinus Nijhofflaan 2 (Torenhove) :    Cluster Facilitair , vakteam ICT

                                                              Cluster Facilitair , vakteam BOZ

                                                             Cluster Facilitair , vakteam DIV

                                                             Cluster Facilitair , vakteam Communicatie

                                                             Cluster Facilitair , vakteam HSM

                                                             Cluster Centrale Staf , vakteam TRM

 

Hoofdstuk 4  Organisatie

 

4.1     Inleiding

De gemeentelijke crisisstaf vormt tijdens crises, waaronder rampen, het crisismanagementteam van de gemeentelijke organisatie. De staf staat onder voorzitterschap van de burgemeester en opereert op strategisch niveau. De leden van de crisisstaf sturen de onder hun individuele bevoegdheden vallende organisatie-onderdelen beleidsmatig aan. Daarnaast kunnen actiecentra worden ingesteld. Deze bevinden zich op tactisch niveau en sturen één of meerdere vakteams aan. Beleidsmatig zijn de actiecentra ondergeschikt aan hun vertegenwoordiger in de gemeentelijke crisisstaf.  Voor de actiecentra zijn  afzonderlijke draaiboeken vastgesteld door de diverse verantwoordelijke clusters.

 

4.2     Samenstelling gemeentelijke crisisstaf

De gemeentelijke crisisstaf bestaat uit de burgemeester, commandant van de brandweer, de directeur van de GGD Delft, de chef gebiedsgebonden onderdeel 8 van de politie Haaglanden, de gemeentesecretaris,  de ambtenaar rampenbestrijding, Hoofd Communicatie en eventueel, afhankelijk van de aard van het incident, één of meerdere clusterdirecteuren of deskundigen c.q. vertegenwoordigers van energiebedrijven, waterschappen e.d. De crisisstaf wordt ondersteunt door leden van de ondersteunings- en verbindingsgroep.

 

4.3     Samenstelling verbindingsgroep

De verbindingsgroep wordt geformeerd uit medewerkers van diverse clusters. De coördinatie ligt bij het vakteam Informatie- en communicatietechnologie (ICT) van het cluster Facilitair.

Afhankelijk van de situatie en behoefte kunnen meerdere personen voor het verrichten van de volgende werkzaamheden worden aangewezen:

- telefonist/faxist;

- centralist.

 

4.4     Samenstelling ondersteuningsgroep 

De ondersteuningsgroep wordt geformeerd uit medewerkers van diverse clusters. Coördinatie ligt bij het vakteam Huisvesting, services en middelen van het cluster Facilitair.

Afhankelijk van de situatie en behoefte kunnen meerdere personen voor het verrichten van de volgende werkzaamheden worden aangewezen:

- logboekschrijver;

- plotter;

- notulist/registrator;

- verzorging;

- bode;

- ordonnans.

 

4.5     Samenstelling actiecentra en overige eenheden

Zie afzonderlijke draaiboeken.

 


Hoofdstuk 5  Communicatie

 

5.1     Algemeen

Het gemeentelijk coördinatiecentrum heeft in beginsel alleen verbindingen met de gemeentelijke actiecentra en het RCC in Den Haag, niet met de eenheden op het plaats incident (het CTPI).

 

 

5.2     Overzicht van de verbindingsmiddelen in het gemeentelijk coördinatiecentrum (de aansluitingen zijn ingetekend op bijgaande plattegronden stadhuis/brandweerkazerne, bijlage 4)   

 

 

5.3.1  Mobilofoons

Bij het vakteam Burgerzaken van het cluster Publiekszaken, gehuisvest Phoenixstraat, zijn  2 mobilofoons aanwezig voor intern gebruik. Deze zijn via de lokatiebeheerder  te verkrijgen. Zij hebben echter een beperkt bereik.

 

 

5.3.2  Nationaal Noodnet

Het nationale noodnet is een landelijk telefoonnet voor crisisomstandigheden dat separaat functioneert van het openbare telefoonnet. Storingen zijn nagenoeg uitgesloten.

Diverse aansluitingen op het nationaal noodnet zijn aanwezig. Er zijn 3 indirecte lijnen die zijn aangesloten op de gemeentelijke telefooncentrale. Nrs zijn 17679,17686 en 17127.

