Inleiding
Met de
nota Knopen in de Wijken is het proces in gang gezet om te komen tot een nieuwe
stedelijke welzijnsorganisatie. Er is gekozen voor een fasering in drie
stappen:
Fase 1
(2000): De integratie van het Delftse jongerenwerk, in een nieuwe
fusie-organisatie.
Fase 2
(2001): De inpassing van alle functies van de Stichting Welzijn Delft in de
nieuwe fusie-organisatie.
Fase 3
(2002): De integratie met andere stedelijke welzijnsfuncties in Delft.
Deze
nota bevat een rapportage over fase 1, een beschrijving van de stand van zaken
fase 2 en de planning voor de komende tijd.
1. Rapportage fase 1
Intentieverklaring mei 2000.
Stichting
Welzijn Delft, Stichting Jeugdhulpverlening Delft/Westland (o.a. JOS 98),
Stichting DJ XL, Stichting The Border en de gemeente hebben zich bereid
verklaard om het volgende te realiseren:
Per 1 juni wordt de stichting DJ XL omgevormd tot de
Stichting Breed Welzijn Delft.
Per 1 januari 2001 zal het jongerenwerk volledig onder de
verantwoordelijkheid van de nieuwe organisatie vallen.
Per 1 januari 2002 zullen de overige functies van de SWD
onder verantwoording van de nieuwe organisatie zijn.
Per 1 januari 2003 is bekend welke overige functies van
andere organisaties onder de nieuwe stichting komen te vallen.
Ter begeleiding van dit
proces tot 2002 is extern fusiemanagement ingezet.
Oprichting BWD
De Brede Welzijnsorganisatie
Delft (BWD) is in juli opgericht. Een vertraging van 1 maand, omdat de
constructie via omvorming van de stichting DJXL statutair niet realiseerbaar
bleek.
Het bestuur wordt gevormd
door bestuurders uit de diverse ‘participanten’:
- de heer A. Duymaer van
Twist, voorzitter (voorheen Stichting Hey)
- de heer P. Hilte
(directeur/bestuurder SJD)
- de heer W. van den Berg
(bestuur De Border)
- de heer H.J.Timman (bestuur
SWD)
Namens de gemeente als adviseur:
de heer C. van der Ende (vakteam treasurymanagement)
Het bestuur van de BWD is met
het oog op het vervolg van het fusieproces op zoek naar versterking en
verbreding. De heer Timman zal op korte termijn terugtreden.
In december 2000 heeft het
bestuur aan de gemeente de begroting 2001 gepresenteerd, alsmede een
activiteitenplan en een ontwerp organisatiestructuur. Begroting en
activiteitenplan zijn inmiddels door de gemeente akkoord bevonden. De
ontwerp-structuur is bij deze nota gevoegd.
Het personeel van de BWD
bestaat thans uit alle jongerenwerkers van de SWD en JOS98. Per maart 2001 zijn alle formele
belemmeringen van de nieuwe personele aanstellingen opgeruimd, en zijn de
(management)verantwoordelijkheden duidelijk. Het directieteam wordt gevormd
door de heren M. Sickenga en J. Heunen.
Subsidiebeleid/ontvlechting
Bij het subsidiëren van het
jongerenwerk in de nieuwe stichting hebben wij in overleg met de betrokken
besturen gekozen voor het verleggen van de subsidiestromen. Concreet: van de
Stichting Welzijn Delft (SWD) en de Stichting Jeugdhulpverlening Delft (SJD)
naar de BWD. Via het Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 2001 zijn de
betreffende bedragen vastgesteld: fl. 650.000 van de SWD en fl. 330.000 van de
SJD (JOS98), alsmede de subsidiebedragen aan de overige jongerenorganisaties:
De Border fl. 40.000, Selam fl. 30.000, Stichting Hey fl. 82.000.
Het juridisch traject om de
stichtingen DJXL, Selam en Hey op te heffen is in gang gezet; dit wordt
ondersteund door de nodige bestuursbesluiten. De stichting ITW (The Border)
wordt omgevormd met als voornaamste doel: fondsenwerving. De stichting ‘t
Luikie blijft vooralsnog bestaan. De BWD heeft een overeenkomst met ITW en ‘t
Luikie in voorbereiding, zodat de gemeentelijke subsidiëring van het
jongerenwerk volledig via de BWD kan verlopen.
Ontwerp structuur BWD
Het bestuur heeft gekozen
voor een managementstructuur bestaande uit 1 directeur en 2 gebiedsmanagers; 1
gebiedsmanager voor 4 wijken en 1 gebiedsmanager voor 2 wijken plus stedelijke
projecten.[1]
De medewerkers zijn in drie gebiedsteams verdeeld: Tanthof/Voorhof,
Buitenhof/Hof van Delft, Vrijenban/Wippolder.
Omvorming SWD
In eerdere rapportages over
de SWD is al veel gezegd over de weinig transparante situatie aldaar.
Het ontbrak aan inzicht,
noodzakelijke stukken en sturing:
·
geen tijdige
jaarrekeningen, begrotingen en activiteitenplannen (achterstand van meer dan
een jaar);
·
geen actuele financiële
administratie (achterstand van een jaar);
·
formele aankondigingen
van forse tekorten over de jaren 1999 en 2000;
·
geen operationeel
management
·
een bestuur dat
collectief wil aftreden.
