Nota

 

Datum

25-04-jjjj

Ons Kenmerk

01/012839

Opsteller

P.A.M. de Jong

Bijlagen

3        

Onderwerp

Kredietaanvraag buurtaccommodatie Poptahof

 

 


                                   (gewijzigd n.a.v. B+W besluit dd. 29 mei 2001)

Inleiding

 

Eind 1999 heeft uw college de nota ‘buurtaccommodaties’ vastgesteld. Daarmee zijn de financiering, de omvang en de programma’s van een aantal buurtaccommodaties vastgesteld. Tevens is invulling gegeven aan het voornemen van Uw college om het welzijnsbeleid en het bijbehorende accommodatiebeleid te herijken en parallel hieraan de voorbereiding van nieuwbouwtrajecten te starten. Op 28 maart 2000 heeft uw college de nota ‘mogelijkheden kostenreductie bij de bouw van buurtaccommodaties’ goedgekeurd. Daarmee werd o.a. besloten om bij de voorbereiding en bouw van buurtaccommodaties niet te kiezen voor de turn-key contractvorm en voor de resterende bouwopgaven één architectenbureau aan te wijzen. Op 17 oktober 2000 heeft uw college het bureau Molenaar & van Winden aangewezen als architect voor de nieuwbouw voor Sranti, de buurtaccommodaties Tanthof en Poptahof en voor de nieuw te bouwen jongerenaccommodatie in de Wippolder. Inmiddels heeft een ambtelijke werkgroep het stedelijk ‘basisprogramma voor buurtaccommodaties’ voor specifiek de locatie Poptahof verder uitgewerkt. Daarbij zijn aan de in de nota ‘buurtaccommodaties’ voorgestelde ‘basisprogramma’ op deze locatie de volgende functies toegevoegd: een onderwijsvoorziening (herhuisvesting van de Centrale Opvang), een tweetal huiskamers voor migranten, een buitenschoolse opvang in combinatie met een peuterspeelzaal en de mogelijkheid van een biblioservicepunt. Om de planvorming voor nieuwbouw van de buurtaccommodatie Poptahof nu in gang te kunnen zetten, worden voor deze locatie de benodigde kredieten gevraagd.

 

Uitgangspunten herontwikkeling buurtaccommodatie Poptahof

Opdrachtgeverschap

De gemeente geeft opdracht voor de nieuw te bouwen buurtaccommodatie in de Poptahof.

 

Programma van eisen

Het stedelijke basisprogramma (nota ‘buurtaccommodaties’) bevatte voor deze locatie: een standaard buurthuis, jongerenvoorziening en een ruimte voor wijkbeheer, bij elkaar 750 m2 bvo. Hieraan zijn om een aantal redenen diverse functies toegevoegd. Vanwege de wenselijkheid van verplaatsing van de Centrale Opvang in het basisonderwijs  (thans gevestigd aan de Glenn Millerstraat) en vanwege het programma ‘brede school’ wordt een onderwijsvoorziening toegevoegd. Vanwege het stedelijk tekort aan voorzieningen voor migranten, gezien de demografische opbouw van de stad en gezien de wenselijkheid om zelforganisaties van migranten te steunen wordt tevens voorzien in de realisatie van een tweetal huiskamers voor migranten. Verder wordt er in de ontmoetingsruimte van het buurthuis qua ruimte rekening gehouden met de eventuele vestiging van een ‘servicepunt bibliotheek’. De toevoeging van het servicepunt en de twee ‘huiskamers’ voor zelforganisaties zoals de vereniging van de Somaliërs is een van de voorstellen in het kader van een gewenste herijking van het welzijnsaccommodatiebeleid op stedelijk niveau.

Vanwege het feit dat in het oude gebouw reeds een peuterspeelzaal was gevestigd, en gezien de extra mogelijkheden tot gecombineerd ruimtegebruik, wordt in de nieuwbouw tevens een buitenschoolse opvangvoorziening toegevoegd.

 

Als basis voor het aldus tot stand gekomen programma van eisen geldt het bouwen van

·         700 m2 bvo voor ‘buurthuisfuncties’ (te weten 550 m2 voor ontmoetingsruimte(n) en evt. biblioservicepunt, 50 m2 voor wijkbeheer en 100 m2 voor jongeren);

·         een ‘kinderopvangfunctie’ (buitenschoolse opvang gecombineerd met een peuterspeelzaal) ad 100 m2 bvo;

·         een onderwijsfunctie (Centrale Opvang) ad 570 m2 bvo (5 lokalen en overige ruimten);

·         twee huiskamers voor migranten ad 70 m2 bvo in totaal.

Voor de betreffende buurtaccommodatie gaat het dus in totaal om de nieuwbouw van bruto 1.440 m2 (exclusief buitenruimten).

 

toelichting: Het programma van eisen is in overleg met de huidige en toekomstige gebruikers opgesteld, is afgestemd op de financiering (zie hierna onder het kopje ‘financiering’) en wordt na goedkeuring van uw college definitief in overleg met de architect vastgesteld als basis voor verdere uitwerking.

 

Locatiekeuze

Uitgangspunt is de terugbouw op ongeveer dezelfde locatie als de huidige buurtaccommodatie aan de Aart van der Leeuwlaan.

 

Communicatie

Bij de planvorming wordt gestreefd naar een zo breed mogelijk draagvlak.

 

toelichting: Uitgangspunt is gezamenlijke planvorming. De plannen zullen in eerste instantie worden ontwikkeld door de gemeente. Daarnaast wordt overleg gevoerd met huidige en toekomstige gebruikers, te weten: Stichting Wijkwerk Poptahof, Octopus en de Centrale Opvang (thans gevestigd aan de Glenn Millerstraart). Een ambtelijke werkgroep werkt op basis van het programma van eisen samen met de architect aan het SO t/m DO, dat in diverse stadia met de gebruikers en met de buurt wordt besproken. In de informatie-voorziening naar de buurt wordt naast een informatieavond, evt. een inloopmiddag en reguliere ter visie legging voorzien middels een of meerdere informatiebrieven op cruciale momenten. Ook de commissies Leefbaarheid en Duurzaamheid worden in het communicatietraject betrokken.

 

Planning

Rond de jaarwisseling 2001/2002 zal naar verwachting het DO gereed zijn. De bouw zal dan (afhankelijk van de te volgen WRO-procedure) uiterlijk medio 2002 kunnen starten. De oplevering is naar verwachting medio 2003 of zoveel eerder als mogelijk.

 

Exploitatie en beheer

Gezien de vele functies en samenwerkingsverbanden, onder te brengen in deze buurtaccommodatie, en om toekomstige beheerproblemen te voorkomen, worden goede en duidelijke afspraken over de exploitatie en het beheer van het gebouw gemaakt.

      

toelichting: Gedurende het planproces komen de gebruikers met elkaar in contact. De mogelijkheid voor een gezamenlijk op te richten beheerstichting wordt daarbij onderzocht. In ieder geval moeten er goede onderlinge (gebruiks)afspraken worden gemaakt over het beheer van het gebouw. De gemeente zal dit proces trachten te bevorderen. Eind 2001 zal een notitie over het beheer van de accommodatie aan Uw college worden voorgelegd.

 

Financiering

De in 1999 vastgestelde bouwkostennorm is door (bouw)kostenstijgingen en door de BTW verhoging niet meer te hanteren voor de bouw van de nieuwe buurtaccommodaties. Werd in 1999 nog een bouwkostennorm van f. 3.500,-/m2 (totale kosten) gehanteerd, thans blijkt er - voor het buurthuisgedeelte van de nieuw te bouwen buurtaccommodatie in de Poptahof - sprake te zijn van f. 4.130,-/m2 (bouwkosten buurthuisdeel incl. bijkomende kosten en BTW en excl. grondkosten, prijspeil 1-1-2002). Het hiermee verband houdend verschil ad f. 483.500,- tussen de raming uit 1999 (f. 2.951.500,-) en het naar verwachting benodigd budget voor het buurthuisdeel in 2001 en 2002 (f. 3.435.000,-, zie bijlage 2) komt ten laste van het totale ‘buurthuizen-budget’. Hierdoor wordt het resterend budget voor de nog te ontwikkelen lokaties geringer, tenzij uw college in het kader van de Zomernota 2002-2005 alsnog extra geld voor het op peil houden van het bouwprogramma vrijmaakt. Naast het ‘buurthuisgedeelte’ worden in de locatie nieuwbouw buurtaccommodatie Poptahof ook een buitenschoolse opvang voorziening, de centrale opvang en migranten huiskamers opgenomen. Om het geheel te kunnen bouwen, wordt voor deze functies in deze nota separaat financiering voorgesteld. Voor de financiering van de nieuwbouw voor de buurtaccommodatie in zijn geheel (dus incl. de overige functies) worden de volgende uitgangspunten voorgesteld:

 

1.        De stichtingskosten van het ‘buurthuisdeel’ (bruto 700m2 bvo) en van de peuterspeelzaal (50 m2 bvo) worden gedekt uit de MRSV post ‘uitvoering bouwtrajecten buurtaccommodaties’ (post 23 van de MRSV 2001 - 2004), uit het gemeentelijk Investeringsplan en uit de post ‘voorziening voormalige schoolgebouwen’. Een en ander is conform de nota ‘buurtaccommodaties’, met dien verstande dat door de bouwkostenstijging het resterend budget voor de nog te ontwikkelen lokaties geringer wordt, tenzij er in het kader van de Zomernota 2002-2005 alsnog extra geld voor het op peil houden van het bouwprogramma vrij wordt gemaakt;

