(gewijzigd
n.a.v. B+W besluit dd. 29 mei 2001)
Inleiding
Eind 1999 heeft uw college de nota
‘buurtaccommodaties’ vastgesteld. Daarmee zijn de financiering, de omvang en de
programma’s van een aantal buurtaccommodaties vastgesteld. Tevens is invulling
gegeven aan het voornemen van Uw college om het welzijnsbeleid en het
bijbehorende accommodatiebeleid te herijken en parallel hieraan de
voorbereiding van nieuwbouwtrajecten te starten. Op 28 maart 2000 heeft uw
college de nota ‘mogelijkheden kostenreductie bij de bouw van
buurtaccommodaties’ goedgekeurd. Daarmee werd o.a. besloten om bij de
voorbereiding en bouw van buurtaccommodaties niet te kiezen voor de turn-key
contractvorm en voor de resterende bouwopgaven één architectenbureau aan te
wijzen. Op 17 oktober 2000 heeft uw college het bureau Molenaar & van
Winden aangewezen als architect voor de nieuwbouw voor Sranti, de
buurtaccommodaties Tanthof en Poptahof en voor de nieuw te bouwen
jongerenaccommodatie in de Wippolder. Inmiddels heeft een ambtelijke werkgroep
het stedelijk ‘basisprogramma voor buurtaccommodaties’ voor specifiek de
locatie Poptahof verder uitgewerkt. Daarbij zijn aan de in de nota
‘buurtaccommodaties’ voorgestelde ‘basisprogramma’ op deze locatie de volgende
functies toegevoegd: een onderwijsvoorziening (herhuisvesting van de Centrale
Opvang), een tweetal huiskamers voor migranten, een buitenschoolse opvang in
combinatie met een peuterspeelzaal en de mogelijkheid van een
biblioservicepunt. Om de planvorming voor nieuwbouw van de buurtaccommodatie
Poptahof nu in gang te kunnen zetten, worden voor deze locatie de benodigde
kredieten gevraagd.
Uitgangspunten herontwikkeling buurtaccommodatie
Poptahof
Opdrachtgeverschap
De gemeente geeft opdracht voor de nieuw te bouwen
buurtaccommodatie in de Poptahof.
Programma
van eisen
Het stedelijke basisprogramma (nota
‘buurtaccommodaties’) bevatte voor deze locatie: een standaard buurthuis,
jongerenvoorziening en een ruimte voor wijkbeheer, bij elkaar 750 m2 bvo.
Hieraan zijn om een aantal redenen diverse functies toegevoegd. Vanwege de
wenselijkheid van verplaatsing van de Centrale Opvang in het
basisonderwijs (thans gevestigd aan de
Glenn Millerstraat) en vanwege het programma ‘brede school’ wordt een
onderwijsvoorziening toegevoegd. Vanwege het stedelijk tekort aan voorzieningen
voor migranten, gezien de demografische opbouw van de stad en gezien de
wenselijkheid om zelforganisaties van migranten te steunen wordt tevens
voorzien in de realisatie van een tweetal huiskamers voor migranten. Verder
wordt er in de ontmoetingsruimte van het buurthuis qua ruimte rekening gehouden
met de eventuele vestiging van een ‘servicepunt bibliotheek’. De toevoeging van
het servicepunt en de twee ‘huiskamers’ voor zelforganisaties zoals de
vereniging van de Somaliërs is een van de voorstellen in het kader van een
gewenste herijking van het welzijnsaccommodatiebeleid op stedelijk niveau.
Vanwege het feit dat in het oude gebouw reeds een
peuterspeelzaal was gevestigd, en gezien de extra mogelijkheden tot
gecombineerd ruimtegebruik, wordt in de nieuwbouw tevens een buitenschoolse
opvangvoorziening toegevoegd.
Als basis voor het aldus tot stand gekomen
programma van eisen geldt het bouwen van
·
700 m2 bvo voor
‘buurthuisfuncties’ (te weten 550 m2 voor ontmoetingsruimte(n) en evt.
biblioservicepunt, 50 m2 voor wijkbeheer en 100 m2 voor jongeren);
·
een
‘kinderopvangfunctie’ (buitenschoolse opvang gecombineerd met een
peuterspeelzaal) ad 100 m2 bvo;
·
een onderwijsfunctie
(Centrale Opvang) ad 570 m2 bvo (5 lokalen en overige ruimten);
·
twee huiskamers voor
migranten ad 70 m2 bvo in totaal.
Voor de betreffende buurtaccommodatie gaat het dus
in totaal om de nieuwbouw van bruto 1.440
m2 (exclusief buitenruimten).
toelichting: Het programma van eisen is in overleg met de
huidige en toekomstige gebruikers opgesteld, is afgestemd op de financiering
(zie hierna onder het kopje ‘financiering’) en wordt na goedkeuring van uw
college definitief in overleg met de architect vastgesteld als basis voor
verdere uitwerking.
