Nota

 

Onderwerp

Fusieproces Brede Welzijnsorganisatie Delft

 


Geacht college,

 

Inleiding

 

Met de nota Knopen in de Wijken is het proces in gang gezet om te komen tot een nieuwe stedelijke welzijnsorganisatie. Er is gekozen voor een fasering in drie stappen:

Fase 1 (2000): De integratie van het Delftse jongerenwerk, in een nieuwe fusie-organisatie.

Fase 2 (2001): De inpassing van alle functies van de Stichting Welzijn Delft in de nieuwe fusie-organisatie.

Fase 3 (2002): De integratie met andere stedelijke welzijnsfuncties in Delft.

 

Deze nota bevat een rapportage over fase 1, een beschrijving van de stand van zaken fase 2 en de planning voor de komende tijd.

 

1. Rapportage fase 1

 

Intentieverklaring mei 2000.

Stichting Welzijn Delft, Stichting Jeugdhulpverlening Delft/Westland (o.a. JOS 98), Stichting DJ XL, Stichting The Border en de gemeente hebben zich bereid verklaard om het volgende te realiseren:

Per 1 juni wordt de stichting DJ XL omgevormd tot de Stichting Breed Welzijn Delft.

Per 1 januari 2001 zal het jongerenwerk volledig onder de verantwoordelijkheid van de nieuwe organisatie vallen.

Per 1 januari 2002 zullen de overige functies van de SWD onder verantwoording van de nieuwe organisatie zijn.

Per 1 januari 2003 is bekend welke overige functies van andere organisaties onder de nieuwe stichting komen te vallen.

Ter begeleiding van dit proces tot 2002 is extern fusiemanagement ingezet.
Oprichting BWD

De Brede Welzijnsorganisatie Delft (BWD) is in juli opgericht. Een vertraging van 1 maand, omdat de constructie via omvorming van de stichting DJXL statutair niet realiseerbaar bleek.

Het bestuur wordt gevormd door bestuurders uit de diverse ‘participanten’:

- de heer A. Duymaer van Twist, voorzitter (voorheen Stichting Hey)

- de heer P. Hilte (directeur/bestuurder SJD)

- de heer W. van den Berg (bestuur De Border)

- de heer H.J.Timman (bestuur SWD)

Namens de gemeente als adviseur: de heer C. van der Ende (vakteam treasurymanagement)

Het bestuur van de BWD is met het oog op het vervolg van het fusieproces op zoek naar versterking en verbreding. De heer Timman zal op korte termijn terugtreden.

 

In december 2000 heeft het bestuur aan de gemeente de begroting 2001 gepresenteerd, alsmede een activiteitenplan en een ontwerp organisatiestructuur. Begroting en activiteitenplan zijn inmiddels door de gemeente akkoord bevonden. De ontwerp-structuur is bij deze nota gevoegd.

Het personeel van de BWD bestaat thans uit alle jongerenwerkers van de SWD en JOS98.  Per maart 2001 zijn alle formele belemmeringen van de nieuwe personele aanstellingen opgeruimd, en zijn de (management)­verantwoordelijkheden duidelijk. Het directieteam wordt gevormd door de heren M. Sickenga en J. Heunen.

 

Subsidiebeleid/ontvlechting

Bij het subsidiëren van het jongerenwerk in de nieuwe stichting hebben wij in overleg met de betrokken besturen gekozen voor het verleggen van de subsidiestromen. Concreet: van de Stichting Welzijn Delft (SWD) en de Stichting Jeugdhulpverlening Delft (SJD) naar de BWD. Via het Jaarprogramma Maatschappelijke Activiteiten 2001 zijn de betreffende bedragen vastgesteld: fl. 650.000 van de SWD en fl. 330.000 van de SJD (JOS98), alsmede de subsidiebedragen aan de overige jongeren­organisaties: De Border fl. 40.000, Selam fl. 30.000, Stichting Hey fl. 82.000.

Het juridisch traject om de stichtingen DJXL, Selam en Hey op te heffen is in gang gezet; dit wordt ondersteund door de nodige bestuursbesluiten. De stichting ITW (The Border) wordt omgevormd met als voornaamste doel: fondsenwerving. De stichting ‘t Luikie blijft vooralsnog bestaan. De BWD heeft een overeenkomst met ITW en ‘t Luikie in voorbereiding, zodat de gemeentelijke subsidiëring van het jongerenwerk volledig via de BWD kan verlopen.

 

Ontwerp structuur BWD

Het bestuur heeft gekozen voor een managementstructuur bestaande uit 1 directeur en 2 gebiedsmanagers; 1 gebiedsmanager voor 4 wijken en 1 gebiedsmanager voor 2 wijken plus stedelijke projecten.[1] De medewerkers zijn in drie gebiedsteams verdeeld: Tanthof/Voorhof, Buitenhof/Hof van Delft, Vrijenban/Wippolder.

 

Omvorming SWD

In eerdere rapportages over de SWD is al veel gezegd over de weinig transparante situatie aldaar.

Het ontbrak aan inzicht, noodzakelijke stukken en sturing:

·       geen tijdige jaarrekeningen, begrotingen en activiteitenplannen (achterstand van meer dan een jaar);

·       geen actuele financiële administratie (achterstand van een jaar);

·       formele aankondigingen van forse tekorten over de jaren 1999 en 2000;

·       geen operationeel management

·       een bestuur dat collectief wil aftreden.

Daarin is sinds het aantreden van de interim-directeur, zomer 2000, verbetering geboekt. In de periode zomer 2000 - december 2000 is een aantal producten afgeleverd en is de bedrijfsvoering aangepakt. Zo liggen er nu:

·       De Jaarrekening 1999 (eindigt op 0)

·       De prognose jaarrekening 2000 (eindigt positief)

·       Een bestuursbesluit tot structurele kostenreductie van ruim 3 ton

·       Begroting en activiteitenplan 2001 (zonder jongerenwerk)

Daarnaast wordt de administratie zodanig opgebouwd dat overgang naar de BWD wordt vergemakkelijkt. Ook is via de gemeente  in maart een nieuw bestuur geworven, dat de overgang naar de BWD verantwoord moet laten verlopen.

 

2. Stand van zaken fase 2

 

In de tweede fase worden de functies van de SWD ingepast in de Brede Welzijnsorganisatie Delft.[2] Deze fase beslaat het jaar 2001. Tijdens deze fase vindt de dienstverlening in twee organisaties plaats.

Allereerst beschrijven we hoe die dienstverlening er thans uitziet. Daarna wordt ingegaan op het fusieproces zelf.

 

Prestaties in het veld

Het lijkt erop dat het fusieproces van de Brede Welzijnsorganisatie Delft uitsluitend belast wordt met frictiekosten. Maar die zijn fors. Naast de reeds beschikbare 1,5 ton (zomernota vorig jaar) is er dit jaar nog eens bijna 7 ton nodig (claim zomernota dit jaar). De helft daarvan is bedoeld om afscheid te kunnen nemen van het management, de andere helft om in administratieve zin eenheid te smeden.

Dit betekent dat de forse begrotingsoverschrijding van de SWD van haar structureel karakter is ontdaan. Maar dit heeft ook een keerzijde, want om binnen de begroting te blijven heeft de SWD vele vacatures later ingevuld. En dat heeft in 2000 tot een zichtbaar lager prestatieniveau geleid. De gemeente heeft daarom zelf het wijkopbouwwerk georganiseerd, maar kon niet vermijden dat er knelpunten optraden in de ondersteuning van zelforganisaties (met name migrantenorganisaties) en van sommige buurthuizen.