Via een speciale code is dan vanuit elk toestel binnen de gemeente in  te bellen op het Noodnet. Tijdens crisisomstandigheden zal de algemene gemeentelijke NN- lijn (17127) direct worden gerouteerd naar het toestel van de burgemeester in de crisisstaf (2655). In normale omstandigheden is de lijn standaard gerouteerd naar het toestel van de burgmeester (2400). Wanneer de gemeentelijke centrale uitvalt zal van de indirecte lijnen geen gebruik kunnen worden gemaakt. De gemeentelijke centrale is aangesloten op een noodstroomaggregaat.

Andere NN lijnen zijn directe lijnen. De directe lijnen zijn niet aangesloten op de centrale. Deze zijn in de brandweerkazerne paralel aangelegd, dat betekent in dit geval zowel in de spreekkamers als in de crisisstafruimte. Deze NoodNet-lijnen zijn niet beschikbaar in het stadhuis. Voor een nadere specificatie verwijs ik naar de bijgesloten verbindingenlijst.(5.3.7)

 

 

5.3.3 Telex

Er is géén telexaansluiting aanwezig.

 

 

5.3.4 Telefax

Het algemene inkomende faxnummer bij de brandweer is 2125321, in het stadhuis 2602657. Meerdere  faxaansluitingen zijn mogelijk aan te maken.  Er zijn tijdens rampenomstandigheden 4 faxen actief, 2 voor het reguliere net, 2 t.b.v. het NN. (ingaand en uitgaand) zie 5.3.7

 

 

5.3.5  Telefoon

Diverse aansluitingen paralel geschakeld aangelegd in zowel de brandweerkazerne als stadhuis. Zie 5.3.7 en plattegronden voor nadere specificaties

 

 

5.3.6. Computer

Via de computers aangesloten op het netwerk van de gemeente is het mogelijk berichten te verzenden via internet. Niet alleen binnen een cluster, maar ook tussen diverse vakteams en extern. Binnen de gemeente is voor elk actiecentrum een account aangemaakt zodat een ieder daar zijn gegevens kan plaatsen die nodig zijn bij het instandhouden van een actiecentrum. Bovendien is de interne communicatie binnen de groep en tussen de staf en de groep goed te waarborgen.

Aangemaakte accounts zijn:

 

 

5.3.7 verbindingenlijst


5.4     Schematisch overzicht van de verbindingen

 

 

 

 

 

regionale alarmcentrale

CPA/RCC

070 3621150 (brw) 3614529 (fax)

070 3222111 (ggd) 3614529 (fax)

 

 

 

 

 

 

NN17804

NN17178 (fax)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

meldkamer regionale politie

070 3104701

070 3106370 (fax)

 

 

 

 

 

 

NN 17815

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gemeente Delft

015 2602960 (alg)

015 2125321 (fax brw)

015-2141724 (fax westvest)

015 2602657 (fax stadhuis)

 

 

 

 

 

 

NN 17682 t/m17685  (GCC, Westvest 41)

NN17127 (GCC, Markt 87)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

gemeentelijke clusters/lokaties:

BEDR. / Stadsbeheer : Staalweg 1

015 2602225

015 2602956 fax

Puza / WIZ : Hooikade 13

015 2602000

015 2616555 fax

Puza / BTO

015 2602127

015 2147699 fax

BEDR. / Sportbedr.:O.D.116 

015 2602323

015 2602636 fax

 

 

 

overigen:

Provincie Zuid Holland

NN 17011 tsl. 2222 (centralist)

Ministeries

ZIE NN GIDS

KPN TELECOM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               = openbaar telefoonnet en nationaal noodnet                    NN = nationaal noodnet

Hoofdstuk 6  Taken

 

 

6.1  Taakomschrijving ambtenaar rampenbestrijding

 

De ambtenaar rampenbestrijding:

1.    zal na de waarschuwing of alarmering van de leden van de gemeentelijke crisisstaf en het hoofd van respectievelijk de verbindings- en ondersteuningsgroep meewerken aan de advisering van de burgemeester en aan de vorming en taakvervulling van de gemeentelijke crisisstaf;

2.    houdt toezicht op de instandhouding van de verbindingen tussen het gemeentelijk coördinatiecentrum enerzijds en het Regionaal Coördinatie Centrum, gemeentelijke actiecentra en andere centra anderzijds;

3.       bewerkstelligt, in overleg met betrokkenen, dat de in- en uitgaande berichten kort en bondig worden gehouden;

4.       draagt er zorg voor dat bij het opnemen en verzenden van berichten de juiste procedure van berichtenwisseling wordt gevolgd;

5.       draagt zorg voor het instellen en onderhouden van ordonnansdiensten bij het uitvallen van de verbindingen.

 

 

6.2     Taakomschrijving gemeentelijke crisisstaf

 

De gemeentelijke crisisstaf:

1.      bereidt, tussen de clusters afgestemde, beleidsadviezen aan de burgemeester voor;

2.      adviseert vanuit de eigen deskundigheid gevraagd en ongevraagd de burgemeester en de collegeleden;

3.      vertegenwoordigt de clusters of vakteams;

4.      vertaalt het beleid in concrete opdrachten aan de eigen clusters of vakteams;

5.      verzamelt gegevens over de bestrijdingsactiviteiten van de eigen clusters of vakteams;

6.      geeft taakgebieden aan waarop voorzieningen moeten worden getroffen.

 

 

6.3.    Taakomschrijving verbindingsgroep

 

De verbindingsgroep:

1.   onderhoudt contact tussen het gemeentelijk coördinatiecentrum en het regionale coördinatiecentrum (RCC) van de parate diensten, de actiecentra van de gemeentelijke clusters/sectoren en/of het gemeenschappelijke actiecentrum van de gemeentelijke clusters;

2.   zorgt voor het doen functioneren van de telefooncentrale;

3.   bedient de telefoon (waaronder nationaal noodnet), mobilofoon,  faxapparatuur, etc.;

4.   verzorgt de inkomende en uitgaande berichten overeenkomstig de berichtenprocedure;

5.   overlegt  met andere clusters/sectoren over het treffen van aanvullende voorzieningen op verbindingstechnisch gebied.

 

 

De telefonistes van de gemeentelijke telefooncentrale zullen niet gehuisvest zijn in het stadhuis, de lokatie voor hen is de  Torenhove (Vakteam Huisvesting, services en middelen van cluster Facilitair). Na de realisatie van de nieuwbouw brandweerkazerne is het ook weer mogelijk hen in de brandweerkazerne te plaatsen (laatste alternatief het gebouw aan de Barberasteeg 2).

De verbindingsgroep vormt de zeef voor de crisisstaf  en geeft daardoor deels de administratieve ondersteuning, zij levert telefonistes en verzorgt de mogelijkheid van communicatie met derden (provincie/RCC/Actiecentra e.d). Zij is verantwoordelijk voor de gemeentelijke communicatie.

De communicatie en verbindingen tussen crisisstaf en bijvoorbeeld CTPI  is een verantwoordelijkheid van de operationele diensten zelf. Zie ook het communicatieschema van het gemeentelijk rampenplan (pagina 26).

 

 

6.4. Taakomschrijving ondersteuningsgroep

 

De ondersteuningsgroep:

1.   helpt mee de ruimte voor de ondersteunings- en de verbindingsgroep in te richten;

2.   is behulpzaam bij het verzamelen van gegevens over de ramp(-bestrijding) voor de gemeentelijke crisisstaf;

3.   verzorgt besluitenlijstjes en de verslaglegging door middel van het bijhouden van een logboek;

4.    plot gegevens op kaarten;

5.    verricht ordonnansdiensten bij onder andere het uitvallen van de verbindingsapparatuur;

6.   draagt zorg voor de nodige documentatie, plattegronden, overzichten, etc.;

7.   draagt zorg voor voldoende hulpmiddelen, zoals verwerkingsapparatuur, kopieerapparatuur, etc.;

8.   is verantwoordelijk voor de verzorging (catering) van de rampenstaf in het gemeentelijk coördinatiecentrum.

 

 

Bijlage 2 telefoonaansluitingen

 

2.1     Telefoonaansluitingen Westvest 41

 

Algemeen nummer Westvest 41          260 2339

 

Extra lijnen tbv crisisstaf

·       Ruimte links achter              2652, 2653, 2654, 2655

·       Ruimte rechts voor                        groepsnummer 2688 voor 2656, 2658 en 2659

                                                         faxnummer 2657.