Locatiekeuze
Uitgangspunt is de terugbouw op ongeveer dezelfde
locatie als de huidige buurtaccommodatie aan de Aart van der Leeuwlaan.
Communicatie
Bij de planvorming wordt gestreefd naar een zo
breed mogelijk draagvlak.
toelichting: Uitgangspunt is gezamenlijke planvorming. De
plannen zullen in eerste instantie worden ontwikkeld door de gemeente.
Daarnaast wordt overleg gevoerd met huidige en toekomstige gebruikers, te
weten: Stichting Wijkwerk Poptahof, Octopus en de Centrale Opvang (thans
gevestigd aan de Glenn Millerstraart). Een ambtelijke werkgroep werkt op basis
van het programma van eisen samen met de architect aan het SO t/m DO, dat in
diverse stadia met de gebruikers en met de buurt wordt besproken. In de
informatie-voorziening naar de buurt wordt naast een informatieavond, evt. een
inloopmiddag en reguliere ter visie legging voorzien middels een of meerdere
informatiebrieven op cruciale momenten. Ook de commissies Leefbaarheid en
Duurzaamheid worden in het communicatietraject betrokken.
Planning
Rond de jaarwisseling 2001/2002 zal naar
verwachting het DO gereed zijn. De bouw zal dan (afhankelijk van de te volgen
WRO-procedure) uiterlijk medio 2002 kunnen starten. De oplevering is naar
verwachting medio 2003 of zoveel eerder als mogelijk.
Exploitatie
en beheer
Gezien de vele functies en samenwerkingsverbanden,
onder te brengen in deze buurtaccommodatie, en om toekomstige beheerproblemen
te voorkomen, worden goede en duidelijke afspraken over de exploitatie en het
beheer van het gebouw gemaakt.
toelichting: Gedurende het planproces komen de gebruikers met
elkaar in contact. De mogelijkheid voor een gezamenlijk op te richten
beheerstichting wordt daarbij onderzocht. In ieder geval moeten er goede
onderlinge (gebruiks)afspraken worden gemaakt over het beheer van het gebouw.
De gemeente zal dit proces trachten te bevorderen. Eind 2001 zal een notitie
over het beheer van de accommodatie aan Uw college worden voorgelegd.
Financiering
De in 1999 vastgestelde bouwkostennorm is door
(bouw)kostenstijgingen en door de BTW verhoging niet meer te hanteren voor de
bouw van de nieuwe buurtaccommodaties. Werd in 1999 nog een bouwkostennorm van
f. 3.500,-/m2 (totale kosten) gehanteerd, thans blijkt er - voor het
buurthuisgedeelte van de nieuw te bouwen buurtaccommodatie in de Poptahof -
sprake te zijn van f. 4.130,-/m2 (bouwkosten buurthuisdeel incl. bijkomende
kosten en BTW en excl. grondkosten, prijspeil 1-1-2002). Het hiermee verband
houdend verschil ad f. 483.500,- tussen de raming uit 1999 (f. 2.951.500,-) en
het naar verwachting benodigd budget voor het buurthuisdeel in 2001 en 2002 (f.
3.435.000,-, zie bijlage 2) komt ten laste van het totale ‘buurthuizen-budget’.
Hierdoor wordt het resterend budget voor de nog te ontwikkelen lokaties
geringer, tenzij uw college in het kader van de Zomernota 2002-2005 alsnog
extra geld voor het op peil houden van het bouwprogramma vrijmaakt. Naast het
‘buurthuisgedeelte’ worden in de locatie nieuwbouw buurtaccommodatie Poptahof
ook een buitenschoolse opvang voorziening, de centrale opvang en migranten
huiskamers opgenomen. Om het geheel te kunnen bouwen, wordt voor deze functies
in deze nota separaat financiering voorgesteld. Voor de financiering van de
nieuwbouw voor de buurtaccommodatie in zijn geheel (dus incl. de overige
functies) worden de volgende uitgangspunten voorgesteld:
1.
De stichtingskosten
van het ‘buurthuisdeel’ (bruto 700m2 bvo) en van de peuterspeelzaal (50 m2 bvo)
worden gedekt uit de MRSV post ‘uitvoering bouwtrajecten buurtaccommodaties’
(post 23 van de MRSV 2001 - 2004), uit het gemeentelijk Investeringsplan en uit
de post ‘voorziening voormalige schoolgebouwen’. Een en ander is conform de
nota ‘buurtaccommodaties’, met dien verstande dat door de bouwkostenstijging
het resterend budget voor de nog te ontwikkelen lokaties geringer wordt, tenzij
er in het kader van de Zomernota 2002-2005 alsnog extra geld voor het op peil
houden van het bouwprogramma vrij wordt gemaakt;
2.
