INHOUDSOPGAVE
Draaiboek Alarmering van bestuur en uitvoerenden
Onderwerp Pagina
Inhoudsopgave 1
Hoofdstuk
1 Algemeen 3
Hoofdstuk
2 Alarmering 3
Alarmeringsschema 4
Hoofdstuk
3 Opkomst en locaties 5
Hoofdstuk
4 Organisatie 7
Hoofdstuk
5 Communicatie 8
Schematisch
overzicht van de verbindingen 11
Hoofdstuk
6 Taken 12
Bijlagen:
1 Telefoonnummerlijst Personeel 14
1.1 (Plaatsvervangend)
ambtenaar rampenbestrijding
1.2 Voorzitter
gemeentelijke crisisstaf/bestuur
1.3 (Plaatsvervangend)
leden gemeentelijke crisisstaf
1.4 Leden
verbindingsgroep
1.5 Leden
ondersteuningsgroep
2. Telefoonaansluitingen
18
2.1 Westvest
2.2 Stadhuis
3. Materieel 20
4. Plattegronden 22
4.1 Plattegrond
Westvest 41 begane grond
4.2 Plattegrond
stadhuis begane grond
4.3 Plattegrond
stadhuis 1e etage
5. Stappenplan inrichten gemeentelijk
coordinatiecentrum 26
5.1 Westvest
5.1 Stadhuis
6. Lijst met afkortingen 28
7. Verspreidingslijst 29
Draaiboek Alarmering van bestuur en uitvoerenden
Hoofdstuk 1 Algemeen
Indien er
zich binnen de Gemeente Delft een incident voordoet dat in omvang of
complexiteit uitstijgt boven de "normale" dagelijkse incidenten kan
de burgemeester, na overleg met of op advies van de commandant van de
brandweer, de regionaal geneeskundig commandant en/of de onderdeelschef van de
politie, besluiten de gemeentelijke crisisstaf geheel of gedeeltelijk bijeen te
roepen. Maakt de burgemeester gebruik van de bevoegdheden van de Wet rampen en
zware ongevallen, dan is deze crisisstaf de gemeentelijke rampenstaf in de zin
van artikel 11, eerste lid, van die wet.
Doel van het draaiboek ‘Alarmering bestuur en uitvoerenden’
is het activeren van alle voor de crisis- of rampenbestrijding benodigde
functionarissen en instanties. Dit draaiboek vormt een uitwerking van het in
het Rampenplan Gemeente Delft 2001 beschreven proces 1 en maakt deel uit van
dit plan.
Hoofdstuk 2 Alarmering
2.1
Alarmering
ambtenaar rampenbestrijding en leden gemeentelijke crisisstaf
De
burgemeester laat de centrale meldkamer (Regionale Alarm Centrale) van de
brandweer de ambtenaar rampenbestrijding
alarmeren. Naast een gewone aansluiting op het openbaar telefoonnet
beschikt de ambtenaar rampenbestrijding over een mobiele telefoon en semafoon.
De
burgemeester geeft de ambtenaar rampenbestrijding opdracht tot het waarschuwen
of alarmeren van de gemeentesecretaris, een voorlichter en eventueel,
afhankelijk van de aard van het incident, één of meerdere clusterdirecteuren
en/of vertegenwoordigers van
nutsbedrijven.
Hier gaan
wij er vanuit dat de RAC reeds de commandant brandweer, directeur GGD en de
districtschef van de politie heeft gewaarschuwd.
2.2
Alarmering
wethouders
De
gemeentesecretaris informeert, waarschuwt of alarmeert de wethouders.
2.3 Alarmering verbindings- en
ondersteuningsgroep gemeentelijk coördinatiecentrum
De
ambtenaar rampenbestrijding waarschuwt of alarmeert het hoofd van
respectievelijk de hoofden van de verbindings- en de ondersteuningsgroep. Zij
waarschuwen of alarmeren de leden van hun groep. Zie voor de samenstelling van
de verbindings- en ondersteuningsgroep de paragrafen 3.3 en 3.4.
2.3
Alarmering
rest van de ambtelijke rampenbestrijdingsorganisatie
Voorzover
de clusterdirecteuren niet direct, op
aanwijzing van de burgemeester, plaatsnemen in de gemeentelijke crisisstaf
worden zij geïnformeerd, gewaarschuwd of gealarmeerd door de
gemeentesecretaris. Indien er een actiecentrum, CRIB of andere gemeentelijke
eenheden worden ingesteld, informeert, waarschuwt of alarmeert de
verantwoordelijke clusterdirecteur het
hoofd vakteam en/of de betrokken medewerkers.
