MEMORANDUM
PROVINCIAAL GROTESTEDENBELEID GEMEENTE DELFT
Reg.nr. 00/031970
Inleiding
In
de startnotitie Provinciaal GroteStedenBeleid (GSB) d.d. november 2000 spreekt
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid Holland het voornemen uit om samen
met de respectievelijke gemeenten, waaronder de gemeente Delft, de agenda voor
het Provinciale GroteStedenBeleid voor de komende jaren (t/m 2003) nader in te
vullen. Er wordt door de provincie een programmatische uitwerking voorgestaan,
waarbij de samenhang tussen de ruimtelijke, economische en sociale pijler het
uitgangspunt vormt alsmede de gemeentelijke Meerjaren OntwikkelingsProgramma’s
in het kader van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). In een
open overleg tussen provincie en stad wordt afgesproken waar de provincie een
bijdrage aan de oplossing van de grote stadsproblematiek zal leveren. Het doel
hierbij is te komen tot het afsluiten van convenanten
met betrekking tot stedelijke uitvoeringsprogramma’s.
Zoals
bekend slaagde Delft er in 1999 niet in toegelaten te worden tot het landelijk
GroteStedenBeleid (GSB) van minister Van Boxtel. De provincie neemt nu echter
zelf een initiatief. Vooralsnog gaat het om een (relatief bescheiden)
financiële bijdrage over de komende 3 jaar en de mogelijkheid van flankerende
bestuurlijke maatregelen. Wij juichen dit initiatief van de provincie Zuid
Holland van harte toe, appreciëren de gekozen ‘open’ benadering en wensen mee
te werken aan de verdere invulling van de aangegeven beleidsrichting. In dit
memorandum worden hiertoe de hoofdlijnen geschetst. [1])
Uitwerking
van het Delfts OntwikkelingsProgramma
De
gemeenteraad van Delft heeft in april 2000 het
Delfts OntwikkelingsProgramma (DOP) vastgesteld. Dit plan geeft, als
uitwerking van de in 1998 vastgestelde Ontwikkelingsvisie Delft 2025, aan hoe
de stedelijke vernieuwing de komende 5 a 10 jaar gestalte moet krijgen in
Delft. Er worden in het DOP diverse programma’s beschreven die wij samen met
lokale partijen in de komende jaren ten uitvoer willen brengen. Deze
programma’s leggen de verbinding tussen de Ontwikkelingsvisie en de diverse
projecten in de stad. Een onderverdeling wordt gemaakt in 5 themaprogramma’s op
sociaal, fysiek en economisch terrein. Ook is in het DOP een overzicht
opgenomen van de met die programma’s te
bereiken effecten, die de basis zijn voor monitoring en verantwoording in het
kader van het ISV. De uitvoering van de programma’s krijgt op lokaal niveau
vorm via een eveneens vijftal gebiedsgerichte programma’s.
Met
de uitvoering van deze programma’s is volgens de ramingen een totaal
investeringsbedrag gemoeid van ca. 1,6 miljard gulden in de komende vijf
jaar. Een deel hiervan wordt gedekt
door de overheid (gemeente, stadsgewest, rijk); verreweg het grootste gedeelte
zal door corporaties en overige marktpartijen opgebracht moeten worden. De
provincie Zuid Holland financiert vooralsnog slechts een gedeelte van het in
het DOP geraamde tekort ad ruim f. 100 miljoen gulden, met een (indicatieve)
bijdrage in het kader van het ISV van ca. f. 25,3 miljoen gulden, te verdelen
over de periode t/m 2004.
Een
aanvullende bijdrage van de provincie Zuid Holland om de integrale stedelijke
vernieuwingsopgave te helpen realiseren is dan ook zeer welkom om de opgave
waar Delft zich voor gesteld weet, ook echt waar te kunnen maken. De stedelijke
vernieuwingsopgave van Delft kan op grond van het Delfts OntwikkelingsProgramma
op de volgende punten in het kader van het Provinciaal GroteStedenBeleid worden
geïntensiveerd:
·
Fysiek: de samen met de
corporaties verder uit te werken herstructurering van enkele naoorlogse
woonwijken Voorhof (Poptahof), Buitenhof, (delen van) Vrijenban en Kuyperwijk;
·
Economisch: de samen met lokale
bedrijven verder uit te werken herstructurering van het bedrijventerrein
Schie-oevers;
·
Sociaal/ cultureel: een extra impuls bij de
realisatie van nieuwe buurt-accommodaties in wijken; maatregelen rond ‘een
veilige stad voor iedereen’; en een verdere intensivering van programma’s rond
sociale activering en arbeidsmarkttoeleiding.
De
inzet van de provinciale GSB-gelden in Delft
De
samenhang tussen de genoemde terreinen onverlet latend, stellen wij voor, met
name gezien het vooralsnog beperkt budget in het kader van het Provinciaal
Grote Stedenbeleid en de voorkeur van de provincie om een keuze te maken, de
inzet van de provinciale GSB-gelden in Delft vooralsnog in te zetten op het
sociale terrein. Daarbij wordt door ons gekozen voor een wijkgerichte inzet van
middelen, waarmee in de herstructureringswijken Voorhof en Buitenhof een reeds
lopend project voor de realisatie van een nieuwe buurtaccommodatie
geïntensiveerd kan worden en twee projecten in het kader van de brede school
vormgegeven kunnen worden.
De
nieuwe buurtaccommodatie wordt gebouwd in de Poptahof, een deel van de wijk
Voorhof. De Poptahof kent in de komende jaren vanwege haar stedenbouwkundige
opzet (veel dezelfde woningen, rommelige achterkanten van winkels,
parkeerproblematiek) en demografische ontwikkeling (relatief hoog en toenemend
aandeel niet-Nederlanders), een relatief grote opgave op sociaal terrein. De
sociale problematiek in deze wijk uit zich met name in een relatief lage score
qua tevredenheid van wijkbewoners over hun wijk, in een aantal
beheerstechnische problemen (vervuiling, onveiligheid), alsmede een (te) beperkte
kwaliteit en/of gebruikswaarde van het openbaar gebied. In de nieuw te
realiseren ‘buurtaccommodatie Poptahof’ zijn wij, gezien deze problematiek en
het risico van een verder ‘afglijden’ van deze buurt alsook gezien de
mogelijkheid van onderlinge versterking, van plan om zoveel mogelijk
buurtvoorzieningen te integreren. Wij denken in dit verband aan: een buurthuis,
ruimtes voor kinderopvang, een bibliotheek servicepunt, een
jongerenaccommodatie, een wijkpost voor politie en voor de wijkcoördinator.
De
gemeente zal voor de bouw van deze voorziening als opdrachtgever fungeren. Met
de inzet van de provinciale GSB-gelden kan de bestaande financiering van de
bouw en inrichting van deze accommodatie worden aangevuld zodat een zekere
‘meerwaarde’ in dit project kan worden gerealiseerd. Deze meerwaarde zal vooral
betrekking hebben op de opzet en inrichting van de accommodatie en het op een
slimme wijze combineren van functies en onderlinge samenwerkingsverbanden. Wij
willen daarnaast ook graag met U stilstaan bij het (toekomstig) beheer en de
exploitatie van de accommodatie in de Poptahof, alsmede bij het van daaruit
verder uitwerken van het sociaal beheer in deze wijk.
In
augustus 2001 gaat daarnaast in Delft het brede schoolprogramma van start. Dit
programma kent drie inhoudelijke componenten:
1. Een programma van sport,
natuur & milieu, cultuur en ICT-activiteiten na schooltijd voor kinderen
van 4 tot 15 jaar;
2. De introductie van een
basispakket van zorg en onderwijsondersteuning;
3. De brede school wordt per
wijk georganiseerd, samenwerking tussen scholen en kinderopvang is er de basis
van en deze samenwerking wordt ingebed in het wijknetwerk van bewoners en
instellingen.
Het
brede schoolprogramma wordt reeds in het schooljaar 2001-2002 ingevoerd in de
wijken Buitenhof en Voorhof. Met de inzet van provinciale GSB-gelden wil de
gemeente Delft in die wijken een extra bijdrage kunnen geven aan de realisatie
van een brede school-cultuurproject
en een brede school-zorgproject:
·
Voorgesteld wordt in dit verband om te investeren in de
cultuuruitrusting van een aantal schoolgebouwen in Voorhof en Buitenhof om
daarmee een impuls te geven aan de kwaliteit en de kwantiteit van de brede
school-cultuurprogrammering. Doelstelling van dit project is nieuwe groepen
kinderen in aanraking te brengen met culturele activiteiten door faciliteiten
en een programma op wijkniveau aan te bieden.
·
Daarnaast wordt een bijdrage uit de provinciale GSB-gelden gevraagd om
de daadwerkelijke integratie van het werk van school- en consultatieartsen,
logopedisten, schoolmaatschappelijk werk, opvoedadvieswerk en anderen op
wijkniveau en in teamverband te realiseren. In dit verband wordt gedacht aan
een financiële bijdrage voor een nieuw ouder- en kindzorgbureau, gericht op de
wijken Voorhof en Buitenhof en aan een
bijdrage aan de inhoudelijke samenwerking tussen de betrokken professionals.
Doelstelling van dit project is het bieden van een
laagdrempelige voorziening voor gezinnen in de wijk en het realiseren van een
nabije en probleemgerichte ondersteuning voor scholen en kinderopvang.
Door
deze impulsen zullen de aangegeven wijken beslist ‘opfleuren’ en zal een
(verder) neergaande trend kunnen worden voorkomen.
Vervolgtraject
Wij
willen over de praktische invulling van onze voorstellen graag zo spoedig
mogelijk nadere afspraken met U maken.
Gezien
het in het DOP geraamde financieringstekort ad ca. f. 75 miljoen gulden voor de
totale opgave in Delft (GSB-breed) blijven wij evenwel voorstander van het
eventueel in een later stadium alsnog ophogen van het budget dat tot nu toe
door GS worden gereserveerd voor het provinciale GSB. Naar wij hebben begrepen,
wordt een eventuele ophoging van de provinciale GSB-gelden in de toekomst
immers niet uitgesloten. Mocht GS daartoe besluiten, dan komen wij graag met aanvullende
voorstellen.
Wellicht
ten overvloede willen wij tenslotte opmerken dat eventuele toekenning van
provinciale GSB-gelden ons inziens niet mag leiden tot een korting op (de
uitbetaling van) provinciale ISV-gelden in het kader van de (inmiddels vigerende)
Wet Stedelijke Vernieuwing en provinciale verordening Investeringsbudget
Stedelijke Vernieuwing.
Delft,
18 januari 2001
Burgemeester
en Wethouders van de gemeente Delft,
Burgemeester,
Secretaris,
[1]) Dit memorandum is opgesteld naar aanleiding van een eerste oriënterend gesprek d.d. 30 november 2000 tussen de gemeente Delft en de provincie Zuid Holland op ambtelijk niveau, waarbij is afgesproken dat de gemeente Delft haar ideeën samenvat in een memorandum.