De stichtingskosten
van buitenschoolse opvang (50 m2 bvo) worden gedekt door de huuropbrengsten;
3.
De stichtingskosten
van het ‘onderwijsdeel’ (570 m2 bvo) worden gedekt uit de MRSV post ‘bijdrage
Vensterschool’ (post 25);
4.
De stichtingskosten
voor de twee huiskamers voor migranten (in totaal 70 m2 bvo) worden gedekt uit
de MRSV post ‘uitvoering bouwtrajecten buurtaccommodaties’ (post 23 van de MRSV
2001 - 2004). Hierdoor wordt het resterend budget voor de nog te ontwikkelen
lokaties iets kleiner, tenzij er in het kader van de binnenkort op te stellen
MR-ISV 2001-2004 alsnog extra geld voor migrantenhuiskamers kan worden
vrijgemaakt. Als in dit kader blijkt dat de post ‘bijdrage voor
sporthallen/zalen’ (post 22) kan worden verlaagd (dit hangt af van een lopend
onderzoek), zullen de stichtingskosten voor de migrantenhuiskamers alsnog
worden gedekt uit deze post;
5.
De
herinrichtingskosten voor de omgeving van het gebouw (incl. fietsenstalling)
worden te zijner tijd gedekt uit MRSV post ‘bevordering herstructurering en
leefbaarheid’ (post 21).
Met
de voorgestelde financiering kan de gehele buurtaccommodatie worden gebouwd. In
bijlage 2 wordt een overzicht gegeven van de totale bouwkosten van de
accommodatie, prijspeil 1-1-2002.
Gevraagde Besluiten
Voorgesteld
wordt het volgende te besluiten:
1.
ten behoeve van de
herbouw van de buurthuisfuncties in de buurtaccommodatie in de Poptahof een
krediet ad ƒ 3.435.000,- voteren en dit
bedrag financieren uit de MRSV (post 23), uit het investeringsplan van de gemeente
Delft en uit de voorziening voormalige schoolgebouwen;
2.
ten behoeve van de
buitenschoolse opvang in de buurtaccommodatie in de Poptahof een krediet
beschikbaar stellen van ƒ 206.500,-. De hieruit voortvloeiende lasten kunnen
worden gedekt uit de jaarlijkse huuropbrengsten;
3.
ten behoeve van de
huisvesting van de Centrale Opvang in de buurtaccommodatie in de Poptahof een
krediet ad ƒ 2.000.000,- voteren en dit
bedrag financieren uit de MRSV, post ‘bijdrage Vensterschool’ (post 25);
4.
ten behoeve van bouw
van twee huiskamers voor migranten in de buurtaccommodatie Poptahof een krediet
ad ƒ 289.100,- voteren en dit bedrag te dekken uit de MRSV (post 23);
5.
deze nota om advies
voorleggen aan de commissie Leefbaarheid;
6.
de voorstellen ad
punt 1 t/m 4 ter besluitvorming aan de Gemeenteraad voorleggen en de
gemeentebegroting dienovereenkomstig aanpassen.
Voor akkoord,
Hoofd Sector Wijkzaken &
Projecten, G.D. Huizing.
______
bijlagen:
1.
concept persbericht
2.
overzicht bouwkosten
en overige kosten nieuwbouw buurtaccommodatie Poptahof, prijspeil 1-1-2002
Bijlage 2
Overzicht bouwkosten en overige kosten nieuwbouw
buurtaccommodatie Poptahof (A. vd. Leeuwlaan), prijspeil 1-1-2002
functies |
m2 bvo |
benodigd investeringsbedrag voor nieuwbouw
buurtacc. Poptahof *) |
Standaard buurthuis, jongerenvoorziening,
wijkbeheer, peuterspeelzaal |
750 m2 |
f.
3.435.000,- |
Buitenschoolse opvang |
50 m2 |
f. 206.500,- |
Centrale opvang |
570 m2 |
f.
2.000.000,- |
Migranten huiskamers |
70 m2 |
f. 289.100,- |
totaal |
1.440
m2 |
f. 5.930.600,- |
__________
*) Het benodigd investeringsbedrag is opgebouwd
uit: Bouwkosten: kosten bouwkundige werken, vaste inrichting gebouw en terrein,
milieumaatregelen; Bijkomende kosten: honoraria, toezicht,
voorbereidingskosten, leges en aansluitkosten; Grondkosten: kosten sloop,
tijdelijke huisvesting en afboeking boekwaarde; en BTW. Bedragen zijn conform
de memo ‘herziening kosten buurtaccommodaties’ (Ingenieursbureau gemeente
Delft, 27 maart 2001) en overeenkomstig de normering die geldt voor
onderwijshuisvesting (Verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting).