Als uitvloeisel van eerder genomen besluiten is een aantal nieuwe
functies op activerings- en welzijns-gebied benoemd (zie I. Functies).
Inmiddels is huisvesting van deze medewerkers aan de orde. Onderlinge samenhang
en het feit dat de werkzaamheden in de wijk worden uitgevoerd vragen om
huisvesting dicht bij de doelgroepen. Het pand Buitenhofdreef 268 biedt
daarvoor mogelijkheden. Deze nota doet een voorstel voor huur van de zijvleugel
van de voormalige Rabobankvestiging en onderverhuur van een deel daarvan aan de
participerende Stichting Breed Welzijn Delft.
I. Functies
De afgelopen periode zijn, als uitvloeisel van o.a. het
wijkgericht werken, het integratiebeleid (project intensieve hulpverlening
allochtone schuldenaren en het centraal punt Oudkomersbeleid) het Samen aan de
Slag beleid (met name het project sociaal isolement) en het Brede School
programma, bij de gemeente Delft een aantal nieuwe functies ontstaan. Het is de
bedoeling dat deze functies niet alleen in onderlinge samenhang, maar ook met
bestaande functies en in de wijk worden uitgevoerd. Het kenmerk van de functies
is dat de nadruk ligt op het ìn de wijk aanwezig zijn en dat in direct contact
met de cliënten en deelnemers, vaak ook via huis-bezoeken, wordt gewerkt. Het
ligt voor de hand voor de nieuwe functionarissen een gezamenlijke en voor de
doelgroepen makkelijk toegankelijke huisvesting te zoeken. Net als de gemeente
Delft heeft ook de Stichting Breed Welzijn Delft behoefte aan huisvesting voor
een aantal medewerkers met aanverwante functies. Gezamenlijke huisvesting leidt
tot verdere versterking van functies.
De functies waar het om gaat zijn:
Gemeentelijk
1.
Centraal Punt Oudkomers (7 medewerkers: 1 coördinator, 1
begeleider van de contactpersonen en 5 contactpersonen - niet alle fulltimefuncties,
in totaal gaat het om 5 benodigde werkplekken);
2.
IBAS-project (5 medewerkers,: 1 consulent/coördinator, 2
contactpersonen en 2 vrijwillige medewerkers; in totaal 3 benodigde
werkplekken);
3. Programmamakelaars
Brede School (2 medewerkers; 2 werkplekken);
In totaliteit gaat het om 10 werkplekken.
De programmamakelaars Brede School hebben een functie die
weliswaar wijkgericht, maar niet zozeer op individuen is gericht. Daardoor zou
ervoor kunnen worden gekozen hen net als de wijkcoördinatoren te huisvesten in
het gebouw Barbarasteeg. Door veranderingen bij het vakteam onderwijs zou de
mogelijkheid daartoe kunnen worden geschapen. Wij hebben evenwel – zeker in
deze startfase van het Brede School-programma – voorkeur voor huisvesting in
het netwerk van de wijk, dicht bij de organisaties die in het Brede
School-programma zitten. Bovendien zal door elders huisvesten van de
programmamakelaars een dekkingsprobleem voor de huur van de zijvleugel
Buitenhofdreef ontstaan.
Stichting Breed Welzijn Delft
1.
Vrouwenopbouwwerk (1
medewerker)
2.
Bezoekvrouwenproject, (3 medewerkers; 2 werkplekken)
3.
Wijkopbouwwerk (1 medewerker)
4.
Wijkconsulenten Sociaal Isolement (2 medewerkers; 2 werkplekken);
5.
Jongerenwerk (1 medewerker)
6.
Thuis-Op-Straat (TOS) (1 medewerker; 1 werkplek);
7.
Zakgeldproject (1 medewerker; 1 werkplek)
8.
Activiteitenruimte voor migrantenvrouwen
In totaliteit gaat het om 9 werkplekken.
II. Buitenhofdreef 268
A. Kindercentrum Knotz
Kindercentrum Knotz heeft sinds 1999 een eerste vestiging aan de
Vulcanusweg. Aan het eind van 2001 start men een tweede vestiging (Villa Knotz)
aan de Buitenhofdreef 268, het voormalige Rabobankpand. Dit pand bestaat uit
een hoofdgebouw met twee verdiepingen en een zijvleugel. Op de begane grond van
het hoofdgebouw komt het kinderdagverblijf. De eerste verdieping wordt door het
Kindercentrum verhuurd aan derden. Voor huur van de zijvleugel zijn
onderhandelingen gevoerd tussen vertegenwoordigers van Kindercentrum Knotz en
het vakteam Grond van de Gemeente Delft.
