Nota

 

Datum

16-01-2001

Ons Kenmerk

01/000314

Opsteller

Freekje Wethmar

Bijlagen

1

Onderwerp

Stappenplan wijkplannen/ wijkprogramma’s

 

 

Stappenplan wijkplannen / wijkprogramma’s:

 

Nu de tweede serie wijkplannen gereed is hebben we teruggekeken en nagedacht over de gang van zaken.

Terugkijkend hebben we vragen gesteld bij het functioneren van de themagroepen die voornamelijk bestaande beleidsnota’s naar de wijken hebben toegeschreven, maar weinig concrete maatregelen konden toevoegen n.a.v. de inbreng van bewoners.

Bovendien is er minder samenhang tussen de verschillende beleidsgebieden ontstaan dan we in het begin van het proces hadden beoogd.

Verder hebben we vragen gesteld bij de werkwijze met de panels. De werkwijze met Intomart kost veel energie. Het kost bijvoorbeeld veel inzet om de mensen het materiaal tijdig te kunnen toesturen en bovendien betekende dit niet dat de mensen die telefonisch hadden toegezegd op een bepaalde datum te komen er ook werkelijk waren. Dat resulteerde in een “ondervertegenwoordiging” van allochtonen en ouderen en twintigers.

Anders dan tot nu toe stellen we daarom nu  een andere wijze van panellen voor. We kiezen voor een brede peiling onder bewoners. Daardoor verwachten we dat  de moeilijker bereikbare groepen (ouderen, jongeren en allochtonen)  beter mee zullen denken.

Ook bij de uitvoering zoeken we naar manieren om de bewoners actiever bij het geheel te betrekken.  De kernwoorden uit het stappenplan zijn:

 

Brede raadpleging:

Via het invullen van eenvoudige formulieren wordt de bewoners de kans gegeven hun mening over de wijk en over speciale punten aan te geven. Zowel de sterke punten als de problemen en de oplossingen die men zelf ziet.  Door deze formulieren uit te zetten via “contactpersonen” zoals leden van bewonerscommissies, opbouwwerk, jongerenwerk, buurtwerk, op scholen, in kerken, etc. en enige toelichting te verschaffen, worden mensen gemotiveerd mee te denken. Bovendien kan men op bijeenkomsten eerst met elkaar overleggen alvorens de formulieren in te vullen.

Tegelijkertijd wordt onder de professionals en in de organisaties (corporaties,welzijnswerk, ouderenwerk, jongerenwerk, gemeentelijke vakteams, politie etc.) geïnventariseerd welke plannen bestaan.

 

Betrokkenheid

We willen de betrokkenheid in de wijk vergroten.

Ten eerste door het plan op te stellen rond onderwerpen en problemen die pregnant uit de inventarisatie onder bewoners voortkomen en ten tweede door 4 à 5 speciale projecten per jaar uit te voeren met medewerking van de bewoners gefinancierd uit een eigen wijkbudget.  Om een brede inbreng te garanderen en een blijvende actieve groep bewoners te verkrijgen is voor alle wijken  minimaal 8 uur, liever iets meer, opbouwwerk nodig, speciaal voor dit proces en de begeleiding van een bewonersplatform.

De opzichter per wijk dient herkenbaar naast de coördinator en de wijkagent te gaan opereren.

 

Coördinatie en overleg

Zo ontstaat per wijk een wijkcoördinatieteam waarin de wijkcoördinator, de wijkagent, de opbouwwerker en de opzichter zitten. Deze groep komt regelmatig bijeen en roept waar nodig per onderwerp leden uit het wijkprojectteam bij het overleg.

Het wijkprojectteam bestaat uit alle professionals die wijkgericht functioneren. (corporaties, buurtwerk, jongerenwerk, coördinator brede school, sociaal isolement, maatsch.dienstverlening, ontwerpen openbare ruimte, reiniging, Kamer van koophandel, ouderenwerk,......)

Twee maal per jaar wordt er een wijkbijeenkomst gehouden waarvoor alle bewoners uit diverse werkgroepen, commissies en het bewonersplatform plus het wijkprojectteam worden uitgenodigd.

Het bewonersplatform wordt door het opbouwwerk begeleid, ook in de wijze van samenstellen. Het is een groep bewoners die als klankbord betrokken wordt bij de voortgang van het plan/ programma en bij de ontwikkelingen in de wijk. Zij zullen ook zelf signalen geven. Er kunnen meerdere groepen bestaan binnen dit platform. Voor de “natuurlijke momenten” worden ad hoc werkgroepen gevormd.  (30 km, ondergronds afval etc.)

 

Samenstellen wijkplannen en wijkprogramma’s

Voor de peiling aan het begin van het proces wordt van verschillende methoden gebruik gemaakt.