Alarmeringsschema
commandant |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
brandweer |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
districts- chef politie |
|
1) |
burgemeester |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur
ggd |
|
|
2) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
ambtenaar rampenbestrijding |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
3) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
gemeente secretaris |
na overleg bgm : cluster- directeuren |
na
overleg bgm : derden, deskundigen |
Hoofd
Communicatie |
|
hoofd verbindings-groep
gemeentelijk coördinatiecentrum |
hoofd ondersteunings-groep
gemeentelijk coördinatiecentrum |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) |
3) |
3) |
3) |
|
3) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cluster- directeuren & wethouders |
|
hoofden vakteams die niet in
gemeentelijke crississtaf zitting hebben |
|
medewerkers communicatie (proces
3) |
|
leden verbindingsgroep |
|
leden onder-steuningsgroep BHV en bodes beveiliging |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
medewerkers gemeentelijke
actiecentra (bijv.CRIB/CRAS) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
3) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
medewerkers overige gemeentelijke eenheden |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Advies
over de uitgifte voorwaarschuwing of alarmering
2) Opdracht
geven van voorwaarschuwing of alarmering
3)
Alarmering of voorwaarschuwing
Hoofdstuk 3 Opkomst en locaties
3.1 Locatie gemeentelijk coördinatiecentrum
De leden
van de gemeentelijke crisisstaf en de ondersteunings- en verbindingsgroep
begeven zich onmiddellijk naar het gemeentelijk coördinatiecentrum.
Hierbij
zijn 2 locaties mogelijk; 1. Westvest 41
2. Stadhuis
ad 1.
Gedurende
de sloop / nieuwbouw van de brandweerkazerne is de crisisstaf gevestigd op de
Westvest 41. Op de begane grond zal de ruimte linksachter benut worden door de
GCS. Ondersteuning zal plaatsvinden vanaf de begane grond; de ruimten links en
rechts voor.
ad 2.
In het
stadhuis is de crisisstaf gevestigd in de Commissiekamer op de Markt 87 te Delft, ondersteuning zal plaatsvinden
vanuit de fractiekamers van Groen Links en PvdA.
Primair is
de keuze voor de crisisstaflocatie de Westvest 41, tenzij de burgemeester, afhankelijk van soort en plaats incident
voor een andere locatie kiest. Daarbij is het ook van belang te weten dat
wanneer de nieuwe brandweerkazerne klaar is, deze weer de eerste keus zal zijn.
De Westvest
zal daarmee in eerste instantie op de tweede plek komen en het stadhuis zal op
den duur verdwijnen als lokatie voor de crisisstaf.
3.2 Locatie actiecentra
In beginsel
zal worden gekozen voor één actiecentrum per Cluster.
Clusters
bepalen zelf de locatie .
De
actiecentra zoals deze momenteel bepaald zijn, zijn als volgt ingedeeld:
Actiecentrum locatie Cluster Sector / Vakteam
Voorlichting Westvest 41 Facilitair Communicatie
PLOU Hooikade 13 Publiekszaken Werk, Inkomen & Zorg
CRIB Phoenixstr. 16 Publiekszaken Burgerzaken
CRAS Torenhove Centrale Staf Treasury & riskmanagement
3.3
Locaties van de gemeente / actiecentra
Oude Delft 137 : Burgemeester & wethouders
(jongenshuis)
Gemeentesecretaris Niek Roos
Cluster Centrale staf, vakteam bestuurlijke
procesvorming
Staalweg 1 : Cluster Wijk en Stad, sector Kennisstad (vakteam
Grond en vakteam
Cultuur/kennis/economie)
Cluster Bedrijven , sector stadsbeheer
Cluster Wijk en Stad, sector Duurzaamheid (vakteam
milieu)
Hooikade 13 : Cluster Publiekszaken , sector Werk , Inkomen en Zorg
Barbarasteeg 2 : Cluster
Wijk en Stad , sector Wijkzaken en projecten
Cluster Wijk en stadszaken, sector
Duurzaamheid, vakteams Mobiliteit
en Ruimtelijke Ordening
Phoenixstraat 16 : Cluster Publiekszaken, sector
Bouwen,Toezicht en Ondernemen
Cluster Publiekszaken, vakteam Burgerzaken
Martinus Nijhofflaan 2 (Torenhove)
: Cluster Facilitair , vakteam ICT
Cluster Facilitair ,
vakteam BOZ
Cluster Facilitair , vakteam DIV
Cluster Facilitair , vakteam Communicatie
Cluster Facilitair , vakteam HSM
Cluster Centrale Staf , vakteam
TRM
Hoofdstuk 4 Organisatie
4.1 Inleiding
De
gemeentelijke crisisstaf vormt tijdens crises, waaronder rampen, het
crisismanagementteam van de gemeentelijke organisatie. De staf staat onder
voorzitterschap van de burgemeester en opereert op strategisch niveau. De leden
van de crisisstaf sturen de onder hun individuele bevoegdheden vallende
organisatie-onderdelen beleidsmatig aan. Daarnaast kunnen actiecentra worden
ingesteld. Deze bevinden zich op tactisch niveau en sturen één of meerdere
vakteams aan. Beleidsmatig zijn de actiecentra ondergeschikt aan hun
vertegenwoordiger in de gemeentelijke crisisstaf. Voor de actiecentra zijn
afzonderlijke draaiboeken vastgesteld door de diverse verantwoordelijke
clusters.
4.2 Samenstelling gemeentelijke crisisstaf
De
gemeentelijke crisisstaf bestaat uit de burgemeester, commandant van de
brandweer, de directeur van de GGD Delft, de chef gebiedsgebonden onderdeel 8
van de politie Haaglanden, de gemeentesecretaris, de ambtenaar rampenbestrijding, Hoofd Communicatie en eventueel,
afhankelijk van de aard van het incident, één of meerdere clusterdirecteuren of
deskundigen c.q. vertegenwoordigers van energiebedrijven, waterschappen e.d. De
crisisstaf wordt ondersteunt door leden van de ondersteunings- en
verbindingsgroep.