B. De zijvleugel
Op een aantal gebieden (wijkplannen, Brede Schoolprogramma) lopen
de wijken Voorhof, Buitenhof, Tanthof voorop. Ook doelgroepen die beoogd worden
te bereiken, zijn veelal in dit gebied woonachtig. Een goede mogelijkheid om daaraan een adequate invulling te kunnen
geven is gebruik te maken van het pand aan de Buitenhofdreef 268. De zijvleugel
is daarvoor beschikbaar.
Deze omvat in totaal 350 vierkante meter bruto vloeroppervlak,
verdeeld over de begane grond en een eerste verdieping. De eerder genoemde
functies kunnen daar gehuisvest worden.
Ook voor de laagdrempelige activiteitenruimte voor
migrantenvrouwen die, al dan niet tijdelijk, een beschermde omgeving nodig
hebben om activiteiten bij te kunnen wonen is ruimte in het pand. De zoektocht
van een aantal jaren naar geschikte ruimte in Voorhof/Buitenhof voor een
dergelijke ruimte kan daarmee succesvol worden afgerond.
De hiervoor genoemde functies en initiatieven kennen duidelijke
inhoudelijke raakvlakken en richten zich op dezelfde doelgroepen; gezamenlijke
huisvesting maakt korte lijnen mogelijk voor afstemming en overleg. Maar ook in
praktische zin versterkt de gezamenlijke huisvesting de uitvoering:
bijvoorbeeld de bezoekvrouwen en de contactpersonen gaan gemeenschappelijke
cursussen volgen, de vrouwenopbouwwerker coördineert de activiteiten die in de
ruimte voor vrouwengroepen worden georganiseerd en (voor zover beschikbaar)
kunnen de 'bewoners' van het gebouw gebruik maken van deze vrouwenactiviteitenruimte.
Het Vakteam Welzijn heeft de partijen bij elkaar gebracht als
mogelijke participanten in het huren van de zijvleugel van het pand
Buitenhofdreef 268. Deze hebben aangegeven daaraan te willen meewerken.
C. Verdeling van de ruimte
De 350 vierkante meter ruimte in de zijvleugel kan op de volgende
wijze ingevuld worden:
* Vrouwengroepen
42,79 m²
* Wijkconsulenten
21,18 m²
* Programma-makelaars 29,44 m²
* Schuldhulpverlening 67,34 m²
* Contactpersonen 104,43
m²
* Coördinatie TOS
Mentor Zakgeldproject
Wijkopbouwwerker
Jongerenopbouwwerker 36,13 m²
* Vrouwenopbouwerk en
bezoekvrouwen 50,49 m²
Voor de BWD - onderdelen is de begane grond beschikbaar. Verder
zijn daar de vergader- en cursusruimten die in ieder geval door de allochtone
vrouwengroepen, maar ook door andere activiteiten gebruikt kunnen worden.
Tevens is daar de receptieruimte en de gezamenlijke keuken.
Op de eerste verdieping zijn de kantoren voor de contactpersonen,
voor de consulent en contactpersonen, voor de coördinator oudkomers en
begeleider contactpersonen, de programmamakelaars brede school en de
wijkconsulenten sociaal isolement voor deze wijken.
D. Huur en Service
Het Vakteam Grond heeft met vertegenwoordigers van het
Kindercentrum Knotz onderhandeld over de huurprijs van de zijvleugel.
In de onderhandelingen was de eerste uitgangspositie van het
Kindercentrum f 450,= per m² (204,20
euro); in de onderhandelingen is dit gedaald naar f 382,45 per m² en uiteindelijk op
f 321,43 per m² bepaald (huurprijs f 270,10+ f 51,33 BTW) Gemeentelijk onroerend
goed ligt meesral in prijs wat lage dan de marktwaarde wat veroorzaakt wordt
door lagere kapitaallasten. Overigens ter vergelijking: voor de Trenhove
betaalt de gemeente f 310,= per m², exclusief een aantal investeringen die ook
nog worden omgelagen.
De totale huurprijs voor de zijvleugel
bedraagt f 112.500,= (inclusief BTW)
per jaar. Deze geeft bovendien het exclusieve recht op 3 parkeerplaatsen. De
huurovereenkomst heeft een looptijd van vijf jaar met een optie van nog eens
vijf jaar. De huurprijs is exclusief eenmalige verbouwings- en
inrichtingskosten en structurele servicekosten. Met Werkplan zijn afspraken gemaakt over invulling van de receptiefunctie
met 2 WIW – banen. De kosten daarvan worden doorberekend aan de gebruikers.
Andere servicewerkzaamheden worden uitgevoerd door het Vakteam Huisvesting,
Services en Middelen. De kosten daarvan worden doorberekend aan de gebruikers.
III. Financiën
A. Kosten
De kosten voor gebruik van het pand Buitenhofdreef 268 bestaan uit
vier componenten: huur, verbouwing, inrichting en service.
