MEMORANDUM PROVINCIAAL GROTESTEDENBELEID GEMEENTE DELFT

 

 

Reg.nr. 00/031970

 

 

Inleiding

 

In de startnotitie Provinciaal GroteStedenBeleid (GSB) d.d. november 2000 spreekt Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid Holland het voornemen uit om samen met de respectievelijke gemeenten, waaronder de gemeente Delft, de agenda voor het Provinciale GroteStedenBeleid voor de komende jaren (t/m 2003) nader in te vullen. Er wordt door de provincie een programmatische uitwerking voorgestaan, waarbij de samenhang tussen de ruimtelijke, economische en sociale pijler het uitgangspunt vormt alsmede de gemeentelijke Meerjaren OntwikkelingsProgramma’s in het kader van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). In een open overleg tussen provincie en stad wordt afgesproken waar de provincie een bijdrage aan de oplossing van de grote stadsproblematiek zal leveren. Het doel hierbij is te komen tot het afsluiten van convenanten met betrekking tot stedelijke uitvoeringsprogramma’s.

 

Zoals bekend slaagde Delft er in 1999 niet in toegelaten te worden tot het landelijk GroteStedenBeleid (GSB) van minister Van Boxtel. De provincie neemt nu echter zelf een initiatief. Vooralsnog gaat het om een (relatief bescheiden) financiële bijdrage over de komende 3 jaar en de mogelijkheid van flankerende bestuurlijke maatregelen. Wij juichen dit initiatief van de provincie Zuid Holland van harte toe, appreciëren de gekozen ‘open’ benadering en wensen mee te werken aan de verdere invulling van de aangegeven beleidsrichting. In dit memorandum worden hiertoe de hoofdlijnen geschetst. [1])

 

Uitwerking van het Delfts OntwikkelingsProgramma

 

De gemeenteraad van Delft heeft in april 2000 het  Delfts OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld. Dit plan geeft, als uitwerking van de in 1998 vastgestelde Ontwikkelingsvisie Delft 2025, aan hoe de stedelijke vernieuwing de komende 5 a 10 jaar gestalte moet krijgen in Delft. Er worden in het DOP diverse programma’s beschreven die wij samen met lokale partijen in de komende jaren ten uitvoer willen brengen. Deze programma’s leggen de verbinding tussen de Ontwikkelingsvisie en de diverse projecten in de stad. Een onderverdeling wordt gemaakt in 5 themaprogramma’s op sociaal, fysiek en economisch terrein. Ook is in het DOP een overzicht opgenomen van de met die programma’s  te bereiken effecten, die de basis zijn voor monitoring en verantwoording in het kader van het ISV. De uitvoering van de programma’s krijgt op lokaal niveau vorm via een eveneens vijftal gebiedsgerichte programma’s.

 

Met de uitvoering van deze programma’s is volgens de ramingen een totaal investeringsbedrag gemoeid van ca. 1,6 miljard gulden in de komende vijf jaar.  Een deel hiervan wordt gedekt door de overheid (gemeente, stadsgewest, rijk); verreweg het grootste gedeelte zal door corporaties en overige marktpartijen opgebracht moeten worden. De provincie Zuid Holland financiert vooralsnog slechts een gedeelte van het in het DOP geraamde tekort ad ruim f. 100 miljoen gulden, met een (indicatieve) bijdrage in het kader van het ISV van ca. f. 25,3 miljoen gulden, te verdelen over de periode t/m 2004. 

 

Een aanvullende bijdrage van de provincie Zuid Holland om de integrale stedelijke vernieuwingsopgave te helpen realiseren is dan ook zeer welkom om de opgave waar Delft zich voor gesteld weet, ook echt waar te kunnen maken. De stedelijke vernieuwingsopgave van Delft kan op grond van het Delfts OntwikkelingsProgramma op de volgende punten in het kader van het Provinciaal GroteStedenBeleid worden geïntensiveerd:

 

·       Fysiek: de samen met de corporaties verder uit te werken herstructurering van enkele naoorlogse woonwijken Voorhof (Poptahof), Buitenhof, (delen van) Vrijenban en Kuyperwijk;

·       Economisch: de samen met lokale bedrijven verder uit te werken herstructurering van het bedrijventerrein Schie-oevers;

·       Sociaal/ cultureel: een extra impuls bij de realisatie van nieuwe buurt-accommodaties in wijken; maatregelen rond ‘een veilige stad voor iedereen’; en een verdere intensivering van programma’s rond sociale activering en arbeidsmarkttoeleiding.

 

De inzet van de provinciale GSB-gelden in Delft

 

De samenhang tussen de genoemde terreinen onverlet latend, stellen wij voor, met name gezien het vooralsnog beperkt budget in het kader van het Provinciaal Grote Stedenbeleid en de voorkeur van de provincie om een keuze te maken, de inzet van de provinciale GSB-gelden in Delft vooralsnog in te zetten op het sociale terrein. Daarbij wordt door ons gekozen voor een wijkgerichte inzet van middelen, waarmee in de herstructureringswijken Voorhof en Buitenhof een reeds lopend project voor de realisatie van een nieuwe buurtaccommodatie geïntensiveerd kan worden en twee projecten in het kader van de brede school vormgegeven kunnen worden.