·       Ruimte links voor                      

 

Eigen nummers ruimten

·       Ruimte links achter                        aanvraag loopt

vrije netlijn                                          voorbereidingen zijn bezig daarvoor

Ruimte rechts voor                              aanvraag loopt

 

 

Noodnetnummers

 

paralel aangesloten in zowel de blauwe zaal als in de spreekkamers

 

directe NN-nummers

17682

17683

17684

17685

 

indirecte NN nummers

17127

17679

17686

 

De bijbehorende toestellen staan in de kast van de patchruimte op de Westvest.  

 

2.2     Telefoonaansluitingen stadhuis

 

Algemeen nummer bodes stadhuis                2602438 /2439 

 

Extra lijnen tbv crisiscommuniatie

·       Commissiekamer                                   2652, 2653, 2654, 2655

·       fractiekamer  PvdA(ond groep)                 groepsnummer 2688 voor toestellen:

       2656, 2658, 2659,

       faxnummer 2657.  

·       fractiekamer Groen Links(CCO)      7416, 7417, 7418, 7419

·       weeskamer                                   2641, 2642, 2643

·       Gijsselkamer                                         2757, 2447, 2427*

 

Eigen nummers fracties

·       Commissiekamer                                     2427*

      2147693

·       D66                                                       2585

·       PvdA                                                     2659

·       CDA                                                      2175

·       Groen Links                                           7416, 7417, 7418, 7419

·       weeskamer                                            2442

NB de fractienummers eventueel doorschakelen naar alternatieve werkplek

 

 

De bijbehorende toestellen staan in de kast van de patchruimte op de Westvest en komen van het vakteam ICT cluster Facilitair

 

Indien de PTT-centrales door overbelasting "platgaan", zijn de buitenlijnen die toegang geven tot het openbare telefoonnet niet te gebruiken. Intern kan echter via de binnenlijnen van de huiscentrale nog wel worden getelefoneerd. Wanneer de netspanning wegvalt functioneert de huiscentrale  verder op een noodaggregaat.  Indien echter ook het noodaggregaat het begeeft is het niet meer mogelijk om via de gemeentelijke centrale op het NN te komen,. Alleen van de directe NN nummers kan dan nog gebruik worden gemaakt. Voor de overige communicatie zal dan van ordonnance-diensten gebruik moeten worden gemaakt.

 

Het politiebureau is, bij een storing in het openbare telefoonnet, dus slechts te bereiken via het nationaal noodnet of draadloze verbindingen.


3.       Materieel

Het gemeentelijk coördinatiecentrum is gevestigd in de ruimte links achter van de Westvest 41.

Wanneer de nieuwbouw van de brandweerkazerne gerealiseerd is, zal de lokatie van GCC weer aldaar zijn, Krakeelpolderweg 51 te Delft.

In ruimte naast de GCC, waar de ondersteuning van de GCS zit, staan 2 kasten, een voorraadkast en een kaartenkast. Hierin zijn permanent de volgende artikelen opgeslagen.

 

 

- kaartenkast:

 

 

Aantal

Schaal

wijknummer

 

naam wijk

lade

Jaartal

uitgave

 

5

1:1500

11 zuid

binnenstad zuid

1

01.03.01

 

5

1:1500

11 noord

binnenstad noord

1

01.03.01

 

5

1:1500

13/14 zuid

voordijkshoorn/hof van delft

1

01.03.01

 

5

1:1500

13/14 noord

voordijkshoorn/hof van delft

1

01.03.01

 

5

1:1500

16 noord

delftse hout

1

01.03.01

 

5

1:1500

16 midden

delftse hout

2

01.03.01

 

5

1:1500

16 zuid

delftse hout

2

01.03.01

 

5

1:1500

22

tanthof west

2

 01.03.01

 

5

1:1500

23

tanthof oost

2

  01.03.01

 

5

1:1500

24

voorhof

2

  01.03.01

 

5

1:1500

25 zuid

buitenhof zuid

2

 01.03.01

 

5

1:1500

25 noord

buitenhof noord

2

  01.03.01

 

5

1:3000

26

abtswoude

3

01.03.01

 

5

1:1500

27 zuid

schieweg zuid

3

01.03.01

 

5

1:1500

27 noord

schieweg noord

3

01.03.01

 

5

1:1500

28 zuid

wippolder zuid

3

01.03.01

 

5

1:1500

28 noord

wippolder noord

3

01.03.01

 