·       breed formulieren uitzetten, deze formulieren ook actief uitzetten op plekken waar mensen elkaar treffen en even toelichten wat de bedoeling is.

·       e-mail mogelijk maken om de formulieren in te vullen.

·       bij bijeenkomsten van ouderen, op scholen, bij verenigingen van allochtonen enz. uitleg geven en om reacties vragen (wel of niet op de formulieren)

Om de mensen die dat willen weten van materiaal te voorzien (tijdens de eerste avond met bewoners in Wippolder werd daar naar gevraagd) zal de wijkbeschrijving worden geactualiseerd en zal aan alle betrokken vakteams en de corporaties worden gevraagd naar hun plannen in de wijk.

In deze periode passen de in de nota bestuur 2 genoemde bezoeken van raadsleden ook heel goed.

Met het materiaal uit deze inventarisaties kan een analyse worden gemaakt.

Met deze analyse in de hand gaan werkgroepen aan de gang. Problemen die belangrijk zijn voor de bewoners vormen het uitgangspunt voor te vormen werkgroepjes.

Bewoners die een probleem hebben aangedragen zouden bij de werkgroepen betrokken kunnen worden. (met maximaal 8 leden) die werkgroepen gaan in 8 weken aan de gang en krijgen een notulist / tekstschrijver van extern toegevoegd. De werkgroepen zelf zullen bestaan uit medewerkers van de gemeente en de organisaties. (vaak de leden van het wijkprojectteam)

Deze werkwijze maakt dat het plan ontstaat rond voor bewoners belangrijke items, maar overigens zullen de zaken die in de nu bestaande plannen zijn weergegeven ook deze plannen worden opgenomen.

Tegelijk met het plan zal voor de wijken Wippolder en Hof van Delft / Voordijkshoorn een wijkprogramma worden opgesteld. Aan het einde van het jaar 2001 zullen er dan voor alle wijken (behalve binnenstad waar e.e.a. anders is geregeld) een wijkplan en een  wijkprogramma zijn.

 

Direct aan de slag

Naast de onderwerpen die in het plan een plaats krijgen zal uit de op de formulieren ingediende punten een keuze worden gemaakt om te komen tot een aantal projecten die onmiddellijk in uitvoering kunnen worden genomen.

Daartoe worden groepjes gevormd van bewoners en uitvoerders om deze projecten die overzichtelijk zijn en snel kunnen worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt hiervoor ƒ 25.000 beschikbaar te stellen als zogenaamde “wijkknip” (knelpuntenpot). Dit bedrag wordt onderdeel van het nader in te stellen wijkbudget. Nu zal dit bedrag worden gedekt door de MRSA.
Op deze wijze wordt de betrokkenheid van de bewoners bij de voortgang van de wijkaanpak versterkt.

Dit soort projecten kan na 2001 ieder jaar opnieuw worden geïnventariseerd en uitgevoerd in alle wijken.

 

Actueel in wijkprogramma’s

In het wijkplan worden de plannen voor de eerste vier jaar geschetst.

In het wijkprogramma wordt het plan jaarlijks geconcretiseerd en geactualiseerd. Daarin vinden de bewoners de maatregelen en projecten die in het komende jaar worden uitgevoerd en voor de jaren daarna worden voorgenomen. Aan de hand van het programma kan aan het eind van het jaar worden bekeken hoe de stand van zaken is ten aanzien van de voortgang en verslag worden gedaan.

 

 

Freekje Wethmar, januari 2001


 

Stappenplan

 

data / week

 Stap/ wie

omschrijving activiteit

tijdsduur

opmerkingen

gereed

1

raad

Welke wijken en wanneer moet het plan klaar ? Besluit nemen (nu dus Wippolder en Hof van Delft / Voordijkshoorn)

(in Wippolder is 29 nov. al een startavond met bewoners geweest)

is gereed

plan van aanpak in januari

januari/

1  t/m 6

2

freekje

Inventarisatie lopend beleid (belrondje langs collega’s en corporaties, of er nog nieuwe plannnen zijn juist voor de betreffende wijken)

2 en 3 en 4en 5 tegelijk in tijd

het gaat om concrete zaken, speciaal voor de wijken

januari / februari

1 t/m 6

3.

wijkzaken

Instellen vast wijkprojectteam: daarbij de belangrijke sociale partners niet vergeten professionals op de specifieke wijk gericht, (Brede school, SOD, BWD, K.v.K , corporaties etc.) beschikbaar om overleg te plegen, niet altijd in complete samenstelling.

Permanent

totale groep zal niet vaker dan twee maal per jaar bijeenkomen.

februari

8/2 en 22/2

4

raad

vaststellen wijkbudget, formele kwestie: afzonderen uit MRSA

aanleveren voor B en W : 15 jan.

maand

nodig om dit budget zo snel mogelijk in te kunnen zetten

januari / februari

 

weken 2/9

5

 

wijk-

coördinator

en professionals van partners.