4.3 Samenstelling verbindingsgroep
De
verbindingsgroep wordt geformeerd uit medewerkers van diverse clusters. De
coördinatie ligt bij het vakteam Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
van het cluster Facilitair.
Afhankelijk
van de situatie en behoefte kunnen meerdere personen voor het verrichten van de
volgende werkzaamheden worden aangewezen:
- telefonist/faxist;
-
centralist.
4.4 Samenstelling ondersteuningsgroep
De
ondersteuningsgroep wordt geformeerd uit medewerkers van diverse clusters.
Coördinatie ligt bij het vakteam Huisvesting, services en middelen van het
cluster Facilitair.
Afhankelijk
van de situatie en behoefte kunnen meerdere personen voor het verrichten van de
volgende werkzaamheden worden aangewezen:
-
logboekschrijver;
- plotter;
-
notulist/registrator;
-
verzorging;
- bode;
-
ordonnans.
4.5 Samenstelling actiecentra en overige
eenheden
Zie
afzonderlijke draaiboeken.
Hoofdstuk 5 Communicatie
5.1 Algemeen
Het
gemeentelijk coördinatiecentrum heeft in beginsel alleen verbindingen met de
gemeentelijke actiecentra en het RCC in Den Haag, niet met de eenheden op het
plaats incident (het CTPI).
5.2 Overzicht van de verbindingsmiddelen in het
gemeentelijk coördinatiecentrum (de aansluitingen zijn ingetekend op bijgaande
plattegronden stadhuis/brandweerkazerne, bijlage 4)
5.3.1 Mobilofoons
Bij het
vakteam Burgerzaken van het cluster Publiekszaken, gehuisvest Phoenixstraat,
zijn 2 mobilofoons aanwezig voor intern
gebruik. Deze zijn via de lokatiebeheerder
te verkrijgen. Zij hebben echter een beperkt bereik.
5.3.2 Nationaal Noodnet
Het
nationale noodnet is een landelijk telefoonnet voor crisisomstandigheden dat
separaat functioneert van het openbare telefoonnet. Storingen zijn nagenoeg
uitgesloten.
Diverse
aansluitingen op het nationaal noodnet zijn aanwezig. Er zijn 3 indirecte
lijnen die zijn aangesloten op de gemeentelijke telefooncentrale. Nrs zijn
17679,17686 en 17127.
Via een
speciale code is dan vanuit elk toestel binnen de gemeente in te bellen op het Noodnet. Tijdens
crisisomstandigheden zal de algemene gemeentelijke NN- lijn (17127) direct
worden gerouteerd naar het toestel van de burgemeester in de crisisstaf (2655).
In normale omstandigheden is de lijn standaard gerouteerd naar het toestel van
de burgmeester (2400). Wanneer de gemeentelijke centrale uitvalt zal van de
indirecte lijnen geen gebruik kunnen worden gemaakt. De gemeentelijke centrale
is aangesloten op een noodstroomaggregaat.
Andere NN
lijnen zijn directe lijnen. De directe lijnen zijn niet aangesloten op de
centrale. Deze zijn in de brandweerkazerne paralel aangelegd, dat betekent in
dit geval zowel in de spreekkamers als in de crisisstafruimte. Deze
NoodNet-lijnen zijn niet beschikbaar in het stadhuis. Voor een nadere
specificatie verwijs ik naar de bijgesloten verbindingenlijst.(5.3.7)
5.3.3 Telex
Er is géén
telexaansluiting aanwezig.
5.3.4 Telefax
Het algemene inkomende faxnummer bij de brandweer is
2125321, in het stadhuis 2602657. Meerdere
faxaansluitingen zijn mogelijk aan te maken. Er zijn tijdens rampenomstandigheden 4 faxen actief, 2 voor het
reguliere net, 2 t.b.v. het NN. (ingaand en uitgaand) zie 5.3.7
5.3.5 Telefoon
Diverse
aansluitingen paralel geschakeld aangelegd in zowel de brandweerkazerne als
stadhuis. Zie 5.3.7 en plattegronden voor nadere specificaties
5.3.6. Computer
Via de
computers aangesloten op het netwerk van de gemeente is het mogelijk berichten
te verzenden via internet. Niet alleen binnen een cluster, maar ook tussen
diverse vakteams en extern. Binnen de gemeente is voor elk actiecentrum een
account aangemaakt zodat een ieder daar zijn gegevens kan plaatsen die nodig
zijn bij het instandhouden van een actiecentrum. Bovendien is de interne
communicatie binnen de groep en tussen de staf en de groep goed te waarborgen.