5

1:3000

29 zuid

ruiven zuid

3

01.03.01

 

5

1:1500

29 noord

ruiven noord

3

01.03.01

 

 

 

in de voorraadkast:

 

·       50 bic-pennen

·       50 rode fine liners papermate

·       10 A4-VNG kringloopblokken

·       10 A5-VNG kringloopblokken

·       100 vel blanco papier A4-formaat

·       1 set whiteboard stiften 6 stuks

·       1 set stiften voor overheadprojector

·       2 dozen papermate non stop potloden

·       23 bloks à 50x2 berichtenformulieren (inkomend)

·       22 bloks à 50x2 berichtenformulieren (uitgaand)

·       rol oleaatfolie

·       floppy’s

·       wandkaart schaal 1: 25.000

·       luchtfoto’s

·       city disk

·       2 exemplaren van wijk en buurt gegevens Delft (2000)

·       10 Rampenplannen Gemeente Delft 2001

·       deel 7 van het losbladige Handboek Ongevallen- en Rampenbestrijding. Dit bevat alle                belangrijke externe adressen. Minimaal 1x per jaar worden deze adressen bijgewerkt. De       laatste versie dateert van september 1995 en staat ook op de RAmpenTELefoondiskette

·       1 gids nationaal noodnet, PTT telecom (uitgave januari 1999)

·       1 Provinciaal Coördinatieplan voor de rampenbestrijding in Zuid-Holland (vastgesteld op

·       30 juni 2000)

·        1 Regeling Incidenten Pijpleidingen Zuid-Holland (Vereniging van Leidingeigenaren in Nederland, Velin, brieven d.d. 10/16 maart 1994 van Shell Nederland Chemie B.V.


 

4.1      Plattegrond Westvest 41 begane grond

 

4.2     Plattegrond stadhuis begane grond

 

4.3     Plattegrond stadhuis 1e etage

 

5.       Stappenplan inrichten crisisstafruimte

 

Bij het inrichten van de GCC werken ondersteunings- en verbindingsgroep samen. De ondersteuningsgroep heeft als eerste verantwoordelijkheid het vergader-gereed maken van de ruimte. De verbindingsgroep heeft als eerste verantwoordelijkheid het aanleggen van telefoon, fax en computer verbindingen. Hoofden van beide groepen zorgen voor een goede afstemming van de diverse activiteiten.

 

5.1 Westvest 41:

 

1.    Openen, verlichten, verwarmen

2.    a. vergaderopstellingen nakijken of maken (zie tekening op bladzijde 28)

b. gereed maken telefoonverbindingen

3.    kantoorbenodigdheden  (kistjes op werkplekken)

 

hierna moet het basisvoorzieningenpakket klaar zijn

de crisisstaf kan nu met een minimum aan voorzieningen volledig draaien.

Hierna kunnen uiteraard de extra’s worden ingevuld....

 

4.    extra kaartmateriaal beschikbaar stellen

5.    flip-over, white-board etc. plaatsen


extra’s zijn  bijvoorbeeld :

* geluidsinstallatie met opnameset

* televisie

* catering

* te veel aan stoelen er uit

 

5.2 stadhuis:

 

1.    Openen, verlichten, verwarmen

2.    a. vergaderopstellingen (Cie kamer en fractiekamers) nakijken en gereedmaken

b. gereed maken telefoonverbindingen

3.    kantoorbenodigdheden  (zolder grijze kast)

 

hierna moet het basisvoorzieningenpakket klaar zijn

de crisisstaf kan nu met een minimum aan voorzieningen volledig draaien.

Hierna kunnen uiteraard de extra’s worden ingevuld....

 

4.    kaartmateriaal bevestigen

5.    flip-over, white-board etc. plaatsen


extra’s zijn  bijvoorbeeld :

·       televisie

·       catering

·       te veel aan stoelen er uit

·       telefoonlijst

 

                                                                  

6.   lijst met afkortingen

 

AC                  =         Actiecentrum

ARB                =           Ambtenaar rampenbestrijding

BC                  =         Bureauchef

BEDR             =         Cluster bedrijven

BGM                =           Burgemeester

BHV                =           Bedrijfshulpverlening

BOZ               =          Vakteam beheer gemeentelijke onroerende zaken

BRW              =          Brandweer

BTO               =          Sector bouwen, toezicht en ondernemen

BZ                   =           Vakteam burgerzaken

CDA              =           Christelijk Democratisch Appel

COM              =          Vakteam communicatie

CPA               =            Centrale post ambulancevervoer

CRIB               =            Centraal registratie en informatie bureau

CRAS    =           Centrale registratie afhandeling schade

CS                 =          Cluster centrale staf

CTPI                =           Coördinatie team plaats incident

D66               =           Democraten 66

DC                 =          Districtschef

DIV                =          Vakteam documentaire informatie voorziening

FAC               =          Cluster facilitaire dienstverlening

GCC                =           Gemeentelijk coördinatie centrum

GCS               =         Gemeentelijke crisisstaf

GGD                =           Gemeenschappelijke gezondheidsdienst

GHOR            =          Geneeskundige hulpverlening bij rampen en ongevallen

HSM               =         Vakteam huisvesting, middelen en services

ICT                 =         Vakteam informatie- & communicatietechnologie

NN                   =           Nationaal noodnet

PLOU            =          Deelprocessen Primaire levensbehoefte, Opvang & Uitvaartverzorging

POL               =          Politie

PUZA             =         Cluster Publiekszaken

PvdA               =         Partij van de Arbeid    

RAC               =         Regionaal alarmcentrale

RBO               =         Rampenbestrijdingsorganisatie  

RCC                =           Regionaal coördinatie centrum

TD                  =           Technische dienst    

TOR                =           Torenhove

TRM              =          Vakteam treasury & riskmanagement

WIZ               =          Sector werk, inkomen en zorg

WRZO           =          Wet rampen en zware ongevallen

WS                =          Cluster wijk en stadszaken

 

 

7. Verspreidingslijst

 

burgemeester

·         Van Oorschot

wethouders

·         Grashoff

·         Mahler

·         Oosten

·         Rensen

·         Torenstra

ambtenaren

·        Alphen Van

·        Aukema

·        Bleijswijk Van

·         Bijleveld

·         Boone

·         Bos van den

·         Braam

·         Bron

·         Dijk Van

·         Doorninck Van

·         Duijndam

·         Ende Van der

·         Eindhoven Van

·         Graaf De

·         Groot De

·         Harrevelt

·         Harte

·         Jongh De

·         Kneppers

·         Knoester

·         Koppen van - van der Plas

·         Korving-Vink

·         Kruijff

·         Kruizinga

·         Leede de

·         Lugt Van der

·         Mulder

·         Opijnen Van

·         Overduin-Visser

·         Pattijn

·         Prevo

·         Remeijsen

·         Roos

·         Ruiter (Aelse)

·         Segaarr

·         Sijssens

·         Sijtema

·         Velde Van der

·         Vonk (HSM)

·         Vonk (BRW)

·         Vree De

·         Wansinck

·         Wilts

·         Wingerde Van

·         Woudenberg van

Eneco Energie Delfland

·         Cristini

·         Willems

·         Van Velzen

·         Wietsenburg

Hoohheemraadschap van Delfland

·         Bosker

·         Kolf van de

Politie Haaglanden

·       Plas Van de

·       Houben

·       Vlijmen

·       Wouters

GGD

·       Buck

·       Hunnego

GHOR

·       Van Dijk

·       Breusers

·       Bovenlander

·       Verstraeten

meldkamer Politie

meldkamer CPA

meldkamer BRW (RAC)

parket(justitie)

Hulpverleningsregio Haaglanden

 

Werkinstructie

 

Stappenplan inrichten Gemeentelijk coördinatiecentrum .

 

Wie moet er worden gealarmeerd.

Hoe richten we in en in welke volgorde.

 

1. Zodra er een crisisruimte moet worden ingericht is het goed om het alarmeringsplan in werking te laten treden. De arb alarmeert hoofd ondersteuningsgroep en hoofd verbindingsgroep. Zij alarmeren de personen die nodig zijn bij het uitoefenen van hun taak.

 

2. Wanneer het GCC op de Westvest 41 wordt gebruikt zal een gebouwenbeheerder of een bode de deur aldaar moeten openen en daarna de verschillende ruimten voorzien van licht en warmte. Hij kan voor koffie (laten) zorgen en de van buiten komende mensen naar de juiste ruimte wijzen.

