Onderwerp
Tijdens de behandeling van de
Zomernota in de raadsvergadering van september is door de CDA-fractie een motie
ingediend waarin het college opgedragen wordt een politiepost aan de Markt, of
in de directe nabijheid hiervan, te openen. Deze motie werd ondersteund door de
fracties van VVD en Stadsbelangen.
Het college heeft deze motie
ontraden, maar zij heeft wel toegezegd om zijn standpunt via een notitie nader
ter discussie te stellen. Met deze
notitie wordt invulling gegeven aan die toezegging.
Overwegingen
De vraag om een politiepost aan
de Markt wordt ingegeven door het vermoeden dat toeristen die een bezoek
brengen aan de binnenstad, maar ook bezoekers op markt- en hoogtijdagen en
tijdens uitgaansuren, behoefte zouden hebben aan “een vraagbaak en een plaats
waar eenvoudige administratieve handelingen zoals aangiften kunnen worden
verricht.”
Aan het openen van een dergelijke
post kleven zowel voordelen als nadelen. Op beiden wordt hieronder nader
ingegaan.
Een eerste voordeel dat een
politiepost aan de Markt zou kunnen opleveren is de eerdergenoemde
vraagbaakfunctie voor toeristen.
Ten tweede zorgt zo’n
politiepost, wanneer daar ook aangiften opgenomen kunnen worden, voor een
kortere route die bezoekers van de binnenstad moeten afleggen, nadat zij
slachtoffer zijn geweest van enige vorm van criminaliteit. Momenteel moeten ook
toeristen immers naar het politiebureau aan de Jacoba van Beierenlaan voor dit
soort zaken.
Tegen deze voordelen staan echter
ook een aantal nadelen.
Een eerste nadeel heeft te maken
met de bemensing van de post. Er zal continu iemand paraat moeten zijn in de
politiepost. Waarschijnlijk is de aanwezigheid van één persoon niet voldoende,
omdat dat in drukke perioden te lange wachttijden op zal leveren. Bovendien kan
die ene persoon dan geen enkel moment weg. Daar komt bij dat de bemanning van
de post volledig opgeleid politie-ambtenaar moet zijn. Op dit moment heeft de
politie echter niet voldoende capaciteit om permanent twee volledig opgeleide
agenten van de straat te halen.
Een tweede nadeel is de
verwachting dat de agenten die de politiepost bemannen een groot deel van de
tijd weinig of niets te doen zullen hebben. Het is immers erg waarschijnlijk
dat er niet een continu aanbod van cliënten zal zijn. In zo’n situatie is het
nuttiger dat deze agenten zichtbaar op straat aanwezig zijn.
Ten derde zijn er veel kosten
verbonden aan het instellen en aanhouden van een politiepost. Naast de kosten
van huur en energie moet ook rekening gehouden worden met
automatiseringskosten. Als de post als een volwaardige politiepost moet kunnen
fungeren, en niet als een post waar alleen maar kan worden doorverwezen, zal
deze immers aangesloten moeten worden op het netwerk van de politie. Met behulp
van dit netwerk worden onder andere aangiften opgenomen.
Ten slotte past de opening van
een extra politiepost niet in het beleid van de politie om het aantal posten te
verminderen.
Dit alles overziende is het niet verstandig om een politiepost
aan de Markt te openen. De enkele voordelen wegen niet op tegen de nadelen. De
afstand tussen het politiebureau aan de Jacoba van Beierenlaan en de binnenstad
is bovendien niet dermate groot dat dat de opening van een politiepost
noodzakelijk maakt.
De vraagbaakfunctie op straat
vervuld kan daarnaast juist heel goed door “blauw op straat” worden vervuld. Ook het
capaciteitsprobleem dat de politie nu al ervaart, maakt de opening van een
politiepost (met meer “binnenfuncties”) niet
wenselijk.
Andere maatregelen
Om toeristen die onze binnenstad
bezoeken toch meer service te verlenen kan beter aansluiting gevonden worden
bij de reeds bestaande Tourist Assistance Service (TAS). Momenteel liggen in
Delftse hotels en restaurants al folders van TAS in verschillende talen, waarin
zij uiteen zet wat zij voor gedupeerde toeristen kan betekenen. Deze folders
zijn momenteel nog dezelfde folders die ook in Den Haag in gebruik zijn. De
gemeente kan in samenwerking met TAS
en de politie Delft, een specifiek Delftse folder te laten drukken. Hierin kan
een plattegrond opgenomen worden, waarop naast de algemene informatie ook staat
aangegeven hoe men vanaf de binnenstad het politiebureau kan bereiken en welke
de Delftse telefoonnummers zijn. Tevens is het raadzaam om het aantal locaties
waar deze folder verspreid wordt uit te breiden. Naast horeca-gelegenheden moet
de folder ook te verkrijgen zijn bij winkels en musea.
Voorts is er sinds maart van dit
jaar een tweede wijkagent werkzaam in de binnenstad. De wijkagent is bij
uitstek geschikt als vraagbaak. Ten slotte zet de politie sinds enige tijd
extra agenten in op marktdagen en bij evenementen in de binnenstad.