Aangemaakte
accounts zijn:
5.3.7
verbindingenlijst
5.4 Schematisch overzicht van de verbindingen
|
|
|
regionale alarmcentrale CPA/RCC 070 3621150 (brw) 3614529 (fax) 070 3222111 (ggd) 3614529 (fax) |
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
NN17804 NN17178 (fax) |
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
meldkamer
regionale politie 070
3104701 070
3106370 (fax) |
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
NN 17815 |
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
Gemeente Delft 015 2602960 (alg) 015 2125321 (fax brw) 015-2141724 (fax westvest) 015 2602657 (fax stadhuis) |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
NN 17682 t/m17685
(GCC, Westvest 41) NN17127
(GCC, Markt 87) |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
gemeentelijke
clusters/lokaties: BEDR. /
Stadsbeheer : Staalweg 1 015
2602225 015
2602956 fax Puza /
WIZ : Hooikade 13 015 2602000 015 2616555 fax Puza / BTO 015 2602127 015
2147699 fax BEDR. /
Sportbedr.:O.D.116 015
2602323 015
2602636 fax |
|
overigen: Provincie
Zuid Holland NN 17011
tsl. 2222 (centralist) Ministeries ZIE NN
GIDS KPN
TELECOM |
|
|
||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
= openbaar
telefoonnet en nationaal noodnet NN
= nationaal noodnet
Hoofdstuk 6 Taken
6.1 Taakomschrijving ambtenaar rampenbestrijding
De
ambtenaar rampenbestrijding:
1. zal
na de waarschuwing of alarmering van de leden van de gemeentelijke crisisstaf
en het hoofd van respectievelijk de verbindings- en ondersteuningsgroep meewerken
aan de advisering van de burgemeester en aan de vorming en taakvervulling van
de gemeentelijke crisisstaf;
2. houdt
toezicht op de instandhouding van de verbindingen tussen het gemeentelijk
coördinatiecentrum enerzijds en het Regionaal Coördinatie Centrum,
gemeentelijke actiecentra en andere centra anderzijds;
3. bewerkstelligt, in overleg met
betrokkenen, dat de in- en uitgaande berichten kort en bondig worden gehouden;
4. draagt er zorg voor dat bij het
opnemen en verzenden van berichten de juiste procedure van berichtenwisseling
wordt gevolgd;
5. draagt zorg voor het instellen en
onderhouden van ordonnansdiensten bij het uitvallen van de verbindingen.
6.2 Taakomschrijving gemeentelijke crisisstaf
De
gemeentelijke crisisstaf:
1. bereidt,
tussen de clusters afgestemde, beleidsadviezen aan de burgemeester voor;
2. adviseert
vanuit de eigen deskundigheid gevraagd en ongevraagd de burgemeester en de
collegeleden;
3. vertegenwoordigt
de clusters of vakteams;
4. vertaalt
het beleid in concrete opdrachten aan de eigen clusters of vakteams;
5. verzamelt
gegevens over de bestrijdingsactiviteiten van de eigen clusters of vakteams;
6. geeft
taakgebieden aan waarop voorzieningen moeten worden getroffen.
6.3. Taakomschrijving verbindingsgroep
De
verbindingsgroep:
1. onderhoudt
contact tussen het gemeentelijk coördinatiecentrum en het regionale
coördinatiecentrum (RCC) van de parate diensten, de actiecentra van de
gemeentelijke clusters/sectoren en/of het gemeenschappelijke actiecentrum van
de gemeentelijke clusters;
2. zorgt
voor het doen functioneren van de telefooncentrale;
3. bedient
de telefoon (waaronder nationaal noodnet), mobilofoon, faxapparatuur, etc.;
4. verzorgt
de inkomende en uitgaande berichten overeenkomstig de berichtenprocedure;
5. overlegt met andere clusters/sectoren over het treffen van aanvullende
voorzieningen op verbindingstechnisch gebied.
De
telefonistes van de gemeentelijke telefooncentrale zullen niet gehuisvest zijn
in het stadhuis, de lokatie voor hen is de
Torenhove (Vakteam Huisvesting, services en middelen van cluster
Facilitair). Na de realisatie van de nieuwbouw brandweerkazerne is het ook weer
mogelijk hen in de brandweerkazerne te plaatsen (laatste alternatief het gebouw
aan de Barberasteeg 2).
De
verbindingsgroep vormt de zeef voor de crisisstaf en geeft daardoor deels de administratieve ondersteuning, zij
levert telefonistes en verzorgt de mogelijkheid van communicatie met derden
(provincie/RCC/Actiecentra e.d). Zij is verantwoordelijk voor de gemeentelijke
communicatie.
De
communicatie en verbindingen tussen crisisstaf en bijvoorbeeld CTPI is een verantwoordelijkheid van de
operationele diensten zelf. Zie ook het communicatieschema van het gemeentelijk
rampenplan (pagina 26).
6.4. Taakomschrijving
ondersteuningsgroep
De ondersteuningsgroep:
1. helpt
mee de ruimte voor de ondersteunings- en de verbindingsgroep in te richten;
2. is
behulpzaam bij het verzamelen van gegevens over de ramp(-bestrijding) voor de
gemeentelijke crisisstaf;
3. verzorgt
besluitenlijstjes en de verslaglegging door middel van het bijhouden van een
logboek;
4. plot gegevens op kaarten;
5. verricht ordonnansdiensten bij onder andere het uitvallen van de
verbindingsapparatuur;
6. draagt
zorg voor de nodige documentatie, plattegronden, overzichten, etc.;
7. draagt
zorg voor voldoende hulpmiddelen, zoals verwerkingsapparatuur,
kopieerapparatuur, etc.;
8. is
verantwoordelijk voor de verzorging (catering) van de rampenstaf in het
gemeentelijk coördinatiecentrum.
Bijlage 2 telefoonaansluitingen
2.1 Telefoonaansluitingen Westvest 41
Algemeen
nummer Westvest 41 260 2339
Extra
lijnen tbv crisisstaf
·
Ruimte
links achter 2652, 2653, 2654, 2655
·
Ruimte
rechts voor groepsnummer 2688 voor 2656, 2658 en 2659
faxnummer
2657.
·
Ruimte
links voor
Eigen
nummers ruimten
·
Ruimte
links achter aanvraag
loopt
vrije
netlijn voorbereidingen zijn bezig daarvoor
Ruimte
rechts voor aanvraag loopt
Noodnetnummers
paralel
aangesloten in zowel de blauwe zaal als in de spreekkamers
directe
NN-nummers
17682
17683
17684
17685
indirecte
NN nummers
17127
17679
17686
De
bijbehorende toestellen staan in de kast van de patchruimte op de
Westvest.
2.2 Telefoonaansluitingen stadhuis
Algemeen
nummer bodes stadhuis 2602438 /2439
Extra
lijnen tbv crisiscommuniatie
·
Commissiekamer 2652, 2653, 2654, 2655
·
fractiekamer PvdA(ond groep) groepsnummer 2688 voor toestellen:
2656, 2658, 2659,
faxnummer 2657.
·
fractiekamer
Groen Links(CCO) 7416, 7417, 7418,
7419
·
weeskamer 2641, 2642, 2643
·
Gijsselkamer 2757, 2447, 2427*
Eigen
nummers fracties
·
Commissiekamer 2427*
2147693
·
D66 2585
·
PvdA 2659
·
CDA 2175
·
Groen
Links 7416, 7417, 7418, 7419
·
weeskamer 2442
NB de
fractienummers eventueel doorschakelen naar alternatieve werkplek
De
bijbehorende toestellen staan in de kast van de patchruimte op de Westvest en
komen van het vakteam ICT cluster Facilitair
Indien de
PTT-centrales door overbelasting "platgaan", zijn de buitenlijnen die
toegang geven tot het openbare telefoonnet niet te gebruiken. Intern kan echter
via de binnenlijnen van de huiscentrale nog wel worden getelefoneerd. Wanneer
de netspanning wegvalt functioneert de huiscentrale verder op een noodaggregaat.
Indien echter ook het noodaggregaat het begeeft is het niet meer
mogelijk om via de gemeentelijke centrale op het NN te komen,. Alleen van de
directe NN nummers kan dan nog gebruik worden gemaakt. Voor de overige
communicatie zal dan van ordonnance-diensten gebruik moeten worden gemaakt.
Het
politiebureau is, bij een storing in het openbare telefoonnet, dus slechts te
bereiken via het nationaal noodnet of draadloze verbindingen.
3. Materieel
Het
gemeentelijk coördinatiecentrum is gevestigd in de ruimte links achter van de
Westvest 41.
Wanneer de
nieuwbouw van de brandweerkazerne gerealiseerd is, zal de lokatie van GCC weer
aldaar zijn, Krakeelpolderweg 51 te Delft.
In ruimte
naast de GCC, waar de ondersteuning van de GCS zit, staan 2 kasten, een
voorraadkast en een kaartenkast. Hierin zijn permanent de volgende artikelen
opgeslagen.
-
kaartenkast:
Aantal |
Schaal |
wijknummer |
naam wijk |
lade |
Jaartal uitgave |
|
5 |
1:1500 |
11 zuid |
binnenstad
zuid |
1 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
11 noord |
binnenstad
noord |
1 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
13/14
zuid |
voordijkshoorn/hof
van delft |
1 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
13/14
noord |
voordijkshoorn/hof
van delft |
1 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
16 noord |
delftse
hout |
1 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
16 midden |
delftse
hout |
2 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
16 zuid |
delftse
hout |
2 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
22 |
tanthof west |
2 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
23 |
tanthof oost |
2 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
24 |
voorhof |
2 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
25 zuid |
buitenhof
zuid |
2 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
25 noord |
buitenhof
noord |
2 |
01.03.01 |
|
5 |
1:3000 |
26 |
abtswoude |
3 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
27 zuid |
schieweg
zuid |
3 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
27 noord |
schieweg
noord |
3 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
28 zuid |
wippolder
zuid |
3 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
28 noord |
wippolder
noord |
3 |
01.03.01 |
|
5 |
1:3000 |
29 zuid |
ruiven
zuid |
3 |
01.03.01 |
|
5 |
1:1500 |
29 noord |
ruiven
noord |
3 |
01.03.01 |
|
in de
voorraadkast:
· 50
bic-pennen
· 50
rode fine liners papermate
·
10
A4-VNG kringloopblokken
·
10
A5-VNG kringloopblokken
· 100 vel
blanco papier A4-formaat
· 1
set whiteboard stiften 6 stuks
·
1 set
stiften voor overheadprojector
·
2
dozen papermate non stop potloden
·
23
bloks à 50x2 berichtenformulieren (inkomend)
·
22
bloks à 50x2 berichtenformulieren (uitgaand)
·
rol
oleaatfolie
·
floppy’s
·
wandkaart
schaal 1: 25.000
·
luchtfoto’s
·
city
disk
·
2
exemplaren van wijk en buurt gegevens Delft (2000)
·
10
Rampenplannen Gemeente Delft 2001
·
deel 7
van het losbladige Handboek Ongevallen- en Rampenbestrijding. Dit bevat
alle belangrijke externe
adressen. Minimaal 1x per jaar worden deze adressen bijgewerkt. De laatste versie dateert van september
1995 en staat ook op de RAmpenTELefoondiskette
·
1 gids
nationaal noodnet, PTT telecom (uitgave januari 1999)
·
1
Provinciaal Coördinatieplan voor de rampenbestrijding in Zuid-Holland (vastgesteld
op
·
30
juni 2000)
·
1 Regeling Incidenten Pijpleidingen
Zuid-Holland (Vereniging van Leidingeigenaren in Nederland, Velin, brieven d.d.