Wanneer de burgemeester besluit het GCC in het stadhuis te huisvesten, geldt een soortgelijke procedure. Bij de deur van het stadhuis zal ivm ‘pottenkijkers’ toegangscontrole moeten worden gehouden. (Wellicht ook bij de trap, maar dat zal de praktijk moeten leren.)

         

3.   De ondersteunings- en verbindingsgroep dragen zorg voor het inrichten en gereed maken van de ruimte ten behoeve van de crisisstaf. De vergaderopstelling moet worden gecontroleerd.

         

De vergaderopstelling in de Cie kamer is een vergaderopstelling voor 22 personen. Deze opstelling staat vast in verband met het spaekersysteem en de  kabelgoten onder de tafels.

           Uit de grijze kast van zolder dienen de boxen te worden gehaald en neergezet op de tafels zodat iedere discipline bij binnenkomst zijn eigen box ziet staan. Alle materialen (boxen en telefoons) zijn te vinden in de grijze kast.

Er moet direct een flip-over worden geplaatst waarop wordt bijgehouden wat er gebeurd op welk tijdstip, kaarten van Delft moeten worden opgehangen zodat er direct kan worden begonnen met plotten (sitrap crisisstaf) zodat binnenkomende leden niet steeds hoeven worden bijgepraat.

          Ten behoeve van de administratieve ondersteuning moeten computers worden aangesloten zo mogelijk ook in te loggen op het netwerk en printer(s)

Door de verbindingsgroep zal er tijdens het plaatsen van de tafels voor de nodige telefoon/faxverbindingen worden gezorgd. Hierbij uitgaande van de telefoonlijst zoals in dit document aangegeven. Afhankelijk van het tijdstip zal de telefooncentrale moeten worden aan/uitgezet (het standaard bandje).

Wanneer een en ander compleet is kan desgewenst een (extra?) tv worden geplaatst

 

Achter de voorzittersstoel staat een groot projectiescherm. Rechts achterin staat een tv, aangesloten op de kabel, maar niet uitgerust met teletekst. Aan de rechterwand zijn diverse telefoonstopcontacten (zie ook tekening plattegrond) Verder zijn in de ruimte standaard aanwezig een white-board. Een flipover en een microfoon op een standaard. 15 losse stoelen langs de wand en 22 stoelen bij de zgn (losse) perstafel. Deze tafel is de enige in de ruimte die kan worden verplaatst. De bedoeling is dat deze tafel bij een van de ramen wordt geplaatst, zodat na verloop van tijd hier een aparte ruimte ontstaat die afgeschermd wordt met kamerschermen, waarvan er zich 10 bevinden in het stadhuis (begane grond).

 

Hier zal dan een ondersteuningsgroep plaatsnemen die alle telefoon gaat beantwoorden zodat de meeste telefoons weg kunnen van de vergaderopstelling en er in alle rust besloten kan worden.  De losse stoelen moeten uit de ruimte worden verwijderd.

 

Ondersteuning in de crisisstafruimte

·       starten met telefoons op tafel. Vervolgens kan na verloop van tijd een aparte plek worden ingericht achter kamerschermen.

·       telefoonlijst

·       ieder verzorgt/regelt zijn eigen ondersteuning

 

Telefoons , aanwezige aansluitingen

speciaal voor rampen: 2652, 2653, 2654, 2655, Cie-kamer: 2427, onbekend: 2147693.

 

verdeling van de nummers

burgemeester                  2655

brandweer                       2654

politie                    2653

ggd                                 2652

arb / gem secr.                2427

overigen                          --

 

In de grijze kast (zolder) worden boxen geplaatst.

Iedere discipline krijgt een eigen box.

In deze box zitten (in ieder geval) de volgende materialen:

·         pen

·         papier

·         berichtenblok

·         rampenplan

·         telefoonlijst

·         kaart van Delft

 

 

Elke discipline krijgt zijn eigen kleur. Deze correspondeert met de kleur op telefoon en box.

burgemeester                            goud

brandweer                                 rood

politie                              blauw

ggd                                          wit

arb / gem secr.                          groen

voorlichting                                oranje

diversen                                    geel

fraktiekamer I         verbind         zwart

fraktiekamer II        onderst        roze

 

 

Volgorde van werken:                 losse stoelen er uit

vergaderopstelling compleet ?