 

 

 

 

 

 

Verwerken:

wijkzaken

 

 Brede inventarisatie in de wijk:

 

1.    door formulieren uit te zetten op allerlei plaatsen met vele soorten “begeleiding”, maar wel eenduidige instructie wat er mee zal gebeuren op welk moment 

 

2.    door bijeenkomsten te bezoeken bij diverse doelgroepen op diverse manieren (wijkbijeenkomst ,  speciale bijeenkomst bij groepen ouderen, allochtonen, jongeren  etc. binnen hun eigen programmering)

  

3.    door middel van e.mail reacties vragen

 

 

 

 

2 en 3 en 4 en 5 tegelijk,

gedurende ongeveer 6 weken uitzetten en verzamelen,

en verwerken

overleggen in wijken gebruiken om de juiste plaatsen te vinden

 

 

 

 

 

 

maart

 

week 10-13

6

 

freekje en

wijkcoörd.

 

 

 

Karakterschets van de wijk (wijkbeschrijving actueel) en analyse van de inventarisaties:

a.   omschrijving en toekomstperspectief

 

 

 

b.   schifting van kort en lang beleid, onmiddellijk te doen en projecten die als succesacties op kortere termijn m.m.v. bewoners en het eigen wijkbudget kunnen worden uitgevoerd  (zie verder 7 en 14)

 

 

c.   voorstel doen voor inhoudsverdeling plan en in te stellen werkgroepjes  (zie 7) en taakgroepen (zie 9)

 

binnen drie weken na de inventarisatie om snel terug te kunnen koppelen:

a naar projectteam

b naar bewoners

c naar projectteam, CMT,  stuurgroep en daarna naar bewoners

over de keuze van de direct uit te voeren projecten zullen de bewoners in het bewonersplatform of wijkbijeenkomst geïnformeerd/ betrokken moeten worden.

april

week 14

 

week 15/16 pasen

7

Instellen werkgroepen rond een aantal onderwerpen die uit de analyse en de inbreng van de bewoners centraal komen te staan. Daar kunnen afspraken over samenwerking en haalbaarheid en verantwoordelijkheden etc. worden gemaakt. Er zullen tekstvoorstellen worden geformuleerd (onderdelen voor het wijkplan) en teruggekoppeld.

 

binnen   2 a 3 weken na afloop van 6

 

april / juni

week 17-24

(wk 18 vac.)

8. freekje en onder

steuning

Overleggen in de werkgroepjes, zorgvuldig notuleren/ tekstvoorstellen maken voor verwerking van de plannen in de tekst van de nota, onder leiding van projectleider wijkplannen.

8  weken

hiervoor externe notulisten inhuren met schrijfkwaliteit

april ....

9. wijkcoörd. en

college

Instellen taakgroepen om de uitvoering van de projecten m.b.t. het wijkbudget uit te voeren. Samenstelling bewoners en de betrokken uitvoerders.

In de 2 a 3 weken na afloop van 6

bewoners en uitvoerders, kunnen direct aan de slag

juni:

week 24/25

10.

Afstemming van e.e.a. in wijkprojectteam.

Direct  tijdens  en na 8

 

juni:

week 25

 

 

11

Overleg met wethouders en bijstelling.

 

 

 

Na 10 een week

 

 

 

juli / aug.

12

redacteur

Schrijven van het plan op prettig leesbaar niveau en op maken van programma op de wijze die voor de andere wijken nu ook loopt, met extra aandacht voor de “speciale projecten”

na 11 8 weken

 

september

13

Terugkoppeling plan

Overleg met de projectteam en met het wijkplatform over de vorm en tijdstip van de “wijkmarkt”.

na 10 tegelijk met 11

 

sept.

week

14

college / commissie t.k.n. over conceptplan

na 12

 

okt.

week 42

15

wijkmarkt (o.i.d.)

 

 

juni.... november

16

de 4 of 5 speciale projecten (zie 9) in uitvoering nemen; enigszins openbaar werken en steeds bij gereed zijn  feestelijk openen  / starten enz.

na  11 starten

gedurende half jaar

 

okt.

week 43 (herfstvac)

17

definitief plan en programma naar college / commissie en raad

 

 

 

18

 

coörd/ freek

Na een jaar bijstellen en evalueren van het voortschrijdende programma en balans opmaken wat gerealiseerd is en met platform en projectgroep overleggen of aanvullingen nodig zijn

Nieuwe ronde met formulieren om nieuwe speciale projecten te verkrijgen en het programma aan te vullen.

In dezelfde periode als 2,3 en 4en 5 maar een jaar later.

 

 

19

nieuw programma opstellen

zoals 6 b

 

 

20

overleg in projectteam en wijkplatform

zie 8 en 9

 

 

21

vaststelling college van tweede jaarschijf programma

zie 11 en 14