2.        De stichtingskosten van buitenschoolse opvang (50 m2 bvo) worden gedekt door de huuropbrengsten;

3.        De stichtingskosten van het ‘onderwijsdeel’ (570 m2 bvo) worden gedekt uit de MRSV post ‘bijdrage Vensterschool’ (post 25);

4.        De stichtingskosten voor de twee huiskamers voor migranten (in totaal 70 m2 bvo) worden gedekt uit de MRSV post ‘uitvoering bouwtrajecten buurtaccommodaties’ (post 23 van de MRSV 2001 - 2004). Hierdoor wordt het resterend budget voor de nog te ontwikkelen lokaties iets kleiner, tenzij er in het kader van de binnenkort op te stellen MR-ISV 2001-2004 alsnog extra geld voor migrantenhuiskamers kan worden vrijgemaakt. Als in dit kader blijkt dat de post ‘bijdrage voor sporthallen/zalen’ (post 22) kan worden verlaagd (dit hangt af van een lopend onderzoek), zullen de stichtingskosten voor de migrantenhuiskamers alsnog worden gedekt uit deze post;

5.        De herinrichtingskosten voor de omgeving van het gebouw (incl. fietsenstalling) worden te zijner tijd gedekt uit MRSV post ‘bevordering herstructurering en leefbaarheid’ (post 21).

 

Met de voorgestelde financiering kan de gehele buurtaccommodatie worden gebouwd. In bijlage 2 wordt een overzicht gegeven van de totale bouwkosten van de accommodatie, prijspeil 1-1-2002.

 

Gevraagde Besluiten

 

Voorgesteld wordt het volgende te besluiten:

 

1.        ten behoeve van de herbouw van de buurthuisfuncties in de buurtaccommodatie in de Poptahof een krediet ad ƒ  3.435.000,- voteren en dit bedrag financieren uit de MRSV (post 23), uit het investeringsplan van de gemeente Delft en uit de voorziening voormalige schoolgebouwen;

2.        ten behoeve van de buitenschoolse opvang in de buurtaccommodatie in de Poptahof een krediet beschikbaar stellen van ƒ 206.500,-. De hieruit voortvloeiende lasten kunnen worden gedekt uit de jaarlijkse huuropbrengsten;

3.        ten behoeve van de huisvesting van de Centrale Opvang in de buurtaccommodatie in de Poptahof een krediet ad ƒ  2.000.000,- voteren en dit bedrag financieren uit de MRSV, post ‘bijdrage Vensterschool’ (post 25);

4.        ten behoeve van bouw van twee huiskamers voor migranten in de buurtaccommodatie Poptahof een krediet ad ƒ 289.100,- voteren en dit bedrag te dekken uit de MRSV (post 23);

5.        deze nota om advies voorleggen aan de commissie Leefbaarheid;

6.        de voorstellen ad punt 1 t/m 4 ter besluitvorming aan de Gemeenteraad voorleggen en de gemeentebegroting dienovereenkomstig aanpassen.

 

Voor akkoord,

 

Hoofd Sector Wijkzaken & Projecten, G.D. Huizing.


______

bijlagen:

1.    concept persbericht

2.    overzicht bouwkosten en overige kosten nieuwbouw buurtaccommodatie Poptahof, prijspeil 1-1-2002


Bijlage 2

 

Overzicht bouwkosten en overige kosten nieuwbouw buurtaccommodatie Poptahof (A. vd. Leeuwlaan), prijspeil 1-1-2002

 

functies

m2 bvo

benodigd investeringsbedrag voor nieuwbouw buurtacc. Poptahof *)

Standaard buurthuis, jongerenvoorziening, wijkbeheer, peuterspeelzaal

750 m2

f. 3.435.000,-

Buitenschoolse opvang

50 m2

f.    206.500,-

Centrale opvang

570 m2

f. 2.000.000,-

Migranten huiskamers

70 m2

f.    289.100,-

totaal

1.440 m2

f. 5.930.600,-

 

__________

 

*) Het benodigd investeringsbedrag is opgebouwd uit: Bouwkosten: kosten bouwkundige werken, vaste inrichting gebouw en terrein, milieumaatregelen; Bijkomende kosten: honoraria, toezicht, voorbereidingskosten, leges en aansluitkosten; Grondkosten: kosten sloop, tijdelijke huisvesting en afboeking boekwaarde; en BTW. Bedragen zijn conform de memo ‘herziening kosten buurtaccommodaties’ (Ingenieursbureau gemeente Delft, 27 maart 2001) en overeenkomstig de normering die geldt voor onderwijshuisvesting (Verordening Voorzieningen Onderwijshuisvesting).


     

 

 

 

 

ir. P.A.M. (Peter) de Jong

projectleider