projectiescherm uit

regelen overhead projector

kaart(en) ophangen, folie er overheen (tbv plotten)

flip over installeren, staflid/plotter er bij, noteren wat er gebeurd

Boxen met pen papier telefoons ed halen van de zolder (gr. kast)

 

Buiten de grijze kast

zijn in de Commissiekamer nog de volgende zaken aanwezig/ moeten aangeschaft:

- vergaderopstelling voor 10 personen

- bedrijfstelefooncentrale met 

2 noodnetlijnen (liever 4 lijnen) ** er is er nu 1 **

          4 telefoontoestellen (6)

          1 handheld telefoontoestel

          2 (traxys) mobilofoons ** brw/ambdienst/stadswachten, alleen diverse frequenties **

          2 faxtoestellen  (in en uit) (of 4= 2 in, 2 uit / noodnet en openbaar)

- pc met printer

- modem en software voor modem

- fotokopieerapparaat

- noodstroomvoorziening ** stadhuis zelf geen noodstroom, wel telefooncentrale**

- overhead projector

- huisnummerkaarten Delft:

- 1 televisietoestel met teletekst ( Cie kamer/raadszaal/bodekamer, aansluitingen kabel)

- 1 flip-over ()

- modem

- Cd-foon gids

- reserve filmpje fax Rio Grande

- 1 basisstation mobilofoons, netwerken koppelen

- telefoontoestel nationaal noodnet. (niet nodig ivm code, alleen wanneer noodaggregaat niet werkt.)

 

Elders in het pand:

- kopieermachines- reproduktieruimte.

- computers (.....)

Pantry en cateringsfaciliteiten

 

Volgorde

 

1.    Openen, verlichten, verwarmen

2.    a. vergaderopstellingen (Cie kamer en fractiekamers) nakijken en gereedmaken

b. gereed maken telefoonverbindingen

3.    kantoorbenodigdheden  (zolder grijze kast)

 

hierna moet het basisvoorzieningenpakket klaar zijn

de crisisstaf kan nu met een minimum aan voorzieningen volledig draaien.

Hierna kunnen uiteraard de extra’s worden ingevuld....

 

4.    kaartmateriaal bevestigen

5.    flip-over, white-board etc. plaatsen


extra’s zijn  bijvoorbeeld :

* televisie

* catering

* te veel aan stoelen er uit

* telefoonlijst



 

Acties van te voren  te doen

 

Grijze kast dusdanig indelen zodat er voor iedere ruimte en eigen voorraad is.

Toestellen voorzien van nummer en cluster en ruimte (dan is de telefoonlijst van te voren te maken)

Aanbiedingsbrief

 

Deelplan Alarmering bestuur en uitvoerenden

 

Begeleidingscommissie

1.    Instemmen met alarmeringsregeling

2.    instemmen met ruimteverdeling

3.    instemmen met workshop/oefening inrichting ruimte

          (leidt tot stappenplan inrichten ruimte)

(4.  instemmen met oefenfrequentie....)

 

Aandachtspunten

Onderhouden (kleine) telefoonlijst.

Verspreiding en verzendlijst


Stuk I                                                                                       Delft,

 

Onderwerp: rampenplan gemeente Delft, deelplan alarmering.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

 

Geachte dames en heren,

 

 

Gezien het raadsbesluit van 20 juli 1995.

 

Uitwerking van de diverse in het plan genoemde onderdelen.

Vastgelegde taken uitgewerkt door een gemeentelijke cluster in een draaiboek

Binnen een termijn van een jaar na datum van het raadsbesluit.

 

 

Hierbij hebben wij het genoegen u aan te bieden het deelplan alarmering van het rampenplan van de gemeente Delft.

 

Binnen het gebied van de Hulpverleningsregio Haaglanden wordt een zo intensief mogelijke samenwerking betracht en waar mogelijk uniformiteit op het gebied van rampenbestrijding nagestreefd.

 

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de Commissie Leefbaarheid, stellen wij u voor:

 

Akkoord te gaan met het deelplan alarmering van het rampenplan.

 

 

Hoogachtend,

 

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

                                      , burgemeester.

 

         

                                                , secretaris.


Stuk II

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 augustus 1998;

 

besluit:

 

in te stemmen met:

 

Het deelplan alarmering van het rampenplan van de gemeente Delft.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 augustus 1998.

 

 

 

                                      , burgemeester.

 

 

                                      , secretaris.