De huurkosten bedragen in totaal f 112.500,=.
De servicekosten (schoonmaak en energieverbruik) worden geraamd op
f 55,= per vierkante meter per jaar.
De verbouwingskosten (verbouwen, stofferen, vernieuwen electrische
installatie etc.) worden op f 100.000,=
geraamd.
Deze drie kostenposten worden aan de hand van het aantal gebruikte
vierkante meters doorberekend aan de gebruikers.
De inrichtingskosten per werkplek bedragen per jaar f 7.700,= per
werkplek (f 4.500,= voor een computer,
f 1.200,= voor een telefoonaansluiting en f 2.000,= voor alle HSM – diensten). Eenmalig komt daar voor
de gemeentelijke werkplekken f 5.500,= bij voor meubilair. Deze kosten zijn geen extra kostenposten,
omdat deze ook bij huisvesting elders gemaakt zouden moeten worden.
Voor het aansluiten van de
gemeentelijke werkplekken op het gemeentelijk netwerk zou aanleg van een
glasvezelkabel noodzakelijk zijn. Gezien de
relatief korte huurperiode (vijf jaar + optie voor og eens vijf jaar) en
de te verwachten hoge investering voor aanleg van een glasvezelkabel, wordt
daar vooralsnog van af gezien en moet
t.a.v. de communicatie binnen de gemeente naar alternatieven gekeken worden.
B. Dekking
De kosten voor de opbouwwerkfuncties, zakgeldproject, opbouwwerk,
jongerenwerk, thuis-op-straat, bezoekvrouwen en consulenten sociaal isolement,
komen voor rekening van de BWD. Voor de overige functies komen de kosten ten
laste van diverse gemeentelijke posten. Op een rijtje:
Voor rekening van Functie Eenmalig Structureel
(verbouwing) (huur en exploitatie)
BWD Opbouwwerk f 24.748,= f
32.611,=
Zakgeldproject
Thuis-op-Straat
Jongerenwerk
Bezoekvrouwen
Gemeente
Consulenten
Sociaal
Isolement f 6.051,= f 9.116,=
Vrouwenemancipatie Activiteitenruimtes f 12.111,= f 15.960,=
Oudkomers/integratiebeleid Centraal
punt Oudkomers
en
Schuldhulpverlening f 44.077,= f 73.937,=
Oudkomers trajectbegeleiding WIW-ers
t.b.v. Receptie f 12.000,=
Brede School Programmamakelaars f 8.411,= f
12.672,=
C. Ingangsdatum
Het Kindercentrum Knotz heeft aangegeven per 1 juli 2001 de
gemeentelijke intentie tot inhuur van de zijvleugel van het pand Buitenhofdreef
268 duidelijk te willen hebben. Vandaar dat het College in deze nota gevraagd
wordt in te stemmen met het voornemen om tot inhuur over te gaan. In de
concept-huurovereenkomst is overigens als ontbindende voorwaarde goedkeuring
van het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad opgenomen.
IV. Voorstellen
Op grond van de voorgaande gegevens wordt voorgesteld:
1.
In te stemmen met het aangaan van een huurovereenkomst door de
gemeente met Kindercentrum Knotz (huurprijs f 112.500,= per jaar) voor de
zijvleugel het pand Buitenhofdreef 268 t.b.v. functies op het gebied van Brede
School, Integratiebeleid, Wijkopbouwwerk, Samen aan de Slag;
2.
In te stemmen met het aangaan van een verhuurovereenkomst door de
gemeente Delft met de Stichting Breed welzijn Delft (verhuurprijs
f
32.611,= per jaar) met de Stichting Breed Welzijn Delft voor medegebruik
in de zijvleugel van het pand Buitenhofdreef 268, alsmede doorberekening aan
deze Stichting van incidentele kosten ad f
24.748,=;
3.
Instemmen met het toerekenen van het resterende huurbedrag
(f 79.889,=), de exploitatiekosten (f
19.250,=) en gemeentelijke bijdrage in de incidentele kosten (f 70.650,=) aan de volgende gemeentelijke budgetten:
* 611.5/70599 – structureel f 9.116,= en
incidenteel f 6.051,=
* 511.2/21446 - Vrouwenemancipatie f 15.960,= structureel en
f 12.111,= incidenteel;
* 79102104/80325 en 80326 -
Oudkomersgelden/integratiebeleid
f 73.937,= structureel en f 44.077,= incidenteel;
* 79102104/80305 -
Oudkomersgelden/trajectbegeleiding f 12.000,=
structureel.
* 21655 – Brede School f 12.672,= structureel
en f 8.411,= incidenteel.
Delft, 26 juni 2001 Voor
akkoord:
Jannie Marck Rob
v.d. Berg
Vakteam Welzijn Hoofd
Vakteam Welzijn