 

Knopen in de wijken

De directeur van de BWD en de interim-directeur van de SWD hebben inmiddels hun lijnen uitgezet voor een nieuw personeelsbeleid, dat aansluit op de beleidsbedoelingen uit de nota Knopen in de wijken. Er is nu een differentiatie in het personeelsbestand: wijkgerichte opbouwwerkfuncties naast accommodatiegebonden functies (zowel agogisch/coördinerend als beheersmatig). Bovendien is er een toedeling naar de wijken gemaakt.

Er vindt ook scholing van de werkers plaats in vraaggericht werken.

Voor de zomer van 2001 zijn alle wijkteams aangevuld met jongeren- en wijkopbouwwerkers.

Vanaf de zomer worden voorstellen verwacht voor de (weder)opbouw van stedelijke functies en projecten (ondersteuning migrantenzelforganisaties, ondersteuning bewonersgroepen, ambulant jongerenwerk, Thuis op straat).

De gemeente neemt het initiatief om voor de zomer 2001 met de buurthuisbesturen in dialoog te gaan over de verandering in rolverdeling op wijkniveau als gevolg van het wijkgericht werken. Hiertoe wordt een werkplaats georganiseerd.

 

Versnelling fusie

Het college van B & W heeft aan het fusiemanagement gevraagd om het fusieproces zoveel mogelijk te versnellen. In plaats van 1 januari 2002 is de nieuwe streefdatum 1 juli 2001. Uit het draaiboek van het fusiemanagement blijkt dat de versnelling ook als uitgangspunt wordt genomen. De besturen van SWD en BWD hameren echter op zorgvuldigheid en vragen een aantal noodzakelijke voorwaarden te vervullen. Een daarvan is tijdige versterking van het management van de BWD met gebiedsmanagers. Een andere is een goede inpassing van het personeel in de nieuwe organisatiestructuur. Over de vervulling van de voorwaarden vinden gesprekken plaats met de gemeente.

De laatste bladzijde van bijlage 2 bevat het organogram van de organisatie na afronding van de versnelde fusie.

 

Productbegroting

Tegelijk met het vormgeven aan de nieuwe organisatie BWD wordt de verhouding tussen gemeente en gesubsidieerde organisatie herijkt. De gemeente is al enige tijd op weg naar resultaatgericht subsidiebeleid. Nu is de kans om ook op het welzijnsterrein de omslag te maken van subsidie op ‘input’ (personeel) naar subsidie op ‘output’ (producten). Daarvoor wordt de BWD gefaciliteerd in de ombouw van de begroting in een productbegroting voor 2002.

 

Gesprekken SOD

In 2001 wordt ook de derde fase van het fusieproces verkend. Deze verkenning bestaat uit het in kaart brengen van functies die een nieuwe stedelijke welzijnsorganisatie verder zouden kunnen versterken. In dat kader vinden op directieniveau gesprekken plaats tussen BWD en Stichting Ouderenwerk Delft. Zodra de BWD kwalitatief op orde is en de gevraagde resultaten levert, wordt de derde fase van het fusieproces serieus opgepakt.

 

3. Voorstel

 

1)  Kennis nemen van de stand van zaken

2)  Commissie leefbaarheid kennis laten nemen van de ontwerp-structuur BWD (via presentatie door de fusiemanager)

 


     

 

 

 

 

J.P. van den Berg

hoofd sector leefbaarheid

 



[1] Voorbeelden van stedelijke projecten zijn Thuis op straat, jongereninformatie, educatie, individuele trajectbegeleiding. Ook passen hierbij de vrijwilligerscentrale en project Free-flex, het migrantenopbouwwerk en het vrouwenopbouwwerk, mooi zo goed zo, ondersteuning bewonersgroepen.

[2] De nog in te passen functies zijn wijkopbouwwerk, buurtwerk inclusief beheer, migrantenopbouwwerk, vrouwenopbouwwerk, vrijwilligerscentrale, wonen, mooi zo goed zo.  Het gaat om een subsidie van 1, 4 miljoen. Er is een formatie van ongeveer 23 fte mee gemoeid.