10/16 maart 1994 van Shell Nederland Chemie B.V.
4.1 Plattegrond Westvest 41 begane grond
4.2 Plattegrond stadhuis begane grond
4.3 Plattegrond stadhuis 1e etage
5. Stappenplan inrichten crisisstafruimte
Bij het
inrichten van de GCC werken ondersteunings- en verbindingsgroep samen. De
ondersteuningsgroep heeft als eerste verantwoordelijkheid het vergader-gereed
maken van de ruimte. De verbindingsgroep heeft als eerste verantwoordelijkheid
het aanleggen van telefoon, fax en computer verbindingen. Hoofden van beide
groepen zorgen voor een goede afstemming van de diverse activiteiten.
5.1
Westvest 41:
1.
Openen, verlichten, verwarmen
2.
a. vergaderopstellingen nakijken of
maken (zie tekening op bladzijde 28)
b. gereed maken telefoonverbindingen
3.
kantoorbenodigdheden (kistjes op werkplekken)
hierna moet
het basisvoorzieningenpakket klaar zijn
de
crisisstaf kan nu met een minimum aan voorzieningen volledig draaien.
Hierna
kunnen uiteraard de extra’s worden ingevuld....
4.
extra kaartmateriaal beschikbaar
stellen
5.
flip-over, white-board etc. plaatsen
extra’s zijn bijvoorbeeld :
*
geluidsinstallatie met opnameset
* televisie
* catering
* te veel
aan stoelen er uit
5.2
stadhuis:
1.
Openen, verlichten, verwarmen
2.
a. vergaderopstellingen (Cie kamer
en fractiekamers) nakijken en gereedmaken
b. gereed maken telefoonverbindingen
3.
kantoorbenodigdheden (zolder grijze kast)
hierna moet
het basisvoorzieningenpakket klaar zijn
de
crisisstaf kan nu met een minimum aan voorzieningen volledig draaien.
Hierna
kunnen uiteraard de extra’s worden ingevuld....
4.
kaartmateriaal bevestigen
5.
flip-over, white-board etc. plaatsen
extra’s zijn bijvoorbeeld :
·
televisie
·
catering
·
te
veel aan stoelen er uit
·
telefoonlijst
6.
lijst
met afkortingen
AC =
Actiecentrum
ARB
= Ambtenaar rampenbestrijding
BC = Bureauchef
BEDR = Cluster bedrijven
BGM
= Burgemeester
BHV
= Bedrijfshulpverlening
BOZ = Vakteam beheer gemeentelijke onroerende zaken
BRW = Brandweer
BTO = Sector bouwen, toezicht en ondernemen
BZ = Vakteam burgerzaken
CDA = Christelijk Democratisch Appel
COM = Vakteam communicatie
CPA
= Centrale post ambulancevervoer
CRIB
= Centraal registratie en informatie bureau
CRAS
= Centrale registratie
afhandeling schade
CS = Cluster centrale staf
CTPI
= Coördinatie team plaats incident
D66 = Democraten 66
DC = Districtschef
DIV = Vakteam documentaire informatie voorziening
FAC = Cluster
facilitaire dienstverlening
GCC
= Gemeentelijk coördinatie centrum
GCS = Gemeentelijke crisisstaf
GGD
= Gemeenschappelijke gezondheidsdienst
GHOR = Geneeskundige hulpverlening bij rampen en ongevallen
HSM = Vakteam huisvesting, middelen en services
ICT = Vakteam informatie- & communicatietechnologie
NN = Nationaal noodnet
PLOU = Deelprocessen Primaire levensbehoefte, Opvang &
Uitvaartverzorging
POL = Politie
PUZA = Cluster Publiekszaken
PvdA
= Partij van de Arbeid
RAC = Regionaal alarmcentrale
RBO = Rampenbestrijdingsorganisatie
RCC
= Regionaal coördinatie centrum
TD = Technische
dienst
TOR
= Torenhove
TRM = Vakteam treasury & riskmanagement
WIZ = Sector werk, inkomen en zorg
WRZO = Wet rampen en zware ongevallen
WS = Cluster wijk en stadszaken
7.
Verspreidingslijst
burgemeester
·
Van
Oorschot
wethouders
·
Grashoff
·
Mahler
·
Oosten
·
Rensen
·
Torenstra
ambtenaren
·
Alphen Van
·
Aukema
·
Bleijswijk Van
·
Bijleveld
·
Boone
·
Bos
van den
·
Braam
·
Bron
·
Dijk
Van
·
Doorninck
Van
·
Duijndam
·
Ende
Van der
·
Eindhoven
Van
·
Graaf
De
·
Groot
De
·
Harrevelt
·
Harte
·
Jongh
De
·
Kneppers
·
Knoester
·
Koppen
van - van der Plas
·
Korving-Vink
·
Kruijff
·
Kruizinga
·
Leede
de
·
Lugt
Van der
·
Mulder
·
Opijnen
Van
·
Overduin-Visser
·
Pattijn
·
Prevo
·
Remeijsen
·
Roos
·
Ruiter
(Aelse)
·
Segaarr
·
Sijssens
·
Sijtema
·
Velde
Van der
·
Vonk
(HSM)
·
Vonk
(BRW)
·
Vree
De
·
Wansinck
·
Wilts
·
Wingerde
Van
·
Woudenberg
van
Eneco Energie Delfland
·
Cristini
·
Willems
·
Van
Velzen
·
Wietsenburg
Hoohheemraadschap
van Delfland
·
Bosker
·
Kolf
van de
Politie
Haaglanden
·
Plas
Van de
·
Houben
·
Vlijmen
·
Wouters
GGD
·
Buck
·
Hunnego
GHOR
·
Van
Dijk
·
Breusers
·
Bovenlander
·
Verstraeten
meldkamer Politie
meldkamer CPA
meldkamer BRW (RAC)
parket(justitie)
Hulpverleningsregio Haaglanden
Werkinstructie
Stappenplan
inrichten Gemeentelijk coördinatiecentrum .
Wie moet er
worden gealarmeerd.
Hoe richten
we in en in welke volgorde.
1. Zodra er
een crisisruimte moet worden ingericht is het goed om het alarmeringsplan in
werking te laten treden. De arb alarmeert hoofd ondersteuningsgroep en hoofd
verbindingsgroep. Zij alarmeren de personen die nodig zijn bij het uitoefenen
van hun taak.
2. Wanneer
het GCC op de Westvest 41 wordt gebruikt zal een gebouwenbeheerder of een bode
de deur aldaar moeten openen en daarna de verschillende ruimten voorzien van
licht en warmte. Hij kan voor koffie (laten) zorgen en de van buiten komende
mensen naar de juiste ruimte wijzen.
Wanneer de burgemeester besluit het GCC in het stadhuis te
huisvesten, geldt een soortgelijke procedure. Bij de deur van het stadhuis zal
ivm ‘pottenkijkers’ toegangscontrole moeten worden gehouden. (Wellicht ook bij
de trap, maar dat zal de praktijk moeten leren.)
3. De ondersteunings- en
verbindingsgroep dragen zorg voor het inrichten en gereed maken van de ruimte
ten behoeve van de crisisstaf. De vergaderopstelling moet worden gecontroleerd.
De vergaderopstelling in de Cie kamer is een
vergaderopstelling voor 22 personen. Deze opstelling staat vast in verband met
het spaekersysteem en de kabelgoten
onder de tafels.
Uit de grijze kast van zolder dienen de boxen te worden gehaald en
neergezet op de tafels zodat iedere discipline bij binnenkomst zijn eigen box
ziet staan. Alle materialen (boxen en telefoons) zijn te vinden in de grijze
kast.
Er moet direct een flip-over worden geplaatst waarop wordt
bijgehouden wat er gebeurd op welk tijdstip, kaarten van Delft moeten worden
opgehangen zodat er direct kan worden begonnen met plotten (sitrap crisisstaf) zodat
binnenkomende leden niet steeds hoeven worden bijgepraat.
Ten behoeve van de administratieve
ondersteuning moeten computers worden aangesloten zo mogelijk ook in te loggen
op het netwerk en printer(s)
Door de verbindingsgroep zal er tijdens het plaatsen van de
tafels voor de nodige telefoon/faxverbindingen worden gezorgd. Hierbij
uitgaande van de telefoonlijst zoals in dit document aangegeven. Afhankelijk
van het tijdstip zal de telefooncentrale moeten worden aan/uitgezet (het
standaard bandje).
Wanneer een en ander compleet is kan desgewenst een (extra?)
tv worden geplaatst
Achter de
voorzittersstoel staat een groot projectiescherm. Rechts achterin staat een tv,
aangesloten op de kabel, maar niet uitgerust met teletekst. Aan de rechterwand
zijn diverse telefoonstopcontacten (zie ook tekening plattegrond) Verder zijn
in de ruimte standaard aanwezig een white-board. Een flipover en een microfoon
op een standaard. 15 losse stoelen langs de wand en 22 stoelen bij de zgn
(losse) perstafel. Deze tafel is de enige in de ruimte die kan worden
verplaatst. De bedoeling is dat deze tafel bij een van de ramen wordt
geplaatst, zodat na verloop van tijd hier een aparte ruimte ontstaat die
afgeschermd wordt met kamerschermen, waarvan er zich 10 bevinden in het stadhuis
(begane grond).
Hier zal
dan een ondersteuningsgroep plaatsnemen die alle telefoon gaat beantwoorden
zodat de meeste telefoons weg kunnen van de vergaderopstelling en er in alle
rust besloten kan worden. De losse
stoelen moeten uit de ruimte worden verwijderd.
Ondersteuning
in de crisisstafruimte
·
starten
met telefoons op tafel. Vervolgens kan na verloop van tijd een aparte plek
worden ingericht achter kamerschermen.