Daarin is sinds het aantreden
van de interim-directeur, zomer 2000, verbetering geboekt. In de periode zomer
2000 - december 2000 is een aantal producten afgeleverd en is de
bedrijfsvoering aangepakt. Zo liggen er nu:
·
De Jaarrekening 1999
(eindigt op 0)
·
De prognose jaarrekening
2000 (eindigt positief)
·
Een bestuursbesluit tot
structurele kostenreductie van ruim 3 ton
·
Begroting en
activiteitenplan 2001 (zonder jongerenwerk)
Daarnaast wordt de
administratie zodanig opgebouwd dat overgang naar de BWD wordt vergemakkelijkt.
Ook is via de gemeente in maart een
nieuw bestuur geworven, dat de overgang naar de BWD verantwoord moet laten verlopen.
2. Stand van zaken fase 2
In de
tweede fase worden de functies van de SWD ingepast in de Brede
Welzijnsorganisatie Delft.[2]
Deze fase beslaat het jaar 2001. Tijdens deze fase vindt de dienstverlening in
twee organisaties plaats.
Allereerst
beschrijven we hoe die dienstverlening er thans uitziet. Daarna wordt ingegaan
op het fusieproces zelf.
Het
lijkt erop dat het fusieproces van de Brede Welzijnsorganisatie Delft
uitsluitend belast wordt met frictiekosten. Maar die zijn fors. Naast de reeds
beschikbare 1,5 ton (zomernota vorig jaar) is er dit jaar nog eens bijna 7 ton
nodig (claim zomernota dit jaar). De helft daarvan is bedoeld om afscheid te
kunnen nemen van het management, de andere helft om in administratieve zin
eenheid te smeden.
Dit
betekent dat de forse begrotingsoverschrijding van de SWD van haar structureel
karakter is ontdaan. Maar dit heeft ook een keerzijde, want om binnen de
begroting te blijven heeft de SWD vele vacatures later ingevuld. En dat heeft
in 2000 tot een zichtbaar lager prestatieniveau geleid. De gemeente heeft
daarom zelf het wijkopbouwwerk georganiseerd, maar kon niet vermijden dat er
knelpunten optraden in de ondersteuning van zelforganisaties (met name
migrantenorganisaties) en van sommige buurthuizen.
De
directeur van de BWD en de interim-directeur van de SWD hebben inmiddels hun
lijnen uitgezet voor een nieuw personeelsbeleid, dat aansluit op de
beleidsbedoelingen uit de nota Knopen in de wijken. Er is nu een differentiatie
in het personeelsbestand: wijkgerichte opbouwwerkfuncties naast
accommodatiegebonden functies (zowel agogisch/coördinerend als beheersmatig).
Bovendien is er een toedeling naar de wijken gemaakt.
Er vindt
ook scholing van de werkers plaats in vraaggericht werken.
Voor de
zomer van 2001 zijn alle wijkteams aangevuld met jongeren- en
wijkopbouwwerkers.
Vanaf de
zomer worden voorstellen verwacht voor de (weder)opbouw van stedelijke functies
en projecten (ondersteuning migrantenzelforganisaties, ondersteuning
bewonersgroepen, ambulant jongerenwerk, Thuis op straat).
De
gemeente neemt het initiatief om voor de zomer 2001 met de buurthuisbesturen in
dialoog te gaan over de verandering in rolverdeling op wijkniveau als gevolg
van het wijkgericht werken. Hiertoe wordt een werkplaats georganiseerd.
Het college van B & W
heeft aan het fusiemanagement gevraagd om het fusieproces zoveel mogelijk te
versnellen. In plaats van 1 januari 2002 is de nieuwe streefdatum 1 juli 2001.
Uit het draaiboek van het fusiemanagement blijkt dat de versnelling ook als
uitgangspunt wordt genomen. De besturen van SWD en BWD hameren echter op
zorgvuldigheid en vragen een aantal noodzakelijke voorwaarden te vervullen. Een
daarvan is tijdige versterking van het management van de BWD met
gebiedsmanagers. Een andere is een goede inpassing van het personeel in de
nieuwe organisatiestructuur. Over de vervulling van de voorwaarden vinden
gesprekken plaats met de gemeente.
De laatste bladzijde van bijlage 2 bevat het
organogram van de organisatie na afronding van de versnelde fusie.
Tegelijk
met het vormgeven aan de nieuwe organisatie BWD wordt de verhouding tussen
gemeente en gesubsidieerde organisatie herijkt. De gemeente is al enige tijd op
weg naar resultaatgericht subsidiebeleid. Nu is de kans om ook op het
welzijnsterrein de omslag te maken van subsidie op ‘input’ (personeel) naar
subsidie op ‘output’ (producten). Daarvoor wordt de BWD gefaciliteerd in de
ombouw van de begroting in een productbegroting voor 2002.
Gesprekken SOD
3. Voorstel
1) Kennis nemen van de stand van
zaken
2) Commissie leefbaarheid kennis
laten nemen van de ontwerp-structuur BWD (via presentatie door de fusiemanager)
[1] Voorbeelden van stedelijke projecten zijn Thuis op straat, jongereninformatie, educatie, individuele trajectbegeleiding. Ook passen hierbij de vrijwilligerscentrale en project Free-flex, het migrantenopbouwwerk en het vrouwenopbouwwerk, mooi zo goed zo, ondersteuning bewonersgroepen.
[2] De nog in te passen functies zijn wijkopbouwwerk, buurtwerk inclusief beheer, migrantenopbouwwerk, vrouwenopbouwwerk, vrijwilligerscentrale, wonen, mooi zo goed zo. Het gaat om een subsidie van 1, 4 miljoen. Er is een formatie van ongeveer 23 fte mee gemoeid.