Nota

 

Datum

20-11-2000

Ons Kenmerk

00/028822  

Opsteller

Joost Smits

Bijlagen

0        

Onderwerp

Politiepost aan de Markt

 

 


Inleiding

Tijdens de behandeling van de Zomernota in de raadsvergadering van september is door de CDA-fractie een motie ingediend waarin het college opgedragen wordt een politiepost aan de Markt, of in de directe nabijheid hiervan, te openen. Deze motie werd ondersteund door de fracties van VVD en Stadsbelangen.

Het college heeft deze motie ontraden, maar zij heeft wel toegezegd om zijn standpunt via een notitie nader ter discussie te stellen. Met deze notitie wordt invulling gegeven aan die toezegging.

 

Overwegingen

De vraag om een politiepost aan de Markt wordt ingegeven door het vermoeden dat toeristen die een bezoek brengen aan de binnenstad, maar ook bezoekers op markt- en hoogtijdagen en tijdens uitgaansuren, behoefte zouden hebben aan “een vraagbaak en een plaats waar eenvoudige administratieve handelingen zoals aangiften kunnen worden verricht.”

Aan het openen van een dergelijke post kleven zowel voordelen als nadelen. Op beiden wordt hieronder nader ingegaan.

 

Een eerste voordeel dat een politiepost aan de Markt zou kunnen opleveren is de eerdergenoemde vraagbaakfunctie voor toeristen.

Ten tweede zorgt zo’n politiepost, wanneer daar ook aangiften opgenomen kunnen worden, voor een kortere route die bezoekers van de binnenstad moeten afleggen, nadat zij slachtoffer zijn geweest van enige vorm van criminaliteit. Momenteel moeten ook toeristen immers naar het politiebureau aan de Jacoba van Beierenlaan voor dit soort zaken.

 

Tegen deze voordelen staan echter ook een aantal nadelen.

Een eerste nadeel heeft te maken met de bemensing van de post. Er zal continu iemand paraat moeten zijn in de politiepost. Waarschijnlijk is de aanwezigheid van één persoon niet voldoende, omdat dat in drukke perioden te lange wachttijden op zal leveren. Bovendien kan die ene persoon dan geen enkel moment weg. Daar komt bij dat de bemanning van de post volledig opgeleid politie-ambtenaar moet zijn. Op dit moment heeft de politie echter niet voldoende capaciteit om permanent twee volledig opgeleide agenten van de straat te halen.

Een tweede nadeel is de verwachting dat de agenten die de politiepost bemannen een groot deel van de tijd weinig of niets te doen zullen hebben. Het is immers erg waarschijnlijk dat er niet een continu aanbod van cliënten zal zijn. In zo’n situatie is het nuttiger dat deze agenten zichtbaar op straat aanwezig zijn.

Ten derde zijn er veel kosten verbonden aan het instellen en aanhouden van een politiepost. Naast de kosten van huur en energie moet ook rekening gehouden worden met automatiseringskosten. Als de post als een volwaardige politiepost moet kunnen fungeren, en niet als een post waar alleen maar kan worden doorverwezen, zal deze immers aangesloten moeten worden op het netwerk van de politie. Met behulp van dit netwerk worden onder andere aangiften opgenomen.

Ten slotte past de opening van een extra politiepost niet in het beleid van de politie om het aantal posten te verminderen.

 

Dit alles overziende is het niet verstandig om een politiepost aan de Markt te openen. De enkele voordelen wegen niet op tegen de nadelen. De afstand tussen het politiebureau aan de Jacoba van Beierenlaan en de binnenstad is bovendien niet dermate groot dat dat de opening van een politiepost noodzakelijk maakt.

De vraagbaakfunctie op straat vervuld kan daarnaast juist heel goed door “blauw op straat” worden vervuld. Ook het capaciteitsprobleem dat de politie nu al ervaart, maakt de opening van een politiepost (met meer “binnenfuncties”) niet wenselijk.

 

Andere maatregelen

Om toeristen die onze binnenstad bezoeken toch meer service te verlenen kan beter aansluiting gevonden worden bij de reeds bestaande Tourist Assistance Service (TAS). Momenteel liggen in Delftse hotels en restaurants al folders van TAS in verschillende talen, waarin zij uiteen zet wat zij voor gedupeerde toeristen kan betekenen. Deze folders zijn momenteel nog dezelfde folders die ook in Den Haag in gebruik zijn. De gemeente kan in samenwerking met TAS en de politie Delft, een specifiek Delftse folder te laten drukken. Hierin kan een plattegrond opgenomen worden, waarop naast de algemene informatie ook staat aangegeven hoe men vanaf de binnenstad het politiebureau kan bereiken en welke de Delftse telefoonnummers zijn. Tevens is het raadzaam om het aantal locaties waar deze folder verspreid wordt uit te breiden. Naast horeca-gelegenheden moet de folder ook te verkrijgen zijn bij winkels en musea.

Voorts is er sinds maart van dit jaar een tweede wijkagent werkzaam in de binnenstad. De wijkagent is bij uitstek geschikt als vraagbaak. Ten slotte zet de politie sinds enige tijd extra agenten in op marktdagen en bij evenementen in de binnenstad.