·
telefoonlijst
·
ieder
verzorgt/regelt zijn eigen ondersteuning
Telefoons ,
aanwezige aansluitingen
speciaal
voor rampen: 2652, 2653, 2654, 2655, Cie-kamer: 2427, onbekend: 2147693.
verdeling
van de nummers
burgemeester 2655
brandweer 2654
politie 2653
ggd 2652
arb / gem
secr. 2427
overigen --
In de
grijze kast (zolder) worden boxen geplaatst.
Iedere
discipline krijgt een eigen box.
In deze box
zitten (in ieder geval) de volgende materialen:
·
pen
·
papier
·
berichtenblok
·
rampenplan
·
telefoonlijst
·
kaart van Delft
Elke
discipline krijgt zijn eigen kleur. Deze correspondeert met de kleur op
telefoon en box.
burgemeester goud
brandweer rood
politie blauw
ggd wit
arb / gem
secr. groen
voorlichting oranje
diversen geel
fraktiekamer
I verbind zwart
fraktiekamer
II onderst roze
Volgorde
van werken: losse stoelen
er uit
vergaderopstelling compleet ?
projectiescherm uit
regelen overhead projector
kaart(en) ophangen, folie er
overheen (tbv plotten)
flip over installeren,
staflid/plotter er bij, noteren wat er gebeurd
Boxen met pen papier telefoons ed
halen van de zolder (gr. kast)
Buiten de grijze kast
zijn in de Commissiekamer nog de volgende zaken aanwezig/ moeten aangeschaft:
- vergaderopstelling voor 10
personen
-
bedrijfstelefooncentrale met
2 noodnetlijnen (liever 4 lijnen) ** er is er nu 1 **
4
telefoontoestellen (6)
1
handheld telefoontoestel
2
(traxys) mobilofoons ** brw/ambdienst/stadswachten, alleen diverse frequenties
**
2
faxtoestellen (in en uit) (of 4= 2 in,
2 uit / noodnet en openbaar)
- pc met printer
- modem en software voor modem
- fotokopieerapparaat
- noodstroomvoorziening ** stadhuis
zelf geen noodstroom, wel telefooncentrale**
- overhead projector
- huisnummerkaarten Delft:
- 1 televisietoestel met teletekst ( Cie
kamer/raadszaal/bodekamer, aansluitingen kabel)
- 1 flip-over
()
- modem
- Cd-foon
gids
- reserve
filmpje fax Rio Grande
- 1 basisstation mobilofoons,
netwerken koppelen
- telefoontoestel nationaal noodnet.
(niet nodig ivm code, alleen wanneer noodaggregaat niet werkt.)
Elders in het pand:
-
kopieermachines- reproduktieruimte.
- computers
(.....)
Pantry en
cateringsfaciliteiten
Volgorde
1.
Openen, verlichten, verwarmen
2.
a. vergaderopstellingen (Cie kamer
en fractiekamers) nakijken en gereedmaken
b. gereed maken telefoonverbindingen
3.
kantoorbenodigdheden (zolder grijze kast)
hierna moet
het basisvoorzieningenpakket klaar zijn
de
crisisstaf kan nu met een minimum aan voorzieningen volledig draaien.
Hierna
kunnen uiteraard de extra’s worden ingevuld....
4.
kaartmateriaal bevestigen
5.
flip-over, white-board etc. plaatsen
extra’s zijn bijvoorbeeld :
* televisie
* catering
* te veel
aan stoelen er uit
*
telefoonlijst
Acties van
te voren te doen
Grijze kast
dusdanig indelen zodat er voor iedere ruimte en eigen voorraad is.
Toestellen
voorzien van nummer en cluster en ruimte (dan is de telefoonlijst van te voren
te maken)
Aanbiedingsbrief
Deelplan
Alarmering bestuur en uitvoerenden
Begeleidingscommissie
1.
Instemmen met alarmeringsregeling
2.
instemmen met ruimteverdeling
3.
instemmen met workshop/oefening
inrichting ruimte
(leidt tot stappenplan inrichten
ruimte)
(4.
instemmen met oefenfrequentie....)
Aandachtspunten
Onderhouden
(kleine) telefoonlijst.
Verspreiding
en verzendlijst
Stuk I Delft,
Onderwerp:
rampenplan gemeente Delft, deelplan alarmering.
Aan de
gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Gezien het
raadsbesluit van 20 juli 1995.
Uitwerking
van de diverse in het plan genoemde onderdelen.
Vastgelegde
taken uitgewerkt door een gemeentelijke cluster in een draaiboek
Binnen een
termijn van een jaar na datum van het raadsbesluit.
Hierbij
hebben wij het genoegen u aan te bieden het deelplan alarmering van het
rampenplan van de gemeente Delft.
Binnen het
gebied van de Hulpverleningsregio Haaglanden wordt een zo intensief mogelijke
samenwerking betracht en waar mogelijk uniformiteit op het gebied van
rampenbestrijding nagestreefd.
Onder
voorbehoud van gunstig advies van de Commissie Leefbaarheid, stellen wij u
voor:
Akkoord te
gaan met het deelplan alarmering van het rampenplan.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
,
burgemeester.
,
secretaris.
Stuk II
De raad der
gemeente Delft;
gezien het
voorstel van burgemeester en wethouders van 18 augustus 1998;
besluit:
in te
stemmen met:
Het
deelplan alarmering van het rampenplan van de gemeente Delft.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 augustus 1998.
,
burgemeester.
,
secretaris.