 

De nieuwe buurtaccommodatie wordt gebouwd in de Poptahof, een deel van de wijk Voorhof. De Poptahof kent in de komende jaren vanwege haar stedenbouwkundige opzet (veel dezelfde woningen, rommelige achterkanten van winkels, parkeerproblematiek) en demografische ontwikkeling (relatief hoog en toenemend aandeel niet-Nederlanders), een relatief grote opgave op sociaal terrein. De sociale problematiek in deze wijk uit zich met name in een relatief lage score qua tevredenheid van wijkbewoners over hun wijk, in een aantal beheerstechnische problemen (vervuiling, onveiligheid), alsmede een (te) beperkte kwaliteit en/of gebruikswaarde van het openbaar gebied. In de nieuw te realiseren ‘buurtaccommodatie Poptahof’ zijn wij, gezien deze problematiek en het risico van een verder ‘afglijden’ van deze buurt alsook gezien de mogelijkheid van onderlinge versterking, van plan om zoveel mogelijk buurtvoorzieningen te integreren. Wij denken in dit verband aan: een buurthuis, ruimtes voor kinderopvang, een bibliotheek servicepunt, een jongerenaccommodatie, een wijkpost voor politie en voor de wijkcoördinator.

De gemeente zal voor de bouw van deze voorziening als opdrachtgever fungeren. Met de inzet van de provinciale GSB-gelden kan de bestaande financiering van de bouw en inrichting van deze accommodatie worden aangevuld zodat een zekere ‘meerwaarde’ in dit project kan worden gerealiseerd. Deze meerwaarde zal vooral betrekking hebben op de opzet en inrichting van de accommodatie en het op een slimme wijze combineren van functies en onderlinge samenwerkingsverbanden. Wij willen daarnaast ook graag met U stilstaan bij het (toekomstig) beheer en de exploitatie van de accommodatie in de Poptahof, alsmede bij het van daaruit verder uitwerken van het sociaal beheer in deze wijk.

 

In augustus 2001 gaat daarnaast in Delft het brede schoolprogramma van start. Dit programma kent drie inhoudelijke componenten:

1.    Een programma van sport, natuur & milieu, cultuur en ICT-activiteiten na schooltijd voor kinderen van 4 tot 15 jaar;

2.    De introductie van een basispakket van zorg en onderwijsondersteuning;

3.    De brede school wordt per wijk georganiseerd, samenwerking tussen scholen en kinderopvang is er de basis van en deze samenwerking wordt ingebed in het wijknetwerk van bewoners en instellingen.

 

Het brede schoolprogramma wordt reeds in het schooljaar 2001-2002 ingevoerd in de wijken Buitenhof en Voorhof. Met de inzet van provinciale GSB-gelden wil de gemeente Delft in die wijken een extra bijdrage kunnen geven aan de realisatie van een brede school-cultuurproject en een brede school-zorgproject:

·       Voorgesteld wordt in dit verband om te investeren in de cultuuruitrusting van een aantal schoolgebouwen in Voorhof en Buitenhof om daarmee een impuls te geven aan de kwaliteit en de kwantiteit van de brede school-cultuurprogrammering. Doelstelling van dit project is nieuwe groepen kinderen in aanraking te brengen met culturele activiteiten door faciliteiten en een programma op wijkniveau aan te bieden.

·       Daarnaast wordt een bijdrage uit de provinciale GSB-gelden gevraagd om de daadwerkelijke integratie van het werk van school- en consultatieartsen, logopedisten, schoolmaatschappelijk werk, opvoedadvieswerk en anderen op wijkniveau en in teamverband te realiseren. In dit verband wordt gedacht aan een financiële bijdrage voor een nieuw ouder- en kindzorgbureau, gericht op de wijken Voorhof en Buitenhof  en aan een bijdrage aan de inhoudelijke samenwerking tussen de betrokken professionals.

Doelstelling van dit project is het bieden van een laagdrempelige voorziening voor gezinnen in de wijk en het realiseren van een nabije en probleemgerichte ondersteuning voor scholen en kinderopvang.

 

Door deze impulsen zullen de aangegeven wijken beslist ‘opfleuren’ en zal een (verder) neergaande trend kunnen worden voorkomen.

 

Vervolgtraject

 

Wij willen over de praktische invulling van onze voorstellen graag zo spoedig mogelijk nadere afspraken met U maken.

 

Gezien het in het DOP geraamde financieringstekort ad ca. f. 75 miljoen gulden voor de totale opgave in Delft (GSB-breed) blijven wij evenwel voorstander van het eventueel in een later stadium alsnog ophogen van het budget dat tot nu toe door GS worden gereserveerd voor het provinciale GSB. Naar wij hebben begrepen, wordt een eventuele ophoging van de provinciale GSB-gelden in de toekomst immers niet uitgesloten. Mocht GS daartoe besluiten, dan komen wij graag met aanvullende voorstellen.

 

Wellicht ten overvloede willen wij tenslotte opmerken dat eventuele toekenning van provinciale GSB-gelden ons inziens niet mag leiden tot een korting op (de uitbetaling van) provinciale ISV-gelden in het kader van de (inmiddels vigerende) Wet Stedelijke Vernieuwing en provinciale verordening Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing.

 

Delft, 18 januari 2001

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Delft,

 

 

 

                                                           Burgemeester,

 

 

 

                                                           Secretaris,



[1])     Dit memorandum is opgesteld naar aanleiding van een eerste oriënterend gesprek d.d. 30 november 2000 tussen de gemeente Delft en de provincie Zuid Holland op ambtelijk niveau, waarbij is afgesproken dat de gemeente Delft haar ideeën samenvat in een memorandum.